View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
hmm hvorfor sier vi minst 2 timer etter sist måltid egentlig? Man skal jo ikke måle om morgenen så ett sted må jo grensen være. Jeg bruker å vente til det er gått ca 2 timer jeg da, men siden vi sier minst og ikke 2 timer så virker det jo som om man burde vente lengere..?
hmm hvorfor sier vi minst 2 timer etter sist måltid egentlig? Man skal jo ikke måle om morgenen så ett sted må jo grensen være. Jeg bruker å vente til det er gått ca 2 timer jeg da, men siden vi sier minst og ikke 2 timer så virker det jo som om man burde vente lengere..?
Jeg pleide å skrive "2 timer etter siste måltid". Da trodde noen at de måtte vente 2 timer etter at de hadde spist kveldsmat før de kunne måle og så gå å legge seg! :p
Noen liker å spise litt før de legger seg, da kan de måle før de spiser, om det er 2 timer eller mer siden de spiste sist. Ellers kan det jo være fettet de spiste i det måltidet som måles!:eek:
Så det jeg mener å si, er at det skal ha gått 2 timer eller mer fra forrige måltid!
Og man skal måle om kvelden fordi da er man sikker på at ketonene ikke kommer fra "faste" om natten!:)
Lurer på om dette ble forståelig i det hele tatt? Må evnt forklare meg i morgen, for nå er jeg alt for trøtt!:sove:
Men hvor mange timer er gått før timene kan kalles faste da? Jeg tenker siden vi som sagt må vente hvertfall 2 timer, men om det går 5 timer, har det gått for lang tid da? Lurer vel mest på hvor den grensa går..
Photobscura
10-06-11, 09:40
Er bostøtta uvanlig treg i dag ...?
Men hvor mange timer er gått før timene kan kalles faste da? Jeg tenker siden vi som sagt må vente hvertfall 2 timer, men om det går 5 timer, har det gått for lang tid da? Lurer vel mest på hvor den grensa går..
Fastegrensen går ved 6 timer i min medisinske verden i hvert fall!
Man skal jo ideelt sett ikke la det gå mer enn 6 våkne timer mellom måltidene selv på ketolyse, så mer enn det kan det i hvert fall ikke bli!
Spiser du sjeldnere enn hver 6 time? Eller legger du deg veldig sent?
Dersom du spiser middag før kl 17 og så ikke spiser noe før frokost neste dag, blir det skrekkelig mange timer uten mat og minner mer om denne fastedietten noen her prøver på!
Fargen på stiksen har ingenting å si!
Utslag er utslag og viser ketoner i urinen!
Hvor mye ketoner i urinen avhenger blant annet av hvor mye du har drukket, hva du har spist og hvor mye du har trent/beveget deg!
Vær så snill å ikke heng deg opp i stiksen. Den viser i beste fall bare hva som finnes i urinen din. Dersom du vet du spiser riktig osv, er det ingen grunn til at stiksen skal fortelle deg noe annet!;)
Og husk at stiksen bare er til å stole på om kvelden, minst 2 timer etter forrige måltid!
Å? :eek: Og jeg som trodde at det var morgenurinen jeg skulle måle! :confused: Du er et oppkomme av visdom, Kitt! Jeg suger til meg at du lærer bort! :D
Egentlig :rolleyes: har jeg skjønt at stixene er mest tullball, men det ER fristende å sjekke likevel, særlig når man har litt for lite erfaring. :p - - - og har bestemt seg for å droppe den daglige (håpløse) veiinga. . . ;)
Skal ikke den komme den 15.? Nå er det mannen som styrer med det der så jeg vet ikke helt hva som er riktig, men jeg mener det er først neste onsdag den kommer? kan sjekke med han når han kommer hjem fra jobb...
Photobscura
10-06-11, 11:11
Skal ikke den komme den 15.? Nå er det mannen som styrer med det der så jeg vet ikke helt hva som er riktig, men jeg mener det er først neste onsdag den kommer? kan sjekke med han når han kommer hjem fra jobb...
Bostøtta mi kommer alltid den tiende (eller før, om den tiende faller på en lørdag/søndag) klokka sju prikk på morran. Spurte ei venninne som også får bostøtte, hun hadde heller ikke fått den, men det igjen kan ha noe med hvilken bank hun har å gjøre. Jeg har sms-varsel på alle summer inn over 300 kroner, så jeg har god koll på alt innkommende. Prøver å ikke være for bekymra, for det har vært SÅ mye rot med boligkontoret i forhold til summer og sånn, så om jeg plutselig ikke skal få pengene, så faller i grunn alt sammen ... :( Men avventer ut dagen foreløbig.
Photobscura
10-06-11, 11:39
Phiu! Nå sa venninna mi nettopp at det er noe kål med DnB, og at ingen overføringer skjer før tidligst klokka to. Nå har ikke jeg DnB, men antar at disse statlige institusjonene bruker den, og at det er derfor pengene ikke har kommet ennå.
Phiu! Nå sa venninna mi nettopp at det er noe kål med DnB, og at ingen overføringer skjer før tidligst klokka to. Nå har ikke jeg DnB, men antar at disse statlige institusjonene bruker den, og at det er derfor pengene ikke har kommet ennå.
Ah! Det forklarer nok saken ja, da har nok ikke vi fått enda heller :) Vi betaler ikke leia før 1. hver måned så vi har jo uansett god tid på oss.
Photobscura
10-06-11, 12:01
Ah! Det forklarer nok saken ja, da har nok ikke vi fått enda heller :) Vi betaler ikke leia før 1. hver måned så vi har jo uansett god tid på oss.
Jeg har på grunn av flere faktorer hatt helt latterlig dårlig råd denne måneden, og har fått utsatt husleia til akkurat i dag. Derfor jeg fikk litt ekstra panic, også.
Krysser fingra for at spenna tikker inn om et par timer!
Merker dette. Småpanisk.
Hurra! *puster lettet ut*
Photobscura
10-06-11, 12:39
Hehe, glad for å kunne bidra til andres lettelse, også! :)
Jeg sitter litt å tenker på neste delmål jeg! Nå er det jo bare 2 uker til st.hansutfordringen er over, noe jeg har drevet på med i noe som føles ut som en evighet, og når den er over har jeg plutselig ikke noe mer å strekke meg etter bortsett fra disse faste delmålene mine..
Forslag til når jeg kan sette neste mål til? Kommer ikke på noen høytid eller noe som kan passe.. Finnes det noe rundt august en gang?
Her er det skolestart 18. august feks!:)
Mitt neste dato- mål blir 0909, som er vår 16 års bryllupsdag!:love:
Jeg sitter litt å tenker på neste delmål jeg! Nå er det jo bare 2 uker til st.hansutfordringen er over, noe jeg har drevet på med i noe som føles ut som en evighet, og når den er over har jeg plutselig ikke noe mer å strekke meg etter bortsett fra disse faste delmålene mine..
Forslag til når jeg kan sette neste mål til? Kommer ikke på noen høytid eller noe som kan passe.. Finnes det noe rundt august en gang?
Hva med olsok, 29. juli? Kanskje midt i ferien din og all ting? Flott utfordring det, skulle jeg mene! :D
God pinse forresten! :)
Her er det skolestart 18. august feks!:)
Mitt neste dato- mål blir 0909, som er vår 16 års bryllupsdag!:love:
Vi forlovet oss 090909 så det kan jo være en dato jeg også henger meg på.
Hva med olsok, 29. juli? Kanskje midt i ferien din og all ting? Flott utfordring det, skulle jeg mene! :D
God pinse forresten! :)
God pinse ja!
Ja olsok er ikke så dumt.
Jeg kan jo ta begge datoene og heller ha små mål som f.eks 2-2,5kg.. Er det flere som har lyst å være med da? Disse delmålene man har for seg selv er alltid så lite motiverende framfor en tråd hvor mange deler og er med.
Vi forlovet oss 090909 så det kan jo være en dato jeg også henger meg på.
God pinse ja!
Ja olsok er ikke så dumt.
Jeg kan jo ta begge datoene og heller ha små mål som f.eks 2-2,5kg.. Er det flere som har lyst å være med da? Disse delmålene man har for seg selv er alltid så lite motiverende framfor en tråd hvor mange deler og er med.
OK! Da tenker jeg at jeg skal slenge meg med på olsokmålet. Har akkurat avslutta ferien da. :D Starter du en ny tråd? :)
OK! Da tenker jeg at jeg skal slenge meg med på olsokmålet. Har akkurat avslutta ferien da. :D Starter du en ny tråd? :)
Japp kan starte en tråd jeg :) Siden det ikke er så lenge til så holder vel hovedmålet med 3kg? siden noen er raskere enn andre så er det greit å ikke satse for lavt også..
Laget en tråd HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45075)
Photobscura
10-06-11, 16:27
Arg, fortsatt ikke noen penger inn på konto. :realmad:
Problemet ligger visst nok hos BBS.
Noen her inne som kjenner til Raynaud's syndrom?
Var hos legen i dag og hun mente det hørtes ut som jeg hadde dette, men jeg har aldri hørt om denne sykdommen før, og lurer på om noen vet noe og kan opplyse meg litt.......
http://no.wikipedia.org/wiki/Raynauds_fenomen
dette kanskje? ser skremmende ut :s
Vel, mine hender er iallefall ikke så ille som disse bildene. Periodevis blir de sånn gulhvite som bildet øverst til høyre, og så blir det en slik prikkende nummen følelse...... Men da skjønner jeg litt mer hvorfor hun absolutt vil henvise meg til revmatolog.
Ja, ja, var det ikke nok med astma, allergi, psoriasis, lavt stoffskifte, knutestruma, Hashimoto og diabetes 1:rolleyes:
Jeg har fått mine. Fikk de kl 14.
Hvis de sendte de i dag så kommer de nok ikke fram før i morgen. Jeg tror du har de til i morgen tidlig i såfall.
Noen her inne som kjenner til Raynaud's syndrom?
Var hos legen i dag og hun mente det hørtes ut som jeg hadde dette, men jeg har aldri hørt om denne sykdommen før, og lurer på om noen vet noe og kan opplyse meg litt.......
Hadde det når jeg ammet, men bare på the breasteses da. Vondt som faen.....
Vel, mine hender er iallefall ikke så ille som disse bildene. Periodevis blir de sånn gulhvite som bildet øverst til høyre, og så blir det en slik prikkende nummen følelse...... Men da skjønner jeg litt mer hvorfor hun absolutt vil henvise meg til revmatolog.
Ja, ja, var det ikke nok med astma, allergi, psoriasis, lavt stoffskifte, knutestruma, Hashimoto og diabetes 1:rolleyes:
Huff.. så uheldig!
Veldig sært det der med likfingre.. er det noe man kan gjøre med det?
Jeg aner ikke.
Fortalte legen om hendene mine som oppfører seg rart, spesielt når jeg går tur av en eller annen grunn.
Hun sa det hørtes ut som Raynauds syndrom og ville henvise meg til revmatolog. Utover det er jeg helt blank.....
Jeg aner ikke.
Fortalte legen om hendene mine som oppfører seg rart, spesielt når jeg går tur av en eller annen grunn.
Hun sa det hørtes ut som Raynauds syndrom og ville henvise meg til revmatolog. Utover det er jeg helt blank.....
hmm fingrene mine prikker noe enormt når jeg trener også, samme med overarmene mine, nesten sånn at jeg mistenker at noe er fryktelig galt med hjertet eller noe sånt, men har faktisk aldri sett på hendene mine når de er sånn så jeg vet ikke om de forandrer seg eller ikke.. skummelt. Bra du blir henvist i såfall, og får oppfølging! Mange leger hadde nok blåst i det og ikke trodd det var noe galt..
Photobscura
10-06-11, 17:34
Jeg har fått mine. Fikk de kl 14.
Åååh, dæng, håper mine kommer snart, altså. Ikke i morgen, da. For da er det lørdag, men i tilfelle på tirsdag, ettersom mandag er helligdag.
Telenor har problemer og, så det kan hende det er sms'n som ikke kommer frem. Sjekk bankkto.
Åååh, dæng, håper mine kommer snart, altså. Ikke i morgen, da. For da er det lørdag, men i tilfelle på tirsdag, ettersom mandag er helligdag.
Ja selvsagt, gikk litt raskt i svingene her :p tirsdag, ikke i morgen.
Photobscura
10-06-11, 18:57
Telenor har problemer og, så det kan hende det er sms'n som ikke kommer frem. Sjekk bankkto.
Jeg hadde faktisk fått inn penger nå, men jeg har jo ikke Telenor, jeg har Tele2, og så vidt jeg vet bruker de nettet til Netcom.
Men hurra, i alle fall! Vel, etter betalte regninger så er det fortsatt bare lommerusk på konto. :p
Kanskje BBS bruker Telenor:)
Kjekt å få betalt regninger da. Har jeg gjort i dag og...
Jeg har Raynauds. I tillegg til astma, allergier i hytt og gevær (inkl. kulde og varme), atopisk eksem og hypermobile ledd. Rett og slett satt sammen feil. :P
Er feilvare jeg og. Desverre ingen garantier og reservedeler å få tak i. Men har det heldigvis ikke altfor gæli, er mest irriterende. Dia2, hypermobil, lymfeødem, albue ute av ledd og derfor muskel og skjelettvridning, og muligens forskjøvet søvnfasesyndrom :p
Men jeg skulle ønske jeg fikk vite hva disse ekstremt kløende merkene jeg har for tiden er. Hudlegen sa det ikke var allergi, ikke smittsomt, ikke insektstikk og ikke farlig. Men hva kan det være da, da?
(hadde selvfølgelig ikke aktive utbrudd akkurat den dagen jeg var hos lege...)
Men jeg skulle ønske jeg fikk vite hva disse ekstremt kløende merkene jeg har for tiden er. Hudlegen sa det ikke var allergi, ikke smittsomt, ikke insektstikk og ikke farlig. Men hva kan det være da, da?
(hadde selvfølgelig ikke aktive utbrudd akkurat den dagen jeg var hos lege...)
Elveblest (http://no.wikipedia.org/wiki/Elveblest)?
Elveblest (http://no.wikipedia.org/wiki/Elveblest)?
nei, ikke så store utslett.. og har hatt det i snart 5 uker. utbrudd som varer noen dager før det roer seg. noen ganger kommer det nye utbrudd før de gamle har gitt seg, andre ganger kan jeg være nesten symptomfri i et par dager før et nytt utbrudd kommer. noen ganger klør det så ille at jeg våkner midt på natta av at det klør.
Jeg har forøvrig gått på zyrtec i over en uke uten at det hjalp i det hele tatt, og elveblest er en allergisk reaksjon.
ikke verdens beste bilde, men det ser sånn ca sånn ut. mest utbrudd på leggene, men også på lårene, overarm, mage, rygg og hofte.
http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/meep/IMG_0522.jpg
Får du blemmer i det hele tatt eller er det bare rødt og irritert? er det rødt fordi du har klødd eller var det sånn til å begynne med?
nei, ikke så store utslett.. og har hatt det i snart 5 uker. utbrudd som varer noen dager før det roer seg. noen ganger kommer det nye utbrudd før de gamle har gitt seg, andre ganger kan jeg være nesten symptomfri i et par dager før et nytt utbrudd kommer. noen ganger klør det så ille at jeg våkner midt på natta av at det klør.
Jeg har forøvrig gått på zyrtec i over en uke uten at det hjalp i det hele tatt, og elveblest er en allergisk reaksjon.
ikke verdens beste bilde, men det ser sånn ca sånn ut. mest utbrudd på leggene, men også på lårene, overarm, mage, rygg og hofte.
http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/meep/IMG_0522.jpg
Ta mange bilder og be om henvisning til hudlege?
det hender en sjelden gang at det blir en liten veskefylt blemme, men som regel ikke. er opphovnet og rødt. midten blir hvit hvis du trykker på det.
og nerthus, jeg var hos hudlege på mandag. han vet ikke hva det er, bare hva det ikke er :p
de tok 4 glass med blodprøver, men jeg får jo bare svar hvis det er noe unormalt. men jeg fikk dermovat for kløen da. men den skal brukes maks en gang om dagen, svineriet.
Merkelig sak - men er man ikke A4 så er man ikke A4 ;)
Håpe du finner utav det, pyton med kløende utslett - ihvertfall når man ikke vet hvor de kommer fra!
Kommer da blemmene i grupper sånn som DETTE (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Herpes_zoster_neck.png/220px-Herpes_zoster_neck.png)eller som DETTE (http://www.hudlegekontoret.no/var/storage/images/bildearkiv/kliniske/herpes_zoster/herpes_zoster_01/2058-4-eng-GB/herpes_zoster_01_max.jpg)?
ingen av delene. bare en bitteliten veskeblemme i midten av et rødt hovent område. de fleste merkene er på størrelse med kronestykker, av og til får jeg noen digre som femmere eller større.
Jeg har hørt om det der før, og jeg har det på tunga hva det kan være, men jeg kommer ikke på det. Men da virker det ikke som om det er helvetesild i såfall, ikke elveblest heller.
Kan ikke Kitt komme innom med sykepleier skillsene sine da? Mulig hun har peiling eller noen bedre teorier.
Synes dette ser ut som sopp.
Jeg har hørt om det der før, og jeg har det på tunga hva det kan være, men jeg kommer ikke på det. Men da virker det ikke som om det er helvetesild i såfall, ikke elveblest heller.
Kan ikke Kitt komme innom med sykepleier skillsene sine da? Mulig hun har peiling eller noen bedre teorier.
Synes dette ser ut som sopp.
Takk for tillitten!:suss:
Kunne ha vært enig med Ignite om det ikke hadde vært for at hudlegen ikke visste hva det var! Han bør be om å få igjen skolepengene sine om han ikke kjenner igjen sopp eller ringorm!:eek::p;)
Men han sa også at det ikke var allergi, jeg er ikke så sikker. Naboen fikk nettopp diagnosen cøliaki og samtidig svar på hvorfor hun har klødd seg til blods i årevis. Er jo ikke direkte allergi, men det kommer jo av noe man ikke tåler likevel!
Sanney, det kan ikke ha sammenheng med lymfeødem og opphopning av giftstoffer?
Da er i hvert fall ikke hudlegen rette instans!
Kan det ikke være allergisk reaksjon av f.eks acryl da? Kjøpt nye klær i det siste eller brukt noe du ellers ikke bruker?
Jeg har fått jobb på et bemanningsbyrå og skal servere i et bryllup i morgen. Det er fem år siden jeg jobbet som servitør og nå ble jeg plutselig litt stresset. Hvilken side skal man servere fra? Og jeg har ingen hvit skjorte, men har fått lånt en type skjortebluse som bare har knapper øverst. Går det bra? Hvis ikke må jeg til byen i morgen tidlig å kjøpe meg en..
Jeg har fått jobb på et bemanningsbyrå og skal servere i et bryllup i morgen. Det er fem år siden jeg jobbet som servitør og nå ble jeg plutselig litt stresset. Hvilken side skal man servere fra? Og jeg har ingen hvit skjorte, men har fått lånt en type skjortebluse som bare har knapper øverst. Går det bra? Hvis ikke må jeg til byen i morgen tidlig å kjøpe meg en..
Det går nok helt fint, jeg antar blusen er hvit :) Du serverer fra venstre om du skal servere fra fat - altså legge på tallerkenen, drikke serveres fra høyre, og ferdige lagt på fat serveres også fra høyre. Tenk at du serverer med høyre hånd, da kan du stå litt bak og sette ned fatet på høyre side, men når du skal servere av et serveringfat er dette lettere på venstre side. Ellers kan du jo småglane litt på alle de andre som skal servere om du er usikker :)
Det går nok helt fint, jeg antar blusen er hvit :) Du serverer fra venstre om du skal servere fra fat - altså legge på tallerkenen, drikke serveres fra høyre, og ferdige lagt på fat serveres også fra høyre. Tenk at du serverer med høyre hånd, da kan du stå litt bak og sette ned fatet på høyre side, men når du skal servere av et serveringfat er dette lettere på venstre side. Ellers kan du jo småglane litt på alle de andre som skal servere om du er usikker :)
Takk Nerthus :klem:Ja, blusen er hvit. Mitt billige strykehjern suger litt, så den er enda litt krøllete etter et kvarters stryking. Tror jeg skal reise til byen å se om jeg finner en billig jeg kan kjøpe. Skal ikke møte før halv to, så det er tid til det. Skal nå spise en stor frokost slik at jeg har energi til en dag på beina.
Takk igjen :)
Kan det ikke være allergisk reaksjon av f.eks acryl da? Kjøpt nye klær i det siste eller brukt noe du ellers ikke bruker?
pga jobb bruker jeg omtrent bare bomull. mesteparten av utbruddene er på leggene hvor jeg bruker kompresjonsstrømper, men disse er av bomull de og. for det meste hvertfall. men som sagt, hudlegen mener det ikke er allergi..
og kitt, jeg har bare lymfeødem i leggene, og jeg har jo fått utbrudd helt oppe på overarmen.. men jeg aner ikke jeg. vet bare hvor sykt irriterende dette er, og det går ut over jobben når ejg får kløanfall på natta og får ikke sove..
og legen er sånn ca 50-60 år gammel, enten så bør han ha sett det meste og kjenner det igjen, eller så begynner han å bli senil :p
og helvetesild og elveblest er det ikke, ligner ikke i det hele tatt. er litt vanskelig å ta gode bilder på div kroppsdeler på seg selv, så det bildet av kneet er det eneste brukbare jeg har..
Er det noen som har en blue-ray-spiller de er fornøyde med, som anbefales? Skal kjøpe meg ny etter at den gode, gamle dvd-spilleren min har tatt kvelden. Jeg har ikke noe særlig bra tv, og heller ikke noe high-tech lydanlegg, så det trenger ikke være så veldig fancy. Tenkte å legge meg på rundt 2000 kr +/-.
Er det noen som har en blue-ray-spiller de er fornøyde med, som anbefales? Skal kjøpe meg ny etter at den gode, gamle dvd-spilleren min har tatt kvelden. Jeg har ikke noe særlig bra tv, og heller ikke noe high-tech lydanlegg, så det trenger ikke være så veldig fancy. Tenkte å legge meg på rundt 2000 kr +/-.
Hva med denne, den er også 3D-klar, selv om du ikke har en tv som støtter dette for øyeblikket.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630610
P.s: For å se HD-oppløsning må du bruke HDMI-kabel inn i tv`en, og ikke SCART. Svært mange ser ikke forskjell når de kjøper nytt utstyr, rett og slett fordi at de bruker den gamle SCART-kabelen de har liggende. En slik kabel kan ikke overføre den nødvendige oppløsningen.
Så da sitter de i stua med den nye femtitommeren og tror de ser HD. Slå også av overscan på fjernsynet hvis du har noe slikt på.
Hva med denne, den er også 3D-klar, selv om du ikke har en tv som støtter dette for øyeblikket.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630610
P.s: For å se HD-oppløsning må du bruke HDMI-kabel inn i tv`en, og ikke SCART. Svært mange ser ikke forskjell når de kjøper nytt utstyr, rett og slett fordi at de bruker den gamle SCART-kabelen de har liggende. En slik kabel kan ikke overføre den nødvendige oppløsningen.
Så da sitter de i stua med den nye femtitommeren og tror de ser HD. Slå også av overscan på fjernsynet hvis du har noe slikt på.
Tusen takk for tips! Det med scart var jo også interessant, det visste jeg ikke. Jeg har faktisk tatt vare på scartkabelen i tilfelle jeg får bruk for den. Men da kan jeg kanskje bare kaste den.
Vi har ein Samsung Blu-ray spelar, greit sidan vi har Samsung tv, kan bruke begge fjernkontrollane litt om kvarandre.
Jeg har kjøpt noen chilimarinerte kyllingfileer på REMA. Disse ligger i en slik aluminiumsform....skal disse grilles i den forma eller tas ut og grilles direkte på rista...
HASTER...... :-)
Om dei ligg i aluminiumsform er det vel berre å bruke den. Elles er det vel litt smak og behag om du vil steike dei i noko anna. Av og til kan det jo vere litt trangt oppi slike former, så filetane ligg veldig tett.. Up to you! Berre hugs å ta av plastikken! :)
Om dei ligg i aluminiumsform er det vel berre å bruke den. Elles er det vel litt smak og behag om du vil steike dei i noko anna. Av og til kan det jo vere litt trangt oppi slike former, så filetane ligg veldig tett.. Up to you! Berre hugs å ta av plastikken! :)
Takk!
Det gikk supert å grille dem i formen. De ble meget saftige og kjempegode!
Jeg blandet oppi litt fløte når kyllingen var stekt og da ble det kjempegod saus utav det! Må gjentas!!!
Takk!
Det gikk supert å grille dem i formen. De ble meget saftige og kjempegode!
Jeg blandet oppi litt fløte når kyllingen var stekt og da ble det kjempegod saus utav det! Må gjentas!!!
:sikle: Så bra!
Jeg skal tapetsere og slipe pluss lakke tregulv. Hvilken rekkefølge bør dette tas i? Jeg er ca ferdig med å sparkle nå og det er ca klart for tapetsering på veggene. Snekkeren sa at man tapetserer først slik at man er ferdig med å søle og så sliper gulvet. Men det blir jo forferdelig mye støv av å slipe gulvet... Ei venninne sa at hun slipte gulvet i en leilighet de bodde i og de ble aldri helt kvitt støvet etterpå. Hadde det vært bedre å slipe og lakkere gulvet først og så tapetsere? Så mye søl blir det vel ikke av tapetseringen?
Jeg skal tapetsere og slipe pluss lakke tregulv. Hvilken rekkefølge bør dette tas i? Jeg er ca ferdig med å sparkle nå og det er ca klart for tapetsering på veggene. Snekkeren sa at man tapetserer først slik at man er ferdig med å søle og så sliper gulvet. Men det blir jo forferdelig mye støv av å slipe gulvet... Ei venninne sa at hun slipte gulvet i en leilighet de bodde i og de ble aldri helt kvitt støvet etterpå. Hadde det vært bedre å slipe og lakkere gulvet først og så tapetsere? Så mye søl blir det vel ikke av tapetseringen?
Du kan jo legge plast på gulvet når du tapetserer?
Hvis du tar gulvet først, så vil alt støvet legge seg på de nysparkla veggene dine.
Et lite støvkorn under tapeten vil kunne se ut som ei ert:eek:
Jeg anbefaler å tapetsere veggene først, og så gulvet.
Du kan jo legge plast på gulvet når du tapetserer?
Jepp, selvfølgelig. Fort gjort at det kommer litt søl på gulvet likevel da...
Tapet først!
Hvis du tar gulvet først, så vil alt støvet legge seg på de nysparkla veggene dine.
Et lite støvkorn under tapeten vil kunne se ut som ei ert:eek:
Jeg anbefaler å tapetsere veggene først, og så gulvet.
Jeg har valgt fibertapet som er tykkere tapet og litt mer tilgivende på små ujevnheter. Uansett om det var papirtapet, så jeg ser ikke helt hvordan man vil se støvkornene på tapeten? Og hvordan det er noe annet enn alt sparkelstøvet som var på veggene? Fikk jo ikke av alt sparkelstøvet da vi kostet veggene, men en god del av det. Det samme går vel an med gulvslipestøvet?
Når jeg googler, så synes jeg det er litt delt... Noen sier at man alltid skal tapetsere først, mens andre sier at det hadde vært lurt å slipe gulvet før man tapetserer slik at man får ut mer av støvet.
Men man tapetserer og sliper gulv jo uavhengig av hverandre i mange tilfeller også ... Vil tro det egentlig er hipp som happ, jeg. Og det er kanskje grunnen til at meningene er delte :p
Å sette opp tapet etter å ha slipt og lakket gulvet ville jeg i alle fall ikke sett på som noe problem. Det blir jo som å male. Man må bare legge noe under, og det går vel an å tørke vekk evt søl før det størkner også.
Men på den annen side har jeg ikke hørt at slipestøvet skal være noe problem heller, det er nytt for meg.
Kjapt googlesøk på gulvsliping + støv fikk opp mange treff som sier at gulvsliping ikke støver, at nye maskiner er utstyrt med støvsuger etc. :)
Kjapt googlesøk på gulvsliping + støv fikk opp mange treff som sier at gulvsliping ikke støver, at nye maskiner er utstyrt med støvsuger etc. :)
Aha, det kan jo stemme! Jeg hadde jo tenkt å få noen til å komme og slipe for meg. Jeg tør ikke å begi meg ut på det selv - altfor fort gjort å ødelegge gulvet. Jeg har hørt med et firma i nærheten som sa at veiledende pris var 250 kr per kvm inkludert moms. Jeg tror ikke mitt gulv gir så mye ekstraarbeid, så jeg tror nok det blir ca den prisen. Slipe, lakke, slipe, lakke, lakke tror jeg det var. Skal man ha en skikkelig parkett så må man ut med mer enn det likevel. Og mine gulvplanker er så tykke at de kan slipes flere ganger. Og så liker jeg tregulv. :snill: Det får bare være at jeg bare har furugulv så det kommer til å bli noen traséer der jeg går mest. Jeg skal slipe i alle rom bortsett fra gangen nede og de to badene. Der blir det fliser i stedet. Jeg vil ikke ha tregulv ved inngangsdøra eller på badene. Inkludert trappa blir det ca 100 kvm. Det er ett lite hus... Men så er jeg bare én person, så det bør være nok til meg.
På mandag skal jeg høre med de som skal slipe hos meg om det blir mye støv og hvilken rekkefølge de mener at jeg bør gjøre det da. :ja:
EDIT: Eventuellt tirsdag siden mandag er helligdag. :geip: Ikke alltid lett å følge med på helligdager når man jobber turnus.
Jeg hadde en skikkelig høykarbodag på fredag, og spiste lavkarbo i går - men i dag har jeg gått opp 1 kg i vannvekt? o.O Hvorfor gikk jeg ikke opp fra fredag til lørdag, men fra lørdag til søndag?
Jeg hadde en skikkelig høykarbodag på fredag, og spiste lavkarbo i går - men i dag har jeg gått opp 1 kg i vannvekt? o.O Hvorfor gikk jeg ikke opp fra fredag til lørdag, men fra lørdag til søndag?
Fordi du er lit treg?;)
Neida, vennen, bare tuller!:love: Aner ikke, annet enn at kroppen gjør mye rart! Kan være varmen tuller med deg også? Eller andre ting? Så lenge det er vann, blir det heldigvis borte igjen sånn nesten av seg selv også!:)
Skaldeman sier at vannvekta kan komme flere dager etter en utskeiing! :) Slik er det hos meg også. Merker ingenting dagen etter, men noen dager seinere går jeg opp.
Fordi du er lit treg?;)
Neida, vennen, bare tuller!:love: Aner ikke, annet enn at kroppen gjør mye rart! Kan være varmen tuller med deg også? Eller andre ting? Så lenge det er vann, blir det heldigvis borte igjen sånn nesten av seg selv også!:)
:p Jeg tror ikke det er varmen, men det kan likegjerne være at jeg har jobbhelg og stresser eller noe :rolleyes: Finner vel ut av det :)
Skaldeman sier at vannvekta kan komme flere dager etter en utskeiing! :) Slik er det hos meg også. Merker ingenting dagen etter, men noen dager seinere går jeg opp.
Da er det ikke bare meg, i alle all :rolleyes:
Jeg har et mulig utrolig tett spørsmål, men er det sånn at man har en betalingsfri måned i barnehagen? Og pleier den evt å være sånn nå?
Jeg har et mulig utrolig tett spørsmål, men er det sånn at man har en betalingsfri måned i barnehagen? Og pleier den evt å være sånn nå?
Mener å huske at man bare betaler for 11 måneder. Vi slapp i juli, for da var barnehagen stengt i 3 uker!
Ja, de skal liksom ha 5 uker ferie i barnehagen til Emma, så det er vel mer enn logisk at man ikke skal betale for mer enn 11 måneder.
Hva skal jeg gjøre med de 3000 jeg får til overs da a ?:D (bare kødda)
Siden jeg først er i gang. Er det virkelig 1000 kroner en skal "gi" til et søskenbarn som gifter seg?
Og er det greit å ha på HM kjole i et herregårdsbryllup?
Og eh. Jeg handlet på iHerb her på fredag og det står ikke noe på transaksjonshistorikken min enda, selvom pakkene er blitt sendt. Skal jeg trekke den summen det kostet fra det disponible beløpet mitt, eller er det blitt trukket/reservert selvom det ikke enda står på transaksjonshistorikken?
Photobscura
13-06-11, 11:53
Sist jeg handla fra iherb ble det ikke trukket noe fra kontoen min før etter jeg hadde fått varen.
Om du kan ha på deg en H&M-kjole avhenger vel av kjolen, er ikke sånn at det alltid synes hvor kjolen kommer fra. Kan jo se fin/eksklusiv ut selv om den er billig. Sist jeg var i bryllup hadde jeg på meg en Gina Tricot-kjole til trehundre spenn.
Ja, jeg tenker liksom litt på omstendighetene. Hadde det vært et bryllup på en eller annen foreningshytte så hadde jeg ikke nølt. Men herregård liksom.. Føler det krever litt stil. Kjolen er fin den, men den skriker vel litt sånn masseprodusert.
Siden jeg først er i gang. Er det virkelig 1000 kroner en skal "gi" til et søskenbarn som gifter seg?
Og er det greit å ha på HM kjole i et herregårdsbryllup?Det hadde ikke jeg hatt råd til. Skjønner ikke hvorfor det skal være regler rundt sånt, er det det da?
Jeg tror jeg hadde kjøpt en gave, jeg. Å gi penger er litt meningsløst i bunn og grunn synes jeg. Greit nok for den eldre generasjonen å gi (de som har), men ikke for en i samme generasjon som har trang økonomi ...
Og jeg tenker det samme som Photo når det gjelder kjole :ja: Det viktigste er at du føler deg vel i den, da. Hvis du selv føler det blir veldig iøyenfallende masseprodusert, så hadde jeg kanskje funnet på noe annet. Kjøp ny kjole (som ikke trenger å være så dyr) et annet sted, og bruk penger på det i stedet for å gi 1000 kroner til noen som har råd til herregårdsbryllup?
Frøy: Nei, jeg tenkte kjøpe noe de ønsker seg, men er jo greit å vite hvor mye man bør bruke da:) De har lagt ut ønsker til alle mulige slags priser.
Frøy: Nei, jeg tenkte kjøpe noe de ønsker seg, men er jo greit å vite hvor mye man bør bruke da:) De har lagt ut ønsker til alle mulige slags priser.Gå for det du synes selv! Jeg hadde lagt meg på ca 500, tror jeg.
La til litt mer i innlegget over forresten :)
Jeg har en annen kjole jeg kan ha på, som ikke er så masseprodusert og veldig fin. Søskenbarnet mitt er sånn superelegant, verdensvant, flott og vakker og alle venninnene hennes kler seg sånn flott, så jeg er litt redd for å se ut som den lubne, pinlige, bondekusina:)
Er det greit å klippe gressplen i dag? Jeg mener. Det er vel egentlig ikke det, men er bare i dag vi har tid..
Ha på deg en kjole du føler deg veli! Mange timer å gå rundt å "gjemme seg"! :p
Og gi gave etter lommebok, evnt slå dere sammen med andre søskenbarn og kjøp noe dyrere!
Bare klipp plenen, dere, men vent til etter kl 13! Kirketid, vet du!;)
Bare klipp plenen, dere, men vent til etter kl 13! Kirketid, vet du!;)
Ferdig nå da:p Men naboen (tante) er ikke hjemme heldigvis.
Hadde det ikke tatt over en time å klippe den plenen, hadde alt vært mye bedre..
Photobscura
13-06-11, 12:16
Jeg har stor tro på enkle kjoler som man "pener" litt opp med fint tilbehør, da. Strømpebukser, smykker, vesker, sko etc. Og som Kitt sier, at du føler deg komfortabel og fin er vel overordnet, samma det om de er så himla ekslusive, du har jo din egen smak og preferanser som gjør deg til deg!
Om det får deg til å føle deg bedre: Jeg kom for en del år siden i mine sedvanlige festklær på noe jeg ikke visste var utkledningsfest og fikk komplimenter for kostymet mitt. :lol:
Jeg bruker håret mitt som tilbehør:p Må kanskje få kjøpt inn noe smykker og noen stilige sko. Tar på meg en veeeldig blomstrete kjole da.
Photobscura
13-06-11, 12:18
Jeg bruker håret mitt som tilbehør:p Må kanskje få kjøpt inn noe smykker og noen stilige sko. Tar på meg en veeeldig blomstrete kjole da.
Høres flott ut. Du kler blomsterkjoler, I know it! Og så har du ca verdens fineste hår! Eksklusivt spør du meg! (Med mine pistrete fjoner. :p)
Jeg har stor tro på enkle kjoler som man "pener" litt opp med fint tilbehør, da. Strømpebukser, smykker, vesker, sko etc. Og som Kitt sier, at du føler deg komfortabel og fin er vel overordnet, samma det om de er så himla ekslusive, du har jo din egen smak og preferanser som gjør deg til deg!
Om det får deg til å føle deg bedre: Jeg kom for en del år siden i mine vanlige klær på en fest jeg ikke visste var utkledningsfest og fikk komplimenter for kostymet mitt. :lol:Ja, ha ting som matcher til, så ser du straks mer elegant ut :)
Og du kan jo vurdere å få satt opp håret ditt hos frisør? Det koster jo også litt, men det vil nok heve inntrykket mye. Og så føler man seg fin med fin frisyre. Å føle seg fin og stilig er det viktigste av alt!
Neeei.. Det er fælt og slitt og grusomt. Som bringer meg til mitt neste spørsmål for dagen:
Er det noen som har knekt koden for hvordan man kommer ut fra frisøren med den frisyren man faktisk ønsket seg?
Frøy: jo, har tenkt på det. Men ser for meg noen løse krøller og det klarer jeg fint selv.
Jeg bruker håret mitt som tilbehør:p Må kanskje få kjøpt inn noe smykker og noen stilige sko. Tar på meg en veeeldig blomstrete kjole da.Ja nettopp, hår ja :p
Neeei.. Det er fælt og slitt og grusomt. Som bringer meg til mitt neste spørsmål for dagen:
Er det noen som har knekt koden for hvordan man kommer ut fra frisøren med den frisyren man faktisk ønsket seg?
Frøy: jo, har tenkt på det. Men ser for meg noen løse krøller og det klarer jeg fint selv.Nei dessverre, jeg har skikkelig hårkrise om dagen etter at jeg endelig klipte meg :o Nå gjør jeg alt for å få det til å gro ut igjen, for krøller tar år å få langt ...
OK, så lenge du klarer det selv er jo alt ok :) Du kan jo stusse det, da?
Nei dessverre, jeg har skikkelig hårkrise om dagen etter at jeg endelig klipte meg :o Nå gjør jeg alt for å få det til å gro ut igjen, for krøller tar år å få langt ...
OK, så lenge du klarer det selv er jo alt ok :) Du kan jo stusse det, da?
Nei, jeg fikk gavekort på klipp og farg av T til treårsdagen vår, så tenkte benytte meg av det i løpet av uken, om de har ledig tid.
Jeg har nemlig stussa litt selv:p Og det ser ikke særlig bra ut:nei:
Godt det er sommeren og håret vokser fort:p
Nå begynte alle naboene her å klippe gresset, så da er det greit.
Nei, jeg fikk gavekort på klipp og farg av T til treårsdagen vår, så tenkte benytte meg av det i løpet av uken, om de har ledig tid.
Jeg har nemlig stussa litt selv:p Og det ser ikke særlig bra ut:nei:
Godt det er sommeren og håret vokser fort:p
Nå begynte alle naboene her å klippe gresset, så da er det greit.Det ble misforståelse, jeg mente stusse det hos frisør ja ;)
Åjaa. Ja, det skal jeg gjøre:)
Hvor langt er 8 inches?
20.32 cm (http://www.convert-inches.com/)
20.32 cm (http://www.convert-inches.com/)
Takker, siden er lagret :)
Hvor langt er 8 inches?
Bare skriv 8 inches to cm i google. ;) Fungerer med de fleste konverteringer av måleenheter.
Bare skriv 8 inches to cm i google. ;) Fungerer med de fleste konverteringer av måleenheter.
Aha, lurte på hvordan det der funka, har hørt det kan gjøres men ikke prøvd :) takk
grotingeling
14-06-11, 07:35
Her (http://joshmadison.com/convert-for-windows/) er en kalkulator som regner om diverse enheter, bl.a. inch til cm
Den konverterer også matlagingsmåleenheter (oz til ml/dl), så for de som finner oppskrifter på engelske/amerikanske sider så er den kjekk å ha.
Photobscura
14-06-11, 08:45
Hvor lang er normalt foten på en toåring? Treåring? Fireåring?
Hvor lang er normalt foten på en toåring? Treåring? Fireåring?
Tenker du lengde som i f.eks skostørrelse? altså hvor lange de er under foten? eller hele beinet, hvor høy de er?
Tenker du lengde som i f.eks skostørrelse? altså hvor lange de er under foten? eller hele beinet, hvor høy de er?
Reknar med det har med strikkestorleik å gjere, kjenner eg Photo rett! :) Altså tøfler eller liknande, altså storleik på fotbladet.
Eg googla og fann denne (http://www.smaafotter.no/shopcontent.asp?type=storrelser), kan den brukast?
Noen som har erfaring med å fryse ned supper/sauser o.l som er tyknet med JBK? Holder dette konsistensen ved opptining eller blir det tynt igjen som når man f.eks bruker potetmel? Skal lage rabarbrasyltetøy og fryse ned nemlig.
Reknar med det har med strikkestorleik å gjere, kjenner eg Photo rett! :) Altså tøfler eller liknande, altså storleik på fotbladet.
Eg googla og fann denne (http://www.smaafotter.no/shopcontent.asp?type=storrelser), kan den brukast?
hmm der sto det at 0-2 år bruker str. 21-22 i skostørrelse, mens min på 20 måneder bruker str 24, og han er ikke over gjennomsnittet når det gjelder størrelse!
hmm der sto det at 0-2 år bruker str. 21-22 i skostørrelse, mens min på 20 måneder bruker str 24, og han er ikke over gjennomsnittet når det gjelder størrelse!
Guttungen til venninna mi er under snitt i høyde og vekt , men langt over snitt i skostørrelse. Digre hender har han også, er alltid vanskelig å finne sko som passer uten å ha målt nøyaktig først.
Merkelig med det, men de er vel normale alle sammen :) Bare merkelig at det skal være såpass forskjell på barn, eller person til person uansett alder egentlig. Normal er nok mye mer enn hva vi tror :)
Photobscura
14-06-11, 09:39
Jepp jepp!
Det er nok stoooore individuelle forskjeller, har jeg skjønt (og mener jeg å huske sist jeg lurte på dette. Jeg tenderer til å lure på det samme mange ganger, for det synker jo aldri inn. :p).
Jeg strikker opp restegarnet mitt, og lager barnetøfler. De er ganske tøyelige, men greit å vite ca hvilken størrelse de er, da. Tipper de er sånn 2-4 år-ish.
Hva skjer med en èndagslinse når den blir brukt over lengre tid, feks en uke? Blir linsen svakere i styrke, smuldrer den bort eller virker den like godt?
Jeg tenker her IKKE på hvordan det påvirker øyet, men selve linsen.
Den tørker vel inn og faller i stykker? ikke 100% sikker, men er det jeg innbilder meg i såfall.. De er ikke så holdbare og kan heller ikke holde øyet ditt fuktig over lengere tid.
Man må gnukke på linser for å få dem rene, og det kan man ikke med endagslinser ...
Den tørker vel inn og faller i stykker? ikke 100% sikker, men er det jeg innbilder meg i såfall.. De er ikke så holdbare og kan heller ikke holde øyet ditt fuktig over lengere tid.
Man må gnukke på linser for å få dem rene, og det kan man ikke med endagslinser ...
Nei men atte.. mener jo at om linsen sitter på øyet hele tiden.
(kjenner ei som gjør dette) derfor lurer jeg :P
(kjenner ei som gjør dette) derfor lurer jeg :P
Å herregud, jeg blir litt irritert av sånt! Jeg så at du ikke spurte om hva det gjør med øyet, men jeg må bare få sagt at det er farlig! Jeg kan aldri bruke linser mer, og har hatt MASSE problemer med det ene øyet fordi jeg sovnet med dem på en gang for mye. Jeg fikk et sår midt i pupillen, som var så stort at arret ble lagt merke til av folk jeg prata med som ikke visste om det i over et år etterpå! Det påvirka synet mitt også, lenge måtte jeg lukke det øyet for å kunne lese en tekst, fordi arret ødela for synsfeltet mitt.
(kjenner ei som gjør dette) derfor lurer jeg :PEr du sikker på at hun ikke bruker en type linse man kan gå med i en uke? For det finnes nemlig.
Eller sånne døgnet-rundt-linser? Jeg har det, og jeg sover med de (de er beregna på det) og tar de kun ut om jeg er tørr på øya eller jeg skal skifte linser.
Å herregud, jeg blir litt irritert av sånt! Jeg så at du ikke spurte om hva det gjør med øyet, men jeg må bare få sagt at det er farlig! Jeg kan aldri bruke linser mer, og har hatt MASSE problemer med det ene øyet fordi jeg sovnet med dem på en gang for mye. Jeg fikk et sår midt i pupillen, som var så stort at arret ble lagt merke til av folk jeg prata med som ikke visste om det i over et år etterpå! Det påvirka synet mitt også, lenge måtte jeg lukke det øyet for å kunne lese en tekst, fordi arret ødela for synsfeltet mitt.Å nei, stakkar deg! :eek: :klem: Jeg har også hatt på linser mens jeg har sovet, det begynner å bli mange år siden nå, da ... De klistret seg fast til øyet så jeg nesten ikke fikk dem av noen ganger. Galskap! I fjor fikk jeg tilløp til karinnvekst og arrdannelse pga for mye linsebruk, da fikk jeg meg en vekker og fikk kjøpt meg nye briller. Nå bruker jeg linser bare noen få timer daglig og ikke en gang hver dag.
Eller sånne døgnet-rundt-linser? Jeg har det, og jeg sover med de (de er beregna på det) og tar de kun ut om jeg er tørr på øya eller jeg skal skifte linser.Det var det jeg mente :ja: Hvor lenge kan du bruke dem før du skifter dem?
Å nei, stakkar deg! :eek: :klem: Jeg har også hatt på linser mens jeg har sovet, det begynner å bli mange år siden nå, da ... De klistret seg fast til øyet så jeg nesten ikke fikk dem av noen ganger. Galskap! I fjor fikk jeg tilløp til karinnvekst og arrdannelse pga for mye linsebruk, da fikk jeg meg en vekker og fikk kjøpt meg nye briller. Nå bruker jeg linser bare noen få timer daglig og ikke en gang hver dag.
Hehe, det var det jeg skulle gjort første gangen det skjedde, etter en tur til legevakten ... Først andre gangen tok jeg alvoret, og da var det for seint. Men men, jeg begynner å trives med å bruke briller igjen nå :)
Regner forresten med at hun Lava kjenner må bruke linser som er ment til ikke å tas av, ja. Øynene føles jo som en ørken om man har sovet med vanlige linser på uansett! Det må være helt umulig å ha vanlige linser på en hel uke.
Veldig synd på dem som opplever skade på øyet sitt! :klem:
men som sagt så lurer jeg på hva som skjer med linsen, men det vet ingen tydeligvis.
Og dama jeg kjenner bruker endagslinser :ja: Kanskje hun ikke har dem på en uke av gangen, men bytter ikke hver dag.
Så da lar vi dette bare ligge, siden alle burde vite at man ikke skal bruke disse mer enn foreskrevet.
Vi sa jo at den tørker ut? I alle fall burde det være lett å dra den konklusjonen ut fra hva som ble skrevet over her. Den kan også få sprekker og hakk og støv og ikke minst bakterier på seg. Men jeg skjønner ikke helt interessen for hva som skjer med linsen, og hvorfor spør du ikke hun som bruker dem?
Jeg leste en plass at hvis man blir dårlig i magen av sukkeralkoholer, så er det et sikkert tegn på at det ikke blir tatt opp i tarmen. Ergo, blir man ikke dårlig, så blir deler av de tatt opp, noen som liksom ikke er så kult da. Noen som veit om dette stemmer?
Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke noe i farta.
Jeg leste en plass at hvis man blir dårlig i magen av sukkeralkoholer, så er det et sikkert tegn på at det ikke blir tatt opp i tarmen. Ergo, blir man ikke dårlig, så blir deler av de tatt opp, noen som liksom ikke er så kult da. Noen som veit om dette stemmer?
Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke noe i farta.
Hvilken sukkeralkohol snakker du om? Mange av sukkeralkoholene blir delvis tatt opp i tarmen. Det er få som er GI=0. Sukrin og stevia er blant de få som er GI=0, men dem blir jeg ikke dårlig i magen av i det hele tatt. Maltitol tar vi opp ca 50% av, og jeg blir utrolig dårlig i magen av maltitol. Så det høres ikke ut som at det stemmer det du har lest...
Hvilken sukkeralkohol snakker du om? Mange av sukkeralkoholene blir delvis tatt opp i tarmen. Det er få som er GI=0. Sukrin og stevia er blant de få som er GI=0, men dem blir jeg ikke dårlig i magen av i det hele tatt. Maltitol tar vi opp ca 50% av, og jeg blir utrolig dårlig i magen av maltitol. Så det høres ikke ut som at det stemmer det du har lest...
Ja, det var det da. Jeg tror kanskje det var snakk om maltitol eller xylitol, muligens i forbindelse med sukkerfri sjokolade eller noe, men det blir delvis gjetning fra min side. Jeg tror tanken var at sukkeralkoholene fórer bakteriene lenger i tykktarmen hvis de ikke blir tatt opp tidligere i tynntarmen, og resultatet er luft og sånt, noe som "beviser" at opptaket er minimalt. Får man ikke magetrøbbel, så er det fordi bakteriene ikke har fått mat, fordi de ble tatt opp i tarmen på et tidligere tidspunkt (og dermed påvirker blodsukkeret).
Litt sånn muligens-kanskje-hvis-atte-spørsmål dette her, men jeg ville bare høre allikevel. Synes det var en interessant tanke, og det hadde vært superkjekt om det var riktig, da hadde det jo vært enkelt å vite hva man burde holde seg unna.
Edit: Jeg fant denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40054) tråden, det kan være der jeg har lest det. På side to er det i alle fall en påstand om det jeg lurer på, men jeg veit ikke helt hva jeg skal tro.
Det var det jeg mente :ja: Hvor lenge kan du bruke dem før du skifter dem?
Det varierer litt, men i snitt bruker jeg de mellom tre og fire uker i slengen. Kommer litt an på hvor tørre de begynner å bli mot slutten. Jeg elsker disse linsene, da jeg synes briller er helt fantastisk upraktisk (men akk så pent!). :ja:
Jeg leser stadig rundt omkring at folk skal "Bli kvitt baby-kiloene". Hva mener man egentlig med babykilo? Det man gikk opp i graviditeten? Forsvinner ikke mesteparten ved fødselen? Går man opp igjen raskt? Eller spiser man de på seg når man går hjemme?
Ja, jeg obsesser litt med dette for tida... :o
Det man går ned under fødsel er kun hva babyen veier, morkake, fostervann og alt som skal ut, DU veier fortsatt like mye. Babykiloene er gjerne det fettet man får på kroppen ved overspising eller ved hormonforstyrrelsene, dette må slankes bort, det forsvinner ikke av seg selv altså. Jeg gikk kun ned under svangerskapet og veide knappe 57kg når alt var ute (bmi på 19), men i løpet av de første 18 månedene (fram til jeg begynte med lavkarbo) så la jeg på meg 16 kg, så babykiloene mine kom etter svangerskapet. Forbrenningen min var helt på bærtur og hormonene, samt stress rundt den nyfødte gjorde at vekta føyk opp.
Det man går ned under fødsel er kun hva babyen veier, morkake, fostervann og alt som skal ut, DU veier fortsatt like mye. Babykiloene er gjerne det fettet man får på kroppen ved overspising eller ved hormonforstyrrelsene, dette må slankes bort, det forsvinner ikke av seg selv altså. Jeg gikk kun ned under svangerskapet og veide knappe 57kg når alt var ute (bmi på 19), men i løpet av de første 18 månedene (fram til jeg begynte med lavkarbo) så la jeg på meg 16 kg, så babykiloene mine kom etter svangerskapet. Forbrenningen min var helt på bærtur og hormonene, samt stress rundt den nyfødte gjorde at vekta føyk opp.
Babykilo kan også være vann.... :( Jeg gikk opp 30 kilo bare i vann!
Gikk ned 40 kilo på to-tre måneder. :o
Eksen skal ha ungene med seg til syden i to uker. Etter at de er kommet hjem skal vi reise med dem til Irland. Jeg har grunn til å mistenke eksen for å somle med passene slik at ungene ikke får dem med seg hjem igjen og grunnet postgang vil vi ikke klare få dem tilbake før vår avreise. Dermed kan Irlandsturen bli spolert. Vil det gagne at jeg fyker til politistasjonen i morgen tidlig og viser dem at ungene allerede har pass og ev få tatt kopi av dem slik at vi kan få utstedt nødpass i full fart hvis eksen skulle slå seg vrang??
Eksen skal ha ungene med seg til syden i to uker. Etter at de er kommet hjem skal vi reise med dem til Irland. Jeg har grunn til å mistenke eksen for å somle med passene slik at ungene ikke får dem med seg hjem igjen og grunnet postgang vil vi ikke klare få dem tilbake før vår avreise. Dermed kan Irlandsturen bli spolert. Vil det gagne at jeg fyker til politistasjonen i morgen tidlig og viser dem at ungene allerede har pass og ev få tatt kopi av dem slik at vi kan få utstedt nødpass i full fart hvis eksen skulle slå seg vrang??
Kan vel ikkje skade, nei. Få dei til å ta kopi og få stempla med rett kopi, så kanskje det ordnar seg kjapt om "uløkka" skulle vere ute.
Kan vel ikkje skade, nei. Få dei til å ta kopi og få stempla med rett kopi, så kanskje det ordnar seg kjapt om "uløkka" skulle vere ute.
Klarte ikke vente på svar herifra så jeg ringte politistasjonen! Kjekkemannen derifra sa det samme som deg . :ja:
Klarte ikke vente på svar herifra så jeg ringte politistasjonen! Kjekkemannen derifra sa det samme som deg . :ja:
Ok, såg spørsmålet ditt først no, nemlig. Men bra du fekk svar! :ja: Håper vel og merke at du slepp å måtte bruke dei.
Ok, såg spørsmålet ditt først no, nemlig. Men bra du fekk svar! :ja: Håper vel og merke at du slepp å måtte bruke dei.
INGENTING overrasker meg når det gjelder den mannen.. Jeg har lært..
Det som bekymrer meg nå er at ungene ikke har lært ennå.. Eldstepoden har lært litt og spør derfor etter bursdagsgave og får det. Minstepoden har ikke lært og får aldri gave.. Og ikke vil han spør heller for han mener gaver skal komme av seg selv..(som også jeg mener..)
INGENTING overrasker meg når det gjelder den mannen.. Jeg har lært..
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7663649 NRK tok opp dette nå nettopp....
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7663649 NRK tok opp dette nå nettopp....
Det er heldigvis kommet nye regler! Den som IKKE vil underskrive papirene må nå dokumentere at det er fare for ting og tang ved å utstede pass. Tidligere var det forsørgeren som ønsket pass som måtte dokumentere at det IKKE var noen fare ved å utstede pass. Eksen min fikk tre uker på seg til å komme med gode grunner til hvorfor politiet ikke skulle utstede pass. Kunne han ikke det så ble passet utstedt, og det ble det. han kom aldri med noen grunn, men ville heller ikke underskrive. Nå er han glad fordi at han skal ha ungene med seg på sydentur! :rolleyes: med et pass jeg tvang gjennom... :p
Det er heldigvis kommet nye regler! Den som IKKE vil underskrive papirene må nå dokumentere at det er fare for ting og tang ved å utstede pass. Tidligere var det forsørgeren som ønsket pass som måtte dokumentere at det IKKE var noen fare ved å utstede pass. Eksen min fikk tre uker på seg til å komme med gode grunner til hvorfor politiet ikke skulle utstede pass. Kunne han ikke det så ble passet utstedt, og det ble det. han kom aldri med noen grunn, men ville heller ikke underskrive. Nå er han glad fordi at han skal ha ungene med seg på sydentur! :rolleyes: med et pass jeg tvang gjennom... :p
Ser at den regelen kanskje ikke gjelder??? Var det bare politiet som var snill mot mine?
Babykilo kan også være vann.... :( Jeg gikk opp 30 kilo bare i vann!
Gikk ned 40 kilo på to-tre måneder. :o
Ah tror jeg inkluderte det litt i hva som skal ut :o my bad. Selvsagt trenger det ikke å være fett som har skylden i vektoppgang!
Vi sa jo at den tørker ut? I alle fall burde det være lett å dra den konklusjonen ut fra hva som ble skrevet over her. Den kan også få sprekker og hakk og støv og ikke minst bakterier på seg. Men jeg skjønner ikke helt interessen for hva som skjer med linsen, og hvorfor spør du ikke hun som bruker dem?
Jeg kom bare til å tenke på hva som skjer med en linse over tid, om virkningen av den forsvant osv. Jeg har spurt henne, og hun sa at hun ikke merket forskjell utenom at linsene begynte å irritere etter noen dager. Ren nysgjerrighet :ja:
Jeg kom bare til å tenke på hva som skjer med en linse over tid, om virkningen av den forsvant osv. Jeg har spurt henne, og hun sa at hun ikke merket forskjell utenom at linsene begynte å irritere etter noen dager. Ren nysgjerrighet :ja:
Når jeg tenker meg om så ser jeg pittelitt dårligere på slutten av en linseperiode. :) Men det kan sikkert ha noe med at linsene begynner å bli litt tørre å gjøre.
Når jeg tenker meg om så ser jeg pittelitt dårligere på slutten av en linseperiode. :) Men det kan sikkert ha noe med at linsene begynner å bli litt tørre å gjøre.
Det kan også skyldes at det kommer et proteinbelegg på linsene samt at linsene blir ropte. Og blir de ripete kan de begynne irritere øyet som igjen kan gi betennelser.
Blir ikkje dei mindre "tøyelege" på eit vis også? Sambu seier han merkar at dei verkar dårlegare når månaden snart er over, han har månadslinser vel og merke.
Kan jeg fortsatt si at jeg går på lavkarbo dersom jeg fokuserer mest på kaloriene, men også holder meg under 70-100g karbo pr. døgn?
Kan jeg fortsatt si at jeg går på lavkarbo dersom jeg fokuserer mest på kaloriene, men også holder meg under 70-100g karbo pr. døgn?
Ja det vil jeg si, lavkarbo blir ofte definert som 0-150 g kh daglig også er et jo alle retninger innen det. Det du beskriver er vel sånn Fedon-ish og husk bare at du må kutte på fettet.:)
Ja det vil jeg si, lavkarbo blir ofte definert som 0-150 g kh daglig også er et jo alle retninger innen det. Det du beskriver er vel sånn Fedon-ish og husk bare at du må kutte på fettet.:)
Wohoo!
Kroppen min er sta, nemlig! Den tror jeg er ferdigslanket nå, så jeg må trå til med litt lavkalori for å få litt mer reaksjon, men jeg vil ikke gi opp lavkarboen fordi, så prøver å finne en balanse. Får en så god kropp på lavkarbo og jeg vil ikke tilbake til å være tung og oppblåst.. men desverre så må man jo litt opp på karbene på lavkalori. Har prøvd ketolyse i tillegg til lavkalori og da blir man sulten! veldig sulten, så det fungerte ikke..
Wohoo!
Kroppen min er sta, nemlig! Den tror jeg er ferdigslanket nå, så jeg må trå til med litt lavkalori for å få litt mer reaksjon, men jeg vil ikke gi opp lavkarboen fordi, så prøver å finne en balanse. Får en så god kropp på lavkarbo og jeg vil ikke tilbake til å være tung og oppblåst.. men desverre så må man jo litt opp på karbene på lavkalori. Har prøvd ketolyse i tillegg til lavkalori og da blir man sulten! veldig sulten, så det fungerte ikke..
Ok det beviser bare nok en gang hvor forskjellige vi er. Jeg spiser 30-50 g kh daglig og rundt 1600 kcal, ca 60% av dette er fett. Jeg spiser det fordelt i ca 5 små måltider. Holder meg mett og god jeg, men ser at dess mer jeg spiser dess mer sulten blir jeg. Mat avler sult hos meg rett og slett. trening derimot får bort sultfølelsen. Så for meg er det ingen grunn til å gå opp mye på karber for å kunne leve lavkalori. Er jo de som også spiser 75-80% fett daglig og holder seg under 1500 kcal daglig. men hva som passer deg er det bare du som kan finne ut av, har prøvd å feilet mye jeg også.
Lykke til :)
Jeg drev med periodevis fasting en stund, og da var jeg under 15g karbo, gjerne mellom 5 og 10g om dagen, 75% fett, 20% protein. Da lå jeg gjerne på 800-1500 kcal om dagen, men jeg ble bare slapp og uvel og kroppen skrek etter karbohydrater, så jeg droppet det. Men vekta smilte da, vekten raste. Så om jeg finner en bra balanse hvor jeg føler meg vel fortsatt så vil vekten mest sannsynlig synke også! Mat avler sult for meg også, så ved å kutte ett og annet måltid så gikk det bedre for meg. Så det holder med 3 måltider hvertfall, når jeg var oppe i 5 så gikk jeg stadig å letet etter noe spennende i skapene.. Jeg går raskere ned i vekt på lavkarbo når karbene ligger oppe mot 20-30g, så jeg tror det vil gå bra om jeg ikke har for mye karber og lav kalori. I teorien i såfall så høres det bra ut!
Vet du hvilke prosenter jeg bør satse på når jeg skal opp mot 70-100g karbo? Fettet må vel ned fra 75% i såfall, men hvor mye..? og proteiner?
Jeg drev med periodevis fasting en stund, og da var jeg under 15g karbo, gjerne mellom 5 og 10g om dagen, 75% fett, 20% protein. Da lå jeg gjerne på 800-1500 kcal om dagen, men jeg ble bare slapp og uvel og kroppen skrek etter karbohydrater, så jeg droppet det. Men vekta smilte da, vekten raste. Så om jeg finner en bra balanse hvor jeg føler meg vel fortsatt så vil vekten mest sannsynlig synke også! Mat avler sult for meg også, så ved å kutte ett og annet måltid så gikk det bedre for meg. Så det holder med 3 måltider hvertfall, når jeg var oppe i 5 så gikk jeg stadig å letet etter noe spennende i skapene.. Jeg går raskere ned i vekt på lavkarbo når karbene ligger oppe mot 20-30g, så jeg tror det vil gå bra om jeg ikke har for mye karber og lav kalori. I teorien i såfall så høres det bra ut!
Vet du hvilke prosenter jeg bør satse på når jeg skal opp mot 70-100g karbo? Fettet må vel ned fra 75% i såfall, men hvor mye..? og proteiner?
Det vet jeg dessverre lite om, var jeg deg ville jeg prøvd å fått tak i boka til Fedon og sjekke litt mengder og sånn der. I bedre uten brød av Lutz skriver han at inntil ca 70 g kh daglig kan man spise mye fett, men over det må man redusere hvor mye vet jeg ikke.
Jeg blir også slapp og uvel med for mye fett og for lite kh. Jeg holder meg fint i ketose inntil 50 g kh daglig. Ligger på rundt 60% fett for det passer med kcal daglig. Dette har jeg bare prøvd meg frem til og det føles veldig bra, men jeg går dessverre inne noe mer ned i vekt. Har hatt stillstand i over et år nå men så litt bevegelse i vekta da jeg kutte cola z og atkins, det er tydeligvis en partystopper for meg. Håper å få gang på ting nå for jeg teller alt veldig nøye. Jeg driver vel også med periodisk faste og spsier kun mellom 11 og 19, i itlleg trener jeg 5 dager i uka.
Har betennelse i det ene hullet i øret mitt. Kjærringråd eller andre tips, anyone?
Kan kondisjonstrening øke toleransen for karbohydrater?
Photobscura
16-06-11, 17:19
Har betennelse i det ene hullet i øret mitt. Kjærringråd eller andre tips, anyone?
Basimycin-salve
Haha, jeg skulle akkurat til å svare da jeg så at det var en side til, og skulle akkurat til å si det samme. Jeg har plugger i ørene, og noe arrvev i det ene øret som gjør at det kan bli sårt om jeg slurver med "luftinga", så en eller to ganger i året må jeg ta ut pluggene og kline øret inn i basimycin, da går rødhet og dritt bort over natta!
Kan jeg frityrsteke i kokosolje (den som er expeller pressed/brun cocosa)?
Haha, jeg skulle akkurat til å svare da jeg så at det var en side til, og skulle akkurat til å si det samme. Jeg har plugger i ørene, og noe arrvev i det ene øret som gjør at det kan bli sårt om jeg slurver med "luftinga", så en eller to ganger i året må jeg ta ut pluggene og kline øret inn i basimycin, da går rødhet og dritt bort over natta!
Jeg har ni hull i ørene, og jepp, må ty til bacimycinen i ny og ne jeg og.
Greia er at mitt hull er bare 5 dager gammelt og jeg vil ikke ta ut øredobben riktig enda :p Så jeg bare klinte sånn salve rundtom dobben da...så får jeg vel se i morgen. Klemte ut den gørra som var der og vaska godt.
Hvor, og til hvilken pris, finner man denne basimycin-salven da? Apotek, antar jeg?
Photobscura
16-06-11, 19:54
Hvor, og til hvilken pris, finner man denne basimycin-salven da? Apotek, antar jeg?
Jeg kjøper sånne femgramstuber på apoteket. De koster vel 30-40 kroner, tror jeg. Holdbarheten er på ett år (mener jeg å huske), og jeg rekker aldri å bruke dem opp.
Dersom hullet er helt ferskt, kan du kjøpe flytende klorhexidin eller pyrisept og skylle godt 2-3 ganger om dagen!
Du bør også være helt sikker på at du tåler oredobben som sitter i. Mange får betennelse pga nikkelallergi de ikke visste de hadde!
Er det ikke borte etter en uke, kom deg til legen for mer potente midler!:eek:
God bedring!:)
Mange får betennelser fordi de har nikkelallergi!
Jeg fikk allergisjokk av plastøredobber da jeg skulle ta nye hull....
Kan kondisjonstrening øke toleransen for karbohydrater?
Jepp.
Superdaddy
17-06-11, 10:21
Joda, ketogendiett ga 2 satser på grunnstønaden. Sønnen startet med ketogendiett for 12 år siden på Statens senter for epilepsi. Søkte om grunnstønad - og fikk det. Jeg tok en tur på Meny og "samlet" inn priser, og satt opp et regnestykke som viste at det han spiste på ketogendiett var ganske mye dyrere enn "normal-kosthold". Han har jo helt egne måltider, som ikke lar seg kombinere med resten av familiens. Såfremt de ikke har endret reglene siden den gang, skulle det ikke være noe i veien for at du skulle få det innvilget. Regner med at du må legge ved en legeerklæring som stadfester at ketogent kosthold har en positiv virkning på adhd. Det burde ikke være vanskelig å få...... :)
Heisann.
Jeg sitter og jobber med grunnstønad nå og har kommet til punktet "fordyret kosthold". Datteren min går på ketogen diett. Ser du har laget et regnestykke på hva dietten koster. Selv fikk jeg sats 1 for dietten da jeg søkte sist. Kan jeg spørre deg om å bruke ditt regnestykke? Det hadde spart meg for masse arbeid (som du har gjort..)!
mvh
Stein Ivar
Nyter late dager i Frankrike, og ser i butikkene her at de har endel Stevia: som "sukker", "suketter" ol. Til og med brus søtet med Stevia! Noen som har tips eller kjennskap til hva jeg evt bør kjøpe?
Liten digresjon; frø (solsikke, lin, sesam) får jeg ikke tak i her! Tok med endel hjemmefra, visste det ikke var så vanlig. Har spurt overalt, finnes ikke! Skal prøve på en helsekost senere.
Heisann.
Jeg sitter og jobber med grunnstønad nå og har kommet til punktet "fordyret kosthold". Datteren min går på ketogen diett. Ser du har laget et regnestykke på hva dietten koster. Selv fikk jeg sats 1 for dietten da jeg søkte sist. Kan jeg spørre deg om å bruke ditt regnestykke? Det hadde spart meg for masse arbeid (som du har gjort..)!
mvh
Stein IvarJeg så på profilen til brukeren du spør, og hun har ikke vært aktiv på et år ... du kan evt prøve å sende henne privat melding, mulig hun har epostvarsling.
Nyter late dager i Frankrike, og ser i butikkene her at de har endel Stevia: som "sukker", "suketter" ol. Til og med brus søtet med Stevia! Noen som har tips eller kjennskap til hva jeg evt bør kjøpe?
Liten digresjon; frø (solsikke, lin, sesam) får jeg ikke tak i her! Tok med endel hjemmefra, visste det ikke var så vanlig. Har spurt overalt, finnes ikke! Skal prøve på en helsekost senere.
Sjekk om Steviaen er blandet ut med noe, sukrin (Erythritol) men pass at de ikke har blandet ut med maltodextrin som er stivelse og mass kh.
Jeg fikk ikke tak i frø da jeg jobba i Frankrike, vi hadde en tysk kollega som alltid hamstra med seg fra Tyskland og delte ut til oss andre. Synes det er litt rart, men håper du får tak i der nede.
I stedet for å lage en ny tråd om det, så spør jeg her: jeg har måttet betale moms og fortolling for varer fra dialife, til tross for at verdien på varene er satt til 76 kroner. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal gå fram for å få tilbake det jeg har betalt uten grunn? Sendte en mail til toll.no, fikk beskjed om å ringe Postens Godssenter. Dama jeg snakka med der sa at jeg måtte betale moms og toll fordi frakt var inkludert i grunnlaget. Da jeg sa at det ikke stemmer, sa hu bare "javel, jeg setter deg over", så ble jeg satt over til den aller første menyen hos postens kundeservice. Da gadd jeg ikke mer, og la på.
Noen som veit hvor jeg f.eks. kan maile faktura/følgeseddel og kvittering for å få gjort dette enkelt og greit? Jeg har skikkelig lav toleransegrense når det kommer til slikt og gir opp lett. Siden det er snakk om nesten 200 kroner har jeg egentlig ikke råd til å droppe det. :o
Hva er forskjellen på bodylotion og aftersun lotion? Gir ikke begge deler fuktighet til kroppen?
Kanskje bare et salgstriks, for å selge mer og tjene mer penger.:rolleyes:
I stedet for å lage en ny tråd om det, så spør jeg her: jeg har måttet betale moms og fortolling for varer fra dialife, til tross for at verdien på varene er satt til 76 kroner. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal gå fram for å få tilbake det jeg har betalt uten grunn? Sendte en mail til toll.no, fikk beskjed om å ringe Postens Godssenter. Dama jeg snakka med der sa at jeg måtte betale moms og toll fordi frakt var inkludert i grunnlaget. Da jeg sa at det ikke stemmer, sa hu bare "javel, jeg setter deg over", så ble jeg satt over til den aller første menyen hos postens kundeservice. Da gadd jeg ikke mer, og la på.
Noen som veit hvor jeg f.eks. kan maile faktura/følgeseddel og kvittering for å få gjort dette enkelt og greit? Jeg har skikkelig lav toleransegrense når det kommer til slikt og gir opp lett. Siden det er snakk om nesten 200 kroner har jeg egentlig ikke råd til å droppe det. :o
ksutland@posten.no :)
Hva er forskjellen på bodylotion og aftersun lotion? Gir ikke begge deler fuktighet til kroppen?
Kanskje du finner noe HER (http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=270833)?
After sun har som regel beroligende og nedkjølende effekt, og er laget for å gi ekstra mye fuktighet og hjelpe kroppen med å hele seg selv etter solskadene :) Jeg sier skader rett og slett fordi huden blir skadet selv om den ikke blir solbrent ;)
Aftersun er ofte tilsatt noe (menthol, eucalyptus osv) for å virke kjølende og gjerne aloe vera, men det er som oftest i så forsvinnende små mengder at det ikke utgjør noe særlig forskjell.
I følge min hudpleier har det ikke så mye for seg med aftersun, hun mener at man skal bruke sin vanlige bodylotion evt en litt feitere. Det som er viktigs i følge henne er at det ikke er parfyme i den, helst ikke parabener og andre stoffer som kan irritere huden. Det viktgste er altså å smøre seg godt etter endt solig og etter at all solkrem er fjernet.
Hvorfor er lavkarbo med et jafs blitt så rar?? Jeg har mistet alle abonnerte tråder uten at jeg har gjort noe?
Sjekk om Steviaen er blandet ut med noe, sukrin (Erythritol) men pass at de ikke har blandet ut med maltodextrin som er stivelse og mass kh.
Jeg fikk ikke tak i frø da jeg jobba i Frankrike, vi hadde en tysk kollega som alltid hamstra med seg fra Tyskland og delte ut til oss andre. Synes det er litt rart, men håper du får tak i der nede.
Takk! Fant flere varianter, bla en med maltodextrin, ventet derfor med å kjøpe.
Har du tips til andre lavkarboprodukter (eller andre spennende ting) jeg bør ha med i kofferten hjem? Vin og gode, lokale pølser pleier jeg alltid å ta med, kanskje litt ost.
Ryggen min er brent, og full av blemmer tror jeg, får ikke sett der bak, men det er ruglete å ta på. Har bare bodylotion, men jeg kommer jo ikke til der likevel for å smørre :-(
Og så er jeg veldig irritert på Ellos !!!:mad:
Akuratt de to produktene jeg skulle ha, hadde de ikke i min størrelse i rett farge, og da jeg da selvsagt må velge annen farge, så dobler de prisen !! For DEN er det selvsagt ikke tilbud på ! Så isteden for at det kommer på ca 170 kroner, så må jeg betale 350 !! bare fordi jeg trenger stor størrelse, og de har solgt lite av ensfarget:mad:
Og så er jeg veldig irritert på Ellos !!!:mad:
Akuratt de to produktene jeg skulle ha, hadde de ikke i min størrelse i rett farge, og da jeg da selvsagt må velge annen farge, så dobler de prisen !! For DEN er det selvsagt ikke tilbud på ! Så isteden for at det kommer på ca 170 kroner, så må jeg betale 350 !! bare fordi jeg trenger stor størrelse, og de har solgt lite av ensfarget:mad:
Det er en av grunnene til at jeg ennå ikke har benyttet meg av noen av tilbudene hos Ellos. :cool: Kan "trøste" med at det er akkurat like problematisk uansett hvilken størrelse man er ute etter...
Ser at Ost blir brukt mye i maten deres, i flere varianter..Er det slik at ost fks Norvegia,Parmesan har lite karbs?
Ser at Ost blir brukt mye i maten deres, i flere varianter..Er det slik at ost har lite karbs?
Generelt har rein ost så godt som null karbohydrat, ja. Berre les på pakken. Eg har merka at somme smelteostar ("hamburgerost", pakka i skiver i plast) har høgare karbohydratinnhald.
Ser at Ost blir brukt mye i maten deres, i flere varianter..Er det slik at ost har lite karbs?
Helt ned til ingen faktisk!:D
Vanlig Norvegia har 0, rekeost fra Kavli 5. Men jevnt over er ost ganske trygt!
Dog advarer nå lavkarbo- lege Hexeberg feks at det har kommet frem at ost som i vanlig gul-/hvitost kan var den ultimate partystopper for noen. Om man opplever at vekttapet uteblir, er altså slik ost det først man bør droppe for å finne årsaken.
Derosm man da ikke ganske fort opplever vektnedgang, er det ikke osten som er synderen og man kan spise det igjen!:)
Jeg ser rundt omkring at folk koser seg med baconcrisp i helgene. Er i ketose, og skal derfor spise mye fett. Hvorfor bør jeg ikke kose meg med en pose baconcrisp (eller to) hver dag?
Jeg ser rundt omkring at folk koser seg med baconcrisp i helgene. Er i ketose, og skal derfor spise mye fett. Hvorfor bør jeg ikke kose meg med en pose baconcrisp hver dag?
Fordi det også inneholder mye salt og proteiner!
Og enten man teller dem eller ikke, svært mange kalorier!:eek:
Jeg ser rundt omkring at folk koser seg med baconcrisp i helgene. Er i ketose, og skal derfor spise mye fett. Hvorfor bør jeg ikke kose meg med en pose baconcrisp (eller to) hver dag?
Ein heil pose kvar dag? :eek: Det er ganske mykje! Det er vel mest protein i desse posane, i forhold til feitt.
Føler meg ganske blond:D Takk for alle svar, i Norvegiaen jeg sjekka var det selvsagt 0 karbs:D Så nå skal jeg spise myyye smeltet ost:P
Baconcrisp har jo 0,2G Karbohydrater pr 100g, det må jo være den smarteste snacksen?
Baconcrisp har jo 0,2G Karbohydrater pr 100g, det må jo være den smarteste snacksen?
Lite karb ja, men mykje protein og salt. Det KAN faktisk bli for mykje protein... Litt til fest og spesielle anledningar, jepp, men ikkje ein pakke dagleg i helgane..
Takk! Fant flere varianter, bla en med maltodextrin, ventet derfor med å kjøpe.
Har du tips til andre lavkarboprodukter (eller andre spennende ting) jeg bør ha med i kofferten hjem? Vin og gode, lokale pølser pleier jeg alltid å ta med, kanskje litt ost.
Jeg var ikke i lavkarboverdenen da jeg jobba i Frankrike så jeg så ikke så mye på det. Men er det noen oster du liker ta med det og gjerne sånne salamilignende pølser, det er jo deilig snacks også er det jo så dyrt her hjemme. Har reist mye til Italia denne våren og da har jeg tatt med meg hjem gorgonzola ost i kilosvis, deler det bare i passe biter og hiver i fryseren. Det samme har jeg gjort med diverse pølser. Det går veldig fint det.
Bare synd at baconcrisp er laget av grise hud .:eek: Klarer bare ikke å like det.
Bare synd at baconcrisp er laget av grise hud .:eek: Klarer bare ikke å like det.
Synest det er heilt OK. Det er jo det samme som sprø svor på svineribba. Det er reint, naturleg... Så eg ser ikkje heilt problemet.
Synest det er heilt OK. Det er jo det samme som sprø svor på svineribba. Det er reint, naturleg... Så eg ser ikkje heilt problemet.
Hehe, sikkert bare jeg som er kresen, spiser ikke svoren på ribba heller, og skjærer den vekk fra bacon.:rolleyes:
HAH! Det var det jeg visste! :mad:
ksutland@posten.no :)
Jeg fant det faktisk selv etter litt intens leiting. Men takk, da veit jeg i alle fall at jeg er på rett spor. :)
Hehe, sikkert bare jeg som er kresen, spiser ikke svoren på ribba heller, og skjærer den vekk fra bacon.:rolleyes:
DU ER IKKE ALENE!
Jeg hæler ikke grisehud. Spiser ikke hud/fettrand på bacon, ikke baconsnacks, ikke svoren på ribba, ingenting som har noe med hud å gjøre! Det er ALT for likt menneskehud og er bare ekkelt å tenke på :( æsj, ble kvalm av tanken....
Jeg spiser ikke huden av kylling eller andre dyr heller for å nevne det.. det er ikke bare svin jeg er kresen på.
DU ER IKKE ALENE!
Jeg hæler ikke grisehud. Spiser ikke hud/fettrand på bacon, ikke baconsnacks, ikke svoren på ribba, ingenting som har noe med hud å gjøre! Det er ALT for likt menneskehud og er bare ekkelt å tenke på :( æsj, ble kvalm av tanken....
Jeg spiser ikke huden av kylling eller andre dyr heller for å nevne det.. det er ikke bare svin jeg er kresen på.
nei jeg spiser faktisk ikke skinnet på kyllingen heller.
Noen som følger med HER (http://www.nrk.no/hurtigruten/)?? Hurtigruten minutt for minutt?
:lol: Jeg så de råååsa bokstavene dine! :p
Dessuten så er basoon bare godt i små mengder og ikke så ofte. :ja:
nei jeg spiser faktisk ikke skinnet på kyllingen heller.
Jeg spiser både kyllingskinn og grisehud. Men da er det kun snakk om den delen av skinnet som er på kyllingbrystet (dvs uten antydning til fjær.. :p) og grisehuden som kommer fra ryggen. Grisehud fra buken er pføy, især hvis den er hårete. :o
TrillTrall
18-06-11, 15:08
Noen som følger med HER (http://www.nrk.no/hurtigruten/)?? Hurtigruten minutt for minutt?
Ja! :) Vi har hatt det stående på i hele dag (kom hjem fra ferie i går kveld) og har kost oss godt med Trondheimsfjorden og mine barndoms sommer-steder. :) Et flott program synes jeg! Og deilig i grunnen at det ikke er musikk hele tiden.
Ja! :) Vi har hatt det stående på i hele dag (kom hjem fra ferie i går kveld) og har kost oss godt med Trondheimsfjorden og mine barndoms sommer-steder. :) Et flott program synes jeg! Og deilig i grunnen at det ikke er musikk hele tiden.
Synes det er herlig! Fikk lyst til å ta en tur selv. :ja:
Synes det er herlig! Fikk lyst til å ta en tur selv. :ja:
Tommel opp. Elsker å kjøre båt. :)
Må man skatte av arbeidsavklaringspenger? Og i tilfelle, hvorfor har ikke veilederen min på NAV informert meg om det?
Må man skatte av arbeidsavklaringspenger? Og i tilfelle, hvorfor har ikke veilederen min på NAV informert meg om det?
Jepp, det må du. Den andre delen av spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på.
Jepp, det må du. Den andre delen av spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på.
Fordi at AAP er blant annet en fortsettelse av sykepenger... som man også skatter av. Meningen er å få folk ut i arbeid!
Lite karb ja, men mykje protein og salt. Det KAN faktisk bli for mykje protein... Litt til fest og spesielle anledningar, jepp, men ikkje ein pakke dagleg i helgane..
Jeg pleier å bruke dette som lørdagssnopet mitt jeg. En sånn liten Maarudspose altså. Er det kanskje ikke helt greit altså?
Jeg tenkte også det før. SÅ tenkte jeg at hvorfor skal vi kaste noe som kan spises? I en tid hvor vi forbruker helt ekstremt, er det viktig at vi nytter alt som kan nyttes, tenker jeg. Så jeg har lært meg å like baconsvor.
TrillTrall
18-06-11, 22:15
Jeg tenkte også det før. SÅ tenkte jeg at hvorfor skal vi kaste noe som kan spises? I en tid hvor vi forbruker helt ekstremt, er det viktig at vi nytter alt som kan nyttes, tenker jeg.
Sikker på det? Nå lager man biff av bæsj: :eek:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10087509
Tror jeg takker nei gitt.
Fordi at AAP er blant annet en fortsettelse av sykepenger... som man også skatter av. Meningen er å få folk ut i arbeid!
Men jeg har aldri fått sykepenger, fordi jeg er student uten arbeid.. Jeg har bare fått økonomisk sosialhjelp, fordi det var det eneste jeg hadde krav på. Gjelder det fortsatt?
Men jeg har aldri fått sykepenger, fordi jeg er student uten arbeid.. Jeg har bare fått økonomisk sosialhjelp, fordi det var det eneste jeg hadde krav på. Gjelder det fortsatt?
HER (http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger) kan du lese mer om AAP. Det er LITE penger å hente på AAP, det er derfor ejg vil tilbake på jobb så snart som mulig.... Eller sagt på en annen måte, AAP tvinger folk tilbake på jobb fordi det er en sum man ikke kan overleve på....
HER (http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger) kan du lese mer om AAP. Det er LITE penger å hente på AAP, det er derfor ejg vil tilbake på jobb så snart som mulig.... Eller sagt på en annen måte, AAP tvinger folk tilbake på jobb fordi det er en sum man ikke kan overleve på....Eller gjør folk enda sykere fordi det er et enormt stress å ikke kunne overleve økonomisk ... :ja:
Vel, regner med at veilederen din trodde alle skjønte såpass!;)
Man har da alltid skattet av så og si alle inntekter i dette landet, så det jeg ikke skjønner, er hvordan du kunne tro at du ikke skulle skatte av AAP!:confused:
Vil samtidig informere deg om at du ikke trenger levere skattekort til NAV. De henter de opplysningene selv. MEN, skatteetaten skjønner ikke helt hva som er hva av NAV- utbetalinger og har år etter år gitt meg for lav skatte% for så å gi meg en durabelig restskatt! Du er herved advart!
Det er skattefritt i juni og halve desember, da!:)
Vel, regner med at veilederen din trodde alle skjønte såpass!;)
Man har da alltid skattet av så og si alle inntekter i dette landet, så det jeg ikke skjønner, er hvordan du kunne tro at du ikke skulle skatte av AAP!:confused:
Det er vel ikke så rart? Det er jo egentlig helt tåpelig at man skal skatte av det som er en hjelpeordning som er basert på skatteinntekter. Dessuten er sosialstønad skattefritt, så det er vel ikke så rart Vaskeklut ikke visste det når hun ikke har vært i trygdesystemet før ...
Det er vel ikke så rart? Det er jo egentlig helt tåpelig at man skal skatte av det som er en hjelpeordning som er basert på skatteinntekter. Dessuten er sosialstønad skattefritt, så det er vel ikke så rart Vaskeklut ikke visste det når hun ikke har vært i trygdesystemet før ...
Jo, jeg syns det er rart at man i en alder av 24 år ikke vet at man må betale skatt!
Mulig jeg er rar, men da jeg var 24 år hadde jeg tjent penger og betalt skatt i mange år allerede, også mens jeg var student. Selv min sønn på 17 betaler skatt!
Sjansen for at hun får igjen hvert øre av det hun betaler er stor, da! Kan ikke være stort hun får etter å ha vært student. Samtidig skal hun vel ha penger etter ung-ufør satser, så .......
Ikke vet jeg, men at man må betale skatt i dette landet bør ikk ekomme overraskende på noen!;);)
Jo, jeg syns det er rart at man i en alder av 24 år ikke vet at man må betale skatt!
Mulig jeg er rar, men da jeg var 24 år hadde jeg tjent penger og betalt skatt i mange år allerede, også mens jeg var student. Selv min sønn på 17 betaler skatt!
Sjansen for at hun får igjen hvert øre av det hun betaler er stor, da! Kan ikke være stort hun får etter å ha vært student. Samtidig skal hun vel ha penger etter ung-ufør satser, så .......
Ikke vet jeg, men at man må betale skatt i dette landet bør ikk ekomme overraskende på noen!;);)Jeg tror ikke hun sa noe om at hun ikke visste at man må betale skatt. Det jeg påpeker er at det ikke sier seg selv at man skatter av AAP når man ikke gjør det av sosialstønad, og derfor synes jeg er forståelig at hun ikke skjønte det uten videre.
Ikke alle har like mye kunnskap om trygdesystemet som du har vet du Kitt :)
Ikke vet jeg, men at man må betale skatt i dette landet bør ikk ekomme overraskende på noen!;);)
Altså, jeg har også betalt skatt i mer eller mindre tolv år nå, og syns også egentlig at det er litt rart at det er skatt av aap. Som Frøy sier, så er det jo en hjelpeordning basert på skatteinntekter. Skatten man betaler av disse pengene går jo med andre ord tilbake dit de kom fra. Hvorfor ikke bare ha litt lavere satser?
Eller gjør folk enda sykere fordi det er et enormt stress å ikke kunne overleve økonomisk ... :ja:
Amen!
Vi lever kun på 2 aap inntekter, og det med ett barn inn i bildet også. Vi er ikke blitt noe friskere for å si det sånn, jeg har aldri i mitt liv vært så stresset og utbrent som jeg er etter at vi gikk over på denne ordningen!
Jeg tror ikke hun sa noe om at hun ikke visste at man må betale skatt. Det jeg påpeker er at det ikke sier seg selv at man skatter av AAP når man ikke gjør det av sosialstønad, og derfor synes jeg er forståelig at hun ikke skjønte det uten videre.
Nei, det håper jeg da ikke, Frøy. Etter mer enn 5 år i systemet denne gangen, vet jeg vel litt mer enn jeg liker!:p
Men det jeg mente var at jeg trodde at alle tenkte at de måtte betale skatt inntil det motsatte var bevist!
Poenget med å betale skatt av AAP er at man da er registrert med skattbar inntekt i forhold til fremtidige ytelser som feks alderspensjon!
Vi må nemlig "spare" oss opp en "konto" med penger som bestemmer hvor mye vi en gang vil få i pensjon når vi blir for gamle til å jobbe. Denne pensjonen er basert på hva man har tjent opp i gjennom livet. Mange er faktisk i NAV- systemet i 10- 12 år før de feks får uføretrygd. Da er det jo trist om inntekten de faktisk har, ikke skal telle med i det store regnskapet!
Heldigvis er det ikke mange som kommer rett fra skolebenken til AAP, men som sagt tror jeg de får litt mer i AAP pga ung-ufør tillegg!
Poenget med å betale skatt av AAP er at man da er registrert med skattbar inntekt i forhold til fremtidige ytelser som feks alderspensjon!
Vi må nemlig "spare" oss opp en "konto" med penger som bestemmer hvor mye vi en gang vil få i pensjon når vi blir for gamle til å jobbe. Denne pensjonen er basert på hva man har tjent opp i gjennom livet. Mange er faktisk i NAV- systemet i 10- 12 år før de feks får uføretrygd. Da er det jo trist om inntekten de faktisk har, ikke skal telle med i det store regnskapet!
Ja, det er jo et poeng så klart. Sånn sett er det jo bedre enn å være henvist til sosialhjelp i mange år og ikke få tilgang til noen rettigheter ...
Jeg tror ikke hun sa noe om at hun ikke visste at man må betale skatt. Det jeg påpeker er at det ikke sier seg selv at man skatter av AAP når man ikke gjør det av sosialstønad, og derfor synes jeg er forståelig at hun ikke skjønte det uten videre.
Det var vel ganske slik det var ja... Jeg har da ingenting i mot å betale skatt, jeg. Jeg har akkurat havna inn i dette og har ikke peiling på noe, derfor spurte jeg her. Jeg føler jeg blir framstilt som dum her, bare fordi jeg ikke visste dette. Jeg har betalt skatt siden jeg begynte å jobbe som 19-åring. Jeg visste ikke ikke at alle slike ytelser fra NAV skattes, men jeg vet veldig mye annet! Man spør faktisk for å få kunnskap...
Av ymse grunner måtte jeg slutte å jobbe for godt over et år siden, har forsøkt å gå skole etc. Nå har jeg endelig fått innvilget AAP så nå slipper jeg heldigvis å få økonomisk sosialhjelp. Jeg blir nok ikke uføretrygdet, jeg har som mål å gjøre ferdig bacheloren jeg driver med nå, ta et ekstra kurs og så komme ut i arbeidslivet.
Vil samtidig informere deg om at du ikke trenger levere skattekort til NAV. De henter de opplysningene selv. MEN, skatteetaten skjønner ikke helt hva som er hva av NAV- utbetalinger og har år etter år gitt meg for lav skatte% for så å gi meg en durabelig restskatt! Du er herved advart!
Det er skattefritt i juni og halve desember, da!:)
Kan man be NAV trekke mer i skatt enn det som skatteetaten oppgir at man skal skatte?
Noen som har erfaring med graviditet og uforklarlige blødnigner?
Det var vel ganske slik det var ja... Jeg har da ingenting i mot å betale skatt, jeg. Jeg har akkurat havna inn i dette og har ikke peiling på noe, derfor spurte jeg her. Jeg føler jeg blir framstilt som dum her, bare fordi jeg ikke visste dette. Jeg har betalt skatt siden jeg begynte å jobbe som 19-åring. Jeg visste ikke ikke at alle slike ytelser fra NAV skattes, men jeg vet veldig mye annet! Man spør faktisk for å få kunnskap...
Av ymse grunner måtte jeg slutte å jobbe for godt over et år siden, har forsøkt å gå skole etc. Nå har jeg endelig fått innvilget AAP så nå slipper jeg heldigvis å få økonomisk sosialhjelp. Jeg blir nok ikke uføretrygdet, jeg har som mål å gjøre ferdig bacheloren jeg driver med nå, ta et ekstra kurs og så komme ut i arbeidslivet.
Slett ikke meningen å gi inntrykk av at du er dum! Sorry! :klem:
For meg er det bare totalt utenkelig at man skulle slippe å betale skatt av noe som helst i dette skattmegihjel- landet! (Litt oppgitt over systemet, ja)Derfor lurte jeg på hvorfor du trodde at man ikke skulle betale skatt! Så det var vel heller jeg som var litt dum og korttenkt!:p
Som du ser over her er det en fornuftig grunn til å skatte av AAP også.
Kan man be NAV trekke mer i skatt enn det som skatteetaten oppgir at man skal skatte?
Det skal være mulig, men kan hende du må gjenta deg selv noen ganger!:p
Andre godt råd i din tid som NAV- bruker! Ta kopier av alt du leverer, få alle løfter skriftelig, skaff deg mail- adressen til saksbehandleren din og ta gjerne med deg noen du stoler på på møter som kan bli ubehagelige.
Har desverre mange års dårlig erfaring å vise til med den etaten!:(
Noen som har erfaring med graviditet og uforklarlige blødnigner?
Ikke så pass sent i svangerskapet!
Er du det minste i tvil, ring Legevakt eller Fødeavdeling! Bør nok sjekkes! Vet du hvor morkaken sitter?
Ikke så pass sent i svangerskapet!
Er du det minste i tvil, ring Legevakt eller Fødeavdeling! Bør nok sjekkes! Vet du hvor morkaken sitter?
Den sitter lavt forran (men ikke over noe). Vært inne til sjekk 3 ganger denne uka. Bare veldig irriterende å ikke finne ut hva det kommer av, så lurte på om noen hadde vært borti lignende. Mer utdypende i bloggen min for de som har lesetilgang der :)
Den sitter lavt forran (men ikke over noe). Vært inne til sjekk 3 ganger denne uka. Bare veldig irriterende å ikke finne ut hva det kommer av, så lurte på om noen hadde vært borti lignende. Mer utdypende i bloggen min for de som har lesetilgang der :)
Gi meg adgang, da vel! ;)
Sikker på at det ikke er modning? Jeg blødde noen uker før fødselen var i gang. Slike 'blodtråder' om jeg kan kalle det det..
Sikker på at det ikke er modning? Jeg blødde noen uker før fødselen var i gang. Slike 'blodtråder' om jeg kan kalle det det..
Det er nok i forbindelse med modning. Men det kommer en runde med mye blod (som kraftig mens) for så å bli mindre et par dager, før det samme skjer igjen... :rolleyes:
Det er nok i forbindelse med modning. Men det kommer en runde med mye blod (som kraftig mens) for så å bli mindre et par dager, før det samme skjer igjen... :rolleyes:
Høres jo ut som dere er godt passet på, men det er ikke ok å ha det slik! Er ikke uvanlig med blødninger man ikke finner ut av, men dette var litt mye, syns jeg!
Håper det gir seg fort!:suss:
Føler jeg svikter forumet ved å spørre :p men er det noen som vet om et annet forum eller nettside som hovedsaklig dreier seg om lavkalori og ikke lavkarbo? Eller kan man bruke dette til det også? Føler lavkalori er så fyfy her, men er veeeldig glad i forumet også. Aldri fått så mye hjelp og støtte på et forum som jeg har her!
Du kan logge deg inn på din side på nav, gå via pensjon (tror jeg), så profil, og der kan du fastsette et beløp i kroner de trekker deg ekstra for hver måned.
Får igjen penger? Hvordan da egentlig? Jeg går på AAP, og får minstesats ettersom jeg var student da jeg ble syk og derfor hadde liten inntekt å beregne ut fra. Jeg betaler rett over 20% skatt, og har aldri fått igjen noe. :)
Og for å pirke enda litt, så får man ikke ung ufør-sats før man er bevist ufør, og det ikke er noe håp om bedring. Veldig høy terskel med andre ord. AAP får man når utsikten for bedring, enten delvis eller helt, er tilstede. Så vaskeklut får nok utbetalt AAP etter vanlige satser.
Føler jeg svikter forumet ved å spørre :p men er det noen som vet om et annet forum eller nettside som hovedsaklig dreier seg om lavkalori og ikke lavkarbo? Eller kan man bruke dette til det også? Føler lavkalori er så fyfy her, men er veeeldig glad i forumet også. Aldri fått så mye hjelp og støtte på et forum som jeg har her!
Vektklubb, Grete Rode har vel begge diskusjonsforum?
Heldigvis er det ikke mange som kommer rett fra skolebenken til AAP, men som sagt tror jeg de får litt mer i AAP pga ung-ufør tillegg!
Er det noe ung-ufør-tillegg på AAP? :eek: Det har jeg aldri blitt informert om - mine utbetalinger er på ca 3500 kr, jeg aner ikke om det er mer eller mindre enn "voksne uføre" får. Jeg trodde ikke det var noe sånt tillegg, siden jeg aldri hørte om "ung"-tillegg for yrkesrettet attføring eller TUF, som nå heter AAP. At det bare var en faktor når man snakket om en varig uføretrygd, altså.
Er ikke begge betalte forum?
Får igjen penger? Hvordan da egentlig? Jeg går på AAP, og får minstesats ettersom jeg var student da jeg ble syk og derfor hadde liten inntekt å beregne ut fra. Jeg betaler rett over 20% skatt, og har aldri fått igjen noe. :)
Og for å pirke enda litt, så får man ikke ung ufør-sats før man er bevist ufør, og det ikke er noe håp om bedring. Veldig høy terskel med andre ord. AAP får man når utsikten for bedring, enten delvis eller helt, er tilstede. Så vaskeklut får nok utbetalt AAP etter vanlige satser.
Det stemmer, jeg kommer til å få utbetalt minstesats etter vanlige satser i følge veilederen min. Men kan jeg spørre om hvor mye du får? Jeg antar jeg kommer til å få ca det samme.
Det ordnar skatteetaten. Gå til likningskontoret og be dei sette opp skattetrekket ditt, ad blir det utskrive nytt skattekort som du skal gi til NAV så blir du trekt ein høgare sum. Kan også gjere det på skatteetaten sine nettsider, men det syns eg har vore litt tungvint og omstendeleg så ... oj, no vart eg påmint om at eg faktisk må endre skattekortet mitt. Eg har feil skatteklasse.
Er det noe ung-ufør-tillegg på AAP? :eek: Det har jeg aldri blitt informert om - mine utbetalinger er på ca 3500 kr, jeg aner ikke om det er mer eller mindre enn "voksne uføre" får. Jeg trodde ikke det var noe sånt tillegg, siden jeg aldri hørte om "ung"-tillegg for yrkesrettet attføring eller TUF, som nå heter AAP. At det bare var en faktor når man snakket om en varig uføretrygd, altså.
Eg fikk trygd som ung ufør da eg hadde TUF, og eg får det same no i AAP - muligens på grunn av overgangsreglane for oss som var på TUF da det gikk over til AAP. Tidspunkt for uførhet (dvs da du først blei sjuk av det du no er arbeidsudyktig av) måtte vere sett til før du fylte 26 år.
Eg fikk trygd som ung ufør da eg hadde TUF, og eg får det same no i AAP - muligens på grunn av overgangsreglane for oss som var på TUF da det gikk over til AAP. Tidspunkt for uførhet (dvs da du først blei sjuk av det du no er arbeidsudyktig av) måtte vere sett til før du fylte 26 år.
Ah, ja. Jeg hadde søknaden inne for TUF, men i de sju månedene de brukte på å behandle søknaden ble alt til AAP. Så da gikk jeg vel glipp av den fordelen. :rolleyes: Jeg har jo vært syk i mange år - så jeg bør få ung ufør nå, om det blir varig ufør for meg, blah!
Det ordnar skatteetaten. Gå til likningskontoret og be dei sette opp skattetrekket ditt, ad blir det utskrive nytt skattekort som du skal gi til NAV så blir du trekt ein høgare sum. Kan også gjere det på skatteetaten sine nettsider, men det syns eg har vore litt tungvint og omstendeleg så ... oj, no vart eg påmint om at eg faktisk må endre skattekortet mitt. Eg har feil skatteklasse.
Takk :) Da skal jeg dra dit en dag og få ordna det :)
Hvor strengt er det ang grilling i offentlig park hvor grillingen skjer på asfalt med lik null sjangs for brann?
Har fulgt med siden tidlig i morrest og må nok sitte pal en god del timer til skal jeg få med meg de områdene jeg kjenner til. :love:
Photobscura
19-06-11, 12:06
Hvor strengt er det ang grilling i offentlig park hvor grillingen skjer på asfalt med lik null sjangs for brann?
Ingen regler for grilling i park i Oslo i alle fall. Det er åpen ild som er forbudt mellom april og september.
ok.. har ikke hørt at det er hverken lov eller ikke lov med grilling i kr.sund, men jeg vet når russen griller og alkohol er inn i bildet så blir de gjerne tatt for det.
ok.. har ikke hørt at det er hverken lov eller ikke lov med grilling i kr.sund, men jeg vet når russen griller og alkohol er inn i bildet så blir de gjerne tatt for det.
Da er det nok drikking på offentlig sted de blir tatt for. Det er ulovlig. Engangsgriller er lov i Trondheim i alle fall, kan ikke se at det skal være annerledes i Kr.sund.
Eg ville ha ringt kommuna og spurt, om du kan vente til dei har ope sjølvsagt! :p
Fann nemleg dette (http://www.ung.no/oss/lovogrett/59732.html) då eg googla, der eg kan sitere: "Det er i utgangspunktet ikke lov til å lage bål og grille på offentlig sted, hvis det kan være til brannfare, men mange kommuner har likevel åpnet opp for unntak, ved at det er lov å grille i offentlig parker o.l. Enkelte steder er det også satt opp offentlige griller som alle kan benytte seg av. Bruk av engangsgrill er ikke anbefalt, da dette både er miljøskadelig og øker faren for brann. Reglene er litt ulike i forhold til hvilken kommune man bor i. Kommunene kan selv lage forskrifter om hvilke regler som skal gjelde i de forskjellige kommunene."
Har fulgt med siden tidlig i morrest og må nok sitte pal en god del timer til skal jeg få med meg de områdene jeg kjenner til. :love:
Jeg fulgte veldig med på i går kveld, når de la til kai på Rørvik!:)
Siden jeg bor i Namsos var det artig å se kjentfolk på tv og se den fine naturen vi har her i trøndelag!
I morgen skulle visst en venn av meg være ved Finnsnes når den kommer forbi og henge en stor plakat for Juvente fra bussen sin, men da er jeg på jobb:/
Så må se det i reprise :P
Ei meget ung svigerdatter, knapt 18 år, har migrene (ekte migrene!). Hva kan jeg gjøre for henne?
Jeg har disket opp med både frosne erter (for å legge på hodet), magnesiumtbletetter og ingefærte av rot.. Pappan hennes er barnelege så jeg vil ikke finne på noe som er humbug, men jeg synes så synd i jenta.. Noen tips??
Ei meget ung svigerdatter, knapt 18 år, har migrene (ekte migrene!). Hva kan jeg gjøre for henne?
Jeg har disket opp med både frosne erter (for å legge på hodet), magnesiumtbletetter og ingefærte av rot.. Pappan hennes er barnelege så jeg vil ikke finne på noe som er humbug, men jeg synes så synd i jenta.. Noen tips??
La henne være i fred!
Vær stille, gi henne rom, demp all lys og gjør rommet svalt.
Og over tid oppfordre henne til å minke karboinntaket... ;)
La henne være i fred!
Vær stille, gi henne rom, demp all lys og gjør rommet svalt.
Demp alle lys og gjør rommet svalt er lettere sagt enn gjort... Det er midnattsol her nord og knallvarme med lite vind! Jeg har sagt jeg kunne sette inn ei vifte, men det vil hun ikke. Den bråker for mye. Synes synd på jenta jeg....:(
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør som pokker på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?
Norgesplaster? Jeg tåler overhodet ikke Norgesplaser, men alle andre merker går helt fint. Blir rød og hoven som du beskriver.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.