View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Julie
16-08-11, 16:31
Det ser ut til at mobilen min ikke vil være blandt oss stort lenger. Vet noen om en mobil som holder lenger enn et år i disse dager? Det er så mange å velge mellom, men mine tre siste har alle tatt kvelden etter et år:mad:

NOKIA E7 (http://www.dinside.no/864256/nokia-e7http://)
Har forgjengeren og den har vart i årevis! Først på jobben hos gubben og nå snart et år hos meg! Skal ut å kjøpe meg E7 en av dagene. Ikke fordi den forrige har gitt seg, men fordi noen på jobben til gubben vil ha den tilbake! How ruuuude!

Morsomt at E7 nevnes... jeg kjøpte den for cirka tre måneder siden, og den gikk i gulvet sist uke - torsdag, faktisk, mens jeg var på jobb.

Sammenlignet med mobilen jeg hadde før den så var den stor, klumpete, og ikke minst ekkel å holde i hendene og sende meldinger med. Den er litt for firkantet til at den ligger komfortabelt i hendene - men dette er nå min mening. :p

Før E7'en hadde jeg Nokia N97 Mini (http://www.nokia.no/finn-produkter/produkter/nokia-n97-mini), og den er, med ett ord, helt fantastisk. Jeg simpelthen elsket den mens jeg hadde den, men etter at jeg mista den første i elven (long story :p) og mistet den andre i gulvet - ja, jeg bestilte N97 Mini'en på nytt siden jeg var så fornøyd (og JA, jeg har STOR uflaks med mobiler) - bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Et voilà, E7'en kom i hus.

N97 Mini'en er en ganske (veldig, mtp telefonmarkedet) gammel modell, men når E7'en gikk i gulvet nå på torsdag, var det ikke snakk om å bestille den på nytt, til tross for at mamma sa at jeg ikke måtte tenke på pengene (det var hun som fikk den til å deise i gulvet). Jeg gikk med én gang på nett for å finne N97 Mini'en, og til tross for at den er så gammel så fant jeg den på nettet, til mindre (mer? Gikk plutselig helt i surr her!) enn halve prisen av E7'en (cirka 5000 mot 1800 eller noe sånt)! :heia:

Nå er den i hus (ble sendt på fredag ettermiddag, og ankom I DAG - JA, helt utrolig service!!), and I couldn't be happier. :D

Og PS: jeg sponses ikke av Nokia eller noen andre for å si dette her om N97 Mini'en, altså - det er bare en mobil som virkelig vant hjertet mitt. :love:

Bønna200
16-08-11, 17:08
Morsomt at E7 nevnes... jeg kjøpte den for cirka tre måneder siden, og den gikk i gulvet sist uke - torsdag, faktisk, mens jeg var på jobb.

Sammenlignet med mobilen jeg hadde før den så var den stor, klumpete, og ikke minst ekkel å holde i hendene og sende meldinger med. Den er litt for firkantet til at den ligger komfortabelt i hendene - men dette er nå min mening. :p

Før E7'en hadde jeg Nokia N97 Mini (http://www.nokia.no/finn-produkter/produkter/nokia-n97-mini), og den er, med ett ord, helt fantastisk. Jeg simpelthen elsket den mens jeg hadde den, men etter at jeg mista den første i elven (long story :p) og mistet den andre i gulvet - ja, jeg bestilte N97 Mini'en på nytt siden jeg var så fornøyd (og JA, jeg har STOR uflaks med mobiler) - bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Et voilà, E7'en kom i hus.

N97 Mini'en er en ganske (veldig, mtp telefonmarkedet) gammel modell, men når E7'en gikk i gulvet nå på torsdag, var det ikke snakk om å bestille den på nytt, til tross for at mamma sa at jeg ikke måtte tenke på pengene (det var hun som fikk den til å deise i gulvet). Jeg gikk med én gang på nett for å finne N97 Mini'en, og til tross for at den er så gammel så fant jeg den på nettet, til mindre (mer? Gikk plutselig helt i surr her!) enn halve prisen av E7'en (cirka 5000 mot 1800 eller noe sånt)! :heia:

Nå er den i hus (ble sendt på fredag ettermiddag, og ankom I DAG - JA, helt utrolig service!!), and I couldn't be happier. :D

Og PS: jeg sponses ikke av Nokia eller noen andre for å si dette her om N97 Mini'en, altså - det er bare en mobil som virkelig vant hjertet mitt. :love:
Prisen var veldig hyggelig:smile:
Den høres jo bra ut ellers også. Jeg bruker min hovedsakelig til meldinger, da jeg ikke tåler strålingen ellers. Er den god til det?
Men det var da veldig til mobil-hærping;)

Jabba
16-08-11, 17:08
stemmer det er den lange gata som går nesten helt nede med kaien. Her finner du bla beneton, bodyshop, sørbø, mæhle, design forum, kaffehuset, expert og elkjøp m.fl. Se kart her (http://maps.google.no/maps?q=%c3%b8sterv%c3%a5g&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-no:official&client=firefox-a&um=1&ie=utf-8&hq=&hnear=0x463a354a077df5ef:0xb2931969490138a8,%c3%98 sterv%c3%a5g,+4006+stavanger&gl=no&ei=8xtktvikjtdvsgbz9yicbw&sa=x&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0cbkq8gewaa)

tusen takk!!!!

Kanutten
16-08-11, 17:20
assosierer man ofte seg selv og det man ER, med det forholdet man har til jobben??

Jeg likte ikke den tanken som ramlet ned i hodet mitt i går.. Jeg tenkte at "NÅ er jeg ingenting lengere..". Tidligere var jeg i allefall ei som kjempet for å yte maksimalt, vise hva jeg kunne, være til stede, punktlig, effektiv etc etc. Men nå som jeg blir videre sykemeldt er jeg liksom ingenting... :(

Hvorfor henger det i oss så himla hardt at det er JOBBEN som er det ultimate her i verden og som forteller oss hva vi ER? Hvorfor smiler jeg ikke lettet og tenker at NÅ skal jeg konsentrere meg om meg selv for å bli frisk samt være der for de andre hjemme?

Slike tanker plager meg.....Hvorfor det??

Bønna200
16-08-11, 17:40
assosierer man ofte seg selv og det man ER, med det forholdet man har til jobben??

Jeg likte ikke den tanken som ramlet ned i hodet mitt i går.. Jeg tenkte at "NÅ er jeg ingenting lengere..". Tidligere var jeg i allefall ei som kjempet for å yte maksimalt, vise hva jeg kunne, være til stede, punktlig, effektiv etc etc. Men nå som jeg blir videre sykemeldt er jeg liksom ingenting... :(

Hvorfor henger det i oss så himla hardt at det er JOBBEN som er det ultimate her i verden og som forteller oss hva vi ER? Hvorfor smiler jeg ikke lettet og tenker at NÅ skal jeg konsentrere meg om meg selv for å bli frisk samt være der for de andre hjemme?

Slike tanker plager meg.....Hvorfor det??
Jeg tror man føler seg litt "unyttig" når man ikke jobber. Jeg er ufør, måtte få det i ung alder. Og jeg ville virkelig ikke på trygd! Jobba og presset kroppen helt til legen sa at nå går det ikke lenger. Rett og slett fordi jeg følte at jeg ikke gjorde nytte for meg.
Sånne tanker er veldig deprimerende:(
Jeg har heldigvis kommet over det nå:)

Rin
16-08-11, 17:46

Ja, jevnt de fleste av oss gjør faktisk akkurat dette. Det er hovedårsaken til at mange ikke skjønner hvor vondt det er med avisoverskrifter og lissom-debatter om de fæle snyltende uføre etc, før de opplever å være ute av stand til å jobbe, selv. :rolleyes:

Men jo, jeg sleit veldig med akkurat dette i en periode - klarte ikke å snakke med folk av ren frykt for å bli spurt "Ja, hva har du gjort i dag, da" og måtte svare "ingenting", igjen og igjen. Rota meg frem til en psykolog som forklarte meg et og annet om kronisk sykdom og sorgprosess. :cool:

Kanutten
16-08-11, 17:55
Ja, jevnt de fleste av oss gjør faktisk akkurat dette. Det er hovedårsaken til at mange ikke skjønner hvor vondt det er med avisoverskrifter og lissom-debatter om de fæle snyltende uføre etc, før de opplever å være ute av stand til å jobbe, selv. :rolleyes:

Men jo, jeg sleit veldig med akkurat dette i en periode - klarte ikke å snakke med folk av ren frykt for å bli spurt "Ja, hva har du gjort i dag, da" og måtte svare "ingenting", igjen og igjen. Rota meg frem til en psykolog som forklarte meg et og annet om kronisk sykdom og sorgprosess. :cool:

Merkelig at man skal ha slikt forhold til jobben og IKKE til familien og en selv??

Du kan kanskje svare at du har pleiet kroppen din på best mulig måte for at du skulle ha glede av den samt kanskje være tilstede å glede noen andre?

Minstepoden ble i allefall overlykkelig da han hørte om avgjørelsen min om å søke AAP. Han har rett og slett gått for lut og kaldt vann det siste året og NÅ ER det hans tur til å bli ivaretatt! :love:

Carisma
16-08-11, 18:40
Han har rett og slett gått for lut og kaldt vann det siste året og NÅ ER det hans tur til å bli ivaretatt! :love:

Det tviler jeg på Kanutten, for det tror jeg ikke du er i stand til å la noen gjøre :klem: Nå blir han enda mer ivaretatt tenker jeg vi sier!

og når det gjelder å være jobben sin.. Jeg var litt sånn før, men etter å ha vært igjennom noen oppsigelsesrunder på plasser jeg har jobbet lærte jeg å være meg selv i stedet :ja:

Kanutten
16-08-11, 18:45
Det tviler jeg på Kanutten, for det tror jeg ikke du er i stand til å la noen gjøre :klem: Nå blir han enda mer ivaretatt tenker jeg vi sier!

og når det gjelder å være jobben sin.. Jeg var litt sånn før, men etter å ha vært igjennom noen oppsigelsesrunder på plasser jeg har jobbet lærte jeg å være meg selv i stedet :ja:

:love: Carisma, takk for fine ord! Nå hylgriner jeg! :hylgrine:

BenteR
16-08-11, 18:45
Jeg har måtte ta meg selv hardt i nakkeskinnet og skikkelig riste meg selv, for å klare å innse at jeg ikke lenger er den som alltid fikser alt og stiller opp når arbeidsgiver ønsker det.
Å måtte godta og miste ene jobben min fordi jeg hadde vært sykemeldt ett år, var hardt. Før sommerferien fikk jeg klare signaler om at jeg mister min andre jobb, hovedjobben, og at vikaren min nå har skrevet kontrakt om å overta min jobb fast.
Selv om jeg det siste halvåret har innsett at mine dager som yrkesaktiv er historie, så er det ikke lett og godta at man "bare" er hjemme".....
Såvidt jeg skjønner skal det bestemmes på neste NAV-møte i september om jeg skal søkes over på uføretrygd, etter å ha vært syk i tre år.

Kanskje
16-08-11, 18:48
Du må jo vite antall avdrag ellers går det ikke å regne ut.

Hm, en gang i måneden i 7 år.

Kanutten
16-08-11, 18:51
Jeg har måtte ta meg selv hardt i nakkeskinnet og skikkelig riste meg selv, for å klare å innse at jeg ikke lenger er den som alltid fikser alt og stiller opp når arbeidsgiver ønsker det.
Å måtte godta og miste ene jobben min fordi jeg hadde vært sykemeldt ett år, var hardt. Før sommerferien fikk jeg klare signaler om at jeg mister min andre jobb, hovedjobben, og at vikaren min nå har skrevet kontrakt om å overta min jobb fast.
Selv om jeg det siste halvåret har innsett at mine dager som yrkesaktiv er historie, så er det ikke lett og godta at man "bare" er hjemme".....
Såvidt jeg skjønner skal det bestemmes på neste NAV-møte i september om jeg skal søkes over på uføretrygd, etter å ha vært syk i tre år.

:klem: Jeg satt å kikket litt på nettet og fant ut at det finnes faktisk mestringskurs for de som ender opp som ufør, langtidssykemeldt eller langtidsarbeidssøker. Jeg vil jo helst blir frisk da (jeg er ikke ferdig utredet og håper jo i det lengste), men hvis ikke jeg blir det tror jeg jaggu jeg skal ta et slikt kurs!

Når det gjelder NAV-møtet håper jeg det ender opp slik at får det slik du føler du mestrer! :klem:

Bønna200
16-08-11, 19:01
Går det an å regne ut hvor mye som er renter av disse tallene?:

lånebeløp 200 000. Måndtlig avdrag med renter 3100 kr ca.

Lånebeløp 180 000. Måndtlig avdrag med renter 2800 kr ca

Jeg er håpløs på å regne. Var innom en bilselger her om dagen og fikk disse tallene. Men så føler jeg at noe mangler. Skulle gjerne visst rente prosenten.
Blir det ikke bare å gange månedsbeløpet med antall avdrag, også trekke fra totalbeløpet? Så ser du hvor mye rentene er på og kan finne prosenten? Eller var det helt feil:confused:

Kanutten
16-08-11, 19:07
Blir det ikke bare å gange månedsbeløpet med antall avdrag, også trekke fra totalbeløpet? Så ser du hvor mye rentene er på og kan finne prosenten? Eller var det helt feil:confused:

Var slik jeg også tenkte. :ja: :o

60 400 kr i rente i første og 55200 kr i rente i andre forslag.

Kanskje
16-08-11, 20:14

Jeg har litt sånn dysleksi når det gjelder tall, :rodme: så jeg aner ikke. Føler kanskje at jeg mangler noen tall for å få det til å gå opp? Jeg aner jo ikke hvor mye renten er. Skulle gjerne visst det, så kunne jeg fått hjelp til å regne ut månedsbeløp fra mindre kjøpesum også. Hadde håpet å få bil til max 150 000,- Og da lurer jeg jo på hva jeg må betale hver måned med renter.
Sikkert lett å finne ut, men ikke helt logisk i mitt hode:rolleyes:

Kanskje
16-08-11, 20:16
Går det an å lage sånn iskaffe mocka på lavkarbo og uten lavkarbo? Har fått dilla på Tine sin i sånn sølvfarget pappkartong. (har en lavkarbopause, vet den er fy på lavkarbo)

Så, kan jeg lage noe slikt selv, og spare noen kroner?

Carisma
16-08-11, 20:16
Sikkert lett å finne ut

Kan du ikke bare spørre de du evt skal få lånet av da? Det er opplysninger de er pliktig å oppgi.

Kanutten
16-08-11, 20:21
Jeg har litt sånn dysleksi når det gjelder tall, :rodme: så jeg aner ikke. Føler kanskje at jeg mangler noen tall for å få det til å gå opp? Jeg aner jo ikke hvor mye renten er. Skulle gjerne visst det, så kunne jeg fått hjelp til å regne ut månedsbeløp fra mindre kjøpesum også. Hadde håpet å få bil til max 150 000,- Og da lurer jeg jo på hva jeg må betale hver måned med renter.
Sikkert lett å finne ut, men ikke helt logisk i mitt hode:rolleyes:

:klem: Som du ser av det du selv har skrevet... 180 000 gir 2800 kr i lån pr måned. Hvis du da låner 150 000 kan jeg tenke meg avdraget blir på ca 2500 kr pr måned. I 7 år vil det utgjøre ca 210 000. Dvs at du betaler 60 000 i renter disse årene, men du betaler ikke mer enn 2500 pr måned uansett.. Nå har jeg forutsatt et kontinuitetslån, dvs at du betaler det samme hver måend uansett..

Kanskje
16-08-11, 20:22
Kan du ikke bare spørre de du evt skal få lånet av da? Det er opplysninger de er pliktig å oppgi.

Ja men jeg har ikke avtalt å kjøpe hos noen, var bare inne og kikket et sted. Og de reknet ut .. desverre synes jeg bilene de hadde var for dyre. Men det er liksom flaut å komme tilbake å få en utregning igjen, og så skal jeg ikke handle der .

Okie
16-08-11, 20:35
Går det an å lage sånn iskaffe mocka på lavkarbo og uten lavkarbo? Har fått dilla på Tine sin i sånn sølvfarget pappkartong. (har en lavkarbopause, vet den er fy på lavkarbo)

Så, kan jeg lage noe slikt selv, og spare noen kroner?

Jeg lager alltid iskaffe selv. Kaffi pulver og melk, vanilje (essens eller ekstract eller hva en haver) og isbiter. Om du har i litt kakao vil jeg tru den burde ligne mokka ;-)

Kanskje
16-08-11, 21:59
Takk for utregning folkens :-)

Ser det er dyrt med lån ! Men må man så må man

Nerthus
16-08-11, 22:16
2= Finnes det noen øvelse jeg kan gjøre for å minske plagene ved isijas?
Tenker på evt tøyning, strekking ol..

takker! :)

Som erfaren prolaps-med-isjias innehaver, og operert to ganger kan jeg vel bare si dette:
1) Finn en stilling som gir lite smerter og bruk denne innimellom for å hvile kroppen fra smerte-stress
2) Hold deg i lett aktivitet, gange i ulendt terreng er best

Vet ikke om du er diagnostert med årsak til isjias, er du det sies det at det ENTEN vil gå over av seg selv over tid, eller at du etterhvert må vurdere operasjon hvis det hemmer deg i hverdagen såpass at du blir sykmeldt over lengre tid.

Når det gjelder smertestillende har jeg forsøkt "alt" - og det som faktisk fungerer best er og spise ibux samtidig med paracet :) Fortetabletter fungerte aldri på meg. Dette er kvalitetssikret ved at faren min også gikk fra forte-tabletter til ibux/paracet blanding og dermed kunne fungere på jobb (bartender, stående over lengre tid).
Sjekk maksdosene på pakningene du får kjøpt på apoteket, evt spør - jeg vil ikke anbefale dosering her selv om det er nevnt i pakningsvedlegget :)

Husk at ibux også er betennelsesdempende, og kan avhjelpe om isjiasen skyldes betent vev i ryggen feks rundt en prolaps.

Er du ikke diagnostert, KAN isjiasopplevelsen skyldes stramme rumpe-muskler, og da vil uttøyning av disse musklene kunne avhjelpe.

:)

Grolla
16-08-11, 22:48
Hei hei alle fra Tromsø.
Æ har laga ei gruppe på facebook som heite Lavkarbo Tromsø. Meld dokke rinn vesst dokker har løst :)

Catwoman
17-08-11, 07:38
Hvorfor må ett voksent menneske på 40 år väre nervös for å reise til NAV?
Sier til meg sjöl at jeg er jo bare tåpelig, men föler meg liten som ei mus på det kontoret........... :o

Lillemy71
17-08-11, 07:42
Takk for utregning folkens :-)

Ser det er dyrt med lån ! Men må man så må man

Jeg fikk billån fra Santander for jeg hadde ikke noe sikkerhet og det gav det billigste lånet for meg. De har en helt grei lånekalkulator (https://www.santander.no/billan_og_fritidslan/billan/kalkulator_sok_om_billan.html#/step1) der du legger inn lånebeløp og nedbetalingstid (de aller fleste banker har faktisk dette). Under terminbeløpet som blir oppgitt kan du klikke på "vis betalingsplan og betingelser" så får du frem hva som er renter og gebyrer.

Photobscura
17-08-11, 09:09
Hvorfor må ett voksent menneske på 40 år väre nervös for å reise til NAV?
Sier til meg sjöl at jeg er jo bare tåpelig, men föler meg liten som ei mus på det kontoret........... :o
Jeg er vel også per definisjon voksen, men får nesten pustebesvær av å skulle gå på Nav, og jeg har vært gjennom MAAAANGE runder over flere år. De siste par gangene har jeg hatt med meg noen som jeg føler meg trygg på. Det har gjort ting mye lettere! Tror ikke dette er aldersbetinget, altså. Er man i en litt utsatt situasjon, så er Nav kjempeskummelt! Man er jo så avhengig av dem ... :o

Anarko
17-08-11, 09:46
Jeg er vel også per definisjon voksen, men får nesten pustebesvær av å skulle gå på Nav, og jeg har vært gjennom MAAAANGE runder over flere år. De siste par gangene har jeg hatt med meg noen som jeg føler meg trygg på. Det har gjort ting mye lettere! Tror ikke dette er aldersbetinget, altså. Er man i en litt utsatt situasjon, så er Nav kjempeskummelt! Man er jo så avhengig av dem ... :o

De er litt skumle ja. Jeg pleier å tenke at jeg er skumlere, så tar jeg det som det kommer derifra. :)

Regret
17-08-11, 13:19
Hvis man spiser noe og skriver det inn på diett.no for å kunne ha kontroll på karbene og at prosentene skal være riktige, men så kaster man opp like etter måltidet, skal man fortsatt regne at man har spist det man fylte inn like før allikevel? eller bør man trekke det ifra?

Kitt
17-08-11, 14:22
Hvis man spiser noe og skriver det inn på diett.no for å kunne ha kontroll på karbene og at prosentene skal være riktige, men så kaster man opp like etter måltidet, skal man fortsatt regne at man har spist det man fylte inn like før allikevel? eller bør man trekke det ifra?
Kaster du opp innen en halv time, kan du nok trekke fra det måltidet. Noe opptak begynner allerede i munnhulen, men det er jo ikke stort!

Huldr
17-08-11, 17:12
Sminkespørsmål: Jeg var og nappet brynene mine i dag, og hudpleieren tok på litt øyenbrynsfarge i pudderform, det ble fint, og hun brukte GloMinerals, men jeg lurer på om det er bra eller om jeg skal finne noe annet. Har lest at det er bismuth i GloMinerals, men finner ikke ut av om det gjelder øyenbrynfargen også (det skulle vel ikke ha så mye i øyenbrynfarge å gjøre egentlig :p). Er det bra? Noen som har råd & tips? :)

j88
17-08-11, 17:30
Sminkespørsmål: Jeg var og nappet brynene mine i dag, og hudpleieren tok på litt øyenbrynsfarge i pudderform, det ble fint, og hun brukte GloMinerals, men jeg lurer på om det er bra eller om jeg skal finne noe annet. Har lest at det er bismuth i GloMinerals, men finner ikke ut av om det gjelder øyenbrynfargen også (det skulle vel ikke ha så mye i øyenbrynfarge å gjøre egentlig :p). Er det bra? Noen som har råd & tips? :)

Jeg har brukt den lenge, og har kun positive erfaringer med den. Husker ikke helt innholdet, men skulle ikke tro det var bixmuth i den, jeg har iallfall ikke reagert.

Huldr
17-08-11, 17:45
Jeg har brukt den lenge, og har kun positive erfaringer med den. Husker ikke helt innholdet, men skulle ikke tro det var bixmuth i den, jeg har iallfall ikke reagert.Takk :)

Jeg fant det rette produktet og ingredienslista etter litt dyptgående googling:

GloMinerals gloBrow Powder Duo Ingredients: Mica, Triethylhexanoin, Zinc, Stearate, Boron Nitride, Silica, Tocopherol, Phytonadione, Ascorbyl Palmitate, Retinyl Palmitate, Anthemis Nobilis Flower Oil, Camellia Sinensis Leaf Extract, Methylparaben, Propylparaben. May Contain [+/-]: Titanium Dioxide, Iron Oxides, CI 77499, Manganese Violet, Ultamarines, Chromium Oxide Greens.
Hmm ... skulle gjerne hatt en som var uten parabener, men det finnes kanskje ikke ...?

j88
17-08-11, 17:53
Jeg har prøvd å finne neo uten parabener men det er vanskelig, ikke funnet noe enda. Men jeg tenker at jeg bruker såpass lite øyenbrynsfarge, at det ikke gjør så veldig mye. Men om noen har noen gode tips som ikke innholder det, så hadde det vært kjempefint.

Huldr
17-08-11, 18:06
Jeg har prøvd å finne neo uten parabener men det er vanskelig, ikke funnet noe enda. Men jeg tenker at jeg bruker såpass lite øyenbrynsfarge, at det ikke gjør så veldig mye. Men om noen har noen gode tips som ikke innholder det, så hadde det vært kjempefint.Ja, det har du jo rett i :)

Fant den til halve prisen av det hun skulle ha på Strawberrynet for øvrig :D Har ennå ikke kjøpt noe der, så kanskje jeg skal ta et lite raid ...

Og så kjøpte jeg Exuviance prøvesett av henne. Ser ved nettsøk at det er både mineraloljer og parabener og annet snask i det, så kommer nok ikke til å fortsette utover de tre ukene det tar å bruke opp settet. Men jeg fikk nå lyst til å syrebehandle fjeset mitt litt :cool:

Spørsmålet blir da: Finnes det noe a la dette, men som IKKE har alle disse ugne ingrediensene?

j88
17-08-11, 18:30
Jeg bruker hudpleie fra declor og md formlations, og er iallfall kjempe fornøyd. Har altid slitt en del med huden, men etter jeg begynte med produkter fra de merkene har huden blitt veldig fin, jeg har også sensitiv hud som absolutt ikke tåler alt, men har aldri reagert på produkter derfra, og har prøvd flere av produktene. Jeg bestiller fra http://www.feelunique.com/ der de har gratis frakt og de betaler tilbake toll og moms, så er ikke noe problem å handle for over 200 kroner.

vaskeklut
17-08-11, 18:31
Ja, det har du jo rett i :)

Fant den til halve prisen av det hun skulle ha på Strawberrynet for øvrig :D Har ennå ikke kjøpt noe der, så kanskje jeg skal ta et lite raid ...

Og så kjøpte jeg Exuviance prøvesett av henne. Ser ved nettsøk at det er både mineraloljer og parabener og annet snask i det, så kommer nok ikke til å fortsette utover de tre ukene det tar å bruke opp settet. Men jeg fikk nå lyst til å syrebehandle fjeset mitt litt :cool:

Spørsmålet blir da: Finnes det noe a la dette, men som IKKE har alle disse ugne ingrediensene?
jeg finner mange gode tips på www.hildechristina.com :)

MsSparrow
17-08-11, 19:21
Et lite spørsmål fra en nybegynner på bakefronten.
Jeg skal bake, men så har jeg kjøpt feil(tror jeg).
I oppskrifta står det at jeg skal bruke Semper profiber eller fiberhusk. Jeg har kjøpt Semper mix med fiber. Kan jeg bruke det?

TrillTrall
17-08-11, 19:48
Burde jeg ha fått en SMS eller noe inn på altinn nå, mtp skattepengeutsendelsen i morgen? Vil ikke vente til septembeeeer..

Jeg fikk verken sms eller mail, men da jeg logget inn på altinn var omsider skatteoppgjøret mitt kommet og da jeg logget inn i nettbanken da jeg kom hjem var 12.647,- kommet inn på konto. :lol: :heia:

Huldr
17-08-11, 20:38
Jeg bruker hudpleie fra declor og md formlations, og er iallfall kjempe fornøyd. Har altid slitt en del med huden, men etter jeg begynte med produkter fra de merkene har huden blitt veldig fin, jeg har også sensitiv hud som absolutt ikke tåler alt, men har aldri reagert på produkter derfra, og har prøvd flere av produktene. Jeg bestiller fra http://www.feelunique.com/ der de har gratis frakt og de betaler tilbake toll og moms, så er ikke noe problem å handle for over 200 kroner.Ja, jeg tror ikke Exuviance er "verre" enn disse på noen måte, men de inneholder jo mye av det samme de også ... det er ikke det at huden min reagerer, men jeg synes ikke slike stoffer har noe i hudpleie å gjøre. Parabener er jo hormonhermere, så de kan skape trøbbel andre steder enn bare på huden. Og mineralolje er jo ikke hudpleiende! Jeg skjønner at det er bra produkter altså :ja:, men jeg holder meg nok unna til ting bedrer seg på den fronten :)

jeg finner mange gode tips på www.hildechristina.com :)Jeg kom faktisk over den bloggen tidligere i dag da jeg googlet på Glo Minerals. Nå fant jeg en liste hun hadde over "trygge" merker der det også fantes noen økologiske jeg ikke hadde hørt om. Takk :)

Lava
17-08-11, 20:49
Som erfaren prolaps-med-isjias innehaver, og operert to ganger kan jeg vel bare si dette:
1) Finn en stilling som gir lite smerter og bruk denne innimellom for å hvile kroppen fra smerte-stress
2) Hold deg i lett aktivitet, gange i ulendt terreng er best

Vet ikke om du er diagnostert med årsak til isjias, er du det sies det at det ENTEN vil gå over av seg selv over tid, eller at du etterhvert må vurdere operasjon hvis det hemmer deg i hverdagen såpass at du blir sykmeldt over lengre tid.

Når det gjelder smertestillende har jeg forsøkt "alt" - og det som faktisk fungerer best er og spise ibux samtidig med paracet :) Fortetabletter fungerte aldri på meg. Dette er kvalitetssikret ved at faren min også gikk fra forte-tabletter til ibux/paracet blanding og dermed kunne fungere på jobb (bartender, stående over lengre tid).
Sjekk maksdosene på pakningene du får kjøpt på apoteket, evt spør - jeg vil ikke anbefale dosering her selv om det er nevnt i pakningsvedlegget :)

Husk at ibux også er betennelsesdempende, og kan avhjelpe om isjiasen skyldes betent vev i ryggen feks rundt en prolaps.

Er du ikke diagnostert, KAN isjiasopplevelsen skyldes stramme rumpe-muskler, og da vil uttøyning av disse musklene kunne avhjelpe.

:)

Takk!
Jeg har prolaps som utløser isijas-smertene. det pleier gå over, men denne gangen har det vart for lenge syns jeg. Om jeg er litt bedre og vil ut å gå, er det etter en kort spasertur fullt kjør igjen. De har ikke villet gjøre noe med prolapsen foreløpig, og jeg har ikke lyst å operere..
Dette er like mye plagsomt som vondt. Har store problemer med å kle av og på bukser, strømper ol, og å komme meg ut av sengen og snu meg i sengen om morgenen.
Kommer til å forsøke noen lettere strekkøvelser noen dager og se om det hjelper, hvis ikke blir det å besøke legen.

Nerthus
17-08-11, 23:13
Takk!
Jeg har prolaps som utløser isijas-smertene. det pleier gå over, men denne gangen har det vart for lenge syns jeg. Om jeg er litt bedre og vil ut å gå, er det etter en kort spasertur fullt kjør igjen. De har ikke villet gjøre noe med prolapsen foreløpig, og jeg har ikke lyst å operere..
Dette er like mye plagsomt som vondt. Har store problemer med å kle av og på bukser, strømper ol, og å komme meg ut av sengen og snu meg i sengen om morgenen.
Kommer til å forsøke noen lettere strekkøvelser noen dager og se om det hjelper, hvis ikke blir det å besøke legen.

Jeg har veldig god erfaring med operasjon av prolaps - to ganger i samme skiva faktisk :) Smertefri når jeg våknet! Anbefaler et besøk på Martine Hansens hospital i Bærum som er spesialister på slike ting. Har hørt mye rart om operasjoner på lokale sykehus rundt i landet - disse folka er MEGET dyktige og personalet er helt fantastisk :)

Får du henvisning dit - husker ikke hvor du bor jeg nå - møter du kirurger som er meget dyktige, de har ekstremt godt opplæringsopplegg der fortalte en kirurg jeg traff, legene finnes ikke arrogante, men bryr seg om pasientene (min erfaring ihvertfall). Er det langt og reise, husk du får dekket mesteparten av reiseutgiftene og evt overnatting ved behov :) Uansett om du velger å operere eller ikke, anbefaler jeg og prate med fagfolkene på Martine Hansen, de vil uansett gi deg gode råd.

Jeg var "gangbar" ved første operasjon - dvs jeg gikk inn døra selv. Andre gang 5 år senere kom jeg i ambulanse fra et annet sykehus siden jeg ikke sto på egne bein pga enorme smerter. Uansett var jeg oppe og gikk uten smerter dagen etterpå :D

Kitt
17-08-11, 23:43
Jeg har veldig god erfaring med operasjon av prolaps - to ganger i samme skiva faktisk :) Smertefri når jeg våknet! Anbefaler et besøk på Martine Hansens hospital i Bærum som er spesialister på slike ting. Har hørt mye rart om operasjoner på lokale sykehus rundt i landet - disse folka er MEGET dyktige og personalet er helt fantastisk :)

Får du henvisning dit - husker ikke hvor du bor jeg nå - møter du kirurger som er meget dyktige, de har ekstremt godt opplæringsopplegg der fortalte en kirurg jeg traff, legene finnes ikke arrogante, men bryr seg om pasientene (min erfaring ihvertfall). Er det langt og reise, husk du får dekket mesteparten av reiseutgiftene og evt overnatting ved behov :) Uansett om du velger å operere eller ikke, anbefaler jeg og prate med fagfolkene på Martine Hansen, de vil uansett gi deg gode råd.

Jeg var "gangbar" ved første operasjon - dvs jeg gikk inn døra selv. Andre gang 5 år senere kom jeg i ambulanse fra et annet sykehus siden jeg ikke sto på egne bein pga enorme smerter. Uansett var jeg oppe og gikk uten smerter dagen etterpå :D
Veldig glad du skryter så uhemmet av min gamle arbeidsplass!:D
Nå er det mnok litt langt for en prat for Lava, sånn 9 timer med tog eller noe sånt, men legen din kan søke deg til utredning med innleggelse, da, Lava. Leste om en som kom fra en annen del av landet som hadde fått gjort det sånn!
Nerthus har rett, skjønner du, MHH er kjent for å være best på sånt i hele landet, og det med minst/færrest komplikasjoner!

Svigermor ble operert i ryggen nå i mars. Fordi hun ventet ALTFOR lenge med å la seg operere, vil hun aldri kunne bli helt bra og hun sliter nå med opptrening fordi andre deler av kroppen hennes har vent seg til feilstillinger/bruk /stivnet etter at hun har feilbelastet kroppen i årevis pga smerter i nedre rygg/øvre lår!

Moralen er: plager det deg, ikke vent for lenge med å gjøre noe med det om det lar seg gjøre!;)

Lava
18-08-11, 09:27
Hmmm ja jo, jeg skal nok snakke med legen om dette. At det er skumelt får så være, ønsker jo å ha en fin alderdom også, selv om det jo er lenge til :p
Takk til Nerthus og Kitt! :klem:

Carisma
18-08-11, 09:38
Lava: hvis det er prolaps, eller nær prolaps går det ikke over med strekkøvelser :nei: Jeg gikk alt for lenge med prolaps i nakken for noen år siden, og slet med kronisk betennelse i flere år etterpå.
Har du forsøkt manuellterapeut? Det var han som endelig fikk skikk på min nakke, siden de både kan knekke og strekke. Og du har kanskje sett hvordan Kanutten priser sin terapeut? Jeg ville forsøkt det før operasjon hvertfall.

Cyan
18-08-11, 09:57
Sinkmangel?:
Det var noen som nevnte tidligere her om en hjemmetest man kunne ta for å få indikasjon på om man mangler sink. Jeg har lenge syntes at det meste jeg spiser smaker så likt, og jeg tar ikke sinktilskudd, så jeg kunne tenke meg å ta denne testen. Hva heter denne testen, hvor får man tak i den og er den dyr?

smgj
18-08-11, 10:08
Sinkmangel?:
Det var noen som nevnte tidligere her om en hjemmetest man kunne ta for å få indikasjon på om man mangler sink. Jeg har lenge syntes at det meste jeg spiser smaker så likt, og jeg tar ikke sinktilskudd, så jeg kunne tenke meg å ta denne testen. Hva heter denne testen, hvor får man tak i den og er den dyr?

Den heter "sinktest" eller Zinc tally og kjøpes på velassortert helsekost. Det er en væske som man tar en viss mengde av i munnen (bruk riktig mengde) og hvordan smaken oppleves er en ganske (om ikke 100%) bra indikator på sinknivået i kroppen. Les mer her: http://www.matoghelse.no/helse/2004/10/02/sink---oversett-medisin-mot-spiseforstyrrelser.aspx
Jeg kjøpte min på Svinesund (Nordby) for under 200 kroner. Siden den ikke skal brukes som tilskudd, kun som test så varer en flaske "evig".

Et annet tips - har du hvite flekker på neglene (utenom der hvor du vet at du har slått neglene) så er også det et tegn som kan tyde på lavt sinknivå. Lite sink er også forbundet med redusert immunforsvar.

Furine
18-08-11, 10:30
Har nokon høyrt om todelt kjøleskap, altså kjøleskap oppe og og kjøleskap nede, ikkje kjøleskap og fryseskap? Eg har sett det på kjøkkenet i eit forsamlingshus vi leigde i vår, men eg hugsar ikkje kva merke det var...

kennygirl
18-08-11, 11:04
Har nokon høyrt om todelt kjøleskap, altså kjøleskap oppe og og kjøleskap nede, ikkje kjøleskap og fryseskap? Eg har sett det på kjøkkenet i eit forsamlingshus vi leigde i vår, men eg hugsar ikkje kva merke det var...

Vi hadde et slikt tidligere. Det hadde en kjølig del og en sval del. Kjempekjekt! Tror det var whirlpool, men er ikke helt sikker :o

Edla
18-08-11, 11:07
Mormoren og morfaren min hadde slik når jeg var liten! Elektrolux var det siden de aldri kjøpte noe annet enn det. :) Ellers kan du kanskej kjøpe to små kjøleskap og stable?

Cyan
18-08-11, 11:12
Den heter "sinktest" eller Zinc tally og kjøpes på velassortert helsekost. Det er en væske som man tar en viss mengde av i munnen (bruk riktig mengde) og hvordan smaken oppleves er en ganske (om ikke 100%) bra indikator på sinknivået i kroppen. Les mer her: http://www.matoghelse.no/helse/2004/10/02/sink---oversett-medisin-mot-spiseforstyrrelser.aspx
Jeg kjøpte min på Svinesund (Nordby) for under 200 kroner. Siden den ikke skal brukes som tilskudd, kun som test så varer en flaske "evig".

Et annet tips - har du hvite flekker på neglene (utenom der hvor du vet at du har slått neglene) så er også det et tegn som kan tyde på lavt sinknivå. Lite sink er også forbundet med redusert immunforsvar.
Takk :)
Jeg har ikke hvite flekker på neglene, men jeg har hvite streker. Det skal kanskje være sånn :confused:

Lava
18-08-11, 11:39
Lava: hvis det er prolaps, eller nær prolaps går det ikke over med strekkøvelser :nei: Jeg gikk alt for lenge med prolaps i nakken for noen år siden, og slet med kronisk betennelse i flere år etterpå.
Har du forsøkt manuellterapeut? Det var han som endelig fikk skikk på min nakke, siden de både kan knekke og strekke. Og du har kanskje sett hvordan Kanutten priser sin terapeut? Jeg ville forsøkt det før operasjon hvertfall.

Ja, jeg har prøvd det, og kiropraktor og fysio, både manuell og med ultralyd og varme. Har også tatt det opp med legen før, og sagt jeg har blitt verre, men han sa at siden det "bare" var det "gamle, samme" som var verre, var det ikke vits med nye bilder.. men om jeg fikk vondt ett nytt sted, så skulle vi ta nye bilder og sånn..
Kjekk lege, men jeg må nok klage litt mer om jeg skal få undersøkt mer. Og ja, jeg er villig til både å ha det vondt, og prøve mye før en evt operasjon!

Men som Kitt nevnte, så frister det ikke å tenke på at jeg kanskje ikke skal klare meg selv i hverdagen om 30 år pga at jeg ikke blir undersøkt godt nok nå :o

Takk for innspill! :klem:

Kitt
18-08-11, 11:47
Men som Kitt nevnte, så frister det ikke å tenke på at jeg kanskje ikke skal klare meg selv i hverdagen om 30 år pga at jeg ikke blir undersøkt godt nok nå :o
Svigermor er bare såvidt 20 år eldre enn deg:p, faktisk, så se å få gjort noe med det, du, før det blir for ille til å kunne gjøres noe med eller skader andre deler av deg!:eek:

smgj
18-08-11, 11:57
Takk :)
Jeg har ikke hvite flekker på neglene, men jeg har hvite streker. Det skal kanskje være sånn :confused:
Streker vet jeg ingenting om. :)

Furine
18-08-11, 12:13
Takk for tips, Kennygirl og Edla! :blomster:

Lava
18-08-11, 13:04
Svigermor er bare såvidt 20 år eldre enn deg:p, faktisk, så se å få gjort noe med det, du, før det blir for ille til å kunne gjøres noe med eller skader andre deler av deg!:eek:

Jada masa! :lol:
Skal ringe og bestille time etter helgen. Nå oppfører forten seg bra i dag, men hvordan den blir etter å traske rundt i kr.sand i mange timer .. ja det får vi se på.

Nerthus
18-08-11, 15:00
Hmmm ja jo, jeg skal nok snakke med legen om dette. At det er skumelt får så være, ønsker jo å ha en fin alderdom også, selv om det jo er lenge til :p
Takk til Nerthus og Kitt! :klem:

Bare hyggelig - og vil minne deg om at det er fritt sykehusvalg i Norge så DU kan velge hvor du vil henvises... Reisedekningen dekker også overnatting på hotell såvidt jeg husker fra sist jeg sendte inn krav :)

Sier også etter egen erfaring at du bør lese henvisningen før legen skriver den ut. Min første henvisning sa ingenting om varighet av smerter, smertenivå, eller hva det hindret meg i å gjøre i hverdagen slik at jeg ble ikke prioritert i første omgang (og jeg hadde vært sengeliggende hjemme i over 2 mnd da på massiv blanding av smertestillende...).
Nye MR bilder kan være greit og få tatt for å se om det har utviklet seg til det verre. Det er også bare en henvisning, ta den med i hånda selv og ring rundt til de nærmeste røntgeninstitutt evt sykehuset så tar det muligens kortere tid også :)

Kitt - man må bare skryte når jeg ved TO anledninger har hatt så gode opplevelser på MHH. De mest respektfulle kirurger med litt avvikende humoristisk sans, hehe, og de skjønneste syke/hjelpepleiere som virkelig bryr seg :) I all min kontakt med helsevesenet har jeg aldri følt meg så respektert og tatt vare på ;)

Huldr
18-08-11, 18:14
Sinkmangel?:
Det var noen som nevnte tidligere her om en hjemmetest man kunne ta for å få indikasjon på om man mangler sink. Jeg har lenge syntes at det meste jeg spiser smaker så likt, og jeg tar ikke sinktilskudd, så jeg kunne tenke meg å ta denne testen. Hva heter denne testen, hvor får man tak i den og er den dyr?Mener de har det både på Shopping4net og Iherb også, men orker ikke finne linker akkurat nå ...

Photobscura
18-08-11, 18:31
Er det fortsatt sånn at alle forelesninger på Blindern er åpne? Jeg skal kanskje studere neste år, men kunne gjerne tenkt meg å gå på noen aktuelle forelesninger for å få en idé om hva jeg skal velge.

Cyan
18-08-11, 19:08
Takk for tips, Frøy

Jeg fant denne (http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Mineraler/Sink/ZinkStatus.htm) :)

aktivjente
18-08-11, 19:17
Er det fortsatt sånn at alle forelesninger på Blindern er åpne? Jeg skal kanskje studere neste år, men kunne gjerne tenkt meg å gå på noen aktuelle forelesninger for å få en idé om hva jeg skal velge.

Jeg tror det, på de største studiene altså (ikke små språkfag eller kjemikurs o.l.) Er så mange studenter at de ikke merker om det kommer inn en ekstra :p

Siste år på VGS gikk jeg innom mange ulike forelesninger. Er en flott måte å se hva som kan være interessant. En gang dukka jeg opp i en bitteliten sal og foreleseren spurte hvem jeg var. Svarte bare som sant var; ville sjekke ut litt forskjellige før jeg valgte studievei. Han synes det var helt ok :D Kos deg!!

Photobscura
18-08-11, 19:21
Jeg tror det, på de største studiene altså (ikke små språkfag eller kjemikurs o.l.) Er så mange studenter at de ikke merker om det kommer inn en ekstra :p

Siste år på VGS gikk jeg innom mange ulike forelesninger. Er en flott måte å se hva som kan være interessant. En gang dukka jeg opp i en bitteliten sal og foreleseren spurte hvem jeg var. Svarte bare som sant var; ville sjekke ut litt forskjellige før jeg valgte studievei. Han synes det var helt ok :D Kos deg!!
Ah, nice. Ser det er litt forskjellig, noe på seminarrom, det virker litt uaktuelt, men mye på Sophus Bugge der jeg en gang i unge år forsøkte å begå forberedende, men endte vel opp med å drikke opp stipendet mitt på Patagonia i stedet for. :flau: Der skal det godt gjøres å "oppdage" ekstra folk.
Detta blir spennende! Begynner forelesninger på diverse språk/lingivstikk/litteraturstudier om mindre en uke eller to! :)

Jabba
18-08-11, 21:52
Hva er ditt beste tips for hvitere tenner ?
Og er det noe du ABSOLUTT ikke anbefaler? Vil jo ikke at tenna skal dette ut..... :-)

Photobscura
18-08-11, 22:00
Hva er ditt beste tips for hvitere tenner ?
Og er det noe du ABSOLUTT ikke anbefaler? Vil jo ikke at tenna skal dette ut..... :-)
Crest white. Fåes kjøpt billig på ebay (i hvert fall fikk man det for et par år siden ;)). De er forsvarlig anbefalt av en tannpleier not the least! ;) Det kan ise litt, det spørs på tannhalsene dine, men da bare lar man det gå en dag mellom blekingen og/eller korter ned tida.

Jabba
18-08-11, 22:03
Crest white. Fåes kjøpt billig på ebay (i hvert fall fikk man det for et par år siden ;)). De er forsvarlig anbefalt av en tannpleier not the least! ;) Det kan ise litt, det spørs på tannhalsene dine, men da bare lar man det gå en dag mellom blekingen og/eller korter ned tida.

Da er det handlet inn! Billig da gitt...5 dollar for to pakker inkl shipping....
I love eBay!

Regret
18-08-11, 22:08
Jeg har prøvd en del forskjellige blekinger og annet som hevder å bleke tennene, men jeg måtte krype til korset og innrømme at jeg og min familie ikke eier gener til perlehvite tenner. Vi er faktisk gul/grå hele gjengen uansett hva vi gjør :( Håper du er mer heldig enn meg, Jabba! :)

Kanskje
19-08-11, 12:48
Noen som vet om det er vanlig praksis at en bruktbil må være ned betalt til den er 13 år? Fikk vite dette av en bilselger hvis jeg ville ha lån hos dem, gjalt 13 års regelen. Men om dette også gjelder i banken vet jeg ikke? Og hva er mest gunstig , låne i bank eller via bilselger?

Dvs at dersom bilen er 5 år, må den være nedbetalt på 8 år. Hvis den er 10 må den være nedbetalt på 3 år.

Og hvis tiden er kortere blir jo også beløpet som må betales hver måned dyrere.

Kitt
19-08-11, 12:53
Noen som vet om det er vanlig praksis at en bruktbil må være ned betalt til den er 13 år? Fikk vite dette av en bilselger hvis jeg ville ha lån hos dem, gjalt 13 års regelen. Men om dette også gjelder i banken vet jeg ikke? Og hva er mest gunstig , låne i bank eller via bilselger?

Dvs at dersom bilen er 5 år, må den være nedbetalt på 8 år. Hvis den er 10 må den være nedbetalt på 3 år.

Neida, vi kjøpte akkurat en eldre bil, 11år, med lånet på 4 år, vi! Ikke store lånet og det blir nok betalt fortere, men ingen sa noe om 13års regel!
Lånet via bilselger er jo gjerne en annen type låneinstitusjonen enn en vanlig bank, men det er jo rentene som bestemmer hva som er gunstigst. Ofte har de andre bedre billån når det gjelder mindre lån, etter som jeg har skjønt!

Lillemy71
19-08-11, 12:55

Dette stemmer nok det er helt vanlig at bilen skal være nedbetalt innen en viss aldersgrense, pga av verdinedskrivningen.

Jeg lånte via bilforhandler (det er jo egentlig ikke bilforhandler, de bare formidler kontakt) for det ble mest gunstig, ikke minst siden jeg hadde så godt som ingen egenkapital og ingen sikkerhet. Jeg fikk lån via Santander (de driver nesten bare med billån) og har vært veldig fornøyd med det. Hva som er billigst, er vanskelig å svare på her. Du må bare gå på nettisdene til ulike banker, bruke lånekalkulator og sammenligne priser. Lånepriser kommer litt ann på hvor mye du har egenkapital om du kan stille sikkerhet/kausjonist osv osv. Det enkleste er å kontakte banken din, sjekk med bilforhandler hva de tilbyr også sjekk f.eks ulike nettbanker som Skandiabanken, GE Moneybank, Santander, osv. Det er den eneste måten og få konkret svar på

Kanskje
19-08-11, 13:01
ingen egenkapital, og sikkerhet her. Må nok sjekke litt ja så jeg ikke blir lurt

Kanutten
19-08-11, 19:01
Jeg har snart vært sykemeldt i ett år. Jeg skal over på AAP siden jeg fremdeles er under utredning og NAV anser meg som delvis ufør (jeg skal jobbe 30%) på ubestemt tid. For endel år tilbake tegnet sambo og jeg forsikringer og en av forsikringene sier dette:

Utbetaling ved arbeidsuførhet - uansett årsak

Vi tilbyr to løsninger:

Månedlige utbetalinger
Utbetales månedlig etter minst 50 % sammenhengende arbeidsuførhet i 12 måneder, dersom man vurderes som fortsatt arbeidsufør. Hele den avtalte forsikringssummen utbetales ved minimum 50 % uførhet (ikke bare ut fra prosentvis uførhetsgrad). Utbetalingene varer så lenge du er ufør, frem til du fyller 67 år og beskattes pt. med 5,6 %. Denne forsikringen kan etableres av alle som er mellom 26 og 49 år og har en inntekt over kr 100.000,-. For kunder med boliglån i Nordea kan forsikringen etableres fra fylte 18 år.

Kan jeg be om dette for å spe på inntekten?? AAP er som sagt bare 66% av lønnen og det er ikke mye å rutte med...

Kitt
19-08-11, 19:03
Jeg har snart vært sykemeldt i ett år. Jeg skal over på AAP siden jeg fremdeles er under utredning og NAV anser meg som delvis ufør (jeg skal jobbe 30%) på ubestemt tid. For endel år tilbake tegnet sambo og jeg forsikringer og en av forsikringene sier dette:

Kan jeg be om dette for å spe på inntekten?? AAP er som sagt bare 66% av lønnen og det er ikke mye å rutte med...
Jepp, AAP utløser ofte rett til slik type forsikring!:D:heia::w00t:

Jeg måtte ikke be om en gang, de maste faktisk om at jeg skulle søke på det jeg hadde krav på!!! :)

Kanutten
19-08-11, 19:04
Jepp, AAP utløser ofte rett til slik type forsikring!:D:heia::w00t:

Jeg måtte ikke be om en gang, de maste faktisk om at jeg skulle søke på det jeg hadde krav på!!! :)

:klem: Tusen takk Kitt! Da går jeg i banken neste uke. :klem:

Nerthus
19-08-11, 19:06

Jeg lurer på om det betyr at utbetalingene først starter etter at du har gått 12 mnd som ufør på en eller annen prosent (etter at sykepengeperioden er avsluttet) og deretter fortsatt vil inneha en uføreprosent... Dvs at dette ikke kan skje før du er ferdig med sykepenge-periode og har gått 12 mnd på annen støtte?

Uansett synes jeg du skal ringe de og spørre for å få det avklart :)

Har selv fått søknad om uførepensjon i hende - siden jeg har vært sykmeldt i 6 mnd - og angrer litt nå på at jeg ikke skrev en uføreforsikring for mange år siden... men men - jeg skal jo bli FRISK og FIN! ;)

Kanutten
19-08-11, 19:11
Jeg lurer på om det betyr at utbetalingene først starter etter at du har gått 12 mnd som ufør på en eller annen prosent (etter at sykepengeperioden er avsluttet) og deretter fortsatt vil inneha en uføreprosent... Dvs at dette ikke kan skje før du er ferdig med sykepenge-periode og har gått 12 mnd på annen støtte?

Uansett synes jeg du skal ringe de og spørre for å få det avklart :)

Har selv fått søknad om uførepensjon i hende - siden jeg har vært sykmeldt i 6 mnd - og angrer litt nå på at jeg ikke skrev en uføreforsikring for mange år siden... men men - jeg skal jo bli FRISK og FIN! ;)
Jeg oppfatter det også slik, men jeg har bare et par uker igjen til jeg skal over på AAP. Damen på NAV sa at det var ikke tvil om at jg kom til å få AAP innvilget. Jeg kan ikke settes til noen som helst annen jobb slik jeg er nå og dermed forespeilet hun meg et tidsaspekt på 4 år på AAP før andre ting kom til å skje. Hvis jeg da kan heve litt forsikringspenger er ikke hverdagen så trasig og uforutsigbar likavel.

Men bevare, jeg VIL jo tilbake i jobb! Jeg elsker jobben min og hadde aldri insistert på å jobbe 30% hvis jeg ikke hadde lyst og behov. For som jeg sa tidligere i denne tråden; jeg identifiserer meg med jobben, uten jobben er jeg ingenting, jeg trenger den!

Nerthus
19-08-11, 19:12

Advarer deg mot å takke ja til lån fra selgeren - jeg tapte MYE penger på det! Jeg har konto i skandiabanken, og da jeg ble tilbudt lån i skandiabanken av selger, tenkte jeg "flotte greier"... helt til alt var i orden og bilen var kommet hjem - og jeg så at renten jeg hadde fått var høyere enn hva jeg ville fått ved og søke skandiabanken direkte om lån... til og med mitt naf-medlemsskap ga billigere lån. Dessuten får du ikke flyttet lån på bil til en annen bank/utlånsinstitusjon, noe som er dritsurt. Skandiabanken billån ble jo etterhvert også oppkjøpt av dnbnor finans - og det var helt umulig og få gjort noe med saken. Nå har jeg heldigvis bare TRE MÅNEDER igjen og betale så er fine bilen MIN! :)

Jo kortere nedbetalingstid, jo høyere mnds avdrag/renter - men TOTALT sett vil du jo betale en del mindre. Da er det litt opp til deg hva du har råd til pr mnd for å bestemme nedbetalingstid. De fleste utlånsinstitusjoner har kalkulatorer på sidene sine der du kan prøve ut litt selv og finne mndsbeløp som passer deg :)

Carisma
19-08-11, 20:42
Hvilken malingsgrad bør jeg bruke på kaffe til presskanne?

Kanskje
19-08-11, 20:46
Hvor er det billigst å kjøpe slik som
solkrem
aftersun
hårspray
hårskum
tannkrem
og andre slike produkter?
Europris kanskje, nille, kolonialbutikk ?

Jabba
19-08-11, 20:50
Hvor lang tid pleier NSB å bruke på å tilbakebetale refusjon pga forsinkelser osv. ?
Og hvis en avbestiller fullpris billett før toget går har en da rett på å få pengene igjen ?

Kitt
19-08-11, 20:51
solkrem Når det er tilbud på apoteket
aftersun Når det er tilbud på apoteket
hårspray Mener du får veldig billig på Europris, ja
hårskum Mener du får veldig billig på Europris, ja
tannkrem Landlord(Rema) har begynt med billig tannkrem, fuktighetskrem, såpe, shampoo etc. Ellers har jo First Price veldig billige produkter i sjangeren
Håper det hjalp litt!:)

Sanney
19-08-11, 21:34
hvorfor får jeg plutselig vondt i øynene og hodet når jeg sitter på pc/jobber/ser tv, rett etter at jeg har vært hos optikern, men det er fremdeles 2 uker til jeg får de nye brillene mine...

vaskeklut
19-08-11, 21:36
hvorfor får jeg plutselig vondt i øynene og hodet når jeg sitter på pc/jobber/ser tv, rett etter at jeg har vært hos optikern, men det er fremdeles 2 uker til jeg får de nye brillene mine...
...fordi du ikke har de nye brillene? :confused:

langaard
19-08-11, 21:36
solkrem
aftersun
hårspray
hårskum
tannkrem
Har du sjekka prisene på iherb?

Sanney
19-08-11, 21:52
...fordi du ikke har de nye brillene? :confused:

men jeg har jo ikke brukt briller på over 3 år, aldri hatt vondt! gikk til optikern bare fordi det var lenge siden og jeg nylig fikk problemer med å se hva klokka på jobben var..
var hos optikern på onsdag, og igår og idag har jeg vært usedvanlig sår i øya...

men det er vel fordi kroppen vet den skal få briller, den må bare vente en stund så den bestemte seg for å være irriterende..

vaskeklut
19-08-11, 22:48
men det er vel fordi kroppen vet den skal få briller, den må bare vente en stund så den bestemte seg for å være irriterende..
garantert derfor!

Photobscura
20-08-11, 10:24
Flere enn meg som opplever nyeste Firefox-oppdateringa som litt underlig? Typ at man ikke kan skrive i adressefeltet og trykke enter etterpå, eller at nettsida ikke laster med mindre man beveger musepekeren?

halkatlala
20-08-11, 10:28
Flere enn meg som opplever nyeste Firefox-oppdateringa som litt underlig? Typ at man ikke kan skrive i adressefeltet og trykke enter etterpå, eller at nettsida ikke laster med mindre man beveger musepekeren?
ja, jeg opplevde det i går og trodde det var virus, men det funker som det skal igjen nå.

Photobscura
20-08-11, 10:30
ja, jeg opplevde det i går og trodde det var virus, men det funker som det skal igjen nå.
Det siste ga seg etter en reboot, men det er fortsatt sånn at jeg ikke bare kan trykke enter etter å ha skrevet en adresse i adressefeltet. Irri!

Camomilla
20-08-11, 10:35
Hvilken malingsgrad bør jeg bruke på kaffe til presskanne?

Er det ikke det samme som kokekaffe, tro? :)

Huldr
20-08-11, 10:47
Er det ikke det samme som kokekaffe, tro? :)Jeg tror den skal være mellom koke- og filterkaffe et sted ...

vaskeklut
20-08-11, 10:47
Jeg bruker kokekaffe, eller det som heter presskannemalt (eller noe lignende):)

Photobscura
20-08-11, 10:52
Åååååaaargghhh! Nå er den sånn igjen, at jeg må bevege musepekeren for å få siden til å laste, og nå også for å skrolle! :realmad:

vaskeklut
20-08-11, 11:04
Åååååaaargghhh! Nå er den sånn igjen, at jeg må bevege musepekeren for å få siden til å laste, og nå også for å skrolle! :realmad:
har du forsøkt å se på sidene til firefox? eller å google det? det kan være at dette er en bug.

Photobscura
20-08-11, 11:27
har du forsøkt å se på sidene til firefox? eller å google det? det kan være at dette er en bug.
Fant ingenting om det, men jeg har postet spørsmål på nettsiden deres, så får jeg vente og se om jeg får noen kloke svar!

vaskeklut
20-08-11, 11:37
Fant ingenting om det, men jeg har postet spørsmål på nettsiden deres, så får jeg vente og se om jeg får noen kloke svar!
Smart! Poster du her om du får svar?

Photobscura
20-08-11, 11:47
Smart! Poster du her om du får svar?
Det kan jeg godt gjøre! Merker jeg klikker litt i vinkel av dette, asså.

vaskeklut
20-08-11, 11:50
Det kan jeg godt gjøre! Merker jeg klikker litt i vinkel av dette, asså.
\o/ Det forstår jeg godt. Merkelig da, jeg har akkurat oppdatert firefox, og den er ikke slik hos meg. Kanskje fordi jeg bruker Ubuntu?:confused:

Carisma
20-08-11, 11:59

Jeg tror den skal være mellom koke- og filterkaffe et sted ...

Jeg bruker kokekaffe, eller det som heter presskannemalt (eller noe lignende):)

Jeg har kaffekvern (Rancillio) og den har tallinstillinger. Regner med disse tallene er like på alle kverner? Så jeg lurer egentlig på hvilket tall den bør stå på :o

vimsen85
20-08-11, 12:39
Jeg har kaffekvern (Rancillio) og den har tallinstillinger. Regner med disse tallene er like på alle kverner? Så jeg lurer egentlig på hvilket tall den bør stå på :o

Jeg tror det varierer litt. Er 1 finest eller grovest og hvor langt går den. Når jeg jobbet på kaffebutikk tror jeg det var sånn fra 1-7, men jeg tror det finnes kverner med forskjellig grovhetsgrad. Kokekaffe er den groveste, så er presskanne litt finere, men grovere enn filterkaffe. Poenget med presskanne er at det ikke må være for fint. Man kan bruke kokmalt kaffe. Tror det var ca 5,5 på vår kaffekvern.

Nerthus
20-08-11, 12:43
Det siste ga seg etter en reboot, men det er fortsatt sånn at jeg ikke bare kan trykke enter etter å ha skrevet en adresse i adressefeltet. Irri!

Avinstallere firefox og installere på nytt kan jo være verdt et forsøk?

Photobscura
20-08-11, 12:52
Avinstallere firefox og installere på nytt kan jo være verdt et forsøk?
One step ahead of you! ;) Gjorde det nå nettopp, and problem solved! :)

Nerthus
20-08-11, 13:08
One step ahead of you! ;) Gjorde det nå nettopp, and problem solved! :)

:D flinke pia!

Carisma
20-08-11, 13:13
Jeg lurer på om jeg har noen jobb å gå til etter permisjonen jeg? :eek:
http://www.idg.no/computerworld/article216898.ece

Camomilla
20-08-11, 13:26
Jeg lurer på om jeg har noen jobb å gå til etter permisjonen jeg? :eek:
http://www.idg.no/computerworld/article216898.ece

Oj, jobber du i HP? Virker jo som om virksomheten skal fortsette, da, men kanskje med nye eiere? Tror jeg ville tatt en telefon til sjefen din om jeg var deg :klem:

Carisma
20-08-11, 13:39
Oj, jobber du i HP? Virker jo som om virksomheten skal fortsette, da, men kanskje med nye eiere? Tror jeg ville tatt en telefon til sjefen din om jeg var deg :klem:
Greia er at jeg jobber via et konsulentselskap som innleid hos HP. De som er ansatt direkte er nok ganske trygge i et nytt selskap, men spørsmålet er jo om de videreførere konsulentavtalene. Nå er det mange som er innleide da, så de vil evt merke det veldig om de kutter alle.

vimsen85
20-08-11, 15:06
Er det noen her som har vært på en organisert reise med et spirituelt/åndelig innhold?

Jeg skal skrive master om den reiselivsnisjen som har vokst fram som tilbyr slike typer reiser. Det er mange forskjellige reiser som tilbys. Noen er bare kurs i selvutvikling, healing, regresjon, forskjellige typer terapier og så videre på et annet sted (uten at det er spesielt tilknyttet stedet), mens andre reiser tilbyr åndelige "aktiviteter" tilknyttet stedet. Dette er for eksempel ayuvedaterapier i India, heksereiser til steder med spesiell tilknytning til hekseprosessene, kornsirkelturer og lignende. Planen er å gjøre et feltarbeid på en slik tur, men det er ikke sikkert jeg får muligheten til det (mest på grunn av økonomi).

Dersom du har vært på en sånn type tur, ville du vært interessert i å snakke med meg om det? Dine beretninger vil da bli en del av min master. Jeg ønsker å gjøre noen få dybdeintervjuer. Jeg er ikke interessert i generaliseringer av de som reiser på slike turer. Jeg er mer interessert i mine informanters motivasjon, opplevelse, eventuelle åndelige utvikling og hvordan lokaliteten var viktig for valg av reise og opplevelsen av den. Jeg er også interessert i mennesker som har lagt ut på en slik type reise på egen hånd.

Kanskje noen av dere også vet om et norskt forum hvor jeg kan komme i kontakt med informanter?

Send gjerne en PM dersom du er interessert i å snakke med meg.
P.S: jeg er ikke en kritiker. Jeg ønsker å skrive en respektfull oppgave der jeg er mest interessert i hvorfor mennesker ønsker eller føler behov for å kombinere reise og spiritualitet. Jeg er genuint interessert i mennesker og deres opplevelse og er svært nysgjerrig på alt det som tilbys.

vaskeklut
20-08-11, 15:34
vimsen: jeg har ikke vært med på noe slikt, så jeg har ingen svar til deg. jeg ville bare si at masteroppgaven din høres superspennende ut og håper du får noen gode informanter!:blomster::heia:

Kanutten
20-08-11, 20:51
I natt våknet jeg av at jeg hostet mye.... MYE!

Det var host med slim og jeg spyttet ut i dopapir for å sjekke statusen på slimet. :p
Slimet var gulgrønt og resten var blod. ...

Jippi!!!! :heia: Jeg tar det som et tegn på at kroppen er i ferd med å rehabilitere seg selv!!! Ble glad da jeg så det! Oooog fabulerer om å kunne begynne 100% i jobb 16 september. :ja: Ikke sant???

Nerthus
20-08-11, 20:57
I natt våknet jeg av at jeg hostet mye.... MYE!

Det var host med slim og jeg spyttet ut i dopapir for å sjekke statusen på slimet. :p
Slimet var gulgrønt og resten var blod. ...

Jippi!!!! :heia: Jeg tar det som et tegn på at kroppen er i ferd med å rehabilitere seg selv!!! Ble glad da jeg så det! Oooog fabulerer om å kunne begynne 100% i jobb 16 september. :ja: Ikke sant???

Jepp, 16.september it is! ;)

Kanutten
20-08-11, 20:58
Jepp, 16.september it is! ;)

:ja: Da blir det wientur på meg 17 speptember!!!!

nellie
20-08-11, 21:13
Finnes det etellerannet vitamin eller kosttilskudd eller hva som helst som kan bedre evnen min til å ta til meg det jeg leser av fagstoff? Før kunne jeg droppe skolen, lese igjennom stoffet 1-2 ganger kvelden før ei prøve og få toppkarakterer.. Nå er det blitt helt borte. Teflonhjerne.com. Evnen til å formulere meg har liksom også heeelt forsvunnet, både skriftlig og muntlig. Har skjedd i løpet av en 5-6 år detta altså.. Er det liksom voksenlivet og mammalivet og jobb og alt mulig som ødelegger eller hva skjer?

Kanutten
20-08-11, 21:15
Finnes det etellerannet vitamin eller kosttilskudd eller hva som helst som kan bedre evnen min til å ta til meg det jeg leser av fagstoff? Før kunne jeg droppe skolen, lese igjennom stoffet 1-2 ganger kvelden før ei prøve og få toppkarakterer.. Nå er det blitt helt borte. Teflonhjerne.com. Evnen til å formulere meg har liksom også heeelt forsvunnet, både skriftlig og muntlig. Har skjedd i løpet av en 5-6 år detta altså.. Er det liksom voksenlivet og mammalivet og jobb og alt mulig som ødelegger eller hva skjer?

Det er nok livets gang! :ja:

nellie
20-08-11, 21:17
Off.. Jeg tar mitt fremtidlige (forhåpentligvis) arbeid som sykepleier veldig seriøst og synes det er veldig ukult å snuble meg igjennom temaer som er såååå viktige. Det er jo, i noen tilfeller, livsviktige greier.

Nerthus
20-08-11, 21:17

Hørtes kjent ut... har sett at ginko biloba er anbefalt for økt hjernekapasitet :)

nellie
20-08-11, 21:21
Det kan jo ha noe med at hjernekapasiteten, som back then, ble brukt på: gutter og skole, nå blir brukt på full jobb, studier, familieliv og livet generellt..

Kanutten
20-08-11, 21:25
Off.. Jeg tar mitt fremtidlige (forhåpentligvis) arbeid som sykepleier veldig seriøst og synes det er veldig ukult å snuble meg igjennom temaer som er såååå viktige. Det er jo, i noen tilfeller, livsviktige greier.

Du som sykepleier og alle andre i omtrent samme situasjon kan overhodet ikke regne med at dere klarer huske på alt. mange ting er "private" regler..

Min private regel er at høyre hånd er alltid steril (NÅR jeg jobber er jeg ofte med på operasjoner). Min venstre bruker jeg til å åpne skrin med etc, men det er alltid høyre hånd som henter ut og legger på dekklaken de instrumenter legen trenger ved operasjoner etc. Dette at min høyre hånd alltid er steril har jeg aldri lært, men det har bare blitt slik.

nellie
20-08-11, 21:27
Sånne praktiske ting er jo liksom greit, for det blir en vane. Sånn som hygiene. Sprite gulvet man går på:p Men sitter nå og leser legemiddelregning og aner ikke hvordan jeg engang skal begynne, for det er heeeeelt Gresk blitt. Enkel matte liksom. Blablabla. Skjønner ikke hva det står engang.

Kanutten
20-08-11, 21:28
Sånne praktiske ting er jo liksom greit, for det blir en vane. Sånn som hygiene. Sprite gulvet man går på:p Men sitter nå og leser legemiddelregning og aner ikke hvordan jeg engang skal begynne, for det er heeeeelt Gresk blitt. Enkel matte liksom. Blablabla. Skjønner ikke hva det står engang.

Skriv hva det står!! Jeg skulle så gjerne gått på skole igjen!!! :love: Er et Mol og molar du tenker på???

Photobscura
20-08-11, 21:38
Si fra når du finner det! Jeg har rota bort intellektet mitt et eller annet sted på veien de siste tre årene ... :cool:

vimsen85
20-08-11, 22:25
vimsen: jeg har ikke vært med på noe slikt, så jeg har ingen svar til deg. jeg ville bare si at masteroppgaven din høres superspennende ut og håper du får noen gode informanter!:blomster::heia:

Tusen takk Vaskeklut! :klem: Det var kjempehyggelig å høre. Jeg er litt usikker på hvor jeg skal finne informantene mine. Men håper jeg finner noen fine sjeler der ute som har lyst å hjelpe meg.

Photobscura
20-08-11, 23:21
En fråga:

Jeg skal farge håret i mårra (lys blond), og på pakka står det at man ikke skal vaske håret først, bare skylle og håndkletørke det. Jeg vaska håret i dag, og hadde i denne (http://www.spiritofnature.co.uk/Catalogue/ABODY0001/Body_and_Skincare/Hennaplus-Hair_Repair_Cream.aspx#). Noen som har noen formening om det vil påvirke farginga? Burde jeg vaske det først likevel?
Jeg har ikke farga håret med butikkfarge siden ... nittitallet eller noe.

Carisma
20-08-11, 23:42
Jeg farger bare selv, og gjør som det står, bare skyller. Selv når håret er superfett og fullt av stylingting.

halkatlala
20-08-11, 23:46
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3705

Photobscura
21-08-11, 00:09
Jeg farger bare selv, og gjør som det står, bare skyller. Selv når håret er superfett og fullt av stylingting.
Ok. Jeg må innrømme at jeg er heeelt novise da jeg har mest erfaring med henna, eller kølsvart hårfarge (men det er evigheter siden), og hadde ikke en gang hørt om at det gikk an å farge håret lysere. Det sparer meg i tilfelle for både slitasje og dyre frisørpenger, så jeg har kjøpt lyseblond semipermanent farge. Høres helt absurd ut at man skal kunne farge håret lysere, men I'm going in! Hadde uansett planer om å få håret i en mer lys aske/sandblond farge. Nå er det nesten helt hvitt, men med fire fem cm vanlig blond ettervekst.

Kitt
21-08-11, 00:25
En ml er 20 dråper. Pass på å alltid ha benevnelsene riktige! Dobbletsjekk svarene med det du kan om dosering eller regn deg tilbake til start!
Husk at nesten alt du gjør er å flytte tall fra den ene siden av likhetstegnet til den andre!
Bare spør om det er noe jeg kan forsøke å oppklare!
Legemiddelregning var mitt favorittfag på sykepleierskolen. Kom jo rett fra kjemi- ingeniør- studier......:p

nellie
21-08-11, 07:52
En ml er 20 dråper. Pass på å alltid ha benevnelsene riktige! Dobbletsjekk svarene med det du kan om dosering eller regn deg tilbake til start!
Husk at nesten alt du gjør er å flytte tall fra den ene siden av likhetstegnet til den andre!
Bare spør om det er noe jeg kan forsøke å oppklare!
Legemiddelregning var mitt favorittfag på sykepleierskolen. Kom jo rett fra kjemi- ingeniør- studier......:p

Takk for det!:) Jeg ser det foran meg og ser at det er ganske grei skuring. Dose, mengde, styrke:p Men når jeg skal prøve å sette det sammen i hodet, blir det bare rør. Har ikke startet skoleåret engang, så er vel egentlig ikke noe å stresse med enda.. Har hørt at mengdetrening is the shit.

Jabba
21-08-11, 10:16
Kom over en blogg på nettet her:
http://stopeatingmeup.blogg.no/1294682826_never_again.html
Bør man rapportere slike blogger ? Og til hvem ? Dette er jo oppskrift på katastrofe spør du meg!

nellie
21-08-11, 10:21
Tror ikke det Jabba.. Det flyter av pro ana blogge der ute... Kan jo rapportere til de som driver bloggplatformen, men blir neppe gjort noe med det.

Camomilla
21-08-11, 10:29
Kom over en blogg på nettet her:
http://stopeatingmeup.blogg.no/1294682826_never_again.html
Bør man rapportere slike blogger ? Og til hvem ? Dette er jo oppskrift på katastrofe spør du meg!

Nei og nei så trist :( Så litt på flere av innleggene, og dette er jo tragisk! Men hun vet jo at hun er syk, og er likevel så ærlig i innleggene sine. Jeg vet ikke om man bør rapportere slikt, om noen i faresonen leser er det sikkert ikke heldig. Jeg blir bare veldig, veldig glad for at jeg ikke har det slik :(

Jabba
21-08-11, 11:06
Hvor lang tid pleier NSB å bruke på å tilbakebetale refusjon pga forsinkelser osv. ?
Og hvis en avbestiller fullpris billett før toget går har en da rett på å få pengene igjen ?

Noen som vet ?

halkatlala
21-08-11, 11:54
Noen som vet ?
du får igjen pengene hvis du avbestiller før toget har gått. tror det er refusjonsgebyr på rundt en 50-lapp.

Photobscura
21-08-11, 12:26
Noen som har positiv erfaring med ringblomstsalve i forhold til ødelagt/sprukken hud, arr, ateromer etc?

Yrla
21-08-11, 13:46
Noen som har positiv erfaring med ringblomstsalve i forhold til ødelagt/sprukken hud, arr, ateromer etc?Har ikke prøvd, men aloe vera gele skal hjelpe. C vitamin innvortes også, det får sår til å gro raskere.

Photobscura
21-08-11, 14:34
Har ikke prøvd, men aloe vera gele skal hjelpe. C vitamin innvortes også, det får sår til å gro raskere.
Jeg trengte ikke andre tips, altså. ;) Er veldig klar over det med c-vitamin. :) Og, nei. Aloe vera-gelé hjelper IKKE på dette. :nei:

TigerTove
21-08-11, 14:44
Noen som har positiv erfaring med ringblomstsalve i forhold til ødelagt/sprukken hud, arr, ateromer etc?
Er det et gammelt arr? Jeg har veldig god erfaring med ringblomst på sår av alle slag, og har selv et stort arr i håndflaten (15 sting) som legen ikke skjønner hvordan jeg har fått så fint. Men det er som sagt smørt med ringblomst siden stingene ble tatt. "I følge boka" skal den være flott på sprukken, ødelagt hud også, men det har jeg ikke testa ut selv..

Photobscura
21-08-11, 15:06
Er det et gammelt arr? Jeg har veldig god erfaring med ringblomst på sår av alle slag, og har selv et stort arr i håndflaten (15 sting) som legen ikke skjønner hvordan jeg har fått så fint. Men det er som sagt smørt med ringblomst siden stingene ble tatt. "I følge boka" skal den være flott på sprukken, ødelagt hud også, men det har jeg ikke testa ut selv..
Ja de er gamle, eller både og. Jeg fikk, på grunn av hormontrøbbel, cyster i ansiktet for omtrent tre år siden, noen er opererte (elendig jobb), noen er brent bort (enda mer elendig jobb ... uheldig med hudlegen). Jeg skal mest sannsynlig få dem skåret vekk av plastikkirurg, men ikke fått innkallelse enda. Men huden tørker og sprekker opp og det sprenger i blant. Ikke minst ser det forj****g ut!
Har visst fått anbefalt ringblomstsalve før, men glemt det ... :o Fant en veldig anbefalt en på iherb nå, og ble gira på å prøve. Ikke minst kan det vel også være bra når jeg får operert bort det verste. Får nok ikke med alt, for huden skal jo syes sammen også ... Får nesten inntrykket av at det er rene vidunderurten. :)

MAR
21-08-11, 15:11
Kunne du lagt ut link til den salven, Photo? Ble veldig interessert nå jeg! ;)

Photobscura
21-08-11, 15:24
Her! (http://www.iherb.com/Abkit-NatureWorks-Calendula-Cream-4-oz-114-g/3365?at=0) :)

MAR
21-08-11, 17:46
Tusentakk :)

Egwene
21-08-11, 22:00
Jeg tror moren min brukte ringblomstsalve på lillebroren min når han var yngre.
Han er småallergisk mot myggestikk, og han klør alltid sår og sånt.
Så han ble smørt med det.
Og har brukt det selv av og til på munnsår og småsår.

Regret
21-08-11, 22:32
I dag ble det lite karber på meg (les: 5g) og nå sitter jeg her å svimler. Jeg er ikke sulten, jeg er heller ganske mett. Det er ikke lenge siden jeg har spist og jeg har heller ikke gjort noe særlig fysisk krevende den siste timen. Men nå er jeg veldig veldig svimmel, slik at når jeg bøyer ned hodet så føles det ut som jeg skal til å besvime og må raskt sette meg opp igjen. Hva er dette? Er det realatert med matinntaket? lavt blodtrykk? Gjørra'me de'a?

smgj
21-08-11, 22:38
I dag ble det lite karber på meg (les: 5g) og nå sitter jeg her å svimler. Jeg er ikke sulten, jeg er heller ganske mett. Det er ikke lenge siden jeg har spist og jeg har heller ikke gjort noe særlig fysisk krevende den siste timen. Men nå er jeg veldig veldig svimmel, slik at når jeg bøyer ned hodet så føles det ut som jeg skal til å besvime og må raskt sette meg opp igjen. Hva er dette? Er det realatert med matinntaket? lavt blodtrykk? Gjørra'me de'a?

Hvor lite karbo man tåler er individuelt. Det er mulig du skal ha litt mer for å ha det bra. ;)
Forsøk med litt karbohydrater - en plomme, eller litt bær, eller noe annet rimelig sunt som inneholder karbohydrater og se. Du trenger ikke mye for å bekrefte/avkrefte teorien.

Kitt
21-08-11, 22:44
Nok vann?
Nok salter?
Lav blodprosent?
Muskelspenninger i nakken? Pga at du blir mer svimmel av å se ned, mener jeg!
Du skal ha veldig lavt blodtrykk for å merke det om du sitter rolig!

Regret
21-08-11, 22:50
Nok vann?
Nok salter?
Lav blodprosent?
Muskelspenninger i nakken? Pga at du blir mer svimmel av å se ned, mener jeg!
Du skal ha veldig lavt blodtrykk for å merke det om du sitter rolig!

Mener selv jeg har drukket nok så jeg tror ikke det er det. Blodprosent aner jeg ingenting om. Ingen spenninger i nakken eller ellers som jeg vet om, men mye nerver i kroppen som er på høyspenn pga barnehagestart i morgen og mye forberedelser de siste dagene, men ser ikke helt på det som relatert, men en mulighet. Jeg er litt svimmel når jeg bare sitter rett og ned, men når jeg ser ned eller også bøyer hodet så forsvinner synet og går mot en besvimelse, og det kommer ganske fort. Men jeg er ikke kvalm som jeg bruker å være rett før jeg besvimer.

Carisma
21-08-11, 22:56
Lite søvn?

Regret
21-08-11, 22:58
sov temmelig lenge i dag.. må legge til at jeg var i kontakt med mugg i dag. Jeg kostet/tørket av mugg av ei gammel barnevogn og regner med at jeg pustet inn noe, kan det være relatert?

Regret
21-08-11, 23:55
nei nå lurer jeg veldig på hva dette er. Jeg mister balansen når jeg står, jeg er forvirret når jeg går, jeg glemmer hva jeg driver med, angsten har begynt å øke betraktlig og dødsangstet bestemmer litt her nå og tenker at jeg ikke burde legge meg for å sove, for da våkner jeg kanskje ikke igjen og jeg vil ikke forlate sønnen min, hvertfall ikke nå og sånn. Tenker på at alle de jeg kjenner som har dødd har beskrevet noe sånt som dette samme dag som de døde. De er svært uvelle, men ikke såpass at de drar til legen (1 gjorde det også, men følte seg ikke alvorlig syk, legen fant ingenting alvorlig galt heller), de lever som normalt, helt mot kveldstid hvor de dør brått eller sovner inn. Det er 4 stk som jeg kjenner til som har beskrevet akkurat dette helt urelatert med hverandre, og derfor skremmer det litt også. Jeg har gjort dette før, trodd det var siste dagen min fordi angsten tok over når jeg var i dårlig form, jeg har til og med skrevet et brev mens det pågikk for å forklare hva jeg gikk igjennom før jeg døde slik at det ikke skulle være noen feiltagelse på obduksjonen eller det de skriver som dødsårsak. Jeg har skrevet hvem som skulle få overta sønnen min og mine ønsker for han. Jeg har dratt det ganske langt med andre ord. Så det hadde roet meg veldig dersom jeg bare visste hva det var eller funnet noe som hjalp. Har prøvd mat og drikke, luftetur, distrahering, avslapping og sånt, men ingen reaksjon, fortsatt like svimmel og det ser ut til å bli verre, men ikke sånn at jeg ønsker å dra på legevakten heller..

Carisma
22-08-11, 00:17
Regret: du er 21 år og frisk, det er SVÆRT liten sjanse for at du dør av litt svimmelhet. Har du spist nok de siste dagene, altså over tid? Du pleier vel å ligge ganske lavt på inntaket om jeg husker rett?

Regret
22-08-11, 00:51
Nei, av svimmelheten er nok urealistisk, men hva som forårsaker svimmelheten er noe helt annet.
Jeg ikke fulgt så veldig med på hva jeg har spist de siste 2-3 dagene og har ikke vært i ketose heller, og nå er jeg i ketose igjen, knall lilla stix. Men at jeg har spist for lite igjen er ikke usannsynlig ettersom jeg underspiser når jeg ikke følger med. Det kan gjerne gå en dag uten mat hvis jeg ikke blir påminnet å spise, men jeg har altså spist de siste dagene.
Men jeg bruker da ikke å være sånn? selv de dagene jeg ikke spiser..

Julie
22-08-11, 01:04
Nei, av svimmelheten er nok urealistisk, men hva som forårsaker svimmelheten er noe helt annet.
Jeg ikke fulgt så veldig med på hva jeg har spist de siste 2-3 dagene og har ikke vært i ketose heller, og nå er jeg i ketose igjen, knall lilla stix. Men at jeg har spist for lite igjen er ikke usannsynlig ettersom jeg underspiser når jeg ikke følger med. Det kan gjerne gå en dag uten mat hvis jeg ikke blir påminnet å spise, men jeg har altså spist de siste dagene.
Men jeg bruker da ikke å være sånn? selv de dagene jeg ikke spiser..

Regret, kroppen din har sikkert fått for lite næring og reagerer på det, og det at du stresser hjelper nok heller ikke på situasjonen (selv om jeg skjønner at det er nærmest umulig å bare "ikke stresse").

Ta deg noe mat som er lett å få ned, og som er næringstett. Cottage cheese med fløte, for eksempel, eller noe rester fra en lunsj, middag e.l. Ellers kan du lage deg en omelett med noe bacon - bare spis noe, spesielt om du tror du kan ha fått i deg for lite mat i løpet av dagen (for da slipper du ihvertfall å stresse over at det er for lite mat som er årsaken)! :)

Hva med å se på en film du liker? Jeg pleier også ofte å bare ha på TV'en mens jeg spiller høy musikk, sånn at jeg "slipper" å tenke en liten stund... merkelig, men det funker. :p

Regret
22-08-11, 01:11
Takk til alle som prøver å hjelpe meg her! Men jeg ser at jeg tar opp hele tråden nå :p Jeg har prøvd alt du ramser opp her, Julie, men det forsvinner ikke, så jeg skal ta sjangsen på å sove nå heller og se om det ikke bare er hodet som er mer sliten enn hva jeg aner. Hører dere ikke noe mer ifra meg igjen så vet dere hva som har skjedd haha :p
Tanken på ketose roer meg veldig, siden jeg brått kom inn i ketose igjen og har bøttevis med ketoner å avse i urinen så er det jo rart om bivirkningene ikke dukker opp. Man kan jo bli svimmel i begynnelsen av ketose også ;)

Supera
22-08-11, 02:11
nei nå lurer jeg veldig på hva dette er. Jeg mister balansen når jeg står, jeg er forvirret når jeg går, jeg glemmer hva jeg driver med, angsten har begynt å øke betraktlig og dødsangstet bestemmer litt her nå og tenker at jeg ikke burde legge meg for å sove, for da våkner jeg kanskje ikke igjen og jeg vil ikke forlate sønnen min, hvertfall ikke nå og sånn. Tenker på at alle de jeg kjenner som har dødd har beskrevet noe sånt som dette samme dag som de døde. De er svært uvelle, men ikke såpass at de drar til legen (1 gjorde det også, men følte seg ikke alvorlig syk, legen fant ingenting alvorlig galt heller), de lever som normalt, helt mot kveldstid hvor de dør brått eller sovner inn. Det er 4 stk som jeg kjenner til som har beskrevet akkurat dette helt urelatert med hverandre, og derfor skremmer det litt også. Jeg har gjort dette før, trodd det var siste dagen min fordi angsten tok over når jeg var i dårlig form, jeg har til og med skrevet et brev mens det pågikk for å forklare hva jeg gikk igjennom før jeg døde slik at det ikke skulle være noen feiltagelse på obduksjonen eller det de skriver som dødsårsak. Jeg har skrevet hvem som skulle få overta sønnen min og mine ønsker for han. Jeg har dratt det ganske langt med andre ord. Så det hadde roet meg veldig dersom jeg bare visste hva det var eller funnet noe som hjalp. Har prøvd mat og drikke, luftetur, distrahering, avslapping og sånt, men ingen reaksjon, fortsatt like svimmel og det ser ut til å bli verre, men ikke sånn at jeg ønsker å dra på legevakten heller..
Jeg tenker på krystallsyken... Kan det være det?

Photobscura
22-08-11, 09:06
Jeg har hatt angst, tidvis invalidiserende, like lenge som du har levd ... :o Det er slettes ikke uvanlig å ha reell dødsangst når man får panikkangst/angstanfall. Heller ikke å bli svimmel, bli desorientert etc. For min del blir angsten på sikt veldig forsterket med lite søvn og lite mat. Men sånn ellers, når angstanfallet først har fått skikkelig tak så er det egentlig, for min del i alle fall (dette er jo fryktelig individuelt) ingenting annet å gjøre enn å ta det helt med ro, konsentrere om pusten, og ty til smertestillende og angstdempende om det virkelig røyner. Men jeg VET jo ikke med sikkerhet ut fra hva du skriver her om det faktisk er dette, men det virker nærliggende, ettersom jeg vet du sliter såpass med angst, og i tillegg har en tendens til å spise lite, legg til at du har et lite barn, økonomisk stress etc, så skulle det nesten bare mangle at kropp og sinn er litt sliten ... :o
Skjønner at du ikke orker dra på legevakten, men kan du ikke få time hos fastlegen din og ta det opp? For det kan jo godt være noe fysisk som andre foreslår.

Regret
22-08-11, 13:55
Jeg tenker på krystallsyken... Kan det være det?
Tanken har slått meg, men jeg vet for liten om den til å anta noe sånt. Kanskje du kan forklare meg litt eneklt hva det er? Husker jeg fikk noe lignende som gravid.

Jeg har hatt angst, tidvis invalidiserende, like lenge som du har levd ... :o Det er slettes ikke uvanlig å ha reell dødsangst når man får panikkangst/angstanfall. Heller ikke å bli svimmel, bli desorientert etc. For min del blir angsten på sikt veldig forsterket med lite søvn og lite mat. Men sånn ellers, når angstanfallet først har fått skikkelig tak så er det egentlig, for min del i alle fall (dette er jo fryktelig individuelt) ingenting annet å gjøre enn å ta det helt med ro, konsentrere om pusten, og ty til smertestillende og angstdempende om det virkelig røyner. Men jeg VET jo ikke med sikkerhet ut fra hva du skriver her om det faktisk er dette, men det virker nærliggende, ettersom jeg vet du sliter såpass med angst, og i tillegg har en tendens til å spise lite, legg til at du har et lite barn, økonomisk stress etc, så skulle det nesten bare mangle at kropp og sinn er litt sliten ... :o
Skjønner at du ikke orker dra på legevakten, men kan du ikke få time hos fastlegen din og ta det opp? For det kan jo godt være noe fysisk som andre foreslår.
Joda, jeg sliter med så mye rart jeg hehe så at kropp og sinn blir sliten av og til er ikke å nekte på, selv om jeg ikke føler at jeg har lov å være sliten.
Til info, så overlevde jeg natten! Men guttungen våknet og havnet i senga vår så det ble svært lite søvn på oss alle. Jeg er fortsatt svimmel, men ikke fult så ille som det var i kveld selv om jeg tuller litt enda og begynner å bli dårlig igjen. Jeg fikk ikke spist før nå og når jeg begynte å tulle med bilkjøringen så måtte jeg stoppe på nærmeste plass de solgte ferdig mat, noe som var på BK :( så da er jeg nok ute av ketose igjen, men jeg følte at det var nødvendig slik at jeg fikk meg hjem igjen like hel. Synes det er veldig skummelt når kroppen begynner å fuske mens jeg kjører bil og har et lite barn i baksetet.. Jeg forsvinner gradvis igjen nå og blir mer disorientert, fatter fortsatt ikke hvorfor dette skjer.

Kitt
22-08-11, 14:01
Tanken har slått meg, men jeg vet for liten om den til å anta noe sånt. Kanskje du kan forklare meg litt eneklt hva det er? Husker jeg fikk noe lignende som gravid.

Joda, jeg sliter med så mye rart jeg hehe så at kropp og sinn blir sliten av og til er ikke å nekte på, selv om jeg ikke føler at jeg har lov å være sliten.
Til info, så overlevde jeg natten! Men guttungen våknet og havnet i senga vår så det ble svært lite søvn på oss alle. Jeg er fortsatt svimmel, men ikke fult så ille som det var i kveld selv om jeg tuller litt enda og begynner å bli dårlig igjen. Jeg fikk ikke spist før nå og når jeg begynte å tulle med bilkjøringen så måtte jeg stoppe på nærmeste plass de solgte ferdig mat, noe som var på BK :( så da er jeg nok ute av ketose igjen, men jeg følte at det var nødvendig slik at jeg fikk meg hjem igjen like hel. Synes det er veldig skummelt når kroppen begynner å fuske mens jeg kjører bil og har et lite barn i baksetet.. Jeg forsvinner gradvis igjen nå og blir mer disorientert, fatter fortsatt ikke hvorfor dette skjer.
Kom deg til legen/på legevakten!!! NÅ!!! *superstreng sykepleier*

Regret
22-08-11, 14:04
Kom deg til legen/på legevakten!!! NÅ!!! *superstreng sykepleier*

Jammen jammen *gnien pasient*
Jeg føler meg fortsatt ikke så syk at jeg føler for å ta turen innom altså.. Tror det bare høres verre ut enn hva det er.

Kitt
22-08-11, 14:23
Jammen jammen *gnien pasient*
Jeg føler meg fortsatt ikke så syk at jeg føler for å ta turen innom altså.. Tror det bare høres verre ut enn hva det er.
Dersom du må kjøre til siden når du kjører bil(galskap å sette seg bak rattet når man er svimmel, men det er en annen sak) tilsier at du burde ha vært hos legen for lengst! *enda strengere sykepleier*

Du har ansvar for et barn! Kom deg til legen! NÅ! (Før jeg må bruke enda større skrift!;))

Huldr
22-08-11, 14:37
Regret, så du svaret til smgj?Hvor lite karbo man tåler er individuelt. Det er mulig du skal ha litt mer for å ha det bra. ;)
Forsøk med litt karbohydrater - en plomme, eller litt bær, eller noe annet rimelig sunt som inneholder karbohydrater og se. Du trenger ikke mye for å bekrefte/avkrefte teorien.Prøv det! Jeg har fått det sånn som du beskriver når jeg har vært veldig lavt på karber i overgangen til ketose, og det er rett og slett helt grusomt, ubeskrivelig, jeg har aldri hatt det sånn i noen andre tilfeller. Spis noe med karber, hvis det er det går det over i løpet av 10-30 minutter når blodsukkeret går opp til et akseptabelt nivå. Det smoother ut overgangen til ketose, du kan være i ketose igjen senere om du vil.

Dette er et helt vanlig problem som mange opplever og jeg synes fortsatt det er så rart at det kommer så mange alternative forklaringer ... men det skyldes vel at folk som gir råd ikke har personlig erfaring med det selv. Hvis det ikke funker kan du begynne å tenke på andre ting, men spis noe med karber først!!

Huldr
22-08-11, 14:50
Er det noen her som har vært på en organisert reise med et spirituelt/åndelig innhold?

Jeg skal skrive master om den reiselivsnisjen som har vokst fram som tilbyr slike typer reiser. Det er mange forskjellige reiser som tilbys. Noen er bare kurs i selvutvikling, healing, regresjon, forskjellige typer terapier og så videre på et annet sted (uten at det er spesielt tilknyttet stedet), mens andre reiser tilbyr åndelige "aktiviteter" tilknyttet stedet. Dette er for eksempel ayuvedaterapier i India, heksereiser til steder med spesiell tilknytning til hekseprosessene, kornsirkelturer og lignende. Planen er å gjøre et feltarbeid på en slik tur, men det er ikke sikkert jeg får muligheten til det (mest på grunn av økonomi).

Dersom du har vært på en sånn type tur, ville du vært interessert i å snakke med meg om det? Dine beretninger vil da bli en del av min master. Jeg ønsker å gjøre noen få dybdeintervjuer. Jeg er ikke interessert i generaliseringer av de som reiser på slike turer. Jeg er mer interessert i mine informanters motivasjon, opplevelse, eventuelle åndelige utvikling og hvordan lokaliteten var viktig for valg av reise og opplevelsen av den. Jeg er også interessert i mennesker som har lagt ut på en slik type reise på egen hånd.

Kanskje noen av dere også vet om et norskt forum hvor jeg kan komme i kontakt med informanter?

Send gjerne en PM dersom du er interessert i å snakke med meg.
P.S: jeg er ikke en kritiker. Jeg ønsker å skrive en respektfull oppgave der jeg er mest interessert i hvorfor mennesker ønsker eller føler behov for å kombinere reise og spiritualitet. Jeg er genuint interessert i mennesker og deres opplevelse og er svært nysgjerrig på alt det som tilbys.Prøv Alternativt Nettverk og Ildsjelen :)

Anarko
22-08-11, 16:22
Noen som vet om en russisk sopp som surner melk? Min mor hadde det før, men husker ikke navnet på den. Noe de bruker i russland for å surne melken, og visstnok gjør de så gamle. Hehe. Men ja, noen som vet noe?

Photobscura
22-08-11, 16:28
Noen som vet om en russisk sopp som surner melk? Min mor hadde det før, men husker ikke navnet på den. Noe de bruker i russland for å surne melken, og visstnok gjør de så gamle. Hehe. Men ja, noen som vet noe?
Jeg tror du tenker på kefirsopp/kefirkorn! :)

nellie
22-08-11, 16:48
Hva er det med enkelte mannfolk som skal kalle hverandre for "wipped", tøffel osv osv hele tiden??

Jeg har en sånn filosofi i forholdet vårt (kjærsten og meg:p) at jeg ikke nekter han noe som helst. Har ikke satt et eneste konkret krav i hele den tiden vi har vært sammen. Han får gjøre AKKURAT som han vil. Såklart unngår han ofte å gjøre ting som han vet at jeg ikke ville sette pris på, men er det ikke sånn det er å være i et forhold da? Broren hans er sånn ekstremt på det der at jeg liksom bestemmer over han og at han er en skikkelig tøffel. Men herregud da. Jeg sitter jo ikke og forteller han hva han skal gjøre? Til og med når broren foreslår ting og samboeren min sier nei med en gang, så er det liksom MIN skyld det da. Hallo. Jeg har jo ikke hørt om det han sier nei til engang? Makan asså.

Er detta sånn gutteting? Sånn som de gjør/sier/kødder med uten å egentlig mene at partneren til kameraten/broren osv er en kontrollerende kjerring? Bare sånn blablabla liksom? Jeg kan liksom ikke skjønne at jeg bestemmer over han. Gjør det ikke bevisst hvertfall...

Broren hans er jo tøffel.com selv når han er i et forhold, men så fort han er ute av det så glemmer han totalt hva det vil si å TA HENSYN.

Regret
22-08-11, 17:02
Dersom du må kjøre til siden når du kjører bil(galskap å sette seg bak rattet når man er svimmel, men det er en annen sak) tilsier at du burde ha vært hos legen for lengst! *enda strengere sykepleier*

Du har ansvar for et barn! Kom deg til legen! NÅ! (Før jeg må bruke enda større skrift!;))

Ok jeg ser feilen her, vi har misforstått hverandre litt tror jeg. Da jeg satte meg i bilen for å kjøre så var jeg i god form, men etterhvert som jeg ble sulten så ble jeg svimmel. Så siden man ikke burde kjøre når man er svimmel, og særlig ikke med barn i bilen, så stoppet jeg og fikk i meg mat, slik at jeg kunne kjøre igjen! Da jeg kom hjem så begynte jeg å bli svimmel igjen, forsvant litt og dubbet av på sofaen, men har fortsatt ikke greid å våkne skikkelig enda så jeg drøftet det litt forsiktig med samboer om hva jeg hadde følt i går og at jeg falt om og om igjen før jeg la meg og når jeg skulle gå de 5 meterene bort til guttungens soverom for å hente han da han ikke fikk sove. Han mente jeg var utbrendt eller svært sliten, men det synes høres litt rart ut for jeg føler meg ikke mer sliten enn ellers..

Yrla
22-08-11, 17:11

Jeg synes du bør gå til legen imorgen. Kanskje du har lite blod eller kalium eller noe. Be om masse blodprøver.

Carisma
22-08-11, 17:26
Har IKEA sånne babyseter på handlevognene sine?

Regret
22-08-11, 17:34
Jeg synes du bør gå til legen imorgen. Kanskje du har lite blod eller kalium eller noe. Be om masse blodprøver.
Jeg er ikke så glad i lege eller noe sånn sjekker på av meg, men om det fortsetter i et par dager til, så skal jeg bestille time. Sånn som det er nå, så er det bedre enn i går så kanskje det går over av seg selv :)

Anarko
22-08-11, 17:40
Jeg tror du tenker på kefirsopp/kefirkorn! :)

Ja! Tusen takk :)

Kitt
22-08-11, 17:41
Ok jeg ser feilen her, vi har misforstått hverandre litt tror jeg. Da jeg satte meg i bilen for å kjøre så var jeg i god form, men etterhvert som jeg ble sulten så ble jeg svimmel. Så siden man ikke burde kjøre når man er svimmel, og særlig ikke med barn i bilen, så stoppet jeg og fikk i meg mat, slik at jeg kunne kjøre igjen! Da jeg kom hjem så begynte jeg å bli svimmel igjen, forsvant litt og dubbet av på sofaen, men har fortsatt ikke greid å våkne skikkelig enda så jeg drøftet det litt forsiktig med samboer om hva jeg hadde følt i går og at jeg falt om og om igjen før jeg la meg og når jeg skulle gå de 5 meterene bort til guttungens soverom for å hente han da han ikke fikk sove. Han mente jeg var utbrendt eller svært sliten, men det synes høres litt rart ut for jeg føler meg ikke mer sliten enn ellers..
Vel, uansett om du var svimmel da du satt dere i bilen eller ikke, er budskapet mitt det samme! Kom deg til legen!!!
Ok, det blir bedre når du spiser litt, men ikke bra. Det gjentar seg neste dag og du føler deg ikke dårlig på annen måte!
Du har lang erfaring i å være sulten/spise lite og har ikke opplevd det på denne måten før!
Ketolyse eller ikke, du bør undersøkes av en lege! Du har et barn å ta deg av! Hva om det skjer noe med deg når du er alene med han? Eller om du ikke rekker å stoppe bilen neste gang?
Få helsen din sjekket hos lege! Vis gjerne alt du har skrevet her om det er vanskelig å forklare. Forlang at det tas elektrolytter og stoffskifte(en venninne hadde det som deg, det var lavt, VELDIG lavt stoffskifte), alle blodprosentprøver som finnes, infeksjonsparametre osv.
Du er bare 21, du skal ikke ha det sånn!

Jada, jada, jeg svartmaler kanskje litt, men det har aldri skadet noen å gå til legen en gang for mye!;)

Nerthus
22-08-11, 18:57
Støtter Kitt på det varmeste her, det er bare dumt og vente når du har så kraftige symptomer. Lege-motvilje eller ikke - get over it - kom deg til legen og bli FRISK igjen!!! :)

Carisma
22-08-11, 19:00
Har IKEA sånne babyseter på handlevognene sine?

Anyone?

Nerthus
22-08-11, 19:10
Anyone?

Det vet jeg jammen meg ikke, men det ville ikke forundre meg. Hvor liten baby er det snakk om? Ring kundeservice og spør?

Rin
22-08-11, 19:11
Samboern er, øh, litt matforgiftet igjen. (Han reagerer ofte på diverse mat, jeg maser om legebesøk, endeløst. :rolleyes:) Tror jeg har spurt om nesten det samme før, men er det noe som kan hjelpe når han kaster opp hele dagen? Bortsett fra salt og væske og hvile?

BenteR
22-08-11, 19:34
Guttungen min fikk en skikkelig mageinfeksjon for noen år siden, og da sa legen jeg skulle koke gulrot i buljong og mose den. Han skulle prøve å få i seg 1 ts av denne mosen så ofte han klarte og skulle drikke små mengder med cola der kullsyren var ristet ut.
Ellers er jeg tilhenger av tørre kjeks, f.eks. ritz, når det er oppkast på gang

Cherry
22-08-11, 19:57
Hvordan fungerer vanndrivende egentlig? Mora mi har fått sånne vanndrivende midler, og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe :P

Julie
22-08-11, 19:57
Jeg har hatt nokså løs mage (unnskyld detaljene) siden sist uke en gang (onsdag/torsdag), samt litt sånn halvvondt i magen en stund (jeg har også mens, men det er liksom ikke den typen vondt) og litt kvalme (var litt i helgen, er borte nå), men er ikke sikker på hva det kommer av? Det virker liksom usannsynlig at det er noe matforgiftning, siden det har vart så lenge, men kan det komme av noe mat jeg har spist som jeg ikke tåler? Jeg har nemlig hatt en mistanke om at jeg ikke tåler melkeprodukter á la fløte (og rømme, kanskje) en stund, men har ikke giddet å få det sjekket siden det ikke har vært noe plagsomt... men kan det være dét? Eller kan det hende at det bare er noe bakteria av noe slag som er forbigående og som "herjer" litt?

Kan også nevnes at jeg var skikkelig tett i nesa og hadde andre lignende forkjølelsessymptom på torsdag kveld, men det var så godt som borte rundt et døgn senere.

Merkelig. :forvirret

Photobscura
22-08-11, 20:02
Hvordan fungerer vanndrivende egentlig? Mora mi har fått sånne vanndrivende midler, og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe :P
Sakset fra nhi.no:

Vanndrivende medisiner (diuretika) øker utskillelsen av vann og salt gjennom nyrene, slik at urinproduksjonen blir større. Dermed reduseres væskemengden i blodårene og blodtrykket faller. Stoffene har også en viss effekt på blodkarene, slik at de vider seg ut. Dermed senkes blodtrykket ytterligere. Belastningen på hjertet blir også mindre fordi det er mindre blodvæske som skal pumpes rundt i kroppen.

Photobscura
22-08-11, 20:05
Jeg har hatt nokså løs mage (unnskyld detaljene) siden sist uke en gang (onsdag/torsdag), samt litt sånn halvvondt i magen en stund (jeg har også mens, men det er liksom ikke den typen vondt) og litt kvalme (var litt i helgen, er borte nå), men er ikke sikker på hva det kommer av? Det virker liksom usannsynlig at det er noe matforgiftning, siden det har vart så lenge, men kan det komme av noe mat jeg har spist som jeg ikke tåler? Jeg har nemlig hatt en mistanke om at jeg ikke tåler melkeprodukter á la fløte (og rømme, kanskje) en stund, men har ikke giddet å få det sjekket siden det ikke har vært noe plagsomt... men kan det være dét? Eller kan det hende at det bare er noe bakteria av noe slag som er forbigående og som "herjer" litt?

Kan også nevnes at jeg var skikkelig tett i nesa og hadde andre lignende forkjølelsessymptom på torsdag kveld, men det var så godt som borte rundt et døgn senere.

Merkelig. :forvirret
Høres jo litt ut som laktoseintoleranse. Kaseinintoleranse gir noen av de samme symptomene, men også i tillegg uro, nedstemthet og utslett.
Laktoseintoleranse påvises lett med en laktosebelastning. Kaseinintoleranse testes som regel fra urin.

Julie
22-08-11, 20:11
Høres jo litt ut som laktoseintoleranse. Kaseinintoleranse gir noen av de samme symptomene, men også i tillegg uro, nedstemthet og utslett.
Laktoseintoleranse påvises lett med en laktosebelastning. Kaseinintoleranse testes som regel fra urin.

Takk for kjapt svar, Photo! Regner med at begge deler er noe man får sjekket hos lege? For da skal jeg stikke innom legen en dag denne uka og få det sjekket. :)

Men sånn, av ren nysgjerrighet... kan man bli "mer" intolerant etterhvert? (Ble litt rar ordlegging, men du skjønner sikkert hva jeg mener :p)

Har nemlig aldri hatt så "sterke" symptomer før, men det kan vel kanskje også ha noe med mengden man inntar...

Photobscura
22-08-11, 20:24
Takk for kjapt svar, Photo! Regner med at begge deler er noe man får sjekket hos lege? For da skal jeg stikke innom legen en dag denne uka og få det sjekket. :)

Men sånn, av ren nysgjerrighet... kan man bli "mer" intolerant etterhvert? (Ble litt rar ordlegging, men du skjønner sikkert hva jeg mener :p)

Har nemlig aldri hatt så "sterke" symptomer før, men det kan vel kanskje også ha noe med mengden man inntar...
Mulig du må ta prøvene på et laboratorium, men da får du labark av legen, og prøvetaking på f.eks Fürst koster next to nothing!

Og for å svare på det siste spørsmålet ditt: Ja! Jeg tålte fint fløte, rømme og ost, men utvilket over tid (og kanskje på grunn av overforbruk?! :o) kaseinintoleranse. Spiser jeg for mye av særlig ost, får jeg rosacealigenden utslett, mageknip og blir rastløs i kroppen og får gjerne mareritt ...! Den gode nyheten er at det finnes stadig fler laktosefrie produkter, og man kan også ta probiozym som hjelper kroppen å bryte ned proteinene, da kroppen gjerne mangler eller produserer for lite av dette enzymet selv ved kaseinintoleranse.

Lava
22-08-11, 21:34
Hva er det med enkelte mannfolk som skal kalle hverandre for "wipped", tøffel osv osv hele tiden??

Jeg har en sånn filosofi i forholdet vårt (kjærsten og meg:p) at jeg ikke nekter han noe som helst. Har ikke satt et eneste konkret krav i hele den tiden vi har vært sammen. Han får gjøre AKKURAT som han vil. Såklart unngår han ofte å gjøre ting som han vet at jeg ikke ville sette pris på, men er det ikke sånn det er å være i et forhold da? Broren hans er sånn ekstremt på det der at jeg liksom bestemmer over han og at han er en skikkelig tøffel. Men herregud da. Jeg sitter jo ikke og forteller han hva han skal gjøre? Til og med når broren foreslår ting og samboeren min sier nei med en gang, så er det liksom MIN skyld det da. Hallo. Jeg har jo ikke hørt om det han sier nei til engang? Makan asså.

Er detta sånn gutteting? Sånn som de gjør/sier/kødder med uten å egentlig mene at partneren til kameraten/broren osv er en kontrollerende kjerring? Bare sånn blablabla liksom? Jeg kan liksom ikke skjønne at jeg bestemmer over han. Gjør det ikke bevisst hvertfall...

Broren hans er jo tøffel.com selv når han er i et forhold, men så fort han er ute av det så glemmer han totalt hva det vil si å TA HENSYN.

Jeg tror at noen menn (og damer og unger også) sier at "jeg får ikke lov" for å slippe unna noe de ikke har lyst til :ja:
Datteren min gjorde det når noen ringte og ville ha henne med på noe hun ikke hadde lyst til.
Ellers er jeg troende til å mene at det er "de som er mest tøffel" som gjør slikt for å på en måte hevde seg overfor kamerater.. :rolleyes:

Lava
22-08-11, 21:38
Hvor får jeg kjøpt en vår/høstjakke ?
Har sett i butikkene siden tidlig i vår, men finner ikke noe jeg liker, og nå er det bare tykke vinterjakker.

Vil ha en pen hverdagsjakke, som jeg kan bruke til jeans og litt høye hæler, uten at jeg ser ut som om jeg skal i selskap :p

Har både kort. mellomlang og lang kåpe, skinnjakke og dongerijakke (lys) men ønsker meg en litt sånn.. pen jakke liksom..:p
Har rød fløyelsjakke også, og beige halvkåpe som jeg ikke bruker.

Lei av å bruke regn/allværsjakke :rolleyes:

Kitsu
22-08-11, 21:39
Er det noen som har forslag til hva som kan forårsake morgenstivhet, leddsmerter ved væromslag/kulde, usymmetriske leddsmerter, men som ikke viser seg som hovne ledd?

Jeg er lei av å føle meg som en gammel krok. *syter* En 26-åring skal ikke slite med å gå hjem fra jobb på en helt vanlig dag fordi leddene verker.

Kitt
22-08-11, 21:41
Er det noen som har forslag til hva som kan forårsake morgenstivhet, leddsmerter ved væromslag/kulde, usymmetriske leddsmerter, men som ikke viser seg som hovne ledd?

Jeg er lei av å føle meg som en gammel krok. *syter* En 26-åring skal ikke slite med å gå hjem fra jobb på en helt vanlig dag fordi leddene verker.
Fibromyalgi (http://www.fibromyalgi.no/forside/funksjonshemmingen/symptomer)!:p

TrillTrall
22-08-11, 21:43
Jeg tror at noen menn (og damer og unger også) sier at "jeg får ikke lov" for å slippe unna noe de ikke har lyst til :ja:
Datteren min gjorde det når noen ringte og ville ha henne med på noe hun ikke hadde lyst til.
Ellers er jeg troende til å mene at det er "de som er mest tøffel" som gjør slikt for å på en måte hevde seg overfor kamerater.. :rolleyes:

Jeg har ved et par anledninger sagt til datteren min (11 år nå) at hun kan bare si at hun ikke får lov av meg dersom det er noe hun ikke har lyst til å være med på, men det vil hun ikke for det er jo løgn. :) Hun er søt da. :) Hun har vel løst det ved å si at det ikke passer uten å utdype hvorfor.

Bokhylle
22-08-11, 21:54
Jeg skal kanskje kjøpe en brukt jakke på Finn, den er ett år gammel. Problemet er at selger ikke har kvittering, og jeg føler meg veldig usikker på å kjøpe en relativt dyr jakke uten mulighet for å klage hvis den blir ødelagt.

Er det slik at hvis hun kjøpte med kort, så vil en bankutskrift være gyldig? Kan i så fall jeg be om screenshot av bankutskriften fra nettbanken hennes med akkurat dette aktuelle kjøpet?

Forvirrende! Jeg vil ha jakken, men jeg vil også ha garantien på den :p

Kitsu
22-08-11, 22:03

Tviler på det, selv om oppstykket søvn og konsentrasjonsmangel høres kjent ut. Men et eller annet er det. Jeg liker bare ikke å gå til legen uten noe spesifikt, føler meg alltid som en hypokonder om jeg må si "Nei, er ikke noe spesifikt, ting gjør bare vondt." Mamma har gått sånn i mange år, de klarer aldri finne noe "galt", de bare propper i henne Voltaren for leddsmertene og sier at hun skal ta det med ro en stund.

Kitt
22-08-11, 22:10
Tviler på det, selv om oppstykket søvn og konsentrasjonsmangel høres kjent ut. Men et eller annet er det. Jeg liker bare ikke å gå til legen uten noe spesifikt, føler meg alltid som en hypokonder om jeg må si "Nei, er ikke noe spesifikt, ting gjør bare vondt." Mamma har gått sånn i mange år, de klarer aldri finne noe "galt", de bare propper i henne Voltaren for leddsmertene og sier at hun skal ta det med ro en stund.
Poenget er jo at dersom man ikke finner noe galt, kan svaret være nettopp fibromyalgi ford i det er en utelukkelsesdiagnose. Har man feks en eneste forhøyet reumatologisk prøve, har man ikke fibromyalgi!
Det at moren din har det samme, er nok en grunn til å mistenke fm, da dette ofte er arvelig!
Be legen din ta de prøvene som trenges og evnt henvise deg til en reumatolog. Du er alt for ung til å måtte lide unødvendig uten diagnose lenge!

Kitsu
22-08-11, 22:18
Poenget er jo at dersom man ikke finner noe galt, kan svaret være nettopp fibromyalgi ford i det er en utelukkelsesdiagnose. Har man feks en eneste forhøyet reumatologisk prøve, har man ikke fibromyalgi!
Det at moren din har det samme, er nok en grunn til å mistenke fm, da dette ofte er arvelig!
Be legen din ta de prøvene som trenges og evnt henvise deg til en reumatolog. Du er alt for ung til å måtte lide unødvendig uten diagnose lenge!

Får kanskje ta meg en tur da. Har fått meg ny fastlege, kanskje denne er lettere å ha med å gjøre enn den forrige.

Regret
22-08-11, 22:22
Jeg skal kanskje kjøpe en brukt jakke på Finn, den er ett år gammel. Problemet er at selger ikke har kvittering, og jeg føler meg veldig usikker på å kjøpe en relativt dyr jakke uten mulighet for å klage hvis den blir ødelagt.

Er det slik at hvis hun kjøpte med kort, så vil en bankutskrift være gyldig? Kan i så fall jeg be om screenshot av bankutskriften fra nettbanken hennes med akkurat dette aktuelle kjøpet?

Du har ikke noen mulighet til å angre kjøpet desverre når du kjøper fra en som ikke er næringsdrivende. En bankutskrift vil heller ikke være gyldig. Angrerett på tjenester (http://www.direktesalgsforbundet.no/images/stories/dokumenter/angrerett_varer.pdf)
Hvor lang garanti skal denne jakken ha i utgangspunktet?

Kitt
22-08-11, 22:23
Får kanskje ta meg en tur da. Har fått meg ny fastlege, kanskje denne er lettere å ha med å gjøre enn den forrige.
Syns du skal gjøre det! Mange fastleger er litt skrudd fast i gamle ideer. Skiftet selv fastlege i fjor og kom rett fra helvete til himmelen, for å si det sånn!
Les deg opp litt om fm, ta gjerne med en utskrift og legg det hele frem som et spørsmål, men vær tydelig på at du forventer hjelp til en utredning!

Masse lykke til og bare spør om det er noe! Kan svare både som sykepleier og som erfaren fibromyalgist!;)

Jabba
22-08-11, 22:23

Tviler på at en bankutskrift er gyldig. Denne viser jo bare at hun har handlet i den og den butikken for det og det beløpet - ikke at hun har handlet akkurat den jakka......

Jabba
22-08-11, 22:24
Lurer på hvor jeg kian få kjøpt godteri fra deBron når de ikke har det i min lokale helsekost?

Bokhylle
22-08-11, 23:23
Du har ikke noen mulighet til å angre kjøpet desverre når du kjøper fra en som ikke er næringsdrivende. En bankutskrift vil heller ikke være gyldig. Angrerett på tjenester (http://www.direktesalgsforbundet.no/images/stories/dokumenter/angrerett_varer.pdf)
Hvor lang garanti skal denne jakken ha i utgangspunktet?
Jeg vet ikke om du misforstod meg nå eller om jeg misforstår deg (:p), men jeg mener ikke at bankutskriften fra at jeg betaler henne skal ha noe å si. Jeg mener bankutskriften på hennes konto, fra den gangen hun kjøpte jakken fra en norsk butikk.

Jeg tror jakken skal ha 5 års garanti. Den er fra Norrøna.

Tviler på at en bankutskrift er gyldig. Denne viser jo bare at hun har handlet i den og den butikken for det og det beløpet - ikke at hun har handlet akkurat den jakka......
Hmm, men kan de ikke via kontonr og kjøpsdatoen finne fram til kjøpet i sine datasystemer? Jeg har en gang klaget på et ullundertøysett fra G-Sport uten kvittering, kun med kjøpsdato og kontonr. Fikk nytt sett uten problemer. Men problemet er at jeg ikke vet om dette er vanlig prosedyre eller om G-Sport lot meg bytte for å blidgjøre meg, og fordi undertøysettet tross alt var ganske billig, mens denne jakken koster 5 000 kr ny.

Carisma
23-08-11, 00:55

jeg tenker MS også jeg.... :eek:

Hmm, men kan de ikke via kontonr og kjøpsdatoen finne fram til kjøpet i sine datasystemer? Jeg har en gang klaget på et ullundertøysett fra G-Sport uten kvittering, kun med kjøpsdato og kontonr. Fikk nytt sett uten problemer. Men problemet er at jeg ikke vet om dette er vanlig prosedyre eller om G-Sport lot meg bytte for å blidgjøre meg, og fordi undertøysettet tross alt var ganske billig, mens denne jakken koster 5 000 kr ny.
De fleste kan det nå ja. Dessuten kan kopi av kontobeveggelsser være gyldig. Vi har godtatt det flere plasser jeg har jobbet. :ja:

Kitt
23-08-11, 01:37
jeg tenker MS også jeg.... :eek:
:eek: Ikke i mine tanker en gang! Lite som minner om MS i de symptomene! Syns jeg, da. Har mye erfaring med MS i tillegg til fm og det ringte absolutt ingen bjeller, nei!
Man skal likevel aldri si aldri. Lurt å få en legesjekk, så finner man i hvert fall ut hva det ikke er!;)

Carisma
23-08-11, 01:53
Det var det med usymmetriske muskelsmerter som ticket min boks. Jeg er disponert for ms, og det er en av tingene jeg er velddig obs på. :o

Supera
23-08-11, 01:57
De fleste kan det nå ja. Dessuten kan kopi av kontobeveggelsser være gyldig. Vi har godtatt det flere plasser jeg har jobbet. :ja:
Jeg har til og med fått det godtatt uten kvittering med at jeg visste kjøpsdato og navn og så fant de det i sine arkiver. Det var på Megaflis husker jeg.

Supera
23-08-11, 01:59
Jeg vet ikke så mye om det, bare at man blir svimmel med en gang man rører på hodet fordi det er noen krystaller eller noe i balansebuene som har løsnet. Google it. ;)

Kitt
23-08-11, 02:09
Det var det med usymmetriske muskelsmerter som ticket min boks. Jeg er disponert for ms, og det er en av tingene jeg er velddig obs på. :o
Jeg levde i 3 år med en feilaktig MS- diagnose. Vet hvordan det er. Selv i dag, mer enn 15 år etter at jeg fikk vite (ved en tilfeldighet) at det hadde vært en hjerne- og ryggmargsbetennelse, kvepper det i meg om jeg er spes klønete en dag. Jeg havnet nemlig på Riksen lammet fra hårrøttene til tærne og ustø og klossete var noen av de første symptomene. Hadde overhodet ingen smerter i det hele tatt!

Ikke før senere og da fikk jeg fm- diagnosen (som nå kanskje skal gjøres om til senskader etter nettopp hjerne- og ryggmargsbetennelsen:p)

Usymetriske muskelsmerter kan jo være hva som helst og er da ikke typisk for MS når jeg tenker meg om. Eller er min viten veldig foreldet? Er lenge siden jeg jobbet på nevrologen på Ullevål.....:o

Zillah
23-08-11, 05:17
Garanti er ofte gyldig kun til original kjøper, ikkje ved evt vidaresalg. Uansett om det har gått kortare tid.

halkatlala
23-08-11, 08:38
Jeg vet ikke så mye om det, bare at man blir svimmel med en gang man rører på hodet fordi det er noen krystaller eller noe i balansebuene som har løsnet. Google it. ;)
jeg har hatt krystallsyken 2 ganger og det er helt jævlig. værden går helt rundt og jeg ble liggende i senga å holde meg fast. det finnes piller som demper svimmelheten og kvalmen (stemmetil) og det finnes øvelser man kan gjøre (epleys manøver) for å bli bra igjen- hvis det er det du har.

halkatlala
23-08-11, 08:41
nå må det også sies at de øvelsene ikke virket på meg, men etter at jeg satte meg oppi en sånn kule 40m opp i luften og snurrer rundt på gran canaria, så ble jeg bra :rolleyes:

Supera
23-08-11, 17:34
Jeg må velge mellom bonusordning eller grunnlønnsstigning. Jeg var ikke på møtet siden jeg jobbet natt den uka og mistenker at jeg ikke har fått med meg all informasjonen selv om jeg har diskutert saken med kollegaer. Man velger bare for ett og ett år vel?

Nerthus
23-08-11, 17:55
Jeg må velge mellom bonusordning eller grunnlønnsstigning. Jeg var ikke på møtet siden jeg jobbet natt den uka og mistenker at jeg ikke har fått med meg all informasjonen selv om jeg har diskutert saken med kollegaer. Man velger bare for ett og ett år vel?

Du skal vel ha skriftlig informasjon om lønnssystemet i bedriften din? Snakk med sjefen, eller personellansvarlig :)

Supera
23-08-11, 18:12
Du skal vel ha skriftlig informasjon om lønnssystemet i bedriften din? Snakk med sjefen, eller personellansvarlig :)
Det jeg fikk var dette:
There are a few things for you to consider as part of this year's wage agreement.

Basically you have two choices:

1. Get your base salary per 01.01.2011 adjusted with 2,7% effective from 01.04.2011 (in other words you will get your salary adjusted and the new salary will be paid for the last 9 months of 2011).

2. Join a bonus system with a bonus set at 6%, half of this - 3% will be guaranteed and will be paid out on 15.09.2011 (this means 3 percent of the full 12 months of 2011). Than if the EBIDTA target for the company are met 3% will be paid out in April/May 2012 (based on the salary per 01.01.2011). Currently EBIDTA is a head of budget so, so far it looks promising to get the full 6 percent. However then the base salary will be same going into the next year. In 2012 there will be regular wage agreements and the base salary for all is most likely adjusted with X% and you will keep the 6% bonus (minimum), but in 2012 nothing will be guaranteed and everything will be dependent on the EBIDTA target. Also the bonus in 2012 will be 6% of the salary per01.01.2012 to be paid out in April/May 2013 if the targets are met.

Ser nå at det står "this year's wage agreement", så da må det jo være år for år.

Jeg har regnet på det, og hvis jeg ikke jobber noe overtid eller tillegg (usannsynlig siden jeg jobber 24-timers turnus og stortrives med det) og velger bonus i 2011 og bonus i 2012 og så velger grunnlønnsøking etter det, så fra 2016 så vil totalen fra 2011 til 2016 bli høyere enn bonus de to første årene og så grunnlønnsøkning.

Hvis overtid og tillegg holdes på ca samme nivå (sannsynlig), så er det 5000 kr mer med bonus i 2011, så godt som ingen forskjell i 2012 og så tar grunnlønnsøking kraftig fra bonusordningen. Det er så ille at i løpet av 10 år så hvis jeg har forstått dette rett, så vil de to årene (2011 og 2012) med grunnlønnsøkning faktisk utgjøre 224.000 ekstra totalt over 10 år. :eek:

Og jo mer jeg kjenner på det, så kjenner jeg at jeg er feig. Tror jeg heller går for det sikre enn å gamble på det usikre.

Nerthus
23-08-11, 18:51
Det jeg fikk var dette:

Ser nå at det står "this year's wage agreement", så da må det jo være år for år.

Jeg har regnet på det, og hvis jeg ikke jobber noe overtid eller tillegg (usannsynlig siden jeg jobber 24-timers turnus og stortrives med det) og velger bonus i 2011 og bonus i 2012 og så velger grunnlønnsøking etter det, så fra 2016 så vil totalen fra 2011 til 2016 bli høyere enn bonus de to første årene og så grunnlønnsøkning.

Hvis overtid og tillegg holdes på ca samme nivå (sannsynlig), så er det 5000 kr mer med bonus i 2011, så godt som ingen forskjell i 2012 og så tar grunnlønnsøking kraftig fra bonusordningen. Det er så ille at i løpet av 10 år så hvis jeg har forstått dette rett, så vil de to årene (2011 og 2012) med grunnlønnsøkning faktisk utgjøre 224.000 ekstra totalt over 10 år. :eek:

Og jo mer jeg kjenner på det, så kjenner jeg at jeg er feig. Tror jeg heller går for det sikre enn å gamble på det usikre.

Jeg ble litt svimmel jeg! Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? :)

Supera
23-08-11, 19:00
Jeg ble litt svimmel jeg! Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? :)
Jeg jobber med satellittkommunikasjon. Utdannelsen er dataingeniør, men det var visst nok. Jeg jobber i en teknisk helpdesk. Hele firmaet skal visst over på den ordningen hvis jeg har forstått det rett. De har visst den bonusordningen i noen andre land firmaet er i. Firmaet er Marlink, men du har sikkert ikke hørt om det.

Nerthus
23-08-11, 19:11
Jeg jobber med satellittkommunikasjon. Utdannelsen er dataingeniør, men det var visst nok. Jeg jobber i en teknisk helpdesk. Hele firmaet skal visst over på den ordningen hvis jeg har forstått det rett. De har visst den bonusordningen i noen andre land firmaet er i. Firmaet er Marlink, men du har sikkert ikke hørt om det.

Ikke ukjent fagområde det der gitt ;)

Marlink har jeg faktisk hørt om - forskjellige satcom løsninger spesielt for kommunikasjon til og fra båter/sjø ikke sant? :)

Har du sjekket med fagforening om dette? Er du NITO-medlem? Jeg ville nok ringt de, de har ganske dyktige rådgivere som kan veilede litt :)

Supera
23-08-11, 21:25
Ikke ukjent fagområde det der gitt ;)

Marlink har jeg faktisk hørt om - forskjellige satcom løsninger spesielt for kommunikasjon til og fra båter/sjø ikke sant? :)

Har du sjekket med fagforening om dette? Er du NITO-medlem? Jeg ville nok ringt de, de har ganske dyktige rådgivere som kan veilede litt :)
Åh, du har faktisk hørt om oss? :eek: Imponert. Du jobber innen noe lignende altså? Ja, vi har diverse satcom-løsninger til for maritime installasjoner. Jeg driver med "bredbånds"-biten, altså VSAT. For det meste ferjer, cruisebåter, seismikkbåter og slikt min avdeling hanskes med.

Jeg er medlem av NITO. Da dette forslaget først kom opp så lo alle av det og sa at bonusordningen var tåpelig og forslaget ble ca enstemmig nedstemt av alle NITO-medlemmene på arbeidsplassen. Det er så mange ingeniører her at alle får NITO-oppgjøret uansett om de er medlemmer eller ei. Så for noen uker siden ble det endelig at slik skulle lønnsoppgjøret være i år og da fikk plutselig folk en annen tone. Jeg hørte flere som sa at bonusordningen var jo flott fordi vi var garantert lønnsøkning neste år, så da ble det dobbelt. :confused: Men når jeg regner på det, så får jeg det ikke til å lønne seg hvis man har tenkt å være i bedriften lengre enn to år.

Uansett nå så har jeg sagt ifra til sjefen at jeg ville ha grunnlønnsøkningen. Jeg fikk vite i dag at han måtte ha beskjed innen i morgen tidlig. Føler at jeg har gått glipp av noe viktig info en eller annen plass når dette kom uventet på meg, ja...

Carisma
23-08-11, 21:47
Med tanke på den økonomiske situasjonen i utlandet, ville jeg også gått for avtalen uten bonus nå :ja:

Furine
23-08-11, 21:49
Har også høyrt om Marlink.

Nerthus
23-08-11, 22:14
Åh, du har faktisk hørt om oss? :eek: Imponert. Du jobber innen noe lignende altså? Ja, vi har diverse satcom-løsninger til for maritime installasjoner. Jeg driver med "bredbånds"-biten, altså VSAT. For det meste ferjer, cruisebåter, seismikkbåter og slikt min avdeling hanskes med.

Jeg er medlem av NITO. Da dette forslaget først kom opp så lo alle av det og sa at bonusordningen var tåpelig og forslaget ble ca enstemmig nedstemt av alle NITO-medlemmene på arbeidsplassen. Det er så mange ingeniører her at alle får NITO-oppgjøret uansett om de er medlemmer eller ei. Så for noen uker siden ble det endelig at slik skulle lønnsoppgjøret være i år og da fikk plutselig folk en annen tone. Jeg hørte flere som sa at bonusordningen var jo flott fordi vi var garantert lønnsøkning neste år, så da ble det dobbelt. :confused: Men når jeg regner på det, så får jeg det ikke til å lønne seg hvis man har tenkt å være i bedriften lengre enn to år.

Uansett nå så har jeg sagt ifra til sjefen at jeg ville ha grunnlønnsøkningen. Jeg fikk vite i dag at han måtte ha beskjed innen i morgen tidlig. Føler at jeg har gått glipp av noe viktig info en eller annen plass når dette kom uventet på meg, ja...

Jeg er litt usikker på om de kan gjøre det på denne måten - du føler jo deg egentlig presset til å si ja til en avtale du er usikker på konsekvensene av... jeg ville sendt en kopi av avtalen til nito og bedt om en kommentar. Hva sier tillitsvalgt for Nito hos dere om dette?

Nå har du uansett sagt hva du ønsker - JEG ville nok sjekket med NITO om de har lov til å gjøre det på denne måten - ellers ville jeg ikke få sovet om natta *ler*

Jabba
24-08-11, 13:00
Hvor er det rimeligst å kjøpe sjokolade fra Sukkerfritt på nett ???

Photobscura
24-08-11, 20:03
Er det mulig å bruke sticky notes/notater i gratisversjoen av Adobe reader? Begynner å bli litt frustrert her, finner ikke noe fullgodt svar på nettet heller. Jeg har den norskspråklige versjonen btw. Skal lese korrektur i et PDF-dokument, og enten så har forfatteren slått av tillatelsen for kommentering/notater, eller så er det noe galt med min versjon ...

Carisma
24-08-11, 20:51
Jeg har lastet ned spotify til iPad, men får ikke logget på med min vanlige bruker? Får logget på på nettet....

Anarko
24-08-11, 20:55
Jeg har lastet ned spotify til iPad, men får ikke logget på med min vanlige bruker? Får logget på på nettet....

Har du betalt for både spotify på mobilen, og på pc?

Carisma
24-08-11, 20:59

Fant ut av det.. Måtte bruke brukernavn og ikke mailadr.

Supera
24-08-11, 21:48
Hvor er det rimeligst å kjøpe sjokolade fra Sukkerfritt på nett ???
Jeg har ikke sjekket priser, men jeg vil tro at det er billigst rett fra sukkerfritt sine nettsider (http://www.sukkerfritt.com).

Regret
24-08-11, 22:13
Kan man bli få mageplastikk / bukplastikk uten å ha blitt henvist eller har et problem som tilsier å få det dekt? Jeg sliter med nedre magedel, og enkelte dager har jeg bare lyst å klippe den av og lurer på hvilke muligheter det er dersom dette skulle gå noe mer utover livskvaliteten min. Hvordan ligger det an prismessig når det ikke er henvist eller dekt? Hvordan går man fram? Hva er kriteriene for å få det dekt? Jeg er ikke overvektig, men har nok litt ekstra fett og hud akkurat der, og på hoftene men magen plager meg mest. Jeg har bare ett barn, jeg er fortsatt relativt ung, men jeg sliter også en del psykisk hvor mye grunner i utseende.

Kitt
24-08-11, 22:17
Kan man bli få mageplastikk / bukplastikk uten å ha blitt henvist eller har et problem som tilsier å få det dekt? Jeg sliter med nedre magedel, og enkelte dager har jeg bare lyst å klippe den av og lurer på hvilke muligheter det er dersom dette skulle gå noe mer utover livskvaliteten min. Hvordan ligger det an prismessig når det ikke er henvist eller dekt? Hvordan går man fram? Hva er kriteriene for å få det dekt? Jeg er ikke overvektig, men har nok litt ekstra fett og hud akkurat der, og på hoftene men magen plager meg mest. Jeg har bare ett barn, jeg er fortsatt relativt ung, men jeg sliter også en del psykisk hvor mye grunner i utseende.
Du kan ringe en hvilken som helst privatklinikk som tar bukplastikk og bestille time til konsultasjon. Om du finner en kirurg som vil gjøre det, er det ganske dyrt med full bukplastikk. Jeg betalte for 6 år siden ca 40 000,-
Du trenger nok bare en liten bukplastikk med litt fettsuging om du trenger noe overhodet. Du er ung og barnet ditt ikke så gammelt! Du kan jo sjekke ut netttsidene til Aleris eller Fornebuklinikken, Ulriksdalen eller Sørlandsklinikken eller Medi3 for nærmere opplysninger og priser!

Kitsu
24-08-11, 22:27
Noen som kan anbefale et lavkarbobrød MED gjær som ikke er så tungt på frø o.l.? Vanlige lavkarbobrød er for tunge for magen min, og jeg fikk plutselig kjempelyst på ostesmørbrød. XD

Yrla
24-08-11, 22:36
Har du prøvd jukseloff? da trenger du bare egg og salt, egentlig. Det blir ikke tungtog du slipper gjær.Kan spises etter 25 min fra start på baking.

Kitt
24-08-11, 22:48
Noen som kan anbefale et lavkarbobrød MED gjær som ikke er så tungt på frø o.l.? Vanlige lavkarbobrød er for tunge for magen min, og jeg fikk plutselig kjempelyst på ostesmørbrød. XD
Knutteloff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793&highlight=knutteloff) er vel med gjær og kanskje et av Nannah (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614)sine kunne være noe!

Kitsu
24-08-11, 22:53
Har du prøvd jukseloff? da trenger du bare egg og salt, egentlig. Det blir ikke tungtog du slipper gjær.Kan spises etter 25 min fra start på baking.

Jepp, men ser ikke helt for meg at jukseloffen beholder konsistensen om jeg prøver å lage ostesmørbrød med den. Men takker for forslag.

Knutteloff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793&highlight=knutteloff) er vel med gjær og kanskje et av Nannah (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614)sine kunne være noe!

Takker og bukker. Er så mange oppskrifter her etter hvert, greit å få forslag.

Regret
24-08-11, 23:11
Hva er hemmeligheten i myke, deilige muffinser? Alle jeg noen gang har laget har blitt tørre, flate og kjedelige, mens alle man får kjøpt på bakeri eller ferdiglaget i butikk er alltid smørmyke.. Hvorfor kan de, men ikke jeg? :o

Kitt
24-08-11, 23:34
Hva er hemmeligheten i myke, deilige muffinser? Alle jeg noen gang har laget har blitt tørre, flate og kjedelige, mens alle man får kjøpt på bakeri eller ferdiglaget i butikk er alltid smørmyke.. Hvorfor kan de, men ikke jeg? :o
MYE bakepulver!:D

Denne oppskriften har enda ikke slått feil:
50g smeltet smør
1dl sukker
1 egg
1dl melk
3 teskjeer bakepulver
2 teskjeer vaniljesukker
2.5dl hvetemel

1plate lys kokesjokolade(gjerne Landlord sin)

1. Sett ovnen på 175grader
2. Smelt smøret og la det avkjøle litt
3. Rør smør og sukker lyst og luftig
4. Rør inn egget
5. Rør inn melken og sikt inn mel, bakepulver og vaniljesukker. Bland godt.
6. Hakk sjokoladen ganske fint og rør den forsiktig inn
7. Ha en spiseskje røre i hver form
8. Stekes midt i ovnen i 15 min eller til de blir bittelitt brune oppå!

Dette er mine signaturmuffins hentet fra Mikkes kokebok
http://pics.librarything.com/picsizes/82/5a/825ae2337ed9f7c5931386a5267434d414f4541.jpg

Regret
24-08-11, 23:46
:klem:tusen takk! Da vet jeg en liten gutt som blir superfornøyd på bursdagen sin i helgen :) Er dette ment å være sjokolademuffins? Synes det var litt rart at man valgte lys sjokolade i den. Jeg skal lage noe som minner litt om oreokaken, jeg skal lage den også, men den blir alt for mektig for ungene så tenkte å lage sjokolademuffins med ostekrem oppå heller.

Kitt
25-08-11, 07:49
:klem:tusen takk! Da vet jeg en liten gutt som blir superfornøyd på bursdagen sin i helgen :) Er dette ment å være sjokolademuffins? Synes det var litt rart at man valgte lys sjokolade i den. Jeg skal lage noe som minner litt om oreokaken, jeg skal lage den også, men den blir alt for mektig for ungene så tenkte å lage sjokolademuffins med ostekrem oppå heller.
Det blir sjokolademuffins, ja. Lys kokesjokolade er ikke lys sjokolade, bare kokesjokolade uten bitter smak!
Har prøvd andre typer sjokolade noen ganger, men har da fått beskjed av min sønn at det må jeg bare ikke gjøre!
Jeg pleier faktsk ikke ha noe oppå! Muffinsene blir søte og gode i seg selv og alt som hindrer små unger i å grise mest mulig, er lurt!
Har vi hatt noe oppå, har det bare vært bittelitt melisglasur for å feste evnt Nonstop!
Sønnen til venninnen min sa sist vi var hos dem og jeg seff hadde med et stort fat muffins: Vet du, jeg tror jeg elsker deg!

smgj
25-08-11, 10:52
Jeg har fått sånn "henvisning til spesialist" ... ifm at tannkjøttet mitt trekker seg tilbake "for fort" i forhold til alder og tannhygiene i følge tannlegen min.

Siden mamma mistet (alle) tennene under et svangerskap allerede i før 40 år og både hun og jeg er stoffskiftesyke så vil legen at jeg skal sjekkes for mulig begynnende osteoporose. Så jeg har fått henvisning.

Men hva gjør jeg nå??? Finner jeg legen selv? Hvordan gjør jeg det?

Trenger "henvisning til spesialist - for dummies".... ;)

Jabba
25-08-11, 10:54
Hva er deBron sukkerfri tyggegummi søtet med ?
Finnes det tyggi som IKKE er søtet med Xylitol ?

Kitt
25-08-11, 11:11
Jeg har fått sånn "henvisning til spesialist" ... ifm at tannkjøttet mitt trekker seg tilbake "for fort" i forhold til alder og tannhygiene i følge tannlegen min.

Siden mamma mistet (alle) tennene under et svangerskap allerede i før 40 år og både hun og jeg er stoffskiftesyke så vil legen at jeg skal sjekkes for mulig begynnende osteoporose. Så jeg har fått henvisning.

Men hva gjør jeg nå??? Finner jeg legen selv? Hvordan gjør jeg det?

Trenger "henvisning til spesialist - for dummies".... ;)
Har ikke tannlegen sagt noe om hva slags spesialist du skal til?
Eller er det bare en bentetthetsrøntgen- henvisning du har fått?
Evnt kan du ringe tannlegen/fastlegen din å spørre hva slags spesialist du skal til.
Vet du det, er det jo bare å finne den som er nærmest og ringe dit. Noen steder får du time med en gang og må ta med henvisningen da. Andre steder vil de ha henvisningen først for å kunne prioritere hastesaker, og så får du brev med time i posten!

Eller har jeg ikke skjønt hva du ikke skjønner?

smgj
25-08-11, 11:36
Har ikke tannlegen sagt noe om hva slags spesialist du skal til?
Eller er det bare en bentetthetsrøntgen- henvisning du har fått?
Evnt kan du ringe tannlegen/fastlegen din å spørre hva slags spesialist du skal til.
Vet du det, er det jo bare å finne den som er nærmest og ringe dit. Noen steder får du time med en gang og må ta med henvisningen da. Andre steder vil de ha henvisningen først for å kunne prioritere hastesaker, og så får du brev med time i posten!

Eller har jeg ikke skjønt hva du ikke skjønner?

Det er jeg som ikke har lest godt nok. Det står vitterlig "rtg" i feltet med "spesialistens navn og adresse"... Da kontakter jeg vel bare lokalsykehuset og tar det derfra?

Kitt
25-08-11, 12:04
Det er jeg som ikke har lest godt nok. Det står vitterlig "rtg" i feltet med "spesialistens navn og adresse"... Da kontakter jeg vel bare lokalsykehuset og tar det derfra?
Høres ut som en god plan!;)
Radiologisk avd pleier å sende svaret til den som henviser. Skulle det være noe som bør tas videre, er det fastlegens ansvar. Du kan be radiologen om å også sende svaret til fastlegen din, så har h*n det også!

Lykke til!:)

Regret
25-08-11, 16:14
Det blir sjokolademuffins, ja. Lys kokesjokolade er ikke lys sjokolade, bare kokesjokolade uten bitter smak!
Har prøvd andre typer sjokolade noen ganger, men har da fått beskjed av min sønn at det må jeg bare ikke gjøre!
Jeg pleier faktsk ikke ha noe oppå! Muffinsene blir søte og gode i seg selv og alt som hindrer små unger i å grise mest mulig, er lurt!
Har vi hatt noe oppå, har det bare vært bittelitt melisglasur for å feste evnt Nonstop!
Sønnen til venninnen min sa sist vi var hos dem og jeg seff hadde med et stort fat muffins: Vet du, jeg tror jeg elsker deg!

Haha, unger er så utrolig herlige! :D Jeg har alltid laget med litt melisglasur, men jeg synes de ser så kjedelige ut, har mer smaken for skikkelig cupcakes med frosting og alt det der, men de er vel kjent for å være i overkant mektig også så det kan jo fort bli for mye og for søtt. Tror jeg skal lage noen med og noen uten jeg så får jeg se hvordan det blir :)

Jabba
25-08-11, 19:16
Noen som har prøv denne? Funker det ???
http://www.glossme.eu/PartnerFiles/glossme/images/products/4-COL06-small.jpg

MAR
25-08-11, 20:58
Sånn passe :) Den reagerer veldig bra med noen lakker og mindre bra med andre, men alt i alt er det ikke et dumt produkt. Men den gir ikke noe særlig glans eller noen beskyttelse, så jeg ville kanskje anbefalt en hurtigtørkende topcoat i stedet.

Denne (http://www.feelunique.com/p/Seche-Vite-Dry-Fast-Top-Coat-14ml) bruker jeg :)

Tante TI
26-08-11, 03:14
http://ingrid.tobekk.no/images/KARBOforum/bam-wee.gif

Jabba
26-08-11, 09:13
Sånn passe :) Den reagerer veldig bra med noen lakker og mindre bra med andre, men alt i alt er det ikke et dumt produkt. Men den gir ikke noe særlig glans eller noen beskyttelse, så jeg ville kanskje anbefalt en hurtigtørkende topcoat i stedet.

Denne (http://www.feelunique.com/p/Seche-Vite-Dry-Fast-Top-Coat-14ml) bruker jeg :)

Ok - takker!!!:)

Photobscura
26-08-11, 10:17
Jeg ser enkelte har et ekstra navn i parentes inne på profilsidene sine på Facebook, men som ikke vises i poster eller noe. Bare lurer på hvordan man får det? Ser også at det er noe annet enn brukernavn.

vimsen85
26-08-11, 10:21
Jeg ser enkelte har et ekstra navn i parentes inne på profilsidene sine på Facebook, men som ikke vises i poster eller noe. Bare lurer på hvordan man får det? Ser også at det er noe annet enn brukernavn.

Dersom du endrer profilnavn får du det gamle i parantes (for eksempel har en venninne av meg giftet seg og får opp pikenavnet sitt i parantes).

Photobscura
26-08-11, 10:38
Dersom du endrer profilnavn får du det gamle i parantes (for eksempel har en venninne av meg giftet seg og får opp pikenavnet sitt i parantes).
Huh? Så teit. :p Trodde man kunne ha kallenavn, typ. Jeg har endret navnet mitt to ganger (enn lenge siden nå), ikke noe som synes i parentes på min profilside, av hva jeg ser.

vaskeklut
26-08-11, 10:50
Huh? Så teit. :p Trodde man kunne ha kallenavn, typ. Jeg har endret navnet mitt to ganger (enn lenge siden nå), ikke noe som synes i parentes på min profilside, av hva jeg ser.
Tror det er en greie som nettopp er lagt til! :) En update av no slag.

Photobscura
26-08-11, 11:32
Tror det er en greie som nettopp er lagt til! :) En update av no slag.
Ah. Ok. Ikke at det er så farlig med det, jeg ble bare nysgjerrig. Med det sagt så har f.eks en kamerat av meg hatt dette tullenavnet i parentes så lenge jeg kan huske. Flere år, liksom.

halkatlala
26-08-11, 12:21
det er ikke noe nytt. jeg het "ikke bare martin" i parantes før, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det.

Julie
26-08-11, 14:12
Jeg føler at jeg sover og sover uten å føle meg skikkelig uthvilt. Hvorfor? :forvirret

Kitt
26-08-11, 14:26
Jeg føler at jeg sover og sover uten å føle meg skikkelig uthvilt. Hvorfor? :forvirret
Alderen?
Husker moren min var helt oppgitt! Jeg som hold familien våken døgnet rundt som liten baby og barn, sov masse både dag og natt da jeg var på din alder! Litt blodfattig pga kraftig mens, men ikke sånn at det kunne forklare all sovingen! Dog bør det sjekkes!

Julie
26-08-11, 14:34
Alderen?
Husker moren min var helt oppgitt! Jeg som hold familien våken døgnet rundt som liten baby og barn, sov masse både dag og natt da jeg var på din alder! Litt blodfattig pga kraftig mens, men ikke sånn at det kunne forklare all sovingen! Dog bør det sjekkes!

Ja, tenkte jeg skulle dra til legen, men tenkte som så at det kanskje bare er på grunn av at det er mye på gang hjemme... pluss at jeg reiser på onsdag, så da blir det litt vanskelig om legen vil at jeg skal ta noen prøver e.l.

Tror jeg har fått sjekket blodprosenten før, og synes å huske at det var helt fint... ikke at dét nødvendigvis sier så mye. :p

Har forresten også hatt en periode i det siste med utrolig mange intense drømmer... vet ikke hva det kommer av, da jeg som regel sover helt drømmefritt!

Jabba
26-08-11, 19:26
Hva bruker dere Pofiber til ???

Kitt
26-08-11, 20:02
Hva bruker dere Pofiber til ???
For eksempel disse! (http://minlavkarbomat.blogspot.com/2010/11/rundstykke-med-innbakt-egg.html):sikle:

Jabba
26-08-11, 20:11
For eksempel disse! (http://minlavkarbomat.blogspot.com/2010/11/rundstykke-med-innbakt-egg.html):sikle:

Oi...de så jo kjempegode ut!!!

LibraGirl
26-08-11, 20:18
Skjønner ikke helt dette med valg av frakt på iherb.com
bestiller for under 200nkr hvilken frakt skal jeg velge?