View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
hvordan rengjør jeg et dusjforheng av .... eeeeh... plastikk?:o kan det vaskes i vaskemaskin?
hvordan rengjør jeg et dusjforheng av .... eeeeh... plastikk?:o kan det vaskes i vaskemaskin?
Ikke hvis det har mønster (fant jeg ut....) men du kan bruke spray og spyle det
ah, okai. det er blankt med sorte firkanter. og det er begynt å få en litt rødlig guffen farge nederst så jeg :confused: så det SKAL vaskes asap :p jeg får prøve spray og spyling. om ikke så koster det ikke mange kronene å kjøpe et nytt!:cool:
Hva kan det være tegn på at man er konstant trøtt?
Gravid?
ah, okai. det er blankt med sorte firkanter. og det er begynt å få en litt rødlig guffen farge nederst så jeg :confused: så det SKAL vaskes asap :p jeg får prøve spray og spyling. om ikke så koster det ikke mange kronene å kjøpe et nytt!:cool:
Jeg har brukt svak klorinblanding i en bøtte og dyppet det... Men det kommer veldig an på hvilke farger det er hvordan dette går. På noen går det finfint og man får "nye" dusjforheng... og på andre må man kjøpe nye dusjforheng etter dette eksperimentet. ;)
Det fant jeg også ut... Tok det ut av maskinen og "Hvor er delfinene mine?!" :lol:
Er det noen som har erfaring med Primolut? Og hvordan var det såfall?
Vi skal på ferie med boblebad og hele pakka akkurat når tante skal komme på besøk.. :o Hadde vært ålræit å slippi akkurat da. ;)
Jeg har brukt Primolut mye i årenes løp og det funket helt utmerket.
Ingen bivirkninger. Nå behøver jeg det jo ikke mer, men døtrene mine viderefører denne løsningen ifm ferier og andre spesielle hendelser - de har heller aldri merket noe negativt.
Jeg har brukt Primolut mye i årenes løp og det funket helt utmerket.
Ingen bivirkninger. Nå behøver jeg det jo ikke mer, men døtrene mine viderefører denne løsningen ifm ferier og andre spesielle hendelser - de har heller aldri merket noe negativt.
Takk! :) Jeg har jo litt hormonproblemer, så er usikker på hvordan det vil funke på kroppen... Men siden det er for en gangs skyld, så velger jeg å tro at det går bra. :)
Er det noen som har erfaring med Primolut? Og hvordan var det såfall?
Vi skal på ferie med boblebad og hele pakka akkurat når tante skal komme på besøk.. :o Hadde vært ålræit å slippi akkurat da. ;)
På meg virker de ikke i det hele tatt. Absolutt ingen effekt.
Legen mente jeg var litt rar, da!;)
Har også prøvd å fortsette rett på neste ppillebrett med kun den effekten at i stede for 3 dager med ordentlig blødning, endte jeg opp med småblødninger i 3 uker!:p
På meg virker de ikke i det hele tatt. Absolutt ingen effekt.
Legen mente jeg var litt rar, da!;)
Har også prøvd å fortsette rett på neste ppillebrett med kun den effekten at i stede for 3 dager med ordentlig blødning, endte jeg opp med småblødninger i 3 uker!:p
Oi. Vi satser på at du er litt rar! :p
Jeg går ikke på p-piller, så det får jeg ingen effekt av uansett. ;)
Gravid?
Neh. Det vet jeg garantert at jeg ikke er.
Oi. Vi satser på at du er litt rar! :p
Jeg går ikke på p-piller, så det får jeg ingen effekt av uansett. ;)
Jeg har prøvd dem både til å utsette mensen og til å stoppe melkeproduskjon, men det virker rett og slett ikke på meg!:p
Er lenge siden jeg brukte ppiller nå(14 år) og har fjernet livmorslimhinnen, så jeg trenger heldigvis ikke tenke på slike utsettelser i det hele tatt!;)
Neh. Det vet jeg garantert at jeg ikke er.
1. Du har gått ned mange kilo over ikke så lang tid. Altså har du pressa kroppen ganske greit og sånt blir man vel sliten og trøtt av, etter en stund?
2. Været?
Noen som har peiling på utenlandske skomerker? Trenger noen skikkelig gode, dempede sandaler til jobb/mye gange på forferdelig underlag..
Jeg har prøvd dem både til å utsette mensen og til å stoppe melkeproduskjon, men det virker rett og slett ikke på meg!:p
Er lenge siden jeg brukte ppiller nå(14 år) og har fjernet livmorslimhinnen, så jeg trenger heldigvis ikke tenke på slike utsettelser i det hele tatt!;)
Gubben har kobla om røra, så den er grei. :p
Jeg vil bare utsette mensen for en gangs skyld. Vi skal til New York og derfra har vi bestilt to netter på suite i Niagara Falls, med boblebad med utsikt og greier. I Canada. Hadde vært dritt å sitte der med mensen. :(
Noen som har peiling på utenlandske skomerker? Trenger noen skikkelig gode, dempede sandaler til jobb/mye gange på forferdelig underlag..
Mbt :heia: sverger til dem jeg! Mbt norge er konkurs så du kan finne mange par sko til en billig penge. Jeg kjøpte selv tre par sko til 70% avslag, deriblant nye sandaler.
Ellers så har Clarks veldig gode sandaler.
Jeg vil bare utsette mensen for en gangs skyld. Vi skal til New York og derfra har vi bestilt to netter på suite i Niagara Falls, med boblebad med utsikt og greier. I Canada. Hadde vært dritt å sitte der med mensen. :(
Tampong og bytte ofte? Om det er sånn boblebad dere tapper opp og tømmer selv ville jeg ikke vært bekymra for det i forhold til bakterier o.l.
Tampong og bytte ofte? Om det er sånn boblebad dere tapper opp og tømmer selv ville jeg ikke vært bekymra for det i forhold til bakterier o.l.
Hva med menskopp (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21049)? Jeg er veldig fornøyd. Jeg har til og med hatt mensen i Syden uten at det var noe særlig hinder. Med menskopp kan man bade. Lenge og flere ganger. Med tampong må man skifte etter å ha vært nedi vannet én gang og ikke bør man være lenge i vannet heller. Jeg blør ganske mye da, så jeg ville ikke på stranda med mensen de to dagene jeg blør mest. Men jeg var ved bassenget og lå og solte meg og hoppet i bassenget flere ganger. Og så kunne jeg gå på rommet for å gå på do og tømme menskoppen for å være på den sikre siden.
Jeg og mine evig betente ankler/føtter har strengt forbud mot MBT og andre "treningssåler", men har jo måttet prioritere god dempning. Reebok sine walk-sko er veldig ok (første gang jeg tok dem på var det som å gå på en sky...!), men jeg vet ikke om de har en sandalmodell, og så har jeg god erfaring med Merell og tildels Sketchers, som jeg vet lager sandalgreier også.
1. Du har gått ned mange kilo over ikke så lang tid. Altså har du pressa kroppen ganske greit og sånt blir man vel sliten og trøtt av, etter en stund?
2. Været?
Du har noen gode poeng ja...
Jeg sverger til Ecco. Er ikke dempet, men veldig gode. Men de kjenner du sikkert til.... og så er de grisedyre.
Mooncup? Har ikke prøvd selv, men om den fungerer som et pessar med reservoar så blir det tett... (Femcap samler iallfall bra, selv om det ikke er beregnet på mens-bruk.)
Edit - ser jeg var for seint ute. ;)
Jo, det er jo en mulighet. Men jge har bestandig så innmari kramper også, så det kan fort vekk ødelegge mye det også. :o
Bønna200: Hvis jeg skulle reist til Niagara-fallene med Camomillamannen hadde jeg DEFINITIVT utsatt mensen! Ikke på grunn av boblebading - jeg bruker menskopp og må ikke ta slike hensyn - men ROMANTIKKEN da!!! Himmel - et av verdens mest romantiske steder og så skal man ikke kunne .... tja. Jeg hadde ikke vært i tvil et sekund :D
Bønna200: Hvis jeg skulle reist til Niagara-fallene med Camomillamannen hadde jeg DEFINITIVT utsatt mensen! Ikke på grunn av boblebading - jeg bruker menskopp og må ikke ta slike hensyn - men ROMANTIKKEN da!!! Himmel - et av verdens mest romantiske steder og så skal man ikke kunne .... tja. Jeg hadde ikke vært i tvil et sekund :D
Det er fullt mulig å ha det romantisk uten å hoppe til køys da!
Mooncup? Har ikke prøvd selv, men om den fungerer som et pessar med reservoar så blir det tett... (Femcap samler iallfall bra, selv om det ikke er beregnet på mens-bruk.)
Edit - ser jeg var for seint ute. ;)
Det er IKKE godt for mannes(t)aken å hanky panky med mooncup. Ta Primolutt du! Funker utmerket! :ja:
Godt poeng! :p Vi skal ha suite med panoramvinduer fra gulv til tak, balkong og boblebad. Og da er det kjipt med kramper og tamponger. ;)
Det er IKKE godt for mannes(t)aken å hanky panky med mooncup. Ta Primolutt du! Funker utmerket! :ja:
Da tror jeg at jeg går for Primolutt. :)
Vet noen om det går an å laste ned sånn app - som er ordbok ?
norsk - engelsk/ engelsk - norsk?
Jeg sliter sånn når jeg skal skrive engelsk og plutselig lurer på de enkleste ord hvordan de skrives .... hadde jo vært veldig greit å kunne skrive inn på mobilen, og så få opp rett skrivemåte
Jeg sliter sånn når jeg skal skrive engelsk og plutselig lurer på de enkleste ord hvordan de skrives .... hadde jo vært veldig greit å kunne skrive inn på mobilen, og så få opp rett skrivemåte
http://www.digitalnytt.no/ordbok-for-ipad-iphone-eller-ipod-her-har-du-de-3-beste-helt-gratis/
(Google er din venn ;))
Hvis det er på nettet du skal skrive, så finnes det en innebygd ordbok i de fleste nettlesere, tror jeg.
I opera høyreklikker man i et tekstfelt (som når du skriver et innlegg) og så går til dictionaries og velger hvilken ordbok man vil bruke.
http://www.digitalnytt.no/ordbok-for-ipad-iphone-eller-ipod-her-har-du-de-3-beste-helt-gratis/
(Google er din venn ;))
Se der ja !
Lurer på å laste ned den første. Noen som har erfaringer med dem?
Hvis det er på nettet du skal skrive, så finnes det en innebygd ordbok i de fleste nettlesere, tror jeg.
I opera høyreklikker man i et tekstfelt (som når du skriver et innlegg) og så går til dictionaries og velger hvilken ordbok man vil bruke.
Det visste jeg faktisk ikke. jeg bruker explorer 9.
Når jeg høyreklikker i skrivefeltt her så kommer bare Lim inn, Kopier og slikt opp.
Skal med Kiel båten på mandag, å kommer tidlig inn til Oslo med natt toget. Er det sånn buss for tog siste strekning ennå? Å et tips til en goe plass å ha seg frokost, trenger ikke være helt lavkarbo:p
Og jeg lurer på om det er vanskelig å komme seg ned til Colorline terminalen? Å om det er bagasje bokser der som vi kunne parkert bagasje å kanskje tatt en tur i sentrum å vært mens vi ventet. Det er noen timer som blir venting:)
Elin
Når jeg høyreklikker i skrivefeltt her så kommer bare Lim inn, Kopier og slikt opp.
http://translate.google.com :)
Googlet internet explorer spell check og fikk opp blant annet denne (http://www.howtogeek.com/76223/add-spell-checking-to-internet-explorer-9/). Vet ikke om den har andre enn engelsk da, men det var vel helst engelsk du var ute etter.
Skal med Kiel båten på mandag, å kommer tidlig inn til Oslo med natt toget. Er det sånn buss for tog siste strekning ennå? Å et tips til en goe plass å ha seg frokost, trenger ikke være helt lavkarbo:p
Og jeg lurer på om det er vanskelig å komme seg ned til Colorline terminalen? Å om det er bagasje bokser der som vi kunne parkert bagasje å kanskje tatt en tur i sentrum å vært mens vi ventet. Det er noen timer som blir venting:)
Elin
Jeg tror alle tog begynner å gå igjen fra mandag.
Det er oppbevaringsbokser på Oslo S
Hvor god frokost de har er jeg ikke sikker på, men det er veldig kos inne bak Domkirken. To uteplasser der.
Hvordan dere kommer dere ut til Colorline er jeg ikke sikker på faktisk. Taxi? Sorry.
God tur.
Takk for det, så nettopp på nyhetene at togene går som normalt på mandag, å det er jeg egentlig kjempe gla for:D
Finne nok frem, har noen timer på oss:)
Men vis noen har tips til shopping plasser i Kiel, så tar jeg i mot det:p
Vi går av i Kiel å ligger over på hotell i 2 netter;)
Elin
Er det noen som vet hva som skjer hvis jeg ikke får satt P-sprøyten til rett dato? Skal ha den 11 hver tredje mnd, og nå er det på tide. Men jeg er bortreist og har ikke tilgang til min egen lege
Hva skjer om jeg forskyver tidspunktet for sprøyten noen dager? Får jeg mensen da?
Kan man få en tilfeldig lege, eller noen ansatte på et annet legekontor til å sette sprøyten? Jeg har den med meg.
Jeg har brukt svak klorinblanding i en bøtte og dyppet det... Men det kommer veldig an på hvilke farger det er hvordan dette går. På noen går det finfint og man får "nye" dusjforheng... og på andre må man kjøpe nye dusjforheng etter dette eksperimentet. ;)
Spray på Jif Baderom og la det virke en stund. Bruk evt en neglebørste eller oppvaskkost på flekker, rød algevekst osv. Spyl godt med varm vann. Voila - rent og pent. Kan jo selvfølgelig være greit å teste at den ikke tar fargen, men jeg har i hvertfall aldri hatt problemer med det.
Jeg og mine evig betente ankler/føtter har strengt forbud mot MBT og andre "treningssåler", men har jo måttet prioritere god dempning. Reebok sine walk-sko er veldig ok (første gang jeg tok dem på var det som å gå på en sky...!), men jeg vet ikke om de har en sandalmodell, og så har jeg god erfaring med Merell og tildels Sketchers, som jeg vet lager sandalgreier også.
Jeg elsker Skechers og Merell sine sko siden disse ofte har modeller for litt brede bein. Skechers er myke og har god demping (se på bla brandos.no eller om du er f.eks i London har de egen butikk).
Merell er som oftest noe dyrere og jeg synes utvalget her i Norge kan være noe dårlig.
Scholl har mange gode sandaler eller Birkenstock. Selv liker jeg best Scholl sine og disse er og en god del rimeligere enn Birkenstock, det er mange pene sandaler ikke bare "helsesko" dersom det betyr noe.
Jeg har også hatt Spotec (http://www.magasinet.no/?menuid=-100912)sandaler og synes de er veldig gode, både å ha på og i pris :D
Tanta mi sverger til Grete Waitz sandaler - Waitz sko, (http://shop.footcare.no/Nettbutikk/tabid/113/List/0/CategoryID/310/Level/1/Default.aspx?SortField=ProductName+DESC%2cEAN+DESC ) og mener de er best så jeg tror jeg må prøve et par snart.
Ellers har jo nesten alle sportsmerker bra sandaler og du må jo nesten bare prøve. Vi er jo så forskjellige at det som passer meg passer ikke nødvendigvis deg. Lykke til med shopping :)
Er det noen som vet hva som skjer hvis jeg ikke får satt P-sprøyten til rett dato? Skal ha den 11 hver tredje mnd, og nå er det på tide. Men jeg er bortreist og har ikke tilgang til min egen lege
Hva skjer om jeg forskyver tidspunktet for sprøyten noen dager? Får jeg mensen da?
Kan man få en tilfeldig lege, eller noen ansatte på et annet legekontor til å sette sprøyten? Jeg har den med meg.
En hvilken som helst lege eller sykepleier/legesekretær kan sannsynligvis sette sprøyten for deg.
Kan du ikke heller sette den før du drar, da? Bedre for tidlig enn for sent i hvert fall!
Om du alt har dratt, ringer du nærmeste legekontor og forklarer situasjonen, så ordner det seg nok!
Spray på Jif Baderom og la det virke en stund. Bruk evt en neglebørste eller oppvaskkost på flekker, rød algevekst osv. Spyl godt med varm vann. Voila - rent og pent. Kan jo selvfølgelig være greit å teste at den ikke tar fargen, men jeg har i hvertfall aldri hatt problemer med det.
Jeg elsker Skechers og Merell sine sko siden disse ofte har modeller for litt brede bein. Skechers er myke og har god demping (se på bla brandos.no eller om du er f.eks i London har de egen butikk).
Merell er som oftest noe dyrere og jeg synes utvalget her i Norge kan være noe dårlig.
Scholl har mange gode sandaler eller Birkenstock. Selv liker jeg best Scholl sine og disse er og en god del rimeligere enn Birkenstock, det er mange pene sandaler ikke bare "helsesko" dersom det betyr noe.
Jeg har også hatt Spotec (http://www.magasinet.no/?menuid=-100912)sandaler og synes de er veldig gode, både å ha på og i pris :D
Tanta mi sverger til Grete Waitz sandaler - Waitz sko, (http://shop.footcare.no/Nettbutikk/tabid/113/List/0/CategoryID/310/Level/1/Default.aspx?SortField=ProductName+DESC%2cEAN+DESC ) og mener de er best så jeg tror jeg må prøve et par snart.
Ellers har jo nesten alle sportsmerker bra sandaler og du må jo nesten bare prøve. Vi er jo så forskjellige at det som passer meg passer ikke nødvendigvis deg. Lykke til med shopping :)
Jeg har pr nuhh et par Grete waitzs sandaler jeg bruker på jobb. De demper mye, men jeg synes de blir fort utslitte. Jeg har derfor kjøpt nye mbt som jeg skal begynne med etter ferien. WEB skoa (GW) er ala MBT, samme gyngen, men de er som sagt mye mykere.
Jeg har også Sketcher og fordelen ved dem er at jeg kan legge mine egne såler oppi.
Ellers så har jeg kjøpt meg hjemmesandaler fra Mephisto (http://www.ocn.no/?a_id=1029&ac_parent=1). Jeg kjøper nå alt av sko fra "skortopeder".
En hvilken som helst lege eller sykepleier/legesekretær kan sannsynligvis sette sprøyten for deg.
Kan du ikke heller sette den før du drar, da? Bedre for tidlig enn for sent i hvert fall!
Om du alt har dratt, ringer du nærmeste legekontor og forklarer situasjonen, så ordner det seg nok!
Har alt dradd - men sprøyten er med, så jeg får ringe et sted i morgen og høre om det er noen som kan hjelpe meg :-)
Jeg kjøpte et par Grete Waitz sandaler.:) De elsket dem på praksissykehjemmet mitt..
Hvordan senker man kortisolnivå, uten at nødvendigvis alle stressmomenter kan forsvinne, med det første? Kroppen min og jeg er superstressa. Har gått opp tre kilo bare den siste uka, uten å ha spist sånn kjempeille..
Nordmørsloppa
06-08-12, 00:36
noen som har peiling på om man kan ta minipillen sammenhengende, eller bør man ha opphold slik at man får menstruasjon?
fikk ikke helt med meg det legen sa jeg.. :rolleyes::o
Jeg kjøpte et par Grete Waitz sandaler.:) De elsket dem på praksissykehjemmet mitt..
Hvordan senker man kortisolnivå, uten at nødvendigvis alle stressmomenter kan forsvinne, med det første? Kroppen min og jeg er superstressa. Har gått opp tre kilo bare den siste uka, uten å ha spist sånn kjempeille..
- sov godt
- bruk avspenningsteknikker
- vær snill med kroppen dvs
- hold deg frisk
- ingen superhard trening, lettere vedlikeholdstrening er ok
- ikke spis noe du vet du reagerer på (for min del mel&melk&alkohol - vet ikke om du har noen sånne)
- og så selvfølgelig lite sukker/mel/alkohol og andre høykarboirritanter (som driver inflammasjoner om du skulle ligge i emmninga til å bli syk)
- gjør ting som du vet stresser deg ned, enten det er badekar, sex, solarium eller turgåing...
- antioksidantrik mat kan hjelpe sammen med generelt vitamin/mineraler... (spesielt magnesium. Stress tapper oss for magnesium)
og selvfølgelig fjern/reduser det du kan av eksterne stressmomenter
Dessverre har ikke jeg funnet noe enkelt som garantert virker. :(
noen som har peiling på om man kan ta minipillen sammenhengende, eller bør man ha opphold slik at man får menstruasjon?
tror du fint kan ta den sammenhengende?
minipillen skal tas sammenhengende uten pause. Du får mens uansett. For med minipillen er det kroppen som styrer syklusen, ikke pillen ( sa min lege til meg) :)
Kikka på noen Waitz-sko på nett nå, ble litt nysgjerrig for eget vedkommende. Noen som vet hvor det går an å prøve sånne i butikk? (Tør ikke netthandle sko, har så dustete føtter - hovedsaklig interessert i hverdagssko heller enn sandaler) Og er det plass i dem til egne innleggssåler også?
- sov godt
- bruk avspenningsteknikker
- vær snill med kroppen dvs
- hold deg frisk
- ingen superhard trening, lettere vedlikeholdstrening er ok
- ikke spis noe du vet du reagerer på (for min del mel&melk&alkohol - vet ikke om du har noen sånne)
- og så selvfølgelig lite sukker/mel/alkohol og andre høykarboirritanter (som driver inflammasjoner om du skulle ligge i emmninga til å bli syk)
- gjør ting som du vet stresser deg ned, enten det er badekar, sex, solarium eller turgåing...
- antioksidantrik mat kan hjelpe sammen med generelt vitamin/mineraler... (spesielt magnesium. Stress tapper oss for magnesium)
og selvfølgelig fjern/reduser det du kan av eksterne stressmomenter
Dessverre har ikke jeg funnet noe enkelt som garantert virker. :(
Thank You.:)
Hvor finner man avspenningsteknikker?
Hvor finner man avspenningsteknikker?
Hvis du har Iphone eller liknende finnes det en haug med app'er som har gode avspenningsteknikker. Android har sikker det samme. Jeg har prøvd flere, synes det fungerer veldig bra :).
Hvis du har Iphone eller liknende finnes det en haug med app'er som har gode avspenningsteknikker. Android har sikker det samme. Jeg har prøvd flere, synes det fungerer veldig bra :).
Har android og leta litt i går, men man må kanskje søke på annet enn "avspenningsteknikker"?:p
Har android og leta litt i går, men man må kanskje søke på annet enn "avspenningsteknikker"?:p
qigong skal visstnok være bra! det finner du vel videoer av på youtube om ikke en app.. :)
Hehe, tror ikke du finner mye da, Nellie :D!
Her (http://www.androidauthority.com/best-android-apps-meditation-relaxation-84986/) er linker til en haug med avspenningsapper.
Kikka på noen Waitz-sko på nett nå, ble litt nysgjerrig for eget vedkommende. Noen som vet hvor det går an å prøve sånne i butikk? (Tør ikke netthandle sko, har så dustete føtter - hovedsaklig interessert i hverdagssko heller enn sandaler) Og er det plass i dem til egne innleggssåler også?
Disse ser kjempegode ut, men skjønner at det må være best å se dem i en butikk. Her omkring finnes de i en slags helsebutikk, men jeg fant også denne infoen om dem et sted på facebook:
Dersom du bor på Østlandet og ønsker å prøve og kjenne på skoene og sålene våre, stikk innom oss på Lørenskog! Vi holder åpent mandag - fredag 09-16.
Ved spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt med oss:
E-post: post@footcare.no
Telefon: +47 67 97 80 40
Ellers finner du hele utvalget vårt og nettbutikken på http://www.footcare.no/ (http://www.footcare.no/)
Aner ikke hva denne heter - vet det finnes massevis av innspilte lydveiledninger for den, jeg lærte den av psykomotorisk fysioterapeut og bruker den når jeg husker det. :o Finn behagelig stilling, enten det er liggende (gjerne med pute under knærne) eller sittende. Lukk gjerne øynene. Bruk noen minutter på å kjenne på pusten og kroppens kontakt med underlaget. Konsentrer deg om en del av kroppen om gangen; start med føttene. Spenn dem (tærne opp mot deg), sånn at du kjenner du bruker musklene, hold spenningen ca 20 sekunder (eller kortere om det gjør ovndt), og slapp av igjen. Kjenn på forskjellen. La gå et halvt til ett minutt før du går videre til neste; gjør det samme oppover i kroppen: Knær, sete/lår, rygg, skuldre, hender, albuer/armer, nakke, ansikt. (Første runde: knip ansiktet helt sammen, andre runde: åpne munn og "alt" på vidt gap) Fall i ro og kjenn på kroppens kontakt med underlaget igjen. Gi det noen minutter før du begynner å røre litt på tærne og hendene og åpner øynene.
Dette kan hjelpe litt, skjønt sikkert lettest med en behagelig stemmeveileder. Det pleier å hjelpe meg å få avspent kroppen litt, skjønt samtidig gjør det meg oppmerksom på de kroppsdelene jeg ikke greier å avspenne. :o
Disse ser kjempegode ut, men skjønner at det må være best å se dem i en butikk. Her omkring finnes de i en slags helsebutikk, men jeg fant også denne infoen om dem et sted på facebook:
Dersom du bor på Østlandet og ønsker å prøve og kjenne på skoene og sålene våre, stikk innom oss på Lørenskog! Vi holder åpent mandag - fredag 09-16.
Ved spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt med oss:
E-post: post@footcare.no
Telefon: +47 67 97 80 40
Ellers finner du hele utvalget vårt og nettbutikken på http://www.footcare.no/ (http://www.footcare.no/)
Ah, takk. :) Litt usikker på ruta ut til lørenskog, men det kan jo være verd en ekspedisjon en dag formen er i orden, da!
http://www.androidauthority.com/best-android-apps-meditation-relaxation-84986/ Og så finner du sikkert flere derfra.
Noen som har tips om hva som lindrer magesmerter?
10.døgnet med økende smerter i nedre venstre side av buk som stråler ned mot skrittet og bak i rygg, feber,vekttap selv om jeg spiser minst 3000 kcal pr dag (er nå nede i 45,2 kg) fin CRP på 5 og blodtrykk som faller (nå 55/105).
Var hos lege på fredag, men ingenting kunne gjøres før det var tatt blodprøver, og de måtte tas i dag.
Skal tilbake på onsdag formiddag for og få vite blodprøvesvarene og vurderes for innleggelse.
I mellomtiden har jeg fått Parlagin Forte som jeg kan ta "når det blir ille", men det er jo kontinuerlig vondt med "rier" innimellom. Legen tror jeg har forstoppelse, selv om jeg har sagt at det har jeg ikke, og derfor må jeg være veldig, veldig forsiktig med smertestillende.
Guttungen her kom med peppermynte-te, men det lindret ingenting....:(
Høres jo ut som en betennelse av noe slag. Med den kroppen og den sykehistorien din hadde jeg insistert på å bli hørt etter symptomer, ikke blodprøver... Ikke sikkert at CRPen din vil reagere som den "skal". Du kan også være en av de sjeldne med blindtarmen på venstre side? Jeg hadde en onkel som ble gående med blindtarm til den sprakk fordi han var venstresidet og ingen trodde det var blindtarmbetennelse...
Takk for svar smgj :klem:
Vi har vikarlege etter vikarlege her......denne reiser på fredag, og så får vi en ny i to uker før neste vikar kommer....:(
Denne mente jeg har luft i magen eller forstoppelse, men alt fungerer som det skal, så mente han det kunne være noe autoimmunt, men det er jobb for spesialister, så han sjekker bare stoffskiftet (ble sjekket for nesten tre uker siden), diabetesen (sist HBA1c i april var 5,5), leveren (ble sjekket i juni) og B12 (ble sjekket i juli) + prøver som skal avsløre infeksjoner.
Har bestemt meg for og kreve innleggelse onsdag, håper endelig ikke det er noen feilplassert blindtarm som kanskje sprekker :(
Takk for svar smgj :klem:
Vi har vikarlege etter vikarlege her......denne reiser på fredag, og så får vi en ny i to uker før neste vikar kommer....:(
Denne mente jeg har luft i magen eller forstoppelse, men alt fungerer som det skal, så mente han det kunne være noe autoimmunt, men det er jobb for spesialister, så han sjekker bare stoffskiftet (ble sjekket for nesten tre uker siden), diabetesen (sist HBA1c i april var 5,5), leveren (ble sjekket i juni) og B12 (ble sjekket i juli) + prøver som skal avsløre infeksjoner.
Har bestemt meg for og kreve innleggelse onsdag, håper endelig ikke det er noen feilplassert blindtarm som kanskje sprekker :(
:klem: :klem:
Jeg har ingenting lurt å si til deg, men jeg håper inderlig at du får snarlig hjelp slik at de kan finne ut hva som feiler deg. Krev innleggelse slik at du i allefall er under oppsyn. :klem: Tenker på deg. :love:
Yoga er det eneste som funker for meg... Når jeg har tid til det. :rolleyes:
Ah, takk. :) Litt usikker på ruta ut til lørenskog, men det kan jo være verd en ekspedisjon en dag formen er i orden, da!
Det er under ti min med toget til Lørenskog.
Noen som har tips om hva som lindrer magesmerter?
10.døgnet med økende smerter i nedre venstre side av buk som stråler ned mot skrittet og bak i rygg, feber,vekttap selv om jeg spiser minst 3000 kcal pr dag (er nå nede i 45,2 kg) fin CRP på 5 og blodtrykk som faller (nå 55/105).
Var hos lege på fredag, men ingenting kunne gjøres før det var tatt blodprøver, og de måtte tas i dag.
Skal tilbake på onsdag formiddag for og få vite blodprøvesvarene og vurderes for innleggelse.
I mellomtiden har jeg fått Parlagin Forte som jeg kan ta "når det blir ille", men det er jo kontinuerlig vondt med "rier" innimellom. Legen tror jeg har forstoppelse, selv om jeg har sagt at det har jeg ikke, og derfor må jeg være veldig, veldig forsiktig med smertestillende.
Guttungen her kom med peppermynte-te, men det lindret ingenting....:(
det høres veldig ut som slik det er når vanncystene mine sprekker... Untatt blodtrykket da, men det har jeg forsåvidt aldri målt samtidig med smertene.
Yoga er det eneste som funker for meg... Når jeg har tid til det. :rolleyes:
Yoga og skuldra mi går svært dårlig sammen.:)
Yoga og skuldra mi går svært dårlig sammen.:)
Det finnes mange positurer som ikke belaster den. Jeg har trent det med avrevne muskler i armen (under veiledning) og det gikk veldig fint. Tror det var det som fikk armen i gaang igjen.
Det finnes mange positurer som ikke belaster den. Jeg har trent det med avrevne muskler i armen (under veiledning) og det gikk veldig fint. Tror det var det som fikk armen i gaang igjen.
Er ikke noe problem å belaste den.. Den bøyer seg bare ikke dit jeg vil. Ser for meg at det blir sykt kjedelig yoga uten å kunne bruke armene? Forslag til positurer?
Er ikke noe problem å belaste den.. Den bøyer seg bare ikke dit jeg vil. Ser for meg at det blir sykt kjedelig yoga uten å kunne bruke armene? Forslag til positurer?
Egentlig ikke, husker ikke hva jeg gjorde anderledes. Men jeg vet at det økte smidigheten veldig raskt, for da jeg begynte kunne jeg ikke løfte armen over hodet, og det tok ikke lang tid før jeg kunne gå ned i hunden, og legge litt vekt på. Google det eller sjekk på YouTube?
Nordmørsloppa
06-08-12, 22:12
minipillen skal tas sammenhengende uten pause. Du får mens uansett. For med minipillen er det kroppen som styrer syklusen, ikke pillen ( sa min lege til meg) :)
aha...det er den som heter cerazette..(eller no slikt)... den uten østrogen. kun progresteron
legen min sa nemlig at om jeg ville hoppe over mens kunne jeg ta å gå rett over på neste brett..men at jeg ikke kunne gå mere en 2mnd uten mens.
da forstid jeg det slik at pillene gjorde at mensen uteble, og at jeg måtte ha opphold mellom brettene for å få mens..
lurer på om han roter fælt her? :rolleyes:
har også forstått det på andre kvinner at man bare kjører på i ett sett med pillene.
aha...det er den som heter cerazette..(eller no slikt)... den uten østrogen. kun progresteron
legen min sa nemlig at om jeg ville hoppe over mens kunne jeg ta å gå rett over på neste brett..men at jeg ikke kunne gå mere en 2mnd uten mens.
da forstid jeg det slik at pillene gjorde at mensen uteble, og at jeg måtte ha opphold mellom brettene for å få mens..
har også forstått det på andre kvinner at man bare kjører på i ett sett med pillene.
Men står det ikke i pakningsvedlegget da?
Photobscura
06-08-12, 22:19
Jeg trodde modister reparerte hatter, men det ser i hvert fall dårlig ut på de jeg finner på gulesider.no her i Oslo ... Det har seg nemlig sånn at min hattefrelste far klarte å sette seg på den dyrebare Indiana Jones-hatten sin som han kjøpte i statene, og den trenger å stives opp/formes igjen, så han har sendt den med meg. Noen som vet om noen i Oslo som gjør sånne ting? Har søkt litt på google, men finner liksom ingenting, og vet ikke helt hva jeg skal søke på ...
Jeg trodde modister reparerte hatter, men det ser i hvert fall dårlig ut på de jeg finner på gulesider.no her i Oslo ... Det har seg nemlig sånn at min hattefrelste far klarte å sette seg på den dyrebare Indiana Jones-hatten sin som han kjøpte i statene, og den trenger å stives opp/formes igjen, så han har sendt den med meg. Noen som vet om noen i Oslo som gjør sånne ting? Har søkt litt på google, men finner liksom ingenting, og vet ikke helt hva jeg skal søke på ...
Kanskje høre med denne butikken om de vet?
http://www.hattebutikken.no/Hatterwestern1.htm
Nordmørsloppa
06-08-12, 22:29
Men står det ikke i pakningsvedlegget da?
har lest og lest og lest. men finner ikkeno jeg :rolleyes: men takk for link
har lest og lest og lest. men finner ikkeno jeg :rolleyes: men takk for link
Her er litt mer om det med cerazette og mens : http://www.propaganda.net/sex_love/4754_Cerazette_%C3%98strogenfri_p-pille_like_sikker_som_kombinasjonspillen.html
og her: http://www.ung.no/oss/prevensjon/3745.html
Det der er noe stort tull... Les veiledningen i pakken. http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-cerazette-organon-547397 Står ingenting om det der i den. Jeg har brukt cerazette i et par år i strekk. Tar du pause risikerer du eggløsning og da er du ikke sikker på en stund igjen deretter. Det er derfor du skal starte midt i en mens om du ikke har gått på hormonprevensjon før start...
Ta tabletten til omtrent samme tid hver dag. Svelg tabletten hel med vann. Du kan få noe blødning mens du bruker Cerazette, men du må fortsette å ta tablettene som vanlig. Når en pakke er tom, må du begynne på en ny pakke med Cerazette den neste dagen - altså uten avbrudd og uten å vente på en blødning.
Photobscura
06-08-12, 23:05
Kanskje høre med denne butikken om de vet?
http://www.hattebutikken.no/Hatterwestern1.htm
Ja, dæven. Den butikken har jeg jo sett mange ganger! Takk for tips, skal ringe dem i morgen og høre! :)
Carisma; så vidt jeg vet har jeg ikke vanncyster. Måtte google dem for og inne ut hva det er, men så vidt jeg skjønner er det bare skikkelig vondt når cysten sprekker; jeg er på 10.dagen med økende smerter......
Nordmørsloppa
06-08-12, 23:29
Det der er noe stort tull... Les veiledningen i pakken. http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-cerazette-organon-547397 Står ingenting om det der i den. Jeg har brukt cerazette i et par år i strekk. Tar du pause risikerer du eggløsning og da er du ikke sikker på en stund igjen deretter. Det er derfor du skal starte midt i en mens om du ikke har gått på hormonprevensjon før start...
takk for oppklaringen!!!! :)
ja, legene kan virkelig å surre innimellom :cool:
Photobscura
07-08-12, 14:02
Nav skal betale semesteravgifta mi, men jeg fikk aldri noe klart svar på om jeg skal betale den selv først, og så levere kvittering, eller om jeg skal skrive ut giro og gi den. Noen som vet?
Nav skal betale semesteravgifta mi, men jeg fikk aldri noe klart svar på om jeg skal betale den selv først, og så levere kvittering, eller om jeg skal skrive ut giro og gi den. Noen som vet?
Hovedregelen (og den varierer litt avhengig av stønadstype og hvordan du får det dekket), er at du dekker det og får refusjon av Nav ved fremvisning av kvittering. :)
Photobscura
07-08-12, 16:41
Hovedregelen (og den varierer litt avhengig av stønadstype og hvordan du får det dekket), er at du dekker det og får refusjon av Nav ved fremvisning av kvittering. :)
Jeg går på AAP, og tar ny utdannelse som en del av aktivitetsplanen. Ah, ja, det var det jeg trodde (og i grunn synes er greiest, gud vet hvor lang tid de vil bruke på å betale den. :p). Takk, da gjør jeg det sånn!
jeg har fått vedtak om avklaringstiltak, og har krav på individstønad. kan jeg også få bostøtte? hvordan finnerj eg ut det?
Photobscura
07-08-12, 20:44
jeg har fått vedtak om avklaringstiltak, og har krav på individstønad. kan jeg også få bostøtte? hvordan finnerj eg ut det?
Om du får bostøtte avhenger av flere ting. Inntekt, hva du har i boutgifter, boforhold (bor du alene, eller i kollektiv eller er samboer, og deres inntekt. Ja, faktisk ... :rolleyes:). Bostøtte er behovsprøvd, så det eneste du kan gjøre for å finne det ut sikkert på er å gå på boligkontoret. Men om du med avklaringsstiltak mener AAP, og inntekten din er relativt lav, så er det en viss sjanse for at du har rett på bostøtte.
De har også en kalkulator på nettet som du kan bruke til å regne ut hvor mye du eventuelt vil få. Den er dog litt upresis. Her! (https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html)
Om du får bostøtte avhenger av flere ting. Inntekt, hva du har i boutgifter, boforhold (bor du alene, eller i kollektiv eller er samboer, og deres inntekt. Ja, faktisk ... :rolleyes:). Bostøtte er behovsprøvd, så det eneste du kan gjøre for å finne det ut sikkert på er å gå på boligkontoret. Men om du med avklaringsstiltak mener AAP, og inntekten din er relativt lav, så er det en viss sjanse for at du har rett på bostøtte.
De har også en kalkulator på nettet som du kan bruke til å regne ut hvor mye du eventuelt vil få. Den er dog litt upresis. Her! (https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html)
Takk! Men nei, det er ikke AAP. Det er individstønad. Hele 313,- dagen før skatt :rolleyes: var derfor jeg lurte! men om det er behovsprøvd og ut i fra samboerens inntekt så er det bare å glemme. :) Nuvel, jeg får i det minste penger nå.
Photobscura
07-08-12, 21:08
Takk! Men nei, det er ikke AAP. Det er individstønad. Hele 313,- dagen før skatt :rolleyes: var derfor jeg lurte! men om det er behovsprøvd og ut i fra samboerens inntekt så er det bare å glemme. :) Nuvel, jeg får i det minste penger nå.
DET var ikke mye, nei! :eek: Er det lov å gi så lite? Det er jo under sosialkontorets minstesats til og med! (Jeg ligger rett over, og har vel det dobbelte av det der ..) Ja, det er ganske tåpelig det der om hvor mye det skal ha å si hva dem man bor sammen med har i inntekt. Samboer er nå en ting, kanskje, men jeg mistet retten fordi jeg bodde med ei venninne på bartenderlønn. :rolleyes:
DET var ikke mye, nei! :eek: Er det lov å gi så lite? Det er jo under sosialkontorets minstesats til og med! (Jeg ligger rett over, og har vel det dobbelte av det der ..) Ja, det er ganske tåpelig det der om hvor mye det skal ha å si hva dem man bor sammen med har i inntekt. Samboer er nå en ting, kanskje, men jeg mistet retten fordi jeg bodde med ei venninne på bartenderlønn. :rolleyes:
vet du hva, jeg aner ikke! men det skulle pokker ikke ha forundra meg med den gjengen der :p det er mulig man kan få andre stønader i tillegg, men det virker ikke som at jeg faller under den kategorien. HURRA! jeg var jo rikere som student til og med :eek:
Photobscura
07-08-12, 22:12
vet du hva, jeg aner ikke! men det skulle pokker ikke ha forundra meg med den gjengen der :p det er mulig man kan få andre stønader i tillegg, men det virker ikke som at jeg faller under den kategorien. HURRA! jeg var jo rikere som student til og med :eek:
Jeg måtte google, og det ser ut til at du har den høyeste av to type individstønader ... Jeg vet virkelig ikke, men du skal betale veldig lite i husleie før du i det hele tatt ligger over minstesatsen for livsopphold (som i følge sosialkontoret ligger på 4700 kr etter boutgifter når man deler bolig, og 5600 om man bor alene, i hvert fall var det dét da jeg søkte sist i 2010). Det som derimot er veldig kjipt med sosialkontoret er at de legger et uholdbart økonomisk press på deg før de utbetaler noen stønader ... Blir veldig trist når jeg hører hvordan folk kan ramle sånn mellom to stoler. Been there ... Det burde ikke være noen selvfølge at samboer kan støtte en økonomisk. (Og i hvert fall ikke de man deler kollektiv med. Morsomt at de mener man trenger 900 kr mindre av den grunn. :rolleyes:)
Ja, nei. Nå skal jeg ikke starte. Men jeg har hatt noen høner å plukke med systemet opp igjennom!
Jeg måtte google, og det ser ut til at du har den høyeste av to type individstønader ... Jeg vet virkelig ikke, men du skal betale veldig lite i husleie før du i det hele tatt ligger over minstesatsen for livsopphold (som i følge sosialkontoret ligger på 4700 kr etter boutgifter når man deler bolig, og 5600 om man bor alene, i hvert fall var det dét da jeg søkte sist i 2010). Det som derimot er veldig kjipt med sosialkontoret er at de legger et uholdbart økonomisk press på deg før de utbetaler noen stønader ... Blir veldig trist når jeg hører hvordan folk kan ramle sånn mellom to stoler. Been there ... Det burde ikke være noen selvfølge at samboer kan støtte en økonomisk. (Og i hvert fall ikke de man deler kollektiv med. Morsomt at de mener man trenger 900 kr mindre av den grunn. :rolleyes:)
Ja, nei. Nå skal jeg ikke starte. Men jeg har hatt noen høner å plukke med systemet opp igjennom!
Ja, jeg brølte av latter da jeg så det sto "høy sats" :rolleyes: Nå er heldigvis ikke situasjonen min så prekær at jeg MÅ søke sosialhjelp. Usj. Det har jeg gjort før. Og hahaha, de mener at jeg skal utsette studielånsbetalinga mi i det uendelige, i stedet for å bruke de få skattepengene mine til å betale :cool: Jeg skjønner hvorfor de gjør det slik, men samtidig er det fantastisk på bærtur. Sambo og jeg er ikke registrerte samboere eller gift, så han har i utgangspunktet ingen forsørgingsplikt for meg, men det koster mer enn det smaker å kjempe for å få de små lappene. Heldigvis er han en snabla bra fyr, med en grei inntekt, så det går rundt og litt til :) Men at det hadde vært fint med litt mer egeninntekt enn 300 spenn dagen, det er selvfølgelig ikke å se bort fra.....
Photobscura
07-08-12, 22:40
Akkurat det med forsørgerplikten er ikke noe som hverken bolig- eller sosialkontoret tar hensyn til, er man registrert på samme bolig, så kan støtten reduseres, eller i verste fall frafalle.
Jeg måtte grine meg til å bli vurdert som eneboer av sos., da jeg bodde sammen med ei venninne som jeg ikke delte andre utgifter med enn strøm og husleie, mens boligkontoret ikke kunne gi meg støtte. Sånn blir man bokstavelig talt fattig av. Jeg fikk høre at man rett og slett ikke har med i beregninga at noen kan bo sammen uten å dele økonomi! Der får man for å prøve å spare penger ved å dele kåk. Jeg fikk også beskjed om å ta ut feriepenger prematurt. Hadde jeg hatt bil, eller eid en bolig større enn mitt behov hadde jeg måttet selge det før jeg kunne få støtte, for ikke å snakke om tilbakevirkende kraft, hva du burde ha hatt i forhold til hva du hadde før.
Jaja. Det som er dumt for en i ditt tilfelle er at det eneste du kanskje har rett på i tillegg er en type stønad som skal være både midlertidig og siste utvei. Likevel kjenner jeg folk som har gått på sossen i flere år fordi de ikke har ressurser til å få den hjelpen de egentlig skal ha når systemet blir for arbeidsomt eller tungrodd for dem ... Du er jo heldig ift. samboer! :) Jeg for mitt vedkommende føler jeg har hatt enorm flaks som klarte å få systemet på min side etter mange års kamp, noe jeg egentlig ikke hadde store forutsetninger for å få til, hadde det ikke vært for venner og familie.
Lykke til! Håper du kommer deg i en bedre situasjon snart!
Akkurat det med forsørgerplikten er ikke noe som hverken bolig- eller sosialkontoret tar hensyn til, er man registrert på samme bolig, så kan støtten reduseres, eller i verste fall frafalle.
Lykke til! Håper du kommer deg i en bedre situasjon snart!
Jo faktisk. De måtte pent gjøre det sist jeg søkte (og fikk!). Henviste til loven blant annet :) Men, det er jo dessverre slik at det er forskjell fra kontor til kontor og saksbehandler til saksbehandler da. Det er helt vilt.
Takk! Jeg har fått ballen til å rulle i hvert fall, så satser på at den går den veien den skal nå, etter lang tid med stillstand!
Photobscura
07-08-12, 22:58
Jo faktisk. De måtte pent gjøre det sist jeg søkte (og fikk!). Henviste til loven blant annet :) Men, det er jo dessverre slik at det er forskjell fra kontor til kontor og saksbehandler til saksbehandler da. Det er helt vilt.
Takk! Jeg har fått ballen til å rulle i hvert fall, så satser på at den går den veien den skal nå, etter lang tid med stillstand!
Ai ... Det skulle jeg gjerne ha visst for to år siden ... :cool: Jaja! Det gikk seg jo til til slutt! Men greit å vite det, for her i Oslo øst bruker de dette argumentet stadig vekk, så da har jeg et tips i ermet i tilfelle jeg hører noen oppleve dette igjen. ;) Sånn sett kan det jo faktisk hende du kan søke bostøtte? Jeg ville i alle fall ha hørt etter sånn i tilfelle.
Hva heter slike fotoalbum som har sånn spiralperm og sorte pappsider? Og hva heter det på engelsk?
Etter det jeg forsto på gynekologen min skal man begynne på nytt brett når man er ferdig med det forrige og at det ikke er mulig å utsette mens med denne typen piller. Noen kan miste mens helt da.. Men det var vel en av fem.. Håper på at jeg blir den ene ;) Men nå har jeg hatt mens i tilsammen over to uker siden (jeg er snart halveis på mitt andre brett). Men det er jo lov å håpe..
Etter det jeg forsto på gynekologen min skal man begynne på nytt brett når man er ferdig med det forrige og at det ikke er mulig å utsette mens med denne typen piller. Noen kan miste mens helt da.. Men det var vel en av fem.. Håper på at jeg blir den ene ;) Men nå har jeg hatt mens i tilsammen over to uker siden (jeg er snart halveis på mitt andre brett). Men det er jo lov å håpe..
Så nå at du hadde fått svar. Fikk ikke med meg at det var en ny side.. :p
Jeg mistet mensen helt i lange perioder... Men jeg vet ikke akkurat om det er noe å trakte etter det heller. Tenker litt på hva disse hormonene gjør med kroppen på lang sikt. Så jeg har sånn forsøksvis stoppet. Nå er det femcap og ovuview+termometer som gjelder - blir spennende å se hvordan det fungerer.
Trodde man skulle miste mens med cerazette, jeg.. Jeg hadde sånn ca tre måneders sammenhengende blødning, da jeg begynte. Men etter det har jeg kun blødd hvis jeg har glemt ei pille..
Jeg mistet mensen helt i lange perioder... Men jeg vet ikke akkurat om det er noe å trakte etter det heller. Tenker litt på hva disse hormonene gjør med kroppen på lang sikt. Så jeg har sånn forsøksvis stoppet. Nå er det femcap og ovuview+termometer som gjelder - blir spennende å se hvordan det fungerer.
Jeg hadde aldri tenkt å bruke p-piller igjen. Men utsiktene for å måtte ta mange operasjoner p.g.a ganske utbredt endometriose gjorde at jeg revurderte det. Jeg håper å miste mensen for da slutter endometriomene mine å vokse. Så satser jeg på at hormonene fucker minimalt. Fordelen med å ligge med kvinner er jo at man slipper p-piller :p (eller, det er jo faktisk andre fordeler også :p )
Hadde dere klart å jobbe i en innetemperatur på 28-30 grader, konstant??
Slik er det der jeg jobber og på "mitt" kontor. Jeg har mange maskiner rundt meg som spyr ut ca 10 kwh, og kontoret er knappe 20 kvm. Jeg holder på å kline gærn!! Jeg har i følge mine medansatte vært i overgangsalderen i ca 10 år, men etter at jeg begynte måle tempen i rommet skjønner jeg jo hvorfor jeg alltid er så varm!
Slik er det der jeg jobber og på "mitt" kontor. Jeg har mange maskiner rundt meg som spyr ut ca 10 kwh, og kontoret er knappe 20 kvm. Jeg holder på å kline gærn!! Jeg har i følge mine medansatte vært i overgangsalderen i ca 10 år, men etter at jeg begynte måle tempen i rommet skjønner jeg jo hvorfor jeg alltid er så varm!
:eek:!
Jeg tror kanskej jeg hadde tatt en liten telefon til arbeidstilsynet...... :engel_ikk
for å svare på spørsmålet ditt: NEI!!! ALDRI!
Nei!
Jeg tar hjemmekontor om tempen stiger over 26 grader - for da blir jeg uanstendig lett bekledt...
En ting er hva du takler, men de maskinene er garantert ikke laget for å stå i slike temperaturer! Hr selv sett branntilløp i datautstyr pga for dårlig lufting.
Det Carisma sier over her er også veldig viktig. Det kan du bruke som argument dersom noen sutrer. Men seriøst, ta en telefon til arbeidstilsynet angående dette!!
Hva betyr det i FedEx sine systemer at pakken er "At destination sort facility"? Ville tro at det betyr at den ikke er stuck i tollen, men at den sorteres slik at den kommer til riktig plass... Eller?
Jeg blir litt irritert når jeg har betalt over 400 kr for at pakken skulle komme kjapt, og nå har det gått over to uker og den pakken jeg bestilte samtidig fra samme nettbutikk (netrition) med vanlig postgang kom i går... Og null oppdatering siden 30. juli at den var "at destination sort facility" på Gardermoen... Trackingoppdateringene er i vedlegget.
En annen ting - har ikke du problemer med pusten? Den tørre lufta der er ikke nødvendigvis det beste heller... Kommer an på hva som er bra for din tilstand... (Tilrettelegging av arbeidsplass - arbeidsgivers plikter...)
TrillTrall
09-08-12, 09:25
Du kan jo prøve å ringe arbeidstilsynet, men det er ikke nedfelt noen øvre eller nedre temperaturgrense i verken lover eller forskrifter, sakset fra arbeidstilsynet.no:
Det kan være svært ubehagelig når det er for varmt eller for kaldt på arbeidsplassen. Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19°C eller over 26°C skal unngås.
Det er visst veldig forskjellig hvordan man reagerer på disse pillene. Da jeg prøvde dem for mange år siden, fikk jeg helt forferdelig kraftige og langvarige blødninger og det ga seg ikke med tiden heller, så jeg måtte slutte. Jeg hadde kraftige blødninger fra før, men dette ble helt ekstremt. Og som dere sier, så er det visst andre som mister mensen helt.
Photobscura
09-08-12, 11:55
Jeg mistet ikke blødninger på cerazette. Begynte direkte på dem etter at Trionetta ble tatt av markedet, hadde ingen annen innvirkning på meg og syklus som normalt.
TrillTrall
09-08-12, 11:58
Det er visst veldig forskjellig hvordan man reagerer på disse pillene. Da jeg prøvde dem for mange år siden, fikk jeg helt forferdelig kraftige og langvarige blødninger og det ga seg ikke med tiden heller, så jeg måtte slutte. Jeg hadde kraftige blødninger fra før, men dette ble helt ekstremt. Og som dere sier, så er det visst andre som mister mensen helt.
Jeg fikk også store og konstante blødninger på minipillen så den varte ikke lenge her i huset gitt. Har hørt om flere som har opplevd det samme.
Jeg fikk også store og konstante blødninger på minipillen så den varte ikke lenge her i huset gitt. Har hørt om flere som har opplevd det samme.
Veldig tydelig at dette er veldig individuelt. :)
Photobscura
09-08-12, 12:59
Hva betyr det egentlig når man får beskjed om at et script ikke svarer? Har fått det tidligere også, men det pleier å liksom, gå over. Nå har det vært mye av det i det siste, og til slutt må jeg bare avslutte nettleseren.
Hva betyr det egentlig når man får beskjed om at et script ikke svarer? Har fått det tidligere også, men det pleier å liksom, gå over. Nå har det vært mye av det i det siste, og til slutt må jeg bare avslutte nettleseren.
Høres ut som om du har en fane oppe som har en visning (f.eks flash, grøss og gru) som kræsjer alt?
Photobscura
09-08-12, 13:06
Høres ut som om du har en fane oppe som har en visning (f.eks flash, grøss og gru) som kræsjer alt?
Har aldri hatt problemer med flash før. Ser ut til at det ofte er billedvisning på facebook som kræsje det ...
Har aldri hatt problemer med flash før. Ser ut til at det ofte er billedvisning på facebook som kræsje det ...
ja, det MÅ ikke være flash, det var bare et eksempel. :) har du oppdatert nettleseren din? jeg gjetter på at du bruker firefox, da dette er en vanlig feil der.. 14.01 skal være nyeste versjon.
Nettsiden du er på har et script som enten ikke får de variablene det mener at det skal ha eller som av en eller annen grunn overloader. Dette kan skje når man bruker en browser som skriptet ikke er skrevet for, når skriptet ikke er oppdatert i hht nyere browsere eller når det rett og slett er feilskrevet (og sikkert mye annet også).
Siden skript ofte kjøpes og selges kan det godt hende at det er et som er allment brukt du sliter med...
Ring arbeidstilsynet.
Arbeidsplassen må jo sørge for air condition, eller annen form for kjøling.
Har hørt tidligere at det ikke kan være jevnt over 26 grader på en arbeidsplass, etter norsk lov.
Over 26 grader i innetemperatur gjør at jeg sliter, da har jeg det svært ubehagelig.
Tusen takk for alle tilbakemeldinger!
Ring arbeidstilsynet.
Arbeidsplassen må jo sørge for air condition, eller annen form for kjøling.
Har hørt tidligere at det ikke kan være jevnt over 26 grader på en arbeidsplass, etter norsk lov.
Over 26 grader i innetemperatur gjør at jeg sliter, da har jeg det svært ubehagelig.
Jeg fant en sak som sier at temperaturer over 26 grader i mer enn to uker ikke er akseptabelt. Jeg har hatt det i 5-6 år og det kan kanskje hende at det er derfor jeg er blitt syk. Jeg har sendt mail til sjefen med det jeg fant.
Noen som vet om jeg kan ha med hekletøyet mitt på flyet, eller er heklenålen et potensielt mordvåpen?
Noen som vet om jeg kan ha med hekletøyet mitt på flyet, eller er heklenålen et potensielt mordvåpen?
Jeg tror den er ett mordvåpen. :p Men har faktisk sett noen på flyet som strikker. Ringe flyplassen og høre, kanskje, Kanskje? (Nå var jeg moro! :p)
Men helt seriøst så har jeg sett folk blitt tatt fra tånegleklippere. Og de skader vel ingen? :confused: Alt er visst mordvåpen for tida...
Det er forskjellig fra land til land. Men, det skulle jo i alle fall gå med plastikk heklenåler, tror jeg.
God ide å ringe og sjekke. Finnes nok heklenåler i plast og kanskje tre, det må da gå an å bruke skulle man tro? Til å hekle med selvsagt, hehe
God ide å ringe og sjekke. Finnes nok heklenåler i plast og kanskje tre, det må da gå an å bruke skulle man tro? Til å hekle med selvsagt, hehe
I tre? Man kan jo finne på å flise noen i hjel!
Jeg ble fratatt min kjære pinsett en gang. Den var dyr, og det var surt. Bedre føre var.
Ja, det går an å få kjøpt heklenåler i plast og tre. jeg har flere i plast :) om du får de med igjennom sikkerhetskontrollen er opp til dagshumøret på den som kontrollerer..
Janeymaleney
09-08-12, 23:52
Lurer på en ting..
Jeg er så utrolig tørst,tørr i munnen og linsene er kjempetørre. Hva kommer dette av? Må jeg bare pøse på med (mer) vann?
Lurer på en ting..
Jeg er så utrolig tørst,tørr i munnen og linsene er kjempetørre. Hva kommer dette av? Må jeg bare pøse på med (mer) vann?
Går du på medikamenter? Mange medikamenter har munntørrhet (og slimhinnetørrhet generelt) som bivirkning..
Janeymaleney
10-08-12, 00:04
Går du på medikamenter? Mange medikamenter har munntørrhet (og slimhinnetørrhet generelt) som bivirkning..
Nope. Tar udos choise,d-vitamin og acai. Drikker rundt 2-3 liter vann i døgnet.
Om det er en veldig tørste som har kommet plutselig så kanskje du burde ta en tur innom legen?
Janeymaleney
10-08-12, 00:12
Om det er en veldig tørste som har kommet plutselig så kanskje du burde ta en tur innom legen?
Det begynnte vel egentlig etter jeg begynnte på lavkarboen. Kan jeg være i ketose? Har litt merkelig ånde også..
Det begynnte vel egentlig etter jeg begynnte på lavkarboen. Kan jeg være i ketose? Har litt merkelig ånde også..
aaaaaah! yes and yes ;) begge to er klassiske kjennetegn på ketose når jeg tenker meg litt om... :)
Noen som vet om NAV kan dekke kostnaden for bittskinne etter anbefaling fra tannlege (eller evt hvor mye de er villig til å ta av kostnaden)? For en som er 100% uføretrygdet, vel og merke. Fikk vite at skinna i utgangspunktet koster ca fire tusen kroner, og det er jo en kjevestressende tanke i seg selv. :o (Prøver å finne noe om tannhelseutgifter og refusjon på sida deres, men jeg er ingen god detektiv i dag...)
4000,- ???:eek:
Neida, fullt så dyr er den ikke. Koster noe sånt som 2800,- eller noe sånt!
Jeg betalte 1300,- pga fibromyalgien. Vet om en som bare betalte 400,- i egenandel. Tannlegen din skal ha en liten bok som sier noe om hvilke sykdommer som gir rett til hvilke %- satser "avslag" osv. Noen sa det lå inn i datasystemet til tannlegen, men da må h*n jo først vite hva du feiler.
Tror ikke det har noe som helst med uføre eller ikke å gjøre, for min søknad er fortsatt til behandling!:p
TrillTrall
10-08-12, 18:08
Ifølge Luftfartstilsynet kan du ta med deg strikkepinner på flyet og de er da mye "skumlere" enn en heklekrok! Jeg hadde med strikkepinne (rundpinne) i tre til og fra Hellas i sommer i håndbagasjen og det gikk helt fint. :)
Ifølge Luftfartstilsynet kan du ta med deg strikkepinner på flyet og de er da mye "skumlere" enn en heklekrok! Jeg hadde med strikkepinne (rundpinne) i tre til og fra Hellas i sommer i håndbagasjen og det gikk helt fint. :)
Og jeg ble fratatt en liten sammenleggbar saks som ikke kunne brukes til noe annet enn å klippe en sytråd... :p
Onkel ble fratatt gåstavene sine fordi de hadde en liten spiss nederst.
Alt er avhengig av hvem du møter på.
Jeg får veldig ofte krampe under foten og denne forplanter seg til tærne..
Hvorfor det da...?
Jeg knasker min magnesium som bare det. Nå skal det sies at jeg var fri for min magnesium og måtte ty til sambos magnesium som er både svakere og av et annet merke. Så i natt sov jeg uten kramper.
Er det virkelig så stor forskjell på magnesium og magnesium??
Jeg får veldig ofte krampe under foten og denne forplanter seg til tærne..
Hvorfor det da...?
Jeg knasker min magnesium som bare det. Nå skal det sies at jeg var fri for min magnesium og måtte ty til sambos magnesium som er både svakere og av et annet merke. Så i natt sov jeg uten kramper.
Er det virkelig så stor forskjell på magnesium og magnesium??
JA - det er stor forskjell på hvordan de ulike magnesiumforbindelsene tas opp og jeg mistenker også hvordan de virker i kroppen under spaltingen... Det merket jeg da jeg byttet now food sine magnesium caps (blanding av magnesiumoksid, magnesiumsitrat og magnesiummalat(?) ... hvor de ikke sier noe om andelene av hver og jeg mistenker det er mye -oksid siden dette er billigst, men tas dårligst opp) til magnesiumsitrat... Den siste skal tas opp bedre, men jeg fikk krampe og rykninger og endte opp med å kjøpe magnesiummalat/-sitrat fra helsekost i tillegg. Da forsvant krampene.
Det samme gjelder forresten for jern... mange velger 100 mg ferroretard framfor 12 eller 18mg amminojern. Dette blir ofte galt for de fleste siden ikke-celert jern er VELDIG vanskelig opptagbart for kroppen og mange får enten forstoppelse eller diarre av dette jernet. (Er avføringen svart går jernet tvers gjennom...) Amminojern er derimot mye lett opptagbart og derfor kan tablettene inneholde mye mindre samtidig som de virker bedre...
Skal man ta mineraltiskudd lønner det seg å ta en tur innom google og sjekke "bioavilabillity" til mineralet. Det er det man tar opp som teller, ikke det man tar inn. ;)
De som er god på svensk, betyr ordet "högmagad" noko? Ei engelskspråkleg dame vi har på besøk seier ho ein gong har høyrt ei svensk jente snakka om noko som var "high stomached" og ho lurte på om det var noko ein sa på svensk. Anyone?
De som er god på svensk, betyr ordet "högmagad" noko? Ei engelskspråkleg dame vi har på besøk seier ho ein gong har høyrt ei svensk jente snakka om noko som var "high stomached" og ho lurte på om det var noko ein sa på svensk. Anyone?
Har hørt noe lignende i forbindelse med graviditet. Fra en side for gravide: "Min första pojke hade jag typiskt "pojkmage" (högmage)". Altså: Bærer man barnet høyt, er det tegn på at man får en gutt.
"högmagad" har jeg ikke hørt.
Har hørt noe lignende i forbindelse med graviditet. Fra en side for gravide: "Min första pojke hade jag typiskt "pojkmage" (högmage)". Altså: Bærer man barnet høyt, er det tegn på at man får en gutt.
"högmagad" har jeg ikke hørt.
Hm... Trur ikkje det kan vere det same. Det var snakk om: "I won't be high stomached, and I refuse to..."
Hm... Trur ikkje det kan vere det same. Det var snakk om: "I won't be high stomached, and I refuse to..."
Da kan jeg ikke hjelpe. Kanskje Catwoman kan? Lykke til!
Da kan jeg ikke hjelpe. Kanskje Catwoman kan? Lykke til!
Takk uansett! :blomster:
Jeg trodde "högmagad" bare betydde at man har stor mage/buk? Har f.eks hørt det brukt i forbindelse med en mann som hadde stor ølvom - högmagad gubbe. Altså en mage som står ut, sånnsom en typisk gravidmage gjør.
"and I refuse to"??? Kanskje det er lettere finne forklaring hvis du forteller hva dette to er??
Spise for mye?? Føle at magen sitter oppe i halsen??
"and I refuse to"??? Kanskje det er lettere finne forklaring hvis du forteller hva dette to er??
Spise for mye?? Føle at magen sitter oppe i halsen??
Det veit eg ikkje faktisk.... Men den engelskspråklege personen lurte på om det betydde noko slikt som høg på pæra eller noko... High stomached altså. Ut frå samanhengen.
Er det noen som vet om man på diett.no kan få ut statistikk/oversikter for litt lengre tidsperioder, som uker eller måneder?
Det veit eg ikkje faktisk.... Men den engelskspråklege personen lurte på om det betydde noko slikt som høg på pæra eller noko... High stomached altså. Ut frå samanhengen.
Heve brystet, være frempå?
Noen her som spiller mindfeud? Mer morsommere enn wordfeud for man slipper tenke på teite ord man aldri har hørt om som faktisk blir godkjent.
Noen her som spiller mindfeud? Mer morsommere enn wordfeud for man slipper tenke på teite ord man aldri har hørt om som faktisk blir godkjent.
nei, hva er det? om det er gøy så kanskje jeg spiller? :D
nei, hva er det? om det er gøy så kanskje jeg spiller? :D
Det er ala wordfeud, bare at her er det farge og figurkombinasjoner som må klaffe. Med andre ord, du kan spille med hele verden!
Noen her som spiller mindfeud?
Ja, sporadisk!:)
Okei! Jeg har aldri spilt noen av delene, men jeg gjør et forsøk :D jeg heter vaskeklut der også jeg ;)
hvem er du, kanutten?
Er det farer forbundet ved å få barn for første gang når man er godt voksen. Hvis man f.eks venter til man er rundt 40 år, hva kan da gå galt i forhold til at man er i 20 årene?
Årene går, men jeg er enda ikke KLAR til å få barn, rett og slett. Men ser ikke bort fra at jeg en gang får lyst på barn.
Går det an at man blir glad i sine egne barn, men at man blir "gal" av andres bråkende og brysomme barn? Jeg har nemlig utviklet en sterk motvilje til enkelte barn. Får rett og slett "noia" av bråkende barn. Høye lyder. Det gjør nesten vondt i ørene. Holder på å gå på veggene, og må gjerne fjerne meg fra situasjonen før jeg begynner å kjefte og smelle. Det er så masse bråkete barn, som hyler og skriker, som krangler, som vræææææææler i butikken, som ikke lyer foreldrene. Som man bare får lyst til å riste og henge opp etter skolissene .hehe.
Mens fornuftige barn, som man kan snakke fornuft med, og som oppfører seg skikkelig og høffelig og tar hensyn til andre - de liker jeg. Da kan jeg være pedagosisk (gammel pedagog hehe), si og gjøre ting riktig. Være tålmodig og grei. Og det er jo slik jeg ønsker å være. Snill, blid, kjærlig, rettferdig, høffelig, vennlig i måten jeg snakker på, - ja det jeg har blitt opplært til da jeg utdannet meg. Og slik jeg var - før jeg møtte veggen og ble så heidundrande utbrent. Det er jo sånn jeg VIL være, Ønsker å være, og ER med de rette barna.
Slites mellom et ønske om barn - (og vanvittig glede fordi jeg ikke har barn - når jeg omgås bråkete/uhøffelige barn. )
Tenker at man nok kanskje vil tåle mer fra sine egne barn enn fra andres?
Tåler f.eks mye mer fra mine egne hunder enn andres.
Noen som har tanker om dette? Regner med det ikke bare er meg som blir kokheit i toppen av skrikerunger osv?
Veldig trist at jeg har det sånn. For jeg likte godt å jobbe med barn, iallefall de første årene. Nå nytter det ikke.
Føler meg må vente med barn til jeg kjenner meg klar til det ? Eller kan jeg da risikere at toget er gått, og plutselig en dag står jeg der og rakk ikke bli med?
Kan ikke svare på alt.. Men jeg har aldri vært et sånt "Barnemenneske". Venninna mi så etter barneklær som hennes fremtidlige baby kunne få, da vi gikk på ungdomsskolen, men jeg skulle aldri ha barn. Ikke likte jeg dem, ikke hadde jeg teken på dem, ikke noe kjemi med dem og syntes ihvertfall ikke de var noe særlig sjarmerende.
Men så klart det blir annerledes med sitt eget barn! Ihvertfall for flertallet, vil jeg tro.. Etter at jeg fikk Emma har jeg faktisk til og med blitt både glad i og knyttet bånd med flere barn på hennes alder.:) Blir ikke like oppgitt over andre bråkete barn heller, men er glad for at min lille engel oppfører seg greit, når vi er tilstede.:p
Men jeg kunne aldri jobba i barnehage, eller noe sånt. All den skrålinga og trassinga og kranglinga og greiinga. Jeg hadde skreket og løpt ut etter et kvarter på jobb.
Godt det ikke bare er meg :-)
Jeg har egen erfaring med å få barn ganske seint. Fikk min første da jeg var 35, og den siste (av tre) etter at jeg hadde fylt 40 år. Selv skulle jeg ønsket at jeg hadde kunnet få dem tidligere, for kroppen blir nok fortere sliten når man er såpass gammel. Men de ble ammet lenge alle tre. og det tar jo også kraft fra kroppen.
Derimot gjorde det meg ikke noe å gå glipp av noe da ungene var små, for jeg hadde allerede gjort så mye i mitt liv. :love:
Det ble sagt at det var større fare for blant annet Downs syndrom når moren var gammel, men jeg vet ikke om det er ny forskning på området nå?
Er det farer forbundet ved å få barn for første gang når man er godt voksen. Hvis man f.eks venter til man er rundt 40 år, hva kan da gå galt i forhold til at man er i 20 årene?
Føler meg må vente med barn til jeg kjenner meg klar til det ? Eller kan jeg da risikere at toget er gått, og plutselig en dag står jeg der og rakk ikke bli med?
Større sjanser for spontanabort og for tidlig fødsel. Større risiko for tvillinger med påfølgende tidlig fødsel og skader det kan medføre.
Økt risiko for å få barn med misdannelser og feks Downs.
Sjansen for å utvikle svangerskapsforgiftning og sjansen for morkakesvikt øker.
Av og til har fødselen vanskelig for å komme i gang når man er såkalt eldre. Det blir derfor hyppigere keisersnitt. Det kan også oppstå lettere komplikasjoner etter fødselen hos en som er midt i livet. Faren for blodpropp øker.
Som du ser, øker sjansene for komplikasjoner med økende alder! Men de aller fleste ganger går det helt fint med både mor og barn!
Mange har ventet på det rette toget bare for å oppdage at det alt har gått eller aldri kom eller ikke forlater perrongen! Gjør ting i ditt tempo og skulle du ende med å ikke få egen barn, vel, så ble det sånn, da! Ikke sett i gang med et så stort prosjekt som et barn bare fordi du er redd for at du kanskje kan komme til å angre på at du ikke gjorde det!
De fleste blir veldig glade i sine egne unger, da!;)
Det jeg har erfaring med er å være barnet til eldre foreldre... Mange med eldre foreldre sier at det er tamt og kjedelig - at foreldrene er "gamle". Men jeg opplevde det aldri sånn (mamma var 42 og pappa 47). De oppsøkte aktivt andre med barn på min alder og det gjorde nok at de holdt seg "unge" til sinns lenger.
Dessuten var det fint å bli født til litt mer rommelig økonomi enn det foreldrene mine hadde med brødrene mine (15 og 18 år tidligere). Den ene, store ulempen er at jeg mistet foreldrene mine tidlig. Nå ble ingen av dem særlig gamle (67 og 75 år), men det er noe å tenke på - uten at jeg synes det skal forhindre noen fra å velge barn når det er riktig for dem.
Ja, og på beintetthetsmåling møtte jeg ei grepa dame på 42 - som nettopp hadde født sin første... uten komplikasjoner. Og det var ingenting "tamt" eller "gammelt" ved den kvinnen.
Huff, det er en del skumle komplikasjoner ja :-(
Men er liksom redd for å sette i gang med barn, før jeg føler meg klar. Er redd jeg ikke skal klare ansvaret, den store oppgaven det faktisk er med et levende barn som er avhengig av deg. Er barn kan du liksom ikke bare be om å legge seg på plassen eller i buret ..... *ler litt*. Et barn må man ofre seg 100 prosent for. Man må gi hele seg. Gi avkall på søvn kanskje. Jeg er veldig avhengig av søvn. Kanskje får man et sykt barn som trenger en mye. Hva da om man ikke klarer dette, ikke er sterk nok både fysisk og psykisk? Sette seg selv helt til side, og gi alt for barnet. Jeg vet ikke om jeg er klar til det. OM jeg klarer natt etter natt med gråting, amming, bleier. Om jeg kommer til å klikke, og bare ta med meg dyne og pute i kjelleren og stappe sov i ro i ørene .. litt satt på spissen kanskje, men det er rart med det når man presses til det ytterste.
Overdriver nok noe, men det er ikke alltid en dans på roser. Min mor har gått med bekkenløsning på oss alle. Måtte ligge tre mnd på sykehus før den siste ble født, for hun kunne knapt bevege seg. Så jeg husker jo veldig godt hvordan det var.
Men jo. Jeg har innimellom lyst på barn. Og ser ikke bort fra at jeg når jeg har fått modne noen år til, kanskje er klar. Men 40 tallet blinker faretruende der fremme . Med alt det medfører.
Ja, mindfeud er kjempegøy! Jeg er Supera der også. ;) Fant Kanutten og vaskeklut. :snill:
TrillTrall
12-08-12, 10:38
Tenker at man nok kanskje vil tåle mer fra sine egne barn enn fra andres? Noen som har tanker om dette? Regner med det ikke bare er meg som blir kokheit i toppen av skrikerunger osv?
Helt klart. :) Jeg har aldri vært tussete etter unger, men elsker mine egne. Hadde knapt tatt i en unge før jeg fikk førstemann, tror ikke jeg hadde skiftet bleier på unger mindre enn 12 mnd heller.
Nå er mine 12 og 14 år og jeg er fremdeles ikke overbegeistret for alle andre unger, en del av dem er jo søte og gode og sånt, men jeg synes det er deilig at jeg ikke har ansvaret for dem og unngår faktisk å tilbringe veldig mye tid sammen med dem - spesielt når mine egne unger er hos faren sin. Da vil jeg gjerne ha helt barnefri. :)
Jeg har kokt kyllingkraft.. Hvor lenge kan den stå i kjøleskapet uten å bli dårlig? (fryserforslag er irrelevante, da jeg ikke har mulighet til å fryse den)
Jeg har kokt kyllingkraft.. Hvor lenge kan den stå i kjøleskapet uten å bli dårlig? (fryserforslag er irrelevante, da jeg ikke har mulighet til å fryse den)
Jeg vet ikke, men bruk "lukt-og-smak"-metoden. ;) Kanskje du kan koke den opp igjen for å forlenge holdbarheten?
Jeg vet ikke, men bruk "lukt-og-smak"-metoden. ;) Kanskje du kan koke den opp igjen for å forlenge holdbarheten?
I hvert fall 3-6 dager om den står stille uten å åpnes! Sannsynligvis mye lenger!
Skal du bruke litt og litt, ha den i små bokser så du bare kan ta ut det du trenger der og da!:)
Kanskje ikke relevant for deg, men for andre:
Kok inn til kraften er godt konsentrert og frys den i isbitposer. :)
Og klarer du å la fettlaget være intakt på den som ikke er frosset så holder den lenger også.
Sivensvans
13-08-12, 11:56
Men er liksom redd for å sette i gang med barn, før jeg føler meg klar. Er redd jeg ikke skal klare ansvaret, den store oppgaven det faktisk er med et levende barn som er avhengig av deg.
Synes det er klokt av deg å vente når du ikke er klar. Det er virkelig en gedigen oppgave å bli mamma. Går jo heller ikke å gjøre om på det når man først har fått et barn;)
Men, dette at man tåler mer fra sine egne kontra andres barn er nå aldeles sikkert. Ja, jeg får prate for meg selv - men, jeg tror det ligger litt innebygd i mennesker. For at du skal klare rollen som mamma (eller pappa) MÅ du ELSKE barnet ditt - derfor elsker de aller aller aller fleste foreldre barna sine. Det er måten å overleve på.
Husker da jeg ble mamma til min gode pode for snart 16 år siden ble jeg fyllt av en kjærlighet jeg aldri hadde opplevd før - det var en helt annerledes type kjærlighet enn hva jeg hadde opplevd før. Og, den var/er uendelig sterk. Som gjør at jeg ønsker å være en så god mamma som mulig, en mamma som er tilstede, som lytter, som er en venn, beskyttende, omsorgsfull. Det er det beste som har skjedd meg! :love:
Går ketolysesticks ut på dato? Om så, blir de ødelagte da?
Går ketolysesticks ut på dato? Om så, blir de ødelagte da?
Jepp, de går ut på dato!
Om de blir ødelagt, kommer litt an på hvordan de har blitt behandlet. Har de blitt utsatt for mye fukt og/eller temperaturforandringer, er de nok ikke lenger til å stole på. Har de ligget på samme sted med lokket godt igjen, bør de kunne brukes en god stund etter holdbarhetsdatoen!
Jepp, de går ut på dato!
Om de blir ødelagt, kommer litt an på hvordan de har blitt behandlet. Har de blitt utsatt for mye fukt og/eller temperaturforandringer, er de nok ikke lenger til å stole på. Har de ligget på samme sted med lokket godt igjen, bør de kunne brukes en god stund etter holdbarhetsdatoen!
deeeeet kan jo forklare hvorfor den ikke skifter farge når jeg mest sannsynlig er i ketose... :rolleyes:
"Internett eksplorer har fått et problem og har sluttet å virke , og må lukkes ......" noe i den duren
Denne kjekke meldingen får jeg nå opp i en rute stadig oftere. Gjerne gang på gang på gang samme dagen. Hva søren er dette da? har jeg fått noe virus tror dere?
Jeg synes det er veldig kjekt å legge kabaler. Tenkte å se på nett om jeg får frem fremgangsmåte for andre enn de jeg kan. Men så får jeg bare opp onlinekabaler. jeg vil spille med min kortstokk.
Noen som vet om sider på nett som jeg kan lære fra?
"Internett eksplorer har fått et problem og har sluttet å virke , og må lukkes ......" noe i den duren
Denne kjekke meldingen får jeg nå opp i en rute stadig oftere. Gjerne gang på gang på gang samme dagen. Hva søren er dette da? har jeg fått noe virus tror dere?
Hvor ofte sletter du midlertidige internettfiler?
Hvor ofte sletter du midlertidige internettfiler?
Hm, godt spørsmål. Hvor ofte bør det gjøres?
Hm, godt spørsmål. Hvor ofte bør det gjøres?
Det kommer an på hvor myedu surfer, men det beste er å sette opp til å slette hver gang du lukker Explorer.
Åpner du en side med flash? Flash kræsjer mye for tiden...
Jeg synes det er veldig kjekt å legge kabaler. Tenkte å se på nett om jeg får frem fremgangsmåte for andre enn de jeg kan. Men så får jeg bare opp onlinekabaler. jeg vil spille med min kortstokk.
Noen som vet om sider på nett som jeg kan lære fra?
Her (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_solitaire_card_games).
Photobscura
14-08-12, 01:21
ja, det MÅ ikke være flash, det var bare et eksempel. :) har du oppdatert nettleseren din? jeg gjetter på at du bruker firefox, da dette er en vanlig feil der.. 14.01 skal være nyeste versjon.
Og plutselig var ikke det så viktig lenger, da pc-en tok kvelden ... :p
Men, ja. Jeg sitter her med min nye skole-pc. Alt er finfint, jeg har stort sett fått den til å funke sånn som jeg vil ha den, med ett unntak. Dette er litt vanskelig å forklare, men jeg mener å ha klart å få bort denne funksjonen før, men nå finner jeg ingenting. Ikke hjelper det at OS-språket er på engelsk heller, da jeg er vant til norsk (har windows 7 premium, så jeg tror ikke det går an å endre heller). Men altså. Når jeg f.eks. skal flytte på en mappe, eller dra baren på siden i en mappe, eller i nettleseren for den saks skyld ned eller opp, så må jeg liksom klikke "den av" etterpå for å deaktivere den, ellers fyker den opp eller ned når jeg skal bruke musepekeren på noe annet. Den er liksom blåfarget, inntil jeg trykker på den for at den ikke skal være aktiv mer. Jeg vil jo helst slippe å måtte klikke på f.eks. en bar for å få den til å slutte å bevege seg. Noen som skjønner hva jeg mener, og vet hva jeg skal gjøre?
høyreklikk og se om du finner en låsefunksjon! mer aner jeg ikke da jeg får feber i bakhuet av windows og bruker linux :o
Photobscura
14-08-12, 02:05
høyreklikk og se om du finner en låsefunksjon! mer aner jeg ikke da jeg får feber i bakhuet av windows og bruker linux :o
Høyreklikk hvor? :p Høyreklikker jeg på f.eks. en sidebar så deaktiverer jeg den bare. ;) Skulle gjerne brukt linux, men jeg er avhengig av f.eks. adobe-programmer, dessverre.
ah. nei deaktivering var ikke det jeg tenkte på :p om ingen andre har gitt et riktig svar til i morra en gang kan jeg høre med nerdefolka mine om de vet. :)
Photobscura
14-08-12, 02:23
ah. nei deaktivering var ikke det jeg tenkte på :p om ingen andre har gitt et riktig svar til i morra en gang kan jeg høre med nerdefolka mine om de vet. :)
Deaktivere som i at f.eks. en sånn sidebar slutter å hoppe opp og ned selv når jeg bruker musepekeren etterpå. If that makes sence ... :cool:
Photobscura
14-08-12, 22:50
Men, ja. Jeg sitter her med min nye skole-pc. Alt er finfint, jeg har stort sett fått den til å funke sånn som jeg vil ha den, med ett unntak. Dette er litt vanskelig å forklare, men jeg mener å ha klart å få bort denne funksjonen før, men nå finner jeg ingenting. Ikke hjelper det at OS-språket er på engelsk heller, da jeg er vant til norsk (har windows 7 premium, så jeg tror ikke det går an å endre heller). Men altså. Når jeg f.eks. skal flytte på en mappe, eller dra baren på siden i en mappe, eller i nettleseren for den saks skyld ned eller opp, så må jeg liksom klikke "den av" etterpå for å deaktivere den, ellers fyker den opp eller ned når jeg skal bruke musepekeren på noe annet. Den er liksom blåfarget, inntil jeg trykker på den for at den ikke skal være aktiv mer. Jeg vil jo helst slippe å måtte klikke på f.eks. en bar for å få den til å slutte å bevege seg. Noen som skjønner hva jeg mener, og vet hva jeg skal gjøre?
Ingen som kan hjelpe, altså? Frøktelig irriterende ...
En annen ting. Jeg har fått, helt gratis, en student office-pakke. Men det følger med tre skiver; en cd og to dvd'er. Det står ca det samme på alle, bare tre forskjellige datoer (mars 2011, og juli 2010), så nå er jeg litt stuss på hvordan jeg går fram for å installere det? Har ikke hatt dette programmet på år og dag, det vil si -ikke siden den tid sånt noe faktisk fulgte gratis med windows. Så, noen som vet hvor jeg begynner, og med hvilken skive ...?
Jeg er p.t. 100% sykemeldt, ser ut til at det kan gå mot delvis sykemelding fra neste uke av. Jeg vet jeg må søke om å reise på utenlandsferie når man er sykemeldt for å beholde sykepengene.
Har tenkt å reise to uker til Kreta, men hva dersom jeg er delvis sykemeldt (f.eks 80/20%) må jeg fremdeles søke, skriver jeg da bare ferie/timer for de dagene jeg egentlig skulle jobba eller må jeg ta ut 2 uker ferie selv om jeg egentlig er delvis sykemeldt?
Håper noen forstod hva jeg mente, finner ikke noe svar hos NAV og er lei av å sitte i tlf kø der. Alt for fint vær til det :cool:
Photo - det må da finnes brukerstøtte på UiO? Det er nok bedre at du spør dem enn at vi skal gjette... ;)
Photobscura
15-08-12, 16:12
Photo - det må da finnes brukerstøtte på UiO? Det er nok bedre at du spør dem enn at vi skal gjette... ;)
Jeg har den ikke fra UiO, men fikk den av en kamerat som jobber på NITH, og han får jeg ikke tak i for øyeblikket. Skal dog på sånn studentweb-it-kurs-greier på fredag, kanskje jeg kan spørre noen der.
Om de på kurset ikke kan svare deg så kan du gå innom IT-tjenesten og spørre. De er vant til slike spørsmål! (Ingen av mine nerdevenner ville sjekke saken, da de er allergiske mot windows de også, beklager :o )
Ingen som kan hjelpe, altså? Frøktelig irriterende ...
En annen ting. Jeg har fått, helt gratis, en student office-pakke. Men det følger med tre skiver; en cd og to dvd'er. Det står ca det samme på alle, bare tre forskjellige datoer (mars 2011, og juli 2010), så nå er jeg litt stuss på hvordan jeg går fram for å installere det? Har ikke hatt dette programmet på år og dag, det vil si -ikke siden den tid sånt noe faktisk fulgte gratis med windows. Så, noen som vet hvor jeg begynner, og med hvilken skive ...?
Jeg tror du bare kan poppe inn en av dem og se hva den har å komme med? Om installasjonen er avhengig av en spesiell rekkefølge, skal programvaren kunne si fra hvis det er feil. Kan ikke se for meg at du ødelegger noe ved å ta en kikk, i alle fall. :cool:
Jeg tror du bare kan poppe inn en av dem og se hva den har å komme med? Om installasjonen er avhengig av en spesiell rekkefølge, skal programvaren kunne si fra hvis det er feil. Kan ikke se for meg at du ødelegger noe ved å ta en kikk, i alle fall. :cool:
Akkurat det tenkte jeg også, faktisk! :)
Photobscura
15-08-12, 17:14
Ja, jeg får kanskje bare prøve. Gå kronologisk til verks, f.eks. ;)
Du kan heller laste ned siste versjon fra internettet og bruke lisenskoden som følger med eksemplarer ditt. Så lenge det er riktig office-"versjon" (2007 eller 2010 feks) så er det lisenskoden din som avgjør hvilken funksjonalitet du får tilgang på :)
Du burde finne en sånn 30-dagers prøvesak som du da forlenger med lisenskoden.
Generelt ellers ville jeg gått for ENTEN cd eller DVD, og alltid den med den nyeste datoen på :)
Jeg er p.t. 100% sykemeldt, ser ut til at det kan gå mot delvis sykemelding fra neste uke av. Jeg vet jeg må søke om å reise på utenlandsferie når man er sykemeldt for å beholde sykepengene.
Har tenkt å reise to uker til Kreta, men hva dersom jeg er delvis sykemeldt (f.eks 80/20%) må jeg fremdeles søke, skriver jeg da bare ferie/timer for de dagene jeg egentlig skulle jobba eller må jeg ta ut 2 uker ferie selv om jeg egentlig er delvis sykemeldt?
Håper noen forstod hva jeg mente, finner ikke noe svar hos NAV og er lei av å sitte i tlf kø der. Alt for fint vær til det :cool:
Fikk aldri samme svar de ørten gangene jeg ringte til NAV og spurte om dette... det letteste er å ta ut 2 uker ferie, da trenger du ikke søke om å beholde sykepengene. Sykemeldingen din blir satt på "hold" i perioden du har ferie.
Du kan også såvidt jeg forstår ikke få utbetalt sykepenger for gradert sykemelding under ferie
"
Du skal ha ferie.
Du kan ikke få graderte sykepenger mens du har ferie. Du kan ta ut hele ferien i en gradert sykmeldingsperiode, da tar du "pause" i sykmeldingen uten at det blir noen ny arbeidsgiverperiode. Du angir ferieperioden på blankettdel D."
Uten at dette egentlig ble klarere, fordi du får jo ikke sykepenger når du har ferie og er 100% sykmeldt heller... Spørsmålet er vel at du lurer på hvor mange FERIEDAGER du må bruke i en slik situasjon :)
Fant et svar på internettet her (http://www.farmaceutene.no/id/1729) som jeg mener er ganske riktig forklart. Altså, tar du ut to ukers ferie blir det for deg som har en 100% stilling til vanlig 10 feriedager.
Jeg er stygt redd for at innlegget mitt ikke oppklarte en pøkk ;)
Jeg fikk beskjed om at så lenge man tar ut ferie får man ikke sykepenger selv om man går gradert. Ferie er ferie, både fra NAV og jobb.
Så lenge det er snakk om ferie altså. Men er det snakk om et utenlandsopphold på fridager kan man søke NAV om å få beholde sykepengene.
Takk Nerthus du oppklarte faktisk litt mer eller en pøkk :D eller rettere sagt du bekreftet det jeg trodde / har delvis funnet ut selv.
Det betyr jo såvidt jeg kan forstå at dersom jeg er delvis sykemeldt trenger jeg ikke å søke men avtaler bare ferie med arb.giver og krysser av for dette på sykemeldingen. Og jeg bruker da 10 dager ferie.
Er jeg fortsatt 100% må jeg søke NAV om å beholde sykepengene for en evt utenlandsreise, men følge dama jeg snakka med på nav pleide ikke det å være et stort problem å få gjennom.
Puh det er slitsomt å være naver.....;)
Takk Nerthus du oppklarte faktisk litt mer eller en pøkk :D eller rettere sagt du bekreftet det jeg trodde / har delvis funnet ut selv.
Det betyr jo såvidt jeg kan forstå at dersom jeg er delvis sykemeldt trenger jeg ikke å søke men avtaler bare ferie med arb.giver og krysser av for dette på sykemeldingen. Og jeg bruker da 10 dager ferie.
Er jeg fortsatt 100% må jeg søke NAV om å beholde sykepengene for en evt utenlandsreise, men følge dama jeg snakka med på nav pleide ikke det å være et stort problem å få gjennom.
Puh det er slitsomt å være naver.....;)
Nei, det stemmer ikke. Har du ferie hos arbeidsgiver har du fått feriepenger for det. Det opptjente du i fjor. Du kan ikke både motta feriepenger samt støtte fra NAV. I allefall det jeg fikk beskjed om.
Nei, det stemmer ikke. Har du ferie hos arbeidsgiver har du fått feriepenger for det. Det opptjente du i fjor. Du kan ikke både motta feriepenger samt støtte fra NAV. I allefall det jeg fikk beskjed om.
En annen sak er at hvis du er sykemeldt store deler av ferien din kan du kreve å få ny ferie senere.
En annen sak er at hvis du er sykemeldt store deler av ferien din kan du kreve å få ny ferie senere.
Jeg har ikke hatt ferie ennå og har heller ikke avtalt ferieperiode med arbeidsgiver. Det vil jo si at dersom jeg er 100% sykemeldt og reiser på ferie vil jeg miste sykepenger, dvs få to uker lønn trekt på neste utbetaling? Høres ikke riktig ut og det var ikke det jeg ble forklart av NAV, hva er da vitsen med å søke om å få reise utenlands? Er jeg derimot delvis sykemeldt og tar ferie får jeg vanlig lønn av arbeidsgiver for de to ukene og sykepenger for resten av mnd antar jeg. nå få jeg ingenting av NAV direkte heller da, alt ordnes gjennom arb giver.
Jeg har ikke hatt ferie ennå og har heller ikke avtalt ferieperiode med arbeidsgiver. Det vil jo si at dersom jeg er 100% sykemeldt og reiser på ferie vil jeg miste sykepenger, dvs få to uker lønn trekt på neste utbetaling? Høres ikke riktig ut og det var ikke det jeg ble forklart av NAV, hva er da vitsen med å søke om å få reise utenlands? Er jeg derimot delvis sykemeldt og tar ferie får jeg vanlig lønn av arbeidsgiver for de to ukene og sykepenger for resten av mnd antar jeg. nå få jeg ingenting av NAV direkte heller da, alt ordnes gjennom arb giver.
Har du fått feriepenger i år fra arbeidsgiver?
Har du fått feriepenger i år fra arbeidsgiver?
Hvis du har fått feriepenger fra arbeidsgiver vil du få lønn fra arbeidsgiver selv om du drar på ferie. Men du vil ikke få stønad fra nav i den perioden siden det er ferie. Feriepenger for ferien i år opparbeidet du i fjor.
Jeg driver og lager en pakkeliste, skal til Tyrkia. Men så er det alltid noe man glemmer. Så derfor håpte jeg dere kunne hjelpe meg med å huske disse tingene man alltid står og banner for at man har glemt når man er fremme.
Jeg driver og lager en pakkeliste, skal til Tyrkia. Men så er det alltid noe man glemmer. Så derfor håpte jeg dere kunne hjelpe meg med å huske disse tingene man alltid står og banner for at man har glemt når man er fremme.
Penger, pass og "pillett" - alt annet kan fikses ved hjelp av de tre første...:D
En eller to av lavkarbobøkene som har ligget på todo-lista lenge.
Mobillader.
Fulladet reisebatteri hvis du har (et eksternt lite batteri som har nok strøm til å lade opp mobil og lignende flere ganger).
Penger, pass og "pillett" - alt annet kan fikses ved hjelp av de tre første...:D
:ja: Men alltids greit å ha med solkrem, eventuelt tablettar du treng, zyrtec?, myggmiddel, om det er mot kløe eller sjølve beista, compeed, vaskemiddel til handvask av kle, gode sandalar!
Photobscura
16-08-12, 23:25
Latmanns sydetur i oktober? Ikke for mye småbarn eller fulle britiske tenåringer, ikke for dyrt å reise eller bo. Badetemperatur etc. Aktuell destinasjon, anyone?
Latmanns sydetur i oktober? Ikke for mye småbarn eller fulle britiske tenåringer, ikke for dyrt å reise eller bo. Badetemperatur etc. Aktuell destinasjon, anyone?
Egypt
(bare ikke samme uke som høstferien)
Photobscura
17-08-12, 07:33
Egypt
(bare ikke samme uke som høstferien)
Egypt er for dyrt, og det må nesten være høstferien ... :o Tenkte mer Hellas/Tyrkia/Spania, forsåvidt.
Du får ikke noe billig i høstferien, vennen! :nei:
Ikke med mindre du er villig til å reise på kun få timers varsel, da!
Photobscura
17-08-12, 14:01
Du får ikke noe billig i høstferien, vennen! :nei:
Ikke med mindre du er villig til å reise på kun få timers varsel, da!
Hmmm ... Skjønner ...! Har jo aldri vært på sydentur før, og nå som jeg er student og sånn, så er det liksom ikke så lett å bare dra sånn når som helst. Men men. Jeg får være på utkikk!
Hmmm ... Skjønner ...! Har jo aldri vært på sydentur før, og nå som jeg er student og sånn, så er det liksom ikke så lett å bare dra sånn når som helst. Men men. Jeg får være på utkikk!
Studenter kan da som regel reise akkurat når det passer dem. Er vel ikke mye obligatorisk oppmøte på ditt studie heller.
Men følger du lit tmed og er villig til å dra "hvorsomhelst" på kort varsel kan du komme lang for 995,- :D
Photobscura
17-08-12, 15:09
Studenter kan da som regel reise akkurat når det passer dem. Er vel ikke mye obligatorisk oppmøte på ditt studie heller.
Men følger du lit tmed og er villig til å dra "hvorsomhelst" på kort varsel kan du komme lang for 995,- :D
Er nok mye mer obligatorisk undervisning nå enn det var før. Har minst to seminarer i uka med oppmøteplikt ... Mye som ikke er som før på universitetet, merker jeg ... :o Men fraværsprosenten kan være en del høyere enn på f.eks. vgs.
Som sagt, skal være på utkikk. Kjæresten er temmelig fleksibel, heldigvis.
Hvis du har fått feriepenger fra arbeidsgiver vil du få lønn fra arbeidsgiver selv om du drar på ferie. Men du vil ikke få stønad fra nav i den perioden siden det er ferie. Feriepenger for ferien i år opparbeidet du i fjor.
Og hvorfor i all verden skal man da søke om å beholde sykepenger fra NAV dersom man vil reise utenlands? Ellers er det vel bare å reise og får det betalt av arb giver? Noe som skurrer her gitt :confused:
Og hvorfor i all verden skal man da søke om å beholde sykepenger fra NAV dersom man vil reise utenlands? Ellers er det vel bare å reise og får det betalt av arb giver? Noe som skurrer her gitt :confused:
Jeg fikk det forklart slik:
Dersom det er ferie (av de ukene som man har avtale med hos arbeidsgiver) så skal dette dekkes av feriepengene, og ikke nav. Er det utenlandsopphold utført under sykemelding som ikke er av avtalt ferie med arbeidsgiver (altså den tiden man skulle ha jobbet dersom man var frisk) så må det søkes fordi da skal denne tiden dekkes av NAV og de kan nekte å yte sykepenger om man drar....
Sitter her ganske irritert nå, og skal ringe telenor i morgen.
For noen år siden så fikk jeg såkalt IP telefon - dvs ringer via internett.
fikk vite at dette er GRATIS å ringe med.
Likevel så faktureres jeg hver måned for samtalene jeg ringer med min hustelefon. Til andre fasttelefoner, og til mobiltelefoner.
Nå er jeg lei av dette. Fikk vite av en bekjent at jeg kun kan ringe gratis med IP telefon i mitt distrikt - ikke i hele landet. Dette virker jo helt sprøtt. Skal jeg kunne ringe gratis- så vil jeg ringe gratis. Noen som vet hvorfor jeg likevel må betale for alle samtalene mine??
har også fått 400 kr ekstra på regningen for å surfe med mobilt internett - og jeg kan ikke forstå det stemmer ! Jeg har surfet med wifi - til trådløst nett hvor jeg har skrevet inn kodenøkkel. Jeg har omtrent ikke brukt mobilt internett. Likevel står tlf med E eller 3G . Noe suger penger av meg her. Jeg kan ikke forstå at jeg har brukt 400 kroner på surfing. Hvor lenge kan man surfe for 400 kr?? regner med det er en del tid.
Er irritert og oppgitt nå. Drittregning !!! Må ringe i morgen og finne ut av dette .... sukk, men da er vel all piffen gått ut av meg :-(
Jeg fikk det forklart slik:
Dersom det er ferie (av de ukene som man har avtale med hos arbeidsgiver) så skal dette dekkes av feriepengene, og ikke nav. Er det utenlandsopphold utført under sykemelding som ikke er av avtalt ferie med arbeidsgiver (altså den tiden man skulle ha jobbet dersom man var frisk) så må det søkes fordi da skal denne tiden dekkes av NAV og de kan nekte å yte sykepenger om man drar....
Takk for oppklaringen, det var det jeg også trodde ellers er det jo ganske urimelig at man skal måtte sende en søknad. Dette er ikke en avtalt ferie med arbeidsgiver, men dersom NAV setter seg på bakbeina får jeg heller "avtale" ferie for ikke å tape penger. Forstod det sånn på de på nav at så lenge man søker på rette måten (erklæring fra lege) så skulle ikke det være et problem så lenge de ikke har mistanke om "urent spill".
Får se hva legen sier neste uke, mulig det blir delvis sykemelding og da gjelder jo ikke denne problemstillingen uansett. Da vil jeg jo får lønn av arbeidsgiver som normalt uten trekk og fører 10 feriedager.
Hvorfor akkurat i høstferien? Nå vet jo ikke jeg hvilke studier du har kommet inn på, men her i Stavanger (og for svært mange andre høgskoler/universitet) er det ikke en bestemt uke for høstferie, bortsett fra på lærerutdannelsen. Det hender jo at en del forelesninger er avlyst akkurat i høstferien siden enkelte har barn som har fri. Dersom du kan reise litt utenom akkurat de ukene som er høstferie vil du få en mye bedre pris, for alle priser går opp i skoleferien.
Hvor skal du reise, tja si det. Er en del plasser å velge mellom selv i oktober. Mitt beste tips, gå på de store turoperatørene sine sider (evt expedia, finn.no) og legg inn et søk der du bare spesifiserer dato og se hva du får opp av destinasjoner. Så kan du klikke deg inn på de ulike plassene og lese litt om klima osv, spørs jo hvor varmt du vil ha det. Som du allerede har fått tips om kan det lønne seg å vente med å bestille dersom du kan reise på kort varsel. Prisene på restplasser går som oftest godt ned etter som avreise nærmer seg. Jeg har tenkt å reise i september og så lang har ikke prisene gått ned, tvert i mot, for det er så enorm etterspørsel pga av den dårlige sommeren. Det er faktisk en del fulle fly allerede.
Veldig ut av tema, jeg vet, men dette er ett sted hvor det alltid er noen våkne, og man kan få svar.. Spørsmålet er: hvor, og hvordan melder men inn bekymringsmelding ang barn?
Barnevernsetaten var det iallefall før i tiden........
Noen som vet hvorfor jeg får lilla-svarte "blåmerker" på lår og legger uten at jeg har skadet meg? "Blåmerkene" finnes ikke ømme, er bare mørke og stygge og dukker opp helt sånn plutselig.
Det er ikke sprøytene som gjør det, fordi "blåmerkene" dukker opp også utenfor stikk-sonene mine, f.eks på legger
Veldig ut av tema, jeg vet, men dette er ett sted hvor det alltid er noen våkne, og man kan få svar.. Spørsmålet er: hvor, og hvordan melder men inn bekymringsmelding ang barn?
http://www.barnevernet.no/Forebygge/Bekymret/Bekymringsmelding-fra-privatpersoner/
Photobscura
18-08-12, 13:44
Hvorfor akkurat i høstferien? Nå vet jo ikke jeg hvilke studier du har kommet inn på, men her i Stavanger (og for svært mange andre høgskoler/universitet) er det ikke en bestemt uke for høstferie, bortsett fra på lærerutdannelsen. Det hender jo at en del forelesninger er avlyst akkurat i høstferien siden enkelte har barn som har fri. Dersom du kan reise litt utenom akkurat de ukene som er høstferie vil du få en mye bedre pris, for alle priser går opp i skoleferien.
Hvor skal du reise, tja si det. Er en del plasser å velge mellom selv i oktober. Mitt beste tips, gå på de store turoperatørene sine sider (evt expedia, finn.no) og legg inn et søk der du bare spesifiserer dato og se hva du får opp av destinasjoner. Så kan du klikke deg inn på de ulike plassene og lese litt om klima osv, spørs jo hvor varmt du vil ha det. Som du allerede har fått tips om kan det lønne seg å vente med å bestille dersom du kan reise på kort varsel. Prisene på restplasser går som oftest godt ned etter som avreise nærmer seg. Jeg har tenkt å reise i september og så lang har ikke prisene gått ned, tvert i mot, for det er så enorm etterspørsel pga av den dårlige sommeren. Det er faktisk en del fulle fly allerede.
Hmm, jeg hadde inntrykk av at det er høstferie på UiO, jeg ... Vel. Jeg er ganske utrent i reising, må jeg innrømme, må tydeligvis tenke mer over dette ... :o
Hmm, jeg hadde inntrykk av at det er høstferie på UiO, jeg ... Vel. Jeg er ganske utrent i reising, må jeg innrømme, må tydeligvis tenke mer over dette ... :o
Tror ikke høyskolene og universitetene har offisiell høstferie, men i Kristiansand har de undervisningsfri i uke 40 fordi de vet at de fleste studentene stikker hjem allikevel... Har du sjekket timeplanen? Det står i min :)
Photobscura
18-08-12, 15:15
Tror ikke høyskolene og universitetene har offisiell høstferie, men i Kristiansand har de undervisningsfri i uke 40 fordi de vet at de fleste studentene stikker hjem allikevel... Har du sjekket timeplanen? Det står i min :)
Har faktisk ikke sjekket timeplanen. :p Er litt informasjon overloada, så i dag har jeg tatt helt fri fra å tenke på skole. :cool: Men du har rett. Jeg skal sjekke! :)
Jeg var på en tyrkisk restaurant nå nylig, og spiste kyllingspyd med salat. Det kyllingspydene var nydelige! Det var marinert i ett eller annet. Noen som har tips om gode oppskrifte til slik marinade? DVS kyllingmarinade med tyrkisk vri?
Lurer også på om noen har peiling på Tofu... Kjøpte en pakke i dag, men ander ikke hvordan jeg skal bruke den... ;)
Er det egentlig mulig å bryte ut av onde sirkler, eller er vi for evig dømt til å gjenta våre feil?
Er det egentlig mulig å bryte ut av onde sirkler, eller er vi for evig dømt til å gjenta våre feil?
hehe...Ja, si det... Det er mulig ja, det tror jeg... Men ofte er vi den vi er, til vi stuper. Men man lærer jo av sine feil da, så da blir det forhåpentligvis færre feil med åra ;)
Men man lærer jo av sine feil da, så da blir det forhåpentligvis færre feil med åra ;)
ja, gjør vi egentlig det? Eller bare tror vi at vi lærer, og at det derfor kommer til å gå mye bedre neste gang? Noe det jo ofte ikke gjør... :rolleyes:
ja, gjør vi egentlig det? Eller bare tror vi at vi lærer, og at det derfor kommer til å gå mye bedre neste gang? Noe det jo ofte ikke gjør... :rolleyes:
Joda - man lærer. Men man må aktivt jobbe hele tiden for ikke å falle tilbake til gamle (u-)vaner/mønstre.
Jeg vil si at uten tvil lærer vi, det er bare det at av og til får vi tilbakefall
ja det er mulig, men det krever konsekvent jobbing.
Jeg snakker ikke primært om f.eks kosthold denne gangen. Men større ting som kanskje påvirker andre mer enn en selv. At selv om man vet man sårer andre klarer man ikke bryte sirkelen. Eller er det faktisk mulig? Eller er det derfor det er vanskelig, fordi det ikke i første rekke går ut over en selv?
Når man kommer til det punktet at man innser at man absolutt må forandre seg fordi væremåten vår sårer / skader andre, så klarer man og forandre seg.
Klarer man ikke og forandre seg da, så har man ikke forstått hvor skadelig en selv er for andre.
Jeg snakker ikke primært om f.eks kosthold denne gangen. Men større ting som kanskje påvirker andre mer enn en selv. At selv om man vet man sårer andre klarer man ikke bryte sirkelen. Eller er det faktisk mulig? Eller er det derfor det er vanskelig, fordi det ikke i første rekke går ut over en selv?
Jo, jeg mener det - og skjønte at det ikke var kosthold første gangen jeg svarte også. Saken er det at uansett hva man må jobbe med så er det først og fremst viljen man må dreie først. Har man ikke viljen til endring skjer det ikke, men har man viljen så er det mulig. Selv da vil man feile, men forhåpentligvis mer og mer sjelden.
Og ... det er en god begynnelse å snakke ut om det.
Moren min har en eldgammel Samsung-telefon som man ikke kan koble til pc etc. med ledning, gå på nettet med etc. Hun har også verdens verste ringelyder på nevnte telefon, bare sånne spacy greier som var kult for fjortisene da den ble kjøpt for sånn ca. 143 år siden. Hun ønsker seg desperat en ny ringetone, men det må vel være en sånn som sendes med mms? Hvor finner man slike i dag?
Moren min har en eldgammel Samsung-telefon som man ikke kan koble til pc etc. med ledning, gå på nettet med etc. Hun har også verdens verste ringelyder på nevnte telefon, bare sånne spacy greier som var kult for fjortisene da den ble kjøpt for sånn ca. 143 år siden. Hun ønsker seg desperat en ny ringetone, men det må vel være en sånn som sendes med mms? Hvor finner man slike i dag?
Forsøk å google polyfoniske ringetoner......?
Jeg var på en tyrkisk restaurant nå nylig, og spiste kyllingspyd med salat. Det kyllingspydene var nydelige! Det var marinert i ett eller annet. Noen som har tips om gode oppskrifte til slik marinade? DVS kyllingmarinade med tyrkisk vri?
Lurer også på om noen har peiling på Tofu... Kjøpte en pakke i dag, men ander ikke hvordan jeg skal bruke den... ;)
Noen som vet?
Noen som vet?
Litt vanskelig å uttale seg om tyrkisk kyllingmarinade uten å vite mer om hvilken type det var. Var den yoghurtbasert? Syrlig? Sterk? Noe du kan gjenkjenne om du googler "turkish chicken marinade"?
Tok opp rimmad sidfläsk på torsdag, som av ymse grunner aldri ble spist. Det har ligget i vakumpakke i kjøleskap siden da. Kan det spises i dag?
Vet at jeg kan lukte på det osv, men kan noen synse litt om det?
Tok opp rimmad sidfläsk på torsdag, som av ymse grunner aldri ble spist. Det har ligget i vakumpakke i kjøleskap siden da. Kan det spises i dag?
Vet at jeg kan lukte på det osv, men kan noen synse litt om det?
Jeg hadde spist det dersom det består luktetesten.
1) Det er salt
2) Det er vakumpakket
3) Det har bare vært oppe i 4 dager...
Vi har åpnet flesk i kjøleskapet lenger enn det.
Jeg hadde spist det dersom det består luktetesten.
1) Det er salt
2) Det er vakumpakket
3) Det har bare vært oppe i 4 dager...
Vi har åpnet flesk i kjøleskapet lenger enn det.
Samme som jeg tenker. (Men jeg har vært i overkant avlsappet i forhold til sånt før, og fått kjenne det, så ville bare jsekke hva andre mener :D)
Litt vanskelig å uttale seg om tyrkisk kyllingmarinade uten å vite mer om hvilken type det var. Var den yoghurtbasert? Syrlig? Sterk? Noe du kan gjenkjenne om du googler "turkish chicken marinade"?
Vet du hva, jeg glemmer helt at det finnes google jeg!! Jeg har funnet noen oppskrifter der... Takk ;)
Sminketips...
Jeg har brukt Christian Dior sin fundation (krem) en stund, og er veldig fornøyd med den. Men den er veldig dyr, så jeg lurer på om noen her med peilig på sminke, kan anbefale en billig en... en som ikke tetter igjen huden, eller som gir kviser... har normal hud.
Sminketips...
Jeg har brukt Christian Dior sin fundation (krem) en stund, og er veldig fornøyd med den. Men den er veldig dyr, så jeg lurer på om noen her med peilig på sminke, kan anbefale en billig en... en som ikke tetter igjen huden, eller som gir kviser... har normal hud.
http://www.laminerals.com/Mineral-Foundation_c_8.html <- den.
Fritt for alle mulige uhumskheter som nær sagt ALLE flytende foundationer (og alle de som selges på cubus/H&M/lindex etc) har.
Noen er fornøyde med ID/bare minerals, men det inneholder visst også et stoff som kan være allergifremkallende. Jeg ville gått for LA Minerals om jeg skulle kjøpt ny i dag i hvert fall....
Sminketips...
Dersom du vil ha en god foundation som sitter godt og er ren for de aller fleste uhumskheter anbefaler jeg deg Jane Iredale sin. Det er en av de aller beste på det norske markedet og er basert å naturlige mineraler og planteoljer. Denne finnes også mineralsminke under navnet Fedora og den får du på apotek som selger sminke. Den koster jo litt, men min foundation har vart leeeenge nå og jeg blir ikke tørr i huden av den - Jippi. Ellers er det jo diverse merker å finne på nettet i utlandet, men ikke alle er like rene selv om de markedsføres slik og jeg har prøvd mange forskjellige.
Jeg er ekstremt ømfintlig i huden og må være veldig nøye og sverger nå kun til Jane Iredale makeup. ID bør du være forsiktig med for den inneholder bismuthoksid (fremdeles) og det kan gi allergiske reaksjoner, tette porer, gi grå hud m.m.
Edit: Jeg betalte 300 kr for et starterkit med JI mineralfoundation. Det var primer, foundation, rouge, lipgloss, fuktighetsspray og børste i en nydelig liten sminkeveske som er laget av gjenvunnet materiale. Jeg sminker meg i snitt 5 dager i uka, kjøpte dette i midten av mai og har mye igjen ennå. Har nettopp kjøpt ny primer da :)
Sminketips...
Hvilken av de flytende fra Dior er det du bruker? Greit å vite, hvis vi skal foreslå en med samme egenskaper/kvaliteter.
På Feelunique.com har de masse flyende foundations til langt lavere pris en i norsk parfymeri, de betaler også tilbake moms og fortollingsavgift hvis du sender dem kvitteringen for det du har betalt når du har hentet pakken på postkontoret. Kan anbefale disse varmt:
http://www.feelunique.com/p/Lancome-Teint-Idole-Ultra-24h-Foundation-30ml
http://www.feelunique.com/p/Yves-Saint-Laurent-Teint-Resist-Foundation-30ml
http://www.feelunique.com/p/Clarins-Everlasting-Foundation-SPF15-30ml
Og, hvis du vil ha en virkelig grisebillig en:
http://www.feelunique.com/p/Rimmel-Lasting-Finish-Foundation-112g
Feelunique har, som du ser, sommersalg nå i tillegg, så alt er ekstra billig. Er du usikker på farge kan du jo teste i parfymeri først.
Ang. dette med ulumskheter i flytende foundation- så lenge man er nøye med å fjerne sminke om kvelden er virkelig ikke vanlig flytende foundation særlig farlig. Mineralsminke ble hypet sinnsvakt opp for endel år siden, og mange tviholder forsatt på at det er så mye bedre, men...selv merket jeg ikke en puck forskjell på huden da jeg gikk over fra vanlig flytende foundation til mineralsminke, heller ikke noen forskjell da jeg gikk over til flytende igjen flere år senere.
Tradisjonell flytende foundation holder dessuten mye bedre, og er mine søl og pes å påføre.
Forsøk å google polyfoniske ringetoner......?
Takk! :)
Tusen takk for sminketisp dere!! Flott med slike tilbakemeldinger!! :)
Jeg bruker nå: Capture Totale Sérum de teint Dior. Og så bruker meg I.d. sin fundtion med solfaktor 30 i, i tillegg...
Photobscura
21-08-12, 10:16
Hva gjør man med liktorner som ikke en gang acetylsyreplaster kan ta knekken på ...? :o
Hva gjør man med liktorner som ikke en gang acetylsyreplaster kan ta knekken på ...? :o
Kjerringråd: Ta vanlig matolje på et plaster/gasbind og strø på godt med salt. Legg dette på liktorna og forbind godt. La virke et par dager, skyll og repeter så lenge det er nødvendig. ( har ikke prøvd sjøl, men ei venninne sverger til dette)
Lar legen fjerne dem!
Er uhyggelig vondt å sette bedøvelsen.:eek: Resten er ikke plagsomt i det hele tatt.;)
Fikk fjernet en for 15 år siden ca og har ikke merket noe til den i ettertid!
Photobscura
21-08-12, 10:58
Kjerringråd: Ta vanlig matolje på et plaster/gasbind og strø på godt med salt. Legg dette på liktorna og forbind godt. La virke et par dager, skyll og repeter så lenge det er nødvendig. ( har ikke prøvd sjøl, men ei venninne sverger til dette)
Det kan jeg jo prøve.
Lar legen fjerne dem!
Er uhyggelig vondt å sette bedøvelsen.:eek: Resten er ikke plagsomt i det hele tatt.;)
Fikk fjernet en for 15 år siden ca og har ikke merket noe til den i ettertid!
Og om det ikke funker, så blir det vel legen. Nå er det rett før jeg ikke klarer å gå normalt. :p
Jeg fikk fjernet liktorn hos legen; bedøvelsesprøyter er jo aldri gøy, men det gikk helt fint uten store smerter. Gikk på jobb to timer etterpå uten problemer.:D
Et husråd er og skjære opp et blad av takløk, feste med saftsiden inn mot såret og ha det der natten over. Morgenen etter fjernes takløken og i beste fall kan liktornen fjernes uproblematisk, men om ikke det går, gjentar man det samme i et par netter til.
Grønnsåpevann myker opp og desinfiserer, ville kanskje prøvd det også?
Grønnsåpe hjelper ikke på en allerede eksisterende liktorn, men er en fin måte og forhindre dem på, etter min erfaring
Grønnsåpe hjelper ikke på en allerede eksisterende liktorn, men er en fin måte og forhindre dem på, etter min erfaring
Ja, jeg tenkte det hindret videre utvikling evt
Photobscura
21-08-12, 18:22
Jeg fikk fjernet liktorn hos legen; bedøvelsesprøyter er jo aldri gøy, men det gikk helt fint uten store smerter. Gikk på jobb to timer etterpå uten problemer.:D
Et husråd er og skjære opp et blad av takløk, feste med saftsiden inn mot såret og ha det der natten over. Morgenen etter fjernes takløken og i beste fall kan liktornen fjernes uproblematisk, men om ikke det går, gjentar man det samme i et par netter til.
Hmm, takk for tips, men hva er takløk?
Grønnsåpevann myker opp og desinfiserer, ville kanskje prøvd det også?
Funker ikke. Jeg holder ellers på å prøve å bli snillere med føttene mine. ;) Men akkurat liktorner ligger veldig til familien ...
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.