View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Ikke hvis du har ork og helse til å sove halvannen til to timer, våken en time, sove halvannen igjen tre ganger i løpet av natta i to-tre år minst, våke gjennom oppkast, snørr, tenner... Levere OG hente i bhg ( du vet ikke hva stress er før du har stått i kø rett før bhg stenger...) være hjemme med sykt barn, aldri våkne av deg selv lenger (og alltid bli vekt før kl sju), aldri ha tid til venner, trening, sosialt med jobben, ferieturer... Aldri lenger ha råd til klær eller noe til deg selv. Ikke dusje på dagesvis, eller aldri kunne gå på do aleine.
Hvis du er klar for alt dette, og i tilleg har igjen overskudd til å følge opp og utvikle intellekt og mentale ferdigheter hos barnet... Så ok. Men jeg kan ikke fatte at noen vil seg selv eller barnet så vondt!
Jeg hadde ALDRI klart det uten en pappa. Og jeg var forberedt på at det kom til å bli slitsomt, enda var jeg ikke i nærheten engang av hvordan det egentlig er. Og jeg har en veldig frisk unge. Mange har absolutt ikke det....
Lån hvertfall en unge først i noen dager.
Det blir vel rett og slett ofte hva man gjør det til selv.:) Har aldri kjent meg igjen i disse forferdelige skildringene Carisma spyr ut om foreldrelivet. Har aldri vært borti noen som har det så forferdelig med dette livet. Folk har store utfordringer med syke barn, det finnes alenemødre til både ett, to og åtte barn, likevel har de det ikke så grusomt som dette.
Jøje-meg!
Tror aldri jeg har hørt noen svartmale det å få barn så grundig som dette. For meg er ikke dette noen preventiv skildring, heller en beskrivelse fra noen som ikke takler å ha barn. Kjenner da absolutt ingen, hverken alenemødre eller foreldrepar som har det på denne måten.
Jeg er ikke fremmed for tanken selv, å få barn alene, men gir det enda et par år å finne meg en mann. Jeg er såpass sikker på meg selv, og vant til å omgås barn, at jeg vet hva jeg er kapabel til å takle. Selvsagt blir det stressende og slitsomt til tider, men så er jeg ganske så sikker på at det er verdt det også.
Å joda, på en dårlig dag etter mange netter med lite søvn kunne jeg nok også ha beskrevet det på denne måten! :p
Vi er alle forskjellige og takler ting svært ulikt! Noen barn er mye syke, sover svært lite og er langt over middels aktive! Om man da sliter litt selv i perioder, kan det være svært, svært slitsomt å skulle være den voksne, store, sterke, fornuftige, flinke! Jeg har hatt pasienter i akuttpsykiatrien som har brutt sammen under slike forhold, både med og uten en far ved sin side! Har til og med hatt en far som tippet av alt styr og stress rundt et svært aktivt barn med ekstremt lite søvnbehov!
Kjenner da absolutt ingen, hverken alenemødre eller foreldrepar som har det på denne måten.
de aller færreste vil vel innrømme at det er slik det egentlig er. For det er tabu å ikke fake lykkelig småbarnsmor. Men om man snakker ordentlig med de (spør hva som er de største utfordringene f.eks) vil det komme fram en del andre ting. Det er en grunn til at forhold skjærer seg, tidsklemma er et velbrukt uttrykk, undersøkelser viser at barnløse er lykkeligst osv. :rolleyes:
Og det positive som veier opp... Hva er egentlig det? Når de endelig sover og du har noen timer til å rydde huset i fred og ro?
Google f.eks alenemor, sliten småbarnsmor, smbarnsforeldre eller andre ting i samme sjanger.... Eller se unge mødre på tv :rolleyes:
I tillegg kommer bekymringene for alt du ikke ante eksisterte engang før du fikk barn! og vissheten om at det bare er opp til deg at det fungerer i samfunnet og ikke blir en ny Breivik f.eks...
Og det positive som veier opp... Hva er egentlig det? Når de endelig sover og du har noen timer til å rydde huset i fred og ro?
Slapp av Carisma, de første atten årene er verst :D
Jeg har da også hatt våkennetter, sykdom, vanskelige tider, mye å gjøre osv osv og har ingen problemer med å innrømme det. Det har vel alle? At vi takler det forskjellig er en ting, men at man ikke klarer å se noe positivt med å ha barn, når man har det, det er ganske drøye greier. Og å gå rundt og tro at alle har det miserabelt som forelder, men bare later som at det er helt Ok.. Det har ikke rot i virkeligheten.
de aller færreste vil vel innrømme at det er slik det egentlig er. For det er tabu å ikke fake lykkelig småbarnsmor. Men om man snakker ordentlig med de (spør hva som er de største utfordringene f.eks) vil det komme fram en del andre ting. Det er en grunn til at forhold skjærer seg, tidsklemma er et velbrukt uttrykk, undersøkelser viser at barnløse er lykkeligst osv. :rolleyes:
Google f.eks alenemor, sliten småbarnsmor, smbarnsforeldre eller andre ting i samme sjanger.... Eller se unge mødre på tv :rolleyes:
I tillegg kommer bekymringene for alt du ikke ante eksisterte engang før du fikk barn! og vissheten om at det bare er opp til deg at det fungerer i samfunnet og ikke blir en ny Breivik f.eks...
Du tror ikke du kan gå rundt med en fødselsdepresjon, vennen! :confused:
Det ville ikke vært så rart med tanke på alle omstendigheter rundt svangerskap, fødsel og barseltid!
Jeg har jobbet noen år i barnehage, og er utdannet barne og ungdomsarbeider, og pedagogen inni meg er der nok, men jeg orker ikke stresset og lydene og kaoset som det er i barnehage, lenger. Og det har i veldig mange år vært svææææært effektiv prevansjon hehe. Har vært lykkelig over å slippe hyl og skrik og alt som kommer med det å ha barn.
Men nå kjenner jeg savnet. Har så mye jeg har lyst å føre videre, så mye jeg har lyst å gjøre sammen med et barn, Det å ha en så viktig liten person i livet. Pedagogen har jeg fremdeles i meg, og har mange tanker om hvordan jeg ville gjort i ulike situasjoner hvor jeg ser andre sliter. Men ser også at man er bare et menneske, og man er ikke perfekt. Og man blir sikkert lut lei mange ganger ! Og det er nok greit å ha noen å dele det med - så lenge denne personen er en som er klar for oppdraget. For det er jo ikke slik at om man er to så får man hjelp. Selv er jeg hjemmeværende, og da ville det meste med barn og hjem falle på meg, siden mannen da er i jobb. Og da er det jo naturlig at mannen gjør mindre hjemme, og kanskje ikke blir noen avlastning.
Det er et stort ansvar og det har tatt meg mange år å komme hit jeg er nå, og faktisk føle at jeg savner å ha barn ! :-)
TrillTrall
29-12-12, 16:36
Det er jo ikke slik for alle. Som du ser er det ingen som er enige med deg her så langt. Selv hadde jeg et barn som var hjertesykt (hadde stor hjerteoperasjon 6 dager, 6 mnd og 2 år 8 mnd gammel) og var til utallige kontroller i disse tre årene + et friskt barn som hadde kolikk fra hun var 2-12 uker gammel og hylte fra kl. 16-23 hver dag, det er 1 år, 11 mnd og 5 dager mellom dem. Selvfølgelig var det slitsomt og tungt innimellom, men så negativt og jævlig som du fremstiller det har jeg aldri syntes det har vært - heldigvis!
Stort sett har det vært fint og travelt, men jeg har en meget lav terskel for hvordan huset skal se ut til enhver tid da...
Jeg fikk 3 barn i løpet av under 5 år fra jeg var 35 år gammel. Kroppen tok stryk, og jeg fikk hypothyreose etter den tredje, men jeg har aldri angret et sekund! Var dog gift med barnas far i mange år. Lykke til, Kanskje, uansett hvilken beslutning du tar. Men om du lengter etter å bruke den siden av deg, så tror jeg du kanskje skal lytte til det? :klem:
Du tror ikke du kan gå rundt med en fødselsdepresjon, vennen! :confused:
Det ville ikke vært så rart med tanke på alle omstendigheter rundt svangerskap, fødsel og barseltid!
Jeg må bare signere på det Kitt skriver her og ikke minst på grunnlag av ganske mye annet du har skrevet her på forumet, Carisma :ja:
Å, jeg tror at det er mange som kaver og sliter fælt, men har ikke noe svar eller trøst å gi. Jeg har to voksne barn, og mange flotte minner, men husker selvsagt at det var tøft til tider likevel.
Lykke til, alle som sliter. Håper tross alt at det er de gode minnene som blir husket i fremtiden.
Jeg vil snu litt på flisa og se vekk ifra hvor lyst man selv har på barn; tenk heller på barnet som skal vokse opp.
Om man mener man kan gi barnet et godt liv selv om man skulle oppleve et slikt skrekkscenario som Carisma skisserer, så er det bare og gå for det.
Nå må jeg få lov til og si at jeg aldri har hørt om noen som opplever barn på den måten, med unntak av noen få øyeblikk når man selv er på bånn og barna er syke.
Jeg har fire sønner med 7 år mellom eldste og yngste. De tre eldste var ADHD-barn med blant annet dyseleksi, persepsjonsfeil, språkproblem, motorikkproblem (både grov og finmotorikk) og lærevansker. I tillegg hadde to av sønnene mine jevnlig falsk krupp i flere år, 1 har alvorlig astma, 2 har eksem og en er sterkt plaget av allergi. Alle fire er født med hypotone muskler.
Ungene hadde behov for meg, så jeg sa opp jobben min på dagtid og gikk over til renholdsjobber om kveld/natt når gubben var hjemme fra jobb. Det ble trangt økonomisk, men var vel verdt det.
Selv ikke i min travleste småbarnstid ville jeg skissert livet med barn så svart som Carisma.
Ja, det er travelt med barn, men gledene over det lille livet er mye, mye større enn det man ofrer. Slik er det iallefall for meg.
Er her!:)
Har desverre ikke noen erfaring med dette, men vil tro at de i første omgang bare fjerner livmorslimhinnen i så fall! Regner med at hun har vært ordentlig undersøkt av gynekolog med innvendig ultralyd etc for å utelukke at det ligger igjen noe som kan irritere, skader som ikke gror osv.
Dersom hun har fått de barna hun skal ha, er det heller ikke noe i veien for å fjerne hele livmoren. De lar eggstokkene være igjen, så hun kommer ikke i overgangsalderen eller noe sånt! Er bare på dyr de tar alt når de først holder på!
Dersom hun er ille plaget og de ikke finner noen annen grunn, bør hun fjerne hele nettopp fordi hun bare er 26 år og tross alt skal ha et (sex)liv i mange år til! ;)
Takk skal du ha! :klem:
Selv ikke i min travleste småbarnstid ville jeg skissert livet med barn så svart som Carisma.
Ja, det er travelt med barn, men gledene over det lille livet er mye, mye større enn det man ofrer. Slik er det iallefall for meg.
Jeg sier ikke at det alltid er sånn, en det er et mulig scenario man bør være forberedt på. At ikke alt er kveldsbading, pludring og barselpermpå cafe som det fremstår i mammabloggene og blandt nybakte mødre som konkurrerer om det mest perfekte barnet. :rolleyes:
helsesøstra vi gikk hos det første året sa at det var skremmende ofte de nybakte grein på kontoret hennes fordi livet var alt annet enn som i rosabloggene....
Jeg sier ikke at det alltid er sånn, en det er et mulig scenario man bør være forberedt på. At ikke alt er kveldsbading, pludring og barselpermpå cafe som det fremstår i mammabloggene og blandt nybakte mødre som konkurrerer om det mest perfekte barnet. :rolleyes:
helsesøstra vi gikk hos det første året sa at det var skremmende ofte de nybakte grein på kontoret hennes fordi livet var alt annet enn som i rosabloggene....
Kveldsbading, pludring og barselperm på kafe er også et mulig scenario man bør være forberedt på. :love: Hos meg velger jeg å tro at glasset alltid er halvfullt, men jeg tror Carisma at hos deg er det stort sett alltid halvtomt?
Selvfølgelig er ikke alt rosenrødt med barn, men iallefall for mitt vedkommende har det ikke vært en eneste dag der jeg har angret på at jeg ble mor. Gleden over barn er større enn ulempene, så da blir de gangene det har vært tøft ikke noe jeg fokuserer på. Jeg liker bedre og fokusere på alt det positive :)
Jeg lurer på hvordan jeg fjerner flekker på sølvplett? Prøvde og polere det bort, men det gikk ikke.
Arvet min farmors bestikk i sølvplett for noen år siden, men det har fått flekker / ujevn farge.
Du setter nok ord på noe mange opplever, men ikke tør si, det er klart. Men folk vil ikke høre om det, og kanskje ikke så rett frem som du sier det ;)
Bortsett fra det, savner jeg nok noen ord om kosen, og gleden av å ha fått ett barn, ett nytt lite liv, som påvirkes av omgivelsene sine. Håper dere har mange kosestunder og trives sammen, på tross av problemene du hadde i starten :klem:
ett nytt lite liv, som påvirkes av omgivelsene sine.
Det er det som er det mest skremmende med det. Hvor mye vondt de skal igjennom, og hvor mye man kan skade dem mentalt :rolleyes:
Og å være utdannet innen pedagogikk er definitivt ingen garanti for at det går vel med hverken barnet eller forholdet til det... Det er vel jeg et levende bevis på, min mor er jo førskolelærer med pedagogikkfordyping. :o
Det er det som er det mest skremmende med det. Hvor mye vondt de skal igjennom, og hvor mye man kan skade dem mentalt :rolleyes:
Og å være utdannet innen pedagogikk er definitivt ingen garanti for at det går vel med hverken barnet eller forholdet til det... Det er vel jeg et levende bevis på, min mor er jo førskolelærer med pedagogikkfordyping. :o
Jeg er sikker på at du klarer oppgaven bedre enn du tror! Og søk hjelp om du føler det blir for tøft. :klem:
Finnes det en måte å gi penger til noen, uten å vite mer enn navn og bosted?
Altså, overføre/sende penger på konto, når man ikke vet kontonummer?
Finnes det en måte å gi penger til noen, uten å vite mer enn navn og bosted?
Altså, overføre/sende penger på konto, når man ikke vet kontonummer?
En god gammeldags sjekk kanskje?
Photobscura
30-12-12, 15:25
Hvordan er det egentlig med butikker på nyttårsaften? Jeg tenker detaljhandler primært, da. Som klesbutikker og sånn. Er de åpne? Det eneste jeg vet er at polet er stengt på nyttårsaften, uavhengig av hvilken dag det faller på.
Hvordan er det egentlig med butikker på nyttårsaften? Jeg tenker detaljhandler primært, da. Som klesbutikker og sånn. Er de åpne? Det eneste jeg vet er at polet er stengt på nyttårsaften, uavhengig av hvilken dag det faller på.
Det meste er åpent, som for eksempel sentere, dagligvarebutikker osv, men jeg tror alle stenger senest kl tre. Og du får kjøpt øl i dagligvare. Jeg tror nok endel selvstendige småbutikker har stengt, det har jeg erfart.
De aller fleste butikker har åpent. Her jeg bor er gatebuttikkene åpne til kl 13, og senterbutikkene til kl 14. Matbutikkene har åpent til 15/16 alt ettersom. Kan nok regne med at det er lengre åpningstider i større byer. :)
grotingeling
30-12-12, 16:10
De fleste "vanlige" butikker har kort åpningstid på nyttårsaften, her vest ser det ut til at kjøpesentrene i alle fall er åpne til kl 16.
Vi har to senter her i bygda, og begge har åpningstid frå 10-13 i mårgå.
Photobscura
30-12-12, 16:30
Det meste er åpent, som for eksempel sentere, dagligvarebutikker osv, men jeg tror alle stenger senest kl tre. Og du får kjøpt øl i dagligvare. Jeg tror nok endel selvstendige småbutikker har stengt, det har jeg erfart.
De aller fleste butikker har åpent. Her jeg bor er gatebuttikkene åpne til kl 13, og senterbutikkene til kl 14. Matbutikkene har åpent til 15/16 alt ettersom. Kan nok regne med at det er lengre åpningstider i større byer. :)
De fleste "vanlige" butikker har kort åpningstid på nyttårsaften, her vest ser det ut til at kjøpesentrene i alle fall er åpne til kl 16.
Takker! Fant uansett ut med litt leting at 2. handbutikken jeg tenkte å besøke i et desperat nyttårskjolebehov er åpen fra tolv til fire i morgen. :)
Jeg må også en tur på butikken i morgen. Satser på kjøpesenteret i byen. Skal bare kjøpe litt brød + juice, og så har jeg lyst til å kjøpe noen hvite dekkebriketter eller noe, som er heelt annerledes enn jul. Er møkklei juleservise og julegreier nå.
Satser på å finne noe stæsj på Kid og Nille :)
De er åpne så lenge i Bergensområdet altså? Flott! Da slipper jeg å komme meg opp av sengen så tidlig siden jeg skal på nattevakt i morgen :)
Hva kom først? Vondtene i kroppen eller diareen? :p
Beklager spørsmålet, men går det an å ha så vondt i kroppen at kroppen responderer med diare?
Hva kom først? Vondtene i kroppen eller diareen? :p
Beklager spørsmålet, men går det an å ha så vondt i kroppen at kroppen responderer med diare?
Ja. Det har med at kroppen blir "stresset".
kan verifisere at både oppkast og diaree kan komme med smerter, dessverre :)
Ellers så lurer jeg på hvorfor folk blir sjokkert over at man ikke har planer om å bli dritings nyttårsaften?
Ellers så lurer jeg på hvorfor folk blir sjokkert over at man ikke har planer om å bli dritings nyttårsaften?
det lurer jeg også på! helt tragisk. det sterkeste jeg kommer til å drikke er kaffe :cool:
Jeg skeier nok ut med et glass vin :rolleyes:
Det er rett og slett ekkelt når "samfunnet" lager et slikt drikkepress :mad:
TrillTrall
30-12-12, 21:02
Helt teit, det sterkeste jeg kommer til å drikke er antagelig julebrus eller te. ;)
Har nok noe med alder å gjøre... I min krets er det like akseptabelt å drikke seg svingstang (og bli mobbet for det) som å ta et enkelt glass. Det er også akseptabelt (men forbundet med mer nysgjerrig undring) å ikke drikke alkohol i det hele tatt. :) Noen fordeler skal det da være med halve - nei, nesten hele - venneflokken i reproduksjonsalderen. :D
Jeg har fortalt sånn ca hele venneflokken min at drikkingen kommer til å bli kuttet ned til et minimum neste år. Spesielle anledninger og bursdager er selvsagt greit, men er dritlei av fredag/lørdagsdrikking uten at det er noe spesielt. Selv om jeg drikker lite så blir jeg trøtt dagenderpå. Men tror de fleste i min gjeng syns det høres fornuftig ut. Noen av de har til og med sagt de vil joine :)
har aldri likt å drikke meg full jeg, og liker generelt ikke fulle folk, plagsomme, høylytte og vulgære, i alle aldre dessverre. Selvfølgelig gjelder det ikke alle, men...
Har et ganske bredt spekter av kjente, unge som voksne ( er 23 selv, samboern er 28), og for de aller fleste er det helt naturlig å skulle være full til nyttårs. For man må jo få ha det litt gøy vel?, tror de glemmer alle de andre helgene de har det sånn gøy jeg. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at alkohol = gøy. Er vel bare vi som er litt snåle da som ikke vil bli fulle. Skal bare være hjemme og slappe av vi uansett, kalkunmiddag og spillekveld:)
har aldri likt å drikke meg full jeg, og liker generelt ikke fulle folk, plagsomme, høylytte og vulgære, i alle aldre dessverre. Selvfølgelig gjelder det ikke alle, men...
Har et ganske bredt spekter av kjente, unge som voksne ( er 23 selv, samboern er 28), og for de aller fleste er det helt naturlig å skulle være full til nyttårs. For man må jo få ha det litt gøy vel?, tror de glemmer alle de andre helgene de har det sånn gøy jeg. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at alkohol = gøy. Er vel bare vi som er litt snåle da som ikke vil bli fulle. Skal bare være hjemme og slappe av vi uansett, kalkunmiddag og spillekveld:)
Ja, enig med deg der. Jeg drikker meg sjeldent full, men brisen. Nå er jeg bare lei hele drikkingen. Det blir jo ikke noe spesielt lenger med det når det er flere ganger pr mnd, selv om man ikke drikker seg full... Nei, edruelig treningsAnarko fra nå av :)
Ja, enig med deg der. Jeg drikker meg sjeldent full, men brisen. Nå er jeg bare lei hele drikkingen. Det blir jo ikke noe spesielt lenger med det når det er flere ganger pr mnd, selv om man ikke drikker seg full... Nei, edruelig treningsAnarko fra nå av :)
brisen er helt greit det, selv om jeg personlig pleier ha max 2 cidere eller 2 svake drinker når jeg vel drikker. Vurderer å bli helt avholds helt egentlig, ser ingen grunn til å drikke, for drikkingens skyld hvertfall. Men er da godt med en cider til maten nå og da også, så semi-avholdsSilje på vei da kanskje hehe.
Hvordan får man mannen sin til å skjønne at bart og geiteskjegg ... er fælt? xD
Vi skal bruke morgendagen til å forberede oss på et nytt år hvor vi har planer om store nyttårsforsetter. Siden vi er to om dem tror jeg vi skal klare dem. Men vi skal likavel unne oss et par glass vin til kalkisen.
En god gammeldags sjekk kanskje?
Haha, selvsagt! Og man får sikkert "gavekort" i banken. Takk :)
TrillTrall
31-12-12, 13:18
Med mindre vedkommende har samme bank som deg så hadde jeg droppet en eller annen form for "gavekort" fra en bank. Jeg fikk noe slikt fra Fokus bank en gang og har ikke konto i den banken selv. Steike som jeg strevde med å få ut de pengene! Man kan jo ikke gå i banken og få tatt dem ut lenger - bankene driver jo ikke med slikt! Jeg prøvde meg i en annen bank med kasse, men det gikk jo ikke. Fikk til slutt pengene over disk, men de gjorde det egentlig ikke sånn lenger fikk jeg vite.
Med mindre vedkommende har samme bank som deg så hadde jeg droppet en eller annen form for "gavekort" fra en bank. Jeg fikk noe slikt fra Fokus bank en gang og har ikke konto i den banken selv. Steike som jeg strevde med å få ut de pengene! Man kan jo ikke gå i banken og få tatt dem ut lenger - bankene driver jo ikke med slikt! Jeg prøvde meg i en annen bank med kasse, men det gikk jo ikke. Fikk til slutt pengene over disk, men de gjorde det egentlig ikke sånn lenger fikk jeg vite.
Kanskje et universalgavekort er like lurt? De kan brukes veldig mange plasser. Jeg har fått slike etter å ha deltatt i fokusgrupper/spørreundersøkelser og de er veldig kjekke.
http://www.presentkort.no/
TrillTrall
31-12-12, 13:26
Kanskje et universalgavekort er like lurt? De kan brukes veldig mange plasser. Jeg har fått slike etter å ha deltatt i fokusgrupper/spørreundersøkelser og de er veldig kjekke.
http://www.presentkort.no/
Det var mye lurere! I Trondheim har man f.eks. Midtbykortet og flere store kjøpesentra har egne gavekort som kan brukes på hele senteret. Men hvis det er penger man vil gi så bør man finne kontonummeret eller kanskje man fremdeles kan sende penger slik at mottaker får en utbetalingsblankett som kan løses inn på posten? Men om jeg kjenner posten rett er ikke gebyret der rent lite...
Det var mye lurere! I Trondheim har man f.eks. Midtbykortet og flere store kjøpesentra har egne gavekort som kan brukes på hele senteret. Men hvis det er penger man vil gi så bør man finne kontonummeret eller kanskje man fremdeles kan sende penger slik at mottaker får en utbetalingsblankett som kan løses inn på posten? Men om jeg kjenner posten rett er ikke gebyret der rent lite...
Helt håpløst å sende utbetalinger, ja. Men visagavekortet er jo fint, her er ett av dem http://www.spendon.no/ og de kan brukes alle steder som tar vanlig visa. :)
Helt håpløst å sende utbetalinger, ja. Men visagavekortet er jo fint, her er ett av dem http://www.spendon.no/ og de kan brukes alle steder som tar vanlig visa. :)
Det er ikke chip på disse korta så det er egentlig få butikker man får brukt dem i. Jeg kjøpte et slik et til poden og det endte opp med at jeg kjøpte det tilbake fra ham for på nette går det greitt å bruke spendon.
Det er ikke chip på disse korta så det er egentlig få butikker man får brukt dem i. Jeg kjøpte et slik et til poden og det endte opp med at jeg kjøpte det tilbake fra ham for på nette går det greitt å bruke spendon.
Det skal da kunne brukes uten chip også... Virker ikke chipen (på et vanlig kort) skal man jo kunne bruke stripa. Stripa er riktignok mindre sikker, men de stedene jeg har vært fungerer den som "reserveløsning". Men som du sier - nettet er fint. :)
er toget fra oslo til trondheim stappfullt i dag? (jeg har billett, ikke derfor jeg lurer.)
Det skal da kunne brukes uten chip også... Virker ikke chipen (på et vanlig kort) skal man jo kunne bruke stripa. Stripa er riktignok mindre sikker, men de stedene jeg har vært fungerer den som "reserveløsning". Men som du sier - nettet er fint. :)
Tja, jeg har opplevd at det står "bruk stripa" og bruker så stripa og så må man vente i evigheter før man ender med å måtte bruke chipen. Dette var på Mega og jeg var for kjapp med å bruke stripa da det stod "bruk stripa" at de rakk ikke å stoppe meg. De visste nemlig at det ikke gikk. Men kanskje det er annerledes når det ikke er chip på kortet eller at det er i en annen butikk?
Photobscura
01-01-13, 20:57
Jeg har tenkt å ta førerkort i løpet av året! Har tenkt at det kan være en fordel å ta det i suburbene, f.eks. Drammen, Lillestrøm eller lignende. Har jeg rett i at det er lurt? Jeg har det nemlig for meg at det både er dyrere og vanskeligere å ta det i Oslo. Jeg har uansett ikke planer om å kjøre så mye i byen. Og om jeg har rett, kan noen anbefale en kjøreskole et sted bare en togtur unna?
Wright kjøreskole i Asker er veldig bra! Spør etter kjørelærer Anders!
Begge våre, både Sønnen og bonusbarnet, hadde han og klarte seg på første forsøk! :D
Photobscura
01-01-13, 21:28
Wright kjøreskole i Asker er veldig bra! Spør etter kjørelærer Anders!
Begge våre, både Sønnen og bonusbarnet, hadde han og klarte seg på første forsøk! :D
Takk for tips! Ser mest på pakketilbud, ettersom jeg har mulighet til å øvelseskjøre, pluss at jeg slipper trafikalt grunnkurs. En smule dyrt, men ikke ille! Og Asker er jo nært! :)
Jeg har tenkt å ta førerkort i løpet av året! Har tenkt at det kan være en fordel å ta det i suburbene, f.eks. Drammen, Lillestrøm eller lignende. Har jeg rett i at det er lurt? Jeg har det nemlig for meg at det både er dyrere og vanskeligere å ta det i Oslo. Jeg har uansett ikke planer om å kjøre så mye i byen. Og om jeg har rett, kan noen anbefale en kjøreskole et sted bare en togtur unna?
Det er mange som tenker som deg, så f.eks Lillestrøm og follo har lenger ventetid på oppkjøring enn Oslo.
Sambo sjekket det samme da han skulle ta lappen. Han får forøvrig ikke fullrost tempo kjøreskole på sofienberg, kjørelærer Espen. Han anbefaler han i hytt og pine, og har vel sørget for omtrent hele hans omsetning det siste året via anbefalinger :rolleyes: En amerikaner han kjenner trengte bare fire kjøretimer før han kjørte opp, han hadde ikke kjørt i Norge, og bare et par år i USA da han var 16-17 ( nå midt i 30 åra). Sambo slapp mye billigere unna enn fryktet også (han fikk ikke øvelseskjørt mens han tok den siden vi hadde fått junior), selv om han selv ba om noen ekstra timer før oppkjøringen.
Uansett, ikke velg Svendsen selv om de har gode pakketilbud! De er bannlyst fra oppkjøring i flere fylker pga for dårlig opplæring og annet snusk. Og skjønner hvorfor! Ei venninne av meg tok lappen via de, og det var virkelig med livet som innsats å sitte på med henne :eek:
Photobscura
01-01-13, 22:04
Det er mange som tenker som deg, så f.eks Lillestrøm og follo har lenger ventetid på oppkjøring enn Oslo.
Sambo sjekket det samme da han skulle ta lappen. Han får forøvrig ikke fullrost tempo kjøreskole på sofienberg, kjørelærer Espen. Han anbefaler han i hytt og pine, og har vel sørget for omtrent hele hans omsetning det siste året via anbefalinger :rolleyes: En amerikaner han kjenner trengte bare fire kjøretimer før han kjørte opp, han hadde ikke kjørt i Norge, og bare et par år i USA da han var 16-17 ( nå midt i 30 åra). Sambo slapp mye billigere unna enn fryktet også (han fikk ikke øvelseskjørt mens han tok den siden vi hadde fått junior), selv om han selv ba om noen ekstra timer før oppkjøringen.
Uansett, ikke velg Svendsen selv om de har gode pakketilbud! De er bannlyst fra oppkjøring i flere fylker pga for dårlig opplæring og annet snusk. Og skjønner hvorfor! Ei venninne av meg tok lappen via de, og det var virkelig med livet som innsats å sitte på med henne :eek:
Ah, takk! For både anbefaling og advarsel. ;) Kikker nå, og det var jo mye billigere kjøretimer!
Kan man ha så få som fire kjøretimer, altså? Trodde det var minimum åtte. Jeg har uansett kjørt mye før, og har som sagt mulighet til å kjøre med ei venninne, og dersom det ikke er verre å ta kjøretimer i Oslo enn utenfor Oslo, er det jo noe å tenke på. Og så bor jeg jo nesten på Sofienberg også!
Det blir nok sikkert ikke før veiene er bare at jeg får kommet i gang med øvelseskjøring, så jeg har enda god tid til å finne ut av det!
Ah, takk! For både anbefaling og advarsel. ;) Kikker nå, og det var jo mye billigere kjøretimer!
Kan man ha så få som fire kjøretimer, altså? Trodde det var minimum åtte. Jeg har uansett kjørt mye før, og har som sagt mulighet til å kjøre med ei venninne, og dersom det ikke er verre å ta kjøretimer i Oslo enn utenfor Oslo, er det jo noe å tenke på. Og så bor jeg jo nesten på Sofienberg også!
Det blir nok sikkert ikke før veiene er bare at jeg får kommet i gang med øvelseskjøring, så jeg har enda god tid til å finne ut av det!
Mulig han slapp med færre siden han hadde det midlertidige førerkortet fra USA.
Sambo kjørte mye utenfor byen i begynnelsen, helt opp til Harestua og sånn faktisk. Og utover i Enebakk. Men det er uansett en stor fordel å ha kjørt litt i Oslo, og om du tar lappen utenfor må du uansett ha bykjøring en gang før oppkjøring.
Det er nok rimeligere inne i byen pga større konkurranse.
Photobscura
01-01-13, 22:53
Mulig han slapp med færre siden han hadde det midlertidige førerkortet fra USA.
Sambo kjørte mye utenfor byen i begynnelsen, helt opp til Harestua og sånn faktisk. Og utover i Enebakk. Men det er uansett en stor fordel å ha kjørt litt i Oslo, og om du tar lappen utenfor må du uansett ha bykjøring en gang før oppkjøring.
Det er nok rimeligere inne i byen pga større konkurranse.
Aha! Takk for tipset uansett! Det er jo bare en halv kilometer å gå fra her også! Skal vurderes sterkt. :)
Noen som vet hvordan man kan få høyt hår uten å tuppere det helt i stykker? Noe man kan legge under liksom? Ikke som før da de brukte brødskalker hehe men noe mer moderne. :)
Noen som vet hvordan man kan få høyt hår uten å tuppere det helt i stykker? Noe man kan legge under liksom? Ikke som før da de brukte brødskalker hehe men noe mer moderne. :)
Du får vel kjøpt sånne ringer/smultringer med "hår" i tilnærmet din farge hos feks Glitter, tror jeg!
Tørrshampo f.eks.
Og sorry for slem tome, men... En ting er å bruke farger som et virkemiddel en gang i blant, men er det virkelig nødvendig å skrive med farger nesten hele tiden? Jeg redigerer det konsekvent bort fra sitatene når jeg siterer deg fordi det er jo helt forferdelig å lese når hele teksten er farget.
God morgen. Lurer på to ting
Er det ok å ta E vitamin (350mg) og 2 kapsler magnesium samtidig? (tar dem sammen med mat om kvelden)
Hvor lenge før en operasjon bør man kutte ut røyken? og evt etterpå om det blir nødvendig :p
God morgen. Lurer på to ting
Er det ok å ta E vitamin (350mg) og 2 kapsler magnesium samtidig? (tar dem sammen med mat om kvelden)
Hvor lenge før en operasjon bør man kutte ut røyken? og evt etterpå om det blir nødvendig :p
Helt ok å ta sammen!
Du bør kutte ut røyken min 3 uker før en operasjon og du bør i hvert fall holde opp til sting/stifter er tatt!
Du skal også kutte ut vit- E 2 uker før en operasjon!
Helt ok å ta sammen!
Du bør kutte ut røyken min 3 uker før en operasjon og du bør i hvert fall holde opp til sting/stifter er tatt!
Du skal også kutte ut vit- E 2 uker før en operasjon!
Takk Kitt. :) Blir operasjon innen mai, så da får jeg kutte røyken 1. april, som en liten aprilsnarr :D
E-vitaminet visste jeg om, men fint at du sa det tilfelle andre også lurer.
Edit: Gror godt altså, blir man haste operert så rekker man jo ikke slutte,
men dette er op i ansiktet og da tenker jeg det er greit å droppe røyk for å få
finest mulig arr.
Finnes det et bra calsiumtilskudd man kan ta:confused:
Finnes det et bra calsiumtilskudd man kan ta:confused:
Det man får anbefalt etter GBP heter Calcigran Forte, 1000mg/800IE. Tror man må ha resept, men de skal være bra og smaker osm tyggetabletter godt! :)
Det man får anbefalt etter GBP heter Calcigran Forte, 1000mg/800IE. Tror man må ha resept, men de skal være bra og smaker osm tyggetabletter godt! :)
Takk, Kitt:)
PROTEIN
Hvor mye protein skal ma spise hver dag? Hva er anbefalt? Kanskje det er forskjellig i forhold til diett?
Jeg leste akkurat at man skulle spise 1,2 g pr kg. Dvs at jeg som veier 91,3 kg skal spise ca 110g protein. Hver dag. Det hørtes mye ut! Dette er hentet fra PSMF-dietten, som er en ekstrem diett.
I kylling er det 20-30 gram protein pr 100, dvs at jeg må spise (om jeg regner med 25 g/100) 4 kyllingfilet à 100 gram, dvs 400 g kylling pr dag for å spise ca 110 g protein hver dag? Er det jeg som surrer noe veldig her eller? Stemmer dette?
Hentet fra: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/
PROTEIN
Hvor mye protein skal ma spise hver dag? Hva er anbefalt? Kanskje det er forskjellig i forhold til diett?
Jeg leste akkurat at man skulle spise 1,2 g pr kg. Dvs at jeg som veier 91,3 kg skal spise ca 110g protein. Hver dag. Det hørtes mye ut! Dette er hentet fra PSMF-dietten, som er en ekstrem diett.
I kylling er det 20-30 gram protein pr 100, dvs at jeg må spise (om jeg regner med 25 g/100) 4 kyllingfilet à 100 gram, dvs 400 g kylling pr dag for å spise ca 110 g protein hver dag? Er det jeg som surrer noe veldig her eller? Stemmer dette?
Dersom du er normalt aktiv, dvs ikke trener mye, holder det med ca 1g protein pr kg kroppsvekt!
Utregningen din er riktig om du bare spiser kylling! ;)
Takk for svar Kit! Syns du dette var mye kjøtt? Vet du hvor mye kjøtt det er vanlig å spise når man går på ketolysedietten?
Har et spørsmål til: Når man er på PSMF dietten, så er det snakk om en spisedag... Betyr det at man skal spise mer den dagen, eller at man ikke skal spise mer enn en dag i uken?
Takk for svar Kit! Syns du dette var mye kjøtt? Vet du hvor mye kjøtt det er vanlig å spise når man går på ketolysedietten?
Har et spørsmål til: Når man er på PSMF dietten, så er det snakk om en spisedag... Betyr det at man skal spise mer den dagen, eller at man ikke skal spise mer enn en dag i uken?
på PSMF dietten så skal man hovedsakelig spise kun proteiner, og trene styrke, men den ene spisedagen kan man spise litt mere, også karbohydrater.
på PSMF dietten så skal man hovedsakelig spise kun proteiner, og trene styrke, men den ene spisedagen kan man spise litt mere, også karbohydrater.
ok, sånn ja! Takk for svar!! :)
Nytt spørsmål:
Laktosefri kremfløte har mye lengre holdbarhetsdato. Hvorfor velge vanlig kremfløte når man kan bruke laktosefri?
PROTEIN
Vurderer du PSMF? PSMF er lavkarbo, lavfett, lavkalori og høyprotein... Når man kutter ut karbohydrater må man erstatte denne energien med fett og ikke protein. Protein er en byggestein og fungerer dårlig som energikilde... Anbefaler deg å lese hovedinnlegget i denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23555) tråden. PSFM er ikke noe jeg vil anbefale i alle fall...
om du vil prøve den dietten anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen. http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/
om du vil prøve den dietten anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen. http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/
Takk, men det er akkurat denne artikkelen jeg har lest, hehe... Kanskje jeg ikke leste den godt nok, for jeg fikk ikke svar på alt der. Men takk for svar og tips ;)
Vurderer du PSMF? PSMF er lavkarbo, lavfett, lavkalori og høyprotein... Når man kutter ut karbohydrater må man erstatte denne energien med fett og ikke protein. Protein er en byggestein og fungerer dårlig som energikilde... Anbefaler deg å lese hovedinnlegget i denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23555) tråden. PSFM er ikke noe jeg vil anbefale i alle fall...
Jeg leste at man skulle pøse på med gode grønnsaker, de som var lave på karbo. Tenkte at dette kunne være bra for en liten periode. Men tenker evt. å tilsette litt fett i tillegg, men da virker den kanskje ikke?
Skal lese det du tipset om nå...
Takk, men det er akkurat denne artikkelen jeg har lest, hehe... Kanskje jeg ikke leste den godt nok, for jeg fikk ikke svar på alt der. Men takk for svar og tips ;)
det er også flere artikkler om psmf, jeg har selv prøvd den flere ganger, og jeg syns den fungerer veldig bra, så lenge man følger den slavisk. det er jo en ekstrem diett, og er ikke sunn i lengden, men denne er jo ment for et kortere tidsrom
Jeg er litt misunnelig på de som sliter med å få i seg nok protein - som matglad karnivor får jeg heller i meg for mye. :p Men om kroppen min (som er syk og ikke trener, men er velsignet med en del muskelmasse fra naturens side) helst vil ha nærmere 1,5 g protein per kilo kroppsvekt er det vel egentlig ingen krise? Hvor mye er egentlig for mye?
Hadde det bare vært kjøtt som inneholdt protein, ville det vært lett og ikke overstige dagsbehovet, men det finnes preoteiner nesten overalt, f.eks. om man spiser 50 gram mandler får man i seg 10 proteiner, eller om man spiser 2 skiver jarlsbergost får man 5,4 gram proteiner, eller om man spiser 1 medium stort egg så får man 7,3 proteiner.
Jeg er litt misunnelig på de som sliter med å få i seg nok protein - som matglad karnivor får jeg heller i meg for mye. :p Men om kroppen min (som er syk og ikke trener, men er velsignet med en del muskelmasse fra naturens side) helst vil ha nærmere 1,5 g protein per kilo kroppsvekt er det vel egentlig ingen krise? Hvor mye er egentlig for mye?
Ernæringsfysiologene sier at jeg som veier 43 kilo absolutt må holde meg rett over 100 gram proteiner pr dag.
Ernæringsfysiologene sier at jeg som veier 43 kilo absolutt må holde meg rett over 100 gram proteiner pr dag.
Ah. Det antyder jo at jeg med mine ca 60 kilo ikke bør få problemer av ca 90g protein i form av egg, kjøtt/fisk og evt litt ost/nøtter i dagsinntaket. :)
Hvor mange har egentlig problemer med for mye proteiner? Jeg vet at noen - spesielt arvelig belastede - kan få urinsyregikt, men er det et problem med inntaket av proteinet, eller er det et problem med nedbryting av proteinet... ? DVS går det virkelig an for et menneske med all rørlegging i orden (ja, jeg vet det gjelder fåtallet at man er helt 100% på alle punkt, men...) å bli syk av å spise mer ennn 1,5g protein pr kg? Jeg tenker på inuiter og samer og andre tundrafolk. Altså - ingen diskusjon om at lavproteinkost nok er en verdifull behandling for alle med podagra, men jeg forstår ikke helt at det skal være et generelt problem....
Man skal liksom ikke søke så veldig langt før man ser at "proteiner gir surt blod, men IKKE om proteinene kommer som melkvarer" ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15641075 )... og da begynner det å likne en forenkling som kan være villednende i mitt hode? I sær når jeg finner ut at bønner, linser, spinat og sopp regnes som urinsyredrivende. Jeg ville jo ha trodd at spinat - som de fleste ande bladgrønnsaker - skulle være basedannende.
NB - dette er stoff jeg kan lite eller ingenting om, men jeg er nysgjerrig...
Legene sier at om man har diabetes er nyrene i faresonen og man skal derfor ikke ukritisk spise proteiner.
Er man frisk, men vil gå ned i vekt så er det en tanke og ta med seg at protein i for store mengder vil føre til blodsukkerstigning og dermed også høyere insulin fordi kroppen vil selvsagt reparere det forhøyede blodsukker.
Legene sier at om man har diabetes er nyrene i faresonen og man skal derfor ikke ukritisk spise proteiner.
Er man frisk, men vil gå ned i vekt så er det en tanke og ta med seg at protein i for store mengder vil føre til blodsukkerstigning og dermed også høyere insulin fordi kroppen vil selvsagt reparere det forhøyede blodsukker.
Det var det med blodsukkerstigning jeg tenkte på når jeg mumlet om hvor mye som evt blir for mye av proteininntak - men da fortsetter jeg med å stole på magefølelsen(!), jeg. :p
Ah... da kjenner jeg meg litt klokere. Har iallfall fått en liten ide om et par faktorer til som bør med i beregningen. (Holder med Rin - stoler på magefølelsen når det gjelder matvarer som ikke er sterkt vanedannende, som sukker og sjokolade og sånt iallfall.)
prøver her også jeg: *strikke/heklespørsmål*
noen som har erfaring med Kid-silk ? dette garnet. Er det ok å hekle med?
http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Kid-Silk
prøver her også jeg: *strikke/heklespørsmål*
noen som har erfaring med Kid-silk ? dette garnet. Er det ok å hekle med?
http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Kid-Silk
Kjenner det ikke, men jeg personlig hater å hekle med "loddent" garn... Jeg har strikket med noe liknende og selv om det var et hatprosjekt (tynn tråd på tykke pinner) så ble resultatet veldig luftig og varmt. Så har du en god idé hvor dette er viktig så kan det bli utrolig flott... men for min del var det HATHATHAT underveis. :rolleyes:
Kjenner det ikke, men jeg personlig hater å hekle med "loddent" garn... Jeg har strikket med noe liknende og selv om det var et hatprosjekt (tynn tråd på tykke pinner) så ble resultatet veldig luftig og varmt. Så har du en god idé hvor dette er viktig så kan det bli utrolig flott... men for min del var det HATHATHAT underveis. :rolleyes:
Tenkte meg noe sånt hehe, men er til dette da:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=137&d_id=29&lang=no
hvitt sjal med lyserosa Eller lyseblå blondekant. Grunnen til at jeg vil ha det garnet er at sjalet skal gå sammen med brudekjolen min etterhvert <3
Er det greitt å puste inn en vademecumblanding i ca 8 timer? Jeg ligger jo hver natt med pustemaske. Lufta jeg puster inn går via vanndamp for å tilføre mer fukt til lufta for at halsen ikke skal bli for trang og tett. Nå ER jeg tett i hals og nese og vet at vademecumdamp lindrer. Men som sagt, blir en hel natt for mye??
Om du ikke hekler noen feil, så går det fint å bruke slikt garn. Men, det er omtrent helt umulig å rekke opp...
Om du ikke hekler noen feil, så går det fint å bruke slikt garn. Men, det er omtrent helt umulig å rekke opp...
Supert:) pleier å ta det med ro, spesielt om det er noe som skal brukes. Pluss at jeg skal prøvehekle med et litt annet garn først, for å sjekke om jeg får med meg mønsteret skikkelig ;)
Noen som vet om gode resturanter i Liverpool?
Tenkte meg noe sånt hehe, men er til dette da:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=137&d_id=29&lang=no
hvitt sjal med lyserosa Eller lyseblå blondekant. Grunnen til at jeg vil ha det garnet er at sjalet skal gå sammen med brudekjolen min etterhvert <3
Nydelig sjal da. Jeg hadde nok prøveheklet en bit i et liknende garn, eller brukt et nøste til prøve. Det kan hende du bør gå opp i nålstørrelse pga at garnet framstår som tykkere på grunn av "fløffet". Det var iallfall det jeg fant ut fungerte best for strikk.
Nydelig sjal da. Jeg hadde nok prøveheklet en bit i et liknende garn, eller brukt et nøste til prøve. Det kan hende du bør gå opp i nålstørrelse pga at garnet framstår som tykkere på grunn av "fløffet". Det var iallfall det jeg fant ut fungerte best for strikk.
Jah, tror jeg bare må prøve meg fram ja :) har uansett god god tid, blir hvertfall ikke noe bryllup i år for å si det sånn^^
Jeg har kjøpt noen ubehandlede treboller/spiseboller/salatboller og de er litt tørre og lite glatte innvendig. Hva kan jeg behandle de med som ikke er farlig å få i kroppen? Er det noe voks eller ufarlig lakk jeg kan bruke? Jeg har smsurt de inn med olivenolje nå men det gjør dem ikke glatte. Vet ikke hva de som lager treboller med glatt overflate bruker. Noen som vet?
Photobscura
03-01-13, 22:32
Jeg har kjøpt noen ubehandlede treboller/spiseboller/salatboller og de er litt tørre og lite glatte innvendig. Hva kan jeg behandle de med som ikke er farlig å få i kroppen? Er det noe voks eller ufarlig lakk jeg kan bruke? Jeg har smsurt de inn med olivenolje nå men det gjør dem ikke glatte. Vet ikke hva de som lager treboller med glatt overflate bruker. Noen som vet?
Vel, da vi lagde drikkekopper av bjørketjuker i speideren, brukte vi vaselinolje eller renset parafinolje (i tillegg polerte vi med trespon). Da blir de i alle fall vanntette. Om dette er skadelig, vet jeg faktisk ikke, men det fungerer i alle fall.
Vel, da vi lagde drikkekopper av bjørketjuker i speideren, brukte vi vaselinolje eller renset parafinolje (i tillegg polerte vi med trespon). Da blir de i alle fall vanntette. Om dette er skadelig, vet jeg faktisk ikke, men det fungerer i alle fall.Wow, for en hukommelse:) Det høres ikke skadelig ut. Lakk tenkte jeg på fordi det vaskes sikkert ikke så fort bort av zalo som noe fettbasert.
Pappa brukte oppvarmet linfrøolje. Jeg hadde nok vært forsiktig med petroleumsoljer dersom de skal brukes til mat. Det er nok ikke farlig i den forstand, men dett er heller ikke matkvalitet over det....
Du må uansett polere dem på nytt med veldig fint slipepapir etter påførling av oljen og bruke fuktig klut, ikke vann for å trøke av etterpå. (Dersom oljen ikke har mettet treet vil fukt få trefibrene til å reise seg og de blir grovere igjen.) Polering med trespon har jeg aldri hørt om før, emn det høres fornuftig ut på den måten at det har omtrent samme hardhet som det som skal poleres og dermed ikke vil ripe.
Helt lakkliknende overflate får du ikke, men veldig tett inntil.
Og du bør i det lengste unngå zalo og bare bruke god skrubbing og varmt vann... Og tørke dem god raskest mulig etter vask.
Photobscura
03-01-13, 23:26
Wow, for en hukommelse:) Det høres ikke skadelig ut. Lakk tenkte jeg på fordi det vaskes sikkert ikke så fort bort av zalo som noe fettbasert.
Jeg var da speider i seks år! :D Man skal vel helst ikke vaske treredskaper med zalo, da. Det holder å skylle det i varmt vann, eller eventuelt bruke grønnsåpe. ;)
Photobscura
03-01-13, 23:29
Pappa brukte oppvarmet linfrøolje. Jeg hadde nok vært forsiktig med petroleumsoljer dersom de skal brukes til mat. Det er nok ikke farlig i den forstand, men dett er heller ikke matkvalitet over det....
Du må uansett polere dem på nytt med veldig fint slipepapir etter påførling av oljen og bruke fuktig klut, ikke vann for å trøke av etterpå. (Dersom oljen ikke har mettet treet vil fukt få trefibrene til å reise seg og de blir grovere igjen.) Polering med trespon har jeg aldri hørt om før, men det høres fornuftig ut på den måten at det har omtrent samme hardhet som det som skal poleres og dermed ikke vil ripe.
Helt lakkliknende overflate får du ikke, men veldig tett inntil.
Og du bør i det lengste unngå zalo og bare bruke god skrubbing og varmt vann... Og tørke dem god raskest mulig etter vask.
Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!
Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!
Joda, har hørt det der med harskning jeg også... samtidig brukte jeg billig solsikkeolje på en IKEA skittentøy-kasse som har stått på badet i 7 år (mettet den en gang til etter 2-3 år) og det har ennå ikke luktet harskt av den. :) Kanskje industrielle matoljer kan ha sitt bruksområde også. :D
Har saltkar og -kopper innsatt med linfrøolje og de er veldig blanke og fine (men blir ikke vasket med såpevann heller).
Tipper at det blir bra uansett hva man velger - bare ikke overdriv med zalo. Og - om de blir styggere igjen så er det jo bare å pusse litt og gjenta behandlingen etter en god vask.
Ser at du har fått mange gode forslag allerede, men Ikea har hatt en olje som de anbefaler til skjærefjøler og benkeplater. Jeg har brukt denne på skjærefjølen min og den fungerer godt. Må jo gjenta det med jevne mellomrom men ikke så ofte. Tipper at diverse malerbutikker/hobbybutikker sikkert også har noe å anbefale.
Ser at du har fått mange gode forslag allerede, men Ikea har hatt en olje som de anbefaler til skjærefjøler og benkeplater. Jeg har brukt denne på skjærefjølen min og den fungerer godt. Må jo gjenta det med jevne mellomrom men ikke så ofte. Tipper at diverse malerbutikker/hobbybutikker sikkert også har noe å anbefale.
Vi fikk satt inn en benk med noe sånt engang. En bolle kan nok funke, men rommet som benken sto i luktet gatekjøkken i ukevis... :eek: Dessverre husker jeg ikke hva voksen het. Det var en voks beregnet for kjøkkenbenker (og matlagingsområder)...
Edit: presisering - voksen vi brukte var voks for kjøkkenbenker, men IKKE kjøpt hos IKEA. Jeg kjenner dessverre ikke merke/navn på "gatekjøkkenvoksen".
Er det greitt å puste inn en vademecumblanding i ca 8 timer? Jeg ligger jo hver natt med pustemaske. Lufta jeg puster inn går via vanndamp for å tilføre mer fukt til lufta for at halsen ikke skal bli for trang og tett. Nå ER jeg tett i hals og nese og vet at vademecumdamp lindrer. Men som sagt, blir en hel natt for mye??
Skulle gjerne gitt deg svar, men har desverre ingen anelse...
Nytt spørsmål:
Laktosefri kremfløte har mye lengre holdbarhetsdato. Hvorfor velge vanlig kremfløte når man kan bruke laktosefri?
Noen som vet???
Jeg tipper de er ultrapasturisert siden de har lengre holdbarhet. Jeg er generelt skeptisk til sånne prosesser med tanke på at vi nok er tilpasset melk i mest mulig ubehandlet form. Pappa tålte f.eks melk fra tanken, men ikke pasturisert og homogenisert melk. så jeg er rett og slett usikker på om det som slike prosesser gjør med melka gjør at den er like lett å håndtere for kroppen som melk i mest mulig naturlig form. Så for min del er jeg som sagt mistenksom mot "evig" holdbar melk. Med eller uten laktose.
http://www.melk.no/meieribibliotek/meierileksikon/melk/sotmelk/faktaark/laktoseredusert-lettmelk/
Ett pussetips for å få den så glatt som mulig er å pusse mens den er fuktig. Altså når busta er reist. Når busta så legger seg igjen så får du enda glattere overflate.
Vi fikk satt inn en benk med noe sånt engang. En bolle kan nok funke, men rommet som benken sto i luktet gatekjøkken i ukevis... :eek: Dessverre husker jeg ikke hva voksen het. Det var en voks beregnet for kjøkkenbenker (og matlagingsområder)...
Jeg brukte nylig oljen til IKEA på spisebordet mitt. Den var ca luktfri.
PROTEIN
Har du så mye igjen da? Men hva med fettfaste (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3813)? Det er noe Atkins anbefalte hvis man hadde et langvarig platå. 100g fett, 15g protein og 10g karbohydrat.
Jeg har tannlege skrekk. Panikk for å ligge bak i stolen, bli holdt nede, og for smertene i munnen. Da kan jeg både sparke bite og slå.
I vår så greide de å få overtalt meg til å fikse tre hull nede. og jeg skulle BARE ta en sprøyte som skulle bedøve hele underkjeven. Joda. Den var så vond at jeg ulte som en ulv hele tiden mens den ble satt og et halvt minutt etterpå. Det gjorde vanvittig vondt !! Og den bedøvelsen de hadde på tannkjøttet hjalp ikke noe. :eek:
Noen mnd etter så begynte det å ise når jeg drakk , langs disse tre jekslene. Men jeg har holdt ut, og prøvd å overse det.
Men nå er det nok ikke tvil - oppdagde i julen en intens stikkende smerte når jeg drikker og spiser på den siden. Så det er nok et nytt hull. :eek:
Da sa da jeg var der sist at jeg holder på å få huller oppe også.
Problemet nå er at jeg ikke våger tilbake !! Jeg blir helt kvalm og begynner nesten å grine, når jeg tenker på det, at jeg en gang MÅ fikse dette.
Om to uker skal jeg ta en operasjon, og er nå livredd for å bli smittet av noen så jeg blir syk og alt blir avlyst. Så jeg holder meg hjemme, og ungår å oppsøke steder med masse mennesker.
Dette tannlegekontoret har folk inn og ut hele dagene, og det er sikkert fullt av smittestoffer i luften. Så det er vel et sted jeg bør unngå nå rett flr operasjon, så jeg ikke blir smittet. Men så er det kanskje ikke så lett etter operasjonen heller, å komme seg ut og til tannlege, og da er det også farlig å bli smittet av noe så jeg blir syk.
Men siden denne tannlegeskrekken gjør at jeg får panikk ved å tenke på å ligge i den stolen og få vondt - så lurer jeg på hva alternativene er.
Skulle ønske de bare kunne dope meg ned med noe så jeg ikke kjennte hva de gjorde, og så kunne de fikse opp i alt som må gjøres. Sånn at jeg slipper å lide og slipper angsten.
Går det an å bli dopet? og hvor må jeg da tro? og hva koster noe slikt ? Nærmeste by blir Bergen, Må vel være noen der som kan ordne opp i munnen min ?
Huff, kjenner meg rett og slett redd, og kvalm, fordi jeg vet at noe er galt i munnen min :(
Noen som kan berolige meg :confused:
Finn en tannlege som bruker lystgass, det kurerte min skrekk:klem:
Jeg har tannlege skrekk. Panikk for å ligge bak i stolen, bli holdt nede, og for smertene i munnen. Da kan jeg både sparke bite og slå.
I vår så greide de å få overtalt meg til å fikse tre hull nede. og jeg skulle BARE ta en sprøyte som skulle bedøve hele underkjeven. Joda. Den var så vond at jeg ulte som en ulv hele tiden mens den ble satt og et halvt minutt etterpå. Det gjorde vanvittig vondt !! Og den bedøvelsen de hadde på tannkjøttet hjalp ikke noe. :eek:
Noen mnd etter så begynte det å ise når jeg drakk , langs disse tre jekslene. Men jeg har holdt ut, og prøvd å overse det.
Men nå er det nok ikke tvil - oppdagde i julen en intens stikkende smerte når jeg drikker og spiser på den siden. Så det er nok et nytt hull. :eek:
Da sa da jeg var der sist at jeg holder på å få huller oppe også.
Problemet nå er at jeg ikke våger tilbake !! Jeg blir helt kvalm og begynner nesten å grine, når jeg tenker på det, at jeg en gang MÅ fikse dette.
Om to uker skal jeg ta en operasjon, og er nå livredd for å bli smittet av noen så jeg blir syk og alt blir avlyst. Så jeg holder meg hjemme, og ungår å oppsøke steder med masse mennesker.
Dette tannlegekontoret har folk inn og ut hele dagene, og det er sikkert fullt av smittestoffer i luften. Så det er vel et sted jeg bør unngå nå rett flr operasjon, så jeg ikke blir smittet. Men så er det kanskje ikke så lett etter operasjonen heller, å komme seg ut og til tannlege, og da er det også farlig å bli smittet av noe så jeg blir syk.
Men siden denne tannlegeskrekken gjør at jeg får panikk ved å tenke på å ligge i den stolen og få vondt - så lurer jeg på hva alternativene er.
Skulle ønske de bare kunne dope meg ned med noe så jeg ikke kjennte hva de gjorde, og så kunne de fikse opp i alt som må gjøres. Sånn at jeg slipper å lide og slipper angsten.
Går det an å bli dopet? og hvor må jeg da tro? og hva koster noe slikt ? Nærmeste by blir Bergen, Må vel være noen der som kan ordne opp i munnen min ?
Huff, kjenner meg rett og slett redd, og kvalm, fordi jeg vet at noe er galt i munnen min :(
Noen som kan berolige meg :confused:
Jeg har blitt "dopa ned" alle gangen jeg har trekt tenner..
(Høres ut som om jeg har gjort det mye, men det er nesten fakta)..
Så det er fult mulig. Vanlig tannlege har den muligheten. Rett og slett si det som det er du har tannlegeskrekk, vil ikke tannlegen høre på deg bør du bytte tannlege.
Lystgass, hvordan virker det?
Sitter og søker på nettet om tannlegeskrekk, og kjennte at det var like før jeg begynte å grine :hylgrine:, da jeg leste at noen beskrev en ikke så hyggelig opplevelse i tannlegestolen. :hylgrine: Jeg er rett og slett livredd :( Hvis jeg hører på folk som snakker om tannlege, eller det er på tv - så får jeg faktisk noen grusomme drømmer om natten etterpå.
Lystgass, hvordan virker det?
Sitter og søker på nettet om tannlegeskrekk, og kjennte at det var like før jeg begynte å grine :hylgrine:, da jeg leste at noen beskrev en ikke så hyggelig opplevelse i tannlegestolen. :hylgrine: Jeg er rett og slett livredd :( Hvis jeg hører på folk som snakker om tannlege, eller det er på tv - så får jeg faktisk noen grusomme drømmer om natten etterpå.
Lystgass gjør at du slapper helt av, blir litt rusa rett og slett:)
Lystgass gjør at du slapper helt av, blir litt rusa rett og slett:)
Lystgass fungerte ikke på meg..
Fikk noe piller i stedet (vival tror jeg)..
Blei greit fjønn av dem også, måtte bli henta for de lot meg ikke gå de 200 meterene jeg hadde å gå hjem ;)
Kan man få narkose, og så bare gjør de alt på en gang ?
:klem:
Og jeg kan sovne av i tannlegestolen... Slapper av som om det var DEN spaen selv om det var rotfylling! :eek:
Skal ikke se bort i fra at du faktisk kan få det også :) Hvis det er virkelig ille :)
Min tannlege bruker elektrisk bedøvelse... Et apparat han setter inntil tanna også snakker en svensk dame i bakgrunnen til man er bedøvd :D veldig sært og veldig effektivt! Og ikke vondt i det hele tatt. Jeg har høy toleransegrense for bedøvelse og trenger alltid halvannen dose, noe jeg må gi beskjed om hver gang.
Min tannlege bruker elektrisk bedøvelse... Et apparat han setter inntil tanna også snakker en svensk dame i bakgrunnen til man er bedøvd :D veldig sært og veldig effektivt! Og ikke vondt i det hele tatt. Jeg har høy toleransegrense for bedøvelse og trenger alltid halvannen dose, noe jeg må gi beskjed om hver gang.
Jeg ler litt nå, for jeg hadde sikekrt død på meg av latterkrampe av den dama.. :P
Jeg er livredd jeg at det skal gjøre vondt.
Da de hadde bedøvd meg sist, og jeg egentlig ikke kjennte noe - så lå jeg helt stiv i stolen og bare ventet på at det skulle gjøre vondt. Glemte å puste, så jeg ble helt svimmel innimellom, Måtte se på magen om den faktisk bevegde seg og at jeg pustet.
Og etter at den sprøyten gjorde noe sånn inni H vondt - så har jeg jo blitt enda reddere :-(
Haha, i påska da jeg skulle trekke betent visdomstann fikk jeg flunipam (synonympreparatet til rohypnol, visstnok :eek: kitt, kan du bekrefte eller avkrefte dette? :o), og haha!!! det er det sykeste noen gang. jeg fikk beskjed på forhånd om at jeg måtte ha med meg noen, så sambo ble med. etter jeg heiv innpå pilla så ble jeg jo sløvere og sløvere naturlig nok. Fra jeg satte meg i stolen og til jeg ble sakte geleida ut til sambo igjen trodde jeg det hadde gått 15 min. Det hadde i virkeligheten gått 1,5 time :rolleyes: Also: jeg har noia for tanntrekking. Skikkelig noia. Jeg husker at jeg syntes det faktisk var fascinerende! "åååh, se! der kommer det blod ut i slangen!" "hm? han hakker i tanna? kult." :lol:
Kanskje: du må spørre tannlegen om de tilbyr dop/gass. Om ikke så får du finne en annen tannlege :ja:
Jeg er livredd jeg at det skal gjøre vondt.
Da de hadde bedøvd meg sist, og jeg egentlig ikke kjennte noe - så lå jeg helt stiv i stolen og bare ventet på at det skulle gjøre vondt. Glemte å puste, så jeg ble helt svimmel innimellom, Måtte se på magen om den faktisk bevegde seg og at jeg pustet.
Og etter at den sprøyten gjorde noe sånn inni H vondt - så har jeg jo blitt enda reddere :-(
Om du kjenner noe i hele tatt, så si i fra med en gang! Jeg får hauger og lass av bedøvelse, fordi jeg har så lav smerteterskel. :ja: Sprøyta stikker litt først, men det er mye greiere med ett stikk enn å kjenne tanna bli røska ut :o
Kanskje - jeg er enig med resten om at du må finne en flink tannlege som tar skrekken din på alvor. Da vil kanskje vedkommende ha noen forslag til hvordan du kan redusere skrekken også - for det blir jo lett sånn at man går for lenge uten å besøke tannlegen, og vips har skaden blitt så stor at det blir mye jobb og mer skrekk....
Kanskje det går an å få hjelp av en hypnoseterapeut i tillegg til en god tannlege?
Jeg har kjempe tannlege skrekk, å det har gjort utslag i dårlige tenner. Har ikke en eneste igjen:eek: Selv om det høres brutalt ut med protese i så "ung" alder så klarte jeg å ha mine egne lenger enn min mor, veldig mye arvelig belastet med dårlige tenner. Å det beste av alt nå er at jeg er smertefri i munnen:p
Full protese både opp og nede. Den nede er bare imidlertidig, skal på sikt få to implantat til å feste den nede.
Der jeg går nå i Stavanger har de tilbud om full narkose, det skal jeg ha når implantaet ska inn.
Rekner med de store byer har en med behandling i narkose, men det kan ved enkelte tannlegekontor være litt ventetid med behandling i narkose
Jeg har heldigvis greid å unngå å utvikle ren tannlegeskrekk, men jeg er også veldig redd for at det skal gjøre vondt. Dette mye fordi jeg, i likhet med sikkert mange andre, ble aldeles traumatisert av skoletannleger som ikke gadd å bedøve for å borre når det var "bare litt"... :cool: Og så hadde jeg veldig mye hull i tennene som barn, så dette hendte jo dessverre ofte. Etter grunnskolen dro jeg ikke til tannlege på mange år, nettopp fordi jeg var redd, men så fikk jeg et dytt med å komme meg dit, og fikk oppleve at å være voksen hos tannlegen faktisk er noe helt annet.
Nå drar jeg til kontroll to ganger i året nettopp fordi jeg er redd for at noe skal gå galt inni gapet, har trukket ganske så mange tenner fjeg ikke hadde plass til - uten at det har gjort vondt eller vært skummelt - og til og med en rotfylling har jeg fått. Jeg innleder alltid med "Hei, jeg er redd for at det skal gjøre vondt, og jeg trenger kanskje ekstra bedøvelse". Min nåværende tannlege så forskrekket på meg da jeg sa det, og sa "Jamen det skal jo aldri gjøre vondt!" :)
Jeg kjenner flere som har brukt lystgass, og disse magiske ikke-sprøytebedøvelsene som Carisma beskriver har jeg også hørt mye bra om. I tillegg så finnes det garantert i Bergen en tannlege eller et tannlegesenter som har spesialisert seg på nettopp dette med tannlegeskrekk...
Puh, kjenner jeg blir litt lettere til sinns nå.
Hos kommunetannlegen her jeg bor har de ikke noen alternativer enn å ligge der våken og få sprøyte. Jeg var innom to ganger bare for å prøve stolen, snakke med de, se på utstyret osv før jeg skulle borre. MEN, den sprøyten som var så vond, forsterket liksom skrekken min. For nå vet jeg jo at det fremdeles er vondt å få bedøvelse. Og det tok rundt 15 sekunder å sette den. Vi sjekket ca tid før hun gjorde det. Og det var grusomt lange 15 sekunder mens jeg ulte som en ulv i en saksefelle!! Det stakk hoder inn døren som måpte, fordi jeg hylte sånn. Men det var så sinnsykt vondt at jeg greide ikke tie.
Må nok til bergen og sjekke der hva de kan tilby, Og så koster det sikkert en formue.
Tannbehandling i narkose er det nok mest barn som får og det gjør de vel bare på tannlegehøyskolen, så vidt jeg vet!
Min tannlege bruker samme bedøvelse som Carisma sin. En slags elektronisk dubbeditt osm kun bedøver den tannen tannelgen skal jobbe med og ikke halve ansiktet!
Det gjør minimalt vondt, om noe, og bedøvelsen er ute temmelig fort!
Klart det er litt dyrere enn vanlig, gammeldags bedøvelse, men det var ikke snakk om mange kronene så vidt jeg husker!
Derosm du skal ha en annen operasjon, bør du ha vært hos tannelgen først! Bakterier går i blodet og kan skape problemer uansett hva slags operasjon du skal ha. Tannlegen min var veldig streng på at jeg måtte få ordnet tannen som trengte rotfylling i god tid før min GBP- operasjon!
Tannbehandling i narkose er det nok mest barn som får og det gjør de vel bare på tannlegehøyskolen, så vidt jeg vet!
Min tannlege bruker samme bedøvelse som Carisma sin. En slags elektronisk dubbeditt osm kun bedøver den tannen tannelgen skal jobbe med og ikke halve ansiktet!
Det gjør minimalt vondt, om noe, og bedøvelsen er ute temmelig fort!
Klart det er litt dyrere enn vanlig, gammeldags bedøvelse, men det var ikke snakk om mange kronene så vidt jeg husker!
Derosm du skal ha en annen operasjon, bør du ha vært hos tannelgen først! Bakterier går i blodet og kan skape problemer uansett hva slags operasjon du skal ha. Tannlegen min var veldig streng på at jeg måtte få ordnet tannen som trengte rotfylling i god tid før min GBP- operasjon!
Da skal jeg sjekke ut det med elektronisk bedøvelse. Kanskje det redder meg :)
Huff, det er bare to uker til jeg skal ha en operasjon, og jeg tviler på at jeg rekker å få fikset noe på den tiden. Men jeg får iallefall kvinne meg opp til å våge å få noen til å se på det iallefall. Huff :-( Jeg er en kjempepyse. :rodme:
Puh, kjenner jeg blir litt lettere til sinns nå.
Hos kommunetannlegen her jeg bor har de ikke noen alternativer enn å ligge der våken og få sprøyte. Jeg var innom to ganger bare for å prøve stolen, snakke med de, se på utstyret osv før jeg skulle borre. MEN, den sprøyten som var så vond, forsterket liksom skrekken min. For nå vet jeg jo at det fremdeles er vondt å få bedøvelse. Og det tok rundt 15 sekunder å sette den. Vi sjekket ca tid før hun gjorde det. Og det var grusomt lange 15 sekunder mens jeg ulte som en ulv i en saksefelle!! Det stakk hoder inn døren som måpte, fordi jeg hylte sånn. Men det var så sinnsykt vondt at jeg greide ikke tie.
Må nok til bergen og sjekke der hva de kan tilby, Og så koster det sikkert en formue.
Se her - her er ett senter med kompetanse både på lystgass og tannlegeskrekk i Bergen.
http://www.rosenkrantztannlegesenter.no/BEHANDLINGER_ArticlesList_3.aspx
Så det finnes nok muligheter. Er man så skrekkslagen som du er ville jeg nok ha gått til et sånt sted til redselen var under kontroll før jeg eventuelt prøvde en "vanlig" tannlege igjen. Jeg var redd, men ikke så ille som deg etter en kommunal skoletannlegeidiot... og jeg kom vel fram til at det var bedre å gå halvårlig og gjøre lite, enn å la det gå lang tid, bli vondt og dyrt... Nå er heldigvis all kvikksølv ute og de siste 10 årene har jeg bare hatt mindre og mindre styr etter at tannlegen min har hjulpet meg å komme fram til rett hygiene for min del, og etter at kostholdet ble bedre & jeg mindre syk. Rart - da jeg la om til lavkarbo og mer naturlig mat samt begynte med den gjærede kålen min fikk jeg mye mindre tannstein. Og jeg har hatt ekstremt mye av sorten...
Photobscura
05-01-13, 00:28
Hva er det med skoletannleger, egentlig? Jeg har jo knapt hatt hull i tennene, men min trakk ei tann på meg uten bedøvelse da jeg skulle ha regulering ...
Uansett, søstera mi har det akkurat sånn som deg. Hun får narkose. Om det er vanlig, vet jeg ikke, men ingen får henne inn på et tannlegekontor på noen annen måte! Hun har lett for å få hull også.
Til dere som har reflukssyndrom: Er det vanlig å få tungt seigt slim i halsen/svelget når dere har spist? Sånn som nesten ikke går an å svelge ned?
Finner ikke noe når jeg søker på elektrisk bedøvelse. Og på elektronisk bedøvelse får jeg opp noen treff på dansk. Her bruker man også sprøyte men dosen reguleres elektronisk. Da er jeg jo like langt siden jeg er redd nålen :(
Photobscura
05-01-13, 00:36
Finner ikke noe når jeg søker på elektrisk bedøvelse. Og på elektronisk bedøvelse får jeg opp noen treff på dansk. Her bruker man også sprøyte men dosen reguleres elektronisk. Da er jeg jo like langt siden jeg er redd nålen :(
Men om du skal finne en ny tannlege i Bergen, kan du ikke ringe rundt og høre hvem som har dette, da? Det eksisterer jo åpenbart. :)
Her er infoen på sidene hos min tannlege:
http://www.tannlege-svendsrud.no/Vare_tjenester/Ny_teknologi/Bedovelse/
Til dere som har reflukssyndrom: Er det vanlig å få tungt seigt slim i halsen/svelget når dere har spist? Sånn som nesten ikke går an å svelge ned?
Jeg har det ikke, tror jeg! Antar det er såpass at man ikke unngår å merke det, som du tenker på? Det har jeg ikke, men skal ha det i hodet og komme tilbake til deg om jeg legger merke til noe :ja:
Jeg får det. Har vel forsåvidt ikke reflukssyndrom, bare kødden magesyre... :o det slimet legger seg også som et hardt lokk i ganen i løpet av natten, som jeg må plukke bort på morgenen.
Photobscura
05-01-13, 01:31
Jeg har det ikke, tror jeg! Antar det er såpass at man ikke unngår å merke det, som du tenker på? Det har jeg ikke, men skal ha det i hodet og komme tilbake til deg om jeg legger merke til noe :ja:
Det er helt umulig å ikke legge merke til, ja. Kommer alltid når jeg spiser noe fastere enn ... vann. :p Det er litt som etter man har kasta opp, eller når man er på slutten av en forkjølelse, tror jeg?! Det forsvinner etter en stund.
Jeg får det. Har vel forsåvidt ikke reflukssyndrom, bare kødden magesyre... :o det slimet legger seg også som et hardt lokk i ganen i løpet av natten, som jeg må plukke bort på morgenen.
Eeeep! Det er nok ikke det jeg snakker om, da. Dette er helt klart/gjennomsiktig slim som ikke blir hardt eller noe, og kun kommer etter inntak av mat. Begynte å skje etter at jeg opererte spiserøret. Har blitt verre og verre. Somac hjelper heller ikke på akkurat dette.
Det er helt umulig å ikke legge merke til, ja. Kommer alltid når jeg spiser noe fastere enn ... vann. :p Det er litt som etter man har kasta opp, eller når man er på slutten av en forkjølelse, tror jeg?! Det forsvinner etter en stund.
Eeeep! Det er nok ikke det jeg snakker om, da. Dette er helt klart/gjennomsiktig slim som ikke blir hardt eller noe, og kun kommer etter inntak av mat. Begynte å skje etter at jeg opererte spiserøret. Har blitt verre og verre. Somac hjelper heller ikke på akkurat dette.
Har aldri sjekket fargen, men det er som du beskriver over. Og det blir liggende over mandlene på en måte, så når jeg sover og puster med munnen tørker det liksom, og legger seg i ganen. Det løser seg opp igjen om jeg drikker vann, men jeg må skrape med tannbørsten for å få bort alt.
Photobscura
05-01-13, 02:11
Har aldri sjekket fargen, men det er som du beskriver over. Og det blir liggende over mandlene på en måte, så når jeg sover og puster med munnen tørker det liksom, og legger seg i ganen. Det løser seg opp igjen om jeg drikker vann, men jeg må skrape med tannbørsten for å få bort alt.
Huff, det hørtes fælt ut. Men det forsvinner jo etter en stund hos meg, og kommer som sagt kun mens/rett etter jeg har spist. Jeg kan uansett aldri legge meg rett etter at jeg har spist, for da våkner jeg opp med ekstreme reflukser, så jeg kan ikke si at jeg vet om det blir sånn. Men det tror jeg ikke.
Hei, eg bur i Bergen og har fått god hjelp for min tannlegeskrekk hjå denne tannlegen: http://www.tannlegenydal.no/tannbehandlingsfrykt Og som du ser er ho ekspert på tannlegeskrekk!! Dei kan sikkert også hjelpa ulike typar bedøvelse.
Lykke til!
Photo: legger merke til at jeg har litt slim konstant som må svelges vekk, og akkurat nå har jeg en del refluks, så mye mulig det er sammenheng der. men tror ikke det henger sammen med maten.
Har ganske ofte kramper i fot og legg:mad: Jeg tar magnesiumtilskudd, 600mg om kvelden, er det mulig at kroppen min ikke tar det opp:confused:
Jeg har ofte krampe UNDER foten, i fotbuen, uansett hvor mye magnesium jeg knasker. Dessuten opplevde jeg noe rart i går natt og i natt. Musklene i føttene spente seg og slappet av med en varighet på ca 20 sek. Det skjedde flere ganger selv om jeg var våken og konsentrerte meg om å slappe av.
Det var ala sånn strømtrening,,,, :o
Jeg har ofte krampe UNDER foten, i fotbuen, uansett hvor mye magnesium jeg knasker. Dessuten opplevde jeg noe rart i går natt og i natt. Musklene i føttene spente seg og slappet av med en varighet på ca 20 sek. Det skjedde flere ganger selv om jeg var våken og konsentrerte meg om å slappe av.
Det var ala sånn strømtrening,,,, :oKaliummagel kan også føre til kramper. Og det er ikke bare magnesiummangelen i og for seg men ubalanse mellom kalsium og magnesium som fører til krampe. Spiser man mye ost får man i seg mye kalsium og kalsiumtilskudd er unødvendig.
Dersom dere tar magnesium bør dere lese på typen. Er det -oksid så tas bare ca 5% opp... Bytt ut med magnesiumsitrat eller andre magnesium[...]-at-typer, eller en form for magnesiumcaps (blandet type) uten for mye -oksid.
Og i tillegg til det Yrla skriver vil jeg si at ost faktisk inneholder en del k2 (mer enn andre melkeprodukter) - et vitamin som er ekstremt viktig for å få kalsiumen ut av blodbanen og inn i beina. :)
Ett pussetips for å få den så glatt som mulig er å pusse mens den er fuktig. Altså når busta er reist. Når busta så legger seg igjen så får du enda glattere overflate.
Jeg brukte nylig oljen til IKEA på spisebordet mitt. Den var ca luktfri.takk til deg og andre som har svart meg.
Er man frisk, men vil gå ned i vekt så er det en tanke og ta med seg at protein i for store mengder vil føre til blodsukkerstigning og dermed også høyere insulin fordi kroppen vil selvsagt reparere det forhøyede blodsukker.Det fører til blodsukkerstigning fordi det som er for mye omdannes til glukose (som blir blodsukker) og blir brukt som energikilde i hjernen ved lavkarbo og andre steder ved behov for energi (f.eks hvis man er på PSMF).
Jeg havna jo på sjukhus i Karlstad i romjula, og fikk med sjukinntyg (sykemelding) derfra. Men holder dette? Eller må min norske fastlege skrive ut også? Veit at det er spesielle regler innenfor Norden, og atter spesielle regler innenfor EU..
Jeg havna jo på sjukhus i Karlstad i romjula, og fikk med sjukinntyg (sykemelding) derfra. Men holder dette? Eller må min norske fastlege skrive ut også? Veit at det er spesielle regler innenfor Norden, og atter spesielle regler innenfor EU..
Hvor lang sykemelding fikk du, da?
Innenfor de første 16 dagene er det jo arbeidsgiver som betaler sykepenger, så det er vel først utover det det spiller noen rolle!
Uansett bør du nok ta kontakt med fastlegen her for evnt oppfølging!
Dette er ganske privat, men det begynner å bli så irriterende at jeg må gjøre noe.
Etter at jeg fikk kobberspiral får jeg et veldig vondt sår på kjønnslepper når jeg har mensen.... Kan det være noe jeg reagerer på i spiralen?
Har fått stereoidkrem av legen, men den funker ikke på det. Bakteriedrepende salve ( brulidine) hjelper heldigvis endel. Men utrolig irriterende at det dukker opp igjen så jevnlig!
Bør jeg fjerne spiralen for å se om det hjelper?
Dette er ganske privat, men det begynner å bli så irriterende at jeg må gjøre noe.
Etter at jeg fikk kobberspiral får jeg et veldig vondt sår på kjønnslepper når jeg har mensen.... Kan det være noe jeg reagerer på i spiralen?
Har fått stereoidkrem av legen, men den funker ikke på det. Bakteriedrepende salve ( brulidine) hjelper heldigvis endel. Men utrolig irriterende at det dukker opp igjen så jevnlig!
Bør jeg fjerne spiralen for å se om det hjelper?
Det du bør gjøre først er å be legen ta en prøve av såret og sjekke hva det kan være!
Sår som bare dukker opp under mensen, kan være så mangt!
Går det an å være sykemeldt fra f.eks skolen, men ikke jobben? Og går det an å være sykemeldt fra en jobb og ikke en annen?
Går det an å være sykemeldt fra f.eks skolen, men ikke jobben? Og går det an å være sykemeldt fra en jobb og ikke en annen?
Ja :ja:
Ja :ja:
Er det veldig komplisert?
Er det veldig komplisert?
Neida. Du må bare oppgi på sykemeldinga hvilken jobb du trenger sykemelding for.
Neida. Du må bare oppgi på sykemeldinga hvilken jobb du trenger sykemelding for.
Okei, thanks. Trenger egentlig bare sykemelding for skolen i noen uker.. Også fra en jobb for denne helgen, bare.. Synes det er så ekkelt å gå til legen og be om sykemelding.. Ihvertfall når det er så innvikla som det er. Hvorfor vil man ha sykemelding fra skolen og ikke fra jobb, liksom. Men legen vet jo alt som foregår og sånt, så hun ville vel helst at jeg skulle komme og få sykemelding fra alt, for flere måneder siden.:p
Det du bør gjøre først er å be legen ta en prøve av såret og sjekke hva det kan være!
Sår som bare dukker opp under mensen, kan være så mangt!
Har gjort det (utrolig nok! :D), men fikk som sagt bare kortisonkrem/stereoidkrem. Og den funker ikke. I følge henne var det bare et kontaktsår, men det er rart det dukker opp så jevnlig. Det har nok med fuktighet å gjøre, men var aldri sånn før spiralen.
Har gjort det (utrolig nok! :D), men fikk som sagt bare kortisonkrem/stereoidkrem. Og den funker ikke. I følge henne var det bare et kontaktsår, men det er rart det dukker opp så jevnlig. Det har nok med fuktighet å gjøre, men var aldri sånn før spiralen.
:rodme: Sambo merker at mensen min er rett rundt hjørnet før jeg selv merker det. For han blir nemlig sår på snoppen etter sex rett før mensen. Jeg bruker også kobberspiral.
Edit: presisering - voksen vi brukte var voks for kjøkkenbenker, men IKKE kjøpt hos IKEA. Jeg kjenner dessverre ikke merke/navn på "gatekjøkkenvoksen".
Ehhh hørtes ekkelt ut. Jeg bruker en flytende olje og den lukter bare litt "oljete" og ikke noe spesielt når man holder på. Kjenner ikke noe særlig lukt etterpå og den skjærefjøla er diger og jeg sauser den godt inn. Vet andre også som har brukt Ikea sine greier til kjøkkenbenken og har aldri lagt merke til noe lukt.
Ehhh hørtes ekkelt ut. Jeg bruker en flytende olje og den lukter bare litt "oljete" og ikke noe spesielt når man holder på. Kjenner ikke noe særlig lukt etterpå og den skjærefjøla er diger og jeg sauser den godt inn. Vet andre også som har brukt Ikea sine greier til kjøkkenbenken og har aldri lagt merke til noe lukt.
Jeg brukte noe bievoks til mine kokser. Funket perfekt og er ikke skummelt.
Jeg diskuterte kobberspiral som en mulighet for hormon"fri" prevensjon, men han anbefalte det ikke siden en av "bivirkningene" det økte kobbernivået (ja, man tar opp litt) kan ha er forsterket irritabillitet... og det er noe jeg kan ha nok av uten hjelp... :rodme:
Hadde en diskusjon her om dagen, hvor ble diskutert om det var det samme hva man drakk. Jeg har hørt at det er vann som er tingen. Vann skal rense kroppen og nyrene. Om man drikker 2 liter kaffe om dagen, eller saft, eller brus, eller te så er vel ikke dette like bra som å drikke vann? Eller har det ikke noe å si hva man drikker så lenge man drikker ?
Jeg har ikke fakta, men jeg føler meg absolutt best når den største prosentandelen av det jeg drikker er rent vann! Og om det er bare kaffe/te med koffein i så føler jeg meg helt råtten.
Hadde en diskusjon her om dagen, hvor ble diskutert om det var det samme hva man drakk. Jeg har hørt at det er vann som er tingen. Vann skal rense kroppen og nyrene. Om man drikker 2 liter kaffe om dagen, eller saft, eller brus, eller te så er vel ikke dette like bra som å drikke vann? Eller har det ikke noe å si hva man drikker så lenge man drikker ?
All væske teller i et væskeregnskap, men hva som er BRA for deg å drikke er en helt annen diskusjon!
Dersom målet er å få i seg så og så mye væske, spiller hva man drikker liten rolle, vann, melk, saft, brus, te, kaffe, juice.............. så lenge det ikke er alkohol med i bildet.
Alkohol virker inn på det antidiuretiske hormonet(ikke- tiss hormonet) i kroppen og med fører at man mister mer væske enn man tilfører. Kaffe og te har en tendens til å "renne tvert igjennem", men tar ikke med seg mer væske enn det tilfører!
Men kan te virke skadelig inn på noe vis? Jeg er veldig glad i te og drikker gjerne 2-3 krus om dagen. Bruker suketter og ikke sukker.
Hvorfor har ikke menn dårlig samvittighet? Hvorfor er det bare vi som f.eks må bekymre oss over familien, helsa, vekta, jobben osv?
Smalasussie
06-01-13, 22:30
Jeg lurer på en ting! Nå som jeg har lagt om livsstilen min til lavkarbo, og kutta sjokoladen heeeelt ut, kan jeg begynne så smått å spise dette igjen etterhvert...?
Photobscura
06-01-13, 22:30
Hvorfor har ikke menn dårlig samvittighet? Hvorfor er det bare vi som f.eks må bekymre oss over familien, helsa, vekta, jobben osv?
Hva snakker du om? De fleste menn jeg kjenner bra med samvittighet, enkelte langt mer enn de har godt av (akkurat som folk flest, altså). Eller ... snakker du om noen in particular, kanskje ...?
Jeg lurer på en ting! Nå som jeg har lagt om livsstilen min til lavkarbo, og kutta sjokoladen heeeelt ut, kan jeg begynne så smått å spise dette igjen etterhvert...?
Det kommer vel an på om du vil bli tjukk igjen eller ikke.... ;)
Hva snakker du om? De fleste menn jeg kjenner bra med samvittighet, enkelte langt mer enn de har godt av (akkurat som folk flest, altså). Eller ... snakker du om noen in particular, kanskje ...?
Nei, menn generelt. F.eks det å spise hva de vil uten å bekymre seg for vekt, hva de rundt syns o.l. Eller å ikke la avisskriveriene om hvor grusomt barnehage er for småbarn gå inn over seg. Den type ting.
Jeg har fjernet gips på en fot (onsdag) etter tre uker, og tok av det elastiske bindet av foten nå i dag. Den er hoven og litt blå (som forventet), men huden er veldig tørr. Er det noe jeg kan gjøre med hovenhet og tørrhet? Prøvde en vanlig fuktighetskrem, men vet ikke om det hjelper, og våger ikke smøre på operasjons-såret. Har ikke fått noen instruksjoner om hva jeg skal gjøre.
Photobscura
06-01-13, 22:41
Nei, menn generelt. F.eks det å spise hva de vil uten å bekymre seg for vekt, hva de rundt syns o.l. Eller å ikke la avisskriveriene om hvor grusomt barnehage er for småbarn gå inn over seg. Den type ting.
Tror vi kjenner helt forskjellige menn (og kvinner, kanskje også?!). Men jeg tror også at du bekymrer deg mer og maler større skrekkbilder enn noen andre jeg vet om ...! :o
Jeg har fjernet gips på en fot (onsdag) etter tre uker, og tok av det elastiske bindet av foten nå i dag. Den er hoven og litt blå (som forventet), men huden er veldig tørr. Er det noe jeg kan gjøre med hovenhet og tørrhet? Prøvde en vanlig fuktighetskrem, men vet ikke om det hjelper, og våger ikke smøre på operasjons-såret. Har ikke fått noen instruksjoner om hva jeg skal gjøre.
Etter 3 uker er alt groddd og du kan vaske og smøre som du vil! Tror ikke man pleier å gi instruksjoner om vanlig vasking, liksom!:p
Jeg ville begynt forsiktig og vasket/skrubbet foten med en klut før jeg smurte på en feit fuktighetskrem. Du må nok gjenta dette noen ganger før all den gamle, tørre huden blir borte.
Hovenheten bør blir borte sakte, men sikkert, etter som du belaster mer og mer! Overdriver du, vil foten bli mer hoven og vond igjen. Lytt til kroppens signaler når det gjelder dette. Den vet ofte best selv! ;)
God bedring og lykke til fremover!:)
Jeg tror bare de rent generelt har lettere for å ikke tenke så mye! Gubben min tar lettere på ting og lar seg ikke slå i gulvt av et lite tilbakeslag, men det betyr ikke at han ikke bryr seg eller ikke kan plages av samvittighet innimellom!
Og hvorfor skal han bekymre seg og ha dårlig samvittighet? Jeg klarer det som regel for oss begge!;)
Etter 3 uker er alt groddd og du kan vaske og smøre som du vil! Tror ikke man pleier å gi instruksjoner om vanlig vasking, liksom!:p
Jeg ville begynt forsiktig og vasket/skrubbet foten med en klut før jeg smurte på en feit fuktighetskrem. Du må nok gjenta dette noen ganger før all den gamle, tørre huden blir borte.
Hovenheten bør blir borte sakte, men sikkert, etter som du belaster mer og mer! Overdriver du, vil foten bli mer hoven og vond igjen. Lytt til kroppens signaler når det gjelder dette. Den vet ofte best selv! ;)
God bedring og lykke til fremover!:)
Takk. Kitt! :klem:
Ti min i grønnsåpebad. Det er desinfisferende på såret også!
:rodme: Sambo merker at mensen min er rett rundt hjørnet før jeg selv merker det. For han blir nemlig sår på snoppen etter sex rett før mensen. Jeg bruker også kobberspiral.
Helt naturlig. Livmortappen synker ned i skjeden fram mot mensen og hever seg opp mot eggløsningen, om jeg husker riktig. Den endrer også konsistens i løpet av syklusen.
http://www.pernille.info/livmortappen.htm
Brukes som ett av tegnene i noen av metodene for Naturlig FamiliePlanlegging. :)
Ti min i grønnsåpebad. Det er desinfisferende på såret også!
Takk, Carisma! Da skal grønnsåpen fram! :klem:
Men kan te virke skadelig inn på noe vis? Jeg er veldig glad i te og drikker gjerne 2-3 krus om dagen. Bruker suketter og ikke sukker
?
Men kan te virke skadelig inn på noe vis? Jeg er veldig glad i te og drikker gjerne 2-3 krus om dagen. Bruker suketter og ikke sukker
?
Neida! Ikke i så små mengder!
Det noen vel mener er skadeligst, er nok sukettene! ;)
?
Tjah... lever du på "bare te" og velger te fra områder med mye fluor i jorda kan det nok bremse stoffskiftet.
Men vil vel ikke si at 2-3 krus er noen stor mengde, jeg da... Drikker gjerne 6-10 krus selv. (Da grønn te eller urtete og gjerne litt tynn.)
TrillTrall
07-01-13, 18:43
?
Jeg drikker nå fort 1-1,5 liter te om dagen jeg da... :o Men da jeg oppdaget Iherb sluttet jeg å bruke suketter, men gikk over til stevia og nå er jo stevia tilgjengelige på norske helsekostbutikker også. :)
Prøver meg her, siden jeg har fått svar på masse rart før. :p
Før jul kjøpte jeg fot-varmer til min mor, en slik man setter begge føttene oppi, og kan velge mellom varme og massasje, evt begge, aner ikke.
Poenget er at mor ikke kommer til å bruke den, og jeg sa jeg kunne ta det og gi henne pengene den kostet. Men, ikke finner jeg den på siden til Enklere liv, og ikke kommer jeg inn på hotmail som var adressen jeg brukte ved kjøp. Og ikke har de noe "logg inn og se hva du har kjøpt før" heller.
Så, hvis noen har kjøpt en slik fot-varmer fra Enklere Liv, og husker prisen, er jeg meget takknemlig for svar. Vi skal nemlig bytte gave imorgen... ha ha ha NOT!
Trenger da å vite prisen på denne
Prøver meg her, siden jeg har fått svar på masse rart før. :p
Før jul kjøpte jeg fot-varmer til min mor, en slik man setter begge føttene oppi, og kan velge mellom varme og massasje, evt begge, aner ikke.
Poenget er at mor ikke kommer til å bruke den, og jeg sa jeg kunne ta det og gi henne pengene den kostet. Men, ikke finner jeg den på siden til Enklere liv, og ikke kommer jeg inn på hotmail som var adressen jeg brukte ved kjøp. Og ikke har de noe "logg inn og se hva du har kjøpt før" heller.
Så, hvis noen har kjøpt en slik fot-varmer fra Enklere Liv, og husker prisen, er jeg meget takknemlig for svar. Vi skal nemlig bytte gave imorgen... ha ha ha NOT!
Trenger da å vite prisen på denne
Bla i katalogen deres, du finner link på forsiden på nettet. På side 48 er der to fotvarmere, så kan du se om det er en av de du kjøpte.
Bla i katalogen deres, du finner link på forsiden på nettet. På side 48 er der to fotvarmere, så kan du se om det er en av de du kjøpte.
Har prøvd, den er ikke å finne! *rister på hodet* har lett alt jeg er god for, og kvitteringen er helt borte.
Har prøvd, den er ikke å finne! *rister på hodet* har lett alt jeg er god for, og kvitteringen er helt borte.
ÅÅ min kjære sønn har klart det!! :heia: Den koster 699,- :)
Jeg bladde i katalog før, men fant ikke den jeg ville ha. :p
Hva er forskjellen på qigong og yoga? Har man noen styrkefordeler av qigong, eller er det bare meditasjon?
Det er ikke noe yoga her jeg bor, men det lokale senteret har av alle ting qigong-timer.
qi gong ble kalt aktiv avspenning pa senteret jeg var pa. er vel ingen styrke i det hele tatt, det er mer bevegelse og balanse, og pust.
Hva er forskjellen på qigong og yoga? Har man noen styrkefordeler av qigong, eller er det bare meditasjon?
Det er ikke noe yoga her jeg bor, men det lokale senteret har av alle ting qigong-timer.
Tja. Quigong anbefales ofte for oss ME-syke, så det er vel et hint om at det ikke akkurat er mye aktiv trening av muskler eller noe annet involvert. :cool: Såvidt jeg vet handler det om et knippe forskjellige posisjoner, og mye arbeid med åndedrett.
(Jeg har aldri greid å finne et egnet lokalt tilbud, så har ikke førstehåndserfaring, dessverre.)
Quigong er sakte bevegelse og fokus av rolig, dyp pust til bevegelsene. Det er mikroskopisk mer aktivt enn yoga, (jeg har aldri prøvd "ordentlig" yoga, så det er mulig jeg tar feil), og bevegelsene er rolig, drømmeaktige (slow-mo). Jeg syntes det var veldig deilig. Ikke noe spente muskler (med mindre du gikk inn for en mer aktiv, thai-chi-liknende variant) og for meg fungerte det som "meditasjon i bevegelse"... Man lærer å puste til bevegelse, og bevegelsene kan i sin tur brukes til å roe og sentrere pusten.
Avspennende.
Jeg lurer på om jeg må steke alle vaflene på en gang eller vafelrøre
kan stå i kjøleskapet til neste dag.Det haster med svar,tusen takk:)
Vaffelrøre kan fint stå en dag eller to i kjøleskap. Bare røre i den litt før du steker resten, og evt. spe den litt mer ut om den har tyknet. :)
Jeg lurer på om jeg må steke alle vaflene på en gang eller vafelrøre
kan stå i kjøleskapet til neste dag.Det haster med svar,tusen takk:)
Den kan stå i kjøleskapet i flere dager!
Tusen,tusen takk til Lemon og Kanutten for så raskt svar.
Dere er så effektive :):)
Tusen,tusen takk til Lemon og Kanutten for så raskt svar.
Dere er så effektive :):)
Vaffelrøre er fin å fryse ned i melkekartonger. Ta ut av frysern, tin, ha oppi litt væske, tett igjen pakken og rist godt. Da et det bare å helle rett oppi jernet.
Vaffelrøre er fin å fryse ned i melkekartonger. Ta ut av frysern, tin, ha oppi litt væske, tett igjen pakken og rist godt. Da et det bare å helle rett oppi jernet.
Det har gjort da jeg jobbet,fordi jeg lagde masse,men tenkte det ikke går
med lavkarbo vaffler,flott takk så mye.:):)
Jeg trener Qigong daglig, og til og med min skranglete kropp klarer det, og det gir meg den tøyingen i ledd, sener og muskler som jeg trenger, i tillegg har jeg stort utbytte av puste-øvelsene.
Yoga var jeg ivrigere på før jeg ble syk; nå klarer ikke kroppen min og utføre mange av øvelsene lenger.
Tai chi er også deilig, og jeg liker det på gode dager, men sånn til vanlig er Qigong tingen for meg.
Jeg var med på qigong på jobb i dag. det vaaar uhm. deilig for pusten, men flere av øvelsene var ikke helt min greie. men pusteteknikkene var deilige! vi er så heldige å ha tilbud om det hver tirsdag :ja:
Photobscura
08-01-13, 20:05
Er det verdt å betale tusen kroner for å få rensa laptopen for støv og møkk? Mista litt haka da jeg spurte i en datasjappe rett ved meg, men jeg aner jo ikke hva som er standardpris. Samt at jeg er den heldige eier av en HP pavillion, som virker til å være den mest avanserte pc-en ever å ta fra hverandre ...
Er det verdt å betale tusen kroner for å få rensa pc-en for støv og møkk? Mista litt haka da jeg spurte i en datasjappe rett ved meg, men jeg aner jo ikke hva som er standardpris. Samt at jeg er den heldige eier av en HP pavillion, som virker til å være den mest avanserte pc-en ever å ta fra hverandre ...
jeg har også Hp-maskin, og betaler ganske mye for å få rensa den. Husker ikke sikkert hva det kosta, kan sjekke kvittering på jobb i morra :ja:
datamannen her sier også at det er ei maskin som må demonteres helt for å komme til skikkelig :ja:
Photobscura
08-01-13, 20:24
jeg har også Hp-maskin, og betaler ganske mye for å få rensa den. Husker ikke sikkert hva det kosta, kan sjekke kvittering på jobb i morra :ja:
datamannen her sier også at det er ei maskin som må demonteres helt for å komme til skikkelig :ja:
Ah. Ja, gjerne det til sammenligning! Jeg hadde jo liksom tenkt å skru den opp selv, for på min gamle fra Dell var det bare å skru opp typ seks skruer under, og så bare vippe opp tastaturet og støvsuge i vei. Jeg kom så langt som å skru opp alle skruer, og sette meg ned og se en instruksjonsvideo på youtube, og fikk så prestasjonsangst at jeg bare skrudde i alle skruene igjen. :D
Hmmm... Rense pc'n? Er det noe man bør gjøre? Eller må gjøre? Det har jeg aldri gjort...
Photobscura
08-01-13, 23:09
Hmmm... Rense pc'n? Er det noe man bør gjøre? Eller må gjøre? Det har jeg aldri gjort...
Den går så fullstendig varm at det ikke går an å gjøre annet enn å surfe forsiktig på den. ;) Og den er ikke mer enn et par år gammel, heller. Ettersom jeg både har katt og røyker inne, så er nok mine pc-er langt mer utsatte enn de som gjør ingen av delene. Men i tillegg til å støvsuge litt over tastaturet og rillene der det kommer luft ut med jevne mellomrom, så det kan det visst lønne seg å gjøre det innimellom. Den slags var jo langt enklere å gjøre selv med de stasjonære ... Jeg må uansett få den åpnet, det kan også hende at det er vifta.
Den går så fullstendig varm at det ikke går an å gjøre annet enn å surfe forsiktig på den. ;) Og den er ikke mer enn et par år gammel, heller. Ettersom jeg både har katt og røyker inne, så er nok mine pc-er langt mer utsatte enn de som gjør ingen av delene. Men i tillegg til å støvsuge litt over tastaturet og rillene der det kommer luft ut med jevne mellomrom, så det kan det visst lønne seg å gjøre det innimellom. Den slags var jo langt enklere å gjøre selv med de stasjonære ... Jeg må uansett få den åpnet, det kan også hende at det er vifta.
Takk for svar, da lar jeg det bare være inntil videre. ;) Min gikk også lett varm, men det har bedret seg betraktelig etter jeg sluttet å sette den rett i sofaen, men fikk den opp på et stativ, slik at det kommer luft under den. :)
Takk for svar, da lar jeg det bare være inntil videre. ;) Min gikk også lett varm, men det har bedret seg betraktelig etter jeg sluttet å sette den rett i sofaen, men fikk den opp på et stativ, slik at det kommer luft under den. :)
Jeg skulle akkurat til å si at det ofte er viktigere hva slags underlag den står på enn hva som er inni. På fanget f.eks er ikke bra.
Photobscura
09-01-13, 02:58
Min står ALLTID på et bord! Utelukkende! Har gjort den tabben der selv, å alltid ha den i sofaen. ;)
Det viktigste er
1) Ikke på et underlag som loer, eller har mye hybelkaniner da alt dette drar seg inn i vifta etter hvert (typisk fra katter, klær eller strikking) og
2) På et underlag som tillater luft å flyte fritt inn i inntaket. Dette kan være på sidene, eller ofte, under... :( De som er under er lette å dekke når pc'en står på fanget, mens maskinen som oftest har små føtter som gjør at dette ikke er et problem på et flatt, hardt underlag.
Photobscura
09-01-13, 12:09
Det er uansett for sent nå, og jeg har tatt de forhåndsregler man kan ta. :) Lurer fortsatt på om det er mye å ta tusen kroner for jobben?
Det er uansett for sent nå, og jeg har tatt de forhåndsregler man kan ta. :) Lurer fortsatt på om det er mye å ta tusen kroner for jobben?
nei, alt som skal gjøres av en "pc-fikser" har en skyhøy pris. jeg skulle bytte en veeeldig enkel ting en gang og fikk beskjed om at det var en timespris på 1500,- :eek: ....
så en tusenlapp for at de skal plukke fra hverandre, rengjøre og sette sammen igjen er ikke uvanlig.
Jeg har rabatt gjennom jobben, men betalte 850 for rens sist :ja:
Photobscura
09-01-13, 12:32
Ok, takk for svar! Da er det vel verdt det, da! Ny pc av samme kaliber koster vel uansett seks- sju tusen ... :o
spørs om ikke rensen er verdt pengene da ja. du kaaan jo spørre om de samtidig kan se om de ser slitasje på noen deler i tilfelle det er noe med det og som gjør at pc-en din er grumpy... så vet du ev. hva det er og slipper ny sjekk og kan bare be om bytting av x ved en anledning. bare kaster forslag ut i lufta her :ja:
Ok, takk for svar! Da er det vel verdt det, da! Ny pc av samme kaliber koster vel uansett seks- sju tusen ... :o
Du kjenner ikke noen i bransjen eventuelt på en høgskole/VGS innen fagfeltet da. Det der er vanligvis ikke noe "hokus-pookus" for folk som har skrudd litt før...
Har du sjekket med it-avdelingen/brukerstøtten på UiO?
Photobscura
09-01-13, 15:54
spørs om ikke rensen er verdt pengene da ja. du kaaan jo spørre om de samtidig kan se om de ser slitasje på noen deler i tilfelle det er noe med det og som gjør at pc-en din er grumpy... så vet du ev. hva det er og slipper ny sjekk og kan bare be om bytting av x ved en anledning. bare kaster forslag ut i lufta her :ja:
Ja, tenkte på det selv! Kan jo også være vifta
Du kjenner ikke noen i bransjen eventuelt på en høgskole/VGS innen fagfeltet da. Det der er vanligvis ikke noe "hokus-pookus" for folk som har skrudd litt før...
Nope! Eneste jeg kjenner er på sykehus med brukket et eller annet veldig vitalt ... :/
Har du sjekket med it-avdelingen/brukerstøtten på UiO?
Det har ikke slått meg en gang. Gjør de noe annet enn rene systemgreier knyttet til UiO, a?
Det har ikke slått meg en gang. Gjør de noe annet enn rene systemgreier knyttet til UiO, a?
Det kan være veldig ut i fra hvem og når du snakker med de, i hvert fall om de ligner på Orakeltjenesten på NTNU :rolleyes: Skader ikke å spørre da!
hva heter sangen til kurt nilsen, om june og shitty little town? to sanger?
Sangen heter: Here she comes
"Have you ever met my friend?
Her name is June
She's a solid piece of work
Brought up in a shitty little town....."
Hvor er det blitt av Hypah?
Borte! Fra medlemslisten og alt!
Det lurte jeg på her en dag også,jeg savner at noen "går litt midt i mot" da blir det litt liv:D Hallo Hypa kom tilbake!
Borte! Fra medlemslisten og alt!
Ja det fant jeg også ut i dag da jeg hadde tenkt å sende han en PM :(
Han er vel ikke stengt ute fra forumet?? Så ille var nå ikke flåkjeften :D
Nei, han har selv bedt om å bli slettet :)
Jeg driver og maler noen telysglass med glassmaling.
De skal tørke i 24 timer før jeg skal brenne de i ovnen.
Men jeg ser at jeg vil ha 2 strøk på. Bør jeg da vente 24 timer før jeg tar på 2. strøket?
Nei, han har selv bedt om å bli slettet :)
Ser han har vært inne som ToreH så da kommer vel han tilbake igjen. Tror vi er mange som satte pris på rappkjeften hans. :ja:
Jeg driver og maler noen telysglass med glassmaling.
De skal tørke i 24 timer før jeg skal brenne de i ovnen.
Men jeg ser at jeg vil ha 2 strøk på. Bør jeg da vente 24 timer før jeg tar på 2. strøket?
Det har jeg aldri gjort! Bare ventet til det første strøket er ordentlig tørt! Og vingalssene på hytta har holdt seg pene i 10 år, så noe må jeg ha gjort riktig! ;)
Det har jeg aldri gjort! Bare ventet til det første strøket er ordentlig tørt! Og vingalssene på hytta har holdt seg pene i 10 år, så noe må jeg ha gjort riktig! ;)
Takk. Det blir vel som med annen maling da :)
Og yess, det er tørt, så da hiver jeg meg rundt å tar 2. strøket :D
Angående denne influensaen som går, er det nok å føle seg rar i magen og veldig trøtt? Poden og jeg har hatt det slik en uke. Det er liksom vondtrart i magen på en måte jeg aldri har kjent før. Poden kaldsvetter i tillegg. Vi spiser lite fordi tanken på mat frister ikke.
Angående denne influensaen som går, er det nok å føle seg rar i magen og veldig trøtt? Poden og jeg har hatt det slik en uke. Det er liksom vondtrart i magen på en måte jeg aldri har kjent før. Poden kaldsvetter i tillegg. Vi spiser lite fordi tanken på mat frister ikke.
Har hørt om en del som har det sånn ja og tror det er influensaen, det er ihvertfall noe som går siden flere har det sånn.
God bedring :)
Hvor lang tid kan man minimum vente med å begynne trening etter et brista ribbein? Kardio går vel greit så fort det ikke gjør vondt lenger, men hva med styrke?
Hvor lang tid kan man minimum vente med å begynne trening etter et brista ribbein? Kardio går vel greit så fort det ikke gjør vondt lenger, men hva med styrke?
Tenker det samme om styrke, jeg da! Så fort du kan gjøre øvelsene uten smerter, er det fritt frem! Er jo "bare" en brist!;)
Kjennes ut som jeg heller vil brekke skuldra igjen, akkurat nå.:p
Kjennes ut som jeg heller vil brekke skuldra igjen, akkurat nå.:p
Da stopper det seg jo selv, på en måte!;)
Desverre tar brist i ribben som regel ganske lang tid.Man er jo liksom nødt til å puste og sånt! :p
Da stopper det seg jo selv, på en måte!;)
Desverre tar brist i ribben som regel ganske lang tid.Man er jo liksom nødt til å puste og sånt! :p
Jeg knakk to ribbein for endel år siden. Det tok laaaaaang tid før jeg klarte belaste. Ti år senere ble jeg gravid og poden i magen klarte jammen meg sparke opp bruddet! Går det virkelig an? Det var de to nederste ribbene.
Ja, mange som får sparket brudd på ribbeina.
Jeg brista ribbeinet på samme måte for fire år siden. Ganske nøyaktig på dagen for fire år siden.:p Lurer på om det er fordi at jeg har skoliose.. Skjer på den siden hvor ting er litt trøkka sammen. Og når jeg sitter og hoster..
Den gangen var det vondt i litt over ei uke. Ikke vondt når det skjedde, men dagen etter var det jævlig også ble det mye bedre i løpet av 2-3 dager.
Men da var jeg gravid og satt på ræva.
hvordan får jeg løsna og vaska bitedingsen på camelbak-flaska mi? also: tåler flaska oppvaskmaskin?
hvordan får jeg løsna og vaska bitedingsen på camelbak-flaska mi? also: tåler flaska oppvaskmaskin?
Gummi-dingsen kan du trekke av og, tja, skylle? Jeg fant ut at det energiøkonomiserende alternativet var å kjøpe 5-pakninger med sånne på ebay ("camelbak bite valve" eller noe sånt) og bytte ut regelmessig. :o Flaska har tålt oppvaskmaskin greit - men greit å skylle etterpå for å være sikker på at det ikke er såperester igjen inni der, seff.
Gummi-dingsen kan du trekke av og, tja, skylle? Jeg fant ut at det energiøkonomiserende alternativet var å kjøpe 5-pakninger med sånne på ebay ("camelbak bite valve" eller noe sånt) og bytte ut regelmessig. :o Flaska har tålt oppvaskmaskin greit - men greit å skylle etterpå for å være sikker på at det ikke er såperester igjen inni der, seff.
oh, smart. hva heter det på engelsk? regner med jeg får litt artige resultater om jeg søker etter "bite thingy" eller lignende :cool:
nvm, leste litt raskt. så du skrev det nå. takk!
Når man er rettighetspasient og garantert utredning/behandling fra en avdeling /sykdomsområde, er fristen overholdt om man i stedet sendes til en annen avdeling/annen sykdomsutredning?
Jeg er rettighetspasient og har rett på hjelp fra endokrinologisk Rikshospitalet innen 27.januar, men blir i stedet innlagt på gastroenterologisk?
Betyr det at jeg da "bruker opp" retten til utredning med tanke på endokronolgiske sykdommer?
Vurderer og ringe sykehuset i morgen og spør hvorfor de sender meg til annen utredning....
Etter mye tankevirksomhet har eldstemann endelig funnet ut at han har lyst til å studere til å bli marinbiolog. Undrenes tid er ikke forbi! Men han mangler biologi og matte (R1) fra videregående. Han har funnet ut at de har et sommerkurs med fagene på Høyskolen i Ålesund, men da må han ta fag der. Han har sett på medisinsk og marint årsstudium her (http://www.hials.no/nor/content/view/full/58915), og er villig til å ta det første året der for å komme videre. Det kan være en start på en bachelor i biologi.
Jeg har søkt opp og ned i mente etter (sommer)kurs i Bio 1 og 2 + matte R1, men enten er de veldig dyre, langt borte, osv. Så slo det meg, kanskje vet noen her på forumet om liknende? De har mattekurset som nettkurs ved UiA, men det koster over 10 000,-!
Etter mye tankevirksomhet har eldstemann endelig funnet ut at han har lyst til å studere til å bli marinbiolog. Undrenes tid er ikke forbi! Men han mangler biologi og matte (R1) fra videregående. Han har funnet ut at de har et sommerkurs med fagene på Høyskolen i Ålesund, men da må han ta fag der. Han har sett på medisinsk og marint årsstudium her (http://www.hials.no/nor/content/view/full/58915), og er villig til å ta det første året der for å komme videre. Det kan være en start på en bachelor i biologi.
Jeg har søkt opp og ned i mente etter (sommer)kurs i Bio 1 og 2 + matte R1, men enten er de veldig dyre, langt borte, osv. Så slo det meg, kanskje vet noen her på forumet om liknende? De har mattekurset som nettkurs ved UiA, men det koster over 10 000,-!
Hva med sonans eller disse andre private gymnasene?
Sjekk også universitetet i Bergen. Sambo har studert fiskeoppdrett(!) der, og det er mange fag felles med marinbiologi. På universitet er det vel ofte enklere å mikse og sette sammen egne fag enn på høyskolene.
Hvem bestemte at tjukkaser ikke trenger ullundertøy? Jeg skulle hatt et par tre ord med'n :realmad:
Photobscura
13-01-13, 20:40
Hvem bestemte at tjukkaser ikke trenger ullundertøy? Jeg skulle hatt et par tre ord med'n :realmad:
Nå vet jeg ikke helt hva du legger i tjukkas-begrepet, men jeg mener bestemt at Eva-serien til Spar Kjøp har ullundertøy i store størrelser!
TrillTrall
13-01-13, 20:41
Ullundertøy finnes da i store størrelser? Devold har dame opp til XL i alle fall og herre opp til XXL. Janus har dame opp til XXL.
Ullundertøy finnes da i store størrelser? Devold har dame opp til XL i alle fall og herre opp til XXL. Janus har dame opp til XXL.
Det er da ikke store størrelser! Ikke når de er små i størrelsene og min da 11 år gamle datter ikke kom inn i L!
Store størrelser meg bak :o Jeg trenger 56+...
Nå vet jeg ikke helt hva du legger i tjukkas-begrepet, men jeg mener bestemt at Eva-serien til Spar Kjøp har ullundertøy i store størrelser!
Joo.. Men de er ikke store nok :o:(
TrillTrall
13-01-13, 21:06
Det er da ikke store størrelser! Ikke når de er små i størrelsene og min da 11 år gamle datter ikke kom inn i L!
Øh? Jeg er 44 år og har former så det holder og bruker glatt str. 14/16 i Devold sine barne-trøyer. L svømmer jeg i. At en normalvokst 11-åring ikke kommer inn i voksentøy i str L har jeg vondt for å tro.
Ebay?
har prøvd.. ikkeno resultat..
TrillTrall
13-01-13, 21:07
Store størrelser meg bak :o Jeg trenger 56+...
Arbeidsulltøyet til Janus kommer garantert i stooore størrelser, men da snakker vi nok om ulltøy for digre arbeidskarer og jeg vet ikke om de selges i butikk eller kun direkte til firmaer. Send dem en mail og spør?
Photobscura
13-01-13, 21:09
Kjøre mannestørrelser da, kanskje?
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.