View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Regret
16-05-12, 21:32
Her i byen har den bl.a. på Meny og Coop Obs.

Ah vi har ingen av delene her :o

Photobscura
16-05-12, 22:55
Piña Colada er med ananas. ;) Men det finnes jo masse andre coladaer, også! Bare å finne et bær/en frukt du liker, oversette det til spansk, og så har du din egen XXXX colada. :D

Jeg lurer på om barnetogene blir sendt direkte på nett-tv i morgen?

shailene
17-05-12, 00:58
Lurer på om det er noen gode drinker med lys rom som ikke inneholder andre typer alkohol? Vet jo om rom og cola. Men kunne tenkt meg et alternativ eller to til:)
Halvfrosne jordbær, sitronbrus, rom og litt søtning i blenderen = enkel og god (om enn litt fake) strawberry daiquiri. Hvit rom passer forsåvidt i det meste av brus og saft hvis du vil gjøre det enkelt.

Marella77
17-05-12, 01:13
Vi skal spise på en kinesisk restaurant i morra. Noen som vet hvilken KINAMAT som er tryggest, dvs med MINST KARBO?

Bønna200
17-05-12, 01:38
Vi skal spise på en kinesisk restaurant i morra. Noen som vet hvilken KINAMAT som er tryggest, dvs med MINST KARBO?
Dette vet jeg intet om, men har sjøl veldig god erfaring men mongolsk buffet. Så har du muligheten for det, så er det kjempebra. :)
Da kan du plukke ut kjøttet du vil ha, velge grønnsaker, saus osv. I love it. :D

Anarko
17-05-12, 07:19
Halvfrosne jordbær, sitronbrus, rom og litt søtning i blenderen = enkel og god (om enn litt fake) strawberry daiquiri. Hvit rom passer forsåvidt i det meste av brus og saft hvis du vil gjøre det enkelt.

Takk! Skal handle inn jordbær og sprite også :D da får man jo litt vitaminer i seg på samme tid.

vaskeklut
17-05-12, 13:45
Takk! Skal handle inn jordbær og sprite også :D da får man jo litt vitaminer i seg på samme tid.

visste ikke at det er vitaminer i sprite!?! :eek: må på rema i morra :lol:

Anarko
17-05-12, 17:39
visste ikke at det er vitaminer i sprite!?! :eek: må på rema i morra :lol:

Hihi. Var jordbærene jeg mente da :P Men gudene vite hva de putter i sprite. Er jo b12 i red bull :D

shailene
17-05-12, 18:18
Jepp! Bruker ikke så mye sprite da, bare akkurat nok til å få det til å gå rundt i blenderen :p

Bønna200
17-05-12, 23:17
Veier maten mer eller mindre når den er frossen?

Runegutt
17-05-12, 23:21
Veier maten mer eller mindre når den er frossen?
Den veier det samme som den gjorde før den frøs.
MEN under tining vil maten miste endel vann. Så, tar du ikke vare på dette vannet, vil vekta synke etter tining.

Bønna200
17-05-12, 23:26
Den veier det samme som den gjorde før den frøs.
MEN under tining vil maten miste endel vann. Så, tar du ikke vare på dette vannet, vil vekta synke etter tining.
Okay! Takker for svar! :) Jeg skal til Mallorca til tirsdag og tenkte da å ha med meg litt mat, da det er vanskelig å få tak i råvarer på dette stedet. Og da holder det seg vel best på veien fryst. Måtte bare vite det pga bagasjevekta. :p

langaard
18-05-12, 12:14
Noen som vet hvor man får kjøpt sekker med billig lecakuler, jeg må ha masse!

Kitt
18-05-12, 12:21
Felleskjøpet? (http://www.felleskjopet.no/om-oss/Sider/default.aspx)

Photobscura
18-05-12, 13:23
Noen som vet om et kosttilskudd e.l. som kan avhjelpe melkesyre i musklene? Mener å ha hørt om det en gang ... Har ei venninne med ME som spiller trommer, og hun sliter litt med akkurat dette ...

Runegutt
18-05-12, 19:05
Noen som vet om et kosttilskudd e.l. som kan avhjelpe melkesyre i musklene? Mener å ha hørt om det en gang ... Har ei venninne med ME som spiller trommer, og hun sliter litt med akkurat dette ...

Tror du nu stiller med gammel kunnskap. Melkesyre er uproblematisk. det er IKKE melkesyren som gjør deg stiv og støl. Husker jeg rett, er det ei opphopning av Kalcium, ergo bør magnesium virke.

Photobscura
18-05-12, 19:17
Tror du nu stiller med gammel kunnskap. Melkesyre er uproblematisk. det er IKKE melkesyren som gjør deg stiv og støl. Husker jeg rett, er det ei opphopning av Kalcium, ergo bør magnesium virke.
Ikke stiv og støl, hun har ME, så hun blir lett veldig sliten i armen. Hun tar alt magnesium. Relativt store doser også.

Kanutten
18-05-12, 19:19
Ikke stiv og støl, hun har ME, så hun blir lett veldig sliten i armen. Hun tar alt magnesium. Relativt store doser også.

All basisk mat hjelper mot melkesyrefølelse. Jeg begynte med Kamutgress mot melkesyre og det hjalp fabelaktig!

Kanutten
18-05-12, 19:23

Når det gjelder doser på magnesium har jeg erfart et og annet, Jeg fikk teste ut ymse magnesium hos helsekosten.. Noen måtte jeg ha omtrent et gram av for at jeg skulle merke noe, men denne siste jeg testet tar jeg 0,2-0,4 gram av og den funker myyyye bedre. Denne nye heter Shift Supermagnesium (http://www.helseogkost.no/nettbutikk/nervesystemet/shift-supermagnesium). Nytter ikke ta store doser magnesium hvis ikke kroppen klarer oppta den.

Photobscura
18-05-12, 19:53
All basisk mat hjelper mot melkesyrefølelse. Jeg begynte med Kamutgress mot melkesyre og det hjalp fabelaktig!

Når det gjelder doser på magnesium har jeg erfart et og annet, Jeg fikk teste ut ymse magnesium hos helsekosten.. Noen måtte jeg ha omtrent et gram av for at jeg skulle merke noe, men denne siste jeg testet tar jeg 0,2-0,4 gram av og den funker myyyye bedre. Denne nye heter Shift Supermagnesium (http://www.helseogkost.no/nettbutikk/nervesystemet/shift-supermagnesium). Nytter ikke ta store doser magnesium hvis ikke kroppen klarer oppta den.
Ok, takk for tips! Skal bringe det videre.

Runegutt
18-05-12, 20:36

Du får kjøpt lecakuler i storsekk hos endel byggevarer.
En storsekk er en kubikkmeter.
Tror de koster rundt 1000,- / sekk

Ellers selges mindre sekker på byggevaren.
Den plassen du IKKE skal handle lecakuler, er blomsterbutikken. DET er dyrt det.

Carisma
18-05-12, 22:09
I hvilken butikk får man kjøpt apetina sin nye grill cheese? Finner den ikke noen plass, men kanskje den ikke har kommet til byen enda..Vår bittelille Rimi har.

Regret
19-05-12, 01:05
Vår bittelille Rimi har.

ah, vi har ikke rimi heller..
Vi har ica nær, ica maxi, rema, kiwi, bunnpris, coop mega og coop extra.

Carisma
19-05-12, 01:24
ah, vi har ikke rimi heller..
Vi har ica nær, ica maxi, rema, kiwi, bunnpris, coop mega og coop extra.

ICA og Rimi har samme leverandør. Ville sjekket på maxi, de har vel "alt".

Regret
19-05-12, 14:18
ICA og Rimi har samme leverandør. Ville sjekket på maxi, de har vel "alt".

Tenkte jeg skulle oppom ica maxi i dag faktisk, så skal se etter den der :)

Regret
19-05-12, 19:55
Jepp! Ica Maxi hadde den :) Smakte på den og den var ikke såå god som jeg hadde håpet på, men den var aboslutt god!

Kanskje
21-05-12, 00:01
Jeg skal i bryllup om et par mnd og trenger en lang kjole, men det er jo håpløst å finne en pen lang kjole som ikke bare er sommerkjole.

Har prøvd Ellos, Celbes og Onestop pluss. Det er ikke så mange butikker som har store størrelser. Må vel ha 54 tror jeg, alt etter fassongen på kjolen.

Noen som kan tipse meg om andre steder jeg kanskje kan finne en pen kjole? Er jo lettest å prøve i butikken, men de fleste butikker har ikke så romslige klær :-(

Carisma
21-05-12, 00:13
Jeg skal i bryllup om et par mnd og trenger en lang kjole
Oj, må man ha lang kjole i bryllup? Jeg skal i bryllup om fjorten dager og hadde tenkt å ha knelang.....

Photobscura
21-05-12, 00:17
Oj, må man ha lang kjole i bryllup? Jeg skal i bryllup om fjorten dager og hadde tenkt å ha knelang.....
Klart man ikke må det. Knelang holder lenge.

Dietta
21-05-12, 08:40
Hvis det er lang/sid kjole, skal det være spesifisert i innbydelsen. Kos deg i knelangt du :)

Marella77
21-05-12, 12:15
Jeg stresser over alt! Jeg er så opptatt av at ting skal være rett! Så derfor stresser jeg også selvfølgelig over vekten, dvs tallene. Når noen spør meg, hvor mye har du gått ned nå? Så vet jeg ikke om jeg skal si hvor mye jeg har gått ned på lavkarbo siden oktober 2011, eller siden jeg var på mitt største? Hva sier dere? (kan jo selvfølgelig forklare begge deler, men det blir så langt svar syns jeg... )
Det samme gjelder denne tickeren...

;) (små problem i den store sammenhengen, jeg vet, men sånn er nå jeg...)

Bønna200
21-05-12, 15:14
Jeg skal i bryllup om et par mnd og trenger en lang kjole, men det er jo håpløst å finne en pen lang kjole som ikke bare er sommerkjole.

Har prøvd Ellos, Celbes og Onestop pluss. Det er ikke så mange butikker som har store størrelser. Må vel ha 54 tror jeg, alt etter fassongen på kjolen.

Noen som kan tipse meg om andre steder jeg kanskje kan finne en pen kjole? Er jo lettest å prøve i butikken, men de fleste butikker har ikke så romslige klær :-(
Zizzi har pene klær i store størrelser. :)

senka
21-05-12, 15:50
Jeg stresser over alt! Jeg er så opptatt av at ting skal være rett! Så derfor stresser jeg også selvfølgelig over vekten, dvs tallene. Når noen spør meg, hvor mye har du gått ned nå? Så vet jeg ikke om jeg skal si hvor mye jeg har gått ned på lavkarbo siden oktober 2011, eller siden jeg var på mitt største? Hva sier dere? (kan jo selvfølgelig forklare begge deler, men det blir så langt svar syns jeg... )
Det samme gjelder denne tickeren...

;) (små problem i den store sammenhengen, jeg vet, men sånn er nå jeg...)

Jeg ville svare siden oktober,da du egentlig begynte på lavkarbo ;)

Kanskje
21-05-12, 17:34
Ang lengde på kjolen. Det står antrekk mørk dress. Og da skal vist damen stille i lang kjole, ikke kort. Hadde vært litt lettere om jeg stod fri ang lengde på kjolen.

Kanutten
21-05-12, 17:36
Ang lengde på kjolen. Det står antrekk mørk dress. Og da skal vist damen stille i lang kjole, ikke kort. Hadde vært litt lettere om jeg stod fri ang lengde på kjolen.

Hva med å leie en kjole?

Kanskje
21-05-12, 17:49
Går det an å leie kjole?? Hm, det visste jeg ikke. Men jeg er jo ikke vanlig standard størrelse, så da blir det kanskje vanskelig. Får undersøke litt på nett

nellie
21-05-12, 18:05
Kjoler kjøper jeg på asos.com:)

Anne
21-05-12, 20:15

Står det mørk dress, kan du ha knekort kjole:ja: .... Eller lang om du ønsker.

Carisma
21-05-12, 21:37
Så vet jeg ikke om jeg skal si hvor mye jeg har gått ned på lavkarbo siden oktober 2011, eller siden jeg var på mitt største? Hva sier dere?
Da hadde jeg svart at det har da ikke de noe med! :eek:

Står det mørk dress, kan du ha knekort kjole:ja: .... Eller lang om du ønsker.

Det står ingenting i innbydelsen.... :kadetgaar

Anne
22-05-12, 10:23
Det står ingenting i innbydelsen.... :kadetgaar
Da kan du kle deg etter eget ønske. De har tydeligvis ikke ønsket å pålegge noen et spes antrekk.:)

vaskeklut
22-05-12, 13:36
Da hadde jeg svart at det har da ikke de noe med! :eek:

Tiltredes!! :eek:

Photobscura
22-05-12, 14:17
Dere litt ekstra sykyndige -hvordan får man best sydd rynker? Jeg tenker sånn i kjolelinninger, og ermer som det skal være litt "puff" på og sånn ...

vaskeklut
22-05-12, 14:38
Dere litt ekstra sykyndige -hvordan får man best sydd rynker? Jeg tenker sånn i kjolelinninger, og ermer som det skal være litt "puff" på og sånn ...
jeg ville brukt tvillingnål og så dratt i stoffet og trådene etterpå (ev. sydd med strikk). eventuelt lagt inn mange små legg.

Photobscura
22-05-12, 14:50
jeg ville brukt tvillingnål og så dratt i stoffet og trådene etterpå (ev. sydd med strikk). eventuelt lagt inn mange små legg.
Strikk funker dårlig i denne sammenhengen, det er det siste jeg har pleid å gjøre, men det er så tidkrevende ... Ærlig talt vet jeg ikke hva tvillingnål er ... :flau: Skal bl.a. sy en kyse, hvor det er rynker både i nakken og over hodet for at den skal bli litt "baggy", og jeg vil helst ha bittesmå legg.

vaskeklut
22-05-12, 14:53
Strikk funker dårlig i denne sammenhengen, det er det siste jeg har pleid å gjøre, men det er så tidkrevende ... Ærlig talt vet jeg ikke hva tvillingnål er ... :flau: Skal bl.a. sy en kyse, hvor det er rynker både i nakken og over hodet for at den skal bli litt "baggy", og jeg vil helst ha bittesmå legg.
en tvillingnål er en dobbel nål. du syr med to tråder :) og så trekker du i trådene og stoffene etterpå slik at det rynker seg. Slik (http://leanne.no.24nb.serversenter.net/images_hovedside//tvilling1.jpg) ser den ut!

vaskeklut
22-05-12, 14:58
Fram med nåleputa og legg i mangemange små legg! Du kan jo også legge inn minilegg "as you go". "krølle" stoffet litt mens du syr.

Photobscura
22-05-12, 15:02
Åååå, en sånn, ja!
Nå kom jeg på at jeg jo kan tråkle, og trekke sammen. Det kan jo funke.

vaskeklut
22-05-12, 15:06
Åååå, en sånn, ja!
Ja, eller du kan sy med maskin på stor stingstørrelse. Ikke måte på hvor mange veier det er til rom :D

Photobscura
22-05-12, 15:08
Ja, eller du kan sy med maskin på stor stingstørrelse. Ikke måte på hvor mange veier det er til rom :D
Hehe, ikke sant. Det var bare det at da jeg skulle legge opp spiler i halsen på bunadsskjorta mi, så tok jeg opp noen av rynkene, og de så ut som om de var sydd med en spesiell teknikk, så jeg lurte på om det var en hemmelighet her jeg ikke visste om. ;)

smgj
22-05-12, 15:10
Åååå, en sånn, ja!
Det er den metoden jeg bruker. Synes det er enklest for hånd, jeg. Da er det viktigste å tråkle med jevne sting og om du bruker dobbel tråkletråd for å spenne leggene helt jevn så må stingene også gå parallellt opp og ned på begge trådene .. er ikke så dreven på symaskina jeg, men her er en (jukse-)metode mange bruker. Den blir ikke så fin som kontrollerte legg da, i mine øyne.
http://frieblonder.blogspot.com/2011/05/testing-av-vaffelsm-smock.html

I denne bloggen får du også det engelske søkeordet (smock / smocking) om du vil lete mer.

smgj
22-05-12, 15:13
Hehe, ikke sant. Det var bare det at da jeg skulle legge opp spiler i halsen på bunadsskjorta mi, så tok jeg opp noen av rynkene, og de så ut som om de var sydd med en spesiell teknikk, så jeg lurte på om det var en hemmelighet her jeg ikke visste om. ;)
Tipper leggene er laget på forhånd med tråkletråd og så er bare "toppen av rynkene" sydd sammen? Eller kanskje sånn?
http://www.mariegracedesigns.com/marie_grace/2009/04/smocking-by-hand.html

Photobscura
22-05-12, 15:48
Det er den metoden jeg bruker. Synes det er enklest for hånd, jeg. Da er det viktigste å tråkle med jevne sting og om du bruker dobbel tråkletråd for å spenne leggene helt jevn så må stingene også gå parallellt opp og ned på begge trådene .. er ikke så dreven på symaskina jeg, men her er en (jukse-)metode mange bruker. Den blir ikke så fin som kontrollerte legg da, i mine øyne.
http://frieblonder.blogspot.com/2011/05/testing-av-vaffelsm-smock.html

I denne bloggen får du også det engelske søkeordet (smock / smocking) om du vil lete mer.
Ai, se her! Takker!

Photobscura
22-05-12, 15:49
Tipper leggene er laget på forhånd med tråkletråd og så er bare "toppen av rynkene" sydd sammen? Eller kanskje sånn?
http://www.mariegracedesigns.com/marie_grace/2009/04/smocking-by-hand.html
Jøss. Det så fryktelig avansert ut ... Må bokmerke og kikke nærmere når jeg skal sette i gang med syprosjekter! Igjen, takk!

Carisma
22-05-12, 21:12
Noen som har erfaring med denne siden? http://www.jennyjoseph.com/no/

Carisma
22-05-12, 23:09
Og kan man få luftveisinfeksjoner av stress?

Catwoman
22-05-12, 23:19
Har fått maurinvasjon i grönnsaksbedene mine........:( Finnes det noe giftfri middel? Bortsett fra maursluker :rolleyes:
Eller er det bare og lage seg ny grönnsakshage tro..

langaard
22-05-12, 23:33
Har fått maurinvasjon i grönnsaksbedene mine........:( Finnes det noe giftfri middel? Bortsett fra maursluker :rolleyes:
Sørg for at det er godt fuktig hele tiden, det liker ikke mauren:)
Tror ikke maur skader grønnsakene.

Catwoman
22-05-12, 23:36
Sørg for at det er godt fuktig hele tiden, det liker ikke mauren:)
Tror ikke maur skader grønnsakene.
Det er det ;) Nei, de skader nok ikke grönnsakene. Men grönnsakspiserne derimot :rolleyes: Er noen rimelige hissige småkryp. Gjör lukejobben ganske ubehaglig..

Rin
23-05-12, 00:37
Og kan man få luftveisinfeksjoner av stress?

Stress (alt sammen, anstrengelser og bekymringer og overbelastning og søvnmangel osv osv) påvirker immunforsvaret ganske brutalt... endokrinolog utbasunerte her om dagen til meg at en døgning (skippe en natts søvn), feks, nedsetter immunforsvaret i så mye som 14 dager etterpå. Så da gjetter jeg at luftveisinfeksjonene gjerne følger etter. :o

TrillTrall
23-05-12, 08:29

Kan du finne bolet? Da er det bare å helle ufortynnet fun light i bolet, så går de helt i spinn og forsvinner. Prøve å helle litt i grønnsaksbedet kanskje?

Catwoman
23-05-12, 10:14
Kan du finne bolet? Da er det bare å helle ufortynnet fun light i bolet, så går de helt i spinn og forsvinner. Prøve å helle litt i grønnsaksbedet kanskje?
Ut og pröve med en gang!

Dietta
23-05-12, 10:31
Og hvem sier at grønnsaker ikke er søte ? :D

milena
23-05-12, 17:12

Det er litt sent kanskje, men denne kom in på Google Readeren min i dag og så tenkte jeg på deg... http://www.happytogethercreates.com/2012/05/how-to-make-ruffle-zig-zag-style.html

Håper det hjelper!

Photobscura
23-05-12, 17:19
Det er litt sent kanskje, men denne kom in på Google Readeren min i dag og så tenkte jeg på deg... http://www.happytogethercreates.com/2012/05/how-to-make-ruffle-zig-zag-style.html

Håper det hjelper!
Ah, yes! Supert! Nei, jeg har ikke begynt enda, blir nok ikke før til neste uke. Skal lage laiv-kostymer, og da trenges det litt ruffles! :D Det var enkelt, og perfekt i grunn!

nellie
23-05-12, 17:23
Noen som har sett noen gode tilbud på barnesandaler, denne uka?

langaard
23-05-12, 20:34
Noen som har sett noen gode tilbud på barnesandaler, denne uka?
Laredoute.no :)

nellie
23-05-12, 20:39
Laredoute.no :)

Thanks!:) Trengte dem i dag, så kjøpte på Obs!.

Kanskje
24-05-12, 00:24
Bruker du after sun eller lignende etter soling? Er det noen spesiell grunn til at du bruker den du bruker? Jeg har aldri vært flink å smørre meg, men tror jeg skal ta meg selv i nakken og bli litt flinkere. Vet bare ikke helt hva jeg skal bruke:)

Carisma
24-05-12, 00:41
Bruker du after sun eller lignende etter soling?

http://webshop.bodyshop.no/main.aspx?page=article&gid=50069&artno=94200

smgj
24-05-12, 10:16
Bruker du after sun eller lignende etter soling? Er det noen spesiell grunn til at du bruker den du bruker? Jeg har aldri vært flink å smørre meg, men tror jeg skal ta meg selv i nakken og bli litt flinkere. Vet bare ikke helt hva jeg skal bruke:)
Nope. Bruker bare litt aloe vera (på tube) om jeg har vært dum og sittet for lenge før jeg valgte klær eller skygge.
Meeen ... jeg smører meg også minimalt da. Er fryktetlig skeptisk på alle disse suspekte kjemikaliene som "skal" på kroppen. Smøring innenfra har fungert bedre for meg (mye fett og mye omega3) enn utvendig smurning. ;)

Rin
24-05-12, 11:19
Jeg har ikke giddet å investere i solkrem siden jeg må holde meg ute av sola av flere grunner, men nå merker jeg at jeg fort blir litt svidd i ansikt/utringning på veldig korte ekskursjoner hit og dit. Noen tips om en god solkrem for blåhvite skyggemennesker? En som ikke blir liggende blank og hvit oppå huden, helst. :o (Har sikkert spurt om dette tidligere år, men skal ta meg sammen i år og prøve å unngå hummer-fargen...)

smgj
24-05-12, 11:53
Jeg har ikke giddet å investere i solkrem siden jeg må holde meg ute av sola av flere grunner, men nå merker jeg at jeg fort blir litt svidd i ansikt/utringning på veldig korte ekskursjoner hit og dit. Noen tips om en god solkrem for blåhvite skyggemennesker? En som ikke blir liggende blank og hvit oppå huden, helst. :o (Har sikkert spurt om dette tidligere år, men skal ta meg sammen i år og prøve å unngå hummer-fargen...)
Om du ikke har fått sjekket d-vitaminnivået ditt så bør du antakelig gjøre det... ? Å bli lett brent henger ofte sammen med lite d (bombe) eller lite omega3.
Jeg har likt nivea sine spray-solkremer for barn, men nå er de altfor sterke for meg.

Photobscura
24-05-12, 12:02
Ja, angående d-vitaminer. Jeg har tenkt å kjøpe dråper fra iherb, kan jeg blande disse i samme vann som joddråpene mine? (Som jeg også har stevia eller sitron i).

smgj
24-05-12, 12:12
Ja, angående d-vitaminer. Jeg har tenkt å kjøpe dråper fra iherb, kan jeg blande disse i samme vann som joddråpene mine? (Som jeg også har stevia eller sitron i).
Tror det skal gå greit. Om du får utfelling av noe så går det ikke greit fordi det da antakelig dannes forbindelser som du ikke kan være sikker på at kroppen tar opp. Jeg tar jod-dråpene "bare" i 1dl vann, jeg.

Kjøpte meg forresten magnesiumcitrat i pulverform... Det smakte ... !!!! Skjønner ikke hvordan jeg skal få det i meg. (Men jeg sov bedre da...)

Rin
24-05-12, 12:15
Om du ikke har fått sjekket d-vitaminnivået ditt så bør du antakelig gjøre det... ? Å bli lett brent henger ofte sammen med lite d (bombe) eller lite omega3.
Jeg har likt nivea sine spray-solkremer for barn, men nå er de altfor sterke for meg.

Jeg spiser d-vitamin-tilskudd og øver meg på fiskespising (og tar tran og udo's), har påvist lav D-vit og kalsium. Nå tar jeg 35 mikrogram D3 daglig - men det er kanskje litt puslete?

Photobscura
24-05-12, 12:17
Tror det skal gå greit. Om du får utfelling av noe så går det ikke greit fordi det da antakelig dannes forbindelser som du ikke kan være sikker på at kroppen tar opp. Jeg tar jod-dråpene "bare" i 1dl vann, jeg.
Utfelling? Altså at effekten av enten d-vit eller jod slår ut hverandre når det blandes? (Er forresten disse (http://www.iherb.com/Sundown-Naturals-Maximum-Strength-D3-Alcohol-Free-5000-IU-2-fl-oz-59-ml/32809) jeg skal bestille, har fått dem anbefalt av ei venninne som mener de er de beste hun har tatt!) Har forsåvidt alltid skylt ned d-vitaminer og sinktabletter med jodvannet mitt, føles praktisk, liksom. ;) Forresten slo det meg i dag at koppen jeg alltid har stående til å ha joddråper i blir farget av joden i bunnen, og en liten stund senere er det borte ... Det fikk meg til å tenke at koppens porøse materiale suger til seg noe av joden, og jeg kanskje ikke får i meg den mengden jeg faktisk skal ha, så nå har jeg begynt å ta dem fra et kjøkkenglass i stedet ... Har dessverre begynt å miste hår igjen. Arrrgh! Det skjer så klart samtidig som jeg begynner å gå ned i vekt igjen etter et års stillstand. Tit for tat, liksom ... :o

Kitt
24-05-12, 12:22
Utfelling betyr at de to stoffene slår seg sammen og lager bunnfall! Altså at de ikke løses opp i vannet, men blir til grums! Sammen!

smgj
24-05-12, 12:28
Jod fordamper så koppen får nok ikke glede av jod-en, men lufta! :)
Om du får mye bunnfall kan det være en dårlig lugol's du har (men du får nok i deg noe uansett, skal du se - jeg har brukt to ulike, og den ene grumser mye mindre enn den andre). Ja, og så har jeg i dråpen mens krana renner bittelitt i glasset sånn at det er "fart" i vannet. Jeg tenker at da får ikke så mye lagt seg på bunnen før jeg får det i meg. (At det å drikke et par dråper skal skape SÅ mye sprøsmål... :D )

Jeg røyter også litt nå. Men det kom samtidig med varmen, og vi slipper vel også ofte mer hår da...

Photobscura
24-05-12, 12:39
Aha, godt tips! Ikke noe bunnfall når som jeg bruker vanlig kjøkkenglass, forsåvidt.
Men jeg vil ikke miste mer hår! :( Jeg har liksom ikke noe "vinterpels" til overs å røyte, jeg er en halv hårmanke fra å skifte navn til Skallepär. :cool:

smgj
24-05-12, 12:41
Men jeg vil ikke miste mer hår! :( Jeg har liksom ikke noe "vinterpels" til overs å røyte, jeg er en halv hårmanke fra å skifte navn til Skallepär. :cool:
... felles skjebne, klage i kor...

Photobscura
24-05-12, 14:10
... felles skjebne, klage i kor...
Hyyyyyyyyl! :hylgrine:

vaskeklut
24-05-12, 14:19
Hyyyyyyyyl! :hylgrine:
:klem:

B-vitamin? Det er det eneste som funker for meg for å forhindre hårtap i hvert fall.. :)

smgj
24-05-12, 14:20

B-vitamin? Det er det eneste som funker for meg for å forhindre hårtap i hvert fall.. :)
Check - men hjelper ikke meg. (Dog - et godt b-kompleks hjelper mange, det er sant. )

Photobscura
24-05-12, 14:22

Nope, funkar inte! Men håret vokser fortere av b-vitaminer, da.
Jeg har mista håret på grunn av hormonsykdommer, og det begynte for over ti år siden. Tro meg, finnes det, har jeg mest sannsynlig prøvd det ... :o

smgj
24-05-12, 14:24
Nope, funkar inte! Men håret vokser fortere av b-vitaminer, da.
Jeg har mista håret på grunn av hormonsykdommer, og det begynte for over ti år siden. Tro meg, finnes det, har jeg mest sannsynlig prøvd det ... :o
Lim? ;)

Photobscura
24-05-12, 14:26
Lim? ;)
Hahaha! Jo, forsåvidt. Hadde ekstensions for en god del år siden, de ble jo limt på. :cool:

vaskeklut
24-05-12, 22:08
jeg har rabarbrapaicravings!!! er det noen som har en oppskrift på det? lavkarbo altså.... :rolleyes:

Marella77
25-05-12, 00:45
Noen andre enn meg som har gått opp 1 kg i denne varmen?

langaard
25-05-12, 01:10
Kroppen holder på vannet når det er varmt, om du flytter hit hvor jeg bor, så slipper du det problemet:p

Huldr
25-05-12, 02:02
Jeg har ikke giddet å investere i solkrem siden jeg må holde meg ute av sola av flere grunner, men nå merker jeg at jeg fort blir litt svidd i ansikt/utringning på veldig korte ekskursjoner hit og dit. Noen tips om en god solkrem for blåhvite skyggemennesker? En som ikke blir liggende blank og hvit oppå huden, helst. :o (Har sikkert spurt om dette tidligere år, men skal ta meg sammen i år og prøve å unngå hummer-fargen...)Jeg kjøpte en solkrem i dag på Vita, Green People - økologisk og uten kjemisk solfaktor (god idé å unngå), men IKKE hvit på huden - veldig god konsistens, faktisk! De har tester så du kan se selv. Faktor 25 og 15 har de. Og så har det visst kommet en annen ny og veldig bra økologisk solkrem også, men husker ikke hva den het - google solkrem uten kjemisk filter så finner du den nok :)

Huldr
25-05-12, 02:07
Og Photo, mener jeg så deg spørre etter kosttilskudd mot melkesyre i armene (og ellers i kroppen antar jeg) ... Jeg vet ikke om noe som direkte hjelper på det, men det som hjelper meg er å massere triggerpunkter/ømme punkter, f eks der armen møter kroppen (om du skjønner hva jeg mener), på yttersiden av lårene og nedover mot knærne, og så kan det i blant gjøre underverker å drikke en kopp basete fra Helios. Mine beste tips, i alle fall :)

Runegutt
25-05-12, 02:54
Jeg kjøpte en solkrem i dag på Vita, Green People -

Hmmm vita= margarin, og det skal vi IKKE ga.

Så er solkremeg Green People ikke for oss nordboere, men laget for en befolkningsgruppe kjent for sin farve og antenner på hodet.
PS, de er utsolgt for smirsj der :) :) :)

Rin
25-05-12, 08:39

Hah! Jeg sukker-spiste litt rundt 17.mai, så jeg skvulper av ekstra vann som nekter å slippe i klam-varmen. :o

Jeg kjøpte en solkrem i dag på Vita, Green People - økologisk og uten kjemisk solfaktor (god idé å unngå), men IKKE hvit på huden - veldig god konsistens, faktisk! De har tester så du kan se selv. Faktor 25 og 15 har de. Og så har det visst kommet en annen ny og veldig bra økologisk solkrem også, men husker ikke hva den het - google solkrem uten kjemisk filter så finner du den nok :)

Åh, takk! Da sjekker jeg Vita før jeg evt går videre til hudpleieklinikken og spør. :)

Dietta
25-05-12, 08:51
Jeg drikker mye vann og dagen (sikkert 4-5 liter), men det er helt andre mengder som kommer ut gitt. Tror alt vannet bare seiler rundt i kroppen min og lurer på hvor det skal slå seg til ro :mad: Føler meg som en vandrende ubåt :o

smgj
25-05-12, 10:02
Jeg drikker mye vann og dagen (sikkert 4-5 liter), men det er helt andre mengder som kommer ut gitt. Tror alt vannet bare seiler rundt i kroppen min og lurer på hvor det skal slå seg til ro :mad: Føler meg som en vandrende ubåt :o
Ta et kaldt-kjølig bad.
Altså - man setter seg i 10cm vanlig badetemperaturvann i badekaret og fyller opp sakte med kaldt vann (Ikke nødvendigvis HELT iskaldt, men så nært man kommer). Det at det skjer sakte gjør at man tåler mye kaldere vann enn ellers. Klarer man 20 minutter etter å ha fått vannet opp til puppene kommer man til å tisse hele resten av kvelden... Og ofte går man ned en halvkilo også... og sover veldig godt natten derpå.

Salt kan også hjelpe... av og til må det salt til for å få vannet til å slippe. Ikke spør meg hvorfor, men det er sant.

Photobscura
25-05-12, 10:10
Og Photo, mener jeg så deg spørre etter kosttilskudd mot melkesyre i armene (og ellers i kroppen antar jeg) ... Jeg vet ikke om noe som direkte hjelper på det, men det som hjelper meg er å massere triggerpunkter/ømme punkter, f eks der armen møter kroppen (om du skjønner hva jeg mener), på yttersiden av lårene og nedover mot knærne, og så kan det i blant gjøre underverker å drikke en kopp basete fra Helios. Mine beste tips, i alle fall :)
Flott flott! Jeg skal bringe tipset videre! Det med basisk mat har jeg nevnt for henne alt, men jeg tipper basete skulle være hakket mer effektiv enn agurk, som var det eneste jeg kom på. :p
Og ikke minst, takk for tips om solkrem, jeg satt faktisk her og lurte på om jeg skulle kjøpe det nå snart, men hadde også det du har snakket om, kjemiske filtre, i bakhodet! :)

Ta et kaldt-kjølig bad.
Altså - man setter seg i 10cm vanlig badetemperaturvann i badekaret og fyller opp sakte med kaldt vann (Ikke nødvendigvis HELT iskaldt, men så nært man kommer). Det at det skjer sakte gjør at man tåler mye kaldere vann enn ellers. Klarer man 20 minutter etter å ha fått vannet opp til puppene kommer man til å tisse hele resten av kvelden... Ogter går man ned en halvkilo også... og sover veldig godt natten derpå.

Salt kan også hjelpe... av og til må det salt til for å få vannet til å slippe. Ikke spør meg hvorfor, men det er sant.
Funker det med dusj, også? Har sett deg tipse om dette før, men badekar har jeg ikke (buhu!). Jeg har alltid tatt skoldvarme dusjer på sommeren, fordi det faktisk gjør luften kjøligere mot huden. Men så har jeg også denne leie tendensen til å samle vann i varmen ...
Det med salt er overraskende sant! :ja:

Rin
25-05-12, 10:10
Ta et kaldt-kjølig bad.
Altså - man setter seg i 10cm vanlig badetemperaturvann i badekaret og fyller opp sakte med kaldt vann (Ikke nødvendigvis HELT iskaldt, men så nært man kommer). Det at det skjer sakte gjør at man tåler mye kaldere vann enn ellers. Klarer man 20 minutter etter å ha fått vannet opp til puppene kommer man til å tisse hele resten av kvelden... Ogter går man ned en halvkilo også... og sover veldig godt natten derpå.

Jeg lurer på om dette kan improviseres med en lang kald dusj for oss uten badekar. :o Skal prøve i dag - og huske å få i meg litt farris i tillegg til all teen og vannet...

smgj
25-05-12, 10:31
Mulig at en dusj kan hjelpe (kan ikke forstå hvorfor ikke), men en kald dusj er overraskende mye fælere enn et kald-kjølig bad... så for min del har jeg aldri klart å holde ut lenge nok til å få den samme effekten i dusjen.

Dietta
25-05-12, 10:53
Ha ha. Må kjøre den kalde dusjen jeg også - for det er ikke noe badekar her i huset heller. Regner ikke med at utestamp med vann som holder 38 grader stiller i klassen for kalde bad :p
Salt ja, det var spennede. Skal få i meg litt saltholdig mat i dag, og se hva som skjer. Føler meg egentlig ikke veldig oppblåst, men med så stort vanninntak, pleier jeg å tisse myyye mer.
Nå skal jeg på badet å tørke håret, og se om jeg ikke får skviset ut noen dråper også. Kankskje sette saltbøssa på bådet for å skremme kroppen litt ;)

Marella77
25-05-12, 12:21
Tusen takk for svarene dere!! :) Ps Dietta: Husk at mye av vesken du drikker, kommer ut som svette i disse varme dager...

Takk for salt og dusj-tipset :)

Kanutten
25-05-12, 16:56
Er det flere enn jeg som synes det er trist at kirke og stat har skilt lag??

Sanney
25-05-12, 17:09
bibelbeltet på sørlandet sikkert. selv kunne jeg ikke brydd meg mindre....

Huldr
25-05-12, 17:40
Er det flere enn jeg som synes det er trist at kirke og stat har skilt lag??Nei, det er utelukkende gledelig og på høy tid! :heia:

Kanutten
25-05-12, 17:48
Nei, det er utelukkende gledelig og på høy tid! :heia:

Men tenk på alle fridagene vi har grunnet kirka, vil man gi avkall på dem da?

Photobscura
25-05-12, 17:57
Helt skilt lag har de vel ikke, akkurat.

Huldr
25-05-12, 18:07
Men tenk på alle fridagene vi har grunnet kirka, vil man gi avkall på dem da?Slapp av, de forsvinner nok ikke sånn med det første :)

Dette er jo bare et vedtak om å avvikle statskirken, og det gjorde de i Sverige i 2000. De har fortsatt fridagene sine i behold :)

Kanskje
25-05-12, 20:10
Synes kanskje det er litt skummelt, har fått høre at da er det fritt fram for muslimer og andre trosrettninger å overta landet. Siden nå kristendommen ikke lenger er norges tro. Bortsett fra dette har jeg ikke så mange tanker rundt tema.

Kanskje
25-05-12, 20:12
Spørsmål:
Hvis man til vanlig er lite aktiv - er da plenklipp, raking av plen, og annet hagearbeid med på å forbrenne kallorier? Eller MÅ man slite og mosjonere så man nesten ikke greier snakke samtidig - for at det skal ha noen effekt? Har nemlig klart å gå ned en kilo. Men svetter jo veldig i varmen, så det er kanskje derfor

Photobscura
25-05-12, 20:16
har fått høre at da er det fritt fram for muslimer og andre trosrettninger å overta landet.
Heh. Unnskyld meg, men da må jo folk konvertere, eller landet bli kuppa. Not likely. Se på USA, de har faktisk aldri hatt noen statskirke, men er en sekulær stat ved grunnlov, man kan jo for øvrig si mye rart om dem, men de har i alle fall et rimelig mangfold av religioner, selv om jeg i grunn er glad for at Norge ikke har det sånn ellers med megachurches og what not og Presidentens sverging til troskap til Gud etc ...
For mitt vedkommende så synes jeg i det prinsippet er fint at vi ikke har en statsreligion lenger fordi det fremmer religionsfriheten, ellers spiller det liten rolle så lenge ikke kirka tar steg tilbake hva angår holdninger til kvinner og homofile, eller for guds (!) skyld drar Nessa og Knudsen inn i varmen igjen. My two cents. :cool:

Marella77
25-05-12, 20:38
Er det flere enn jeg som synes det er trist at kirke og stat har skilt lag??

Jeg personlig syns det er bra! Jeg syns tro er personlig, og da er det feil å blande det med politikk syns jeg. Jeg syns at alle skal få gå i kirken om de vil, og alle skal være velkomne, uansett om kirken er statlig eller ikke. Jeg har ofte følt at kirken har vært kjøpt og betalt av staten, og derfor ikke turt å stå for sine meninger. Kirken skal jo (etter min mening) styres av Gud, og ikke hvem som tilfeldigvis er valgt inn på stortinget...

Huldr
25-05-12, 20:41
Jeg må le litt, ikke vondt ment altså, Kanskje. Men det er nok ikke så skummelt. Det blir ikke så stor forskjell, den store forskjellen er at Norges grunnlov ikke lenger skal bygge på en religion. Religionen holder man utenom, rett og slett. Norge har aldri hatt noen tro, det er bare enkeltmennesker som kan ha en tro. Og det vil jo ikke forandre seg selv om statskirken avvikles.

langaard
25-05-12, 20:46
Spørsmål:
Hvis man til vanlig er lite aktiv - er da plenklipp, raking av plen, og annet hagearbeid med på å forbrenne kallorier? Eller MÅ man slite og mosjonere så man nesten ikke greier snakke samtidig - for at det skal ha noen effekt? Har nemlig klart å gå ned en kilo. Men svetter jo veldig i varmen, så det er kanskje derfor
Hagearbeid er fin trening, og det har effekt:ja:

vaskeklut
25-05-12, 22:14
rabarbraen min er bittelitt myk, og for å hindre at den blir mykere tenkte jeg å fryse den till jeg skal bruke den. må jeg forvelle den først?

Carisma
25-05-12, 22:28
Ta et kaldt-kjølig bad.
Altså - man setter seg i 10cm vanlig badetemperaturvann i badekaret og fyller opp sakte med kaldt vann (Ikke nødvendigvis HELT iskaldt, men så nært man kommer). Det at det skjer sakte gjør at man tåler mye kaldere vann enn ellers. Klarer man 20 minutter etter å ha fått vannet opp til puppene kommer man til å tisse hele resten av kvelden... Og ofte går man ned en halvkilo også... og sover veldig godt natten derpå.

Jøss for et strålende tips! Jeg har badekar både i leiligheta og nyhuset :heia: men i teorien burde det jo funke å gå sakte uti et kaldt badevann også? Bedre enn dusj vil jeg tro.
Er det flere enn jeg som synes det er trist at kirke og stat har skilt lag??JA!

Synes kanskje det er litt skummelt, har fått høre at da er det fritt fram for muslimer og andre trosrettninger å overta landet. Siden nå kristendommen ikke lenger er norges tro. Bortsett fra dette har jeg ikke så mange tanker rundt tema.
Hahaha, fort dere fram, nå er stolen ledig liksom? :lol::lol: noe sier meg at du kjenner minst en frp'er?.... :D

rabarbraen min er bittelitt myk, og for å hindre at den blir mykere tenkte jeg å fryse den till jeg skal bruke den. må jeg forvelle den først?
Det er sikkert lurt. Jeg har fryst de direkte, og da har det blitt bare tråder og vann....

langaard
25-05-12, 22:29
Nei du trenger ikke forvelle den, skjær den opp i biter og frys:)

vaskeklut
25-05-12, 22:40
en ja og en nei. nå ble jeg litt i tvil :o

Carisma
25-05-12, 22:42

Er det lenge til du skal bruke den? Det hjelper å sette stilkene i vann.

vaskeklut
25-05-12, 22:44
i morra eller på søndag, tenkte jeg. de hadde bare sånne som var blitt littegrann myke i butikken nemlig. og siden jeg bor i åttende etasje i blokk så er det ikke barebare med en rabarbrabuskplante i hagen heller :lol:

men kan sette de i vann! kutte de litt nederst som på blomster da?

langaard
25-05-12, 22:46
Jeg har frosset rabarbra sånn, og det funka iallefall fint:)

Kitt
25-05-12, 23:14
Har aldri vært med på å forvelle rabarbra og vi har hatt det i hagen de siste 38 årene! ;)

Minner meg på å få tatt inn litt i morgen! Vil ha iskald rabarbrasuppe i varmen! :D

langaard
25-05-12, 23:24
Har aldri vært med på å forvelle rabarbra og vi har hatt det i hagen de siste 38 årene! ;)

Minner meg på å få tatt inn litt i morgen! Vil ha iskald rabarbrasuppe i varmen! :D
Ååå... iskald rabarbrasuppe minner meg om bestemor:love:

Dilly
25-05-12, 23:31
Oppskrift på god lavkarborabarbrasuppe?

langaard
25-05-12, 23:38
Rabarbra vann kokes, søtes med stevia, skvis med sitron:D

Kitt
25-05-12, 23:39
7,5 dl vann til 250g renset rabarbra i biter
Kokes minst 10 min til bitene begynner å gå ordentlig i stykker.

Jeg brukte stavmikseren litt for å få tykkkere suppe(i stede for potetmel), men uten å kjøre i stykker alle bitene, før jeg smakte til med flytende natreen. Kan sikkert bruke søtningen som du liker best!

Servers iskald med en stor kremdott!:sikle:

Kanutten
26-05-12, 16:24
Rabarbra er nydelig! Vi hadde som regel da jeg var yngre og høstet rabarbra at det gikk an å spise den naturell helt til st hans, men skulle man bruke rabarbra etter den tid måtte man før st hans kutte den ned, forvelle og fryse den.

Zillah
26-05-12, 18:31
Jentene mine - spesielt den eldste - er veldig glad i rabarbra (eg også, for så vidt), og har lagt sin elsk på den ein av naboane har i hagen. Det hadde nok vore enklare om vi hadde rabarbra sjølv så ho ikkje trong gå der og tigge i eitt sett.

Korleis får ein fram det - stikling? Kan ikkje hugse å ha sett det som plante å kjøpe hos gartneren, eller frø...

Zincite
26-05-12, 18:41
Jentene mine - spesielt den eldste - er veldig glad i rabarbra (eg også, for så vidt), og har lagt sin elsk på den ein av naboane har i hagen. Det hadde nok vore enklare om vi hadde rabarbra sjølv så ho ikkje trong gå der og tigge i eitt sett.

Korleis får ein fram det - stikling? Kan ikkje hugse å ha sett det som plante å kjøpe hos gartneren, eller frø...

Det vanligste er visst å dele knollen. Så kanskje naboen er villig til det?
Edit: Og så søkte jeg litt - du kan få frø eller kjøpe den som ferdig staude i potte står det her (http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=4&t=15748), og det stemmer sikkert selv om det er en gammel tråd :)

Carisma
26-05-12, 22:29
Legen mistenker at jeg fortsatt har en blodpropp i lungene etter graviditeten i fjor. Skal fly neste lørdag, kan jeg det? Har fløyet to 5t turer og noen kortere turer det siste året, men da hadde jeg ikke smerter som nå.

Kitt
27-05-12, 01:47
Legen mistenker at jeg fortsatt har en blodpropp i lungene etter graviditeten i fjor. Skal fly neste lørdag, kan jeg det? Har fløyet to 5t turer og noen kortere turer det siste året, men da hadde jeg ikke smerter som nå.
Det er det ingen her som kan svare på! Kun legen som mener du har en blodpropp kan uttale seg om noe sånt! Har du smerter er vel en flytur ikke akkurat lurt. Slike symptomer må tas på alvor, så ta det opp med legen, du!
Hva gjør at de mistenker det uten å prøve å bli sikre, da? Du kan jo ikke bare gå rundt med en blodpropp. liksom!:p

Lillemy71
27-05-12, 11:04
Rabarbra vann kokes, søtes med stevia, skvis med sitron:D

Og bruk gjerne en neve med mynteblader oppi om du har - nydelig.....

Kan evt jevnes med JBK dersom man ønsker den litt tykkere eller vil ha grøt..... (med fløte :D)

nellie
27-05-12, 11:24
Vi har masse rabarbra i hagen, men det er så ille stor forskjell på dem. Noen stilker er lange og tjukke og noen kortere og tynne.. Men de ser da like modne ut.. Er det forskjellige typer, eller?

Kitt
27-05-12, 11:28
Så vidt jeg husker fra mitt barndomshjem er det alderen på knollene som gir forskjellen! Den fornyer seg selv og de nyeste knollene gir de tynne stilkene!

Photobscura
27-05-12, 11:31
Så vidt jeg husker fra mitt barndomshjem er det alderen på knollene som gir forskjellen! Den fornyer seg selv og de nyeste knollene gir de tynne stilkene!
What Kitt said. ;)

annex
27-05-12, 15:58
Noen som vet hvor man kan finne billig koffeinfri pulverkaffe?

Koffeinfri pulverkaffe er 3 ganger dyrere enn vanlig kaffe på min nærmeste butikk...

langaard
27-05-12, 16:00
Noen som vet hvor man kan finne billig koffeinfri pulverkaffe?

Koffeinfri pulverkaffe er 3 ganger dyrere enn vanlig kaffe på min nærmeste butikk...
Europris kanskje:confused:

Supera
27-05-12, 20:46
Rabarbra er nydelig! Vi hadde som regel da jeg var yngre og høstet rabarbra at det gikk an å spise den naturell helt til st hans, men skulle man bruke rabarbra etter den tid måtte man før st hans kutte den ned, forvelle og fryse den.
Ja, det har jeg også hørt. Det er visst fordi den er for besk etter st. hans. Hm, rabarbra, ja. Jeg har aldri vært glad i naturell rabarbra, men i pai og slikt er det kjempegodt. Så rabarbrasuppe må jeg prøve! Må få stjelt en knoll fra foreldrene mine. De har masse rabarbra. Jeg googlet og leste at man bør plante dem sent på høsten eller tidlig om våren. Så jeg har laget en huskelapp på kalenderen til meg selv som piper 16. september at jeg skal stjele rabarbra for foreldrene mine. :snill:

Kanutten
27-05-12, 20:57
Ja, det har jeg også hørt. Det er visst fordi den er for besk etter st. hans. Hm, rabarbra, ja. Jeg har aldri vært glad i naturell rabarbra, men i pai og slikt er det kjempegodt. Så rabarbrasuppe må jeg prøve! Må få stjelt en knoll fra foreldrene mine. De har masse rabarbra. Jeg googlet og leste at man bør plante dem sent på høsten eller tidlig om våren. Så jeg har laget en huskelapp på kalenderen til meg selv som piper 16. september at jeg skal stjele rabarbra for foreldrene mine. :snill:

Rabarbra har mye garvesyre (http://www.afb.no/ravarene/om-rabarbra.html) i seg og den skal derfor helst ikke spises etter st hans, med mindre man kutter ned hele planten og nye stilker kommer opp.

Carisma
27-05-12, 21:39
Det er det ingen her som kan svare på! Kun legen som mener du har en blodpropp kan uttale seg om noe sånt! Har du smerter er vel en flytur ikke akkurat lurt. Slike symptomer må tas på alvor, så ta det opp med legen, du!
Hva gjør at de mistenker det uten å prøve å bli sikre, da? Du kan jo ikke bare gå rundt med en blodpropp. liksom!:p

Jo, det er visst ikke mye annet man kan gjøre med de i lungene. Forhåpentligvis forsvinner de av seg selv, men det har min sannsynligvis ikke gjort. Men den er for liten til å sees på ct. Leste endel om det på nett i går, og det stemer helt med det som anbefales.
Men jeg glemte å spørre om jeg kunne fly :rolleyes: må ringe på tirsdag. Symptomene jeg har er svimmel, litt av og på kvalme, sliten, stikkinger under og utover i venstre arm. Var hos legen fredag, så det er sjekket.

Supera
27-05-12, 21:43
Rabarbra har mye garvesyre (http://www.afb.no/ravarene/om-rabarbra.html) i seg og den skal derfor helst ikke spises etter st hans, med mindre man kutter ned hele planten og nye stilker kommer opp.
Oooh, la oss lage rabarbravin (http://www.vinlegging.net/rstoff/rabarbra.shtml)!

Kanutten
27-05-12, 22:15
Oooh, la oss lage rabarbravin (http://www.vinlegging.net/rstoff/rabarbra.shtml)!

Rabarbravin er godt. Laget det mange ganger for leeeeenge siden. Det og blant annet løvetannvin og krøkkebærvin. Krøkkebærvinen ble nydelig! Jeg lagde krøkebærlikør også. :sikle:

Kanutten
27-05-12, 22:16
Jo, det er visst ikke mye annet man kan gjøre med de i lungene. Forhåpentligvis forsvinner de av seg selv, men det har min sannsynligvis ikke gjort. Men den er for liten til å sees på ct. Leste endel om det på nett i går, og det stemer helt med det som anbefales.
Men jeg glemte å spørre om jeg kunne fly :rolleyes: må ringe på tirsdag. Symptomene jeg har er svimmel, litt av og på kvalme, sliten, stikkinger under og utover i venstre arm. Var hos legen fredag, så det er sjekket.

Jeg går utifra at du går på blodfortynnende?

Kitt
27-05-12, 22:41

Spørs om det er nødvendig dersom det var svangerskapet som utløste det! Går ut i fra at det følges opp med INR- målinger!
Jeg tenkte mer at det er symptomer som passer på hundrevis av diagnoser, jeg, og at det kanskje er litt enkelt å bare skylde på det!:p

Jabba
27-05-12, 22:59
Samler kroppen ekstra mye vann i når det er veldig varmt ?

langaard
27-05-12, 23:01
Ja, det gjør den:ja:
Ikke at jeg er plaga med det:rolleyes: her er 4grader og regn:eek:

Kanutten
27-05-12, 23:03
Ja, det gjør den:ja:
Ikke at jeg er plaga med det:rolleyes: her er 4grader og regn:eek:

Blir da fulle av vann vi også! Vi trutner!!! :eek: Må finne nula.....

Anne
27-05-12, 23:03
........ her er 4grader og regn:eek:
Langaard....hvor er du? Så kaldt?

langaard
27-05-12, 23:05
Langaard....hvor er du? Så kaldt?
Vesterålen:rolleyes:

langaard
27-05-12, 23:07
Blir da fulle av vann vi også! Vi trutner!!! :eek: Må finne nula.....
Tullmus:lol:

kennygirl
27-05-12, 23:07
Hvordan fjerne kvae fra klær?
Har fått kvae på den splitter nye turbuksa mi :(

langaard
27-05-12, 23:08
Hvordan fjerne kvae fra klær?
Har fått kvae på den splitter nye turbuksa mi :(
Frysespray skal funke, fåes på sportsbutikk:)

Kanutten
27-05-12, 23:09

Eller på apotek som vortefjernemiddel!

Anne
27-05-12, 23:09
Oi....trodde visst vi hadde drømmevær i hele landet jeg:o

Sorry:o

Er jo ikke ofte det er sånt vær her heller og sjelden når vi har fri i tillegg. 26-28 grader i skyggen er nydelig.. Nå er det 21...:eek:

Håper været kommer til dere igjen også, for dere har hatt fint vær dere og i det siste?

Kanutten
27-05-12, 23:10

Er jo ikke ofte det er sånt vær her heller og sjelden når vi har fri i tillegg. 26-28 grader i skyggen er nydelig.. Nå er det 21...:eek:

Håper været kommer til dere igjen også, for dere har hatt fint vær dere og i det siste?

I går og en dag tidligere? Men da satt langaard på do og fikk ikke med seg finværet. :lol:

Anne
27-05-12, 23:13
I går og en dag tidligere? Men da satt langaard på do og fikk ikke med seg finværet. :lol:

Hva du vet, Kanutten...:p

langaard
27-05-12, 23:13

Takk, Annemor:klem:

kennygirl
27-05-12, 23:20

Eller på apotek som vortefjernemiddel!

Takk for tips, men skulle helst hatt noe som finnes i de fleste hjem. Hadde tenkt å bruke den i morgen :o

langaard
27-05-12, 23:21
Takk for tips, men skulle helst hatt noe som finnes i de fleste hjem. Hadde tenkt å bruke den i morgen :o
Legg den i fryseren i natt:)

Kanutten
27-05-12, 23:22
Hva du vet, Kanutten...:p

Henviser rett bort til "lykken i dag" tråden. :ja: :lol:

Anne
27-05-12, 23:23
Takk, Annemor:klem:
:suss:
Åh... jeg ber:p

kennygirl
28-05-12, 00:00
Legg den i fryseren i natt:)

Så enkelt, men så smart! Takk :)

Carisma
28-05-12, 01:59
Nei, ikke nå lenger. Gjorde det i 12 uker etter keisersnittet, sprøyter.
Spørs om det er nødvendig dersom det var svangerskapet som utløste det! Går ut i fra at det følges opp med INR- målinger!. Eeeeh. :confused:
Jeg har tattsånn leidenprøve, men den ga ikke noe svar, så jeg har fått henvisning til blodlabben på Ullevål.... Veit ikke helt hva de skal sjekke.

Ja!!

vaskeklut
28-05-12, 02:52
hva i all verdens land og rike er ravigottesaus, og hva kan jeg bruke i stedet? :confused: sitter og ser på denne (http://www.dinmat.no/content/view/full/23422)oppskrifta, og nekter å kjøpe en hel sausflaske for en spiseskje med saus :eek:

Rin
28-05-12, 07:43
hva i all verdens land og rike er ravigottesaus, og hva kan jeg bruke i stedet? :confused: sitter og ser på denne (http://www.dinmat.no/content/view/full/23422)oppskrifta, og nekter å kjøpe en hel sausflaske for en spiseskje med saus :eek:

Ravigottesaus eller bare Ravigotte (Fransk (http://no.wikipedia.org/wiki/Fransk): ravigoté) er en fransk, gulfarget og lett syrlig saus bestående av sennep, grønne urter/krydderblanding og hvitløk. Sausens smak kjennetegnes som skarp.

Burde få greit resultat med å blande et eller annet med sennep, urter og hvitløk. :) Finnes også ravigottesaus på flaske i butikken, men den er halvparten sukker, om jeg ikke husker feil...

vaskeklut
28-05-12, 12:34
ah,da mikser jeg sammen no sennepsgreier i stedet. takk, rin!

Furine
28-05-12, 12:40
Ravigotte kan brukast på fisk også by the way. Ein av mine favorittfiskerettar frå då eg var jentunge var fisk i ei steikepanne, litt ravigotte over, skiver paprika, kremost (Chateau Bleu - finst dessverre ikkje lenger, men Snøfrisk KAN brukast), litt paprikapulver, fløte, og la det surre til fisken er ferdig og osten har kokt ut i fløten ... Mmm! :sikle:

Ei flaske Idun Ravigotte kostar ikkje skjorta, berre så det er sagt, men det er ein del sukker i den ja.. :(

Kanskje
28-05-12, 18:32
rart, trodde jeg hadde lagt inn spørsmål før i dag jeg, men gjorde vel noe feil.

Spørsmål 1: er det lett å lage potetsalat erstattning, og er det godt ??

Spørsmål 2: Bør man ta vanndrivende tabletter mot mye vann i kroppen?

Spørsmål 3: Hvis man er syk/forkjølt - blir man da værre hvis man er ute i solen?

Kitt
28-05-12, 18:40
rart, trodde jeg hadde lagt inn spørsmål før i dag jeg, men gjorde vel noe feil.

Spørsmål 1: er det lett å lage potetsalat erstattning, og er det godt ?? Ikke noe vanskeliger enn å lage vanlig potetsalat (Sjekk ut Nannah sine oppskrifter her inne). Smaken kan ikke diskuteres. De trenger i hvert fall litt ekstra krydder/piff, syns jeg!

Spørsmål 2: Bør man ta vanndrivende tabletter mot mye vann i kroppen?
Det er det legen din som bestemmer!

Spørsmål 3: Hvis man er syk/forkjølt - blir man da værre hvis man er ute i solen?
Har du feber, hold deg inne! Bare forkjølet, kjenn etter på dagsformen!
Nannahs oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614&highlight=Oppskrifter+nannah)

Kanskje
28-05-12, 19:00
Nannahs oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614&highlight=Oppskrifter+nannah)

Takk for svar Kitt :-)

Jeg fikk Furosemid av legen min tidligere en gang. Men så har svigers snakket så mye negativt om vanndrivende og mener at da må man drikke dobbelt så masse som man tisser ut - og da ser jeg liksom ikke hele vitsen?

Kanskje
28-05-12, 19:04
I dag lagde jeg pannekaker av 2 egg, 1/2-1 dl fløte, noen dråper natren, noen dråper vaniljeekstrakt, og omtrent 1 spiseskje med kokosmel. Disse stekte jeg i masse smør, laget de ganske små. De ble veldig gode :-) Men lurer på om kanskje de vil henge litt bedre sammen om jeg har oppi noe annet også. Tror dere fiberhusk eller annet vil gjøre at de henger bedre sammen?

Kitt
28-05-12, 19:25
Jeg fikk Furosemid av legen min tidligere en gang. Men så har svigers snakket så mye negativt om vanndrivende og mener at da må man drikke dobbelt så masse som man tisser ut - og da ser jeg liksom ikke hele vitsen?
Vel, vitsen er faktisk at om man drikker masse, er det også vanndrivende!;)
Jeg har aldri drukket noe mer selv om jeg i perioder har tatt vanndrivende!:p

Man bør kun ta vanndrivende om det virkelig er nødvendig og det er det best legen din som kan si noe om!

langaard
28-05-12, 19:34
I dag lagde jeg pannekaker av 2 egg, 1/2-1 dl fløte, noen dråper natren, noen dråper vaniljeekstrakt, og omtrent 1 spiseskje med kokosmel. Disse stekte jeg i masse smør, laget de ganske små. De ble veldig gode :-) Men lurer på om kanskje de vil henge litt bedre sammen om jeg har oppi noe annet også. Tror dere fiberhusk eller annet vil gjøre at de henger bedre sammen?
Fiberhusk vil gjøre at de henger bedre sammen;)

Supera
29-05-12, 01:00
Kan det at armer og bein sovner lett være et symptom på lavt blodtrykk? Jeg tenker at lavt blodtrykk gir lavere blodgjennomstrømning slik at det skal mindre til før lemmene får lite blod? Det svartner ofte for meg hvis jeg reiser meg fort opp etter å ha sittet lenge, så jeg regner med at jeg har lavt blodtrykk. I det siste sovner fingre og bein veldig lett. Jeg får "maur" i beina etter at jeg har sittet litt på do, og hvis jeg ligger på siden (og ligger halvveis på armen) og ser på TV, så sovner fingrene. Det begynner alltid med lillefinger. Jeg må stadig "pumpe" hånda i gang igjen. Jeg får det ikke helt til å stemme at jeg har dårlig blodsirkulasjon... Jeg som sjeldent fryser... Jeg går som regel med åpne sandaler så lenge det ikke er snø. :geip:

BenteR
29-05-12, 01:18
Ja det kan det, men det kan også være du trenger magnesium evt. har lav blodprosent.

Supera
29-05-12, 04:29
Ja det kan det, men det kan også være du trenger magnesium evt. har lav blodprosent.
Jeg er dårlig til å ta vitaminene og mineralene mine... Så magnesium får jeg sjeldent tatt... Men jeg spiser mye brokkoli da. Og jeg har ikke hatt leggkramper på noen måneder.

Symptomer på blodmangel:
Typiske symptomer når blodprosenten blir lav, og derved redusert oksygentilførsel til kroppens celler, er

blekhet i huden (tja, er ikke så forferdelig mye ute i sola, men tror ikke jeg er unormalt blek)
nedsatt kondisjon (nei, ikke dårligere enn før)
åndenød ved anstrengelser (nei)
slapphet (ja)
tretthet (nei)
økt søvnbehov (nei)

Så jeg føler ikke at blodmangel (lav blodprosent) passer.

Marella77 skrev at det kunne høres ut som at jeg har stiv nakke. Jeg "må" knekke den ofte, men jeg føler ikke at den er stiv egentlig. Det er mer som å knekke fingre...

Jeg tror nok det er lavt blodtrykk som gjør det da. Det er jo ikke noe farlig at armer og bein sovner, det er bare litt plagsomt.

Det rare er at for to år siden da jeg var til legen etter å ha gått ned 25 kg prøvde turnuslegen å få det til å virke som om jeg hadde høyt blodtrykk. Jeg hadde helt fint blodtrykk da jeg var på mitt største på sjekken før jeg startet på lavkarbo. Og hun legen som ville ha det til at jeg hadde høyt blodtrykk målte det så mange ganger at jeg armen min var full av blåmerker etterpå. Da hun målte manuelt hadde jeg litt for høyet, men den automatiske måleren viste fint blodtrykk. Hun stolte mer på den manuelle, så hun ville at jeg skulle komme tilbake en uke senere og måle igjen og hvis jeg hadde høyt blodtrykk tre ganger, så ville hun sette meg på en døgnmåling med AUTOMATISK måler - som jo viste helt fint blodtrykk hver eneste gang. Que? Hva skulle være vitsen med det da? Forstå det den som kan.

Det svartnet ofte for meg da jeg reiste meg fort da jeg var yngre, men jeg trodde at alle hadde det slik. Så jeg tror at jeg har ganske lavt blodtrykk naturlig, og at den ekstra vekta gjorde at det økte til normalt blodtrykk. Nå som jeg er noen kilo lettere, så virker det som at jeg har fått lavt blodtrykk igjen.

Carisma
29-05-12, 07:30
Det høres helt ut som meg, og hos meg er det pga dårlig blodgjennomstrømming fordi jeg har stramme nakkemuskler. Ikke så veldig stiv nakke, men veldig stramme muskler. Går til manuellterapeut og det hjelper!

smgj
29-05-12, 09:51
Det svartnet ofte for meg da jeg reiste meg fort da jeg var yngre, men jeg trodde at alle hadde det slik. Så jeg tror at jeg har ganske lavt blodtrykk naturlig, og at den ekstra vekta gjorde at det økte til normalt blodtrykk. Nå som jeg er noen kilo lettere, så virker det som at jeg har fått lavt blodtrykk igjen.
Klassisk symptom på blodtrykksfall med/uten lite jern, mener jeg. Var det Kitt som tipset om å knytte magemusklene når man reiser seg for å redusere problemet? For min del forsvinner det når jeg får jernopptaket til å fungere (som regel sier jernet jeg tar bare "ha det" når det går gjennom... :mad: )
Jeg ligger på lavt-normalt blodtrykk.

Dietta
29-05-12, 10:38
Er hvit olajakke helt ut ? Eller kan jeg bruke den som nå plutselig passer ?

smgj
29-05-12, 11:12
Er vel ikke det jeg ser mest av for tiden, men jeg synes de er fine da - så om den passer, hvorfor ikke start din egen trend?

Bønna200
29-05-12, 12:36
Jeg synes du kan bruke den. Hovedsaken er at det er pent på den personen som skal bruke det. :ja:

Lillemy71
29-05-12, 12:36

Hvit er den store trendfargen i sommer og spesielt helhvitt antrekk, så kjør på dersom du føler deg vel i jakka.

Egentlig betyr det vel strengt tatt ikke så mye hva som er inn/ut men heller hva du føler deg vel . :D

Dietta
29-05-12, 13:19

Er vel ikke det jeg ser mest av for tiden, men jeg synes de er fine da - så om den passer, hvorfor ikke start din egen trend?

Jeg synes du kan bruke den. Hovedsaken er at det er pent på den personen som skal bruke det. :ja:

Hvit er den store trendfargen i sommer og spesielt helhvitt antrekk, så kjør på dersom du føler deg vel i jakka.

Egentlig betyr det vel strengt tatt ikke så mye hva som er inn/ut men heller hva du føler deg vel . :D

Takk for svar jenter - da blir det hvit olajakke på menyen :D
Den sitter pent, faktisk bedre plass nå enn den gangen den ble kjøpt. Og så greit å vite at jeg ikke er helt ute av motetrenden heller med hvitt, selv om jeg bruker klær jeg føler meg vel i uavhengig av mote :)

Kanskje
29-05-12, 15:37
Jeg er blitt forkjølet :-/ Og har fått beskjed om at når man er forkjølet så skal man ikke sitte ute i solen for da blir man bare mer syk. Noen som vet om dette faktisk stemmer eller bare er gammel overtro?

smgj
29-05-12, 16:31
Jeg er blitt forkjølet :-/ Og har fått beskjed om at når man er forkjølet så skal man ikke sitte ute i solen for da blir man bare mer syk. Noen som vet om dette faktisk stemmer eller bare er gammel overtro?
Det må da være overtro.... D-vitamin skal jo nettopp styrke immunforsvaret. Og dessuten er det da mye mer koselig ute i sola? (Tenker høyt her, vet ikke.)

TrillTrall
29-05-12, 16:38

Så fremt man kler seg så man ikke fryser og sitter i en lun solkrok kan jeg ikke skjønne at det skal føre til forverring. :) Frisk luft er bare sunt.

shailene
29-05-12, 17:03
Å sitte i sola er vel ikke det som er mest behagelig når man er i dårlig form da? Uff, det er jo grusomt. Men utover det er det vel ingen grunn til at det skal være farlig. Kanskje myten kommer av at sollys trigger nysing :)

Kanutten
29-05-12, 17:09

Kanskje det kan skyldes at slimhinner utvides ved varme??
Og er du allerede forkjølet er vel ytterligere svulne slimhinner det du minst ønsker??

Kanskje
29-05-12, 17:20
Sollys trigger nysing ja ! Hm .... har heldigvis fått noen dager med sol og varme, så jeg overlever heller inne i dag. Er ikke i form og da er det best å slappe av.

Kanutten
29-05-12, 18:37
Hvorfor havnet jeg sammen med en person som har støv og orden på hjernen? Jeg blir sprø!!!! :realmad:

Jeg er kjempeglad i sambo, men jeg blir steintullete av disse maniene hans. Vaske, rydde, støvsuge, stryke klær etc etc.
Han ber meg sjelden om hjelp, men når jeg prøver gjøre en innsats er det seff ikke godt nok; han går etter meg og fikser.

Blahhhhh!

Kanskje
29-05-12, 18:47
Hvorfor havnet jeg sammen med en person som har støv og orden på hjernen? Jeg blir sprø!!!! :realmad:

Jeg er kjempeglad i sambo, men jeg blir steintullete av disse maniene hans. Vaske, rydde, støvsuge, stryke klær etc etc.
Han ber meg sjelden om hjelp, men når jeg prøver gjøre en innsats er det seff ikke godt nok; han går etter meg og fikser.

Blahhhhh!

Sukk kjenner meg igjen i det !! Hater når jeg får kjeft fordi ditt og datt ikke er godt nok ! Er slett ikke kjekt å gjøre noe da, når jeg ikke gjør det bra nok. :(

Kanutten
29-05-12, 19:25
Sukk kjenner meg igjen i det !! Hater når jeg får kjeft fordi ditt og datt ikke er godt nok ! Er slett ikke kjekt å gjøre noe da, når jeg ikke gjør det bra nok. :(

Det er da jeg finner senga og videospillern og holder meg der uansett hva slags tid på døgnet! Jeg er i den posisjonen nå! :o

Kanskje
29-05-12, 20:27
Det er da jeg finner senga og videospillern og holder meg der uansett hva slags tid på døgnet! Jeg er i den posisjonen nå! :o

Det er så utrolig demotiverende når man blir møtt med "gjør det ordentlig " ... jeg GJØR det ordentlig, men kanskje ikke akuratt slik som ham ....

Carisma
29-05-12, 20:36
Det er så utrolig demotiverende når man blir møtt med "gjør det ordentlig " ... jeg GJØR det ordentlig, men kanskje ikke akuratt slik som ham ....

Da hadde jeg krevd et svar på hvorfor hans ordentlig er bedre enn ditt ordentlig! Hvilken rett har han til å si at du ikke er bra nok? Fy søren, ikke godta slik dritt!

Kitt
29-05-12, 20:38

Jeg har ikke støv på hjernen, LAAAAAANGT derifra, men syns faktisk at etter 20 års samliv, burde Gubben ha skjønte at jeg ønsker at han skal flytte på puffen og støvesuge under den de få gangene han støvesuger!
Når det tyter ut hybel- rottweilere frem fra under puffen 2 min før gjestene kommer, er ikke jobben ordentlig gjort! Og det bør han ha fått med seg i løpet av et langt liv i sted for å bli sur på meg når jeg ber han gjøre det ordentlig!:p

Eller?

Supera
29-05-12, 20:58
Det høres helt ut sommer, og hos meg er det pga dårlig blodgjennomstrømming fordi jeg har stramme nakkemuskler. Ikke så veldig stiv nakke, men veldig stramme muskler. Går til manuellterapeut og det hjelper!
Hm, hvordan vet man om man har stramme nakkemuskler?
Klassisk symptom på blodtrykksfall med/uten lite jern, mener jeg.
Jepp, det er det jeg også har lest at det er, så jeg regner med at jeg har lavt blodtrykk.
Var det Kitt som tipset om å knytte magemusklene når man reiser seg for å redusere problemet?
Det høres logisk ut at det vil hjelpe å stramme magemusklene litt. Det er vel for å få opp blodtrykket litt før man reiser seg, tenker jeg, så det er vel nesten det samme hvilke muskelgrupper man strammer bare det er noen av de større. Lurt, jeg får prøve det.
For min del forsvinner det når jeg får jernopptaket til å fungere (som regel sier jernet jeg tar bare "ha det" når det går gjennom... :mad: )
Jeg ligger på lavt-normalt blodtrykk.
Moren min sleit med lavt jernnivå og måtte få sprøyter hos legen. Jernnivået var fint en liten stund, for så å droppe hver gang hun fikk mensen. Det endte med at hun bare fjernet hele livmora. Hun hadde fem barn og ikke planer om å få flere. :geip: Hm, har jeg egentlig målt jernnivået? Jeg er på jobb og har ikke prøveresultatene tilgjengelig. Jeg spiser jo mye kjøtt, men om jeg har godt opptak vet jeg ikke.
Symptomer på jernmangelanemi (http://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/anemi-jernmangel-og-jernmangelanemi)er tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tungpust, hodepine og øresus.Tja, føler ikke at symptomene på det passer på meg heller.

Carisma
29-05-12, 21:03
Hm, hvordan vet man om man har stramme nakkemuskler?

Siden du jobber foran skjermen er det veldig liten sjanse for at du ikke har det... :o men få noen til å massere skuldrene dine, de musklene som går fra nakken langs toppen. Smerteintensiteten sier noe om stramheten, jo vondere jo strammere.

Kitt
29-05-12, 21:05
Det høres logisk ut at det vil hjelpe å stramme magemusklene litt. Det er vel for å få opp blodtrykket litt før man reiser seg, tenker jeg, så det er vel nesten det samme hvilke muskelgrupper man strammer bare det er noen av de større. Lurt, jeg får prøve det.

:geip: Hm, har jeg egentlig målt jernnivået? Jeg er på jobb og har ikke prøveresultatene tilgjengelig. .

Strammer du magemusklene, hindrer du at blodet "blir igjen i beina" når du reiser deg! Har virket for meg i alle år. Slet med det samme som deg da jeg var litt yngre og hadde veldig lavt BT, så jeg er ikke i tvil om at det henger sammen med disse prikningene.

Få sjekket jernlager og andre metningsprøver, kjøp deg et hjemme BT- apparat på apoteket og mål rett etter at du har våknet, før du har stått opp av sengen! DET er det reelle BT ditt!

Og knip magemusklene når du reiser deg. Det blir fort en vane!:D

Kanskje
29-05-12, 22:01
Enig med deg der Kitt ang å kunne flytte på ting. Man bør jo gjøre det ordentlig. Men noen er veldig pirkete og når de henger over deg fordi du ikke støvsuger "riktig" så er det sååååå irriterende.

Carisma
29-05-12, 22:03
Vi har løst det veldig enkelt, ansvaret for hver vår halvdel annenhver uke, og gjør det når vi vil. Da kan man gjøre det når ingen andre er hjemme, og slippe pes.

TrillTrall
29-05-12, 22:07

*host* Her om dagen lurte Lille Gubben på om jeg trengte hjelp med å henge opp klesvasken og siden jeg vet godt hvordan han henger opp klesvask (det gjorde han før vi ble kjent også!) så bare lo jeg:"Nei, jeg tar det selv jeg så får jeg det som jeg vil ha det!" Han flirte godt. :) :love:

Kitt
30-05-12, 00:35
*host* Her om dagen lurte Lille Gubben på om jeg trengte hjelp med å henge opp klesvasken og siden jeg vet godt hvordan han henger opp klesvask (det gjorde han før vi ble kjent også!) så bare lo jeg:"Nei, jeg tar det selv jeg så får jeg det som jeg vil ha det!" Han flirte godt. :) :love:
Min skulle henge opp en vask med baby- tøy mens jeg var på sykehuset med nr 1. Smart trekk av han. Han har aldri fått henge opp en eneste vask igjen! Man bør riste og strekke litt på klærne man henger opp, ikke bare kaste dem over snora!:p

Og Carisma, pes blir det om jeg er her mens han støvesuger eller ikke! Hybelrottweilerene kommer nemlig frem igjen fra puffen når som helst!;):)

Men nå som kroppen min streiker for fullt, lar jeg han holde på som han gjør og koster heller bort en og annen lodott når han ikke ser det!:D

Bik
30-05-12, 00:48

Blahhhhh!

Kanskje du kan låne han bort for noen timer :p , for han jeg bor sammen med har ikke støv på hjernen :høh:

Carisma
30-05-12, 01:42
Jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt er våken?! #Lakenskrekk #denfølelsen

Kitt
30-05-12, 08:37
Noen som har litt peiling på strøm her?
Mellom der strømmen kommer inn i huset og selve sikringskapet, har vi på loftet en liten boks med 2 63A sikringer.
Det siste halve året har disse sikringene gått 6 ganger, de 3 siste gangene om natten når man skulle tro at det ikke sto på nok strøm til å ta de sikrignene i hvert fall.
Vi har bodd her i over 11 år, men dette har først skjedd det siste halvåret!

Noen som kan tenke seg hvorfor disse sikringene ryker så ofte nå?

Jada, skal få tak i en elektrikker, men de koster skjorta og vi har akkurat betalt for en rørlegger!:p

Runegutt
30-05-12, 09:29
Noen som kan tenke seg hvorfor disse sikringene ryker så ofte nå?

Dette er hovedsikringene. Har du måleapparat for 240V?
Enten har du et eller anna redskap som bikker hele forbruket ditt over det hovedsikringene tåler, eller du har jordingsfeil, eller det er feil på nettet dere er koblet til.

Typiske syndere på jordingsfeil:
Fryseboks
Kjøleskap (ikke så vanlig)
Varmtvannstank
Vask/tørk
Oppvaskmaskin

Har også vært borti varmekabler.

Dette KAN du gjøre selv:
Skru ut BEGGE hovedsikringene.
Så åpner du alle koblingsbokser mellom hovedsikringene og sikringsskapet, og skrur til koblingene. Sjekk ledninger for sot.

Skru i hovedsikringene igjen.

Så gjør du likens, kurs for kurs fra sikringsskapet. Når du skrur i koblingsbokser, så bruk bare en hånd. Ha den andre i lomma. I tilfelle du har slått av feile sikringer, så får du deg en karamell når du bruker ei hand, mens du kan dø hvis du bruker to.

Gammelt sikringstrix.

Har noen av de andre sikringene gått, eller er det KUN hovedsikringene?

Kitt
30-05-12, 09:44
Dette er hovedsikringene. Har du måleapparat for 240V?
Enten har du et eller anna redskap som bikker hele forbruket ditt over det hovedsikringene tåler, eller du har jordingsfeil, eller det er feil på nettet dere er koblet til.

Typiske syndere på jordingsfeil:
Fryseboks
Kjøleskap (ikke så vanlig)
Varmtvannstank
Vask/tørk
Oppvaskmaskin

Har også vært borti varmekabler.

Dette KAN du gjøre selv:
Skru ut BEGGE hovedsikringene.
Så åpner du alle koblingsbokser mellom hovedsikringene og sikringsskapet, og skrur til koblingene. Sjekk ledninger for sot.

Skru i hovedsikringene igjen.

Så gjør du likens, kurs for kurs fra sikringsskapet. Når du skrur i koblingsbokser, så bruk bare en hånd. Ha den andre i lomma. I tilfelle du har slått av feile sikringer, så får du deg en karamell når du bruker ei hand, mens du kan dø hvis du bruker to.

Gammelt sikringstrix.

Har noen av de andre sikringene gått, eller er det KUN hovedsikringene?
Ringte Hafslund første gangen og det skulle ikke være feil på nettet.
Sikringskapet her oppe i hoveddelen er 4 år gammelt og bør vel inneholde en jordfeil- dings.

MEN, kjøleboksen her er nok eldre enn oss:eek:, i hvert fall nesten! Den sto her da vi flyttet inn og vi må nok rive en vegg for å få den ut! Kjelleren står for tur til oppussing og da skal den byttes ut når vi like vel skal flytte en vegg. Håper vi slipper å demontere den for å få den ut!:confused:

Vil oppvask/vask/tørk kunne forårsake noe sånt selv om de er skrudd av?
Står svært sjelden på om natten! Liker ikke, er redd for vann og brann!:p

Skal be Gubben gå gjennom listen din! Han gikk en gang første året på elektro, men det er jo 30 år siden! Mye nytt siden den gang, selv om strøm er strøm, liksom!:)

Takk for hjelpen! Igjen!:klem:

TrillTrall
30-05-12, 09:48
MEN, kjøleboksen her er nok eldre enn oss:eek:, i hvert fall nesten! Den sto her da vi flyttet inn og vi må nok rive en vegg for å få den ut! Kjelleren står for tur til oppussing og da skal den byttes ut når vi like vel skal flytte en vegg. Håper vi slipper å demontere den for å få den ut!:confused:

Frysebokser har jo termostat som kobler ut og inn og i kombinasjon med at noe annet kanskje også er koblet inn samtidig kan det bli for mye. Jeg hadde latt den eldgamle fryseren ta kvelden umiddelbart og investert i en ny. Det er sikkert en hel farm med hybelkaniner i motor og vifte på den også.

Runegutt
30-05-12, 09:50
Frysebokser har jo termostat som kobler ut og inn og i kombinasjon med at noe annet kanskje også er koblet inn samtidig kan det bli for mye. Jeg hadde latt den eldgamle fryseren ta kvelden umiddelbart og investert i en ny. Det er sikkert en hel farm med hybelkaniner i motor og vifte på den også.

Støvsuger funker fint. Fryseboksen kan være helt grei den. Ikke kast ting som virker.

Runegutt
30-05-12, 09:55
Skal be Gubben gå gjennom listen din! Han gikk en gang første året på elektro, men det er jo 30 år siden! Mye nytt siden den gang, selv om strøm er strøm, liksom!:)

Takk for hjelpen! Igjen!:klem:

Få gubben til å gjøre flg:

Han trenger et måleinstrument.
Mål fra en pol til jord på samtlige kurser. Vær nøye med at aparatene på kursen er PÅ (Åpne frysern ei lita stund, slik at den starter osv)

Det skal være lik spenning fra en pol til jord, som fra andre pol til jord.

Er det varians, spesielt hvis den ene polen+jord går mot null, og den andre går mot 240V, har du jordfeil.

Finner han jordfeil, så trekk ut støpsel på samtlige apparater i huset, med jordingsstikk, samt slå av sikring for varmtvannstank.

Gjennta målinga.
Er alt OK, slå på varmtvannstank (og sørg for at den er på med å tappe godt med varmtvann) Mål
Sånn fortsetter dere bit for bit til jordfeilsynderen er funnet.

Joda, det skal være jordfeilbryter i moderne skap. MEN er den montert, og er den montert riktig?

Kitt
30-05-12, 10:05
Det rare er jo at dette skjer på natten når svært lite står på! Ikke på dagtid når alt kjører på en gang innimellom!
Problemet er som sagt at vi må rive deler av kjelleren for å få ut den gamle og innen ny!
Og som Rune sier, den virker jo! :p
Enn så lenge!;)

Kitt
30-05-12, 10:08
Få gubben til å gjøre flg:

Takk igjen!:suss:
Skal sette han i sving! Vi har jo to sikringskap, så det kan bli litt av en jobb å finne ut av dette, men det må jo gjøres!

Måleutstyr har i hvert fall svigerfar som kommer hit i morgen! Kanskje jeg heller skal sette den pensjonisten i sving? Han har jo tid til slikt!
Må bare få overstått feiring av husets nybakte tenåring, så skal vi ta ordentlig tak i dette!
Me not like!:nedfor:

Runegutt
30-05-12, 10:17
Takk igjen!:suss:
Skal sette han i sving! Vi har jo to sikringskap, så det kan bli litt av en jobb å finne ut av dette, men det må jo gjøres!

Måleutstyr har i hvert fall svigerfar som kommer hit i morgen! Kanskje jeg heller skal sette den pensjonisten i sving? Han har jo tid til slikt!
Må bare få overstått feiring av husets nybakte tenåring, så skal vi ta ordentlig tak i dette!
Me not like!:nedfor:

Er hovedsikringene av skrutypen?

I så tilfelle, sjekk at krusbunnene og koppene ikke har antydning til sot. Finnes her sot, så har du synderen med en gang.
Sot gir dårlig ledeevne, så sikringene blir så varme at tråden smelter

Kitt
30-05-12, 10:21
Er hovedsikringene av skrutypen?

I så tilfelle, sjekk at krusbunnene og koppene ikke har antydning til sot. Finnes her sot, så har du synderen med en gang.
Sot gir dårlig ledeevne, så sikringene blir så varme at tråden smelter
De på loftet, mener du?
Jepp, gode, gammeldagse skru- sikringer! Og den blir svidd på et par punkter, den som går mest!

Men hvorfor har de plutselig fått sot på seg etter 11 år eller mer?:confused:

Runegutt
30-05-12, 10:28
De på loftet, mener du?
Jepp, gode, gammeldagse skru- sikringer! Og den blir svidd på et par punkter, den som går mest!

Men hvorfor har de plutselig fått sot på seg etter 11 år eller mer?:confused:

Det sotet kommer over tid, på koblinger med dårlig kontakt.
Du må skifte krusbunnene minst hvert 10. år på skrusikringer.

I tillegg skal man skru til krussikringer minst en gang i året.
(Det samme gjelder koblingsbokser, stikk og brytere)

Så har du sot, så har du synderen.
Case closed:D:D:D

Kitt
30-05-12, 10:50
Det sotet kommer over tid, på koblinger med dårlig kontakt.
Du må skifte krusbunnene minst hvert 10. år på skrusikringer.

I tillegg skal man skru til krussikringer minst en gang i året.
(Det samme gjelder koblingsbokser, stikk og brytere)

Så har du sot, så har du synderen.
Case closed:D:D:D
Problemet med hvert 10. år, har rett og slett vært at vi ikke har tenkt på at det har vært noen sikringer der før den ene plutselig gikk en kveld i vinter!:o
Og hvem har vel 63A sikringer liggende, i hvert fall når man har et nytt sikringsskap med automatsikringer!:p

Skal gjøre som du sier og satse på at problemet faktisk blir løst!:D

Runegutt
30-05-12, 11:08
Problemet med hvert 10. år, har rett og slett vært at vi ikke har tenkt på at det har vært noen sikringer der før den ene plutselig gikk en kveld i vinter!:o
Og hvem har vel 63A sikringer liggende, i hvert fall når man har et nytt sikringsskap med automatsikringer!:p

Skal gjøre som du sier og satse på at problemet faktisk blir løst!:D

La nu gubben din bytte krusbunnene. Hvis det ikke gårandre sikringer, så er det stor sannsynlighet at dette er eneste problemet.

Inntakssikringer har alle hus :) og har dere luftspenn, så er det på loftet :)

Anarko
30-05-12, 13:25
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?

Cyan
30-05-12, 14:07
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.

milena
30-05-12, 14:13
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.

Jeg kikka litt på disse: http://www.onestopplus.no/categories/panty-truser-med-ben/814.aspx - men de blir for korte for meg.

Men så kjøpte jeg heller en kort tight (3/4) på Kappahl. Den kommer nok over knærene, men så kan du kanskje kutte den...

Cyan
30-05-12, 14:20
Jeg kikka litt på disse: http://www.onestopplus.no/categories/panty-truser-med-ben/814.aspx - men de blir for korte for meg.

Men så kjøpte jeg heller en kort tight (3/4) på Kappahl. Den kommer nok over knærene, men så kan du kanskje kutte den... Jeg tror nok de muligens blir for korte til meg også, men er verdt et forsøk :)

Ellers har jeg forsøkt å klippe opp sånne 3/4 thights, men da ruller de seg, og da får jeg mer gnagsårr enn uten. Det jeg egentlig kunne tenke meg var en av de sykkelshortsene som var så poppis på 90-tallet, men det er visst ikke så in lengre :rolleyes:

vaskeklut
30-05-12, 14:23
Hvor drikker man kaffe i Oslo?

Kitt
30-05-12, 14:46
Tror du finner hos Ellos, Cellbes eller Sportmann!

Kanskje
30-05-12, 15:01
Det jeg egentlig kunne tenke meg var en av de sykkelshortsene som var så poppis på 90-tallet, men det er visst ikke så in lengre :rolleyes:

Sliter med samme problem, får gnagsår og blemmer mellom lårene. Har heldigvis en sånn sykkelshorts som du nevner, og den er flittig i bruk under skjørt.

Har du sjekket sparkjøp? Mener de selger pantyer som går ned på lårene, og tror jeg har brukt slike. Mener også jeg har kjøpt sykkelbukse der.

Photobscura
30-05-12, 15:22
Hvor drikker man kaffe i Oslo?
Sånn ca ABSOLUTT OVERALT! :p
Noe spesielt område du tenker på? Preferanser på atmosfære etc?

Cyan
30-05-12, 15:27
Jeg glemte å si at de må være sorte, og at jeg ikke vil ha sånne pantyer med hold-in effekt ... Hehe, jeg er litt vanskelig :o Har sjekket ellos, de hadde en, men det var en kommentar om at blonden på benet var altfor trang. På cellebs og sparkjøp var det bare hvite å få tak i, eller ull. Men jeg fant en sykkelbukse på sparkjøp som jeg skal prøve :)

vaskeklut
30-05-12, 15:30
Sånn ca ABSOLUTT OVERALT! :p
Noe spesielt område du tenker på? Preferanser på atmosfære etc?
Njæ, vel. Vi skal bo i Dronningens gate da! Så kanskje noe som ikke er alt for langt unna (men det er ikke viktig, jeg har bein å gå på jeg!) og helst ikke midt på karl johan. Men jeg foretrekker litt rolige/avslappede omgivelser, og gjerne økologisk og eller fairtrade!

Og så vet jeg at jeg IKKE drikker kaffen på Venner på Grønland, det gjorde jeg sist gang jeg var der :eek: det er desidert den verste kaffen jeg har fått noen gang :wacko:

Rin
30-05-12, 15:40
Njæ, vel. Vi skal bo i Dronningens gate da! Så kanskje noe som ikke er alt for langt unna (men det er ikke viktig, jeg har bein å gå på jeg!) og helst ikke midt på karl johan. Men jeg foretrekker litt rolige/avslappede omgivelser, og gjerne økologisk og eller fairtrade!

Og så vet jeg at jeg IKKE drikker kaffen på Venner på Grønland, det gjorde jeg sist gang jeg var der :eek: det er desidert den verste kaffen jeg har fått noen gang :wacko:

Fragrance of the heart (førsteetasjen på GlasMagasinet på stortorvet) har ålreit kaffe, og Fuglen (https://maps.google.com/places/no/oslo/universitetsgata/2/-kaffefuglen-espressobar?hl=no) har super kaffe, men er litt lenger unna - ikke kjempelangt, dog! (Det er litt trangt der, men fullt mulig å sitte en stund med bok eller selskap.) Og så flere på løkka, men det er et lenger stykke å gå. Og så tror jeg kaffen på Evita på grønland skal være kjekk, men har ikke prøvd selv, siden det alltid er stappa i alle filialene deres...

Photobscura
30-05-12, 15:43

Hm, ja. Jeg trakterer ikke sentrum så mye (skikkelig bygd i byen på Løkka. ;)), men jeg kan jo alltids anbefale Kafé Sør i Torggata, Bacchus i Kirkerista (fin bakgård!), begge med avslappa fin stemning. Stockfleths i Prinsens gate har sinnssykt god kaffe, men det er ikke kjeeempekoselig der, og rett ved Karl Johan, forsåvidt.
Ellers finnes det jo knapt en kafé på Grünerløkka som har dårlig kaffe. Særlig Bugges eftf. i Markveien og Kaffebrenneriet i Grüners gate har god kaffe, men på Løkka er du nesten garantert. Det er litt forskjellig hvem som har faitrade og ikke, noen steder kan du velge det selv.

Photobscura
30-05-12, 15:46
Ja, og Bare Jazz i Grensen har veldig god kaffe, og utrolig koselig bakgård! :)
Her er det altså bare å velge og vrake! :D

vaskeklut
30-05-12, 15:54
Takk! Jeg og sambo bruker å gjøre et nummer av å ikke drikke kaffe/spise middag på samme plass to ganger når vi er på tur, så dette passer meg utmerket. Takk! :D

Dilly
30-05-12, 16:41
Sist jeg var til årlig sjekk hos fastlegen, så spurte jeg om jeg kunne få en hørselstest. Ikke fordi jeg hører så dårlig, men for å finne ut om det var ok eller noe. Ja jo, skal jo innrømme at jeg synes mange mumler og snakker veldig lavt i blant, men..
Jeg trodde at jeg kunne få den testen der og da, slik som vi hadde før i tiden, men nei da. Jeg skulle visst på sykehuset og sjekke. I dag fikk jeg brev om at det var minst 4 måneders ventetid . Det var rart. Er det helt normalt eller?
Jeg hadde i alle fall regnet med at han kunne sjekket om ørene mine var fulle av dritt..

Hææææ? Hva sier dere? Hørte ikke :)

smgj
30-05-12, 16:53
Sist jeg var til årlig sjekk hos fastlegen, så spurte jeg om jeg kunne få en hørselstest. Ikke fordi jeg hører så dårlig, men for å finne ut om det var ok eller noe. Ja jo, skal jo innrømme at jeg synes mange mumler og snakker veldig lavt i blant, men..
Jeg trodde at jeg kunne få den testen der og da, slik som vi hadde før i tiden, men nei da. Jeg skulle visst på sykehuset og sjekke. I dag fikk jeg brev om at det var minst 4 måneders ventetid . Det var rart. Er det helt normalt eller?
Jeg hadde i alle fall regnet med at han kunne sjekket om ørene mine var fulle av dritt..

Høh - leger i dag har knapt stetoskop eller blodtrykksapparat.. langt mindre lyse-i-øret-dings - sa ugla som synes aaaalt var så mye bedre før. ;)

Eller ikke. Men legerollen har nok endret seg mye og kanskje h*n ikke tenkte på at du bare lurte på om det var voks...

Kanskje
30-05-12, 18:04
Så har vi kommet opp i 600 sider :-)

Jeg fikk hørselstest hos leger - det tok kontordamene seg av. Gjort på 10 minutter. Viste desverre normale resultatet - men jeg HØRER DÅRLIG :mad:!!! jaja. Rart du må vente 4 mnd:confused:

Sanney
30-05-12, 18:15
det er lang ventetid hos hørselleger. personer med krystallsyke blir gjerne prioritert. 3-4 mnd er helt normalt med mindre det er noe som haster. og ja, selve testen blir utført av andre enn selve legen. en av grunnene til lang ventetid er vel at det ikke er så mange som har utdannelsen. det er tross alt bare en skole i hele norge som har den utdannelsen :p

elien
30-05-12, 19:01

Vis det er en helsestasjon i nærheten der du bor så kan kanskje de ta en hørseltest. Tror det ikke er så avansert som på sykehus, men kan kanskje få en pekepinn på sånn ca det står til. Det er bare å ta en telefon å høre

Elin

Lava
30-05-12, 22:31

Kjekt at du spurte om dette, jeg får ikke gnagsår, men syns det er "litt ekkelt" å gå med kortere kjoler og kun truse/string.. :p
Noen ganger er det ikke greit å bruke strømpebukse eller tights under pga været. Så leser tips med takk :)

nellie
30-05-12, 22:45
Jeg pleide å klippe av tynne strømpebukser..

amritam
30-05-12, 22:49
Jeg glemte å si at de må være sorte, og at jeg ikke vil ha sånne pantyer med hold-in effekt ... Hehe, jeg er litt vanskelig :o Har sjekket ellos, de hadde en, men det var en kommentar om at blonden på benet var altfor trang. På cellebs og sparkjøp var det bare hvite å få tak i, eller ull. Men jeg fant en sykkelbukse på sparkjøp som jeg skal prøve :)

Jeg har kjøpt noen gode fra Celles før (i 3-pakk), men nå finner jeg dem ikke igjen på sidene deres. Æsj også, jeg som nok snart trenger nye. Så jeg tar også imot tips med takk!

silje21
30-05-12, 22:56
noen som har råd mot hikke som faktisk funker? har hikket masse i et par dager. Går et par timer uten å hikke, også går det flere timer hvor jeg hikker igjen :/ er usedvanlig kjedelig dette her.

Dilly
30-05-12, 23:12
Dette virker, men det er kanskje mest pga. at jeg tror at det virker:
Fyll opp et glass med vann, hold det i begge hender. Bøy deg fremover, slik at du kan drikke fra den ytterste kanten av glasset. Drikk en god del av vannet på denne måten. :)

langaard
30-05-12, 23:30
noen som har råd mot hikke som faktisk funker? har hikket masse i et par dager. Går et par timer uten å hikke, også går det flere timer hvor jeg hikker igjen :/ er usedvanlig kjedelig dette her.
Hikker du EN gang til, så skal du få 1000kr av meg:D

Lava
30-05-12, 23:30
Jeg pleide å klippe av tynne strømpebukser..

Vil ikke det rulle oppover?

Dilly
30-05-12, 23:33
Høh - leger i dag har knapt stetoskop eller blodtrykksapparat.. langt mindre lyse-i-øret-dings - sa ugla som synes aaaalt var så mye bedre før. ;)

Eller ikke. Men legerollen har nok endret seg mye og kanskje h*n ikke tenkte på at du bare lurte på om det var voks...

Så har vi kommet opp i 600 sider :-)

Jeg fikk hørselstest hos leger - det tok kontordamene seg av. Gjort på 10 minutter. Viste desverre normale resultatet - men jeg HØRER DÅRLIG :mad:!!! jaja. Rart du må vente 4 mnd:confused:

det er lang ventetid hos hørselleger. personer med krystallsyke blir gjerne prioritert. 3-4 mnd er helt normalt med mindre det er noe som haster. og ja, selve testen blir utført av andre enn selve legen. en av grunnene til lang ventetid er vel at det ikke er så mange som har utdannelsen. det er tross alt bare en skole i hele norge som har den utdannelsen :p

Vis det er en helsestasjon i nærheten der du bor så kan kanskje de ta en hørseltest. Tror det ikke er så avansert som på sykehus, men kan kanskje få en pekepinn på sånn ca det står til. Det er bare å ta en telefon å høre

Elin

Takk for svar :)
Jeg får bare vente og se, det er egentlig ikke noe problem. Jeg skal kanskje prøve å bløte opp ørevoksen og kjøpe et sett med sånn vaskeboble på apoteket :)

Lava
30-05-12, 23:33

uuu den kan bli dyr :lol:

silje21
30-05-12, 23:35

uuu den kan bli dyr :lol:

haha morsomt ;) hikker fremdeles jeg, prøvde vannglass versjonen, men funket ikke, kan hende jeg gjorde det feil da hehe :P

vil du ha kontonummeret mitt ? tar lett 1000kr for å hikke litt mer xD:p

Lava
30-05-12, 23:37

Eneste jeg har forsøkt er å holde pusten så lenge jeg kan, i flere omganger. Når det ikke hjelper begynner jeg å gjøre feks husarbeid eller gå ut på en tur. Rett og slett gjøre noe fysisk :)

Kitt
30-05-12, 23:42
hikker fremdeles jeg, prøvde vannglass versjonen, men funket ikke, kan hende jeg gjorde det feil da hehe :P

http://gfx.nrk.no/8tHA7FyWoF_XkXw_WwfFNwprKH1nI2mbobswHLVp9v5A.jpg

Sånn skal det se ut!

Poenget er at hikke er mellomgulvsmuskler som har hengt seg opp!
Ved å drikke opp ned tvinger du dem til å gjøre jobben sin, og de kommer på rett spor igjen! :)

langaard
30-05-12, 23:48
haha morsomt ;) hikker fremdeles jeg, prøvde vannglass versjonen, men funket ikke, kan hende jeg gjorde det feil da hehe :P

vil du ha kontonummeret mitt ? tar lett 1000kr for å hikke litt mer xD:p
Høyner til 2000:D

silje21
31-05-12, 00:03
Eneste jeg har forsøkt er å holde pusten så lenge jeg kan, i flere omganger. Når det ikke hjelper begynner jeg å gjøre feks husarbeid eller gå ut på en tur. Rett og slett gjøre noe fysisk :)

Vittig xD hikkingen begynte ca rett etter jeg hadde gått en rimelig lang tur hehe

http://gfx.nrk.no/8tHA7FyWoF_XkXw_WwfFNwprKH1nI2mbobswHLVp9v5A.jpg

Sånn skal det se ut!

Poenget er at hikke er mellomgulvsmuskler som har hengt seg opp!
Ved å drikke opp ned tvinger du dem til å gjøre jobben sin, og de kommer på rett spor igjen! :)

OK, så bøyd var jeg nok ikke, vet det til neste gang hvertfall.

Høyner til 2000:D

for tror du jaggu ikke at det ga seg av seg selv til slutt :P Herlig

Huldr
31-05-12, 00:07
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.Jeg vet ikke om du helst ville ha noen tykkere, men jeg har kjøpt tynne (som tynne strømpebukser) svarte sykkeltights på Lindex. Det er faktisk mote med sykkeltights nå, o jubel og glede :heia:

Ikke for stramme i strikken og veldig behagelige. De kan forsåvidt sitte et stykke opp på låret om man vil det, men det ble penere og behageligere (synes jeg) å dra dem ned til rett under/midt på kneet, selv om kjolen er knelang. Så lenge skjørtet har litt vidde synes det ikke, og jeg følte meg veldig vel i dem!

Ser de er utsolgt på nettbutikken, men de kan jo ha dem igjen i noen butikker.

Ellers fant jeg denne linken til en nederlandsk nettbutikk (http://www.sarahssweeties.nl/Sweeties-c-249.html), de var utrolig søte! Men da blir det jo toll og greier, hvis de i det hele tatt sender til Norge da ...

langaard
31-05-12, 00:11
Vittig xD hikkingen begynte ca rett etter jeg hadde gått en rimelig lang tur hehe

OK, så bøyd var jeg nok ikke, vet det til neste gang hvertfall.

for tror du jaggu ikke at det ga seg av seg selv til slutt :P Herlig
:lol: