View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Beklager Gerd *Dietta skammer seg*
Da kan jeg spørre, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i isopor-ringer (altså som en smultring) som er større enn 22 cm i dia ?
(Panduro har ikke større enn 22 cm, og Stoff & Stil har ikke mer enn 17 cm).
aner ikke, men hva med isoporplater så du kan skjære ut selv? eller er det like vabskelig å få tak i kanskje....
aner ikke, men hva med isoporplater så du kan skjære ut selv? eller er det like vabskelig å få tak i kanskje....
Hm... kanskje det. Men de isoporplatene jeg har sett er for tynne, så de kommer til å knekke :mad:
Får undersøke om det finner noen tykkere :)
Hm... kanskje det. Men de isoporplatene jeg har sett er for tynne, så de kommer til å knekke :mad:
Får undersøke om det finner noen tykkere :)
heng opp savnet-lapp på samvirkelaget :lol:
Beklager Gerd *Dietta skammer seg*
Da kan jeg spørre, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i isopor-ringer (altså som en smultring) som er større enn 22 cm i dia ?
(Panduro har ikke større enn 22 cm, og Stoff & Stil har ikke mer enn 17 cm).
Du kan ikke bruke halmringer i stedet da? De er å få i større diameter?
Du kan ikke bruke halmringer i stedet da? De er å få i større diameter?
Jo, det står på listen over alternativer. Panduro får snart inn noen i riktig størrelse, og prisen er ikke så hakkande gal heller. Vet bare at jeg har sett i isopor i store størrelser tidligere år, men aner ikke hvor :o
Er det noen som har en ide til julegave til 12og1/2-årig gutt? Pris - opp til 500kr. Hovedinteressen er pc-spill, men jeg vet ikke helt om jeg vil "hjelpe til" der... Annet vet jeg ikke - kjenner ham ikke sååå godt, siden de bor på en annen kant av landet.
Er det noen som har en ide til julegave til 12og1/2-årig gutt? Pris - opp til 500kr. Hovedinteressen er pc-spill, men jeg vet ikke helt om jeg vil "hjelpe til" der... Annet vet jeg ikke - kjenner ham ikke sååå godt, siden de bor på en annen kant av landet.
Hva med sånn superfancy lego? Aner ikke prisen, men noe av det kan vel kobles opp mot pc om jeg ikke tar feil?
Hva med sånn superfancy lego? Aner ikke prisen, men noe av det kan vel kobles opp mot pc om jeg ikke tar feil?
Smart - det skal jeg sjekke!
Fler tips mottas også med takk!
synsegulla
26-10-12, 10:15
Mi jente er 11, går i sjette klasse. Og jeg vet at der liker og leser både jentene og guttene skumle fantasy-bøker. Mitt tips er å ta en tur i bokhandel og høre hvilke bøker de anbefaler. Ellers kan jo for eksempel et abonement på et blad (Pondus el lign) være en ide?
Mi jente er 11, går i sjette klasse. Og jeg vet at der liker og leser både jentene og guttene skumle fantasy-bøker. Mitt tips er å ta en tur i bokhandel og høre hvilke bøker de anbefaler. Ellers kan jo for eksempel et abonement på et blad (Pondus el lign) være en ide?Takk, takk!
Det var også gode ideer! Jeg vet han leser noe tegneserier iallfall. :)
Takk, takk!
Det var også gode ideer! Jeg vet han leser noe tegneserier iallfall. :)
Abonnement på et serieblad?
Abonnement på et serieblad?
Mmm... må undersøke. Vet faren også hadde likt tegneserieabo. :D
Men jeg ble jo heeeelt forelsket i en legobil (utenfor budsjett da).
Photobscura
26-10-12, 17:13
Jeg lurer på om jeg har spurt om noe lignende før, men jeg husker uansett ikke svaret.
Jeg har nettopp fått det nye kjøleskapet mitt på plass, men SÅ KLART er det et gigantklistremerke i papir, av den typen som ikke går an å få av, uten at det er en masse rester. Noen som har noen gode råd for hvordan å få det lettest mulig av?
TrillTrall
26-10-12, 17:45
Jeg lurer på om jeg har spurt om noe lignende før, men jeg husker uansett ikke svaret.
Jeg har nettopp fått det nye kjøleskapet mitt på plass, men SÅ KLART er det et gigantklistremerke i papir, av den typen som ikke går an å få av, uten at det er en masse rester. Noen som har noen gode råd for hvordan å få det lettest mulig av?
Plasterfjerner. Gni inn med såpe? Masse varmt vann og såpe?
Photobscura
26-10-12, 17:55
Plasterfjerner. Gni inn med såpe? Masse varmt vann og såpe?
Gnidd inn med såpe, funker bare halvveis, blir masse lim igjen. Plasterfjerner?
Gnidd inn med såpe, funker bare halvveis, blir masse lim igjen. Plasterfjerner?
Aceton, dvs neglelakkfjerner.
Niks, ikke aceton, det kan ta lakken!
Plasterfjerner får du kjøpt på apoteket.
http://www.vitusapotek.no/Produktbilder/Small/816705_small.jpg
Photobscura
26-10-12, 18:03
Plasterfjerner på apoteket it is, altså. Sikkert greit å ha, alltid en eller annen idiotisk klistremerkeplassering ...
Niks, ikke aceton, det kan ta lakken!
Plasterfjerner får du kjøpt på apoteket.
http://www.vitusapotek.no/Produktbilder/Small/816705_small.jpg
Aceton går greitt hvis man har det på en våt klut. Har prøvd. :ja:
Aceton går greitt hvis man har det på en våt klut. Har prøvd. :ja:
Er mange flater som ikke tåler aceton.. skal f.eks. være forsiktig med det i nærheten av vasken på badet. *selverfart*
Er mange flater som ikke tåler aceton.. skal f.eks. være forsiktig med det i nærheten av vasken på badet. *selverfart*
Da kan jeg kanskje bare anbefale god gammeldags hilda?? DET funker i allefall! :lol:
Kva er god gammaldags hilda?
Og eg lurer på kvifor mannfolk ikkje kan skrelle potetar som normale folk, men insisterer på å skyve skrellaren framover totalt utan kontroll, slik at poteten blir like fin som ein skabbete leopard, og heile kjøkkenet ser ut som om potetposen har eksplodert der inne. Argumentet for å halde fram med denne bakvendte idiot-skrellinga er naturlegvis "det er slik EG gjer det".
Eg berre lurer, altså... ikkje at eg er irritert eller noko :p
TrillTrall
26-10-12, 20:31
Kva er god gammaldags hilda?
Og eg lurer på kvifor mannfolk ikkje kan skrelle potetar som normale folk, men insisterer på å skyve skrellaren framover totalt utan kontroll, slik at poteten blir like fin som ein skabbete leopard, og heile kjøkkenet ser ut som om potetposen har eksplodert der inne. Argumentet for å halde fram med denne bakvendte idiot-skrellinga er naturlegvis "det er slik EG gjer det".
Ungene mine skreller gulrøtter på den måten! Jeg fatter heller ikke hvorfor - det skvetter jo skrell og saft over hele kjøkkenbenken!
Aner ikke hvor det kom fra, men etter baderomsoppussinga kom pappa med noe som het sitronspray som gjorde underverker med limrestene på ganggulvet (hele var dekket av tape- og limrester! :eek:) Men basert på hans innkjøpsmønster vil jeg anta den finnes på CLas Ohlson, Biltema eller en bensinstasjon...Men det funker også å holde en veldig våt klut med zalo på oppå det i noen minutter til det er skikkelig gjennomvått og så skrape det vekk.
TrillTrall
26-10-12, 20:45
Aner ikke hvor det kom fra, men etter baderomsoppussinga kom pappa med noe som het sitronspray som gjorde underverker med limrestene på ganggulvet (hele var dekket av tape- og limrester! :eek:) Men basert på hans innkjøpsmønster vil jeg anta den finnes på CLas Ohlson, Biltema eller en bensinstasjon...Men det funker også å holde en veldig våt klut med zalo på oppå det i noen minutter til det er skikkelig gjennomvått og så skrape det vekk.
Sitronspray? Høres ut som skismurning-fjerner. Det lukter sterkt sitron i alle fall.
SMØR. Gammelt kjerringråd min bestemor sverger til. Gni det på limet, og limet løsner. Vasker så med såpe.
Jeg er ikke så veldig flink teknisk.
Har en vanlig gammel tv , ikke flatskjerm. Denne skulle jeg gjerne hatt bedre lyd i. Skulle også gjerne hatt noe å koble i pc for å få bedre lyd.
Jeg hadde et stereoanlegg en stund med to høytalere, og dette koblet jeg til tv og pc med en ledning og noen fargerike plugger.
Men så gikk det i stykker.
Hva er det jeg trenger for å få lyd? Trenger jeg et nytt anlegg, et sånt suround anlegg, vanlige høytalere, forsterker, osv osv osv ? Vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter. Tenkte å se om jeg kunne finne noe brukt. Men er redd for å få noe som bare blir halvveis fordi jeg mangler noe.
Har som sagt ikke noe god greie på slikt.
Hva er det som oppfyller mine ønsker?
Denne forsvant litt , så jeg trekker den frem igjen, for jeg lurer fremdeles :-)
kan jeg ta med laktasetabletter til norge fra den delen av tyrkia som ikke ligger i europa lovlig?
Jeg har de siste dagene verket i hoftene. Det kjennes ut som om det er i selve leddet, hvor kulen ligger i skålen. Det kan murre litt når jeg er i ro, og jeg kjenner det veldig godt når jeg er i bevegelse. Er forkjølet, men har ikke smerter i andre ledd. har kjent det nå siden onsdag. Noen som vet hva dette kan være?
Jeg skreller selv på den måten, går myyyye raskere:p Men jeg har nok så stor kontroll på hvor skrelle fyker (som regel:D)
Elin
Jeg har de siste dagene verket i hoftene. Det kjennes ut som om det er i selve leddet, hvor kulen ligger i skålen. Det kan murre litt når jeg er i ro, og jeg kjenner det veldig godt når jeg er i bevegelse. Er forkjølet, men har ikke smerter i andre ledd. har kjent det nå siden onsdag. Noen som vet hva dette kan være?
Betennelse? Ta en tur til legen, du! Jeg ventet alt for lenge og nå blir det bare ikke borte igjen!
Betennelse? Ta en tur til legen, du! Jeg ventet alt for lenge og nå blir det bare ikke borte igjen!
Oi, betennelse, det har jeg ikke tenket på. :eek: Men vondt gjør det jo så noe er det.
Har noen her prøvd MariannS sin lakriskonfekt? Finnes det alternativ "lakris-ting" fra Iherb i stedet for den hun foreslår. Den var så dyr å få fraktet hit fra Danmark. Eller finnes den i helsekost kanskje?
http://tante-t.dk/en/treats-good-stuff-42/liquorice-and-other-goodies-68/raw-liquorice-powder-by-johan-buulow-1488.html?products_id=1488?products_id=0
Ha en fortreffelig lørdag videre :)
Ps:Fant forslag på Fb ;) Lurt å sjekke før jeg spør kanskje...hihi
Hva med tagatesse på Iherb forresten?
Photobscura
27-10-12, 17:52
Stemmer det at man ikke bør sminke våtkanten når man bruker linser?
Hvorfor skulle man ikke det da???
Jeg vil tro at det er mye værre at sminke kommer inn i tårekanalene.
Hvorfor skulle man ikke det da???
Jeg vil tro at det er mye værre at sminke kommer inn i tårekanalene.
Jeg har aldri sminket våtkanten når jeg har brukt linser fordi jeg fikk beskjed o m å ikke gjøre det allerede første gangen jeg brukte linser for over 25 år siden.
Men tenker at om man har endagslinser blir det litt anderledes enn med etårslinsene vi brukte den gangen. Blir det smuss på endagslinsene, skal de jo likevel kastes samme kveld! De rekker nok ikke å lage noe betennelse eller annet jeg ble advart mot en gang i tiden!:eek:
Photobscura
27-10-12, 18:44
Jeg har månedslinser. Skader vel ikke å prøve, da. (Fikk også beskjed om dette den gangen jeg begynte med linser første gang for nesten tjue år siden, og lurte på om det fortsatt gjaldt. ;)).
Jeg har aldri sminket våtkanten når jeg har brukt linser fordi jeg fikk beskjed o m å ikke gjøre det allerede første gangen jeg brukte linser for over 25 år siden.
Men tenker at om man har endagslinser blir det litt anderledes enn med etårslinsene vi brukte den gangen. Blir det smuss på endagslinsene, skal de jo likevel kastes samme kveld! De rekker nok ikke å lage noe betennelse eller annet jeg ble advart mot en gang i tiden!:eek:
Jeg har månedslinser. Skader vel ikke å prøve, da. (Fikk også beskjed om dette den gangen jeg begynte med linser første gang for nesten tjue år siden, og lurte på om det fortsatt gjaldt. ;)).
Og jeg bruker harde linser, dvs etårslinser. Jeg bruker sminke også på våtkanten, men jeg sjekker ofte at tårekanalene er åpne for DET er pyton hvis de blir tettet. I allefall hvis det er sminke som tetter dem.
Kanal FEM sendte i kveld en dokumentar som het Når huden blir for stor. Jeg fikk bare sett de siste minuttene. Og prøver nå å finne den på youtube, men har ingen engelsk tittel, så søkene mine fører ikke frem til noe. Noen som kan klare å finne ut hva den heter og om den er mulig å se på internett?
Kanal FEM sendte i kveld en dokumentar som het Når huden blir for stor. Jeg fikk bare sett de siste minuttene. Og prøver nå å finne den på youtube, men har ingen engelsk tittel, så søkene mine fører ikke frem til noe. Noen som kan klare å finne ut hva den heter og om den er mulig å se på internett?
The Real Skinny
Sjanger:Britisk dokumentar fra 2012
Sarah og Chris har tatt slankeoperasjon og hatt enorme vekttap etter dette. Nå skal de operere bort all den ekstra huden som henger rundt kroppen. Vi følger de to på den følelsesladede reisen gjennom den store forandringen: nervene og frykten før operasjonen, lettelsen rett etter og drømmene for fremtiden med ny kropp.
http://www.tvnorge.no/tv-guide
Photobscura
27-10-12, 21:16
I følge TV-guiden på kanal Fems nettside, er originaltittelen "The real skinny".
Dere som har eller har hatt eldre tisper i hus; er det normalt de av og til lekker litt fra underlivet? Tispa her er nesten ni år og lekker av og til litt der hun ligger. Det er luktfritt og klart, og hunden virker superfrisk på alle måter og har heller ikke feber. Hun ble kastrert i sommer pga livmorbetennelse.
Gamle menneskedamer får jo ofte problem med blære som lekker, så jeg lurte på om det er normalt for hunder også.
hæ?! jeg har brukt linser i over ti år og sminker alltid våtkanten når jeg sminker meg. nesten alltid. de siste sju-ish årene har jeg også brukt døgnet-rundt-linser. jeg har aldri hatt problemer pga eyeliner osv på våtkanten. øyenskygge og slike løse partikkeldingser er jeg forsiktig med fordi jeg -kjenner- at det irriterer.
edit: photo, ser jeg siterte feil melding fra deg. skulle være den der du faktisk spurte om sminken.. ikke lett med disse smartfonene... :o
Dere som har eller har hatt eldre tisper i hus; er det normalt de av og til lekker litt fra underlivet? Tispa her er nesten ni år og lekker av og til litt der hun ligger. Det er luktfritt og klart, og hunden virker superfrisk på alle måter og har heller ikke feber. Hun ble kastrert i sommer pga livmorbetennelse.
Gamle menneskedamer får jo ofte problem med blære som lekker, så jeg lurte på om det er normalt for hunder også.
Hm, er dette slim fra underlivet, eller er det urin?
Jeg har ikke vært borti at de lekker. Vet at de kan gå med utflod over tid når de har fått et valpekull. Jeg tror jeg ville snakket med dyrlegen om dette. Lurer litt på hva som kommer ut, for de har vel tatt livmoren..... og da skal det jo ikke komme noe derfra ... er det urin så skulle det jo luktet. Hm, liker det ikke helt. Har som regel å heller ringe en gang for mye eller for lite. Det er bedre å få sjekket det enn at de går med noe som ikke er bra.
Urin kan de så klart begynne å lekke med alderen. Men da skulle du kunne merke at det var urin. Begynner urinen å lukte sterkt, så er det fare for en urinveisinfeksjon, og lukter det "krabbe" så trengs det medisiner.
kanskje ikke helt svar på det du lurer på, men som sagt, ta en sjekk hos dyrlegen, siden hun er sterelisert, får det meg til å undre på hva som renner ut av henne. Lykke til !! si gjerne hvordan det går :)
Sambo og jeg skal til Irland igjen om 14 dager. Vi skal da til Belfast. Vi har aldri vært i Belfast og lurer derfor på om det er noen her som har vært der og kan anbefale noe i tillegg til seff Titanicmuseet (http://www.titanicbelfast.com/Navigation/The-Titanic-Experience.aspx)???
Sambo og jeg skal til Irland igjen om 14 dager. Vi skal da til Belfast. Vi har aldri vært i Belfast og lurer derfor på om det er noen her som har vært der og kan anbefale noe i tillegg til seff Titanicmuseet (http://www.titanicbelfast.com/Navigation/The-Titanic-Experience.aspx)???
Har heller aldri vært i Belfast, men det står på lista. Selv pleier jeg alltid å sjekke ut Lonely Planet (http://www.lonelyplanet.com/ireland/northern-ireland/belfast/sights) (evt Rough Guide (http://www.roughguides.com/travel/europe/ireland.aspx)) sine anbefalinger.
Håper dere får en fantastisk tur. God tur :)
Jeg har vært i Belfast, men bare to netter. Og det var jobbtur med to timers forvarsel eller noe, så jeg fikk ikke akkurat tid til å planlegge noe. Jeg shoppet egentlig bare, jeg... Den første dagen var jeg på det store kjøpesenteret (Victoria Square) og andre dagen var jeg og labbet i noen gågater i nærheten av Victoria Square.
Og så var jeg på leting etter en irsk pub. Fikk beskjed fra en dørmann at det måtte man ut av byen for å finne... Men det endte bra da. Ingen irsk pub, men hadde en koselig kveld likevel.
Har heller aldri vært i Belfast, men det står på lista. Selv pleier jeg alltid å sjekke ut Lonely Planet (http://www.lonelyplanet.com/ireland/northern-ireland/belfast/sights) (evt Rough Guide (http://www.roughguides.com/travel/europe/ireland.aspx)) sine anbefalinger.
Håper dere får en fantastisk tur. God tur :)
Jeg har vært i Belfast, men bare to netter. Og det var jobbtur med to timers forvarsel eller noe, så jeg fikk ikke akkurat tid til å planlegge noe. Jeg shoppet egentlig bare, jeg... Den første dagen var jeg på det store kjøpesenteret (Victoria Square) og andre dagen var jeg og labbet i noen gågater i nærheten av Victoria Square.
Og så var jeg på leting etter en irsk pub. Fikk beskjed fra en dørmann at det måtte man ut av byen for å finne... Men det endte bra da. Ingen irsk pub, men hadde en koselig kveld likevel.
Kan tenke meg at det kan være vanskelig å finne en irsk pub i Belfast siden de er under engelsk styre. Men vi kjenner noen "rebeller" så jeg tror vi skal finne en irsk pub. :ja: Jeg har dessuten lyst til å gå gjennom disse gatene fra Bloody Sunday. England innrømmet jo for to? år siden at det var DE som begikk overgrep den dagen og ikke irene som tidligere hevdet.
Kan tenke meg at det kan være vanskelig å finne en irsk pub i Belfast siden de er under engelsk styre. Men vi kjenner noen "rebeller" så jeg tror vi skal finne en irsk pub. :ja: Jeg har dessuten lyst til å gå gjennom disse gatene fra Bloody Sunday. England innrømmet jo for to? år siden at det var DE som begikk overgrep den dagen og ikke irene som tidligere hevdet.
Jeg lette etter en irsk pub fordi det stod i reiseguide at man ikke kunne reise til Belfast uten å ha vært på en irsk pub... Og suvernirbutikkene var fulle av irske effekter, så jeg tror nok de føler seg mer irske enn britiske.
Jeg vil gi sambo en klokke i julegave. Noen som har tips om merke etc? Ca 1000 kr.
Den må være robust siden den må av og på flere ganger om dagen grunnet sikkerhetskontroller.
Hmmm, jeg tror noen er med meg for tiden for bla denne (http://cdon.no/elektronikk/triwa_carbon_chrono_(black)-21561037) klokka kom på salg på cdon.
Kjøpte den da. :ja:
:hjelp: Jeg har ansvaret for store kontrakter på jobb, men ikke fått noen opplæring rundt dette eller systemene vi bruker. Det er en ofisiell "finn ut selv" holdning på alt av rutiner og prosesser. Noe som gjør at alle har sin egen lille vri på hvordan ting gjøes. Dette stresser meg, fordi jeg ikke vet hvem jeg skal stole på, og blir forvirret av forskjellig fremgangsmåte.
I det siste har jeg blitt så redd for å gjøre noe feil at jeg blir helt lammet og får ikke gjort noe! Det smitter over på andre områder også. Hjelp, hvordan komme ut av det?
Carisma, vær så snill ... stikk fingeren i jorda! Be om hjelp! Ikke spør om og om igjen her inne og drit i svarene folk bruker tid og omtanke på å gi deg. Søk hjelp!!!!
Carisma, vær så snill ... stikk fingeren i jorda! Be om hjelp! Ikke spør om og om igjen her inne og drit i svarene folk bruker tid og omtanke på å gi deg. Søk hjelp!!!!
Joda, men akkurat dette har jeg ikke spurt om før, for det gikk opp for meg for fem minutter siden at det var mye av årsaken til problemene jeg sliter med....
Og ref. punktet Smitter over på andre områder... Jeg er livredd for å kaste bort masse tid og penger på noe som ikke funker, så jeg aner ikke hvor eller hva slags hjelp... :o
Så jeg forsøker å bygge opp en selvhjelpsliste så jeg kan om ikke redde situasjonen nå, så ihvetfall ikke gjøre samme feilene på nytt.
Noen som har prøvd Meny's lavkarbobrød(?) Fiberrik?
De steker det selv og har en grønn pose.
50% mindre Kh enn vanlig brød.....
Noen med erfaring eller vet om dette er ok å spise?
Joda, men akkurat dette har jeg ikke spurt om før, for det gikk opp for meg for fem minutter siden at det var mye av årsaken til problemene jeg sliter med....
Og ref. punktet Smitter over på andre områder... Jeg er livredd for å kaste bort masse tid og penger på noe som ikke funker, så jeg aner ikke hvor eller hva slags hjelp... :o
Så jeg forsøker å bygge opp en selvhjelpsliste så jeg kan om ikke redde situasjonen nå, så ihvetfall ikke gjøre samme feilene på nytt.
ut i fra det jeg ser her inne så spør du om det samme, men bare på forskjellige måter... søk hjelp!!!
jeg ser argumentet med at du er redd for å kaste vekk penger, men vet du. du har selv sagt at kostnader ikke spiller rolle, og du kan slutte i behandling FØR du har kasta vekk masse penger. og hva om det faktisk virker?! er ikke psyken, ekteskapet, foreldreskapet og ikke minst livet ditt og resten ved deg verdt å gi det et forsøk? søk hjelp, carisma. bare det at du begynner å se at du har problemer og ikke minst hva som kan være årsaker gjør at du har et godt utgangspunkt.
ja, drt er vanskelig. ja, det kan gjøre vondt. ja, det koster penger. og visst f er det verdt alt det når man får rydda opp!! jeg har fått hjelp med alt fra ekstremt tung depresjon til tvangstanker og fobier, og hellige land så mye bedre det er å leve med kontroll på det!
ta sjansen, søk hjelp i stedet for å spørre om noe du sannsynligvis vet svaret på. du er verdt det! :klem:
:hjelp: Jeg har ansvaret for store kontrakter på jobb, men ikke fått noen opplæring rundt dette eller systemene vi bruker. Det er en ofisiell "finn ut selv" holdning på alt av rutiner og prosesser. Noe som gjør at alle har sin egen lille vri på hvordan ting gjøes. Dette stresser meg, fordi jeg ikke vet hvem jeg skal stole på, og blir forvirret av forskjellig fremgangsmåte.
I det siste har jeg blitt så redd for å gjøre noe feil at jeg blir helt lammet og får ikke gjort noe! Det smitter over på andre områder også. Hjelp, hvordan komme ut av det?
Gå til din nærmeste overordnede og si det som det er! At du trenger veiledning ang et par ting! Få det på mail eller annet skriftelig hvordan du skal gjøre det!
Og så holder du deg til det du har læret av vedkommende dersom du står fast!
Kan ikke annet ennå tenke at du må ha grusomme dager når du sliter sånn på jobb! Er redd du kommer til å gå på en megasmell, vennen! På tide å ta tak i ting og svelge noen kameler?
http://www.vektoperasjon.no/forum/images/smilies/storklem.gif
Du har innsett at du har et problem, hva det er betyr egentlig ikke så mye for oss her inne. Du trenger hjelp, profesjonell hjelp og det er det ingen her inne som kan gi deg. Skal du komme ut av dine negative tanker må du komme deg til en psykolog, det er så enkelt og allikevel så vanskelig. Du trenger samtale og kognitiv terapi for å finne ut av det.
Du kan gå til legen og bli henvist til en psykolog som er innunder Helfo ordningen slik at du bare betaler egenandel. Her er det som oftest minimum 6-9 mnd ventetid. Har du råd til å ta det privat (1000-2000 kr pr time) kan du komme inn i løpet av få uker. Ring/mail gjerne en praksis der det er flere psykologer og gi en kort forklaring av problemet ditt så vil du få time hos "rett type" psykolog. Evt må du gjennom en time der de kartlegger problemet ditt før de henviser deg til psykolog som kan hjelpe akkurat deg.
Så vær så snill Carisma, oppsøk hjelp snarest før ting blir virkelig ille, jeg snakker av erfaring. Det er bare så mye et slik forum kan hjelpe deg, det samme gjelder diverse selvhjelpsøker. Enkelte slike bøker og råd kan og faktisk være mer ødeleggende enn mye annet.
Kjære deg, slipp all tvil om hvem, hva, hvor og hvorfor og oppsøk hjelp snarest. Jeg kan nesten garantere at det er ikke bortkastet, det er mer bortkastet å gå rundt og ikke ha det bra :klem:
Den hvite blusen min med blå blomster har etter å ha vært med til tyrkia fått svettemerker. jeg vaska den, og da ble de gule merkene oransje? :eek: hvordan får jeg bort dette?!
Den hvite blusen min med blå blomster har etter å ha vært med til tyrkia fått svettemerker. jeg vaska den, og da ble de gule merkene oransje? :eek: hvordan får jeg bort dette?!
Tåler den klor?
Du har fått GRUNDIG svar på hvor/hva/hvem/hvordan av flere av oss her inne, deriblant meg...folk viser omtanke og forsøker å hjelpe, og du bare ignorerer det, og spør så igjen om samme greiene en uke eller to senere. Jeg foreslår at du enten hører på oss og søker hjelp, eller du slutter å syte...
Tåler den klor?
uhm. den er bomull? :o jeg vet ikke? hvit med blå blomster... vil ikke de blå blomstene bli misfarga om man klorer?
Prøv å vaske den med vanish. Bruk gjerne litt flytende vanish flekkfjerner rett på flekkene, og putt vanish pulver i maskinen :)
Prøv å vaske den med vanish. Bruk gjerne litt flytende vanish flekkfjerner rett på flekkene, og putt vanish pulver i maskinen :)
*sette vanish på handlelista*
Vanish er faktisk BRA saker (synes nå jeg i hvert fall) :D
uhm. den er bomull? :o jeg vet ikke? hvit med blå blomster... vil ikke de blå blomstene bli misfarga om man klorer?
Hvis det ikke er blått akkurat der det har blitt misfarget og det hvite tåler klorbleking, så kan du bleke bare det som er misfarget. Tåler stoffet klorbleking så skal det jo ikke bli misfarget av det.
TrillTrall
29-10-12, 20:31
Bare ikke bland vanish og annet vaskepulver! Jeg gjorde det et par ganger og det endte med at klesvasken stinket surt til tross for at jeg tok den ut av maskina rett etter vask!
Bare ikke bland vanish og annet vaskepulver! Jeg gjorde det et par ganger og det endte med at klesvasken stinket surt til tross for at jeg tok den ut av maskina rett etter vask!
Mottatt!
Mottatt!
Det har aldri skjedd meg. Jeg bruker vanlig biotex pulver, og vanish pulver sammen med dette :)
Jeg vasker med Ariel eller Skona :ja:
Har aldri opplevd dette, bruker omo, blenda eller neutral + vanish. Bare ikke bruk vanish på noe som det er ull eller silke i. Det ødelegger fibrene totalt.
Jeg vasker med Ariel eller Skona :ja:
Jeg bruker vanlig mengde i vaskeballen, og putter oppi en scoop med vanish på toppen av det andre pulveret. Funker som bare det :D
TrillTrall
29-10-12, 21:27
Det har aldri skjedd meg. Jeg bruker vanlig biotex pulver, og vanish pulver sammen med dette :)
Mitt vaskepulver heter Shiny og er ikke "kompatibelt" med Vanish gitt... :mad:
Mitt vaskepulver heter Shiny og er ikke "kompatibelt" med Vanish gitt... :mad:
Har bare opplevd lukten med billige vaskepulvermerker som feks Rema sitt. Men da har den like gjerne kommet selv uten Vanish i samme vask! Særlig på mørkt tøy!:(
TrillTrall
29-10-12, 22:19
Har bare opplevd lukten med billige vaskepulvermerker som feks Rema sitt. Men da har den like gjerne kommet selv uten Vanish i samme vask! Særlig på mørkt tøy!:(
Det lukter helt greit alene og det gjør jo vanish også, men sammen ble det helt grusomt! Dette er et billig-vaskepulver, tenkte bare jeg skulle prøve det.
Siden det bare er Omo som vasker skikkelig hadde jeg bytte til dette ASAP! Og det er kompatibelt med vanish.
Det er vel en smaksak. Hadde det bare vært OMO som virket, så ville ingen kjøpt for eksempel Neutral som jeg bruker og er fornøyd med
TrillTrall
30-10-12, 07:33
Siden det bare er Omo som vasker skikkelig hadde jeg bytte til dette ASAP! Og det er kompatibelt med vanish.
Vi har brukt mye forskjellig og synes ikke Omo skiller seg ut i så måte.
vi skal nå skrive oppsigelse av vår leilighet som vi leier. Selv oppsigelsen er ikke noe problem. men det jeg lurer på er: kan huseier kreve å ha visning før vi har flyttet ut? eller "eier" vi leiligheten fram til siste dag vi kan bo der??
Jeg kan ikke regelverket her, men hos oss er det sånn at leieboere gjerne flytter ut før oppsigelsestiden er over. Dersom de går med på å ha visning før og vi får inn folk før oppsigelsesperioden er over sparer de som flytter ut leie. Så så langt er det ingen som ikke synes det er greit.
Etter det jeg finner her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/1993/nou-1993-4/4/11/1.html?id=373828 er man som leietaker pliktig til å medvirke...
Jeg kan ikke regelverket her, men hos oss er det sånn at leieboere gjerne flytter ut før oppsigelsestiden er over. Dersom de går med på å ha visning før og vi får inn folk før oppsigelsesperioden er over sparer de som flytter ut leie. Så så langt er det ingen som ikke synes det er greit.
Etter det jeg finner her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/1993/nou-1993-4/4/11/1.html?id=373828 er man som leietaker pliktig til å medvirke...
Ok, takk skal du ha, det hjalp :) Vi kommer vel kanskje til å flytte ut før oppsigelsestiden er over, men det er ikke helt sikkert enda. Vi har helt ærlig rotet fryktelig, det er ingen skader på leiligheten, men det kommer til å ta ekstra tid å rydde og vaske opp etter oss. derfor jeg lurte. Men har fri fram til 5november, så bare å sette igang ;)
Photobscura
30-10-12, 12:53
Noen som vet om hvor jeg kan få kjøpt et pistolsmykke/nøkkelring i Oslo? Må være i butikk, for jeg rekker ikke å bestille noe fra nettet (skal brukes på Halloween-fest på fredag). Helst ikke større enn 5-6 cm fra håndtak til munning ... Har så langt vært på Bodymap og Oiya på Løkka.
Noen som vet om hvor jeg kan få kjøpt et pistolsmykke/nøkkelring i Oslo? Må være i butikk, for jeg rekker ikke å bestille noe fra nettet (skal brukes på Halloween-fest på fredag). Helst ikke større enn 5-6 cm fra håndtak til munning ... Har så langt vært på Bodymap og Oiya på Løkka.
Lekebutikk/Standard? Steder de har nøkler/filer sånt? Venner med barn?
Jeg hadde en gang en liten Derringer ala den på bildet under, men aner jo ikke hvor den er hen nå!:p
http://www.discountcutlery.net/assets/images/ProductImages/DX-1262.jpg
Ta en kikk i bodene på Youngstorget, kanskje? 99% sikker på at jeg har sett "alt" av typisk krimskrams der, inkludert pistolsmykke - men kan jo hende de rullerer utvalget med årenes løp. :p
Photobscura
30-10-12, 13:56
Lekebutikk/Standard? Steder de har nøkler/filer sånt? Venner med barn?
Jeg hadde en gang en liten Derringer ala den på bildet under, men aner jo ikke hvor den er hen nå!:p
http://www.discountcutlery.net/assets/images/ProductImages/DX-1262.jpg
Skal sjekke i noen lekebutikker, men er redd de ikke er små nok, forsåvidt. Standard glemte jeg å si at jeg alt har sjekka ...
Ta en kikk i bodene på Youngstorget, kanskje? 99% sikker på at jeg har sett "alt" av typisk krimskrams der, inkludert pistolsmykke - men kan jo hende de rullerer utvalget med årenes løp. :p
Ja, du, det tenkte jeg på. Men orker ikke mange butikken i slengen, så droppa det i dag. Skal jommen sjekke i morgen!
Ville sjekka den 50-talls sjappa til Vardøen i Thv Meyersgt. Og Den i Rathkesgt.
Photobscura
30-10-12, 14:35
Ville sjekka den 50-talls sjappa til Vardøen i Thv Meyersgt. Og Den i Rathkesgt.
Jepp, Angels Speed Equipment, har tenkt på det også, og Man Illusion. :) Den første du tenker på: Los Lobos, er nedlagt.
Neglene mine flaker, dvs, de deler seg "bortover" sånn at de blir tynnere og tynnere for hver gang de flaker og deler seg. Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å ta seg sammen og slutte med det der tullet?
Neglene mine flaker, dvs, de deler seg "bortover" sånn at de blir tynnere og tynnere for hver gang de flaker og deler seg. Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å ta seg sammen og slutte med det der tullet?
Vel - vitamin og mineralmangler som kan medføre "peeling nails":
a-vitamin
b-vitaminer (spesielt biotin)
d-vitamin
Jern
Sink (har som regel følge med hvite flekker på neglene dersom de IKKE er slagmerker)
Gode fettsyrer (les: omega3)
(kalsium)
(proteinmangel)
Flakete negler kan også være et tegn på soppinfeksjon elelr for lite magesyre, sies det. (For lite magesyre vil jo føre til dårlig opptak av næringsstoffer generelt og er ikke bra å gå med over lang tid. )
Sånn rent praktisk kan du få bra pålitelige målinger av sink, jern og d-vitamin hos legen. For å vurdere de andre mulighetene må du nesten bare google symptomer og vurdere hvilke andre indikatorer som taler for/mot i hvert enkelt tilfelle.
Mine negler ble bra på lavkarbo kombinert med omega3, d-vitamintilskudd + jern og sink.. (og multivitaminen min inneholder b-vitaminer i mengder...) Men akkurat HVA det var som var cluet vet jeg ikke. Sånn bortsett fra at behandling av stoffskiftet og økt opptak gjennom økning av magesyre + "fikse magen" også sikkert har bidratt masse.
Ja, og om du er jevnlig neglelakkbruker så enten stopp med det for en periode eller iallfall vurder grundig hvilken lakk og lakkfjerner du bruker... seff.
Noen som har erfaring med å reise til Egypt med småbarn (1-2 åringer)? Tenker på vaksinasjon, magetrøbbel osv.
Vi har plutselig fått mulighet til en sydentur i november, men jeg har veldig mye mer lyst til å reise til Egypt enn Kanariøyene... :rolleyes:
Noen som har erfaring med å reise til Egypt med småbarn (1-2 åringer)? Tenker på vaksinasjon, magetrøbbel osv.
Vi har plutselig fått mulighet til en sydentur i november, men jeg har veldig mye mer lyst til å reise til Egypt enn Kanariøyene... :rolleyes:
Aner ikke, men fortell hva du finner ut. Vi skal nedover dit med en 3- åring i februar!:)
Er det noen som har smakt de steviasøtede sjokoladene som life har begynt å selge og som har noe å si om de?
tips for å bli kvitt blemmer på tunga? hatt en i snart en uke som driver meg gal.. seff på tungespissen og den er borti ALT. prøvd å dyppe tunga i listerine men det gjorde bare vondt...
tips for å bli kvitt blemmer på tunga? hatt en i snart en uke som driver meg gal.. seff på tungespissen og den er borti ALT. prøvd å dyppe tunga i listerine men det gjorde bare vondt...
" Jugeblemme" som bestemora mi kalte det, lita hvit og frykteleig irriterende:ja:
Må nok bare gå sin gang, men en uke, det var lenge:eek:
Det finnes spray og gel på apoteket som skal beskytte og lindre og hjelpe til å få bort blemmene. Hør på apoteket :-)
Det er vel en smaksak. Hadde det bare vært OMO som virket, så ville ingen kjøpt for eksempel Neutral som jeg bruker og er fornøyd med
Vi har brukt mye forskjellig og synes ikke Omo skiller seg ut i så måte.
I rest my case... http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/test-av-vaskepulver-hva-er-best-av-billig-og-dyrt-3914742.html ;)
Photobscura
01-11-12, 22:24
Vel, ser at Blenda sensitive får like bra score. Eneste jeg bruker. Omo får meg til å klø ...
Vel, ser at Blenda sensitive får like bra score. Eneste jeg bruker. Omo får meg til å klø ...
Omo lukter i tillegg grusomt :o
bruker neutral sitt for farger. typen min er hypersensitiv for de fleste typer vaskemiddel, så der gidder jeg ikke kimse når jeg har funnet noe han tåler. så da holder jeg meg til det.
nå bruker jeg ikke brunkrem, og liker ikke makrell i tomat, så de flekkene slipper jeg uansett :p
Må man levere skattekort til biarbeidsgiver? Sikkert teit spørsmål, men.:o
Kunne egentlig tenke meg å betale 50% skatt hos biarbeidsgiver resten av året, men man MÅ kanskje levere skattekort uansett?
Nei, leverer du ikke trekkes du 50% automatisk
Nei, leverer du ikke trekkes du 50% automatisk
Takk, da blåser jeg i det.:)
men jeg vet ikke hvordan det blir i desember, fot da trekkes man jo halv skatt.
Lever skattekort som bevis på hvem du er etc og be om 50% skattetrekk ut året!
Ikke verre!;) Er jo dessuten alltdi høy skatt på den delen biarbeidsgiver skal ha. Både Gubben og jeg har vel 38% skatt på biinntekter!
Lever skattekort som bevis på hvem du er etc og be om 50% skattetrekk ut året!
Ikke verre!;)
Nei, men det er eeeeeeeeeenda bedre å bare slippe å bestille nytt.:p
Nei, men det er eeeeeeeeeenda bedre å bare slippe å bestille nytt.:p
Du trenger da vel ikke bestille nytt. Enten har du alt fått det, eller forrige biarbeidsgiver må returnere det h*n har!
Har nok rota det bort for ganske lenge siden..
Var ikke ute etter å starte noe diskusjon angående skattekort her altså.:p Trengte bare svar på om jeg måtte levere det eller ei.
Har nok rota det bort for ganske lenge siden..
Var ikke ute etter å starte noe diskusjon angående skattekort her altså.:p Trengte bare svar på om jeg måtte levere det eller ei.
Har aldri opplevd at de godtar at man ikke leverer over tid! Selv min "en sjelden gang" sjef ville ha skattekortet før første lønnsutbetaling. Skal ha det, sa han!
Har aldri opplevd at de godtar at man ikke leverer over tid! Selv min "en sjelden gang" sjef ville ha skattekortet før første lønnsutbetaling. Skal ha det, sa han!
Har vært ansatt siden august og har ikke hørt noe, så da tenkte jeg at det ihvertfall ikke er noe vist i å levere for ei lønning.
Noen som har erfaring med kennelhoste:confused:
Photobscura
02-11-12, 12:56
Da ville jeg hørt med arbeidsgiver, Nellie. Aldri hørt annet enn at man må levere skattekort. Jeg har alltid gitt del 2 (36%) til alle biarbeidsgivere.
Noen som har erfaring med kennelhoste:confused:
Spørs hva du lurer på?
Min lille dsg høres ut som han har kennelhoste hver vår og høst, men har bare lett for å bli litt betent i halsen!
Spørs hva du lurer på?
Min lille dsg høres ut som han har kennelhoste hver vår og høst, men har bare lett for å bli litt betent i halsen!
Lille dvergpuddelen min hoster veldig, vi våkna av det grytidlig i morres:(
Høres ut som om det blir verre når hun er ute:confused:
Lille dvergpuddelen min hoster veldig, vi våkna av det grytidlig i morres:(
Høres ut som om det blir verre når hun er ute:confused:
Høres faktisk ut som min lille! På det verste sto han på alle 4 i sengen og slet med å puste. De var sikker på at det var kennelhoste da jeg ringte, men det var halsbetennelse.
Blir verre om han bjeffer eller anstrenger seg litt!
Ville nok fått henne undersøkt av vet, ja! Liten hals blir fort tett! Vår vet sa dessuten at det går en del kennelhoste i landet for tiden!
God bedring!:klem:
Høres faktisk ut som min lille! På det verste sto han på alle 4 i sengen og slet med å puste. De var sikker på at det var kennelhoste da jeg ringte, men det var halsbetennelse.
Blir verre om han bjeffer eller anstrenger seg litt!
Ville nok fått henne undersøkt av vet, ja! Liten hals blir fort tett! Vår vet sa dessuten at det går en del kennelhoste i landet for tiden!
God bedring!:klem:
Takk Kitt:klem:
Blir nok vet over helga tenker jeg:ja:
Takk Kitt:klem:
Blir nok vet over helga tenker jeg:ja:
Kraftig hoste og brekkninger er ofte kennelhoste ja. Passe godt på, det kan utvikle seg til lungebetennelse, det gjorde det med minsten min, og det kunne endt riktig så galt om ikke hun fikk dyrlegebehandling og medisiner i tide.
Så følg med på almentillstand, og ring dyrlegen heller en gang for mye enn for lite. Stakkar voffsen.
Jeg tenker å bake en lavkarbo-kake til en bursdag... Jeg har kun prøvd gulkake, eller mandelkake med solkrem eller hva det nå heter...
Jeg har prøvde med sukrinmelis og tagatesse. Jeg finner ikke igjen oppskriften ;)
Er det noen som har en god oppskrift på en kake? Hvem er din favoritt?
Jeg tenker å bake en lavkarbo-kake til en bursdag... Jeg har kun prøvd gulkake, eller mandelkake med solkrem eller hva det nå heter...
Jeg har prøvde med sukrinmelis og tagatesse. Jeg finner ikke igjen oppskriften ;)
Ostekaka til Mariann er helt nydelig og min favoritt :D
Tusen takk, men er dessverre ikke så glad i ostekake ...
Oopsie- firkløverrull! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45263)
:hjelp: Jeg forsøker i år som i fjor! Er det noen her inne som har lyst til å selge meg The Julekalender DVD-en sin?:hjelp:!!!
Photobscura
03-11-12, 17:32
Kan man tørketromle polyester-plagg?
Kan man tørketromle polyester-plagg?
Jeg håper det, for jeg gjør det ca daglig :D
Photobscura
03-11-12, 17:52
Jeg håper det, for jeg gjør det ca daglig :D
Aha. Good! Har en vintagekjole som jeg skal bruke i kveld, og jeg vet ikke om den rekker å tørke.
Aha. Good! Har en vintagekjole som jeg skal bruke i kveld, og jeg vet ikke om den rekker å tørke.
Har ikke tørket vintageting, men treningsklær går hvertfall fint.
Photobscura
03-11-12, 17:58
Har ikke tørket vintageting, men treningsklær går hvertfall fint.
Vel, polyester er polyester!
Fedons Franske!
Oopsie- firkløverrull! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45263)
Tusen takk for tips!!! :)
Noen som vet hvorfor håret mitt blir så fort fett i bunnen? Vasker det mandag - og på onsdag så er det ikke noe fint ! Fett og ekkelt, og jeg prøver redde det med tørrshampo og klemmer, men det er ikke fint. Svetter en del i hodet om natten, og det forklarer noe. Men det blir like fett selv om jeg ikke svetter. Bruker bare balsam i tuppene. Wella.
Kjenner meg igjen... Kan det være at du tar deg selv i hodebunnen med fingrene ofte? Dvs fikser håret ofte i løpet av dagen?
Nei jeg gjør igrunnen ikke det. Bruker også lite hårprodukter, prøver å la det være i fred
Bruker dere balsam på hele håret også innerst? Isåfall slutt med det, bare tuppene skal ha balsam, og noen hårtyper skal ikke ha balsam i det hele tatt. :)
Bruker dere balsam på hele håret også innerst? Isåfall slutt med det, bare tuppene skal ha balsam, og noen hårtyper skal ikke ha balsam i det hele tatt. :)
Jeg bruker kun i tuppene...
Bare balsam i endene slik at det er lettere å gre.
TrillTrall
03-11-12, 21:05
Noen som vet hvorfor håret mitt blir så fort fett i bunnen? Vasker det mandag - og på onsdag så er det ikke noe fint ! Fett og ekkelt, og jeg prøver redde det med tørrshampo og klemmer, men det er ikke fint. Svetter en del i hodet om natten, og det forklarer noe. Men det blir like fett selv om jeg ikke svetter. Bruker bare balsam i tuppene. Wella.
Men er det ikke vanlig å vaske håret hver - annenhver dag da? Jeg gjør vanligvis det, men når vi er på hytta så hender det jo at det går både 3 og 4 dager og da unngår jeg helst speilet ja... *hehe*
Dersom man bruker feil shampoo eller for varmt vann, kan håret bli fort fett.
Ettersom håret blir fett i bunnen når det i prinsippet er nyvasket, bør du tenke på hva slags hodebunn du har. Det er nok den som er for fet, rett og slett. Jo mer du da vasker, jo mer fett vil det produseres!:eek:
Spør i en frisørsalong, så får du nok litt hjelp til å velge rett produkt!
Eller bare kjøp First Price (http://unil.no/aktuelt/unil-i-media/first-price-shampo-slo-redken-i-omfattende-test/) sin. Den skal jo være best for normalt hår!:w00t:
Men er det ikke vanlig å vaske håret hver - annenhver dag da? Jeg gjør vanligvis det, men når vi er på hytta så hender det jo at det går både 3 og 4 dager og da unngår jeg helst speilet ja... *hehe*
Jeg vasker håret hver 5-6 dag og det er mer enn nok, faktisk! :)
TrillTrall
03-11-12, 21:18
Jeg vasker håret hver 5-6 dag og det er mer enn nok, faktisk! :)
Det hadde ikke vært nok for mitt hår. :) Jeg vasker det jo dessuten hver gang jeg dusjer og jeg dusjer hver - annenhver dag, litt avhengig av om jeg trener eller ikke - og gjennomsvett hår MÅ vaskes!
Prøv og vaske håret i natronvann ( 3ss i 1l vann) Håret mitt blir iallefall bedre av det:ja: Jeg bruker ikke balsam, bare litt marokansk olje i lengdene:)
Det hadde ikke vært nok for mitt hår. :) Jeg vasker det jo dessuten hver gang jeg dusjer og jeg dusjer hver - annenhver dag, litt avhengig av om jeg trener eller ikke - og gjennomsvett hår MÅ vaskes!
Samme her. Jeg brukte en gang et halvt år hvor jeg bare vaska håret en gang i uka, for å få det til å "normalisere" seg, det eneste jeg oppnådde var grisefett hår i slutten av uka, og at roomiene mine trodde jeg var ekstremt uhygienisk :o Måtte bare gå tilbake til å vaske annen hver dag.
Skal ha bursdagsselskap i morra, ikke for meg, en for et barn... En av gjestene spurte om det var greit om hun tok med seg hunden? Jeg vil ikke ha hund i huset, er jeg sær eller er det lov å si nei?
Skal ha bursdagsselskap i morra, ikke for meg, en for et barn... En av gjestene spurte om det var greit om hun tok med seg hunden? Jeg vil ikke ha hund i huset, er jeg sær eller er det lov å si nei?
Det er klart det er lov og si nei:ja: (på en fin måte, da selfølgelig)
Jeg syns du bør kunne si nei, det er jo tross alt ditt hus, men å si det på en bra måte er jo selvsagt greit.
Da ville jeg sagt nei. Det kan jo være at noen av de andre gjestene er redde hunder eller allergiske ..
Det er lov til å si nei, men vær forberedt på at vedkommende kan bli svært fornærmet. For mange er hundene som barna deres og det å si noe mot dem er ikke alltid populært!;)
Takk for svar! Min mann kom akkurat hjem, og han sier at jeg må skjerpe meg, hehe... Han sier at vi må si ja, og at det blir sikkert kjempemoro for barna!! hm... er i tvil, med det er godt å høre at det er flere her som synes at det er greit å si nei...
Jeg hadde sagt nei. Hos meg er det ingen hunder som får lov å komme inn. Unntaket er de to ekstremt veloppdragne hundene til venninna mi. De er forsåvidt også de eneste hundene jeg liker :o Men jeg sier rett ut at jeg ikke er glad i hunder. Blir de fornærma så får de bare bli det.
Jeg tror jeg skal kjøpe meg en ku jeg, og ta med den rundt omkring! haha
:lol: og bli blodig fornærmet om folk ikke lar deg komme inn med kua :D
Vil ikke ha noen ku inn i mitt hus, basta:p
Vil ikke ha noen ku inn i mitt hus, basta:p
Ikke jeg i mitt heller! Den kunne jo komme til å skremme vettet av min sarte, lille rottweiler! :love:
Gårdshunden hadde nok også reagert på en ku INNE i huset, vil jeg tro!;)
Du kan jo spørre hvorfor hun vil ha hunden med ? kan jo hende den har problemer med å være alene hjemme og at hun da ikke kan komme?
Hos meg er hunder velkomne så lenge de ikke bøller med mine, og ikke markerer inne :-)
Ku derimot .... hm, kunne fått vært i hagen kanskje hehe
Photobscura
04-11-12, 01:30
Det er viktig å finne en shampoo som passer for din hårtype, så jeg ville nok kanskje tatt en tur til frisør, som Kitt foreslår. Å vaske håret annenhver dag, eller dusje så ofte for den saks skyld, er helt uaktuelt for min kropp og mitt hår. Håret blir mye mer fett av det, og huden tørker ut. Så lenge man vasker seg og skifter undertøy hver dag skjønner jeg personlig ikke vitsen med å dusje så ofte. Med mindre man trener til man blir svett. Det er vel noe annet.
TrillTrall
04-11-12, 09:12
Det er viktig å finne en shampoo som passer for din hårtype, så jeg ville nok kanskje tatt en tur til frisør, som Kitt foreslår. Å vaske håret annenhver dag, eller dusje så ofte for den saks skyld, er helt uaktuelt for min kropp og mitt hår. Håret blir mye mer fett av det, og huden tørker ut. Så lenge man vasker seg og skifter undertøy hver dag skjønner jeg personlig ikke vitsen med å dusje så ofte. Med mindre man trener til man blir svett. Det er vel noe annet.
Jeg skrubber jo ikke kroppen i såpe fra topp til tå når jeg dusjer da. Vasker håret, deretter bruker jeg såpe under armene, rundt halsen og mellom og under brystene (der jeg blir svett) + bittelitt intimsåpe i underlivet. Resten av kroppen blir bare vasket av det vannet (og evt. såpa) som renner nedover og skyller håret godt til slutt. Det går nesten like fort som en klutvask og føles mye freshere etterpå. :)
Du kan jo spørre hvorfor hun vil ha hunden med ? kan jo hende den har problemer med å være alene hjemme og at hun da ikke kan komme?
Hos meg er hunder velkomne så lenge de ikke bøller med mine, og ikke markerer inne :-)
Ku derimot .... hm, kunne fått vært i hagen kanskje hehe
Det ble til at jeg sa ja... Tipper at hun vil ha den med for at den ikke kan være hjemme alene.. Jeg får bare bite tennene sammen for en dag. Barna kommer til å elske det!! Husker at jeg elsket å ha besøk av hunder da jeg selv var liten! :)
Ha en fin dag alle sammen! Voff-Voff! :)
Ikke jeg i mitt heller! Den kunne jo komme til å skremme vettet av min sarte, lille rottweiler! :love:
Gårdshunden hadde nok også reagert på en ku INNE i huset, vil jeg tro!;)
hehe ;) :lol:
Photobscura
04-11-12, 13:19
Microsoft Word, asså ...! :realmad: Hvordan i huleste får man til en forside UTEN å bruke de forhåndsinnstilte forside-malene? Jeg vil bare ha en blank side hvor jeg kan skrive inn teksten jeg vil selv. Det er til en kvalifiseringsoppgave, og forsiden skal ikke ha sidetall, sidetallene skal begynne fra side 2. Er det noen måte å gjøre dette på uten de tullete malene?
det blir sikkert kjempemoro for barna!!
Jeg ville ALDRI tillatt en hund i et barneselskap! Det kan være ekstremt traumatisk for hunden med mindre den er oppvokst med mange barn rundt seg. Selv da ville jeg ikke stolt på det. Barn blir veldig voldsomme, og forstår ikke signalene når hunden vil være i fred.
Er den kort eller langhåret? Langhårede hunder er ekstra følsomme, fordi seige barnehender som vil kose ofte lugger i pelsen. Vår vanligvis snille og trygge blandingshund var livredd barn pga dette, og kunne derfor gjøre utfall mot barn i selvforsvar.
Jeg ville hvertfall sjekket med henne om hunden er vant til barn i flokk (les voldsomme barn), at hun til enhver tid har 100% kontroll på hunden og om hun ser det som sitt eller ditt ansvar om noe skjer... Jeg har enda tilgode å se hunder i selskap med mange barn hvor ingenting skjer! Ikke nødvendigvis alvorlige ting, men definitivt ekstra stressmomenter både for hund, eier, barn og ikke minst vertskap....
Jeg skal feste 2 filthjerter til hjemmestrikkede ullvotter (ikke tovet). Hjertene er klippet ut av filt jeg har kjøpt, så de er ikke så veldig tykke.
Hva kan jeg bruke/hvordan feste disse best ?
Jeg prøvde med Casio tekstillim (hadde bare et som egentlig er beregnet på tykke stoffer som lær, olastoff etc), men det funker ikke. Limet tyter gjennom stoffet.
Ikke veldig flink til å håndsy, men må man så må man. Hva slags sting kan jeg da bruke ? Har noen et navn, kan jeg google.
Er tom for annet tekstillim, men lurer på om dette kommer til å tyte gjennom også, eller om det vil holde seg på rett side.....
jeg skal lage ostekake til oldemors 85-årsdag og tenkte å lage et hjerte med 85 inni og dette inni/under gelelokket. har noen forslag til hva jeg kan bruke? spiller ingen rolle om det er lav eller høykarbo
jeg skal lage ostekake til oldemors 85-årsdag og tenkte å lage et hjerte med 85 inni og dette inni/under gelelokket. har noen forslag til hva jeg kan bruke? spiller ingen rolle om det er lav eller høykarbo
Disse runde små sølvkulene?
Disse runde små sølvkulene?
de vil ikke rulle rundt da? har et minne om at alle blåbærene jeg brukte sist jeg kreerte noe i sånn bare ble kaos :o
Jeg skal feste 2 filthjerter til hjemmestrikkede ullvotter (ikke tovet). Hjertene er klippet ut av filt jeg har kjøpt, så de er ikke så veldig tykke.
Jeg prøvde med Casio tekstillim (hadde bare et som egentlig er beregnet på tykke stoffer som lær, olastoff etc), men det funker ikke. Limet tyter gjennom stoffet.
Ikke veldig flink til å håndsy, men må man så må man. Hva slags sting kan jeg da bruke ? Har noen et navn, kan jeg google.
Er tom for annet tekstillim, men lurer på om dette kommer til å tyte gjennom også, eller om det vil holde seg på rett side.....
Kan du ikke bare sy opp og ned gjennom stoffene? Tråklesting heter det, du kan google et bildesøk og se :-)
Kan du ikke bare sy opp og ned gjennom stoffene? Tråklesting heter det, du kan google et bildesøk og se :-)
Jo, det er en løsning, men jeg synes ikke tråklesting er så pent :o
Fant et fint gammelt hefet etter bestemoren min med masse forskjellige prydsømsting i. Der er det en som heter kontursting. De ser pene ut, og da kan jeg sy over kanten på hjertet. Skal lage en liten test senere i kveld ;)
Jeg ville ha heklet dem fast med strikktråd slik at de kan bevege seg med votten. Lag hull i hjertene hvis nødvendig. Stikk heklenåla opp gjennom votten og hent en lf ned gjennom hullet i hjertet. Strikktråd får man i alle farger.
Aner ikke, men er det mulig og bruke viselin:confused:
Microsoft Word, asså ...! :realmad: Hvordan i huleste får man til en forside UTEN å bruke de forhåndsinnstilte forside-malene? Jeg vil bare ha en blank side hvor jeg kan skrive inn teksten jeg vil selv. Det er til en kvalifiseringsoppgave, og forsiden skal ikke ha sidetall, sidetallene skal begynne fra side 2. Er det noen måte å gjøre dette på uten de tullete malene?
Mulig du har funnet ut av dette nå, men gjør følgende (har bare Office på engelsk, så derfor får du forklaring med engelsk meny uttrykk :o):
Åpne et vanlig, tomt dokument uten å bruke noen av malene, evt lag en blank side i begynnelsen av dokumentet. Skriv det du vil på forsiden, så kommer det som er viktig:
Du må sette inn et såkalt "section break". Det finner du under "page layout" - "breaks" og velg "next page" under sections.
Dersom du skrur på visning av formateringer ser du hva du har gjort, det er den knappen som er uthevet i oransje på bildet (omvendt P).
http://blogs.mccombs.utexas.edu/the-most/files/2011/04/formatting-marks-in-doc1.jpg
Så kommer neste trinn for å få til sidetallene. Bruk Insert - Header/footer/pagenumber. Så for å bli kvitt sidetall på fremside og få tellingen riktig, gjør du følgende.
Still markør i f.eks bunntekst på siden etter fremside, slik at menyen for topp/bunntekst blir aktivert. I menyen øverst er det noe som heter "link to previous", sørg for at denne ikke er aktivert. Dette gjør at du kan sette ulik topp/bunntekst i ulike seksjoner av et doument. F.eks dersom du vil ha kapittelnavn inni toppteksten. Så kan du velge "page number - format page numbers". Huk av for "start at" 1. Nå kan du evt sjekke at det ikke ligger noe topp/bunntekst på fremsiden, dersom det gjør det skal du nå kunne slette dette uten å påvirke resten av dokumentet.
Sånn har iallfall alltid jeg gjort det, muligens det finnes andre måter. Håper du forstod denne forklaringen og at du finner ut av det. Word kan til tider være slitsomt for det overstyrer og lager en del formateringer som kan være vanskelig å finne ut av, spesielt derom du velger å jobbe med maler.
Lykke til Photo, spør om du lurer på noe i forklaringen:)
Jeg ville ha heklet dem fast med strikktråd slik at de kan bevege seg med votten. Lag hull i hjertene hvis nødvendig. Stikk heklenåla opp gjennom votten og hent en lf ned gjennom hullet i hjertet. Strikktråd får man i alle farger.
Aner ikke, men er det mulig og bruke viselin:confused:
Strikktråd har jeg ikke tenkt på. Litt usikker på om jeg får det pent til, men må på Stoff & Stil i morgen, så da skal jeg ta en kikk på den.
Langaard, ja kanskje stryke på vliselin først, og så lage hull i hjertene og hekle med strikktråd som Kanutten foreslår.
Jeg prøvde meg med sømfix, men ulla tåler ikke høyeste varme, og da trenger ikke varmen nok igjennom til at det limer :mad:
Har funnet en tube med Scotch universallim, skal teste det på filten nå.
Så lenge det er liv, er det håp :D
Jeg ville ALDRI tillatt en hund i et barneselskap! Det kan være ekstremt traumatisk for hunden med mindre den er oppvokst med mange barn rundt seg. Selv da ville jeg ikke stolt på det. Barn blir veldig voldsomme, og forstår ikke signalene når hunden vil være i fred.
Er den kort eller langhåret? Langhårede hunder er ekstra følsomme, fordi seige barnehender som vil kose ofte lugger i pelsen. Vår vanligvis snille og trygge blandingshund var livredd barn pga dette, og kunne derfor gjøre utfall mot barn i selvforsvar.
Jeg ville hvertfall sjekket med henne om hunden er vant til barn i flokk (les voldsomme barn), at hun til enhver tid har 100% kontroll på hunden og om hun ser det som sitt eller ditt ansvar om noe skjer... Jeg har enda tilgode å se hunder i selskap med mange barn hvor ingenting skjer! Ikke nødvendigvis alvorlige ting, men definitivt ekstra stressmomenter både for hund, eier, barn og ikke minst vertskap....
Jeg har kanskje vært lite tydelig, det er et familieselskap med bare 4 barn, og resten voksne. Hunden var liten. Den var her i dag, og det gikk veldig bra. Glad for at jeg sa ja. Den var stille, men løp fort imellom bena, så jeg var redd for at jeg skulle tråkke på den...
Takk for alle svar :)
Teppesting/tungesting passer godt til denslags. Det er dekorativt synes jeg, men det blir jo en røffere look enn med kontursting, så det spørs litt hva du er ute etter. Men jeg tror det kan være vanskeligere med kontursting på filt, siden den går lett i stykker, med mindre du har ullfilt da?
Fant et bilde på Nøstebloggen (http://http://nosteblogg.blogspot.no/2011/02/lapp-i-vei.html), der er det vist flere stingtyper også. Google tungesting hvis du vil finne flere kilder, fant mer der enn med teppesting :)
Lime på flotte, hjemmestrikkede ullvotter ville jeg ikke gjort tror jeg :o. Og elastikk tror jeg er unødvendig å bruke, det holder nok fint med ullgarn. Men det er min mening, da :)
Men jeg ville brukt ullfilt hvis mulig, det er bedre kvalitet enn den vanlige hobbyfilten. Tror de har det på S&S, men muligens bare i større kvanta ... Evt ta to lag med vanlig filt?
Tungesting:
http://2.bp.blogspot.com/_zFkK1P7XlJI/TUvUm2lOIoI/AAAAAAAAAss/O2L5P-ikp3U/s320/IMG_2630.JPG
Vi er ofte 20-30'stk i barnebarnbursdager. Fifty-fifty voksne og barn....i tillegg opptil 3 hunder:eek: går veldig bra, men eieren har et ansvar for å holde øye med hundene sine, så vel som barna sine. Ingen kan legge fra seg ansvaret selv om de er borte.:cool:
Prøver igjen:
Noen som har prøvd Meny's lavkarbobrød(?) Fiberbrød heter det tror jeg?
De steker det selv og har en grønn pose.
50% mindre Kh enn vanlig brød.....
Noen med erfaring eller vet om dette er ok å spise?
Teppesting/tungesting passer godt til denslags. Det er dekorativt synes jeg, men det blir jo en røffere look enn med kontursting, så det spørs litt hva du er ute etter. Men jeg tror det kan være vanskeligere med kontursting på filt, siden den går lett i stykker, med mindre du har ullfilt da?
Fant et bilde på Nøstebloggen (http://http://nosteblogg.blogspot.no/2011/02/lapp-i-vei.html), der er det vist flere stingtyper også. Google tungesting hvis du vil finne flere kilder, fant mer der enn med teppesting :)
Lime på flotte, hjemmestrikkede ullvotter ville jeg ikke gjort tror jeg :o. Og elastikk tror jeg er unødvendig å bruke, det holder nok fint med ullgarn. Men det er min mening, da :)
Men jeg ville brukt ullfilt hvis mulig, det er bedre kvalitet enn den vanlige hobbyfilten. Tror de har det på S&S, men muligens bare i større kvanta ... Evt ta to lag med vanlig filt?
Tungesting:
http://2.bp.blogspot.com/_zFkK1P7XlJI/TUvUm2lOIoI/AAAAAAAAAss/O2L5P-ikp3U/s320/IMG_2630.JPG
Se der ja, det var noe sånt jeg hadde i hodet :D men ante ikke hva det het.
Jeg får legge meg i hardtening med synåla skjønner jeg.
Forøvrig så testet jeg det å lime litt filt på innsiden av noen gamle, stygge ullvotter i går, og det fungerte faktisk veldig bra. Satt bom fast, og filten ble ikke hard og stiv som jeg fryktet.
Får jeg ikke til sømmen, så er nok veien til limet ikke lang - hjemmestrikka eller ikke :eek:
Utålmodig jeg ? Nei ikke i det hele tatt :rødme:
Tusen takk Huldr :blomster:
Photobscura
05-11-12, 09:15
Lillemy: Jeg skjønte alt fram til det med bunn- og topptekst. Mente du da det som var i malen? Mulig jeg var litt trøtt i går, men jeg trodde liksom jeg fikk det til. Høyreklikket på alle boksene på forsiden, og alt så fint ut - forsiden hadde ikke sidenummer, og side to begynte med side to. I dag da jeg åpnet dokumentet for en finpuss før avsending ser jeg at jeg side to nå er side en ... Sukk! :o Aner ikke hvordan jeg får det tilbake. Blir klin gæren av alle overstyreinger på word, asså.
PS: Min versjon er også på engelsk, så det var bare til fordel. :)
Lillemy: Jeg skjønte alt fram til det med bunn- og topptekst. Mente du da det som var i malen? Mulig jeg var litt trøtt i går, men jeg trodde liksom jeg fikk det til. Høyreklikket på alle boksene på forsiden, og alt så fint ut - forsiden hadde ikke sidenummer, og side to begynte med side to. I dag da jeg åpnet dokumentet for en finpuss før avsending ser jeg at jeg side to nå er side en ... Sukk! :o Aner ikke hvordan jeg får det tilbake. Blir klin gæren av alle overstyreinger på word, asså.
PS: Min versjon er også på engelsk, så det var bare til fordel. :)
Ahh jeg trodde at du ville ha side to som side 1 (er det jeg er vant med at forside ikke "teller med"). Jeg bruker knappen "page numbers" øverst og velger en "stil" for sidetall der. Når sidetall er satt in velg "format number" i section 2 og kryss av "continue from prevoius" eller kryss av for "start at" og skriv inn 2. Håper du finner ut av det for det er litt vanskelig å svare på akkurat det problemet her siden jeg ikke ser det hele.
Photobscura
05-11-12, 10:28
Ahh jeg trodde at du ville ha side to som side 1 (er det jeg er vant med at forside ikke "teller med"). Jeg bruker knappen "page numbers" øverst og velger en "stil" for sidetall der. Når sidetall er satt in velg "format number" i section 2 og kryss av "continue from prevoius" eller kryss av for "start at" og skriv inn 2. Håper du finner ut av det for det er litt vanskelig å svare på akkurat det problemet her siden jeg ikke ser det hele.
Aha! Nei, det er standard på oppgave. Forsida teller, men skal ikke ha tall. Litt som i et blad. ;) Men nå fikk jeg det til! Tusen takk! :blomster:
Se der ja, det var noe sånt jeg hadde i hodet :D men ante ikke hva det het.
Jeg får legge meg i hardtening med synåla skjønner jeg.
Forøvrig så testet jeg det å lime litt filt på innsiden av noen gamle, stygge ullvotter i går, og det fungerte faktisk veldig bra. Satt bom fast, og filten ble ikke hard og stiv som jeg fryktet.
Får jeg ikke til sømmen, så er nok veien til limet ikke lang - hjemmestrikka eller ikke :eek:
Utålmodig jeg ? Nei ikke i det hele tatt :rødme:
Tusen takk Huldr :blomster:Bare hyggelig! Jeg måtte rote litt rundt i hodet for å komme opp med riktig begrep selv :p. Og er absolutt ingen kløpper med synåla jeg heller, men det er jo veldig nyttig å ha på repertoaret!
Skjønner at det ikke er så farlig å lime som jeg kanskje tenkte da nei :)
Lykke til, vis gjerne frem resultatet! :)
Bare hyggelig! Jeg måtte rote litt rundt i hodet for å komme opp med riktig begrep selv :p. Og er absolutt ingen kløpper med synåla jeg heller, men det er jo veldig nyttig å ha på repertoaret!
Skjønner at det ikke er så farlig å lime som jeg kanskje tenkte da nei :)
Lykke til, vis gjerne frem resultatet! :)
Ha, ha. Nå er det ferdig limt gitt, både røde og beige hjerter :D
Legger inn bilde i håndarbeidstråden jeg :)
Aha! Nei, det er standard på oppgave. Forsida teller, men skal ikke ha tall. Litt som i et blad. ;) Men nå fikk jeg det til! Tusen takk! :blomster:
Så bra du fikk det til. Tror den "standarden" varier fra skole til skole og foreleser til foreleser gitt :D
Forøvrig ga jeg opp å skrive i Word etter som oppgavene jeg skulle lever på Universitetet ble større og større, det er bare helt umulig med all den overstyringa av formatering. :rolleyes:
Jeg bruker Open Office (http://www.openoffice.org/download/) / Libre Office (http://www.libreoffice.org/download/), alt ettersom hvilken pc jeg bruker. De er gratis og overstyrer nada :) For større oppgaver er det snasent og kjekt å bruke LaTeX (http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX), men det krever litt innsats for å sette seg inn i og bruke. Dog er det en av de mest brukte programmene for større oppgaver.
Photobscura
05-11-12, 14:50
Så bra du fikk det til. Tror den "standarden" varier fra skole til skole og foreleser til foreleser gitt :D
Forøvrig ga jeg opp å skrive i Word etter som oppgavene jeg skulle lever på Universitetet ble større og større, det er bare helt umulig med all den overstyringa av formatering. :rolleyes:
Det må da finnes en måte å overstyre overstyringene på? Blir så irritert. Var ikke sånn sist gang jeg brukte word. (Som vel er ... ti år siden eller no? :p)
Vi har sånne offisielle ti bud som vi følger i forhold til oppgaveskriving, det tar for seg alt fra tekststørrelse, linjeavstand, overskrifter, forsider, unt so weiter. Venninna mi som går på Westerdahls tekstforfatterlinje har akkurat de samme retningslinjene. Mulig de endrer seg over tid?!
Photobscura
05-11-12, 14:52
Jeg bruker Open Office (http://www.openoffice.org/download/) / Libre Office (http://www.libreoffice.org/download/), alt ettersom hvilken pc jeg bruker. De er gratis og overstyrer nada :) For større oppgaver er det snasent og kjekt å bruke LaTeX (http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX), men det krever litt innsats for å sette seg inn i og bruke. Dog er det en av de mest brukte programmene for større oppgaver.
Nå har jeg vært så heldig (?!) å få en gratisversjon av Microsoft Office. Har selv brukt Open Office i årevis, men ser det særlig åpner for en del formateringsproblemer og merarbeid når man kopierer tekstelementer, og f.eks. jobber i gruppe, hvor folk sender sine bidrag (for jeg har nemlig en tendens til å bli den som sitter med redigeringen. :cool:). Jeg må vel kanskje bare finne en måte å banke systemet. ;)
Og noe som kreves innsats utover alt annet som krever innsats nå om dagen, prioriteres ned, dessverre ... Men takker for tips!
Nå har jeg vært så heldig (?!) å få en gratisversjon av Microsoft Office. Har selv brukt Open Office i årevis, men ser det særlig åpner for en del formateringsproblemer og merarbeid når man kopierer tekstelementer, og f.eks. jobber i gruppe, hvor folk sender sine bidrag (for jeg har nemlig en tendens til å bli den som sitter med redigeringen. :cool:). Jeg må vel kanskje bare finne en måte å banke systemet. ;)
Og noe som kreves innsats utover alt annet som krever innsats nå om dagen, prioriteres ned, dessverre ... Men takker for tips!
Ser den! Men hva om dere bruker google docs i stedet når dere jobber i gruppe? Da ligger alt på det store internett og man kan gi tilgang og redigeringstilgang til den man vil. så kan man f.eks hive alt inn i ms word etterpå eller noe, eller bare bruke google docs.
Photobscura
05-11-12, 15:08
Ser den! Men hva om dere bruker google docs i stedet når dere jobber i gruppe? Da ligger alt på det store internett og man kan gi tilgang og redigeringstilgang til den man vil. så kan man f.eks hive alt inn i ms word etterpå eller noe, eller bare bruke google docs.
Ja, har tenkt på det, eller dropbox eventuelt. Siste gruppearbeid dannet vi en facebookgruppe, noe som i prinsippet var genialt (hadde det ikke vær for gruppa :lol:), og der er jo dropbox tilgjengelig.
Men nå begynner jeg så vidt å bli venner med Word, forsåvidt. Og jeg har kun en oppgave til i år. Yay!
Hvor kjøper man tøyfarge, slik man bruker i vaskemaskinen? Og er dette dyrt? og er det vanskelig å få pent resultat?
Skal farge håndklær
Hvor kjøper man tøyfarge, slik man bruker i vaskemaskinen? Og er dette dyrt? og er det vanskelig å få pent resultat?
Skal farge håndklær
Jeg kjøper mitt på obs, fargehandel eller hobbybutikk.
Så lenge alt er godt vått på forhånd har jeg aldri hatt problemer med resultatet, med mindre det er syntetisk og bomulln om hverandre.
Husk fikseringssalt!!
Det koster ca 200 kr, farge + salt.
Skal farge håndklær
Fargerikebutikkene har, men det er ganske dyrt tror jeg:)
Fargerikebutikkene har, men det er ganske dyrt tror jeg:)
Har farga en del tøy og resultatet har blitt veldig bra;)
Skriver under på å bruke LaTex og spesielt hvis man skal ha inn mye figurer og andre finurligheter :D Her kan man også laste ned et grensesnitt som heter LyX, som minner med om word, så det blir litt mer intuitivt. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten det programmet.
Photo: Jeg har ennå ikke klart å overstyre, overstyringene og det dukker stadig vekk rare formateringer opp i word som jeg ikke aner hvor kommer fra (må bruke dritten på jobb) og jeg har mange stille illebefinnende i løpet av en dag :o
Jeg kjøper mitt på obs, fargehandel eller hobbybutikk.
Så lenge alt er godt vått på forhånd har jeg aldri hatt problemer med resultatet, med mindre det er syntetisk og bomulln om hverandre.
Husk fikseringssalt!!
Det koster ca 200 kr, farge + salt.
Jeg har også kjøpt på Fargerike. Helt OK, men vær obs på sømmene. Jeg har farget dongeribukser, men sømmene lot seg ikke farge....
Jeg har også kjøpt på Fargerike. Helt OK, men vær obs på sømmene. Jeg har farget dongeribukser, men sømmene lot seg ikke farge....
Sømmene har ofte polyestertråd og den tar som regel ikke farge.
Sømmene har ofte polyestertråd og den tar som regel ikke farge.
Man kan få tak i tekstilpenner som kan brukes til å farge over sømmen i etterkant. Har ikke funnet her i Norge, men man finner sikkert på ebay :D
Jeans skal vel helst ha annen farge på sømmene?
Jeans ja, men andre plagg man farger kan det være irriterende med disse sømmene som ikke tar farge.
Jeg bruker mye svarte klær,etterhvert som de blir litt falmet farger jeg en maskinen svart.Blir vel ikke akurat som nye,men blir i hvert fall svarte igjen.
Lurte på om noen kunne anbefale en god multivitamin?
Hvilke kriterier man bruker for å anbefale en mulitivitamin har jeg ikke peiling på, men håper at noen av dere har :-)
Lurte på om noen kunne anbefale en god multivitamin?
Hvilke kriterier man bruker for å anbefale en mulitivitamin har jeg ikke peiling på, men håper at noen av dere har :-)
Vel, de som har tatt GBP og således har litt mindre opptak fra tarmen, får denne på resept fra kirurgen!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTnRWmPwDjRgrXpB8wx5s0oavjklFeN5 NauIQRTVwYbzEVioYAG
Den spiser jeg 2 av hver dag..
Hvorfor i huleste har jeg så akutt lyst på Troika?! :eek:
Enkelt, vennen :) det er bare derfor atte :)
Enkelt, vennen :) det er bare derfor atte :)
Men hvorfor derfor atte? :p Lysten har heldigvis begynt å blekne litt nå. ;)
Kanskje du har smugtittet på troika-oppskriften til Mariann ?????
Troika er godt :ja:
Jeg lagde lavkarbo trioka til jul for 3 år siden. Brukte sukkerfri marsipan og bringebær geleen til Eldorado. Himmel - det var godt :sikle:
Kanskje du har smugtittet på troika-oppskriften til Mariann ?????
Troika er godt :ja:
Jeg lagde lavkarbo trioka til jul for 3 år siden. Brukte sukkerfri marsipan og bringebær geleen til Eldorado. Himmel - det var godt :sikle:
Nei, det kom bare som lyn fra klar himmel. Må jo være minst fem år siden jeg spiste Troika, så jeg skjønner ikke helt hva som skjedde. ;)
Men nå erlysten heeeelt borte og vi skal ha kyllinglasagne. Mye bedre! :D
Jeg lurer på om det kommer sukkerfri marsipan søtet med stevia jeg :confused:
Liker ikke å bruke den med maltitol, selv om den er veldig god. Har liksom ikke fått til å lage skikkelig sukkerfri marsipan selv synes jeg :mad:
Vel, de som har tatt GBP og således har litt mindre opptak fra tarmen, får denne på resept fra kirurgen!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTnRWmPwDjRgrXpB8wx5s0oavjklFeN5 NauIQRTVwYbzEVioYAG
Flott tips! Takker så mye. Hvis legene anbefaler den må den vel være bra.
Photobscura
07-11-12, 22:28
Fordi du er klinke hakke gal! Troika er nasty shit, ass! :_oy:
Fordi du er klinke hakke gal! Troika er nasty shit, ass! :_oy:
:eek: Jeg tar den til meg. Siden jeg er så enig... :D
:eek: vet ikke om jeg tør møte deg nå, bønna :eek:
:eek: vet ikke om jeg tør møte deg nå, bønna :eek:
Nei, pass deg nå!
Photobscura
07-11-12, 23:44
:eek: Jeg tar den til meg. Siden jeg er så enig... :D
Du er helt enig! Du vil ikke ha troika. :D Troika smaker helt grusomt! Hvem i alle dager kom på å kombinere sjokolade med sånn ekkel gelé! :eek: (Jeg mener det seriøst, altså. Men innser at jeg bedriver omvendt psykologi i ditt tilfelle. :p)
:eek:
Nåh kommer jeg og tar deg!!! :w00t:
Neida, kluten min. Jeg sa skal være så snill mot deg atte! :)
Det er vel ellers fordi alle gode ting er tre.
Nokon som veit om det går an å gå til ein anna lege enn fastlegen, for å få helseattest (syn, hørsel og trur vi tok BT sist eg fikk slik)?
Mitt legekontor har veldig bryskt avvist meg. Legen min er ikkje tilgjengeleg (på månadsvis, tenker eg. Har ikkje fått time med eigen lege på fleire år...), turnuslegen deira har ikkje kontortid på min fridag, og alle andre dagar tar dei ikkje inn anna enn ø.hj etter kl 12/13, og dessutan er helseattestar overhodet ikkje ein prioritet.
Det er viktig for meg naturlegvis, sjølv om eg forstår at det ikkje kjem i same kategori som hjarteinfarkt.
Nokon som veit om det går an å gå til ein anna lege enn fastlegen, for å få helseattest (syn, hørsel og trur vi tok BT sist eg fikk slik)?
Mitt legekontor har veldig bryskt avvist meg. Legen min er ikkje tilgjengeleg (på månadsvis, tenker eg. Har ikkje fått time med eigen lege på fleire år...), turnuslegen deira har ikkje kontortid på min fridag, og alle andre dagar tar dei ikkje inn anna enn ø.hj etter kl 12/13, og dessutan er helseattestar overhodet ikkje ein prioritet.
Det er viktig for meg naturlegvis, sjølv om eg forstår at det ikkje kjem i same kategori som hjarteinfarkt.
Tenker umiddelbart at du bør bytte lege og legekontor ASAP (dvs om du gjør det i dag, gjelder det fra 1/12). En helseattest ER ofte viktig for mange ting, feks jobben, så det bør slett ikke avvises. Sønnen fikk time dagen etter på sitt legekontor. Han skulle på reise med jobben 3 dager senere og kunne ikke vente. Ikke noe problem, og der er de egentlig litt sære!:p
Og dt bør jo være en lege somkjenner deg litt, som skriver ut noe sånt egentlig. Ellers kan du jo bare la være å fortelle om ting etc.
Det er vel ellers fordi alle gode ting er tre.
Jeg synes dette enten høres ut som et legekontor som er så underbemannet at det medfører problemer for deg som kunde - eller at de rett og slett har en holdning som ikke er helt bra. Jeg hadde nok sett meg om etter en annen fastlege dersom det er mulig. (Du kan gi, og lese vurderinger av leger på legelisten.no. Ta innleggene med en klype salt siden de er anonyme, men de er likevel leseverdige.)
I verste fall må du forsøke en privatlege? Jeg regner med de også kan gi helseattester, men det er jo absolutt en fordel med en kjent lege.
Du er helt enig! Du vil ikke ha troika. :D Troika smaker helt grusomt! Hvem i alle dager kom på å kombinere sjokolade med sånn ekkel gelé! :eek: (Jeg mener det seriøst, altså. Men innser at jeg bedriver omvendt psykologi i ditt tilfelle. :p)
Jeg svarte deg i går, men oppdaga tilfeldig i dag at det jeg egentlig svarte på var venninna min sin sms, som kom akkurat da jeg begynte å skrive innlegget. :eek: Jeg må seriøst slutte å skravle på nett når jeg er trøtt. :lol: :rodme:
Hvor har jeg gjort av den attesten jeg ikke finner? :o
Hvor har jeg gjort av den attesten jeg ikke finner? :o
I håndklæskapet. :ja:
Photobscura
08-11-12, 21:54
Uhm ... Får man fortsatt medisiner på blåresept gratis selv om man ikke har frikort? Plutselig husker jeg ikke, og frikortet mitt har forsvunnet ...
Uhm ... Får man fortsatt medisiner på blåresept gratis selv om man ikke har frikort? Plutselig husker jeg ikke, og frikortet mitt har forsvunnet ...
Vi får det ikke gratis, hvert fall. :nei:
Photobscura
08-11-12, 22:02
Vi får det ikke gratis, hvert fall. :nei:
Men det er egenandel eller noe sånt, da? Tok ut en schwær dose metformin sist, så jeg husker ikke om jeg betalte (men så hadde jeg muligens fortsatt frikortet mitt ...), og nå skal jeg begynne på noen andre medisiner, men vet ikke om jeg får anledning til å betale for dem før over helga. Sukk.
Men det er egenandel eller noe sånt, da? Tok ut en schwær dose metformin sist, så jeg husker ikke om jeg betalte (men så hadde jeg muligens fortsatt frikortet mitt ...), og nå skal jeg begynne på noen andre medisiner, men vet ikke om jeg får anledning til å betale for dem før over helga. Sukk.
Ja, det er egenandel. :) Jeg betaler vel 27 kroner for levaxinen min, tror jeg. Ikke høye beløp, altså. Men gubben må betale 500 kroner per gang for sin medisin, så jeg tror det er forskjell på hva du skal ha. Egenandel er det uansett. :)
Nei, du må betale egenandelen av blåresepten fram til du eventuelt kvalifiserer for frikort.
Photobscura
08-11-12, 22:07
Nei, du må betale egenandelen av blåresepten fram til du eventuelt kvalifiserer for frikort.
Ja, ok. Har som sagt frikort. Det er bare blitt borte ... :o
Ja, ok. Har som sagt frikort. Det er bare blitt borte ... :o
Hmmm... legekontorene ser jo det på personnr, tror jeg? Kanskje det er sånn på apotek også?
Men, du kan da bare ringe HELFO og be om et nytt et? Dessuten, om du henter ut medusinen din på samme apotek som sist så skal de ha registrert det allerede og du skal i teorien ikke behøve å vise det fram :ja:
Men, du kan da bare ringe HELFO og be om et nytt et? Dessuten, om du henter ut medusinen din på samme apotek som sist så skal de ha registrert det allerede og du skal i teorien ikke behøve å vise det fram :ja:
Var akkurat det jeg skulle si! Samme apotek- kjede har det registrert!:)
Photobscura
08-11-12, 22:33
Var akkurat det jeg skulle si! Samme apotek- kjede har det registrert!:)
Dette er en helt ny medisin. Med det sagt er det på tide å hente ut mer metformin også, så om det er registrert på den medisinen, så kan det jo hende at det funker for den nye også! Og, ja. Jeg skal ringe Helfo og be om nytt, men det hadde vært veldig ok å få denne medisinen fortest mulig ...
Vis en betaler egenandel på medisiner og annet som går under frikortet etter en har fått frikortet så får en det tilbake igjen fra Helfo, men det tar bare litt tid.
Har gjort det selv flere ganger:)
Elin
Photobscura
08-11-12, 22:48
Vis en betaler egenandel på medisiner og annet som går under frikortet etter en har fått frikortet så får en det tilbake igjen fra Helfo, men det tar bare litt tid.
Har gjort det selv flere ganger:)
Elin
Ja, det stemmer jo.
Dette er en helt ny medisin. Med det sagt er det på tide å hente ut mer metformin også, så om det er registrert på den medisinen, så kan det jo hende at det funker for den nye også! Og, ja. Jeg skal ringe Helfo og be om nytt, men det hadde vært veldig ok å få denne medisinen fortest mulig ...
Spiller ingen rolle om det er samme medisin eller ikke. Er registrert på deg, frikortet, ikke på medisinen din! Dessuten skal de vel ha stemplet/skrevet på metformin resepten at du har frikort for 2012! ;)
Det finnes faktisk noe som heter frikorttrlefonen; tlf 815 70050, her kan de bekrefte frikortet ditt. Hvis du har frikortet registrert en plass kan det hende at det også finnes i e-reseptdstabasen.
Jeg trodde ikke du trengte frikort lenger, at alt sånt gikk automatisk? Da jeg tok ut en hel haug med blodfortynnende i fjor betalte jeg litt for første uttaket og neste gang kikke da bare på skjermen og så ja, du betaler ikke noe du. Jeg hadde aldri noe fysisk kort på det. Var forskjellige apotek og forskjellige kjeder.
Man må ha frikortet de aller fleste steder, men det som er nytt, er at man ikke trenger å sende inne kvitteringene. Frikortet kommer automatisk i posten når du har gått over grensen. Har du betalt for mye, kommer de automatisk tilbake.:D
Noen som vet om noen skikkelig fin kalenderapp til android?
Nå har jeg lagt foccacia-deig, lagt den i form, tatt på parmesan, salt, rosmarin og olje. Jeg skulle akkurat til å sette den i ovnen, da det slo meg at den er sikkert best nystekt. Så hva tror dere er best, å steke den nå og evt ettervarme den,
eller la hele formen/deigen stå i kjøleskapet til jeg skal steke den om noen timer?
Nå har jeg lagt foccacia-deig, lagt den i form, tatt på parmesan, salt, rosmarin og olje. Jeg skulle akkurat til å sette den i ovnen, da det slo meg at den er sikkert best nystekt. Så hva tror dere er best, å steke den nå og evt ettervarme den,
eller la hele formen/deigen stå i kjøleskapet til jeg skal steke den om noen timer?
Jeg lager min litt på forhånd jeg (greit å spare tid), så min er bestandig kald når jeg serverer den. Så fremt du ikke har noe spesielt ønske som at den skal være varm, hadde jeg stekt den nå :)
Hva slags farge skal jeg ha på bh under lett gjennomsiktig hvit bluse, når antrekket ellers er sort:confused:
Hva slags farge skal jeg ha på bh under lett gjennomsiktig hvit bluse, når antrekket ellers er sort:confused:
Jeg hørte en gang at rødt ikke synes gjennom hvitt. Men har ikke prøvd det ut, for jeg er jo The woman in black. ;)
Hvit blonde eller hudfarget kanskje :confused: Avhengig av om du synes det er greit at bh'n synes, eller vil skjule den.
Jeg hørte en gang at rødt ikke synes gjennom hvitt. Men har ikke prøvd det ut, for jeg er jo The woman in black. ;)
Meet the woman in red :D (Har kjøpt meg rød kåpe)
Aner ikke, derfor skyr jeg slike plagg! Blir liksom aldri komfortabel med at undertøyet syns!
Eller kanten på det mørke skjørtet osv!:p
Noen som vet om noen skikkelig fin kalenderapp til android?
Jeg bruker en ganske fin widget som heter "Agenda widget". Den tar seg litt bedre ut enn den som fulgte med telefonen min.
Hva slags farge skal jeg ha på bh under lett gjennomsiktig hvit bluse, når antrekket ellers er sort:confused:Hudfarget, hvis du ikke vil at det skal synes! Hvit synes veldig godt, tror i grunnen alle andre farger gjø9r det også :)
Hvit blonde eller hudfarget kanskje :confused: Avhengig av om du synes det er greit at bh'n synes, eller vil skjule den.
Hmmm.. tenke tenke:o Bhåen er fin den da :p (både den sorte og den hvite:D)
Bor i nordland også da, og her viser vi det meste:eek:
Hmmm.. tenke tenke:o Bhåen er fin den da :p (både den sorte og den hvite:D)
Bor i nordland også da, og her viser vi det meste:eek:
Hvit blondebh under tynn/gjennomsiktig overdel er lekkert det :ja:
Tror ikke jeg ville ha valgt sort.
Men, er overdelen gjennomsiktig fordi den er "hullete", eller fordi stoffet er tynt ?
Hvit blondebh under tynn/gjennomsiktig overdel er lekkert det :ja:
Tror ikke jeg ville ha valgt sort.
Men, er overdelen gjennomsiktig fordi den er "hullete", eller fordi stoffet er tynt ?
Stoffet er tyyynt:)
Stoffet er tyyynt:)
Da hadde jeg gått for hvit blonde, det er sexy. Og siden dere der norafor viser det meste :p blir det helt topp.
Regner med at det er julebordet du nevnte i en annen tråd ?
(Hvis det er 80-årslag eller barnedåp hadde jeg nok holdt meg til hudfarget ;))
Da hadde jeg gått for hvit blonde, det er sexy. Og siden dere der norafor viser det meste :p blir det helt topp.
Regner med at det er julebordet du nevnte i en annen tråd ?
(Hvis det er 80-årslag eller barnedåp hadde jeg nok holdt meg til hudfarget ;))
80årsdag eller ikke, her i nord takker vi for alt som kan "lyse" opp i hverdagen:D
Satser på hvite blonder, så får det gå som det går:D
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.