View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
70 rundt er ikke sååå smalt altså - jeg kan gå inn i en 70-bh om fasongen er rett og jeg er ikke veldig smal. :) Jeg mener de har det overalt, men det er kanskje fordi jeg leter etter 75E (*sukk*) og derfor tror jeg ser bare mindre størrelser. :p
Syns det høres smalt ut jeg, og når det ikke finnes i vanlige butikker, så må det jo være smalt, eller?
Jeg selv bruker alltid 2 str over det som de undertøysdamene sier... Jeg liker ikke at bh´n er stram rundt... Men vet at den skal være stram!
det er faktisk ikke veldig smalt, 70 er en veldig vanlig vidde rundt brystkassen. sikkert derfor mange "aldri finner!" ;) blir fort utplukka.
Photobscura
22-11-12, 00:28
Alt er relativt. Jeg er nå 80, og synes det er veeeldig smalt, sett i forhold til at jeg har vært 95/100. Fordelen med at den er stram er at den varer mye lenger. Den er ikke "for" stram i mer enn et par ukers samlet bruk, opplever jeg. I løpet av et halvt års tid har jeg den som regel på innerste hakket, om jeg da ikke har mange bh-er å variere med. (Noe jeg sjelden har, ettersom kvalitets-bh'er koster deretter ...)
70 rundt er ikke sååå smalt altså - jeg kan gå inn i en 70-bh om fasongen er rett og jeg er ikke veldig smal. :) Jeg mener de har det overalt, men det er kanskje fordi jeg leter etter 75E (*sukk*) og derfor tror jeg ser bare mindre størrelser. :p
Know the feeling med min 75F(lodhestrumpe!)..
Må derfor gå på butikker som change og la'zensa (var det riktig skrivi tro)...
Hvordan strikker man vrang?
Å hvordan vet man at man har gjort det riktig?
Hurra for å lære seg å strikke i en alder av 25....
Det ligger mange fine videoer på youtube, eller ta en kikk på håndarbeidsskolen (http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/lessons_knitting.php#3) til Drops Design :)
Noen som har efaringer med nettbutikken Zalando?
Her er den fineste siden for å lære strikketeknikk!
http://www.knittinghelp.com/
Vrang = purl på engelsk.
http://www.knittinghelp.com/videos/purl-stitch
Den som heter "Norwegian" er den måten som er mest i bruk her.... http://www.knittinghelp.com/video/play/the-purl-stitch-norwegian-continental
Du ser forskjell på maskene etter hvert. Har du strikket en rettmaske ser den ut som en V på neste omgang. En vrang maske vil se ut som en -. Dette skjønner du raskt når du strikker litt.
Det ligger mange fine videoer på youtube, eller ta en kikk på håndarbeidsskolen (http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/lessons_knitting.php#3) til Drops Design :)
Her er den fineste siden for å lære strikketeknikk!
http://www.knittinghelp.com/
Vrang = purl på engelsk.
http://www.knittinghelp.com/videos/purl-stitch
Den som heter "Norwegian" er den måten som er mest i bruk her....
Sænk ju's :)
Fikk forøvrig hjelp på jobb også (med hyssing og blyanter.. Så neste blir Youtube-video med "how to knit with office supplies.."..)
Kva er det beste å vaske omnsplater/-rister med? Litt lettare innbrent etc... Nokon som har eit bra kjerringråd?
Kva er det beste å vaske omnsplater/-rister med? Litt lettare innbrent etc... Nokon som har eit bra kjerringråd?
Kjøp noen poser natron og lag en tykk guffe av det og vann. Klin det utover og la det ligge en stund så er det superenkelt å få vekk!
Dumt spørsmål, men er det kalorier i pepsi max ??
Dumt spørsmål, men er det kalorier i pepsi max ??
Ja, bittelitt. Det står på flasken.
Hvor får man kjøpt glass str halvliter eller større?
Hvor får man kjøpt glass str halvliter eller større? Sånne butikker som selger utstyr til øl-setting, vinlegging og essenser...
Jeg har hanglet med forkjølelse i halvannen uke nå, og med feber mellom 38 og 39,5. Nå har det gått over til hoste, og i natt sov jeg ca 10 min sammenhengende, resten avbrutt av hostinga. Needless to say er jeg ganske støl nå... Så jeg vet ikke om det er vondt å puste eller bare støl. Problemet er at jeg har fastlege i Oslo, 4 mil fra her jeg bor. Skal bytte, men det gjelder ikke før månedsskiftet. Skal jeg snike meg til å bruke legevakt her på kvelden, eller kan jeg ta noe antibiotika jeg har liggende og se om det funker? Orker ikke en slik natt til.... :rolleyes:
Jeg har hanglet med forkjølelse i halvannen uke nå, og med feber mellom 38 og 39,5. Nå har det gått over til hoste, og i natt sov jeg ca 10 min sammenhengende, resten avbrutt av hostinga. Needless to say er jeg ganske støl nå... Så jeg vet ikke om det er vondt å puste eller bare støl. Problemet er at jeg har fastlege i Oslo, 4 mil fra her jeg bor. Skal bytte, men det gjelder ikke før månedsskiftet. Skal jeg snike meg til å bruke legevakt her på kvelden, eller kan jeg ta noe antibiotika jeg har liggende og se om det funker? Orker ikke en slik natt til.... :rolleyes:
Jeg hadde brukt legevakta... Og god bedring.
Hvor får man kjøpt glass str halvliter eller større?
Ikea har;)
Ikea har;)
:nei: Var der i dag, men de hadde ikke. Bare 0,33.
Takk, vaskeklut! Skal prøve det!
Carisma, om det ikkje er mange du skal ha, kva med Fretex eller Gjenbruk? Eg har funne der...
:nei: Var der i dag, men de hadde ikke. Bare 0,33.
Jeg kjøpte på Ikea for tre uker siden
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60092214/
Finnes til samme pris i 55 cl
Skal jeg snike meg til å bruke legevakt her på kvelden, eller kan jeg ta noe antibiotika jeg har liggende og se om det funker? Orker ikke en slik natt til.... :rolleyes:
Ikke bruk antibiotika du har liggende. Det er skrevet ut til noe du har hatt før...og du vet ikke omvdet er bakteriellt denne gangen. Kan være virus og da hjelper ikke antibiotika. Bruk legevakten. Be om hoststillende/slimløsende.! Ikke misbruk antibiotika!
Ikke bruk den antibiotikaen du har nei... Må være sikker på at det er bakterier du har, og du bør få diagnose, med rett type og mengde antibiotika skrevet ut til deg. Bruker du den du har så kan du medvirke til at bakteriene blir resistente mot den antibiotikaen senere, hvis det ikke er rett type og mengde (styrke og antall doser og dager). Da blusser det bare opp igjen...
Jeg forstår ikke noe, etter at WIMP ble forandret på. Hvordan går jeg frem for å lage ny spilleliste?
Og før kunne man dra sangene fra høyre, og til de private spillelistene til venstre i margen , det går ikke lenger, for man må høyreklikke sangen og så bla nedover og velge legg til i spilleliste, og så hvilken liste. Var jo mye lettere å bare dra sangen over.
Før kunne man også ha oppe spillelistene sine til venstre, og bla gjennom musikk, og slikt midt på skjermen/ til høyre. Nå vises mine spillelister, i det felte hvor musikken vistes før, og må velge mellom å lete etter musikk, eller ha mine spillelister åpne.
Er det en feil hos meg?
Jeg har canal digital på parabolen nå. Jeg har CI+ CAM rett i TVen og så kortet i der og slipper en ekstra tuner. TVen er tuneren. Det er veldig greit. Har koblet en liten harddisk til TVen og vips så kan den ta opp også. Har bare to fjernkontroller i stua. En til TV og en til hjemme-kinoen med blueray.
Jeg "snylter" på familien min og er på samme abbonement ("TV i et ekstra rom"). Familien hoppet på et tilbud på en TV med viasat og skal nå ha viasat. I butikken påstod de at viasat ikke kan brukes med CI+ CAM og at jeg må ha en egen tuner. Stemmer dette? I så fall grrrr. Da skipper jeg hele viasat og kutter enten ut TV eller får mitt eget abbonement fra canal digital. Finner ikke noe informasjon om viasat kan brukes med CI+ CAM nå. Kan ringe og spørre dem, men lurte på om noen hadde vært borti det her?
Jeg er midt i eksamensmodus og prøver å holde meg unna forumet, men jeg må lure meg inn av og til...
I pendlerhulen min har jeg 2 madrasser på 80 cm med en en stor overmadrass. Problemet er at jeg merker sprekken så godt, selv om jeg har tykk og god overmadrass. Jeg lurer på om noen vet hvor jeg får tak noe som kan "tette" dette? Jeg husker, fra gammelt av, at Nytt og nyttig hadde noe slikt (formet som en T) i katalogen sin, men jeg har ikke funnet noe. Kan noen hjelpe meg :)?
Det morsomme er at jeg var i en butikk i dag og spurte, og da ser fyren i kassa rart på meg og spør om jeg var sammen med noen andre? Nei, svarte jeg, hvordan det? 5 minutter før meg hadde en fyr akkurat spurt om det samme!!!
Jeg er midt i eksamensmodus og prøver å holde meg unna forumet, men jeg må lure meg inn av og til...
I pendlerhulen min har jeg 2 madrasser på 80 cm med en en stor overmadrass. Problemet er at jeg merker sprekken så godt, selv om jeg har tykk og god overmadrass. Jeg lurer på om noen vet hvor jeg får tak noe som kan "tette" dette? Jeg husker, fra gammelt av, at Nytt og nyttig hadde noe slikt (formet som en T) i katalogen sin, men jeg har ikke funnet noe. Kan noen hjelpe meg :)?
Det morsomme er at jeg var i en butikk i dag og spurte, og da ser fyren i kassa rart på meg og spør om jeg var sammen med noen andre? Nei, svarte jeg, hvordan det? 5 minutter før meg hadde en fyr akkurat spurt om det samme!!!
Kraftig borrelås burde duge, sånn som du teiper på:)
Kraftig borrelås burde duge, sånn som du teiper på:)
Tror du det? Kan være verdt et forsøk :). Problemet er ikke at madrassene glir fra hverandre, men overmadrassen min er litt tempuraktig, veldig deilig, men jeg kjenner sprekken godt. Siden jeg stort sett sover alene ender jeg alltid opp i midten...
Det heter sengebro og finnes blant annet på Jysk (http://jysk.no/soverom/madrasser/ben-boyler-tilbehor/sengebro-14x200cm)! :)
Det heter sengebro og finnes blant annet på Jysk (http://jysk.no/soverom/madrasser/ben-boyler-tilbehor/sengebro-14x200cm)! :)
Tusen Takk, Kitt :)! Det var faktisk Jysk jeg var innom i dag, og ingen der hadde hørt om det...
Tusen Takk, Kitt :)! Det var faktisk Jysk jeg var innom i dag, og ingen der hadde hørt om det...
Nå kan du jo til og med vise dem hva du mener!;)
Fant på Ikea også!
http://www.ikea.com/PIAimages/0094209_PE231953_S3.JPG
Der heter det madrasskile! :p
Nå kan du jo til og med vise dem hva du mener!;)
Fant på Ikea også!
Der heter det madrasskile! :p
Er det noen sak :D Jeg har for alt i verden ikke klart å forstå hva det heter, men nå har jeg flust av navn å velge i! Jeg bor nærme både IKEA og Jysk, så nå kan jeg bare glede meg til en god natts søvn.
Tusen takk, you made my night :)
Er det noen sak :D Jeg har for alt i verden ikke klart å forstå hva det heter, men nå har jeg flust av navn å velge i! Jeg bor nærme både IKEA og Jysk, så nå kan jeg bare glede meg til en god natts søvn.
Tusen takk, you made my night :)
Bare hyggelig! :)
Sleep tight!:sove:
Hva er sjansene for at man får gi blod når man står på zantac, somac og efexor samt jevnlig må ta NSAIDs?
Photobscura
23-11-12, 23:53
Strikkeoppskrift! Hva i alle dager skal dette bety? Skjønner ikke anvisningene på fellinga i raglan, her. Hvordan går det opp med all denne fellingen? (Jeg vet jeg har spurt om det før, for jeg har brukt denne oppskriften tidligere, men jeg husker ikke, og nå spør jeg på vegne av noen andre)
"Les hele neste avsnitt før det strikkes videre.
Raglanfelling: Les Strikketips! Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene - se Felletips! Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger."
Oppskrifta i sin helhet ligger her! (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=91&d_id=5&lang=no)
Strikkeoppskrift! Hva i alle dager skal dette bety? Skjønner ikke anvisningene på fellinga i raglan, her. Hvordan går det opp med all denne fellingen? (Jeg vet jeg har spurt om det før, for jeg har brukt denne oppskriften tidligere, men jeg husker ikke, og nå spør jeg på vegne av noen andre)
"Les hele neste avsnitt før det strikkes videre.
Raglanfelling: Les Strikketips! Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene - se Felletips! Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger."
Oppskrifta i sin helhet ligger her! (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=91&d_id=5&lang=no)
Jeg tolker det som at det er gangene for de ulike størrelsene. Strikker du Medium skal du bare bry deg om siffer nr. 2. I Large skal du bare se på siffer nr 3 etc. Så for størrelse M, blir det (om jeg har rett:
Fell i hver side på for- og bakstk: På hver 4.omg: 0 ganger (altså glem denne fellingen!), på hver 2.omg: 27 ganger og deretter på hver omg: 4ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25 ganger og deretter på hver omg: 8 ganger."
Håper dette ble rett! Lykke til.
Hva er sjansene for at man får gi blod når man står på zantac, somac og efexor samt jevnlig må ta NSAIDs?
Ring blodbanken og spør! De kan gi deg ordentlige svar på sånt. Det skal vurderes ut fra hvert enkelt medikament.
Ring blodbanken og spør! De kan gi deg ordentlige svar på sånt. Det skal vurderes ut fra hvert enkelt medikament.
oh, okai! takk for svar :)
Photobscura
24-11-12, 12:26
Jeg tolker det som at det er gangene for de ulike størrelsene. Strikker du Medium skal du bare bry deg om siffer nr. 2. I Large skal du bare se på siffer nr 3 etc. Så for størrelse M, blir det (om jeg har rett:
Fell i hver side på for- og bakstk: På hver 4.omg: 0 ganger (altså glem denne fellingen!), på hver 2.omg: 27 ganger og deretter på hver omg: 4ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25 ganger og deretter på hver omg: 8 ganger."
Håper dette ble rett! Lykke til.
Jamen, det blir jo helt enormt mange fellinger! Blir det ikke? Skjønner jo at tallrekkene representerer de forskjellige størrelsene, altså, det var bare mengden fellinger, kan det være riktig?. :)
Jamen, det blir jo helt enormt mange fellinger! Blir det ikke? Skjønner jo at tallrekkene representerer de forskjellige størrelsene, altså, det var bare mengden fellinger, kan det være riktig?. :)
Nå har jeg ikke regnet på det (det går jo å gjøre i oppskriften), men det er ganske mange masker i bolen, så jeg synes ikke at det ser ille ut. :)
Noen som vet om koffeinfri kaffe er vanndrivende?
Ja, det er ikke koffeinet (for det meste), men det varme vannet som passerer raskere i kroppen fordi det allerede er oppvarmet. Så vidt jeg husker.
Jeg har i allefall funnet ut at eplecidereddik er vanndrivende. :p
TrillTrall
24-11-12, 20:44
Syns det høres smalt ut jeg, og når det ikke finnes i vanlige butikker, så må det jo være smalt, eller?
Jeg selv bruker alltid 2 str over det som de undertøysdamene sier... Jeg liker ikke at bh´n er stram rundt... Men vet at den skal være stram!
Grunnen til at det ikke finnes er at det er solgt ut. Jeg synes jeg finner det hele tiden og skjønner at hun som brukte det ikke går i de samme butikkene som meg. :)
Photobscura
24-11-12, 23:23
Nå har jeg ikke regnet på det (det går jo å gjøre i oppskriften), men det er ganske mange masker i bolen, så jeg synes ikke at det ser ille ut. :)
Vel, jeg regnet på det nå, og jeg tror det blir litt vanskelig å felle av 488 masker av 324 og sitte igjen med 80. :p
Edit: Jeg TROR nå, ut fra en kommentar i bloggen (som jeg ikke har sett før nå, gitt!) på siden at det er forskjell på felling på forsiden og baksiden av genseren ... Så da er det vel strengt tatt omtrent halvparten av hva det ser ut som at det skal felles. Norske oppskrifter, altså. Elendig forklart! :realmad:
Photobscura
24-11-12, 23:24
Er det forresten noen som vet om man får kjøpt komprimert luft på Clas Ohlson? Eller Jernia, kanskje? Og koster det mye?
Jeg kjøpte luft på boks på clas. Jeg troooooooor det kosta rundt 150 pluss minus. De har det nok på Jernia også.
Photobscura
25-11-12, 00:08
Jeg kjøpte luft på boks på clas. Jeg troooooooor det kosta rundt 150 pluss minus. De har det nok på Jernia også.
Såpass, ja? Har kjøpt det en gang for hundre år siden, til å rengjøre negativer med, hadde glemt at det var så dyrt. Trenger å rense laptopen min (og sikkert bytte vifte i samme slengen), den bråker som et uvær, blir glovarm og dør sikkert fem ganger om dagen. (Og er sikkert full av kattehår og tjære. :rolleyes:)
Såpass, ja? Har kjøpt det en gang for hundre år siden, til å rengjøre negativer med, hadde glemt at det var så dyrt. Trenger å rense laptopen min (og sikkert bytte vifte i samme slengen), den bråker som et uvær, blir glovarm og dør sikkert fem ganger om dagen. (Og er sikkert full av kattehår og tjære. :rolleyes:)
Stakkar lappisen :eek:
Men jo, det er uhyre dyrt for litt luft! Men man trenger heldigvis ikke mye av den. Husk bare å ta ut strømtilførsel og batteri før du begynner å fikle da :cool: :lol:
Photobscura
25-11-12, 00:18
Stakkar lappisen :eek:
Men jo, det er uhyre dyrt for litt luft! Men man trenger heldigvis ikke mye av den. Husk bare å ta ut strømtilførsel og batteri før du begynner å fikle da :cool: :lol:
Jeg har stukket en strikkepinne eller to i støpslet i min veldig tidlige barndom, så jeg har respekt for strøm. :cool:
Det verste er at dette i all hovedsak begynte etter at jeg fikk den igjen fra reparasjon, der de oppdaterte biosen og skiftet ut harddisken. Den bråka noe fra før også, den er jo to år gammel (som vel er typ seksti menneskeår i dataår. :rolleyes:), men nå holder den på som en tåkelur. Arrrg.
Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv . Jeg blir sprø av å springe oppe om nettene for å tisse.:sove: Blir jo hele tiden avbrutt i søvnen min.
I natt var jeg oppe klokken 2 - 4 - 6- 8 og 10 for å tisse. :_oy: Våkner av at jeg kjenner jeg virkelig må tisse. Eller våkner av at jeg drømmer om at jeg må tisse. Det er såpass at jeg står opp, for jeg er redd for uhell om jeg fortsetter å sove.:rodme:
:forvirret Det kan vel ikke være normalt å skulle stå opp SEKS ganger for å tisse :confused:
Photobscura
25-11-12, 00:23
Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv . Jeg blir sprø av å springe oppe om nettene for å tisse.:sove: Blir jo hele tiden avbrutt i søvnen min.
I natt var jeg oppe klokken 2 - 4 - 6- 8 og 10 for å tisse. :_oy: Våkner av at jeg kjenner jeg virkelig må tisse. Eller våkner av at jeg drømmer om at jeg må tisse. Det er såpass at jeg står opp, for jeg er redd for uhell om jeg fortsetter å sove.:rodme:
:forvirret Det kan vel ikke være normalt å skulle stå opp SEKS ganger for å tisse :confused:
Drikker når jeg føler for å drikke, men om du opplever dette, kan det være fordel å få i deg noe salt før du legger deg, typ noe spekespinke e.l., for å binde opp mer vann i kroppen, sånn at du slipper å måtte springe på do hele natta. Og så klart prøve å begrense væskeinntaket til akkurat så mye du trenger for å ikke være tørst. :)
Sjekke blodsukkeret kanskje?
Det siste jeg gjør før jeg legger meg er og drikke et stort glass vann, og det er kanskje to ganger i året jeg trenger og opp og tisse, men i tiden før jeg ble diagnotisert med diabetes drakk jeg som en svamp og urinerte som en helt døgnet rundt. Fikk i ettertid vite at dette er klassisk ved høyt blodsukker.
Jeg har stukket en strikkepinne eller to i støpslet i min veldig tidlige barndom, så jeg har respekt for strøm. :cool:
Det verste er at dette i all hovedsak begynte etter at jeg fikk den igjen fra reparasjon, der de oppdaterte biosen og skiftet ut harddisken. Den bråka noe fra før også, den er jo to år gammel (som vel er typ seksti menneskeår i dataår. :rolleyes:), men nå holder den på som en tåkelur. Arrrg.
Jeg tok direkte på kontakten jeg skulle dra ut da plastdekselet falt av en gang..:cool: Farfar hadde jo gitt beskjed om at jeg måtte ta ut kontakten :rolleyes:
Photobscura
25-11-12, 00:28
Jeg tok direkte på kontakten jeg skulle dra ut da plastdekselet falt av en gang..:cool: Farfar hadde jo gitt beskjed om at jeg måtte ta ut kontakten :rolleyes:
Eeeep!
Men det er klart. Jeg skrur ikke opp en laptop som er kobla til, eller for guds skyld på! Sist jeg rensa inne i en pc koblet jeg til og med batteriet fra, just in case. ;)
Eeeep!
Men det er klart. Jeg skrur ikke opp en laptop som er kobla til, eller for guds skyld på! Sist jeg rensa inne i en pc koblet jeg til og med batteriet fra, just in case. ;)
Ja, det var første og siste gang, foråsidetsånn...
Ja, flink jente! Batteriet skal alltid ut før man fikler, samme hva man skal! :ja:
Forsøkt med hårføner? Ikke sikkert det trengs komprimert luft hvis man bare skal rense for støv generellt. Eller kan du ta den med til datakjeden eller lignende og spørre om de har luft og kan blåse i den. Ikke lever den inn, men bare få gjort det sånn over disk. De pleier å gjøre det gratis.
Sjekke blodsukkeret kanskje?
Det siste jeg gjør før jeg legger meg er og drikke et stort glass vann, og det er kanskje to ganger i året jeg trenger og opp og tisse, men i tiden før jeg ble diagnotisert med diabetes drakk jeg som en svamp og urinerte som en helt døgnet rundt. Fikk i ettertid vite at dette er klassisk ved høyt blodsukker.
Jaså! Jeg har nemlig også problemet med at jeg er oppe for å tisse stadig vekk om natta. Men jeg drikker ikke spesielt mye på dagtid, teite meg. Så da blir jeg naturlig nok tørst om kvelden :rolleyes: Spiser gjerne kveldsmat ganske seint (blir gjerne sulten sånn i elleve, halv tolvtida) og medisinen min skal helst tas sammen/etter mat. Hvor mye koster det for en sånn billig blodsukkermåler sånn ca? Og er de til å stole på, de billige?
Forsøkt med hårføner? Ikke sikkert det trengs komprimert luft hvis man bare skal rense for støv generellt. Eller kan du ta den med til datakjeden eller lignende og spørre om de har luft og kan blåse i den. Ikke lever den inn, men bare få gjort det sånn over disk. De pleier å gjøre det gratis.
Hårføner?! Det skal sjelden stort til for å føkke til komponenter da. Varmen fra en hårføner ville ikke jeg stolt på at ikke ødela noe. Spesielt ikke rett før eksamen.
Photobscura
25-11-12, 00:42
Hårføner? :eek: Det er da ikke nok styrke i en hårføner, som dessuten er for stor til å komme til. Heh. Nei, tror ikke det.
Jeg kjøpte den fra en nettbutikk ... i fucking Kongsvinger. Og jeg her forstått det sånn at du vet litt om info"care"? ;) Har en kompis som skal kikke på vifta, men det er ikke noen hjerneoperasjon å fjerne støvet fra inni en laptop. :)
Jaså! Jeg har nemlig også problemet med at jeg er oppe for å tisse stadig vekk om natta. Men jeg drikker ikke spesielt mye på dagtid, teite meg. Så da blir jeg naturlig nok tørst om kvelden :rolleyes: Spiser gjerne kveldsmat ganske seint (blir gjerne sulten sånn i elleve, halv tolvtida) og medisinen min skal helst tas sammen/etter mat. Hvor mye koster det for en sånn billig blodsukkermåler sånn ca? Og er de til å stole på, de billige?
Alle mine har jeg fått gratis på apoteket, det er teststrimlene som er dyre og du trenger resept til. Det følger ti teststrimler med måleren. Aner ikke om man betaler litt for en måler om man ikke sier fra at man har diabetes og er på jakt etter en ny måler.....
Målerne er i dag omtrent like gode uansett merke. For meg som stikker meg ofte, er det faktisk lansetten jeg er mest opptatt av. Stikker man seg 12-15 ganger hver dag, så er det greitt med en snill "stikker".
Jeg har både FreeStyle Lite og OneTouch Ultra Easy.
One Touch har de beste "stikkerne" men Free Style har det største displayet.
På de fleste apotek kan du få sjekket blodsukkeret gratis forresten.
Okai, takk BenteR! Men om jeg måler blodsukkeret mitt på apoteket så vil jo ikke det si såå mye om det jeg har før jeg legger meg? Am I Right? Forsåvidt, apoteket borti gata her har åpent til tolv, men gidder ikke gå dit i kjølig luft om kveldene før jeg skal sove og så våkne av lufta for å få målt altså :o
Problemet er kanskje at jeg drikker for lite om dagen. Og så blir det gjerne noen kopper te, og annet om ettermiddagen og kvelden, jeg er ikke spesielt tørst. Drikker nok sikkert alt for lite enn hva jeg burde. Men det er jo utrolig rart at alt dette bare spyles ut av meg om natten. Holder liksom ikke en gang, men annenhver time, holder på å bli sprø noen ganger :eek:
Hvis jeg drikker en del på dagtid, så får jeg samme greien med at jeg må tisse ofte, og det føles fort fullt og ubehagelig i blæren. Og er man på farten så er jo dette veldig upraktisk. Sikkert derfor jeg drikker lite, og så blir der mer om ettermiddag kveld.
Men skal prøve en stund å stoppe drikkingen før. Hvor lang tid bruker det gjennom systemet tro til blæren?
Hårføner?! Det skal sjelden stort til for å føkke til komponenter da. Varmen fra en hårføner ville ikke jeg stolt på at ikke ødela noe. Spesielt ikke rett før eksamen.
Jeg tok det for gitt at alle hadde sånn kaldluftknapp på føneren :o
Hårføner? :eek: Det er da ikke nok styrke i en hårføner, som dessuten er for stor til å komme til. Heh. Nei, tror ikke det.
Jeg kjøpte den fra en nettbutikk ... i fucking Kongsvinger. Og jeg her forstått det sånn at du vet litt om info"care"? ;) Har en kompis som skal kikke på vifta, men det er ikke noen hjerneoperasjon å fjerne støvet fra inni en laptop. :)
Joda, det er nok kraft i den. Hvis du skrur opp maskinen og blåser litt i kroker og kriker fjerner den løst støv og kattehår osv, eller hvertfall samler det så du får det ut.
Du trenger ikke ha kjøpt den på den databutikken du evt går til. Bare lat som du kommer til å levere den der til rep om blåsinga ikke funker. "jeg tester og kommer tilbake for å få sett nærmere på det evt" funker alltid :ja: Jeg gjorde det med jobbmaskinen min på datakjeden på Stovner fordi sjefen var for gjerrig til å kjøpe komprimert luft :o
Photobscura
25-11-12, 01:03
Man får gratis blodsukkermålere på nettet, bare google abbot free style, og så følger det med teststrimler som BenteR sier. Teststrimler får du også kjøpt billigere på nettet. På apoteket er de svindyre.
Photobscura
25-11-12, 01:05
Jeg tok det for gitt at alle hadde sånn kaldluftknapp på føneren :o
Joda, det er nok kraft i den. Hvis du skrur opp maskinen og blåser litt i kroker og kriker fjerner den løst støv og kattehår osv, eller hvertfall samler det så du får det ut.
Du trenger ikke ha kjøpt den på den databutikken du evt går til. Bare lat som du kommer til å levere den der til rep om blåsinga ikke funker. "jeg tester og kommer tilbake for å få sett nærmere på det evt" funker alltid :ja: Jeg gjorde det med jobbmaskinen min på datakjeden på Stovner fordi sjefen var for gjerrig til å kjøpe komprimert luft :o
Har kaldluftknapp, men jeg prøvde med føner på den gamle maskina, og kom ikke skikkelig til, og det var som sagt ikke kraft nok, syntes jeg. Men med en del fikling med q-tip så gikk det da. Nå tenkte jeg på at jeg trenger komprimert luft uansett, for jeg skal melde meg inn i fotoklubben til studentersamfunnet sånn at jeg får tilgang til mørkerom, og jeg har en mengde gamle negativer, så to fluer i en smekk!
takk, photo! :suss:
eeeeeeeeeeeeh :o jeg finner bare "dette er produktene våre!"-sider, jeg :o
Photobscura
25-11-12, 01:17
eeeeeeeeeeeeh :o jeg finner bare "dette er produktene våre!"-sider, jeg :o
Arrrg! De er visst ikke gratis lenger. :( Sorry at jeg villedet deg! Har bestilt i hvert fall to blodsukkermålere gratis fra Abbot før ...
null stress! begynte bare å lure på om google-evnene mine bare hadde gått i oppløsning :P
Hvorfor har ikke jeg lagt meg enda? :eek::eek::eek:
null stress! begynte bare å lure på om google-evnene mine bare hadde gått i oppløsning :P
Du bør google "gratis blodsukkermåler"! ;)
Alltid neon som har et sånt tilbud.
Du bør google "gratis blodsukkermåler"! ;)
Alltid neon som har et sånt tilbud.
allerede gjort. stusselig med tilbud og kampanjer for øyeblikket. oh well.
Har kaldluftknapp, men jeg prøvde med føner på den gamle maskina, og kom ikke skikkelig til, og det var som sagt ikke kraft nok, syntes jeg. Men med en del fikling med q-tip så gikk det da. Nå tenkte jeg på at jeg trenger komprimert luft uansett, for jeg skal melde meg inn i fotoklubben til studentersamfunnet sånn at jeg får tilgang til mørkerom, og jeg har en mengde gamle negativer, så to fluer i en smekk!
Prøv trykkeriet på UiO hvis du trenger å få renset pcen raskt, der har de garantert komprimert luft, og kanskje får du "låne" litt? Jeg var en tur på UiA og fikk tatt en rens på min maskin :).
Støvsuger pleier å hjelpe dersom du får løs dotten. Spesielt om du har et sånt smalt munnstykke til støvsugeren sånn at lufta får god fart. Prøv både over luft inntaket/vifta og "utblåsningen". Og du kan holde for det ene hullet mens du støvsuger over det andre for å få ekstra godt gjennomsug.
Om du åpner den for å rense bør du også sjekke at CPUen er godt skrudd fast. (Min løsna nemlig delvis etter kjøring til jobb daglig og da ble pc'en veldig raskt varm. Hjalp veldig å støvsuge og skru den godt til igjen.)
OG med katt eller tepper eller ullklær i huset så bør du A L D R I sette fra deg pc'en på golvet når den går... den suger nemlig inn all lo som beveger seg langs gulvet.
Photobscura
25-11-12, 11:06
Prøv trykkeriet på UiO hvis du trenger å få renset pcen raskt, der har de garantert komprimert luft, og kanskje får du "låne" litt? Jeg var en tur på UiA og fikk tatt en rens på min maskin :).
Trykkeriet? :confused: Er ikke noe trykkeri på på UiO, så vidt jeg vet? Hva tenker du på? Vi har jo Houston, men de jobber vel mest med systemer og sånn. Nå er det mulig jeg må skifte vifta også, skal som sagt få en kompis til å kikke på. :)
Photobscura
25-11-12, 11:09
Støvsuger pleier å hjelpe dersom du får løs dotten. Spesielt om du har et sånt smalt munnstykke til støvsugeren sånn at lufta får god fart. Prøv både over luft inntaket/vifta og "utblåsningen". Og du kan holde for det ene hullet mens du støvsuger over det andre for å få ekstra godt gjennomsug.
Om du åpner den for å rense bør du også sjekke at CPUen er godt skrudd fast. (Min løsna nemlig delvis etter kjøring til jobb daglig og da ble pc'en veldig raskt varm. Hjalp veldig å støvsuge og skru den godt til igjen.)
OG med katt eller tepper eller ullklær i huset så bør du A L D R I sette fra deg pc'en på golvet når den går... den suger nemlig inn all lo som beveger seg langs gulvet.
Har ikke noe smalt munnstykke, nei. Har faktisk kikka etter det, sånne kjempetynne munnstykker du kan sette på støvsugeren og gå over tastaturet med, men ikke funnet noe. Jeg støvsuger med spjeldet oppe i åpningene rundt vifta hver gang jeg støvsuger ellers, men det holder ikke. PC-en står alltid på et bord, og fraktes ikke noen steder. :) Det med CPU-en var et godt tips! :) (Særlig med tanke på at særlig dette med kræsj begynte etter at jeg fikk den igjen fra infocare ... :o)
Er det forresten noen som vet om man får kjøpt komprimert luft på Clas Ohlson? Eller Jernia, kanskje? Og koster det mye?
Hva med å besøke en venn med kompressor?
Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv .
Har ingen begrensninger på det. Drikker ofte rett før jeg legger meg, jeg. Da jeg var liten fikk jeg ikke lov til å drikke rett før jeg la meg. Ikke fordi jeg hadde et problem med det, men fordi moren min hadde et problem med det og trodde at det gjaldt alle.
Alle mine har jeg fått gratis på apoteket, det er teststrimlene som er dyre og du trenger resept til.
Trenger man resept på strimler nå? Jeg kjøpte strimler for to år siden. Hadde man resept så fikk man dem billigere. Men man fikk kjøpt dem uten resept.
Man får gratis blodsukkermålere på nettet, bare google abbot free style, og så følger det med teststrimler som BenteR sier.
Ikke nå lenger... Tror det var for mange lavkarbere som ville måle blodsukkret. ;) Nå må man ha diabetes for å få gratis.
Jeg regner med at du tenker på noe annet enn cpu siden det er prosessoren og står på en sokkel. Kanskje det er vifta PÅ cpuen du tenker på? Hvis den er vifteavkjølt da.
Jeg regner med at du tenker på noe annet enn cpu siden det er prosessoren og står på en sokkel. Kanskje det er vifta PÅ cpuen du tenker på? Hvis den er vifteavkjølt da.
Jeg tenker på CPU/prosessor, ja... Det var DEN som løsna hos meg. Husk at det som regel også er temperaturmåler koblet til CPU'en (og kjølepasta mellom CPU og sokkel for å lede bort varme) så om det svikter her vil viftene dras igang, selv om det ikke er egen CPU-vifte. Jeg har da gått ut ifra at vi snakker om bærbar her, og de har som regel ikke dedikerte cpu-vifter.
Photobscura
25-11-12, 11:41
Jeg har jo alt presisert at det er en bærbar. ;)
Trykkeriet? :confused: Er ikke noe trykkeri på på UiO, så vidt jeg vet? Hva tenker du på? Vi har jo Houston, men de jobber vel mest med systemer og sånn. Nå er det mulig jeg må skifte vifta også, skal som sagt få en kompis til å kikke på. :)
Ved HiT og UiA har de egne trykkerier, dvs der de lager egne kompendier, osv. Regner med at de har det på UiO også :).
Jeg har jo alt presisert at det er en bærbar. ;)
Det var ment som en forklaring, ikke et spørsmål.
TrillTrall
25-11-12, 15:01
Har ikke noe smalt munnstykke, nei. Har faktisk kikka etter det, sånne kjempetynne munnstykker du kan sette på støvsugeren og gå over tastaturet med, men ikke funnet noe. Jeg støvsuger med spjeldet oppe i åpningene rundt vifta hver gang jeg støvsuger ellers, men det holder ikke. PC-en står alltid på et bord, og fraktes ikke noen steder. :) Det med CPU-en var et godt tips! :) (Særlig med tanke på at særlig dette med kræsj begynte etter at jeg fikk den igjen fra infocare ... :o)
http://dustclub.inkclub.com/ProductListView.aspx?CtryNo=578&LangNo=47&Section=dammsugartillbeh%C3%B6r
Se om du finner noe her? Jeg kjøpte nylig sånn børste-munnstykke til min støvsuger, var i postkassa i løpet av 3-4 dager og det passa perfekt. :) Bare mål diameteren på røret på støvsugeren din og bestill rett størrelse.
Photobscura
25-11-12, 15:04
http://dustclub.inkclub.com/ProductListView.aspx?CtryNo=578&LangNo=47&Section=dammsugartillbeh%C3%B6r
Se om du finner noe her? Jeg kjøpte nylig sånn børste-munnstykke til min støvsuger, var i postkassa i løpet av 3-4 dager og det passa perfekt. :) Bare mål diameteren på røret på støvsugeren din og bestill rett størrelse.
Jeg har børstemunnstykke, men jeg trenger et munnstykke som er suuuupertynt i tilfelle. ;) Vil ikke inn i datamaskinen min med en sånn stor børste.
TrillTrall
25-11-12, 15:23
Jeg har børstemunnstykke, men jeg trenger et munnstykke som er suuuupertynt i tilfelle. ;) Vil ikke inn i datamaskinen min med en sånn stor børste.
Det er smale munnstykker også i den lenken jeg viste deg. :) Spørs hvor smalt du skal ha da...
Photobscura
25-11-12, 15:28
Det er smale munnstykker også i den lenken jeg viste deg. :) Spørs hvor smalt du skal ha da...
Som en penn, eller tynnere. ;) Har sett dem en gang i tida. Men det er en stund siden.
Har en liten kattepus (se profilbildet), som er snart 5 mnd. Hentet henne hos dyrebeskyttelsen her når hun var 3 mnd. inntil 2-3 uker siden var alt perfekt, hun virket storfornøyd og frisk. Men de siste 2-3 ukene har hun holdt på med noe som høres ut som uling, mye og ofte. Leker med henne, koser, etc. Hun får ordentlig mat, har tilgang på vann flere steder etc. Begynner å bli et problem da jeg jobber hjemmefra og hun er konstant i denne "ule-modusen", samtidig som hun hopper og spretter rundt arbeidspulten. Er en tur til veterinæren en ide? Eller burde jeg bare stenge henne ute fra kontoret når jeg jobber? Hjertet smelter jo helt når denne skapningen setter i sine lange såre ul...
P.S; vet ikke om dette er riktig tråd :confused:
Har en liten kattepus (se profilbildet), som er snart 5 mnd. Hentet henne hos dyrebeskyttelsen her når hun var 3 mnd. inntil 2-3 uker siden var alt perfekt, hun virket storfornøyd og frisk. Men de siste 2-3 ukene har hun holdt på med noe som høres ut som uling, mye og ofte. Leker med henne, koser, etc. Hun får ordentlig mat, har tilgang på vann flere steder etc. Begynner å bli et problem da jeg jobber hjemmefra og hun er konstant i denne "ule-modusen", samtidig som hun hopper og spretter rundt arbeidspulten. Er en tur til veterinæren en ide? Eller burde jeg bare stenge henne ute fra kontoret når jeg jobber? Hjertet smelter jo helt når denne skapningen setter i sine lange såre ul...
Tipper hun har blitt kjønnsmoden og har løpetid. I så fall bør du holde henne inne selv om hun gjerne vil ut, med mindre du VIL ha kattunger. ;)
Tipper hun har blitt kjønnsmoden og har løpetid. I så fall bør du holde henne inne selv om hun gjerne vil ut, med mindre du VIL ha kattunger. ;)
What Supera said! :cool:
TrillTrall
25-11-12, 22:44
Steriliser. Steriliser. Steriliser. IKKE la henne få et kull først, det er bare tull. Bestill time hos dyrlegen i morra.
Photobscura
25-11-12, 23:10
Hva de andre sa! Eller, aller helst kastrer! Det er vel det vanligste å gjøre med damekattene også det, nå?!
Signerer de andre; på tide og kastrere.
Vi kastrerte vår ca fem måneder gamle pusefrøken, også fra dyrebeskyttelsen, nå på mandag. Hun var frisk som ei fele allerede etter noen timer, og hadde man ikke sett det fine arret, ville man aldri trodd at hun ble kastrert, vaksinert og chippet for seks dager siden.
Lykke til!
TrillTrall
26-11-12, 06:23
Hva de andre sa! Eller, aller helst kastrer! Det er vel det vanligste å gjøre med damekattene også det, nå?!
Det heter noe annet enn kastrering og sterilisering når man tar hele stasen (livmor og eggstokker (?) og hele sulamitten), men jeg husker aldri ordet, men det var det jeg mente ja. :) Jeg tror ikke noen dyrleger bare kutter egglederne på hunnkatter, de tar alt, gjør de ikke det da?
Det heter noe annet enn kastrering og sterilisering når man tar hele stasen (livmor og eggstokker (?) og hele sulamitten), men jeg husker aldri ordet, men det var det jeg mente ja. :) Jeg tror ikke noen dyrleger bare kutter egglederne på hunnkatter, de tar alt, gjør de ikke det da?
Kutte egglederne = sterilisering
Fjerne hele sulamitten = kastrering
Jeg kastrerte hokatten min.
Vet noen om oppkrift på tova kjærestevotter ?
Har googlet, men fant bare en oppskrift på tova. Skal i garnbutikk på onsdag, så jeg spør der, men det kunne jo hende noen viste om noen.
Hun er innekatt til hun er sterilisert, som anbefales å gjøre mellom 6-9 mnd. Men ja, er hun kjønnsmoden nå så kan det være lurt å ta en telefon til veterinæren ihvertfall. Har forsåvidt lyst på kattunger, men ikke på en så ung katt, dessuten er det så mange små hos dyrebeskyttelsen rundt omkring. :) Takker masse for raske svar!
Photobscura
26-11-12, 08:23
Å kastrere betyr å fjerne forplantningorganene, eller hele sulamitten som du sier. ;)
wæææ, noen som kan minne meg på hvor jeg finner den fine nybegynner tråden? tror jeg har lest meg blind jeg altså, finner den ikke :/
wæææ, noen som kan minne meg på hvor jeg finner den fine nybegynner tråden? tror jeg har lest meg blind jeg altså, finner den ikke :/
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)
Den er ikke lett å finne altså :(
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)
Den er ikke lett å finne altså :(
Ahh tusen takk :) nå skal den legges i favoritter :D
Siden jeg begynte å jogge ca 10 minutter hver dag har jeg fått EKSTREMT vondt i høyre hofte/bekken. Noen som kan tenke seg hva det kommer av og hva jeg kan/bør gjøre med det? :|
Når du jogger eller etterpå?
TrillTrall
26-11-12, 12:43
Siden jeg begynte å jogge ca 10 minutter hver dag har jeg fått EKSTREMT vondt i høyre hofte/bekken. Noen som kan tenke seg hva det kommer av og hva jeg kan/bør gjøre med det? :|
Om jeg jogger på asfalt så blir høyre hofta mi sånn... Jeg må holde meg til grus, stier og gress.
Etterpå, for det meste.
Har du noen gang vært hos kiropraktor/ annen lege og fått sjekket at du ikke har ulik lengde på beina? (Alle har, men ikke alle har like mye forskjel.) Jeg har såpass ulik lengde at jeg til tider har hatt sånne hoftesmerter. Spesielt i perioder med (for) lite trening. Hos meg slår det mest ut når jeg går sakte på asfalt... Typisk shopping-gange. Så det unngås til lommebokas store glede. ;)
Jeg tror at jeg egentlig har et brukbart muskulært støtteapparat som fungerer bra med jevnlig trening, men i følge kiro så er jeg ikke skapt for jogging (det ignorerer jeg glatt siden jeg ikke har vondt av det lenger/nå).
Vel - jeg hadde sjekket det ifallfall dersom det vedvarer og ikke kjennes ut som vanlig stølhet. (Synes det er rart at du skal bi så støl ensidig om det ikke har en fysisk årsak.)
Har du noen gang vært hos kiropraktor/ annen lege og fått sjekket at du ikke har ulik lengde på beina? (Alle har, men ikke alle har like mye forskjel.) Jeg har såpass ulik lengde at jeg til tider har hatt sånne hoftesmerter. Spesielt i perioder med (for) lite trening. Hos meg slår det mest ut når jeg går sakte på asfalt... Typisk shopping-gange. Så det unngås tili lommebokas store glede. ;)
Jeg tror at jeg egentlig har et brukbart muskulært støtteapparat som fungerer bra med jevnlig trening, men i følge kiro så er jeg ikke skapt for jogging (det ignorerer jeg glatt siden jeg ikke har vondt av det lenger/nå).
Vel - jeg hadde sjekket det ifallfall dersom det vedvarer og ikke kjennes ut som vanlig stølhet. (Synes det er rart at du skal bi så støl ensidig om det ikke har en fysisk årsak.)
Gikk til kiropraktor for noen år tilbake, og synes egentlig det var bare noe tull. xD Men har også vært til ortoped. Ingen av de sa noe om ulik beinlengde. Men vi var vel alle ganske enige om at jeg er litt VEL plattfot. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.
...det kan jo også tenkes at jeg trenger bedre sko, men der vet jeg strengt tatt ikke hva jeg skal se etter en gang. :p
Kan høres litt ut som det jeg har pådratt meg, nemlig betennelse over trokanter major! (http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/bekken-hofte-lar/trokanterbursitt-12430.html?page=1)
Gikk til kiropraktor for noen år tilbake, og synes egentlig det var bare noe tull. xD Men har også vært til ortoped. Ingen av de sa noe om ulik beinlengde. Men vi var vel alle ganske enige om at jeg er litt VEL plattfot. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.
...det kan jo også tenkes at jeg trenger bedre sko, men der vet jeg strengt tatt ikke hva jeg skal se etter en gang. :p
Bedre sko?
Vil tro du trenger såler jeg :)
Hvis du er i overkant plattfot..
Jeg er ikke plattfot, men jeg går som en... Litt som en gakk gakk som går bortover ;)
Men fysioterapeut vil kunne gi deg svaret :)
Noen som har hørt om, eller prøvd ut kosttilskuddet Asea?
Kan høres litt ut som det jeg har pådratt meg, nemlig betennelse over trokanter major! (http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/bekken-hofte-lar/trokanterbursitt-12430.html?page=1)
Det samme fikk jeg og smerten kom alltid etter at joggeturen var over og var verst dagen etter. Måtte roe ned jogginga en periode til det gikk over. Passa også på og få sjekket sko og løpsteknikk i denne perioden. Viste seg at jeg hadde sko som ikke var helt optimale for meg og løpeteknikken var heller ikke helt på topp. Fikk vekk betennelsen, investerte i nye sko og finpussa teknikken. Har ikke hatt problemer etter det.
Etter symptombeskrivelsen så var det omtrent 50/50 som stemte og ikke stemte. Smertene er vel egentlig mer på innsiden enn utsiden. Uten at jeg kan så mye om anatomi, tror jeg at det er der bekkenet er. :p
Bedre sko?
Vil tro du trenger såler jeg :)
Hvis du er i overkant plattfot..
Jeg er ikke plattfot, men jeg går som en... Litt som en gakk gakk som går bortover ;)
Men fysioterapeut vil kunne gi deg svaret :)
Har gått med spesiallagde såler i 3,5 år uten at det har hatt noen virkning. Burde kanskje ha hatt de sålene kombinert med bedre sko. Skikkelig joggesko burde jeg vel ha uansett?
...selv står jeg mer som en klovn, med føttene pekende i hver sin retning. :D
Det samme fikk jeg og smerten kom alltid etter at joggeturen var over og var verst dagen etter. Måtte roe ned jogginga en periode til det gikk over. Passa også på og få sjekket sko og løpsteknikk i denne perioden. Viste seg at jeg hadde sko som ikke var helt optimale for meg og løpeteknikken var heller ikke helt på topp. Fikk vekk betennelsen, investerte i nye sko og finpussa teknikken. Har ikke hatt problemer etter det.
Det kan godt passe med min situasjon, ja. Tror kanskje jeg bør ta meg en tur til legen... igjen. Stakkars mann. Jeg var jo der nettopp, da jeg fikk råd om å jogge. :p
Skal du jogge en del MÅ du ha skikkelige joggesko og sjekke teknikken din, ellers vil du få belastningsskader med en gang. Du bør gå på Løplabbet om du har mulighet, der sjekker de pronering, buen i foten (plattfot) og hvordan du løper/går og deretter finner de sko som passer til deg som du får prøve på tredemøllen. Det koster litt, men det koster en del og få skader også.
Du sier ingenting om du løper ute eller på tredemølle. Dersom du løper inne, husk alltid at tredemøllen skal ha litt inklinasjon (incline - stigning) på 2-5% ellers vil belastningen på beina bli mer som å springe nedoverbakke. Har du mulighet, løp i terreng.
Edit: Du trenger ikke nødvendigvis medisinsk behandling for å bli kvitt en betennelse, men må roe ned en stund og kanskje bare kjøre jogging et par ganger i uka fremfor hver dag. Selv om det er bare 10 min kan det bli alt for mye
Har gått med spesiallagde såler i 3,5 år uten at det har hatt noen virkning. Burde kanskje ha hatt de sålene kombinert med bedre sko. Skikkelig joggesko burde jeg vel ha uansett?
...selv står jeg mer som en klovn, med føttene pekende i hver sin retning. :D
Charming ;)
Jeg går med beina innover etter en stund i tillegg..
Skal du jogge en del MÅ du ha skikkelige joggesko og sjekke teknikken din, ellers vil du få belastningsskader med en gang. Du bør gå på Løplabbet om du har mulighet, der sjekker de pronering, buen i foten (plattfot) og hvordan du løper/går og deretter finner de sko som passer til deg som du får prøve på tredemøllen. Det koster litt, men det koster en del og få skader også.
Du sier ingenting om du løper ute eller på tredemølle. Dersom du løper inne, husk alltid at tredemøllen skal ha litt inklinasjon (incline - stigning) på 2-5% ellers vil belastningen på beina bli mer som å springe nedoverbakke. Har du mulighet, løp i terreng.
Edit: Du trenger ikke nødvendigvis medisinsk behandling for å bli kvitt en betennelse, men må roe ned en stund og kanskje bare kjøre jogging et par ganger i uka fremfor hver dag. Selv om det er bare 10 min kan det bli alt for mye
Jeg løper rundt omkring i en park jeg. :p Vet ikke i hvor stor grad man kan kalle det terreng.... det er jo asfalt for det meste.
Er forsåvidt tilbake i Norge om 3 uker, så jeg kan jo ta turen innom Löplabbet da. Skjønt, det er jo litt irriterende å ikke kunne jogge i mellomtiden (oi, DET trodde jeg aldri jeg skulle høre meg selv si :p )
Takker så meget for mange gode råd!
Jeg løper rundt omkring i en park jeg. :p Vet ikke i hvor stor grad man kan kalle det terreng.... det er jo asfalt for det meste.
Er forsåvidt tilbake i Norge om 3 uker, så jeg kan jo ta turen innom Löplabbet da. Skjønt, det er jo litt irriterende å ikke kunne jogge i mellomtiden (oi, DET trodde jeg aldri jeg skulle høre meg selv si :p )
Du kan jo prøve en mer intervallbasert jogging - 2-3min jogg + 1 min gåing og så gjenta dette 3-4 ganger og kjenne om det gjør noen endring. Men stopp i tide. ;) Det er lett å pådraseg betennelser som er langvarige å kvitte seg med.
De må da ha noe tilsvarende Løplabbet i London ( så først nå at du er der :)), det som er viktig at du blir skikkelig testet på en tredemølle slik at de ser ganglag/pronering mm. Da må du kanskje på litt andre butikker enn en helt vanlig sportsbutikk. Er litt usikker på hvor, men det må da kunne gå ann å finne ut?? I mellomtiden kan du jo prøve med rask gange, er bedre enn ingenting ihvertfall til du finner ut av hva det er som plager deg og hvordan du skal behandle det. Noen ganger er det rett og slett godt for kroppen og få en pause lengre enn en dag og to, selv om de fleste "treningseksperter" ofte sier det motsatte :D
når jeg går sakte på asfalt... Typisk shopping-gange.
Oh, youre doing it all wrong! Shoppinggange er powerwalk i høyt tempo :D Må jo rekke over alt! :rolleyes:
Oh, youre doing it all wrong! Shoppinggange er powerwalk i høyt tempo :D Må jo rekke over alt! :rolleyes;:
:D Har -10 på stats i shopping og oppnår maks gult belte på privat shopping. Når det gjelder andre former for (større) innkjøp så har jeg +8 i informasjonsinnhenting/kvalitetsanalyse, +6 på prisobservanthet og 0 i pruteevne... :p
De må da ha noe tilsvarende Løplabbet i London ( så først nå at du er der :)), det som er viktig at du blir skikkelig testet på en tredemølle slik at de ser ganglag/pronering mm. Da må du kanskje på litt andre butikker enn en helt vanlig sportsbutikk. Er litt usikker på hvor, men det må da kunne gå ann å finne ut?? I mellomtiden kan du jo prøve med rask gange, er bedre enn ingenting ihvertfall til du finner ut av hva det er som plager deg og hvordan du skal behandle det. Noen ganger er det rett og slett godt for kroppen og få en pause lengre enn en dag og to, selv om de fleste "treningseksperter" ofte sier det motsatte :D
Har googlet litt og fant 'runnersneed' som har butikker flere steder i London, og tilbyr et samme som Löplabbet, så vidt jeg kan se. Enn så lenge skal jeg hvertfall ta noen dagers pause. Er jo ikke noe særlig å løpe rundt med smerter. Også er det jo litt dumt å bruke masse penger på sko om jeg får vondt av å løpe. :\
Har googlet litt og fant 'runnersneed' som har butikker flere steder i London, og tilbyr et samme som Löplabbet, så vidt jeg kan se. Enn så lenge skal jeg hvertfall ta noen dagers pause. Er jo ikke noe særlig å løpe rundt med smerter. Også er det jo litt dumt å bruke masse penger på sko om jeg får vondt av å løpe. :\
Jupp. Og når det gjelder sko er det - grovt sett - to ideologier... den ene mener at man trenger demping og korreksjon, den andre at foten trenger minst mulig fordi den i seg selv har fantastisk innebygget støtdemping som man hemmer gjennom å løpe med forøyede, og dempede hæler. Min erfaring er at det er bedre for meg med minimale sko. Har ikke vondt i beina med det, men jeg har returnert (og kastet) flere par sko i mellomdyr klasse fordi de ble vonde på føttene etter 2-4km. Med minimale sko er min erfaring at det blir lettere å løpe mer framover på foten, såfremt man tar det pent i starten og bygger opp musklene skikkelig. (Når det er sagt tror jeg gjerne at det finnes bein som trenger mer hjelp - men jeg tror ikke det gjelder 80-90% av mosjonistløperne. Vel, det er min mening. )
Jupp. Og når det gjelder sko er det - grovt sett - to ideologier... den ene mener at man trenger demping og korreksjon, den andre at foten trenger minst mulig fordi den i seg selv har fantastisk innebygget støtdemping som man hemmer gjennom å løpe med forøyede, og dempede hæler. Min erfaring er at det er bedre for meg med minimale sko. Har ikke vondt i beina med det, men jeg har returnert (og kastet) flere par sko i mellomdyr klasse fordi de ble vonde på føttene etter 2-4km. Med minimale sko er min erfaring at det blir lettere å løpe mer framover på foten, såfremt man tar det pent i starten og bygger opp musklene skikkelig. (Når det er sagt tror jeg gjerne at det finnes bein som trenger mer hjelp - men jeg tror ikke det gjelder 80-90% av mosjonistløperne. Vel, det er min mening. )
Godt å høre at jeg ikke er alene om å være "sko kaster"... Men eneste måte å finne ut om sånne er brukbar til din fot er jo stort sett å prøve ;)
Godt å høre at jeg ikke er alene om å være "sko kaster"... Men eneste måte å finne ut om sånne er brukbar til din fot er jo stort sett å prøve ;)
Jeg har fått kjøpt og levert tilbake sko etter 2-4 km på mølle. Da blir de ikke stygge under/inni (bare bruke gode sokker sånn at skoene ikke blir svette). Meeen... etter at jeg kjøpte bikila vibrams så har jegg ikke hatt fotsmerter.
På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?
Da er lårskivene innkjøpt og står og putrer i en Osso bucco inspirert gryte/suppe kombinert med en fransk oksegryte jeg fant på aperitif. Det lukter godt så langt.
Det så ut som om de hadde hatt kalveskank også da vi kjøpte lårskivene- så kanskje det blir testet neste gang.
Ikke noe "lurer på" i dag altså - bare en oppfølging siden jeg fikk svar da jeg lurte :p
synsegulla
27-11-12, 18:51
Har noen av dere erfaring med en såkalt TILT test?
Noen som har erfaring med hvordan Ullteppegarnet fra Sparkjøp tover, i sammenlikning med fx finull fra Rauma, Tove fra Sandnes eller Pt2 fra Tryving ?
Da er lårskivene innkjøpt og står og putrer i en Osso bucco inspirert gryte/suppe kombinert med en fransk oksegryte jeg fant på aperitif. Det lukter godt så langt.
Det så ut som om de hadde hatt kalveskank også da vi kjøpte lårskivene- så kanskje det blir testet neste gang.
Ikke noe "lurer på" i dag altså - bare en oppfølging siden jeg fikk svar da jeg lurte :p
åååååh, osso bucco er så godt!! :sikle:
Noen som har erfaring med hvordan Ullteppegarnet fra Sparkjøp tover, i sammenlikning med fx finull fra Rauma, Tove fra Sandnes eller Pt2 fra Tryving ?
Det tover kjempefint.
Har brukt det mye til toving og er faktisk et av favorittgarnene mine og tove.
Tover nokså likt finull fra Rauma (de andre to har jeg ikke testet) men er mye rimeligere :)
Det tover kjempefint.
Har brukt det mye til toving og er faktisk et av favorittgarnene mine og tove.
Tover nokså likt finull fra Rauma (de andre to har jeg ikke testet) men er mye rimeligere :)
Å supert BenteR, nå ble jeg glad. Har noen nøster, men vært redd for å prøve det. Tovet en gang Regnbuegarnet fra Sparkjøp, og det tovet altså så mye, så tøflene som skulle være str 36 i følge oppskriften kom ut passe til baby :eek:
Ha, ha. Da blir det strikking gitt.
Tusen takk :blomster:
Noen som vet hvorfor jeg ikke får opp skikkelig info på facebook veggen til noen jeg er venn med? Får liksom opp bilder, og hvem som er deres venner, men så kommer ikke nylige hendelser opp, det er altså tomt nedover. Hva er det som er galt?
Og så lurer jeg på hvorfor det kjennes som om jeg har sandkorn inne på øyet? Det begynner ofte på kvelden, og er ubehagelig når jeg blunker. Bruker briller fast for jeg er nærsynt. Det er veldig ekkelt med dette vonde i øyet.
Og så lurer jeg på hvorfor det kjennes som om jeg har sandkorn inne på øyet? Det begynner ofte på kvelden, og er ubehagelig når jeg blunker. Bruker briller fast for jeg er nærsynt. Det er veldig ekkelt med dette vonde i øyet.
Øyekatarr! Du må til legen og få resept på salve eller dråper før det blir (mye) verre. Dessuten er det supersmittsomt, husk å kaste all øyesminke du har brukt mens det har vært sånn.
Noen som vet hvorfor jeg ikke får opp skikkelig info på facebook veggen til noen jeg er venn med? Får liksom opp bilder, og hvem som er deres venner, men så kommer ikke nylige hendelser opp, det er altså tomt nedover. Hva er det som er galt?
Vil tro at vedkommende ikke har veggen sin som synlig?
Eller at du er blokkert på noe vis?
Virker hvertfall mest logisk :)
Øyekatarr! Du må til legen og få resept på salve eller dråper før det blir (mye) verre. Dessuten er det supersmittsomt, husk å kaste all øyesminke du har brukt mens det har vært sånn.
Huff da. Har faktisk følt at jeg væsker litt i øynene, men når jeg ser etter så ser jeg ikke noe gugg eller rødt.
Vil tro at vedkommende ikke har veggen sin som synlig?
Eller at du er blokkert på noe vis?
Virker hvertfall mest logisk :)
riktig. vedkommende har enten gjort innstillingene sine slik at noen (eller ingen) ser veggen. eller vedkommende har blokkert Kanskje.
riktig. vedkommende har enten gjort innstillingene sine slik at noen (eller ingen) ser veggen. eller vedkommende har blokkert Kanskje.
Hm, veldig rart. Dette er jo bl.a to veninner. :confused: dette må jeg finne ut av
Hm, veldig rart. Dette er jo bl.a to veninner. :confused: dette må jeg finne ut av
Anbefaler da å spørre dem, ikke sikkert det bare gjelder deg ;) kan være fler ;)
@Kanskje: Du kan gå inn ved siden av noe av det du ser på veggen og klikke på en pil der (har ikke FB åpent foran meg så det får bli en slik forklaring). Da du der trykker hide får du muligheten "change what updates you see ..." - der kan du da velge om du vil se alt, noe eller ingenting fra den personen. Kan være at det er den innstillingen du må forandre. Det er en grei måte å regulere hvor mye "spam" man får fra folk som er racere på FB ;)
Huff da. Har faktisk følt at jeg væsker litt i øynene, men når jeg ser etter så ser jeg ikke noe gugg eller rødt.
Fått øyesalve/dråper ... litt ubehagelig å ha innpå, men satser på at det hjelper. Øyet var ikke veldig betennt ,men litt hovent, og rødt. Og så svir det og jeg har sand følelse. Og siden jeg besøkte noen som hadde betennelse for et par uker siden, så ble det behandling. Håper det hjelper :-) Takk for rådet om å søke lege.
Må all sminke jeg har brukt kastes nå da?
@Kanskje: Du kan gå inn ved siden av noe av det du ser på veggen og klikke på en pil der (har ikke FB åpent foran meg så det får bli en slik forklaring). Da du der trykker hide får du muligheten "change what updates you see ..." - der kan du da velge om du vil se alt, noe eller ingenting fra den personen. Kan være at det er den innstillingen du må forandre. Det er en grei måte å regulere hvor mye "spam" man får fra folk som er racere på FB ;)
Finner ingen piler jeg:confused:
Photobscura
28-11-12, 17:41
Dette gjelder bare hva du ser på din egen newsfeed, ikke hva du ser på selve veggen til vedkommende, det er det h*n som styrer. Men Kanskje, ser du at vedkommende legger ut statuser/bilder/lenker etc? Kanskje denne personen rett og slett aldri poster noe.
Jeg vet ellers om flere som blokker enkelte funksjoner, som posting på egen vegg o.l., men det er stort sett for alle. Jeg tenker i alle fall at man skal ha en god grunn til å blokkere for enkeltpersoner. (Som jeg har, for enkelte eldre slektninger som har en tendens til å slarve og trekke egne, gjerne noe underlige, konklusjoner over ting. ;))
Jeg er nok definitivt blant de som trenger demping og støtte både her og der. :P Gikk til noen som tilsvarer Löplabbet her i London i dag. Fikk prøvd joggesko på tredemølle og sett bilder av løpingen min. Plattfot med stor p. :p Så... nå har jeg joggesko som er overraskende behagelige. Happy ending (forhåpentligvis)
Fått øyesalve/dråper ... litt ubehagelig å ha innpå, men satser på at det hjelper. Øyet var ikke veldig betennt ,men litt hovent, og rødt. Og så svir det og jeg har sand følelse. Og siden jeg besøkte noen som hadde betennelse for et par uker siden, så ble det behandling. Håper det hjelper :-) Takk for rådet om å søke lege.
Må all sminke jeg har brukt kastes nå da?
Om det er katarr - JA. Ellers kommer du til å smitte deg selv på nytt og på nytt. Og ikke bruk sminke mens du har betennelsen!!
Jeg er nok definitivt blant de som trenger demping og støtte både her og der. :P Gikk til noen som tilsvarer Löplabbet her i London i dag. Fikk prøvd joggesko på tredemølle og sett bilder av løpingen min. Plattfot med stor p. :p Så... nå har jeg joggesko som er overraskende behagelige. Happy ending (forhåpentligvis)
Glimrende! Håper at du får stor glede av å bruke dem framover. :)
Hvordan får jeg ren og blank messing?
Og hvordan får jeg bort flekker av stearin på speilfat? Blir bare gnidd utover og ikke pent.
Hvordan får jeg ren og blank messing?
Og hvordan får jeg bort flekker av stearin på speilfat? Blir bare gnidd utover og ikke pent.
Messing aner jeg ingenting om, men speilfatet holder du under varmt vann så skal det løsne :)
Uhrm. Jeg har aldri skåldet (skoldet?) mandler før, og lurer på hvor lang tid det tar før de er tørre når de ligger spredt på brett? Ca? Og, skal de smake annerledes etter å ha vært i kokvannet? :o
Uhrm. Jeg har aldri skåldet (skoldet?) mandler før, og lurer på hvor lang tid det tar før de er tørre når de ligger spredt på brett? Ca? Og, skal de smake annerledes etter å ha vært i kokvannet? :o
De smaker ganske annerledes, syns jeg, men er fortsatt veldig gode!:)
De tørker liksom ikke helt igjen på en måte. Jeg pleier aldri tørke mandlene mer enn kanskje over natten på benken. Ofte går de rett fra skolding til kvern til kransekake og aldri har noen klaget på hverken kransekaken eller marsipanen jeg lager. ;)
Supre greier, kitt! Da blir de nok fine til i morra. I dag er det ikke nok ork til å gjøre stort annet enn å lime pepperkakehus :D Tenkte jeg skulle forsøke Fristende Lavkarbos pepperkaker nemlig :) De skal det være skåldete mandler i.
Kan noen fortelle meg det perfekte blandingsforholdet for melis og vann når jeg skal sette sammen pepperkakehus? Helst i gram/ml/dl, ikke 1:9 osv :o
Kan noen fortelle meg det perfekte blandingsforholdet for melis og vann når jeg skal sette sammen pepperkakehus? Helst i gram/ml/dl, ikke 1:9 osv :o
Mener det ligger i sintef sine byggforskrifter for pepperkakehus:
http://www.sintef.no/Byggforsk/Nyheter/Nye-losninger-for-barekraftige-pepperkakehus/
Selve forskriftene: http://www.sintef.no/upload/Byggforsk/Fagartikler/Spiselige%20byggverk%20Pepperkakehus%202012.pdf
:D
Dang! Det hadde jeg glemt :lol: Takk :)
naaai. ingenting om melis som jeg klarte å finne!
Kan noen fortelle meg det perfekte blandingsforholdet for melis og vann når jeg skal sette sammen pepperkakehus? Helst i gram/ml/dl, ikke 1:9 osv :oMen skal du lime sammen huset bare med melis og vann?
Vi har alltid brukt smeltet sukker til det, og til dekorasjon på pepperkaker bruker vi eggehvite og melis. Har ikke mengdeforhold, bare blander til det virker passe stivt og prøver litt, evt kan man ta i litt vann hvis det blir for stivt ...
Vet ikke om det var til noen hjelp jeg :p
Ja, jeg vil ikke bruke sukker. Jeg har litt dårlig erfaring, dvs brannskader :o DEt er bare et sånn standard byggesett man får kjøpt i butikken, så det er ikke store greiene.
Satte forresten sammen dette (http://i.imgur.com/Fq4LK.jpg) med melisglasur, så da skal nok det lille byggesettet også gå. Problemet er at det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor mye av hva etc.
Limer man ikke sammen med sånt brunt kliss det blir ved å smelte sukker ?
Og pynter med melisen?
Ja, jeg vil ikke bruke sukker. Jeg har litt dårlig erfaring, dvs brannskader :o DEt er bare et sånn standard byggesett man får kjøpt i butikken, så det er ikke store greiene.
Satte forresten sammen dette (http://i.imgur.com/Fq4LK.jpg) med melisglasur, så da skal nok det lille byggesettet også gå. Problemet er at det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor mye av hva etc.Uff da :o
Men melis og eggehvite er i alle fall et tips, det blir mer solid også. Bare bland til det blir sånn passe konsistens til at du får smurt det på uten at det faller av fordi det er for tørt eller renner fordi det er for vått :)
Uff da :o
Men melis og eggehvite er i alle fall et tips, det blir mer solid også :ja:
åh, smart!
Uff da :o
Men melis og eggehvite er i alle fall et tips, det blir mer solid også :ja:
Enig med Huldr, melis og eggehvite er tingen. Det limer knallgodt.
Er det man pynter kransekake med, og du vet jo hvor godt det sitter ;)
naaai. ingenting om melis som jeg klarte å finne!
Jooooda:
Glasurblanding til dekor: 4 dl siktet melis + 1 eggehvite
+ 1 ts sitronsaft
2. spalte side 5.
Som kjent må forskriftene leses nøye. ;)
vi har alltid brukt melis og eggehvite, og sper ut med litt vann om det blir for tykt. aldri likt knekk. ei barndomsveninne hadde alltid knekk på sitt pepperkakehus.
for det første var det ikke godt, for det andre var det umulig å knuse, og derfor klin umulig å spise uten å være redd for tenna...
Jooooda:
2. spalte side 5.
Som kjent må forskriftene leses nøye. ;)
Jaa, men i forskriftene står det også at smeltet sukker skal brukes til montering, og melisen til dekor ;)
Da jeg satte sammen det huset jeg linka til så oppdaget jeg at det gjerne er en forskjell på melisblandingen man bruker til montering og dekor. Og det er Monteringsmelisen jeg trenger hjelp til :P
vi har alltid brukt melis og eggehvite, og sper ut med litt vann om det blir for tykt. aldri likt knekk. ei barndomsveninne hadde alltid knekk på sitt pepperkakehus.
for det første var det ikke godt, for det andre var det umulig å knuse, og derfor klin umulig å spise uten å være redd for tenna...Åhh, for meg er det ikke pepperkakehus uten knekk! :love: Sammen med Nonstop og litt glasur ... og støvet som har lagt seg på huset gjennom jula :p
Men man må jo være litt sparsom med sukkeret, sånn at det ikke blir altfor mye og hardt selvsagt :ja: Og knusinga skal skje med hammer, et skikkelig kræsj :D
Jaa, men i forskriftene står det også at smeltet sukker skal brukes til montering, og melisen til dekor ;)
Da jeg satte sammen det huset jeg linka til så oppdaget jeg at det gjerne er en forskjell på melisblandingen man bruker til montering og dekor. Og det er Monteringsmelisen jeg trenger hjelp til :P
Hmm... pokker.
Man monterer selvsagt pepperkakehus med knekk: smeltet sukker, glovarmt og farlig,
Og så pynter man med melis,
Man monterer selvsagt pepperkakehus med knekk: smeltet sukker, glovarmt og farlig,
Og så pynter man med melis,
:ja::ja::ja:
http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=1349&albumid=227&dl=1240762259&thumb=1
Jeg har heller aldri likt å montere pepperkakehus med knekk. Hardt og gjør huset nesten uspiselig etterpå. Med melis kan man spise hele huset etterpå. :) Bruker du vanlig melis eller sukrinmelis?
Ett spørsmål fra meg til hele tråden, har noen prøvd å bruke sukrinmelis og eggehvite til lim eller dekor?
bruker vanlig melis! jeg spiser ikke huset likevel etterpå. det får sambo gjøre! gidder ikke bruke den dyre sukrinmelisen på dette :o
bruker vanlig melis! jeg spiser ikke huset likevel etterpå. det får sambo gjøre! gidder ikke bruke den dyre sukrinmelisen på dette :o
Vet at flere som IKKE spiser husene rett og slett bruker smeltelim... Enklere enn knekk iallfall.
Noen som har funnet en grei pepperkakeliknende glutenfri oppskrift som kan brukes til bygging, forresten?
Noen som vet om noen man har i huset som kan brukes for å få messing blankere? Ser at stakene jeg pleier sette frem til jul ikke er noe pene lenger
Noen som vet om noen man har i huset som kan brukes for å få messing blankere? Ser at stakene jeg pleier sette frem til jul ikke er noe pene lenger
Ketchup, sitronsyre eller cola!
(Smør i ketchup, pakk inn i en pose, legg varmt, la virke en time eller to. Kan også brukes som "pussemiddel". )
La messingen ligge i edikk og zalovann i oppvaskkummen:) (1dl 35% edikk og noen spruter zalo og varmt vann;))
Gloria pulver (rød boks med hvit skrift) blandes med en liten dæsj zalo til en bløt masse. Smør på, gni litt og skyll av. Blir veldig bra av det :)
Takk folkens :-) da er det håp om blankt resultat
PC'n min har kræsja flere ganger de siste to dagene. Jeg sølte vann i tastaturet for et par uker siden, kan det være derfor og hva kan jeg i tilfelle gjøre med det? :hjelp:
1) slutte å drikke vann ved pc-en (kaffe går helt fint!) 2) uhm, aner ikke. :D
Hva er den beste marsipan-oppskriften som ligger her inne ?
Husker ikke hvilken jeg brukte i fjor, men jeg var ikke heeeelt fornøyd :o
Hva er den beste marsipan-oppskriften som ligger her inne ?
Husker ikke hvilken jeg brukte i fjor, men jeg var ikke heeeelt fornøyd :o
men hva om du uten at du vet det får tips om fjorårets og uvitende lager den? o_O
men hva om du uten at du vet det får tips om fjorårets og uvitende lager den? o_O
Da blir det krise i heimen :eek::p
Da blir det krise i heimen :eek::p
Marsipankriser er skummelt:p
Marsipankriser er skummelt:p
:ja:
Vi er glad i marsipan begge 2, men jeg var ikke helt fornøyd med den i fjor. Satser igjen i år, men uansett så tenker jeg å lage troika-konfekt, og da spiller ikke marsipanen SÅ stor rolle som hvis jeg skal spise den naturell ;)
PC'n min har kræsja flere ganger de siste to dagene. Jeg sølte vann i tastaturet for et par uker siden, kan det være derfor og hva kan jeg i tilfelle gjøre med det? :hjelp:
Laptop med vann i tastaturet? Da er du heldig at det bare var vann....
1) Slutt å bruke den før du er sikker på at den er HELT TØRR, OVERALT
2) La den bo på varmekablene en uke, eller i (tørr-)badstua noen timer, eller på det laveste varmluften (må være under 50 grader) i stekovnen med døra på gløtt i flere timer. (Mer risikabelt, men kan fungere - jeg berget samsungtelefonen min på denne måte etter at den falt i badekaret - spiller ny). Om batteriet kan tas ut så gjør det først.
Vann kan lede strøm der hvor strøm ikke skal ledes, og grille hovedkortet, så derfor bør du ikke bruke den før den er helt tørr igjen.
er det noen her inne som har lagd lavkarbo smultringer som ble vellykkede?
Hvorfor får man så utrolig lyst på drittmat når man er fyllesjuk...:o
Laptop med vann i tastaturet? Da er du heldig at det bare var vann....
1) Slutt å bruke den før du er sikker på at den er HELT TØRR, OVERALT
2) La den bo på varmekablene en uke, eller i (tørr-)badstua noen timer, eller på det laveste varmluften (må være under 50 grader) i stekovnen med døra på gløtt i flere timer. (Mer risikabelt, men kan fungere - jeg berget samsungtelefonen min på denne måte etter at den falt i badekaret - spiller ny). Om batteriet kan tas ut så gjør det først.
Vann kan lede strøm der hvor strøm ikke skal ledes, og grille hovedkortet, så derfor bør du ikke bruke den før den er helt tørr igjen.Den er nok tørr igjen, det er altså en stund siden :). Men jeg tenkte på om noe kan ha korrodert eller noe slikt. Maskina har fusket før også, så jeg har tenkt på å sende den inn til reklamasjon. Men hvis kræsjene kan skyldes vannet er det jo ikke reklamasjonsgrunn. Før har den bare slått seg av, nå har jeg fått blåskjerm et par ganger ...
De verste er at nå har telefonen min begynt å slå seg av også :rolleyes:
Den er nok tørr igjen, det er altså en stund siden :). Men jeg tenkte på om noe kan ha korrodert eller noe slikt. Maskina har fusket før også, så jeg har tenkt på å sende den inn til reklamasjon. Men hvis kræsjene kan skyldes vannet er det jo ikke reklamasjonsgrunn. Før har den bare slått seg av, nå har jeg fått blåskjerm et par ganger ...
De verste er at nå har telefonen min begynt å slå seg av også :rolleyes:
Du kan ha fått overledning dersom den ble brukt før den var komplett tørr. Men blåskjermen kan også ha andre årsaker. Vanskelig å stille korrekt diagnose på avstand. :)
Du kan ha fått overledning dersom den ble brukt før den var komplett tørr. Men blåskjermen kan også ha andre årsaker. Vanskelig å stille korrekt diagnose på avstand. :)Nei for all del, forventer jo ikke det. Lurte egentlig bare på om det kunne være en sammenheng, men overledning høres jo litt skummelt ut ...
Photobscura
01-12-12, 16:16
Tror nok ganske sikkert reklamasjonsretten utgår når skaden er selvforskyldt. :( Jeg har imidlertid ramlet over en søt liten pc-sjappe i Trondheimsveien 42 som heter Dataservice express (rett ved Lakkegata-trikkestoppen). Tror de er ganske billige, de åpna en skrue for meg gratis her om dagen. :p (Og ettersom HP er helt umulig å åpne for å fjerne støv uten å fjerne ABSOLUTT alt og ha litt over middels peil på hardware for å sette sammen igjen, skal jeg levere den inn der nå, tenkte jeg). Kan være verdt å sjekke ut?!
Jeg lurer på noe jeg også! Jeg har igjen kjøpt en umerket plante på Rema 1000. Noen som kjenner igjen denne?:
Tror nok ganske sikkert reklamasjonsretten utgår når skaden er selvforskyldt. :( Jeg har imidlertid ramlet over en søt liten pc-sjappe i Trondheimsveien 42 som heter Dataservice express (rett ved Lakkegata-trikkestoppen). Tror de er ganske billige, de åpna en skrue for meg gratis her om dagen. :p (Og ettersom HP er helt umulig å åpne for å fjerne støv uten å fjerne ABSOLUTT alt og ha litt over middels peil på hardware for å sette sammen igjen, skal jeg levere den inn der nå, tenkte jeg). Kan være verdt å sjekke ut?!
Jeg lurer på noe jeg også! Jeg har igjen kjøpt en umerket plante på Rema 1000. Noen som kjenner igjen denne?:Nei, ikke hvis det er selvforskyldt, men siden maskina har vært trøblete fra før er det jo slett ikke sikkert det har noen sammenheng med vannsølet, så jeg ville høre her om det kunne ha det. Men jeg tenkte på det å ta den med et sted og få den åpnet, tenkte på å spørre deg faktisk siden jeg har sett du har skrevet noe om det tidligere i tråden. Tusen takk :suss:
Photobscura
01-12-12, 16:35
Nei, ikke hvis det er selvforskyldt, men siden maskina har vært trøblete fra før er det jo slett ikke sikkert det har noen sammenheng med vannsølet, så jeg ville høre her om det kunne ha det. Men jeg tenkte på det å ta den med et sted og få den åpnet, tenkte på å spørre deg faktisk siden jeg har sett du har skrevet noe om det tidligere i tråden. Tusen takk :suss:
Aha! Da skjønner jeg. Har ellers lest såpass som at den vanligste grunnen til at en maskin går varm og krasjer, er fordi det er for mye støv inne i den sånn at vifta sliter med ventilasjonen. Med en i overkant hårete katt i huset, er det kanskje ekstra aktuelt for meg. Men det kan være verdt å sjekke! :) Tror de tar 300 kr for en diagnostisering?!
Og, bare hyggelig! :suss:
Aha! Da skjønner jeg. Har ellers lest såpass som at den vanligste grunnen til at en maskin går varm og krasjer, er fordi det er for mye støv inne i den sånn at vifta sliter med ventilasjonen. Med en i overkant hårete katt i huset, er det kanskje ekstra aktuelt for meg. Men det kan være verdt å sjekke! :) Tror de tar 300 kr for en diagnostisering?!
Og, bare hyggelig! :suss:Ja, nettopp! :) Det var jo det du skrev om, ja. Tror nok kanskje støv kan være en aktuell årsak her også ... :_plystre: Nå er jeg ikke sikker på om maskina gikk varm eller hva, den virket ikke spesielt varm ... Men sikkert lurt å sjekke! :ja: 300 kr er jo ikke ille.
Jeg har sett sånn plante før forresten, men neimen om jeg husker hva den heter ...
Jeg lurer på noe jeg også! Jeg har igjen kjøpt en umerket plante på Rema 1000. Noen som kjenner igjen denne?:
Ser ut som en Syngonium....?
Jeg har sett sånn plante før forresten, men neimen om jeg husker hva den heter ...Jo, forresten, kan det være en type elefantøre?
Litt lite bilde, men ...
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/D370FBB6DE6A6BB7C12569E5005B9480/$file/57.jpg
Photobscura
01-12-12, 17:13
Ser ut som en Syngonium....?
Jo, forresten, kan det være en type elefantøre?
Litt lite bilde, men ...
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/D370FBB6DE6A6BB7C12569E5005B9480/$file/57.jpg
Hmmm ... Begge ligner, forsåvidt! Men etter litt forskning fant jeg ut at det nok ikke er elefantøre (eller colocasia, som det faktisk heter! :D), men en standard syngonium, visstnok kalt "white butterfly". :D Som denne her! (http://www.agristarts.com/htm/ts_pages/syngonium_whitebutterfly.htm)
Forstår jeg det riktig som at den trives best i ca skygge ...? Nå står den i vinduet.
Hmmm ... Begge ligner, forsåvidt! Men etter litt forskning fant jeg ut at det nok ikke er elefantøre (eller colocasia, som det faktisk heter! :D), men en standard syngonium, visstnok kalt "white butterfly". :D Som denne her! (http://www.agristarts.com/htm/ts_pages/syngonium_whitebutterfly.htm)
Forstår jeg det riktig som at den trives best i ca skygge ...? Nå står den i vinduet.Hehe, der avslørte du latskapen min ;) Jeg fant navnet elefantøre på flere plantearter da jeg googlet, skjønner du ... Eller kanskje det var bare to. Men er glad jeg kom på navnet i alle fall, for de er så fine! :love: *ønske seg*
Photobscura
01-12-12, 17:20
Hehe, der avslørte du latskapen min ;) Jeg fant navnet elefantøre på flere plantearter da jeg googlet, skjønner du ... Eller kanskje det var bare to. Men er glad jeg kom på navnet i alle fall, for de er så fine! :love: *ønske seg*
Og jeg har lyst på elefantfot! Dé røttene! :D Men de får man nok ikke til 25 kroner på Rema 1000. :cool:
Og jeg har lyst på elefantfot! Dé røttene! :D Men de får man nok ikke til 25 kroner på Rema 1000. :cool:Ja, de er kule! Hadde en sånn en gang. En liten utgave kan det vel hende du finner på Rema :)
Photobscura
01-12-12, 17:39
Ja, de er kule! Hadde en sånn en gang. En liten utgave kan det vel hende du finner på Rema :)
Har ikke sett noen så langt ...! Men er på utkikk, ja! Tenke seg til, jeg klarer (forhåpentligvis :D) å holde liv i fire potteplanter, så langt! Klart, det er ingenting i mot antallet jeg har prestert å ta livet av opp igjennom, men getting better! :D
er det noen her inne som har lagd lavkarbo smultringer som ble vellykkede?
Siterer denne fordi jeg lurer på det samme. Åh, la det finnes *krysse fingrene*
Photobscura
01-12-12, 18:01
Siterer denne fordi jeg lurer på det samme. Åh, la det finnes *krysse fingrene*
Det er jo bare å google, det! Fantes ikke mye smultringer, men fant denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36574). Og jeg vet at do/doughnuts ikke er det samme som smultringer, men det vil jo egentlig ikke mel- og sukkerfrie bli, heller, men denne (http://www.foodiefiasco.com/2012/04/07/all-for-one-low-carb-krispy-kreme-donuts/) ser jo ok ut?!
Uansett er jo cluet med smultringer at de skal kokes i smult, da! Smult er en type svinefett som man får kjøpt i butikken, for de ikke opplyste. :) (Jeg visste f.eks. ikke dette da jeg var vegetarianer, og kjøpte en pose smultringer fra den årlige julesmultringbua i Trysil år etter år. :cool:)
(Jeg visste f.eks. ikke dette da jeg var vegetarianer, og kjøpte en pose smultringer fra den årlige julesmultringbua i Trysil år etter år. :cool:)
:lol: Fantastisk :D
Men takk! Skal sjekke ut linkene :=
Photobscura
01-12-12, 19:20
:lol: Fantastisk :D
Men takk! Skal sjekke ut linkene :=
Jaggu glad jeg aldri har likt vingummi, sånn sett! :D
Forstår jeg det riktig som at den trives best i ca skygge ...? Nå står den i vinduet.
La den stå i vinduet du. Skygge betyr først og fremst at den ikke skal ha direkte sol (her i landet gjelder det bare vår/sommer). Her i landet er det jo ganske så mørkt på vinteren og bare et vindu vil gi nok lys. Dersom det kommer sol på den sånn mellom april til august/sept kan du flytte den til et annet vindu, litt inn i rommet eller sette opp skjerming.
Photobscura
02-12-12, 11:52
La den stå i vinduet du. Skygge betyr først og fremst at den ikke skal ha direkte sol (her i landet gjelder det bare vår/sommer). Her i landet er det jo ganske så mørkt på vinteren og bare et vindu vil gi nok lys. Dersom det kommer sol på den sånn mellom april til august/sept kan du flytte den til et annet vindu, litt inn i rommet eller sette opp skjerming.
Takker! :) Hvordan er den i forhold til vanning?
Takker! :) Hvordan er den i forhold til vanning?
kan tørke lett ut. Vann den da skikkelig opp til den ikke trekker mer, ikke småskvett hele tiden :D
Photobscura
02-12-12, 12:42
kan tørke lett ut. Vann den da skikkelig opp til den ikke trekker mer, ikke småskvett hele tiden :D
Hjertelig takk! Jeg trenger all den hjelpen jeg kan få når det kommer til potteplanter, altså. ;)
- jeg lurer på hvor syla mi er................
Vaffeljernet som var borte for en stund siden, har nå kommet til rette. Det lå plutselig på plassen sin på hylla i kjelleren :eek:
Betyr det at jeg har smånisser som driver ap med meg :confused:
Noen som vet hvilken kapsel til Dolce Gusto som minner mest om "vanlig kaffe" , f.eks de røde posene fra Friele til vanlig kaffetrakter? Lurer på hva jeg skal kjøpe inn og tilby mine foreldre som drikker denne kaffen. Jeg har absolutt ikke greie på ren kaffe, så da blir det dumt å kjøpe inn mange forskjellige.
Noen som vet hvilken kapsel til Dolce Gusto som minner mest om "vanlig kaffe" , f.eks de røde posene fra Friele til vanlig kaffetrakter? Lurer på hva jeg skal kjøpe inn og tilby mine foreldre som drikker denne kaffen. Jeg har absolutt ikke greie på ren kaffe, så da blir det dumt å kjøpe inn mange forskjellige.
Rød Zoege bruker vi i stedet for traktekaffe :)
Og jeg har lyst på elefantfot! Dé røttene! :D Men de får man nok ikke til 25 kroner på Rema 1000. :cool:
Veldig ofte kan man finne sånne med 3 klumper i potta til 30-40kr. Om man steller pent med disse og setter dem i hver sin potte (og holder kattene borte fra dem) så kan de bli riktig store med årene.
Når jeg er hjemme hos mine foreldre og deres Dolce Gusto-maskin drikker jeg den grønne kapselen som heter Aroma. Den er rund og mild og veldig "vanlig" kaffe.
- jeg lurer på hvor syla mi er................
Vaffeljernet som var borte for en stund siden, har nå kommet til rette. Det lå plutselig på plassen sin på hylla i kjelleren :eek:
Betyr det at jeg har smånisser som driver ap med meg :confused:
Du får sjekke om syla ligger der den skal. :p
Du får sjekke om syla ligger der den skal. :p
Ikke foreløpig - men nå har jeg mista gubben også :eek::eek::eek:
Ikke foreløpig - men nå har jeg mista gubben også :eek::eek::eek:
:eek:
:eek:
Noen har nissan bort :eek:
Noen har nissan bort :eek:
:w00t: Tviholder på mannen min her:D
:w00t: Tviholder på mannen min her:D
Jeg la min sånn for sikkerhets skyld :p
Noen som vet hva som er for lavt blodtrykk?
Har vært pjuskete både i går og i dag og sjekket. 72/45 første gangen og femten minutt senere 71/52
Så lavt tror jeg ikke jeg har hatt tidligere. Målingene ble tatt mens jeg satt (og hadde sittet i ro ei god stund)
Har vært pjuskete både i går og i dag og sjekket. 72/45 første gangen og femten minutt senere 71/52
Så lavt tror jeg ikke jeg har hatt tidligere. Målingene ble tatt mens jeg satt (og hadde sittet i ro ei god stund)
Vet ikke så veldig mye om dette, men vet i hvert fall at det ikke er normalt med så lavt brlodtrykk BenteR.
Les litt her (http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa3968840_blodtrykk.html).
Takk; får knaske lakrisrot og se om det hjelper.
Hjertet er sterkt og friskt sies det, men det er plagsomt når man svimler sånn.
Dette er ekstremt lavt og jeg syns du bør snakke med legen om det allerede i dag!
Vekten går ufrivillig ned og blodtrykket ville fått en hvilken som helst monitor til å pipe lenge og vel!!!:eek:
Drikker du nok? Får i deg nok salt?
Lavt blodtrykk er jo sjelden farlig i seg selv, men det er mer hvorfor du ligger så innmari lavt jeg blir bekymret for! Særlig i tillegg til vekten som bare går nedover!
http://www.vektoperasjon.no/forum/images/smilies/storklem.gif
Jeg spør her også! Er det noen som har konkrete-ish forslag til bøker til ei jente på ni år? Hun er aktiv med alt mulig (sporty familie) og maler og tegner mye. Jeg har tenkt på kanskje noen teknikkbøker osv, men jeg er usikker på om hun kanskje er litt for ung enda.
Jeg spør her også! Er det noen som har konkrete-ish forslag til bøker til ei jente på ni år? Hun er aktiv med alt mulig (sporty familie) og maler og tegner mye. Jeg har tenkt på kanskje noen teknikkbøker osv, men jeg er usikker på om hun kanskje er litt for ung enda.
Kanskje du kan finne noe her?
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?sok=tegning&order=DESC&side=0&fasett=aldersgruppe^Ungdom
Søket fungerer sånn at du skan bruke søkeord i toppen (f.eks tegning) og så avgrense til norsk og aldersgruppe i venstre kolonne etterpå... Mulig du skjønte det, men jeg køla en stund før jeg forsto.
Hei BenteR
Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en tur til legen:)
Dette blodtrykket er,som du vet,lavt og det må være en årsak til at det blir slik.
Synes det ville vært naturlig å diskutere med legen om det kan være Pga.Medisiner du tar feks?
Med så lavt trykk må man være litt forsiktig med å reise seg fort fra liggende stilling, så man ikke går i gulvet.
Kanskje du kan finne noe her?
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?sok=tegning&order=DESC&side=0&fasett=aldersgruppe^Ungdom (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?sok=tegning&order=DESC&side=0&fasett=aldersgruppe%5EUngdom)
Søket fungerer sånn at du skan bruke søkeord i toppen (f.eks tegning) og så avgrense til norsk og aldersgruppe i venstre kolonne etterpå... Mulig du skjønte det, men jeg køla en stund før jeg forsto.
Takk! Jeg fant mye bra :ja:
Dette er ekstremt lavt og jeg syns du bør snakke med legen om det allerede i dag!
Vekten går ufrivillig ned og blodtrykket ville fått en hvilken som helst monitor til å pipe lenge og vel!!!:eek:
Drikker du nok? Får i deg nok salt?
Lavt blodtrykk er jo sjelden farlig i seg selv, men det er mer hvorfor du ligger så innmari lavt jeg blir bekymret for! Særlig i tillegg til vekten som bare går nedover!
http://www.vektoperasjon.no/forum/images/smilies/storklem.gif
Natriumnivået mitt har vært rett over referanseområdet, men har gått litt ned i senere tid (og magnesium har økt kraftig).
Jeg har faktisk økt saltmengden i den senere tid siden verdiene på natrium gikk nedover. jeg bruker havsalt og bergsalt, ikke "juksesalt".
Jeg drikker to kopper kaffi med fløte om morgenen, 1 kopp te med kokosolje om kvelden og ca 2 - 2,5 liter vann i løpet av dagen.
Jeg kan maile legen min, men siden jeg står på vent til Rikshospitalet, så rekner jeg med at jeg får beskjed om og vente til da.
Lich; jeg tar ingen medisiner som skal påvirke blodtrykket. Men jeg har jo oppdaget at jeg bør reise meg litt forsiktig :)
I dag er blodtrykket forresten som vanlig igjen, 109/86.
Ja, altså. Jeg har et bokspørsmål igjen, jeg :o Jeg er også på jakt etter bok til en fireåring. Meeen, jeg vil ikke kjøpe sånne standard som kardemomme by osv, for det er så sannsynlig at hun har. Samme med sånne ting som er superpopulært... Er det noen som har et forslag? :o
vaskeklut; Mamma Mø serien har alltid vært populær der jeg har gitt dem.
Mamma Mø!! for et fantastisk navn! Takk, Bente!
Jeg synes bøkene om Ludde er herlige, det er humor det, for barn, og for dem som leser dem, hehe, men vet ikke helt om det er noe for en 4 åring da .
Snuppa elsket bøkene om Jan og Julia (Margret Rettich) til lenge etter at hun kunne lese dem selv!:love:
Jeg synes bøkene om Ludde er herlige, det er humor det, for barn, og for dem som leser dem, hehe, men vet ikke helt om det er noe for en 4 åring da .
Haha, jaa! Ludde er så søt :love:
Photobscura
03-12-12, 23:50
Ja, altså. Jeg har et bokspørsmål igjen, jeg :o Jeg er også på jakt etter bok til en fireåring. Meeen, jeg vil ikke kjøpe sånne standard som kardemomme by osv, for det er så sannsynlig at hun har. Samme med sånne ting som er superpopulært... Er det noen som har et forslag? :o
Jeg har kjøpt Tove Janssons Men hvem skal trøste Knøttet? til alle kids som nære og kjære har klart å avle opp! Min ultimate barndomsbok! :hearts:
Så mange fine forslag dere kommer med! Nå ble det vanskelig å velge :o
Mamma mø er knallbra. :D Mannen min høyrde om det på cd i bilen hos ei vi er "tante og onkel" til, i 2010, og han snakkar framleis om tigerkråka.
Eg slår eit slag for Vaffelhjarte også, nydeleg!
Sp.mål: Noen av dere som har solgt noe på finn.no og mottatt penger via Paypal? Er dette trygt?
ZALANDO:
Noen som har kjøpt sko gjennom zalando? Nettside? Noen som vet om størrelsene er til å stole på?
Sp.mål: Noen av dere som har solgt noe på finn.no og mottatt penger via Paypal? Er dette trygt?
Har ikke mottatt noe selv fra Paypal, men betaler stadig med det, både utenlands og innenlands. Har aldri opplevd at mottaker har hatt noe tull, så det kan du stole på :ja:
Har ikke mottatt noe selv fra Paypal, men betaler stadig med det, både utenlands og innenlands. Har aldri opplevd at mottaker har hatt noe tull, så det kan du stole på :ja:
Har samme gode erfaring som Dietta!:)
Hvorfor fryyyyyyyyyser jeg sånn, til tross for 50 kg polstring? Brrrrrrr
Det kan se ut som facebook profilen til mannen har blitt hacket :mad:
Må han slette profilen sin og opprette en ny, eller kan det fikses på annen måte ?
Det kan se ut som facebook profilen til mannen har blitt hacket :mad:
Må han slette profilen sin og opprette en ny, eller kan det fikses på annen måte ?
skift passord. gjerne ett til med små og store bokstaver, tall og spesialtegn. og IKKE ha samme passord på andre kontoer. han bør skifte passordet på ALLE kontoer han eventuelt har samme passord som han har på fb på.
skift passord. gjerne ett til med små og store bokstaver, tall og spesialtegn. og IKKE ha samme passord på andre kontoer. han bør skifte passordet på ALLE kontoer han eventuelt har samme passord som han har på fb på.
Takk takk kluten :blomster:
Men da er faren over altså - når han skifter passord ? (Det har han gjort allerede ;))
Takk takk kluten :blomster:
Men da er faren over altså - når han skifter passord ? (Det har han gjort allerede ;))
Om han har skifta passord så skal ikke vedkommende som har tatt seg inn på den ha tilgang mer. Men om noen har noe å legge til her så kjør på!
Og jeg kan ikke si dette ofte nok, og det gjelder alle:
IKKE ha samme passord på flere steder!!!!
Har samme gode erfaring som Dietta!:)
så godt å høre, tusen takk jenter! :)
Ps, ble forsøkt svindlet på Finn.no... Sjekk ut denne infoen fra finn.no sine sider...
En ”kjøper” sender SMS og ber deg svare til en e-postadresse
Hvorfor:
Kjøperen vil lure deg til å sende fra deg varene eller overføre penger til utlandet. Som oftest foreslår ”kjøperen” at dere bruker PayPal, og sender deretter en forfalsket e-post hvor ”PayPal” sier at pengene er på vei. Som selger bør du imidlertid aldri overføre penger til kjøper, eller eventuelt en person kjøper foreslår!
Når de har e-postadressen din kan denne også bli brukt til phishing.
Eksempel:
Hi, i’m interested in your car listed on finn.no, please tell me the interior condition of the car at abolaso2@gmail.com.
I'm ready to buy this car and will be paying you through PayPal (www.paypal.com)
paypal i seg selv er trygt, brukt det i årevis. men phishing forekommer jo. og jo mer pop ting er, jo flere prøver å utnytte det og lage liksomsider.
nå har vel akkurat det med bil og finn vært ute i media flere ganger, er eposten på engelsk bør det ringe bjeller... de aller fleste i norge kan jo norsk.
paypal i seg selv er trygt, brukt det i årevis. men phishing forekommer jo. og jo mer pop ting er, jo flere prøver å utnytte det og lage liksomsider.
nå har vel akkurat det med bil og finn vært ute i media flere ganger, er eposten på engelsk bør det ringe bjeller... de aller fleste i norge kan jo norsk.
Jeg skulle selge en lenestol, dette var kun et eksempel på finn.no.
Men jeg fikk også en mail fra finn om at jeg måtte godta at dette var min adresse...
Noen som har hørt om: SPid?
Fikk denne:
E-postbekreftelse fra SPiD
Hei og velkommen til din nye SPiD-konto i FINN.no.
Bekreft at din e-postadresse er korrekt ved å klikke på lenken nedenfor:
Jeg skulle selge en lenestol, dette var kun et eksempel på finn.no.
Men jeg fikk også en mail fra finn om at jeg måtte godta at dette var min adresse...
Noen som har hørt om: SPid?
Fikk denne:
E-postbekreftelse fra SPiD
Hei og velkommen til din nye SPiD-konto i FINN.no.
Bekreft at din e-postadresse er korrekt ved å klikke på lenken nedenfor:
Det er garantert svindel Marella. Ikke trykk på denne du :)
Nei, SPiD er ikke svindel! Jeg har sett det på Finn.no de siste dagene. Det er bare en ny innloggingsløsning de har, det står på forsiden deres :)
ZALANDO:
Noen som har kjøpt sko gjennom zalando? Nettside? Noen som vet om størrelsene er til å stole på?
Kjöpte meg ett par stövletter der til jul, og jeg bestilte samme str som jeg er vant til. Og superflott med gratis frakt/retur og 30 dagers betalingsfrist ;)
Nei, SPiD er ikke svindel! Jeg har sett det på Finn.no de siste dagene. Det er bare en ny innloggingsløsning de har, det står på forsiden deres :)
Phu!! Hadde allerede trykt Dietta, godt å høre at det var ok Huldr. :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.