View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.
At man bruker den formen betyr jo ikke at man ikke kan det. Men kan man reglene kan man også bryte dem. Jeg vet utmerket godt at man skal si trettito. Og det godter meg egentlig litt at to og tredve lever i beste velgående tross at det ble "forbudt" for seksti år siden :p
Jeg sier det aldri sånn hvis jeg skal diktere et telefonnummer (fordi det bør være tydelig), men noe så enkelt som alder synes jeg det er hipp som happ å si trettito eller to og tredve om. Jeg synes to og tredve klinger best og ligger bedre i munnen enn trettito. Men det er nå meg.
Også sier de "rundt forbi" der borte. DET gir meg the creeps! :D Det finnes ikke noe som heter rundt forbi, dessuten er det helt ulogisk!
:lol: Det er vel ikke spesielt for denne regionen? Er det ikke vanlig å si det da?
Hihihi. Men nå har jeg vært flink (håper jeg) og holdt meg til bokmål. Burde det hele tiden. Merker at dialektskriving ødelegger språket mitt. Men det føles mer naturlig. Og så syns jeg det er kos med dialekter. Og du har kul dialekt! Men poenget mitt var; orddeling er faktisk feil uansett om man skriver standarisert eller dialekt. Men det er kanskje ulogisk siden det ikke finnes standar for å skrive dialekt. Men ordene er jo ikke delt på dialekt mer enn i standar språk. Meina du ka æ forstår?
Du har vært flink de siste innleggene, ja. :snill: Jeg skjønner det med at folk synes at det er mer naturlig for dem, men jeg sliter til tider veldig med å skjønne hva folk med min dialekt egentlig skriver. Og det er enda verre med andre dialekter. De fleste vennene mine har fått med seg at hvis de vil ha ett skikkelig svar fra meg, så får de skrive bokmål eller nynorsk. Jeg svarer som regel bare tull hvis de skriver på dialekt. :geip: Og orddeling blir feil når man skriver på dialekt også. :ja:
At man bruker den formen betyr jo ikke at man ikke kan det. Men kan man reglene kan man også bryte dem. Jeg vet utmerket godt at man skal si trettito.
Jeg har kommentert det mange ganger til folk og det er veldig sjeldent at folk vet at tierne skal sies først.
Photobscura
21-09-10, 08:08
Jeg synes bare det er generelt slitsomt og "vondt" å lese dialekt, det blir litt som å lese tekster med utrolig mange skrivefeil, og det ender gjerne med at jeg bare hopper over. Har lurt litt på selv hvordan det hadde blitt om jeg skulle ha skrevet på min dialekt? Den er så underlig og ubestemt at jeg tror jeg hadde hatt problemer, men jeg ser at noen gjør det, og det ser tåpelig ut :o.
Dialekt er fint, men jeg synes også den naturlige evnen til å tilpasse seg er fint, og jeg snakker langt fra så mye dialekt til folk som ikke snakker samme dialekt som det jeg f.eks gjør til moren, faren eller søstrene mine, det skjer bare av seg selv, og jeg streber verken i den ene eller andre retningen.
Jeg synes forresten det høres stiligere ut og å si enogtredve enn trettien, og det faller meg mer naturlig. Og jeg er også fullstendig klar over den titallsregelen, men jeg gir en salig eff :cool:.
Jeg lurer på hvor lenge nettverkene til Netcom skal være nede, jeg :(.
Det heter apropos, men uttales apropo ;). Du trenger ikke ordbok, denne (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html)holder i evigheter! :D
Ja, denne er eit funn! :ja:
Eg skriv gjerne dialekt om det berre er ein epost til bestevenninna mi eller mamma etc, men aldri offentleg. Synest det skurrar, heilt enkelt. Eg KAN skrive bokmål, men det fell meg ikkje naturleg, så då blir det relativt avslappa nynorsk.
Photobscura
21-09-10, 09:37
Nettet er tilbake på mobilen min :D
TrillTrall
21-09-10, 10:36
Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff.
Jeg er ikke såååå gammel, men holder fremdeles på både giraff, etage og garage... :) De rundt meg er helt oppgitte gitt. :o:rolleyes:
Og ungene mine kan kj-lyden for jeg har tatt dem hver eneste gang jeg hørte de sa skj- når de skulle si kj- fra de var bittesmå. :lol: Noe av det verste jeg hører er ungdommer og voksne som sier skjæreste og skino... :eek:
TrillTrall
21-09-10, 10:38
Jeg synes to og tredve klinger best og ligger bedre i munnen enn trettito. Men det er nå meg.
Jeg var ikke klar over at det var en egen "lov" på dette og er helt enig med deg - toogtredve ligger myyyye bedre i munnen enn trettito. Trettito høres nesten fisefint ut. ;)
Eg kan også finne på å seie toogtredve. Men eg skriv det ikkje, vanlegvis. ;)
Eg er moglegvis litt miljøskada av nederlandsken, for dei seier også det bakerste talet først, "tweeendertig".
Photobscura
21-09-10, 11:13
Håndarbeidsspørsmål igjen: Jeg strikker en genser med rundbole, og ser nå til min fortvilelse at ermene blir for store, da særlig rundt overarmene. Genseren er tydeligvis litt stor i størrelsen, men jeg har strikket selve genseren i str small, og ermene likeså, men når jeg prøvde dem på nå (har strikket fram til fellingen) så er de for det første for korte, hvilket sikkert ikke er noe stort problem, men de er altså alt for vide for meg, og jeg lurer på om jeg burde strikke dem i xs, faktisk ... Dette er en Mariusgenser, og når jeg skal strikke ermene på resten av genseren, så er jeg litt redd for at det vil gå utover mønsteret. Noen som vet om det er tilfelle? Sånn den blir nå, så får ermene nesten en åttitallsfasong, hvilket ikke vil se bra ut på en genser som ellers har et ganske feminint snitt ...
Hm. Du får tilgi om jeg ikke forstår deg rett, men i utgangspunktet tenker jeg at dette blir riktig. Du strikker jo med samme strikkefasthet hele tiden, og da tror jeg det blir bra om du bare følger mønsteret videre. Husk at armene skal strikkes på bolen, så at de er for korte nå har ikke noe å si. Og armene og bolen går i ett, så det blir jo ikke erme helt opp til armhulen slik det blir med vanlig felling. Dermed blir de vel videre også.
Men hvis de er for vide hele veien fra vrangborden og opp er det jo en annen sak :)
Photobscura
21-09-10, 12:51
Hm. Du får tilgi om jeg ikke forstår deg rett, men i utgangspunktet tenker jeg at dette blir riktig. Du strikker jo med samme strikkefasthet hele tiden, og da tror jeg det blir bra om du bare følger mønsteret videre. Husk at armene skal strikkes på bolen, så at de er for korte nå har ikke noe å si. Og armene og bolen går i ett, så det blir jo ikke erme helt opp til armhulen slik det blir med vanlig felling. Dermed blir de vel videre også.
Men hvis de er for vide hele veien fra vrangborden og opp er det jo en annen sak :)
Nå har jeg vært på Elna og spurt, og det går i utgangspunktet ikke, men mindre jeg gjør ermene så mye smalere at jeg kan strikke mønsteret etter hvordan det er lagt opp i xs. Men hun dama der viste meg også hvor langt opp jeg skulle dra ermet for å se om lengden passet, og jeg hadde tenkt rett. Ermehullsfellingen går jo i armhullet, og det er dit jeg har målt. Og det er jo ganske naturlig at ermene er for korte når genseren strikkes i small, for jeg har laaange armer, og langermede gensere som fint passer i kroppen er stort sett alltid for korte i ermene, jeg har samme problemet med beinlengde, er rett og slett mye bein og armer på meg :p. I tillegg til at de er veldig tynne i forhold til kroppen ellers, så jeg var redd dette skulle skje, men jeg finner ut av det, sikkert, jeg må vel bare regne og trikse til jeg får en like totalmengde masker som i en av størrelsene.
Vil bare dele min beundring for de strikkende :) har prøvd - og strikket trangere og trangere og trangere og hadde skuldre over ørene tilslutt! Ikke noe for meg den hobbyen der gitt - fint at ANDRE gjør det! (Søstra mi strikker på bestilling fra meg - bare jeg betaler garnet - *fornøyd*)
Søstra mi strikker http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?artid=7303 se side 10-11 i visningen til meg til bursdagen min!
Flinke jenter som strikker! :)
Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen :p Er det det som kalles poetic justice? :p
Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...
Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ... ;)
Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool:
Signerer heile den, e :D
(legg merke til e istan for eg ;) )
Nå har jeg vært på Elna og spurt, og det går i utgangspunktet ikke, men mindre jeg gjør ermene så mye smalere at jeg kan strikke mønsteret etter hvordan det er lagt opp i xs. Men hun dama der viste meg også hvor langt opp jeg skulle dra ermet for å se om lengden passet, og jeg hadde tenkt rett. Ermehullsfellingen går jo i armhullet, og det er dit jeg har målt. Og det er jo ganske naturlig at ermene er for korte når genseren strikkes i small, for jeg har laaange armer, og langermede gensere som fint passer i kroppen er stort sett alltid for korte i ermene, jeg har samme problemet med beinlengde, er rett og slett mye bein og armer på meg :p. I tillegg til at de er veldig tynne i forhold til kroppen ellers, så jeg var redd dette skulle skje, men jeg finner ut av det, sikkert, jeg må vel bare regne og trikse til jeg får en like totalmengde masker som i en av størrelsene.
Har du begynt på mønsteret på erme endå?
Hvis ikkje, så kan du strikke ermene så mykje lenger som du vil ha dei, feks 5 cm lenger før du begynner på mønsteret. Det har ingenting å si for mønsteret, berre du held deg til det maskeantallet du treng når enten mønsteret begynner eller ermen er ferdig. Det du kan gjere er å legge ut maskene i eit seinar tempo videre oppover. Er det med raglandsfelling eller skal du sy i armene etterpå?
Photobscura
21-09-10, 13:26
Har du begynt på mønsteret på erme endå?
Hvis ikkje, så kan du strikke ermene så mykje lenger som du vil ha dei, feks 5 cm lenger før du begynner på mønsteret. Det har ingenting å si for mønsteret, berre du held deg til det maskeantallet du treng når enten mønsteret begynner eller ermen er ferdig. Det du kan gjere er å legge ut maskene i eit seinar tempo videre oppover. Er det med raglandsfelling eller skal du sy i armene etterpå?
Det med at jeg kan strikke ermene lenger skjønner jeg at ikke er noe problem, men det som ER problemet er at ermene som de er nå, og jeg har fulgt mønsteret til punkt og prikke, begynner å bli for store allerede ved albuene. Det er verken raglan eller påsying, men rundbole, uansett hjelper det lite å felle av færre oppover skuldrene når ermene alt er for vide ... :(. Genseren er allerede litt kroppsnær, og det er sånn jeg vil ha den, blir ganske dumt med genser som sitter etter på kroppen, og henger og slenger på overarmene.
Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:
Photobscura
21-09-10, 13:45
Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:
Det tviler jeg på, men verken firmaer/bedrifter, markedsanalysebyrå eller selgere har lov til å ringe med skjult nummer lenger, så det er mest sannsynlig en privatperson som har ringt deg.
Det med at jeg kan strikke ermene lenger skjønner jeg at ikke er noe problem, men det som ER problemet er at ermene som de er nå, og jeg har fulgt mønsteret til punkt og prikke, begynner å bli for store allerede ved albuene. Det er verken raglan eller påsying, men rundbole, uansett hjelper det lite å felle av færre oppover skuldrene når ermene alt er for vide ... :(. Genseren er allerede litt kroppsnær, og det er sånn jeg vil ha den, blir ganske dumt med genser som sitter etter på kroppen, og henger og slenger på overarmene.
Okay, sorry misforstod deg litt der :D Er ikkje heilt sikker på kva rundbole er, men er det når du strikker alt sammen, og kunn feller for armene?
Du kan sjølvsagt strikke XS armer, eller slutte å legge ut masker når du syns dei er passe i vidde. Einaste du må passe på er å telle, så mønsteret blir riktig. Det er vel noko slikt som 16 masker i ein rapport, så då må det masketallet du ender opp med være delelig med 16.
Litt kjedelig å måtte rekke oppatt heilt ned til under albuen, men då får du ein genser du blir 100 % fornøgd med istaden for 70%..
Det tviler jeg på, men verken firmaer/bedrifter, markedsanalysebyrå eller selgere har lov til å ringe med skjult nummer lenger, så det er mest sannsynlig en privatperson som har ringt deg.
Det har jeg skjønt for lenge siden siden det er sånn oppringing hver natt :p
Photobscura
21-09-10, 14:54
Det har jeg skjønt for lenge siden siden det er sånn oppringing hver natt :p
Aha, stilig ... Jeg ville vel bare fortsatt med å ikke ta den. Har selv hatt et lite problem med en ikke riktig navla person som har ringt meg fra skjult nummer, men vedkommende har også lagt igjen telefonsvarerbeskjed og sendt meldinger, så jeg vet hvem det er, og har rett og slett bare slutta å svare når det er skjult id. Husker det fantes en funksjon på en telefon jeg hadde en gang som sendte alle skjulte id-nummer rett til mobilsvar, men den har jeg ikke funnet på den mobilen jeg har nå, mulig det ikke går heller, ettersom jeg har tele2-kontant, det ekskluderer i alle fall den veldig etterlengdede funksjonen 'samtale venter' ...
Photobscura
21-09-10, 14:59
Okay, sorry misforstod deg litt der :D Er ikkje heilt sikker på kva rundbole er, men er det når du strikker alt sammen, og kunn feller for armene?
Du kan sjølvsagt strikke XS armer, eller slutte å legge ut masker når du syns dei er passe i vidde. Einaste du må passe på er å telle, så mønsteret blir riktig. Det er vel noko slikt som 16 masker i ein rapport, så då må det masketallet du ender opp med være delelig med 16.
Litt kjedelig å måtte rekke oppatt heilt ned til under albuen, men då får du ein genser du blir 100 % fornøgd med istaden for 70%..
Rundbole er vel så vidt jeg vet uten felling før skuldrene. Men, ok, jeg har ikke så stø på all garnterm selv, men hva er rapport?
Rundbole er vel så vidt jeg vet uten felling før skuldrene. Men, ok, jeg har ikke så stø på all garnterm selv, men hva er rapport?
Okay. Då veit e det :D
Ein rapport er frå mønsteret begynner til siste maska før det gjentar seg. Så på marius genseren blir det frå X til neste X begynner. ( Ein rapport er X♢- litt dårlig tegna :lol:)
Tenker du får den til slik du vil ha den :D
Rapport er den unike delen av et mønster som du gjentar x antall gongar for å få heilheten, som er så-og-så mange maskar før den gjentar seg. If that made sense. Likedan med ein tapet eller ei gardin med mønster.
Ah, kjappe katten m lynraske svare-refleksar ;)
Ah, kjappe katten m lynraske svare-refleksar ;)
Hehe det er alle katters kjennetegn :lol:
Men må si at ditt svar var mykje enklar :)
Signerer heile den, e :D
(legg merke til e istan for eg ;) )Takk for den, Katten, men som jeg skriver i et senere innlegg er jeg generelt ikke for å bruke dialekt, da ... :o Når det blir mange avvikende ord og former irriterer jeg meg nok jeg også ... Det går ut over lesbarheten, som de andre skriver.
Jeg synes man bør ta med "r" i slutten av ord og skrive "eg", f eks. Det er litt på samme måte som med sms-språk. Det kan (til nød) gå an i en sms, men når man skriver på et forum synes jeg man skal skrive hele ordet fullt ut. Ihvertfall der man ønsker å bli saklig forstått - i blogger og journaler kan man jo være litt friere.
TrillTrall
21-09-10, 16:17
Hvis dette skjer om natten og fra samme nummer ville jeg lagt inn en avvisning på anrop fra dette nummeret så slipper du å bli vekket. Hvis det lar seg gjøre på din telefon da.
Hvis dette skjer om natten og fra samme nummer ville jeg lagt inn en avvisning på anrop fra dette nummeret så slipper du å bli vekket. Hvis det lar seg gjøre på din telefon da.
Når nummeret er skjult så er det kanskje ikke så lett?? Eller er det det?
Du kan legge inn på telefonen at du ikke vil motta telefoner fra skjulte nr... dette fant jeg ut da jeg la inn skjult nr på min tlf en gang og fant ut at det var en del jeg ikke fikk ringt da :) (Nå er dette en stund siden så ikke sikkert det gjelder lengre - har ikke sjekket på min nåværende tlf)
Takk for den, Katten, men som jeg skriver i et senere innlegg er jeg generelt ikke for å bruke dialekt, da ... :o Når det blir mange avvikende ord og former irriterer jeg meg nok jeg også ... Det går ut over lesbarheten, som de andre skriver.
Jeg synes man bør ta med "r" i slutten av ord og skrive "eg", f eks. Det er litt på samme måte som med sms-språk. Det kan (til nød) gå an i en sms, men når man skriver på et forum synes jeg man skal skrive hele ordet fullt ut. Ihvertfall der man ønsker å bli saklig forstått - i blogger og journaler kan man jo være litt friere.
Vel da er det jammen godt e ikkje skriv rein dialekt då, og berre bryt litt med å kutte ut ein bokstav her og der. Hadde nok blitt mykje værre å forstå då :)
Vel da er det jammen godt e ikkje skriv rein dialekt då, og berre bryt litt med å kutte ut ein bokstav her og der. Hadde nok blitt mykje værre å forstå då :)
Ke?? E da ikkje løvv å skriv på dialækt længer??
Photobscura
21-09-10, 16:51
Selvfølgelig er det lov å skrive på dialekt, det er bare UTROLIG slitsomt å lese. Skriv på røverspråk om dere vil, men husk at noen skal lese det, derfor er det letteste for alle å ta såpass hensyn at man skriver på et av våre to skriftspråk etter beste evne.
Selvfølgelig er det lov å skrive på dialekt, det er bare UTROLIG slitsomt å lese. Skriv på røverspråk om dere vil, men husk at noen skal lese det, derfor er det letteste for alle å ta såpass hensyn at man skriver på et av våre to skriftspråk etter beste evne.
Jeg skriver normalt ikke på dialekt!! Dette var jo et forsøk på å gjære det! :lol:
nope :lol: Sorry, engelsk er vel også utelukka :D
Du kan melde det til politiet, de har lov til å hente ut opplysningene. Hvis det skjer hver natt ville jeg tatt meg bryet og meldt det :ja:
Jeg mener at man skriver for å få fram et budskap, og da er det opp til avsender av budskapet å sørge for at motparten forstår det. Så kan man gjøre hva man vil utfra det :D
Kan det å bekymre seg om man kanskje er gravid fremprovosere "graviditetssymptomer"? I og med at jeg går på p-sprøyte har jeg jo ikke mens... men av diverse grunner var jeg 2 uker for sent med påfyllingen, og jeg hadde samleie bare 6 dager før jeg skulle hatt sprøyta.. Siden started av august sliter jeg med tretthet og de siste par dagene kvalme.. mamma spøkte med at jeg var gravid, og nå er jeg redd.. det passer absolutt ikke å være gravid =/
Nå skal jeg heldigvis til legen på mandag, men tror jeg skal stikke innom apoteket imorra og kjøpe en test..
Hmmm, det var akkurat det jeg tenkte på da du sa du slet med tretthet!;)
Ta en test, du, så slipper du evnt å tenke mer på det! Mye rart som gir slapphet og litt kvalme!:)
Lykke til!:)
Siden started av august sliter jeg med tretthet og de siste par dagene kvalme..
Må du opp på do om natta også? I såfall er det vel rimelig bankers... ;)
nei, men jeg er veldig tissetrengt om morran. men det er jeg alltid:p jeg trosset kvalmen og stakk på meny og kjøpte tester.. men jeg skjønner ikke helt..
"du kan gjøre testen 6-15 dager etter befruktning"
hvis man vet når man ble befruktet vet man jo at man er gravid eller? o.o; og det står man bør gjøre det om morgenen, så jeg får vel vente. men man skal jholde pinnen i strålen i 10 sek.. jeg er jo ferdig lenge før det..
hvis man vet når man ble befruktet vet man jo at man er gravid eller?
Den er kanskje mest beregne på de som håper å bli graivde?
Det er lettere å tisse i et glass og holde vatt-tingen oppi der. Men pass på så det ikke trekker helt opp i glassvinduet.
Jeg har tatt 2 gastroskopier uten dormicum,kun med lokalbedøvelse(flytende drikke) i halsen.
Jeg brakk meg når slangen skulle forbi svelget,ellers gikk det helt fint.
Det er viktig å prøve å slappe av og puste rolig,så får man ikke panikk når man ligger der.
Sanney,
Når ein testar tidleg at det evt er svært lave hormonmengdar tilgjengeleg i urinen, så er det best å bruke morgonurin fordi den er meir konsentrert og derfor antagelegvis gir eit sikrare svar enn om du testar andre tidar på døgnet.
Tiss i ein kopp du. Det å tisse på ein pinne er kjempevanskeleg uansett kor mykje eller lite ein har innabords - det gjorde eg berre aller første gongen eg tok test.
Lykke til.
TrillTrall
21-09-10, 21:46
Når nummeret er skjult så er det kanskje ikke så lett?? Eller er det det?
*klaske panne* Herregud, hvor teit er det mulig å bli!? :rolleyes::o
Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?
Jeg tror begge deler er riktig, men den siste klinger best og virker litt lettere.
TrillTrall
21-09-10, 22:14
Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?
Jeg tror dessverre det er lov til å skrive det slik du gjør først, men i min ører og øyne høres og ser det aldeles fryktelig ut... På samme måte som man kan skrive "...å ikke spise..." Jeg mener bestemt at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men der er ikke språkrådet enige med meg. Ja, jeg har spurt. :o
Jeg tror begge deler er riktig, men den siste klinger best og virker litt lettere.
Jeg tror dessverre det er lov til å skrive det slik du gjør først, men i min ører og øyne høres og ser det aldeles fryktelig ut... På samme måte som man kan skrive "...å ikke spise..." Jeg mener bestemt at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men der er ikke språkrådet enige med meg. Ja, jeg har spurt. :o
Jeg tror problemet mitt her egentlig var at jeg ikke helt klarte å endre ordstillingen på en god nok måte mens jeg leste. Men det er lov å skrive: å (annet ord) verb i infinitiv?
Photobscura
21-09-10, 22:24
Jeg synes (jepp, synes) at det bør tenkes litt i verdiperspektiv her, det er i alle fall sånn jeg tenker. Hva er det som er viktigst i setninga? Kognitivt, eller verden? Hvilket ord skal ha størst oppmerksomhet og tyngde? Jeg synes også den siste høres lettere ut, men her er det snakk om språklige begreper basert mer på skjønn, etter min mening ;).
Ja, det er lov. Noen ganger er det påkrevd, fordi det kan endre meningen på setningen hvis man setter infitivsmerket rett foran verbet.
Jeg liker ikke å se på tv.
Jeg liker å ikke se på tv.
TrillTrall
21-09-10, 22:26
Ja, det er lov. Noen ganger er det påkrevd, fordi det kan endre meningen på setningen hvis man setter infitivsmerket rett foran verbet.
Jeg liker ikke å se på tv.
Jeg liker å ikke se på tv.
Etter min mening bør man i tilfelle2 omskrive setningen til f.eks. "Jeg liker å la være å se på tv". Nemlig. :ja: Et av mine små hangups det der... :o
Takk for gode tilbakemeldinger! Har to spørsmål til.
For det første, er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere? (jeg vet ikke hvordan noen med en master i religionshistorie kan gå rundt å titulere seg som det, men det er en annen sak). Og tror dere at alle religionsvitere er slik?
For det andre, er det noen som har erfaring med mindfullness/oppmerksomt nærvær?
Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?Språkdebatt er gøy :D
"Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."
lyder best og mest riktig i mine ører, men du kan også skrive om den første setningen til å bli smidigere og slippe å splitte infinitivet hvis det er ønskelig:
"Vi trenger konsepter/begreper for kognitivt å kunne organisere verden."
Men uansett synes jeg det høres unødig tungvint og kronglete ut på norsk. Det er mye lettere å forstå meningen i setning nr 1, og mer poengtert også synes jeg :)
Splitte mine infinitiv :D
Haha Frøy. Hvorfor tok du bort den artige kommentaren ;) Takk for gode innspill!
Haha Frøy. Hvorfor tok du bort den artige kommentaren ;) Takk for gode innspill!Hehe, jeg tenkte den var litt vel tørr :o
Men jeg putta den inn igjen ;)
De andre spørsmålene: Flaut, men vet ikke hvem hun er ... Men av Wikipedia så hun ikke spesielt seriøs ut, nei!
Jeg praktiserer vel det som kalles mindfulness/oppmerksomt nærvær en del (edit: jeg prøver), men har ikke så mye forhold til akkurat de begrepene. Har lest litt om det da :)
Lurer du på noe spesielt i fbm det?
Hehe, jeg tenkte den var litt vel tørr :o
Men jeg putta den inn igjen ;)
De andre spørsmålene: Flaut, men vet ikke hvem hun er ... Men av Wikipedia så hun ikke spesielt seriøs ut, nei!
Jeg praktiserer vel det som kalles mindfulness/oppmerksomt nærvær en del, men har ikke så mye forhold til akkurat de begrepene. Har lest litt om det da :)
Lurer du på noe spesielt i fbm det?
Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."
Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.
Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?
Her er saken jeg referer til foresten: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/stempler-prinsesse-martha-som-heks-3289812.html
Og det var tv2.no ikke dagbladet. Beklager feil :p
For det første, er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere?
[...]
For det andre, er det noen som har erfaring med mindfullness/oppmerksomt nærvær?
Hahaha, Nabintu. Nei. River meg i håret hver gang hun uttaler seg om noe, men jeg lar ikke henne diktere mitt syn på religionsvitere mer enn jeg feks lar Charles Manson representere alle Beatles-fans. :p
Hva angår mindfulness - jeg har en norsk bok om det der, tittelen er Lev livet nå. At jeg eier den boka er veldig tilfeldig, jeg har selv lite interesse for slikt, men de norske ekspertene på temaet finnes, altså. :cool:
Hahaha, Nabintu. Nei. River meg i håret hver gang hun uttaler seg om noe, men jeg lar ikke henne diktere mitt syn på religionsvitere mer enn jeg feks lar Charles Manson representere alle Beatles-fans. :p
Hva angår mindfulness - jeg har en norsk bok om det der, tittelen er Lev livet nå. At jeg eier den boka er veldig tilfeldig, jeg har selv lite interesse for slikt, men de norske ekspertene på temaet finnes, altså. :cool:
Det er jo godt å høre. Jeg tror alle religionsvitere og religionsvitenskapstudenter føler seg ganske uthengt hver gang hun er i media.
Jeg var på foredrag med en norsk psykologiprofessor om mindfulness i dag. Og synes det var interessant. Og dersom det kan hjelpe min psykiske helse kunne jeg tenkt meg å vite mer. Kanskje jeg må prøve å finne en bok og lese litt. Min psykiske helse er ganske god for tiden da. Så det er vel ingen hast.
Og takk gudene for at du ikke hører på galnedama ;)
Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."
Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.
Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?Jeg har ikke tatt noe kurs i akkurat det, men har gått på kurs der jeg har meditert, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert og rolig av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme, og min egen kropp :)
Men egentlig er vel det jeg skriver om mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ;)) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.
Var det noen som sa enkle korte svar? :o Sorry hvis det ble litt dårlig formulert, er trøtt.
Det er jo godt å høre. Jeg tror alle religionsvitere og religionsvitenskapstudenter føler seg ganske uthengt hver gang hun er i media.
Jeg tror norske medier (i alle fall avisene) gjør litt sport av å gi mikrofonen til, for å si det pent, "fargeklatter"? Gjerne folk helt i ytterkantene av forskjellige meningsspektrum - Nabintu får snakke om hvor fæle norske kvinner er mot mennene sine, Nina Karin Monsen får vræle fra seg om prøverørsbarn og ekteskapslov, og så har vi en prinsesse med en engleskole og en snåsamann hvis mening blir hentet inn i tide og utide... blir rart å skulle dømme religionsvitere som gruppe på grunnlag av ei dame som faller inn i dette menasjeriet. :p
Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Jeg har ikke tatt noe kurs. Har meditert litt, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme :)
Men egentlig er vel det mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ;)) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.
Var det noen som sa enkle korte svar? :o
Jeg tror norske medier (i alle fall avisene) gjør litt sport av å gi mikrofonen til, for å si det pent, "fargeklatter"? Gjerne folk helt i ytterkantene av forskjellige meningsspektrum - Nabintu får snakke om hvor fæle norske kvinner er mot mennene sine, Nina Karin Monsen får vræle fra seg om prøverørsbarn og ekteskapslov, og så har vi en prinsesse med en engleskole og en snåsamann hvis mening blir hentet inn i tide og utide... blir rart å skulle dømme religionsvitere som gruppe på grunnlag av ei dame som faller inn i dette menasjeriet. :p
Hehe. Jeg syns egentlig at debatten om Märta har blitt litt merkelig. Det som faktisk er problemet er at vi har statsreligion og at hun som medlem av kongehuset automatisk tilhører kirken, på en måte. Men jeg mener at alle skal kunne velge sine egne religiøse/spirituelle praksiser. Og selv om jeg ikke er en stor tilhenger av misjonering, så bør også andre trosretninger enn kristendommen få lov å spre sitt budskap. Märta bryter, så vidt jeg vet, ikke loven. Og en religionsviter burde vite bedre enn å si at de fleste religiøse prøver å være gode og fromme og gjøre godt i samfunnet, mens Märta er en heks som prøver å skade andre. Det finnes mange eksempler på religion brukt som maktmiddel og som grunnlag for å skade andre. Og det finnes ingen vitenskaplige bevis på at spiritisme skader noen. Dersom man velger å bruke begrepet spiritisme. Men ja, media liker disse "viterne" som kanskje burde vært beskyttet mot seg selv. (ja, hva var det du sa om korte, enkle svar Frøy?)
Jeg tror jeg skal på biblioteket og se om de har noen bøker om mindfulness. Kan virke som noe jeg har nytte av. Tusen takk for at du delte erfaring med meg Frøy! :snill:
testen var NEGATIV! wohoo! ingen potensielle unger å bekymre seg om no mer :D da er det bare å finne ut hvorfor jeg er så satans trøtt og uopplagt hele tiden...
testen var NEGATIV! wohoo! ingen potensielle unger å bekymre seg om no mer :D da er det bare å finne ut hvorfor jeg er så satans trøtt og uopplagt hele tiden...
:heia: for negativ test!
Om alle blodprøver etc er fine er det ikke lett å finne ut av sånne ting! Jeg kan skylde på både fibromyalgien og alt for høyt blodsukker!:p
(Og litt for mange sene kvelder:o)
:) Hvor får jeg kjøpt soyaprotein?
I helsekostbutikker.
Det jeg bruker heter Multipower Power shake og er smaksnøytralt. Inneholder veldig lite karber!:)
http://www.powerfood.no/images/Multipower%20pulver/Power-Shake-N%F8ytral.jpg__%5B100px%5D.jpg
:) Hvor får jeg kjøpt soyaprotein?
Ketolyse-soyaprotein kan du bestille fra nettsidene til ketolyse, eller med litt hell kan du finne produktene på nærmeste Meny. Tror det er en liste over utsalgssteder under ketolyse-biten av forumet!
Takk for svar dere :) joda, har en Meny butikk ikke langt herfra, så jeg tenker sjekke der, var det ikke noe som het soyamel også, finnes det i vanlige butikker?
Soyamel inneholde rmye mer karber, derfor bruker de fleste soyaproteiner!:)
Tror uansett du må i helsekostbutikker/Meny for å få tak i sånt!
Mammaannmari
22-09-10, 18:12
Finns det noen type pastiller e.l. som man kan spise når man er på ketolyse?
På apoteket har de en serie drops som heter Fribol. Og du kan spise store IFA!:)
Bare ikke overdriv! Er ikke godt for magen!:eek:
På apoteket har de en serie drops som heter Fribol. Og du kan spise store IFA!:)
Bare ikke overdriv! Er ikke godt for magen!:eek:
Hva er store IFA søtet med?
Hvor tok konsentrasjonen min veien? Jeg skulle liksom være flink å lese pensum, og nå kan jeg ikke finne den noen steder!:eek:
Hva er store IFA søtet med?
Mener det er maltitolsirup og sukralose. (type Lakris i pose).
Hvor tok konsentrasjonen min veien? Jeg skulle liksom være flink å lese pensum, og nå kan jeg ikke finne den noen steder!:eek:
Den for sikkert på ferie med min. Tror dei reiste på ferie uten oss :p
Så ufattelig dårlig gjort! Skal de først på ferie, synes jeg de kan si fra først! Eller i det minste ta oss med.. :D
Og min energi er borte! De kan da ikke ta ferie uten å gi beskjed!
Jeg orker ikke noen ting! :eek: krise siden jeg har lyst på så mye...
Så ufattelig dårlig gjort! Skal de først på ferie, synes jeg de kan si fra først! Eller i det minste ta oss med.. :D
Og min energi er borte! De kan da ikke ta ferie uten å gi beskjed!
Jeg orker ikke noen ting! :eek: krise siden jeg har lyst på så mye...
Ja, de er veldig frekke. Men de ser hva vi tenker. De ser at nå har vi tenkt å gjøre ditt og datt og da bare sniker de seg bort å tar ferie. JEG VIL OGSÅ!
Lurer på om noen vet om en lavkarbovennlig lege i Bergen? Og en flink og grei tannlege (som ikke har for store hender). Jeg har hatt betennelse i munnen noen mnd nå. Tror jeg må rotfylle en tann. Men har liksom utsatt det. Men nå er det vondt :(
Er det ikkje ein Dr Lindbergs klinikk i Bergen ein stad? Tannlegar veit eg dessverre ikkje. Men god betring, ikkje kjekt med tannvondt.
Jau fann den! (http://www.fedon.no/no/Dr_Lindbergs_Klinikker/Dr_Lindbergs_Klinikk_-_BERGEN/)
Er det ikkje ein Dr Lindbergs klinikk i Bergen ein stad? Tannlegar veit eg dessverre ikkje. Men god betring, ikkje kjekt med tannvondt.
Jau fann den! (http://www.fedon.no/no/Dr_Lindbergs_Klinikker/Dr_Lindbergs_Klinikk_-_BERGEN/)
Takk! Men tenkte mer på fastlege som var litt positivt innstilt til lavkarbo. Er student og har desverre ikke råd å bruke 1500,- på en legetime. Bare tenkte det hadde vært godt å ha en fastlege som ikke ville "fordømme" kostholdet mitt.
Hva er kesam på engelsk?
Men kanskje du kan ringe dei og høyre om dei kjenner nokon fastlege? Det er jo berre å seie som det er, at du er student etc.
Kesam er quark i følge wiki i alle fall.
Men kanskje du kan ringe dei og høyre om dei kjenner nokon fastlege? Det er jo berre å seie som det er, at du er student etc.
Kesam er quark i følge wiki i alle fall.
Det var smart! Tusen takk :)
Jeg har hatt betennelse i munnen noen mnd nå. Tror jeg må rotfylle en tann. Men har liksom utsatt det. Men nå er det vondt :(
Jeg fikk utført en rotfylling og litt annen reparasjon i gapet hos en veldig snill og fobi-vennlig tannlege på Sentrum Dental, det er på Vågsallmenningen, såvidt jeg husker. Veldig proft og fint der, langt bedre enn tannlegen jeg oppsøkte sist her i Oslo. :ja:
Ja okei, jeg holder bursdag for tenåringsjenter i dag. HVA liker de å gjøre på slike bursdager nå om dagen?:p
Ja okei, jeg holder bursdag for tenåringsjenter i dag. HVA liker de å gjøre på slike bursdager nå om dagen?:p
Hm, hvor gamle er disse tenåringsjentene da? Jeg husker jeg feira 17-årsdagen med litt andre greier enn hva jeg gjorde da jeg ble 13 liksom... :P
Hm, hvor gamle er disse tenåringsjentene da? Jeg husker jeg feira 17-årsdagen med litt andre greier enn hva jeg gjorde da jeg ble 13 liksom... :P
Ganske vesentlig poeng :lol:
arnakristin
23-09-10, 14:32
...er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere? (jeg vet ikke hvordan noen med en master i religionshistorie kan gå rundt å titulere seg som det, men det er en annen sak). Og tror dere at alle religionsvitere er slik?
Hei,
Fant dette interessante innlegget i dag:
Slutt å lytte til Herland! (http://vgdebatt.vgb.no/2010/09/23/240/)
Hei,
Fant dette interessante innlegget i dag:
Slutt å lytte til Herland! (http://vgdebatt.vgb.no/2010/09/23/240/)
Takk :) La det faktisk akkurat ut på FB.
Jeg fikk utført en rotfylling og litt annen reparasjon i gapet hos en veldig snill og fobi-vennlig tannlege på Sentrum Dental, det er på Vågsallmenningen, såvidt jeg husker. Veldig proft og fint der, langt bedre enn tannlegen jeg oppsøkte sist her i Oslo. :ja:
Takk. Da skal jeg ringe de :) Jeg er litt skeptisk til tannleger etter at en begynte å operere i munnen min uten å si fra en gang i tiden. Det var den gang man gikk til tannlege for å få leke. Men jeg ble liksom litt kurert for tannlegeentusiasmen min den gangen..
Tja, si det.. Hvis du ikke har planlagt mat enda, så la dem slippe løs på kjøkkenet alene? Kjøpe inn pita og diverse til minpizza og la dem styre på litt selv?
En god jentefilm?
Hvordan siterer man noe fra en annen tråd?
Og en ting til. Noen av mannfolka på lesesalen snakket om proteinpulver (i forhold til trening) og en av dem er alergisk mot alt mulig (egg, melk, soya, grønnsaker, frukt +++). Og fikk som råd av den andre å prøve hempprotein. Noen som vet noe om det?
Photobscura
23-09-10, 16:10
Du trykker på sitatknappen som er ved siden av "sitér" (altså den som siterer automatisk) sånn at den blir rød, og når du skal bruke sitatet bare trykker du på "skriv svar", og under tekstboksen står det et valg om du ønsker å bruke sitatet. Sånn ca noe sånt noe :p. Jeg har titt og ofte trykket på den knappen fordi jeg vil sitere noe mens jeg leser videre, og så har jeg glemt det hele, og først sett det når jeg skal svare i en annen tråd.
Du trykker på sitatknappen som er ved siden av "sitér" (altså den som siterer automatisk) sånn at den blir rød, og når du skal bruke sitatet bare trykker du på "skriv svar", og under tekstboksen står det et valg om du ønsker å bruke sitatet. Sånn ca noe sånt noe :p. Jeg har titt og ofte trykket på den knappen fordi jeg vil sitere noe mens jeg leser videre, og så har jeg glemt det hele, og først sett det når jeg skal svare i en annen tråd.
Okei. Cool. Takk for hjelpa :D
Eventuelt åpne "sitér" i en ny fane. Jeg har som regel ca ti faner oppe til enhver tid. Bare åtte akkurat nå faktisk.
Eventuelt åpne "sitér" i en ny fane. Jeg har som regel ca ti faner oppe til enhver tid. Bare åtte akkurat nå faktisk.
Hihi. Har oppe 7 lavkarbofaner, 8 blogger (tre av dem lavkarbo) og sikkert 20 faner til. Litt vanskelig å følge med :p
Har enda et spørsmål (hehe. Tar aldri slutt med meg). Har noen av dere fått større bryst av å gå på lavkarbo? Mine ble slappe og hang en del. Men nå har jeg merket at de er blitt fastere. Ikke at de står der av seg selv, eller noe. Men det virker som de har fått et løft og nå tror jeg at de har blitt større igjen. For nå har jeg brukt den samme bh'en nesten hele tiden de siste to mnd. Og den siste uka har jeg liksom fått dobbelpupp i den. Syns det er veldig mystifistisk :p Noen som har opplevd noe lignende? Leste en gang på kostdoktorn at han hadde hørt om mange som fikk større bryster av lavkarbo. Interessant konsept ;)
Photobscura
23-09-10, 18:55
Bare viktig å få med hele sitatet med koden først, sånn at man får med linken og kan gå tilbake til det opprinnelige sitatet.
Hihi. Har oppe 7 lavkarbofaner, 8 blogger (tre av dem lavkarbo) og sikkert 20 faner til. Litt vanskelig å følge med :p
Har enda et spørsmål (hehe. Tar aldri slutt med meg). Har noen av dere fått større bryst av å gå på lavkarbo? Mine ble slappe og hang en del. Men nå har jeg merket at de er blitt fastere. Ikke at de står der av seg selv, eller noe. Men det virker som de har fått et løft og nå tror jeg at de har blitt større igjen. For nå har jeg brukt den samme bh'en nesten hele tiden de siste to mnd. Og den siste uka har jeg liksom fått dobbelpupp i den. Syns det er veldig mystifistisk :p Noen som har opplevd noe lignende? Leste en gang på kostdoktorn at han hadde hørt om mange som fikk større bryster av lavkarbo. Interessant konsept ;)
Jøss, det har jeg aldri hørt noe om. Hormonelt, kanskje? Jeg for min del har gått ned fra 100C/D til 80B/C, men det har vel mer med at det er 23-24 kg mindre på kroppen min. Men sånn rent tyngdekraftmessig, så er de på ca samme nivå som tidlig i tjueåra, og det kunne jeg ikke vært mer fornøyd med :).
Så bra med en slik tråd! For jeg går alltid rundt og grubler:P
Hvordan er det med følgende matvarer i forhold til lavkarbo?:
- Soyamelk
- Tomater og tomatpuré
- Geitost
- Cashewnøtter
- Bønner, kikerter o.l. (sånne på boks)
- Kakaopulver
Og ellers noen tips mot matsug?
:]
Det kan ikke ha noe med at resten blir mindre da? Kan virke som at puppene blir litt større og fastere når midjen blir slankere eller magefett som de har "hvilt" på blir borte f.eks
Det forklarer kanskje ikke dobbeltpuppen da men:p
Photobscura
23-09-10, 19:32
Så bra med en slik tråd! For jeg går alltid rundt og grubler:P
Hvordan er det med følgende matvarer i forhold til lavkarbo?:
- Soyamelk
- Tomater og tomatpuré
- Geitost
- Cashewnøtter
- Bønner, kikerter o.l. (sånne på boks)
- Kakaopulver
Og ellers noen tips mot matsug?
:]
Blir litt vage svar ettersom lavkarbo er et ganske vidt begrep, men i alle fall:
- Soyamelk -Dersom den er usøtet, så er den veldig lav på karber, men soyaprodukter inneholder en del østrogen, som kan være ganske uheldig å få i seg.
- Tomater og tomatpuré -De fleste kan spise dette, noen opplever tomat som vektbrems, men mange kan fint spise det. Tomatpuré bruker man uansett små mengder av, og det finnes sorter uten tilsatt sukker
- Geitost -Om du mener noe som helst av type brunost/fløtemysost så er svaret et høyt og rungende nei! Du kan like gjerne spise melkesjokolade :o.
- Cashewnøtter -For høy på karber for de strikteste lavkarboretningene, men fritt fram om du ikke er så streng, eller tenker GI. Nøtter er en god fett- og proteinkilde
- Bønner, kikerter o.l. (sånne på boks) -Det blir litt samme svaret som over. Skal man spise en del nøtter og belgefrukt, så bør man også kutte ned på fettet. En fingerregel er at man fint kan spise opp mot 70 gr kh om dagen før man kutter ned på fettinntaket. Litt belgefrukt i blant tåler derimot de fleste som ikke lever strikt ketogent
- Kakaopulver -Om du mener bakekakao så kan du bruke det. Karbohydratene i det er stort sett kun fra kakaobønnene. Om du mener typ O'Boy o.l, så er svaret det samme som for brunost ...
Bare viktig å få med hele sitatet med koden først, sånn at man får med linken og kan gå tilbake til det opprinnelige sitatet.
Jøss, det har jeg aldri hørt noe om. Hormonelt, kanskje? Jeg for min del har gått ned fra 100C/D til 80B/C, men det har vel mer med at det er 23-24 kg mindre på kroppen min. Men sånn rent tyngdekraftmessig, så er de på ca samme nivå som tidlig i tjueåra, og det kunne jeg ikke vært mer fornøyd med :).
Det kan ikke ha noe med at resten blir mindre da? Kan virke som at puppene blir litt større og fastere når midjen blir slankere eller magefett som de har "hvilt" på blir borte f.eks
Det forklarer kanskje ikke dobbeltpuppen da men:p
Har jo mindre bryst enn jeg hadde da jeg startet. Har gått ned fra 85 FF til 75 F. Finner ikke målebandet mitt. Tenkte jeg skulle måle å se om de var blitt større siden sist. Jeg har alltid hatt ganske store bryst. Men for noen uker siden var jeg mer sånn "buhuuuu. Puppane mine har blitt så små". Ikke alle mine venner som var enige i at de var små da. Men de var mye mindre. Men nå føles de litt større. Men det er mulig det er fordi de er blitt fastere. Og armene mine som hang så fælt har også blitt fastere. Jeg tror jeg er forelsket i lavkarbo.:love: Ikke bare drar kiloene sin vei, jeg blir stram og!
Tusen takk for svar Photobscura! :D
Cocosa er også herlig i te, og det funker nok i kaffe også (liker ikke kaffe, så kan ikke svare på det). Man kan også shotte Cocosa som den er om morgenen eller før trening (bensin på fettforbrenningsbålet vårt). Jeg har også slengt oppi noen klatter i en Bali kyllinggryte rett før det skulle serveres. Det ble herlig! Litt ekstra fett og med kokossmak. :snill:
Det er to typer da. Extra Virgin smaker kokos, men Pure er litt renset så den har mistet kokossmaken (og en del av det sunne) men er til gjengjeld god å steke i.
Angående snacks: Man kan lage sjokolade selv fra Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/). :sikle: Hvis man vil søte, så kan man søte med stevia eller sukrin f.eks. Og man kan forresten bruke Cocosa i sjokoladen. ;) Det blir herlig!
Eller man kan spise Atkins-bar.
Bruker du cocosa istedefor kakaosmør da? Eller sammen med kakaosmør? Oppskrift?
Bruker du cocosa istedefor kakaosmør da? Eller sammen med kakaosmør? Oppskrift?
Ligger bakerst i journalen hennes (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32392):
Hjemmelaget sjokolade (råvarer finner man på Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/))
100g kakaomasse
50g kakaosmør
30g kakaopulver
100g Cocosa
1/4 ts stevia
1/2 ts vaniljepulver
Varm i vannbad og rør sammen. Ta i former og sett kjølig.
Slumper litt da, men ca dette med ingrediensene. Jeg lager en porsjon nå og da. Det holder seg noen måneder i kjøleskapet i lukket boks.
TrillTrall
23-09-10, 21:22
Har noen av dere fått større bryst av å gå på lavkarbo? Mine ble slappe og hang en del. Men nå har jeg merket at de er blitt fastere. Ikke at de står der av seg selv, eller noe. Men det virker som de har fått et løft og nå tror jeg at de har blitt større igjen. For nå har jeg brukt den samme bh'en nesten hele tiden de siste to mnd. Og den siste uka har jeg liksom fått dobbelpupp i den. Syns det er veldig mystifistisk :p Noen som har opplevd noe lignende? Leste en gang på kostdoktorn at han hadde hørt om mange som fikk større bryster av lavkarbo. Interessant konsept ;)
Mine har blitt mindre. Er ikke sikker på om det er :) eller :( da. *hehe* Tror jeg har gått ned fra 75E til 70DD eller noe sånt, men det er vel bare litt fett som har forsvunnet. Og nei - de står definitivt ikke av seg selv! Tyngdekrafta har tatt sitt tak gitt... Fineste bh'n min, 75 E, har blitt så stor rundt at puppene truer med å gli ned under om jeg strekker armene i været. På den annen side har jeg ikke dobbeltpupp lenger i den jeg har på nå i 75D da og den er i et adskillig rimeligere merke så noen fordeler er det jo... :D
Ligger bakerst i journalen hennes (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32392):
Hjemmelaget sjokolade (råvarer finner man på Økosjokolade (http://www.okosjokolade.no/))
100g kakaomasse
50g kakaosmør
30g kakaopulver
100g Cocosa
1/4 ts stevia
1/2 ts vaniljepulver
Varm i vannbad og rør sammen. Ta i former og sett kjølig.
Slumper litt da, men ca dette med ingrediensene. Jeg lager en porsjon nå og da. Det holder seg noen måneder i kjøleskapet i lukket boks.
Tusen takk Kitt. Så de hadde kakaomasse og kakaosmør og sånn fra økosjokolade på den velsorterte helsekost/økologiske matbutikken nedi byen :) Kanskje jeg må investere og lage litt nammis til meg selv ;)
Mine har blitt mindre. Er ikke sikker på om det er :) eller :( da. *hehe* Tror jeg har gått ned fra 75E til 70DD eller noe sånt, men det er vel bare litt fett som har forsvunnet. Og nei - de står definitivt ikke av seg selv! Tyngdekrafta har tatt sitt tak gitt... Fineste bh'n min, 75 E, har blitt så stor rundt at puppene truer med å gli ned under om jeg strekker armene i været. På den annen side har jeg ikke dobbeltpupp lenger i den jeg har på nå i 75D da og den er i et adskillig rimeligere merke så noen fordeler er det jo... :D
Jeg er enda ikke der at jeg kan kjøpe BH'er i Norge. Eller på vanlige butikker. Jeg var på en spesialforetning. Og hun sa jeg måtte regne med at alle BH'ene var i farge pudder, med skihoppform og uten spiler når jeg har så store pupper. Hun var ikke interessert i å sjekke om det var mulig å bestille noen av de fine BH'ene i min str. Så nå MÅ jeg bare til UK for å kjøpe BH'e (www.bravissimo.com). Har funnet noen få på La Senza i Dublin også. Noen som vet om de har det her i Norge? Nå har jeg tenkt at jeg bare kjøper en BH i gangen til jeg er den str jeg skal være. For det er ganske dyrt. Og de fleste gamle BH'ene er jo to str for store nå..
Du vimsen? Har du vært innom LaLina (http://www.lalina.no/) i Oslo? De fører opp til K-cup vet jeg :) Eller Change? De fantes iallefall i Bergen sist jeg var der..
Du vimsen? Har du vært innom LaLina (http://www.lalina.no/) i Oslo? De fører opp til K-cup vet jeg :) Eller Change? De fantes iallefall i Bergen sist jeg var der..
Change har jeg et dårlig forhold til. LaLina har jeg ikke vært innom. Kanskje jeg må stikke innom der neste gang jeg er i Oslo. Har uansett planer om å reise til Edinburgh (har en venninne som studerer der) før jul. Så da kommer jeg meg på Bravissimo. Min yndlingsundertøybutikk :D Takk for tips!
Mine har blitt mindre. Er ikke sikker på om det er :) eller :( da. *hehe*
Mine er blitt mindre, og det er definitivt :(
De var ikke gedigne før, men etter å ha gått ned mye&raskt i vekt er de blitt direkte slappe.
På en annen side: Mitt nye jeg gjør at menn ser mer på meg uansett. :D
Ikke om det er malurt i. Vet ikke om det en gang selges absinth kommersielt noen steder med malurt, heller. Men det er jo i grunn ikke mye absinth uten, heller da. Så, svaret er egentlig, jeg vet ikke.
Haha, ja, jeg har hatt mine mest "spennende" fyllekuler på absinth, og ratzeputz not to mention ;). (Hvilket er helt lovlig, og ikke minst bra mot forkjølelse :p).
Ellers vet jeg ikke. Jeg var stort sett bare på brukthandler i Praha, men har du lyst på en fet marionette, så er Praha stedet. Under Karlsbrua ligger en av de beste sjappene, verksted og butikk i en :)!
Ellers kan jeg anbefale Kafka-museet, dersom du er et fan (jeg er ;)), og en ting jeg ikke fikk anledning til å se, fordi man må ta buss ut av sentrum, og den går visst bare to ganger om dagen hver vei, er den kirka som er dekorert med menneskebein, Sedlec Ossuary. Dit SKAL jeg neste gang jeg drar til Praha!
Det går tog to ganger i timen til Sedlec/Kutna Hora. Og det er ikke så langt å gå til kirka som taxisjåføren skal ha det til. Vi betalte masse penger for en taxi som kjørte den omturen. Jeg syns Kirka er litt oppskrytt. Har vært der to ganger da :p Men den lille byen er kjempefin og vel verdt å spasere rundt i. De har også mange gode restauranter. Og så kan man reise til Behoemias fabrikkutsalg (krystall). Det er kjempebillig. Jeg har ikke vært i Praha etter jeg begynte på lavkarbo. Men jeg tror de har lavkarbovennlig mat de fleste steder. Men vet ikke om de har noe som man "må" ha med hjem.
Så vidt jeg vet er ikke puppene blitt mindre, men omkretsen er i alle fall. Men for 2 år siden da jeg var 30 kg tyngre så brukte jeg vel stortsett alltid D. Nå er jeg mer C. Men av og til D enda. Jeg tror puppene mine har ca den størrelsen de skal ha uansett hvor stor jeg er ellers...
Photobscura
24-09-10, 00:12
Så vidt jeg vet er ikke puppene blitt mindre, men omkretsen er i alle fall. Men for 2 år siden da jeg var 30 kg tyngre så brukte jeg vel stortsett alltid D. Nå er jeg mer C. Men av og til D enda. Jeg tror puppene mine har ca den størrelsen de skal ha uansett hvor stor jeg er ellers...
Cupstørrelsen følger omkretsen, og sier egentlig ganske lite om størrelsen på selve brystene ;). Jeg har venninner som er supersmale om ryggen som kanskje bruker tre fire cupstørrelser mer enn meg, men som definitivt ikke har større pupper.
Har noen av dere fått større bryst av å gå på lavkarbo?
Litt vanskelig å svare på, faktisk, for det er først dette siste året at jeg har skjønt at jeg ikke har brukt riktig bh-størrelse før, og lest meg opp litt og justert meg frem til noe som kjennes riktig. Ennå til gode å faktisk få tatt mål av meg, men i utgangspunktet brukte jeg altså 75/80B, og nå føler jeg meg som et helt nytt menneske i 70C. :p (Pæreform, veldig liten rundt midje og litt oppover)
Mine pupper har ikke forandret seg, men det er vel naturlige årsaker til det.. :p
Det jeg lurer på er: Er det noen som har blitt mer kilen etter de startet på lavkarbo?
Samboeren min har lagt merke til at jeg har blitt fryktelig kilen på lårene (!!) og han utnytter dette.. Bare han legger hånden på låret mitt og "klemmer" litt kiler det noe helt INSANE!!! (noe han gjør veldig ofte... :rolleyes: )
Ferskenbeinet
24-09-10, 18:54
mine pupper har krympa, når de er små fra før er det egentlig ikke veldig ok...
Cupstørrelsen følger omkretsen, og sier egentlig ganske lite om størrelsen på selve brystene ;).
Å? Jeg har gått ned en str i cup, men ikke i omkrets. Og det er definitivt puppestørrelsen.
Er det noen som har blitt mer kilen etter de startet på lavkarbo?
Samboeren min har lagt merke til at jeg har blitt fryktelig kilen på lårene (!!) og han utnytter dette.. Bare han legger hånden på låret mitt og "klemmer" litt kiler det noe helt INSANE!!! (noe han gjør veldig ofte... :rolleyes: )
Jeg har fått mye bedre følese i huden på lavkarbo, det går sikkertpå det samme. Før syns jeg det var veldig ubehagelig å bli tatt på, og nå i etterkant har jeg funnet ut at jeg rett og slett ikke kjente selve berøringen bare trykket.
Har klesstørrelsene blitt større de siste ti årene? Jeg er fortsatt 15 kg unna det jeg veide for 10 år siden, men jeg kan bruke samme/mindre størrelser nå! :confused:
syns de har blitt mindre jeg.. har en bukse i 48 fra kappahl som nå er litt for stor, kjøpt for noen år siden.. det er ikke stretch i linningen, men jeg prøvde en bukse i samme stoff i str 48 for et par uker siden og jeg fikk den ikke over hoftene en gang..
men det varierer jo innen samme butikk til tider. standard for bøying på agurk greier de å lage, men ikke for klær
men det varierer jo innen samme butikk til tider. standard for bøying på agurk greier de å lage, men ikke for klær
Jeg jobbet med standarder for fem år siden, da begynte de å jobbe med det. Det tar ca ti år før en standard er godkjent, og enda skal alle innføre det (de som gidder å følge den hvertfall). Så det tar nok kjapt 20 år før det blir standardisert... :rolleyes:
Photobscura
24-09-10, 20:57
Å? Jeg har gått ned en str i cup, men ikke i omkrets. Og det er definitivt puppestørrelsen.
Jeg tror du må lese det jeg skrev igjen ;). Omkretsen FØLGER cupstørrelsen! Om du har gått ned i cupstørrelse, men ikke i omkrets er det selvfølgelig snakk om brystene dine, har du derimot gått ned både i omkrets og cup, så er det ikke sikkert at akkurat det er tilfelle. Det jeg prøver å si er at en 70C ikke er like stor i cupen som en 90C, f.eks.
Jeg ER og BLIR 95 i omkrets, men har variert fra cup a, som ung megatynn jomfru til cup d som fyldig tobarnsmor med store hengpupper... Jeg HAR prøvd å gå ned i omkrest samt øke cuppen og visa versa, men det nytter ikke.. Jeg ER 95 i omkrets... Dvs diiiger.. :(
TrillTrall
24-09-10, 21:36
Jeg tror du må lese det jeg skrev igjen ;). Omkretsen FØLGER cupstørrelsen! Om du har gått ned i cupstørrelse, men ikke i omkrets er det selvfølgelig snakk om brystene dine, har du derimot gått ned både i omkrets og cup, så er det ikke sikkert at akkurat det er tilfelle. Det jeg prøver å si er at en 70C ikke er like stor i cupen som en 90C, f.eks.
Stemmer det og jeg oppdaget i dag at jeg har gått ned en cup-str, men er like stor rundt. Har ikke noe imot det egentlig for det er adskillig større utvalg i bh'er som ikke koster skjorta i str. 75 D enn i 75 E. :) Kjøpte 3 nye i dag jeg! Sånne som løfter skikkelig og gir ordentlig kløft! Lille Gubbens første reaksjon var:"Den der får du ikke bruke på jobb! Hehehehehehe!" ;) For ordens skyld: det var bare en spøk! :D
Jeg ER 95 i omkrets... Dvs diiiger.. :(
Svære lunger? :D
Svære lunger? :D
:lol: Kan hende det! Da jeg holdt på med dykkinga fikk jeg i allefall beskjed om at jeg hadde stooooore lunger... Jeg velger å tro på den forklaringen.. :ja:
Cupstørrelsen følger omkretsen, og sier egentlig ganske lite om størrelsen på selve brystene ;). Jeg har venninner som er supersmale om ryggen som kanskje bruker tre fire cupstørrelser mer enn meg, men som definitivt ikke har større pupper.
Det stemmer det. Jeg pleide å bruke 75C, men dama på butikken sa det var feil str for meg, så da ble det 70 D (E).
Nå har de krympet, så nå vet jeg ikke hva jeg bruker (har enda ikke fått kjøpt nye).:o
Men noen som kan hjelpe meg med et spørsmål? Jeg begynte med lavkarbo (kuttet ut poteter, pasta, ris og brød) i hovedsak for å ta av 4-5 kilo. Det å redusere inntaket av karbohydrater har hatt en særdeles gunstig effekt på magen min, så jeg kommer definitivt til å fortsette med det. Men de første tre kiloene tok 3-4 måneder å få av, og så plutselig bare løsnet det. Nå har jeg tatt av 8 kilo, og det er egentlig for mye. Har har øket inntaket av karbohydrater, men må innrømme at det i hovedsak er via potetgull og smågodt. Men jeg fortsetter bare å gå ned i vekt.
En vanlig dag ser slik ut:
Frokost: I ss (av hver) av linfrø, havregryn, solsikkekjerner, havrekli og hasselnøtter. Heller biola over.
Lunsj; 2 brødskiver (Fedonbrødet) med smør og hvitost. (eller skinke/makrell etc)
Mellommåltid; En neve mandler eller en Nutrilett bar.
Middag; Enten fisk/egg/kylling etc + masse grønnsaker og saus.
Småspiser gjerne litt nøtter.
Kvelds; Hannahs knekkebrød stort sett med smør og peanøttsmør
En frukt
Alle ketolysetablettene.
Jeg trener spinning en time i uka, styrke en time og jogger/går "hardt" ca 1 time. + går til og fra jobb etc.
Noen synspunkter på dette?:)
:hjelp:
Eg treng litt hjelp med TVen min. Eg fikk ein liten reise-tv av foreldra mine som dei ikkje lenger hadde bruk for, da gemalen flytta og tok med seg TVen vår. Grei liten sak, av typen Sanyo CEP3024.
Eg klarer å søke etter kanalar, men klarer ikkje å lagre dei. Finn ingen manualar på nettet (som er gratis eller på språk eg forstår i alle fall). Hjelp?
Kontrollane på sjølve TVen er slik:
http://i131.photobucket.com/albums/p316/stinecn/EQ2/Miscellaneous/Random%20pictures%20linked%20to%20in%20forum%20pos ts/IMG_0966.jpghttp://i131.photobucket.com/albums/p316/stinecn/EQ2/Miscellaneous/Random%20pictures%20linked%20to%20in%20forum%20pos ts/IMG_0967.jpg
Jeg ville forsøkt å søke opp kanal for kanal og holde memo eller preset knappen inn i ca 10 sek
Ah. Eg hadde ikkje tenkt på at en kanskje måtte holde inn knappen en halv evighet. Det hjalp. Takk, Carisma!
Noen som vet hvordan jeg kan fremprovosere et nys??? Bihulene er pottetette og den kuren jeg fikk i forrige uke hjalp ikke det spøtt... Jeg er IKKE forkjøla, ikke spes tett i nesa heller, men tett i panna og i kinnene :o. Jeg har SÅÅÅ lyst til å nyse for da får jeg liksom utligna litt av trykket samt fått ut litt gørr, men man kan liksom ikke bare bestemme seg for at NÅ vil jeg nyse...
Lukt på pepper ;)
Lurt!!! Skal teste!!
Lukte på hjortetakk/hornsalt?
Lukte på hjortetakk/hornsalt?
Har det i skapet.... Kan jeg ta litt på fingern og dytte det i nesa?? Er redd for å snuse inn for mye av det.. Har nemlig gjort det en gang og da nøs jeg til gangs! :lol:
Hehe, høyrest ut som det perfekte middelet då, mao! ;)
Hehe, høyrest ut som det perfekte middelet då, mao! ;)
Ingen tips for å framprovosere et nys - men jeg har god hjelp av rinexin som er "slimhinneavsvellende" tabletter. Tar de hvis jeg er litt tett og skal ut å fly for det pleier å bli smertefullt ellers... resept fra legen :)
Ingen tips for å framprovosere et nys - men jeg har god hjelp av rinexin som er "slimhinneavsvellende" tabletter. Tar de hvis jeg er litt tett og skal ut å fly for det pleier å bli smertefullt ellers... resept fra legen :)
Jeg bruker nå en nesespray jeg fikk hos legen som heter Avamys... Mine slimhinner i nesen er nok dessverre døde etter 20 år med daglig storforbruk av Otrivin... :o Kan hende at trøbbelet med bihulene bare er en bivirkning av at jeg sluttet med otrivin i sommer....:p
Photobscura
25-09-10, 17:56
Jeg pleier å se rett inn i et sterkt lys, det hjelper for å framprovosere nys for min del i alle fall, eller i kile meg selv ytterst i neseboret med treenden av en fyrstikk, pepper er litt brutalt synes jeg :p. Ellers har jeg selv vært litt plaget med bihuler nå og da, noe som gjerne letter på trykket er å holde for ett og ett nesebor og dra inn luft i det andre så hardt og lenge du kan, ofte renner noe av slimet eller hva det nå er ned halsen, og så slipper trykket litt.
Ved bihulebetennelse, som jeg dessverre har et par ganger i året, så pleier jeg å koke opp vann, noen bruker litt urter i, eller kanskje har litt mentolatum i. Så setter jeg kasserollen på bordet (med noe under så det ikke svir seg), tar et håndkle over hodet og setter meg til å puste dypt inn av dampen. Det hjelper veldig. Men vet at man egentlig skal ha diverse oljer og sånt oppi for at det skal bli optimalt. Husker bare ikke hvor man får tak i de.
Photobscura
26-09-10, 04:11
Ved bihulebetennelse, som jeg dessverre har et par ganger i året, så pleier jeg å koke opp vann, noen bruker litt urter i, eller kanskje har litt mentolatum i. Så setter jeg kasserollen på bordet (med noe under så det ikke svir seg), tar et håndkle over hodet og setter meg til å puste dypt inn av dampen. Det hjelper veldig. Men vet at man egentlig skal ha diverse oljer og sånt oppi for at det skal bli optimalt. Husker bare ikke hvor man får tak i de.
Dette har jeg gjort med peppermynteolje. Det tror jeg man får kjøpt i daglivarehandler. Det gir en veldig god midlertidig lindring, også bare på vanlig tett nese ved forkjølelse, lærte det av mamma :).
Når man klorer et hvitt plagg pga flekk som ikke går av i vask, så har plagget/duken lett for å gulne etterpå. Er det noen lurt man kan gjøre for å unngå at det gulner?
Jeg har en hvit overmadrass som har fått litt blod på seg (fikk plutselig og litt uventet mensen), kan jeg ta klor på det?
Jeg har en hvit overmadrass som har fått litt blod på seg (fikk plutselig og litt uventet mensen), kan jeg ta klor på det?
Er det trekk til å ta av? Blodflekker skylles først i kaldt vann og deretter vaskes det i maskin. Eventuelt klorin som nødløsning (om overmadrassen er hvit, klor tar alt av farger ;)
Den er hvit, så klor blir nok løsningen her :) Takk for svar!
Noen stoffer tåler bleking, andre gjør ikke. Det står på vaskelappen.
http://www.princessbutikken.no/renderImage.image?imageName=Princess/vaskeanvisning/bleach_2.jpg&width=&height=&padding=0 <-- dette symbolet betyr "tåler ikke klorbleking".
http://www.princessbutikken.no/renderImage.image?imageName=Princess/vaskeanvisning/bleach_1.jpg&width=&height=&padding=0 <-- dette symbolet betyr "tåler klorbleking". Det er ikke alltid det symbolet står selv om det kan klorblekes.
Takk for tips :) jeg har til i morgen å finne ut av det. Fant ut at jeg er tom for klor.
Wannabislim
26-09-10, 20:12
Hvordan får man lagt inn en sånn tickerfactory-linjal i profilen sin? Jeg får laget den på tickerfactory, men hvordan får jeg den inn i profilen min...
Det er jo viss motivasjon i å se på den...:confused:
Hvordan får man lagt inn en sånn tickerfactory-linjal i profilen sin? Jeg får laget den på tickerfactory, men hvordan får jeg den inn i profilen min...
Det er jo viss motivasjon i å se på den...:confused:
Her er en flott bruksanvisning! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker)
Hvorfor blir man hinsides all fornuft når man er forelsket? :D
Kanskje fornuftige mennesker ikke får bra avkom? Hihi. Nei, jeg vet ikke. Lurer også på det!
Kanskje fornuftige mennesker ikke får bra avkom? Hihi. Nei, jeg vet ikke. Lurer også på det!
Jo, men herregud da. Jeg regner meg selv som ett helt normalt, oppegående menneske. Nå har jeg noe på gang og jaggu er det ingenting annet enn han som betyr noe storparten av tiden. Herregud da, jeg må seriøst skjerpe meg, ellers blir jeg osm jentene jeg ikke liker når de får kjærester :P
Boka "kjærlighetens 5 språk" sier interessante ting om dette :) Anbefaler uansett boka for alle som ønsker å lære/bli flinkere til å uttrykke kjærlighet om så til sine venner, barn, foreldre eller partner :) Den er full av praktiske eksempler og jeg kjenner meg fint igjen i det den sier :)
Fordi vi fortjener det! ;)
Spm:
Har et fløyelslignende skjørt som fungerer som en støvsamler deluxe.
Gode tips til hvordan vaske det for å dempe støvstugereffekten? (Det er selvfølgelig svart, så veldig upraktisk...)
Ikke godt å si. Jeg har vært forelsket i kjæresten min i 2 år, og kan fremdeles være helt tullerusk etter han :D Men jeg har sanket erfaring fra tidligere forhold, og kutter ikke ut venner fordi at jeg har kjæreste. Men vi har heldigvis vennegjenger som kommer godt overens, så det har ikke vært noen problem så langt.
Sukk, denne kjærligheten <3
Ferskenbeinet
27-09-10, 09:10
Spm:
Gode tips til hvordan vaske det for å dempe støvstugereffekten? (Det er selvfølgelig svart, så veldig upraktisk...)
Jeg veit ikke helt hvordan du kan vaske det anderledes, men det som fungerer fint er å ha det 10 min i tørketrommel etter at det har tørka vanlig på snor. Da suger den til seg masse hår. Men noen langtidseffekt har det desverre ikke...
Spm:
Fikk tips om å spraye ullteppe med litt tøymykner blandet med vann for å gjøre det lettere å støvesuge. Kanskje det virker på skjørtet ditt også?
Poenget er jo bare å gjøre overflaten mindre statisk!
Photobscura
27-09-10, 09:19
Er det noen her med 37 i sko som kan være så vennlige å ta mål av fotflaten sin? Fra tå til hæl, altså den delen av foten som berører gulvet. Da hadde jeg blitt veldig takknemlig :D.
Ferskenbeinet
27-09-10, 09:22
22cm!
Photobscura
27-09-10, 09:26
22cm!
Takker!
Jeg jobber som våken nattevakt,kan jeg spise på natten med lavkarbo kost? (har jo lært av tidligere kostråd at det er fy fy...)
Photobscura
27-09-10, 12:56
Jeg jobber som våken nattevakt,kan jeg spise på natten med lavkarbo kost? (har jo lært av tidligere kostråd at det er fy fy...)
Det kan du! Spis etter når kroppen gir signal om sult, ikke etter klokka :).
Eg har eit par eldre skinnhanskar som har sett betre dagar. Dei er blitt ganske "tørre" og "sprø" - veldig rynkete og litt rare. Kva kan ein smøre inn slikt skinn med for å få det mjukt igjen? Har prøvd med eit middel vi har til ei lærjakke, men det var ikkje heilt optimalt..
Wannabislim
27-09-10, 19:19
Tusen takk :D for bruksanvisningen på thickeren
Noen som har referanseverdiene for stoffskifte i hodet? Eller litt tilgjengelig :D Fant noe på nett, og det kan se ut som jeg litter i øverste grensen av Ft3 og FT4. Men betyr det høyt? Eller er de høye når det er lavt? :confused:
Noen som har referanseverdiene for stoffskifte i hodet? Eller litt tilgjengelig :D Fant noe på nett, og det kan se ut som jeg litter i øverste grensen av Ft3 og FT4. Men betyr det høyt? Eller er de høye når det er lavt? :confused:
FT4 er ikke det 9-22 eller noe sånt? Google det så får du opp lab'enes referanseverdi, bare NB de trenger ikke være akkurat det samme alle steder :)
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ er en god side for informasjon om det du spør om og andre ting vedr stoffskiftet :)
Eg har eit par eldre skinnhanskar som har sett betre dagar. Dei er blitt ganske "tørre" og "sprø" - veldig rynkete og litt rare. Kva kan ein smøre inn slikt skinn med for å få det mjukt igjen? Har prøvd med eit middel vi har til ei lærjakke, men det var ikkje heilt optimalt..
Har hørt mange som bruker spenol for å få skinn mykt...
TrillTrall
28-09-10, 10:30
Jeg ville kjøpt en eske med bivoks beregnet på sko, tatt på meg hanskene og tatt en dæsj i hendene og gnidd det inn. Må sikkert gjøres flere ganger. Funker ikke på semsket da... Jeg aner ikke om det vil funke på glatte hansker heller egentlig, men om de ellers blir kastet så er det jo verdt et forsøk. :) Og så lukter det så godt da! :lol:
Noen som har sett "hvordan se bra ut naken" (eller hva det heter). Jeg har lenge hatt litt lyst å ta type "nakenbilder" eller helst pin-upbilder av meg selv (hmm. Tør jeg skrive dette på forumet). Egentlig hadde jeg lyst til det allerede før jeg startet dette kostholdet (og gikk ned 20 kilo). Det jeg lurer på er om noen vet om en fotograf som tar slike bilder og hva det koster?
TrillTrall
28-09-10, 10:37
Noen som har sett "hvordan se bra ut naken" (eller hva det heter). Jeg har lenge hatt litt lyst å ta type "nakenbilder" eller helst pin-upbilder av meg selv (hmm. Tør jeg skrive dette på forumet). Egentlig hadde jeg lyst til det allerede før jeg startet dette kostholdet (og gikk ned 20 kilo). Det jeg lurer på er om noen vet om en fotograf som tar slike bilder og hva det koster?
Jeg kunne også tenkt meg å ta noen fine undertøysbilder og overraske kjæresten med! Har prøvd selv, men det blir absolutt ikke bra gitt. :nei: Antagelig er det grisedyrt, fotografbilder er som regel det.
Jeg kunne også tenkt meg å ta noen fine undertøysbilder og overraske kjæresten med! Har prøvd selv, men det blir absolutt ikke bra gitt. :nei: Antagelig er det grisedyrt, fotografbilder er som regel det.
Det har vært en hel tråd om dette her inne! Søk og let litt, så finner du sikker noe!
En hver fotograf kan sikkert gjøre det, eller gi deg navnet på noen!
Har du lyst, har du lov!;)
E lurer rett og slett på kvifor eg straffa meg sjølv igår med å ete altfor mange karboer?!?
Får jo juling for det idag, iform av stiv og støl og ikkje minst følelsen av å væra mørbanka!?!?
*slår meg til panna*- at eg kunne væra så dum :nedfor:
Jeg lurer på hvem det er som blir administratorer og får forskjellige titler og sånn. Er det de som har startet forumet eller noen som har skrevet så mange innlegg at de blir oppgradert eller noe helt annet? Nysgjerring :rulleøyne
TrillTrall
28-09-10, 22:32
Det har vært en hel tråd om dette her inne! Søk og let litt, så finner du sikker noe!
En hver fotograf kan sikkert gjøre det, eller gi deg navnet på noen!
Har du lyst, har du lov!;)
:lol: Det hadde vært moro, men den dagen jeg viser meg for en fotograf i bare undertøyet tror jeg nok ikke vil komme! *hehe* Der svikter nok motet gitt.
Og så lurer jeg også på hvordan jeg kan ha 104 poeng av de grønne prikkene når det er seks som har gitt meg sånne? Hvordan fungerer det. Er det på grunn av de jeg har en fantastisk aura rundt meg?
:lol: Det hadde vært moro, men den dagen jeg viser meg for en fotograf i bare undertøyet tror jeg nok ikke vil komme! *hehe* Der svikter nok motet gitt.
Du må bare vite at du ser fabelaktig ut i undertøyet og så ta bildene hos en hyggelig fotograf. Når jeg blir rik skal jeg gjøre det. Kanskje jeg skal fikse meg en annonse. "Fotografstudent søkes for taging av fabelaktige naken-/pin-up-bilder. Lønn: få se meg halvnaken." Hahahaha. Neida. Bare tuller. Det er ikke så mye å se. Men kanskje jeg skulle funnet en som ikke var ferdigutdannet. De koster sikkert mindre..
De fotografene som gjør slike oppdrag er jo vant til å se både litt av hvert da :) Jeg tror nok det er med de som vi som har jobbet/jobber i undertøysbutikk. Vi bryr oss ikke. Det er jobb, ingenting annet.
Jeg lurer på hvem det er som blir administratorer og får forskjellige titler og sånn. Er det de som har startet forumet eller noen som har skrevet så mange innlegg at de blir oppgradert eller noe helt annet? Nysgjerring :rulleøyne
Den som startet forumet er jo høvdingen (i dette tilfellet HP), og så velger man brukere som er lojale, aktive og til å stole på som man vil tilby ekstra makt og ansvar. Administrator er øverste ledd, og så kommer moderatorer. Moderatorer har tilgang til å redigere det som blir skrevet på forumet. Hvis det også finnes supermoderator (som det gjør her), så er moderator for ett underforum mens supermoderator er for hele forumet. Administrator har i tillegg tilgang til administrator-kontrollpanelet hvor man kan endre på forumets innstillinger. På ett godt forum-system som vBulletin kan man endre på så godt som alt og man kan ha uendelig med forskjellige brukergrupper. En admin trenger ikke å ha samme rettigheter som en annen admin, og en moderator trenger ikke å ha samme rettigheter som en annen moderator. Jeg har selv vært admin på ett middels forum som hadde ca 2000 innlegg hver dag - og vi brukte vBulletin. For brukerne er det ikke så stor forskjell, men for de som styrer så er det utrolig stor forskjell fra gratisversjoner. vBulletin har også tusenvis av add-ons som man kan installere.
Og så lurer jeg også på hvordan jeg kan ha 104 poeng av de grønne prikkene når det er seks som har gitt meg sånne? Hvordan fungerer det. Er det på grunn av de jeg har en fantastisk aura rundt meg?
Hvis du går til kontrollpanel (http://forum.lavkarbo.no/usercp.php) og ser på "Latest Reputation Given" så står det hvor mange ryktepoeng en prikk fra deg er verdt. Gir du noen en rød prikk så får de de poengene i minus, og en grønn prikk gir de poengene i pluss. En prikk er ikke nødvendigvis 1 poeng.
Noen som har prøvd disse?? (http://www.dinside.no/850755/stovsugersko) :p
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?d=x3&o=3627006&w=740&h=555&ee=1283937457&frame=0&nobg=1
Er det noen som har fått mensen når de ikke skal, selv på p-piller, når de er på lavkarbo?
SKal ikke ha mensen før neste lørdag egentlig :(
Photobscura
29-09-10, 10:26
Er det noen som har fått mensen når de ikke skal, selv på p-piller, når de er på lavkarbo?
SKal ikke ha mensen før neste lørdag egentlig :(
Jepp! Og det er ikke uvanlig. Jeg gikk på p-piller da jeg la om kostholdet, og de første fem seks månedene var mensen helt på tur, men etterhvert stabiliserte det seg, og jeg fikk til alt overmål en mye kortere blødning, fra 7-9 dager til 4-5 :D.
Det skjer mye hormonelt i kroppen når man legger om til lavkarbo, så kroppen trenger tid til å tilpasse seg. Se på det som noe positivt, at ting skjer i kroppen din, enn hvor kjedelig det kan være når tante rød kommer på uanmeldt besøk :cool:.
okei! så da er det kanskje dumt å hoppe over neste gang jeg egentlig skal ha da? forstyrrer bare enda mer ratt! sist jeg hadde besøk hadde jeg det i 4 dager også ble det brått slutt. var ikke lenge etter jeg begynte på Atkins.
Jeg lurer på hvordan animal planet greier å vri navnet Trude Mostue til Truda Mustdo... uten at noen reagerer.
Jeg lurer på hvordan animal planet greier å vri navnet Trude Mostue til Truda Mustdo... uten at noen reagerer.
Eg er et dyr som bryr seg! (Sid i Istid)
Har nokon prøvd å mikse kyllingkjøtdeig med blanding av storfe og svin? Funderer om eg skal prøve det i dag og lage nuggets. Kjøpte begge sortar, men veit liksom ikkje heilt kven av dei eg skal bruke. Og dei skal steikast i ossewit (reint oksefeitt).
Eg er et dyr som bryr seg! (Sid i Istid)
erm.. hæ?
Var sitat fra Istid-filmen. Er overtrøtt og da blir humoren deretter :)
Hvor lenge holder panna cotta i kjøeskap? Kan jeg lage den i morgen kveld og servere lørdagskvelden? Eller blir det smakende gammel krem?
Kor crazy er det å bruke rundt 200 euro per pers for ein VIP billett Prince når ein eigentleg ikkje er blodfan?
Photobscura
29-09-10, 21:08
Kor crazy er det å bruke rundt 200 euro per pers for ein VIP billett Prince når ein eigentleg ikkje er blodfan?
Let's go Crazy, haha! Det er det helt umulig for meg å svare på, ettersom jeg ER blodfan ... :o. Misunnelig :(.
Photobscura
29-09-10, 21:09
Hvor lenge holder panna cotta i kjøeskap? Kan jeg lage den i morgen kveld og servere lørdagskvelden? Eller blir det smakende gammel krem?
Jeg tror jeg hadde panna cotta i kjøleskapet i hvert fall et par dager. Mulig gelatinen gjør at den holder seg lenger enn krem ville ha gjort?!
Litt fristande, sidan eg aldri har sett mannen, og har høyrt han er verdt det. Han var her i sommar, og det vart utselt på null komma niks. Dei startar salget for "vanlege" billettar fredag, men veit ikkje kor enkelt det er å få noko der då. Dei har ein tendens til å bli utselt på type 15 minutt. Om ein vel vip billett så kan ein bestille no.
Aie, det vart bestilt.
Mulig gelatinen gjør at den holder seg lenger enn krem ville ha gjort?!
Fløterand smakte gammel krem etter halvannen dag. Men den skal ikke koke da, så det kan hende det gjør utslaget?
Herregud dette var en lang tråd! *imponert* :D
Jeg lurer på om noen av dere vet om det går an å reparere porselen som har fått en bit slått ut (bitte liten bit som er borte..)..?
Photobscura
03-10-10, 16:14
Hjelpes! Kan noen løse dette mysteriet for meg? Jeg har en strikkeoppskrift som går så her:
VENSTRE VANTE:
Arb strikkes først frem og tilbake, deretter rundt på settp. Legg opp 54-60 m med Delight på settp 2,5. Strikk RILLER frem og tilbake – se forkl over! Når arb måler 7 cm felles det 6 m på slutten av p, klipp tråden = 48-54 m, Videre strikkes arb rundt og rundt i glstrikk. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Når arb måler 1 cm starter økningen til tommelkile. Det økes 1 m på hver side av nest siste m på omg – øk ved å lage et kast, for å unngå hull strikkes kastet vridd rett på neste omg (dvs strikk i bakre del av m-buen). Øk på hver side av de økte m på hver 3.omg totalt 5-6 ganger = 11-13 tommel-m og 58-66 m totalt. Når arb måler 6-7 cm settes tommel-m + 1 m på hver side (= 13-15 m) på 1 tråd. Legg opp 3 nye m bak tommelen = 48-54 m. Fortsett med glstrikk rundt til arb måler 10-11 cm. Nå settes de første 19-21 m oppå hånden på en tråd, behold de neste 11-12 m på p og sett de siste 18-21 m inni hånden på en annen tråd.
Det er det jeg har uthevet som virkelig forvirrer meg. Altså jeg strikker vantene med førtiåtte masker til opplysning, og når jeg da øker med to masker fem ganger så sitter jeg jo igjen med ti masker pluss, ikke elleve, og når jeg tar av tretten masker og har over på en tråd, og legger opp tre nye masker bak, sitter jeg da igjen med ... femti masker, ikke førtiåtte! Jeg skjønner ikke no.
Du tar jo en maske til tommelen fra resten av arbeidet og øker på begge sider av den, derfor blir det 11. Og totalt blir det 58, altså 48 + 10 som du sier. 58 - 13 = 45, 45 + 3 = 48. Så du skal ha 48 til sammen, ikke 50 :)
Photobscura
03-10-10, 16:49
Du tar jo en maske til tommelen fra resten av arbeidet og øker på begge sider av den, derfor blir det 11. Og totalt blir det 58, altså 48 + 10 som du sier. 58 - 13 = 45, 45 + 3 = 48. Så du skal ha 48 til sammen, ikke 50 :)
Tar en maske? Nå skjønner jeg ikke ... Tar fra hvor? Skal jeg ikke bare øke før og etter den nest siste maska på siste pinnen i omgangen, og videre øke før og etter de jeg har økt? Oioioi, jeg er forvirret. Og så er det de tre maskene bak også ... :o
Tar en maske? Nå skjønner jeg ikke ... Tar fra hvor? Skal jeg ikke bare øke før og etter den nest siste maska på siste pinnen i omgangen, og videre øke før og etter de jeg har økt? Oioioi, jeg er forvirret. Og så er det de tre maskene bak også ... :oJa altså, du tar den jo ikke bort fra resten, men når du har økt før og etter 5 ganger har du jo 10 masker pluss maska i midten som settes på en tråd. Capiche? :D
Photobscura
03-10-10, 16:54
Ja altså, du tar den jo ikke bort fra resten, men når du har økt før og etter 5 ganger har du jo 10 masker pluss maska i midten som settes på en tråd. Capiche? :D
... Nei?! Haha, virkelig ikke. Hvor kommer denne maska fra? Om jeg "tar" en maske fra det originale arbeidet, så er jeg fortsatt en maske i minus, ettersom arbeidet har førtiåtte masker totalt fra starten av. Og hva med de tre jeg øker, med de tre så går i hvert fall ikke regnestykket opp, med de tre maskene så blir det jo ikke 48 masker, som det står i oppskriften. Meget forvirret, nå! :p
Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p
Photobscura
03-10-10, 17:10
Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p
Jeg innser at jeg må ha gjort en feil, på en eller annen merkelig måte (som jeg ikke skjønner, for jeg har skrevet opp hver økning) så har jeg økt en gang for mye, og endte dermed opp med to masker ekstra. Så det var min egen slurvefeil som gjorde at jeg ble forvirret. Haha, sorry, altså. Hjernen min var litt uvenner med meg der, jeg ville sikkert heller at oppskriften skulle være feil enn at jeg tok feil :lol:.
Takk for tålmodigheten. Hehe :suss:.
Bare hyggelig :klem: Håper du finner ut av det!
Du får poste her igjen (eller i håndarbeidstråden, kanskje flere "håndarbeidere" som ser det der?) hvis du står fast igjen da vet du. Men ikke heng deg for mye opp i tallene. Gjør du det som står der blir det riktig :)
Ferskenbeinet
04-10-10, 12:16
Jeg lurer på hva 1kg glutenmel koster på helsekost? Har kjøpt det før men husker det ikke. I helga så jeg at min lokale Mega hadde det samme melet til 95kr. Så da vil jeg vite hva som er billigst!
Steinbitt... Hvordan serverer man den som hverdagsmiddag? Sambo er ekstremt skeptisk til hvit fisk, men har gått med på å prøve det i morra. (Så det er no pressure on me liksom) :rolleyes:
grotingeling
04-10-10, 20:46
Stekt/ovnsbakt med grønnsaker og hollandei saus
steinbit er en veldig fast fisk. så den er god å steke i panne. server med ønskede grønnsaker og soppstuing, nam!
Steinbitt... Hvordan serverer man den som hverdagsmiddag? Sambo er ekstremt skeptisk til hvit fisk, men har gått med på å prøve det i morra. (Så det er no pressure on me liksom) :rolleyes:
Den er deilig gratinert i fløtesaus med masse ost :)
Men gje fisken eit lite oppkok først.
Så legger du fiskebitene i ildfast form.
Lag fløtesaus av fløte, smør og jbk og hell den over.
Godt med raspa ost på toppen. 30-40 min på 200 grader i ovnen og du har ein fantastisk god middag. Elsker gratinert steinbit sjølv, endå eg er halling og skeptisk til all fisk utan om fjellørreten :lol:
Kan jeg lage kokosmel av kokosmasse? Vil lage hvetestanga til Lisbeth!
Kan jeg lage kokosmel av kokosmasse? Vil lage hvetestanga til Lisbeth!
Desverre. Kokosmel og kokosmasse er ikke det samme. Prøvde å finmale kokosmasse en gang og det funka dårlig. Kokosmel er en god investering. Det er kjempedrøyt!
Æsj det var synd :( da blir det ikke kringle denne uka nei. har du forslag til hva jeg kan erstatte med da?
Æsj det var synd :( da blir det ikke kringle denne uka nei. har du forslag til hva jeg kan erstatte med da?
Har ikke funnet noen god erstatning for kokosmel. Prøvde med soyamel og syntes ikke det vart noe bra. Mulig proteinpulver eller bakemiks eller noe funker. Kan desverre ikke hjelpe :(
okei, det var leie greier :/ skal finlese tråden som kringla sto i nå!
Fiskeburger av laks(frossenfisk..fileter) - en god oppskrift på dette her?
Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i fisk, men nå skal det utfordres her:p
Alldelesen nydelige lakseburger-oppskrift her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=839
finnes det et sted hvor man kan finne ut blodprøvekoder.. de siste testene har en del koder som ikke var på den forrige.. MON# og PDW er ikke så veldig beskrivende :p
Alldelesen nydelige lakseburger-oppskrift her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=839
Takk!:D
finnes det et sted hvor man kan finne ut blodprøvekoder.. de siste testene har en del koder som ikke var på den forrige.. MON# og PDW er ikke så veldig beskrivende :p
Fürst laboratorie (http://www.furst.no/) har mange fine, opplysende sider!
I analyselisten finner du referanseområder og kommentarer på så og si alt av vanlige blodprøver i hvert fall!
Er en forkortelsesliste der også!
Forkotelser som de du sier, er gjerne totalt uinteressante for oss vanlige folk. De sier litt om telling, spes mengde av ting som forskjellige typer røde blodlegemer etc. Ikke noe de fleste bryr seg med eller kan tolke, mao!
Hvem kan se min pasientjournal bortsett fra fastlegen? Er det noe restriksjoner på å se disse journalene? Jeg er blitt så gammel nå at halvparten av mine bekjente er sykepleiere eller hjelpepleiere, og siden bestemora mi er hjelpepleier, og jeg har halvveist vokst opp med pasientjournaler i nattbordsskuffa hnenes, så VET jeg at det leses litt mer enn hva godt er. Og dessuten så er jeg ikke akkurat godvenn med hun ene helsesekretæren på legesenteret mitt:p
Kan alle i helsesektoren lese hele min journal da? Eller er det kun min fastlege som har tilgang til hele journalen? Hva med når jeg kommer til vikarlege da? Eller om jeg havner på sykehus?
Eg veit ikkje, men det er eit interessant spørsmål, Cherry. Legen har jo teieplikt, det har vel alle som jobbar der. Men det er vel kanskje ikkje noko sperre på kven som kan sjå i kva journalar?
Eg lurer berre på kvifor det er så stille overalt i dag. På jobb, her inne.. Stille før stormen?
Hvem kan se min pasientjournal bortsett fra fastlegen? Er det noe restriksjoner på å se disse journalene? Jeg er blitt så gammel nå at halvparten av mine bekjente er sykepleiere eller hjelpepleiere, og siden bestemora mi er hjelpepleier, og jeg har halvveist vokst opp med pasientjournaler i nattbordsskuffa hnenes, så VET jeg at det leses litt mer enn hva godt er. Og dessuten så er jeg ikke akkurat godvenn med hun ene helsesekretæren på legesenteret mitt:p
Kan alle i helsesektoren lese hele min journal da? Eller er det kun min fastlege som har tilgang til hele journalen? Hva med når jeg kommer til vikarlege da? Eller om jeg havner på sykehus?
Journalen som ligger hos fastlegen din er det bare fastlegen og de som jobber på det legekontoret som kan se!!! Vikarlege bare om de tilhører samme legekontor/datasystem!
Det er jo faktisk noe av det som er problemet i helsevesnet i dag, at for FÅ personer har adgang til journalen din.
Skjer det noe med deg en fredag kveld så du havner bevistløs på et sykehus, er det ingen som får tak i noen opplysninger om medisiner, tidligere blodprøver, sykdommer etc før legekontoret åpner mandag, om det er en hverdag, da!;)
Der jeg hører til, er ikke røntgenavd koblet opp til sykehusjournalen automatisk engang!
Meni dag ligger alt på data og ingen kan ta med journalen din ut av legekontoret uten å printe den ut og det er det nok ingen som gidder!
Du kan be om å få den, da! Om du vil lese den, skifte lege etc!
Helsepersonell har ikke lov til å åpne en journal bare for å åpne den! Noen gjør det nok, skal ikke unndra det, men kan ikke tro at det er vanlig!
Men som sagt, det største problemet kan være alle de som IKKE har tilgang! Det er derfor det planlegges et helsekort, der alle opplysninger lagres i chipen!!!:D
det planlegges et helsekort, der alle opplysninger lagres i chipen!!!:D:eek: Vi har nok et litt forskjellig syn på noen ting Kitt, for det syntes jeg hørtes helt hårreisende og veldig problematisk ut med tanke på personvern. Det kan da ikke være anledning til å lagre alle slags ting en lege kan finne på å skrive i en journal på en chip som alle i helsevesenet m fl kan se? Regner med at dette er noe Datatilsynet har innsigelser mot i så fall.
Vi har helsekort i Belgia, med chip. Der ligg info om deg, adresse, fødselsdato etc, men ikkje heile livshistoria di liksom. Men du tek det med deg om du skal til sjukehuset, for då får dei opp info om deg, kva lege du har etc, og du må ha det når du får ut medisin på apoteket, for å få tilbakebetalt det du har rett på. Meiner det viser kva medisin du har hatt tidlegare etc. Veit ikkje om det er så mykje meir info på det, men synest systemet fungerer greit.
:eek: Vi har nok et litt forskjellig syn på noen ting Kitt, for det syntes jeg hørtes helt hårreisende og veldig problematisk ut med tanke på personvern. Det kan da ikke være anledning til å lagre alle slags ting en lege kan finne på å skrive i en journal på en chip som alle i helsevesenet m fl kan se? Regner med at dette er noe Datatilsynet har innsigelser mot i så fall.
Jeg jobber på en privatklinikk og du aner ikke hvor mye tid vi bruker på å ringe rundt for å innhente opplysninger som kan være relevante! I værste tenkelige tilfelle kan det jo hende at pasienten overhodet ikke får den behandling vedkommede trenger grunnet nettopp mangel på opplysninger. Jeg synes det er flott at de prøver samordne journaler. :ja:
:eek: Vi har nok et litt forskjellig syn på noen ting Kitt, for det syntes jeg hørtes helt hårreisende og veldig problematisk ut med tanke på personvern. Det kan da ikke være anledning til å lagre alle slags ting en lege kan finne på å skrive i en journal på en chip som alle i helsevesenet m fl kan se? Regner med at dette er noe Datatilsynet har innsigelser mot i så fall.
Du vet du kan lese gjennom journalen din og kreve ting fjernet???
Jeg er nok litt enkel sånn, for jeg bryr meg rett og slett ikke om hva andre vet om meg!!!
Lurer de på noe, så kan de bare spørre!!! Har overhodet ingen hemmeligheter, hverken medisinske eller andre!!!:p
Jeg er mye mer redd for å ikke få den behandlingen jeg trenger fordi opplysningene ikke er tilgjengelige!!!:eek::eek::eek:
Det kan jeg faktisk dø av!!!
Jeg jobber på en privatklinikk og du aner ikke hvor mye tid vi bruker på å ringe rundt for å innhente opplysninger som kan være relevante! I værste tenkelige tilfelle kan det jo hende at pasienten overhodet ikke får den behandling vedkommede trenger grunnet nettopp mangel på opplysninger. Jeg synes det er flott at de prøver samordne journaler. :ja:Joda, ser den, men det er jo alltid sånn at forskjellige interesser må veies opp mot hverandre. Klart det kan være upraktisk for helsepersonell å måtte ringe rundt, men å beskytte pasienten ser jeg som helt overordnet.
Men å samordne de mest essensielle opplysningene er sikkert ikke så dumt.
Joda, ser den, men det er jo alltid sånn at forskjellige interesser må veies opp mot hverandre. Klart det kan være upraktisk for helsepersonell å måtte ringe rundt, men å beskytte pasienten ser jeg som helt overordnet.
Men å samordne de mest essensielle opplysningene er sikkert ikke så dumt.
Vet du?? Det er sååååå mange ting med kroppen man overhodet IKKE trodde hadde sammenheng med hverandre.. Men likavel så HAR det det! Og det kan berge liv. Jeg VET vi har gjort det mange ganger.
Du vet du kan lese gjennom journalen din og kreve ting fjernet???Nei, jeg har tenkt på å finne ut av det, men visste ikke at det faktisk var sånn. Så bra da :ja:
er dte greit å bruke pinex+ibumetin mot magesmerter selv om paracetamol av en eller annen grunn anbefales? responderer best på førstnevnte.. hatt smerter i 8 timer nå og er dyktig lei...
fikk bare beskjed at jeg skal bare følge med på smertene og det er jo litt vanskelig om man gnasker smertestillende
Vet du?? Det er sååååå mange ting med kroppen man overhodet IKKE trodde hadde sammenheng med hverandre.. Men likavel så HAR det det! Det vet jeg veldig godt. Likevel mener jeg at man skal være svært restriktiv med opplysninger. Rene faktaopplysninger som allergier, medisiner etc er jo greit, da.
Vet du?? Det er sååååå mange ting med kroppen man overhodet IKKE trodde hadde sammenheng med hverandre.. Men likavel så HAR det det! Og det kan berge liv. Jeg VET vi har gjort det mange ganger.
En venninne kunne omkommet fordi legen, gynekologen og bedriftslegen ikke hadde de samme opplysningene og hun skjønte ikke at de trengte å vite om hverandre og de forskjellige diagnosene hun hadde og medisinene hun brukte!:eek:
Annen episode med bevisstløs pasient og opiatmisbruk! Kunne også blitt fatalt fordi sykehuset ikke kom inn i legen journal midt i påsken!:eek:
Det vet jeg veldig godt. Likevel mener jeg at man skal være svært restriktiv med opplysninger. Rene faktaopplysninger er jo helt greit, men ikke noe mer enn det.
Jeg skjønner hva du mener... Tro meg, jeg gjør det.. Jeg har selv lest mange henvisninger hvor det står at pas er slitsom, kverrulant, har dårlige matvaner etc.. SLIKT trenger ikke publiseres.
En venninne kunne omkommet fordi legen, gynekologen og bedriftslegen ikke hadde de samme opplysningene og hun skjønte ikke at de trengte å vite om hverandre og de forskjellige diagnosene hun hadde og medisinene hun brukte!:eek:
Annen episode med bevisstløs pasient og opiatmisbruk! Kunne også blitt fatalt fordi sykehuset ikke kom inn i legen journal midt i påsken!:eek:Klart at medisinbruk og slikt bør være mer tilgjengelig. Det bør faktisk være mye mer bevissthet rundt dette, for veldig mange medisiner kan kræsje med f eks helt vanlige kosttilskudd og det kan få fatale følger.
Jeg skjønner hva du mener... Tro meg, jeg gjør det.. Jeg har selv lest mange henvisninger hvor det står at pas er slitsom, kverrulant, har dårlige matvaner etc.. SLIKT trenger ikke publiseres.Nå var det var ikke akkurat det jeg tenkte på da, men herlighet, det er jo forferdelig ...!
Jeg tror en del leger kunne hatt godt av kursing i etikk, respekt og å lytte til pasientene sine. Og bli mer bevisst på hva en journal skal brukes til.
Men nå er jo dette en spørretråd da ... Får avslutte diskusjonen her vel, for min del i alle fall :)
er dte greit å bruke pinex+ibumetin mot magesmerter selv om paracetamol av en eller annen grunn anbefales? responderer best på førstnevnte.. hatt smerter i 8 timer nå og er dyktig lei...
fikk bare beskjed at jeg skal bare følge med på smertene og det er jo litt vanskelig om man gnasker smertestillende
kastet inn håndkleet og tok pillene jeg... nå må jeg bare vente på at de virker...
kastet inn håndkleet og tok pillene jeg... nå må jeg bare vente på at de virker...
Beklager at jeg ikke har sett disse før!
Man skal ALDRI ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er!!!
Litt synd om blindtarmen sprekker eller tarmslyngen blir koldbrann, liksom!:eek:
Håper det går bra med deg, snuppa!:klem:
Hvor lenge holder en flaske vin som har vært åpnet? :p
Det spørs vel på dine smaksløker. :geip: De sier vel ca en uke hvis den er oppbevart kjølig. Man kan selvfølgelig drikke den en god stund etter det, men vinen smaker mindre og mindre godt.
Likevel mener jeg at man skal være svært restriktiv med opplysninger. Rene faktaopplysninger som allergier, medisiner etc er jo greit, da.
Hvis man tror man er beskyttet slik systemet er i dag er det desverre naivt. Jeg har jobbet med et prosjekt på et stort sykehus, som innleid konsulent, og selv vi hadde tilgang til en masse mapper som bare fløt rundt! Prosjektet var heldisvis i forbindelse med elektronisk arkivering av de tingene, men fy søren, jeg fikk en øyeåpner.... Bilder av alt fra edlere deler til psykiske diagnoser fløt i ett eneste stort virrvar tilgjengelig for alle som gadd å dykke ned i det. Ikke sikret med andre ting enn at det var i en ansatte-fløy :rolleyes:
Jeg vil mye heller lagres på en chip som det faktisk kan spores hvem som har lest og printet fra :ja:
Noen som har oppskrift på Bosniatøfler i babystørrelse?
Hvis man bare setter i korken, ville jeg ikke la den stå lengere enn til neste dag.
Hvis du har slik pumpe som suger ut luften i flasken, så ville jeg ha kunne latt den stå et par dager.
Jeg TROR at man kan bruke "utgått" vin i rødvinssaus, ellers er det nok bare å helle den ut, hvor trist det nå enn måtte være, hehe
Hvis man tror man er beskyttet slik systemet er i dag er det desverre naivt. Det tror jeg ikke ;) og sikkert ikke hun som spurte heller, i og med at hun spurte ...
Pinex er det samme som paracetamol (heter også Paracet, Pamol, Panodil osv..), og Ibumetin er det samme som Ibux (ibuprofen er virkestoffet). De kan godt kombineres.
Hvis du har magesmerter pga høyt syrenivå i magesekken, kan det imidlertid være lurt å holde seg unna Ibumetin fordi ibuprofen kan irritere mageslimhinnen, og dermed gjøre vondt vondere.
Vet du hvorfor du har vondt da? :)
nei, jeg vet ikke det. hadde vært en del enklere om jeg visste :p
spurte hvilke type smerte jeg bør være ekstra obs på, på legekontoret da jeg var innom og hentet prøvesvar idag, må gå forbi der fra jobben uansett. svaret var "alle sammen!" men fikk bare beskjed om å se det an og heller komme tilbake om det ble værre.
smertene forsvant fror det meste etter tablettene, bortsett fra det punktet over høyre hofte.. smertene holder på å komme tilbake nå, så dette var heller langvarig.. 14 timer så langt. får se hvordan jeg er imorgen...
Du burde kanskje være litt obs på blindtarmen og få sjekket det ut.
Har du andre symptomer i tillegg? Feks diare eller forstoppelse? Leddplager? Stor variasjon i energinivå? Hvis du har det burde du vært undersøkt litt nærmere når det gjelder plager i tarmen.
Jeg vet også at vanncyster på eggleder/eggstokk mm kan være ekstremt smertefullt, slike cyster sees vanligvis greit med ultralyd hos en gyn. :)
God bedring ihvertfall!
fremdeles smerter, dog ikke like ille som på det værste igår. skal til å ringe legen, for som dama i skranken sa, man skal ikke gå rundt og ha vondt. har ingen andre symptomer som jeg vet om, toalettbesøkene går greit..
Håper du finner ut av det snart, Sanney!
Jeg har også et medisinsk spørsmål. For et par tre dager siden hadde jeg en litt rar opplevelse. Jeg fikk plutselig en slags snørende følelse et stykke oppe i skinneleggen, og samtidig ble jeg litt svimmel. Og jeg har enda den greia i leggen, det er litt lamt på en måte, men jeg har ingen problemer med å gå eller noe sånt. Ikke vondt heller.
Men jeg tenkte på blodpropp faktisk ... Tror jo ikke det er det, men er det noen som kan avkrefte det? :o Kitt?
Snørande kjensle i leggen har eg hatt, men eg var ikkje svimmel samtidig. Det viste seg å vere beinhinnebetennelse. Men det var vel vondt i tillegg trur eg. Det er over 15 år sidan, så detaljane er ikkje så klare...
Jeg ringte legevakta jeg, de sa at det burde sjekkes ...
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.