View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Furine
19-11-10, 08:42
Eggekviten smakar godt om den er steikt i godt smør, med salt og pepar på, synest eg. Når eg var jentunge så åt eg alltid plommen, og systera mi kviten når vi steikte egg, for ho likte ikkje plommen då.

Ferskenbeinet
19-11-10, 15:03
Ser du ikke er på jakt etter noe søtt, men har selv 8 eggehviter i kjøleskapet idag og tenker å lage kokosmakroner å legge i fryseren til jul. mmm Bare et tips!

Nerthus
19-11-10, 15:03
Ser du ikke er på jakt etter noe søtt, men har selv 8 eggehviter i kjøleskapet idag og tenker å lage kokosmakroner å legge i fryseren til jul. mmm Bare et tips!

Oppskrift? Lavkarbo antar jeg? ;)

Camomilla
19-11-10, 15:30

Ønsker meg også oppskrift :)

Ferskenbeinet
19-11-10, 16:41
Kokosmakroner
6 eggehviter
100g sukrinmelis
stevia
200g kokos

Stivpisk eggehviter med søtning. Vend forsiktig inn kokosmassen. Sett topper med skje på bakepapir og stek ca 15 min på 170 grader. Om de skal gjøres ekstra lekre kan en ringle litt sjokolade over, evt dyppe dem... MMM

jeg har tatt utgangspunkt i denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22097&highlight=bounty) oppskriften. Som og er nydelig!!!

Nerthus
19-11-10, 16:45
Kokosmakroner
6 eggehviter
100g sukrinmelis
stevia
200g kokos

Stivpisk eggehviter med søtning. Vend forsiktig inn kokosmassen. Sett topper med skje på bakepapir og stek ca 15 min på 170 grader. Om de skal gjøres ekstra lekre kan en ringle litt sjokolade over, evt dyppe dem... MMM

jeg har tatt utgangspunkt i denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22097&highlight=bounty) oppskriften. Som og er nydelig!!!

Tøft - dette skal jeg prøve neste gang jeg har eggehviter til overs! Er det viktig at det er sukrinmelis eller kan man bruke feks flytende natreen? Kan man bruke andre ting enn stevia som jeg ikke har?

Kanutten
19-11-10, 16:47
Jeg ønsker å gi sambo et bilde i julegave. Jeg har jpgfila hjemme, men hvor kan jeg sende den for å få noe til å kopiere den over på lerret?? Jeg vil ha et stort bilde på sånn lerret uten ramme.

vaskeklut
19-11-10, 16:56
Jeg ønsker å gi sambo et bilde i julegave. Jeg har jpgfila hjemme, men hvor kan jeg sende den for å få noe til å kopiere den over på lerret?? Jeg vil ha et stort bilde på sånn lerret uten ramme.
japanphoto.no er flinke på slikt! jeg bestiller alltid bildene mine derfra. (kravstor:o)

Kanutten
19-11-10, 17:04
Bildet er på 4074 kb, er det nok?? Og hvor stort kan bildet da bli??

Nerthus
19-11-10, 17:31
4 mb burde være stort nok for A4 ihvertfall. Jeg bruker europhoto og har vært fornøyd med de. Der er det slik at du laster opp bildet, velger størrelse i print på lerret også tror jeg det kommer opp om kvaliteten er for dårlig for valgt størrelse :)

Opheliia
19-11-10, 17:38
hva kan man bruke "fil" til? Kjøpt feil (det skulle være fløte.......)

Carisma
19-11-10, 17:47
hva kan man bruke "fil" til? Kjøpt feil (det skulle være fløte.......)
Det er en mellomting mellom rømme og youghurt, så alt du ville brukt det til?

Sanney
19-11-10, 19:35
hvorfor er det så vanskelig å finne noe så elementært som en genser i bomull? jobber med elektronikk så kan ikke akkurat valse rundt i en fleecegenser....

Nerthus
19-11-10, 20:11
hvorfor er det så vanskelig å finne noe så elementært som en genser i bomull? jobber med elektronikk så kan ikke akkurat valse rundt i en fleecegenser....

Haha, samme problem her - samtidig som jeg er sinnsykt "statisk" i meg selv.... smeller i alle dørhåndtak jeg tar i på jobben...(og i bilen på vei ut) foreløpig har det gått bra med datautstyret ;) Verst på vinteren - skjer aldri på sommeren...

Kanutten
19-11-10, 20:33
Haha, samme problem her - samtidig som jeg er sinnsykt "statisk" i meg selv.... smeller i alle dørhåndtak jeg tar i på jobben...(og i bilen på vei ut) foreløpig har det gått bra med datautstyret ;) Verst på vinteren - skjer aldri på sommeren...

Ho jeg jobber med og jeg går i de samme klærne. Ho er statisk, jeg er IKKE!

Jeg HAR lest et sted at det har faktisk noe med kroppen å gjøre også; hvem som blir statisk og hvem som ikke blir det...

Kanutten
19-11-10, 20:35

Jeg HAR lest et sted at det har faktisk noe med kroppen å gjøre også; hvem som blir statisk og hvem som ikke blir det...
Jeg VET at de som subber mer med beina er mer statiske enn dem som løfter beina. Kanskje det kan være noe der??

Nerthus
19-11-10, 20:38

DET er jeg nok beviset på - spør mamman min, pleide å låne de fine silkelignende skjortene hennes da jeg var yngre... og de ble levert tilbake med nupper så det holdt! Fryktelig slitsomt og ikke minst smertefullt... de på jobb holder på å le seg ihjel når det lyner fra fingrene mine mens det smeller... :rolleyes:

Jobba som stuepike for 20 år sia, tenk deg hvordan det var å subbe rundt på teppegulv overalt, for så å dra av dynetrekket fra dyna... fytte katta for noen smell - og ikke minst LYN!! ;)

Gracella
19-11-10, 20:45
Man kan kjøpe sandaler som er antistatiske. Husker ikke hva de jeg har heter, men det er "bilde" av en hundepote på de. Kosta ca 450,-??
Og jeg kjøpte de på en jakt-og friluftslivbutikk, enten Ultimo Outdor eller Wiztex...
De fungerer kjempebra, merker stor forskjell om jeg har på meg andre sko en dag :eek:

Sanney
19-11-10, 20:49
vi har esd sikre sko og alt. men vi må altså helst bruke bomullsklær, og fleece er helt ut. finner bare topper or korterma i butikkene for tida...
har faktisk ikke funnet skikkelige gensere på flere år.. er man heldig finner man noen tynne med lengre ermer, men jeg vil ha en skikkelig genser! er det så mye å be om ;_;

Titania
19-11-10, 21:07
Er det vanlig å bli veldig dårlig (diare, kvalme og oppkast) når du går på lavkarbo ?

Har vært på 2 fester hvor det ble drukket endel alkohol og ble veldig dårlig begge gangene.

Nerthus
19-11-10, 21:13
Er det vanlig å bli veldig dårlig (diare, kvalme og oppkast) når du går på lavkarbo ?

Har vært på 2 fester hvor det ble drukket endel alkohol og ble veldig dårlig begge gangene.

Litt usikker på om det er lavkarbo'en som har skylda her? ;)

senorita
19-11-10, 21:28
hjelp.. blåbæra mine fra bama her, har 12 gram karbo?? jeg trodde da blåbær hadde mye mindre? :O

Titania
19-11-10, 21:35
Litt usikker på om det er lavkarbo'en som har skylda her? ;)

Lite sansynlig :D men jeg ble ikke slik syk før jeg la om kostholdet, så jeg lurte på om det er vanlig at man blir mindre sensitiv for alkohol ?

Drakk ikke mye i går ca 4 flasker øl på 5 timer (var på ølsmaking på Ringnes).

Kanutten
19-11-10, 21:35
Man kan kjøpe sandaler som er antistatiske. Husker ikke hva de jeg har heter, men det er "bilde" av en hundepote på de. Kosta ca 450,-??
Og jeg kjøpte de på en jakt-og friluftslivbutikk, enten Ultimo Outdor eller Wiztex...
De fungerer kjempebra, merker stor forskjell om jeg har på meg andre sko en dag :eek:

Pøhh, har dem jeg, de duger ikke

Kanutten
19-11-10, 21:37
Lite sansynlig :D men jeg ble ikke slik syk før jeg la om kostholdet, så jeg lurte på om det er vanlig at man blir mindre sensitiv for alkohol ?

Drakk ikke mye i går ca 4 flasker øl på 5 timer (var på ølsmaking på Ringnes).
Da drakk du for lite! Da jeg var på ølsmaking hos ringnes i fjor måtte det mere til før vi ble puske! :lol: Først ble vi verdensmestre, SÅ ble vi puske... :o

Ferskenbeinet
19-11-10, 21:37
jeg blir skikkelig, skikkelig, skikkelig full om jeg drikker i ketose... Dermed og dårlig... På generell lavkarbo går det helt fint...

Ferskenbeinet
19-11-10, 21:39
Tøft - dette skal jeg prøve neste gang jeg har eggehviter til overs! Er det viktig at det er sukrinmelis eller kan man bruke feks flytende natreen? Kan man bruke andre ting enn stevia som jeg ikke har?

Jeg aner ikke om det blir det samme med natreen, bruker kun sukrin og stevia her i huset. Eggehviter har jo en tendes til å ikke bli stive om en har i forskjellige ting, så prøv en liten mengde først og smak deg til at det er søtt nok!

Nå er to brett ferdige her hos meg. MMM

Titania
19-11-10, 21:46
jeg blir skikkelig, skikkelig, skikkelig full om jeg drikker i ketose... Dermed og dårlig... På generell lavkarbo går det helt fint...

Føler meg litt snytt ;) ble ikke full engang før jeg ble dårlig ;).

Ps er ikke i ketose

Nerthus
19-11-10, 22:01
Jeg aner ikke om det blir det samme med natreen, bruker kun sukrin og stevia her i huset. Eggehviter har jo en tendes til å ikke bli stive om en har i forskjellige ting, så prøv en liten mengde først og smak deg til at det er søtt nok!

Nå er to brett ferdige her hos meg. MMM

Ok, får stive eggehviter med flytende natreen, det har jeg gjort når jeg har laget oppsie-røre til rullekake :) Må nesten bare prøves da! Kjøpe mer egg i morgen ;)

Supera
20-11-10, 00:35
Høres kjent ut, ja... Jeg har lært meg å klaske på dørhåndtak på jobb før jeg åpner døra. Det ser mongo ut, men på den måten får man så stor flate på at man ikke kjenner noe særlig til støtet. På meg skjer det om sommeren også, men verre på vinteren, ja.

Husker forresten noen støvletter jeg hadde på ungdomsskolen. Da jeg gikk med dem fikk jeg støt hver gang jeg tok på en bildør.

Carisma
20-11-10, 02:52
Ellos har en egen serie med det. Tallisim eller noe sånt?

Sanney
20-11-10, 08:44
vært på ellos og kikka... det de hadde av gensere var heller tragisk, og lite av det var i bomull. gensere nå til dags er for det meste bare tynne topper med lange ermer eller noe helt merkelig... kanskje jeg skal prøve sparkjøp, noen på jobben hadde en katalog derfra og det var en del fint der.

Anne
20-11-10, 09:23
Haha, samme problem her - samtidig som jeg er sinnsykt "statisk" i meg selv.... smeller i alle dørhåndtak jeg tar i på jobben...(og i bilen på vei ut) foreløpig har det gått bra med datautstyret ;) Verst på vinteren - skjer aldri på sommeren...Fikk et råd for "hundre" år siden om å ha med en spiker i lomma som vi skulle holde i når vi tok i dører ol. Feks skulle ta på hverandre av en eller annen grunn...
Vi ble så vanvittig statiske etter en opp-pussing på jobben den gangen. Det var den gang gutta enda brukte "nylon"-skjorter:eek: Det gnistra skikkelig mellom oss:p

Spiker hjalp..:cool:

Carisma
20-11-10, 12:02
Det gnistra skikkelig mellom oss:p
Jeg og katten har et gnistrende fohold om dagen! :D Hun hopper bakover hver gang jeg tar på henne, og hvis det er mørkt ser jeg gnistene! :eek:

katten
20-11-10, 12:14
Jeg og katten har et gnistrende fohold om dagen! :D Hun hopper bakover hver gang jeg tar på henne, og hvis det er mørkt ser jeg gnistene! :eek:

Har vi? :lol: :lol:

TrillTrall
20-11-10, 12:15

Ikke hundepote, gaupepote tenker jeg. Høres ut som det er Gaupa du snakker om ut fra hvilke butikker du nevner. Ultimo (tidl. Wistex) fører i alle fall Gaupa.

Cherry
20-11-10, 16:30
Biter negler her jeg sitter med HJEMMEFARGE i håret mitt og lurer på om det va smart å farge håret sitt HJEMME SELV, HELT ALENE, 6 timer før man skal ut?:p

Kanutten
20-11-10, 16:36
Biter negler her jeg sitter med HJEMMEFARGE i håret mitt og lurer på om det va smart å farge håret sitt HJEMME SELV, HELT ALENE, 6 timer før man skal ut?:p

:ja: Gjør det ofte jeg! Har faktisk nettopp farget håret mitt. :p

Gracella
20-11-10, 16:47
Ikke hundepote, gaupepote tenker jeg. Høres ut som det er Gaupa du snakker om ut fra hvilke butikker du nevner. Ultimo (tidl. Wistex) fører i alle fall Gaupa.
Hmm, det kan godt hende. Datteren min mente at det var Bolt (superhunden) sine spor, så jeg har tenkt på det som hundespor :D

Uansett virker de supert mot statisk elektrisitet på meg :)

Cherry
20-11-10, 17:37
:ja: Gjør det ofte jeg! Har faktisk nettopp farget håret mitt. :p

Har dårlig erfaring med hjemmefarge så jeg har ikke farga det selv på sikkert 6 år :P. Fikk bare akutt lyst i dag, og jeg har ikke farga håret mitt på nesten to år nå, siden jeg mista mye hår under slankinga. Så...JEG ER SPENT :D

Anarko
21-11-10, 23:58
Dreamfields lavkarbopasta. Er det å anbefale til lavkarbere? Eller bør man egentlig skygge unna?

Kitt
22-11-10, 08:14
Dreamfields lavkarbopasta. Er det å anbefale til lavkarbere? Eller bør man egentlig skygge unna?
Mener å ha lest at det slett ikke var så lavkarbo som noen skulle ha det til!:eek:
Seff er det bedre enn "vanlig" pasta, men jeg ville holdt meg unna!

Kanutten
22-11-10, 08:48
Mener å ha lest at det slett ikke var så lavkarbo som noen skulle ha det til!:eek:
Det er 5 karber pr porsjon.

Kitt
22-11-10, 09:54

Det er 5 karber pr porsjon.
Mener det var litt mer, 6.8 eller noe i den jeg leste om, men problemet var at den ga voldsom blodsukkerstigning!:eek:

Anarko
22-11-10, 15:23
Per persjon, vil det si per 100 gram? Jeg ble usikker når jeg såg innholdsfortegnelsen. Derfor måtte jeg spørre folket her :) Jeg har fått prøvd proteinpastaen som er på ED. Likte den da, men siden jeg ikke går på ED selv så er det jo litt vanskelig å få tak i.

Kanutten
22-11-10, 15:24
Per persjon, vil det si per 100 gram? Jeg ble usikker når jeg såg innholdsfortegnelsen. Derfor måtte jeg spørre folket her :) Jeg har fått prøvd proteinpastaen som er på ED. Likte den da, men siden jeg ikke går på ED selv så er det jo litt vanskelig å få tak i.
Pr 56 gram tørr vekt. :ja:

vaskeklut
22-11-10, 23:06
Altså.. Når man ikke kan ete sjokolade og meieriprodukter. Hva serverer man da til "kaffekos" når det kommer høykarbere på besøk? Og jaa, jeg vet at kos ikke betyr mat. Men det vet ikke disse!

vimsen85
22-11-10, 23:19

Kostdoktorn har skrevet at denne er bare juks. Den gir veldig bodsukkerstigning. Fant ikke artikkelen på bloggen akkurat nå, men tror han skrev den i høst en gang..

vimsen85
22-11-10, 23:20
Altså.. Når man ikke kan ete sjokolade og meieriprodukter. Hva serverer man da til "kaffekos" når det kommer høykarbere på besøk? Og jaa, jeg vet at kos ikke betyr mat. Men det vet ikke disse!

Hurtigis laget på bringebær og kokosfløte?

ansel
22-11-10, 23:53
Hei:)
Nå har jeg lest litt rundt, og jeg finner ikke ut av det..
Hvor mye fett, proteiner, karbohydrater er anbefalt når man går på ketolysekostholdet?

Cherry
22-11-10, 23:59
Hei:)
Nå har jeg lest litt rundt, og jeg finner ikke ut av det..
Hvor mye fett, proteiner, karbohydrater er anbefalt når man går på ketolysekostholdet?

ca 75% fett, 20% proteiner og 5% karber.

vaskeklut
23-11-10, 00:00
Hurtigis laget på bringebær og kokosfløte?
Det hørtes utrolig godt ut!! Men hvor får man kjøpt kokosfløte? :confused:

Supera
23-11-10, 01:24
Kostdoktorn har skrevet at denne er bare juks. Den gir veldig bodsukkerstigning. Fant ikke artikkelen på bloggen akkurat nå, men tror han skrev den i høst en gang..
Her (http://www.kostdoktorn.se/dreamfields-bluffpasta-testet) er den.

Zillah
23-11-10, 01:39

Nøttekaker/topper.

Anarko
23-11-10, 02:23
Thank you guys :) Det er da bestemt at jeg IKKE skal investere i dreamfields pasta. :)

Photobscura
23-11-10, 12:16
Jeg serverer bare kaffe, eventuelt te til de som drikker det. En ekstremt sjelden gang har jeg mørk sjokolade. Holder ikke det, da? :snill:.

vaskeklut
23-11-10, 14:27
Holder ikke det, da? :snill:.
Jeg lukter sarkasme :D

Cherry
23-11-10, 16:33
Okei! Nå er masse av håret jeg har mista under slankinga på vei tilbake! Takk gud!:p, men jeg ser jo helt j...ut. Masse småhår som står opp overalt, ser ut som jeg ikke har greid meg på 3 uker.

Føneteknikken legger ikke ned disse hårene, finnes det noe som gjør det?

Carisma
23-11-10, 18:41

Disse, men med kokosfløte? De er veldig gode med bringebær i :ja: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27932

vaskeklut
23-11-10, 18:57
Carisma: ser godt ut, men hvor får man tak i kokosfløte?

Carisma
23-11-10, 18:58
Carisma: ser godt ut, men hvor får man tak i kokosfløte?
Meny har (rich coconut cream, i sånn firkanta bokser sammen med thai-sausene), eller innvandrerbutikkene. Kan sikkert bruek kokosmelk også, bare ikke light.

Idarull
23-11-10, 19:43
Jeg har et spørsmål om avføring... Min er grønn med hele linfrø i seg. Det kan da ikke være normalt? Magen har vært ugrei siden torsdag, men ingen diaré. Har ikke gjort noe med kosten annet enn å spise mer hjemmelagde knekkebrød.

Kanutten
23-11-10, 19:53
Her (http://www.kostdoktorn.se/dreamfields-bluffpasta-testet) er den.

Jeg har lest på andre nettsteder at akkurat som feks kunstig sukker kan trigge blodsukkeret, så kan også denne pastaen gjøre det. Men det er IKKE regelen! Så for dem som IKKE reagerte med økt blodsukker så ER den lavkarbo. Jeg klarer ikke finne denne siden nå. Det var de samme folkene som testet samme pastaen over flere dager. Noen reagerte den ene dagen, men ikke den andre??

Sivensvans
24-11-10, 08:16
Jeg har et spørsmål om avføring... Min er grønn med hele linfrø i seg. Det kan da ikke være normalt? Magen har vært ugrei siden torsdag, men ingen diaré. Har ikke gjort noe med kosten annet enn å spise mer hjemmelagde knekkebrød.

Det med grønn klarer jeg ikke svare på - men, det er helt normalt at linfrøene kommer ut hele;)

Kitt
24-11-10, 09:49

Det med grønn klarer jeg ikke svare på - men, det er helt normalt at linfrøene kommer ut hele;)
Grønnfargen kommer som regel fra gallevæske. Vanlig hos oss som ikke har galleblære og kan bety for mye fett eller for mye fiber feks hos de som har blæren i behold!

nellie
24-11-10, 11:27
Leste jeg ikke et sted her inne at man kunne få grønn avføring av linfrø?

nora22
24-11-10, 11:49
Hei!
Har akkurat begynnt på Ketose, lurer på om jeg kan spise foreksempel ost helt fritt? Det står jo null karbo på pakken.. Men jeg er allikevel litt usikker på dette.. Hvis jeg ikke kan spise ost fritt, har noen av dere en liste med null karbo ingredienser utenom kjøtt og fisk?

Kitt
24-11-10, 12:07
Hei!
Har akkurat begynnt på Ketose, lurer på om jeg kan spise foreksempel ost helt fritt? Det står jo null karbo på pakken.. Men jeg er allikevel litt usikker på dette.. Hvis jeg ikke kan spise ost fritt, har noen av dere en liste med null karbo ingredienser utenom kjøtt og fisk?
Du skriver at du har begynt på ketose, men det er tilstanden kroppen kommer i som heter ketose. Kuren heter Ketolyse!;)
Samtidig står det "Grete Roede" i filosofiboksen din???
Lar seg vel vanskelig kombinere???

Tenker du bør lese denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere), jeg! Flott samling tips og råd til alle nybegynnere i lavkarbo- verden!:)

Idarull
24-11-10, 14:57
Okei. Takk for svar :) da er jeg vel frisk. Problemet var at det nesten ikke kom ut noe! Men i dag kom det meste tror jeg... Kjenner magen er bedre så lenge det ikke blir for mye aktivitet.

kennygirl
24-11-10, 15:36
Noen som vet om man får mindre farge etter å ha tatt sol (solarium) dersom man dusjer rett etterpå?
Evt hvor lenge bør en vente med å dusje?

Anarko
24-11-10, 16:00
Jeg har hørt at man bør vente med å dusje et par timer etter å ha tatt sol. Men jeg kan ikke si at det er fakta da.

Kanutten
24-11-10, 16:58
HVA skal jeg krydre en kalkunfilet på ca 1.3 kg?? Jeg vil IKKE marinere, bare krydre da jeg synes det er best. Men jeg kan gjerne skjære dype hakk i fileten slik at krydderet kommer mer inn i kjøttet.

Kan rosmarin og/eller timian brukes?? Sambo takler ikke hvitløk, så den må jeg være forsiktig med. Kan kanskje gni hele stykket inn med en hvitløksbåt??

kennygirl
24-11-10, 17:02
Jeg har hørt at man bør vente med å dusje et par timer etter å ha tatt sol. Men jeg kan ikke si at det er fakta da.

Det er det jeg også har hørt... Problemet er at det blir så rar lukt av meg når jeg tar sol, så jeg får alltid lyst å dusje etterpå...

Zillah
24-11-10, 17:37
http://brunogblid.no/tips.asp les side 27:

KAN JEG DUSJE ETTER SOLING?

Ja!
Ja, det er klart du kan det. I den tiden da solariumbruk kom skikkelig i gang her i landet, het det at man skulle vente ca 4 timer etter soling før man dusjet. Dette er ikke riktig.

Hvorfor ble dette anbefalt?
Det ble hevdet at påstanden ble til fordi solsenger da ikke inneholdt skikkelige vifter slik at solingen ble ubehagelig varm. Solstudioene hadde ikke råd til dusjanlegg, og noen fant ut at det var en god løsning å anbefale dusjing flere timer etter solbehandling. Slik ble det ikke noe merkostnad, og kundene følte det ikke som dårlig service. Lurt, hva??

Brunfargen holder seg
Men som sagt, de fleste tenker aldri at de ikke må dusje etter å ha ligget på stranden i solen, og da gjelder selvfølgelig det samme med solarium. Brunfargen kan ikke vaskes bort slik det kan med selvbruningsprodukter fra flasker og spraykabiner."

Kanutten
24-11-10, 17:40
http://brunogblid.no/tips.asp les side 27:

Jeg fikk beskjed om å ikke dusje rett før eller rett etter en tur i solariet da det vasket bort noe av dette fettet huden trenger. Dusj rett FØR var værre enn dusj rett etter.

arnakristin
24-11-10, 18:16
Okei! Nå er masse av håret jeg har mista under slankinga på vei tilbake! Takk gud!:p, men jeg ser jo helt j...ut. Masse småhår som står opp overalt, ser ut som jeg ikke har greid meg på 3 uker.

Føneteknikken legger ikke ned disse hårene, finnes det noe som gjør det?

Hei,
Jeg har ofte hatt sånn e småhår som står opp over alt og da brukte jeg bare litt balsam i håret som jeg ikke skylte ut – nå finnes det vel også noen såkalte leave-in-balsam-greier på markedet. Dersom småhårene var helt uregjerlige (tørt hår) så hendte det at jeg tok bitte-litte-granne balsam på hendene og strøk forsiktig ”hanekammen” flat.

Fofa
24-11-10, 19:00
Noen som har tips til hvordan jeg kan "sprite opp" kaffen litt? hehe...uten å bruke sprit:D
Har lyst på noe litt søtt...jeg bruker alltid en sukett eller 2 i koppen, men nå tenkte jeg om det vil være godt å ha bittelitt kakao oppi også? Med litt fløte?? Noen som har forslag? Litt sjokoladesmak er jo ikke å forakte:) Men er redd det kan bli litt feil med kakao? Ren kakao er jo ikke så godt...

Furine
24-11-10, 19:02
På vidaregåande, før eg byrja å drikke kaffi, brukte vi å blande 50/50 kaffi og kakao i kantina. Såkalla kakaffi eller kafao ;) Veldig godt!

Fofa
24-11-10, 19:05
Hahaha..kule navn:D
Ok, så da brukte du pulverkaffe? og halvt om halvt med vanlig kakao? hmm...Det skal jeg jammen prøve!!

Furine
24-11-10, 19:06
Vel, dei hadde ferdig traktekaffi, og også ferdig kakao - så vi blanda berre i krusa som vi ville.

Fofa
24-11-10, 19:20
Ok! Jeg får prøve meg frem, da! :D

kennygirl
24-11-10, 19:23
KAN JEG DUSJE ETTER SOLING?

Ja!
Ja, det er klart du kan det.

Jeg fikk beskjed om å ikke dusje rett før eller rett etter en tur i solariet da det vasket bort noe av dette fettet huden trenger. Dusj rett FØR var værre enn dusj rett etter.

Fantastiak :D Fleier ikke løpe hjem å dusje, men har hørt tidligere at en burde vente maaange timer med å dusje... Men nå kan jeg dusje med god samvittighet :p

lommerusk
24-11-10, 19:55
Kakao og kaffe blandet er godt :)

Går det an å fryse kjøttpålegg for at det skal holde seg lengre? Skal kanskje en tur til Sverige snart.. ;)

Zillah
24-11-10, 20:08
Eg har putta ulike slag kjøtpålegg i frysaren, stort sett med bra resultat. Sylte og sånt med gelatin i, kan bli litt rart når det tiner, men til dømes skinke og salami går fint.

Carisma
24-11-10, 20:10
Noen som har tips til hvordan jeg kan "sprite opp" kaffen litt? hehe...uten å bruke sprit:D
Har lyst på noe litt søtt..
Litt fløte og en rute mørk sjokolade. Kaffe mocca!

Jeg vet det finnes noe man kan lime under sålen på sko for at de skal bli mindre glatte. Hvor får jeg tak i det?

Kanutten
24-11-10, 20:12
Litt fløte og en rute mørk sjokolade. Kaffe mocca!

Jeg vet det finnes noe man kan lime under sålen på sko for at de skal bli mindre glatte. Hvor får jeg tak i det?

Skobutikk! Kjøper det hver vinter jeg.. :D

Carisma
24-11-10, 20:13
Skobutikk! Kjøper det hver vinter jeg.. :D
Men hva heter det? Vil gjerne google det...

Fofa
24-11-10, 20:17
Jeg har kjøpt på Bianco, de heter: Safe step

Grolla
28-11-10, 10:09
Noen som har oppskrift på tomatsild og rømmesild? Har leita her inne, men den jeg fant var ikke alle like fornøyd med. Har så lydt på til jul....

Kanutten
28-11-10, 12:00
Noen som har oppskrift på tomatsild og rømmesild? Har leita her inne, men den jeg fant var ikke alle like fornøyd med. Har så lydt på til jul....

6 kryddersildfileter
2 spiseskjeer splenda
2 spiseskjeer eddik
3 dl rømme
1/2-1 dl fløte
litt grovmalt pepper
1 teskje sennep
1/2 hakket løk
litt sitronsaft

Bland alt sammen og la det trekke et par dager slik at smaken får satt seg. Jeg pleier vanne ut silda kort tid før jeg kutter den opp for at det IKKE skal bli for salt. Men det er smak og behag.

Grolla
28-11-10, 12:08
6 kryddersildfileter
2 spiseskjeer splenda
2 spiseskjeer eddik
3 dl rømme
1/2-1 dl fløte
litt grovmalt pepper
1 teskje sennep
1/2 hakket løk
litt sitronsaft

Bland alt sammen og la det trekke et par dager slik at smaken får satt seg. Jeg pleier vanne ut silda kort tid før jeg kutter den opp for at det IKKE skal bli for salt. Men det er smak og behag.

Tusen takk :) Tror du det er greit å bruke sukrin istedefor splenda?

Kanutten
28-11-10, 15:15
Har aldri brukt sukrin til noe som helst så jeg aner ikke. Men det burde vel kanskje kunne brukes??

Kitt
28-11-10, 16:00

Har aldri brukt sukrin til noe som helst så jeg aner ikke. Men det burde vel kanskje kunne brukes??
Har ikke prøvd, men sier de ikke at Sukrin ikke "smelter"? Altså at du vil kjenne sukkerkrystallene?:confused:

Grolla
28-11-10, 16:24
Jo det er det dem sier... Men jeg hadde håpet at noen hadde funnet en løsning på tomatsild ..:):confused:

Kanutten
28-11-10, 16:35
Jo det er det dem sier... Men jeg hadde håpet at noen hadde funnet en løsning på tomatsild ..:):confused:

Du kan vel bruke splenda i tomatsilda også??

vaskeklut
28-11-10, 16:51
hva med sukrinmelis? det er jo ikke like store krystaller i det..

Furine
29-11-10, 14:55
Er på jakt etter ein "squashstrimlar" om nokon forstår kva eg meiner. Ein slik reiskapdings som kan lage lange strimler av til dømes squashen "med eit drag", utan å måtte skjere i lange stavar, for så å skjere dei i tynne strimler igjen. Nokon som kjenner til slike? Såg nokon hadde slik, men hugsar ikkje kor eg såg det, eller kor den kom frå.

TrillTrall
29-11-10, 15:03

Skobutikken... ;)

Anarko
29-11-10, 15:25
Juliennejern? er på utkikk etter det samme. Dermed lurer jeg også :)

Supera
29-11-10, 15:39
Er på jakt etter ein "squashstrimlar" om nokon forstår kva eg meiner. Ein slik reiskapdings som kan lage lange strimler av til dømes squashen "med eit drag", utan å måtte skjere i lange stavar, for så å skjere dei i tynne strimler igjen. Nokon som kjenner til slike? Såg nokon hadde slik, men hugsar ikkje kor eg såg det, eller kor den kom frå.
Diverse butikker som selger kjøkkenredskaper. ;) Jeg tror jeg fant juliennejernet mitt i en slik butikk.

Men pass på å kjøpe skikkelig og ikke en slik en (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Juliennejern.JPG/800px-Juliennejern.JPG). Det er til limeskall og er ubrukelig til squashpasta. Min ser slik ut:
http://www.kvindeguiden.dk/graphics/billeder/16626_8_big.jpg

Furine
29-11-10, 15:41
Jepp, juliennejern kan det vel kallast ja. Ser at LCHF-bloggen (http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/09/squashcarbonara-la-julienne.html)har eit innlegg om den type reiskap. Men å få tak i her eg bur da... Denne danske sida (http://mobil.pol.dk/nyheder/indexarticle.pml?articleid=1045924)hadde jo også eit par kjekke versjonar. Likte den raude!

Furine
29-11-10, 15:43
Ja, eg har kika i diverse kjøkenutstyrbutikkar, Aeryth, men har ikkje funne noko enno. Er den du har god å halde i? Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.

Supera
29-11-10, 15:44
Jepp, juliennejern kan det vel kallast ja. Ser at LCHF-bloggen (http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/09/squashcarbonara-la-julienne.html)har eit innlegg om den type reiskap. Men å få tak i her eg bur da... Denne danske sida (http://mobil.pol.dk/nyheder/indexarticle.pml?articleid=1045924)hadde jo også eit par kjekke versjonar. Likte den raude!
Ikke kjøp de danske! Jeg redigerte innlegget mitt, så les det en gang til. ;)

Supera
29-11-10, 15:44
Ja, eg har kika i diverse kjøkenutstyrbutikkar, Aeryth, men har ikkje funne noko enno. Er den du har god å halde i? Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.
Den er grei nok, men det hadde vært bedre med ett skaft. Har ikke brukt den så mange ganger, men har ikke skadet meg på den enda.

vaskeklut
29-11-10, 15:56
Kitchn (eller hvordan det skrives) selger slike jern som Aeryth posta bilde av :)

Carisma
29-11-10, 19:52
Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.
Men hva med en sånn: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152536711?

Furine
29-11-10, 21:39
Ah, mandolin MED handtak. Det er kanskje verdt ein kik. Takk, Carisma. :)

Kitt
29-11-10, 22:05
Ah, mandolin MED handtak. Det er kanskje verdt ein kik. Takk, Carisma. :)
Du må jo bare ta en titt på denne (http://www.ipp.no/v_skjarer_N.htm), da, Furine! Min kjæreste kjøkkendings, som dras med over alt, på hytteturer og overnattingsbesøk........

Eller hele tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24442&highlight=kutter).......

Furine
29-11-10, 22:27
Hadde jo eigentleg tenkt å få meg ein liten dings som kunne leggast i skuffa i lag med alle andre handreiskapar ;) Har litt småangst for mandolinar, har aldri skore meg på ein, men har litt dårleg erfaring med kniv på kjøkkenet, så eg får litt hetta berre ved tanken.

Kitt
29-11-10, 22:29
Hadde jo eigentleg tenkt å få meg ein liten dings som kunne leggast i skuffa i lag med alle andre handreiskapar ;) Har litt småangst for mandolinar, har aldri skore meg på ein, men har litt dårleg erfaring med kniv på kjøkkenet, så eg får litt hetta berre ved tanken.
Bare man er flink til å bruke holderen, er det ingen fare! ;)
Har slitt ut 3-4-5 stykker de siste 25 årene og har bare kuttet meg ordentlig 1 gang!:o

Cherry
30-11-10, 13:48
Hvor er den lilla treningstoppen min? Anyone?

Nerthus
30-11-10, 14:11
Hvor er den lilla treningstoppen min? Anyone?

Skittentøykurva? Falt ned bak noe? I treningstøy-hylla? I treningsbagen du brukte sist? ;)

Hvis ikke har du småtroll i huset slik jeg har - hender stadig vekk ;)

Cherry
30-11-10, 14:15
Skittentøykurva? Falt ned bak noe? I treningstøy-hylla? I treningsbagen du brukte sist? ;)

Leter oooveralt jo. Vaska opp alt av klær. Rydda over under og bak og her og der. Finner ikke :P

Skjer titt og ofte at klær forsvinner og blir borte en stund her i huset. Merkelig :P

martineeee
30-11-10, 14:25
Jeg har et lite spørmål som jeg håper noen kan gi et greit svar på!!!
Det gjelder drikking av alkohol. Hvis man drar ut en dag og drikker ren sprit og sukkerfri brus og ikke skeier ut med noe ulovlig mat. Jeg har skjønt at fettforbrenningen da vil stoppe i en liten tid etterpå, men hvilke følger kan dette få? Vil man kunne gå opp i vekt eller vil bare vektnedgangen gå litt saktere i dagene etter? Kan man forhindre det ved å f.eks spise mindre 1-2 dager etter? HÅPER PÅ SVAR, DA HADDE JEG VÆRT VELDIG TAKKNEMLIG:):)

Fofa
30-11-10, 14:28
Det gjelder drikking av alkohol. Hvis man drar ut en dag og drikker ren sprit og sukkerfri brus og ikke skeier ut med noe ulovlig mat. Jeg har skjønt at fettforbrenningen da vil stoppe i en liten tid etterpå, men hvilke følger kan dette få? Vil man kunne gå opp i vekt eller vil bare vektnedgangen gå litt saktere i dagene etter? Kan man forhindre det ved å f.eks spise mindre 1-2 dager etter? HÅPER PÅ SVAR, DA HADDE JEG VÆRT VELDIG TAKKNEMLIG:):)

Det er nok ganske individuelt, det og.... Men når jeg har drukket alkohol, og klart å holde meg unna usunn mat, så har faktisk vekta gått ned 1 kilo dagen etter,... MEN, nå skal det sies at når jeg først drikker, så er dessverre veien til feil mat veldig kort:o

Gracella
30-11-10, 14:43
Kroppen forbrenner alkoholen først (så lenge du har alkohol i kroppen). Deretter går den tilbake på fettforbrenningen hvis du ikke har skjeiet ut med masse karbo i samme slengen... Alkohol er noe vanndrivende, så mange opplever å gå litt ned i vekt (uten at jeg vil anbefale dette som en slankemetode...;))
Ingen ting å stresse med, i alle fall :)

Det er bra å spise noe skikkelig fett før du begynner å drikke. Jeg drikker f.eks gjerne litt fløte. Det gjør at alkoholen går saktere ut i blodet. Ikke noe mer. Samtidig som man vil være mettere og ikke så fristet til å spise junk.

Anne
30-11-10, 14:48
Det gjelder drikking av alkohol. Hvis man drar ut en dag og drikker ren sprit og sukkerfri brus ......
Husk bare at du reagerer mye raskere og sterkere på alkohol når du er i ketose. Mange av oss har fått erfare det:cool:

Cherry
30-11-10, 15:28

Haha, fant den!! I FRYSEBOKSEN av alle plasser. Jada, jeg er distre:D

Kanutten
30-11-10, 15:32

:lol:

Nerthus
30-11-10, 18:08

Ler-meg-nesten-forderva! Hvordan er det MULIG!!?? Trodde jeg var distre - men denne runden vinner du ;)

vaskeklut
30-11-10, 18:28
Er det avlusing på gang? :D *kniiiis*

Fofa
30-11-10, 18:42
Hahaha...sparer miljøet og vaskemiddel!! Mye bedre å fryse toppen etter trening enn å vaske den...hahahaha:):):)

Idarull
30-11-10, 18:54
Jeg lurer på noe angående dette:

Preparation:
Preheat oven to 325 degrees Fahrenheit. Fill a cake pan with an inch of hot water, and place in oven on lowest shelf while you prepare filling.

Hva er poenget med å sette en panne/kakeform(?) med vann i i ovnen mens man lager kaken?

Carisma
30-11-10, 19:00
Hva er poenget med å sette en panne/kakeform(?) med vann i i ovnen mens man lager kaken?
Kanskje det har noe med damp/fuktighet å gjøre? Eller skal kaka stekes i vannbad kanskje?

Carisma
30-11-10, 19:08
Noen som har et bra tips til hoppe-på tur i januar? Ikke Egypt, for der har vi vært de siste sånne turene. :o
Ser det er noen med akseptabel pris til Lanzarote, hvordan er det? Marrakech? Jordan? Prisen bør ligge under 2500pr pers hvertfall.

Zillah
30-11-10, 19:19
Kan ikkje seie det 100% sikkert, spesielt ikkje utan å sjå det i samanheng med heile oppskrifta. Men dersom poenget er å varme kakeforma først, så er det betre for forma å stå i den varme ovnen med litt vatn i slik at metallet ikkje "slår seg". Ikkje alle panner har godt av raske temperatursvingingar utan noko i.

camryn
30-11-10, 22:32
Eg tok kylling ut av frysen i dag og hadde til middag. Ein times tid seinare vart eg skikkelig dårlig i magen, kan det vere kyllingen? Eg aner ikkje kor kjapt ein brukar å reagere på mat, det meste pleier å gå greit innabords hjå meg. :o

Har masse kylling igjen nemlig og hadde egentlig tenkt å ha den i morgon, men no vart eg usikker...

Anarko
30-11-10, 22:42
Er ikke nødvendigvis kyllingen. Jeg ble matforgifta av en grandiosa en gang (pre-lavkarbo) og det gikk en stund. Men er du bra igjen nå da? Om kyllingen var dårlig så pleier man jo å være dårlig en stund. Jeg holdt i alle fall på å besvime den gangen jeg ble matforgifta, og både spydde og... jah.

Carisma
30-11-10, 22:58
Det er stor forskjell på å bli dårlig av bedervet mat og å bli matforgiftet. Jeg var syk i fjorten dager av matforgiftning, og jeg var visstnok heldig i følge legen. :rolleyes:

http://lmgtfy.com/?q=matforgiftning+symptomer

camryn
30-11-10, 23:19
Nei det gikk forholdsvis fort over -egentlig-. Kjenner det enda men ikkje noko påtrengande. ;) Satser på at det går greit og tar kylling til lunsj. Takk :]

Idarull
01-12-10, 00:41
Kanskje det har noe med damp/fuktighet å gjøre? Eller skal kaka stekes i vannbad kanskje?

Nei det var muffinser, så jeg vet ikke helt. Leser en oppskrift på macaroons nå, der er det visst veldig viktig å ha ett ekstra brett under det brettet man steker på for å vellykkes, ellers sprekker macaronene på toppen.

Anarko
01-12-10, 02:38
Da er jo sjansen stor for at det var noe annet siden det gikk fort over :) Ja, vet det er stor forskjell.. Men man blir jo veldig dårlig av bedervet mat også, det går bare raskere over. Så om hun ikke ble veeeldig dårlig så tenker jeg at det er noe annet som gjør det. Vi har vel alle vondt i magen til tider, uten at vi finner en spesiell grunn.

Karissima
01-12-10, 07:49
Nei det gikk forholdsvis fort over -egentlig-. Kjenner det enda men ikkje noko påtrengande. ;) Satser på at det går greit og tar kylling til lunsj. Takk :]
Er helt sikkert trygt å spise kylllingen til lunch ja. Du hadde nok hatt en sterkere reaksjon om det var noe galt med den. Jeg reagerte tvert en gang jeg spiste kylling på restaurant i utlandet . Følte meg dårlig og skulle reise meg for å gå på toalettet. Våkna opp igjen på en stol og da hadde jeg både spydd og tisset på meg :eek:

Photobscura
01-12-10, 15:03
Jeg skal lage rødvinsgløgg fra bunnen av, og lurer på hva jeg kan spe rødvinen med? Vet jeg kan lage den med bare vin, men det blir litt dyrt, da det er mange som skal ha. Hva med sukkerfri saft? Solbær, kanskje? Har aldri laga gløgg før, og har sett veldig mange forskjellige oppskrifter på nettet.

Kanutten
01-12-10, 15:10
Jeg skal lage rødvinsgløgg fra bunnen av, og lurer på hva jeg kan spe rødvinen med? Vet jeg kan lage den med bare vin, men det blir litt dyrt, da det er mange som skal ha. Hva med sukkerfri saft? Solbær, kanskje? Har aldri laga gløgg før, og har sett veldig mange forskjellige oppskrifter på nettet.

Jeg synes sukkerfri husholdningssaft er best. Med solbær blir det kanskje mer toddysmak??

Photobscura
01-12-10, 15:16
Jeg synes sukkerfri husholdningssaft er best. Med solbær blir det kanskje mer toddysmak??
Takk! Jeg får sjekke hva som finnes der ute i sukkerfritt :).

TrillTrall
01-12-10, 15:27
Takk! Jeg får sjekke hva som finnes der ute i sukkerfritt :).

Finner du noe sukkerfri saft uten de ekle, kjemiske søtningsstoffene så si gjerne fra...

Kanutten
01-12-10, 15:32
Finner du noe sukkerfri saft uten de ekle, kjemiske søtningsstoffene så si gjerne fra...

Vet du, den funsafta som har granateplesmak synes jeg er helt grei, men de andre funsaftene er pyton! :o

Kanutten
01-12-10, 15:34

Kanskje denne??

http://www.lerum.no/Portals/lerum/LiveContent/1131/Images/Drue-rips-solb%C3%A6r%201,0L.JPG

Kanutten
01-12-10, 15:35
Kanskje denne??

http://www.lerum.no/Portals/lerum/LiveContent/1131/Images/Drue-rips-solb%C3%A6r%201,0L.JPG

Den ble kanskje litt stor?? :eek: :rodme:

Furine
01-12-10, 15:38
Lerum :love:

De som er flinke til å strikke, eg strikkar no ei lue, som skal ha brettekant nede. Men det er innsida av det eg strikkar av lua som skal vere ut når den er ferdig (mønster). Eg skal no lage sjølve bretten, skal eg då strikke rett eit par runder for å lage sjølve bretten, eller skal eg strikke vrangt, sidan innsida eigentleg er utsida? Åh, det vart knotete, gitt!:o

Kanutten
01-12-10, 15:42

De som er flinke til å strikke, eg strikkar no ei lue, som skal ha brettekant nede. Men det er innsida av det eg strikkar av lua som skal vere ut når den er ferdig (mønster). Eg skal no lage sjølve bretten, skal eg då strikke rett eit par runder for å lage sjølve bretten, eller skal eg strikke vrangt, sidan innsida eigentleg er utsida? Åh, det vart knotete, gitt!:o

Nå kan ikke jeg strikke, men hvis det er slik som ved hekling, er det ikke bare å snu ved siste maske og fortsette gærn vei istedet for å fortsette rundt??

Ser at denne Lerumsafta er tilsatt splenda, DA må den vel være godkjent??

Poden kom forresten hjem med seks- på en engelskprøve!! Han som vaket mellom stryk og tre uansett fag i fjor! Nå er det andre gangen han har fått en sekser i engelsk! :eek: :heia:

TrillTrall
01-12-10, 15:44
Vet du, den funsafta som har granateplesmak synes jeg er helt grei, men de andre funsaftene er pyton! :o

Spiller ingen rolle hva fun light-drikkene smaker, den kjemikaliesmørja der kommer ikke innenfor mine lepper! Du vet at de ikke har lov til å skrive saft på den fordi den aldri har vært i nærheten av et bær eller en frukt? Og at dersom man heller en flaske ublandet drikke i en maurtue så dør hele tua?

TrillTrall
01-12-10, 15:45
Kanskje denne??

Kikket på en sukkerfri husholdningssaft i går og den var søtet med kjemikaliesøtning, husker ikke om det var aspartam eller noe annet, mulig det var et par ting også.

Kanutten
01-12-10, 15:46
Spiller ingen rolle hva fun light-drikkene smaker, den kjemikaliesmørja der kommer ikke innenfor mine lepper! Du vet at de ikke har lov til å skrive saft på den fordi den aldri har vært i nærheten av et bær eller en frukt? Og at dersom man heller en flaske ublandet drikke i en maurtue så dør hele tua?

:o Nå vet jeg i allefall hvordan jeg skal kverke maurene til sommern..

Kanutten
01-12-10, 15:46
Nå kan ikke jeg strikke, men hvis det er slik som ved hekling, er det ikke bare å snu ved siste maske og fortsette gærn vei istedet for å fortsette rundt??

Poden kom forresten hjem med seks- på en engelskprøve!! Han som vaket mellom stryk og tre uansett fag i fjor! Nå er det andre gangen han har fått en sekser i engelsk! :eek: :heia:

Åhh trodde jeg var inne på tretusentråden... :o

Kitt
01-12-10, 16:00

Jeg ville ha strikket en eller to runder vrangt til brettekant og så bare snudd arbeidet og strikket rett fra vrangen!
Om det hørtes fornuftig ut!:p

Kanutten
01-12-10, 16:02
Jeg ville ha strikket en eller to runder vrangt til brettekant og så bare snudd arbeidet og strikket rett fra vrangen!

Var det ikke det jeg sa da?? :o Var det jeg mente i allefall.. :p

Gjør det når jeg hekler noe som krever brett..:ja:

Kitt
01-12-10, 17:07

Var det ikke det jeg sa da?? :o Var det jeg mente i allefall.. :p

Gjør det når jeg hekler noe som krever brett..:ja:
Nesten! ;)
Husker at jeg en gang jeg laget brettekant, skulle strikke en runde eller 2 vrangt slik at det ble pen bård på bretten!

Dette høres sånn ca helt gresk ut, men tror det er riktig, altså!:o

TrillTrall
01-12-10, 18:52

Til nøds. Splenda brytes ikke ned i kroppen, ikke ute i naturen en gang og forurenser dyre- og planteliv. Men jeg skal innrømme at jeg bruker sukkerfri ketchup som vel er søtet med splenda...

Kanutten
01-12-10, 18:58
Til nøds. Splenda brytes ikke ned i kroppen, ikke ute i naturen en gang og forurenser dyre- og planteliv. Men jeg skal innrømme at jeg bruker sukkerfri ketchup som vel er søtet med splenda...

Vet det.... Vann rundt omkring blir søtere og søtere fordi at splenda ikke brytes ned...:(

Cherry
01-12-10, 20:07
Noen råd mot pmssjokoladetrangmåhamørksjokoladenåellersblirjegv anskeligåhamedågjøre-syndromet som plutselig har oppstått de siste 3 syklusene?

Carisma
01-12-10, 21:05
Noen råd mot pmssjokoladetrangmåhamørksjokoladenåellersblirjegv anskeligåhamedågjøre-syndromet som plutselig har oppstått de siste 3 syklusene?
Mørk sjokolade! :ja: :D

Idarull
01-12-10, 21:37
Noen som sier at sylteagurk skal hjelpe hvis man er søtsugen!

Cherry
01-12-10, 22:52
Mørk sjokolade! :ja: :D

Hahaha, det ville jo vært logisk, og...GODT! Men da må jeg jo ut...:p

Photobscura
02-12-10, 12:19
Jeg er helt på lag med deg, jeg drikker aldri brus og saft, ikke bare fordi jeg ikke liker det, men også på grunn av den forj**lige aspartamen. Men akkurat i dette tilfellet er det snakk om én kveld med gløgg, så jeg får nå bare se hva jeg finner. Mulig jeg ender opp med to flasker billig rødvin i stedet for. Jeg vil ikke ha det for søtt heller.

Cherry
02-12-10, 12:53
Noen som sier at sylteagurk skal hjelpe hvis man er søtsugen!

Jeg tror ikke på at sylteagurk er spiselig engang:D. Må i så tilfelle være for å miste søtsuget på ett høyere plan :D:p

Supera
02-12-10, 13:02
Jeg har fått meg ett fireliters spann med ghee (eller klaret smør som Tine kaller det) og lurer på om det kan erstatte smør i alle oppskrifter eller om det er noen ganger jeg må gå for vanlig meierismør?

Ferskenbeinet
02-12-10, 19:33
Noen som veit hvor lenge netcom trenger på å sende nytt simkort? Jeg bestilte telefon i helga, og den kom på tirsdag. Men nytt simkort har jeg enda ikke fått! GRRR

TrillTrall
02-12-10, 19:34
Jeg tror ikke på at sylteagurk er spiselig engang:D. Må i så tilfelle være for å miste søtsuget på ett høyere plan :D:p

Jeg elsket sylteagurk da jeg var liten! Nå holder det med å lukte på den, jeg har ikke smakt på årevis... :lol:

AntoniaM
02-12-10, 20:25

Jeg har i mange år brukt urten Angelica Sinensis mot PMS. Veit ikke om det hjelper mot søthunger, men jeg sluttet å være bitch en uke pr mnd etter å ha begynt på denne urten.

Den kalles også for kvinnenes ginseng. Herbalife selger den under navnet Tang Quei Plus og den er å få i helsekosten under navnet Dong Quai.

Zillah
02-12-10, 20:40
Noen som veit hvor lenge netcom trenger på å sende nytt simkort? Jeg bestilte telefon i helga, og den kom på tirsdag. Men nytt simkort har jeg enda ikke fått! GRRR
Eg snakka med kundeservice på søndag, det skulle sendes på mandag og eg hadde det i posten på tirsdag. Så for meg gikk det no i alle fall radigt.

Carisma
02-12-10, 20:41
Standardtid for portering er to uker, og man pleier å motta simkortet noen dager før.

Ferskenbeinet
02-12-10, 21:23
to uker på å flytte at abonnement fra telenor til netcom?

Carisma
02-12-10, 21:28
to uker på å flytte at abonnement fra telenor til netcom?
Jepp, det er standard porteringstid hos alle leverandøer :ja: Jeg vet man kan få hasteporteringer på en uke, men det koster. Dessuten pleier de å glemme å flytte nummeret, så står man der uten noe abonnement :rolleyes:

Men, du skulle fått oppgitt datoen for portering da du undertegnet kjøpet?

Opheliia
02-12-10, 22:59
Hvorfor ligger Noka-produktene inn under Lavkarbo på kinsarvik.no? Det er vel lavkalori og ikke lavkarbo?

nellie
03-12-10, 01:44
Hvorfor ligger Noka-produktene inn under Lavkarbo på kinsarvik.no? Det er vel lavkalori og ikke lavkarbo?

Sikkert 1. fordi at man kommer i ketose pga næringsunderskuddet og 2. fordi at karboinnholdet alene tilsier litt sånn midt på treet lavkarbo, sånn i forhold til et "normalt" kosthold da..:) Ikke akkurat legitimt, men de kan vel ta seg den friheten pga det da.

Cherry
03-12-10, 02:00
Den kalles også for kvinnenes ginseng. Herbalife selger den under navnet Tang Quei Plus og den er å få i helsekosten under navnet Dong Quai.

DONG quai. Jeg er veldig sucker for slike små stikkere i hverdagen. Den var morsom i min overtrøtte verden, passet nesten til PMS-tilstanden:D

Jeg er ikke heks, jeg blir bare veldig veldig sjokosugen på bocca.:p

Ferskenbeinet
03-12-10, 08:20
Jepp, det er standard porteringstid hos alle leverandøer :ja: Jeg vet man kan få hasteporteringer på en uke, men det koster. Dessuten pleier de å glemme å flytte nummeret, så står man der uten noe abonnement :rolleyes:

Men, du skulle fått oppgitt datoen for portering da du undertegnet kjøpet?

Ahrg!!!

Hm kjøpte telefonen gjennom netcom på internett, så har ikke signert noe. Det eneste som sto var at nytt sim kort ble sendt for seg selv... :cool:

Zillah
03-12-10, 09:06
Å, portering! Da kan du sjå bort frå mitt svar. Det hadde kun med sim-kort når du hadde abonnementet frå før å gjere.

Idarull
03-12-10, 10:05
Hva må man ha i smoothien for å få den til å mette leeeeenge? sist lagde jeg av 200g bær, 1 ss yoghurt, 2 egg, litt søtning, litt fløte, litt olje. ble mett en time kanskje. smaken var nydelig, ikke eggete :)

Nerthus
03-12-10, 10:58
Hva må man ha i smoothien for å få den til å mette leeeeenge? sist lagde jeg av 200g bær, 1 ss yoghurt, 2 egg, litt søtning, litt fløte, litt olje. ble mett en time kanskje. smaken var nydelig, ikke eggete :)

Litt cottage cheese kanskje? Har du ordentlig blender klarer den å lage den ganske så smooth. Jeg bruker i tillegg litt fibermix i den (fra spisdegslank) - det gjør at den blir litt tykkere også.

Idarull
03-12-10, 11:05
okei. jeg bruker foodprocessor. syns ikke blenderen jeg har er noe god på å knuse bærene skikkelig. jeg prøvde meg på en nå med litt nøtter, et par skjeer olje, to egg, en ts maca, 1/4 ts bipollen, en haug bærblanding, litt fløte. får se om det metter. jeg liker veldig godt at sånne smoothier renner rett igjennom, får igang magen liksom!

Opheliia
03-12-10, 13:39
Sikkert 1. fordi at man kommer i ketose pga næringsunderskuddet og 2. fordi at karboinnholdet alene tilsier litt sånn midt på treet lavkarbo, sånn i forhold til et "normalt" kosthold da..:) Ikke akkurat legitimt, men de kan vel ta seg den friheten pga det da.

Aha!:p

Mellon
03-12-10, 16:53

Brukte 2 dager her, men tok 2 uker før telefonen kom, den kommer forhåpentligvis i morgen, en Iphone4 :D

Supera
03-12-10, 19:12
Jeg har fått meg ett fireliters spann med ghee (eller klaret smør som Tine kaller det) og lurer på om det kan erstatte smør i alle oppskrifter eller om det er noen ganger jeg må gå for vanlig meierismør?
Ingen? Hvis smøret skal brunes, så bør man vel bruke vanlig smør siden det er melkestoffene som blir brent. Men er det noen andre tilfeller?

Supera
03-12-10, 19:19
Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden. De har vært frie og ikke under pute eller kropp. Ikke vond prikking, bare litt ubehagelig. Lavt blodtrykk kanskje? Det kan vel ikke være nerve i klem, fordi det er på begge hendene. Jeg kjenner ingenting i løpet av dagen, bare når jeg våkner. Jeg har ikke nedsatt følsomhet i hendene, og heller ikke nedsatt motorikk.

Kanutten
03-12-10, 20:29
Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden. De har vært frie og ikke under pute eller kropp. Ikke vond prikking, bare litt ubehagelig. Lavt blodtrykk kanskje? Det kan vel ikke være nerve i klem, fordi det er på begge hendene. Jeg kjenner ingenting i løpet av dagen, bare når jeg våkner. Jeg har ikke nedsatt følsomhet i hendene, og heller ikke nedsatt motorikk.

Få sjekket elektrolyttene. Især mangel på kalium kan gi prikking i ekstremitetene.
Jeg skal selv få det sjekket i neste uke nettopp grunnet prikking..

Ferskenbeinet
03-12-10, 20:45
nå har jeg altså fått simkortet fra netcom, men det står at det ikke fungerer før 20. desember!!! Det er da 24 dager etter at jeg kjøpte telefonen!!! Går det an å klage på dette eller? Evt betale noe (hvor mye?) for å få fortgang?

Nerthus
03-12-10, 21:13
nå har jeg altså fått simkortet fra netcom, men det står at det ikke fungerer før 20. desember!!! Det er da 24 dager etter at jeg kjøpte telefonen!!! Går det an å klage på dette eller? Evt betale noe (hvor mye?) for å få fortgang?

Ta en telefon til netcom du :)

Carisma
03-12-10, 21:47
Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden.
Kaldt soverom?

Supera
04-12-10, 07:18
Få sjekket elektrolyttene. Især mangel på kalium kan gi prikking i ekstremitetene.
Jeg skal selv få det sjekket i neste uke nettopp grunnet prikking..
Hm, kanskje. Takk for tips, det er på tide med nye blodprøver nå likevel. :ja:

Ser på liste over hva som inneholder kalium (http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff379.asp), og jeg burde fått i meg kalium altså... Seltin, og så lager jeg karrisaus minst en gang til dagen, jeg har hatt eggemelk-kakao flere ganger de siste ukene, og jeg bruker generelt en god del krydder...
Kaldt soverom?
Hehe, jau, jeg har ikke elektrisk varme i "leiligheten" min annet enn gulvvarme i gang og på bad. Resten er bare vedfyring. Men de prikker mens de fortsatt er under dyna. Og der er det godt og varmt.

Furine
04-12-10, 07:41
Mykje, intenst, fysisk arbeid i det siste med til dømes husrenovasjon som hendene dine ikkje har vore vandt til frå før, kanskje?

Eg har noko ein hudlege ein gong kalte kontaktallergi, og eg får ei kjensle av "brennande" hud og prikking i dei om eg klappar lenge til dømes. Eller hentar noko opp frå frysaren. Det kan variere veldig i perioder, kan vere totalt "symptomfri" i årevis, og så dukkar det plutseleg opp igjen. Snodig denne kroppen...

Supera
04-12-10, 08:40
Mykje, intenst, fysisk arbeid i det siste med til dømes husrenovasjon som hendene dine ikkje har vore vandt til frå før, kanskje?

Eg har noko ein hudlege ein gong kalte kontaktallergi, og eg får ei kjensle av "brennande" hud og prikking i dei om eg klappar lenge til dømes. Eller hentar noko opp frå frysaren. Det kan variere veldig i perioder, kan vere totalt "symptomfri" i årevis, og så dukkar det plutseleg opp igjen. Snodig denne kroppen...
Hm, har ikke hatt "brennende hud"-følelse. Jeg vil heller si at de er mer kalde enn varme altså, men ikke veldig kalde. Det føles bare ut som en mild versjon av at jeg har ligget på armen og den ikke har fått nok blod.

Altså, nå har jeg vært borti en del glava i det siste (hansker? pføy :geip:), men det merker jeg lite til. Jeg klør ikke av glava, bare i halsen hvis det er dårlig ventilasjon. Beskyttelsesbriller har jeg hatt på meg altså. Men ellers har jeg ikke jobbet så hardt med hendene. Båret litt planker og bjelker, men ikke nok til at huden inni hendene har forandret seg. Den er fortsatt myk og uten sprekker. Den tørre huden på håndbakene tror jeg nok er mest på grunn av kulden.

knh
04-12-10, 08:59
Hei!
Hvordan får man fjernet stearin fra et glass? Har sånn duftlys i glass fra IKEA som straks er utbrent, og skulle gjerne fått fjernet alle stearinrester! :)

Orkide
04-12-10, 09:37
Hei!
Hvordan får man fjernet stearin fra et glass? Har sånn duftlys i glass fra IKEA som straks er utbrent, og skulle gjerne fått fjernet alle stearinrester! :)

Du kan skylle det i glovarmt vann, men ikke tatt det rett i glovarmt da kan det sprekke. Ta det gradevis.

Grolla
04-12-10, 09:38
Hei!
Varmt vann :)

Nerthus
04-12-10, 12:20
Varmt vann :)

Enig - skrap ut så mye du kan, vask i varmt vann og litt såpe, og så kjør i oppvaskmaskin etter at du har fått fjernet mesteparten - fordi av egen erfaring blir det liggende igjen noe fett fra stearinen :)

Carisma
04-12-10, 12:32
Enig - skrap ut så mye du kan, vask i varmt vann og litt såpe,
Nei, det er da det blir liggende igjen flekker! Hold glaset under varmt vann på UTSIDEN av glasset, så stearinen blir varmet opp. Ikke pirk noe først, da blir det vanskeligere å få ut alt. Ettersom stearinen blir varm slipper den taket, og du kan løfte eller helle ut restene. Så kan du vaske med såpe og vann, det lille som evt er igjen. Jeg har nettop gjort dette med to av glassene jeg har som advenssstake, hadde satt de bort halvfulle av smeltet stearin i fjor :o

knh
04-12-10, 12:35
Tusen takk for fine tips alle sammen :)

Nerthus
04-12-10, 13:04
Nei, det er da det blir liggende igjen flekker! Hold glaset under varmt vann på UTSIDEN av glasset, så stearinen blir varmet opp. Ikke pirk noe først, da blir det vanskeligere å få ut alt. Ettersom stearinen blir varm slipper den taket, og du kan løfte eller helle ut restene. Så kan du vaske med såpe og vann, det lille som evt er igjen. Jeg har nettop gjort dette med to av glassene jeg har som advenssstake, hadde satt de bort halvfulle av smeltet stearin i fjor :o

Ok - jeg har hatt hell med dette - men det betinger at den kommer i oppvaskmaskinen etterpå :) Har mange slike glass fra Ikea i bruk idag :)

vimsen85
04-12-10, 17:17

Ingen? Hvis smøret skal brunes, så bør man vel bruke vanlig smør siden det er melkestoffene som blir brent. Men er det noen andre tilfeller?

Det går sikkert å bruke det til det meste. Jeg bruker det bare til steiking foreløbig. Men det er fordi den gheen jeg kjøpte var ganske dyr. Hvor mye koster fire liter?

Supera
04-12-10, 17:28
Det går sikkert å bruke det til det meste. Jeg bruker det bare til steiking foreløbig. Men det er fordi den gheen jeg kjøpte var ganske dyr. Hvor mye koster fire liter?
Hehe, vet ikke, jeg har ikke betalt den enda. Fikk den lokale coop'en til å bestille fra Tine. Da jeg kom for å hente visste de ikke hva den kostet, så jeg fikk den med hjem og så har de en lapp i kassa hvor det står at jeg må betale for smøret. Noe fordeler må vi ha på bygda.

vimsen85
05-12-10, 18:05
Hehe, vet ikke, jeg har ikke betalt den enda. Fikk den lokale coop'en til å bestille fra Tine. Da jeg kom for å hente visste de ikke hva den kostet, så jeg fikk den med hjem og så har de en lapp i kassa hvor det står at jeg må betale for smøret. Noe fordeler må vi ha på bygda.

Hihi. Har jobbet på en landsens Coop Marked så jeg kjenner til frynsegodene :p

Jeg har et litt makabert/ekkelt spørsmål, men av og til lurer jeg på disse rare tingene. Så nå stiller jeg syke spørsmål. Here it goes: hva er næringsinnholdet til mennesker? Ville vi ha vært egnet mat til hverandre, eller er vi mer egnet for andre dyr? Det er kanskje ingen som vet sånt, men jeg kan vel prøve å spørre.. :p

Zillah
05-12-10, 18:26
Eg er sterkt i tvil om det er berekna næringsinnehald på mennesker. Men sånn generelt, så er ikkje mennesker spesielt bra eigna til menneskemat, mest på grunn av fare for overføring av sjukdomar, tenker eg. Det ser ein jo hos folkeslag som driv ritualkannibalisme, der spesielt konsum av hjernemasse er særskilt risikofylt. Eg orkar ikkje gå i dybden av research på korleis det stiller seg med andre kroppsdelar og vev nett no, eg er litt sliten :o

Carisma
05-12-10, 18:30
Det blir litt det samme som at ikke ulver og rotter er særlig egnet som menneskemat. Kjøttetere spiser ikke kjøøtetere i særlig grad. Men, vi er visst mest lik grisen i sammensetning, så det burde ikke være så ille sammensetning. Men gå for en vegeterianer i såfall :D

senorita
05-12-10, 18:37
så menneske må vel være 0 karber da?:p hehe.. usja.. :P Dere såg den filmen om de som stranda oppi fjella og måtte spise de døde vennene sine? :/

Huldr
05-12-10, 19:09
Hei!
Hvordan får man fjernet stearin fra et glass? Har sånn duftlys i glass fra IKEA som straks er utbrent, og skulle gjerne fått fjernet alle stearinrester! :)Du har vel kanskje fått nok tips allerede, men jeg (som ikke har oppvaskmaskin) pleier å pirke ut det jeg kan, så fyller jeg glassene med skikkelig varmt vann og la det stå et par minutter. Da får jeg løs de bitene som ikke løsnet fra før, og det som er igjen smelter. Så tørker/gnir jeg innsiden med tørkepapir mens glasset fortsatt er varmt. Da blir alt fettet med, og glassene blir skinnende blanke :)

Kanutten
05-12-10, 19:18
så menneske må vel være 0 karber da?:p hehe.. usja.. :P Dere såg den filmen om de som stranda oppi fjella og måtte spise de døde vennene sine? :/

Det er ikke bare en film, det er en sann historie. (http://www.dagbladet.no/kultur/2006/05/19/466624.html)

Nerthus
05-12-10, 19:32
Det er ikke bare en film, det er en sann historie. (http://www.dagbladet.no/kultur/2006/05/19/466624.html)

Uff *ler nervøst* - tok ikke denne tråden en noe morbid vending her nå? :hungry:

Kanutten
05-12-10, 19:33
Uff *ler nervøst* - tok ikke denne tråden en noe morbid vending her nå? :hungry:

:lol: Takk, men har nettopp spist!

senorita
05-12-10, 19:34

Ja det vet jeg, hehe :) Men har sett filmen som baserer seg på det.. såg også intervju forrige helg med han som gikk over fjella der.. Syke greier :P

Kanutten
05-12-10, 20:15
Noen her som kan tenke seg slike sko?? :confused:

http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3255724&w=705&h=0&ee=1255525083

senorita
05-12-10, 20:23
dem såg både praktisk og behagelige ut..

Kanutten
05-12-10, 20:24
dem såg både praktisk og behagelige ut..

:lol:

vimsen85
05-12-10, 20:29
Det blir litt det samme som at ikke ulver og rotter er særlig egnet som menneskemat. Kjøttetere spiser ikke kjøøtetere i særlig grad. Men, vi er visst mest lik grisen i sammensetning, så det burde ikke være så ille sammensetning. Men gå for en vegeterianer i såfall :D

Men det er da mennesker som spiser både rotter og hunder (og de er sikkert ganske like ulver). Og høner spiser mark og insekter, så de er vel i og for seg ikke helt plantespisende. Og fisk spiser jo ofte fisk, men det er kanskje noe anner? Er det et faktum at kjøttspisende dyr ikke egner seg for å spise? Hmmmm. Interessant. Men samene spiste jo bjørn (de jaktet iallefall på den). Og jeg har hørt om mennesker som blir spist av både ulv og bjørn. Jeg hadde ikke tenkt å spise mennesker altså. Jeg bare satt å lurte litt på om vi blir som oppdrettslaksen at vi har for dårlig sammensetning av omega 3 og 6 :p Og fare for sykdom er det vel uansett hvilket dyr man spiser. Kryssord-Jacobsjuka (husker ikke hva den heter, men dere skjønner hva jeg mener, sant?) kom jo fra dyr som ikke spiser kjøtt.

vaskeklut
05-12-10, 20:29
For ikke å snakke om fine når man må løpe på holka!

senorita
05-12-10, 20:36
Ville heller gått i joggesko ja, hehe :D

TrillTrall
05-12-10, 20:47
Og fare for sykdom er det vel uansett hvilket dyr man spiser. Kryssord-Jacobsjuka (husker ikke hva den heter, men dere skjønner hva jeg mener, sant?) kom jo fra dyr som ikke spiser kjøtt.

Mener å ha lest at kyr som fikk kugalskap fikk det fordi de ble foret med mjøl laget av bein fra døde kyr. Kyr er verken kannibaler eller kjøttetere i naturen.

Kanutten
05-12-10, 20:49
Mener å ha lest at kyr som fikk kugalskap fikk det fordi de ble foret med mjøl laget av bein fra døde kyr. Kyr er verken kannibaler eller kjøttetere i naturen.

Creutzfeldt-Jakobs ... Mener også å ha lest at det kom av beinmel fra døde syke dyr...

Carisma
05-12-10, 21:04
Er det et faktum at kjøttspisende dyr ikke egner seg for å spise?
Det har noe med at det blir uttarmet jo lenger opp i næringskjeden du kommer.

vimsen85
05-12-10, 21:45

At det blir mindre næring? Skal slutte å være nysgjerrig på makabre ting no ;)

Anarko
05-12-10, 21:50
Kyr, var en gang i tiden kjøttspisere jo :) Ikke nå lenger dog. Grøsser litt av tanken på å få en ku etter meg som vil spise meg... :O

Gracella
05-12-10, 23:34
Kyr, var en gang i tiden kjøttspisere jo :) Ikke nå lenger dog. Grøsser litt av tanken på å få en ku etter meg som vil spise meg... :O
Jeg har problemer nok med kyr med spisse horn som kommer etter meg og bare vil drepe meg... hadde de enda ville spist meg, men... :rolleyes:

Fra spøk til alvor, har aldri hørt at det er mindre næring i kjøtteter-kjøtt.
Jeg har dessuten sett høner spise en ihjelkjørt høne, så kresne er nok ikke alle dyr.
I dag er det mere miljøgifter i fettet jo lengere opp i næringskjeden du kommer, men det var nok ikke et problem for 150-100 år siden, så det er nok heller ikke et argument for å ikke spise kjøttetere.
Jeg har spist bjørnekjøtt, og det var ikke noe galt med det.

Anarko
06-12-10, 02:39
Har hørt at bjørnekjøtt er nydelig :)

Zillah
06-12-10, 02:47
Noen her som kan tenke seg slike sko?? :confused:
Ikkje eg! Altfor høge, tenker at dei neppe er verken sunne eller behagelege. Dessutan får eg assosiasjonar til geiter med den fasongen der. Eg vil da ikkje gå rundt og sjå ut som om eg har geite-føter heller.

Rin
06-12-10, 07:26

Og større konsentrasjon av giftstoffer:

Biological Magnification often refers to the process whereby certain substances such as pesticides or heavy metals move up the food chain, work their way into rivers or lakes, and are eaten by aquatic organisms such as fish, which in turn are eaten by large birds, animals or humans. The substances become concentrated in tissues or internal organs as they move up the chain. Bioaccumulants are substances that increase in concentration in living organisms as they take in contaminated air, water, or food because the substances are very slowly metabolized or excreted.http://en.wikipedia.org/wiki/Biomagnification

Jeg ble også litt i overkant nysgjerrig på dette. Har diskutert det tidligere, da jeg vet at i alle fall noen muslimer spesifikt unngår å spise rovdyr, og jeg liksom automatisk antar at det henger sammen med kjente helsefarer den gangen sånne spise-regler oppsto. :)

Fant også denne (http://mwillett.org/mind/eat-me.htm) mens jeg googlet - om hvorvidt eventuelle romvesen har lyst til å spise oss. :p

knh
06-12-10, 09:31
Takk for alle svar angående å løsne stearin:) Det funka fint å holde glasset under varmt vann, det løsnet veldig lett, selvom det var mye stearin igjen i glasset :)

Nå har jeg et nytt spørsmål. Hvordan vasker mann steikeovnen mest effektivt!? og hvilke produkt er best å bruke? Jif? mrMuscle?
Det kom ekstremt mye røyk av ovnen i går da jeg skulle bake, og det kommer sikkert av mye fastbrent fett etter ribbesteiking på lørdag..

vimsen85
06-12-10, 10:08
Og større konsentrasjon av giftstoffer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Biomagnification

Jeg ble også litt i overkant nysgjerrig på dette. Har diskutert det tidligere, da jeg vet at i alle fall noen muslimer spesifikt unngår å spise rovdyr, og jeg liksom automatisk antar at det henger sammen med kjente helsefarer den gangen sånne spise-regler oppsto. :)

Fant også denne (http://mwillett.org/mind/eat-me.htm) mens jeg googlet - om hvorvidt eventuelle romvesen har lyst til å spise oss. :p

Jeg har nettopp lest om de jødiske spisereglene i forhold til renhet og urenhet. Det virker ikke som det er en logisk sammenheng mellom hvilke dyr som er forbudt og hvilke som er lov å spise. Akkurat Mary Douglas sitt resonnement har blitt så kritisert at det er vel ikke lurt å bruke hennes ideer om saken. Men det er ikke bare på grunn av fare for forgiftning man ikke spiser visse typer dyr. For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion. Men det med giftstoffer er godt mulig det stemmer. Men jeg ser for meg at våre forfedre som drev bjørnejakt o.l ikke hadde samme problemet med miljøstoffer som vi har i dag. Ikke for det, giftstoffer har alltid vært i naturen, men jeg tviler på at alle hadde så høye konsentrasjoner av det..

Og den romvesensida var morsom. Måtte legge den ut på facebook :D

Var de? Det har jeg ikke hørt før. Jeg har hørt at griser kan spise kjøtt.

Jeg har problemer nok med kyr med spisse horn som kommer etter meg og bare vil drepe meg... hadde de enda ville spist meg, men... :rolleyes:

Fra spøk til alvor, har aldri hørt at det er mindre næring i kjøtteter-kjøtt.
Jeg har dessuten sett høner spise en ihjelkjørt høne, så kresne er nok ikke alle dyr.
I dag er det mere miljøgifter i fettet jo lengere opp i næringskjeden du kommer, men det var nok ikke et problem for 150-100 år siden, så det er nok heller ikke et argument for å ikke spise kjøttetere.
Jeg har spist bjørnekjøtt, og det var ikke noe galt med det.

Enig med miljøgiftargumentet ;)

Kanutten
06-12-10, 10:13
Var de? Det har jeg ikke hørt før. Jeg har hørt at griser kan spise kjøtt.

:ja: Purka kan spise opp ungene sine hvis hun blir stresset eller skremt.

vimsen85
06-12-10, 10:24
:ja: Purka kan spise opp ungene sine hvis hun blir stresset eller skremt.

Tror jeg leste en gang at en gris hadde spist deler av et menneske og ble sendt til nødslakt. Jeg lurer på om de kastet den grisen (jeg vet dette også skjedde i "Ligge i grønne enger", men dette var en reel sak). Hvis de solgte den grisen som mat har jo noen spist en gris som hadde spist et menneske. Håper mannen ikke hadde mye giftstoffer i seg..

Rin
06-12-10, 10:29
Jeg har nettopp lest om de jødiske spisereglene i forhold til renhet og urenhet. Det virker ikke som det er en logisk sammenheng mellom hvilke dyr som er forbudt og hvilke som er lov å spise. Akkurat Mary Douglas sitt resonnement har blitt så kritisert at det er vel ikke lurt å bruke hennes ideer om saken. Men det er ikke bare på grunn av fare for forgiftning man ikke spiser visse typer dyr. For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion. Men det med giftstoffer er godt mulig det stemmer. Men jeg ser for meg at våre forfedre som drev bjørnejakt o.l ikke hadde samme problemet med miljøstoffer som vi har i dag. Ikke for det, giftstoffer har alltid vært i naturen, men jeg tviler på at alle hadde så høye konsentrasjoner av det..

Åja, religionshistoriestudenten! :heia: Jeg visste ikke det om hesten, men har strengt tatt aldri registrert at det var et tabu heller :D Synd, for hestebiff er jo godt!

Men her er enda en semi-relevant link til deg (http://io9.com/5699171/serving-man-how-to-eat-like-a-cannibal-this-thanksgiving) - skjønt denne sier heller ikke noe om menneskets næringsinnhold, bare hvilke biter som egner seg best til hva. :cool:

Photobscura
06-12-10, 12:07
Men det er da mennesker som spiser både rotter og hunder (og de er sikkert ganske like ulver). Og høner spiser mark og insekter, så de er vel i og for seg ikke helt plantespisende. Og fisk spiser jo ofte fisk, men det er kanskje noe anner? Er det et faktum at kjøttspisende dyr ikke egner seg for å spise? Hmmmm. Interessant. Men samene spiste jo bjørn (de jaktet iallefall på den). Og jeg har hørt om mennesker som blir spist av både ulv og bjørn. Jeg hadde ikke tenkt å spise mennesker altså. Jeg bare satt å lurte litt på om vi blir som oppdrettslaksen at vi har for dårlig sammensetning av omega 3 og 6 :p Og fare for sykdom er det vel uansett hvilket dyr man spiser. Kryssord-Jacobsjuka (husker ikke hva den heter, men dere skjønner hva jeg mener, sant?) kom jo fra dyr som ikke spiser kjøtt.
Det vi vel er mest forsiktige med å spise av rovdyr er åtselsetere. Det er vel også hovedgrunnen til at vi ikke spiser hunder og katter, og hvorfor det er så mange protester på at de gjør det i f.eks Kina. Der har det både vært fattigmannskost, og brukt rituelt. Bjørn er jo ikke åtselsetere, f.eks.

Anarko
06-12-10, 12:32
Takk for alle svar angående å løsne stearin:) Det funka fint å holde glasset under varmt vann, det løsnet veldig lett, selvom det var mye stearin igjen i glasset :)

Nå har jeg et nytt spørsmål. Hvordan vasker mann steikeovnen mest effektivt!? og hvilke produkt er best å bruke? Jif? mrMuscle?
Det kom ekstremt mye røyk av ovnen i går da jeg skulle bake, og det kommer sikkert av mye fastbrent fett etter ribbesteiking på lørdag..

Min mor - the expert - bruker noe som jeg tror er Jif - ovn/ugn. Jeg observerte dette i går; hun sprayet på, lot det stå litt, mens hun klaget over at ovnen var en drittovn, og at i gamle dager så renset ovnene seg selv, før hun så vasket over. Ovnen var i alle fall ren og pen etterpå.

vimsen85
06-12-10, 12:35
Åja, religionshistoriestudenten! :heia: Jeg visste ikke det om hesten, men har strengt tatt aldri registrert at det var et tabu heller :D Synd, for hestebiff er jo godt!

Men her er enda en semi-relevant link til deg (http://io9.com/5699171/serving-man-how-to-eat-like-a-cannibal-this-thanksgiving) - skjønt denne sier heller ikke noe om menneskets næringsinnhold, bare hvilke biter som egner seg best til hva. :cool:

Hahahaha. Tusen takk ;) Jeg tror fortsatt det er litt tabu å spise hestekjøtt, men det finnes mennesker som gjør det. Jeg har ikke smakt hestekjøtt annet enn i pølse, men jeg har heller aldri sett det solgt. Jeg er veldig usikker på islamske spiseregler da. Men jeg vet at noen av argumentene for hvorfor noen dyr er urene ikke holder vitenskapelige mål. Men så tror jeg også at slike ideer om hvorfor gud har forbudt noe er veldig individuelle. Og så tror jeg at man finner slike argumenter fordi man ofte må forsvare det man tror på ovenfor andre. Men det kan mye mulig være fordi dyr som spiser andre dyr har mer sykdommer at det ble en regel i Islam. Men jeg tror ikke alle spiseregler innenfor religioner kan vitenskapelig bevisest ved at det de spiser er farlig. (Ja, det her var jo mye artigere å diskutere enn å lese tørre religionsteorier... Bra jeg ikke har eksamen på torsdag:p )

Det vi vel er mest forsiktige med å spise av rovdyr er åtselsetere. Det er vel også hovedgrunnen til at vi ikke spiser hunder og katter, og hvorfor det er så mange protester på at de gjør det i f.eks Kina. Der har det både vært fattigmannskost, og brukt rituelt. Bjørn er jo ikke åtselsetere, f.eks.

Men de hundene og kattene som ofte spises i kina i dag ales jo opp på kornprodukter og lignende. Så de er vel ikke så farlig å spise da..?
Men jeg skjønner at åtseletere ikke burde spises. De kan jo få i seg alt mulig. Men mennesker er vel egentlig ikke åtseletere, så i prinsippet burde det ikke være noe problem å spise oss. Bortsett fra at de fleste er fulle av e-stoffer og andre kjemikalier da.. Men la oss si for ti tusen år siden eller noe, kunne mennesker i prinsippet ha spist mennesker uten å bli syke? Jeg vet at jeg filosoferer over veldig syke ting. Men det er noen mysterier som er mer interessante :p

Anarko
06-12-10, 12:35

Må si meg uenig med deg der, noe jeg sjeldent er. Hovedgrunnen til at vi i vesten reagerer på at de spiser (og forsåvidt torturerer) hund og katt er fordi at vi ikke synes det er etisk. En ting er vel å spise de, men den behandlingen dyrene får der borte er i alle fall det jeg reagerer mest på. Fin behandling av dyr gjelder forøvrig uansett hvilket dyr det er i mine øyne, og ja, jeg vet at Norge har stort forbedringspotensial selv.

Photobscura
06-12-10, 13:50
Må si meg uenig med deg der, noe jeg sjeldent er. Hovedgrunnen til at vi i vesten reagerer på at de spiser (og forsåvidt torturerer) hund og katt er fordi at vi ikke synes det er etisk. En ting er vel å spise de, men den behandlingen dyrene får der borte er i alle fall det jeg reagerer mest på. Fin behandling av dyr gjelder forøvrig uansett hvilket dyr det er i mine øyne, og ja, jeg vet at Norge har stort forbedringspotensial selv.
Jo, men det gjelder vel alt dyrehold som ikke står opp til standarden vi har, ikke bare av hunder og katter. Jeg leste en del om det da det ble forbudt i Singapor (tror jeg det var) at det nettopp var forbundet en del sykdom med å spise nettopp hunder og katter fordi de var åtselsetere.

Anarko
06-12-10, 14:09
Jo, men det gjelder vel alt dyrehold som ikke står opp til standarden vi har, ikke bare av hunder og katter. Jeg leste en del om det da det ble forbudt i Singapor (tror jeg det var) at det nettopp var forbundet en del sykdom med å spise nettopp hunder og katter fordi de var åtselsetere.

Klart det gjelder alt dyrehold. Det er vel egentlig pelsdyrnæringen jeg er mest mot. Det er litt likegyldig for meg hva de spiser, så lenge de behandler dyrene bra mens de lever.

Furine
06-12-10, 14:22
Kva slags tull er det eigentleg Widerøe har for seg no da? Dei køyrer januar/februarkampanjen sin no, men det er jo fint lite billettar som er billige. Brussel Oslo vil koste 1000nok, og innenlandsturen vil koste 3000nok. Hurra hurra. :mad:

Photobscura
06-12-10, 14:22
Klart det gjelder alt dyrehold. Det er vel egentlig pelsdyrnæringen jeg er mest mot. Det er litt likegyldig for meg hva de spiser, så lenge de behandler dyrene bra mens de lever.
Ja, virkelig! Vi er en del av næringskjeden vi også, og selv om vi stort sett ikke lever i pakt med naturen, så er det helt patetisk at vi behandler nedadgående ledd med så liten respekt.
Hørte en fin historie en gang, om at indianere visstnok alltid takket "bror hjort" eller hvilket dyr som det ble jaktet på, før han spente buen for å skyte. Det synes jeg er vakkert og symbolskt sett sier veldig mye om hvordan vi burde forholde oss til dyr.
Pelsdyrnæringa er helt meningsløs, og de som sier at "men det er jo så kaldt i Norge, og pels er så varmt" kan ta seg en bolle. Det er tomme argumenter, og alle vet at det er status og tegn på velstand, for ikke å snakke om stadig tilbakevendene mote å gå i pels. Om man trenger å holde seg varm finnes det joggu meg ull og fleece og what not.

Jah, da fikk jeg sagt det. Tilbake til spørsmålene! :D

TrillTrall
06-12-10, 14:30
For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion.Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig! :)

Photobscura
06-12-10, 14:32
Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig! :)
Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg ;).
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.

TrillTrall
06-12-10, 14:33
Om man trenger å holde seg varm finnes det joggu meg ull og fleece og what not.

*hehe* Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke! :D

Photobscura
06-12-10, 14:34
*hehe* Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke! :D
Haha, er det sant? Lol!
Nei, jeg må sannelig si at sauen i sannhet er et ålreit dyr. Ikke bare er den dum og enkel, den kan både lages garn og fårikål av! Kjekt :D

Furine
06-12-10, 14:40
Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?

Supera
06-12-10, 14:55
Min mor - the expert - bruker noe som jeg tror er Jif - ovn/ugn. Jeg observerte dette i går; hun sprayet på, lot det stå litt, mens hun klaget over at ovnen var en drittovn, og at i gamle dager så renset ovnene seg selv
Det gjør noen av de nye også! Søk etter "pyrolytisk". ;) Jeg skal ha pyrolytisk ovn på kjøkkenet mitt har jeg bestemt. :ja:

Kanutten
06-12-10, 15:14

Men torsk spiser vi! :eek: Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne... :eek:

vimsen85
06-12-10, 15:36
Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig! :)

Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?

Beklager. Jeg mente egentlig norden. Poenget var at på 1000-tallet tillot ikke kirken det å spise kjøtt. Ikke fordi det var dårlig kjøtt, men fordi det var forbundet med offerriter i gammel religion. Tror dette forbudet var i Norge, deler av Sverige, nord-Tyskland og muligens Danmark. Jeg kan ikke nok om historien for å si noe om Island. Men poenget er at det henger igjen et slags tabu om hestekjøtt i Norge. Og det kan man gjerne se på tilgjengeligheten av det.. Jeg tror ikke noen ser på det som farlig, men at mange ser på det som ekkelt. Jeg synes ikke det er ekkelt, men har bare aldri hatt sjansen til å smake det. Håper jeg får det en gang..

Opheliia
06-12-10, 15:53
Jeg smakte hestekjøtt i Italia sommeren jeg var 17 år. Må innrømme at det ikke var helt det store for min del, men det var nok fordi det var rått. Jeg er lite glad i rått kjøtt. :o Kanskje jeg skal prøve det igjen en gang, men stekt (det er vel det man gjør med hest...):) Men merker at det er litt sånn "æsj, hest, hvem spiser hest?"-tankegang innebygd hos meg. Det kommer vel av at det fortsatt er litt tabu som dere nevner her.

TrillTrall
06-12-10, 16:18
Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg ;).
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.

Har lest at islandshester i harde vintre gjerne ble foret med både tang og sild, men til vanlig er nok ikke sild det hestene spiser mest av nei. ;)

Carisma
06-12-10, 18:47
Har hørt at bjørnekjøtt er nydelig :)
Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?

Tror jeg leste en gang at en gris hadde spist deler av et menneske
Å ja, har du ikke sett Snatch? :D

Jeg tror fortsatt det er litt tabu å spise hestekjøtt, men det finnes mennesker som gjør det. Jeg har ikke smakt hestekjøtt annet enn i pølse, men jeg har heller aldri sett det solgt.
En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?

Men torsk spiser vi! :eek: Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne... :eek:
Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?

Furine
06-12-10, 18:52
All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?

Kvfor går tida så altfor fort når ein har det kjekt?

Kanutten
06-12-10, 18:55
All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?

Tid og kos er to ting som blir gitt motsatt fortegn.. Desto mer kos man har desto kortere føles tiden...Og motsatt; traurige ting varer en evighet. Dårlig gjort!!! Einstein burde ha endret på det før han vandret...

Carisma
06-12-10, 18:55
Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen. :rolleyes:

Furine
06-12-10, 19:03
Har forstått det slik at dei likar smaken av blod. Det har eg høyrt frå ein annan stad, ikkje frå boka hennar. Det kan jo hende ho såg filmen, who knows. ;)

Carisma
06-12-10, 19:07
Ja, jeg har hørt at noen gjør det hvertfall. men jeg tror ikke det gjelder alle. En vi hadde spiste en kanin.... Mens hos de andre hoppet kaninene fritt ut og inn, og satt oppi de når de lå i bingen og sånn.

vimsen85
06-12-10, 19:15

Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?

Å ja, har du ikke sett Snatch? :D

En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?

Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?

Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen. :rolleyes:

Jeg sa jo faktisk at jeg har lest "ligge i grønne enger" hvor han blir delvis spist av en gris (det var ikke i Berlinerpoplene, tror jeg, men mulig det var i den andre boka). Men jeg husker jeg leste på en nettavis for kanskje et år siden at noen hadde blitt spist av en gris en eller annen plass. Prøvde å google det nå, men fant bare denne; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=169517 Ganske fælt egentlig.. Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?

Furine
06-12-10, 19:17
Dei vart også kvitt "problemfolk" i HBO serien Deadwood ved hjelp av grisar... ;)

Ja, det var kanskje i den boka vimsen, hugsar ikkje detaljar, lenge sidan eg las dei no.

Carisma
06-12-10, 19:18
Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?
Åh, snatch er en av mine all time favoritt-filmer! Hvis du ikke har sett den må du få gjort det ASAP! :D http://www.youtube.com/watch?v=Q8jbt0wBkMI

vimsen85
06-12-10, 19:21
Tror vi kan konkludere med at det er reelt at griser kan spise mennesker og at hestekjøtt begynner å bli vanligere her til lands. Kanskje et tegn på et sekulært eller refortryllet samfunn.. ;)

Men jeg har et ganske urelatert spørsmål nå (selv om det enda handler om mat). Har lyst på krumkaker til jul og prøver å finne en oppskrift her inne. Men den eneste jeg fant inneholder Atkins vaffelmix og det finner jeg ikke noen plass. Noen som har en krumkakeoppskrift uten eller vet hvor jeg kan kjøpe vaffelmixen?