View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanskje
17-01-11, 18:11
takk folkens da vet jeg hva jeg skal se etter i hyllen :-)

to ting til:
kan jeg spise tacokrydder på kjøttdeig?
kan jeg lage lage tandori kylling?

når jeg går på ketolysekuren.

TrillTrall
17-01-11, 18:26
takk folkens da vet jeg hva jeg skal se etter i hyllen :-)

to ting til:
kan jeg spise tacokrydder på kjøttdeig?
kan jeg lage lage tandori kylling?

når jeg går på ketolysekuren.

Tacokrydder inneholder visstnok mye sukker, bedre å lage selv. Skal finnes oppskrifter her inne, prøv med et søk. :) Selv fatter jeg ikke hvordan noen orker å spise det ferdigkjøpte tacokrydderet, synes det er direkte grusomt! :eek:

Camomilla
17-01-11, 18:49
Tacokrydder inneholder visstnok mye sukker, bedre å lage selv. Skal finnes oppskrifter her inne, prøv med et søk. :) Selv fatter jeg ikke hvordan noen orker å spise det ferdigkjøpte tacokrydderet, synes det er direkte grusomt! :eek:

Tacokrydderet til Alpnaering inneholder visst ikke sukker. Svigerinnen min selger dette (home-party-greier), men det kan sikkert bestilles på nett også. Om man ikke orker å blande selv ;)

Carisma
17-01-11, 20:11
Tacokrydderet til Alpnaering inneholder visst ikke sukker. Svigerinnen min selger dette (home-party-greier), men det kan sikkert bestilles på nett også. Om man ikke orker å blande selv ;)
De glassene med tacokrydder inneholder heller ikke sukker, stort sett. Men de posene i hylla ved sausen gjør det.

Supera
17-01-11, 23:17
Om man ikke orker å blande selv ;)
Da er man lat. :geip: Det tar ikke mange sekundene å blande sammen de få ingrediensene... Eller man kan bruke to minutter og lage en stor blanding sånn at man har for en lang stund og putte på glass.

Camomilla
17-01-11, 23:37
Da er man lat. :geip: Det tar ikke mange sekundene å blande sammen de få ingrediensene... Eller man kan bruke to minutter og lage en stor blanding sånn at man har for en lang stund og putte på glass.

Jeg er lat :rolleyes: Litt, iallefall :p

Kanskje
18-01-11, 00:29
Jeg har funnet oppskrift på tacokrydder - skal sannelig prøves ut.

* Skal handle i morgen - skal jeg bruke meierismør til steiking og i matlaging - og kun det, eller f.eks melange eller vita hjertegod?

vimsen85
18-01-11, 00:54
Jeg har funnet oppskrift på tacokrydder - skal sannelig prøves ut.

* Skal handle i morgen - skal jeg bruke meierismør til steiking og i matlaging - og kun det, eller f.eks melange eller vita hjertegod?

Melange og vita hjertegod er margarin. Margarin er gift. Margarin er ikke mat. Bruk smør eller klarert smør (ghee). Det siste spruter mindre. Du får det i noen vanlige butikker og på innvandrerforetninger.

Marhus
18-01-11, 09:44
Hei! Bare lurer på om det er noen som vet om man kan spise bønner når man går på ketolyse??

Kitt
18-01-11, 09:46
Hei! Bare lurer på om det er noen som vet om man kan spise bønner når man går på ketolyse??
Nei, de inneholder for mye karber!

Cherry
18-01-11, 19:34
Hvorfor hiver folk seg i gang med ketolyse uten å vite hva de kan og ikke kan spise?

Kanutten
18-01-11, 19:35
Hvorfor hiver folk seg i gang med ketolyse uten å vite hva de kan og ikke kan spise?

Fordi at da er de SÅ gira på endring!!! I allefall hvis MINE egne følelser om det kan beskrive.

Furine
18-01-11, 19:47
Fordi folk er på jakt etter lette, raske og greie løysingar uten å måtte "betale" så mykje for det.:rolleyes:

Cherry
18-01-11, 19:49
Fordi at da er de SÅ gira på endring!!! I allefall hvis MINE egne følelser om det kan beskrive.

Som regel pleier de ikke å være så gira etter ett par uker med kun egg og bacon;)

Kanskje
18-01-11, 20:46

Regner med det er meg du sikter til .......:kadetgaar

Det er jo masse som er åpenbart at man ikke kan spise, poteter, mel, brød, pasta osv . men så er det også masse som man er usikker på. Og det er jo der et forum kan hjelpe til. Her kan man lete og spørre og få svarene man trenger for å klare opp i ting, og for å følge kuren...

Eller skal man kanskje lese og lese et par måneder mens man legger på seg flere kilo og helsen blir værre, og SÅ begynne på kuren?

JEG må begynne når jeg er motivert (alternativet i ren desperasjon var pulverkur - og da å leve kun på det!) - og jeg ble virkelig interessert da jeg kom inn på forumet og begynte å lese. Men jeg ER nybegynner, og det ER ting jeg har behov for å spørre om underveis. Jeg har kanskje hivd meg på en kur, men jeg synes faktisk det er bedre at jeg prøver å gjøre noe med helsen min, enn at jeg skal måtte kunne alt på forhånd og så begynne ... Det kan ta lang tid det før man vet alt om ketolyse, hva man kan spise osv ...

Furine
18-01-11, 20:57
Eg veit ikkje kven det var sikta til. Men det er lurt å lese seg opp, kunnskap er makt! Få tak i boka, enten kjøpe eller låne. ArnaKristin sin nybyrjartråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970) er også fin, der inne ligg også "lavkarbo på 3 minutter" - den er bra! Sjølvsagt er det lov til å spørje også. Vi har jo alle vore nye på dette. Men eg las og las og las og las i vekesvis her inne før eg i det heile tatt melde meg inn. ;) Ingenting er lettkjøpt når det gjeld livstilsendring. Men det er mogleg! Men null poeng i å stresse og få hetta. :)

Photobscura
18-01-11, 21:12
Kanskje; Det var nok ikke mynta på noen direkte, altså! Men det er jo en tendens vi ser rett etter jul og rett før bikinisesongen at det kommer smådespe folk med relavtiv ubetydelige pyntekilo inn her som bare vil ha alt inn med teskje og kanskje ikke er villig til å se på det som en livsstilsendring, men en quick fix. Jeg har ikke oppfattet deg sånn :)

Kanskje
18-01-11, 21:25
Kanskje; Det var nok ikke mynta på noen direkte, altså! Men det er jo en tendens vi ser rett etter jul og rett før bikinisesongen at det kommer smådespe folk med relavtiv ubetydelige pyntekilo inn her som bare vil ha alt inn med teskje og kanskje ikke er villig til å se på det som en livsstilsendring, men en quick fix. Jeg har ikke oppfattet deg sånn :)

Ok, da forstår jeg :-)

Her er det 50 kg som må av :(, og legen min har anbefalt slankeoperasjon som "siste utvei".. Men jeg vil prøve dette her , for selvsagt vil jeg jo ikke under kniven om jeg kan slippe :-) Men kiloene de MÅ av for helsas skyld.

Og det er jo da ketolysekuren skal fungere bra, når man har MYE som må av, slik jeg har forstått :-)

Photobscura
18-01-11, 21:28
Ketolysekuren er en ypperlig og behagelig måte å leve og gå ned i vekt på. Særlig de med mye overvekt har gjerne stor vinning på å være i ketose. Lykke til :blomster:

Cherry
18-01-11, 21:32
Regner med det er meg du sikter til .......:kadetgaar

Det er jo masse som er åpenbart at man ikke kan spise, poteter, mel, brød, pasta osv . men så er det også masse som man er usikker på. Og det er jo der et forum kan hjelpe til. Her kan man lete og spørre og få svarene man trenger for å klare opp i ting, og for å følge kuren...

Eller skal man kanskje lese og lese et par måneder mens man legger på seg flere kilo og helsen blir værre, og SÅ begynne på kuren?

JEG må begynne når jeg er motivert (alternativet i ren desperasjon var pulverkur - og da å leve kun på det!) - og jeg ble virkelig interessert da jeg kom inn på forumet og begynte å lese. Men jeg ER nybegynner, og det ER ting jeg har behov for å spørre om underveis. Jeg har kanskje hivd meg på en kur, men jeg synes faktisk det er bedre at jeg prøver å gjøre noe med helsen min, enn at jeg skal måtte kunne alt på forhånd og så begynne ... Det kan ta lang tid det før man vet alt om ketolyse, hva man kan spise osv ...

Ikke ene og alene nei. Man ser bare tendensene rimelig godt av og til av folk som ikke gidder å gjøre en minsteinnsats selv, eller som må ha alt inn med ikke bare teskjei, men tidvis dråpeteller. Ofte ser man også folk som sutrer over å være så matlei fordi de spiser egg og bacon til frokost hver dag, og nakkekotelett til middag - hver dag. Og tror det er de kan kan spise.

Eller å komme med helt åpenbare spørsmål, som ja ditt (jeg mener ikke å fornærme deg altså), om man kan spise bønner på ketolyse. Det er bare å lese bakpå innholdsfortegnelsen, tenke seg seg til at "hei, jeg har 15 gram karber om dagen, og denne har 40 gram karber pr porsjon...kan jeg spise denne? Nei, tror ikke det". For guess what, når man er ny så MÅ man nemlig lese på innholdsfortegnelsen for å se om man kan spise det eller ikke, og det gjelder uansett lavkarbo eller lavkalori. Man må (jeg mener det bør hete BØR) veie maten til mengdeposjonene sitter i fingrene. Jeg veier dog aldri min mat lengre, men tar det på gefylen. Men jeg er ikke spesielt mye overvektig og skal masse ned heller.

Kanskje
18-01-11, 21:40
Bønnnene var det ikke jeg som spurte om :-)

Og jeg leser bakpå jeg, der det går an. Ser etter mest mulig fett, og lavt karbo. Stod og sammenlignet kjøttdeigmerkene i dag, folk kikket rart på meg.

Supera
18-01-11, 21:45
Og jeg leser bakpå jeg, der det går an. Ser etter mest mulig fett, og lavt karbo. Stod og sammenlignet kjøttdeigmerkene i dag, folk kikket rart på meg.
Hehe, bra at du sjekker innholdsfortegnelsene. Jeg brukte en time i butikken de første gangene. Jeg måtte jo sjekke på ALT og sammenligne.

Jeg tipper at du bare følte at de så rart på deg. Med mindre du gjorde mye ut av deg mens du stod og sammenlignet. :geip:

Furine
18-01-11, 22:05
Hehe, bra at du sjekker innholdsfortegnelsene. Jeg brukte en time i butikken de første gangene. Jeg måtte jo sjekke på ALT og sammenligne.

Jeg tipper at du bare følte at de så rart på deg. Med mindre du gjorde mye ut av deg mens du stod og sammenlignet. :geip:

De er ikkje aleine, eg studerer innhald på bokser og pakkar ofte, eg.
Ikkje minst føler eg meg beglodd der eg står med handlekorga mi med smør, ein literpakke med 40% fett fløte, rømme, fett kjøt, rosenkål og store eggepakkar. ;)
Lykke til og hang in there Kanskje! :blomster:

Nerthus
18-01-11, 22:14
De er ikkje aleine, eg studerer innhald på bokser og pakkar ofte, eg.
Ikkje minst føler eg meg beglodd der eg står med handlekorga mi med smør, ein literpakke med 40% fett fløte, rømme, fett kjøt, rosenkål og store eggepakkar. ;)
Lykke til og hang in there Kanskje! :blomster:

hehe - elsker å gå i butikken og handle fet og god mat og masse grønnsaker! Glaner i andre kurver og ser litervis med cola - og lett-produkter.... :rolleyes:

Cherry
18-01-11, 22:15
Jeg lurer på hvem av dere som leser min blogg på jevnlig basis? Det har seg nemlig sånn at wordpress har statistikkteller som viser hvor trafikken kommer fra, og...JEG SER DERE NÅR DERE KOMMER HERFRA!!:p

TrillTrall
18-01-11, 22:18

:lol: Jeg har begynt å grøsse innvendig når jeg ser folk handler hvitt brød, margarin (gjerne Vita hjertego), syltetøy (kjøpt syltetøy er stort sett ikke spiselig overhodet!), kjeks og f.eks. lettrømme og yoghurt med 0% fett. :D

Så titter jeg fornøyd i min egen handlekurv som inneholder grønnsaker, seterrømme, bremykt, kylling, fisk og egg. :ja:

Kanskje
18-01-11, 22:51
Og så et spørsmål , ikke om ketolyse denne gangen :
Hvordan oppbevarer man kokt juleskinke i kjøleskapet? Hvilken embalasje holder den seg best i uten å bli dårlig? (coop extra har nemlig kokt juleskinke til 49 kg kiloen !!) Er plastpose bra, eller alu folie kanskje?

Photobscura
18-01-11, 22:55
Og så et spørsmål , ikke om ketolyse denne gangen :
Hvordan oppbevarer man kokt juleskinke i kjøleskapet? Hvilken embalasje holder den seg best i uten å bli dårlig? (coop extra har nemlig kokt juleskinke til 49 kg kiloen !!) Er plastpose bra, eller alu folie kanskje?
Foreldrene mine bruker alltid alufolie til den slags kjøtt. Holder seg i dagesvis, det!

senorita
18-01-11, 22:55
Jeg lurer på hvem av dere som leser min blogg på jevnlig basis? Det har seg nemlig sånn at wordpress har statistikkteller som viser hvor trafikken kommer fra, og...JEG SER DERE NÅR DERE KOMMER HERFRA!!:p

Hva er bloggen din da!! :D

Brimstone
18-01-11, 23:19
*vinke til Cherry* :D

Lillemy71
19-01-11, 07:50
Har å bestilt time hos legen for å få målt c-peptid, for å sjekke om jeg kan være insulinresistent. Og vil han ikke, så skal han :D

Bare lurte på om det er andre prøver som er lurt å ta i samme slengen?

Cherry
19-01-11, 07:55
Har å bestilt time hos legen for å få målt c-peptid, for å sjekke om jeg kan være insulinresistent. Og vil han ikke, så skal han :D

Bare lurte på om det er andre prøver som er lurt å ta i samme slengen?

B-vitamin, D-vitamin, stoffskiftet, jern, alat... ja..u name it.

Lillemy71
19-01-11, 07:57
B-vitamin, D-vitamin, stoffskiftet, jern, alat... ja..u name it.

Hvorfor det, jeg vil bare sjekke om jeg er insulinresistent og ikke nødvendigvis ta hver minste lille prøve bare for å gjøre det liksom?

Har tatt mange prøver (som har vært bra) det siste året av ulike grunner, men jeg vet at c-peptid ikke er sjekket derfor jeg vil få sjekka det.

Cherry
19-01-11, 08:13
Hvorfor det, jeg vil bare sjekke om jeg er insulinresistent og ikke nødvendigvis ta hver minste lille prøve bare for å gjøre det liksom?

Har tatt mange prøver (som har vært bra) det siste året av ulike grunner, men jeg vet at c-peptid ikke er sjekket derfor jeg vil få sjekka det.

Nei om du bare skal sjekke insulinstatusen så er det jo helt greit, da trenger du ikke så mye annet ;)

Photobscura
19-01-11, 08:24
Sjekk i alle fall stoffskifte, mineraler/elektrolytter, jern, B12. Viktige prøver, og greit å ha tatt :ja:.

Photobscura
19-01-11, 09:30
Ok, hjernen min funker ikke alltid som jeg vil, meeeen ... Jeg feller av på bærestykket til en genser med rund sal. Og, det jeg pleier å gjøre er å dele antall masker jeg har på pinnen med antall masker jeg skal felle av, for å få en jevn felling. Men, når jeg sitter igjen med f.eks tallet 7,5, da er det jo ikke så lett å felle jevnt. Så, blir det riktig om jeg feller annenhver sjuende maske og annenhver åttende? Vil det gå opp i opp? Mye mulig stiller meg i domrianklassen med spørsmålet, men jeg spør nå likevel :snill:.

Furine
19-01-11, 09:36
Har nett bestilt mikrosimkort frå Netcom sine nettsider. Nokon som har peiling på kor lang tid det tek før slikt kjem fram i posten?

Samtidig - korleis betaler ein 250kr for dette, når dei ikkje spør etter kredittkortopplysningar? Moglegvis teit spørsmål frå meg, men ikkje bur eg der heime, og ikkje er kortet til meg heller.:o

katten
19-01-11, 09:51
Ok, hjernen min funker ikke alltid som jeg vil, meeeen ... Jeg feller av på bærestykket til en genser med rund sal. Og, det jeg pleier å gjøre er å dele antall masker jeg har på pinnen med antall masker jeg skal felle av, for å få en jevn felling. Men, når jeg sitter igjen med f.eks tallet 7,5, da er det jo ikke så lett å felle jevnt. Så, blir det riktig om jeg feller annenhver sjuende maske og annenhver åttende? Vil det gå opp i opp? Mye mulig stiller meg i domrianklassen med spørsmålet, men jeg spør nå likevel :snill:.

Eg pla både felle og legge ut anna kvar 7 eller 8 maske hvis eg fer 7,5. Så det bør gå. Du kan jo telle etter når du er ferdig med omgangen.
Er det barnemariusen du driv med? Blir den bra?
Eg har ikkje begynt på den eg skulle strikke, for må gjere ferdig ein voksen fyst.

Lillemy71
19-01-11, 09:56
Sjekk i alle fall stoffskifte, mineraler/elektrolytter, jern, B12. Viktige prøver, og greit å ha tatt :ja:.

Tror ikke stoffskiftet har blitt sjekka det siste året, men alle de andre er blitt sjekket minst 3-4 ganger (og har vært fine) det siste året, så jeg tror jeg lar det være opp til legen om han vil sjekke det i tillegg. Er litt spent på om jeg må grine meg til å få målt c-peptid :p

Photobscura
19-01-11, 09:57
Eg pla både felle og legge ut anna kvar 7 eller 8 maske hvis eg fer 7,5. Så det bør gå. Du kan jo telle etter når du er ferdig med omgangen.
Er det barnemariusen du driv med? Blir den bra?
Eg har ikkje begynt på den eg skulle strikke, for må gjere ferdig ein voksen fyst.
Jeg tenkte jo at det egentlig var logisk, men jeg er ute av stand til å tenke logisk nå :p. Men, det høres jo bra ut. Jeg er petimeter, så jeg teller over etterpå uansett om jeg får rundere tall ... :o.
Har lagt til sides barnegenseren, tom for garn, serru. Så nå skal jeg ENDELIG få ferdig min egen mariusgenser som jeg vel kjøpte garn og mønster til for ... tre år siden :p.
Takk for hjelpa!

langaard
19-01-11, 21:48
Jeg mistenker at jeg reagerer på lactose, leste på lommelegen at de som har hatt store mageoperasjoner ofte blir intolerante? (Jeg har hatt en stor mageoperasjon) Noen som vet?:confused:

Kanskje
19-01-11, 22:11
Jeg mistenker at jeg reagerer på lactose, leste på lommelegen at de som har hatt store mageoperasjoner ofte blir intolerante? (Jeg har hatt en stor mageoperasjon) Noen som vet?:confused:

Nå vet jeg ikke hvilken type operasjon du har hatt, men det jeg har lest om iallefall vekt/slankeoperasjoner, er at man kan utvikle det ja, . Jeg vet ikke hvordan det er mulig, men det må være en av kroppens måter å reagere på.

Håper andre kan svare deg bedre.:)

Zillah
20-01-11, 04:53
Ja, det treng ikkje vere store operasjonar heller. Ein av dei første pasientane eg hadde i sjukepleie hadde vorte operert for tarmslyng, og fjerna ein liten bit av tarmen, men det var nok til å skape all slags plager, og mjølk var veldig ugreit. I hennar tilfelle hadde nok operasjonen påverka utskillinga av laktase, vil eg tru, ettersom det er i tynntarmen ein finn dette enzymet. Korleis koblinga er med operasjonar andre stadar i mage-tarm-systemet, veit eg ikkje.

Lillemy71
20-01-11, 09:51
Noen som kan anbefale en bra vekt (til å veie meg selv på), dem jeg har er så fryktelig ustabil og hva den viser kommer ann på hvordan jeg står påden. Trenger egentlig ikke sånn vekt med analysefunksjon, de er bare frustrerende.

Furine
20-01-11, 09:53
Har litt samme problemet Lillemy. Den har litt sitt eigen liv! Eg har høyrt at vanlege badevekter ikkje er særleg mykje verdt etter ca 5 år, men mi er ikkje så gammal enno trur eg.

Gracella
20-01-11, 10:03
Jeg har ei digital vekt som kan vise opp til 3 kg (!) i forskjell - da går jeg av og på uten å flytte på den.
Ondskapsfulle meg har satt den på gjestebadet... Men kanskje det er batteriene som ikke er helt gode??

Ellers tror jeg at de helt enkle vektene er de beste. Hovedsaken er jo ikke om de viser helt rett, men at de er stabile

Gracella
20-01-11, 10:05
Har man krav på stønad til kosthold hvis man har et barn med matallergi?
Må barnet i så fall være multiallergisk?
Hvis det er noen som vet, er jeg takknemlig for et svar :)

Photobscura
20-01-11, 10:07
Jeg har en vekt jeg kjøpte for 250 kroner fra Ellos for et par år siden. Ærlig talt kjøpte jeg den mest for utseendet :p. Den er rød med ornamenter på. Fiiin!
Uansett, den er så stabil som du får den. Jeg har ikke plass til å ha vekta stående framme, så jeg må sette den på høykant når den ikke er i bruk, og legge den på gulvet hver gang jeg skal bruke den, men det er ingen slinger i valsen med den i alle fall. Trenger ikke noe kroppsanalysestyr, for jeg vet ganske sikkert at de billige variantene uansett ikke klarer å sende elektroniske signaler gjennom hele kroppen, og da er det i grunn ganske fånyttes, i hvert fall for meg med tynne bein og beinete hofter, kan bli temmelig misvisende :ja:.

Furine
20-01-11, 10:07
Mi vekt er heilt enkel, digital sak, men kan vise ein kilo skilnad frå eine sekundet til det neste. Passar på at den står heilt rett og beint, men..

Lillemy71
20-01-11, 10:39
Har vekta mi stående på samme plass og prøver og stå helt likt hver gang, men den bare endrer seg fra hver gang jeg går på. Har kjøpt en sånn bodyanalyser som jeg hodler i hendene i Japan og den er ganske stabil i verdiene jeg måler fra dag til dag så derfor bruker jeg den også, men i og med at vekta mi ikke har endret seg så vet jeg jo ikke om den stemmer.

Mener jeg leste i en tråd her inne at noen hadde kjøpt en vekt som er veldig stabil, har prøvd å finne den igjen men klarer det ikke. Fint dersom noen har et konkret tips/merke og komme med.:)

Camomilla
20-01-11, 10:50
Jeg har en vekt jeg kjøpte for 250 kroner fra Ellos for et par år siden. Ærlig talt kjøpte jeg den mest for utseendet :p. Den er rød med ornamenter på. Fiiin!
Uansett, den er så stabil som du får den. Jeg har ikke plass til å ha vekta stående framme, så jeg må sette den på høykant når den ikke er i bruk, og legge den på gulvet hver gang jeg skal bruke den, men det er ingen slinger i valsen med den i alle fall. Trenger ikke noe kroppsanalysestyr, for jeg vet ganske sikkert at de billige variantene uansett ikke klarer å sende elektroniske signaler gjennom hele kroppen, og da er det i grunn ganske fånyttes, i hvert fall for meg med tynne bein og beinete hofter, kan bli temmelig misvisende :ja:.

En analog sak? Vurderer veldig å bytte ut min ekstremt lunefulle digitale vekt med noe mekanisk og fint. Ellos, sier du?

Photobscura
20-01-11, 10:51
En analog sak? Vurderer veldig å bytte ut min ekstremt lunefulle digitale vekt med noe mekanisk og fint. Ellos, sier du?
Neida, den er digital!
Jeg tror ikke de har den inne lenger, men merket er Exido, i alle fall.

Kitt
20-01-11, 10:58
Så vidt jeg vet, gjelder det bare om man har cøliaki påvist med biopsi! Vet noen få klarer å få det til uansett!

Men, dersom du mener du har ekstra mye utgifter pga dette, kan du få en legeattest om hva som er problemet og spare opp alle kvitteringene, så kan du få fradrag på skatten pga ekstra store sykdomsutgifter. Da må du kunne bevise at du bruker MINST 10 000,- mer på dette barnet enn det et friskt barn ville kostet!

Cherry
20-01-11, 11:03

Det eneste man helt garantert får støtte til er hvis barnet har cøliaki. Tror det er rundt 20 tusen i året man kan få da.

Man kan også få støtte "dersom man har en sykdom som fører til forhøyete eller ekstra utgifter relatert til sykdommen". En matallergi er i så måte en sånn sykdom, men det kommer helt an på hvor villig legen er til å attester på dette og i hvilken grad man kan dokumentere disse utgiftene. Enkelte leger mener at en næringskombinasjon av allergier gir anledning til støtte, andre ikke.

F.eks jeg får grunnstønad sats 1 da, men jeg er altfor sløv med disse tingene og NAV og sånn. Kunne sikkert fått støtte til både sko, bil og klær, trening etc dersom jeg hadde giddet å søke om sånn. Men det var en digresjon, jeg har ikke matallergier :D

Kitt
20-01-11, 11:13
Kunne sikkert fått støtte til både sko, bil og klær, trening etc dersom jeg hadde giddet å søke om sånn. Men det var en digresjon, jeg har ikke matallergier :D
Bare en lite digresjon, mange vet jo ikke at de har krav på noe i det hele tatt! Ingen som løper etter deg med søknadspapirene, liksom!:p

De har blitt MYE strengere både NAV og Skatteetaten, men det kan være vel verdt å prøve seg!:D

Camomilla
20-01-11, 11:15
Neida, den er digital!
Jeg tror ikke de har den inne lenger, men merket er Exido, i alle fall.

Jah, det beviser jo bare at PRIS ikke har betydning i alle tilfeller. Skal holde utkikk etter merket, takk :)

Cherry
20-01-11, 11:16
Bare en lite digresjon, mange vet jo ikke at de har krav på noe i det hele tatt! Ingen som løper etter deg med søknadspapirene, liksom!:p

De har blitt MYE strengere både NAV og Skatteetaten, men det kan være vel verdt å prøve seg!:D

Skader nok aldri å prøve seg nei. Man kan jo bare få ett ja eller ett nei lissom :P. Greia er vel at for å få grunnstønad så må man ha en diagnose, men det er vel langt fra alle med en diagnose som vet at de har rett til å søke om grunnstønad.

TrineG
20-01-11, 11:21
Jeg skal kjøpe meg en bok i morgen og ta med meg på ferie. Forhåpentligvis har de litt utvalg på bokhandleren. Men hvilken bok er en grei nybegynner bok. Frisk med Lavkarbo ? Kan den være noe ?

TrillTrall
20-01-11, 11:23
Noen som kan anbefale en bra vekt (til å veie meg selv på), dem jeg har er så fryktelig ustabil og hva den viser kommer ann på hvordan jeg står påden. Trenger egentlig ikke sånn vekt med analysefunksjon, de er bare frustrerende.

Min vekt er vel 7 år nå og funker som bare det. Husker ikke merket, men den lå prismessig i mellomklassen på Jernia i sin tid. Nordica kanskje? Skal kunne måle fettprosent og sånt, men det har jeg aldri fått til å fungere, men selve veiingen funker helt fint og den er stabil - det er vel heller jeg som er ustabil i den grad den viser uønsket vekt. :o

TrillTrall
20-01-11, 11:28

Det er 12 år siden vi var i den mølla der med å søke stønader og det er forsyne meg ikke alle på NAV (Trygdekontoret het det den gangen) som har filla peiling på diagnoser heller. Poden her har hjertefeil og selv om den ikke het HVHS (Lasse-Liten-syndromet) så var den like livstruende og like operasjonskrevende for vår del, den lignet en del også. Men siden hans diagnose ikke var så kjent måtte vi krangle oss til stønad husker jeg.

knh
20-01-11, 11:30
Jeg skal kjøpe meg en bok i morgen og ta med meg på ferie. Forhåpentligvis har de litt utvalg på bokhandleren. Men hvilken bok er en grei nybegynner bok. Frisk med Lavkarbo ? Kan den være noe ?

Jeg vil anbefale "Bedre uten brød" :)

Frisk med Lavkarbo er nok ikke dumt det heller ;)

TrineG
20-01-11, 11:43
Jeg vil anbefale "Bedre uten brød" :)

Frisk med Lavkarbo er nok ikke dumt det heller ;)

Takk :D Da går jeg for en av de.

Photobscura
20-01-11, 12:13
Noen som vet sånn ca når feriepengene for oss som har dagpenger kommer? Står bare på nettsidene at de kommer i månedsskiftet januar/februar, men jeg vil vite nååååår!

Jabba
20-01-11, 12:27
Noen som vet når Coop butikkene begynner å betale ut medlemsutbytte???

Rin
20-01-11, 12:56
Min badevekt er en simpel trehundrekroners fra Clas Ohlson, den er vel fire år gammel nå - har byttet batteri i den en gang, ellers har den aldri fusket, selv om den har blitt flyttet rundt og generelt mishandlet. :)

Photobscura
20-01-11, 13:18
Noen som vet sånn ca når feriepengene for oss som har dagpenger kommer? Står bare på nettsidene at de kommer i månedsskiftet januar/februar, men jeg vil vite nååååår!
Glem det! Jeg fikk nettopp svar fra Godeste Nav-Roger, som kunne fortelle at feriepengene blir utbetalt i løpet av helga :D. Oh fryd oh glede!

Cherry
20-01-11, 13:22
I dag våknet jeg opp nesten uten løshud på lårene mine. Altså hør her, lårene mine har vært litt rynkete i ett år nå, og jeg trodde en stund det måtte lårplastikk til, all den tid jeg hadde mye fett på lårene igjen og trodde det skulle bli verre, noe det ikke ble. Men nå har jeg ikke spesielt mye fett på lårene igjen og ser liksom status quo.

Og over natten nesten, har lårene strammet seg opp. Hva i all verden? Går det så fort? Her trengs ingen lårplastikk lengre. Skyldes det en uke med innsmøring med coffeberry, eller forandring i treningsprogrammet på lårene, med sett med 70-100 repitisjoner for å øke blodstrømmen?

Eller er det rett og slett bare at beina har fått vært i fred for vekttap en stund og har kunne tilpasse huden etter dette?

Fryktelig merkelig, for jeg mener det, det har skjedd praktisk talt over natta!!

Photobscura
20-01-11, 13:32
Coffyberry, hva er det? Høres interessant ut! Jeg merker jo også det at huden ikke strammer seg fullt så mye til som den gjorde da jeg gikk ned for fire år siden. Det er nok litt alderen, muligens.

grotingeling
20-01-11, 13:40
Høres spennende ut Cherry - hva er coffeberry, og hvor får du kjøpt det?
Begynner å få mye slapp hud på lårene, og har begynt å tenkte på hvordan jeg kan gjøre noe med det - så alle tips og erfaringer mottas med takk

Cherry
20-01-11, 13:47
Coffyberry, hva er det? Høres interessant ut! Jeg merker jo også det at huden ikke strammer seg fullt så mye til som den gjorde da jeg gikk ned for fire år siden. Det er nok litt alderen, muligens.

På kaffeplantene vokser det røde bær. Bæret skal ha helsebringende effekter, men det er visstnok lettere bruke den på huden enn å spise det. De markedsfører det som naturens sterkeste antioksidant.

Helt naturlig antiage hudpleie med naturens sterkeste antioksidant. CoffeeBerry® Natureceuticals™ inneholder et helt nyutvinnende planteekstrakt som bedrer og forebygger hudaldring.

"De unike antiage-effektene av kaffebæret ble oppdaget fordi arbeiderne på kaffeplantasjene hadde uvanlig glatt, myk og ”ung” hud på hender og underarmene til tross for et arbeidsmiljø med stekende sol i tropiske områder.

Serien inneholder kun ingredienser med naturlig opprinnelse fri for parabener (konserveringsmiddel) og kunstig parfyme og fargestoffer.
Produktene inneholder vitaminer, planteekstrakter og planteoljer som forsterker antiage-effektene, virker fuktighetsgivende og roer hudirritasjoner.

Serien passer for alle hudtyper og aldre.

Gir umiddelbart jevnere og mykere hud med flott flott friskhet og glød. Samtidig motvirkes rynker, pigmentforandringer, grov hud, tørr hud, sorte prikker og urenheter. Svært aktive produkter"

Gracella
20-01-11, 14:36

Takk til dere begge.
Det var bere noen som mente at man kunne få støtte hvis man hadde et barn med multiallergi (gluten/laktose/egg osv) siden man da ofte må bruke mye penger på spesialmat.
Men da vet jeg det :-)

TrillTrall
20-01-11, 14:54
Helt naturlig antiage hudpleie med naturens sterkeste antioksidant. CoffeeBerry® Natureceuticals™ inneholder et helt nyutvinnende planteekstrakt som bedrer og forebygger hudaldring.
Hvor får man kjøpt dette vidundermidlet?!

grotingeling
20-01-11, 15:21
Fant følgende nettside som omtaller og selger CoffeeBerry
http://www.chicastore.no/priori/coffeeberry-natureceuticals.html

Furine
20-01-11, 15:23
Men kosta gjorde det! :eek: Då må det jo nesten funke også! :D

Gracella
20-01-11, 17:24
Fort gjort å få gratis frakt der, ja...

j88
20-01-11, 17:29
http://www.beautybridge.com/priori.html de har det her også.

Cherry
20-01-11, 19:09

Haha, ja så prisen på spa-et i dag. 679 for den lille flaska jeg har. Jeg kjøpte TO for 200 på tilbud så jeg visste ikke hva de kosta. Ble nesten småsjokkert:eek:

camryn
21-01-11, 14:29
Kva kan eg bruke i staden for brødkrydder?
(som eg innbiller meg er berre ein krydderblanding?)

Kanutten
21-01-11, 18:51
De av dere som har vært langtidssykemeldt, pleide dere dra innom jobb av og til??

Mine kollegaer har ofte bedt meg ned på lunsj eller bare komme innom, men jeg føler ikke for det.. Tvert imot så vil jeg heller ned, helt alene en ettermiddag, slå på alle maskinene og bare sjekke at jeg fremdeles behersker dem.. Savner maskinene mine. :love:

Er det feil av meg å ikke dra innom på en kopp te?? Jeg føler jeg blir stresset bare ved tanken..For jeg vil ikke ha spørsmål om hvordan det går.. Og ala "Du ser jo så frisk ut!!" Hvis jeg drar ned må det jo seff være en gang jeg føler meg i form og derav SER frisk ut.. Savner jobben... :hylgrine:

Rin
21-01-11, 19:13
De av dere som har vært langtidssykemeldt, pleide dere dra innom jobb av og til??

Mine kollegaer har ofte bedt meg ned på lunsj eller bare komme innom, men jeg føler ikke for det.. Tvert imot så vil jeg heller ned, helt alene en ettermiddag, slå på alle maskinene og bare sjekke at jeg fremdeles behersker dem.. Savner maskinene mine. :love:

Er det feil av meg å ikke dra innom på en kopp te?? Jeg føler jeg blir stresset bare ved tanken..For jeg vil ikke ha spørsmål om hvordan det går.. Og ala "Du ser jo så frisk ut!!" Hvis jeg drar ned må det jo seff være en gang jeg føler meg i form og derav SER frisk ut.. Savner jobben... :hylgrine:

IKKE gjør noe som stresser deg! :cool: Jeg har slitt mye med lignende problemstilling opp igjennom, eller, ikke helt det samme - jeg har vært veldig mye syk, usynlig syk, og hatt dårlig samvittighet for det - og helst trukket meg helt vekk fra studie/arbeidsmiljø. Det er så vondt å tenke at noen kan tro at man er lat / har andre karakterbrister bare fordi de ikke kan se hvor mye det koster å være noenlunde oppegående i en times tid. Men, også erfaringsmessig, de aller fleste vil bare synes det er stas å se deg! Fungerende mennesker har som regel andre ting å tenke på enn å analysere ihjel hvordan andre er syke, og de som har tid å bruke på sånt, tror jeg ikke man skal bry seg om uansett. :ja:

Kanutten
21-01-11, 19:23
IKKE gjør noe som stresser deg! :cool: Jeg har slitt mye med lignende problemstilling opp igjennom, eller, ikke helt det samme - jeg har vært veldig mye syk, usynlig syk, og hatt dårlig samvittighet for det - og helst trukket meg helt vekk fra studie/arbeidsmiljø. Det er så vondt å tenke at noen kan tro at man er lat / har andre karakterbrister bare fordi de ikke kan se hvor mye det koster å være noenlunde oppegående i en times tid. Men, også erfaringsmessig, de aller fleste vil bare synes det er stas å se deg! Fungerende mennesker har som regel andre ting å tenke på enn å analysere ihjel hvordan andre er syke, og de som har tid å bruke på sånt, tror jeg ikke man skal bry seg om uansett. :ja:

Du?? Jeg jobber sammen med flere leger og sykepleiere... Jeg blir sikkert overanalysert.. :(

Carisma
21-01-11, 19:26
Noen som vet om mna kan laste ned android apps til WebOS2?

katten
21-01-11, 19:38

Skjønner deg godt eg! Hadde det slik når eg var sjukemeldt.
Så viss du ikkje føler for å stikke innom, skal du la være.
Klart man ser frisk ut av og til. Dessverre står det ikkje skrevet i panna vår at me fortsatt er sjuke/har vondt for det om me ser friske, raske og blide ut.
Snakker av erfaring....

LineJM
21-01-11, 23:17
Hvorfor har jeg Bergrosa med Sven Nyhus på hjernen? Jeg hører da aldri på gammeldans. :confused:
Og, hvordan i all verden kjenner jeg den???

Zillah
21-01-11, 23:22
Den er ein fleire tiårs klassikar på radioen, du har sikkert høyrd han i forbifarta ein eller annan stad nyleg. Den er spilt så mykje, at det skulle ikkje meire til for meg no enn å lese det du skreiv, så surrar og går han inni hovudet mitt også.

Tusen takk, altså!! :p

LineJM
21-01-11, 23:25
Når man deler problemene så krymper de :p

Denne hjelper litt for å få noe annet i hodet....
http://wimp.no/track/417949

Jabba
22-01-11, 12:05
Noen som vet hvordan jeg kan få fjernet tyggis fra et bilsete???

langaard
22-01-11, 12:11
Isspray :ja: spray på skrap av:)

Jabba
22-01-11, 12:50
Isspray - er det sånn som du bruker for å fjerne tyggi fra gulvet også? Hvor får en tak i det?

eller mener du sånn som idrettsutøvere bruker?

langaard
22-01-11, 12:51
Isspray - er det sånn som du bruker for å fjerne tyggi fra gulvet også? Hvor får en tak i det?

eller mener du sånn som idrettsutøvere bruker?
¨På sportsbutikker:)

Jabba
22-01-11, 13:47
Ok - da skal jeg prøve det. Takk for svar!

Rin
22-01-11, 14:13
Du?? Jeg jobber sammen med flere leger og sykepleiere... Jeg blir sikkert overanalysert.. :(

Men da burde jo de vite godt at det ikke er all sykdom man kan se hele tiden. :klem:

Baugen89
22-01-11, 15:42
Jeg møter min første store utfordring til neste helg, hvor jeg skal på jentetur til Tallin. Det jeg lurer på er om noen vet hva det kan være lurt å velge å spise når man er ute på restaurant? tips tas i mot med stoooor takk! Har ikke lyst til å gå i en felle hvor jeg tror middagen inneholder lite karbo, mens den egentlig gjør det :-S

Kanutten
22-01-11, 15:49
Men da burde jo de vite godt at det ikke er all sykdom man kan se hele tiden. :klem:
Jeg dro på privatbesøk til den ene legen i dag siden jeg kjenner kona hans veldig godt. Det var litt godt å høre dem begge si at jeg måtte bare holde meg hjemme til jeg var helt frisk igjen. De mente altså at jeg ikke skulle begynne jobbe igjen før alt er ok. Men han sa også at han skulle se om ikke han kunne arrangere en bedre lunsj en dag og gi meg et hint slik at jeg ble med. :love:

Legefruen sa deretter at hun og jeg skulle reise en tur til syden i høst engang etter at jeg er blitt frisk! Og legen svarte at det kunne jeg ha godt av samt at jeg kom jo til å ha ferie tilgode etter at jeg begynner jobbe igjen siden jeg sannsynligvis blir sykemeldt i ferieprioden. :heia:

Rin
22-01-11, 16:18
Så godt å høre, Kanutten!

Jeg lurer på en ting - dere som trener / har god effekt av yoga, har dere tatt et kurs eller fått en slags innføring først? Jeg er litt interessert, men jeg klarer ikke å lære meg å stå på ett bein i artistiske positurer bare fordi wii fit-treneren sier at jeg skal det, liksom. :p

Carisma
22-01-11, 17:07
Jeg lurer på en ting - dere som trener / har god effekt av yoga, har dere tatt et kurs eller fått en slags innføring først? Jeg er litt interessert, men jeg klarer ikke å lære meg å stå på ett bein i artistiske positurer bare fordi wii fit-treneren sier at jeg skal det, liksom. :p
Jeg var veldig skeptisk til yoga, men jeg hadde bestemt meg for å prøve en ny treningsform hver uke på Elixia. Men jeg likte det veldig godt, mye bedre enn pilates. Jeg gikk først på Easy energy yoga noen ganger, som er en slags inføring, og bare 40 min. Men nå går jeg mest på vanlig energy yoga. Da jeg startet klarte jeg ikke bøye meg i 90 grader engang, nå får jeg hodet nesten rett ned mellom bena! (Litt mage i veien, men det er nære :D) Hvis du vil gå et mer intenst, kontrollert kurs vet jeg det er et på sagene samfunnshus som veninna mi var veldig fornøyd med.

Kanskje
23-01-11, 16:13
har noen her prøvd vidunder maskinen Abdoer Twist, som trener hele overkroppen? Ligner på en kontorstol med bøyler til armene. Selges på Twins på TV

Kanutten
23-01-11, 16:34
har noen her prøvd vidunder maskinen Abdoer Twist, som trener hele overkroppen? Ligner på en kontorstol med bøyler til armene. Selges på Twins på TV

Jeg har ikke prøvd den du nevner, men sambo har nettopp kjøpt denne Ab Circle Pro.
(http://www.youtube.com/watch?v=3OH1DGd5T7c)
http://shopcanadasconnection.ca/store/images/Ab%20Circle%20Y.jpg

Den trener også overkroppen, samt disse musklene på kryss og tvers..

Ferskenbeinet
23-01-11, 22:36
Noen som veit om det er mulig å dele oppspart forsikringsbonus på bil? Altså om den er på 70% og noen går fra hverandre, er det da mulig å dele denne slik at ingen behøver å starte helt fra begynnelsen igjen?

Lillemy71
24-01-11, 08:21

Jeg prøvde den første versjonen av denne for noen år tilbake og jeg synes ikke det hadde noe for seg i det hele tatt, men det kan være for at jeg ikke trente noe særlig annet utenom. Tror at alle sånne "apparater" må brukes i kombinasjon med bl.a. forbrenningstrening for å få noe særlig effekt.

Her (http://www.weightloss-hq.biz/fitness-equipment/ab-doer-twist-review.html) kan du finne en enkel gjennomgang av produktet. Finnes sikkert flere dersom du søker litt.

Og for all del ikke tro på alt de sier om disse treningsproduktene, her (http://www.dinside.no/805459/dette-er-ikke-mulig) finner du en gjennomgang av slike tvshop produkter (litt gammel ,men mye av det gjelder ennå). Det finnes ingen vidunderapparater og snarveier, det krever innsats og allsidig trening for å komme i form :p Uansett, lykke til.

Kitt
24-01-11, 08:40
Noen som veit om det er mulig å dele oppspart forsikringsbonus på bil? Altså om den er på 70% og noen går fra hverandre, er det da mulig å dele denne slik at ingen behøver å starte helt fra begynnelsen igjen?
Mener det er mulig, men at ikke alle selskaper tilbyr det!
Beste er jo å ringe og høre!

En gang fikk jeg beskjed om at forsikringen burde stå i begges navn for at det skulle være mulig. Et annet selskap ville bare ha et navn på forsikringen, men mente at de skulle nok ordne noe om det ble nødvendig.

Kitt
24-01-11, 10:20
Har fått en mail om at noen prøver å logge seg inn på min konto her med feil passord. Fikk også vite hvilken IP- adresse vedkommende har. Hvordan kan jeg finne ut hvem som eier den adressen?
Ikke at jeg har så mye å skjule, men er jo litt guffent!:eek:

Photobscura
24-01-11, 10:24
Har fått en mail om at noen prøver å logge seg inn på min konto her med feil passord. Fikk også vite hvilken IP- adresse vedkommende har. Hvordan kan jeg finne ut hvem som eier den adressen?
Jøss! Jeg ville nok sendt HP en PM.

Gracella
24-01-11, 17:32
Du kan bruke whois + ip-adressen i et komandovindu/terminalvindu hvis du bruker Linux.

Edit: Eller du kan bruke nslookup + ip-adresse i et windows terminalvindu.

Send meg gjerne en pm med ip-adressen hvis du ikke har Linux, jeg tror det er den som gir best resultat.

Kitt
24-01-11, 17:37
Du kan bruke whois + ip-adressen i et komandovindu/terminalvindu hvis du bruker Linux.
Og hvem er Linux?:p

Fant ut at adressen hører til ved Krødern, men ikke noe mer. Vet jeg logget inn her fra en pc på et hotell på Geilo, men det var på lørdag og langt fra Krødern og jeg rotet ikke med passordet heller!

Gracella
24-01-11, 17:41
Krødern, som i et hotell der i området??

Kitt
24-01-11, 17:45
Krødern, som i et hotell der i området??
Aner ikke, fikk ingen adresse, bare et kart- treff!

Og det er jo langt fra Krødern til Geilo, da!

Jabba
24-01-11, 19:33
Hvordan baker jeg grønnsaker i ovnen ? Hvilke grønnsaker blir gode som "bakte"?
På hvor mange grader i ovnen og hvor lenge?
Med eller uten smør i alu folien? Eller trenger jeg ikke å pakke dem inn i folie???
(Jeg er grønn når det gjelder matlaging, hi, hi)

Kitt
24-01-11, 19:37
Hvordan baker jeg grønnsaker i ovnen ? Hvilke grønnsaker blir gode som "bakte"?
På hvor mange grader i ovnen og hvor lenge?
Med eller uten smør i alu folien? Eller trenger jeg ikke å pakke dem inn i folie???
(Jeg er grønn når det gjelder matlaging, hi, hi)
Dette (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34602&highlight=gr%F8nnsaker) er i hvert fall en enkel og lettlaget variant som kan varieres i det uendelige!

Ellers finnes det utrolig mange bra grønnsakesoppskrifter her. Søk og let litt, så blir du sikkert inspirert til å prøve mange!
Skal se om jeg finner mer!

Fant Nannahs ovnsbakte grønnsaker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39553) i hvert fall!

Jabba
24-01-11, 19:48
Kitt - thank you! Så da kan jeg jo rett og slett velge om jeg vil bruke folie eller ildfast form da.....
Squash ja - det hadde jeg jo nesten glemt ut....det er jo rasende godt.....

Jabba
24-01-11, 21:44
Noen som vet karb innholdet i Gilde Sylte (pålegg i skiver)Det stod nemlig ikke på pakken ? Skal ikke all mat være merket m næringsinnhold?

Kitt
24-01-11, 21:50
Noen som vet karb innholdet i Gilde Sylte (pålegg i skiver)Det stod nemlig ikke på pakken ? Skal ikke all mat være merket m næringsinnhold?
Det skal være 0.2g (http://www.gilde.no/tips_og_raad/naeringsinnhold/)

Jabba
24-01-11, 21:52
Så bra! Så hvis jeg spiser en pakke med sylte til lunch så er det bare gode greier...?

Kitt
24-01-11, 21:52
Så bra! Så hvis jeg spiser en pakke med sylte til lunch så er det bare gode greier...?
Jepp!:D

fridaellingsen
25-01-11, 22:08
Jeg lurer på om man blir "større" av proteinpulver når man har et lavkarbo kosthold?

Photobscura
26-01-11, 00:06
Om man har piercing i tunga, kvalifiserer man da som blodgiver? Til orientering er piercingen snart tretten år gammel.

Rin
26-01-11, 00:10
Om man har piercing i tunga, kvalifiserer man da som blodgiver?

Haha, det er så mange bisarre regler - for de fleste piercinger kan man gi blod 6 måneder etter at den er satt på plass, men lurer på om ikke det er fullstendig forbud for piercinger ved slimhinner. Det finnes et nedlastbart fullstendig regelverk for dette et eller annet sted på giblod.no :cool:

Photobscura
26-01-11, 00:13
Haha, det er så mange bisarre regler - for de fleste piercinger kan man gi blod 6 måneder etter at den er satt på plass, men lurer på om ikke det er fullstendig forbud for piercinger ved slimhinner. Det finnes et nedlastbart fullstendig regelverk for dette et eller annet sted på giblod.no :cool:
Ja, jeg sjekket det, men der sto det piercinger I slimhinner, noe sånt kan jeg love at jeg ikke har :p.
Men etter nøyere gjennomlesning så ser jeg det er andre krav jeg ikke oppfyller, såå ...

Rin
26-01-11, 00:17
Ja, jeg sjekket det, men der sto det piercinger I slimhinner, noe sånt kan jeg love at jeg ikke har :p.
Men etter nøyere gjennomlesning så ser jeg det er andre krav jeg ikke oppfyller, såå ...

Jah, det skal ikke mye til å være diskvalifisert for å gi blod! Selv er jeg utelukket først og fremst pga kronisk sykdom med mulig retrovirus-kobling, men enn om det ikke hadde vært tilfelle, hadde jeg funnet det veeeldig pussig å feks måtte spørre en mannlig sengepartner om "Du, har du hatt relasjoner med en annen mann de siste seks månedene, i så fall får ikke jeg lov til å gi blod på en stund". :p

Photobscura
26-01-11, 00:19
Jah, det skal ikke mye til å være diskvalifisert for å gi blod! Selv er jeg utelukket først og fremst pga kronisk sykdom med mulig retrovirus-kobling, men enn om det ikke hadde vært tilfelle, hadde jeg funnet det veeeldig pussig å feks måtte spørre en mannlig sengepartner om "Du, har du hatt relasjoner med en annen mann de siste seks månedene, i så fall får ikke jeg lov til å gi blod på en stund". :p
Haha, ja. Det skakke værra lett. Man kan heller ikke ha byttet seksualpartner i løpet av de siste seks månedene, være det seg at man er heterofil, heller, så ...
Jaja. Jeg får finne på noe annet å redde verden med!

Rin
26-01-11, 00:26
Jaja. Jeg får finne på noe annet å redde verden med!

Min plan: bli frivillig kattekoser på dyreomplasseringen. Den dagen jeg gidder å reise helt ut til Nordstrand, vel og merke. :p

Photobscura
26-01-11, 00:29
Min plan: bli frivillig kattekoser på dyreomplasseringen. Den dagen jeg gidder å reise helt ut til Nordstrand, vel og merke. :p
Ja, det er det da. Haha! Men du kan jo bli kattefjernadoptør, og donere tredve (tror jeg det var) kroner i måneden til "din" katt!
Jeg har donorkort, da. Nå kommer de snart i laminat og alt mulig!

vimsen85
26-01-11, 10:58
Ok, da forstår jeg :-)

Her er det 50 kg som må av :(, og legen min har anbefalt slankeoperasjon som "siste utvei".. Men jeg vil prøve dette her , for selvsagt vil jeg jo ikke under kniven om jeg kan slippe :-) Men kiloene de MÅ av for helsas skyld.

Og det er jo da ketolysekuren skal fungere bra, når man har MYE som må av, slik jeg har forstått :-)

Jeg vil bare si at naboen min har tatt en gastric bypass og har fått så sykt mange problemer. Nå får hun næring gjennom en sekk hun må ha på seg nesten hele døgnet for magesekken har begynt å lekke ut i kroppen. Hun lå på sykehus i flere mnd. Når de skulle sette inn den sonden (er det ikke det det heter) klarte de å stikke hull på spiserøret også, så nå må hun få næring på den måten i månedsvis. Hun har ikke kunne spise noe i jula. Hun kan ikke ta noe på tunga en gang. Jeg håper at ketolyse blir å fungere for deg. For operasjon kan være risikabelt.

Så godt å høre, Kanutten!

Jeg er ikke så glad i treningsstudioyoga for jeg mener det er litt jukseyoga. Men jeg vil anbefale et yogakurs med en god lærer dersom du ønsker å begynne. Jeg har en å anbefale, men hun har kurs i Pondicherry, India... Så det er kanskje ikke så aktuelt. Yoga er noe av det beste jeg vet. Men jeg er for den typer der du lærer pusteteknikkene og det å holde positurene lenge. Jeg syns mye av treningsyogaene blir slitsomme for man skal bytte positur så ofte og da får man ikke tid til å strekke musklene orntlig. Og pusteøvelsene er fantastiske. Jeg får mer energi, blir mer våken og gladere når jeg har gjennomført yoga med pusteøvelser. De kan også brukes til smertekontroll. Mange smerteklinikker bruker typ yogiske pusteøvelser og forestillingsbilder.

Charlott
26-01-11, 12:45
Min kjære, kloke, begavede og kunnskapsrike medforumister! :D

Sambo har kjøpt bil, igjen. Når den fikk stått noen dager i varm garasje gikk han nesten ned i knestående pga mugglukta fra bilen. Alt av trekk som kan fjernes er fjernet, men lukta sitter fortsatt i taktrekk, seter.....

Noen gode tips?? Kan det feks hjelpe og dusje bilen innvendig med eddikvann?

Mye bil med mye lukt :o

Kitt
26-01-11, 13:01
Min kjære, kloke, begavede og kunnskapsrike medforumister! :D

Sambo har kjøpt bil, igjen. Når den fikk stått noen dager i varm garasje gikk han nesten ned i knestående pga mugglukta fra bilen. Alt av trekk som kan fjernes er fjernet, men lukta sitter fortsatt i taktrekk, seter.....

Noen gode tips?? Kan det feks hjelpe og dusje bilen innvendig med eddikvann?

Mye bil med mye lukt :o

Dette er egentlig mot røyklukt, men tror nok at dette sammen med en skikkelig tørk(Byggtørker/vifteovn) i etterkant, vil kunne ha god effekt:

Dagsavisen har snakket med teamleder hos forbrukerservice hos Lilleborg ..............Hun anbefalte bruk av salmiakk-løsning og la klokelig til at du gjerne kan sjekke om det du vasker tåler det ved å vaske på et mindre synlig sted først. På møbler kan det gjerne suppleres med Zalo, og du kan også prøve med Milo. Bruk grønnsåpe på tregulv og malte flater.

Hadde samme problem med en bil en gang. Helt fin hele sommeren, så fort det ble fuktig om høsten, kom lukta. Vasket ned matten/gulvet med Zalo og satte vifteovnen inn i bilen i noen dager!:eek:
Ble aldri helt bra, men bra nok!:)

Gerd
26-01-11, 13:02
Muggluft?

Har dere tatt å sjekka under gulvet? At ikke det er fuktighet i isolasjonsmattene?

Eddik eller sitronvann kan hjelpe :ja: Men bare viss problemet er luft som sitter igjen, og at selve problemet er borte....

Charlott
26-01-11, 13:04
Kitteknuppen! :D

Sambo tror av en eller pussig grunn at alt ordner seg med grønnsåpe, selv er jeg litt tvilende til at grønnsåpe tar mugg :p

Da fortsetter vi i å vaske og tørke den skikkelig.

Bilen står nå i en garasje med varme og blir stående under tak fremover, da burde den i allefall ikke bli fuktig innvendig igjen :)

Mugglukt er intens og uggen, yæyks!

Muggluft?

Har dere tatt å sjekka under gulvet? At ikke det er fuktighet i isolasjonsmattene?

Eddik eller sitronvann kan hjelpe :ja: Men bare viss problemet er luft som sitter igjen, og at selve problemet er borte....

Har revet ut de mattene vi har kunnet, blant annet bak i lasterommet, løsnet på matter etc foran og lagt innunder noe slik at det har kommet til luft :)

Tror søren meg jeg forsøker en runde med eddikvann også jeg, får jo uansett ikke gjort noe skade :D
Tusen takk! :D

Supera
26-01-11, 13:10
Eddik fjerner ikke bare røyklukt. Eddik fjerner de fleste lukter vel? Lillebror fant en gang ut at han skulle hadde lyst på rå kjøttdeig, men så var det ikke så godt og så gjemte han den i veggseksjonen. Etter en stund luktet det helt forferdelig i rommet! Råtnende kjøtt lukter ikke mye godt... Det skapet luktet helt forferdelig selv om vi fjernet kjøttdeigen. Så lot jeg en bolle med eddik stå der, og nå er all lukten borte. Jeg bruker også eddik i vaskevannet hvis jeg skal vaske noe som lukter kattepiss.

Amel
26-01-11, 13:25
andre som opplever urytmisk hjertebank og høyere puls? :o

TrillTrall
26-01-11, 13:55
andre som opplever urytmisk hjertebank og høyere puls? :o

Fra tid til annen går hjertet litt løpsk ja, men det er visstnok vanlig på lavkarbo. :) Skyldes altså ikke tanken på Lille Gubben. :love:

vaskeklut
26-01-11, 13:58
Hvorfor er NAV så trangsynte?

Kitt
26-01-11, 14:16
Hvorfor er NAV så trangsynte?
Hadde vi visste det, hadde verden blitt et så mye bedre sted for mange av oss!:klem:

senorita
26-01-11, 21:00
hvordan er det når en butikk skifter sjef/eier? Hva med de tidligere ansatte? De har jo rettigheter.. men feks.. søstern min tar over en butikk.. og da kan hun jo jobbe så mye hun vil.. men hva med familie? har ikke hun lov å ansette familie også fremfor dem?

Kanskje
26-01-11, 22:16

Koselig, og en god gjerning. :-)
Tror desverre jeg hadde tatt med meg alle sammen hjem. Hundene også.

Kanskje
26-01-11, 22:19
* Hva kan jeg bruke for å beskytte kinnene mine mot sterk isende kulde når jeg er ute. Surrer meg inn med skjerf og lue, men det er grusomt kaldt øverst på kinnene (under øynene blir det vel)?

* Kan jeg på ketolysekuren spise hermetiske champinjonger? eller må de være ferske?

sylwester
26-01-11, 22:42
* Hva kan jeg bruke for å beskytte kinnene mine mot sterk isende kulde når jeg er ute. Surrer meg inn med skjerf og lue, men det er grusomt kaldt øverst på kinnene (under øynene blir det vel)?

* Kan jeg på ketolysekuren spise hermetiske champinjonger? eller må de være ferske?

Jeg vil tro det, men ikke anbefale det. Steker du frisk sjampinjong på middels varme i smør så smaker den bedre, gir deg mer næring (fett) og metter bedre.

Ang vinterproblemet så kan du skydde deg med briller eller fly til varmere strøk :p

Rin
26-01-11, 23:51

Hermetiske champinjonger inneholder ikke noe galt, karbohydratmessig går det greit. Så blir det der med hermetisk vs friske grønnsaker en annen diskusjon, kanskje. :cool:

Jeg sliter også med kinnene i kulda - det gjør skikkelig vondt, og jeg får sår i huden der. Tror det hjelper litt med en skikkelig kuldekrem, hør på apoteket!

Photobscura
27-01-11, 00:05
Jojobaolje er super som kuldekrem! Jeg bruker den som hudkrem gjennom vinterhalvåret, og er veldig god som det også :). 80 spenn for en flaske på helsekosten, og den er drøy!

Kanskje
27-01-11, 00:50
Hva kan jeg gjøre for å komme på koden til bankkortet mitt??? !!! Helt krise. Stod og skulle ta ut penger for et par dager siden, og den var som slettet fra minnet. og jeg har enda ikke kommet på den. Helt blankt.

Photobscura
27-01-11, 09:03
Pæra har gått i symaskina mi, helt standard type sånn liten komfyr/kjøleskapspære med liten sokkel, og for alt jeg vet har den stått i siden sekstitallet :p. Problemet er at jeg ikke er i stand til å skru den ut! Den sitter DØNN fast! Er det noen hendige triks for å få ut en lyspære som er stucked uten å knuse den eller kaste symaskina i veggen i ren frustrasjon?

Furine
27-01-11, 09:09
Moglegvis brent fast? Vi har samme problem med lyspæra i bakaromnen... Kul umogleg å få den ut.

Rin
27-01-11, 09:19
Hva kan jeg gjøre for å komme på koden til bankkortet mitt??? !!! Helt krise. Stod og skulle ta ut penger for et par dager siden, og den var som slettet fra minnet. og jeg har enda ikke kommet på den. Helt blankt.

Om du ikke kommer på det igjen, skal det være rimelig fort gjort å ringe banken og be dem sperre det gamle kortet og sende deg et nytt - med ny kode. (Og om du har vært på flyttefot de siste årene, pass på å dobbeltsjekke hvilken adresse de sender kortet til... sukk :p)

Rin
27-01-11, 09:21
Jeg har kommet frem til at jeg bør ha en symaskin så jeg kanskje kan legge opp buksene mine selv, og ikke gå og tråkke dem i stykker før jeg overbringer dem til forelderets symaskin sånn ca to ganger i året. :cool: Det jeg lurer på er, lønner det seg å kjøpe en ny billigmaskin til typ 700 kr, eller skal jeg heller holde utkikk etter en brukt husquarna? (Dette med tanke på at jeg på noe tidspunkt kaanskje vil bruke den til mer enn bare bukseforkortning...)

Kitt
27-01-11, 10:00
J Det jeg lurer på er, lønner det seg å kjøpe en ny billigmaskin til typ 700 kr, eller skal jeg heller holde utkikk etter en brukt husquarna? (Dette med tanke på at jeg på noe tidspunkt kaanskje vil bruke den til mer enn bare bukseforkortning...)
Jeg tror at du vil ha mye mer glede av en dyrere maskin selv om den måtte være brukt og noen år gammel!
Jada, du kan legge opp bukser med billigmaskinen også, men som du sier, det kan komme tider da du har lyst til å prøve deg på andre ting og da kan det være veldig bra å ha en bedre maskin!:)

grotingeling
27-01-11, 11:41
Jeg har kommet frem til at jeg bør ha en symaskin så jeg kanskje kan legge opp buksene mine selv, og ikke gå og tråkke dem i stykker før jeg overbringer dem til forelderets symaskin sånn ca to ganger i året. :cool: Det jeg lurer på er, lønner det seg å kjøpe en ny billigmaskin til typ 700 kr, eller skal jeg heller holde utkikk etter en brukt husquarna? (Dette med tanke på at jeg på noe tidspunkt kaanskje vil bruke den til mer enn bare bukseforkortning...)
Enig med Kitt - gå for en skikkelig maskin selv om den er brukt.
Ta kontakt med butikker som selger maskiner, flere har brukte maskiner som er overhalt til en rimelig penge.
Selv kjøpte jeg en brukt Singer-maskin til 500kr for 2-3 år, funker som ny fortsatt :D

knh
27-01-11, 11:54
Hei!
Jeg søkte etter matvarer som inneholder magnesium og på denne (http://www.lommelegen.no/322886/magnesium) siden fant jeg dette:

Matvarer med magnesium
Grønne bladgrønnsaker, nøtter, banan, belgfrukter (bønner og linser), mørk sjokolade, kaffe og fullkorn er rike kilder til magnesium. Meieriprodukter, poteter, kjøtt, skalldyr og fisk er også viktige kilder.

Mye av dette er jo absolutt lavkarbovenlige matvarer, så lurer på hvorfor det anbefales å ta magnesiumtilskudd når man kan få det gjennom så mange ulike matvarer? :)

TrillTrall
27-01-11, 11:57
Pæra har gått i symaskina mi, helt standard type sånn liten komfyr/kjøleskapspære med liten sokkel, og for alt jeg vet har den stått i siden sekstitallet :p. Problemet er at jeg ikke er i stand til å skru den ut! Den sitter DØNN fast! Er det noen hendige triks for å få ut en lyspære som er stucked uten å knuse den eller kaste symaskina i veggen i ren frustrasjon?

Har akkurat samme problem. :( Og mørkesynet mitt har blitt dårligere de siste årene så jeg skulle svært gjerne fått løsnet den h****** pæra!

Anne
27-01-11, 12:41
Hva med å sette symaskinen på hodet...uten strømmen i:p Og dryppe en dråpe symaskinolje ned rundt sokkelen? Vente litt... Vrikke litt...Så kanskje:)

Photobscura
27-01-11, 12:58
Hei!
Jeg søkte etter matvarer som inneholder magnesium og på denne (http://www.lommelegen.no/322886/magnesium) siden fant jeg dette:

Mye av dette er jo absolutt lavkarbovenlige matvarer, så lurer på hvorfor det anbefales å ta magnesiumtilskudd når man kan få det gjennom så mange ulike matvarer? :)
Mange klarer seg fint uten magnesiumtilskudd på sikt, men ofte er det sånn at mineraler skylles ut av kroppen i omleggingsfasen, da man både gjerne er litt ekstra først, og kroppen kvitter seg med vann.

Har akkurat samme problem. :( Og mørkesynet mitt har blitt dårligere de siste årene så jeg skulle svært gjerne fått løsnet den h****** pæra!
Jeg holder på å klikke! Mpf! Ikke det beste nattsynet jeg heller, har en lampe over symaskina, men det hender jeg syr bittesmå detaljer, og da nytter det lite :(.
Hva med å sette symaskinen på hodet...uten strømmen i:p Og dryppe en dråpe symaskinolje ned rundt sokkelen? Vente litt... Vrikke litt...Så kanskje:)
Ah, det var lurt! Det skal jeg prøve på NÅ!

Anne
27-01-11, 13:33
Hvis ikke det går, ville jeg prøvd det motsatt...dryppe noe som løser opp størknet fett, for det kan også hende at det er ...:cool: Eller varme opp området rundt pæra....

Anne
27-01-11, 13:44
Hvis ikke det går, ville jeg prøvd det motsatt...dryppe noe som løser opp størknet fett, for det kan også hende at det er ...:cool: Eller varme opp området rundt pæra....
Er du sikker på at det er en vanlig "skru-pære " da,At det ikke er en av de pærene som har to tapper. Da skal pæren dyttes litt inn før du vrier en kvart omgang og drar ut...?

Photobscura
27-01-11, 13:50
Haha, tilfeldigvis trykte jeg inn pæra da jeg prøvde å lirke den igjen nå, og så viser det seg å IKKE være en skrupære, men en pære med to korte "tapper" som skrues inn i et spor med noe slags fjæring i bunnen ... Så jeg må nok på en symaskinbutikk om jeg skal få tak i ny pære, gitt ... :o.

Photobscura
27-01-11, 13:52
Er du sikker på at det er en vanlig "skru-pære " da,At det ikke er en av de pærene som har to tapper. Da skal pæren dyttes litt inn før du vrier en kvart omgang og drar ut...?
Ser du der, ja! Jeg svarte før jeg så at det var en side til, gitt :o. Som du ser av mitt forrige svar, så var det akkurat sånn som du sa her. Haha!

Anne
27-01-11, 13:53
Haha, tilfeldigvis trykte jeg inn pæra da jeg prøvde å lirke den igjen nå, og så viser det seg å IKKE være en skrupære, men en pære med to korte "tapper" som skrues inn i et spor med noe slags fjæring i bunnen ... Så jeg må nok på en symaskinbutikk om jeg skal få tak i ny pære, gitt ... :o.
Se det ja...var det jeg lurte på:p Tror noen matbutikker har sånne pærer...elller en lampebutikk:) eller chlas ohlsson:D

Anne
27-01-11, 13:54
Forøvrig heter sånn pære :Bajonettpære:p

Photobscura
Se det ja...var det jeg lurte på:p Tror noen matbutikker har sånne pærer...elller en lampebutikk:) eller chlas ohlsson:D
Jeg får ta en runde i morgen. Den er en stund siden pæra har gått, og det har gått greit så lenge jeg ikke har hatt noen avanserte syoperasjoner, men nå har jeg en haug med klær som skal syes grundig om, og da må jeg nesten ha lys.

Anne
Ser du der, ja! Jeg svarte før jeg så at det var en side til, gitt :o. Som du ser av mitt forrige svar, så var det akkurat sånn som du sa her. Haha!
:heia:

Kanutten
27-01-11, 14:59
HVA har jeg begitt meg ut på??! :eek:

Foruten oss 6 som er i huset har jeg invitert svigermor, stesønn med kjæreste, stedatter, sambos eks og sambo til sambos eks til middag! Sambos eks er ei knallkoselig dame og den nye samboeren hennes er like koselig. :love:

Vi blir 12 stk og de kommer om knappe to timer! :eek: Jeg har to store inderfileelunser liggende i ovnen.. Sausen er ferdigkokt, bare potetene og grønnsakene igjen.. Går dette bra??

Grunnen til at jeg inviterte hele samboballetten er at stedatter skal reise til Australia og være der i tre år. Det er ikke sikkert bestemor lever til hun kommer tilbake. Så derfor; alle samlet om halvannen time!! :eek:

Går dette bra?? :confused: :meditere:

Zillah
27-01-11, 15:09
Ja, Kanutten, du har alt under kontroll! Kos dykk! :klem:

vaskeklut
27-01-11, 15:24
Kanutten: det kommer til å gå som smurt!

Kanutten
27-01-11, 15:48
Ja, Kanutten, du har alt under kontroll! Kos dykk! :klem:

Kanutten: det kommer til å gå som smurt!

:klem: Tusen takk!!! Håper at det går bra! Det blir liksom siste gangen alle på sambos side møtes i den form familien er i i dag. Ser ikke for meg at svigermor lever tre år til. SKAL gå bra selv om jeg synes indrefileet av storfe fra paraguay lukter helt annerledes enn norsk indrefilee..:o Hadde ikke råd til helnorsk jeg.. :o Håper det smaker godt likavel!

Jabba
27-01-11, 16:05
HASTER!!!
Er i gang med å lage Lasagne til middag og det er litt for lite Norvegia ost igjen. Kan jeg bruke Edamer ost eller er denne slik at en får vondt i magen av den når den er smeltet???

Gerd
27-01-11, 16:09
HASTER!!!
Er i gang med å lage Lasagne til middag og det er litt for lite Norvegia ost igjen. Kan jeg bruke Edamer ost eller er denne slik at en får vondt i magen av den når den er smeltet???

Edamer er god å smelte og god på smak ( syns jeg :ja:)

Kanutten
27-01-11, 16:10
Edamer er god å smelte og god på smak ( syns jeg :ja:)

Synnøve Gouda er knallgod ost som det blir slike lange ostetråder av! Billig er den også i forhold til de andre ostene. Jeg betaler 49 kr pr kilo.

Photobscura
27-01-11, 16:10
Edamer er nydelig! Som en litt tørrere, mer moden og smakssterk gulost, egentlig.

Kanutten
27-01-11, 16:11
Edamer er nydelig! Som en litt tørrere, mer moden og smakssterk gulost, egentlig.

Edamer er nydelig ja! :sikle:

Jabba
27-01-11, 16:32
Flott - da blir det en blanding av Edamer og Norvegia på Lasagnen min....
Takk for raske svar!

Carisma
27-01-11, 21:41
Jeg har akkurat vært igjennom denne runden med funderinger. Mamma er gammel sydame, utdannet og har holdt en haug med sykurs. Jeg har hatt hennes gamle, og veldig proffe Pfaff i noen år nå. Men den begynte å hanlge veldig (jeg hadde nok ikke vært flink nok til å ha den på service.. :o) Så jeg diskuterte med henne dette med ny maskin. Hun mente det var bortkastet, og at jeg heller måtte betale for en skikkelig service på Pfaffen. Blandt annet fordi man ikke kunne gjøre så mye mer enn å legge opp ting med de rimelige. Men så plutselig fikk jeg ny maskin av henne til jul! :eek: Ikke den aller rtimeligste, den ligger visst vanligvis på 1500 kr, men var på salg til 700 før jul. Hun hadde undersøkt nøye, og funnet ut at det hadde skjedd så mye på elektronikkfronten de siste årene, at en ny relativt rimelig maskin ville fungere like fint som en gammel som trenger service et par ganger i året.
Nå har jeg så langt kun sydd en buksesøm på den nye, men det var en helt annen verden enn den gamle, tunge ufampete hvertfall! :ja: Og som sagt, den er godkjent av noen med stålkontroll, og veldig sær symaskinsmak :D

manne
28-01-11, 02:32
Hvor oppbevarer man cocosa med grønn etikett? Jeg har den i kjøleskapet fordi det var der den stod på helsekosten, men det er jo klin umulig å få tatt skjeer av den...

Kitt
28-01-11, 08:30
Hvor oppbevarer man cocosa med grønn etikett? Jeg har den i kjøleskapet fordi det var der den stod på helsekosten, men det er jo klin umulig å få tatt skjeer av den...
Har hatt begge typene stående i kjøkkenskapet i 3 år. Ikke noe problem! :)Bruker vel nesten et år på boksen, så den står en stund! Det er ikke akkurat kaldt i huset her, heller!:p
Cocosa blir flytende ved ca 25 grader, om jeg husker rett!

manne
28-01-11, 08:33
Har hatt begge typene stående i kjøkkenskapet i 3 år. Ikke noe problem! :)Bruker vel nesten et år på boksen, så den står en stund! Det er ikke akkurat kaldt i huset her, heller!:p
Cocosa blir flytende ved ca 25 grader, om jeg husker rett!

Takk for svar... Da flytter jeg den til skapet og satser på å få tatt skjeer av den lettere.... :)

Furine
28-01-11, 08:36
Eg har mi bøtte med kokosfett også ståande i kjøkenskapet. Om sommaren er den flytande, om vinteren er den fast, men lett å få skeier frå. :)

Kanutten
28-01-11, 19:10
Minste guttungen har så lyst på cocosa. :p En venn av ham har alltid et lite glass med cocosa med på skolen. Han påstår at det smaker godt, så det jeg lurer på er; Finnes det små glass med cocosa og få kjøpt?? Som attpåtil smaker søtere enn vanlig??

Rin
28-01-11, 19:30
Minste guttungen har så lyst på cocosa. :p En venn av ham har alltid et lite glass med cocosa med på skolen. Han påstår at det smaker godt, så det jeg lurer på er; Finnes det små glass med cocosa og få kjøpt?? Som attpåtil smaker søtere enn vanlig??

Det eneste jeg kommer på er de små glassene av den sorten med kokossmak som har blitt delt ut som vareprøver på min nærmeste Helios i blant :cool:

Kanutten
28-01-11, 19:30
Det eneste jeg kommer på er de små glassene av den sorten med kokossmak som har blitt delt ut som vareprøver på min nærmeste Helios i blant :cool:
Kan kanskje være det ja!! For det STÅR cocosa på dem. Et lite sånn miniglass. Takker! Skal sjekke på helsekosten!

Supera
28-01-11, 20:30
Jeg har også ett lite glass med cocosa som jeg fikk på lavkarboseminar. 38 ml. Man får såvidt nedi en teskje. Men den smaker ikke søtere enn vanlig.

kennygirl
29-01-11, 13:51
Mottok brev fra posten i dag :mad: Der sto det at jeg hadde bestillt en pakke (fra iherb) som inneholdt legemidler som ikke var lov å innføre.
Jeg bestillte Atkins barer, jojobaolje, hårskum og shampoo med tea tree olje. Noen som vet hvilket av disse produktene som klassifiseres som legemiddel??

Kitt
29-01-11, 13:53
Mottok brev fra posten i dag :mad: Der sto det at jeg hadde bestillt en pakke (fra iherb) som inneholdt legemidler som ikke var lov å innføre.
Jeg bestillte Atkins barer, jojobaolje, hårskum og shampoo med tea tree olje. Noen som vet hvilket av disse produktene som klassifiseres som legemiddel??
Tea tree oljen!
Av en eller annen grunn ble den ulovelig for noen år siden så vidt jeg husker! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27855)

kennygirl
29-01-11, 14:16
Tea tree oljen!
Av en eller annen grunn ble den ulovelig for noen år siden så vidt jeg husker! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27855)

Var det jeg regna med :mad: Bestillte balsam med tea tree olje også, i en annen pakke, og den fikk jeg i går.... Blir så oppgitt av tollreglene i Norge :mad: :mad: :mad:

j88
29-01-11, 14:20
Var det jeg regna med :mad: Bestillte balsam med tea tree olje også, i en annen pakke, og den fikk jeg i går.... Blir så oppgitt av tollreglene i Norge :mad: :mad: :mad:

jeg jobber i helsekost butikk, og vi selger både shampoo og balsam med tee three olje, så er jo litt rart om det er den som er grunnen.

Photobscura
29-01-11, 14:23
Ja, det høres merkelig ut. Jeg så sist i går tea tre-oil på nettsidene til Urtebrænderiet, og de holder til i Telemark.

kennygirl
29-01-11, 14:32
jeg jobber i helsekost butikk, og vi selger både shampoo og balsam med tee three olje, så er jo litt rart om det er den som er grunnen.

Ja, det høres merkelig ut. Jeg så sist i går tea tre-oil på nettsidene til Urtebrænderiet, og de holder til i Telemark.

Jeg syns også dette er svært merkelig, men hva annet kan det være???

Sendte de forresten en mail... Spennende å se hva jeg får til svar...

Guttemamma35
29-01-11, 15:00
Jeg vil også ha en weight Loss Ticker. Men hvordan gjør jeg det??

Kitt
29-01-11, 15:03
Jeg vil også ha en weight Loss Ticker. Men hvordan gjør jeg det??
Da følger du denne bruksanvisningen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker)!:)

Gerd
29-01-11, 17:02
Er det for tidlig med en "forberede-mat-kokke-øl" nå? :D

alexsandra
29-01-11, 17:05
Er det for tidlig med en "forberede-mat-kokke-øl" nå? :D
hørtes ut som en lur ide:D

Gerd
29-01-11, 17:07
hørtes ut som en lur ide:D

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a063.gif :D :D

Nerthus
29-01-11, 18:25
Er øl vanndrivende? Blir gal snart - drikker vann, drikker løvetannte til det tyter ut ørene - prøvde meg på en halv liter pepsimax til og med (som jeg ikke har drukket på flere uker pga uggen i magen av den, MEN som har vært vanndrivende før) - men må jeg på do?? NEI det må jeg ikke!!!

Har øl i kjøla i garasjen... hilsen *desperat*

Sanney
29-01-11, 18:27
tja, min erfaring er hvertfall at spesielt menn går på do hele tia når dem har drikki alkohol..

Kitt
29-01-11, 18:28
Er øl vanndrivende? Blir gal snart - drikker vann, drikker løvetannte til det tyter ut ørene - prøvde meg på en halv liter pepsimax til og med (som jeg ikke har drukket på flere uker pga uggen i magen av den, MEN som har vært vanndrivende før) - men må jeg på do?? NEI det må jeg ikke!!!

Har øl i kjøla i garasjen... hilsen *desperat*
ÆÆÆææ, skjønner ikke helt problemet! Må du tisse og ikke får til? Eller syns du at du har mye vann i kroppen og bør tisse litt? Eller?

Dersom du må, men ikke får til å tisse er det rett på legevakten!

Nerthus
29-01-11, 18:33
ÆÆÆææ, skjønner ikke helt problemet! Må du tisse og ikke får til? Eller syns du at du har mye vann i kroppen og bør tisse litt? Eller?

Dersom du må, men ikke får til å tisse er det rett på legevakten!

Uff hadde meg måttet og ikke fått til hadde jeg ringt 113 og mamma og allerede ligget i en seng på sykehuset og klaget over dårlig service hihihi ... er bare full av vann og får det ikke ut...tisser litt da, så det er ikke helt stopp, men jeg pleier ikke ha særlig problem med dette til vanlig kan man si... tisser mye ellers. Hovne fingre og bein - det er litt ubehagelig kan man si! Begynte på jern-tabletter i går - har det noen innvirkning? Har vart et par uker nå og er litt uvanlig for meg.

Edit - skal ut og fly på mandag og hadde ønsket å fått ut litt på forhånd da jeg pleier å samle vann etter en sånn tur... har kjøpt meg "flystrømper" da... ;)

Kan jeg bare gå å ta en øl uansett? :snill:

Anne
29-01-11, 18:45
Kan jeg bare gå å ta en øl uansett? :snill:
Klart du kan, men jeg er redd det ikke er det vannet du har samlet i kroppen som kommer ut først:cool:

Nerthus
29-01-11, 18:47
Klart du kan, men jeg er redd det ikke er det vannet du har samlet i kroppen som kommer ut først:cool:

Nåh... :høh: men kanskje det kan inspirere resten til å følge etter? :snill:

(driver og pakker - skal på ferie til Madeira på mandag - og selv o formen er litt rævva er HUMØRET på topp! :D )

Kitt
29-01-11, 18:48
Ta deg en øl, du og håp at du danner mer enn 60ml urin pr time etter at alkoholen har lammet utskillelsen av dine antidiuretiske hormoner!;)

Carisma
29-01-11, 18:50
prøvde meg på en halv liter pepsimax til og med (som jeg ikke har drukket på flere uker pga uggen i magen av den, MEN som har vært vanndrivende før)
Pepsi max har helt motsatt virkning på meg, kan smale et par tre liter av en halvliter. ENeste som fordriver vann er å drikke vann. Og noen ganger hjelper Yoga.

Nerthus
29-01-11, 18:52
Pepsi max har helt motsatt virkning på meg, kan smale et par tre liter av en halvliter. ENeste som fordriver vann er å drikke vann. Og noen ganger hjelper Yoga.

Nåh... kan man drikke øl og gjør yoga samtidig? ;) Drikker jo MYE vann til vanlig da... oppe i 3-4 liter...

Nerthus
29-01-11, 18:54
Ta deg en øl, du og håp at du danner mer enn 60ml urin pr time etter at alkoholen har lammet utskillelsen av dine antidiuretiske hormoner!;)

*LMAO* - du får jaggu meg sagt det Kitt! (Forsto ikke et pøkk - antidiuretiske hormoner - er det de som ikke slipper vannet? *håper*)

Kitt
29-01-11, 19:01
*LMAO* - du får jaggu meg sagt det Kitt! (Forsto ikke et pøkk - antidiuretiske hormoner - er det de som ikke slipper vannet? *håper*)
Korrekt!:heia:
Til vanlig har vi disse hormonene for å sikre at ikke alt vannet forsvinner. Alkoholen setter produksjonen ut av spill, derfor virker alkohol vanndrivende og vi kvitter oss med mer væske enn vi får i oss-> dehydrering-> skrekkelig vondt i hodet fordi hjernecellene er de som er mest følsomme for dehydrering!
Dagens lille forelesning!:p

Carisma
29-01-11, 19:08
Til vanlig har vi disse hormonene for å sikre at ikke alt vannet forsvinner.
Oj, kan man ha overproduksjon av disse hormonene? Og hvrdan setter man de ut av spill når man ikke kan drikke alkohol??

Nerthus
29-01-11, 19:12
Korrekt!:heia:
Til vanlig har vi disse hormonene for å sikre at ikke alt vannet forsvinner. Alkoholen setter produksjonen ut av spill, derfor virker alkohol vanndrivende og vi kvitter oss med mer væske enn vi får i oss-> dehydrering-> skrekkelig vondt i hodet fordi hjernecellene er de som er mest følsomme for dehydrering!
Dagens lille forelesning!:p

Så så lenge jeg FÅR tisset - altså ikke må men ikke får det til og det ikke er andre ting som tilsier det motsatte - så kan kanskje en øl eller to hjelpe på med å få ut litt vann av kroppen min :) Jeg skal være flink å drikke vann innimellom og også i morgen :)

Tøft at du kan så mye Kitt - jeg har sagt det før - men sier det igjen - din kunnskap er uvurderlig dette forumet! :)

Kitt
29-01-11, 19:25
Oj, kan man ha overproduksjon av disse hormonene? Og hvrdan setter man de ut av spill når man ikke kan drikke alkohol??
Man kan nok ha for mye, ja, men det kan jeg ikke noe om! Du kan jo google og så fortelle oss om du finner ut noe!:)

Kitt
29-01-11, 19:28
Så så lenge jeg FÅR tisset - altså ikke må men ikke får det til og det ikke er andre ting som tilsier det motsatte - så kan kanskje en øl eller to hjelpe på med å få ut litt vann av kroppen min Jeg skal være flink å drikke vann innimellom og også i morgen :)

Tøft at du kan så mye Kitt - jeg har sagt det før - men sier det igjen - din kunnskap er uvurderlig dette forumet! :)
Alkoholen vil i hvert fall få litt fart i sakene, så kanskje det kan jump starte systemet igjen!:p
Drikk mye rent vann igjen i morgen, da! :ja:

Takk for skryt!:rodme:
Noe bør jeg ha igjen etter 2 år på kjemilinja på ingeniørhøyskolen og 3- årig sykepleierutdannelse!:p:D:cool:

Kanutten
29-01-11, 20:12
Så så lenge jeg FÅR tisset - altså ikke må men ikke får det til og det ikke er andre ting som tilsier det motsatte - så kan kanskje en øl eller to hjelpe på med å få ut litt vann av kroppen min :) Jeg skal være flink å drikke vann innimellom og også i morgen :)

Jeg hadde det slik lenge. Jeg gikk på store doser vanndrivende medisiner, men fikk likavel ikke ut vannet. Rødvin var faktisk det eneste som funket! Men sånn etterpå var det som hjalp var at jeg byttet medisin. Nå går jeg på en normal dose og pisser normalt. Det du kan be legen sjekke er om det antidiuretiske hormonet ditt er normalt. Har du for mye av det vil ikke kroppen pisse. Dette er en dyr test som utføres ca bare en gang i måneden på Aker sykehus så du må kanskje mase mye for å få tatt den. Jeg har testet denne to ganger og testene har vært negative hver gang, MEN denne testen gjorde det slik at de endret medisinen min og da ble alt ok i vannveien! :heia:

Photobscura
29-01-11, 20:15
Men da må man vel ikke nødvendigvis drikke øl! Alkohol i seg selv er jo vanndrivende, og det finnes som kjent i andre drikkevarer også! Som den rødvinen jeg sitter og pimper på nå, f.eks :p.

Deanna
29-01-11, 20:29
Jeg tar et glass rødvin i ren sympati. :skål:

Nerthus
29-01-11, 21:26
Men da må man vel ikke nødvendigvis drikke øl! Alkohol i seg selv er jo vanndrivende, og det finnes som kjent i andre drikkevarer også! Som den rødvinen jeg sitter og pimper på nå, f.eks :p.

:full: ;)

Nerthus
29-01-11, 21:26
Jeg tar et glass rødvin i ren sympati. :skål:

:full: ;)

Catwoman
29-01-11, 23:19
Hvorfor fikk jeg plutselig lyst på rødvin nå?? ;)

Deanna
29-01-11, 23:21
Håper du ikke hadde håp om flaska mi, for den er tom. :hikk:

Catwoman
29-01-11, 23:23
Håper du ikke hadde håp om flaska mi, for den er tom. :hikk:
Søren og...:full:

Gerd
29-01-11, 23:23
Hvorfor fikk jeg plutselig lyst på rødvin nå?? ;)

he he...
tomt her også :p

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a056.GIF

Idarull
29-01-11, 23:46
Noen som kan si meg åssen kroppsfasong jeg egentlig har? Lurer på timeglass, men har ikke såå store pupper.

Oooog, tror dere det er mulig å bli kvitt mer av dette jeg har på ryggen/sidene? Har mista litt og det føltes godt! Er 163 og veier nå 59 kilo. 59 høres liksom så lite ut, men jeg er da ikke så lita...

maynard
30-01-11, 10:39
Heisann:)
Les denne, mulig du finner en vei utenom;)
http://mjuuugly.blogg.no/1295744008_en_gang_for_alle_iher.html

Edit; leste linken i bloggen, og det ser ut som teatreeolje unasett ikke er lovlig å importere.. kjipt!

Idarull
30-01-11, 10:49
Rart. Jeg har te tre olje her jeg. Tror da den er kjøpt i Norge. Er maaange år siden riktignok

maynard
30-01-11, 11:05
Teatreeolje er lovlig, men klasifiseres som legemiddel tydligvis. Så da er det ikke lov til å importere det, siden legemidler er ulovlig å importere.

Kanskje
30-01-11, 12:31
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke lenger får e-postvarsel på innlegg jeg skriver her inne :confused: Jeg har haket av for valget "øyeblikkelig epostvarsling". Veldig dumt for jeg mister jo oversikten over hva jeg får svar på og ikke ... Har sittet flere dager nå og følt meg helt "utestengt" siden jeg ikke får melding om nye innlegg i tråder :(

:veitikke:

Photobscura
30-01-11, 13:15
Kanskje: Det behøver du ikke. Bare gå på kontrollpanelet (knappen øverst til venstre, rett under trådtittel), så kommer alle tråder du har startet/svart i opp når det er nye innlegg :).

Haha, høres ut som et fint vorspiel her i tråden i går! Jeg må innrømme at jeg lider litt under rødvinen i dag, men jeg er i det minste dehydrert :geip:.

Nerthus
30-01-11, 14:42
Kanskje: Det behøver du ikke. Bare gå på kontrollpanelet (knappen øverst til venstre, rett under trådtittel), så kommer alle tråder du har startet/svart i opp når det er nye innlegg :).

Haha, høres ut som et fint vorspiel her i tråden i går! Jeg må innrømme at jeg lider litt under rødvinen i dag, men jeg er i det minste dehydrert :geip:.

Spørs om det hadde vært gøy med en lavkarbo-kveld med middag og vin i Oslo... jeg bor ikke sååå langt unna - og jeg leste i anmeldelsen av nye Bagatell at Fosnes-Hansen (anmelderen) klaget på for lite karbo i maten! Kokken svarte tilbake "hva er galt med grønnssaker??" - så kanskje Bagatell er stedet for lavkarboistene? ;)

Kanskje
30-01-11, 14:49
ja men frem til nå så har jeg fått e-post varsel- og jeg er jo sååå mye lettere å følge med da.

Plutselig de siste dagene har det sluttet å komme meldinger om nye innlegg /svar på min innlegg. :(

Må jeg ta kontakt med moderater eller webmaster eller noe? :confused:

føler at jeg går glipp av masse - fordi jeg ikke husker hvlke tråder jeg skriver i :(

Photobscura
30-01-11, 14:53
så kanskje Bagatell er stedet for lavkarboistene? ;)
Ikke for lommeboka til denne lavkarboisten, tror jeg :p.
Men vi har hatt flere treff i Oslo med god mat og rødvin! Stort sett på Djengis Kahn i sentrum, mongolsk mat, man betaler vel ca 200 kr og får spise så mye man vil, plukke kjøtt og grønnsaker selv etc. Stas! Lurer på om det ikke er på tide med et nytt treff, faktisk!
ja men frem til nå så har jeg fått e-post varsel- og jeg er jo sååå mye lettere å følge med da.

Plutselig de siste dagene har det sluttet å komme meldinger om nye innlegg /svar på min innlegg. :(

føler at jeg går glipp av masse - fordi jeg ikke husker hvlke tråder jeg skriver i :(
Men det er jo HUNDRE ganger enklere å bruke kontrollpanelet! Fant du det ikke? Det er som sagt øverst på sida til venstre, på den grønne linja. Der kommer ALT av tråder som du har svart i opp, og du går ikke glipp av noe som helst :)

Gerd
30-01-11, 14:54

Kontrollpanel: Der kommer opp tråder du har laget, tråder du har svart på, hvis det er nye svar etter sist du såg på tråden.

Du får sjekke der du huket av for epostvarsling om det har endra seg.

Tinii
30-01-11, 15:07
Jeg er helt ny og fersk på dette, men har lest meg til masse og gleder meg til å begynne om to dager.
Jeg har ikke valgt en spesiell retning/diett, skal bare begynne med generell lavkarbomat i første omgang.
..Så da lurer jeg på om jeg burde ta noe kosttilskudd mens jeg spiser lavkarbo, eller om kroppen fungerer fint uten?:D

Nerthus
30-01-11, 15:15
Jeg er helt ny og fersk på dette, men har lest meg til masse og gleder meg til å begynne om to dager.
Jeg har ikke valgt en spesiell retning/diett, skal bare begynne med generell lavkarbomat i første omgang.
..Så da lurer jeg på om jeg burde ta noe kosttilskudd mens jeg spiser lavkarbo, eller om kroppen fungerer fint uten?:D

Anbefaler ketolyse-tablettene. Du kan finne de på www.ketolyse.no, men også på meny som jeg vet om :)

Lykke til!

Carisma
30-01-11, 16:09
Ikke for lommeboka til denne lavkarboisten, tror jeg :p.
Men det stod at de hadde en "vanlig" del, og en rimeligere del for folk flest. Jeg fikk aldri sjekka helt hva det innebar da...

Deanna
30-01-11, 17:27
Hvor mange trimpoeng får man av å arrangere barnebursdag? :sliten:

Supera
30-01-11, 18:01
Men vi har hatt flere treff i Oslo med god mat og rødvin! Stort sett på Djengis Kahn i sentrum, mongolsk mat, man betaler vel ca 200 kr og får spise så mye man vil, plukke kjøtt og grønnsaker selv etc. Stas! Lurer på om det ikke er på tide med et nytt treff, faktisk!
Ja, arranger gjerne, og så håper jeg at det passer slik at jeg også kan bli med. :snill:

Kanutten
30-01-11, 19:01
Mangler kongen en knapp nede på det venstre ermet?? :p Bare lurte siden det sies at alle disse nye bildene av kongefamilien er kraftig retusjerte.. "Retusjuristene" kunne da i allefall gitt kongen en knapp ekstra. Krompen har jo tre. :p

http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3794336&w=587&h=0&ee=1295983126

Photobscura
30-01-11, 19:29
Jakkene er jo ikke like. Kongen har dobbeltknepping, kronpen har enkel, kongen har gulldetaljer, kronpen sølv, kragene er helt ulike, etc.

Kanutten
30-01-11, 19:30
Jakkene er jo ikke like. Kongen har dobbeltknepping, kronpen har enkel, kongen har gulldetaljer, kronpen sølv, kragene er helt ulike, etc.

Jammen, ser du ikke at det er et "ubenyttet" knappehull nederst på jakka til kongen?? :o

Supera
30-01-11, 19:36
Mangler kongen en knapp nede på det venstre ermet?? :p Bare lurte siden det sies at alle disse nye bildene av kongefamilien er kraftig retusjerte.. "Retusjuristene" kunne da i allefall gitt kongen en knapp ekstra. Krompen har jo tre. :p
Haha, fant denne (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=102440).

"Ifølge myten skal ikke den kneppes før Norge har tatt igjen Jämtland og Härjedalen."

Kanutten
30-01-11, 19:37
Haha, fant denne (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=102440).

"Ifølge myten skal ikke den kneppes før Norge har tatt igjen Jämtland og Härjedalen."

:lol: Tøft!!!!

Jabba
30-01-11, 20:22
Jeg har en bit Parmesanost som jeg av og til bruker over maten min....da river jeg den på rivjern over maten. Men det rivjernet jeg har er et slikt stort et med håndtak og 4 sider.....finnes det en miniutgave av rivjern....som er nettere å plassere på bordet og som ikke tar så stor plass i oppvaskmaskinen ? Et rivjern i "lommeformat".....finnes det?

Kanutten
30-01-11, 20:22
Jeg har en bit Parmesanost som jeg av og til bruker over maten min....da river jeg den på rivjern over maten. Men det rivjernet jeg har er et slikt stort et med håndtak og 4 sider.....finnes det en miniutgave av rivjern....som er nettere å plassere på bordet og som ikke tar så stor plass i oppvaskmaskinen ? Et rivjern i "lommeformat".....finnes det?

Jepp! (https://www.kitchn.no/ProductList.asp?Cat=179&id=22137) :ja:

https://www.kitchn.no/admin/images/view.asp?id=14189&type=.jpg
https://www.kitchn.no/admin/images/view.asp?id=13375

Jabba
30-01-11, 20:24
For dem som ikke tåler meieriprodukter så godt - er det som regel ok m kokosmelk da?

Jabba
30-01-11, 20:25
Jepp! :ja:

Vet du hvor jeg kan få tak i ?

Gerd
30-01-11, 20:27

http://www.franke-norge.no/images/products/papillon_rivjern.jpg

Jeg har en lignende med ett handtak, og små riv"hull" på....

Jernia har det, mener jeg :ja:

Kitt
30-01-11, 20:27
Det finnes sånne som dette feks:
http://www.digitaltmuseum.no/images/image/NF/NF.2008-0612/447124

Selv har jeg en liten boks med rivjern oppå som er glimrende til nettopp det du etterlyser, men finner ikke noe bilde av den!

Googler du rivjern, finner du mye kult,både stort og smått!;):D

Kitt
30-01-11, 20:29
For dem som ikke tåler meieriprodukter så godt - er det som regel ok m kokosmelk da?
Kokosnøtter har ikke noe med kuer å gjøre;), så jada, det bør gå bra!:)

Jabba
Okidoki....da skal det jo ikke være umulig å få tak i lite rivjern da......
Jeg får ta meg en leterunde......Tusen takk for hjelpen!

Kanutten
:eek: Åhh!!! Er du sikker på det da??? :o

Jabba
30-01-11, 20:31

Det var godt å høre.... :D
Takk for hjelpen! Tror jeg skal prøve meg på å redusere på meieriprodukter og må ha en erstatning for fløten....(kaffe m fløte er blitt den nye kosen min).....

Photobscura
30-01-11, 20:53
:eek: Åhh!!! Er du sikker på det da??? :o
Visste du ikke at kokosnøtter vokser på kua? :lol:.

Deanna
30-01-11, 20:58
Visste du ikke at kokosnøtter vokser på kua? :lol:.
Sikker på det ikke er oksen?

Photobscura
30-01-11, 20:59
Sikker på det ikke er oksen?
Knis :p.

Og for å ta det heeelt seriøst, selvfølgelig funker det for folk som ikke tåler meieriprodukter å bruke kokosmelk i stedet for! Med mindre man ikke tåler dét heller, da. Men i tilfelle har det ikke noe med melkeintoleranse/allergi å gjøre :).

knh
30-01-11, 22:16
Jeg har kjøpt rivjern på ikea som er omtrent på størrelse med en ostehøvel. Den er perfekt å rive parmesan med :D

LineJM
30-01-11, 22:21
For å rive parmesan så er jeg veldig glad i min microplane. Supert redskap.

http://us.microplane.com/ProductImages/k/45000_240m.jpg

Carisma
30-01-11, 22:36
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3794336&w=587&h=0&ee=1295983126
Jeg lurer mer på hvorfor de har gravd opp kong Olav til de bildene jeg da! :eek:

LineJM
30-01-11, 22:59
Jeg lurer mer på hvorfor de har gravd opp kong Olav til de bildene jeg da! :eek:
:lol:

alexsandra
30-01-11, 23:18
er litt fortvilet.

jeg har begynt og få veldig mørke ringer under øynene ser snart ut som et spøkelse. før jul var det også ekstremt og så ble jeg bedre og nå er det like ille. glad for alle råd jeg kan få. sukk...

Carisma
30-01-11, 23:24
jeg har begynt og få veldig mørke ringer under øynene ser snart ut som et spøkelse. før jul var det også ekstremt og så ble jeg bedre og nå er det like ille. glad for alle råd jeg kan få. sukk...
The life saver når det gjelder å fjerne ringer under øynene!
http://www.beautywowza.com/wp-content/uploads/2009/11/a-ysl-touche-eclat_preview.jpg (http://www.beautywowza.com/wp-content/uploads/2009/11/a-ysl-touche-eclat_preview.jpg)