View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

alexsandra
09-02-11, 15:41
lurer på hvor mange grader jeg skal vaske dyna på. står ikke noe på den:confused:

vaskeklut
09-02-11, 15:52
lurer på hvor mange grader jeg skal vaske dyna på. står ikke noe på den:confused:
Sto ingenting på min heller, jeg har kunstfiber og vaska den på 60 grader. Det gikk helt fint! Om du har dundyne vet jeg ikke hva den bør vaskes på..

Anarko
09-02-11, 15:57
Vanlig dyne vaskes på 40 grader.

TrillTrall
09-02-11, 16:32

Hva slags dyne har du da? Kunstfiber? Dun? Ull?

alexsandra
09-02-11, 16:35
er vel kunstfiber tenker jeg. er ikke sånn fancy dyr dyne. he he

TrillTrall
09-02-11, 16:37
er vel kunstfiber tenker jeg. er ikke sånn fancy dyr dyne. he he

Den kan sikkert vaskes på 60 grader. :)

Egwene
09-02-11, 17:12
Er det noen som har en god oppskrift på f.eks fastelavensboller?

Gerd
09-02-11, 17:47
Er det noen som har en god oppskrift på f.eks fastelavensboller?

Søkte på Fastelavensboller på fremsiden her og det kom opp flere tråder: http://lavkarbo.no/sokeresultat?cx=partner-pub-7789178790069831%3A46e67s-oq4p&cof=FORID%3A10&ie=ISO-8859-1&q=fastelavensboller#1042

Kanskje du finner noe der :)

Jabba
10-02-11, 16:39
Er flytende Natreen karbefri?

Kitt
10-02-11, 16:42
Er flytende Natreen karbefri?
Ikke helt, men mindre enn 1 pr 100 står det på flasken!:)

Hele flasken inneholder 125ml og den har jeg vel ca 6 måneder, så det blir ikke mange karbene av det!

Photobscura
10-02-11, 16:53
Ingen som har noen synspunkter her, altså? :snill:
Og, er det noen som har erfaringer med skinnyjeansa på H&M? Altså de med litt stretch? Jeg har ikke brukt bukser siden nittitallet en gang, men har litt lyst på skinnyjeans. De eneste jeg har prøvd er et par Nudie jeans som tilhørte venninna mi, og de passet i 30 tommer, men jeg har ikke akkurat råd til å blåse 1200 spenn på et par bukser, særlig ikke om de kanskje er for store om et halvår eller noe.

Nerthus
10-02-11, 16:56
Ingen som har noen synspunkter her, altså? :snill:

De er rimelige og stilige - jeg har ikke kroppsfasong til å føle meg bekvem i disse, liker best bootcut som balanserer ut hoftene mine :)

Du må nesten gå i butikken og prøve de selv!

Photobscura
10-02-11, 17:00
De er rimelige og stilige - jeg har ikke kroppsfasong til å føle meg bekvem i disse, liker best bootcut som balanserer ut hoftene mine :)

Du må nesten gå i butikken og prøve de selv!
Hehe, true. Men jeg hater å prøve klær :p. Jeg vet jeg ser best ut i skinnyjeans, men er jo litt ok om de sitter bra også. Det som er viktig er at de ikke er for korte i livet, og at de holder formen -typ at de ikke gir så mye etter i knærne og rumpa.

TrineG
10-02-11, 17:02
Kan jeg kjøpe ferdig Tzatziki ? eller bør man lage det selv. Har aldri verken kjøpt det eller laget det før, hehe. :)

Nerthus
10-02-11, 17:53
Kan kjøpes ferdig men er best hjemmelaget! :)

Catwoman
10-02-11, 18:05
Hvorfor i all verden må jeg bli så hekta på tåpelige serier typ " Days of Our Lifes "..... :_plystre::rodme:

TrineG
10-02-11, 18:25
Kan kjøpes ferdig men er best hjemmelaget! :)

Takk !!:):)

Kitt
10-02-11, 18:28
Hvorfor i all verden må jeg bli så hekta på tåpelige serier typ " Days of Our Lifes "..... :_plystre::rodme:
Rart med det!
For 18 år siden var jeg først arbeidsledig, så gravid og så hjemme med liten baby!
Så på Days of our lifes hver dag.
Gikk på sykepleierskolen og prøvde å få med meg så mye som mulig!
Jobbet natt og så på Days of our lifes!

Så flyttet vi om mistet TV3!:eek:
Trodde Dommedag var nær, men lærte meg å leve uten!

Var til lunsj hos en venninne og hun bare MÅTTE se på.
Oppdaget at etter nesten 5år var det jammen ikke mye jeg hadde gått glipp av!:p
Men ble seff helka igjen og ønsket med, og fikk, Viasat parabol og TV3 i julepresang av familien!:D

5 år senere, denne høsten, fikk vi Telenor fibernett og ny type decoder/opptager. Den nye tillot meg ikke å lese teksten mens jeg spolte og det likte jeg ikke. ER jo ikke ALLE senene i serien som er verdt å se så nøye på!
Så endret TV3 sendetiden og jeg falt helt ut! Har faktisk ikke sett siden november!:o

Lillemy71
10-02-11, 18:33

Det er helt utrolig hvor lett det er å bli hekta på sånne "såpeserier" og realityserier selv om de er urteite, been there done that - mange ganger også :rodme:

Nå har jeg vært sykemeldt i nesten 14 dager og jeg har klart å bli hekta på "The real desperate housewifes -NY", det er drama på høyt plan det :D

I tillegg må jeg ha med meg Dr.Phil og hans lettvinte løsninger på all verdens problem, forstår ikke hvordan jeg skal klare meg uten når det er tilbake på jobb...hehehehehe :p

Lillemy71
10-02-11, 18:36
Sto ingenting på min heller, jeg har kunstfiber og vaska den på 60 grader. Det gikk helt fint! Om du har dundyne vet jeg ikke hva den bør vaskes på..

Dundyne/pute skal (normalt) vaskes på 60 grader finvask, minimalt med såpe og ikke skyllemiddel. Dunprodukter må deretter i tørketrommel sammen med tennisballer for å få "fluffet" det opp :)

Catwoman
10-02-11, 19:00
Rart med det!
For 18 år siden var jeg først arbeidsledig, så gravid og så hjemme med liten baby!
Så på Days of our lifes hver dag.
Gikk på sykepleierskolen og prøvde å få med meg så mye som mulig!
Jobbet natt og så på Days of our lifes!

Så flyttet vi om mistet TV3!:eek:
Trodde Dommedag var nær, men lærte meg å leve uten!

Var til lunsj hos en venninne og hun bare MÅTTE se på.
Oppdaget at etter nesten 5år var det jammen ikke mye jeg hadde gått glipp av!:p
Men ble seff helka igjen og ønsket med, og fikk, Viasat parabol og TV3 i julepresang av familien!:D

5 år senere, denne høsten, fikk vi Telenor fibernett og ny type decoder/opptager. Den nye tillot meg ikke å lese teksten mens jeg spolte og det likte jeg ikke. ER jo ikke ALLE senene i serien som er verdt å se så nøye på!
Så endret TV3 sendetiden og jeg falt helt ut! Har faktisk ikke sett siden november!:o

Det er helt utrolig hvor lett det er å bli hekta på sånne "såpeserier" og realityserier selv om de er urteite, been there done that - mange ganger også :rodme:

Nå har jeg vært sykemeldt i nesten 14 dager og jeg har klart å bli hekta på "The real desperate housewifes -NY", det er drama på høyt plan det :D

I tillegg må jeg ha med meg Dr.Phil og hans lettvinte løsninger på all verdens problem, forstår ikke hvordan jeg skal klare meg uten når det er tilbake på jobb...hehehehehe :p
Jeg har de siste 6 år enten vært på sykehus eller hjemmeværende, så her har det vært fulgt med på det meste.. Oxå Dr " Ful" som älskling kaller han :D

Deanna
10-02-11, 19:11
Jeg lurer litt på hvordan det går an å se på Dr. Phil uten å få behov for å slenge seg i veggen etterpå. Jeg har særdeles liten tålmodighet med sånn TV.

langaard
10-02-11, 19:15
Jeg lurer litt på hvordan det går an å se på Dr. Phil uten å få behov for å slenge seg i veggen etterpå. Jeg har særdeles liten tålmodighet med sånn TV.
Ha ha! Skjønner hva du mener, og er SÅ enig:lol:

Catwoman
10-02-11, 19:19
Jeg har mange nok skjelettskader fra før av...:D Men bannekvota blir brukt opp rimelig fort :rolleyes:

Deanna
10-02-11, 19:22
Jeg har mange nok skjelettskader fra før av...:D Men bannekvota blir brukt opp rimelig fort :rolleyes:
Jeg får ut nok frustrasjon på jobb, så jeg klarer å bruke opp bannekvota uten. :D

Lover at jeg går på kontoret for å banne, altså. Utsetter ikke de søte små elvisene for sånt. :lærer:

Minnepinna
10-02-11, 20:40

Sånt skjer når man først begynner å se på. Man må jo få med seg hva som skjer videre. Jeg var hekta på Glamour... Nå ser jeg en episode pr. måned cirka og allikevel virker det som det står stille...

Men 'Days of Our Lifes' er skikkelig dårlig, assa... http://www.world-of-smilies.com/wos_schockiert/e0220.gif

Kanutten
10-02-11, 20:49
Hvordan tar man seg selv kraftig i nakken??? Fillerister litt og klasker litt på baken?? Akkurat passe slik at man skjønner poenget og tar konsekvensen av det og gjør det man lover seg selv at man skal gjøre??

Nerthus
10-02-11, 21:03
Hvordan tar man seg selv kraftig i nakken??? Fillerister litt og klasker litt på baken?? Akkurat passe slik at man skjønner poenget og tar konsekvensen av det og gjør det man lover seg selv at man skal gjøre??

Still deg foran et speil og lat som du tar noen ANDRE et kraftig tak i nakken? ;)

Minnepinna
10-02-11, 21:16

Du kan begynne med å dunke hodet i veggen, det gjorde jeg... :p

Nei, men dette med å ta seg selv i nakken er vanskelig. Jeg klarer det ikke før jeg er drittlei av meg selv og bare MÅ... Men da går det også så det dundrer...
http://www.world-of-smilies.com/wos_tiere/cat3.gif

Minnepinna
10-02-11, 21:21
Flere av dere bruker sjokolade (ol) 'fra Sukkerfritt'. Hva er det???

Photobscura
10-02-11, 21:35
Dr Phil har én stor nytteverdi; Det er når man føler seg på sitt aller mest crappy at det er en velsignelse å se at det er noen som har det verre, eller klarer å skape større problemer ut av ca ingenting for den saks skyld. De gangene jeg har sett Dr Phil, har jeg gjerne sittet igjen med en følelse av at jeg både er over gjennomsnittet intelligent, og har innmari gode verdier. Livet blir riktig så lystbetont, faktisk!
Ellers har jeg ikke hatt tv på evigheter. Anbefales :D

Egwene
10-02-11, 21:42
Dr Phil har én stor nytteverdi; Det er når man føler seg på sitt aller mest crappy at det er en velsignelse å se at det er noen som har det verre, eller klarer å skape større problemer ut av ca ingenting for den saks skyld. De gangene jeg har sett Dr Phil, har jeg gjerne sittet igjen med en følelse av at jeg både er over gjennomsnittet intelligent, og har innmari gode verdier. Livet blir riktig så lystbetont, faktisk!
Ellers har jeg ikke hatt tv på evigheter. Anbefales :D

Jeg ser nesten ikke på tv lenger :P
Kjøper meg serier og ser de på datamaskinen min:)
Og ser jeg først på tv, ser jeg på animal planet, National Geographic og sånt!

langaard
10-02-11, 21:46
Akkurat nå ser jeg DEBATTEN på nrk. Det er faktisk innteresant:)

Photobscura
10-02-11, 22:42
Jeg ser nesten ikke på tv lenger :P
Kjøper meg serier og ser de på datamaskinen min:)
Og ser jeg først på tv, ser jeg på animal planet, National Geographic og sånt!
Så korrekt a du! :p *Mobb*
Nei, faktisk så gjør jeg ca det samme, ser en masse serier og filmer, og NRK nett-tv. Men jeg tenker litt sånn også, hvor i alle dager skal jeg ha en tv? Jeg bor i en leilighet på 30m2, og halve den er fylt av sofa.
Sist jeg slo på den teven jeg hadde gnistra og lyna det, da støvet brente på bilderørene. Nå er den i Afrika, faktisk!

langaard
10-02-11, 22:46
Nå er den i Afrika, faktisk!:confused:

Carisma
10-02-11, 23:21
Jerry Springer var helt uvurdelig til sånt :D

Og ikke snakk om å være serieavhjengig... :o Da jeg var arbeidsledig la jeg opp livet mitt etter Eastenders. :rolleyes:

Photobscura
10-02-11, 23:36
Nå er den i Afrika, faktisk!:confused:
Jah! Jeg la den ut gratis mot henting på Underskog (kulturforum), og da ringte kjæresten til en fyr fra Afrika og sa at hun gjerne ville ha den, sånn at han kunne sende den hjem til familien sin! Utrolig kult å tenke på egentlig!

Photobscura
10-02-11, 23:37
Jerry Springer! Det er fælt, altså. Som en trafikkulykke ...

langaard
10-02-11, 23:39
Men funka tv,n da?

Furine
11-02-11, 01:09
Men funka tv,n da?

Er vel ikkje så nøye, vel? Alt kan fiksast i Afrika med litt teip, ein wire eller to, ein binders, gummistrekk (http://failblog.org/2008/06/03/headset-fail/) etc. ;)

Photobscura
11-02-11, 07:15
Men funka tv,n da?
Ja, den funka altså. Men når den står avslått så lenge, så samler det seg mye støv, det var derfor det gristra sånn.

langaard
11-02-11, 08:00
Ja, den funka altså. Men når den står avslått så lenge, så samler det seg mye støv, det var derfor det gristra sånn.
Ok:)

Egwene
11-02-11, 08:09
Så korrekt a du! :p *Mobb*
Nei, faktisk så gjør jeg ca det samme, ser en masse serier og filmer, og NRK nett-tv. Men jeg tenker litt sånn også, hvor i alle dager skal jeg ha en tv? Jeg bor i en leilighet på 30m2, og halve den er fylt av sofa.
Sist jeg slo på den teven jeg hadde gnistra og lyna det, da støvet brente på bilderørene. Nå er den i Afrika, faktisk!

Eyh! :p
Jeg er desverre ikke en person som er så glad i så mye annet å se på tv:P
Selv om det av og til blir matlagingsprogrammer og tegneserier/filmer på tv, men jeg er ikke en nyhets/tekst-tv kinda girl.
Jeg får høre om nok katastrofer som det er via det lille jeg leser i avisene.

knh
11-02-11, 08:37
Er vel ikkje så nøye, vel? Alt kan fiksast i Afrika med litt teip, ein wire eller to, ein binders, gummistrekk (http://failblog.org/2008/06/03/headset-fail/) etc. ;)

haha... det er sant!! Basic utstyr ;) likte bilde ditt fra failblog ;)
http://failblog.files.wordpress.com/2008/06/fail-headset1.jpg

Photobscura
11-02-11, 08:44
Eyh! :p
Jeg er desverre ikke en person som er så glad i så mye annet å se på tv:P
Selv om det av og til blir matlagingsprogrammer og tegneserier/filmer på tv, men jeg er ikke en nyhets/tekst-tv kinda girl.
Jeg får høre om nok katastrofer som det er via det lille jeg leser i avisene.
Ikke si dessverre. TV-en har en tendens til å suge en inn, og så kommer reklamen og man lurer på hva i h****e man så på ...

Men nå sklir tråden litt ut her. Så jeg må jo lure på noe. Jeg lurer litt på hva det er som gjør at man samler vann i kroppen i perioder hvor man er stressa og det skjer litt mye på en gang? Det er det samme hver eneste gang det går litt rundt for meg med byråkrati og tankespinn og what not ... Kan det ha noe med kortisol å gjøre? Vet jo at stress gjerne fører til forhøyet kortisolproduksjon ... (som igjen kan føre til at leveren lager glukose, som igjen er vannbindende og ... Hmmm, svarte jeg meg selv der?)

Furine
11-02-11, 09:12
haha... det er sant!! Basic utstyr ;) likte bilde ditt fra failblog ;)

Hehe, elles kan ein jo alltids berre ha på seg hijab, det også funkar som handsfree har eg sett! :rolleyes: Berre sjå det for deg: Ferm ung mamma med 3-4 ungar, eit par som går, og ein i vogn, i full fart på veg ein eller annan stad, medan ho prata i mobiltelefon, handsfree! Effektivt og praktisk!

Ein ser jo mykje rart til tider, ein skulle hatt med kamera! Mandag då vi kom tilbake til Belgia etter ferie, så sat vi på flybussen heim. I god fart på motorvegen passerte vi fleire lastebilar. Ein av dei var spansk, og sjåføren sat der så triveleg og såg på film medan han køyrde! Vi snakkar i 100km/t her!:eek: Skjermen var plassert på dashbordet, litt på skeiva, så vi såg det som foregjekk. Trygt og sikkert.

Gracella
11-02-11, 09:17
Ein av dei var spansk, og sjåføren sat der så triveleg og såg på film medan han køyrde! Vi snakkar i 100km/t her!:eek: Skjermen var plassert på dashbordet, litt på skeiva, så vi såg det som foregjekk. Trygt og sikkert.
Åhh, kjenner at jeg blir så sint på slike :mad:. Det som er så fælt, er at det tar jo ikke bare livet av seg selv hvis/når det går galt

knh
11-02-11, 09:18
haha... Mye rart man kommer over :p

Trafikksikkert!!!! :p

Egwene
11-02-11, 11:22
Jeg lurer litt på en ting jeg også!
Hvordan har det seg at om man har mensen så går man liiitt opp i vekt/ikke går ned noe særlig?
Uken her har jeg besøk av tante rød, og føler at jeg står litt stille=P

Nerthus
11-02-11, 11:24
Hvordan har det seg at om man har mensen så går man liiitt opp i vekt/ikke går ned noe særlig?

Det er vanlig ved mens at kroppen samler litt vann. Det pleier for meg å startet noen dager før mens, og 2 mensdag har det vanligvis sluppet taket igjen. Hormonene igjen....

Rin
11-02-11, 11:42
Har Fedon gitt ut bøker på engelsk, eller finnes det en slags internasjonal Lindbergsk kostholdsfilosofi? Er det South Beach som blir nærmest? Jeg har en amerikansk veggis-bekjent som er interessert i å prøve lavkarbo for å få bukt med blant annet psoriasis. :cool:

arnakristin
11-02-11, 13:21
Har Fedon gitt ut bøker på engelsk, eller finnes det en slags internasjonal Lindbergsk kostholdsfilosofi? Er det South Beach som blir nærmest? Jeg har en amerikansk veggis-bekjent som er interessert i å prøve lavkarbo for å få bukt med blant annet psoriasis. :cool:
Hei,
Håper denne linken funker, ellrs så søker du bare på Fedon Lindberg, http://www.capris.no/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=fedon+lindberg&title=fedon+lindberg&fromproduct=False

langaard
11-02-11, 13:36
Fedons bok kost i balanse ble utgitt i usa i 2007:)

Photobscura
11-02-11, 15:10
Trenger væske til blødning, sånn at man ikke blir helt anemisk, vøtt ;)

Rin
11-02-11, 15:17
Trenger væske til blødning, sånn at man ikke blir helt anemisk, vøtt ;)

Jeg trodde egentlig det bare var hormonelt heller enn "anti-anemisk tiltak"? For meg er det jo helt motsatt, kroppen min slipper alt vannet og jeg veier minst den uka det står på. :p

Photobscura
11-02-11, 15:37
Jeg trodde egentlig det bare var hormonelt heller enn "anti-anemisk tiltak"? For meg er det jo helt motsatt, kroppen min slipper alt vannet og jeg veier minst den uka det står på. :p
Det er i hvert fall hva jeg har hørt. Noen blir jo småanemiske uansett, men den største blødningen er jo stort sett de to første dagene. Det som skjer hos meg er at jeg legger på meg en til to dager før, og så slipper vannet som regel ca to dager etter at tyttebæruka er i gang.

trønderpija
11-02-11, 17:47
Jeg kjøpte Kokosolje på flaske... Coconut oil - men er ikke flytende - og vet at den blir det når den blir varm.. Lurer veldig på hva de kan brukes til enn å ha i kaffen... :o

Carisma
11-02-11, 22:13
Jeg kjøpte Kokosolje på flaske... Coconut oil - men er ikke flytende - og vet at den blir det når den blir varm.. Lurer veldig på hva de kan brukes til enn å ha i kaffen... :o
Er det den billig-olja? Den ville jeg ikke hatt i kaffen... :o Men den kan stekes i. Kokosolje blir forøvrig flytende ved 24 grader.

trønderpija
11-02-11, 22:51
Er det den billig-olja? Den ville jeg ikke hatt i kaffen... :o Men den kan stekes i. Kokosolje blir forøvrig flytende ved 24 grader.

Forklar nærmere? :)

Photobscura
12-02-11, 08:14
Hva heter kokosolja? Er den extra virgin eller pure?
Den skal ikke være flytende før det er varmt, så det er jo riktig :). Behøver ikke å være dårlig for å være billigere enn f.eks cocosa, men den kan fort være det også.

Idarull
12-02-11, 12:20
Hva betyr de grønne eller blå prokkene jeg har fått av folk i kontrollpanelet mitt her inne? Har jeg sagt noe dumt når jeg får blå?

Photobscura
12-02-11, 12:39
Hva betyr de grønne eller blå prokkene jeg har fått av folk i kontrollpanelet mitt her inne? Har jeg sagt noe dumt når jeg får blå?
Neida. Det betyr bare at den som ahr gitt deg ryktepoeng (som det kalles) ikke har opparbeidet seg nok rykte selv (før man har skrevet nok innlegg og fått nok poeng selv), de gir altså ingen poeng, men de er ikke negative av den grunn.

Se mer her! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384)

Egwene
12-02-11, 14:17
Noen som har litt gode tips mot utrolige kjipe mensensmerter? :p

Furine
12-02-11, 14:30
Varmeflaske på magen, eller eit godt varmt bad brukar å hjelpe meg.

Tunrida
12-02-11, 14:38

Voltaren og paracet sammen.. Det har hjulpet meg bittelitt ihvertfall.

KarMa40
12-02-11, 15:45

Drikke vann/te/farris/whatever til du blir skikkeligveldiginnmari tissetrengt sånn at noe faktisk må flytte på seg nedider. Rinse and repeat.

Vaske opp for hånd, da blir jeg alltid passe lynforbanna.

Bære tunge ting i oppoverbakke, som virker helt bakvendt, men det er så deilig når jeg kommer til toppen og kan stoppe. Prøv trapp.

Hvis du ikke drikker kaffe fra før, så kan det hjelpe å supe i seg den aller sterkeste ristretto som er å oppdrive nord for Roma. Ikke pulverkaffe altså, da kan det være det samme.

Skytespill. Forsiktig yoga strekk. Å få frivillige til å ta i mot deng virker også.

Kryssmedisinering, ev rødvin som også er muskelavslappende.

Pust.

Minnepinna
12-02-11, 15:58
HJÆÆÆÆÆLP!

Jeg skal lage bringebæris, men finner ikke igjen oppskriften her. Og vi får besøk om 1 time...
http://www.clicksmilies.com/s1106/sehrgrosse/large-smiley-037.gif

Kitt
12-02-11, 16:04
Kanskje du finner noe her! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24690&highlight=is+bringeb%E6r)

Minnepinna
12-02-11, 16:08
Kanskje du finner noe her! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24690&highlight=is+bringeb%E6r)

TUUUUUSEN TAKK!!!
http://www.clicksmilies.com/s1106/mittelgrosse/medium-smiley-147.gif

Kitt
12-02-11, 16:10
TUUUUUSEN TAKK!!!
http://www.clicksmilies.com/s1106/mittelgrosse/medium-smiley-147.gif

Bare hyggelig! Kos dere!:)

Minnepinna
12-02-11, 16:45
Å himmel og hav!!! http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/b040.gif

Kitt
12-02-11, 16:57
Å himmel og hav!!! http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/b040.gif
Jeg vet!:D Har reddet meg fra å løpe opp i butikken og stupe opp i smågodthylla noen ganger!;):):p

Photobscura
12-02-11, 17:51
Forsiktig yoga strekk
Veeeeldig forsiktig i tilfelle. Dette sa yogien min til meg, men jeg måtte jo selvfølgelig erfare det selv the hard way; MYE sterkere blødninger når man trener yoga under tyttebæruka. Never again :(.

Jeg holder forøvrig en knapp på varmeflaska. Det hjelper om den har en festlig utforming. Min er en blå fisk!

Furine
12-02-11, 17:54
Jeg holder forøvrig en knapp på varmeflaska. Det hjelper om den har en festlig utforming. Min er en blå fisk!

Heilt enig! Eg hadde ei grøn krokodille tidlegare! Den morkna vekk dessverre.

Egwene
12-02-11, 18:13
Veeeeldig forsiktig i tilfelle. Dette sa yogien min til meg, men jeg måtte jo selvfølgelig erfare det selv the hard way; MYE sterkere blødninger når man trener yoga under tyttebæruka. Never again :(.

Den er rød og har fleecefor utenpå, så den jeg har er superdigg.
Skal bruke den senere i kveld, når jeg skal kose meg med film^^

Minnepinna
12-02-11, 18:20
Jeg vet!:D Har reddet meg fra å løpe opp i butikken og stupe opp i smågodthylla noen ganger!;):):p

Men jeg tror jeg spiste litt mye *burp*... Splenda er vel ikke helt bra i store mengder??? (jeg lagde av en hel pose bringebær...)

Minnepinna
12-02-11, 20:17
Hvordan får jeg linket til min journal i signaturfeltet??? (altså skrevet inn 'min journal')

grotingeling
12-02-11, 20:30
Gå inn i journalen din og kopier web-adressen, gå så til signaturen og skriv teksten du vil skal vises (f.eks. Min journal), merk teksten og trykk på Ctrl-knappen og bokstaven K samtidig, lim inn web-adressen i pop-up boksen og klikk på OK.
Når du så lagrer signaturen vil du kunne klikke på teksten og få opp journalen din.

Kitt
12-02-11, 20:35
Trenger ikke bruke Ctrl og K en gang. Du kan bare bruke http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif- tegnet som ligger over alle svar- boksene!
Super måte å lage hyperlink på!:)

grotingeling
12-02-11, 20:42
Vanens makt Kitt.... :D

alexsandra
12-02-11, 20:46
jeg lurer på hvor lenge jeg kan ha suppa i kjøleskapet før den uspislig. lagde i kveld. tenkte jeg skulle bare varme opp litt og litt.
hakke pæiling

Kitt
12-02-11, 20:48
Vanens makt Kitt.... :D
Ante ikke at man kunne bruke Ctrl K, jeg:p. Men er en racer til å lage hyperlinker med http://forum.lavkarbo.no/images/editor/createlink.gif!
Gjett om jeg var stolt da jeg lærte det! Her inne seff!:love:

Minnepinna
12-02-11, 20:53
1000takk grotingeling og Kitt! http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/k020.gif

Minnepinna
12-02-11, 21:25
Er sukrin bedre enn splenda, sånn karbomessig???

langaard
12-02-11, 21:27
jeg lurer på hvor lenge jeg kan ha suppa i kjøleskapet før den uspislig. lagde i kveld. tenkte jeg skulle bare varme opp litt og litt.
hakke pæiling
Hva slags suppe er det snakk om?:)

alexsandra
12-02-11, 21:36
Hva slags suppe er det snakk om?:)
hjemmelaget kylling suppe

langaard
12-02-11, 21:43
Da ville jeg nok frosset den ned i porsoner:) Tryggere det:) Men så er jeg ekstremt redd for at maten skal bli bederva da:eek:

Egwene
12-02-11, 21:49
Er det lov med popcorn på lavkarbo?:P
Nå tenker jeg ikke hver dag altså, men av og til i en helg?

Kitt
12-02-11, 21:49

Da ville jeg nok frosset den ned i porsoner:) Tryggere det:) Men så er jeg ekstremt redd for at maten skal bli bederva da:eek:
Og jeg finnes ikke redd for noen ting i den gata og sier at 3 dager går helt fint om den ikke har stått fremme lenge før den havnet i kjøleskapet!
Men å fryse porsjoner er heller ikke dumt! Man kan jo bli litt lei etter 3 dager med samme mat, liksom!:p

Å, kom på at jeg har chilisuppe (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=850) i fryseren!:D

alexsandra
12-02-11, 22:15
takk for svar. dere er bare superduper til og svare:klem:

Supera
12-02-11, 23:30
Er det lov med popcorn på lavkarbo?:P
Nå tenker jeg ikke hver dag altså, men av og til i en helg?
Som Skaldemann sier: ingenting er forbudt, men resultatene kan bli påvirket hvis du spiser ting du ikke burde spise. Popcorn har 50-60g kh per 100g, og det er ikke av snill sort heller. Stivelse. Jeg holder meg unna.

Supera
12-02-11, 23:32
Er sukrin bedre enn splenda, sånn karbomessig???
Jepp. Sukralose er like bra som sukrin, men splenda er sukralose med noe greier for å få rette konsistensen. Og det som sukralosen er blandet med vil vi helst ikke ha.

trønderpija
13-02-11, 09:21
Hva heter kokosolja? Er den extra virgin eller pure?
Den skal ikke være flytende før det er varmt, så det er jo riktig :). Behøver ikke å være dårlig for å være billigere enn f.eks cocosa, men den kan fort være det også.

Det er Pure ja... Pure Coconut Oil... Kjøpt på innvandrer butikken...
Har ikke smakt på den ennå.. Nå er jeg litt skremt fra å smake på det...

Merket på flaska er KTC.... og baksiden av flaska står det 100% pure...

Photobscura
13-02-11, 09:37
Det er Pure ja... Pure Coconut Oil... Kjøpt på innvandrer butikken...
Har ikke smakt på den ennå.. Nå er jeg litt skremt fra å smake på det...

Merket på flaska er KTC.... og baksiden av flaska står det 100% pure...
Man er i utgangspunktet veldig nøye på matvaremerking i Norge, så jeg ville ikke vært så skremt. Det som derimot er viktig er hvordan den er presset, står det noe om det? Står det noe som helt eller delvis hydrolisert/herdet, så ville jeg nok kanskje holdt meg unna. Men nå har det vært oppe til diskusjon flere ganger om akkurat varmebehandling av kokosolje/fett på høye temperaturer egentlig er så skadelig, ettersom den tåler en god del oppvarming.

trønderpija
13-02-11, 10:47
Man er i utgangspunktet veldig nøye på matvaremerking i Norge, så jeg ville ikke vært så skremt. Det som derimot er viktig er hvordan den er presset, står det noe om det? Står det noe som helt eller delvis hydrolisert/herdet, så ville jeg nok kanskje holdt meg unna. Men nå har det vært oppe til diskusjon flere ganger om akkurat varmebehandling av kokosolje/fett på høye temperaturer egentlig er så skadelig, ettersom den tåler en god del oppvarming.

På baksiden av flaska står det på et språk jeg ikke skjønne... :o

Nah! - så at det va en setning på norsk - ren kokos olje står det i det minste... Uansett jeg satser på å kjøpe en annen cococsa istedet :)

Kanskje
13-02-11, 13:18
Jepp. Sukralose er like bra som sukrin, men splenda er sukralose med noe greier for å få rette konsistensen. Og det som sukralosen er blandet med vil vi helst ikke ha.

Jeg blir bare mer og mer forvirret.
Splenda og Natreen står ved siden av hverandre i butikken. Jeg har kjøpt Natreen fordi jeg hørte at Splenda ikke var så godt på smak.

Men nå er altså ikke Splenda og Natreen så bra, om jeg forstår rett?
Bør altså heller bruke Sukrin?

Deanna
13-02-11, 13:20
Hvor får man kjøpt sukrin på en helt vanlig dag? Er det helsekost?

Kanskje
13-02-11, 13:29
Hvis et par bor sammen, og den ene tjener ganske mye mer enn den andre, er det da riktig at de skal dele likt på utgiftene? Slik at den ene sitter igjen med masse penger å bruke på seg selv, dataspill , og slikt, og den andre knapt har penger til en pakke tyggis hele måneden. Er det rettferdig?

Jeg mener at man bør sette av et beløp regnet ut av prosenter av inntekt. At f.eks den som tjener best setter av 3000 til mat, og den andre 1500 eller 2000.

Stor sett så velger man ikke selv å ha en lav inntekt, eller at man er f.eks uføretrygdet. Men man har uansett rett på penger til å kunne gå til lege, få prevensjon, kunne kjøpe en potteplante, eller kansje en brikke til å legge på bordet, eller et skjerf, eller en pakke sokker ........

Hva mener dere?

Nerthus
13-02-11, 13:39
Hvis et par bor sammen, og den ene tjener ganske mye mer enn den andre, er det da riktig at de skal dele likt på utgiftene? Slik at den ene sitter igjen med masse penger å bruke på seg selv, dataspill , og slikt, og den andre knapt har penger til en pakke tyggis hele måneden. Er det rettferdig?

Jeg mener at man bør sette av et beløp regnet ut av prosenter av inntekt. At f.eks den som tjener best setter av 3000 til mat, og den andre 1500 eller 2000.

Stor sett så velger man ikke selv å ha en lav inntekt, eller at man er f.eks uføretrygdet. Men man har uansett rett på penger til å kunne gå til lege, få prevensjon, kunne kjøpe en potteplante, eller kansje en brikke til å legge på bordet, eller et skjerf, eller en pakke sokker ........

Hva mener dere?
Jeg tjener mer enn min sambo - og betaler litt mer på fellesutgifter, og jeg kjøper også mye av maten fra min egen konto :) Nå har jeg i tillegg et bra studielån som trekker mye av lønna mi hver mnd - men det er jo tross alt det som gjør at jeg tjener såpass bra i dag... Jeg gjør ikke noen sak utav dette med unntak av de gangene han klager høylydt på at han har så dårlig råd ;) Det er til info også jeg som er økonomen og regnskapsfører her i huset *ler* (ja han ER litt bortskjemt!)

grotingeling
13-02-11, 13:57
Samme her i gården, den som tjener mest betaler mest - i vårt tilfellet blir det altså meg.
For meg blir dette helt riktig, for det er utopi å tro at en kan dele 50-50 når inntektene er i hver sin ende av skalaen.
Hadde vi ikke vært samboere så måtte han f.eks. ha bodd i en myyyye mindre bolig, og kunne ikke ha reist så mye som vi gjør, gått på konserter osv.
Hvis tanken om å dele 50-50 på utgiftene skal være reelle, betyr det at paret må legge opp livsstilen/forbruket til fellesutgifter i forhold til det den med minst inntekt kan greie på egen hånd x2.
Skal paret ha en livsstil og et forbruk som står mer i stil med inntekten til den som tjener mest, må den som tjener mest sponse partneren med deler av utgiftene.

Photobscura
13-02-11, 13:59
Jeg her nettopp kjøpt meg ny mobil, Sony Ericsson Spiro (walkmanmobil) og kjøpte samtidig minnekort på 4 gb.
Med minnekortet (micro SD) fulgte det med adapter (hvilket jo er kjekt, ettersom det av en eller annen grunn ikke fulgte med noen dataoverføringskabel til mobilen, og blue tooth har jeg ikke på pc-en min), så jeg putta det i pc-en og la inn en haug med musikk, men da jeg satt det i mobilen så påstår den først at det ikke er satt inn noe minnekort, så jeg slår av og på telefonen, og da har minnekortet 0 gigabyte og følgelig ingen filer, og så tar jeg ut minnekortet, setter det i adapteret og inn i pc-en, joda! Der er det hauger og bauger med musikk, så jeg gjør den første opersjonen på ny, og fortsatt tomt minnekort.
Så finner jeg en formateringsfunksjon, og tenker at det må fikse biffen, og følgende beskjed kommer opp på skjermen på telefonen "Formatere minnekort, dette vil slette alt innhold på minnekortet. Fortsette likevel?" NEI for svarte. Så putter jeg minnekortet i pc-en igjen, og kopierer alt jeg har lagt inn av musikk over i en mappe og sletter alt som er på minnekortet, før jeg igjen setter minnekortet tilbake i mobilen og og prøver å formatere det, og hva skjer så? Joda. Først måtte jeg taste inn telefonlåskode, jadda, men et lite googlesøk ga meg svaret, det er en standardkode, og ... FORMATERING MISLYKTES! What the f...?
Så nå er jeg rimelig sur og frustrert. Er det noen som vet hva jeg eventuelt gjør feil?

Deanna
13-02-11, 14:01
Er det noen som vet hva jeg eventuelt gjør feil?

Du kjøpte ikke iPhone.

Photobscura
13-02-11, 14:05
Du kjøpte ikke iPhone.
Takk, det var et skikkelig nyttig svar.

nellie
13-02-11, 14:06
Aldri problemer med iPhone:lol:

Photobscura
13-02-11, 14:07
Ja, men blås nå i iPhone, da. Har jeg noen steder spurt om hjelp til en iPhone? :snurt:

Jabba
13-02-11, 14:11
Lurer på hvorfor så mange sitter på gjerdet når det gjelder å melde seg ut av statskirka? Jeg er ikke kristen og har meldt meg ut.....hvorfor er det egentlig så få som gjør det?

nellie
13-02-11, 14:14
Lurer på hvorfor så mange sitter på gjerdet når det gjelder å melde seg ut av statskirka? Jeg er ikke kristen og har meldt meg ut.....hvorfor er det egentlig så få som gjør det?

Det er vel sånn en liten del av livet deres at de ikke engang tenker tanken på å melde seg ut, fordi at de ikke ser på segselv som medlemmer uansett?

Photobscura
13-02-11, 14:18
Si det, jeg meldte meg ut for over ti år siden, men ble joggu meg meldt inn igjen uten at jeg visste det. Siden det har jeg vært humanetiker (selv om jeg overhodet ikke var det), jeg har vært medlem av PI (støtteforening for Hausmania), og nå har jeg endelig tatt et hundre prosent bevisst valg og meldt meg inn i Holistisk forbund.
Synes det er noe flere burde tenke på, å melde seg ut av statskirka dersom de faktisk ikke tror på Gud.

Jabba
13-02-11, 14:32
Synes det er noe flere burde tenke på, å melde seg ut av statskirka dersom de faktisk ikke tror på Gud.

Enig! Ikke minst bare for å få et mer realistisk tall på de som faktisk ikke er kristne her i landet....

En liten avsporing....
En vi er tante / onkel til ville i utgangspunktet konfirmere seg borgerlig (i regi av human-etisk forbund), men fikk ikke lov av foreldre / besteforeldre. Det måtte bli i kirka eller ikke konfirmasjon i det hele tatt.....
Kjenner jeg blir så forbanna på slikt piss!!! Snakk om å bli pressa til å ta et valg i en bestemt retning da.....
Egentlig tror jeg ikke å la være å konfirmere seg heller var et valg.....det var jo i kirka man konfirmerer seg i den familien og å konfirmere seg - det måtta man jo!!!

I min tale til min konfirmant to år senere (borgelig konfirmasjon) måtte jeg bare få inn et stikk og roste ham for et voksent og modig valg - og sa at det er ikke alle som har mot til å gå mot strømmen (les: familien)...:D

langaard
13-02-11, 14:36
Det er ikke enkelt og skulle ta et sånt valg i 14-15års alder:nei:

Kanutten
13-02-11, 14:38
Min eldste er døpt... Han konfirmerte seg borgerlig. Min yngste er IKKE døpt, han vil konfirmere seg i kirka. Og sambo og jeg håper på å få gifte oss i den katolske kirken.. :rolleyes:

langaard
13-02-11, 14:41
Min eldste er døpt... Han konfirmerte seg borgerlig. Min yngste er IKKE døpt, han vil konfirmere seg i kirka. Og sambo og jeg håper på å få gifte oss i den katolske kirken.. :rolleyes:
Væsågod bli gæærn:_ohmy::lol:

LineJM
13-02-11, 14:42
Jeg har en venninne med 5 barn, av de tre som er konfirmert har det vært annenhver kirke og borgerlig....

PS. Photo kanskje du trenger en datakabel? kanskje telefonen ikke tror på noe som ikke legges direkte inn mens kortet er i telefonen :confused: Ren gjetning altså. :o

Minnepinna
13-02-11, 16:25
Splenda og Natreen står ved siden av hverandre i butikken. Jeg har kjøpt Natreen fordi jeg hørte at Splenda ikke var så godt på smak.

Splenda er kjempegod på smak - etter mine smaksløker ihvertfall. Men da skal jeg kjøpe sukrin neste gang, man vil jo ikke ha i seg unødvendige karber.

Er det slik at sukkeralkoholer ikke omdannes til sukker i kroppen? Gjør sukralose (splenda) det?

Hilsen fersk ... http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p020.gif

Supera
13-02-11, 17:29

De er ikke sååå ille, men karbohydratmessig er sukrin bedre. Og det var karbohydratmessig som ble spurt om. Men jeg synes splenda smaker mye bedre enn natreen.

Kanutten
13-02-11, 17:31
De er ikke sååå ille, men karbohydratmessig er sukrin bedre. Og det var karbohydratmessig som ble spurt om. Men jeg synes splenda smaker mye bedre enn natreen.

:ja: Men karbmessig så er jo ikke splenda så ille likavel. 100 gram sukker tilsvarer jo bare 10 gram splendakarber.

Supera
13-02-11, 17:40
Hvor får man kjøpt sukrin på en helt vanlig dag? Er det helsekost?
:ja: Jepp.
Er det slik at sukkeralkoholer ikke omdannes til sukker i kroppen? Gjør sukralose (splenda) det?
Sannhet med modifikasjoner. Les denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464). Det er slettes ikke alle sukkeralkoholer som skal trekkes fra.

Sukralose omdannes ikke til sukker, men splenda gjør på grunn av bindemiddelet i splenda'en.
Du kjøpte ikke iPhone.
Aldri problemer med iPhone:lol:
Nåja, spør noen av kollegaene mine som stadig banner over den hersens itelefonen deres. :geip: Jeg hater den onde fruktbedriften og hadde ikke brukt noen av deres produkter om jeg fikk det gratis. Møkkafirma som mener at man leaser utstyret som man har kjøpt. De har ingenting med hva man bruker utstyret til når det er kjøpt og betalt for. Vil man bruke det til porno, så skal man søren meg få lov til det.

Deanna
13-02-11, 17:44
Takk, det var et skikkelig nyttig svar.
Enkelt, kort og rett på problemet ditt. :p

Kanutten
13-02-11, 17:50
Jeg her nettopp kjøpt meg ny mobil, Sony Ericsson Spiro (walkmanmobil) og kjøpte samtidig minnekort på 4 gb.
Med minnekortet (micro SD) fulgte det med adapter (hvilket jo er kjekt, ettersom det av en eller annen grunn ikke fulgte med noen dataoverføringskabel til mobilen, og blue tooth har jeg ikke på pc-en min), så jeg putta det i pc-en og la inn en haug med musikk, men da jeg satt det i mobilen så påstår den først at det ikke er satt inn noe minnekort, så jeg slår av og på telefonen, og da har minnekortet 0 gigabyte og følgelig ingen filer, og så tar jeg ut minnekortet, setter det i adapteret og inn i pc-en, joda! Der er det hauger og bauger med musikk, så jeg gjør den første opersjonen på ny, og fortsatt tomt minnekort.
Så finner jeg en formateringsfunksjon, og tenker at det må fikse biffen, og følgende beskjed kommer opp på skjermen på telefonen "Formatere minnekort, dette vil slette alt innhold på minnekortet. Fortsette likevel?" NEI for svarte. Så putter jeg minnekortet i pc-en igjen, og kopierer alt jeg har lagt inn av musikk over i en mappe og sletter alt som er på minnekortet, før jeg igjen setter minnekortet tilbake i mobilen og og prøver å formatere det, og hva skjer så? Joda. Først måtte jeg taste inn telefonlåskode, jadda, men et lite googlesøk ga meg svaret, det er en standardkode, og ... FORMATERING MISLYKTES! What the f...?
Så nå er jeg rimelig sur og frustrert. Er det noen som vet hva jeg eventuelt gjør feil?

Kanskje det er krav til hva slags filer du legger inn?
Jeg husker jeg ble mye plaget fordi fileex. på bildefilene ikke var "rett" i forhold til det mobilen ville ha.

Photobscura
13-02-11, 17:53
Enkelt, kort og rett på problemet ditt. :p
Jeg føyer meg nok i rekken av anti apple-folket, dessuten vil jeg aldri i livet ha en touch screen, jeg som spiser nakkekoteletter med fingrene :geip:.
Men det er uansett ikke et valg en gang. Jeg har verken lyst på eller råd til en iPhone.

Kanutten; Det er jo selvfølgelig snakk om mp3-filer på en mp3-spiller (walkmantelefon, vettu) ;). Dessuten er det ikke dét som er problemet. Problemet er at telefonen min mener at minnekortet mitt på 4 gb har 0 gb.

Kanutten
13-02-11, 17:55
Leser på nettet at det er mange som har det problemet du beskriver..

HER (http://www.mobilfunk-faq.info/no/sony-ericsson/53116-spiro-problemer-med-minnekortet-for-w100i-debranding-og-programvareoppdatering.html) blant annet. Jeg hadde en SE w995 og jeg brukte andre lydfiler enn mp3, derfor tenkte jeg at du kanskje prøvde den typen jeg brukte.

Supera
13-02-11, 17:55
Takk for påminnelsen. Jeg var innom for 12 år siden for å gjøre det da jeg var 15, og fikk beskjed om at jeg var ikke døpt i den kirka så jeg måtte sende dem dåpsattesten. WTF? Burde man ikke heller levere dåpsattest for å melde seg inn? Og så har det ikke blitt til at jeg har meldt meg ut. Synd at jeg har støttet det tullet der i 12 år unødvendig på grunn av deres tull. Jeg burde kreve å få utbetalt den støtten de har fått på grunn av meg. :geip: Hm, kanskje jeg skal ta meg en tur i morgen og kreve å bli meldt ut. Jeg har egentlig ikke lyst til å være så bitch, fordi jeg kjenner dem... Jeg er venner med noen av barna deres... Forresten, det har vel kommet en ny prest nå. Han kan jeg kjefte på! :geip:

Men så har jeg ett spørsmål. Er det ikke slik at man må melde seg inn i noe annet for at kirka ikke skal få økonomisk støtte for meg? Hva er dere meldt inn i?
Enig! Ikke minst bare for å få et mer realistisk tall på de som faktisk ikke er kristne her i landet....

En liten avsporing....
En vi er tante / onkel til ville i utgangspunktet konfirmere seg borgerlig (i regi av human-etisk forbund), men fikk ikke lov av foreldre / besteforeldre. Det måtte bli i kirka eller ikke konfirmasjon i det hele tatt.....
Kjenner jeg blir så forbanna på slikt piss!!! Snakk om å bli pressa til å ta et valg i en bestemt retning da.....
Egentlig tror jeg ikke å la være å konfirmere seg heller var et valg.....det var jo i kirka man konfirmerer seg i den familien og å konfirmere seg - det måtta man jo!!!
Slik var det her i heimen også. Jeg var slettes ikke kristen og ville derfor ikke konfirmeres i kirka. Men jeg fikk ikke lov av foreldrene mine til å konfirmere meg borgerlig fordi da måtte jeg til 4-5 mil til Flekkefjord eller Egersund. Og de gadd ikke å kjøre meg på noe slikt tull. :rulleøyne

Jeg sa bestemt, at nei, da konfirmerer jeg meg ikke i det hele tatt. Jeg ville tro at de støttet at jeg hadde mine prinsipper og synes at det ble veldig feil å stå foran en forsamling og lyve og "bekrefte" en tro jeg ikke hadde. Men nei. Det var visst en skam hvis jeg ikke konfirmerte meg i kirka. :rulleøyne En uke før konfirmasjonsundervisningen startet, så fikk foreldrene mine hetta og tilbød meg en del ekstra penger for at jeg ikke skulle "bringe skam over familien". :lol: Jeg var så lei av maset, at jeg sa OK. Men jeg var ingen god konfirmasjonselev. :geip: Jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe kødd i kirka. Jeg var for sjenert. Nå hadde jeg gjort masse kødd, hehe. Jeg er utrolig barnslig når det kommer til slike ting og mangler totalt respekt for kirka. For å si det sånn, jeg hørte på mp3-spiller under begravelsen til Farmora mi i fjor, og det var bare såvidt at jeg satte mine ben i kirka.

Jeg vil nå si det er mindre tull å lære om prevensjon og slikt enn noen eventyr om en mann som noen påstår at levde for noen tusen år siden og var sønn av gud. Og mindre hyklerisk å konfirmere seg borgerlig hvis man faktisk ikke er kristen. Hvorfor bli tvunget til en tro?!? Vi er vel bedre enn som så?

alexsandra
13-02-11, 18:11
dette høres litt på tryne ut. jeg er ikke kristen. for noen år tilbake var jeg ganske så langt nede en krise. så fikk jeg for meg at jeg skulle prate med en prest,er ikke helt sikker på hvofor. etter samtalen følte jeg meg rolig og avslappet.( og det var ikke noe relgiøst prat.)

Deanna
13-02-11, 18:13
Hvilket program bruker du til å overføre filene med, Photo? Hvis du ikke bruker det som følger med, så kan jo det lage trøbbel? :Prøver oppriktig å være hjelpsom:

iTunes suger altså, så jeg skal ikke fronte den løsningen her. :p

Kanutten
13-02-11, 18:14
Jeg er utrolig barnslig når det kommer til slike ting og mangler totalt respekt for kirka. For å si det sånn, jeg hørte på mp3-spiller under begravelsen til Farmora mi i fjor

Synes heller det vitner om lite respekt for farmora di...

nellie
13-02-11, 18:15
Nåja, spør noen av kollegaene mine som stadig banner over den hersens itelefonen deres. :geip: Jeg hater den onde fruktbedriften og hadde ikke brukt noen av deres produkter om jeg fikk det gratis. Møkkafirma som mener at man leaser utstyret som man har kjøpt. De har ingenting med hva man bruker utstyret til når det er kjøpt og betalt for. Vil man bruke det til porno, så skal man søren meg få lov til det.

I was being ironic;) Ser folk hele tiden klager over at de har mistet alle kontaktene og om ting som ikke funker som de skal. Kjenner en heeel haug som har fått ny iPhone pga diverse problemer..

Supera
13-02-11, 18:22
Synes heller det vitner om lite respekt for farmora di...
Neh, hun var jo død. Det måtte i så fall være "lite respekt for resten av familien som lever", men jeg hørte jo ikke så høyt at andre hørte det. Så lenge jeg ikke plager noen, så har ingen noe med det. Jeg hørte på da onkelen min hadde minnetale, og så puttet jeg i proppene igjen da presten snakket. Presten kjente ikke Farmor, så det kristne vissvasset der hadde jeg ingen behov for å lide meg gjennom.

Supera
13-02-11, 18:22
I was being ironic;) Ser folk hele tiden klager over at de har mistet alle kontaktene og om ting som ikke funker som de skal. Kjenner en heeel haug som har fått ny iPhone pga diverse problemer..
Aha, hehe. Ikke alltid så lett å lese ironi på nettet.

Kanutten
13-02-11, 18:24
Neh, hun var jo død. Det måtte i så fall være "lite respekt for resten av familien som lever", men jeg hørte jo ikke så høyt at andre hørte det. Så lenge jeg ikke plager noen, så har ingen noe med det. Jeg hørte på da onkelen min hadde minnetale, og så puttet jeg i proppene igjen da presten snakket. Presten kjente ikke Farmor, så det kristne vissvasset der hadde jeg ingen behov for å lide meg gjennom.

Hadde du gjort akkurat det samme hvis farmor hadde blitt begravet på humanetisk vis??

Supera
13-02-11, 18:28
Hadde du gjort akkurat det samme hvis farmor hadde blitt begravet på humanetisk vis??
Nope, fordi da hadde det kommet litt flere ord jeg var interessert i å høre.

Kanutten
13-02-11, 18:37
Nope, fordi da hadde det kommet litt flere ord jeg var interessert i å høre.

Da er jeg enig i det du selv skrev.. utrolig barnslig.

langaard
13-02-11, 19:20
Takk for påminnelsen. Jeg var innom for 12 år siden for å gjøre det da jeg var 15, og fikk beskjed om at jeg var ikke døpt i den kirka så jeg måtte sende dem dåpsattesten. WTF? Burde man ikke heller levere dåpsattest for å melde seg inn? Og så har det ikke blitt til at jeg har meldt meg ut. Synd at jeg har støttet det tullet der i 12 år unødvendig på grunn av deres tull. Jeg burde kreve å få utbetalt den støtten de har fått på grunn av meg. :geip: Hm, kanskje jeg skal ta meg en tur i morgen og kreve å bli meldt ut. Jeg har egentlig ikke lyst til å være så bitch, fordi jeg kjenner dem... Jeg er venner med noen av barna deres... Forresten, det har vel kommet en ny prest nå. Han kan jeg kjefte på! :geip:

Men så har jeg ett spørsmål. Er det ikke slik at man må melde seg inn i noe annet for at kirka ikke skal få økonomisk støtte for meg? Hva er dere meldt inn i?

Slik var det her i heimen også. Jeg var slettes ikke kristen og ville derfor ikke konfirmeres i kirka. Men jeg fikk ikke lov av foreldrene mine til å konfirmere meg borgerlig fordi da måtte jeg til 4-5 mil til Flekkefjord eller Egersund. Og de gadd ikke å kjøre meg på noe slikt tull. :rulleøyne

Jeg sa bestemt, at nei, da konfirmerer jeg meg ikke i det hele tatt. Jeg ville tro at de støttet at jeg hadde mine prinsipper og synes at det ble veldig feil å stå foran en forsamling og lyve og "bekrefte" en tro jeg ikke hadde. Men nei. Det var visst en skam hvis jeg ikke konfirmerte meg i kirka. :rulleøyne En uke før konfirmasjonsundervisningen startet, så fikk foreldrene mine hetta og tilbød meg en del ekstra penger for at jeg ikke skulle "bringe skam over familien". :lol: Jeg var så lei av maset, at jeg sa OK. Men jeg var ingen god konfirmasjonselev. :geip: Jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe kødd i kirka. Jeg var for sjenert. Nå hadde jeg gjort masse kødd, hehe. Jeg er utrolig barnslig når det kommer til slike ting og mangler totalt respekt for kirka. For å si det sånn, jeg hørte på mp3-spiller under begravelsen til Farmora mi i fjor, og det var bare såvidt at jeg satte mine ben i kirka.

Jeg vil nå si det er mindre tull å lære om prevensjon og slikt enn noen eventyr om en mann som noen påstår at levde for noen tusen år siden og var sønn av gud. Og mindre hyklerisk å konfirmere seg borgerlig hvis man faktisk ikke er kristen. Hvorfor bli tvunget til en tro?!? Vi er vel bedre enn som så?
Jeg tror på gjensidig respekt uansett tro:)

Kanutten
13-02-11, 19:21
Jeg tror på gjensidig respekt uansett tro:)

:ja: Helt enig!!

Photobscura
13-02-11, 20:31
Hvilket program bruker du til å overføre filene med, Photo? Hvis du ikke bruker det som følger med, så kan jo det lage trøbbel? :Prøver oppriktig å være hjelpsom:

iTunes suger altså, så jeg skal ikke fronte den løsningen her. :p
Har ikke brukt noe program, og det følger ikke med noe heller. Jeg putta i kortet, driveren innstallerer, åpner opp mappa på kortet fra pc-en, og drar mapper fra Min Musikk-mappa mi inn. That's it :o. Akkurat som jeg gjorde med den gamle SE walkman-mobilen min, men med den fulgte det med dataoverføringskabel.
Uansett, det er fortsatt ikke DET som er problemet. Problemet er som sagt at selve telefonen ikke klarer å skjønne at det er et minnekort med 4 gb i den, når jeg ser på minnekortstatus står det at det er 0 gb på minnekortet, og 0 gb ledig.

Deanna
13-02-11, 20:35
Det kunne jo telefonen funnet på å fortelle deg hvis minnekortet var formatert med et program den ikke kjente til. Du hadde prøvd å formatere kortet med telefonen? Og det feilet?

Photobscura
13-02-11, 20:36
Det kunne jo telefonen funnet på å fortelle deg hvis minnekortet var formatert med et program den ikke kjente til. Du hadde prøvd å formatere kortet med telefonen? Og det feilet?
Ja, får bare opp at formatering mislykkes når jeg prøver meg på det.

Kanutten
13-02-11, 20:38
Ja, får bare opp at formatering mislykkes når jeg prøver meg på det.

Photo.. Har du ikke søkt på nettet og sett at maaaange har slitt med det samme?? Mange har løst problemet når de fikk koblet seg opp med kabel.. Vær tålmodig, i morgen får du tak i kabel. :ja:

Photobscura
13-02-11, 20:41
Photo.. Har du ikke søkt på nettet og sett at maaaange har slitt med det samme?? Mange har løst problemet når de fikk koblet seg opp med kabel.. Vær tålmodig, i morgen får du tak i kabel. :ja:
Jeg så den linken, men den var oversatt til et underlig norsk, men jeg leste alt, men jeg fikk ikke noe ut av det :o. Har du noen linker som beskriver et identisk problem som mitt? Jeg søkte også litt men fant ikke.
Den kabelen koster 250 kr! Jeg skulle på CO og kjøpe en for jeg trodde det var en standardkabel som kostet åtti kr, så det var i hvert fall ikke aktuelt. Snikene!
250 kr er nesten en ukes matbudsjett for meg, så om jeg kjøper en kabel (som i prinsippet burde være overflødig) og det ikke løser problemene mine, da blir jeg temmelig sur på meg selv. Det burde jo finnes en annen måte å få telefonen til å klare å lese kortet mitt på! :(

Kanutten
13-02-11, 20:44
Jeg så den linken, men den var oversatt til et underlig norsk, men jeg leste alt, men jeg fikk ikke noe ut av det :o. Har du noen linker som beskriver et identisk problem som mitt? Jeg søkte også litt men fant ikke.
Den kabelen koster 250 kr! Jeg skulle på CO og kjøpe en for jeg trodde det var en standardkabel som kostet åtti kr, så det var i hvert fall ikke aktuelt. Snikene!
250 kr er nesten en ukes matbudsjett for meg, så om jeg kjøper en kabel (som i prinsippet burde være overflødig) og det ikke løser problemene mine, da blir jeg temmelig sur på meg selv. Det burde jo finnes en annen måte å få telefonen til å klare å lese kortet mitt på! :(

Du skulle bodd nærmere... Jeg har ørtogfjørti slike kabler hjemme.. Vi kjøper nemlig 4-5 nye mobiler hvert år her i heimen.. Siste tilskuddet er samsung galaxy..

Svima
13-02-11, 20:46

Fantastisk.
Dette har noe med respekt å gjøre. Var din farmor i statskirken? Om hun var det burde du vist henne respekt ved og kunne oppføre deg de ca 30 min. dette tar.
Jeg er selv humanetiker og har vært det i mange år, jeg forventer respekt for mitt valg, og da må jeg respektere andre og deres tro. Du kan ikke forvente respekt, uten og gi det.

Kanutten
13-02-11, 20:50
Fantastisk.
Dette har noe med respekt å gjøre. Var din farmor i statskirken? Om hun var det burde du vist henne respekt ved og kunne oppføre deg de ca 30 min. dette tar.
Jeg er selv humanetiker og har vært det i mange år, jeg forventer respekt for mitt valg, og da må jeg respektere andre og deres tro. Du kan ikke forvente respekt, uten og gi det.

:ja: Enig!

Jabba
13-02-11, 20:59
Her er link til utmeldingsskjema fra kirken:
http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

Jeg måtte sende inn dette skjema og etter en stund kom en bekreftelse på at jeg var utmeldt i posten...

Nerthus
13-02-11, 21:04

Kjøpte du den i butikk - ta med telefonen OG pcn og be om å få låne en kabel :) Ellers ser jeg på nett på søk at det er ganske mange med samme problem.
Formatering må ofte forsøkes flere ganger - men det regner jeg med du har gjort?

Ellers så HAR jeg kabel også - jeg antar det er en slik mini-usb sak som skal inn i telefonen og en vanlig usb som skal inn i pc? Hvis ikke beskriv den - jeg har også kontoret fullt med div kabler... Bor ikke sååå langt unna - så om nødvendig skal vi nok finne en løsning :)

Deanna
13-02-11, 21:05
Jeg meldte meg ut av kirken da ungene ble født. At de faktisk hadde blitt medlemmer av kirken selv om de ikke var døpt, bare på grunn av at en av foreldrene var medlem ble liksom dråpen.

Kanutten
13-02-11, 21:07
Jeg meldte meg ut av kirken da ungene ble født. At de faktisk hadde blitt medlemmer av kirken selv om de ikke var døpt, bare på grunn av at en av foreldrene var medlem ble liksom dråpen.

Hvorfor det da??

Deanna
13-02-11, 21:10
Hvorfor det da??
Hvorfor hva? Hvorfor jeg meldte meg ut?

Photobscura
13-02-11, 21:10
Kjøpte du den i butikk - ta med telefonen OG pcn og be om å få låne en kabel :) Ellers ser jeg på nett på søk at det er ganske mange med samme problem.
Formatering må ofte forsøkes flere ganger - men det regner jeg med du har gjort?

Ellers så HAR jeg kabel også - jeg antar det er en slik mini-usb sak som skal inn i telefonen og en vanlig usb som skal inn i pc? Hvis ikke beskriv den - jeg har også kontoret fullt med div kabler... Bor ikke sååå langt unna - så om nødvendig skal vi nok finne en løsning :)
Nei, jeg kjøpte den på nettet :o. Prøvde å formatere den sikkert ti ganger, men fikk opp beskjed om at det mislyktes hver gang ... Så merkelig at en kabel skal ha noe å si for at telefonen skal skjønne at det er fire gigabyte og ikke null på kortet! Hmm ... Ja, det er en mini usb (av den aller minste og flateste typen). Det var visst kun orignal SE-kabel som var brukandes, i følge hun dama på Clas O.
Tror jeg uansett skal sende en mail til SE Norge. SÅ irriterende!

Kanutten
13-02-11, 21:11
At de faktisk hadde blitt medlemmer av kirken selv om de ikke var døpt, bare på grunn av at en av foreldrene var medlem ble liksom dråpen.

Dette.

Deanna
13-02-11, 21:12
Dette.
Dersom en av foreldrene er medlem av statskirken, så er barna det også, selv om de ikke er døpt. Det gjelder til en viss alder som jeg ikke husker i farten. :)

Photobscura
13-02-11, 21:12
Synes du det er så rart da, Kanutten? Jeg ble veldig overraska selv, at Kirken faktisk melder inn folk automatisk selv om de ikke er døpt! Det er jo helt tåpelig.

Deanna
13-02-11, 21:14
http://kirken.no/?event=doLink&famID=3171

Kanutten
13-02-11, 21:16
Synes du det er så rart da, Kanutten? Jeg ble veldig overraska selv, at Kirken faktisk melder inn folk automatisk selv om de ikke er døpt! Det er jo helt tåpelig.

Unga mine er jo meldt inn i banken jeg tilhørte uten at jeg har bedt om det?

Kirken er vel ikke noe bedre enn mange politiske partier.. Opererer med falske medlemstall og lister bare for å få mest mulig tilskudd.

Photobscura
13-02-11, 21:17
Mener du virkelig at det er en reell sammenligning? :o

Deanna
13-02-11, 21:17

Kirken er vel ikke noe bedre enn mange politiske partier.. Opererer med falske medlemstall og lister bare for å få mest mulig tilskudd.
Jeg hadde ikke syntes det var greit heller.

langaard
13-02-11, 21:18

:lol::lol:

Kanutten
13-02-11, 21:20
Mener du virkelig at det er en reell sammenligning? :o

Jeg har jobbet lenge nok med data til å vite at noen ganger så henger systemet seg opp i relasjoner. Så hvis EN var medlem av kirka, så kanskje systemet lagt opp slik at poden skulle følge. Minstepoden min er ikke døpt, men vi får stadig vekk brev fra frikirka. Så at det er noe datamessig som er årsaken er jeg hellig (hehe) overbevist om. Akkurat på samme måte som at JEG får brev fra human etisk forbund om å betale årsagvift for meg selv fordi at poden er borgerlig konfirmert.

Nerthus
13-02-11, 21:22
Nei, jeg kjøpte den på nettet :o. Prøvde å formatere den sikkert ti ganger, men fikk opp beskjed om at det mislyktes hver gang ... Så merkelig at en kabel skal ha noe å si for at telefonen skal skjønne at det er fire gigabyte og ikke null på kortet! Hmm ... Ja, det er en mini usb (av den aller minste og flateste typen). Det var visst kun orignal SE-kabel som var brukandes, i følge hun dama på Clas O.
Tror jeg uansett skal sende en mail til SE Norge. SÅ irriterende!

Kjempeirriterende!!!
Jeg tror ikke at kabel vil hjelpe i dette tilfellet - kanskje du har noen som har en SE-mobil hvor du kan prøve å formattere minnekortet i? Hvis dette ikke går ville jeg ha reklamert på minnekortet og gått tilbake til start :)

langaard
13-02-11, 21:27
Har jeg glemt noe sier jeg ofte så:
Jeg har for mye å tenke på,
Men sannheten er vel heller det,
at jeg har nok for lite å tenke med.

Det sies at hjernen sløves med alder,
så allerede nå blir det stadig rabalder
Det er lett å glemme det som en lover,
og hukommelsen tar ofte fri og sover.

Hjernen er som en datamaskin,
men jeg får ikke nye deler til min.
Jeg har til og med kontaktet NATO,
Men de sier: ”Modellen er gått ut på dato!”

Hjernen er ikke hva den engang var,
til å innrømme det er jeg veldig snar.
For da behøver ikke de andre vite;
Den var dårlig før og har forandret seg lite!
:eek:

Photobscura
13-02-11, 21:29
Kjempeirriterende!!!
Jeg tror ikke at kabel vil hjelpe i dette tilfellet - kanskje du har noen som har en SE-mobil hvor du kan prøve å formattere minnekortet i? Hvis dette ikke går ville jeg ha reklamert på minnekortet og gått tilbake til start :)
Minnekortet funker nok, for det er jo ikke noe problem når jeg setter det i adapteret og putter det i datamaskinen, som har en egen minnekortslot.

Kanutten
13-02-11, 21:31

Det sies at hjernen sløves med alder,
så allerede nå blir det stadig rabalder
Det er lett å glemme det som en lover,
og hukommelsen tar ofte fri og sover.

Hjernen er som en datamaskin,
men jeg får ikke nye deler til min.
Jeg har til og med kontaktet NATO,
Men de sier: ”Modellen er gått ut på dato!”

Hjernen er ikke hva den engang var,
til å innrømme det er jeg veldig snar.
For da behøver ikke de andre vite;
Den var dårlig før og har forandret seg lite!
:eek:

:lol:

Minnepinna
13-02-11, 21:42
(...)

http://www.cosgan.de/images/midi/frech/k025.gif

Kan jeg stjele???

.

langaard
13-02-11, 21:46
http://www.cosgan.de/images/midi/frech/k025.gif

Kan jeg stjele???

.
Værsågod:D

Minnepinna
13-02-11, 22:27
Apropos religion:

http://www.youtube.com/watch?v=2BCipg71LbI

http://www.youtube.com/watch?v=5v1SkpUqYj0

Må ses i den rekkefølgen...
http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c016.gif

.

Supera
14-02-11, 09:36
Apropos religion:

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c016.gif

Har ikke tid til å se videoene dine akkurat nå, men dokumentaren Zeitgeist er en øyeåpner. Se den på nettet (http://vimeo.com/13726978).

Her er link til utmeldingsskjema fra kirken:
http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

Jeg måtte sende inn dette skjema og etter en stund kom en bekreftelse på at jeg var utmeldt i posten...
Men kan noen forklare meg denne:
"Dersom vedkommende ikke er registrert i medlemsregisteret, er det nødvendig at vedkommende dokumenterer medlemskapet med dåps- eller innmeldingsattest."

Hvis man ikke står oppført som medlem, så bør jo det bety at man ikke er medlem? WTF? Mistenker at det fortsatt gjelder meg siden jeg ble døpt i en annen kirke og flyttet hit senere.

TrineG
14-02-11, 11:55
Til dere som har leirgryte :D Blir den mye brukt ?,eller står den bare å støver ned. Jeg vurderer å kjøpe meg en:)

Kitt
14-02-11, 11:57
Til dere som har leirgryte :D Blir den mye brukt ?,eller står den bare å støver ned. Jeg vurderer å kjøpe meg en:)
Går veldig i perioder her i huset! Får litt dilla og lager alt i den noen uker, så kan det gå måneder til neste gang!:p
Har du sett römertopf- tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31475&highlight=r%F6mertopf)?

TrineG
14-02-11, 13:05
Går veldig i perioder her i huset! Får litt dilla og lager alt i den noen uker, så kan det gå måneder til neste gang!:p
Har du sett römertopf- tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31475&highlight=r%F6mertopf)?

Ja,jeg så den, og fikk lyst på, hihi. Er akkurat sånn som du sier jeg ser det for meg også. Men kjekt å ha . Tror jeg skal kjøpe meg en :D

Kitt
14-02-11, 13:18
Ja,jeg så den, og fikk lyst på, hihi. Er akkurat sånn som du sier jeg ser det for meg også. Men kjekt å ha . Tror jeg skal kjøpe meg en :D
Ikke så dyrt på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=leirgryte) feks!:)

TrineG
14-02-11, 13:23
Ikke så dyrt på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=leirgryte) feks!:)

Ja,det var den jeg tenkte på ! så den er stor nok ? Fant ikke noen andre heller når jeg søkte på nettet, eller fant en på Ikea, men det blir for langt unna meg :) Spørs om jeg må kjøpe meg en og teste i helga. Spennende :D

langaard
14-02-11, 13:24
Lurer på om jeg må ha 2stk, en til fisk og en til kjøtt? Setter det seg ikke smak i :confused:

Kitt
14-02-11, 13:26
Lurer på om jeg må ha 2stk, en til fisk og en til kjøtt? Setter det seg ikke smak i :confused:
Har aldri laget fisk oppi, men mye annet og har aldri opplevd det! De er glasserte inne, så det er ikke mye som setter seg fast!:)

Kitt
14-02-11, 13:27
Ja,det var den jeg tenkte på ! så den er stor nok ? Fant ikke noen andre heller når jeg søkte på nettet, eller fant en på Ikea, men det blir for langt unna meg :) Spørs om jeg må kjøpe meg en og teste i helga. Spennende :D
Husk at første gangen skal den helst ligge i vann over natten! Synd å stå der og så oppdage at du ikke får laget noe før i morgen!:p

langaard
14-02-11, 13:28
Har aldri laget fisk oppi, men mye annet og har aldri opplevd det! De er glasserte inne, så det er ikke mye som setter seg fast!:)
Ok:) Jeg tenkte nok på leirgryte:)

Supera
14-02-11, 13:32
Jeg fikk en femliters leirgryte til jul som de fant på Jernia av merket Römertopf, altså den originale. Den er bedre enn den jeg hadde fra før, fordi bunnen inni var helt flat og ikke opphøyd i midten (lettere å rengjøre). Og mer glasert.
Jeg ville hatt en egen en til fisk hvis jeg skulle lagd fisk altså... Römertopf har egne leirgryter for fisk.

Kitt
14-02-11, 13:35
Ok:) Jeg tenkte nok på leirgryte:)
ØØØØØ, ja??? Jeg også!

langaard
14-02-11, 13:37
ØØØØØ, ja??? Jeg også!
:) Den som ikke glasert inni:)

Kitt
14-02-11, 13:37
Jeg fikk en femliters leirgryte til jul som de fant på Jernia av merket Römertopf, altså den originale. Den er bedre enn den jeg hadde fra før, fordi bunnen inni var helt flat og ikke opphøyd i midten (lettere å rengjøre). Og mer glasert. Men jeg ville hatt en egen en til fisk hvis jeg skulle lagd fisk altså... Römertopf har egne leirgryter for fisk.
Tenkte på Jernia, men fant ikke noe på nettsidene deres!:confused:
Jeg har en "ekte" og en mindre som ikke er det. Faktisk er de helt like, bortsett fra fasongen på lokket!:p

Kitt
14-02-11, 13:39
:) Den som ikke glasert inni:)
Trodde alle var det! Har til dags dato ikke sett noen som ikke er det!:p

Furine
14-02-11, 13:40
Trodde alle var det! Har til dags dato ikke sett noen som ikke er det!:p

Neeei.. Trur ikkje alle er det. Meiner å seie at den mamma har, original römertopf, ikkje er glasert. Ei stund sidan eg har sett den no.

Kitt
14-02-11, 13:41
Neeei.. Trur ikkje alle er det. Meiner å seie at den mamma har, original römertopf, ikkje er glasert. Ei stund sidan eg har sett den no.
Min er orginal og glasert som bare det. Mammas og venninnene mine sine også!:)

Men det er mulig det har med alder å gjøre, selv om min er over 20 år gammel!

Furine
14-02-11, 13:49
Min er orginal og glasert som bare det. Mammas og venninnene mine sine også!:)

Men det er mulig det har med alder å gjøre, selv om min er over 20 år gammel!

Min feil, den nye ho har er glasert, den gamle ikkje. Den gamle avgjekk med døden for nesten 10 år sidan, då var den sikkert nærare 20 år gamal. Loket sprakk i to der. Botnen er framleis i orden. Ho seier det er SÅ mykje kjekkare å reingjere den nye, pga glaseringa.

TrineG
14-02-11, 14:13
Okei. Da skal jeg sjekke på Jernia også ! Takk for tips :)

Supera
14-02-11, 17:27
Apropos religion:

Tihi, så dem nå. Fiiin!

"Tide goes in, tide goes out. You can't explain that." :lol:

LineJM
14-02-11, 18:24
Ang leirgryter. den jeg kjøpte på clas olson(kan aldri huske hvor de h'ene skal inni det navnet! Grr!) er ikke glasert. den er litt liten har jeg oppdaget hvis man skal ha både grønnsaker og kjøtt i. Men det blir sinnsykt godt da :) Har også sett esker med leirgryter på Jernia her.

Photobscura
14-02-11, 18:27
Tihi, så dem nå. Fiiin!

Den siste var festlig. Den første ga meg egentlig bare følelsen av at ateister kan være like hysterisk fanatiske og respektløse som enkelte religiøse. Why bother, liksom.

vaskeklut
14-02-11, 19:09
Er det kunstig søtstoff i hostesaftene Noskapin og Tussin?

LineJM
14-02-11, 19:46
Felleskatalogen sier at noskapin inneholder xylitol så ja. men den kan man få som tabletter også så da slipper man unna xylitolen.
Tussin:
MIKSTUR, oppløsning 20 mg/ml: 1 ml inneh.: Guaifenesin 20 mg, sorbitol 365 mg, glyserol, ammoniumklorid, makrogolglyserolhydroksystearat, lakrisekstrakt, karmellosenatrium, sitronsyre, kaliumsorbat (E 202), neohesperidindihydrokalkon, simetikonemulsjon, anisolje, sukralose, renset vann.
Sitatet er fra felleskatalogen, jeg har uthevet. :)

Kitt
14-02-11, 19:59
Er det kunstig søtstoff i hostesaftene Noskapin og Tussin?

Felleskatalogen sier at noskapin inneholder xylitol så ja. men den kan man få som tabletter også så da slipper man unna xylitolen.
Og man slipper unna den helt for j....ige smaken!:eek::D:)

vaskeklut
14-02-11, 20:07
Takk, det forklarer all dogåinga.. :o

Kitt: hva, får man den som tabletter? :eek: Her har jeg pint meg igjennom den grusomme smaken og så bare... HVA? Det skal jeg jaggu huske på til neste gang!

Noen som har råd mot sår hals som følge av hosting? Det eneste som hjelper litt er varmt vann med honning i, men det skal en jo helst ikke ha så mye av... Hurra for influensa, dere!

Vettel
14-02-11, 20:08
Hvordan er forholdet mellom ulike søtninger? feks splenda, fruktose (..) og sukrin?
Bruke omtrent samme mengde eller blir det feil?? (Black Sunday skal feks ha 2 dl splenda i seg)

Tenkte handle inn sukrin som de fleste oppskrifter har nemlig.

Med fruktose, som jeg ikke vil ha:
http://www.fedon.no/Weras+konfektruter.9UFRnIWu.ips

Kitt
14-02-11, 20:24
Kitt: hva, får man den som tabletter? :eek: Her har jeg pint meg igjennom den grusomme smaken og så bare... HVA? Det skal jeg jaggu huske på til neste gang!

Noen som har råd mot sår hals som følge av hosting? Det eneste som hjelper litt er varmt vann med honning i, men det skal en jo helst ikke ha så mye av... Hurra for influensa, dere!

Å ja da! Fine, hvite, ikke alt for store tabletter som sammen med Solvipect hostesaft kan sikre en mye bedre nattesøvn i disse influense/forkjølelsestider!

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=625662&type=standard&size=140 + http://www.nycomed.no/NR/rdonlyres/CDAD8328-1EAC-41F9-B543-953C74D41EC2/0/Solvipect_med.jpg

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6enHe6KQxPLYQK2ENzcKB165Z8kQbq NSWGl8zS-Ri_XQLTrkLBA
God bedring!

Sanney
14-02-11, 20:27
jeg fikk cosylan mot tørrhoste da jeg var sjuk... men det er sukker i den. og legen min er meget klar over at jeg har diabetes. men nå trengte jeg ikke bruke den mange dagene heldigvis. smaker pjuk gjør den og :p

Kanutten
14-02-11, 20:32
Cosylan er best... Resten er bare sukkervann som ikke duger til noe.

vaskeklut
14-02-11, 20:34
takk, kitt! jeg skal se om jeg ikke får kjøpt noe sånn i morgen! :)
jeg har tussin, den er jo slimløsende, kan jeg bruke den sammen med noskapin-tablettene i stedet for å kjøpe en ny flaske med solviplect? *blakk student*

Minnepinna
14-02-11, 20:34
Tihi, så dem nå. Fiiin!

Det finnes mange flere på youtube, bare søk på Bill O'Reilly...http://www.cosgan.de/images/midi/frech/c040.gif

.

Sanney
14-02-11, 20:44
Cosylan er best... Resten er bare sukkervann som ikke duger til noe.

cosylan har også en diiger rød trekant på seg... greit at jeg ikke har førerkort :D

TrillTrall
14-02-11, 21:30
Å ja da! Fine, hvite, ikke alt for store tabletter som sammen med Solvipect hostesaft kan sikre en mye bedre nattesøvn i disse influense/forkjølelsestider!

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=625662&type=standard&size=140 + http://www.nycomed.no/NR/rdonlyres/CDAD8328-1EAC-41F9-B543-953C74D41EC2/0/Solvipect_med.jpg

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6enHe6KQxPLYQK2ENzcKB165Z8kQbq NSWGl8zS-Ri_XQLTrkLBA
God bedring!

Jeg får ikke i meg noscapin-tablettene heller, de smaker aldeles forjævlig. Hostesafta er det bare å glemme, jeg fatter ikke at det er mulig å finne på å lage noe som smaker så grusomt! :eek:

Nerthus
14-02-11, 21:35
Cosylan er for meg det eneste som hjelper... de andre uten resept er penger utav vinduet :)

Kitt
14-02-11, 21:58
takk, kitt! jeg skal se om jeg ikke får kjøpt noe sånn i morgen! :)
jeg har tussin, den er jo slimløsende, kan jeg bruke den sammen med noskapin-tablettene i stedet for å kjøpe en ny flaske med solviplect? *blakk student*
Kjenner ikke til den, men det ser ut som om det går ut på det samme, ja! *blakk ikke- student*

Kitt
14-02-11, 21:59
Jeg får ikke i meg noscapin-tablettene heller, de smaker aldeles forjævlig. Hostesafta er det bare å glemme, jeg fatter ikke at det er mulig å finne på å lage noe som smaker så grusomt! :eek:
Tror de liksom at folk slutter å hoste bare fordi det smaker pyton eller???:confused:

Tablettene går i hvert fall mye fortere ned og smaken lar seg lettere kamuflere!:p

hernon
14-02-11, 22:13
Er det noen som vet navnet på det mineralet som finnes bl.a. i poteter og som kan skade nyrene?

vaskeklut
14-02-11, 22:21
Tror de liksom at folk slutter å hoste bare fordi det smaker pyton eller???:confused:

Sannsynligvis :p Takk, forresten! Jaggu greit med folk som har litt peiling!:klem:

Gracella
14-02-11, 22:37
Cosylan er for meg det eneste som hjelper... de andre uten resept er penger utav vinduet :)
Amen!
Skjønner ikke at den er på resept, eller rettere sagt: Irriterer meg grønn på at den er på resept de få gangene jeg trenger den!

(De selger jo smertestillende tabletter i dagligvarehandelen, og der er det VIRKELIG lett å ta en potensiellt dødelig overdose, skjønn det den som kan...!!!)

Photobscura
14-02-11, 22:42
Amen!
Skjønner ikke at den er på resept, eller rettere sagt: Irriterer meg grønn på at den er på resept de få gangene jeg trenger den!

(De selger jo smertestillende tabletter i dagligvarehandelen, og der er det VIRKELIG lett å ta en potensiellt dødelig overdose, skjønn det den som kan...!!!)
Jeg lover deg, det er en god grunn! Den har relativt mye morfin i seg. Jada, jeg har overdosert på cosylan et par ganger (mange års historie med kronisk bronkitt), og lalla rundt som en siklende tulling som bare vil ha mer hostesaft :o.

vaskeklut
14-02-11, 22:51
Photo: hvordan klarer du å få til et matbudsjett på litt over 250,- i uka? *villig til å lære*:rolleyes:

Photobscura
14-02-11, 22:55
Photo: hvordan klarer du å få til et matbudsjett på litt over 250,- i uka? *villig til å lære*:rolleyes:
Handler aldri inn mer enn jeg vet jeg kommer til å bruke opp (mtp grønnsaker f.eks). Kjøper bare kjøtt/kylling/fisk fra First Price og Nordfjord stort sett, spiser ikke noen meieriprodukter (bortsett fra smør), kjøper store brett med gårdsegg og alt av grønnsaker på innvandrerbutikk (Sultan), og spiser ikke noe sukkerfritt godteri, erstatningsprodukter eller noe som helst utenom måltidene, drikker kun vann (og kaffe, da). Litt kjedelig, kanskje, men veldig billig :D.
Matbudsjettet mitt ligger normalt på 300-400 kr i uka. Pluss minus.

Kitt
14-02-11, 23:04
Er det noen som vet navnet på det mineralet som finnes bl.a. i poteter og som kan skade nyrene?
Kalium?

vaskeklut
14-02-11, 23:06
Handler aldri inn mer enn jeg vet jeg kommer til å bruke opp (mtp grønnsaker f.eks). Kjøper bare kjøtt/kylling/fisk fra First Price og Nordfjord stort sett, spiser ikke noen meieriprodukter (bortsett fra smør), kjøper store brett med gårdsegg og alt av grønnsaker på innvandrerbutikk (Sultan), og spiser ikke noe sukkerfritt godteri, erstatningsprodukter eller noe som helst utenom måltidene, drikker kun vann (og kaffe, da). Litt kjedelig, kanskje, men veldig billig :D.
Matbudsjettet mitt ligger normalt på 300-400 kr i uka. Pluss minus.

Notert :D

KarMa40
15-02-11, 07:43
Hostesaft?

Skjær ingefærrot i skiver og ha i en stor kopp med sitronskiver, hell kokende vann over.
De tøffe har pepperkorn oppi. Eller hvitløk *grøss*. Eller honning.

Problemet med morfin i hostesaft er at det er så kjedelig når åndedrettet blir lammet. Litt avhengighet er ikke bekymringsverdig.

Photobscura
15-02-11, 08:03
Hostesaft?

Skjær ingefærrot i skiver og ha i en stor kopp med sitronskiver, hell kokende vann over.
De tøffe har pepperkorn oppi. Eller hvitløk *grøss*. Eller honning.

Problemet med morfin i hostesaft er at det er så kjedelig når åndedrettet blir lammet. Litt avhengighet er ikke bekymringsverdig.
Funker godt på sikt, funker ikke når du henger i taklampa desperat etter en uke uten søvn grunna bronkitthoste som ikke lar deg verken trekke pusten ordentlig eller sove i mer enn femminuttersintervaller ... :o.

Idarull
15-02-11, 08:06
Kan jeg reagere på katt selv om jeg ikke har gjort det før? Bor hos broren min og passer katten. Finner kattehår i senga støtt og nå har jeg prikker på armene og overkroppen. Har klødd litt i ansiktet og men det blir ikke nupper i huden av det. Hva tror dere?

Egwene
15-02-11, 08:16
Kan jeg reagere på katt selv om jeg ikke har gjort det før? Bor hos broren min og passer katten. Finner kattehår i senga støtt og nå har jeg prikker på armene og overkroppen. Har klødd litt i ansiktet og men det blir ikke nupper i huden av det. Hva tror dere?

Ja, det tror jeg.
Lillebroren min fikk i sommer klarert at han er allergisk mot katt, men ingen av oss reagerte når vi hadde katter når vi var mindre.
+ jeg har aldri reagert særlig selv, men etterhvert har jeg blitt katteallergiker jeg også, noe som var synd når jeg var sammen med eksen, for han hadde verdens skjønneste katt. :P

Photobscura
15-02-11, 08:16
Jeg tenkte først på fuglelopper, men det er vel litt tidlig, kanskje? Eller ikke? Katta mi har dratt inn masse lopper særlig på våren som har hoppa over i senga, og så på meg for så bite meg sånn at jeg får sånne prikker. Men de dør fort, da.
Ellers er det enkelte katter som har mer allergener i pelsen enn andre, spesielt de korthåra. Uansett, det er ikke noe digg å sove i kattehår, selv om jeg ikke er allergisk (men jeg var før jeg la om kostholdet), så det kan være en stor fordel å ha sengeteppe når man har en katt som okkuperer senga ens på dagtid.

KarMa40
15-02-11, 08:21
Funker godt på sikt, funker ikke når du henger i taklampa desperat etter en uke uten søvn grunna bronkitthoste som ikke lar deg verken trekke pusten ordentlig eller sove i mer enn femminuttersintervaller ... :o.

Nei! Jeg mente hvorfor det er reseptbelagt! Ingen bryr seg om litt abstinenser.:D Det er kvelning de er bekymret for. Og hva ellers man kunne finne på med morfinpreparater i fritt salg.

Og oss i mellom så kjenner jeg noen flere med umedisinert lavt stoffskifte og rare astmadiagnoser eller uforklarlig hoste som bare aldri går over. Kronisk astma-bronkitt er ikke en diagnose i boka. Men myxødem rundt lungene er... den er bare så gammel at det er flaut... Jeg krysser fingre veldig for deg hos den nye legen.

Photobscura
15-02-11, 08:34
Nei! Jeg mente hvorfor det er reseptbelagt! Ingen bryr seg om litt abstinenser.:D Det er kvelning de er bekymret for. Og hva ellers man kunne finne på med morfinpreparater i fritt salg.

Og oss i mellom så kjenner jeg noen flere med umedisinert lavt stoffskifte og rare astmadiagnoser eller uforklarlig hoste som bare aldri går over. Kronisk astma-bronkitt er ikke en diagnose i boka. Men myxødem rundt lungene er... den er bare så gammel at det er flaut... Jeg krysser fingre veldig for deg hos den nye legen.
Jeg vokste av meg bronkitten! Men det hender sånn hvert jubelår at jeg får et lite anfall, men ikke i to måneder som i yngre år, heller typ en uke. Takk Og Pris!

Om det er meg du mener, så er jeg gjennom (enda) en ny runde med utredning, men ikke med noen ny lege, annet enn en jeg er i kontakt med pr mail :).

alexsandra
15-02-11, 08:45
photo: hvordan går det mobil prosjekte har du fått det til:)?

Photobscura
15-02-11, 08:50
photo: hvordan går det mobil prosjekte har du fått det til:)?
Nope :(. Skikkelig herk! Savner å høre på musikk når jeg trikker eller er ute og går. Gah!
Men jeg har sendt en veeeldig detaljert mail til SE Norge, så får håpe de vet svaret.

Egwene
15-02-11, 09:18
Noen som har erfaring med kokeboken til Skaldeman?
Den som tilhører litt GI-0 ?

Idarull
15-02-11, 12:16
Ja, det tror jeg.
Lillebroren min fikk i sommer klarert at han er allergisk mot katt, men ingen av oss reagerte når vi hadde katter når vi var mindre.
+ jeg har aldri reagert særlig selv, men etterhvert har jeg blitt katteallergiker jeg også, noe som var synd når jeg var sammen med eksen, for han hadde verdens skjønneste katt. :P

Okay. Da er det faktisk mulig med andre ord. Har smurt meg med jojoba.

Jeg tenkte først på fuglelopper, men det er vel litt tidlig, kanskje? Eller ikke? Katta mi har dratt inn masse lopper særlig på våren som har hoppa over i senga, og så på meg for så bite meg sånn at jeg får sånne prikker. Men de dør fort, da.
Ellers er det enkelte katter som har mer allergener i pelsen enn andre, spesielt de korthåra. Uansett, det er ikke noe digg å sove i kattehår, selv om jeg ikke er allergisk (men jeg var før jeg la om kostholdet), så det kan være en stor fordel å ha sengeteppe når man har en katt som okkuperer senga ens på dagtid.

Håper inderlig ikke det er lopper! ÆSJ!! De la på rent sengetøy til meg når jeg kom, men kattehårene sitter overalt i dette huset. Finner hår inni skap og overalt så :p merker det klør og kiler overalt. det skal bli godt å komme hjem i kveld ja! trokke jeg skal ha katt... hvertfall ikke sånn her som har halvlang pels.

Photobscura
15-02-11, 13:31
Kjenner til problemet med kattehår, altså. Men her er det også litt opp til katteier å faktisk børste katta! Om det er utekatt så er som regel problemet mindre, men jeg drar over katta med børsten nå og da, og daglig på våren, for da røyter han som en gal!

Men, tenk på det, er det ikke bedre at det er fuglelopper enn at du er allergisk, da? Om katta er ute, så er det så godt som sikkert at h*n kommer til å få litt lopper i pelsen. Om det er fuglelopper skal jo katta ha slanga seg i senga en stund før de går over i sengetøyet, og det fikses lett med et sengeoverkast ;). Dessuten så lever ikke fuglelopper utenfor pelsen til katta i særlig mer enn en dag eller to.

Egwene
15-02-11, 13:37
Min eks hadde skogskatt, og han var til tider en veldig liten slaskepus x)
Bortskjemt også, siden han fikk ligge i sengen.
HELDIGVIS aldri på min side av sengen, så jeg slapp jo det=P
Børstet ham hver dag og da ble det litt bedre ang. røyting, siden han hadde såpass mye pels.
Sist jeg var og besøkte, så hadde eksen fått ny sofa, og katten egen plass i sofaen med egne tepper, så den ikke ødela sofaen :p

Furine
15-02-11, 13:46
Byggjer ein magemusklar ved å gå trapper? Kjenner eg er støl i øvre del av magen, og kan ikkje sjå nokon annan grunn til det.

Nerthus
15-02-11, 13:49
Byggjer ein magemusklar ved å gå trapper? Kjenner eg er støl i øvre del av magen, og kan ikkje sjå nokon annan grunn til det.

Hvis du ser for deg å gå i trapper-bevegelsen mens du ligger på ryggen så er det vel lett å se at magemuskler er i bruk også ved trappegåing? ;)

Photobscura
15-02-11, 13:51
Jeg har også skogskatt, den er svart, sofaen er svart, jeg kler meg stort sett bare i svart. Praktisk, vettu :D

Furine
15-02-11, 13:58
Hvis du ser for deg å gå i trapper-bevegelsen mens du ligger på ryggen så er det vel lett å se at magemuskler er i bruk også ved trappegåing? ;)

Jau, godt poeng. Blir jo litt når det er snakk om nesten 10 etasjer. Takk! Men har gått trapper i snart eit år, så eg veit ikkje heilt kva det er som gjer at eg NO kjenner det.

alexsandra
15-02-11, 15:28
Jau, godt poeng. Blir jo litt når det er snakk om nesten 10 etasjer. Takk! Men har gått trapper i snart eit år, så eg veit ikkje heilt kva det er som gjer at eg NO kjenner det.
går fortere opp trappen:D

vaskeklut
15-02-11, 15:30
Noen som har erfaring med kokeboken til Skaldeman?
Den som tilhører litt GI-0 ?

Jeg har! Jeg likte den veldig godt, men om du har GI-0 kan du like gjerne bruke den. Det er de samme oppskriftene, minus bilder.

Furine
15-02-11, 15:32
går fortere opp trappen:D

Haha, ja kanskje DET er tingen?! Sjefen min uttrykte her ein dag: "var det deg eg såg i full fart oppover trappa mot 10. etasje?" Så full fart var det vel ikkje akkurat men... :o Men trappene går lettare no. Eg treng eigentleg berre om å gå til 7. men har lagt inn heilt til topps for å gi meg litt meir utfordring.

Idarull
15-02-11, 16:07
Kjenner til problemet med kattehår, altså. Men her er det også litt opp til katteier å faktisk børste katta! Om det er utekatt så er som regel problemet mindre, men jeg drar over katta med børsten nå og da, og daglig på våren, for da røyter han som en gal!

Men, tenk på det, er det ikke bedre at det er fuglelopper enn at du er allergisk, da? Om katta er ute, så er det så godt som sikkert at h*n kommer til å få litt lopper i pelsen. Om det er fuglelopper skal jo katta ha slanga seg i senga en stund før de går over i sengetøyet, og det fikses lett med et sengeoverkast ;). Dessuten så lever ikke fuglelopper utenfor pelsen til katta i særlig mer enn en dag eller to.

Katta er veldig sjelden ute. Den uka jeg var der så var hu ute 3 ganger tror jeg. Gikk ikke lenger enn til verandaen heller så. Går loppene over av seg selv da?

Photobscura
15-02-11, 16:10
Katta er veldig sjelden ute. Den uka jeg var der så var hu ute 3 ganger tror jeg. Gikk ikke lenger enn til verandaen heller så. Går loppene over av seg selv da?
Jeg tror nok det må litt fuglejakt til for at loppene skal gå fra fuglen til katta.

Kanskje
15-02-11, 17:20
Hvilke rettigheter har man når kommunen (eller hvem det nå er) har måket all snøen på fortauet INN i min hage? Hele hagegjerdet er nå dekket, og jeg har tonnevis med snø innenfor.:mad:

Problemet er at jeg har hunder, og nå kan de ikke være ute i hagen lenger, fordi de kan gå over gjerdet. :(

Jeg synes ikke det er holdbart å ha det slik. Det er farlig å slippe de ut, de kan gå rett over og ned i veien og bli påkjørt, eller havne i slåsskamp, eller bli plaget eller stjålet, eller avlivet hvis de løper løse.

jeg har gjerde rundt hele eiendommen og legger stor vekt på å sikre alt slik at de kan være trygge når de er ute. Nå er de ikke trygge lenger. Jeg har problemer med ryggen og har vært avhengig av at de kan løpe og leke i hagen i tillegg til turene våre. Nå kan jeg ikke lenger bruke hagen min til å ha dem ute. De må gå i band i hagen, og de kan ikke løpe og leke når de er i band.

Jeg har veldig lyst til å ringe til kommunen og si fra at jeg ikke vil ha all den snøen inne i hagen min. Nå har det kommet enda mer snø, og hele gjerdet er dekket. Jeg våger ikke slippe hundene løs i hagen lenger. For det er for risikabelt nå som de kan gå over gjerdet.

Hva hadde dere gjort? Denne snøen kan bli liggende flere måneder, og i mellomtiden er ikke hagen min brukende til å la hundene løpe og leke i.

Jeg er veldig frustrert over dette, og ikke så lite sinna !:mad:

Hekken vår er også ødelagt, den ligger flat under masse masse snø...

langaard
15-02-11, 17:31
Jeg ville tatt en telefon til kommunen ja:mad:

Nerthus
15-02-11, 17:35
Hvilke rettigheter har man når kommunen (eller hvem det nå er) har måket all snøen på fortauet INN i min hage? Hele hagegjerdet er nå dekket, og jeg har tonnevis med snø innenfor.:mad:

Problemet er at jeg har hunder, og nå kan de ikke være ute i hagen lenger, fordi de kan gå over gjerdet. :(

Jeg synes ikke det er holdbart å ha det slik. Det er farlig å slippe de ut, de kan gå rett over og ned i veien og bli påkjørt, eller havne i slåsskamp, eller bli plaget eller stjålet, eller avlivet hvis de løper løse.

jeg har gjerde rundt hele eiendommen og legger stor vekt på å sikre alt slik at de kan være trygge når de er ute. Nå er de ikke trygge lenger. Jeg har problemer med ryggen og har vært avhengig av at de kan løpe og leke i hagen i tillegg til turene våre. Nå kan jeg ikke lenger bruke hagen min til å ha dem ute. De må gå i band i hagen, og de kan ikke løpe og leke når de er i band.

Jeg har veldig lyst til å ringe til kommunen og si fra at jeg ikke vil ha all den snøen inne i hagen min. Nå har det kommet enda mer snø, og hele gjerdet er dekket. Jeg våger ikke slippe hundene løs i hagen lenger. For det er for risikabelt nå som de kan gå over gjerdet.

Hva hadde dere gjort? Denne snøen kan bli liggende flere måneder, og i mellomtiden er ikke hagen min brukende til å la hundene løpe og leke i.

Ring og snakk med de - prøve å finn en løsning. Jeg har forsåvidt samme problem - siden det ikke finnes andre steder å legge snøen ligger ALT inne i min hage... i fjor trodde jeg den 3 år gamle tuja hekken skulle krepere - men den tåler visst og ligge bøyd under snøen. De kaster snø helt inn til terrassen vår - MEN det tinte i fjor også... og hekken berga... men hadde jeg hatt hund og behov for å ha de ute der ville jeg også ringt og snakket med de :)

Kanutten
15-02-11, 17:36

Jeg hadde samme problemet et par år tilbake. Løsningen ble at de kom og hentet snøen..

Kanskje
15-02-11, 17:58
Ja jeg håper de kan det, for slik det er nå kan ikke hagen brukes på flere uker :mad: Er rett og slett litt sinna. de kunne fint ha samlet snøen andre steder, og så tatt det bort når de har kommet med lastebil og fjernet snø før.

edit skrivefeil

Egwene
15-02-11, 17:59
Jeg har! Jeg likte den veldig godt, men om du har GI-0 kan du like gjerne bruke den. Det er de samme oppskriftene, minus bilder.

Er det?
Ingen nye i det hele tatt?

vaskeklut
15-02-11, 18:33
Er det?
Ingen nye i det hele tatt?
Noen er det vel, jeg husker ikke riktig. Du kan jo låne den på biblioteket før du evt kjøper det. Var det jeg gjorde :)

Minnepinna
15-02-11, 20:08
Disse lavkarbo/ketolyse-bøkene, får man lånt dem på bibliotek???

Nerthus
15-02-11, 20:11
Disse lavkarbo/ketolyse-bøkene, får man lånt dem på bibliotek???

Jepp - gå inn på sidene til ditt lokale bibliotek og søk de opp. Om de ikke finnes lokalt hos deg, kan de bestilles for lån fra andre bibliotek :)

langaard
15-02-11, 21:09
Jeg har en veldig gammel kokebok etter min oldemor, der finner jeg masse spennende:) Det aller meste kan gjøres om til lavkarbo:)

Carisma
15-02-11, 22:25
Kan øyekatar smitte mellom katt og menneske?

LineJM
15-02-11, 22:26
Lurer også nå. :confused: :rolleyes:

Kitt
15-02-11, 23:19
Kan øyekatar smitte mellom katt og menneske?
Altså, man kan bare få øyekatarr om man i utgangspunktet er tett i nesen!
Om nesen er åpen, vil bakteriene skylles fint ut og ingen katarr oppstår! Du, som jeg kranglet med barnelegen om det på spl. skolen!:p

Tenker du forresten på om du kan smitte katten eller omvendt?
Katter kan smitte mennesker med enkelte ting(som du sikkert vet;)), men jeg har aldri hørt omvendt!
En veterinær sa på tv her om dagen at en hund ikke kunne smitte et menneske med forkjølelse og omvendt, fordi det er forskjellige virus som gir forkjølelse hos hund og hos menneske! Tipper det som regel gjelder mellom katt og menneske også!

Kanutten
16-02-11, 08:44
Altså, man kan bare få øyekatarr om man i utgangspunktet er tett i nesen!
Om nesen er åpen, vil bakteriene skylles fint ut og ingen katarr oppstår!

Det stemmer ikke helt. Det forutsetter også at tårekanalene er helt åpne ellers skyldes det ikke ut i nesa. Grums og gugge i øynene kan tette for kanalene.

trønderpija
16-02-11, 10:49
Jeg kjøpte Cocosa igår på helsekost. 500 ml - extra virgin oil.
Men det står merket MCT på etiketten.
Så det egentlig er mct og cocosa av samme ting?

Kitt
16-02-11, 10:56
Jeg kjøpte Cocosa igår på helsekost. 500 ml - extra virgin oil.
Men det står merket MCT på etiketten.
Så det egentlig er mct og cocosa av samme ting?
Cocosa inneholder 50% MCT, så til en viss grad er det det sammen, ja!

MCT er mellomkjedede fettsyrer , som har den unike egenskapen at de omsettes som energi i stedet for å lagres.

trønderpija
16-02-11, 11:02
Okei :-) leste en eller annen plass at cocosa er bedre enn mct. Men d frister å kjøpe mct i tillegg.

Jeg er så dårlig i engelsk at det er vanskelig å lese mer om mct å cocosa - de korrekte info.
Mulig jeg er litt rotete selv om jeg har linker til noen tråder om d. Men vesentlig forskjell m de to har jeg bare ikke funnet ut.

Photobscura
16-02-11, 12:45
Fy flate, nå er jeg forbanna!

Fikk svar fra Sony Ericsson, bare p**spreik, alt sammen:

Takk for din henvendelse til Sony Ericsson Contact Center.

Vi beklagar problemet ni upplever med er Sony Ericsson Spiro.

Vi rekommenderar att ni i första hand uppdaterar telefonens programvara. Det kan ni göra med hjälp utav våran uppdateringstjänst som ni finner på vår hemsida.

http://www.sonyericsson.com/cws/support/softwaredownloads/detailed/updateservice/spiro?cc=no&lc=no

Skulle problemet fortfarande kvarstå efter en uppdatering bör ni lämna in er telefon till er återförsäljare för service. Då kan en servicetekniker undersöka/ åtgärda produkten.

Med vennlig hilsen

Hvorpå jeg svarer:

Dette var overhodet ikke til hjelp, som du ser i mailen jeg sendte, så følger det ikke med noen usb-kabel til telefonen min, og den koster faktisk ganske mye å kjøpe i tillegg! Jeg har nå gått gjennom sidene til Sony Ericsson via nettet på telefonen min, men kan ikke se at det går an å oppdatere på denne måten. Jeg er svært skuffet! Det er et helt vanlig minnekort jeg har kjøpt fra sammen leverandør som jeg kjøpte mobilen fra (netonnet.com (http://netonnet.com/)), og nå skal jeg ikke kunne få brukt walkmanmobilen min til det den er ment for? Det hadde vært fint om jeg kunne på noen måte ha fått tilsendt programvaren på telefon, for jeg synes ikke det er riktig å skulle belaste kunden for enda mer pengebruk for å kunne benytte en så åpenbar funksjon i telefonen

Mvh

Dette er lureri, altså! Herregud! Jeg gir meg ikke på dette, jeg skal IKKE bruke 250 på en kabel som strengt tatt skulle vært standardutstyr i mobilpakken!

Rin
16-02-11, 13:05
Fy flate, nå er jeg forbanna!

Fikk svar fra Sony Ericsson, bare p**spreik, alt sammen:

Hvorpå jeg svarer:

Dette er lureri, altså! Herregud! Jeg gir meg ikke på dette, jeg skal IKKE bruke 250 på en kabel som strengt tatt skulle vært standardutstyr i mobilpakken!

250, hva slags kabel er det? Bruker ikke telefoner flest en micro-USB-kabel som koster typ 70 kr på clas? Ikke for å undergrave frustrasjonen din altså, den er berettiget. :cool:

Photobscura
16-02-11, 13:10
250, hva slags kabel er det? Bruker ikke telefoner flest en micro-USB-kabel som koster typ 70 kr på clas? Ikke for å undergrave frustrasjonen din altså, den er berettiget. :cool:
Det var det jeg også trodde, og jeg gikk med godt mot på Clas O., men neida, det var ikke dén kabelen ca i prisklassen du beskriver, men en egen SE-kabel (visstnok mini-usb, eller noe). Jeg kunne alternativt blåse femti kr mindre på en Samsung-kabel, men atte liksom ... Herregud! Man må ha ny programvare i en telefon som har en egen sd micro minnekortslot for å kunne lese gjeldende minnekort? Uh.