View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Photobscura
06-02-10, 17:18
Sølvskjea jeg fikk i dåpen brukte jeg til å grave i sanden med, og den er for lengst borte, sølvarmbåndet jeg fikk med navnet mitt inngravert i klarte jeg å slite av på en gren, og gravde ned i en maurtue ... :rolleyes:. Men det er meg da. Så jeg for min del synes ikke sånne gaver er så nødvendige. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort med en sølvskje i dag heller.
Jeg kom plutselig på at jeg skal i dåp neste helg, og jeg er en av fadderne. Hvor mye gir man egentlig for i dåpsgave? Det er bestevenninna mi som har fått ei datter.
spør venninna di om hva de trenger. hvor mye man skal betale, vet jeg ikke.
Sølvskjea jeg fikk i dåpen brukte jeg til å grave i sanden med, og den er for lengst borte, sølvarmbåndet jeg fikk med navnet mitt inngravert i klarte jeg å slite av på en gren, og gravde ned i en maurtue ... :rolleyes:. Men det er meg da. Så jeg for min del synes ikke sånne gaver er så nødvendige. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort med en sølvskje i dag heller.
Så lenge man er såpass liten at man graver i sanda er det vel foreldrene som bør passe litt på hva man bruker til det... ;)
Min har noen hakk og riper den også, for den ble brukt til å spise med blandt annet. I dag ligger den i skuffen hos opphavet sammen med de andre sølvtingene mine. Har ikke så mye bruk for det, men det har jo en sentimental verdi. Jeg bruker ikke gamle bilder til så mye heller, men det har stor verdi å vite at jeg har de.
Photobscura
06-02-10, 17:29
Jeg tror nok jeg tok .. høhø, skjeen i egen hånd ;). Kan ikke huske at mamma og pappa var videre begeistret.
Nei, folk er jo forskjellige. Sølvskjeer i en skuff har null verdi for meg, bilder derimot har veldig stor verdi, om man først skal sammenligne.
bilder derimot har veldig stor verdi, om man først skal sammenligne.
Ja, men hvor ofte har du de oppe eller gjør noe aktivt med de?
Jeg sier jo også at bilder har stor verdi, men de blir jo ofte liggende i et skap på samme måte.
Takker for svar og tips.
Hm, lurer på om jeg rett og slett går for ett smykke. Jeg er ikke så fan av dyrt dill som blir liggende i en skuff, og jeg mener å tro at venninna mi er fan av dåpssmykker.
Men jeg hadde nok gitt ett stort bilde hvis jeg hadde hatt ett fint bilde av babyen... Men det har jeg ikke, bare halv-fine. Ikke blåse-opp-og-henge-på-veggen-fine.
Oooh, kanskje sånn hekte-på-armbånd, og så kan jeg gi en liten ting å henge på ved bursdager og sånt.
Photobscura
06-02-10, 18:19
Ja, men hvor ofte har du de oppe eller gjør noe aktivt med de?
Jeg sier jo også at bilder har stor verdi, men de blir jo ofte liggende i et skap på samme måte.
Ganske ofte faktisk! Men nå har det vel kanskje litt med at jeg er utdannet fotograf, også.
Jeg har de fleste bildene fra sosiale anledninger og sånn i album. Et eget for festbilder, et for festivaler, etc. Jeg blar i dem stadig vekk :). Ellers har jeg (eller hadde, har ikke rukket å henge opp bilder på veggen ennå) veggene smekkfulle av bilder. Både kunstbilder jeg selv har tatt, gamle familiebilder etc. Jeg er en veldig visuell person :).
Men det er jo litt beside the point. Jeg vet i alle fall at boka jeg kjøpte blir flittig brukt. Felix elsker den! Og conversene fikk han brukt én sommer, og nå er de gått i arv til lillesøster :).
Takker for svar og tips.
Hm, lurer på om jeg rett og slett går for ett smykke. Jeg er ikke så fan av dyrt dill som blir liggende i en skuff, og jeg mener å tro at venninna mi er fan av dåpssmykker.
Men jeg hadde nok gitt ett stort bilde hvis jeg hadde hatt ett fint bilde av babyen... Men det har jeg ikke, bare halv-fine. Ikke blåse-opp-og-henge-på-veggen-fine.
Eller hva med eventyrbøker eller sangbøker ? Det har vært populært i vår familie, og mange har gått i arv til egne barn :)
Photobscura
07-02-10, 13:59
Dette er litt flaut, men jeg hadde et lite uhell i natt, og lurer på, hva er beste måten å fjerne oppkastlukt på? :o
Er oppkasten på tekstiler eller harde flater?
Photobscura
07-02-10, 14:31
Er oppkasten på tekstiler eller harde flater?
Tekstil. Jeg har vaska grundig og spraya på grønnsåpe- og salmiakkvann. Det lukter ikke så mye, men det lukter ... :(
Noen bruker masse salt for å trekke ut fuktighet og lukt. Bytt saltet etter femten minutter. Så støvsuger.
Photobscura
07-02-10, 14:36
Noen bruker masse salt for å trekke ut fuktighet og lukt. Bytt saltet etter femten minutter. Så støvsuger.
Ok, takk! Det skal jeg prøve på!
Eller du kan bruke potetmel...... men det er ikke like bra for støvsugeren din....
Photobscura
07-02-10, 15:02
Det er dårlig med potetmel her i huset gitt ..! Og jeg har ikke henta støvsugeren min, så nå sitter jeg her med masse salt i sofaen og lurer litt på hva jeg gjør nå :p
Nuttanaldi
07-02-10, 22:44
Jeg kom plutselig på at jeg skal i dåp neste helg, og jeg er en av fadderne. Hvor mye gir man egentlig for i dåpsgave? Det er bestevenninna mi som har fått ei datter.
Vår mellomste sønn fikk et epletre i dåpsgave. Først tenkte jeg at det var litt snålt, men nå er det stor stas, og de 2 andre ungene er skikkelig misunnelige.
Definitivt en gave som gir glede og spenning i mange år :)
Nuttanaldi
08-02-10, 10:17
Jeg lurer og jeg lurer... på to ting, faktisk:
1: Hvordan starter man en ny tråd??!! Idiotisk spørsmål, selvfølgelig, men jeg har faktisk leita rundt på forumet og søkt via søkemotoren... :rolleyes:
2: Hvordan oppdaterer man tickeren?
Jeg gikk til nettsiden www.tickerFactory.com (http://www.tickerFactory.com), prøvde å logge meg inn. Jeg har 4 varianter av brukernavn/passord jeg alltid bruker, men ingen av variantene funka.
Må jeg rett og slett lage ny, eller kan jeg "lure" den på noen måte?
:confused: :confused: :confused:
Jeg lurer og jeg lurer... på to ting, faktisk:
1: Hvordan starter man en ny tråd??!! Idiotisk spørsmål, selvfølgelig, men jeg har faktisk leita rundt på forumet og søkt via søkemotoren... :rolleyes:
2: Hvordan oppdaterer man tickeren?
Jeg gikk til nettsiden www.tickerFactory.com (http://www.tickerFactory.com), prøvde å logge meg inn. Jeg har 4 varianter av brukernavn/passord jeg alltid bruker, men ingen av variantene funka.
Må jeg rett og slett lage ny, eller kan jeg "lure" den på noen måte?
:confused: :confused: :confused:
Ny tråd: klikk på Forum øverst på den sorte linjen. Finn den delen av forum du vil legge inn en tråd, klikk på den. På siden du da får opp, står det Start ny tråd!
Klikk på den, og ny tråd er født!:D
Kluet med å endre tickeren, er at du ikke ser det før neste gang du ser et innlegg du selv har skrevet. Det synes altså ikke med en gang!
Det skal bare være å klikke på tickeren, klikke Edit/update, kode, endre og klikke Next, så skjer det automatisk neste gang du ser et av innleggene dine!:)
Lykke til!;)
Nuttanaldi
08-02-10, 11:51
Ny tråd: klikk på Forum øverst på den sorte linjen. Finn den delen av forum du vil legge inn en tråd, klikk på den. På siden du da får opp, står det Start ny tråd!
Klikk på den, og ny tråd er født!:D
Kluet med å endre tickeren, er at du ikke ser det før neste gang du ser et innlegg du selv har skrevet. Det synes altså ikke med en gang!
Det skal bare være å klikke på tickeren, klikke Edit/update, kode, endre og klikke Next, så skjer det automatisk neste gang du ser et av innleggene dine!:)
Lykke til!;)
Takk Kitt, nå skal jeg prøve meg.
Fikk ikke til det med å klikke på tickeren, kanskje jeg hadde lagret den feil i signaturen, så jeg lagde en ny, og prøver din veiledning neste gang.
:)
Takk Kitt, nå skal jeg prøve meg.
Fikk ikke til det med å klikke på tickeren, kanskje jeg hadde lagret den feil i signaturen, så jeg lagde en ny, og prøver din veiledning neste gang.
Ser ut som om du bare har limt inn tickeren i sted for å legge inn adressen. Har du fulgt denne oppskriften (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879&highlight=ticker) da du laget ticker?
Nuttanaldi
08-02-10, 13:15
Ticker for dummies,- genialt!
Har søkt altså, helt sant, men har ikke funnet dette.
Litt dårlig tid nå, men skal gjøre hele greia på nytt senere.
Igjen; tusen takk!
dette har sikkert blitt spurt om før men.. hvor blir det av fettet som forsvinner fra kroppen? eller.. rettere spurt: hvordan kommer det seg ut? tisser vi det ut? svetter vi det ut? smelter det? hva skjer? Og.. miljøstoffene.. følger de med?
Fettet omdannes til ketoner og de tisser vi ut, ja!
Det er jo de vi kan lese av på stiksene!
Mener noe også skilles ut i lungene(ketoseånde) og noe gjennom svette!
De oppløselige miljøgiftene går samme veien!
Jeg trodde vi forbrukte det til det vi nå enn driver med om dagen og natta??
(sove, leve, gå, jobbe, tenke, etc. Basalforbrenningen er jo på ca 1100-1200 kalorier)
Altså som en bil forbrenner bensin for å starte, så forbruker vi mat (energi) for å gjøre vårt. Og når vi lever lavkarbo så forbruker kroppen vår eget energilager, altså overskuddsfett.
(sove, leve, gå, jobbe, tenke, etc. Basalforbrenningen er jo på ca 1100-1200 kalorier)
Altså som en bil forbrenner bensin for å starte, så forbruker vi mat (energi) for å gjøre vårt. Og når vi lever lavkarbo så forbruker kroppen vår eget energilager, altså overskuddsfett.
Egentlig har du mye rett i det!:)
Ketoner brukes jo som brennstoff i kroppen og vil vel da pr definisjon gå over til varme (siden energi ikke kan forsvinne).
Jaa. men sted må det jo bli av, tenkte jeg? Da må det fordampe på en måte også da. Siden energi gir varme. Eller, eller?
Jeg lurer på om man får strikketøy OG pinner med gjennom sjekken på flyplassen?
I håndbagasjen..
Så nemlig en dame som satt med håndarbeid på flyet i høst, og kunne tenkt å tatt
med ett lite arbeide selv... :p
Jeg tenker det går bra om pinnene er i plastik :ja:
Jeg lurer på om man får strikketøy OG pinner med gjennom sjekken på flyplassen?
I håndbagasjen..
Så nemlig en dame som satt med håndarbeid på flyet i høst, og kunne tenkt å tatt
med ett lite arbeide selv... :p
Jeg har gjort det selv, men da med pinner av bambus. Ble fortalt før jeg dro at bambuspinner var de eneste pinnene som var lov på fly. Plastikk er jeg ikke sikker på :)
Jeg har gjort det selv, men da med pinner av bambus. Ble fortalt før jeg dro at bambuspinner var de eneste pinnene som var lov på fly. Plastikk er jeg ikke sikker på :)
Trur det kjem litt an på kor du er, og personen du spør. Eg drog opp bambusstrikkepinnane mine i innsjekkinga på flyplassen i Brussel og spurte om eg kunne ta dei med inn på flyet, det var ein halvferdig pulsvarmar på pinnane, og dama vart veldig usikker, ho meinte dei var for tynne til å IKKJE skulle sjåast på som våpen.. Jaha? Tenkte eg.. Ho råda meg til å pakke dei vanleg bagasje, for som eg sa, eg var ikkje vidare interessert i å måtte gi dei frå meg.
Andre plassar har eg høyrt at ja eg kunne ta dei med fordi dei var av plastikk og var korte....(Det var i Norge.)
Photobscura
09-02-10, 09:12
Hva kan en klump rett under øreflippen, ved overgangen mellom hals og kjevebein tyde på? Den sitter ganske fast, men er noe myk å trykke på.
Jeg spurte legen en gang, det var ikke så lenge siden jeg hadde oppdaget det da, og han sa at det kunne være en hoven lymfekjertel, og at det gjerne kommer og går, og at jeg ikke skulle ta for mye på den. Det har jeg heller ikke gjort, men jeg kjenner jo innimellom at den fortsatt er der, og større også, synes jeg. Jeg har den bare på én side. (Høyre). Jeg har hypothyerose, om det skulle ha noen sammenheng.
Trur det kjem litt an på kor du er, og personen du spør. Eg drog opp bambusstrikkepinnane mine i innsjekkinga på flyplassen i Brussel og spurte om eg kunne ta dei med inn på flyet, det var ein halvferdig pulsvarmar på pinnane, og dama vart veldig usikker, ho meinte dei var for tynne til å IKKJE skulle sjåast på som våpen.. Jaha? Tenkte eg.. Ho råda meg til å pakke dei vanleg bagasje, for som eg sa, eg var ikkje vidare interessert i å måtte gi dei frå meg.
Andre plassar har eg høyrt at ja eg kunne ta dei med fordi dei var av plastikk og var korte....(Det var i Norge.)
Ikke lett for oss strikkegale dette her ;) Mine bambus var str 5,5 (ikke av de tynneste da), og fikk de med i håndbagasjen både ut av Norge og ut av USA. Men, jeg sa ingenting, strikketøyet bare lå musestille håndbagasjen. (Hadde med et sett til i kofferten, i tilfelle de ble tatt fra meg på vei ut av Norge. Ingen ferie uten strikketøy :D).
Hva kan en klump rett under øreflippen, ved overgangen mellom hals og kjevebein tyde på? Den sitter ganske fast, men er noe myk å trykke på.
Jeg spurte legen en gang, det var ikke så lenge siden jeg hadde oppdaget det da, og han sa at det kunne være en hoven lymfekjertel, og at det gjerne kommer og går, og at jeg ikke skulle ta for mye på den. Det har jeg heller ikke gjort, men jeg kjenner jo innimellom at den fortsatt er der, og større også, synes jeg. Jeg har den bare på én side. (Høyre). Jeg har hypothyerose, om det skulle ha noen sammenheng.
Kan ikke hjelpe deg der, men tror nok jeg ville tatt en tur til legen igjen. Kuler som vokser er jo greit å sjekke opp !
Ikke lett for oss strikkegale dette her ;) Mine bambus var str 5,5 (ikke av de tynneste da), og fikk de med i håndbagasjen både ut av Norge og ut av USA. Men, jeg sa ingenting, strikketøyet bare lå musestille håndbagasjen. (Hadde med et sett til i kofferten, i tilfelle de ble tatt fra meg på vei ut av Norge. Ingen ferie uten strikketøy :D).
Wow, til og med ut av USA?! Det er jo nesten utruleg! Eg hadde fått bambuspinnane mine i gåve, så eg hadde ikkje lyst å bli fråtatt dei, det hadde vore veldig kjipt. Trur dei var 3mm. Eg vurderte å berre la vere å seie noko, men eg tok ikkje heilt sjansen. Men eg har gått gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen med heile manikyrsettet mitt utan at nokon reagerte, så det er tydeleg at det er litt skilnad på stad og person som står der og sjekkar.
Forøvrig så gjekk eg også gjennom sikkerhetskontrollen i Brussel med ei halvliterflaske cola light 3 dagar etter at "idiotposen" (som eg likar å kalle den) vart tatt i bruk. Det stod jo skilt og greier om at det og det og væsker ikkje var lov, men ingen la merke til at det klunka så fint i topploket på sekken min! :D Ikkje eg heller, før 10 minutt seinare, då la eg merke til lyden. Men systra mi vart stoppa på Gardermoen og trua med fråtaking av eggesalat (!) som ho hadde i ei boks som skulle vere niste til turen. Dei enda opp med å ete salaten før dei gjekk gjennom kontrollen. Ein kastar ikkje god mat! ;)
Photobscura
09-02-10, 12:03
Ja, et spørsmål til. Jeg tror jommen meg jeg har fått omgangssyken eller noe som ligner, det renner i begge ender, for å si det sånn ... :o. Hva spiser man da? Tenkte på å kjøpe blåbær, f.eks. Men noe annet?
Jeg lurer på om det virkelig bare er 0,5 gram karb i 100 gram avokado? Det står her http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=avocado&type=produkter men det virker for godt til å være sant...:p
JEG har sjeldent spist potetgull til vanlig-før jeg begynte på dette her- men når jeg hadde omgangssyke før i tiden spiste jeg det og drakk vann og farris. Men NÅ ville jeg valgt bacongull og vann og farris. Det er hva
JEG ville valgt, noe som jo er ok ifølge ketolyse hvertfall:rolleyes:
GOD bedring!
Photobscura
09-02-10, 12:13
Takk for tips, men hva godt gjøre bacongull?
Det er salt og fyller opp magen., mer forlanger ikke jeg når jeg er SÅ dårlig hvertfall;)
Ja, et spørsmål til. Jeg tror jommen meg jeg har fått omgangssyken eller noe som ligner, det renner i begge ender, for å si det sånn ... :o. Hva spiser man da? Tenkte på å kjøpe blåbær, f.eks. Men noe annet?
Kjerringrådene jeg er vokst opp med er cola uten kullsyre, blåbær - og har selv erfart at spagetti stopper rennende mager. Men - er vel bare blåbær her som funker med lavkarbo ;)
Photobscura
09-02-10, 12:32
Ja, nei. Høykarbomat er uansett fullstendig utelukket. Jeg er überfølsom for karber, og tror det vil gjøre vondt verre. Ææææsj, Cola :p. Det er noe av det verste jeg vet. Jeg tror jeg skal karre meg på butikken etterhvert og kjøpe farris og noe fiberrik og salt pålegg av noe slag.
grotingeling
09-02-10, 13:28
Hvis du har tenkt å innta blåbær mot omgangssyke så få tak i tørket blåbær.
Wow, til og med ut av USA?! Det er jo nesten utruleg!
Denne damen hadde vært gjennom kontrollen i Tyrkia, og DER er de ikke nådige! Hele 3 kontrollposter, fra inngangen tl utgangen, ingen mulighet til å lure med seg drikke der, :nei: Folk kjøpte jo vann ol for å ha med på flyet, etter første eller andre kontroll, men ble fratatt alt i siste kontrollen.
Da ble vi "stengt" inne på ett rom i påvente av å bordre flyet.
Får se om jeg prøver meg eller ikke :p
Photobscura
09-02-10, 13:36
Hvis du har tenkt å innta blåbær mot omgangssyke så få tak i tørket blåbær.
Nå tenkte jeg mer på å få regulert magen litt. Da spiller det ingen rolle hvilken form blåbærene er i.
Hoven lymfeknute. Jeg får det stadig vekk, litt før jeg blir syk. Kan spå ganske treffsikkert at to dager til en uke etterpå kommer jeg til å bli slått ut når de dukker opp. Kan godt hende det kommer en kamerat av den i armhulen også? Det går bort når man blir frisk. :ja:
Kan man få så mye muskler av yoga at det slår ut på vekta? Altså at man veier mer, men likevel blir smalere? Jeg har med vilje ikke trent noe museklbyggende, men kroppen min har endra seg helt på et par uker, selv om vekta vipper opp og ned samme kiloen... :rolleyes:
Photobscura
09-02-10, 21:01
Nei, men den er der hele tida! Det er ikke sånn at den kommer og går i forbindelse med sykdom, og jeg er også syk heller sjeldent, så den er der konstant. Som sagt, jeg kjenner ikke etter hele tiden, men det hender jo sånn sporadisk en gang eller to i uken at jeg kommer bortpå der, og da er den der, og det har den vært i et år eller to ... :o
Og skal ikke lymfeknuter sånn egentlig være bevegelige?
Jeg lurer på om det virkelig bare er 0,5 gram karb i 100 gram avokado? Det står her http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=avocado&type=produkter men det virker for godt til å være sant...:p
Det stemmer at det er bare 0,5g karbo i avocado. :snill: Jeg spiser ofte en avocado til dagen. Jeg kan spise den slik den er. Nammenam! :snill:
Jeg lurer på om kokosnøtt-tomatsuppe kan bli godt? Jeg hadde noen kyllingfileer som jeg la i stekeform i ovnen i går med en boks kokosmelk og litt ekstra smør, samt godt krydder. Når det var ferdig tok jeg kjøttet ut, det har vært frokost og skal bli lunsj i dag. Men kraften tok jeg vare på. Hva om jeg blander den med tomat i kveld, blir det godt?
Jeg lurer på hvorfor man egentlig skal "riste" nøtter og frø før man har det på maten? Hva er nytten?
Slik som pinjekjerner, ristede valnøtter, etc.
Om man rister nøtter etc som har harsknet litt, blir den harske smaken borte. Kanskje man rister dem på forhånd for at de skal holde seg bedre?
Dessuten er det ekstra godt, da!
Vel, de harske solsikkekjernenen ble ikke bedre etter å ha blitt stekt i ovnen på Oopsier! ;) Måtte pille de av, hehe!
Men smaker det annerledes med ristede fremfor ikke ristede?? Hm! Må testes ut tror jeg. :) Jeg pleier jo bare gjøre som oppskriften sier jeg.
StegforSteg
10-02-10, 20:41
Hvor ofte er det "vanlig" at man bruker ketostixen? Hver dag? En gang i uka?
Hvor ofte er det "vanlig" at man bruker ketostixen? Hver dag? En gang i uka?
jeg tester hver dag, flere ganger om dagen, helt til boksen tar slutt:p da er det nok. Tror ikke det finnes noen oversikt over hvor ofte det er vanlig å bruke dem. Egentlig er det jo ikke nødvendig å bruke den i det hele tatt. Lag en spørreundersøkelse?
flere ganger om dagen,
Siden det bare er på kvelden, ca 2 timer etter siste måltid som gir et utslag man kan stole på, er vel flere ganger om dagen å kaste penger ut av vinduet? :o
Siden det bare er på kvelden, ca 2 timer etter siste måltid som gir et utslag man kan stole på, er vel flere ganger om dagen å kaste penger ut av vinduet? :o
Jeg er dårlig på å formulere meg skriftlig, skjønner jeg:) trodde liksom det kom tydelig frem at jeg tester bare for å teste. Tester og tester og tester også når ikke det er noe mer igjen av boksen, så tester jeg ikke mer og kjøper ingen ny boks. Testesyken ala veiesyken. De 80 kronene har jeg ikke så store problemer med å kaste ut av vinduet altså.
StegforSteg
10-02-10, 21:10
Hvorfor er det sånn egentlig? At den bare gir utslag på kvelden?
Hvorfor er det sånn egentlig? At den bare gir utslag på kvelden?
Det er noe med det at det skal være et par timer etter at du har spist dagens siste måltid, fordi at det tar litt tid før blodsukkeret reagerer etter at du har spist. Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan teste 2 timer etter lunch om spiste for mye karbohydrater da f.eks
Sikkert noen som har et fornuftig svar på det.
Mange som ikke er på ketolyse vil ha ketoner i urinen om morningen fordi det er så lenge siden de har spist/drukket.
Etter en hel dag med mat, og noen timer etter siste måltid, vil man være heeeelt sikker på at de ketonene man kan måle, kommer fra kroppens fettforbrenning og ikke noe annet!
StegforSteg
11-02-10, 05:39
Takk for svar Kitt :D
Jeg lurer på hvordan jeg kan bli kvitt tilbaklevendene bronkitt??
Også lurer jeg på om jeg skal si opp gamlejobben min før helga, eller vente til mandag... Hvis jeg sier opp før blir sjefen glad, og jeg er ikke sikker på om jeg unner han en god helg... :rolleyes:
Også lurer jeg på om jeg skal si opp gamlejobben min før helga, eller vente til mandag... Hvis jeg sier opp før blir sjefen glad, og jeg er ikke sikker på om jeg unner han en god helg... :rolleyes:
Ang. bronkitten, aner jeg ikke...
ang. jobben: Vent til mandag ;) :D
Røyker du, Carisma? Hvis ja, så ville jeg ha sluttet (eller i alle fall kuttet kraftig ned)
Hvis du ikke røyker, er det mye luftforurensing der du bor? Slik det f.eks har vært i Bergen i vinter?
Er du allergisk mot noe? Jeg var allergisk mot katt og fikk bronkitt av min daværendes samboers katter...
Hvordan er luftkvaliteten på jobb og hjemme?
Jeg synes du bør snakke med en lege om det hvis du er ofte plaget og du ikke kan finne noen eksterne årsaker. Lungene er ikke noe man bør ta lett på...
Edit:
(og ja, enig med Gerd! Vent til mandag, hehe)
Røyker du, Carisma? Hvis ja, så ville jeg ha sluttet (eller i alle fall kuttet kraftig ned)
Nope, sluttet for snart 3 år siden. :D
er det mye luftforurensing der du bor? Jeg bor i Oslo sentrum så ja, det er nok endel.
Er du allergisk mot noe? Jeg var allergisk mot katt og fikk bronkitt av min daværendes samboers katter... :_oy: Stakkars pusen vår, jeg håper det ikke er hennes feil! :o
Hvordan er luftkvaliteten på jobb og hjemme? :_plystre: :flau: *skrape, skrape*
Jeg hadde det i høst (fikk det av å ta dampbadstu med forkjølelse), og trodde det hadde gått over, men nå når kulda kom så klemmer det ganske bra i brystkassa. Men det kan være stress relatert også, blir litt lite søvn for tida.
ang. jobben: Vent til mandag ;) :D
Enig med Gerd! vent til mandag :D
Bronkitt.. vet ikke, eldste datter fikk det ofte før, men vokste det heldigvis av seg. :klem:
"Bronkitten" forsvant (sammen med nakke i ferd med å låse seg) da jeg hadde fått vært innom gamlejobben og hentet de siste tingene mine derfra på torsdag.... Tror det var rimelig psykisk gitt! Og et tegn på at det er greit å move on! :D
"Bronkitten" forsvant (sammen med nakke i ferd med å låse seg) da jeg hadde fått vært innom gamlejobben og hentet de siste tingene mine derfra på torsdag.... Tror det var rimelig psykisk gitt! Og et tegn på at det er greit å move on! :D
Det var da godt å høre :)
Bra det da! Snakk om veldig klart teikn! No er det berre å vende nasen framover og kose deg i nyejobben!
Jeg lurer på om man nødvendigvis går ned når man er i ketose? *dum nybegynner som er fornøyd med åvære i ketose*
Sorry! Ketose betyr ikke automatisk vektnedgang!
dimetrodon
15-02-10, 21:51
Heisann. Jeg er ganske fersk med lavkarbo, og jeg lurte egentlig på produkter med en del karbohydrater (f,eks fedon brød), men hvor en god del av karbohydratene ikke er sukkerarter. Hvordan skal man lese dette? Skal man kun regne med de karbohydratene som er sukkerarter, eller vil alle typer telle likt? Og hvordan er det med karbohydrater mot fiber? Vil et gram fiber utligne et gram karbohydrater, slik at disse kan tas bort fra regnestykket?
Setter pris på svar, ettersom jeg er litt forvirret:confused:
Heisann. Jeg er ganske fersk med lavkarbo, og jeg lurte egentlig på produkter med en del karbohydrater (f,eks fedon brød), men hvor en god del av karbohydratene ikke er sukkerarter. Hvordan skal man lese dette? Skal man kun regne med de karbohydratene som er sukkerarter, eller vil alle typer telle likt? Og hvordan er det med karbohydrater mot fiber? Vil et gram fiber utligne et gram karbohydrater, slik at disse kan tas bort fra regnestykket?
Setter pris på svar, ettersom jeg er litt forvirret:confused:
Kort fortalt: Alle karbohydrater teller med, med unntak av sukkeralkoholer som (i hovedsak) ikke påvirker blodsukkeret.
Fiber telles ikke med, men i Norge skal fiber IKKE være medregnet i karbohydratene.
Fiber utligner ikke karbohydrater (tenker du sammenblander med at i andre land og også tidligere i Norge var fiber tatt med som en del av karbohydratene, og altså skulle man trekke fra fiber for å få netto karbohydrater).
Photobscura
15-02-10, 22:22
KOSTfiber er alt trukket fra på varedeklarasjonen på norske matvarer, for å være presis ;)
Heisan.
Jeg lurer på om noen vil være mine hjelpe/støtte venner når jeg nå skal gjennoppta denne ketolysekuren. Begynte så fint her i november med å ta av 8kg til jul, men så skulle jeg ha et lite opphold i jula for å kunne unne meg litt godt. Siden da har jeg ikke klart å kommet meg igang igjen. Nå ser jeg vektnålen kryper sakte oppover med gru. Klarer ikke helt å finne tilbake til samme inspirasjonen å iveren til å holde på. Så vis noen kunne hjelpe meg med et lite spark bak?
Heisan.
Jeg lurer på om noen vil være mine hjelpe/støtte venner når jeg nå skal gjennoppta denne ketolysekuren. Begynte så fint her i november med å ta av 8kg til jul, men så skulle jeg ha et lite opphold i jula for å kunne unne meg litt godt. Siden da har jeg ikke klart å kommet meg igang igjen. Nå ser jeg vektnålen kryper sakte oppover med gru. Klarer ikke helt å finne tilbake til samme inspirasjonen å iveren til å holde på. Så vis noen kunne hjelpe meg med et lite spark bak?
*spark* :D
Anbefaler deg å lage en journal, føre opp dagens mat, opplevelser osv.
dimetrodon
16-02-10, 12:37
Kort fortalt: Alle karbohydrater teller med, med unntak av sukkeralkoholer som (i hovedsak) ikke påvirker blodsukkeret.
Fiber telles ikke med, men i Norge skal fiber IKKE være medregnet i karbohydratene.
Fiber utligner ikke karbohydrater (tenker du sammenblander med at i andre land og også tidligere i Norge var fiber tatt med som en del av karbohydratene, og altså skulle man trekke fra fiber for å få netto karbohydrater).
Så hvis jeg har forstått det riktig, kan man bruke produkter som f,eks sukrin, men holde seg unna andre produkter hvor det er mye karbohydrater, hvor det ikke er spesifisert hva slags karbohydrater, foruten sukkerarter. Men jeg fikk høre av en apoteker at et gram fiber vil gjør een rask karbohydrat til en treg karbohydrat. Vil dette ha noe å si for kostholdet, eller bør man ligge unna slike produkter? Må bare få takke for raske svar, føler at jeg begynner å få litt mer peiling nå:).
Så hvis jeg har forstått det riktig, kan man bruke produkter som f,eks sukrin, men holde seg unna andre produkter hvor det er mye karbohydrater, hvor det ikke er spesifisert hva slags karbohydrater, foruten sukkerarter. Men jeg fikk høre av en apoteker at et gram fiber vil gjør een rask karbohydrat til en treg karbohydrat. Vil dette ha noe å si for kostholdet, eller bør man ligge unna slike produkter? Må bare få takke for raske svar, føler at jeg begynner å få litt mer peiling nå:).
Sukrin kan brukes, det påvirker ikke blodsukkeret.
Det apotekeren snakket om er om karbohydratene bruker kort (Høy GI) eller kort (lav GI) tid på å gå over i blodsukkeret. Vi ønsker selvsagt å spise mat med lavest mulig GI. Men i og med at det er snakk om såpass lavt inntak i utgangspunktet er ikke det noe som snakkes så mye om. MEN alle de grønnsaker som anbefales har lav GI, og du skal holde deg borte fra de som har høyest (Poteter, hvetemel, sukker etc).
Photobscura
16-02-10, 15:52
Jeg er straks tom for magnesium, og vindusshopper litt på shopping4net etter et nytt tilskudd. Kom over et ganske biliig, men organsik kombitilskudd av magnesium og kalsium. Jeg må innrømme at jeg aldri har vært opptatt av kalsium, men jeg har lengre perioder hvor jeg får i meg lite grønt, og planlegger også sånn halvveis en periode med null-karbo.
Hva er det egentlig, bortsett fra for tenner og skjelett, kalsium er bra for? Har skjønt såpass som at det bør taes sammen med magnesium. Jeg drikker også fryktelig mye vann, da jeg er mye tørst, og således skiller jeg nok ut en del mineraler fra kroppen også.
Noen meninger?
Jeg er straks tom for magnesium, og vindusshopper litt på shopping4net etter et nytt tilskudd. Kom over et ganske biliig, men organsik kombitilskudd av magnesium og kalsium. Jeg må innrømme at jeg aldri har vært opptatt av kalsium, men jeg har lengre perioder hvor jeg får i meg lite grønt, og planlegger også sånn halvveis en periode med null-karbo.
Hva er det egentlig, bortsett fra for tenner og skjelett, kalsium er bra for? Har skjønt såpass som at det bør taes sammen med magnesium. Jeg drikker også fryktelig mye vann, da jeg er mye tørst, og således skiller jeg nok ut en del mineraler fra kroppen også.
Noen meninger?
Er også viktig for normal funkjson av muskler og nerver ( iflg. ketolysebokji :))
Men tar du multi-tilskudd? Jeg tar ikke kalsium i tillegg til multitilskuddet mitt (men tar magnesium). Kalsiumopptaket er avhengig av nok magnesium, og nok D-vitamin, så alt henger sammen :) Men jeg vet egentlig heller ikke om jeg burde ta kalsiumtilskudd. Det er ikke bra å ta for mye av det heller, man kan bli trøtt og sløv og det kan kalsifisere bløtvevet over tid.
Men uten grønnsaker og med mye tissing, så er det nok ikke dumt med et tilskudd av det :)
Photobscura
16-02-10, 17:02
Hmmm ... Ja, det er ikke lett å vite, er jo en jungel der ute når det kommer til tilskudd. Vitaminer er jeg jo ikke redd for, jeg spiser jo en del kjøtt og fett, og tar et multitilskudd, men mineraler er det jo litt verre med. Magnesium vet jeg jo at jeg bør ha, for jeg kjenner en markant endring den negative veien når jeg ikke tar det. De tablettene jeg snakker om har 275 mg magnesium og 325 mg kalsium i hver tablett, forresten.
Ja, men det er jo mineraler i multitilskuddene også :)
Jeg merker også veldig godt når jeg mangler magnesium. Jeg har lurt på å ta kalium i tillegg, det er vanlig å trenge tilskudd av når man går på vanndrivende ihvertfall ...
Photobscura
16-02-10, 17:27
Nei, veitu! Det gjør det faktisk ikke! Sjekka nå, og med mindre kalsium heter noe heeelt annet på svensk, så er det ikke så mye som et mikrogram i den. Bra med magnesium, da. 90 mg, men altså, ikke no kalsium, gitt.
Da er det vel bare å shoppe :)
vindusshopper litt på shopping4netNy definisjon av vindusshopping :lol:
Da er det vel bare å shoppe :)
Ny definisjon av vindusshopping :lol:
Windowsshopping :p
Photobscura
16-02-10, 17:58
Hohoo!
Da blir det den, da. 59 spenn for 180 tabletter er jo ikke akkurat avskrekkende heller :)
Og sakset fra Wikipedia: Kalsium finnes i belgvekster, bladgrønnsaker, hvitkål, grønnkål, brokkoli, nyper, frukt, nøtter og frø. Koffein og stort inntak av animalsk protein øker kalsiumutsorteringen, mens mosjon, vitamin D og protein (i mindre mengder) øker kalsiumopptaket.Brokkoli er vel det eneste jeg spiser noe særlig av her. Jeg drikker mye kaffe og mosjonerer lite. Så da blire vel kalsium på meg, da!
For en flott link;)
Blekkpatroner til skriver - hvor kjøper dere de billigst på nett? Tror ikke jeg behøver de dyre originale, det er stort sett bare til min visionboard etc.
Har en Canon pixma mp 620.
Jeg slår et slag for hønene i samme slengen:
"Rias egg", der får hønene gå fritt (innomhus) og eggene skal ha eks mere omega3 enn burhønseggene. En 18 pk er bare litt dyrere enn de andre. Det er Bunnpris sitt merke, de økologiske er jo ganske dyre,(der får hønene t.0.m sandbade) så de kjøper jeg sjeldnere. Prøver å bruke både fornuften og hjertet :)..det blir best
Neelam, kjøp originale patroner om skrivaren framleis er innafor garanti. Snakkar av erfaring. Uoriginale patroner = null garanti. Har ikkje kjøpt anna enn originale patrone til min skrivar så langt.
*HASTER* Kan jeg sette en glassform i fryseren så lenge den ikke er varm? (Ildfast form)
*HASTER* Kan jeg sette en glassform i fryseren så lenge den ikke er varm? (Ildfast form)
Ja :)
Ja :)
Takk! :D Driver og lager moussaka og en av bøkene sa man kunne fryse den ned når man hadde lagt i aubergine og kjøttsaus. Bare ha på ostesaus og steke den når den skulle serveres. Syns det var veldig lurt siden jeg ikke skal servere den før mandag, men har dårlig tid etter jobben da.
Sikkert et smart tips for endel andre retter også :ja:
Takk! :D Driver og lager moussaka og en av bøkene sa man kunne fryse den ned når man hadde lagt i aubergine og kjøttsaus. Bare ha på ostesaus og steke den når den skulle serveres. Syns det var veldig lurt siden jeg ikke skal servere den før mandag, men har dårlig tid etter jobben da.
Sikkert et smart tips for endel andre retter også :ja:
:ja: Det meste av slike retter, gryter osv er supre å fryse.
Jeg lager store middager, og fryser ned porsjonsvis i aluminiumsformer :)
Photobscura
17-02-10, 22:57
Når en kran drypper med mindre man stenger igjen den med rå makt, betyr det da at pakninga er gåen? (Det er en sånn litt gammeldags kjøkkenkran, med et rødt og blått skruhåndtak).
Når en kran drypper med mindre man stenger igjen den med rå makt, betyr det da at pakninga er gåen? (Det er en sånn litt gammeldags kjøkkenkran, med et rødt og blått skruhåndtak).
Da er antageligvis pakningen blitt hard og tetter ikke skikkelig.
Bør skiftes :)
Photobscura
17-02-10, 23:14
Da er antageligvis pakningen blitt hard og tetter ikke skikkelig.
Bør skiftes :)
Hjertelig! Er veeeldig irriterende, man har satt seg til rette i sofaen, og så hører man kranen dryppe. Lydtortur :p.
Er nye pakninger dyre? Og hvor sitter de som regel?
Hjertelig! Er veeeldig irriterende, man har satt seg til rette i sofaen, og så hører man kranen dryppe. Lydtortur :p.
Er nye pakninger dyre? Og hvor sitter de som regel?
Nei, pakninger er ikke mange kroner for.
De sitter i overgangen fra kranhåndtaket og til selve kranen. Det er en diger slags "mutter" der du må løsne med tang.
Kraner som drypper er tortur :cool:
Husk å stenge av vannet før du begynner, ellers kan du få deg en våt opplevelse ;)
For en flott link;)
Blekkpatroner til skriver - hvor kjøper dere de billigst på nett? Tror ikke jeg behøver de dyre originale, det er stort sett bare til min visionboard etc.
Har en Canon pixma mp 620. Her kommer det geniale shopping4net inn i bildet igjen! (http://www.shopping4net.com/no/Skrivertilbehoer/Blekkpatroner/Canon/PIXMA-MP/620.htm)
Originalprodukter, billig!
Jeg slår et slag for hønene i samme slengen:
"Rias egg", der får hønene gå fritt (innomhus) og eggene skal ha eks mere omega3 enn burhønseggene. En 18 pk er bare litt dyrere enn de andre. Det er Bunnpris sitt merke, de økologiske er jo ganske dyre,(der får hønene t.0.m sandbade) så de kjøper jeg sjeldnere. Prøver å bruke både fornuften og hjertet :)..det blir bestFlott! :) Jeg kjøper økologiske alltid, men det er dyrt, ja ...
Photobscura
17-02-10, 23:39
Husk å stenge av vannet før du begynner, ellers kan du få deg en våt opplevelse ;)
Nice, da skjønner jeg hva du mener! Godt du sa fra om å stenge av vannet, hehe :D.
Kan jeg erstatte soyprotein med soyamel i en kakeoppskrift?
Hm... Kanskje det er pakningar som er gåen hos oss også då. Krana i vasken på badet dryp samme kor ein dreg til. Ganske irriterande! Tenkte det berre var kalk i vatnet som gjer at det har blitt tregt (ei av kranene er vanskeleg å få opp, spesielt den kalde om du har skrudd på den varme først... Veldig lurt!). Men kanskje vi bør teste ut dette. Takk for tips!
Kan jeg erstatte soyprotein med soyamel i en kakeoppskrift?
Ja det tror jeg, men da vil det bli mer karber :ja:
Ja det tror jeg, men da vil det bli mer karber :ja:
Supert, jeg har så lyst på sjokoladekake :p De fleste andre er basert på mye mørk sjokolade, noe som kan utløse migreneanfall. Så jeg får unne meg litt mer karber denne gangen :o
Jeg lurer på hvorfor jeg hele tiden glemmer hva jeg lurer på :confused:
1- hvorfor trenger / har jeg behov for mer håndkrem her hjemme, enn i "syden"? Smurte ikke en gang mens vi var avsted, men her hjemme må jeg snøre flere ganger om dagen.. kun vane? (psykisk?)
2- hva kan jeg gjøre med kløe mellom tærne? har vist det til legen og det er ikke fotsopp. Jeg svetter en del på føttene, spes i sko og feil type strømper. har smurt med "lavasil" eller hva det nå het, men det forsvinner ikke. Dukker opp når jeg er varm og eller svett på foten, Kun en fot og kun mellom to tær det klør.. plagsomt!
Photobscura
20-02-10, 23:34
1- hvorfor trenger / har jeg behov for mer håndkrem her hjemme, enn i "syden"? Smurte ikke en gang mens vi var avsted, men her hjemme må jeg snøre flere ganger om dagen.. kun vane? (psykisk?)
Høyere luftfuktighet, kanskje? Når vi svetter, så er det ikke bare vann som skilles ut, men også 'oljer' fra inne i kroppen, så det smører vel kanskje litt det også :)
2- hva kan jeg gjøre med kløe mellom tærne? har vist det til legen og det er ikke fotsopp. Jeg svetter en del på føttene, spes i sko og feil type strømper. har smurt med "lavasil" eller hva det nå het, men det forsvinner ikke. Dukker opp når jeg er varm og eller svett på foten, Kun en fot og kun mellom to tær det klør.. plagsomt!
1: Det er veldig tørr luft om dagen, og vedfyring gjør det værre. I tillegg bruker man ofte solkrem i syden som man får på hendene når man smører seg, og trenger dermed ikke noe ekstra.
2. Jeg har sånn på sommeren ofte, ikke mellom tærne, men i sandalkanten. Bruker Natusan babysalve, den legger et lag utenpå huden og det pleier å hjelpe.
Svar på spørsmål nr. 2
Tørk ekstra godt etter dusj/bad.
Bruk ullsokker i steden for bomullsokker (også om sommeren)
Smør føttene med en kjølende fotkrem evt. en spray.
Trur ullsokkar er til hjelp for fleire ting. Har ein pappa som svergar til ullsokkar sommar og vinter. Han har ikkje problem med slike ting, og ikkje har han stinkeføter heller! Har merka det sjølv også, føtene luktar mykje fortare med bomullssokkar...
og ja, sørg for at det er skikkeleg tørt før ein tek på seg sokkar.
Lava - kald luft holder på fuktighet, og drar fuktighet ut fra alle ting. Huden blir mye tørrere! Så nei, det nok ikke vane, vil jeg tro.
Jeg merker det skikkelig på dørene her hjemme, av alle ting! Vanligvis er de trege å åpne og lukke, og bråker skikkelig, men nå passer de perfekt til rammene. Jeg syns det var litt rart, og spurte pappan min (litt guru for meg :)), og han sa at det er fordi den kalde lufta suger ut all fuktigheten slik at de blir litt mindre.
den kalde lufta suger ut all fuktigheten slik at de blir litt mindre.
Skulle ønske lufta funka sånn på kroppen min.... :p
Skulle ønske lufta funka sånn på kroppen min.... :p
Hehe, det hadde vært noe!
Lava - kald luft holder på fuktighet, og drar fuktighet ut fra alle ting. Huden blir mye tørrere! Så nei, det nok ikke vane, vil jeg tro.
Generelt har vi alt for lav luftfuktighet innendørs om vinteren her i Norge. Oppvarming tørker også ut luften. Det er ikke bare huden som blir fort tørr. Man tørker litt opp i luftveiene også, og det gjør at man er mye mer mottakelig for luftveisinfeksjoner og alt det måtte medfølge.
Dersom du ofte føler at hendene er altfor tørre, eller er litt "tørr i nesa" bør du sørge for å øke luftfuktigheten hjemme. Legen min sa at jeg helst skulle sørge for at det dampet litt på vinduene innimellom (feks ved matlaging, tørking at tøy innendørs, ikke trekke fuktigheten ut av dusjen med vifte etc.)
Photobscura
22-02-10, 12:04
To spørsmål: Jeg har de siste par ukene alt mer begynt å klø mellom brystene, mest mot venstre (ikke at det har så mye å si, men det var der det begynte). Nå kløhøhøhør det hele tiden, prøver å ikke klø, men jeg gjør det tydeligvis i søvne ... Det er rødt og irritert nå. Jeg aner ikke hva det kommer av, har ikke spist annerledes, bruker kun Neutral når jeg vasker klær, etc. Pleide å få dette mot våren tidligere, men det forsvant for flere år siden, og da var det som regel konsentrert på bringa. Noen som har noen idé om hva det kan være?
Og, så lurer jeg på hvordan man kan legge linoleum på betonggulv (våtrom)? Er det bare å klippe til og lime rett på, eller må man gjøre noe spesielt?
Dersom du ofte føler at hendene er altfor tørre, eller er litt "tørr i nesa" bør du sørge for å øke luftfuktigheten hjemme. Legen min sa at jeg helst skulle sørge for at det dampet litt på vinduene innimellom (feks ved matlaging, tørking at tøy innendørs, ikke trekke fuktigheten ut av dusjen med vifte etc.)
Først: takk for alle gode svar!
Frkprym; jeg tørker klær i stuen, og vifte på badet bruker jeg ikke, for da går fuktigheten rett opp på loftet! Ingen utgang på vifterøret :eek:
(godt det ikke er mitt hus)
Men det å ha fuktighet på badet, eller kjøkken, er noe som kanskje ikke betyr noe i de andre rom i huset. (bruker å åpne vinduet når vi dusjer da, så fukten går jo ut)
Ellers fyrer vi både med ved og strøm, er mye i vann med hendene og det spiller jo inn, og mistenker at kanskje dataen ikke er god for hendene heller..? Heldigvis unngår jeg å sprekke i huden, godt bare det :ja:
vossajinto
22-02-10, 13:32
Og, så lurer jeg på hvordan man kan legge linoleum på betonggulv (våtrom)? Er det bare å klippe til og lime rett på, eller må man gjøre noe spesielt?
Det er nok bare å klippe og lime:).. Men selv ville eg nok enten ha lagt noe mellom, eller lagt gjevningsmasse på gulvet først.. Linoleum demper lite, og om det er ugjevnheter i gulvet vil dette kanskje ikkje se pent ut..
Photobscura
22-02-10, 13:47
Det er nok bare å klippe og lime:).. Men selv ville eg nok enten ha lagt noe mellom, eller lagt gjevningsmasse på gulvet først.. Linoleum demper lite, og om det er ugjevnheter i gulvet vil dette kanskje ikkje se pent ut..
Det er vel mer det at det er så vanskelig å få dratt skikkelig over gulvet med nal etter dusj, og det er overhodet ikke pent nå, med gråmalt betong. Urk :p. Har superlite bad, også, og da blir jeg sittende med føttene i en vannpytt når jeg er på do, om jeg jeg ikke er veldig nøyaktig.
Er ganske jevnt, vil jeg tro. Om det bare er til å lime rett på, så er det jo genialt!
Og betong er ekstra kaldt å gå på, uten tvil.
To spørsmål: Jeg har de siste par ukene alt mer begynt å klø mellom brystene, mest mot venstre (ikke at det har så mye å si, men det var der det begynte). Nå kløhøhøhør det hele tiden, prøver å ikke klø, men jeg gjør det tydeligvis i søvne ... Det er rødt og irritert nå. Jeg aner ikke hva det kommer av, har ikke spist annerledes, bruker kun Neutral når jeg vasker klær, etc. Pleide å få dette mot våren tidligere, men det forsvant for flere år siden, og da var det som regel konsentrert på bringa. Noen som har noen idé om hva det kan være?
Jeg har også slitt mye med kløe på akkurat de stedene du nevner der! Mest på magen, men også på siden av puppene. Det klødde helt infernalsk, og særlig om natta som du sier og.
Jeg fant aldri ut av hva det kom av, legen ga meg kortison og var happy med det.
Men SÅ begynte jeg mitt nye lavkarbo-liv, og det er borte som dugg for solen!!! Men da jeg spiste vanlig høykarbo pizza for noen uker siden, kom kløen akutt tilbake. Så for meg har det tydeligvis noe med kosten å gjøre, og jeg er superglad for alle de positive "bivirkningene" det har gitt meg:)
Du sier du ikke spiser noe annerledes, så det er kanskje ikke maten... Sikker på at ingen raske karbosnusker har sneket seg inn? For meg var det helt utrolig at det kom så akutt tilbake da jeg spiste pizza. Men det forsvant heldigvis fort!
Håper det samme skjer i ditt tilfelle!
Photobscura
22-02-10, 14:10
Ett hundre prosent sikker! Jeg rører ikke høykarbomat med ildtang, og det eneste jeg har fått i meg i den tid dette har vart, er kjøtt, egg og grønnsaker.
Så kanskje det er litt stressrelatert? Er jo mulig det også, har vært mye bal i det siste.
Smørte på litt Eurax, og et lindra noe.
Smørte på litt Eurax, og et lindra noe.
Har du prøvd 8 hour cream? Hadde noko kløe på halsen for eit par veker sidan, og den kremen tok det med ein gong.
Eller hvitvask, det fungerte for meg på noe soleksem... Smør deg godt med fuktighetskrem og, det hjelper hvis huden er tørr og klør av den grunn.
Photobscura
22-02-10, 17:38
Har du prøvd 8 hour cream? Hadde noko kløe på halsen for eit par veker sidan, og den kremen tok det med ein gong.
Jeg hadde den en gang i tiden. Fin den! Men med ti kroner på kontoen de neste to ukene så tror jeg at jeg bare kan glemme den :p.
Photobscura
22-02-10, 17:39
Eller hvitvask, det fungerte for meg på noe soleksem... Smør deg godt med fuktighetskrem og, det hjelper hvis huden er tørr og klør av den grunn.
Hvitvask? Hva er det? *Blond*
Huden er ikke tørr, altså.
Ble som sagt litt bedre av eurax. (Eller, bedre -det sluttet å klø så infernalsk i alle fall!).
Har et par spm om Stevia...
Er det så at dette IKKE trigger søthungeren? Null karber? "Ufarlig" for oss på ketolyse? Altså blir ikke til sukker i kroppen?
Hvitvask? Hva er det? *Blond*
Huden er ikke tørr, altså.
Ble som sagt litt bedre av eurax. (Eller, bedre -det sluttet å klø så infernalsk i alle fall!).
Hvitvask er noe guffe som du kjøper på apoteket. Det er flytende og hvitt, og du blir ganske hvit når du smører det på. Men det funker som bare det på kløe. Og det lukter ikke så ille som eurax, faktisk ingen lukt. Men du må kanskje spare 10-krona til noe annet;)
Photobscura
22-02-10, 18:44
Hvitvask er noe guffe som du kjøper på apoteket. Det er flytende og hvitt, og du blir ganske hvit når du smører det på. Men det funker som bare det på kløe. Og det lukter ikke så ille som eurax, faktisk ingen lukt. Men du må kanskje spare 10-krona til noe annet;)
Ok :o. Jeg får bare leve med euraxen min så lenge. Kanskje aloe vera hjelper også?
Det er vel mer det at det er så vanskelig å få dratt skikkelig over gulvet med nal etter dusj, og det er overhodet ikke pent nå, med gråmalt betong. Urk :p. Har superlite bad, også, og da blir jeg sittende med føttene i en vannpytt når jeg er på do, om jeg jeg ikke er veldig nøyaktig.
Er ganske jevnt, vil jeg tro. Om det bare er til å lime rett på, så er det jo genialt!
Og betong er ekstra kaldt å gå på, uten tvil.
linolium på våtgulv , må sveises, for og bli skikklig tett,,og legges litt oppover veggen , ca 5 ...10 cm så det må en fagmann til
ellers kan det bli vått under og lage fukt,,og da får man ingen ting på forsikringa
Photobscura
22-02-10, 19:06
linolium på våtgulv , må sveises, for og bli skikklig tett,,og legges litt oppover veggen , ca 5 ...10 cm så det må en fagmann til
ellers kan det bli vått under og lage fukt,,og da får man ingen ting på forsikringa
Åh, typisk. Ja ja. Da får det bare være.
men du kan jo male det med våtromsmaling ,da blir gulvet glattere , spør i fargehandlen hva maling du skal bruke
du kan også bruke expoxy , som er veldig holdbart
vossajinto
22-02-10, 20:27
Linoleum må sveises og man må passe på at det blir tett, men man MÅ ikkje ansette fagfolk for å legge linoleum direkte på betong. Det er selvsagt kjekt å få tak i noen som kan gjøre det veldig pent, men man kan faktisk gjøre det meste slikt selv.. For.. hva så om det blir fukt på betongen?.. Da KAN du i verste tilfelle få fuktskader på undersida av linoleumen.. Og den må byttes om eit par år..
Betong blir ikkje skadet av såpass lite fukt.. Så det blir ikkje snakk om noe forsikrings sak..
Ellers er jo Arkine sin idee ganske god.. Det er jo veldig enkelt å male gulvet med våtromsmaling.. Om gulvet er grovt kan du gjevne før maling..
Photobscura
22-02-10, 20:36
Litt av poenget er jo også at betong er så kaldt å stå på, mens linoleum fortere får varme fra føttene når man står på det. Jeg må tenke litt på det.
Betong blir ikkje skadet av såpass lite fukt.. Så det blir ikkje snakk om noe forsikrings sak..
vel det kan jo bli muggskader da ,og det er jo ikke noe særlig med den lukta,
og på et gulv blir det jo en del vann
Hvis du tenker på linoleum som i vinyl (altså ikke ekte linoleum), så hadde jeg det på badet i kåken der jeg bodde før, som var i stil med din (første etasje over kjeller). Det var ikke mye isolasjon i det :nei:. Jeg vurderte å kjøpe noen trelemmer å legge i dusjen, men fant ikke det da. Men nå har de det faktisk, på IKEA (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60154594).
Hvis det skulle være aktuelt :)
Photobscura
22-02-10, 21:41
Hvis du tenker på linoleum som i vinyl (altså ikke ekte linoleum), så hadde jeg det på badet i kåken der jeg bodde før, som var i stil med din (første etasje over kjeller). Det var ikke mye isolasjon i det :nei:. Jeg vurderte å kjøpe noen trelemmer å legge i dusjen, men fant ikke det da. Men nå har de det faktisk, på IKEA (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60154594).
Hvis det skulle være aktuelt :)
Det var ikke så dumt!
Jeg har uansett lyst på en annen farge på badegulvet, har nevnt det for huseier, men fikk ikke noe klart svar. Nå er badet mitt knapt halvannen kvadratmeter stort, så mye maling vil det jo ikke gå, akkurat. Sånn sett kan jeg godt betale det selv. Grått betonggulv minner meg om Strykejernet. Det passer inn i et utstillingslokale, ikke på et ellers ganske fargerikt bad :p.
Kommer til å kjøpe meg en badematte også, til å ha foran servanten, så slipper jeg å fryse på totta når jeg pusser bissene :geip:
Å, den gikk det mye av da jeg hadde skabb (ja, jeg hadde faktisk det)! Noe sink-greier. Var god og kald på huden og lindret godt på kløen.
Har et par spm om Stevia...
Er det så at dette IKKE trigger søthungeren? Null karber? "Ufarlig" for oss på ketolyse? Altså blir ikke til sukker i kroppen?
Altså, den kan nok trigge søthungeren, men den har null karber og påvirker ikke blodsukkeret i det hele tatt.
Ehm... Jeg har noen rare opplevelser med synet om dagen, folk får skikkelig gulskjær i huden innimellom! Ikke helt som å være med i the simpsons, men definitivt ikke sunn og frisk farge... :rolleyes: Altså, de har det nok ikke, men for meg ser det sånn ut. Noen som vet hva det kan komme av?
Synsforstyrrelse= legebesøk!
Synsforstyrrelse= legebesøk!
:_plystre:
Men, kan det ha med å gjøre at jeg er veldig stiv i nakken for tida, og dermed endel svimmel og sånn?
:_plystre:
Men, kan det ha med å gjøre at jeg er veldig stiv i nakken for tida, og dermed endel svimmel og sånn?
Svimmelhet = også legebesøk.
Jeg lurer på hva slags yoghurt jeg bør velge i dip´en jeg skal lage til tapas-kvelden i morgen... Alle typer har jo så mye sukker i seg...?
Photobscura
26-02-10, 10:00
Jeg lurer på hva slags yoghurt jeg bør velge i dip´en jeg skal lage til tapas-kvelden i morgen... Alle typer har jo så mye sukker i seg...?
Om du har en innvandrerbutikk i nærheten, så kjøp tyrkisk/gresk yoghurt. Eventuelt kan du kjøpe Tines matyoghurt i butikken. Har sett at noen butikker også har tyrkisk eller gresk yohurt også. Spørs hvilken dip du skal lage, forsåvidt, men disse er i hvert fall ikke tilsatt sukker, og har mer fett i seg enn naturell og 0% yoghurter, og er det eneste man bør bruke til f.eks tzattziki. :)
Takk, det må jeg prøve:) Det står gresk yoghurt i oppskriften, så da håper jeg å finne det!
Photobscura
26-02-10, 10:30
Takk, det må jeg prøve:) Det står gresk yoghurt i oppskriften, så da håper jeg å finne det!
Jepp! Ellers, om du ikke skulle finne det, så er matyoghurt en god erstatning, altså. Men IKKE naturellyoghurt. Men om du ikke skulle finne noen av delene, så går det an å blande naturellyoghurt med creme fraiche ;).
Gresk yoghurt kjøper jeg på Rema!:)
Gresk yoghurt kjøper jeg på Rema!:)
Og jeg på ICA :)
Photobscura
26-02-10, 18:31
Jeg har rydda litt i papirer her, og kom over noe fra Storebrand. Det står øverst:
''Beholdningsoversikt for din innskuddspensjon''.
Jeg må visst ha hatt noen slags pensjonsordning en gang i tiden, uten at jeg aner når og i hvilken jobb, men summen er altså på 2447 kr, og det står at den betales ut etter nådd pensjonsalder, fordelt utover et minimum på ti år. Nå er det jo over tredve år til, men, jeg ser at summen har økt med 90 spenn i løpet av fjoråret, så det blir jo ikke store summen i måneden, når den tid kommer :p.
Finnes det noen som helst mulighet for å cashe ut disse pengene nå? Eller er de fullstendig låst?
Jepp! Ellers, om du ikke skulle finne det, så er matyoghurt en god erstatning, altså. Men IKKE naturellyoghurt. Men om du ikke skulle finne noen av delene, så går det an å blande naturellyoghurt med creme fraiche ;).
Jeg tror den yoghurten skal blandes med creme freche ja, i henhold til oppskriften. Men matyoghurt er like bra altså? Da får jeg se hva jeg finner. Er det lite karber i begge deler?
de penga er nok helst låst
Carisma: bruker du kontaktlinser?
Mener optikeren min sa til meg en gang at hvis jeg begynte å se "gult" så måtte jeg ta kontakt med èn gang. Lurer på om det kunne være symptom på et eller annet som ikke var særlig bra...
Photobscura
27-02-10, 21:58
de penga er nok helst låst
Helt sikker?
Mener optikeren min sa til meg en gang at hvis jeg begynte å se "gult" så måtte jeg ta kontakt med èn gang. Lurer på om det kunne være symptom på et eller annet som ikke var særlig bra...
Jeg bruker kontaktlinser og har aldri hørt at jeg måtte være obs hvis jeg ser gult--
:nei:
Ehm... Jeg har noen rare opplevelser med synet om dagen, folk får skikkelig gulskjær i huden innimellom! Ikke helt som å være med i the simpsons, men definitivt ikke sunn og frisk farge... :rolleyes: Altså, de har det nok ikke, men for meg ser det sånn ut. Noen som vet hva det kan komme av?
For en tid tilbake var alle loddrette linjer megaskjeve når jeg så på dem..
Det gikk over etter to tre dager.. Fikk da beskjed om at hvis synsfeltet forsvant var det på sin plass å søke hjelp..
For en tid tilbake var alle loddrette linjer megaskjeve når jeg så på dem..
Det er vel det mest kjente symptomet på skjeve hornhinner?
Det er vel det mest kjente symptomet på skjeve hornhinner?
Neida, skjeve hornhinner har jeg hatt siden jeg var 7 år gammel, så dem er jeg vel kjent med :p
Jeg kan spørre på jobb på mandag jeg. Jeg jobber på et stort legesenter og der er det bla en øyelege.
Jeg vet at de som har gjennomgått angiografi kan få rød/gul/orangefarge på synet.
Carisma: Spurte mannen som er lege om å se gult. Kom deg til lege, det kan være leveren. Ofte kan personer med gulsott se gult... Så lærte jeg noe nytt idag også.
Carisma: Spurte mannen som er lege om å se gult. Kom deg til lege, det kan være leveren. Ofte kan personer med gulsott se gult... Så lærte jeg noe nytt idag også.
Hmm, jeg har hatt høye leververdier i snart ti år, vært til ultralyd pga smerter i mellomgulvet to ganger (sjekket kun for gallestein), fikk uforklarlige blåmerker i sommer (alle artikler på nett pekte mot leveren), og nå dette. Så det kan jo være noe i det... Men legen mente leveren min bare var tjukk sist.... :rolleyes:
Aner ikke jeg, hva "leveren er tjukk" innebærer vet jeg heller ikke. :) Men kanskje ta det opp med legen? Aaaner ikke om det er farlig eller ei.
Gulsott på Lommelegen: http://www.lommelegen.no/321081/gulsott-hva-kan-aarsaken-vaere
Jeg vet at det hvite i øyet kan bli gult hvis man har gulsott, har du det?? Men du "SER" jo gult??
Jeg vet at det hvite i øyet kan bli gult hvis man har gulsott, har du det?? Men du "SER" jo gult??
Var det gubben sa... at man SER gult også bed leverproblemer, gulsott. Det gjør beibier med gulsott også - uten at jeg vet hvordan de har funnet det ut! ;)
tina therese
28-02-10, 16:26
Et nytt spørsmål:
Har ei venninne som har fjernet galle blæren som har lyst å prøve LCHF..
kan hun det eller er det en dårlig ide?
Mange her, meg selv, inkludert som ikke har galleblæren i behold!
Ikke noe problem for de fleste!:D
Men hun bør nok starte med litt lite fett og øke forsiktig så kroppen hennes venner seg til fettmengden!:ja:
Ikke noe gult i øynene nei. Men i sommer, da blåmerkene dukket opp syns jeg det røde i kantene var litt gulaktig.
For å forklare litt bedre gulfarge-synet mitt (som dukker opp veldig sjelden da, er ikke der hele tida. Kanskje en gang i mnd i snitt): Jeg kan se ned på fingrene mine og tenke at Oj, jeg har skikkelig nikotinfingre! De er sånn som hos eldre menn som røyker rullings liksom. Så ser jeg rundt meg og plutselig har de samme farge i ansiktet også. Forsvinner igjen innen 5-10 min vil jeg tro. Så det er jo egentlig ikke plagsomt, bare veldig...rart!... :rolleyes:
Aner ikke jeg, hva "leveren er tjukk" innebærer vet jeg heller ikke. :)
Det er vel omtrent det samme som at om jeg hadde vært en and hadde leveren min vært en delikatese! http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras :lol:
Carisma; det hender jeg ser nesten slik, men da har det den grunn at jeg feks
har sett på noe over lang tid. Som at man ser på tv/dataskjerm osv mot en mørk bakgrunn, og får derfor litt annet syn på ting. Vanskelig å forklare, men om jeg sier at når man blir blendet av solen eller en blitz, så sitter det lyste igjen på netthinnen
en stund, og slik opplever jeg noen ganger om lyset er rett/feil.. :p
Mitt spørsmål:
Jeg leter etter en nettsiden jeg var inne på for lenge lenge siden, som hadde bla diverse buddha figurer, hvor man kunne se betydningen av de forskjellige.
Jeg fikk en i syden nå sist, og lurer på "hvem av dem det er"
Husker ikke nettsiden, så om noen har tips, helst på norsk. Takk! :D
tina therese
28-02-10, 19:59
Mange her, meg selv, inkludert som ikke har galleblæren i behold!
Ikke noe problem for de fleste!:D
Men hun bør nok starte med litt lite fett og øke forsiktig så kroppen hennes venner seg til fettmengden!:ja:
Så flott!!! Da skal jeg si fra det til henne:)
Noen som har tips til dåpsgave til to gutter? Jeg skal være fadder, og har virkelig INGEN gode ideer til gave... Forslag mottas med takk! :)
Vil det være noe poeng for meg å ta en ketolysekur? Så tilbake til dagens kosthold?
Går jo ned, som regel. Men burde kanskje heller droppe utskeielser på lørdagene....?
Går jo så tregt! Dessuten opp litt i vekt inn i mellom. *sukk* Hjelp meg med å bli tålmodig! ;)
Har lest klistret-tråden om platåer ja....
Det er vel omtrent det samme som at om jeg hadde vært en and hadde leveren min vært en delikatese! http://en.wikipedia.org/wiki/Foie_gras :lol:
:lol:
Vil det være noe poeng for meg å ta en ketolysekur? Så tilbake til dagens kosthold?
Går jo ned, som regel. Men burde kanskje heller droppe utskeielser på lørdagene....?
Går jo så tregt! Dessuten opp litt i vekt inn i mellom. *sukk* Hjelp meg med å bli tålmodig! ;)
Har lest klistret-tråden om platåer ja....
Start med å droppe utskeielser du, så får du nok mer lønn for strevet ;) ( for de må du uansett kutte ut på ketolysekuren ;))
Lykke til :D
Gerd: Takk for svar! Var jo egentlig det jeg visste, men man kan jo håpe, hahaha!
Det som er flott i dette forum, her får man svar uten dill!
Lure meg selv er jeg veldig flink til. (leste på lenabeatrice.net sin side om de utskeielsene som man lurer seg selv og TROR ikke spiller noen rolle... "små uplanlagte utskeielser")
Ikke noe gult i øynene nei. Men i sommer, da blåmerkene dukket opp syns jeg det røde i kantene var litt gulaktig.
For å forklare litt bedre gulfarge-synet mitt (som dukker opp veldig sjelden da, er ikke der hele tida. Kanskje en gang i mnd i snitt): Jeg kan se ned på fingrene mine og tenke at Oj, jeg har skikkelig nikotinfingre! De er sånn som hos eldre menn som røyker rullings liksom. Så ser jeg rundt meg og plutselig har de samme farge i ansiktet også. Forsvinner igjen innen 5-10 min vil jeg tro. Så det er jo egentlig ikke plagsomt, bare veldig...rart!... :rolleyes:
Snakket med to av øyelegene her. De mente at gulsott IKKE gir gult visus, men de kunne heller ikke avkrefte det før de hadde undersøkt deg. Du burde ha blitt gul på hvitøyet hvis det var snakk om øye og gulsott.
Men derimot så kan et tidlig stadie av grå stær gi gult visus, men da skal det være konstant gul og liksom ikke komme og gå. Kom deg til lege uansett.
Atte, dersom man ikke har noe sted å bo og ikke noe sted gjøre av seg og ingen penger, hva gjør man da???
Når man ikke har noe sted å legge seg i kveld!:eek:
(Ikke meg altså, men en tidligere narkoman venninne)
Da henvender man seg til nærmeste sosialkontor. Pronto. Med så mye dokumentasjon på at man er arbeidsledig, etc.
Edit: Da har man rett på noe som heter nødhjelp (mat fortrinnsvis), og eventuel henvisning til hospits eller lignende. Ulikt fra kommune til kommune sikkert. Lykke til!
Tror ikke hun trenger noe dokumentasjon, hun har vært i systemet i årevis og har vel ikke hatt en jobb på 5 år.
Hun kunne kanskje ha vært her et par netter til, men gubben min vil ikke ha henne i nærheten, særlig ikke i nærheten av ungene våre, etter div hendelser opp igjennom, og blir nok ikke blid om hun er her når han kommer hjem.
Jeg sliter bigtime, for jeg kan jo ikke kaste henne ut i kulden og snøen, men vil ikke havne i bråk med han som også eier huset.
Hun har utnyttet meg/oss i over 20 år og jeg er så redd for å bli lurt/brukt og kastet nok en gang!
Men det er jo så kaldt ute........
Blir nok jeg som må snakke med sosialkontoret!
Forstår... Vel, tror du bare må sette hardt mot hardt, om så kjøre henne til sosialkontoret! HUN må faktisk ta grep om sitt liv! Du har hjulpet henne nå, men nå må hun selv få rævva i gir og gjøre noe selv. Og minstekrav er å komme seg på sosialkontoret. Eller til en annen venninne.
Photobscura
01-03-10, 17:19
Atte, dersom man ikke har noe sted å bo og ikke noe sted gjøre av seg og ingen penger, hva gjør man da???
Når man ikke har noe sted å legge seg i kveld!:eek:
(Ikke meg altså, men en tidligere narkoman venninne)
Hva med hospits? Eller blir det feil, ettersom hun er eks-narkoman? Blåkors har jo sovemuligheter, Fattighuset og Kirkens bymisjon deler ut mat.
Men dette blir jo i tilfelle bare brannslukking, og på sosialkontoret må hun nesten :o.
Hva med hospits? Eller blir det feil, ettersom hun er eks-narkoman? Blåkors har jo sovemuligheter, Fattighuset og Kirkens bymisjon deler ut mat.
Men dette blir jo i tilfelle bare brannslukking, og på sosialkontoret må hun nesten :o.
Hun er livredd for å dra på hospits og andre steder det vanker rusede mennesker. Har vært nykter en liten stund bare i denne omgang og vil ikke på kjøret igjen!
Hun har nå fått avtale med en kompis om å bo hos han til NAV finner noe mer permanent. Har avtale i morgen for nødhjelp og med boligkontoret på torsdag når han som jobber med "sånne" som henne er på jobb!
Jeg er glad det ordnet seg så langt. Jeg vil så gjerne være til hjelp, men da må vi ikke være så nærme at hun sliter meg ut igjen! Da er jeg ikke til hjelp for noen!:p
Var jo jeg som måtte finne telefonnr og dytte telefonen inn i hånden hennes i dag, da.......
Så mye for å virkelig ønske å snu på ting......:o
Kitt: Synes du er virkelig flink og empatisk menneske jeg! :klem:
Ta vare på deg selv også, det er bra. Som du sier selv så er ikke DU mye til hjelp hvis du går i kjelleren.
Har tenkt over det en stund, noen folk er bare ikke flink til "å ta grep om livet sitt", mens andre igjen kanskje er litt for selvstendige. *kremt* ;)
Aner ikke hvorfor det er så ulikt, men har kommet frem til at det nok er både personlighet og oppdragelse. Kanskje.
Godt skrevet Vettel- signerer den!
Er det noen her som har/har hatt hælbetennelse?
Jeg har vært plaget med smerter i hælene med jevne mellomrom i mange år. Av og til er smertene så store at jeg sover med pute under beina og våkner hvis hælene kommer borti madrassen. Av en eller annen grunn har jeg aldri tenkt noe særlig over dette, bare ventet til det går over. For noen uker siden hørte jeg noen som snakket om hælbetennelse, og da gikk det opp et lys for meg, kan det være det jeg har hatt?
I helga kom det igjen. Som alltid i forbindelse med at jeg har vært veldig aktiv. Pleide å få det spesielt om sommeren, da jeg jobbet mye og dermed traver opp og ned et gulv hele dagen. Prøvde å google det, men fant ikke noe særlig om det.
Er det noen andre som har noen erfaringer?
Er det noen her som har/har hatt hælbetennelse?
Jeg har vært plaget med smerter i hælene med jevne mellomrom i mange år. Av og til er smertene så store at jeg sover med pute under beina og våkner hvis hælene kommer borti madrassen. Av en eller annen grunn har jeg aldri tenkt noe særlig over dette, bare ventet til det går over. For noen uker siden hørte jeg noen som snakket om hælbetennelse, og da gikk det opp et lys for meg, kan det være det jeg har hatt?
I helga kom det igjen. Som alltid i forbindelse med at jeg har vært veldig aktiv. Pleide å få det spesielt om sommeren, da jeg jobbet mye og dermed traver opp og ned et gulv hele dagen. Prøvde å google det, men fant ikke noe særlig om det.
Er det noen andre som har noen erfaringer?
Søk på hælspore og sjekk om det kan være det du har basert på symptomer.
Takk!
Ææææ, det hørtes jo seriøst ut ... På lommelegen snakker de om operasjon og greier! Heldigvis ikke så ille at jeg må ha paralgin forte!
Takk!
Ææææ, det hørtes jo seriøst ut ... På lommelegen snakker de om operasjon og greier! Heldigvis ikke så ille at jeg må ha paralgin forte!
Jeg har en sånn spore på hælen. Har heldigvis ikke vært plaget på årevis og det bla faktisk oppdaget hva det var helt tilfeldig. Måtte ta røntgenbilder pga en akutt skade og da så de den.
Legen min sier det bare er snakk om operasjon om man er svært plaget.
Viktig med gode sko, da, når man som du sier skal stå og gå mye. God demping vil sikkert hjelpe godt!
Snakk med legen din og få tatt røntgenbilde, du. Greit å vite hva man har så man vet hva man skal ta hensyn til!:)
Hva er normal muskelmasse i en damekropp?? Jeg veide meg på tanitavekta mi og fikk opp bla 53 kg muskelmasse og 3.4 kg bein. Normal vannstand i kroppen min er ca 40% av vekta. Så kommer noen bløtdeler og fett i tillegg.
MEN hvis jeg prøver tenke hvor langt NED i vekt jeg kan komme: 53+3.4+(40% av ca 56 kg muskler+bein) = 78.7 kg. Nå har jeg overhodet IKKE regnet med fett eller andre bløtdeler. Betyr det da at hvis jeg blir tynnere enn ca 80 kilo så går jeg løs på musklene??
Ikke rart jeg så anorektisk ut da jeg var nede i 60 kilo...
De 53 kiloene er jo ikke bare muskler, det skulle forundret meg veeeldig. De kiloene innbefatter innvollene dine også, hjernen etc. Du har mye bein, forresten! Jeg ligger på 2.7, og det er visstnok innenfor normalen for kvinner. Tror det normale mht muskelmasse hos kvinner er 12-15 kilo? Husker ikke helt, men det er forunderlig få kilo, mener jeg å erindre. Og selv ser jeg også sjuk ut, når vekta nærmer seg 60 kilo, så dit skal jeg ikke!!
Photobscura
03-03-10, 09:38
Jeg tror heller det er fettfri masse, Kanutten. Min muskelmasse ligger på ca tretten kg. På en kroppsanalyse fikk jeg også opp mye muskelmasse, 26 kg omtrent, men da skal jeg trekke fra ekstracellulær væske.
Det er nok litt forskjellig fra den ene til den andre elektroniske vekta, men ren muskelmasse ligger som frifuggel sier i gjennomsnittet på tolv til femten kg for voksne kvinner.
De 53 kiloene er jo ikke bare muskler, det skulle forundret meg veeeldig. De kiloene innbefatter innvollene dine også, hjernen etc. Du har mye bein, forresten! Jeg ligger på 2.7, og det er visstnok innenfor normalen for kvinner. Tror det normale mht muskelmasse hos kvinner er 12-15 kilo? Husker ikke helt, men det er forunderlig få kilo, mener jeg å erindre. Og selv ser jeg også sjuk ut, når vekta nærmer seg 60 kilo, så dit skal jeg ikke!!
Tarmene etc blir også oppgitt i verdi, men det husker jeg ikke akkurat nå.
Kanskje jeg har et tykt, tungt hode?? :p
Jeg tror heller det er fettfri masse, Kanutten. Min muskelmasse ligger på ca tretten kg. På en kroppsanalyse fikk jeg også opp mye muskelmasse, 26 kg omtrent, men da skal jeg trekke fra ekstracellulær væske.
Det er nok litt forskjellig fra den ene til den andre elektroniske vekta, men ren muskelmasse ligger som frifuggel sier i gjennomsnittet på tolv til femten kg for voksne kvinner.
Er den fettfri massen inkludert vann da??
Photobscura
03-03-10, 09:43
Er den fettfri massen inkludert vann da??
Den fettfrie massen er inkludert alt utenom fett ;).
Da betyr det at når jeg er i underkant av 60 kilo er jeg fettlaus.. Men da kan det nok stemme at trivselsvekta mi er 70-75 kilo. :p
Photobscura
03-03-10, 09:54
Da betyr det at når jeg er i underkant av 60 kilo er jeg fettlaus.. Men da kan det nok stemme at trivselsvekta mi er 70-75 kilo. :p
En grei måte å finne ut ''idealvekta'' er jo å ta den fettfrie massen og inkludere en fettprosent på mellom femten og tjuefem prosent som er en ganske romslig normal hos kvinner. Gjerne mer opp mot øverste del av skalaen jo eldre man er og dersom man har født barn. :)
Hvis det er Tanita-vekt du bruker, mener du da at det symbolet med en oval greie i skjelettet er innvoller? Ifølge min vekt er det innvendig fett, målt i kilo, tror jeg. Min verdi har i alle fall gått ned fra 12 til 10, og jeg kan vanskelig forestille meg at mine innvoller veier mindre.. Hehe
Photobscura
03-03-10, 10:16
Hvis det er Tanita-vekt du bruker, mener du da at det symbolet med en oval greie i skjelettet er innvoller? Ifølge min vekt er det innvendig fett, målt i kilo, tror jeg. Min verdi har i alle fall gått ned fra 12 til 10, og jeg kan vanskelig forestille meg at mine innvoller veier mindre.. Hehe
Det skal du ikke se bort i fra. Tarmene lagrer jo en del dritt, som kan komme ut når man spiser ketogent (det merket i hvert fall jeg de først par ukene, uten at jeg skal gå i detaljer :p). Det er jo flere her som har sagt at tarmskylling er helt unødendig dersom man spiser lavkarbo med rene råvarer da det er rensende i seg selv :).
Om det er så mye som to kg, aner jeg ikke. Men tarmene er jo fryyyyktelig lange, da ;).
Jeg lurer på hva som feiler enkelte menn i topplokket?
Romøren burde offentlige beklage seg!
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/article3546651.ece
Og han derre Roar Gaustad, som hele veien har ment Romøren skulle hoppe først, snakk opp frekkas!
Kjenner jeg er irritert langt inn i margen. Enda jeg absolutt ikke bryr meg om skisport eller hopping, eller er så fryktelig opptatt ev dette tema ellers. Men NÅ er jeg provosert!!
Photobscura
03-03-10, 10:21
Ja, man kan jo lure. Vi må jo for all del beskytte de skjøre små jentene, huffa meg. Hvorfor testet ikke HUN bakken? Jeg synes Jentene på Toten skulle ha hoppet først. Det hadde vært kontroversielt :p. Hva er så spesielt med jenter som driver med skihopp? Jeg har gjort det selv på ungdomsskolen, i slalomski til og med, ingen som gjorde noe nummer ut av det.
Det skal du ikke se bort i fra. Tarmene lagrer jo en del dritt, som kan komme ut når man spiser ketogent (det merket i hvert fall jeg de først par ukene, uten at jeg skal gå i detaljer :p). Det er jo flere her som har sagt at tarmskylling er helt unødendig dersom man spiser lavkarbo med rene råvarer da det er rensende i seg selv :).
Om det er så mye som to kg, aner jeg ikke. Men tarmene er jo fryyyyktelig lange, da ;).
Joda, vet de er lange (har jo tilogmed vekttall i anatomi..) Må poengtere at det i bruksanvisningen for min vekt står at dette symbolet er for innvollsfett, og at det er satt en grenseverdi på 12, over det er man i "faresonen"/har usunne mengder, har for mye av det nevnte fettet. I'm in the clear ;)
Ja, man kan jo lure. Vi må jo for all del beskytte de skjøre små jentene, huffa meg. Hvorfor testet ikke HUN bakken? Jeg synes Jentene på Toten skulle ha hoppet først. Det hadde vært kontroversielt :p. Hva er så spesielt med jenter som driver med skihopp? Jeg har gjort det selv på ungdomsskolen, i slalomski til og med, ingen som gjorde noe nummer ut av det.
Nei det er jo det da, Sagen kunne jo fint ha testet bakken, før hun tok det første ofisielle hoppet. Som Bredesen sier, han har vært første hopper i en ny bakke, og hadde noen andre "testet" for han, så hadde han gått!
Men du skjønner vel at når DU hoppet, så var det ikke "på ordentlig", var jo bare lek og morro. Ikke som gutta, DE hopper "skikkelig!" Lille venn... :cool:
Bah!
Joda, vet de er lange (har jo tilogmed vekttall i anatomi..) Må poengtere at det i bruksanvisningen for min vekt står at dette symbolet er for innvollsfett, og at det er satt en grenseverdi på 12, over det er man i "faresonen"/har usunne mengder, har for mye av det nevnte fettet. I'm in the clear ;)
Aha, da fikk jeg oppklart det! Trodde det var tarmtotter og innmat, og IKKE fett.
ninaborrie
03-03-10, 13:18
Hei. Hvor lang tid tar det før jeg er i ketose. Jeg startet 100% i går. Hehe er litt utålmodeg se :)
Hei. Hvor lang tid tar det før jeg er i ketose. Jeg startet 100% i går. Hehe er litt utålmodeg se :)
For meg tar det 36 timer, for andre opp til 4-5 dager.
Har du keto- stiks? Da kan du teste i kveld, minst to timer etter siste måltid gir mest pålitelig resultat!:spent:
Jeg HATER at folk ser på bungelen min under navvern... Men samtidig elsker jeg gå i taite klær! :p Dvs sambo elsker det mest. Han synes klær som er stooore gjør meg enda større OG jeg må innrømme at jeg trives best i kroppsnære plagg. Men hva gjør DU for å få andres blikk bort fra magen din?? Eller andre deler av kroppen du helst ikke vil skal eksponeres??
Jeg tar på meg en megautringa topp :lol:
StegforSteg
03-03-10, 20:27
Jeg bruker litt lange singleter under topper/tunikaer - og gjerne viser litt kløft ja :D Hvis ikke bruker jeg litt store smykker som tar blikket bort fra pølsa og bort til det :D
Jeg bruker litt lange singleter under topper/tunikaer - og gjerne viser litt kløft ja :D Hvis ikke bruker jeg litt store smykker som tar blikket bort fra pølsa og bort til det :D
Åhh elsker store smykker jeg!! HVis jeg ikke går med et stort smykke føler jeg meg omtrent naken...
StegforSteg
03-03-10, 20:31
Men helt ærlig Kanutten - tror du virkelig at folk legger like mye til "pølsa" som vi tror?
Men helt ærlig Kanutten - tror du virkelig at folk legger like mye til "pølsa" som vi tror?
Ja....:(
NB, ikke for sarte sjeler!
Men... kan man ta GU hvis man har mensen?
Har venta i 3 mnd på timen, og er redd for at det andre dukker opp i løpet av helga... Typisk om det skulel dukke opp av seg sjøl den ene gangen liksom. :rolleyes:
Har venta i 3 mnd på timen, og er redd for at det andre dukker opp i løpet av helga... Typisk om det skulel dukke opp av seg sjøl den ene gangen liksom. :rolleyes:
Ja, seff kan man det!
Jeg måtte avlyse timen, jeg.
Ring og hør med dem, da vel. Kommer jo litt an på hva du skal. Jeg skulle ta celleprøve og den blir ødelagt av blod.
Photobscura
03-03-10, 21:25
Går du på p-piller, så kan du jo utsette ved å gå direkte på neste brett uten pause :). (Er det ikke sånn det er a?)
Tror ikke det er særlig aktuelt for Carisma og da jeg prøvde, blødde jeg litt i 3 uker i stede!
Det var den syden- turen, liksom!:(
Jeg har tatt gu når jeg har hatt mensen, en gang.... Slapp ikke unna :rolleyes:
Jeg måtte avlyse timen, jeg.
Ring og hør med dem, da vel. Kommer jo litt an på hva du skal. Jeg skulle ta celleprøve og den blir ødelagt av blod.
Det skjønner ikke jeg da... Vi tar ofte celleprøver (biopsier) på jobb i forbindelse med operasjoner og da er det jo som regel masse blod rundt omkring de prøvene vi tar...
Dessuten blør jeg som bare det ETTER GUcelleprøve...
Går du på p-piller, så kan du jo utsette ved å gå direkte på neste brett uten pause :). (Er det ikke sånn det er a?)
Nei, jeg har jo PCOS (naturlig prevensjon...), trenger ikke p-piller da :D
Gikk på p-piller noen uker da jeg var 17 og maken til mannevond skapning skal du lete lenge etter! :eek:
Men jeg har uansett endel ting jeg vil sjekke ut og spørre om, så det er ikke sååå farlig altså, tar timen uansett. Men litt kjedelig å måtte ta mer fri fra jobb om noen uker liksom. (Tar litt tid å komme seg fra Kolsås til bryn også...)
Photobscura
04-03-10, 11:06
Er det noen som vet om det går an å slå av hurtigfunksjoner? Jeg mangler a på tastaturet mitt, så jeg limer inn a med ctrl+v, og jeg klarer å trykke ctrl+n støtt, og åpner hele tiden nye vinduer, veldig slitsomt! Kan jeg deaktivere denne funksjonen?
Er det noen som vet om det går an å slå av hurtigfunksjoner? Jeg mangler a på tastaturet mitt, så jeg limer inn a med ctrl+v, og jeg klarer å trykke ctrl+n støtt, og åpner hele tiden nye vinduer, veldig slitsomt! Kan jeg deaktivere denne funksjonen?
Hvor tjukke fingre har du? :geip: N er jo to hakk unna V!
Jeg googler litt, og det var søren meg ikke så lett som jeg trodde. Ser ut til at du må inn i regedit og knote hvis det skal gå an. Men fant bare hvordan man disabler windows-tasten og ctrl+alt+delete og sånt. Jeg så at noen nevnte at programmer kunne sjekke hvilke tastatursnarveier du har aktivert, så da kan kanskje ett slikt program fikse biffen?
Noen som vet om når luft i magen slutter med å prompe sin vei ut?
Har gått på Eurodiet i 35 dager og det passer sjeldent med ankomsttid, på jobben - under middagen - foran tv.
Prøver å hoste samtidig, men det er ikke alltid jeg får signal om det smyger seg ut en.
Photobscura
04-03-10, 15:57
Hvor tjukke fingre har du? :geip: N er jo to hakk unna V!
Jeg googler litt, og det var søren meg ikke så lett som jeg trodde. Ser ut til at du må inn i regedit og knote hvis det skal gå an. Men fant bare hvordan man disabler windows-tasten og ctrl+alt+delete og sånt. Jeg så at noen nevnte at programmer kunne sjekke hvilke tastatursnarveier du har aktivert, så da kan kanskje ett slikt program fikse biffen?
Æsj, det blir litt mye ork. Nei, hehe, jeg har faktisk ikke det minste tjukke fingre, men jeg skriver over tohundre tegn i minuttet, og n kommer ofte etter a, så det er ikke alltid jeg rekker å slippe ctrl-tasten før jeg taster videre. Tro meg, jeg starter en haug med hurtigfunksjoner når jeg skriver, men det er ctrl+n som kommer oftest og er mest irriterende. Vil jo aller helst ha ny pc ... Og det av flere grunner, forsåvidt ... Men takk for hjelpa anyways!
Æsj, det blir litt mye ork. Nei, hehe, jeg har faktisk ikke det minste tjukke fingre, men jeg skriver over tohundre tegn i minuttet, og n kommer ofte etter a, så det er ikke alltid jeg rekker å slippe ctrl-tasten før jeg taster videre. Tro meg, jeg starter en haug med hurtigfunksjoner når jeg skriver, men det er ctrl+n som kommer oftest og er mest irriterende. Vil jo aller helst ha ny pc ... Og det av flere grunner, forsåvidt ... Men takk for hjelpa anyways!
Hehe, da så. Har du prøvd å rive opp tasten og se om det ligger noe dritt under som gjør at den ikke fungerer?
Måtte ta en skrivetest nå, og jeg kom på ca 440 bokstaver i minuttet. :snill:
Jeg lurer på om jeg kan få is??? Er syk, feber og hoste, samme med barnet. Så DA kan jeg vel få is....? Please! Lover å være snill....
:D
Jeg lurer på om jeg kan få is??? Er syk, feber og hoste, samme med barnet. Så DA kan jeg vel få is....? Please! Lover å være snill....
application denied.
application denied.
Søren ta! Ja ja, får ta den som en kvinne!
Takk! :p
Vettel: Frosne bringebær, fløte og litt søtning i hurtigmikseren! :sikle:
Vettel: Frosne bringebær, fløte og litt søtning i hurtigmikseren! :sikle:
Hm. Jeg har bare kirsebær, det er 9 karbs per 100 gram. Pleier dog å spise de inn i mellom. Og fløte har jeg. Kan ta uten ekstra søtning, liker litt syrlig.
Hm. Jeg har bare kirsebær, det er 9 karbs per 100 gram. Pleier dog å spise de inn i mellom. Og fløte har jeg. Kan ta uten ekstra søtning, liker litt syrlig.
Tillatelse gitt!:helsesjek
Og god bedring!:klem::suss:
Photobscura
04-03-10, 19:34
Hehe, da så. Har du prøvd å rive opp tasten og se om det ligger noe dritt under som gjør at den ikke fungerer?
Måtte ta en skrivetest nå, og jeg kom på ca 440 bokstaver i minuttet. :snill:
Pc-en min har vært sånn siden den ble bada i kaffe, så jeg tror ikke det hjelper akkurat ;).
Hehe, jeg kom til å tenke på at jeg ikke har tatt en sånn skrivertest siden folkehøgskola, så jeg fant en på nettet nå, joda! Jeg er blitt flinkere, 370 tegn i minuttet, og det inkludert at jeg åpna både oversikt over nettadresser og et nytt nettvindu et par ganger :p. (Og at jeg må lime inn hver a ... :rolleyes:).
http://norwegian-speedtest.10-fast-fingers.com/
Jeg lurer rett og slett på om det er noen som er interessert i å tjene 25 euro for en halvtimes arbeid. Fortrinnsvis en dame og som bor i Drammen, Kolbotn, Gjøvik, Kristiansand, Arendal, Haugesund eller Ålesund. Det er mulighet for ekstra betaling for å dekke reisekostnader dersom man ønsker det.
Neida, det er ikke pyramidespill eller scam eller noe sånn. Det er en enkel jobb og oppdragsgiver trenger å få jobben gjort.
Pc-en min har vært sånn siden den ble bada i kaffe, så jeg tror ikke det hjelper akkurat ;).
Hehe, jeg kom til å tenke på at jeg ikke har tatt en sånn skrivertest siden folkehøgskola, så jeg fant en på nettet nå, joda! Jeg er blitt flinkere, 370 tegn i minuttet, og det inkludert at jeg åpna både oversikt over nettadresser og et nytt nettvindu et par ganger :p. (Og at jeg må lime inn hver a ... :rolleyes:).
Haha, måtte ta denne testen mange ganger, for jeg fikk bare rundt 80 hver gang! Trodde jeg var litt rask hvertfall, så jeg skjønte ikke helt. Så viste det seg at det var ord i minuttet ... :p
Photobscura
04-03-10, 20:19
Jeg lurer rett og slett på om det er noen som er interessert i å tjene 25 euro for en halvtimes arbeid. Fortrinnsvis en dame og som bor i Drammen, Kolbotn, Gjøvik, Kristiansand, Arendal, Haugesund eller Ålesund. Det er mulighet for ekstra betaling for å dekke reisekostnader dersom man ønsker det.
Neida, det er ikke pyramidespill eller scam eller noe sånn. Det er en enkel jobb og oppdragsgiver trenger å få jobben gjort.
Jeg trenger alltid å tjene penger :p (det er vel omtrent to hundre kroner, er det ikke?). Men blir jo litt nysgjerrig på hva det gjelder :).
Kom på 270 ord i minuttet, men ekstremt mange skrivefeil, haha! Trodde jeg var rask da... Kanskje mine kolegaer som bare er ekstremt trege??
Photobscura
04-03-10, 20:30
Fikk ingen skrivefeil, faktisk! Så lenge man kun ser på skjermen, så går det greit.
Photobscura
04-03-10, 20:32
Nå ble jeg nesten litt hekta! 404 bokstaver i minuttet, men nå klarte jeg å ikke åpne en enete hurtigfunksjon :D
404 ord i minuttet, uten skrivefeil?? erre mulig!
Du skriver 253 bokstaver per minutt
Du har 29 riktige ord og
du har 25 feile ord.
Siste forsøk jeg har tatt. Aha...Nå ser jeg øverste er 253 bokstaver, under ORD.
Photobscura
04-03-10, 20:48
404 ord i minuttet, uten skrivefeil?? erre mulig!
Du skriver 253 bokstaver per minutt
Du har 29 riktige ord og
du har 25 feile ord.
Siste forsøk jeg har tatt. Aha...Nå ser jeg øverste er 253 bokstaver, under ORD.
Hadde to feil ord på den siste der. Men jeg skriver jo touch, da, og leser hele tiden på skjermen mens jeg skriver. Likevel sniker det seg inn noen leifer her og der :p. Men denne testen har jo bare vilkårlige ord, da.
nyskjerrige, hva slags jobb er det
grotingeling
05-03-10, 09:03
Nå har jeg lett og lett, men finner ikke ut av dette - hvordan får jeg lagt inn smilieys når jeg gir tilbakemelding til andre på innlegg?
Nå har jeg lett og lett, men finner ikke ut av dette - hvordan får jeg lagt inn smilieys når jeg gir tilbakemelding til andre på innlegg?
Du må skrive koden smilyen har :ja:
grotingeling
05-03-10, 09:12
Du må skrive koden smilyen har :ja:
Takk Gerd http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/happy/4.gif
SiljeMerete
05-03-10, 09:29
Hvor mye kan deres vekt variere fra dag til dag? :rolleyes:
Min varierer VELDIG fra en morgen til neste morgen +-4kg :rolleyes:
Photobscura
05-03-10, 09:35
Hvor mye kan deres vekt variere fra dag til dag? :rolleyes:
Min varierer VELDIG fra en morgen til neste morgen +-4kg :rolleyes:
Min varierer helt opp til en kg fra den ene til den andre dagen. Men nå vet jeg ikke hvor mye du veier, eller om du har noen tilstander som gjør det lett for deg å samle vann. Ser jo sånn ut, fire kg fra ene til andre dagen kan ikke være annet enn vann, og mat som fortsatt er i magesekken.
Min vekt varierer veldig ut fra hvor sent jeg spiser, dobesøk, om jeg drikker for lite vann -samler vann, spiser for lite mat -lagrer vann.
SiljeMerete
05-03-10, 09:43
Min varierer helt opp til en kg fra den ene til den andre dagen. Men nå vet jeg ikke hvor mye du veier, eller om du har noen tilstander som gjør det lett for deg å samle vann. Ser jo sånn ut, fire kg fra ene til andre dagen kan ikke være annet enn vann, og mat som fortsatt er i magesekken.
Min vekt varierer veldig ut fra hvor sent jeg spiser, dobesøk, om jeg drikker for lite vann -samler vann, spiser for lite mat -lagrer vann.
Jeg samler MYE vann, aner ikke hvorfor...
Jeg skal ned mange mange kg, men har et delmål på 15kg, har gtt ned 9kg til nå. ( på ca 2,5 uke)
Takk for svar Photobscura :)
Tror jeg må konkludere med at jeg er en vannsamler :o
SiljeMerethe: Veier du deg til samme tid? Beste er etter do-besøk på morgenen.
Jeg varierer nok ikke like mye som deg! Kanskje 1 kilo hit og dit.
Et tips kan være å veie deg hver dag en liten stund, og se på mat, søvn, etc. og se om det er noen sammenheng. Jeg samler vann hvis jeg har våkenetter feks.
4 kilo hørtes mye ut, selv for vann. Sikker på at du har en god vekt? Veier du deg til samme tid - og lar du den stå stille? (flytter du den mellom veiingene?)
SiljeMerete
05-03-10, 11:45
jeg veier meg om morgenen etter do-besøk, kliss naken, vekta står på nøyaktig samme sted hele tiden. Vekta er digital, med nye batterier, er en god vekt, den stemmer på samboeren min.
Takk for tips, skal prøve å veie hver morgen fremover å se. :)
Ferskenbeinet
05-03-10, 12:08
Hvor mye varierer vekta fra du legger deg til du står opp om morningen? Det lurer jeg på selv om dette blir veldig individuelt! ;)
Jeg lurer og på om noen kan anbefale en god øyenkrem for små linjer på 27 år gammel hud?
bondetuppa
05-03-10, 14:09
Artig test det der. Ble litt trøblete av at det ikke er sammenheng i teksten:p Men sier meg fornøyd med 278 bokstaver og 1 stavefeil pr minutt:D Bruker touch metoden, noe som er himla greit når en ikke ønsker å sitte med nesen ned i tastaturet. Det artige er at en "kjenner" når en skriver feil:)
Men til dagens spm - er det noen som har erfaring med hvor lang tid KLP tar på å behandle pensjonssøknader osv?
Haha, gøy! Jeg har aldri lært touch...
Du skriver 517 bokstaver per minutt
Du har 121 riktige ord og
du har 0 feile ord.
Og, hva angår vektvariasjoner, jeg kan visst fint samle et kilo vann over natta som følge av matvalg/medisin/menstruasjon, men sjelden mer enn det.
Kan man vaske semsket skinn med nylonvask?
Kan man vaske semsket skinn med nylonvask?
http://www.jensenco.no/nylonvask.php
Photobscura
05-03-10, 19:49
Jeg har spurt om laserbehandling av arr tidligere. Men jeg lurer på, når man får rekvisisjon, kan man bruke den hos en privat klinikk, eller må man gå til en hudlege med kommunal avtale? Jeg kjenner bare til en her i byen, og han er en butcher, og det er ikke snakk om at han får komme nær huden min med så mye som en bomullspinne igjen!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.