View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Vi skal ikke ha med oss så mye, så det blir jo litt overflødig. Størrelsen på håndbagasjen man kan ha med seg er ganske romslig! :)
Jeg vet du ikke har spurt om dette, men det går jo an å teste før man drar og så finne ut om det er brukandes. Pulver går i håndbagasjen. Sikkert en saltbøsse også. ;)
http://www.skin-care-recipes-and-remedies.com/homemade-dry-shampoo.html
http://www.crunchybetty.com/store-bought-dry-shampoo-no-crunch-on-this-instead
Corn starch = maizena
Photobscura
12-06-12, 14:30
Jeg vet du ikke har spurt om dette, men det går jo an å teste før man drar og så finne ut om det er brukandes. Pulver går i håndbagasjen. Sikkert en saltbøsse også. ;)
http://www.skin-care-recipes-and-remedies.com/homemade-dry-shampoo.html
http://www.crunchybetty.com/store-bought-dry-shampoo-no-crunch-on-this-instead
Corn starch = maizena
Hoi! Mazena, faktisk. Det må jeg teste!
jeg tenkte å lage fiskekaker til middag, men hva skal jeg ha som tilbehør? sellerirot er utelukket, da jeg er gørrlei av det:o
jeg tenkte å lage fiskekaker til middag, men hva skal jeg ha som tilbehør? sellerirot er utelukket, da jeg er gørrlei av det:o
Hva med å lage surkål?
Man tager en kål og finsnitter denne. Brun den finsnittede kålen i en passe mengde smør med noget løk.
Efter bruningen tilsette vand og æddik efter behov. Tørr rødvin ev. en skvett sherry er ikke å forakte. Tilsett rikelig med karve og gjenre nogle frø fra fenikkel.
Kålen skal koke til den er meget mør.
Ja, og så lurer jeg på om det finnes noen typisk ekvivalens for norske Vita i Praha? Jeg er helt avhengig av tørrshampoo, men det får man jo ikke ta med seg på flyet ... (Sprayboks).
Tørrsjampoen fra LUSH jeg anbefalte deg, baby! Den er i pulverform!
Vi skal ikke ha med oss så mye, så det blir jo litt overflødig. Størrelsen på håndbagasjen man kan ha med seg er ganske romslig! :)
Men gud så mye styr! Alt må jo ut og oppi egne poser... Tannkrem, deo osv. Jeg virkelig HATER sikkerhetskontrollen og hyperventilerer og blir mannevond lenge før jeg skal dit (holder på å bli arrestert ca annenhver gang fordi jeg havner i håndgemeng... :rolleyes:). I tillegg begynner jo sommerferiekøene nå... Om man ikke må ville jeg definitivt anbefalt å sende bagasjen altså. :o
Men gud så mye styr! Alt må jo ut og oppi egne poser... Tannkrem, deo osv. Jeg virkelig HATER sikkerhetskontrollen og hyperventilerer og blir mannevond lenge før jeg skal dit (holder på å bli arrestert ca annenhver gang fordi jeg havner i håndgemeng... :rolleyes:). I tillegg begynner jo sommerferiekøene nå... Om man ikke må ville jeg definitivt anbefalt å sende bagasjen altså. :o
Styr?:confused: det er nå bare å putte det i en pose (som er like stor som er tillatt) på forhånd, så har du avverga det. Eventuelt helle det fra nevnte pose (om den er for stor) og opp i en som er i den tillatte størrelsen. Alle metalldingser man måtte ha i lommene/på seg kan man putte i sekk/veske/jakke på forhånd, man kan også ta av seg jakken på forhånd. Og har man med seg en pc kan man ta ut den også på forhånd, så er det bare å legge ting i boksene og gå igjennom.
Styr?:confused: det er nå bare å putte det i en pose (som er like stor som er tillatt) på forhånd, så har du avverga det. Eventuelt helle det fra nevnte pose (om den er for stor) og opp i en som er i den tillatte størrelsen. Alle metalldingser man måtte ha i lommene/på seg kan man putte i sekk/veske/jakke på forhånd, man kan også ta av seg jakken på forhånd. Og har man med seg en pc kan man ta ut den også på forhånd, så er det bare å legge ting i boksene og gå igjennom.
Jeg bruker alltid en godkjent gjennomsiktig toalettmappe. Jeg får plass til alt oppi den, og jeg reiser alltid med kun håndbagasje. Praktisk! :ja:
Men har også alltid en stor håndveske i tillegg når jeg reiser.
Ja, men det gjør jo 90% av de som skal gjennom der ikke. Om alle bare hadde sendt bagasjen hadde det gått mye glattere. (kjenner jeg begynner å få høy puls allerede nå av tanken på at jeg skal fly om 3uker :eek:) dessuten piper den jævla maskinen på meg uansett f*** enten jeg har metall med eller ikke. Tror jeg er svartelistet. :rolleyes:
Alle metalldingser man måtte ha i lommene/på seg kan man putte i sekk/veske/jakke på forhånd, man kan også ta av seg jakken på forhånd.
Og for damer som meg som ikkje har vore ute på flyreise på laaaang lang tid, så kan det bli lett ubekvemt å pipe på alle baugar og kantar i kontrollen fordi dei har gløymd at spilene i det sexy korsettet er av metall. :o
Ja, men det gjør jo 90% av de som skal gjennom der ikke. Om alle bare hadde sendt bagasjen hadde det gått mye glattere. (kjenner jeg begynner å få høy puls allerede nå av tanken på at jeg skal fly om 3uker :eek:) dessuten piper den jævla maskinen på meg uansett f*** enten jeg har metall med eller ikke. Tror jeg er svartelistet. :rolleyes:
Går neppe kjappere om man sende bagasjen. Det tar meg to sek å legge kofferten på bandet ved sjekken. Sko, belter, smykker etc må jo av likavel.
Det piper alltid på meg også! :lol:
Vi blir påspandert cruise i Middelhavet om 3uker. Noen gode tips på does and donts på cruise? Reiser for øvrig med redieriet MSC så erfaring med disse tas gjerne i mot?
Photobscura
12-06-12, 20:49
Oioi, kjære vene, det er bra jeg skal reise og ikke du! :p Jeg er en temmelig tålmodig sjel, det går så bra atte! :)
(Jeg kommer uansett ikke til å ha med mer enn håndbagasje, og her skal en hver krone spares som spares kan! ;))
Oioi, kjære vene, det er bra jeg skal reise og ikke du! :p Jeg er en temmelig tålmodig sjel, det går så bra atte! :)
(Jeg kommer uansett ikke til å ha med mer enn håndbagasje, og her skal en hver krone spares som spares kan! ;))
Med mindre dere flyr ryan air er vel bagasje inkludert?
Photobscura
12-06-12, 21:00
Med mindre dere flyr ryan air er vel bagasje inkludert?
Nei, vi flyr Norwegian, og bagasje er IKKE inkludert. Men uuuaaaanseeeett da, vi tar ikke med oss mer enn tilsvarende håndbagasje, så det er uansett ikke et problem. :p
For oss som har problemer med den køen så er det et stort problem... Hvis alle sendte bagasjen ville det ikke være det. :rolleyes: og det er alltid noe man har glemt nederst i en lomme i bagforet som stopper opp hele greia.
Heller lillejulaften på Oslo city MED barnevogn enn bak en hel horde med "bare håndbagasje" i sikkerhetskontrollen :o
Da kan jeg være sær å svare, at for meg så er problemet de som nesten aldri flyr, og ikke har peiling på hva de skal gjøre i køen.... Og jeg flyr fra Gardermoen 2 til 3 ganger i uken.
Men uansett, jeg får ikke gjort en dritt med det, så det enkleste er vel å ikke bry seg om / irritere seg over hva noen andre gjør mens de er der....
Photobscura
12-06-12, 21:56
Men sånn er det jo ikke. Mange pendler vettu. Hadde vært helt tullete om alle som bare drar på dagsturer skal sjekke inn bagasjen sin ...
(Med det sagt så hater jeg køer selv, men så lenge jeg står sammen med noen går det greit. Men det er 400 kr å spare på å ikke levere inn bagasje, dessuten så er det ikke mye man trenger på en liten uke, ikke nok til å fylle en koffert i alle fall).
Men nå var det vita-lignende butikker i Praha jeg lurte på, da. ;)
Ja, dæven, Sugarpill, hadde glemt den. Men jeg har lyst til å teste maizena uansett, da. :p
Og som en sær komentar til dette, skulle jeg ha sjekket inn bagasjen min hver gang jeg skal på et fly, så hadde brukt ca 4 døgn i året på å stå å vente på kofferten min...:eek:
To timer ekstra i uken blir kjapt det på et år....
Jeg bruker alltid en godkjent gjennomsiktig toalettmappe. Jeg får plass til alt oppi den, og jeg reiser alltid med kun håndbagasje. Praktisk! :ja:
Men har også alltid en stor håndveske i tillegg når jeg reiser.
Hvor har du fått tak i den godkjente toalettmappen? Har sett etter en sånn lenge så jeg slipper å styre med de der posene.
Hvor har du fått tak i den godkjente toalettmappen? Har sett etter en sånn lenge så jeg slipper å styre med de der posene.
Vita, apotek, veskebutikk?? Jeg kjøpte min på Morris.
Tror det skal være en butikk med reisestørrelser på Kvadrat. Vil tro at du finner en slik toalettmappe der.
Vi blir påspandert cruise i Middelhavet om 3uker. Noen gode tips på does and donts på cruise? Reiser for øvrig med redieriet MSC så erfaring med disse tas gjerne i mot?
Jeg har vært ombord på en MSC-båt, men det var før jomfrureisen så det var ingen passasjerer der enda. Og det var bare en liten omvisning på ca 1 time. Så hvordan det faktisk er å være passasjer ombord vet jeg ikke, men skal vi tro kustusen de har på hovedkontoret, så vil jeg tro at det er godt organisert i alle fall.
Trenger ikke resepter. Ta bare med deg akkurat det du trenger i orginalpakningen med "apoteklappen" på, så er du safe!
Du kan ha med inntil 3 måneder til eget forbruk i orginalpakningen!
Så å ta med medisinene ferdig i dosetten, er ikke så lurt da? Det pleier jeg gjøre
forslag til gode restauranter i oslo sentrum/grei avstand fra sentrum? lavkarbo ikke nødvendig denne gang. har prøvd å se på oslopuls men det er jo så mange plasser....
gjerne et sted man ikke må reservere bord år i forveien eller må stille i gallakjole..
Så å ta med medisinene ferdig i dosetten, er ikke så lurt da? Det pleier jeg gjøre
Ikke så lurt, nei! Da vet jo ingen hva du egentlig ha med deg! Er sjelden noe problem, men treffer man på de rette folkene.....:eek:
forslag til gode restauranter i oslo sentrum/grei avstand fra sentrum? lavkarbo ikke nødvendig denne gang. har prøvd å se på oslopuls men det er jo så mange plasser....
gjerne et sted man ikke må reservere bord år i forveien eller må stille i gallakjole..
Hvilken type mat liker du og hvilken prisklasse snakker vi om her? Er jo så utrolig mye spennende og selv pleier jeg alltid å havne på libanesisk eller noe på Grønland. La det være sagt at jeg ikke kjenner Oslo i det hele tatt og bare dilter etter de som vet hvor plassene er :D
Velg heller hereford steakhouse om du vil ha biff. Ellers finnes det en god del bra tapas plasser. San leandros har avdelinger i vika, på Grünerløkka og Majorstua. Delikatssen på løkka og majorstua... Olympen på Grønland er bra på sikringskost, og stilig lokale. Ali baba på Grønland har billig og god tyrkisk.
Fra tilsvarende spørsmål tidligere i tråden! ;)
typen min spiser "alt", nesten. vi er glad i asiatisk og portogisisk mat (finnes det i det hele tatt i norge?). for denne turen er vi mest opptatt av -god- mat mer enn prisen. er jo ofte dyrt å spise ute i norge uansett.
sett litt på hanami, men virker litt stivt og ganske dyrt. selv om vi ikke er ute etter billigst mat mulig er jeg ikke helt fan av å bruke tusenlapper på ett måltid heller.
Photobscura
13-06-12, 12:25
Kafé Sara, Habibi, Ricebowl, Villa Paradiso, Mucho Mas, er hva jeg kommer på i farta som har god atmosfære og er sentrumsnært. (Oslo Øst, stort sett).
ååh! jeg kan også bidra denne gangen :D om du vil ha asiatisk/thai: gå på Nam Fah! Åh, mmmm. Til og med jeg som er asiatisk mat-skeptiker ble forelska i maten der!
ååh! jeg kan også bidra denne gangen :D om du vil ha asiatisk/thai: gå på Nam Fah! Åh, mmmm. Til og med jeg som er asiatisk mat-skeptiker ble forelska i maten der!
Og jeg synes Nam Fah har thai som smaker altfor lite. :o Far East og Risbolle i sentrum for god thai, evt New Delhi ved egertorget for utmerket indisk.
skulle vel nevnt at min kjære ikke tåler sterk mat. smaksrik ja, men ikke sterkt for å være sterkt om dere skjønner :D men der fikk jeg litt å snuse på :)
vi skal bo på hotel astoria, så kort vei til trikk, buss og tbane og tog, så skal nok finne fram.
Photobscura
13-06-12, 13:17
Habibi er arabisk, forresten, maten er helt mmmmmmmmmmmm! Og de har til og med en egen take away rundt hjørnet. :D
Om dere ikke tenker lavkarbo, så er dolmaen og bulguren, og ikke minst hummusen (som forsåvidt er lavkarbovennlig) sykt god!
bør man bestille bord på de fleste oslorestauranter? og så får man håpe at det er noen plasser som er åpne mandager.. de fleste her i byen er stengt mandager. det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte rom igår kveld :p my brain, it failed.
Ikke så lurt, nei! Da vet jo ingen hva du egentlig ha med deg! Er sjelden noe problem, men treffer man på de rette folkene.....:eek:
Oi, ja du sier noe. Når de presterer å sende en mor hjem igjen mens barna er igjen på flyplassen , da er ingen trygg. Skal til Tyrkia.
Får pakke ned embalasken også da
Habibi er arabisk, forresten, maten er helt mmmmmmmmmmmm! Og de har til og med en egen take away rundt hjørnet. :D
Om dere ikke tenker lavkarbo, så er dolmaen og bulguren, og ikke minst hummusen (som forsåvidt er lavkarbovennlig) sykt god!
Habibi betyr elskede :)
Photobscura
13-06-12, 14:03
Habibi betyr elskede :)
Awwww! :hearts:
Har aldri opplevd det nødvendig å reservere plass (de få gangene jeg spiser ute ;)), men det kan jo være greit når man først bare er på bytur, kjipt om man skulle risikere å ikke få sitteplass/vente lenge ...
bør man bestille bord på de fleste oslorestauranter? og så får man håpe at det er noen plasser som er åpne mandager.. de fleste her i byen er stengt mandager. det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte rom igår kveld :p my brain, it failed.
Ikke på de fleste, nei! Men kan være lurt hvis man sikter på et veldig populært/spesielt sted som Dinner (kinesisk) eller Trancher (biff). De fleste "vanlige" restauranter er det plass på en vanlig mandag kveld. Og de er åpne da også. :cool:
Jeg var på Lemongrass (http://www.lemongrass.no/) nylig, og var svært fornøyd med både maten og servicen. Er også relativt lavkarbovennlig, da alt tilbehør utenom grønnsakene (inkl. sausen) serveres på siden. Prisnivået er sånn midt på treet. Tror neppe det er nødvendig å reservere bord der på en mandag. Var selv der på en mandags kveld og spiste, og da var lokalet halvfullt.
ser ut til at dagen jeg må bekymre meg om er søndag. mange av de jeg har sett på er stengt søndag o_O er det noen dag spisestedene her i byen er åpne så er det søndag..
er djengis åpen søndag? klarer ikke finne åpningstider på den.
TrillTrall
13-06-12, 16:46
Jeg har vært ombord på en MSC-båt, men det var før jomfrureisen så det var ingen passasjerer der enda. Og det var bare en liten omvisning på ca 1 time. Så hvordan det faktisk er å være passasjer ombord vet jeg ikke, men skal vi tro kustusen de har på hovedkontoret, så vil jeg tro at det er godt organisert i alle fall.
Jeg har søsken som har reist med MSC og den ene har reist med RCCL (Royal Caribbean Cruiselines) to ganger i tillegg og begge slakter MSC, men hun som har reist med begge skryter hemningsløst av RCCL.
Og jeg synes Nam Fah har thai som smaker altfor lite. :o .
Jeg lurer sånn på hva i all verden du har gjort med smaksløkene dine, jeg altså :D svidd de vekk? :lol: *fnise*
Jeg tenker på å investere i en anleggsgartner i jungelen min. Altså at h*n gjør grunnarbeidet og anlegger hagen for meg (og selvfølgelig gjør den lettstelt). Hagen min er nesten et blankt lerret nå. Tomta mi er under ett mål. Jeg har trær og bærbusker. Jeg trenger blomster, blomsterbed (gjerne fint laget med steinkanter), hekker (jeg har noen stygge, men vil ha nye), utepotter og sånt. Jeg vil ikke gi anleggsgartneren altfor stort spillerom, skal jo ikke ha noen superoverdådig hage. Men jeg vil ikke være for gjerrig heller slik at han bare kan velge billige blomster og sånt. Jeg vil jo ha en fin hage. Hvor mye ca tror dere dette kommer til å koste med arbeid, blomster, stein og sånt?
Ingen som har jukset og fått andre til å anlegge hagen? Eller har hørt om noen som har gjort det?
Ingen som har jukset og fått andre til å anlegge hagen? Eller har hørt om noen som har gjort det?
Det jeg har funnet om dette, er at det koster alt fra 2-9000 for selve planleggingen avhengig av hvor detaljert du ønsker skissen skal være. Google hagedesign så får du opp mange sider!
Arbeidet og innkjøp av nødvendig utstyr og planter kommer da i tillegg...
Det jeg har funnet om dette, er at det koster alt fra 2-9000 for selve planleggingen avhengig av hvor detaljert du ønsker skissen skal være. Google hagedesign så får du opp mange sider!
Arbeidet og innkjøp av nødvendig utstyr og planter kommer da i tillegg...
Takk for svar. Planen var å kjøpe en sånn hageplanlegging, men jeg lurer på ca hvor mye det koster for arbeidet, blomster, stein og sånt. Det spørs jo selvsagt hva slags planter man velger, men sånn ca for en OK liten hage på ca et halvt mål? 50.000? 100.000? 200.000?
Takk for svar. Planen var å kjøpe en sånn hageplanlegging, men jeg lurer på ca hvor mye det koster for arbeidet, blomster, stein og sånt. Det spørs jo selvsagt hva slags planter man velger, men sånn ca for en OK liten hage på ca et halvt mål? 50.000? 100.000? 200.000?
Hvis det er mye jobb med opparbeiding av nivåforskjeller, mye stein som skal legges etc. tror jeg det fort kan komme opp i 200.000,- :eek:
Hvis det er mye jobb med opparbeiding av nivåforskjeller, mye stein som skal legges etc. tror jeg det fort kan komme opp i 200.000,- :eek:
Ingen nivåforskjeller. Glemte å si det. Hagen er flat. Kun forsiktig helning ned mot en kum. Liten nok helning til at hagen føles flat, men nok helning til at vannet dreneres fint bort.
Men jeg hadde lyst på bed med kantstein, så jeg vet at det vil i så fall dra opp prisen en del.
Ingen nivåforskjeller. Glemte å si det. Hagen er flat. Kun forsiktig helning ned mot en kum. Liten nok helning til at hagen føles flat, men nok helning til at vannet dreneres fint bort.
Men jeg hadde lyst på bed med kantstein, så jeg vet at det vil i så fall dra opp prisen en del.
Vi hadde et firma til å kappe endel trær, fjerne røtter og renske opp, så legge bark, plante mye vintergrønt og noen blomster for 3 år siden, i 2 bratte skråninger ned mot veien. Regningen kom på ganske nøyaktig 100.000,- Kan tenkte meg at det er ca 150 m2.
Siden du ikke har tenkt å bygge opp nivåforskjeller etc, bare planering, bed og planting så kan jeg tenke meg at det blir nærmere 100.000,- enn 200.000,-
Det blir straks mye dyrere hvis du ønsker å lage høydeforskjeller, gangveier, sitteplasser etc. Gleder meg til å se bilder når det blir ferdig :)
Jeg har søsken som har reist med MSC og den ene har reist med RCCL (Royal Caribbean Cruiselines) to ganger i tillegg og begge slakter MSC, men hun som har reist med begge skryter hemningsløst av RCCL.
:_oy: hva har de slaktet defor da?
Finnes det albinoer i planteverdenen??
Jeg har tre like busker. De står ved siden av hverandre. To har grønne blad mens den siste har hvite??? :confused:
Jeg har tre like busker. De står ved siden av hverandre. To har grønne blad mens den siste har hvite??? :confused:
Det der lurer jeg på også. På hytta har vi en eller annen grønn klatreplante, og der er mange av bladene blitt hvite, men bare halve bladet da..... Hva skjer a :confused:
Det jeg vet mange gjør er at de får hjelp til å tegne en plan over hagen, evt gjør firmaet noe av det tyngste arbeidet, og så gjør huseieren endel arbeid selv. Hvis man har en tegning å jobbe etter blir arbeidet mye lettere. Ellers vet jeg også at det er helt vanlig å si hva slags budsjett man har, og så må de jobbe ut i fra det.
Jeg har snakket med en venninne som er landskapsarkitekt, tenkt å leie inn henne for å tegne vår hage (problemet er at hun har aldri tid!). Min tanke var at vi sammen skal "drodle" oss fram til en hage som vi liker, hun tegner det ned, og vi utfører arbeidet. Da kan vi ta det over tid, i vårt tempo.
Her er en artikkel med film om hage, ganske interessant :)
http://www.bt.no/bolig/Dette-skal-bli-en-drommehage-2702614.html
Apropos landskapsarkitekter, på Tøyen holder landskapsarkitektene La La land til.... Er ikke det det beste firmanavmet ever!? :lol:
Apropos landskapsarkitekter, på Tøyen holder landskapsarkitektene La La land til.... Er ikke det det beste firmanavmet ever!? :lol:
Herlig :D Her hadde vi et firma som het "Små grønne menn". Ikke dumt det heller ;)
Kan jeg lovlig bestille melatonin fra UK og hjem i postkassen min via internett?
Herlig :D Her hadde vi et firma som het "Små grønne menn". Ikke dumt det heller ;)
Her downunder har vi et firma som heter Tree Wise Men :D
Her downunder har vi et firma som heter Tree Wise Men :D
:lol: Må innrømme at jeg virkelig har sansen for slike firmanavn altså :D
TrillTrall
14-06-12, 08:10
:_oy: hva har de slaktet defor da?
Det husker jeg jo ikke nøyaktig i farta, men jeg mener det gikk mye på maten? Sender henne en sms og spør og kommer tilbake med svar. :)
Edit: MSC var ikke sååå ille, men RCCl sine båter finere. :) Maten var dårligere på MSC og underholdningsopplegget var - ifølge min søster - utrolig tåpelig, men det er jo i grunnen smak og behag da.
Dere får sikkert en fin tur! Kos dere! :)
Lurer på hvorfor jeg plutselig har blitt så voldsomt tørr i huden på hele kroppen :eek: Så tørr at huden liksom er hvit.
Jeg drikker nok (3-5 l vann hver dag), og får i meg nok fett.
Lurer på hvorfor jeg plutselig har blitt så voldsomt tørr i huden på hele kroppen :eek: Så tørr at huden liksom er hvit.
Jeg drikker nok (3-5 l vann hver dag), og får i meg nok fett.
Jeg lurer på det samme! Det er bedre nå, men nå nylig hadde jeg en uke med skikkelig smuldretørre fingertupper og hud generelt. Vær og vind?
Det der lurer jeg på også. På hytta har vi en eller annen grønn klatreplante, og der er mange av bladene blitt hvite, men bare halve bladet da..... Hva skjer a :confused:
Så sant det ikke er noen skade på planten (sopp/insekter), så er det nok resultatet av gartneres hybridlek ;) Grönne planter/busker som også finnes med tofargede blad er 99 % sikkert menneskeskapte.
Kan jeg lovlig bestille melatonin fra UK og hjem i postkassen min via internett?
Nei du kan desverre ikke det for det er ansett som medisin her i landet. Selger de forresten melatonin over disk i UK nå? Det gjorde nemlig ikke sist jeg var der borte.
Se forøvrig HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51339) for regler for import av kosttilskudd og medisiner.
Ja, det finnes rene albinoer også blant plantene, men de dør... Mangel på klorofyll er ingen god egenskap for en plante.
Om det er flekkvis eller lysegrønt så går det bra. Slike planter er ofte ettertraktet som kontraster i blomsterbed. (Så på gårdsplassen at jeg hadde hvitstripete groblad ... kult. ) :D
Jeg lurer på det samme! Det er bedre nå, men nå nylig hadde jeg en uke med skikkelig smuldretørre fingertupper og hud generelt. Vær og vind?
Tipper det. Samme her også... Jeg ble ikke solbrent i varmeperioden, men huden "fra da" skal tydeligvis byttes NÅ iflg. kroppen.
Tipper det. Samme her også... Jeg ble ikke solbrent i varmeperioden, men huden "fra da" skal tydeligvis byttes NÅ iflg. kroppen.
Godt å høre at det ikke bare er meg ;)
Har ikke rukket å benytte meg så mye av sola da den var her, men tok 3 soltimer for 3 uker siden. Da er det sikkert de som er synderen, selv om jeg vanligvis ikke reagerer slik etter 3 uker :eek:
Hva er EKSTREMT væskebehov et symptom på, annet enn diabetes?
Jeg er vanvittig tørst, hele tiden, og får gjerne i meg 7-10 liter væske om dagen hvis jeg lar meg selv drikke ubegrenset. Om væsken er lightbrus, vann, sukkerfri saft etc er likegyldig, jeg drikker like mye uansett.
Jeg går på medikamenter som gjør meg tørr i munnen, men selv ikke medisiner burde forårsake så sinnsvak tørste?
Det har for øvrig vært sånn i årevis.
Vi hadde et firma til å kappe endel trær, fjerne røtter og renske opp, så legge bark, plante mye vintergrønt og noen blomster for 3 år siden, i 2 bratte skråninger ned mot veien. Regningen kom på ganske nøyaktig 100.000,- Kan tenkte meg at det er ca 150 m2.
Siden du ikke har tenkt å bygge opp nivåforskjeller etc, bare planering, bed og planting så kan jeg tenke meg at det blir nærmere 100.000,- enn 200.000,-
Det blir straks mye dyrere hvis du ønsker å lage høydeforskjeller, gangveier, sitteplasser etc. Gleder meg til å se bilder når det blir ferdig :)
Takk for svar. Da tenker jeg et sted mellom 100 og 150 tusen.
Det jeg vet mange gjør er at de får hjelp til å tegne en plan over hagen, evt gjør firmaet noe av det tyngste arbeidet, og så gjør huseieren endel arbeid selv. Hvis man har en tegning å jobbe etter blir arbeidet mye lettere. Ellers vet jeg også at det er helt vanlig å si hva slags budsjett man har, og så må de jobbe ut i fra det.
Jeg har snakket med en venninne som er landskapsarkitekt, tenkt å leie inn henne for å tegne vår hage (problemet er at hun har aldri tid!). Min tanke var at vi sammen skal "drodle" oss fram til en hage som vi liker, hun tegner det ned, og vi utfører arbeidet. Da kan vi ta det over tid, i vårt tempo.
Her er en artikkel med film om hage, ganske interessant :)
http://www.bt.no/bolig/Dette-skal-bli-en-drommehage-2702614.html
Takk for svar. Det var for å få en pekepinn på ca hvor mye som er et realistisk budsjett når de kommer og skal designe hagen. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg har ikke tenkt å bruke mange hundre tusen på hagen heller.
På den filmsnutten sa de at en typisk hage kostet mellom 15 og 30.000 kr. Var ikke det forferdelig lite? Det kan ikke være alt...
Jeg får se hvor mye av arbeidet jeg gjør selv og hva jeg får andre til å gjøre. Jeg liker å jobbe litt i hagen, men da vet jeg at det vil ta myye lengre tid enn hvis jeg får noen til å gjøre det.
F.eks. ADHD.
Jeg er vanvittig tørst, hele tiden, og får gjerne i meg 7-10 liter væske om dagen hvis jeg lar meg selv drikke ubegrenset. Om væsken er lightbrus, vann, sukkerfri saft etc er likegyldig, jeg drikker like mye uansett.
Jeg går på medikamenter som gjør meg tørr i munnen, men selv ikke medisiner burde forårsake så sinnsvak tørste?
Har ikke hormonet aldosterone noe med dette å gjøre? Men det er sikkert sjekket ut?
http://mcb.berkeley.edu/courses/mcb135e/kidneyfluid.html
F.eks. ADHD.
Hmm, har aldri fått med meg at væskebehovet mitt har noe med ADHD-en min å gjøre? Hvilke mekanismer gjør meg mer tørst?
Har ikke hormonet aldosterone noe med dette å gjøre? Men det er sikkert sjekket ut?
http://mcb.berkeley.edu/courses/mcb135e/kidneyfluid.html
Åhhh, interessant! Det er ikke sjekket ut nei, fastlegen min har bare blåst dette vekk når jeg har tatt det opp og sagt at jeg bare må drikke mindre...har ikke blitt sjekket for evnt. diabetes en gang, men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har diabetes.
Finnes en diagnose som heter Diabetes Insipidus (http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/diabetes-insipidus-1123.html?page=2) som ikke har noe med sukkersyke å gjøre, men med ekstrem tørste og myyyye tissing!
Har du fått sjekket nyrene dine? Et sånt veskebehov høres ikke bra ut. Jeg er en eksremdrikker og har Dia. Jeg drikker ca 5 liter i døgnet.
Har du fått sjekket nyrene dine? Et sånt veskebehov høres ikke bra ut. Jeg er en eksremdrikker og har Dia. Jeg drikker ca 5 liter i døgnet.
Nei, som nevnt har fastlegen min bare blåst problemet vekk hver gang jeg har tatt det opp. Men nå tror jeg at jeg må tvinge frem sjekking av litt av hvert, er litt bekymret for at noe er seriøst galt.
Finnes en diagnose som heter Diabetes Insipidus (http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/diabetes-insipidus-1123.html?page=2) som ikke har noe med sukkersyke å gjøre, men med ekstrem tørste og myyyye tissing!
Kitt til unnsetning igjen, hadde håpet du skulle svare. :D Kjente meg veldig igjen i Diabetes Inspidus.
Nå har jeg en liten liste med mulige ting å ta med til fastlegen, og nekter å gå derfra før han har gått med på å sjekke ting ut- takker, folkens! :)
Kitt til unnsetning igjen, hadde håpet du skulle svare. :D Kjente meg veldig igjen i Diabetes Inspidus.
Nå har jeg en liten liste med mulige ting å ta med til fastlegen, og nekter å gå derfra før han har gått med på å sjekke ting ut- takker, folkens! :)
En annen her på forum spurte om hyperparatyreoidisme (http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/biskjoldkjertelsykdommer/hyperparatyreoidisme-1131.html?page=2) helt tilfeldig akkurat i dag! Der er også symptomene tørste og vannlating!
Jeg tar også medisiner som gir muntørrhet, men blir ikke noe mer tørst av den grunn, hjelper jo ikke å drikke unasett!:p
Det husker jeg jo ikke nøyaktig i farta, men jeg mener det gikk mye på maten? Sender henne en sms og spør og kommer tilbake med svar. :)
Edit: MSC var ikke sååå ille, men RCCl sine båter finere. :) Maten var dårligere på MSC og underholdningsopplegget var - ifølge min søster - utrolig tåpelig, men det er jo i grunnen smak og behag da.
Dere får sikkert en fin tur! Kos dere! :)
Ah, båten vi skal på er helt ny, sjøsatt for to uker siden, og blir skrytt opp på cruisebåtnerdeforum, så den er sikkert grei nok (dessuten har vi jo ikke vært på cruiseskip før og har ingen sammenligning). :o
Og vi reiser med en ettåring så vi kommer nok ikke til å få med oss mye av underholdningen uansett. Stacker opp med bøker og satser på kvelder på balkongen :D
Skulle lage sjokoladekake og fulgte oppskriften etter boka. deigen ble helt seig! :eek: Gravde den ut av bollen og i forma, for har opplevd før at det vil flyte litt utover etterhvert.
Men det gjorde ikke denne. kan det være så enkelt at smøret var for varmt når det ble blandet med eggedosisen?
(ikke lavkarbokake)
Edit: tenkte først at mine egg var for små, så tok ut røren igjen og tok i flere egg, og litt vann og rørte som en tulling :p Nå står herligheta i ovnen, men det er jo usikkert hvordan det blir.. hehe
Hmm, har aldri fått med meg at væskebehovet mitt har noe med ADHD-en min å gjøre? Hvilke mekanismer gjør meg mer tørst?
Jeg vet ikke hvilke mekanismer som gjør dem med ADHD tørstere. Jeg har bare hørt at det er et symptom på ADHD. Så hvis du har ADHD, så er det ikke utenkelig at det er det som gjør deg tørstere. Jeg googlet og fant denne artikkelen (http://www.forskning.no/artikler/2004/januar/1075160445.55).
Gruppen som ble behandlet med fettsyrer, viste en tydelig forbedring på symptomer som tørste, tørr hud, støyende atferd, hyperaktivitet, konsentrasjonsproblemer og generelle atferdsproblemer. Preparatet som ble brukt, inneholder langkjede flerumettede fettsyrer, EPA, DHA i blodplasma og i røde blodcellemembraner, i tillegg til vitamin E.
Lillebroren har alltid vært ekstremt tørst. Fra han begynte å spise selv måtte vi sette bort glasset hans ellers drakk han til magesekken var full og så orket han ikke mat. Og han måtte bare få litt og litt i glasset fordi han drakk til det var tomt. "Ta to matbiter til, så skal du få litt drikke." Han fikk diagnosen ADHD på barneskolen og det var da vi ble fortalt at ett av symptomene var ekstrem tørste. Haha, plutselig skjønte vi hvorfor han drakk så mye. Han drikker fortsatt veldig mye. Når folk flest hadde hentet seg et melkeglass, så henter han en flaske på 1,5 liter. Han drikker lett 5 liter væske i døgnet.
Hva er holdbarhetstiden på ferske reker?
Vi hadde reker, med skall seff, på fredag. Vi klarte ikke spise mer enn halvparten. Er de spiselige i dag??
Vi hadde reker, med skall seff, på fredag. Vi klarte ikke spise mer enn halvparten. Er de spiselige i dag??
Helt sikkert. Hvis de er pene i fargen og lukter bra er alt i orden :D
Du er ikke i tvil når de er uspiselige. Så lukter de ok, kan du trygt spise dem.
Helt sikkert. Hvis de er pene i fargen og lukter bra er alt i orden :D
Du er ikke i tvil når de er uspiselige. Så lukter de ok, kan du trygt spise dem.
Kanutten - er du syk ????? Ikke hørt fra deg på lenge, så lurer litt på de rekene nå jeg da :p
Bruker noen ganger Atkins sin muslyblanding i tyrkisk youghurt.
Vet noen om man kan få mindre karber av å lage en slik blanding selv?
Er denne bra eller dårlig å bruke, tenker på mengde karber. Er greit å ha noe å ha i youghurten, men vil jo ikke pøse på med karber heller .
http://www.almea.no/atkins-frokostblanding.html her er den jeg bruker
Stresshormoner
Lurer på om jeg skal spørre fastlegen om å få måle nivået av stresshormoner, har noen av dere erfaring med dette?
Er så stressa at jeg ikke får gjort noe, samtidig som jeg er utbrent, har fått diagnosen nevrasteni (http://snl.no/.sml_artikkel/nevrasteni)
Føler litt som om jeg er manisk og depressiv på en gang (obs er ikke bipolar, det er mer et bilde på formen min mange dager),
er stressa, men klarer ikke å omsette det i handling, ganske slitsom situasjon for jeg får aldri fred i sjelen, jeg må stresse ned før jeg klarer å få gjort noe. Og jeg klarer bare en ting av gangen, noe som mange rundt meg ikke forstår. Det er ganske slitsomt å være handlingslammet så ofte.
Stresshormoner
Lurer på om jeg skal spørre fastlegen om å få måle nivået av stresshormoner, har noen av dere erfaring med dette?
Stresshormon som i kortisol?
Det er en enklet blodprøve, men må tas før kl 08 om morgenen så vidt jeg husker!
Du kan lese om det her! (http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/kortisol/)
Det er en enklet blodprøve, men må tas før kl 08 om morgenen så vidt jeg husker!
Du kan lese om det her! (http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/kortisol/)Nei da :), på Fürst (Storgata) sier de mellom 8-10. Jeg var der enda senere, etter en endokrinologtime, endokrinologen mente det gikk helt greit ... :cool:
Føler med deg, Annex, det er lite som er så slitsomt som et høyt stressnivå i kroppen :klem:. Jeg ser i kostholdsboksen din at du trapper ned til ketose - men vær obs på at ketose kan forverre stress for en del, inkludert meg.
Meditasjon er veldig bra, evt bare noen øyeblikk om gangen der du lukker øynene og stopper helt opp. Det er det motsatte av det man føler for å gjøre når man er på høygir, men det er det som trengs. Du får ikke gjort noe mer når du stresser, tvert imot.
En fin en her, One Minute Meditation (http://www.youtube.com/watch?v=F6eFFCi12v8) (youtube). Lykke til :)
Du kan lese om det her! (http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/kortisol/)
Takk, gode Kitt! Tror jeg skal spørre om test.
Psykologen snakker alltid om at jeg har stort indre stress, har vært sånn i årevis, men hvordan skal jeg komme ut av det?
Stresshormoner
Er så stressa at jeg ikke får gjort noe, samtidig som jeg er utbrent, har fått diagnosen nevrasteni (http://snl.no/.sml_artikkel/nevrasteni)
Føler litt som om jeg er manisk og depressiv på en gang (obs er ikke bipolar, det er mer et bilde på formen min mange dager),
er stressa, men klarer ikke å omsette det i handling, ganske slitsom situasjon for jeg får aldri fred i sjelen, jeg må stresse ned før jeg klarer å få gjort noe. Og jeg klarer bare en ting av gangen, noe som mange rundt meg ikke forstår. Det er ganske slitsomt å være handlingslammet så ofte.
Kortisol kan måles i blod, spot- eller døgnurin og spytt.
Blod eller spoturin gir et øyeblikksbilde, døgnurin gir et noe mer komplett bilde av døgnproduksjonen mens spyttprøver (4x på en dag) sier noe om stress-rytmen i løpet av døgnet er normal. Man skal jo ha ganske høyt om morgenen og så fallende til lavt om kvelden når man går til ro.
Og så vil jeg si at høyt kortisol ofte er forbundet med kronisk sykdom. For min del hang det sterkt sammen med ubehandlet stoffskifte... Så om du har mistanke om at du kan ha noe innen "kronisk-"leiren så kan det være greit å få det sjekket. (Jeg kjenner ikke diagnosen din - kanskje den bidrar?)
Du kan jo se litt på nettsider om "adrenal stress" ... kanske kan du finne noe der som passer nettopp deg.
Nei da :), på Fürst (Storgata) sier de mellom 8-10. Jeg var der enda senere, etter en endokrinologtime, endokrinologen mente det gikk helt greit ... :cool:
Føler med deg, Annex, det er lite som er så slitsomt som et høyt stressnivå i kroppen :klem:. Jeg ser i kostholdsboksen din at du trapper ned til ketose - men vær obs på at ketose kan forverre stress for en del, inkludert meg.
Meditasjon er veldig bra, evt bare noen øyeblikk om gangen der du lukker øynene og stopper helt opp. Det er det motsatte av det man føler for å gjøre når man er på høygir, men det er det som trengs. Du får ikke gjort noe mer når du stresser, tvert imot.
En fin en her, One Minute Meditation (http://www.youtube.com/watch?v=F6eFFCi12v8) (youtube). Lykke til :)
Takk for svar.
Jeg er blitt avhengig av lydbøker (ikke de krevende, men røverromaner og krim), for å jage tankene jeg kverner på ut av hodet. Skal teste meditasjons-linken din. Jeg har det best når jeg er i fred, elsker helgene som er roligere, vil helst være litt skjermet fra omverdenen, men det blir sjelden sånn. Derfor ser jeg frem til ferietiden nå, for når folk er borte, blir det mere fred og ro, og det føler jeg at jeg trenger.
Jeg lurer på hvilke bønner som har minst karbohydrater?
Blod eller spoturin gir et øyeblikksbilde, døgnurin gir et noe mer komplett bilde av døgnproduksjonen mens spyttprøver (4x på en dag) sier noe om stress-rytmen i løpet av døgnet er normal. Man skal jo ha ganske høyt om morgenen og så fallende til lavt om kvelden når man går til ro.
Og så vil jeg si at høyt kortisol ofte er forbundet med kronisk sykdom. For min del hang det sterkt sammen med ubehandlet stoffskifte... Så om du har mistanke om at du kan ha noe innen "kronisk-"leiren så kan det være greit å få det sjekket. (Jeg kjenner ikke diagnosen din - kanskje den bidrar?)
Du kan jo se litt på nettsider om "adrenal stress" ... kanske kan du finne noe der som passer nettopp deg.
Takk for svar smgj, har også en svært trøblete mage, testet negativt på cøliaki, og legen vil ta CT av magen. Er interessert i å sjekke eliminasjonsdiett, som du har gjort. Send gjerne linker på det.
Har jobbet mye nattevakter tidligere, da man måtte bekjempe kroppens trøtthetssignaler, og har bodd ovenfor en restaurant som ga faen, de skrudde opp lyden etter stengetid (mens de ryddet), og når det endelig var fred ved 3-4 tida, var jeg så sint at jeg ikke kunne lande/sove før et par timer senere.
Men jeg tror jeg stresser fordi jeg får til så lite om dagen, prøver, men kan ikke, liksom.
Takk for svar smgj, har også en svært trøblete mage, testet negativt på cøliaki, og legen vil ta CT av magen. Er interessert i å sjekke eliminasjonsdiett, som du har gjort. Send gjerne linker på det.
Har jobbet mye nattevakter tidligere, da man måtte bekjempe kroppens trøtthetssignaler, og har bodd ovenfor en restaurant som ga faen, de skrudde opp lyden etter stengetid (mens de ryddet), og når det endelig var fred ved 3-4 tida, var jeg så sint at jeg ikke kunne lande/sove før et par timer senere.
Men jeg tror jeg stresser fordi jeg får til så lite om dagen, prøver, men kan ikke, liksom.
Jeg fikk hjelp med min mage hos et privat helsesenter i Oslo. Jeg gikk til Heggeli Helhetsmedisin. Ellers er det vel like greit at du PMer meg om du lurer på noe konkret, så slipper jeg "å utrede" i denne tråden. ;)
Uforløst stress er det verste - og det som er vanskeligst for andre å forstå... :(
Blod eller spoturin gir et øyeblikksbilde, døgnurin gir et noe mer komplett bilde av døgnproduksjonen mens spyttprøver (4x på en dag) sier noe om stress-rytmen i løpet av døgnet er normal. Man skal jo ha ganske høyt om morgenen og så fallende til lavt om kvelden når man går til ro. Men det skal vel mye til at en fastlege eller endog en endokrinolog er villig til å se på noe mer enn bare øyeblikksbildet dessverre :(
Du kan jo se litt på nettsider om "adrenal stress" ... kanske kan du finne noe der som passer nettopp deg.Jeg har lagt inn informasjon på forumet tidligere (på norsk) som kan gi litt informasjon, her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2051).
Har et jævla bein også, som har gjort meg fysisk passiv de siste årene
Da gikk jeg opp til 77 kg, er nå nede på 64,5, og det er en deilig forskjell takket være lavkarbo
Nå har de operert ut skinnen og skruer, men beinet er fortsatt ikke helt ok
Går tur med hunder, da (dvs de går tur med meg)
(Har ikke hund selv, men er ofte hundepasser for andre i familien)
http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=647&pictureid=3437
Takk Gerd !!!
Noen som vet om en neglelakk som virkelig styrker neglene? Altså som virker!
Og en krem som reduserer rynker rundt øynene ? Som også virker!
*smiler*
Kollagentabeletter
De fleste av dere synes nok at dette er en trasig veske, men siden sambo jobber innen flyverdenen har jeg lett etter denne lenge. Jeg fant den minste utgaven i dag på en butikk, men de skulle ha 1500,- kr for den. Nå kan det kanskje se ut som om jeg får den største av dem til 1100 kr! Inkl ALT! Veska er stooor, bildet lyver litt. Mer som en bag?
Låsen er ekte flysetelåser... :o Reimene er også genuine. Jada, vet jeg er sær! :p
http://www.reisenthel-shop.eu/out/pictures/master/product/1/airbeltbag-l-schwarz.jpg
Da har jeg fått veska! Den er akkurat slik jeg trodde. Jeg betalte 1100 kr for veska med frakt og da jeg hentet den på posten betalte jeg 178 kr for at veska hadde vært innom tollvurderinga(?). Uansett, veska ble ca halv pris av hva den ville ha kostet i Norge! :heia: Skal bestille den minste varianten også.
Er denne bra eller dårlig å bruke, tenker på mengde karber. Er greit å ha noe å ha i youghurten, men vil jo ikke pøse på med karber heller .
Det er mye soya i den, er det ikke? Soya er jo ikke heldig...
Jeg har laget denne (http://fotballfrue.no/?p=3038) noen ganger. Hvis du har tenkt å spise den kjapt, bruk gjerne smør i stedet for olje. Men da bør den oppbevares i kjøleskapet fordi den mygler fort når man har brukt smør... Med olje holdt den seg lett i skapet i flere uker. Med smør og oppbevart i skapet (og glemt bort) var den grønn etter to uker. :geip:
Jeg lager noe lignende selv ved å blande peanøttproteinpulver, peanøttmel og sukrin (blir som peanøttsmør, kan sikkert bruke det istedet). Tilsetter kanel og stevia english toffee, rører inn soyaflak/flokker og havregryn til en klumpete masse. Du kan droppe havregryn og ta mer soyaflak, mandler, andre nøtter, kokosmasse, osv. Jeg bruker også litt yaconsirup og salt i røra.
Spre utover bakepapir og stek på 150 grader i ca 20 min, rør om av og til. Den beste frokostblandingen jeg vet om :)
Gubben har halsbetennelse og nå har halsen min begynt å bli ekkel også. Er det noe jeg kan ta for å stoppe det i å slå ut i full blomst? :o
Gubben har halsbetennelse og nå har halsen min begynt å bli ekkel også. Er det noe jeg kan ta for å stoppe det i å slå ut i full blomst? :o
Foruten å bytte hals - tror jeg kanskje det er for sent :(
"Vekk i morgen" pleier å være bra, men sikkert ikke lavakarbo da... :o
God bedring snuppa :klem:
Ta deg en real dram:D
Apropos hals. Har over de siste ukene fått stadig "trangere" hals - lurer på om det kan henge sammen med at jeg i samme tidsperiode har prøvd å innføre fisk i kostholdet, samt jod-kosttilskudd? Kan det virke den veien, liksom? Google snakker om halsplager i forbindelse med jodmangel, men finner ikke noe spesifikt om plager som oppstår når inntaket økes. :o
Hvor kan man få tak i BILLIG lakk/hobbylakk/maling i sølv/metallic? Jeg skal blant annet male/lakke trolldeig.
Hvor kan man få tak i BILLIG lakk/hobbylakk/maling i sølv/metallic? Jeg skal blant annet male/lakke trolldeig.
Kan kanskje bruke sprayboker med billakk fra Biltema ?
Apropos hals. Har over de siste ukene fått stadig "trangere" hals - lurer på om det kan henge sammen med at jeg i samme tidsperiode har prøvd å innføre fisk i kostholdet, samt jod-kosttilskudd? Kan det virke den veien, liksom? Google snakker om halsplager i forbindelse med jodmangel, men finner ikke noe spesifikt om plager som oppstår når inntaket økes. :o
Kanskje du er allergisk mot fisk ? Burde sjekke det ut, for hvis du er det, og får en "overdose" med fisk, kan du risikere at det plutselig snører seg helt sammen og det er skummelt :eek:
Kan kanskje bruke sprayboker med billakk fra Biltema ?
vet ikke helt hvor aktuelt det er i en bitteliten leilighet i åttende etasje/uten bakgård :o vi har en balkong, men den er pytteliten, og det blåser konstant litt her, så risikerer å male huset eller glassveggene på balkongen:p
vet ikke helt hvor aktuelt det er i en bitteliten leilighet i åttende etasje/uten bakgård :o vi har en balkong, men den er pytteliten, og det blåser konstant litt her, så risikerer å male huset eller glassveggene på balkongen:p
Hm.... jeg ser den. Så hvis ikke naboene er interressert i en ny utsikt gjennom vinduene - så jeg vel spray utelukket ;)
Clas Ohlson, Nille, Søstrene Grene?
Bruk en pappeske som lakkstudio. Det forhindrer vind og støv.
Hm.... jeg ser den. Så hvis ikke naboene er interressert i en ny utsikt gjennom vinduene - så jeg vel spray utelukket ;)
var det jeg også tenkte :D
takk for tips, skal sjekke ut der!
Bruk en pappeske som lakkstudio. Det forhindrer vind og støv.
ooh, smart! superteit spørsmål: hvor skal jeg ha åpningen? øverst?:o
ooh, smart! superteit spørsmål: hvor skal jeg ha åpningen? øverst?:o
Åpning til siden. Du kan ikke spraye ovenfra :)
Greier du å få det du skal lakkere til å stå noenlunde loddrett, får du penest resultat.
Åpning til siden. Du kan ikke spraye ovenfra :)
Greier du å få det du skal lakkere til å stå noenlunde loddrett, får du penest resultat.
ah, lurt! skal prøve det der. takk! :)
Er det positivt å ha en lege som går med på alt jeg spør om?
Nå ønsker jeg teste betablokker. Jeg regner med at fastlegen sier ok, som vanlig. Men er det ikke legen som skal komme med medisinforslag og ikke jeg?
Ta deg en real dram:D
Har ikke skikkelige saker, men tok litt vin jeg. :p
Foruten å bytte hals - tror jeg kanskje det er for sent :(
"Vekk i morgen" pleier å være bra, men sikkert ikke lavakarbo da... :o
God bedring snuppa :klem:
Oi, så deg ikke i vintåka. :lol: Tusen takk for det! Tåler ikke vekk i morgen... Men vi får se. Jeg har hvert fall ikke bihulebetennelse i tillegg, sånn som gubben. :) Stakkar...
Oi, så deg ikke i vintåka. :lol: Tusen takk for det! Tåler ikke vekk i morgen... Men vi får se. Jeg har hvert fall ikke bihulebetennelse i tillegg, sånn som gubben. :) Stakkar...
:full: alkohol er vel det beste av alt som egentlig ikke hjelper :p
Prøver igjen; hvilke bønner har minst karbs?
Jeg blei da så happy, atte! ;) Så da hjelper det for noe! :snill:
Prøver igjen; hvilke bønner har minst karbs?
Her er en fin plass å finne ut det på: www.matvareguiden.no (http://www.matvareguiden.no)
Her er en fin plass å finne ut det på: www.matvareguiden.no (http://www.matvareguiden.no)
Thanks!
Photobscura
19-06-12, 23:54
Jeg har begynt å bruke Chrome etter å ha blitt grundig lei av alt tull med Firefox. Synes Chrome er overraskende bra, men det er et par ting som irriterer meg. Mer enn alt holder jeg på å klikke av at all html-koding synes i boksen når jeg skriver f.eks. her på forumet. Det er utrolig irriterende! Er det noen innstilling jeg ikke klarer å finne som gjør at man kan få det sånn det var i Firefox? At kodingen ikke synes, men at f.eks. dersom jeg skriver i kursiv, blir teksten til kursiv mens jeg skriver, uten at jeg ser klammene og i-ene og skråstrekene og altdetder? (Samtidig er det mektig irriterende at jeg ikke kan bruke ctrl-kommandoer. Apropos kursiv, så skjer det nå null og niks når jeg trykker ctrl + i, ikke at det er noen kjempeissue å trykke på kursivknappen, men jeg er et uhelbredelig vanedyr. :cool:)
Jeg har begynt å bruke Chrome etter å ha blitt grundig lei av alt tull med Firefox. Synes Chrome er overraskende bra, men det er et par ting som irriterer meg. Mer enn alt holder jeg på å klikke av at all html-koding synes i boksen når jeg skriver f.eks. her på forumet. Det er utrolig irriterende! Er det noen innstilling jeg ikke klarer å finne som gjør at man kan få det sånn det var i Firefox? At kodingen ikke synes, men at f.eks. dersom jeg skriver i kursiv, blir teksten til kursiv mens jeg skriver, uten at jeg ser klammene og i-ene og skråstrekene og altdetder? (Samtidig er det mektig irriterende at jeg ikke kan bruke ctrl-kommandoer. Apropos kursiv, så skjer det nå null og niks når jeg trykker ctrl + i, ikke at det er noen kjempeissue å trykke på kursivknappen, men jeg er et uhelbredelig vanedyr. :cool:)Jeg har ikke funnet noe sånt, men tenker ikke over det lenger. Alt blir en vane ;)
(Bortsett fra enkelte bilder som ikke kommer frem i Chrome. Det er fortsatt irriterende ...)
Photobscura
20-06-12, 01:03
Jeg har ikke funnet noe sånt, men tenker ikke over det lenger. Alt blir en vane ;)
(Bortsett fra enkelte bilder som ikke kommer frem i Chrome. Det er fortsatt irriterende ...)
Jamen jamen! Jeg sliter med å få det riktig når jeg krysser av lister i bloggen min med farge og tykk font, som jeg om jeg gjør det riktig ... Meh. Jeg vil ikke venne meg! Buhuu! (Om tre måneder har jeg sikkert glemt det, dog. :cool:)
Jamen jamen! Jeg sliter med å få det riktig når jeg krysser av lister i bloggen min med farge og tykk font, som jeg om jeg gjør det riktig ... Meh. Jeg vil ikke venne meg! Buhuu! (Om tre måneder har jeg sikkert glemt det, dog. :cool:)Ja, det er kronglete! Skulle gjerne hatt en bedre løsning jeg også altså :ja:
Photobscura
20-06-12, 01:38
Ja, det er kronglete! Skulle gjerne hatt en bedre løsning jeg også altså :ja:
Det burde da finnes? Hm. Sende mail til Chrome, kanskje.
Mer enn alt holder jeg på å klikke av at all html-koding synes i boksen når jeg skriver f.eks. her på forumet. Det er utrolig irriterende!
Haha, jeg er motsatt. Jeg synes det er irriterende ikke å se kodene. Litt kontrollfrik og pedantisk på det området. Jeg skrur alltid av WYSIWYG på forum.
Det burde da finnes? Hm. Sende mail til Chrome, kanskje.
Jeg googlet "chrome hide bbcode" (fordi det som brukes på denne typen forum er BBcode, ikke HTML) og fant denne extensionen (https://chrome.google.com/webstore/detail/djajencflkkjdejpmmielapebmcjogoc) (vBulletin WYSIWYG) som så ut til å fikse det hele da jeg testet i min chrome. Kan det være til hjelp? :cool:
Pøhhh, mer alkohol. Får du bare nok, hjelper det mot alt.
Ahh, alcohol! The cause of - and the solution - to all worlds problems!
Homer Simpson
Ahh, alcohol! The cause of - and the solution - to all worlds problems!
Homer Simpson
:lol: :ja:
Photobscura
20-06-12, 09:02
Jeg googlet "chrome hide bbcode" (fordi det som brukes på denne typen forum er BBcode, ikke HTML) og fant denne extensionen (https://chrome.google.com/webstore/detail/djajencflkkjdejpmmielapebmcjogoc) (vBulletin WYSIWYG) som så ut til å fikse det hele da jeg testet i min chrome. Kan det være til hjelp? :cool:Ja, det funker! Yay! Hurra, takk! :D
Jeg bruker Open Office writer å skrive i.
Mener å huske at man skal ha en funksjon som tar bort tabeller og innstillinger når man kopierer inlegg fra nettet, og limer inn på open office siden. Det er så dumt når man ikke kan flytte teksten dit man vil fordi det er masse rammer og ferdige innstillinger der.
hvilken knapp trykker man på for å ta bort dette, og få nøytral skrift så man kan redigere som man vil selv?
Jeg bruker Open Office writer å skrive i.
Mener å huske at man skal ha en funksjon som tar bort tabeller og innstillinger når man kopierer inlegg fra nettet, og limer inn på open office siden. Det er så dumt når man ikke kan flytte teksten dit man vil fordi det er masse rammer og ferdige innstillinger der.
hvilken knapp trykker man på for å ta bort dette, og få nøytral skrift så man kan redigere som man vil selv?
Kopier inn til notepad først og så kopier videre derfra til Open Office. :) Notepad stripper all formatering.
Clas hadde akrylmaling som dugde bra nok i stedet for hobbylakk! :heia:
...hvorfor blir trolldeigen min umulig å ha med å gjøre ca 10 min etter at den er tatt ut fra kjøleskapet? den blir supersticky og ubrukelig. (og jeg som trodde det var umulig å ødelegge trolldeig:o)
Er dere klare for sex? Nå begynner nemlig den nasjonale sextimen!
:lol:
Typisk at gubben har hjemmevakt og må sitte og stirre på servere på skjerm :rolleyes:
Pokker gubben ække hjemme:eek:
Jeg og min mann skal på farvel-party til et vennepar. De skal flytte utenlands for 1-2 år. Jeg har lyst til å ta med noe til dem, men de skal jo flytte, så da kan jeg ikke ta med noe til huset lissom. Og så skal de drikke seg ut, så kan ikke ta med vin...
Noen som har forslag?
Hvis du har et bilde av dem kan du jo ramme det inn og ta med?
Ellers så er det vel greit å bake en kake eller noe? :)
Er det noen som disse krydderglassene fra simply organic:
http://images.iherb.com/s/SOG-18516-0.jpg
Er det bare et stort hull under skrukorken eller er det et lokk med hull slik at det er lettere å porsjonere?
Er det noen som disse krydderglassene fra simply organic:
http://images.iherb.com/s/SOG-18516-0.jpg
Er det bare et stort hull under skrukorken eller er det et lokk med hull slik at det er lettere å porsjonere?
Det er lokk med hull :)
Det er lokk med hull :)
Takk. Flott, da kjøper jeg dem. Jeg var redd for at det bare var et stort hull under og det ville jeg ikke ha. De andre typene de hadde på iherb var ikke noe fine:
http://images.iherb.com/s/FRO-19456-0.jpg
Nå skal de bare ligge i en skuff, men det er koselig at det ser fint ut likevel.
...hvorfor blir trolldeigen min umulig å ha med å gjøre ca 10 min etter at den er tatt ut fra kjøleskapet? den blir supersticky og ubrukelig. (og jeg som trodde det var umulig å ødelegge trolldeig:o)
anyone? er det ingen barnehageansatte eller noe som er drevne i trolldeigfaget? :rolleyes: eller en mamma eller pappa som er gode på slik?
Googlet og fant denne (http://dinhobby.no/index.php?option=com_content&task=view&id=445):
Tabbeleksiko
Deigen smuldrer -- tilsett vann og kna
Deigen er klissete -- tilsett mel og kna
Skjørtet/ buksen revner -- du har klappet det for tynt
Deigen bobler, og mister fasongen under steking -- deigen var ikke fast nok, eller temperaturen i ovnen var for høy
Neser, votter el. faller av under steking -- fest dem med lim etter steking Malingen sitter ikke på figuren: du har hatt for mye olje i deigen
Hvis du har et bilde av dem kan du jo ramme det inn og ta med?
Ellers så er det vel greit å bake en kake eller noe? :)
Takk for gode forslag, men har ikke noen bilde. Så kanskje jeg baker en kake ;)
Noen som har andre tips?
Noen som vet hvilken GI spelmel har?
lurer på både siktet og grov spelt, men klarer ikke finne det.....
anyone? er det ingen barnehageansatte eller noe som er drevne i trolldeigfaget? :rolleyes: eller en mamma eller pappa som er gode på slik?
Jobber i Barnehage. Driver IKKE med trolldeig. Får snart utslett av quinders aktivisering av barn. Fotball er myyyyye viktigere i barnehage.
Stresshormoner
Hjelp, det var som å lese om meg selv! :eek:
Jeg har begynt å bruke Chrome etter å ha blitt grundig lei av alt tull med Firefox. Synes Chrome er overraskende bra, men det er et par ting som irriterer meg. Mer enn alt holder jeg på å klikke av at all html-koding synes i boksen når jeg skriver f.eks. her på forumet. Det er utrolig irriterende! Er det noen innstilling jeg ikke klarer å finne som gjør at man kan få det sånn det var i Firefox? At kodingen ikke synes, men at f.eks. dersom jeg skriver i kursiv, blir teksten til kursiv mens jeg skriver, uten at jeg ser klammene og i-ene og skråstrekene og altdetder? (Samtidig er det mektig irriterende at jeg ikke kan bruke ctrl-kommandoer. Apropos kursiv, så skjer det nå null og niks når jeg trykker ctrl + i, ikke at det er noen kjempeissue å trykke på kursivknappen, men jeg er et uhelbredelig vanedyr. :cool:)
Bare vent til du finner ut at man ikke kan kopiere bilder.... :rolleyes:
Kopier inn til notepad først og så kopier videre derfra til Open Office. :) Notepad stripper all formatering.
Eller høyreklikk og velg lim inn utvalg eller hva det heter? Funker i vanlig office hvertfall.
...hvorfor blir trolldeigen min umulig å ha med å gjøre ca 10 min etter at den er tatt ut fra kjøleskapet? den blir supersticky og ubrukelig. (og jeg som trodde det var umulig å ødelegge trolldeig:o)for lite hvetemel?
Jeg og min mann skal på farvel-party til et vennepar. De skal flytte utenlands for 1-2 år. Jeg har lyst til å ta med noe til dem, men de skal jo flytte, så da kan jeg ikke ta med noe til huset lissom. Og så skal de drikke seg ut, så kan ikke ta med vin...
Noen som har forslag?
en guidebok for byen/området de flytter til!
Jobber i Barnehage. Driver IKKE med trolldeig. Får snart utslett av quinders aktivisering av barn. Fotball er myyyyye viktigere i barnehage.
Er litt enig - har ikke barn, men husker fra da jeg var "kalv" at det å kjede seg var den beste aktivisering som fantes for kropp, fantasi og sjel. Gjerne i kombinasjon med "utkastelse".
Jeg får snart utslett av menns glorifisering av fotball. :geip:
Tiltredes.
Carisma og Supera: takk for tips, skal teste med å ha i mer mel :)
Når skal Stikkern komme? Vi har hatt en øyenstikker på besøk de siste fire årene og vi tror at det må være den samme grunnet oppførsel. Kommer øyenstikkere tilbake slik som fuglene gjør? Savner Stikkern! :hylgrine:
Når skal Stikkern komme? Vi har hatt en øyenstikker på besøk de siste fire årene og vi tror at det må være den samme grunnet oppførsel. Kommer øyenstikkere tilbake slik som fuglene gjør? Savner Stikkern! :hylgrine:
De er skumle:eek::eek:
De er skumle:eek::eek:
hva da skumle? det eneste de gjør er jo å henge i lufta og glane på deg :lol:
Fotball var et eksempel. Poenget var at det er for mye feminine og stillesittende aktiviteter i barnehage.
Øyenstikkern lever bare et år som voksen. Den lever to år som vanninsekt før det. Så det er ikke samme :)
Ikke enig. Kunsterisk utfoldelse og skaperglede er viktig. Å få lov å lage noe, kjenne på ulike former, leke seg med ulike materiell og konssistenser. Se resultatet. Det synes jeg er viktig. :)
Ikke enig. Kunsterisk utfoldelse og skaperglede er viktig. Å få lov å lage noe, kjenne på ulike former, leke seg med ulike materiell og konssistenser. Se resultatet. Det synes jeg er viktig. :)
:ja: Enig! BÅDE fin- og grovmotorikk er viktig å trene på.
Stresshormoner
Den blodprøven er litt dårlig målestokk, da du må opp, ordne deg, komme deg til legen osv, og alt dette øker stresshormonene dine før du endelig får tatt blodprøven.
Jeg fikk tatt spytt-tester istedet hos Balderklinikken - vet ikke om fastlegen gjør slikt? Men du kan sannsynligvis få han til å bestille "prøvekitet" hos en lab? Da pakker du en "tampong" i munnen med en gang du våkner om morgenen som du skal ha i munnen til den er gjennomvåt og så pakker den tilbake i boksen sin. Flere slike tas på faste tidspunkt utover dagen.
Ellers kan en del infeksjoner øke stressfølelsen i kroppen. Da jeg utviklet borreliosen og var på det verste - våknet jeg at jeg var i full stressmodus, og klarte ikke hvile i løpet av dagen pga denne enorme rastløsheten. Fikk heller aldri gjort noe fornuftig da jeg "jaget" fra det ene til den andre hele dagen.
Vet hvordan du har det, det er fryktelig slitsomt! Om det er sykdom som er årsaken til stressfølelsen, er det begrenset hva du kan gjøre selv mentalt for å stresse ned, men du kan jo prøve? Velg deg et par tidspunkt i løpet av dagen der du legger deg ned på gulvet på et rolig sted og bare konstaterer fakta - gjerne høyt: Hvor er du (på gulvet på soverommet/badet osv), klokka er XX.XX, det er mandag/tirsdag osv. "jeg kjenner det harde gulvet mot bakhodet, albuene, rumpa, hælene osv".
Reis deg så opp og fortsett med dagen din. Gjenta flere ganger i løpet av dagen. Har hjulpet meg med "jording" i de verste stressperiodene, men det er like viktig å finne ut om det er mentalt stress, eller om det har en fysisk årsak!
Ønsker deg god bedring og en roligere hverdag!
Se på kjønnsfordelingen i barnehage. Det blir ikke for lite pandurokunst.
Det er mannemangel i barnehagene. Ungene trenger kroppslige utfordringer også.
Hvor ofte må man ta sol for å opprettholde en farge?
Jeg er forøvrig enig med Runegutt.:p Måååååå barna gjøre noe hele tiden? Blir helt svett av alle resultatene snuppa har å vise frem om alt mulig, jeg.. Og hun er ikke tre år engang.. Men sånn er det vel blitt i denne veldig så pedagogisk korrekte verden.
Hvor ofte må man ta sol for å opprettholde en farge?
Kommer an på hvor mørk farge det er du skal opprettholde. Men 1-2 ganger i uka hjelper masse. Hvor lenge du må ligge kommer an på kvaliteten i rørene, men er de noenlunde nye bør det klare seg med f.eks 2x15 minutter i uka.
Kommer an på hvor mørk farge det er du skal opprettholde. Men 1-2 ganger i uka hjelper masse. Hvor lenge du må ligge kommer an på kvaliteten i rørene, men er de noenlunde nye bør det klare seg med f.eks 2x15 minutter i uka.
Alt er vel relativt.:p Den er sykt mørk til meg å være, men andre ville vel kalt den beskjeden.
Og det får de ikke av kvinner? Jeg jobbet 1,5 år i barnehage med kun kvinner og barna fikk mye fysisk aktivitet. Vi var heldige og hadde nesten fri tilgang på en gymsal som var i samme bygget. Denne ble brukt 1-2 ganger om dagen. Noen barn liker å sitte og leke/tegne/pusle osv, mens andre barn blir fort utålmodige av slik rolig leking og begynner å herje og ødelegge for de andre. Vi tok de barna som trengte litt mer fysisk aktivitet opp i gymsalen en halvtime-time på morgenkvisten, og så fikk de brukt litt energi og var roligere etterpå. Det er ikke alle dager været tillater at vi hadde gått ut med dem i stedet for i gymsalen. Dessuten var de lettere å passe på i gymsalen. I gymsalen er det kun én vei ut, og du ser alle hele tiden. :geip: Og de barna som var igjen i barnehagen var de rolige så de var jo også lette å passe på når de fikk sitte i fred og dille.
Og ute forbandt barna meg med tradisjonsrike uteleker som tikken (og flere varianter av dette som foreksempel doktortikken), fisken i det røde hav, hauk og due, haien kommer, trafikklys, krig. Hvis ikke jeg spurte dem om de ville være med, så kom det en som foreslo det i løpet av noen minutter. Det var genialt. De fleste barna ville som regel være med på noen runder med dette, og da var det lett å passe på dem.
Men fotball var det ikke mye av, verken ute eller i gymsalen. Sparket litt ball en gang i blant, men aldri "fotball". Og ute hadde vi tilgang på en gressbane. De var aktive likevel, selv om det bare var kvinner som jobbet der og vi *gisp* ikke spilte fotball med dem. :geip:
Får alle tilgang på skatteoppgjøret i altinn, rundt nå, uavhengig om de får pengene i morgen, i juli, i oktober, eller når de måtte få det?
De siste årene har jeg fått skattepengene helt sist (altså i oktober), pga en oppgave på en leilighet jeg leier ut.. Har levert den oppgaven sammen med selvangivelsen. Men husker ikke om jeg har fått detta "skatteoppgjøret"-dokumentet i juni uansett.
Tror ikke det:confused:
Grunnen til at man ikke før det før til høsten er jo at det ikke er klart, så da kan man jo ikke få det i morgen?!?!:p
Får alle tilgang på skatteoppgjøret i altinn, rundt nå, uavhengig om de får pengene i morgen, i juli, i oktober, eller når de måtte få det?
De siste årene har jeg fått skattepengene helt sist (altså i oktober), pga en oppgave på en leilighet jeg leier ut.. Har levert den oppgaven sammen med selvangivelsen. Men husker ikke om jeg har fått detta "skatteoppgjøret"-dokumentet i juni uansett.
Tror ikke det:confused:
Sjekka nå og ser at jeg har fått dette dokumentet 19. og 18. oktober de siste årene, så da går det jo an å håpe skikkelig. Nytt kjøkken, come to me!:D
Grunnen til at man ikke før det før til høsten er jo at det ikke er klart, så da kan man jo ikke få det i morgen?!?!:p
De kan jo sette meg litt foran i køen, for en gangs skyld.:) Og det har de tydeligvis gjort da.:p
De kan jo sette meg litt foran i køen, for en gangs skyld.:) Og det har de tydeligvis gjort da.:p
Er vel bare å logge på Altin å sjekke det vel? Selv fikk jeg dobbelt opp med både mail og sms da oppgjøret var klart, men det kan fremdeles ta opp til en uke før pengene er på konto.
Er vel bare å logge på Altin å sjekke det vel? Selv fikk jeg dobbelt opp med både mail og sms da oppgjøret var klart, men det kan fremdeles ta opp til en uke før pengene er på konto.
Ja, jeg skrev vel rett over her at jeg var inne og sjekket? Jeg visste bare ikke om det at oppgjøret hadde kommet i altinn betydde at man fikk pengene i dag. Det kunne jo hende de ventet med å sende det ut, selvom det var klart..
Jeg vil anta at hvis oppgjøret er klart og ligger på din side for gjennomsyn, så vil du få pengene i dag eller i løpet av de nærmeste dagene. Jeg ser at skatteetaten skriver opptil to uker.
Jeg fikk beskjed på fredag og pengene kom inn i dag.
Jeg vil anta at hvis oppgjøret er klart og ligger på din side for gjennomsyn, så vil du få pengene i dag eller i løpet av de nærmeste dagene. Jeg ser at skatteetaten skriver opptil to uker.
Jeg fikk beskjed på fredag og pengene kom inn i dag.
Thanks! Sist jeg fikk pengene i Juni gikk alt på papir, så visste ikke hvordan det var med dette nymotens, teknologiske, intranettgreiene. Men pengene kom på konto i dag.:heia:
Thanks! Men pengene kom på konto i dag.:heia:
:heia: :ja:
Jeg bare lurer på om det er flere enn meg som har problemer med feks Facebook og andre nettsteder i dag?
Kommer inn på Dagbladet, men ikke Aftenposten. Kommer inn her, men ikke andre forum jeg pleier å besøke.:p
Ja, jeg sliter med enkelte steder i dag, Kitt. Bla Facebook og banken. Sikkert pga skatteoppgjøret...:cool:
Får satse på at det virker bedre i morgen og heller finne på noe annet i dag! Fikk i hvert fall sjekket at skattepengene var kommet før det ble sirup i systemet!:D
Hvis dere har Telenor, så kan jeg fortelle at jeg har samme opplevelse som dere. Dette skyldes routingproblemer hos Telenor. Noen som har lyst til å ringe dem?
Jeg trenger ikke magesår - jeg snakket med dem tre ganger i forrige uke :cool:
Nei, ikke Telenor nett hos meg. Get!:(
Derimot har jeg Telenor på mobilen.:)
De holder jo på å oppgradere fibernettet, så noe har vel gått litt galt da, tenker jeg! :p
Selv om man ikke har telenor selv kan det hende at leverandøren den enkelte har ruter pakker gjennom telenor sitt nett - ergo "får" man telenor sine problemer uansett... :(
Jeg har ikke fått skatteoppgjøret. Derimot står det at jeg kan endre på selvangivelsen frem til leveringsfrist 31. desember :confused:. Hva er det for noe da? Har vanlig selvangivelse for lønnstakere og pensjonister og leverte i slutten av april ...
Jeg har ikke fått skatteoppgjøret. Derimot står det at jeg kan endre på selvangivelsen frem til leveringsfrist 31. desember :confused:. Hva er det for noe da? Har vanlig selvangivelse for lønnstakere og pensjonister og leverte i slutten av april ...
Trodde jeg hadde glemt å sende Gubbens eller noe da denne meldingen kom opp. Men det betyr rett og slett at man ikke aktivt har takket ja til e- selvangivlese!
Sønnen fikk samme mld, men begge to fikk penger på konto i dag!:)
Når jeg først holder på her:
Noen som vet hvem som selger mobilt bredbånd hvor man ikke må binde seg for et helt år? Trenger jo bare 2 måneder nå i sommer!
Trodde jeg hadde glemt å sende Gubbens eller noe da denne meldingen kom opp. Men det betyr rett og slett at man ikke aktivt har takket ja til e- selvangivlese!
Sønnen fikk samme mld, men begge to fikk penger på konto i dag!:)Takk, Kitt :suss: Da får jeg det vel seinere i sommer jeg da forhåpentligvis!
Når jeg først holder på her:
Noen som vet hvem som selger mobilt bredbånd hvor man ikke må binde seg for et helt år? Trenger jo bare 2 måneder nå i sommer!
Tror Ice.net tilbyr noe sånt. Ellers er det bare å sjekke nettsider til ulike leverandører (inkl. din egen) ;)
Photobscura
27-06-12, 00:45
Bare vent til du finner ut at man ikke kan kopiere bilder.... :rolleyes:Kan man vel! :)
Fotball var et eksempel. Poenget var at det er for mye feminine og stillesittende aktiviteter i barnehage.
Hva er det som er så feminint med trolldeig, a?
Hva er det som er så feminint med trolldeig, a?
lurer jeg også på. grunnen til at jeg nevnte folk som jobber i barnehage var pga kunnskapen de har, ikke for noe annet... etter min mening var det litt unødvendig å starte en diskusjon om hva barna bør utfordres i i barnehagen når spørsmålet var om hvorfor trolldeigen min ble som den ble.
Beklager disputasen jeg har skapt.
Jeg kan ikke oppskrift på trolldeig.
Jeg forsøker å lirke inn litt mere guttegreier i barnehagen.
Nei, jeg har intet imot trolldeig, men jeg vil ha mere aktivitet.
Forøvrig vil jeg selvsagt ha jentene med på litt røffe aktiviteter de også.
Har ikke lyst på et land med asfaltunger.
hvis man forbrenner 2000kalorier og spiser 1500kalorier vill man gå ned i vekt. selv om de 1500 kaloriene er fra rent sukker?
hvis man forbrenner 2000kalorier og spiser 1500kalorier vill man gå ned i vekt. selv om de 1500 kaloriene er fra rent sukker?
Tja spiser man bare sukker vil blodsukkernivået være så forhøyet at det utskilles mye insulin. Med mye insulin er det nesten umulig å hente fett fra fettcellene, og kroppen vil sannsynligvis tære mest på muskulaturen...for ikke å snakke om hvor himla sulten man vil være til enhver tid ;)
Jeg gikk ned 25 kg på 7-8 måneder ved å trykke inn minst 3000 kalorier om dagen i skolebrød, is, loff, brus og kaker, samtidig som jeg trena som en gærning:)
Det kommer vel helt an på hvordan kroppens diverse mekanismer har det.:)
Min erfaring er at jeg skjønner ingen ting av kalorier inn og ut og i forhold til kost osv.
Jeg har hatt et digert vekttap, men også noen plastiske operasjoner for å fikse på den elendigheta som var igjen, og nå sliter jeg virkelig med å få i meg nok næring til å beholde den vekta jeg må ha igjen. Luksusproblem, jeg vet...
Jeg vil tro at om du skal spise 1500 kalorier fra rent sukker (altså 1,5 KILO sukker) så vil du kaste opp og/eller få diare og dermed vil du ikke ha 1500 kalorier fra rent sukker i kroppen.
Jeg vil også tro at musklene dine vil visne vekk fordi du trenger proteiner til vedlikehold og bygging av muskler, og 1 gram protein er 4 kalorier. Videre trenger kroppen vår en del fett, og 1 gram fett er 9 kalorier.
Men rent teoretisk, om man ser bort fra alle problemene du vil få med og leve på bare karbohydrater, så vil jeg tro du går ned, men på en særdeles lite behagelig eller sunn måte........
Jeg vil tro at om du skal spise 1500 kalorier fra rent sukker (altså 1,5 KILO sukker) så vil du kaste opp og/eller få diare og dermed vil du ikke ha 1500 kalorier fra rent sukker i kroppen.
Jeg vil også tro at musklene dine vil visne vekk fordi du trenger proteiner til vedlikehold og bygging av muskler, og 1 gram protein er 4 kalorier. Videre trenger kroppen vår en del fett, og 1 gram fett er 9 kalorier.
Men rent teoretisk, om man ser bort fra alle problemene du vil få med og leve på bare karbohydrater, så vil jeg tro du går ned, men på en særdeles lite behagelig eller sunn måte........
4 kalorier i 1 gram sukker..... så det blir 3-400g sukker... ikke 1500g sukker for å få 1500 kcal.
Men ja - karbohydrater er det ene makronæringsstoffet som kroppen KAN klare seg uten. Så hvorfor man skulle ønske å kjøre på det dårligste brenslet i en tyngre omstillingsfase... det skjønner ikke jeg.
Forstår ikke noe ! jeg prøver å finne denne sangen
http://www.youtube.com/watch?v=4PFdnFPoLk0
på WIMP. Men det er helt umulig !!! har søkt på Pitbull, Mahombi, suave, suave kiss me, Nayer, og ulike kombinasjoner med Ft og feat mellom. Men den er ikke å finne !! Blir så frustrert.
har noen WIMP og kan prøve å finne den??
Forstår ikke noe ! jeg prøver å finne denne sangen
http://www.youtube.com/watch?v=4PFdnFPoLk0
på WIMP. Men det er helt umulig !!! har søkt på Pitbull, Mahombi, suave, suave kiss me, Nayer, og ulike kombinasjoner med Ft og feat mellom. Men den er ikke å finne !! Blir så frustrert.
har noen WIMP og kan prøve å finne den??
Er det virkelig så utenkelig at ikke alle verdens sanger finnes på wimp? :geip: Fant den på spotify forresten. Der er artist "Nayer" og låtnavn "Suave (Kiss Me) (Feat. Mohombi & Pitbull).
Nå er det snart 2 år siden jeg sluttet å røyke. Min mann sluttet for 6 dager siden. Jeg husker ikke helt hvordan jeg var for 2 år siden, men NÅR slutter man å være så forbanna premenstruell? Jeg tror ikke han er klar over det selv en gang :P
Er det virkelig så utenkelig at ikke alle verdens sanger finnes på wimp? :geip: Fant den på spotify forresten. Der er artist "Nayer" og låtnavn "Suave (Kiss Me) (Feat. Mohombi & Pitbull).
Hehe wimp er helt nytt for meg, så jeg trodde man fant alt der jeg. Skulle være flink å ikke laste ned fra nettet.
får finne den på spotify da :)
Jeg har nå hatt den hittils dårligste reaksjonen på karbomat jeg har hatt siden jeg begynte med lavkarbo.. 5 minutter etter jeg spiste en kvart skive brød, måtte jeg spy som en gris. Rakk egentlig ikke å bli dårlig engang, kjente bare at NÅ kommer den i retur.. Etterpå var formen helt finfin igjen. Andre som har opplevd noe sånt? Eller kan det være tegn på at jeg har utviklet en intoleranse for noe i brødet, eller at kroppen først nå klarer å vise at den egentlig ikke tåler det..?
Jeg har nå hatt den hittils dårligste reaksjonen på karbomat jeg har hatt siden jeg begynte med lavkarbo.. 5 minutter etter jeg spiste en kvart skive brød, måtte jeg spy som en gris. Rakk egentlig ikke å bli dårlig engang, kjente bare at NÅ kommer den i retur.. Etterpå var formen helt finfin igjen. Andre som har opplevd noe sånt? Eller kan det være tegn på at jeg har utviklet en intoleranse for noe i brødet, eller at kroppen først nå klarer å vise at den egentlig ikke tåler det..?
Siden vegetarianere som begynner å gjeninnføre dyreprotein ikke plages av sånne reaksjoner så tipper jeg på det siste... Men jeg heller også mot teorien om at ikke mange av oss hadde tålt dagens korn om vi ikke hadde blitt tilvent det mens vi var små og immunsystemet fremdeles underutviklet. Et radikalt syn, jeg vet det...
Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?
Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?
Sjekk i oppskriftene til Gerd. Skal være en oppskrift med kottiser stekt mellom folie. Jeg syns de blir himmelske på den måten, Gubben likte det ikke........
vel, om det går greit med fløtegratinerte langstekte sååå:
Forvarmer ovnen, bruker ca 160 grader.
Jeg pleier "flash"steke de på hver side, ca 1 min på hver, god varm panne. Så i ildfast form, med valgfritt krydder og fløte (mulig det går uten også? vet ikke)
Så slenger jeg formen inn i ovnen i ca 1 1/2 til 2 timer. Detter fra hverandre, og er gode også.:)
Siden vegetarianere som begynner å gjeninnføre dyreprotein ikke plages av sånne reaksjoner så tipper jeg på det siste... Men jeg heller også mot teorien om at ikke mange av oss hadde tålt dagens korn om vi ikke hadde blitt tilvent det mens vi var små og immunsystemet fremdeles underutviklet. Et radikalt syn, jeg vet det...Hmm.. Nei, vet ikke jeg. Jeg spiste ikke noe annet hverken før eller etter brødskalken, og hadde ikke pålegg på engang, så jeg vet det er brødet jeg reagerte på.. Er bare 1 mnd siden sist jeg spiste hvetebrød, så er litt rart hvis jeg plutselig ikke tåler det.. Men jeg har holdt meg 100% unna alt som inneholder det minste spor av gluten sånn ellers de siste månedene, bare for å se om det gjorde noe forskjell (egentlig vært litt skeptisk til at alle liksom skal ha alskens intoleranser nå til dags, men så ser man jo... :p).
Sorry, men æsj er det godt å lage is av det altså? Vel, de lager egg-og-bacon-is på Fat Duck (visstnok verdens beste restaurant) så kanskje det er godt?
Det skjer noe med kollagenet rundt 63ºC. Så pass på at kjøttet er varmet opp til minst det.
Sorry, men æsj er det godt å lage is av det altså? Vel, de lager egg-og-bacon-is på Fat Duck (visstnok verdens beste restaurant) så kanskje det er godt?
Det skjer noe med kollagenet rundt 63ºC. Så pass på at kjøttet er varmet opp til minst det.
:confused: is..?
:confused: is..?
Ja, du skrev nakkekottiser. Sorry, jeg bare får litt fnatt av å kalle alt mulig med is-endelse og følte for å misforstå med vilje. :geip:
Menn er ikke synonymt med grovmotorisk aktivitet:mad:
Har aldri prøvd å langsteke koteletter men det skal jeg jammen meg prøve for jeg synes også at fettmarmoreringen ikke forsvinner nok og spiser derfor lite svin.
Har ikke prøvd det på koteletter, men bruker kun det når jeg steiker ribbe. Er det eneste typen ribba jeg spiser. Oppskrifta finner du HER (http://www.tv2.no/underholdning/enbitavnorge/slik-faar-du-andreas-viestads-perfekte-juleribbe-3370520.html), muligens den kan modifiseres til andre typer kjøtt?
takk, alle! skal få lagd i løpet av uka en gang :)
I ett bryllup på ca 100gjester, hva er reelt å sette opp som alkohol budsjett? Vi står for alkohol hele kvelden:) å hva bør jeg regne i mat (har ikke bestemt meny enda men vil ha noe å gå etter ihht oppsett av budsjettet)
I ett bryllup på ca 100gjester, hva er reelt å sette opp som alkohol budsjett? Vi står for alkohol hele kvelden:) å hva bør jeg regne i mat (har ikke bestemt meny enda men vil ha noe å gå etter ihht oppsett av budsjettet)
Skal du lage mat selv eller bestille, skal dere leie et sted eller ha det fek "på låven"? Satser du på 3- retters eller sodd eller spekemat?
Skal dere ha åpen bar, eller kjøpe inn alkoholen selv over tid?
Mange ting som spiller inn! Vi leide et sted der de lagde maten, så vi betalte pr kuvert. Mener det var 560,-, men det var 17 år siden.
Mamma sto for alkoholen og vi fikk alle osmikke skulle bruke kvotene sine til å kjøpe for oss de 2 siste årene før bryllupet! Kjøpte bare vin og øl her i landet!
Laget all maten til konfirmasjon for 4 år siden, kjøpe inn i løpet av året før på tilbud etc og slapp billig unna til 30 pers.
Så hvordan du vil ha det, har enormt mye å si for sluttsummen!:)
Skal du lage mat selv eller bestille, skal dere leie et sted eller ha det fek "på låven"? Satser du på 3- retters eller sodd eller spekemat?
Skal dere ha åpen bar, eller kjøpe inn alkoholen selv over tid?
Mange ting som spiller inn! Vi leide et sted der de lagde maten, så vi betalte pr kuvert. Mener det var 560,-, men det var 17 år siden.
Mamma sto for alkoholen og vi fikk alle osmikke skulle bruke kvotene sine til å kjøpe for oss de 2 siste årene før bryllupet! Kjøpte bare vin og øl her i landet!
Laget all maten til konfirmasjon for 4 år siden, kjøpe inn i løpet av året før på tilbud etc og slapp billig unna til 30 pers.
Så hvordan du vil ha det, har enormt mye å si for sluttsummen!:)
Enig med Kitt!
Jeg har arrangert endel bryllup, og hvis dere skal sitte til bords gjennom tre retter bør du regne rundt 1 flaske vin pr person. Det du må tenke på er hvor mange taler blir det (mange taler=mye skåling og drikking), er det mange som skal kjøre/er gravide blir det mindre. Alt dette har innvirkning på hvor mye drikke som går ned. Og så spørs det jo hvordan gjestene dine er, men det vet du best selv :).
Det er også vanlig å levere ut "bonger" til drikke etter middagen ved feks å legge de under kuvertasjetten. Dette er en rydding og grei måte å gjøre det på, får folk 3 bonger pleier det å holde til alle. Og de fleste har konjakk/likør til kaffe/kake inkludert.
Hvis du skal ha bryllupet på et hotell eller liknende må du nok regne fra 600,- og oppover pr kuvert for 3-retter.
Det jeg alltid har synes har vært veldig greit er nok folk har et budsjett å jobbe ut i fra. Da blir det ingen overraskelser når regningen skal betales.
Bare spør hvis du lurer på noe mer :).
Takk:) blir nok å lage det meste selv, 3retters. å leie noen til å stå på kjøkkenet er planen:) stor familie som er glad i en fest så det meste blir tilberedt på forhånd:) festen blir holdt på samfunnshus eller turisthytta så alt av drikkevarer stiller vi med:) tenkte å handle vin å øl på grensa å eventuelt sprit om vi ikke lager den selv:)
Takk:) blir nok å lage det meste selv, 3retters. å leie noen til å stå på kjøkkenet er planen:) stor familie som er glad i en fest så det meste blir tilberedt på forhånd:) festen blir holdt på samfunnshus eller turisthytta så alt av drikkevarer stiller vi med:) tenkte å handle vin å øl på grensa å eventuelt sprit om vi ikke lager den selv:)
Håper du satser på å leie inn noen til å lage maten og ordne alt på selve dagen, husk at det er din bryllupsdag, og da skal du tenke på deg og brudgommen, og ikke noe annet!
Jeg har arrangert bryllup hvor brudeparet/familien har skullet ordne mye selv, og det er viktig å være klar over at det er mye arbeid. Feks tar det ganske lang tid å dekke et bord til 100 personer... Men med god planlegging og mange gode hjelpere går det bra.
Det blir veldig mye billigere å kjøpe inn drikken selv, og bor du nærme grensen er du heldig :)!
Prosentandelen kakao i sjokolade, er det bare kakaomasse i forhold til kakaoråvarer eller er det alt? Altså, 70% kakao, er det 70% kakaomasse og 30% kakaosmør + eventuell søtning og tilsetninger, eller er det 70% kakaoråvarer og 30% søtning og tilsetninger? Eller ingen av delene?
Jeg lagde denne sjokoladen i går:
200g kakaomasse
100g sukrin
2 ts lecitin
Proteinpulver med peanøttsmak til konsistensen ble som en tykk deig. Det ble ca 150g, tror jeg.
Hvor høy kakaoprosent har denne sjokoladen da?
Prosentandelen kakao i sjokolade, er det bare kakaomasse i forhold til kakaoråvarer eller er det alt? Altså, 70% kakao, er det 70% kakaomasse og 30% kakaosmør + eventuell søtning og tilsetninger, eller er det 70% kakaoråvarer og 30% søtning og tilsetninger? Eller ingen av delene?
Jeg lagde denne sjokoladen i går:
200g kakaomasse
100g sukrin
2 ts lecitin
Proteinpulver med peanøttsmak til konsistensen ble som en tykk deig. Det ble ca 150g, tror jeg.
Hvor høy kakaoprosent har denne sjokoladen da?
Jeg er temmelig sikker på at kakaoinnholdet = kakaomasse + kakaosmør. Så en vanlig 70% sjokolade man kjøper i butikken inneholder typisk i underkant av 30% sukker - litt avhengig av om de har tilsatt annen fyllmasse selvfølgelig, men det virker ikke som det er så vanlig å tilsette så mye annet som veier noe særlig (når det gjelder mørk sjokolade).
Jeg er temmelig sikker på at kakaoinnholdet = kakaomasse + kakaosmør. Så en vanlig 70% sjokolade man kjøper i butikken inneholder typisk i underkant av 30% sukker - litt avhengig av om de har tilsatt annen fyllmasse selvfølgelig, men det virker ikke som det er så vanlig å tilsette så mye annet som veier noe særlig (når det gjelder mørk sjokolade).
Sier man egentlig at hvit sjokolade har høy kakaoprosent? Hvis det er kakaomasse + kakaosmør, da kan jo hvit sjokolade være høy kakaoprosent også da. :geip: Så det blir vel ikke helt riktig... Bare kakaomasse i så fall vel?
Sier man egentlig at hvit sjokolade har høy kakaoprosent? Hvis det er kakaomasse + kakaosmør, da kan jo hvit sjokolade være høy kakaoprosent også da. :geip: Så det blir vel ikke helt riktig... Bare kakaomasse i så fall vel?
Jeg vet ikke om man egentlig snakker om kakaoprosent når det gjelder hvit sjokolade. Det er visst ikke alle som vil anerkjenne det som sjololade engang, og av og til inneholder den ikke kakaosmør heller, men er laget med andre oljer.
Jeg vet ikke om man egentlig snakker om kakaoprosent når det gjelder hvit sjololade. Det er visst ikke alle som vil anerkjenne det som sjololade engang, og av og til inneholder den ikke kakaofett heller, men er laget med andre oljer.
Jeg har ikke hørt om at de nevner noe om kakaoinnhold i hvit sjokolade... Så jeg tror det er snakk om kakaomasse / total vekt. Så den sjokoladen jeg lagde i går med masse proteinpulver i endte med ca 45% kakaoprosent, tror jeg.
Jeg har ikke hørt om at de nevner noe om kakaoinnhold i hvit sjokolade... Så jeg tror det er snakk om kakaomasse / total vekt. Så den sjokoladen jeg lagde i går med masse proteinpulver i endte med ca 45% kakaoprosent, tror jeg.
Jeg er litt forvirret nå, laget du hvit sjokolade? I så fall laget du den vel på kakaosmør og ikke kakaomasse?
Jeg er litt forvirret nå, laget du hvit sjokolade? I så fall laget du den vel på kakaosmør og ikke kakaomasse?
Nei, jeg laget i utgangspunktet mørk sjokolade. Men så ble det litt eksperimentering og så endte jeg opp med å blande med proteinpulver med peanøttsmak. Resultatet ble veldig bra! :snill: Jeg brukte kun kakaomasse og null kakaosmør. Har litt lite kakaosmør igjen, men hadde mye kakaomasse.
Nei, jeg laget i utgangspunktet mørk sjokolade. Men så ble det litt eksperimentering og så endte jeg opp med å blande med proteinpulver med peanøttsmak. Resultatet ble veldig bra! :snill: Jeg brukte kun kakaomasse og null kakaosmør. Har litt lite kakaosmør igjen, men hadde mye kakaomasse.
Aha. Kakaomasse må jo være kakao i hvert fall, så da blir jo den andelen din kakaoprosent. Men jeg mener altså at kakaosmør også er kakao, så når man bruker det også, så teller det med som kakao. Kos deg med sjokoladen! Det er det viktigste ;)
Aha. Kakaomasse må jo være kakao i hvert fall, så da blir jo den andelen din kakaoprosent. Men jeg mener altså at kakaosmør også er kakao, så når man bruker det også, så teller det med som kakao. Kos deg med sjokoladen! Det er det viktigste ;)
Kose meg med den gjør jeg uansett. Jeg bare kom til å tenke på dette med kakaoprosent. Vitegjerrig. :snill:
En annen ting jeg lurer på... I det siste har jeg tatt noen enorme doser av d-vitamin. Type 62,5 ganger høyere enn maksimums anbefalt døgndose i Norge *kremt*. Ikke hver dag jeg har tatt det da, men sånn ca annenhver dag den siste måneden. Jeg så plutselig nå at de pillene mine var enda litt sterkere enn jeg trodde, så det var ikke nødvendig å ta fem av dem... 5000 IU per stykk, så jeg har tatt 25000 IU... Det skal mye til for å bli d-vitaminforgiftet, så jeg tror ikke det er noen fare for det. Men det jeg lurer på er om kroppen kan utvikle litt farge av store doser d-vitamin. Eller om for eksempel kroppen utvikler mye fortere farge hvis man tar godt med d-vitamin-tilskudd.
Jeg har nemlig knapt sett sola den siste måneden, men jeg har fått mer farge... Jeg har jo nesten like mye farge nå som i fjor høst etter to uker i Tyrkia... Jeg har fått kommentarer på fargen også.
Ja, jeg opplevde det samme. Med god d-vitaminstatus er det nok "å se" sola for å bli brun... Og jeg blir ikke så lett brent heller! :) Uansett - ikke mer enn 1x 5000IU daglig over lengre tid med mindre du har fått målt lavt d-vitamin da... (PS - kapslene med olje er mye mer effektive enn de "tørre" også...)
Jeg har endel nupper/røde prikker på bena, særlig på lårene. Bruker jevnlig peeling, smører meg med gode kremer, osv, men de blir hverken mindre eller borte.
Noen som har gode tips/råd :)?
Photobscura
02-07-12, 14:48
Jeg har endel nupper/røde prikker på bena, særlig på lårene. Bruker jevnlig peeling, smører meg med gode kremer, osv, men de blir hverken mindre eller borte.
Noen som har gode tips/råd :)?Nok fett i kosten, og særlig kokosolje og Udo's choice som kosttilskudd hjalp på nuppene mine. Lenge siden jeg tok noe av det nå, men har fortsatt ikke særlig med nupper. :)
Nok fett i kosten, og særlig kokosolje og Udo's choice som kosttilskudd hjalp på nuppene mine. Lenge siden jeg tok noe av det nå, men har fortsatt ikke særlig med nupper. :)
Samme her. Både med at det virket, og at jeg ikke har behøvd å fortsette. Men for tiden spiser jeg så mye fet fisk at det snart er et under at jeg ikke utvikler fiskehale og gjeller og svømmer rundt i en mær i en fjord på vestlandet....
Nok fett i kosten, og særlig kokosolje og Udo's choice som kosttilskudd hjalp på nuppene mine. Lenge siden jeg tok noe av det nå, men har fortsatt ikke særlig med nupper. :)
Samme her. Både med at det virket, og at jeg ikke har behøvd å fortsette. Men for tiden spiser jeg så mye fet fisk at det snart er et under at jeg ikke utvikler fiskehale og gjeller og svømmer rundt i en mær i en fjord på vestlandet....
Jeg tar både MCT-olje og Udo's choice, sistnevnte har jeg tatt i flere år, tror jeg får i meg nok fett. I tillegg spiser jeg godt med fet fisk. Nupper har jeg hatt siden "tidenes morgen", men sitter med shorts i dag, da er det ekstra tydelig ;)! Har også prøvd hampvott og liknende skrubbegreier, ikke noe bedring.
Ja, ja, jeg får være glad for at det bare er nupper, har en venninne med åreknuter og det er noe herk!
Noen som har prøvd soyaproteinen og bakemisken som selges på ketolye.no? Hva syns du? -blir det brukt? er det veldig dyrt i forhold til andre som selger dette?
Noen som har gode tips/råd :)?
Hva definerer du som "gode kremer"? Type 98% av alle bodylotioner gir meg nupper både her og der (inkl. de dyre fra Body Shop, parfymeri og apotek!). Overdreven skrubbing kan også gi nupper, ved å irritere huden/hårsekkene.. Ren jojobaolje er noe av det beste du kan bruke på nuppete hud, mye annet gjør bare vondt verre (for min del, iallefall - jeg får også nupper på lår, og overarmer).
Leste på en blogg at det ble ekstra sunt og godt om man tok fiberhusk på toppen av knekkebrødet før steking. Stemmer dette? (ps, jeg ser at dette er ei herifra, fra forumet, men husker ikke nicket hennes... Så om du ser dette, så kanskje du kan svare meg selv? Ps, flott blogg!! :)
Det står ca litt under halvveis på DENNE (http://camillacelinafuglesang.blogspot.no/2012_04_01_archive.html) siden.
Noen som har prøvd soyaproteinen og bakemisken som selges på ketolye.no? Hva syns du? -blir det brukt? er det veldig dyrt i forhold til andre som selger dette?
Jeg ville heller gått for noe annet! Soya er ikke helt heldig hvis du skal bruke det jevnlig som melerstaning, etter hva jeg har skjønt. Og bakemiksen inneholder ganske mye gluten, noe som kanskje ikke heller er helt bra, og vi på lavkarbo klarer jo fint å unngå gluten - dumt å spise mat med ekstra tilsatt gluten da, syns jeg.. Men har hørt de er fine å bake med da, sånn forsåvidt. Plain proteinpulver (som jo er hva dette er) får du uansett mye billigere fra iherb. :)
Ja, jeg opplevde det samme. Med god d-vitaminstatus er det nok "å se" sola for å bli brun... Og jeg blir ikke så lett brent heller! :) Uansett - ikke mer enn 1x 5000IU daglig over lengre tid med mindre du har fått målt lavt d-vitamin da... (PS - kapslene med olje er mye mer effektive enn de "tørre" også...)
Hadde ikke tatt d-vitamin på lenge, så jeg bare kjørte på med fem av de sterke.
Jeg kom på at jeg hadde noen kapsler også og skulle sjekke styrken på de og det var jo de som var 5000 IU... Så da er ikke disse tørre jeg tar nå 5000 IU. Jeg har kastet den boksen, og jeg kjøpte dem i utlandet for to år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvor sterke de var, men 1000 eller 2000 IU, tror jeg. Så da var det ikke så enorm dose. Men jeg trapper ned til 2 stk, jeg. Og når disse er tomme, så tar jeg én av de kapslene. ;)
Jeg liker ikke å bruke soya... Det inneholder altfor mye østrogen og kødder med hormonbalansen. Det er flere her inne som har fortalt at de hopper ut av menssyklusen hvis de spiser soya. Jeg bruker bakepro, mandelmel, kokosmel, hasselnøttmel, peanøttmel og slikt i stedet for soyaprotein.
Noen som har greie på skrivere?
Jeg fikk en HP Photosmart 5510 til jul.
Nå nekter den å skrive ut svart tekst. Prøvde å skrive ut et bilde, men det ble fryktelig stygt.
Det som er rart er at jeg ikke har fått noen meldinger om at blekkpatronene er tomme??. Det er 4 stk, svart, rød , gul og blå tror jeg.
Den vil ikke skrive ut svart. Mens det som var brunt på bildet ble rødt.
skal det komme melding om lite blekk, eller må jeg bare bytte og se?
He he he og godt er det for da hadde du ihvertfall hatt ubalanse i fettsyrene :D
Nå nekter den å skrive ut svart tekst. Prøvde å skrive ut et bilde, men det ble fryktelig stygt.
Det som er rart er at jeg ikke har fått noen meldinger om at blekkpatronene er tomme??. Det er 4 stk, svart, rød , gul og blå tror jeg.
Har du en testside du kan skrive ut?
Hvis det er lenge siden printeren er brukt, så kan det være at dysene tørkes litt ut. På printeren vår er det et program som vi da må kjøre for å "renske opp" dysene.
Ellers vil jeg holde en knapp på at sort begynner å gå tom. Vi har en Epson printer, og den nekter å skrive ut noe som helst hvis en patron er tom, og fargegjengivningen blir dårlig når en patron nesten er tom.
Gå til HP's hjemmesider for å leite etter evt andre løsninger eller programmer for å teste printeren (hvis du ikke har innstallasjonsCD'en som fulgte med skriveren).
Lenge sidan skrivaren har vore i bruk? Det dumme med blekkskrivarar er at blekket kan tørke i skrivhovuda om den står for lenge utan å vere i bruk. Eg ville køyrt renseprogram via pc, for det kan høyrest ut som at det er tette dyser... Programma du har installert på pcen skal vanlegvis seie frå om det er tomt for blekk. Ja, det er nok raud, gul blå og svart du har, blir kalla CMYK (cyan, magenta, yellow og av ein eller annan grunn K for black). At du får raudt på bildet som skulle vere brunt er nok fordi det berre er den raude dysa som gir ut blekk, det kan vere at dei andre er tette... Rens! :) (Har jobba på helpdesk i hine hårde dagar...)
Elles kan det vere tomt, som Gracella seier, men vanlegvis skal ein få beskjed om slikt.
Hva definerer du som "gode kremer"? Type 98% av alle bodylotioner gir meg nupper både her og der (inkl. de dyre fra Body Shop, parfymeri og apotek!). Overdreven skrubbing kan også gi nupper, ved å irritere huden/hårsekkene.. Ren jojobaolje er noe av det beste du kan bruke på nuppete hud, mye annet gjør bare vondt verre (for min del, iallefall - jeg får også nupper på lår, og overarmer).
Jeg har en favorittkrem, denne (http://www.neostrata.com/product/exuviance+hydrating+hand+and+body+lotion.do) fra Exuviance, som faktisk skal være ekstra god mot nupper... Hadde nupper på overarmene før, men de er nesten helt borte. Jeg skrubber ikke ofte, kanskje en gang i uken? Har brukt jojobaolje og, faktisk, uten resultat.
Ikke noe stort problem, bare litt irriterende for en forfengelig sjel :D!
Jeg har en favorittkrem, denne (http://www.neostrata.com/product/exuviance+hydrating+hand+and+body+lotion.do) fra Exuviance, som faktisk skal være ekstra god mot nupper... Hadde nupper på overarmene før, men de er nesten helt borte. Jeg skrubber ikke ofte, kanskje en gang i uken? Har brukt jojobaolje og, faktisk, uten resultat.
Ikke noe stort problem, bare litt irriterende for en forfengelig sjel :D!
Hehe, skjønner det! Exuviance har jeg også hørt mye bra om. Kroppsbalmene til Decleor funka bra på lårene mine, men de er jo litt dyre da (bruker lotion med glykolsyre om morgenen, lignende den du linka til, og balm om kvelden).
Lenge sidan skrivaren har vore i bruk? Det dumme med blekkskrivarar er at blekket kan tørke i skrivhovuda om den står for lenge utan å vere i bruk. Eg ville køyrt renseprogram via pc, for det kan høyrest ut som at det er tette dyser... Programma du har installert på pcen skal vanlegvis seie frå om det er tomt for blekk. Ja, det er nok raud, gul blå og svart du har, blir kalla CMYK (cyan, magenta, yellow og av ein eller annan grunn K for black). At du får raudt på bildet som skulle vere brunt er nok fordi det berre er den raude dysa som gir ut blekk, det kan vere at dei andre er tette... Rens! :) (Har jobba på helpdesk i hine hårde dagar...)
Elles kan det vere tomt, som Gracella seier, men vanlegvis skal ein få beskjed om slikt.
Den har vært i bruk gjevnlig, og bare for et par dager siden, da skrev jeg ut bilde med farge på. Svart tekst har jeg brukt en del i det siste, men trodde jeg ville få melding om det når det var lite blekk, for det får man ofte.
Hvordan finner jeg frem til dette renseprogrammet?
Får prøve å kjøpe ny patron og se om det blir bra da. Men er de like dyre som de var før i tiden disse patronene? da var det nesten billigere å kjøpe ny skriver enn blekk.
Leste på en blogg at det ble ekstra sunt og godt om man tok fiberhusk på toppen av knekkebrødet før steking. Stemmer dette? (ps, jeg ser at dette er ei herifra, fra forumet, men husker ikke nicket hennes... Så om du ser dette, så kanskje du kan svare meg selv? Ps, flott blogg!! :)
Det står ca litt under halvveis på DENNE (http://camillacelinafuglesang.blogspot.no/2012_04_01_archive.html) siden.
Gjentar... ;)
Den har vært i bruk gjevnlig, og bare for et par dager siden, da skrev jeg ut bilde med farge på. Svart tekst har jeg brukt en del i det siste, men trodde jeg ville få melding om det når det var lite blekk, for det får man ofte.
Hvordan finner jeg frem til dette renseprogrammet?
Får prøve å kjøpe ny patron og se om det blir bra da. Men er de like dyre som de var før i tiden disse patronene? da var det nesten billigere å kjøpe ny skriver enn blekk.
Den skal vanlegvis gi beskjed, ja. Kanskje verdt å reinstallere drivar, kanskje noko bug der som gjer at den ikkje gir beskjed? I og med at den har vore jamnleg i bruk, så treng det ikkje vere tett/tørka. Brukar du originalblekk? (Ja, som tidlegare helpdeskagent så spør ein slikt). Veit ikkje kor dyre dei er patronene i din skrivar, men det seiast at det er verdt å kjøpe litt dyrare skrivarar då dei brukar mindre blekk. Billigare skrivar brukar meir blekk... Var det HP sa du? Då fylgde det sikkert eit program eller to med, som er på pcen. Der skal ein kunne køyre rensing.
Det kommer vel av oppfatningen at fiber er bra? Mat blir ikke sunnere av at man strør fiber over, nei. Vil ikke si at den blir mer usunn av den heller altså. Mer nøytralt. Vi klarer oss helt fint uten fiber i det hele tatt. Se bare på inuittene. Det var ikke mye fiber de fikk i seg...
I studier har de sammenlignet loff og grovbrød og funnet ut at de som spiste grovbrød har mindre tarmkreft. Det kan jo ikke være at grovbrød har færre karbohydrater og lavere GI og gir derfor jevnere blodsukker. Jevnere blodsukker betyr mindre mat til kreftcellene. Det er visst mye mer naturlig å tro at fiber har en magisk effekt på tarmkreften ved at den skrubber tarmtottene. :rulleøyne
Shailene svarte på det med bakemiksen. Det er mye gluten i den, og du bør heller velge glutenfrie produkter. For eksempel fiberhusk. Veldig mange av oss er glutenintolerante uten å vite det. Jeg var også det. Jeg trodde det var normalt å ha løs mage halvparten av tiden, jeg. Fordi slik hadde det vært for meg leeenge. Så gikk jeg over til lavkarbo og etter en periode på to-tre uker i begynnelsen med forstoppelse, så gikk det over til perfekt konsistens så lenge jeg spiser som jeg skal og ikke har mensen (får alltid løs mage de første dagene når jeg har mensen).
Er det grense for hvor mye omega 3 man kan kjøpe fra USA?
Bestillte omega3, magnesium, vit-D og hårspray fra iherb og både magnesiumen og d-vit var innen grensen, men pakken ble likevel tatt av tollen :mad:
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.