View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanutten
21-08-12, 19:19
Hmm, takk for tips, men hva er takløk?

Funker ikke. Jeg holder ellers på å prøve å bli snillere med føttene mine. ;) Men akkurat liktorner ligger veldig til familien ...

Takløk er en nyyydelig plante!

http://4.bp.blogspot.com/-15mUp9gbA5o/TkYr82D0_UI/AAAAAAAAHGM/IPSYE1FG8LQ/s1600/CSC_0029.JPG

Kanutten
21-08-12, 19:22
Endelig var det noen som hadde sett noe ala disse vingene jeg får på ryggen av blodsprengte årer når jeg er sliten. Det var ei dame på et idrettsmedisinsk som visste hva det var. Det er trapes-/kappemuskelen, når den ikke får nok oksygen, som reagerer slik. Så derfor, hvordan trener jeg trapes-/kappemuskelen??? Slik at den får nok oksygen?

Gracella
24-08-12, 08:41
Endelig var det noen som hadde sett noe ala disse vingene jeg får på ryggen av blodsprengte årer når jeg er sliten. Det var ei dame på et idrettsmedisinsk som visste hva det var. Det er trapes-/kappemuskelen, når den ikke får nok oksygen, som reagerer slik. Så derfor, hvordan trener jeg trapes-/kappemuskelen??? Slik at den får nok oksygen?

Her er en diskusjon på trapesmuskelen i alle fall:
http://www.iform.no/forum/index.php?topic=13225.0

Markløft, shrugs (vet ikke hva det er), pull-ups (sjekk ut han her hvis du ikke kan gjøre pull-ups, dette virker!! http://scoobysworkshop.com/pullups-for-total-beginners/ ) og stående (framoverbøyd) roing er noen øvelser man kan gjøre.

Markløft er utrolig viktig å gjøre rett, så finn noen gode videoer og start med en lett vekt for å øve inn teknikken.

vaskeklut
25-08-12, 00:24
Hvor får jeg kjøpt strikkløse sokker til menn? Dressmann?

Carisma
25-08-12, 01:42
Hvorfor gjør jeg så mye dumt? :rolleyes:

Zillah
25-08-12, 05:49
Hvor får jeg kjøpt strikkløse sokker til menn? Dressmann? Ja eg trur m.a. Dressmann har. Eg har ikkje vore innom der på ei stund, men eg trur det er ein del av basisutvalget deira.

langaard
25-08-12, 11:54
Hvorfor tar det 3 uker for og finne ut om en svulst er ondarta eller ikke:confused:

nellie
25-08-12, 12:02
Overreagerer jeg, eller er det dårlig gjort å invitere alle mulige folk i bursdagsselskap til en gutt, som blir fem år, også ikke invitere den tre år gamle kusinen hans fordi at hun "er for liten", MEN invitere fetteren hans, som er to og et halvt? Selskapet skal være på lekeland.

Kjenner det koker inni meg! Hater ekskludering!! Også av små barn.... Mulig jeg overreagerer...

hernon
25-08-12, 13:20
Hvorfor tar det 3 uker for og finne ut om en svulst er ondarta eller ikke:confused:
Igjen uten å påberope meg spesialkunskap: jeg ble fortalt av kirurgene at ventetiden var avhengig av hva de skrev på henvisningen til laboratoriet.
De ser allerede ved operasjonen stort sett hva slags svulst det er, men vil selvsagt ikke uttale seg til pasienten før den er endelig undersøkt.
Men de graderer henvisningen, anser de det som alvorlig blir det en prioritert undersøkelse.

langaard
25-08-12, 13:31
Igjen uten å påberope meg spesialkunskap: jeg ble fortalt av kirurgene at ventetiden var avhengig av hva de skrev på henvisningen til laboratoriet.
De ser allerede ved operasjonen stort sett hva slags svulst det er, men vil selvsagt ikke uttale seg til pasienten før den er endelig undersøkt.
Men de graderer henvisningen, anser de det som alvorlig blir det en prioritert undersøkelse.
Ok, takk:)

Bønna200
25-08-12, 13:38
Overreagerer jeg, eller er det dårlig gjort å invitere alle mulige folk i bursdagsselskap til en gutt, som blir fem år, også ikke invitere den tre år gamle kusinen hans fordi at hun "er for liten", MEN invitere fetteren hans, som er to og et halvt? Selskapet skal være på lekeland.

Kjenner det koker inni meg! Hater ekskludering!! Også av små barn.... Mulig jeg overreagerer...
Jeg synes det var litt dårlig gjort...

gamlebyen
25-08-12, 14:04

nedtrekk og sittende roing.

Marella77
25-08-12, 14:52
Jeg brukte fløte i bakverket, og så kjente jeg etterpå at det luktet litt av fløten. Den gikk ut på dato for 5 dager siden. Obs...

Er det farlig? Kjenner ikke noen bi-smak på bakverket?

BenteR
25-08-12, 14:57

Jeg har ikke fjerna svulster, bare tatt biopsi av dem, og da har de sagt rett etterpå at de antar prøven er godartet, men at de dyrker den for og vite 100 % sikkert svaret, og dette tar tid.

Bønna200
25-08-12, 15:02
Jeg brukte fløte i bakverket, og så kjente jeg etterpå at det luktet litt av fløten. Den gikk ut på dato for 5 dager siden. Obs...

Det finner du ut! :p

BenteR
25-08-12, 15:08
Andre som har trøbbel med at java ikke slipper en inn i nettbanken?
Java står liksom bare og spinner og spinner og slipper meg ikke inn, hverken i går eller i dag.....:mad:

Alyssa
25-08-12, 15:13

Jeg har brukt fløte som gikk ut på dato for en måned siden ... Nå var den utrolig nok ikke sur heller, men det å bruke litt gammel fløte i bakverk kan jeg aldri tenke meg har noe å si.

Gerd
25-08-12, 15:44
Java står liksom bare og spinner og spinner og slipper meg ikke inn, hverken i går eller i dag.....:mad:

jeg har brukt nettbank i dag, ingen problemer hos meg.

Du trenger ikke oppdatere javaen da? Syns man må det rett som det er :ja:

Gerd
25-08-12, 15:45

Ingen problemer så lenge det blir varmebehandla.
Sur fløte er fint å bruke i vaffelrøre f.eks :ja:

BenteR
25-08-12, 16:11
jeg har brukt nettbank i dag, ingen problemer hos meg.

Du trenger ikke oppdatere javaen da? Syns man må det rett som det er :ja:

Sjekket javaen min, og jeg har nyeste versjonen....
Får teste på en annen data, om det kanskje er min data som er problemet

Dietta
25-08-12, 16:14

Sjekket javaen min, og jeg har nyeste versjonen....
Får teste på en annen data, om det kanskje er min data som er problemet

Neida, det er ikke dataproblemer. Det er bare kontoen din som ikke vil gi slipp på pengene :D

Dietta
25-08-12, 16:15
Under lampa som henger ned over salongbordet, flyr det 3 små fluer rundt og rundt i ring....... Det har de gjort i 2 dager nå.

Hvorfor ???????????????????????????

langaard
25-08-12, 16:29
Under lampa som henger ned over salongbordet, flyr det 3 små fluer rundt og rundt i ring....... Det har de gjort i 2 dager nå.

Hvorfor ???????????????????????????
De fryser:p

Dietta
25-08-12, 16:30
De fryser:p
:lol: De tar jo ikke engang pause for å spise eller drikke jo.....

Marella77
25-08-12, 16:42
Det finner du ut! :p

hehe, ja, men tenkte å høre med dere FØR jeg dør ;)

Marella77
25-08-12, 16:43
Jeg har brukt fløte som gikk ut på dato for en måned siden ... Nå var den utrolig nok ikke sur heller, men det å bruke litt gammel fløte i bakverk kan jeg aldri tenke meg har noe å si.

Ingen problemer så lenge det blir varmebehandla.
Sur fløte er fint å bruke i vaffelrøre f.eks :ja:

Takk for svarene dere!! :)

Cherry
25-08-12, 20:24

Du må oppdatere javaen

Kanutten
25-08-12, 20:36
nedtrekk og sittende roing.

Æhhh, jeg tenkte mer på sånn hjemmettrening. Nedtrekk har jeg lite av, men jeg løfter mye!!! (vi holder på med bygging)

BenteR
26-08-12, 00:07
Du må oppdatere javaen

Sjekket javaen, men jeg har nyeste versjon (oppdaterte for ei drøy uke siden). Etter og ha sjekket at javaen var up to date, fikk jeg melding fra Norton om at trojaner var oppdaget og at dataen måtte restartes.
Restartet dataen, sjekket at trojaneren ikke lå ubehandlet i systemet og sjekket nettbanken igjen, og den virket :D

Marella77
30-08-12, 13:40
Noen som vet hvor det har blitt av "Kler jeg dette" -tråden til Hypah? Finner den ikke. Har søkt og lett...

Kitt
30-08-12, 13:47
Noen som vet hvor det har blitt av "Kler jeg dette" -tråden til Hypah? Finner den ikke. Har søkt og lett...
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51106), mener du?
Jeg gikk inn på Medlemslisten, fant Hypah og de trådene hadde startet! ;)

Marella77
30-08-12, 13:51
Denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51106), mener du?
Jeg gikk inn på Medlemslisten, fant Hypah og de trådene hadde startet! ;)

Supert Kitt! Takk!! :)

Marella77
30-08-12, 21:04
Jeg har akkurat prøvd en vaffelrøre her inne, og den var ikke god. Skikkelig feit og tynn, ikke i nærheten av vanlige vafler. Det eneste som var likt, var mønsteret!

Noen som vet om en vaffelrøre som er bra?

Marella77
30-08-12, 21:18
Et spørsmål til... Hvordan rengjør man egentlig et vaffeljern? Kan jo ikke holde det under vasken heller, og har ikke lyst til å bruke zalo... Jeg har alltid tørket av med vått papir, og deretter tørt papir. Men blir den egentlig ren? NOT :D

arkine
30-08-12, 21:31
Rengjøring av vaffeljernet

http://www.euronics.no/var/ezwebin_site/storage/images/tips_og_raad/tips_og_raad_fra_euronics_rengjoering/rengjoering_av_vaffeljernet/493948-6-nor-NO/rengjoering_av_vaffeljernet_infoboximage.jpg
Den inneholder en del salt som trekker løs urenheter fra jernet.
Ta eventuelt litt vann på oppvaskbørsten og skrubb litt i vaffeljernet først.
Vaske-vaffel
1/2 dl vann
1 dl hvetemel
2 ss salt
• Det hele røres sammen
• Og stekes i vaffeljernet som en vaffel
• Vaffeljernet blir så godt som nytt
Det anbefales ikke å spise vaskevaffelen!!!

vaskeklut
30-08-12, 21:49
.....VASKEVAFFEL!!!!!! :w00t::w00t: det må jeg bare lage. vaskeklut lager vaskevafler. blogge om det i bloggen min som heter vaskebøtta og. vaskeklut og vaskevaflene i vaskebøtta :lol:

:rodme:

Supera
30-08-12, 22:27
Hvorfor fikk jeg saftige gnagsår av en femkilometerstur i nye tursko som liksom skulle være så gode? Jeg tenkte å gå dem inn med en liten tur på 5 km... Det gikk hull på gnagsåret på høyrefoten etter 3 km, men var 2 km hjemmefra da og måtte gå 2 km med gnagsår... Godt det var mørkt og øde så ikke så mange så meg. Jeg gikk ganske rart de siste to kilometerne...

Rin
30-08-12, 22:51
Hvorfor fikk jeg saftige gnagsår av en femkilometerstur i nye tursko som liksom skulle være så gode? Jeg tenkte å gå dem inn med en liten tur på 5 km... Det gikk hull på gnagsåret på høyrefoten etter 3 km, men var 2 km hjemmefra da og måtte gå 2 km med gnagsår... Godt det var mørkt og øde så ikke så mange så meg. Jeg gikk ganske rart de siste to kilometerne...

Stikkordet er "nye", kanskje? Dusteføttene mine får blemmer og sår av nye sko, uansett hvor gode og bra de egentlig er. Må ha tilvenning over flere dager. :cool:

Bønna200
30-08-12, 22:53
Sko må ma gå inn HJEMME, evt en pytteliten tur i nabolaget. Ellers så ber man om trøbbel...

Furine
30-08-12, 22:56

Moralen er: ha ALLTID med Compeed! Eg har ein pakke i sekken, ein i veska. Få dei på FØR dei store gnagsåra er på plass.
Kven sa dei var gode? Butikken? Nokon du kjenner? Det er vel berre dine føter som veit om dei er gode til akkurat deg! ;) Og som Rin seier, skoa er nye, det tek tid å gå inn slikt! Om det ikkje hadde vore for mykje steinar, eller for trasig å gå utan sko, så hadde eg tatt dei av meg siste kilometerane, og gått i strømpelesten siste stykket. Det har eg faktisk gjort i Belgia! Fekk nokre rare blikk! :D

Supera
30-08-12, 23:46
Stikkordet er "nye", kanskje? Dusteføttene mine får blemmer og sår av nye sko, uansett hvor gode og bra de egentlig er. Må ha tilvenning over flere dager. :cool:
Jeg pleier ikke å få gnagsår av nye sko. Det er bare disse og ett annet par jeg har fått gnagsår av.
Sko må ma gå inn HJEMME, evt en pytteliten tur i nabolaget. Ellers så ber man om trøbbel...
Synes 5 km i noen sko som visstnok skulle være gode tursko var en liten tur, jeg. Første gangen skulle egentlig vært til Prekestolen, men turen ble avlyst. :geip:
Moralen er: ha ALLTID med Compeed! Eg har ein pakke i sekken, ein i veska. Få dei på FØR dei store gnagsåra er på plass.
Kven sa dei var gode? Butikken? Nokon du kjenner? Det er vel berre dine føter som veit om dei er gode til akkurat deg! ;) Og som Rin seier, skoa er nye, det tek tid å gå inn slikt! Om det ikkje hadde vore for mykje steinar, eller for trasig å gå utan sko, så hadde eg tatt dei av meg siste kilometerane, og gått i strømpelesten siste stykket. Det har eg faktisk gjort i Belgia! Fekk nokre rare blikk! :D
Jeg har som sagt bare fått gnagsår av disse og ett annet par. Og det var jo bare usle 5 km. Men det hadde vært flott å ha med compeed da... Flaks at jeg går med sandaler til vanlig da. Merker ikke så veldig mye til gnagsårene når jeg går med sandaler.

Det store Internettet sa at de var gode. Og så var de av merket ecco som visstnok skal være gode.

Jeg tenkte på å gå på sokkelesten, men det var en del grus oppå asfalten... Og det var rett før jeg ringte noen som kunne hentet meg.

Furine
31-08-12, 06:21
Ecco passar ikkje alle og alltd. Eg har hatt god erfaring med Ecco, pappa kan ikkje bruke det merket, heilt feil for føtene hans. Eg har hatt fantastiske Eccosko, og eg har hatt forferdelege Eccosko, modellar som såg ganske like ut, men var veldig ulike på fann eg ut, etterkvart.

Eg brukar å ha med ein ryggsekk med eit ekstra skopar om eg er ute og testar nye sko, det kan også vere ei løysing, å bytte om, dersom det skulle bli problem. Har alltid hatt litt problematiske føter å få gode sko på, så eg er litt sær.. ;)

Dietta
31-08-12, 07:23
-om jeg skal skaffe meg hund. Har akkurat mistet 2 bokser med cottage cheese på gulvet på kjøkkenet. De sprakk - og ligger nå fordelt utover i all sin prakt på gulvet :o

Zillah
31-08-12, 07:43
Det er vel enklare, billigare og gjer det reint litt fortare, om du skaffar deg mopp heller enn mops.

Dietta
31-08-12, 07:45
Det er vel enklare, billigare og gjer det reint litt fortare, om du skaffar deg mopp heller enn mops.
:lol: jeg er jammen meg redd for at du har rett der :D

smgj
31-08-12, 08:00
Ecco passar ikkje alle og alltd. Eg har hatt god erfaring med Ecco, pappa kan ikkje bruke det merket, heilt feil for føtene hans. Eg har hatt fantastiske Eccosko, og eg har hatt forferdelege Eccosko, modellar som såg ganske like ut, men var veldig ulike på fann eg ut, etterkvart.

Eg brukar å ha med ein ryggsekk med eit ekstra skopar om eg er ute og testar nye sko, det kan også vere ei løysing, å bytte om, dersom det skulle bli problem. Har alltid hatt litt problematiske føter å få gode sko på, så eg er litt sær.. ;)
Jeg synes ecco har tapt seg som merke - kraftig - de siste 4-5 årene. Før det kunne jeg kjøpe sko og så gå lange turer i dem "uprøvd" uten problemer. Siden da har jeg måttet gå fra mange potensielle kjøp fordi de ikke kjentes gode i butikken og har hatt et par skikkelig dårlige kjøp også. Sko som kjentes bra, men som viste seg å være ubra. De siste tok jeg også på meg på en 5km-tur (uten Compeed for de som måtte lure) og jeg endte opp med å gå den siste halvannen km i sokkelesten. (Jeg gidder ikke å gå hull på vannblemmer...) De endte opp hos fretex og jeg gidder ikke å spandere ecco-pris på noe som ikke kjennes som ecco-kvalitet lenger. :mad: Blir lenge til neste gang!

Forøvrig enig i at det er lurt å medbringe compeed/reservesko, men når man er bortskjemt med at skomerket passer så tenker man ikke sånn, dessverre.

..og jeg trenger nye fjellsko, men er så sær at jeg vil ha "lite såle" og "lite støtte" (har sterke ankler og liker ikke å låse dem inne i stive sko), så det er ikke lett å finne om man fremdeles ønsker å være tørr på beina.

Rin
31-08-12, 08:47
Ecco har aldri passet føttene mine - et eller annet grunnleggende feil med fasongen, der. Sko må alltid vurderes individuelt og direkte på egen fot, nytter lite med "alle sier de er bra". :o

TrillTrall
31-08-12, 10:34
Eddik og lite magesyre? Ja - jeg har hatt magesyreproblemer og etter symptomene å dømme trodde jeg det var for lite magesyre. Funket ganske greit å kutte ned på søtt og spise litt mer salt, men det kom og gikk litt da.

Nå oppdaget jeg plutselig at det er lenge siden jeg har hatt smerter og begynte å tenke over hva jeg har endret i kosten. Jo - jeg drikker hver morgen en liten klunk eplecidereddik i 1/3 glass vann! Det smaker helt forjævlig, men skal visstnok være sunt! Og det ser jo ut til at det hjelper. Men dersom eddik er basisk og jeg alt har for lite syre så skulle vel ikke det hjelpe å tilføre enda mer base?!

Supera
31-08-12, 11:02
Men dersom eddik er basisk og jeg alt har for lite syre så skulle vel ikke det hjelpe å tilføre enda mer base?!
Eddik er surt, ikke basisk. EddikSYRE. ;)

smgj
31-08-12, 11:41
Som Supera sier så er eplecidereddik en eddiksyre, ja. Og... om det virker å drikke det på morgenen så tror jeg kanskje du ville ha minst like god virkning av å ta en ts i det vannet du drikker til måltidet. :) Og gjøre det til iallfall de større måltidene.

TrillTrall
31-08-12, 11:45
Som Supera sier så er eplecidereddik en eddiksyre, ja. Og... om det virker å drikke det på morgenen så tror jeg kanskje du ville ha minst like god virkning av å ta en ts i det vannet du drikker til måltidet. :) Og gjøre det til iallfall de større måltidene.

Hvorfor i huleste hadde jeg fått for meg at eddik er basisk!? :rolleyes: Å ta en ts i et glass til hvert måltid er i alle fall uaktuelt - det smaker jo gruuuusomt! Så da tar jeg heller 1/3 glass med litt sterkere blanding om morran!

Jeg hadde antagelig blandet det med sitron som jo er surt, men som vel blir basisk når det kommer ned i magen? Er det ikke noe sånt da?

smgj
31-08-12, 11:52
Hvorfor i huleste hadde jeg fått for meg at eddik er basisk!? :rolleyes: Å ta en ts i et glass til hvert måltid er i alle fall uaktuelt - det smaker jo gruuuusomt! Så da tar jeg heller 1/3 glass med litt sterkere blanding om morran!
Årsaken til forslaget mitt er at du trenger magesyrerespons til hvert måltid, ikke en masse kun om morgenen dersom du ikke tilfeldigvis spiser en kjempefrokost og lite ellers, da! ;)

Jeg har gjort det selv - tilfeldigvis var det i den perioden jeg har vært friskest og i best form i hele mitt liv... Vet dog ikke hvor mye jeg skal takke eplecidereddiken, men jeg tror den bidro.

1liten ts i kaldt vann, klype for nesa og drikke fort som fy.... Menmen - du må seff. selv avgjøre når nok er nok. :)

Jeg kan forøvrig anbefale disse som et alternativ
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=52&cid=19&tid=&bid=

De inneholder litt magesyre (saltsyre, HCl) og fordøyelsesenzymer. Brukte dem med stort hell den perioden magen var mest "ute og syklet". :cool: Og fremdeles de dagene jeg har fått i meg for mye melk... :o

Det er viktig at vi fordøyer maten godt sånn at vi danner grunnlaget for et godt opptak lenger ute i "systemet". :)

smgj
31-08-12, 11:55
Jeg hadde antagelig blandet det med sitron som jo er surt, men som vel blir basisk når det kommer ned i magen? Er det ikke noe sånt da?
Dette med basedannende har jeg ikke satt meg inn i, men jeg mener også å ha hørt at sitron kalles basedannende, ja.

TrillTrall
31-08-12, 11:59
Årsaken til forslaget mitt er at du trenger magesyrerespons til hvert måltid, ikke en masse kun om morgenen dersom du ikke tilfeldigvis spiser en kjempefrokost og lite ellers, da! ;)
Det er viktig at vi fordøyer maten godt sånn at vi danner grunnlaget for et godt opptak lenger ute i "systemet". :)
Jeg kunne gjerne spist mange og store måltider hele dagen... :rolleyes: Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at det var best å ta eddiken på tom mage, altså om morgenen, men det er kanskje bare tull... Det er lettest å huske den når jeg tar en klunk om morran om jeg ikke skal gjøre det før hvert måltid synes jeg.

Zillah
31-08-12, 12:57
I så måte er det heller ikkje heldig å drikke for mykje til måltidene. Tynne ut magesyra minst mogleg.

TrillTrall
31-08-12, 13:02
I så måte er det heller ikkje heldig å drikke for mykje til måltidene. Tynne ut magesyra minst mogleg.

Det tror jeg også var en av årsakene til at jeg fikk syreproblemer - at jeg rett og slett drakk for mye vann, både til måltidene og mellom dem. Så jeg har kuttet ned på drikkingen til måltidene, drikker bare noen små slurker under måltidet dersom jeg kjenner at jeg MÅ ha drikke, ellers venter jeg til jeg er ferdig med å spise før jeg tar et glass vann.

vaskeklut
31-08-12, 13:40
hm, da tror jeg at jeg skal drikke mer. jeg har omvendt problem, jeg har altfor mye magesyre...

smgj
31-08-12, 14:22
hm, da tror jeg at jeg skal drikke mer. jeg har omvendt problem, jeg har altfor mye magesyre...
Er du sikker? For mye og for lite har samme symptomer.... og det er vel så vanlig med for lite.

vaskeklut
31-08-12, 14:22
Er du sikker? For mye og for lite har samme symptomer.... og det er vel så vanlig med for lite.
Ja, jeg er helt sikker. jeg går til og med på to forskjellige syredempende pga det. Stoler godt på den legen som kikka ned i magen min ;)

smgj
31-08-12, 14:23
Ja, jeg er helt sikker. jeg går til og med på to forskjellige syredempende pga det. Stoler godt på den legen som kikka ned i magen min ;)
:) Ok - god bedring okke som.

Photobscura
31-08-12, 18:17
Oi, plutselig ble jeg usikker, men vil en dl olje og 100 gram smør gå for det samme? Mengdemessig, altså ...

Kanutten
31-08-12, 18:21
Oi, plutselig ble jeg usikker, men vil en dl olje og 100 gram smør gå for det samme? Mengdemessig, altså ...

Jeg vil tro at olje er yderst litt lettere en smør, men jeg tror det er så lite at det ikke er vesentlig.

Photobscura
31-08-12, 18:40
Okidok!

lilly77
31-08-12, 19:01

Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Dette hadde jeg blitt sinna og lei meg av å. Ingen barn skal holdes utenfor. Hadde tatt det opp med dem.

På lekeland kan jo alle være med å da og det er stort der. Plass til alle synes nå jeg. Er liksom ikke som liten plass hjemme.

Supera
31-08-12, 20:50
I følge diett.no er 1 dl olivenolje 90g. Regner med at de aller fleste oljene har ca lik massetetthet.

Photobscura
31-08-12, 21:17
I følge diett.no er 1 dl olivenolje 90g. Regner med at de aller fleste oljene har ca lik massetetthet.
Slumsa meg til 93 gram smør. Det ble finfint, det! (Lagde kake fra funksjonell mat, og der sto det at man skal ha smaksnøytral olje i. As if!)

Dietta
01-09-12, 08:30
Jeg hadde et gavekort i en hudpleiesalong som jeg brukte i forrige uke. Bl.a. fikk jeg vokset overleppa (les: barten ;)).
2-3 dager etterpå ble jeg cella med masse kviser i samme område, som er der fremdeles :eek:
Er det vanlig ? Kan jeg kanskje være allergisk mot voksen ?

Anarko
01-09-12, 10:05
Jeg hadde et gavekort i en hudpleiesalong som jeg brukte i forrige uke. Bl.a. fikk jeg vokset overleppa (les: barten ;)).
2-3 dager etterpå ble jeg cella med masse kviser i samme område, som er der fremdeles :eek:

Fikk du kviser på flere av stedene de vokset deg og, eller bare på overleppa?

Dietta
01-09-12, 10:15
Fikk du kviser på flere av stedene de vokset deg og, eller bare på overleppa?
Vokset bare bryn og rundt munn. Fikk en kvise i det ene brynet men ikke noe mer der.

Edit: Vokset ikke bare over leppa, men ned på sidene og haken også, Det er nedover sidene alle kvisene har kommet.

Bønna200
01-09-12, 13:29
Jeg får bestandig kviser av ansiktsvoks. :o

Dietta
01-09-12, 14:02
Jeg får bestandig kviser av ansiktsvoks. :o
Aha - da er jeg ikke alene om elendigheta ;)

Anarko
01-09-12, 14:24
Aha - da er jeg ikke alene om elendigheta ;)

Jeg vil tro det har med at hårsekkene blir irriterte. Napper du eller noe sånt ellers? Om du ikke får kviser da, så er det nok voksen.

Dietta
01-09-12, 14:53
Jeg vil tro det har med at hårsekkene blir irriterte. Napper du eller noe sånt ellers? Om du ikke får kviser da, så er det nok voksen.
Jupp - napper til vanlig, og har aldri kviser. For å si det slik, så frister det ikke til gjentakelse :eek:

Carisma
02-09-12, 15:51
Vokset bare bryn og rundt munn. Fikk en kvise i det ene brynet men ikke noe mer der.

Edit: Vokset ikke bare over leppa, men ned på sidene og haken også, Det er nedover sidene alle kvisene har kommet.

Prøv brulidine salve. Det skal visst hjelp om man får kviser/betente hårsekker av å barebere..eh, andre steder. :rolleyes:

Dietta
02-09-12, 16:08
Prøv brulidine salve. Det skal visst hjelp om man får kviser/betente hårsekker av å barebere..eh, andre steder. :rolleyes:
Takk for tips Carisma :blomster:
Det har jeg faktisk liggende. Kvisene er på vei bort nå. Synes fortsatt godt, men de "fylles" ikke opp lenger, det er ingen nye på gang og det er ikke sårt når jeg tar på de :D

vaskeklut
03-09-12, 17:14
Er det noen som har gode reisetips til Sharm-el-Sheikh (?) ? Type "folka er slitsomme, drikk teen og prut", det er rimelig standard. Noen som har litt andre råd enn det første som dukker opp om man googler?

Carisma
03-09-12, 23:18
Er det noen som har gode reisetips til Sharm-el-Sheikh (?) ? Type "folka er slitsomme, drikk teen og prut", det er rimelig standard. Noen som har litt andre råd enn det første som dukker opp om man googler?

Folka er ikke så veldig slitsomme syns jeg. De har skjønt at det ikke er trikset for norkse turister. Inne i selve sharm var det kanskje litt sånn, men ikke ute i naama bay. Hvor skal dere bo? Vi elsker Egypt! Hotellstandarden er mye bedre enn f.eks middelhavslandene. Og de er hjelpsomme og serviceinstillte.
Om det er mulig nå anbefales veldig å få med seg Kairo.... Helst med overnatting, siden man da er på gizaplatået før de fleste andre.
Snorkling er et must! Jeg har sett både napoleonsfisk (som er sjelden), murene og diverse skater. Rett utenfor hotellstranda. Utrolig kult!

vaskeklut
03-09-12, 23:38
Folka er ikke så veldig slitsomme syns jeg. De har skjønt at det ikke er trikset for norkse turister. Inne i selve sharm var det kanskje litt sånn, men ikke ute i naama bay. Hvor skal dere bo? Vi elsker Egypt! Hotellstandarden er mye bedre enn f.eks middelhavslandene. Og de er hjelpsomme og serviceinstillte.
Om det er mulig nå anbefales veldig å få med seg Kairo.... Helst med overnatting, siden man da er på gizaplatået før de fleste andre.
Snorkling er et must! Jeg har sett både napoleonsfisk (som er sjelden), murene og diverse skater. Rett utenfor hotellstranda. Utrolig kult!
Vi har ikke bestemt noe helt enda, driver mest research nå, men det frister å dra dit en uke, siden det er ca garantert varmt i oktober/november. Men jeg begynner å bli skeptisk da, siden folk sier at "alle" blir dårlige der, og jeg har supernoia for folk som er magesyke :o

Carisma
04-09-12, 09:47
Vi har ikke bestemt noe helt enda, driver mest research nå, men det frister å dra dit en uke, siden det er ca garantert varmt i oktober/november. Men jeg begynner å bli skeptisk da, siden folk sier at "alle" blir dårlige der, og jeg har supernoia for folk som er magesyke :o
Det kommer an på hvor hysterisk man er fra før.. Vi har spist på fortausserveringer, fine hotellrestauranter, spsit egg og kylling og rå grønnsaker, pusset tenner i kranvann, drukket kaffe på bensinstasjon osv og aldri blitt syke. Men jeg kjenner folk som har blitt så syke at de må til lege, men de er også hysterisk opptatt av slikt i hverdagen og har INGEN flora i magen til å takle sånt.

vaskeklut
04-09-12, 10:10
Det kommer an på hvor hysterisk man er fra før.. Vi har spist på fortausserveringer, fine hotellrestauranter, spsit egg og kylling og rå grønnsaker, pusset tenner i kranvann, drukket kaffe på bensinstasjon osv og aldri blitt syke. Men jeg kjenner folk som har blitt så syke at de må til lege, men de er også hysterisk opptatt av slikt i hverdagen og har INGEN flora i magen til å takle sånt.
Jeg vil ikke kalle meg selv for hysterisk, og sambo er i alle fall ikke hysterisk:rolleyes: Det er rimelig normal hygiene her hjemme. Ingen frenetisk spriting av do, servant og kjøkken :D Mer at jeg finner det veldig ubehagelig når andre blir dårlige, meg selv er det ikke så farlig med :o

amritam
04-09-12, 10:30

Problemet er vel at andre steder i verden har andre bakterier som vi ikke er vant til, og at man derfor reagerer. Da hjelper det ikke nødvendigvis at man har blitt utsatt for masse av våre vanlige bakterier.

Man kan be legen om å få en drikkevaksine på forhånd. Det kan hjelpe, men er heller ingen garanti. Den skal vel tas et par uker i forveien, så man bør ha litt tid mellom legebesøket og reisedagen.

Carisma
04-09-12, 11:08
Problemet er vel at andre steder i verden har andre bakterier som vi ikke er vant til, og at man derfor reagerer. Da hjelper det ikke nødvendigvis at man har blitt utsatt for masse av våre vanlige bakterier.
For femti år siden ja, i dag reiser alt, inkl bakterier på kryss og tvers på noen få timer.

Lich
04-09-12, 11:52

Hei
Sharm er en "laget" by og dermed lite spennende å se,synes jeg,men snorklingen er fantastisk ,det er mulig å leie hester å ri i ørkenen og det går båt til Hurgada,men denne er litt sporadisk.

Bussreisen til Cairo er lang og ikke så spennende,men Cairo er en fantastisk by,der kunne jeg vært i ukevis.Egyptiske museum,Giza platået,citadelet osv. Kan ikke se for meg at det er mulig å bli lei av Cairo.

Men Cairo er stor og litt slitsom,mulig det ideelle ville vært en uke i Cairo og en uke i Sharm eller Hurgada og slappe av ,med snorkling og Strand etterpå?

Hvis man kunne velge på øverste hylle liksom:D
Angående dette med å bli syk ,så bruker jeg prinsippet "cook it,peel it,or forget it"pluss vask hender ofte ,det går bra.
Salater,isbiter Ol. kan jeg spise hjemme,gidder ikke bruke tiden på å ligge syk.

Har vært på cruise på Nilen en gang også,flott opplevelse hvis man er interessert i Egyptisk historie.

amritam
04-09-12, 12:05
For femti år siden ja, i dag reiser alt, inkl bakterier på kryss og tvers på noen få timer.

Jaha, så hvorfor blir man syk? Det at noen bakterier av og til kommer hit, betyr vel ikke nødvendigvis at de blir vanlige her.

Det var nå i hvert fall fortsatt den forklaringen jeg fikk høre av helsepersonell for et par år siden.

Kanutten
04-09-12, 16:24
Jaha, så hvorfor blir man syk? Det at noen bakterier av og til kommer hit, betyr vel ikke nødvendigvis at de blir vanlige her.

Det var nå i hvert fall fortsatt den forklaringen jeg fikk høre av helsepersonell for et par år siden.

Det er ikke bare bakterier man kan bli syke av. Feks vanlig springvann kan være tilsatt mye rart. Noen plasser er det såpass mye klor i vannet at man kan kjenne klorsmaken, men drikkes kan det likavel. Andre steder blir vannet bestrålt og dermed blir vannet FOR rent og noen reagerer på det også. Selv blir jeg dårlig av å drikke springvann i Irland selv om de sier det er renset etter alle kunstens regler og irene drikker det jo! Jeg får diare og spysjuke av det. :o

Kanutten
04-09-12, 16:27
Jeg tipset broren min om hårmineralanalyse, noe han gjerne ville prøve. Problemet er bare det at broren min er fullstendig skallet. :p
Så hvor henter man hår for en slik test??? :o

amritam
04-09-12, 16:51
Det er ikke bare bakterier man kan bli syke av. Feks vanlig springvann kan være tilsatt mye rart. Noen plasser er det såpass mye klor i vannet at man kan kjenne klorsmaken, men drikkes kan det likavel. Andre steder blir vannet bestrålt og dermed blir vannet FOR rent og noen reagerer på det også. Selv blir jeg dårlig av å drikke springvann i Irland selv om de sier det er renset etter alle kunstens regler og irene drikker det jo! Jeg får diare og spysjuke av det. :o

Joda, klart det finnes andre ting man kan bli dårlig av. Jeg tror nå likevel ikke at bakteriefloraen er helt lik over hele verden. Og det jeg egentlig mente å si, var vel at man ikke nødvendigvis er beskyttet bare fordi man ikke har levd hyperrenslig.

Dietta
04-09-12, 17:01
Jeg tipset broren min om hårmineralanalyse, noe han gjerne ville prøve. Problemet er bare det at broren min er fullstendig skallet. :p
:lol::lol::lol:
(hakke peiling :p)

smgj
04-09-12, 20:44
Analyser til enkelte laboratorium kan hentes nedenfor midjen. (Spør før han velger sted å ta hårmineralanalyse - jeg mener de som sender til "Doctor's Data(?) godtar sånt hår. Langt fra alle gjør det.)

TrillTrall
04-09-12, 21:46

Er han skallet over hele kroppen? ;)

Carisma
05-09-12, 10:53
Jeg klappet naboens katt I går, og han ble litt ivrig… putselig satt han i håndleddet mitt. Ikke første gang, men i går bet han seg virkelig hardt fast og det ble dype kutt på hver side av håndleddet. Renset med pyrisept og plastret og merket ikke så mye i går kveld. I dag er det litt rødt og vondt, men ikke veldig. Men: Jeg er hoven og huden føles stiv på halve ansiktet (slik den er når jeg får allergireaksjoner). Bør jeg dra til legen med det? (Det er 15 år siden forrige stivkrampesprøyte....)

Kitt
05-09-12, 11:30
Jeg klappet naboens katt I går, og han ble litt ivrig… putselig satt han i håndleddet mitt. Ikke første gang, men i går bet han seg virkelig hardt fast og det ble dype kutt på hver side av håndleddet. Renset med pyrisept og plastret og merket ikke så mye i går kveld. I dag er det litt rødt og vondt, men ikke veldig. Men: Jeg er hoven og huden føles stiv på halve ansiktet (slik den er når jeg får allergireaksjoner). Bør jeg dra til legen med det? (Det er 15 år siden forrige stivkrampesprøyte....)
Kom deg til legen!*streng sykepleier vifter panisk med fingeren*

En stivkrampevaksine holder maks 10 år! Og alle dyre(og menneske)bitt som går gjennom huden skal teoretisk sjekkes av lege faktisk!

Zillah
05-09-12, 12:32
Bør jeg dra til legen med det?
Ett ord: JA!

Og du bør ikkje, du skal.

Lich
05-09-12, 12:48

Stivkrampe vaksine bør fornyes hvert 10 år, som Kitt sier.
Helt klar lege tur dette....Mener denne strenge sykepleieren også.

Carisma
05-09-12, 16:07
Jammen var jeg ikke fem år eldre enn jeg trodde, det er 20 år siden forrige stivkrampe faktisk! :eek:
Uansett dro jeg faktisk mot alle odds til legen og fikk sjekket det. Lett betent, og resept på antibiotikakur. De var tomme for tetanusvaksiner, så det tas ved første anledning.

Sanney
05-09-12, 16:14
hvis det er så nøye med stivkrampa hvert 10. år, hvorfor bemerker ikke legene dette når man begynner å nærme seg 30? man tenker jo som regel ikke på å ta den engang hvis man ikke blir bitt. jeg aner ikke engang når jeg tok min, på ungdomsskolen en gang? o.o

Carisma
05-09-12, 16:17
hvis det er så nøye med stivkrampa hvert 10. år, hvorfor bemerker ikke legene dette når man begynner å nærme seg 30? man tenker jo som regel ikke på å ta den engang hvis man ikke blir bitt. jeg aner ikke engang når jeg tok min, på ungdomsskolen en gang? o.o
Jeg har blitt spurt om det to ganger, men da var det fortsatt under ti år (om enn med liten margin) siden siste. Det vanlige er vel å få denne i femte klasse på barneskolen. Men jeg fornyet den da jeg var 17 fordi jeg tryna i piggtråd, dermed kom jeg utenfor standard-programmet. Hvis ikke hadde det vært naturlig å ta den da legen fulgte opp.

Sanney
05-09-12, 16:20
hm, nå har jeg bytta lege to ganger siden barneskolen, og ingen har spurt om stivkrampesprøyte. såvidt at jeg har blitt spurt om sånn celleprøve, og eneste grunn til at jeg tok det var fordi jeg skulle til gyn alikevel, for noe heeelt annet. jaja 5.klasse, da var jeg 11 år... og jeg blir 30 neste år. kanskje jeg skal nevne det for legen når jeg skal dit i november. om jeg husker det da :D

Rin
05-09-12, 16:25
hm, nå har jeg bytta lege to ganger siden barneskolen, og ingen har spurt om stivkrampesprøyte. såvidt at jeg har blitt spurt om sånn celleprøve, og eneste grunn til at jeg tok det var fordi jeg skulle til gyn alikevel, for noe heeelt annet. jaja 5.klasse, da var jeg 11 år... og jeg blir 30 neste år. kanskje jeg skal nevne det for legen når jeg skal dit i november. om jeg husker det da :D

Samme her - har aldri noensinne opplevd a leger har sagt noe om fornying av grunnskole-vaksiner. Nå føler jeg meg vel ikke i "risikosonen" for stivkrampe så lenge jeg ikke er nær dyr, men det høres så pussig ut at dette prioriteres så forskjellig fra sted til sted - eller fra lege til lege?

Carisma
05-09-12, 16:28
Samme her - har aldri noensinne opplevd a leger har sagt noe om fornying av grunnskole-vaksiner. Nå føler jeg meg vel ikke i "risikosonen" for stivkrampe så lenge jeg ikke er nær dyr, men det høres så pussig ut at dette prioriteres så forskjellig fra sted til sted - eller fra lege til lege?
Trenger ikke være nær dyr, vanligste måten å få det på er å tråkke på spisse ting med jord på eller f.eks rustne spiker.

Kitt
05-09-12, 16:37
Jammen var jeg ikke fem år eldre enn jeg trodde, det er 20 år siden forrige stivkrampe faktisk! :eek:
Uansett dro jeg faktisk mot alle odds til legen og fikk sjekket det. Lett betent, og resept på antibiotikakur. De var tomme for tetanusvaksiner, så det tas ved første anledning.
Flink Carisma!:heia:
Må passe på deg selv, vet du!:klem:

Supera
05-09-12, 18:38
Trenger ikke være nær dyr, vanligste måten å få det på er å tråkke på spisse ting med jord på eller f.eks rustne spiker.
Hm, tenkte ikke på det da jeg fikk en rusten metallpinne inn i foten i fjor eller var det forfjor... Gikk heldigvis greit. Jeg husker at det tok evigheter før det grodde da. Tviler på at jeg har tatt noen stivkrampesprøyte siden når det nå er "obligatorisk". Kanskje få tatt den da...

Dilly
05-09-12, 21:06
Jeg har heller aldri tenkt på det, og jeg er sjelden eksponert for noen farer med bitt fra dyr eller mennesker,,,, men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

langaard
05-09-12, 21:55
Trodde det var tidsnok og få vaksine om man var så uheldig og bli bitt jeg:confused:

Photobscura
05-09-12, 22:38
Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Furine
05-09-12, 22:42
Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Risikoyrker, som dyrlege etc, gjer det vel..? Men har ikkje høyrt om menig mann heller.

milena
05-09-12, 23:17
Jeg lurer på hva det er som skjer med Diett.no. Masse varer som har forsvunnet av listene... Ting som var der i går er ikke å finne... Må kopiere fra tidligere dager og legge inn for i dag. Er det noen andre som har det samme problemet? Eller er det bare meg?

annex
06-09-12, 03:30
Tyttebær!
Har 4 kg tyttebær, er det noen som har råd om hva jeg bør gjøre med dem?
Lage syltetøy (hvordan?), fryse, røre?
Jeg elsker tyttebær, og vil gjerne få mest mulig ut av dem.

TrillTrall
06-09-12, 07:39
men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.

Kitt
06-09-12, 07:58
Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.
Mange går jevnlig til legen for å sjekke div og har man bedriftslege, blir man jo innkalt en gang i året feks!

Her i landet er det ikke såååå farlig med denne stivkrampesprøyten. Reiser man til det store utland, er den ofte en del av "pakken" med standard vaksiner. Min sønn på 19 reiste til Østerrike for å jobbe som snekkerlærling og måtte ha stivkrampevaksine før han dro feks!

Lich
06-09-12, 10:41
Oi nå fikk jeg helt dårlig samvittighet her,var ikke meningen å skremme noen med stivkrampe vaksine info,burde nok vært mere spesifikk i svaret,unnskyld .

Stivkrampe er en meget alvorlig sykdom som kan oppstå når sporer fra stivkrampe bakterien ,som finnes i jord, trenger inn i kroppen gjennom huden,som feks.ved et bitt,tråkke på spiker el.

Et av de første symptomer er stivnet i kjeven,er nok derfor det ringte varsel bjeller når Carisma meldte om at hun var stiv i ansiktet.( ikke meningen å skremme deg nå Carisma,leser at du har vært hos legen så alt vel)

Hvem bør fornye sin vaksine,vel alle som jobber innen landbruk .
Ellers folk som driver mye med dyr,hester feks.
Har man for vane å tråkke på spiker...

Min personlige mening er at hvis man reiser en del så er det lurere å vaksinere enn å sitte på et eller annet lugubert lege kontor etter å ha snubla i piggtråd eller hva vet jeg.

Sanney
06-09-12, 16:22
I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D

smgj
06-09-12, 22:01
I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D
Det er da ikke vanskelig å få et ordentlig vaksinasjonskort her heller - man må bare følge det opp selv... ? Jeg synes forøvrig vaksinasjoner er bra, men ikke alle...

vaskeklut
07-09-12, 20:23
hvor får man i trondheim kjøpt badedrakter (ikke bikini) til tjukke folk?

TrillTrall
07-09-12, 22:48

Reimers? She? Hva heter den butikken som ligger (i alle fall gjorde den det) på Leuthenhaven og hadde klær for gravide og store størrelser? Hoff på Nordre er vel lagt ned for mange år siden?

grotingeling
08-09-12, 08:56
Butikken som tidligere lå på Leütenhaven heter Zip AS - http://www.zip-as.no/
Nå ligger butikken i Tryggvasonsgt 34 :)

vaskeklut
08-09-12, 09:51
gode forslag, takk begge! :)

Catwoman
08-09-12, 18:05
Noen som vet hvor man får tak i Playstation 3 på billigste måte? Ny.

silje21
09-09-12, 16:16
Playstation 3. er sikker flere steder enn disse linkene, typen kjøpte vår på komplett.no fornøyd med levering osv.

http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=618

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10911

http://www.mpx.no/k/kl.aspx?bn=10911

Photobscura
09-09-12, 17:35
Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?

Kanskje
09-09-12, 22:29
Noen som vet HVA som egentlig skal gjøres av en hjemmehjelp - og hva de ikke skal gjøre?
Min bestemor har like skittne gulv etter at de har støvsugd og vasket. Og gulvene er det eneste de tar.
Hun er oppgitt over at de gjør så dårlig arbeid. Og vi vet ikke om vi kan klage ...

Kitt
09-09-12, 23:04
Det skal foreligge et vedtak på hjemmehjelp og der skal det var spesifisert hva som skal gjøres hos akkurat den brukere.
Klart dere kan klage. Bør stå i vedtaket hvem som er ansvarlig!

ElisaT
10-09-12, 09:21
Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?

Det går ikke, faktisk, timeplanen i Fronter er der bare til pynt! Jeg har også lurt på det samme, og spurte her nede ved UiA. Den er for egen bruk. Men hvem gidder legge inn hver bidige time?!

Var Peer bra :)?

Photobscura
10-09-12, 15:22
Det går ikke, faktisk, timeplanen i Fronter er der bare til pynt! Jeg har også lurt på det samme, og spurte her nede ved UiA. Den er for egen bruk. Men hvem gidder legge inn hver bidige time?!

Var Peer bra :)?
Så tåpelig! Jaja ...

Har ikke rukket å høre gjennom alt, har lest ferdig boka, dog, ettersom vi hadde gjennomgang i dag.

Annala
11-09-12, 14:22
Hei :)
Jeg har ei venninne som startet på lavkarbo forrige mandag. Hun syntes det virket fint og gikk veldig bra. Men på lørdag fikk hun innmari vondt i hodet og ordentlig magasjuke, siden har det vært sånn :( Hun vurderer å slutte, men kanskje har noen her gode råd til henne?

Kanutten
11-09-12, 14:41
Noen som vet HVA som egentlig skal gjøres av en hjemmehjelp - og hva de ikke skal gjøre?
Min bestemor har like skittne gulv etter at de har støvsugd og vasket. Og gulvene er det eneste de tar.
Hun er oppgitt over at de gjør så dårlig arbeid. Og vi vet ikke om vi kan klage ...

Det skal foreligge et vedtak på hjemmehjelp og der skal det var spesifisert hva som skal gjøres hos akkurat den brukere.
Klart dere kan klage. Bør stå i vedtaket hvem som er ansvarlig!

:ja: Det er sant det Kitt sier. HVer bruker blir tildelt så og så mye tid fra tildelingskontoret. OG tildelt hva som skal gjøres.

Svigermor fikk i utgangspunktet kun støvsuging, ca 10 min. Etterhvert ble det utvidet til gulvvask, støvtørking, vasking av bad og gang og til slutt hele leiligheta.

Og hjemmehjelp og hjemmehjelp er ikke det samme.
Noen vasker, andre fikser middagen, andre igjen handler... :rolleyes:

Be om innsyn i hva hun er spesifikt tildelt. :ja: Og klag!

Supera
11-09-12, 16:01
Hei :)
Jeg har ei venninne som startet på lavkarbo forrige mandag. Hun syntes det virket fint og gikk veldig bra. Men på lørdag fikk hun innmari vondt i hodet og ordentlig magasjuke, siden har det vært sånn :( Hun vurderer å slutte, men kanskje har noen her gode råd til henne?
Helt normalt med disse plagene i omstillingsfasen.

Vondt i hodet fordi kroppen kvitter seg med vann og er litt i ubalanse noen dager. Be henne få i seg mer salt for eksempel ved å drikke Farris. Når så mye vann forsvinner ut, så er det fort gjort å få for lite salter i kroppen. Det er farligere med for lite salt enn for mye salt.

Magasjau kan være flere ting, men er sannsynligvis fordi hun har gjort for store forandringer i fiberinntaket for fort. Vi trenger ikke mye fiber i kosten, men fordøyelsessystemet liker ikke at vi gjør store forandringer.

Annala
11-09-12, 16:31
Tusen takk Supera :) Sender svaret videre. Selv hadde jeg noe vondt i hodet osv i starten, men det gikk bra. Trives godt med lavkarbo, og skeier ut litt med karbs i helga noen ganger. Sommer, sosialt samvær, øl og snop passer ikke alltid sammen ;) Men så lenge jeg ikke går opp i vekt tillater jeg meg litt slurv. Har fremdeles et mål om 5-6 kg til, men tar det over litt tid og stresser ikke. Syns sidene her er veldig fine, og mange flinke og hjelpsomme folk :)

Carisma
11-09-12, 22:46
Hvorfor klarer jeg aldri å huske at jeg ikke kan spise eple? Smakte et halv glasseple fra det gamole tredet hjemme hos foreldra mine tidlig i ettermiddagm, og siden har jeg ligget i fosterstilling og svettet. Så sinnsykt vondt!!!

Kanskje
11-09-12, 23:00
Hvorfor klarer jeg aldri å huske at jeg ikke kan spise eple? Smakte et halv glasseple fra det gamole tredet hjemme hos foreldra mine tidlig i ettermiddagm, og siden har jeg ligget i fosterstilling og svettet. Så sinnsykt vondt!!!

Hehe, altså ikke Learning by doing for deg . Nei, huff, skal ikke erte. Det er grusomt med magesmerter, jeg vet , så all min medfølelse til deg. Håper deg går bedre.

Kanskje
11-09-12, 23:08
:ja: Det er sant det Kitt sier. HVer bruker blir tildelt så og så mye tid fra tildelingskontoret. OG tildelt hva som skal gjøres.

Svigermor fikk i utgangspunktet kun støvsuging, ca 10 min. Etterhvert ble det utvidet til gulvvask, støvtørking, vasking av bad og gang og til slutt hele leiligheta.

Og hjemmehjelp og hjemmehjelp er ikke det samme.
Noen vasker, andre fikser middagen, andre igjen handler... :rolleyes:

Be om innsyn i hva hun er spesifikt tildelt. :ja: Og klag!

Hun er tildeldt støvsuging og vask av gulv. Samt vask av bad, og skifte på sengen.

Men ser at behovene nå endres. Hun greier ikke holde det rent på kjøkkenet, vaske opp, rydde, osv, og det hoper seg opp på hele kjøkkenet. Er dette noe en hjemmehjelp kan hjelpe til med, eller finnes det andre instanser som kan hjelpe til? Det er fint at hun enda kan bo hjemme, men ser at hun blir eldre og ikke makter så mye.

Hvis de en sjelden gang tar støv, så gjør de ikke noe annet ..

Og når de er der, to ganger i mnd (dvs når de er friske da og på jobb :rolleyes:........ ) , så gjør de det ikke skikkelig. Nøtteskall ligger igjen etter støvsugingen, søl på gulvet ligger igjen etter vask. Hun blir ganske oppgitt over dette, for hun er jo av den gamle generasjonen som virkelig lærte å vaske gulv skikkelig ..

Gracella
12-09-12, 07:48
Er det noen som har Magic Bullet-sett hjemme??
Jeg kjøpte et brukt sett og oppdaget ganske snart at "koppene" lekker noen ganger. Jeg klarer ikke å se når knivdelen ikke er skrudd godt nok på plass. Og jeg sjekker dette hver gang etter mitt første uhell... Siden koppene er av plast, tør jeg ikke skru de hardere fast enn at de sitter godt.

Dette har nok skjedd med forrige eier også, for de knappene som skal dyttes ned, sitter litt fast pga lekkasje.

Er dette en vanlig feil med Magic Bullet?? Eller er det bare min som er dårlig?
Konseptet er såpass kjekt at jeg vurderer å kjøpe et nytt sett, men ikke hvis dette er en vanlig feil...

Rin
12-09-12, 08:29
Er det noen som har Magic Bullet-sett hjemme??
Jeg kjøpte et brukt sett og oppdaget ganske snart at "koppene" lekker noen ganger. Jeg klarer ikke å se når knivdelen ikke er skrudd godt nok på plass. Og jeg sjekker dette hver gang etter mitt første uhell... Siden koppene er av plast, tør jeg ikke skru de hardere fast enn at de sitter godt.

Dette har nok skjedd med forrige eier også, for de knappene som skal dyttes ned, sitter litt fast pga lekkasje.

Er dette en vanlig feil med Magic Bullet?? Eller er det bare min som er dårlig?
Konseptet er såpass kjekt at jeg vurderer å kjøpe et nytt sett, men ikke hvis dette er en vanlig feil...

Jeg hadde en magic bullet jeg var glad i og brukte til den gikk i stykker. :cool: Den usikkerheten rundt når glasset er godt nok festet var en av grunnene til at jeg valgte å erstatte den med en smart stavmikser med bolle, og ikke en ny MB. I tillegg var det problematisk at plastkoppen kunne vide seg ut pga varme - som oppstår både ved normal bruk og eventuelle varme ingredienser - så det kunne bli et svare strev å få ekstrahert det hele...

Gracella
12-09-12, 08:58
Jeg hadde en magic bullet jeg var glad i og brukte til den gikk i stykker. :cool: Den usikkerheten rundt når glasset er godt nok festet var en av grunnene til at jeg valgte å erstatte den med en smart stavmikser med bolle, og ikke en ny MB. I tillegg var det problematisk at plastkoppen kunne vide seg ut pga varme - som oppstår både ved normal bruk og eventuelle varme ingredienser - så det kunne bli et svare strev å få ekstrahert det hele...
Aha, takk for svar! :)
Da kommer jeg ikke til å kjøpe MB før de evt får glasskopper (siden plastkoppene tydligvis er det svake punktet).

silje21
12-09-12, 14:06
noen som har noe tips for å ha med seg vannflaska på jogge/løpe-tur? har ikke sekk dessverre. Og å løpe med flaske i hånden var veldig distraherende, ønsker å ha hendene fri.

Rin
12-09-12, 15:09
Jeg lurer på om noen vet om noen eksepsjonelt gode hodeputer for en sidesover? Er litt lei av å investere i en ny en sånn ca hver fjerde måned når jeg har "ligget istykker" nåværende, men det skal sies at de som regel kommer fra IKEA, siden jeg ikke tør å gjøre en større investering når jeg ikke helt vet hva som er puten i mitt liv. Jeg er ganske stressa i søvne og vet at jeg biter sammen tennene, det virker som om jeg i tillegg presser hodet mot puta. :rolleyes:
Har satt pris på noen (fake? billig?)-tempurvarianter, men det tar rimelig kort tid før de har "mistet futten". Puteråd mottas med takk!

vaskeklut
12-09-12, 15:12
Jeg lurer på om noen vet om noen eksepsjonelt gode hodeputer for en sidesover? Er litt lei av å investere i en ny en sånn ca hver fjerde måned når jeg har "ligget istykker" nåværende, men det skal sies at de som regel kommer fra IKEA, siden jeg ikke tør å gjøre en større investering når jeg ikke helt vet hva som er puten i mitt liv. Puteråd mottas med takk!
Signerer denne! Jeg har ikke peiling på hvor mange puter jeg har kjøpt oppigjennom, men det er mer enn gjennomsnittsnordmannen :rolleyes:

Kitt
12-09-12, 15:46
Mine damer, jeg kan på det varmeste anbefale Wellpur- puten (http://www.jysk.no/4/52/4219700/a/catalog) som vi har kjøpt på Jysk. Byttet den ut med en ny etter 3 år ca, så vidt jeg husker. Og det kan man koste på seg til 200,- for nakken sin skyld!:D
3 stk i denne familien sverger i hvert fall til denne puten og til den prisen kan man jo prøve i hvert fall!;)

Furine
12-09-12, 16:30
noen som har noe tips for å ha med seg vannflaska på jogge/løpe-tur? har ikke sekk dessverre. Og å løpe med flaske i hånden var veldig distraherende, ønsker å ha hendene fri.

Kva med ein bitteliten Camelbakryggsekk (http://www.camelbak.com/Sports-Recreation/Packs/2012-Charge-LR.aspx) eller liknande?

Wellpurputene på Jysk er bra, ja. Eg har no ei slik memoryskumpute frå Ikea, hard type, synest den har vore OK så langt. Eg kjøpte ei LANGT dyrare ei i Belgia (typ nærare 100 euro då) som etter nokre månadar bruk fekk "bad memory" eller "total loss of memory" (som mannen min sa... :p)...

langaard
12-09-12, 16:43
Jeg har ei "rumpetaske" kjøpt på intersport, den har flaskeholder:)

vaskeklut
12-09-12, 18:39
Mine damer, jeg kan på det varmeste anbefale Wellpur- puten (http://www.jysk.no/4/52/4219700/a/catalog) som vi har kjøpt på Jysk. Byttet den ut med en ny etter 3 år ca, så vidt jeg husker. Og det kan man koste på seg til 200,- for nakken sin skyld!:D
3 stk i denne familien sverger i hvert fall til denne puten og til den prisen kan man jo prøve i hvert fall!;)
ooo! men, er den høy og "fast", eller er den myk? jeg sliter ofte med at puter blir for høye...

Kitt
12-09-12, 18:52
ooo! men, er den høy og "fast", eller er den myk? jeg sliter ofte med at puter blir for høye...
Den har en høy og en lav side, like faste i fisken. Den høye siden er litt for høy for meg, den lave helt super!:)

Carisma
12-09-12, 19:00

What Kitt said! Jeg elsker min wellpur! Sambo har en helt firkantet en i samme serie, den er også vedlig god. Men jeg trenger den "ferdige" kanten til nakken min. også har jeg kjøpt den bilputa som jeg tar med når jeg er ute og reiser, funker bra å legge nedenfor en vanlig pute f,eks for å få den kanten.

Furine
12-09-12, 19:01
Den har en høy og en lav side, like faste i fisken. Den høye siden er litt for høy for meg, den lave helt super!:)

Det same som på Ikeaputa eg har. Genialt, eigentleg. :) For meg passar den høge sida godt (eg brukar den høge sida på Jysk si også).

Kanskje
12-09-12, 19:20
Jeg er sidesover, og jeg bruker to puter, sånn at det blir passelig. Må være passe fast men ikke for fast.

vaskeklut
12-09-12, 19:21
da tror jeg jaggu at jeg skal gi en av de to der en sjans :) har en høie-pute til 600,- liggende et sted til skrekk og advarsel. ble anbefalt den av damen i butikken, og puta er rett nok veldig god. ...bortsett fra at den er aaaalt for høy. [sett inn ordspill om høy høiepute her] :p

Rin
12-09-12, 20:42
Jeg har testet ikeas variant av wellpur-puta, uten at jeg ble helt fornøyd. :cool: Pleide å bruke to puter i høyden før, men det behovet forsvant i takt med vekttap, faktisk. Nå holder det med én høy pute, slik de fleste puter for sidesovere er. Problemet er bare å finne en som fortsatt er, øh, "bouncy" også etter at jeg har stanget mot den noen netter, tenker jeg :p

Dietta
12-09-12, 20:48
Jeg har testet ikeas variant av wellpur-puta, uten at jeg ble helt fornøyd. :cool: Pleide å bruke to puter i høyden før, men det behovet forsvant i takt med vekttap, faktisk. Nå holder det med én høy pute, slik de fleste puter for sidesovere er. Problemet er bare å finne en som fortsatt er, øh, "bouncy" også etter at jeg har stanget mot den noen netter, tenker jeg :p

Litt flau nå - men jeg bare må spørre: Finnes det spesielle puter for oss sidesovere ?????

Furine
12-09-12, 20:49
Er lov det, Rin :) Var det den mjuke eller den faste versjonen du prøvde? Eg tok med vilje den faste, fordi den gamle, dyre eg hadde var for mjuk.

Furine
12-09-12, 20:50
Litt flau nå - men jeg bare må spørre: Finnes det spesielle puter for oss sidesovere ?????

Eg tenkjer berre at dei putene vi snakkar om her er forma slik at botnen går fint inn mot halsen, og så har ein støtte mot sida av hovudet, fordi dei er forma som dei er... Eller? Eg søv i alle fall behagelig på sida på den måten.

Dietta
12-09-12, 21:08
Eg tenkjer berre at dei putene vi snakkar om her er forma slik at botnen går fint inn mot halsen, og så har ein støtte mot sida av hovudet, fordi dei er forma som dei er... Eller? Eg søv i alle fall behagelig på sida på den måten.
Jepp. Har faktisk tempur-pute formet slik liggende i kjelleren. Den endte der fordi jeg ikke ble fortrolig med den (heller). Faktisk så presterte jeg å skulle krølle den sammen på samme måte som jeg gjør med alle andre puter. Den ble liksom ikke høy nok :o
Siden den er veldig vanskelig å krølle, så endte den i kjelleren.

Kitt
12-09-12, 21:08
Kan bare signere! :ja:
Jeg sover stort sett bare på siden og elsker den støtten min nakke får av Wellpur- puten. Mine rette, brede skuldre(skulle tro jeg var mann:p) krever en akkurat passe pute og denne er helt topp!:D

Kanutten
12-09-12, 21:29
Jepp. Har faktisk tempur-pute formet slik liggende i kjelleren. Den endte der fordi jeg ikke ble fortrolig med den (heller). Faktisk så presterte jeg å skulle krølle den sammen på samme måte som jeg gjør med alle andre puter. Den ble liksom ikke høy nok :o
Siden den er veldig vanskelig å krølle, så endte den i kjelleren.

Jeg er også en putekrøller og MIN tempur ligger på skapet; den lar seg nemlig ikke krølle! :p

Furine
12-09-12, 21:35
Mannen fekk seg same, mjuke memoryskumpute som eg i byrjinga... Den gjekk det an å brette, det gjorde han til gagns! Det er sikkert litt skilnad frå type til type. Han har IKKJE gjort det med den frå Ikea.

Carisma
12-09-12, 23:04
Noen ganger føler jeg at wellpur puta er for tynn (hvis jeg er forkjøla f.eks og vil heve hodet), da bruker jeg bare en tynn vanlig pute under. Jeg er både side- fram- og baksover :o

Dietta
12-09-12, 23:24
Smart Carisma :ja: Ligger ofte med 2 vanlige puter, men jeg har aldri tenkt på å legge en vanlig en under tempuren. Tror jeg må i kjelleren i morgen å finne den fram igjen. Her skal det testes :D

Supera
13-09-12, 07:31
Er lov det, Rin :) Var det den mjuke eller den faste versjonen du prøvde? Eg tok med vilje den faste, fordi den gamle, dyre eg hadde var for mjuk.
Den myke wellpur-lignende til IKEA synes jeg er flott. Den faste var som å legge hodet på en murstein, og det ble også bekreftet av en gjest... Jeg er ryggsover.

vaskeklut
13-09-12, 11:53
hmm. jeg er også en puteknøvler, i tillegg til at jeg gjerne har armen under.. er det da fånyttes med en slik pute, mon tro?

Kitt
13-09-12, 12:04
hmm. jeg er også en puteknøvler, i tillegg til at jeg gjerne har armen under.. er det da fånyttes med en slik pute, mon tro?
Trenger ikke knøvles, og jeg ligger alltid med en arm/hånd under puta. Fungerer fint, det!:)

Rin
13-09-12, 12:48
Den myke wellpur-lignende til IKEA synes jeg er flott. Den faste var som å legge hodet på en murstein, og det ble også bekreftet av en gjest... Jeg er ryggsover.

Hm, jeg husker ikke hvilken jeg hadde, faktisk. Gjetter at det var den faste. Skal kikke på den myke neste gang jeg er der borte. Eller vurdere en "ekte" tempurgreie. :cool:

vaskeklut
13-09-12, 12:53
... jeg kan jo faktisk bare ta med meg en sånn pute når jeg er i butikken og gå og "teste en seng" samtidig :lol: :cool:

Supera
13-09-12, 13:09
Denne uka har vært særdeles stressende på jobb. Jeg har hatt perioder med leamus denne uka. Har sjeldent leamus. Det har tidligere i uka bare vært i venstre nedre øyelokk, men akurat nå fikk jeg i høyre biceps faktisk. Skal si det hoppet. Deres beste tips til avslapningsøvelser siden jeg ser ut til å trenge det?

Photobscura
13-09-12, 17:14
For meg er leamus nesten alltid et tegn på lite magnesium.

Eeeehm ... Sliten og snøblind klarte jeg å drysse en masse enebær i fårikålen, i stedet for pepper. Ikke mulig å fiske det opp, er alt ødelagt nå ...? (På baksida av etiketten står jo sånn ca alt kjøtt BORTSETT fra får/lam som bruksområde. :rolleyes:)

langaard
13-09-12, 17:20

Eeeehm ... Sliten og snøblind klarte jeg å drysse en masse enebær i fårikålen, i stedet for pepper. Ikke mulig å fiske det opp, er alt ødelagt nå ...? (På baksida av etiketten står jo sånn ca alt kjøtt BORTSETT fra får/lam som bruksområde. :rolleyes:)
Nei, den er ikke ødelagt, finnes flere oppskrifter på fårikål med enebær:ja:

Photobscura
13-09-12, 17:21
Nei, den er ikke ødelagt, finnes flere oppskrifter på fårikål med enebær:ja:
Phew! Takk! :)

Mariann S
13-09-12, 18:07

Jegerkål/fårikål med viltpreg (http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Jegerk%C3%A5l+-+f%C3%A5rik%C3%A5l+med+viltpreg/11659788) :)

Photobscura
13-09-12, 19:29
Jegerkål/fårikål med viltpreg (http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Jegerk%C3%A5l+-+f%C3%A5rik%C3%A5l+med+viltpreg/11659788) :)
Ja, se der! Blir ikke noe karve, da. Får være måte på! :p Med det sagt så er ikke enebær SÅ dominerende, og vilt er jeg vel vant med! (Uten at sauen i Norge hverken er særlig vill eller naturlig. :p)

Photobscura
13-09-12, 19:56
Finnes det ett eneste sted i denne byen som selger bikiniunderdeler som IKKE er hipstere (les lave i livet) IKKE truser (læs høy skjæring) OG som er svart? Arrrg. Det er jo helt umulig å finne noe sånt når man ikke fikser vanlige truser, og både har smale hofter OG stor mage, sånn at den überpopulære hipsteren etterhvert har blitt et hatobjekt før meg da jeg knapt kan bevege meg før den ruller under magen.
(Dette gjelder for øvrig underbukser generelt. OG bh-er med smale stropper -bare fordi jeg har knoga meg ned til 80 cm betyr ikke at jeg ikke får ryggpupper lenger. Og så er jeg mer eller mindre allergisk mot alt av undertøy som ikke i hovedsak er svart (har visst en allergi mot undertøy som ser "sporty" ut, også, gitt ...))
Hvor ble det av den vidunderlige jentebokseren/bikiniunderdelen? Og bh-ene/bikiniene med brede ryggstropper? :o

Dette ble visst et hjertesukk over mitt undertøysshoppehat vel så mye som et spørsmål. :rolleyes:

smgj
13-09-12, 20:20
Samme her. Og vi forbruker mye mer magnseium enn normalt i stressituasjoner...

Gracella
13-09-12, 20:54
Er det noen man kan bruke "krafta" fra saltkjøttkoking til??

langaard
13-09-12, 20:58
bruker det til supper, kjempegodt:)

Kanutten
13-09-12, 21:00

Ja, maile den sørover!!!! :sikle:

Dietta
13-09-12, 21:01

Eller aller helst enda lenger sørover :D

Kanutten
13-09-12, 21:02

Og blir det for plagsomt kan botox brukes....

Kanskje
13-09-12, 21:02
Finnes det vanlige butikker som selger STORE regntøy eller utenpåklær? Mener da ikke 46 - 48 ... men gjerne 54-56 eller større. Skal gå an å bøye seg i og bevege seg i. Savner da jeg kunne bruke varmedressen min fra lofoten, den var varm og god, og vanntett og hadde super passfor, - akk ja, det er 55 kg siden det. Liker best å kunne prøve klærne før kjøp så jeg vet om de passer. Men må jeg bruke nettbutikk så må det være lett å returnere hvis det ikke passer.

Vi blir jo våte og kalde vi store også, og nå går vi jo den årstiden i vente.

Photobscura
13-09-12, 21:04
Ja, nemlig. Nå har jeg slumsa litt med det (nye rutiner ...), og jeg er på grensen til å ha ticks, her! :p *huskepåmagnesiumikveld*

Kanutten
13-09-12, 21:06

Tøhh!!! Den er for gammel før den kommer til deg! :D

Furine
13-09-12, 21:07
Finnes det vanlige butikker som selger STORE regntøy eller utenpåklær? Mener da ikke 46 - 48 ... men gjerne 54-56 eller større. Skal gå an å bøye seg i og bevege seg i. Savner da jeg kunne bruke varmedressen min fra lofoten, den var varm og god, og vanntett og hadde super passfor, - akk ja, det er 55 kg siden det. Liker best å kunne prøve klærne før kjøp så jeg vet om de passer. Men må jeg bruke nettbutikk så må det være lett å returnere hvis det ikke passer.

Sjekk ut Stormberg? Ser dei har damestorleik opp i 4xl, og eg veit også at dei har jakker som er for store til broren min, som ikkje akkurat er ein liten mann...

Kanutten
13-09-12, 21:08
Ja, nemlig. Nå har jeg slumsa litt med det (nye rutiner ...), og jeg er på grensen til å ha ticks, her! :p *huskepåmagnesiumikveld*

Magnesium alene er ikke et vidundermiddel. Det er snakk om elektrolytter og flere salter, så spis salt, av alle varianter.... bortsett fra natrium for det får man stort sett nok nok av ellers.

Dietta
13-09-12, 21:30
Tøhh!!! Den er for gammel før den kommer til deg! :D
Blææææææ :p

Carisma
13-09-12, 21:42

Zizzi, XXL (stormberg sine), spar kjøp har hatt tror jeg. Smart club sin egne serie (north peak) er VELDIG store i str! Jeg bruker 50 i skjorter og kunne bruke regnjakke/allværsjakke som er INNSVINGT(!) i str 44.

Gracella
13-09-12, 23:12
bruker det til supper, kjempegodt:)
Tenkte på det jeg også, men trodde at det kom til å bli for salt??
Hadde litt av kraften oppi ertesuppen og min hjemmelagde kålrabistappe (mmmm!!!!!) men hadde enda masse til overs - som jeg tidligere bare helte ut :rolleyes:
Skal prøve å lage suppe denne gangen :)

Haha :D

:D:D

Supera
14-09-12, 04:58
Jeg leste det også, men jeg har ikke hatt leggkramper og jeg har spist 3-4 brokkolihoder siste uka i tillegg til masse nøtter og frø (lillebror ville prøve LCHF igjen så jeg laget müsli og knekkebrød til ham og til meg)... Burde vel få i meg en del magnesium da? Men takk, får huske å ta litt magnesiumtilskudd før jeg legger meg da for å få litt ekstra magnesium.

Det er litt ujevn fordeling av arbeidsoppgaver på jobb, særlig når det er lite folk. Siden jeg er av de erfarne (faktisk den mest erfarne) får jeg oppgaver som de nye ikke kan gjøre (i tillegg til å hjelpe de nye med deres saker også). Og det har vært for lite folk på grunn av permisjoner og ferie i det siste, og da blir det som sagt ekstra mye stress på de erfarne på gruppa.

OMG! Sjekket listene mine over hvor mye overtid jeg har jobbet i år... 407,5 timer så langt i år! :eek: Har 25 feriedager igjen. Må få brukt litt snart. Om så bare for å slappe av hjemme, men det hadde vært koselig å dra bort også.

Som om det ikke var nok stress denne uka, så måtte jeg skvise inn et overtidsskift mellom dagvakt i dag og kveldsvakt i morgen (altså nattevakt nå). Skal bli godt når folk kommer tilbake igjen fra permisjoner, ferier og kurs...

smgj
14-09-12, 07:04
Som Kanutten sier er det mer enn ett mineral i elektrolyttbalansen, men jeg holder nå en knapp på at det oftest er magnesiummangel bak. ;)

Et par eksempler på andre stoffer hvor ubalanser kan gi ticks er kalium, kalsium og natrium. Men det er ikke så vanlig å mangle disse dersom man ikke spiser bevisst veldig saltfattig (natrium) som det er å mangle magnesium. (Jeg er tilsluttet "skolen" som tror at de fleste i norden får nok kalsium, men at opptaket hemmes på grunn av andre mangler - som magnesium, k2-vitamin og d-vitamin...) Igjen - selvfølgelig finnes det unntak. Om man spiser ensidig i en eller annen retning så kan man finne seg i situasjonen "unntaket som bekrefter regelen".

Rin
14-09-12, 07:52
Som Kanutten sier er det mer enn ett mineral i elektrolyttbalansen, men jeg holder nå en knapp på at det oftest er magnesiummangel bak. ;)

Et par eksempler på andre stoffer hvor ubalanser kan gi ticks er kalium, kalsium og natrium. Men det er ikke så vanlig å mangle disse dersom man ikke spiser bevisst veldig saltfattig (natrium) som det er å mangle magnesium. (Jeg er tilsluttet "skolen" som tror at de fleste i norden får nok kalsium, men at opptaket hemmes på grunn av andre mangler - som magnesium, k2-vitamin og d-vitamin...) Igjen - selvfølgelig finnes det unntak. Om man spiser ensidig i en eller annen retning så kan man finne seg i situasjonen "unntaket som bekrefter regelen".

Men det kan være verd det å tenke på natrium også - jeg har for lite av det selv, iflg blodprøver, selv om jeg salter maten jeg lager på normalt vis, og er bevisst å bytte ut en del av vannet jeg drikker med farris. :rolleyes: Har i tillegg lavt kalsium og spiser tilskudd for det, samt magnesium, uten at jeg blir helt kvitt tics/leamus - på de merkeligste steder, også i skinka. :p

BenteR
14-09-12, 12:12
Jeg har ikke tatt magnesiumtilskudd på ca tre måneder, men likevel er balansen i kroppen feil, slik at jeg ligger over referanseområdet på magnesium, men litt lav (innenfor referansen enda) på natrium.
Jeg tror det faktisk kan være feil og ta tilskudd, spesielt jevnlig over tid, av f.eks. magnesium om man ikke passer på at forholdet i kroppen er rett.

Kitt
14-09-12, 13:29
En annen ting man bør tenke på, er at det er naturlige variasjoner i kroppen også. I fjor sommer hadde jeg en sånn runddans med legen min. Først hadde jeg for lav folat. Så da måtte jeg komme inn i ferien og ta nye prøver. Da var folat grei, men d- vit for lav. Neste kontroll, alt vel. Og det uten at jeg hadde tatt et eneste tilskudd av den slags eller spiste noe spes.
Hos ernæringsfysiologen i august hadde jeg ALT for lav magnesium, enda jeg tar 600mg pr dag. Hun skjønte ingen ting.
Hos reumatolog 2 uker etter ble alle prøver tatt på nytt. Annet sykehus, må vite. Da var alle verdier helt perfekte og godt innenfor sine referanser.
Da jeg i januar fikk nyrestein, tok fastlegen nye prøver. Det meste fint, men for lav på natrium!
Skal ta nye prøver nå på mandag. Lurer på hva de finner/ikke finner denne gangen!:rolleyes:

Photobscura
14-09-12, 13:35
Jeg er litt sånn "etter behov"-menneske blitt, nå så mange år med å kjenne godt etter (uten å kjenne for godt etter, om dere skjønner). Det jeg lettest kjenner er magnesiummangel, som i at jeg lett får kramper, men særlig leamus, og da kjører jeg på med litt ekstra magnesium. Typisk unormal apati og mental tynnhudethet fikses fort med ekstra d3, overdrevet søvnbehov og medtatte negler og dødt hår balanserer jeg ut med jod og/eller b-vitamin. Dette er jo så klart ikke en idiotsikker metode, men ettersom jeg blir testa i hue og ræva på årlig basis så ser det ut til at i alle fall min feilmargin er ganske liten. :)

Kanskje
14-09-12, 15:39
Jeg har liggende masse bra musikk på en eldre ekstern harddisk. Det er i underkant av 1200 sanger. Men jeg greier ikke finne ut hvor stor mappen med sanger er.

Det jeg lurer på er om det er en dårlig ide å legge denne musikken over på laptoppen min. Om jeg da fyller den helt opp liksom.

Hadde jo vært greit å slippe å være avhengig av den bærbare harddisken for den er ikke liten.

Carisma
14-09-12, 16:02
Jeg har liggende masse bra musikk på en eldre ekstern harddisk. Det er i underkant av 1200 sanger. Men jeg greier ikke finne ut hvor stor mappen med sanger er.

Det jeg lurer på er om det er en dårlig ide å legge denne musikken over på laptoppen min. Om jeg da fyller den helt opp liksom.

Hadde jo vært greit å slippe å være avhengig av den bærbare harddisken for den er ikke liten.

Gå inn i Windows utforsker, høyreklikk på mappa og velg properties. Da skal du få opp str.

Kanskje
14-09-12, 16:31
takk:-) Den er 4,63 GB. er det mye å flytte over kanskje?

Photobscura
14-09-12, 16:42
takk:-) Den er 4,63 GB. er det mye å flytte over kanskje?
Du skal ha veldig lite plass på harddisken din om dét er mye. Du må nesten se selv hvor mye plass du har å gå på! :)

Kanskje
14-09-12, 18:59
Du skal ha veldig lite plass på harddisken din om dét er mye. Du må nesten se selv hvor mye plass du har å gå på! :)

jeg har ledig 336 av 443 står det.

Photobscura
14-09-12, 19:23
jeg har ledig 336 av 443 står det.
Ja, da har du 336 gigabytes ledig minne, og mer enn nok plass til musikken din, da! :)

Kanutten
14-09-12, 20:09
Jeg skal til Nav for å snakke om omskolering siden jeg sannsynligvis ikke klarer å komme meg i full jobb igjen der jeg er nå. Hva ville dere ha gjort? Satset på noe som er i samme gate som det du har i fra før? Eller prøve noe helt nytt?

Supera
14-09-12, 20:27

Men det kan være verd det å tenke på natrium også - jeg har for lite av det selv, iflg blodprøver, selv om jeg salter maten jeg lager på normalt vis, og er bevisst å bytte ut en del av vannet jeg drikker med farris. :rolleyes: Har i tillegg lavt kalsium og spiser tilskudd for det, samt magnesium, uten at jeg blir helt kvitt tics/leamus - på de merkeligste steder, også i skinka. :p
Crap, glemte å ta magnesium før jeg la meg i dag tidlig. Jeg er så dårlig på å huske å ta tilskuddene. Nå er det veldig lenge siden jeg har vært hos legen og tatt prøver, så burde kanskje tatt meg en tur snart og sjekket elektrolyttene blant annet. Har ikke hatt mer leamus siden i går da jeg fikk i høyre bicept og det er jo bra da. Føler meg litt roligere også.

Men jeg synes det er rart hvis jeg skal ha natriumsmangel. Jeg er veldig glad i salt mat... Når jeg salter mat til andre, så må jeg salte det mindre enn jeg synes er passe fordi de aller fleste vil ikke ha så salt mat som jeg vil ha. :geip: Bruker aldri vanlig koksalt, så jeg får i meg litt andre mineraler også. Bruker mineralsalt som jo er mest natrium, men litt diverse annet også. Kalsium bør være OK, har spist mye frø (blant annet sesamfrø som står høyt oppe på lista over matvarer med mye kalsium) og gulost. Kalium bør i alle fall være OK fordi jeg har laget mat flere ganger på jobb og der har de bare seltin (som jeg har vært raus med).

Kitt
14-09-12, 20:32
Jeg skal til Nav for å snakke om omskolering siden jeg sannsynligvis ikke klarer å komme meg i full jobb igjen der jeg er nå. Hva ville dere ha gjort? Satset på noe som er i samme gate som det du har i fra før? Eller prøve noe helt nytt?
Sats på noe du vet du kan få jobb med, ellers vil ikke nav gi seg et eneste øre!:eek: Det må være noe du klarer/harforutsetninger for, som det er bruk for og som med sikkerhet vil gi deg jobb i andre enden!

Jeg tryglet og ba om litt etterutdanning slik at jeg kunne jobbe som sykepleier, men feks administrativt eller noe sånt, eller innen ernæring, det beste fra 2 verdner, men de mente at klarte jeg meg ikke med min sykepleierutdannelse fikk det bare være.... Dessuten var jeg for syk til å jobbe, da var jeg også for syk til å ta mer utdannelse!:p
Så i sted for å spandere 150 000,- ekstra på meg over 3 år, vil de ha meg 100% varig uføretrygdet!:p
Massemasse lykke til!

vaskeklut
14-09-12, 21:10
Dessuten var jeg for syk til å jobbe, da var jeg også for syk til å ta mer utdannelse!:p
Så i sted for å spandere 150 000,- ekstra på meg over 3 år, vil de ha meg 100% varig uføretrygdet!:p

*klaske panne* :wacko: >_<

Dietta
14-09-12, 21:36
Sats på noe du vet du kan få jobb med, ellers vil ikke nav gi seg et eneste øre!:eek: Det må være noe du klarer/harforutsetninger for, som det er bruk for og som med sikkerhet vil gi deg jobb i andre enden!

Jeg tryglet og ba om litt etterutdanning slik at jeg kunne jobbe som sykepleier, men feks administrativt eller noe sånt, eller innen ernæring, det beste fra 2 verdner, men de mente at klarte jeg meg ikke med min sykepleierutdannelse fikk det bare være.... Dessuten var jeg for syk til å jobbe, da var jeg også for syk til å ta mer utdannelse!:p
Massemasse lykke til!

*klaske panne* :wacko: >_< :ja:

Her er nisselua dratt så langt ned at ikke engang skoa synes :eek:

Kitt
14-09-12, 21:39
*klaske panne* :wacko: >_<

:ja:

Her er nisselua dratt så langt ned at ikke engang skoa synes :eek:
Jepp! Jeg hadde funnet frem til nettbaserte studier for å bli ernæringsutdannet i tillegg til sykepleierutdannelsen og så for meg at det ville være en flott kombinasjon. Fikk også tilbakemeldinger på det fra begge profesjoner, men nav satte seg tvert på bakbeina.Jeg hadde "fått" en lang, dyr utdannelse. Jeg fikk ikke en ny!
Så det så!
Og nå venter jeg på svar på søknad om varige uføretrygd og har ventet på det siden midten av april! Heia, nav!

Kanskje
14-09-12, 22:18
For noen år siden så såg jeg en dokumentar som handlet om en gutt som ville dø. Han var så besatt av å ta selvmord, at familien måtte passe på ham hele tiden. De var jo ganske så fortvilet over dette, siden det var en manisk tanke i ham at han skulle dø. Mener også han prøvde. og husker ikke om han klarte det til slutt. Er det noen som vet hvilken dokumentar dette er?

vaskeklut
14-09-12, 22:28
Heia, nav!
:heia:

:_prikk:

(jeg vet ikke om jeg tør å si at jeg ønsker å jobbe som veileder i nav :eek: :rolleyes: )

Kanutten
14-09-12, 22:38
Jeg var så irritert i dag da EN person maste og maste på hva jeg ville ta utdanning i at jeg svarte at jeg ville blir sminkør i et begravelsesbyrå... :o

vaskeklut
14-09-12, 22:43
Jeg var så irritert i dag da EN person maste og maste på hva jeg ville ta utdanning i at jeg svarte at jeg ville blir sminkør i et begravelsesbyrå... :o
:w00t::w00t::lol:

Fantastiske Kanutten :hearts::heia:

Kitt
14-09-12, 22:46
(jeg vet ikke om jeg tør å si at jeg ønsker å jobbe som veileder i nav :eek: :rolleyes: )
Enda godt noen vettuge mennesker havner der også!:)
Ofte er dt ikke enkeltmenneskene der heller, vet du. Det er systemet de er satt til å forvalte som til syvende og siste er helt tullete!:(

Dietta
15-09-12, 02:09
Jeg lurer på hvorfor i all verden jeg ikke gikk og la meg for 2 timer siden :o

Furine
15-09-12, 02:59

Då er vi to! :lol:

Annala
15-09-12, 04:15
Jeg sitter på jobb og ler så jeg griner over maange av vitsene i vitse-tråden her inne :D Derfor sover ikke jeg. Men kjenner at det blir godt å dra hjem ved 6tida og få noen timers søvn ja :)

smgj
15-09-12, 08:32
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke la med to timer tidligere i går... :mad:

Dietta
15-09-12, 08:55

Då er vi to! :lol:

Jeg sitter på jobb og ler så jeg griner over maange av vitsene i vitse-tråden her inne :D Derfor sover ikke jeg. Men kjenner at det blir godt å dra hjem ved 6tida og få noen timers søvn ja :)

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke la med to timer tidligere i går... :mad:

- Og da er det på tide å rope: GOOD MORNING JENTER :D:D

Furine
15-09-12, 10:16
Morn morn! Verste er at eg var oppe allereie før klokka sju! :blinke:

Ikkje bra. Det er laurdag, jente, du kan sove lenger! :wacko: men neida...

Er Iduns karbolette brownies så gode at dei er verdt over 60 kr per pakke? Eg har i alle fall kjøpt ein pakke i dag...

Photobscura
15-09-12, 10:21
Er Iduns karbolette brownies så gode at dei er verdt over 60 kr per pakke? Eg har i alle fall kjøpt ein pakke i dag...
Ja, dessverre ... :cool:

j88
15-09-12, 10:24

Nei jeg syns ikke det, da syns jeg sjokoladekaka til funksjonellmat var veldig mye bedre.

Dietta
15-09-12, 10:25
Morn morn! Verste er at eg var oppe allereie før klokka sju! :blinke:

Ikkje bra. Det er laurdag, jente, du kan sove lenger! :wacko: men neida...

Ja, dessverre ... :cool:
Jeg synes ikke det da :o
Har 2 pakker liggende - men har ikke blitt fristet til å lage de engang. Synes de var veldig gode første gangen, men etter det har det liksom ikke falt helt i smak. Når jeg eventuelt skal lage en igjen, skal jeg ha i sjokoladebiter og mere søtt.

Rin
15-09-12, 10:33

Jeg har smakt dem en gang, og sier ja - det er de verd... bortsett fra at de ikke er helt glutenfri, så jeg og magen min tør ikke å gjøre det igjen. Blæ!

Carisma
15-09-12, 10:37
Hvordan få bedre selvfølelse? Helst fort....

Photobscura
15-09-12, 10:37
Jeg har smakt dem en gang, og sier ja - det er de verd... bortsett fra at de ikke er helt glutenfri, så jeg og magen min tør ikke å gjøre det igjen. Blæ!
Haha, tiltredes! Og særlig ikke før kino og cocktails. :rolleyes:

Kitt
15-09-12, 10:45
Hvordan få bedre selvfølelse? Helst fort....
Skaffe seg en coach, kanskje! Som kan jobbe litt med flere ting og stå bak og støtte deg mens du gjør endringer!
Men det igjen krever at man tør åpne seg for noen og det er ikke alltid like lett. Mulig det er letter med noen som faktisk er betalt for å høre på deg!:)

Photobscura
15-09-12, 11:41
Mulig dumt spørsmål, men sprayflasker (i dette tilfellet tørrshampoo),det er ikke særlig lurt å ha med seg i bagasjen når man skal fly, eller?

Sanney
15-09-12, 11:43
jeg har hatt det i kofferten, uten problem. i håndbagasje er vel mindre lurt.. mulig det går under ting som ikke er lov å ha med seg

Furine
15-09-12, 11:47
Mulig dumt spørsmål, men sprayflasker (i dette tilfellet tørrshampoo),det er ikke særlig lurt å ha med seg i bagasjen når man skal fly, eller?

Eksplosive stoffer

Gjenstand Håndbagasje Innsjekket bagasje
Ammunisjon Nei Ja
Imitasjoner av granater, miner, sprenglegemer, sprengstoff Nei Nei
Patroner til røykmaskiner Nei Ja
Gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen, oksygen i større volum osv.) Nei Nei
Fyrverkeri, bluss, pyrotekniske midler ("party poppers", kruttlapper) Nei Nei
Detonatorer, fenghetter og lunter Nei Nei
Sprenglegemer, herunder detonatorer, lunter, granater, miner og sprengstoff Nei Nei

I følge osl.no sine sider. Men sjekk på heimesiden til flyselskapet de skal bruke, der står det heilt sikkert ganske klart.

Kanutten
15-09-12, 14:16
jeg har hatt det i kofferten, uten problem. i håndbagasje er vel mindre lurt.. mulig det går under ting som ikke er lov å ha med seg

Det er ikke lov å ha med i hverken håndbagasje eller innsjekket så lenge det er drivgasser som er brennbare og/eller eksplosive.

Photobscura
15-09-12, 15:14
Ok, som jeg trodde, altså. :)

Annala
15-09-12, 20:53
- Og da er det på tide å rope: GOOD MORNING JENTER :D:D
Jeg hadde akkurat lagt meg da du skrev dette :) Skulle opp igjen og på jobb til kl 14, så var jo greit å sove litt også;)

Dietta
15-09-12, 21:16
Jeg hadde akkurat lagt meg da du skrev dette :) Skulle opp igjen og på jobb til kl 14, så var jo greit å sove litt også;)
Da regner jeg med at du ikke har nattevakt i natt - så da burde vi ikke møtes her sånn midt på natten igjen :p
I hvert fall ikke hvis jeg greier å rote meg i seng i kveld - men jeg tviler :D

Kanskje
16-09-12, 14:55
Jeg er sååååååå irritert og oppgitt over windows mediaplayer !!! Før i den gamle (les, en god del år tilbake), så kunne man liste opp sangene nedover, og velge at den skulle hoppe mellom sangene og ikke spille i rekke.

Nå får jeg bare valgene, Artist, Album,Sjanger, År.

Jeg vil ha SANGENE jeg. I en liste. Forstår ikke hvorfor de endrer på noe som fungerte fint. Ikke uten grunn at jeg ikke har brukt Windows mediaplayer de siste årene.

man kunne også LETT legge til nye sanger ved å søke på datamaskinen. Den funksjonen er heller ikke der lenger.

Dietta
16-09-12, 23:32
Er det noen som har erfaringer med ullgarnet Rubin fra Sparkjøp ?
Har en niese som lurer på å bruke dette til en puff, men vi vet ikke om det nupper seg eller holder seg pent.

Supera
17-09-12, 11:43
Jeg leste det også, men jeg har ikke hatt leggkramper og jeg har spist 3-4 brokkolihoder siste uka i tillegg til masse nøtter og frø (lillebror ville prøve LCHF igjen så jeg laget müsli og knekkebrød til ham og til meg)... Burde vel få i meg en del magnesium da? Men takk, får huske å ta litt magnesiumtilskudd før jeg legger meg da for å få litt ekstra magnesium.
Og i går natt kom leggkrampene... Dere hadde rett! :geip: Tok meg en heftig dose med magnesium og så la jeg meg igjen. Glemte det hver gang jeg skulle legge meg før det. Gah, hvorfor er jeg så dårlig på å ta kosttilskudd? :rulleøyne

vaskeklut
17-09-12, 14:20
Åkei. Jeg og sambo har visst bestilt reise til alanya, tyrkia! Er det noen her som har vært der og gjort andre ting enn soling/bading/snørrfyll som har tips?

Det var billig, det er sol og varmt og ingen av oss har vært i Tyrkia før, derfor drar vi dit. Vi er ikke fremmede for dagsturer til andre byer om det skulle være blant tipsene! Vi er interesserte i mat, kultur, historie etc.

Carisma
17-09-12, 14:25
Åkei. Jeg og sambo har visst bestilt reise til alanya, tyrkia! Er det noen her som har vært der og gjort andre ting enn soling/bading/snørrfyll som har tips?

Det var billig, det er sol og varmt og ingen av oss har vært i Tyrkia før, derfor drar vi dit. Vi er ikke fremmede for dagsturer til andre byer om det skulle være blant tipsene! Vi er interesserte i mat, kultur, historie etc.
SJekk ut Pamukkale!

vaskeklut
17-09-12, 14:43
SJekk ut Pamukkale!

notert!

Kanskje
17-09-12, 15:09

Åh det er herlig i Alanya ! Kom hjem derfra for et par uker siden, og lengter tilbake.

Det er et museum i sentrum, men det var desverre stengt da vi var der. Og så finnes det båtturer, og jeep turer. Kleopatraborgen er gammel og vakker og bør besøkes. Den ble gitt til kleopatra , og er i forbausende god stand. Det finnes et sted i fjellene som heter Dim cave, om jeg ikke husker feil. Der kan man sitte med føttene i rent fjellvann og få serfert fersk fisk. har ikke vært der selv men hørt om det. Det finnes også rideturer, men hestene er små og man kan jo diskutere om man skal støtte det eller ikke. Kjerreturer i hovedgatene er heller ikke et sjeldent syn, men jeg har nektet å være med, for det sies av de lokale at etter en sommer så er hestene så utslitt og vonde, at de slaktes. De traver jo frem og tilbake på astfalten hver eneste kveld.
Og så er det jo mange moskeer der, som man kan besøke og se. Har hatt lyst lenge men ikke passet sånn.

Alanya er et herlig sted. Misunner dere :-)

vaskeklut
17-09-12, 15:27
Åh det er herlig i Alanya ! Kom hjem derfra for et par uker siden, og lengter tilbake.

Det er et museum i sentrum, men det var desverre stengt da vi var der. Og så finnes det båtturer, og jeep turer. Kleopatraborgen er gammel og vakker og bør besøkes. Den ble gitt til kleopatra , og er i forbausende god stand. Det finnes et sted i fjellene som heter Dim cave, om jeg ikke husker feil. Der kan man sitte med føttene i rent fjellvann og få serfert fersk fisk. har ikke vært der selv men hørt om det. Det finnes også rideturer, men hestene er små og man kan jo diskutere om man skal støtte det eller ikke. Kjerreturer i hovedgatene er heller ikke et sjeldent syn, men jeg har nektet å være med, for det sies av de lokale at etter en sommer så er hestene så utslitt og vonde, at de slaktes. De traver jo frem og tilbake på astfalten hver eneste kveld.
Og så er det jo mange moskeer der, som man kan besøke og se. Har hatt lyst lenge men ikke passet sånn.

Alanya er et herlig sted. Misunner dere :-)
Mange fine tips! Kleopatraborgen, er det greiene med det røde tårnet?

Supera
17-09-12, 21:25
Ta bussen til borgen slik at du er der til solnedgang (sju-ish tror jeg det var). Selve borgen er stengt da, men i svingen rett nedenfor kan du ta nydelige bilder med litt av den gamle muren og en nydelig rød himmel i bakgrunnen. Gå så noen hundre meter nedover veien til du kommer til Panorama restaurant. Den har en helt fantastisk utsikt uansett om du spiser om dagen eller kvelden. Du ser utover hele byen derfra. De har gratis pick-up service og henter deg på hotellet og kjører deg tilbake hvis du spør om det.

I fjor var jeg i to store og billige butikker som het ATM og Kompedan. Verdt et besøk hvis de fortsatt finnes! Her slipper du pruting. Jeg gikk amokk i barneavdelingen på Kompedan faktisk. Babysokker for 3 NOK for eksempel. Kom hjem med to bæreposer med babyklær... Og jeg er singel og barnløs! Men har mange venninner som produserer, så det har blitt babygaver. Har fortsatt litt igjen ett år etter.

Og i tilfelle du ikke vet det angående innpåslitne selgere: Er du ikke interessert, ikke få blikkontakt og fortsett heller å gå. Er du så "dum" at du lar dem snakke med deg, så blir du stående der i fem minutter fordi de skal vise deg altmulig.

Kanskje
17-09-12, 21:43
Mange fine tips! Kleopatraborgen, er det greiene med det røde tårnet?
Det røde tårnet ligger langt nede. Og så strekker borgen seg oppover med lange murer. Virkelig et syn.

Solnedgangen i tyrkia er vakker. Men det går fort ! På bare et øyeblikk går det fra skumring, til helt mørkt. Er vel mørkt i 7 halv åttetiden.

Se frem og ned og gå er en grei taktikk. Men klart noen hilser jeg på. De er veldig interessert i hvor man kommer fra. De liker oss norske fordi vi ofte har god råd, og god oppførsel. Klart de vil selge, det er det de lever av resten av året. Men de har strenge regler og får en butikk klager på seg kan den bli stengt for en periode og taper masse penger.

Synes man møtes med smil og og sier see you later med et smil. Blir glad av å være der. Noe helt annet enn å gå i butikker i norge.

En ting jeg har lært er å vise interesse på avstand, de er kjapt borte om man går inn og ser på ting. Og spør man om pris så tror noen man vil kjøpe. Så jeg har sagt fra at Nei, jeg skal bare kikke, vil ikke handle i dag .... Å handle i lire er veldig greit, og prute grør man om det ikke står priser på ting. Men man kan jo prøve seg.

For å komme fra A til B bruker man ofte dolmusen - busser. Der står man som sild i tønner hehe og slenger fra side til side for de kjører fort. Om å gjøre å få flest mulig inn på en som samme buss. Man dyttes etterhvert bakover. Når man skal av må man komme seg av fort ! og da albuer man seg bakover. Er man for treg så kjører kanskje bussen.
taxi er enkelt og billig. Dolmusen kostet nå 1,25 lire om jeg ikke husker feil , ca 4 - 5 kroner. Ikke ille :-)

Kanskje
17-09-12, 21:50
Jeg er sååååååå irritert og oppgitt over windows mediaplayer !!! Før i den gamle (les, en god del år tilbake), så kunne man liste opp sangene nedover, og velge at den skulle hoppe mellom sangene og ikke spille i rekke.

Nå får jeg bare valgene, Artist, Album,Sjanger, År.

Jeg vil ha SANGENE jeg. I en liste. Forstår ikke hvorfor de endrer på noe som fungerte fint. Ikke uten grunn at jeg ikke har brukt Windows mediaplayer de siste årene.

man kunne også LETT legge til nye sanger ved å søke på datamaskinen. Den funksjonen er heller ikke der lenger.

noen som vet hva jeg kan gjøre?

langaard
17-09-12, 22:00
Noen her som har erfaringer med Freys syndrom:confused:

vaskeklut
17-09-12, 22:01
Kanskje og Supera: takk! jeg skal ta med meg dette i den hjemmesnekra reiseguiden min! (jeg nekter å betale masse penger for en akkurat nå :p)

BenteR
18-09-12, 01:20
Måtte google hva dette var, for dette syndromet hadde jeg ikke hørt om før.
http://tidsskriftet.no/article/1264795
Har du fått dette etter operasjonen?

hernon
18-09-12, 02:26
Det virker helt utrolig, men jeg kurerte meg selv faktisk:D

Som du kanskje husker fra tidligere svar til deg har jeg hatt samme operasjon...og var ille - og pinlig - plaget etterpå. Det var så ille at det dryppet ganske intenst

Men noen mndr etter operasjonen ( ca 3 ?) reiste jeg med fly fra England til Norge, altså ikke lange turen. Og etter det har jeg ikke hatt antydning til det.
Legene trodde meg først ikke, men da jeg fortsatt etter et år ikke hadde symptomer vedgikk de at trykkforandringen i flyet kunne ha vært en utløsende årsak.

Ikke vet jeg, men kanskje en flytur vil gjøre susen?

langaard
18-09-12, 08:08
Måtte google hva dette var, for dette syndromet hadde jeg ikke hørt om før.
http://tidsskriftet.no/article/1264795
Har du fått dette etter operasjonen?
Ja:mad:

langaard
18-09-12, 08:17
Det virker helt utrolig, men jeg kurerte meg selv faktisk:D

Som du kanskje husker fra tidligere svar til deg har jeg hatt samme operasjon...og var ille - og pinlig - plaget etterpå. Det var så ille at det dryppet ganske intenst

Men noen mndr etter operasjonen ( ca 3 ?) reiste jeg med fly fra England til Norge, altså ikke lange turen. Og etter det har jeg ikke hatt antydning til det.
Legene trodde meg først ikke, men da jeg fortsatt etter et år ikke hadde symptomer vedgikk de at trykkforandringen i flyet kunne ha vært en utløsende årsak.

Ikke vet jeg, men kanskje en flytur vil gjøre susen?
Jeg har reist med fly 3 ganger etter operasjonen, men det hjalp ikke meg desverre:mad: Har hatt en botoxbehandling, som heller ikke hjalp!
Skal ha nye sprøyter i morra, krysser fingrene for at den virker som den skal, for dette er uholdbart:_oppgitt:

Dietta
18-09-12, 08:40
Jeg har reist med fly 3 ganger etter operasjonen, men det hjalp ikke meg desverre:mad: Har hatt en botoxbehandling, som heller ikke hjalp!
Skal ha nye sprøyter i morra, krysser fingrene for at den virker som den skal, for dette er uholdbart:_oppgitt:
Dette var vondt å høre langaard :suss: Måtte google jeg også, og skjønner at dette ikke er noen dans på roser. Håper botoxen i morgen hjelper. Sender mange varme tanker din vei :love:

langaard
18-09-12, 08:45
Dette var vondt å høre langaard :suss: Måtte google jeg også, og skjønner at dette ikke er noen dans på roser. Håper botoxen i morgen hjelper. Sender mange varme tanker din vei :love:
Takk, snille du:suss:
Ja, det MÅ hjelpe, for dette holder jeg ikke ut lenger:_oppgitt:

Dietta
18-09-12, 08:47
Takk, snille du:suss:
Ja, det MÅ hjelpe, for dette holder jeg ikke ut lenger:_oppgitt:
Finnes det ingen annen behandling enn Botox ? Tenker at det kanskje kan være anre måter å behandle på i utlandet fx.

Carisma
18-09-12, 10:02
Noen som kan anbefale noen som tar på seg rengjøringsoppdrag (faste) i Hadeland/Nittedal området?

ElisaT
18-09-12, 15:43
Noen som kan anbefale noen som tar på seg rengjøringsoppdrag (faste) i Hadeland/Nittedal området?

Nå fikk jeg et merkelig bilde i hodet, Carisma, jeg så for meg "innvendig" kroppslig rengjøring med faste :D! Det tok litt tid før jeg skjønte hva du er på jakt etter...

Dietta
18-09-12, 16:07
Nå fikk jeg et merkelig bilde i hodet, Carisma, jeg så for meg "innvendig" kroppslig rengjøring med faste :D! Det tok litt tid før jeg skjønte hva du er på jakt etter...
:w00t::lol:

Kanutten
18-09-12, 16:36
:w00t::lol:

klyx???? :o

Mariann S
18-09-12, 17:17
Her og måtte det googling til. Varm :klem:til deg, håpe at sprøyter du skal ta i mårgå hjelper.