View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
kan jeg bare hive jordbær i frysern eller må jeg varmebehandle dem først? kjipt å kaste en halv kurv bare fordi jeg trodde jeg kom til å spise dem opp før jeg dro på ferie..
Ta av hamsen og kast dem i fryseren! :)
De vil jo få en helt annen konsistens når de tines opp igjen men kan like fullt brukes til mye!
regner med at hamsen er det grønne greiene?
regner med at hamsen er det grønne greiene?
Jepp! :)
TrillTrall
06-07-13, 21:20
kan jeg bare hive jordbær i frysern eller må jeg varmebehandle dem først? kjipt å kaste en halv kurv bare fordi jeg trodde jeg kom til å spise dem opp før jeg dro på ferie..
Det kan du, men jordbær er det eneste bæret jeg ikke fryser i hel tilstand siden jeg ikke synes de blir gode i det hele tatt når de tines igjen. :( Rør dem med litt søtstoff og lag syltetøy og frys kanskje?
Jeg fryser jordbær. Har jordbær i hagen, så hver sommer havner mellom 60 og 80 kilo jordbær i fryseren for så og bli fortært om vinteren.
Jeg bruker dem f.eks. i smoothie, eller bruker stavmixeren på dem når de er halvfrosne for og bruke "de rørte bærene" enten som en dessert sammen med blanding av CC og pisket fløte eller på vafler eller i kaker etc.
Så lenge bærene som fryses ikke er overmodne eller dårlige, så blir det topp kvalitet og smak selv om de har vært i fryseren.
Og bruke frosne bær til pynt er derimot ikke noe, fordi utseendet og konsistensen forandres etter en tur i fryseren.
hadde ikke tid til sånt, jeg skar opp mesteparten og heiv det i frysen. så får jeg se hva som skjer om 3 uker :p
Photobscura
09-07-13, 08:39
Det var noen her (Smgj?!) som anbefalte en gratis mobilapp for å holde orden på syklus! Noen som husker hvilken det var snakk om ?
Det var noen her (Smgj?!) som anbefalte en gratis mobilapp for å holde orden på syklus! Noen som husker hvilken det var snakk om ?
OvuView :)
Photobscura
09-07-13, 08:55
OvuView ;)
Thænk ju!
Og en ting ... Jeg har installert chrome nettleser på mobilien, og skjønner ikke hvordan jeg skal stenge nettleseren når jeg er ferdig (eller en del andre aktive programmer for den saks skyld) når jeg er ferdig uten å bruke oppgavebehandling (eller, task killer som jeg installerte nå). GÅR det? (Jeg har en samsung galaxy).
Thænk ju!
Og en ting ... Jeg har installert chrome nettleser på mobilien, og skjønner ikke hvordan jeg skal stenge nettleseren når jeg er ferdig (eller en del andre aktive programmer for den saks skyld) når jeg er ferdig uten å bruke oppgavebehandling (eller, task killer som jeg installerte nå). GÅR det? (Jeg har en samsung galaxy).
Lukk fanene (ikon øverdt til høyre) og trykk tilbakeknappen på telefonen (den nederst til høyre) til du er ute. Alle programmer lukkes forøvrig ved å trykke tilbakeknappen på telefonen til du er ute, men noen ganger er det så mange trykk som skal til at det er kjappere å ta det i oppgavebehandling.
Jeg har en vane for hver gang jeg legger fra meg telefonen på å holde midtknappen inne (kommer da til oppgavebehandling) og tømme ram. Da lukker du alle programmene i en smell og sparer strøm.
Photobscura
09-07-13, 09:17
Lukk fanene (ikon øverdt til høyre) og trykk tilbakeknappen på telefonen (den nederst til høyre) til du er ute. Alle programmer lukkes forøvrig ved å trykke tilbakeknappen på telefonen til du er ute, men noen ganger er det så mange trykk som skal til at det er kjappere å ta det i oppgavebehandling.
Jeg har en vane for hver gang jeg legger fra meg telefonen på å holde midtknappen inne (kommer da til oppgavebehandling) og tømme ram. Da lukker du alle programmene i en smell og sparer strøm.Aha! Å, det er så mye å huske på!
En ting til. :p HVORFOR spør facebook på mobilen min meg hver gang jeg logger på om jeg skal synkronisere kontakter? Jeg vil jo ikke det, og skjønner ikke hvorfor jeg liksom skal det heller. Går det an å få vekk dette, sånn at jeg slipper å svare på det hver eneste gang jeg logger inn? Ikke at jeg kommer til å bruke facebook på mobilen SÅ mye, men jeg irriterer meg over alle unødvendigheter. :p
Aha! Å, det er så mye å huske på!
En ting til. :p HVORFOR spør facebook på mobilen min meg hver gang jeg logger på om jeg skal synkronisere kontakter? Jeg vil jo ikke det, og skjønner ikke hvorfor jeg liksom skal det heller. Går det an å få vekk dette, sånn at jeg slipper å svare på det hver eneste gang jeg logger inn? Ikke at jeg kommer til å bruke facebook på mobilen SÅ mye, men jeg irriterer meg over alle unødvendigheter. :p
Ja, det må du faktisk gjøre i innstillingene på mobilen under kontoer tror jeg (er lenge siden jeg gjorde det). Der er det en innstilling for synkronisering. Slå av skiten, det er skikkelig irriterende :p Da jeg fikk min første smartphon ble både mail og facebook synkronisert, samt at den vist både sim-kort kontakter og de som lå på telefonen, så kontaktlista hadde typ 3-4 ulike oppføringer per pers. :rolleyes:
Photobscura
09-07-13, 09:55
Ja, det må du faktisk gjøre i innstillingene på mobilen under kontoer tror jeg (er lenge siden jeg gjorde det). Der er det en innstilling for synkronisering. Slå av skiten, det er skikkelig irriterende :p Da jeg fikk min første smartphon ble både mail og facebook synkronisert, samt at den vist både sim-kort kontakter og de som lå på telefonen, så kontaktlista hadde typ 3-4 ulike oppføringer per pers. :rolleyes:
Hmmm ... Prøvde nå, og inne på kontoer under innstilling står det at synkronisering er deaktivert, men den spør samma eff når jeg logger inn. Og jeg ser ingen andre alternativer når jeg leter heller ... Jeg vil jo ikke være pålogget facebook på mobilen hele tiden, liksom. Så rart!
Photobscura
09-07-13, 12:10
Leser og leser i manualen uten å finne noe klart svar. For å sende mms må jeg tydeligvis ha på mobilnett og dataroaming, men jeg foretrekker så langt å slå av wifien når jeg ikke bruker internett på mobilen av batterihensyn. Kan jeg ha på mobilnettet, som jo trekkes fra min regning ved bruk, uten at jeg blir trukket for noe annet som surrer og går? Og er det noen måte å stille inn sånn at det er gratis wifi som brukes automatisk når jeg går på nettet, eller må jeg stille det inn manuelt for hver gang for å ikke risikere å tømme kontantkortet mitt? Om noen skjønner hva jeg mener. :p
Photobscura
09-07-13, 12:24
Glem det. Fant ut av det! Jeg må tydeligvis aktivere mobilnettet (pakkedata) hver gang jeg både skal sende en mms, og tydeligvis også når jeg mottar en. Teit. :cool:
Glem det. Fant ut av det! Jeg må tydeligvis aktivere mobilnettet (pakkedata) hver gang jeg både skal sende en mms, og tydeligvis også når jeg mottar en. Teit. :cool:
Merkelig. Jeg har som regel pakkedata avslått, men jeg kan da både sende og motta mms likevel (Galaxy Note).
Photobscura
09-07-13, 13:00
Merkelig. Jeg har som regel pakkedata avslått, men jeg kan da både sende og motta mms likevel (Galaxy Note).
Mulig det ikke funker på S II?! I hvert fall det som sto på flere foraer jeg leste på da jeg prøvde å finne ut av det. Innmari irriterende!
Mulig det ikke funker på S II?! I hvert fall det som sto på flere foraer jeg leste på da jeg prøvde å finne ut av det. Innmari irriterende!
nei, slik er det med vår. jeg tror det er endra i senere versjoner. er det sånn godt gammeldags kontantkort du har eller har du abonnement med beløpssperre (ellerhvadetnåheter) - for om du har et abonnement an du kjøpe til en tjeneste som gjør at du kan bruke X GB pakkedata for X kroner. jeg har 1GB i mnd (39,- på mitt abonnement) og har alltid pakkedata påslått - kommer aldri noe utenfor for min del.
Photobscura
09-07-13, 13:27
nei, slik er det med vår. jeg tror det er endra i senere versjoner. er det sånn godt gammeldags kontantkort du har eller har du abonnement med beløpssperre (ellerhvadetnåheter) - for om du har et abonnement an du kjøpe til en tjeneste som gjør at du kan bruke X GB pakkedata for X kroner. jeg har 1GB i mnd (39,- på mitt abonnement) og har alltid pakkedata påslått - kommer aldri noe utenfor for min del.Har bare kontantkort, gitt. :)
Har bare kontantkort, gitt. :)
janei daaa...
TrillTrall
09-07-13, 14:07
Det må jeg på min LG 500 også ellers flyr kronene fort ut. Irriterende i grunnen.
Photobscura
09-07-13, 14:22
janei daaa...
Da får jeg bare bruke den ekstra kalorien det koster meg å slå på pakkedata hver gang jeg sender eller mottar mms. :p
HVORFOR spør facebook på mobilen min meg hver gang jeg logger på om jeg skal synkronisere kontakter? Jeg vil jo ikke det, og skjønner ikke hvorfor jeg liksom skal det heller. Går det an å få vekk dette, sånn at jeg slipper å svare på det hver eneste gang jeg logger inn? Ikke at jeg kommer til å bruke facebook på mobilen SÅ mye, men jeg irriterer meg over alle unødvendigheter. :p
På min HTC kunne jeg velge mellom å oppdatere kontaktene jeg hadde på mobilen eller å synkronisere helt. Jeg valgte å oppdatere kontaktene jeg hadde og det den da gjorde var egentlig å laste ned facebookprofilbildene deres. Finfint. :snill:
Da får jeg bare bruke den ekstra kalorien det koster meg å slå på pakkedata hver gang jeg sender eller mottar mms. :p
oi, huff. pass på så du ikke overanstrenger deg :p
Photobscura
09-07-13, 19:11
På min HTC kunne jeg velge mellom å oppdatere kontaktene jeg hadde på mobilen eller å synkronisere helt. Jeg valgte å oppdatere kontaktene jeg hadde og det den da gjorde var egentlig å laste ned facebookprofilbildene deres. Finfint. :snill:
Ja, ok. Men det er jeg ikke særlig interessert i. :)
oi, huff. pass på så du ikke overanstrenger deg :p
Går nok bra. Når jeg tenker meg om så er det så ikke mye mms-ing lenger, heller.
Du skal ikke vurdere å endre til abbonement da, Photo? Mitt (djuice M) er f.eks slik at jeg kan ringe, sende sms og sende mms ubegrenset (eller, inntil 40000 hver av sms/ringeminutter/mms) og så 1000 mb data. Jeg bruker data ganske mye, slår den aldri av, og går nesten aldri over 1000 (kobler selvsagt på wifi hjemme). Dette koster 199,- pr mnd, og regningen er aldri over dette, med mindre jeg har vært i utlandet/ ringt til spesialnumre. Du må da bruke mer penger på kontantkort pr mnd?
hehe, jeg vurderer å bytte til vanlig regning istedenfor fastprispakke med 150 sms/minutter/data... jeg bruker knapt halvparten, og 1/3 regninga mi er sms til utlandet siden det ikke regnes som gratis sms..
Du må da bruke mer penger på kontantkort pr mnd?
Ikke nødvendigvis. Ikke alle som bruker et kontantkort hver mnd - flere jeg kjenner som nesten aldri fyller på sine ;)
Photobscura
09-07-13, 21:11
Du skal ikke vurdere å endre til abbonement da, Photo? Mitt (djuice M) er f.eks slik at jeg kan ringe, sende sms og sende mms ubegrenset (eller, inntil 40000 hver av sms/ringeminutter/mms) og så 1000 mb data. Jeg bruker data ganske mye, slår den aldri av, og går nesten aldri over 1000 (kobler selvsagt på wifi hjemme). Dette koster 199,- pr mnd, og regningen er aldri over dette, med mindre jeg har vært i utlandet/ ringt til spesialnumre. Du må da bruke mer penger på kontantkort pr mnd?Jeg bruker kanskje 150-200 kr i måneden på kontantkort. Ingen storforbruker av mobile tjenester, egentlig. :) Kommer nok ikke til å få abbo med det første.
Alle må jo vurdere sine behov. :) Jeg synes det er godt å kunne ringe og sende sms'er uten å tenke på at det koster penger, og det har ført til at jeg har begynt å ringe mer igjen. :)
Et alternativ til deg Sanney er å bruke Viber til gratis sms/mms/ ringing når man er på wifi. Jeg bruker Viber når jeg kommuniserer med en venn fra Island, som også bruker Viber. Dermed ringer/sms'er/ mms'er vi hverandre gratis via denne app'en dersom vi er på wifi, og bruker av datapakken ellers. Og selvsagt kan Viber brukes på samme måte mellom norske smartmobiler også, forutsetter bare at begge har lastet ned gratisappen deres.
Alle må jo vurdere sine behov. :) Jeg synes det er godt å kunne ringe og sende sms'er uten å tenke på at det koster penger, og det har ført til at jeg har begynt å ringe mer igjen. :)
Et alternativ til deg Sanney er å bruke Viber til gratis sms/mms/ ringing når man er på wifi. Jeg bruker Viber når jeg kommuniserer med en venn fra Island, som også bruker Viber. Dermed ringer/sms'er/ mms'er vi hverandre gratis via denne app'en dersom vi er på wifi, og bruker av datapakken ellers. Og selvsagt kan Viber brukes på samme måte mellom norske smartmobiler også, forutsetter bare at begge har lastet ned gratisappen deres.
Skype er også kjekt. :ja:
Og bilder sender man gratis via snapchat. Man får se bildet i maks 10 sek, men er man kjapp på labben "fotograferer" man bildet.
Noen her som har erfaringer med tursekker? Jeg har tenkt til å kjøpe meg en tursekk til dagsturer/én overnatting i første omgang, antagelig på 40-45 liter tror jeg. Jeg var og titta på noen i dag, men jeg prøvde ingen. Jeg er så redd for at hoftebeltet skal være for kort! Jeg har jo ekstra polstring rundt magen liksom. Er det noen som veit hvor lange disse pleier å være? Varierer det veldig fra merke til merke? Varierer det mellom herre- og damevarianter?
TrillTrall
09-07-13, 22:01
Jeg bruker kanskje 150-200 kr i måneden på kontantkort. Ingen storforbruker av mobile tjenester, egentlig. :) Kommer nok ikke til å få abbo med det første.
Jeg har abo, Chess Premium, ingen etableringsavgift og ingen månedsavgift. :) Siste faktura var på 158,- for en mnd. Med mindre jeg tar buss og bruker mobilbillett eller noe sånt ligger regningen på 100-160,- i mnd. Jeg er heller ingen storforbruker. :)
Skype er også kjekt. :ja:
Og bilder sender man gratis via snapchat. Man får se bildet i maks 10 sek, men er man kjapp på labben "fotograferer" man bildet.
Skype glemte jeg ja, men etter jeg begynte å bruke Viber foretrekker jeg det. Samme med snapchat, det synes jeg er overflødig. Og helt gratis er det kun via wifi, så prismessig koster skype/viber og snapchat det samme.
Noen her som har erfaringer med tursekker? Jeg har tenkt til å kjøpe meg en tursekk til dagsturer/én overnatting i første omgang, antagelig på 40-45 liter tror jeg. Jeg var og titta på noen i dag, men jeg prøvde ingen. Jeg er så redd for at hoftebeltet skal være for kort! Jeg har jo ekstra polstring rundt magen liksom. Er det noen som veit hvor lange disse pleier å være? Varierer det veldig fra merke til merke? Varierer det mellom herre- og damevarianter?
Det aller viktigste med en tursekk er at den sitter godt på ryggen din, og eneste måten å finne ut det, er å prøve den med noe oppi slik at du får litt tyngde i den. Vi har forskjellige kropper, så en sekk som er god for en, kan være ubehagelig for en annen. Jeg liker også at en sekk har litt lommer til å ha forskjellige småting i, men det er helt klart underordnet god passform.
Hoftebeltet har faktisk vært ganske langt på de tursekkene jeg har vært borti. Noen få sekker jeg har vært borti har hatt kort hoftebelte, men det har ikke vært ordentlig tursekker. Uansett så er det jo bare å sjekke når du må prøve sekken likevel.
Lykke til med jakten!
vært litt disckusjon ang viber på jobben, uten at jeg fikk med meg konklusjonen. ingenting er gratis uten en bakside lissom. og eksens telefon er en eldre blackberry, vet ikke om han kan installere ting og tang engang :p
men jeg kommer nok uansett til å bytte til "pay as you go" istedenfor pakke.. er jo wifi både hjemme og på jobben så veldig lite jeg bruker data.. jeg ringer kanskje en time eller to i måneden, og innenlands sms'er er det også lite av.. skype kjører jeg jo på pc'en.
Kan jeg lovlig innføre epsomsalt/magnesiumsulfa (http://www.iherb.com/Aaron-Industries-Epsom-Salt-1-lb-453-g/50736)t til Norge fra USA?
Kan jeg lovlig innføre epsomsalt/magnesiumsulfa (http://www.iherb.com/Aaron-Industries-Epsom-Salt-1-lb-453-g/50736)t til Norge fra USA?
Vet ikke, men jeg endte opp med å kjøpe herrfra:
http://www.bryggselv.no/products/magnesiumsulfat-1-kg
Dette er jo spisekvalitet... :D og den beste prisen jeg har funnet.
TrillTrall
10-07-13, 12:10
Hoftebeltet har faktisk vært ganske langt på de tursekkene jeg har vært borti. Noen få sekker jeg har vært borti har hatt kort hoftebelte, men det har ikke vært ordentlig tursekker. Uansett så er det jo bare å sjekke når du må prøve sekken likevel.
Lykke til med jakten!
Jeg har av og til problemer med at brystreima blir knapp. Jeg er ikke sååå stor rundt brystkassa altså (bruker 75 Ei bh) og reima går jo ikke utenpå puppene akkurat så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage mer å gå på på brystreima på mange sekker. Med ullgenser og regnjakke blir det fort trangt over brystet og når sekken veier litt er det et must med en god brystreim!
Vet ikke, men jeg endte opp med å kjøpe herrfra:
http://www.bryggselv.no/products/magnesiumsulfat-1-kg
Dette er jo spisekvalitet... :D og den beste prisen jeg har funnet.
hehe! :D hva er fraktprisen?
Er det noen som har opplevd at Baileys får en sterkere smak av alkohol etter at den har blitt åpnet?
Det aller viktigste med en tursekk er at den sitter godt på ryggen din, og eneste måten å finne ut det, er å prøve den med noe oppi slik at du får litt tyngde i den. Vi har forskjellige kropper, så en sekk som er god for en, kan være ubehagelig for en annen. Jeg liker også at en sekk har litt lommer til å ha forskjellige småting i, men det er helt klart underordnet god passform.
Lykke til med jakten!
Jeg vet at det er viktig at den sitter bra på kroppen, ja, har lest en del om akkurat det på nett. Men terskelen for at jeg skal faktisk gå og prøve sekker er store, ettersom jeg er redd for at hoftebeltet skal være for knapt. Derfor spurte jeg om det. Men takk for info, det er greit å høre at de ofte er ganske lange. :)
Jeg har av og til problemer med at brystreima blir knapp. Jeg er ikke sååå stor rundt brystkassa altså (bruker 75 Ei bh) og reima går jo ikke utenpå puppene akkurat så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage mer å gå på på brystreima på mange sekker. Med ullgenser og regnjakke blir det fort trangt over brystet og når sekken veier litt er det et must med en god brystreim! Jeg har små pupper, så antar jeg ikke vil få noe særlig problem med det. Men jeg skal jammen være obs på at jeg må ha litt ekstra plass til genser og jakker under, ja, takk for påminnelsen. :)
---
Noen som har en sekk liggende de hadde giddi å måle hoftebeltets lengde på? :)
Photobscura
10-07-13, 15:38
Noen som har en sekk liggende de hadde giddi å måle hoftebeltets lengde på? :)Nå er tursekken min riktignok en 75-liters, men den er helt standard fra Bergans. Hoftebeltet måler 150 cm, så den er ganske raus. :)
Takk for info, Photobscura! 150 cm er mer enn nok for meg, jeg får satse på at jeg finner noe tilsvarende. Jeg har lest at jo større sekken er, jo lengre er hoftebeltet, men jeg veit ikke om det gjelder selve lengden på sekken eller antall liter. Kanskje begge deler. Uansett, tusen hjertlig! :)
Er det noen som har opplevd at Baileys får en sterkere smak av alkohol etter at den har blitt åpnet? Jeg har drukket en del Baileys oppgjennom, men kan ikke si at jeg har merka at den lukter mer alkohol etter å ha stått åpen en stund framfor når den er nyåpna. Har den stått veldig lenge åpen, eller? For det er jo fløte (eller tilsvarende?) i Baileys, det kan jo gå dårlig. Men skulle allikevel ikke tro at det ville gi sterke alkohollukt... Haha, jeg var visst ikke mye til hjelp, jeg. :p
Photobscura
10-07-13, 15:44
Takk for info, Photobscura! 150 cm er mer enn nok for meg, jeg får satse på at jeg finner noe tilsvarende. Jeg har lest at jo større sekken er, jo lengre er hoftebeltet, men jeg veit ikke om det gjelder selve lengden på sekken eller antall liter. Kanskje begge deler. Uansett, tusen hjertlig! :)
Bare hyggelig! Om du kikker litt på produsentenes nettside (om du ikke alt har, da) så er det jo også mulig at det står noe om lengden på beltene der. Jeg kan i alle fall si at jeg er meeeget fornøyd med min fra Bergans, og jeg er ikke betalt for å si det en gang! :p
Jeg har drukket en del Baileys oppgjennom, men kan ikke si at jeg har merka at den lukter mer alkohol etter å ha stått åpen en stund framfor når den er nyåpna. Har den stått veldig lenge åpen, eller? For det er jo fløte (eller tilsvarende?) i Baileys, det kan jo gå dårlig. Men skulle allikevel ikke tro at det ville gi sterke alkohollukt... Haha, jeg var visst ikke mye til hjelp, jeg. :p
Tja, vi kjøpte en 70 cl flaske på lørdag i anledning eksamensresultater, og da smakte den liksom helt vanlig Baileys. Etter å ha stått i kjøleskapet til dagen derpå, derimot, var alkoholsmaken blitt mye sterkere... venninna mi la også merke til det, og smaken vedvarte resten av flasken, så jeg lurte bare på om det var normalt eller ikke. :p
Tja, vi kjøpte en 70 cl flaske på lørdag i anledning eksamensresultater, og da smakte den liksom helt vanlig Baileys. Etter å ha stått i kjøleskapet til dagen derpå, derimot, var alkoholsmaken blitt mye sterkere... venninna mi la også merke til det, og smaken vedvarte resten av flasken, så jeg lurte bare på om det var normalt eller ikke. :p
Kanskje noen hadde vært og sprita den opp:p
vært litt disckusjon ang viber på jobben, uten at jeg fikk med meg konklusjonen. ingenting er gratis uten en bakside lissom. og eksens telefon er en eldre blackberry, vet ikke om han kan installere ting og tang engang :p
men jeg kommer nok uansett til å bytte til "pay as you go" istedenfor pakke.. er jo wifi både hjemme og på jobben så veldig lite jeg bruker data.. jeg ringer kanskje en time eller to i måneden, og innenlands sms'er er det også lite av.. skype kjører jeg jo på pc'en.
Nja, Viber er gratis på wifi, og så går det via 3G ellers. Så da betaler man enten for antall mb, eller så går det av datapakken. Og ja, man kan ha Viber på Blackburry også.
Vi kan ikke ha trådløst nett på jobb, så på jobben bruker jeg 3G når jeg bruker mobilen til surfing. Nå sender jeg en del meldinger og bilder med Islendingen "min", så for meg så er det absolutt lønnsomt med Viber vs "pay as you go". Som jeg sa over, man må jo velge hva som passer for seg. :)
Photobscura
10-07-13, 16:02
Erfaringsmessig bør man vende godt om på flasker med melkebasert likør før bruk, ettersom det virker som alkoholen har en tendens til å synke til bunnen til fordel for melkefettet. ;)
Men husk at du burde måle ryggen din så du får en sekk som ikke er for stor, be gjerne om hjelp fra de i butikken til å finne en med passe lengde på til deg. Mål fra "kulen" bak i nakken (midt mellom skuldrene) og ned.
Kanskje noen hadde vært og sprita den opp:p
Der sier du noe! :lol:
Erfaringsmessig bør man vende godt om på flasker med melkebasert likør før bruk, ettersom det virker som alkoholen har en tendens til å synke til bunnen til fordel for melkefettet. ;)
Det kan hende, Photo: jeg ristet litt på den etter at vi først la merke til den sterke smaken, men det hjalp ikke så mye. Skal huske å vende skikkelig om på den neste gang! :)
hehe! :D hva er fraktprisen?
Husker ikke. Står vel på nettsiden. Jeg bestilte 4 kg mener jeg...
Husker ikke. Står vel på nettsiden. Jeg bestilte 4 kg mener jeg...
Hm, jeg synes liksom en kilo er i overkant mye.. Jeg skal bruke det i fotbad :o
Hm, jeg synes liksom en kilo er i overkant mye.. Jeg skal bruke det i fotbad :o
Ah... jeg bruker det i badekaret, jeg. Det er anbefalt 200g pr bad (jeg bruker vel ca 150) så det varer ikke så lenge hos meg.
Jeg har av og til problemer med at brystreima blir knapp. Jeg er ikke sååå stor rundt brystkassa altså (bruker 75 Ei bh) og reima går jo ikke utenpå puppene akkurat så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage mer å gå på på brystreima på mange sekker. Med ullgenser og regnjakke blir det fort trangt over brystet og når sekken veier litt er det et must med en god brystreim!
Ja, brystreima er ofte et problem, mest fordi den ofte sitter på feil sted for oss kvinner. Noen merker har spesielle kvinneutgaver som da av og til har flyttet brystreima lengre opp slik at puppene ikke er i veien.
Bare hyggelig! Om du kikker litt på produsentenes nettside (om du ikke alt har, da) så er det jo også mulig at det står noe om lengden på beltene der. Jeg kan i alle fall si at jeg er meeeget fornøyd med min fra Bergans, og jeg er ikke betalt for å si det en gang! :p Jeg har titta på et par produsenters nettsider, men det har ikke stått noe info om lengde der. Jeg føler meg uansett rimelig trygg på at jeg skal klare å finne noe, nå er jeg relativt beroliget hva hoftebelte angår egentlig. Igjen, takk. :)
Men husk at du burde måle ryggen din så du får en sekk som ikke er for stor, be gjerne om hjelp fra de i butikken til å finne en med passe lengde på til deg. Mål fra "kulen" bak i nakken (midt mellom skuldrene) og ned. Jepp, jeg skal be om hjelp når jeg skal titte på sekker. Jeg er vanligvis ikke så glad i det, jeg liker å ordne meg selv, så det blir sikkert en del googling på forhånd så jeg veit sånn cirka hva jeg vil ha slik at jeg slipper unna med et minimum av hjelp, hehe. Men takk for tips, jeg skal få målt ryggen en av dagene snart. Vanligvis tar de ulike størrelsene utgangspunkt i høyden til mennesket som skal bære sekken, men ryggen kan jo såklart være lengre eller kortere enn gjennomsnitt, så det er sikkert smart med ryggmåling. :)
TrillTrall
10-07-13, 20:20
Ja, brystreima er ofte et problem, mest fordi den ofte sitter på feil sted for oss kvinner. Noen merker har spesielle kvinneutgaver som da av og til har flyttet brystreima lengre opp slik at puppene ikke er i veien.
Men den kan jo ikke særlig lenger enn opp enn øverst på puppene, da kommer den jo opp i halsgropa og det er jo ikke behagelig heller.
Photobscura
10-07-13, 21:37
Hvordan i alle dager kan det ha seg at foto- og videoredigeringsprogrammene har forsvunnet fra mobilen min (Samsung galaxy S2) etter at jeg oppgraderte den? Eller har de bare gjemt seg innmari godt?
Jeg har fått endel små (dags)tursekker i diverse give away anledninger, og jeg har ikke noe problem med reimene på dem. og jeg har stort sett alle mine 50+ kg over hoftehøyde.... :o
Jeg har fått endel små (dags)tursekker i diverse give away anledninger, og jeg har ikke noe problem med reimene på dem. og jeg har stort sett alle mine 50+ kg over hoftehøyde.... :o
Godt å høre, om beltet altså. Føler meg trygg på at det skal gå greit å finne en passende sekk nå. :)
Charliiie: ja, jeg er ikke sikker altså. Jeg vet bare at mine bekjente som er veldig friluftsmennesker har brukt å måle rygg mtp ryggsekkjøp!
Hvordan i alle dager kan det ha seg at foto- og videoredigeringsprogrammene har forsvunnet fra mobilen min (Samsung galaxy S2) etter at jeg oppgraderte den? Eller har de bare gjemt seg innmari godt?
Det er det mest irriterende med å oppgradere mobilen. Alle installerte app'er må installeres på nytt...
Si forresten i fra om du vil ha fremgangsmåte for å fjerne hun der talestyringsdamen om du er så uheldig å dobbelt-trykke på home-knappen.
Det er det mest irriterende med å oppgradere mobilen. Alle installerte app'er må installeres på nytt...
Si forresten i fra om du vil ha fremgangsmåte for å fjerne hun der talestyringsdamen om du er så uheldig å dobbelt-trykke på home-knappen.
Og jeg synes hun er så kjekk! Jeg trykker og sier call ... og så ringer hun rette vedkommede. :p
Photobscura
11-07-13, 10:19
Har ikke opplevd noen talestyringsdame. :p Men jeg vet med sikkerhet at jeg IKKE vil ha noen talestyring, så ja takk! Sånn i tilfelle!
Men jeg finner jo ikke noe tilsvarende de funksjonene som jeg hadde på mobilen før oppdatering. Bare dårlige ubrukelige programmer som har masse reklame nederst. :o Buuu.
Og så prøver jeg å finne ut om det går an å endre visning av sms. Det kommer jo ikke opp noe vindu som fører meg direkte til meldinga, men bare en boble på skjermlåsen, og så når jeg låser den opp så er det et symbol på meldingsikonet. Mulig det ikke går, men det hadde også vært kjekt. :o
Ehhh nei du trenger faktisk ikke det om du har backup. Jeg skifta nylig fra S2 til S4 og så godt som alle appene med innstillinger ble lastet inn på ny tlf for jeg hadde backup. Har aldri hatt problemet ved oppdateringer heller, men det forderer at du tar backup/sync til f.eks en google konto, pc o.l. enkelte ting kan dessverre forsvinne som f.eks score på Angry Birds. Ikke største krisen, men j*vli irriterende for en AB freak :D
Photobscura
11-07-13, 10:22
Ehhh nei du trenger faktisk ikke det om du har backup. Jeg skifta nylig fra S2 til S4 og så godt som alle appene med innstillinger ble lastet inn på ny tlf for jeg hadde backup. Har aldri hatt problemet ved oppdateringer heller, men det forderer at du tar backup/sync til f.eks en google konto, pc o.l. enkelte ting kan dessverre forsvinne som f.eks score på Angry Birds. Ikke største krisen, men j*vli irriterende for en AB freak :D
Ja, hadde jeg visst dette, så ... :o
Har ikke opplevd noen talestyringsdame. :p Men jeg vet med sikkerhet at jeg IKKE vil ha noen talestyring, så ja takk! Sånn i tilfelle!
Men jeg finner jo ikke noe tilsvarende de funksjonene som jeg hadde på mobilen før oppdatering. Bare dårlige ubrukelige programmer som har masse reklame nederst. :o Buuu.
Og så prøver jeg å finne ut om det går an å endre visning av sms. Det kommer jo ikke opp noe vindu som fører meg direkte til meldinga, men bare en boble på skjermlåsen, og så når jeg låser den opp så er det et symbol på meldingsikonet. Mulig det ikke går, men det hadde også vært kjekt. :o
Tror ikke S2 har den funksjonen, kan ikke huske at min hadde det iallfall
Photobscura
11-07-13, 10:26
Det er jo sånne typiske ting som irriterer vettet av meg inntil jeg venner meg til det. Jeg er et gedigent vanedyr, men det går nok over. :p
Kom forresten på at jeg sikkert kan laste ned adblock på mobilen også, så slipper jeg å få de ramsalte advarslene om at NOEN HELT SIKKERT HAR HACKA MOBILEN MIN som stadig dukker opp nederst på skjermen når jeg kjører et eller annet gratisspill. :p
Ja, hadde jeg visst dette, så ... :o
Jeg fikk faktisk spm om jeg hadde en google konto ved første gangs oppstart av tlf. La inn den og etter det har backup gått av seg selv, hender også at jeg er inne og kjører manuell backup når jeg har installert masse greier og tatt bilder for å være på den sikre siden. Har også koblet tlf mot pc og lagret over bilder manuelt, samt brukt Kies for å synkronisere, lagre ta back up osv osv.
Jeg fikk en øl over min første S2, klarte å tørke den nok til å få liv, men skjermen virka ikke. Men jeg klarte å koble den til Kies og få tatt en backup, så da den nye S2 kom fikk jeg lasta over backup med alle bilder selv om mestparten ble lasta ned fra googlekonto ved oppstart. Var lite jeg mista heldigvis og ingenting av viktighet. Er likle viktig med backup av mobil som pc, men mange tenker ikke over det før det er for sent.
Hadde ikke s2 rullegardin? Jeg har s4 og da kommer jeg rett til meldinga via rullegardina. Og trykker man litt lenge på homeknappen kommer alle aktive program frem og da er det bare å velge det man vil ha.
Det er jo sånne typiske ting som irriterer vettet av meg inntil jeg venner meg til det. Jeg er et gedigent vanedyr, men det går nok over. :p
Kom forresten på at jeg sikkert kan laste ned adblock på mobilen også, så slipper jeg å få de ramsalte advarslene om at NOEN HELT SIKKERT HAR HACKA MOBILEN MIN som stadig dukker opp nederst på skjermen når jeg kjører et eller annet gratisspill. :p
Dersom du kjører gratisspill kan du slå av WiFi før du starter spillet (dersom du ikke må ha den på der og da) og reklamen forsvinner, tror nemlig ikke at adblock tar all skiten.
Hadde ikke s2 rullegardin? Jeg har s4 og da kommer jeg rett til meldinga via rullegardina. Og trykker man litt lenge på homeknappen kommer alle aktive program frem og da er det bare å velge det man vil ha.
Jo selvfølgelig har den det, tenkte jeg ikke på en gang. Er en stund siden sist jeg var borti S2 og det har skjedd en god del endringer på S4. Men jeg tror kanskje at Photo mener en forhåndsvisning på startlåsskjermen, og det er det jo på S4. Og egentlig er det jo same, same om man klikker seg inn via meldingsikon eller rullegardin.
Photobscura
11-07-13, 11:00
Jeg fikk faktisk spm om jeg hadde en google konto ved første gangs oppstart av tlf. La inn den og etter det har backup gått av seg selv, hender også at jeg er inne og kjører manuell backup når jeg har installert masse greier og tatt bilder for å være på den sikre siden. Har også koblet tlf mot pc og lagret over bilder manuelt, samt brukt Kies for å synkronisere, lagre ta back up osv osv.
Jeg fikk en øl over min første S2, klarte å tørke den nok til å få liv, men skjermen virka ikke. Men jeg klarte å koble den til Kies og få tatt en backup, så da den nye S2 kom fikk jeg lasta over backup med alle bilder selv om mestparten ble lasta ned fra googlekonto ved oppstart. Var lite jeg mista heldigvis og ingenting av viktighet. Er likle viktig med backup av mobil som pc, men mange tenker ikke over det før det er for sent.Hmm. Jeg logga inn med gmailen min på epostsystemet da jeg begynte å pelle på telefonen før jeg kobla den til en pc og en forespørsel om oppgradering kom ... Får se om jeg finner ut hvordan eventuelt hente tilbake akkurat de to programmene.
Dersom du kjører gratisspill kan du slå av WiFi før du starter spillet (dersom du ikke må ha den på der og da) og reklamen forsvinner, tror nemlig ikke at adblock tar all skiten.
Ah, selvfølgelig! Det visste jeg jo egentlig. :p Tror jeg bare hadde det i bakhodet fra da jeg drev og lasta ned den ene foto/video-redigeringsappen etter den andre. :o Ellers har jeg wifien alltid slått av når nettet ikke er i bruk. :)
Jo selvfølgelig har den det, tenkte jeg ikke på en gang. Er en stund siden sist jeg var borti S2 og det har skjedd en god del endringer på S4. Men jeg tror kanskje at Photo mener en forhåndsvisning på startlåsskjermen, og det er det jo på S4. Og egentlig er det jo same, same om man klikker seg inn via meldingsikon eller rullegardin.
Ja, jeg mener sånn helt klassisk som det har vært på mine gamle mobiler. Når man får en melding kommer det opp en skjerm om at man har fått melding, med navnet til den som har sendt meldinga, og ev. kontaktbilde, og når man trykker på den kommer man rett inn på meldinga. Ikke på den siste brukte skjermen i sms-programmet som nå. Om det ikke går, så går det ikke. Overlever vel det også. :p Jeg er kanskje bare i overkant opptatt av brukervennlighet, og tror ikke jeg kommer til å være den som bruker mobilen min som om den skulle være en datamaskin. Det er mer det at det er veldig kjekt å kunne ha tilgang på nett dersom man plutselig trenger det. Ellers er det nok mest til normalt bruk, samt litt spilling og fotografering når man f.eks. kjeder seg på en holdeplass/buss e.l.
Det samme med at det jo ikke er standard på å ha en "avslutt/quit"-knapp! Hva er greia med det? Kommer jo sikkert til å venne meg til å måtte gå inn på oppgavebehandling for å lukke dem, men likevel. Ble helt lykkelig i sjela mi da jeg lasta ned winamp, og den faktisk hadde en lettilgjengelig funksjon som heter "quit". :D Chrome-nettleseren har i det minste mulighet for å lukke faner, men ikke selve nettleseren. Sukk.
Android fungerer litt annerledes. De fleste programmene avsluttes når du ikke ser på dem, og resten finner du i Active (langt trykk på home, og velg kakediagrammet). Langt trykk på home gir deg også de sist brukte applikasjonene.
Opera har exit-knapp, også i android. ;)
Photobscura
11-07-13, 11:34
Android fungerer litt annerledes. De fleste programmene avsluttes når du ikke ser på dem, og resten finner du i Active (langt trykk på home, og velg kakediagrammet). Langt trykk på home gir deg også de sist brukte applikasjonene.
Opera har exit-knapp, også i android. ;)
Ja, som sagt. Bruker oppgavebehandling. Ev. advanced task killer. :) Overraskende mange programmer som surrer og går, selv om jeg ikke bruker dem.
Vurderer liksom opera, nettopp av denne grunn. Chrome var litt av gammel vane.
Men den kan jo ikke særlig lenger enn opp enn øverst på puppene, da kommer den jo opp i halsgropa og det er jo ikke behagelig heller.
Tja, det er vel litt forskjeller på oss anatomisk sett på det området også. Jeg har et område der den fint kan være, men jeg må også innrømme at det er oftere jeg ikke bruker den.
Ja, jeg mener sånn helt klassisk som det har vært på mine gamle mobiler. Når man får en melding kommer det opp en skjerm om at man har fått melding, med navnet til den som har sendt meldinga, og ev. kontaktbilde, og når man trykker på den kommer man rett inn på meldinga. Ikke på den siste brukte skjermen i sms-programmet som nå.
Den raskeste måten jeg har funnet er å bruke rullegardina. Man ser at man har fått en melding, trekker ned rullegardina og trykker på meldinga. Da kommer man direkte til den meldinga. I hvert fall på min Note.
TrillTrall
11-07-13, 11:58
Tja, det er vel litt forskjeller på oss anatomisk sett på det området også. Jeg har et område der den fint kan være, men jeg må også innrømme at det er oftere jeg ikke bruker den.
Om det er litt vekt på sekken MÅ jeg bruke brystreima, ellers sklir skulderreimene utover på grunn av vekten på sekken og det er ikke behagelig synes jeg.
Photobscura
11-07-13, 12:01
Den raskeste måten jeg har funnet er å bruke rullegardina. Man ser at man har fått en melding, trekker ned rullegardina og trykker på meldinga. Da kommer man direkte til den meldinga. I hvert fall på min Note.
Ok, takker! Skal teste det neste gang jeg får en tekstmelding. :)
Lurer på om jeg klarer å navigere min S2 jeg, når jeg får den tilbake fra service. Den har kjørt gingerbread helt fra jeg kjøpte den, og servicesenteret har oppgradert den til siste fw for S2... Ei på jobben kjøpte sin litt senere med ice cream sandwich, og jeg sliter med å finne fram på hennes mobil når hun trenger hjelp.. blir jeg irritert nok må jeg vel nedgradere... enkelte ting er faktisk bedre på gingerbread.
TrillTrall
11-07-13, 12:10
Sånn er det på min LG 500 også. :)
Photobscura
11-07-13, 12:14
Ummm ... Hva er gingerbread og ice cream sandwich ...? :o
android versjoner. de gis tullete navn. gingerbread er 2.3, nyeste er jellybean som er 4.etellerannet
Photobscura
11-07-13, 12:53
android versjoner. de gis tullete navn. gingerbread er 2.3, nyeste er jellybean som er 4.etellerannet
Aha. Jeg ser jeg har Android 4.1.2.
Som noen sa under, dra ned rullegardina oppe, så kommer du rett til meldingen. Jeg bruker ikke det ferdiginnstallerte programmet, men har innstallert Go SMS. I den appen har jeg innstallert en pop'up slik at sms'ene kommer opp i en boble på skjermen. Enten kan jeg svare i boblen, eller trykke meg videre og åpne sms'en i Go SMS.
Får å avinstallere talekommando-dama måtte jeg gjøre følgende:
- Installere GO laucher
- Sette den til default home-program
- Så slette Talekommandeo (og evt. andre forhåndsinnstallerte program som man ellers ikke får slettet)
- Avinstallere Go launcher (siden jeg ikke liker den, men foretrekker den som hører med mobilen.)
Merkelig, jeg har siden dag en synket fast mot googlekontoen min, og hver gang jeg har oppdatert s2'en så tilbakestilles alle mine innstillinger av skjermsparere, widgeter, startskjerm, apper osv. Trenerer den siste oppdateringen som mobilen min nå vil ha fordi det alltid blir så mye styr med å få mobilen slik jeg vil etter oppdatering.
Øh, noen som vet hvilket sykehus jeg skal til når jeg er henvist til "Endokrinologisk poliklinikk, Seksjon for spesialisert endokrinologi" i Oslo? Det står ingenting på arket med timeavtale, bare "Oslo universitetssykehus", som refererer til hele sulamitten (Aker. Rikshospitalet og Ullevål), såvidt jeg har skjønt. :o Litt vanvittig at de ikke har oppgitt dette noe sted, igrunn - jeg som tilfeldig pasient har da ingen anelse om hvor det er logisk at dette befinner seg, heh!
Øh, noen som vet hvilket sykehus jeg skal til når jeg er henvist til "Endokrinologisk poliklinikk, Seksjon for spesialisert endokrinologi" i Oslo? Det står ingenting på arket med timeavtale, bare "Oslo universitetssykehus", som refererer til hele sulamitten (Aker. Rikshospitalet og Ullevål), såvidt jeg har skjønt. :o Litt vanvittig at de ikke har oppgitt dette noe sted, igrunn - jeg som tilfeldig pasient har da ingen anelse om hvor det er logisk at dette befinner seg, heh!
Ikke lett å bli klok på det der. På websidene deres står det at Spesialisert endokrinologi er på Rikshospitalet, men det står også at Endokrinologisk poliklinikk er på Aker (Bygg 98). Jeg vil gjette på Aker ettersom det er poliklinikken du skal til, men det er mulig du bør ringe og høre for sikkerhets skyld.
http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/endokrinologisk/Sider/enhet.aspx
Veldig rart at de ikke oppgir noen adresse du skal møte opp på.
Photobscura
11-07-13, 17:34
Som noen sa under, dra ned rullegardina oppe, så kommer du rett til meldingen. Jeg bruker ikke det ferdiginnstallerte programmet, men har innstallert Go SMS. I den appen har jeg innstallert en pop'up slik at sms'ene kommer opp i en boble på skjermen. Enten kan jeg svare i boblen, eller trykke meg videre og åpne sms'en i Go SMS.
Får å avinstallere talekommando-dama måtte jeg gjøre følgende:
- Installere GO laucher
- Sette den til default home-program
- Så slette Talekommandeo (og evt. andre forhåndsinnstallerte program som man ellers ikke får slettet)
- Avinstallere Go launcher (siden jeg ikke liker den, men foretrekker den som hører med mobilen.)
Merkelig, jeg har siden dag en synket fast mot googlekontoen min, og hver gang jeg har oppdatert s2'en så tilbakestilles alle mine innstillinger av skjermsparere, widgeter, startskjerm, apper osv. Trenerer den siste oppdateringen som mobilen min nå vil ha fordi det alltid blir så mye styr med å få mobilen slik jeg vil etter oppdatering.
Takk! Skal teste! :)
Photobscura
11-07-13, 17:35
Står det noe kontaktnummer? Om du søker det opp på gule sider, får du sikkert opp hvilket sykehus nummeret tilhører. :)
Photobscura
11-07-13, 19:33
Og mobilspørsmålene tar aldri slutt. :p Har lest i manualen, altså. Men finner ikke noe svar
Da jeg var i sentrum i dag prøvde jeg å koble meg på flere åpne nettverk, men selv om signalstyrken var oppført som bra, så lasta ingen nettsider. Er det en eller annen innstilling som gjør at telefonen nekter å bruke usikra nettverk? Det ene var jo til en kafé, f.eks.
Jeg bruker Windows Live mail.
Nå er jeg lut lei av at den sender mailer opp igjen til meg ! Jeg får mailvarsel fra flere forum og fra facebook, og det kan bli veldig mange i løpet av en dag ofte om samme tema. Så jeg sletter og sletter, og leser og går videre på noen. Nå de siste par dagene så har jeg fått to utgaver av hver mail.
Og i går da jeg logget på og skulle laste inn mail, så lastet den inn nesten 400 :eek: mailer som hadde dato lang tid tilbake, som var slettet for lenge siden ! Dette har hendt et par ganger før for lenge siden
Fikk jo en helsikes jobb med å sortere og slette alt dette.
Er det noen som vet hvorfor den sender flere kopier av samme mail (står ikke kopi foran, men mailen er lik, Dvs den linker til samme innlegg i en tråd).
Og hvorfor den av og til bare pøser på med gamle mailer som jeg fikk for flere uker siden som for lengst er slettet ?
Og mobilspørsmålene tar aldri slutt. :p Har lest i manualen, altså. Men finner ikke noe svar
Da jeg var i sentrum i dag prøvde jeg å koble meg på flere åpne nettverk, men selv om signalstyrken var oppført som bra, så lasta ingen nettsider. Er det en eller annen innstilling som gjør at telefonen nekter å bruke usikra nettverk? Det ene var jo til en kafé, f.eks.
kan hende det var for dårlig signalstyrke, eller at du rett og slett ikke fikk ip-adresse av andre grunner. eventuelt at du faktisk trenger en log-in selv om det er åpent (typisk for åpne nettverk på hotell f.eks).
Nesten ingen åpne nettverk er reelt åpne lenger, man trenger en kode for å komme inn på nettsider som vanskeklut sier. Har nok ingenting med telefonen å gjøre.
Hvorfor har jeg så mye leddsmerter for tida? :confused: har ikke hatt sånne på sikkert ti år, men de siste dagene har jeg til og med hylt rett ut et par ganger på jobb fordi det hugget til i enten håndledd eller ankler! :flau:
Photobscura
12-07-13, 00:20
Hva mener dere med reellt åpne? Når det står at passord ikke er nødvendig, så er det da ikke mulig å skrive inn passord, eller? Jeg vet jo f.eks. at Kafé Sør sitt er åpent, og jeg sto to meter unna uteserveringa ... Hmmm ...
Hva mener dere med reellt åpne? Når det står at passord ikke er nødvendig, så er det da ikke mulig å skrive inn passord, eller? Jeg vet jo f.eks. at Kafé Sør sitt er åpent, og jeg sto to meter unna uteserveringa ... Hmmm ...
Noen nettverk er åpne i den forstand at de ikke har en sikkerhetsnøkkel, for eksempel på flyplasser, men når man åpner nettleseren blir man som regel sendt til en side der man må betale for å kunne bruke nettet. :smile:
Ring og spør.
Når jeg har fått time, så står det alltid et telefonnummer jeg ka ringe om f.eks. ikke timen passer eller om det er noe jeg lurer på. Ellers kan kanskje navnet på legen gi deg litt hjelp hvor du skal.
Noen nettverk er åpne i den forstand at de ikke har en sikkerhetsnøkkel, for eksempel på flyplasser, men når man åpner nettleseren blir man som regel sendt til en side der man må betale for å kunne bruke nettet. :smile:
Det Julie sa :ja:
Men man trenger ikke alltid betale. Ofte står innloggingsinfoen på kvitteringa man får når man kjøper noe (evt sjekker inn om det er på hotell). Sikkert for å hindre at folk bruker plassene som "kontor" og sitter der hele dagen uten å kjøpe noe.
TrillTrall
12-07-13, 07:28
Hvorfor har jeg så mye leddsmerter for tida? :confused: har ikke hatt sånne på sikkert ti år, men de siste dagene har jeg til og med hylt rett ut et par ganger på jobb fordi det hugget til i enten håndledd eller ankler! :flau:
Jeg _tror_ grunnen til at det blir sånn hos meg av og til er at jeg slurver med omega3-inntaket. Men når jeg er flink og tar 4 kapsler (anbefalt dagsdose er 2...) om dagen så er ankler og håndledd stort sett fine. :) Om jeg spiser mye makrell i tomat i perioder kan jeg ta færre kapsler.
.. og ofte må man bruke den innebygde nettleseren for at redirigeringen skal fungere.
Photobscura
12-07-13, 08:24
Det Julie sa :ja:
Men man trenger ikke alltid betale. Ofte står innloggingsinfoen på kvitteringa man får når man kjøper noe (evt sjekker inn om det er på hotell). Sikkert for å hindre at folk bruker plassene som "kontor" og sitter der hele dagen uten å kjøpe noe.
Hmmkey. Har aldri brukt nettverket på Sør, så jeg aner ikke hvordan de årner seg. "Normalen" er vel at de fleste kafeer har passord som står i disken, forsåvidt. Men jeg ble ikke videresendt til noen side. Jeg søkte på noe på google, og nettleseren ble bare stående og spinne uten å komme noe sted.
Hmmkey. Har aldri brukt nettverket på Sør, så jeg aner ikke hvordan de årner seg. "Normalen" er vel at de fleste kafeer har passord som står i disken, forsåvidt. Men jeg ble ikke videresendt til noen side. Jeg søkte på noe på google, og nettleseren ble bare stående og spinne uten å komme noe sted.
Da må jeg bare spørre: sjekket du at wifi var på og om du hadde signal? Prøvde du å koble til nettverket manuelt? (Innstillinger - Trådløst og nettverk - Wifi-instillinger)
Photobscura
12-07-13, 09:10
Da må jeg bare spørre: sjekket du at wifi var på og om du hadde signal? Prøvde du å koble til nettverket manuelt? (Innstillinger - Trådløst og nettverk - Wifi-instillinger)
Ja, ja, og ja! :) Jeg tviler på at jeg kunne få opp et nettverk uten at wifien var på, og ikke minst se at signalstyrken var oppført som "bra" når jeg koblet meg på. :)
Jeg er n00b når det kommer til smarttelefoner, men ikke såå n00b. :p
noen som vet om telenor pleier å være vrange med å få delt opp en regning? dvs selvfølgelig betale hele greia, men over noen mnd, istedet for alt med en gang..
noen som vet om telenor pleier å være vrange med å få delt opp en regning? dvs selvfølgelig betale hele greia, men over noen mnd, istedet for alt med en gang..
Jeg fikk gjort det for en tid tilbake uten noe problem. Så ville ringt å snakket med dem,
Mulig det var for mange på nettverket f.eks. det høres ut som at du rett og slett ikke fikk ip-adresse. Det kan ikke fonen din gjøre noe med. :)
Photobscura
12-07-13, 10:54
Mulig det var for mange på nettverket f.eks. det høres ut som at du rett og slett ikke fikk ip-adresse. Det kan ikke fonen din gjøre noe med. :)
Skjønner. Har ikke tenkt på at det kan være en mulighet. Sjekka ikke om jeg fikk noen ip-adresse, men jeg ble da tilkoblet ... Får vel gå rundt og samle på litt nettverk rundt omkring som jeg kan få passord til. :p Ellers mener jeg det var et alternativ på telefonen før jeg oppgraderte den å koble seg til ... satelitt? Ikke vet jeg, men jeg finner det ikke igjen nå. Husker det var der, og at det sto at det kunne dra ekstra batteri. Mobilnett er jo dritdyrt. (Og, nei. Jeg skal ikke ha noe abonnement. ;))
Ja, det er slik det oppfører seg når man ikke får adresse. Det kan også være andre ting, men det at du ikke får ip-adresse er det mest sannsynlige. Da ser du tilkobla ut, men ingenting virker.
satellittgreiene vet jeg ingenting om.
Photobscura
12-07-13, 11:23
Ja, det er slik det oppfører seg når man ikke får adresse. Det kan også være andre ting, men det at du ikke får ip-adresse er det mest sannsynlige. Da ser du tilkobla ut, men ingenting virker.
satellittgreiene vet jeg ingenting om.
Ok. Greit å vite! Takk for all hjelp, altså. :)
Ja, ja, og ja! :) Jeg tviler på at jeg kunne få opp et nettverk uten at wifien var på, og ikke minst se at signalstyrken var oppført som "bra" når jeg koblet meg på. :)
Nei, jeg trodde egentlig ikke det, men måtte spørre i tilfelle da du sa at det du gjorde var å søke i google. Det kunne jo, i et tenkt tilfelle, ha fungert greit av seg selv det også hvis mobilen din hadde koblet seg til autmatisk.
Ser at manglende ip-adresse er foreslått. En annen mulighet kan være at det er så mye trafikk på nettet at nettleseren ikke får svar fort nok. Det er i så fall litt vanskelig for deg å gjøre noe med.
Skjønner. Har ikke tenkt på at det kan være en mulighet. Sjekka ikke om jeg fikk noen ip-adresse, men jeg ble da tilkoblet ... Får vel gå rundt og samle på litt nettverk rundt omkring som jeg kan få passord til. :p Ellers mener jeg det var et alternativ på telefonen før jeg oppgraderte den å koble seg til ... satelitt? Ikke vet jeg, men jeg finner det ikke igjen nå. Husker det var der, og at det sto at det kunne dra ekstra batteri. Mobilnett er jo dritdyrt. (Og, nei. Jeg skal ikke ha noe abonnement. ;))
Det eneste jeg vet om på telefonen som bruker satelitt, er gps og det kan du ikke surfe med ;) Satelittelefon er vel ganske spesilet og veldig dyrt.
Satellitt er veldig, veldig dyrt ja! Om man er på båt, f.eks danskebåten hender det telefonen kobler over på satellitt om det mangler antennedekning. Det er endel som har fått sjokk når surferegninga kom vet jeg :o
Satellitt er veldig, veldig dyrt ja! Om man er på båt, f.eks danskebåten hender det telefonen kobler over på satellitt om det mangler antennedekning. Det er endel som har fått sjokk når surferegninga kom vet jeg :o
Sier du nå at vanlige mobiltelefoner i dag har mulighet for satelittelefon, og at de faktisk kan finne på å automatisk gå over til det når det ikke er andre nett tilgjengelige? I så fall må du gjerne hinte om hvor jeg kan slå av dette - jeg finner ingenting om satelittelefoni på min mobil. Jeg trodde man måtte ha spesielle telefoner for dette...
Photobscura
12-07-13, 20:15
Nei, jeg trodde egentlig ikke det, men måtte spørre i tilfelle da du sa at det du gjorde var å søke i google. Det kunne jo, i et tenkt tilfelle, ha fungert greit av seg selv det også hvis mobilen din hadde koblet seg til autmatisk.
Ser at manglende ip-adresse er foreslått. En annen mulighet kan være at det er så mye trafikk på nettet at nettleseren ikke får svar fort nok. Det er i så fall litt vanskelig for deg å gjøre noe med.
Grunnen til at jeg gikk på nettet da jeg var ute i byen, var for å se om jeg fant noen andre kulegriller enn den jeg fant på Claes Ohlson, så da kobla jeg meg på første og beste åpne nett og satte i gang å google kulegriller. ;) Derfor google!
Ja, det er jo flere muligheter. Merker jo ofte at nettet på kafeer kan være tregt når jeg tar med laptopen min for å jobbe med skolearbeid, selv om de i baren påstår at bredbåndet deres er raskt.
Det eneste jeg vet om på telefonen som bruker satelitt, er gps og det kan du ikke surfe med ;) Satelittelefon er vel ganske spesilet og veldig dyrt.
Sier du nå at vanlige mobiltelefoner i dag har mulighet for satelittelefon, og at de faktisk kan finne på å automatisk gå over til det når det ikke er andre nett tilgjengelige? I så fall må du gjerne hinte om hvor jeg kan slå av dette - jeg finner ingenting om satelittelefoni på min mobil. Jeg trodde man måtte ha spesielle telefoner for dette...
Begynner å lure på om jeg hallusinerte, nærmest. :p Men mener det var et ekstra alternativ til tilkobling, og at det hadde noe med satelitt å gjøre. Ikke vet jeg. :p
Siden det er snakk om mobiler etc. Jeg har både samsung s4 og et samsung nettbrett note 10.1. Jeg skal snart reise på ferie og vil gjerne ha en film å se på mens vi flyr. Poden sier det er skummelt og laste ned filmer nå via torrent ( og han er vågal), så..... hvordan kan jeg få kopiere en film på brettet eller mobben uten å bruke bluetooth??
Noen som vet om et hotell i Riga de ville anbefalt? :snill:
Siden det er snakk om mobiler etc. Jeg har både samsung s4 og et samsung nettbrett note 10.1. Jeg skal snart reise på ferie og vil gjerne ha en film å se på mens vi flyr. Poden sier det er skummelt og laste ned filmer nå via torrent ( og han er vågal), så..... hvordan kan jeg få kopiere en film på brettet eller mobben uten å bruke bluetooth??
Jeg har simkort i nettbrettet også, så jeg lurte på om jeg kan overføre feks via google?
Kan du sikkert prøve på, men Storebror ser deg ;)
:lol:
Hvorfor det da? Jeg har en googlekonto på ørten gig. Det går an å laste ned filmer på den akkurat som andre laster bilder. Det heter jo at det skal være like privat som en minnepenn (skjønt jeg er skeptisk til det da), ingen andre får se med mindre jeg tillater det. Dessuten er ekstern lagring ikke uvanlig lengere og da får man tilgang til sitt uansett hvor.
Når jeg tenker meg om har routern vår ganske stor lagringskapasitet, det gjør alt litt lettere.
Hva fader svarer man ungdom som kun sier: "Vet ikke" til alt man spør om??? :mad:
Har begynt å svare: "da kan jeg ikke hjelpe deg" men det er lite koselig når man lurer på hva man skal feks lage til middag..... :o
Hvorfor det da? Jeg har en googlekonto på ørten gig. Det går an å laste ned filmer på den akkurat som andre laster bilder. Det heter jo at det skal være like privat som en minnepenn (skjønt jeg er skeptisk til det da), ingen andre får se med mindre jeg tillater det. Dessuten er ekstern lagring ikke uvanlig lengere og da får man tilgang til sitt uansett hvor.
Når jeg tenker meg om har routern vår ganske stor lagringskapasitet, det gjør alt litt lettere.
Ingenting som er av amerikansk opprinnelse er privat. Spesielt ikke google. Men hva vet vel jeg.
Hva fader svarer man ungdom som kun sier: "Vet ikke" til alt man spør om??? :mad:
Har begynt å svare: "da kan jeg ikke hjelpe deg" men det er lite koselig når man lurer på hva man skal feks lage til middag..... :o
Slutt med spørsmålene og ta avgjørelsene? Hadde jeg gjort.
Når sutringa om "ååh, jeg får ikke bestemme NOEN TING JEG!!" kommer, så si som sant er, kiden svarer jo "vet ikke" uansett så du gidder ikke kaste vekk mer energi på det før hun/han begynner å gi skikkelige svar. Eller?
Noen som har opplevd veggdyr? Er på hotell i utlandet og har pakket ut i skapene. Nå får jeg litt små-"angst" for veggdyr etter prat fra min mann... Stor sjanse?
Slutt med spørsmålene og ta avgjørelsene? Hadde jeg gjort.
Når sutringa om "ååh, jeg får ikke bestemme NOEN TING JEG!!" kommer, så si som sant er, kiden svarer jo "vet ikke" uansett så du gidder ikke kaste vekk mer energi på det før hun/han begynner å gi skikkelige svar. Eller?
:ja: Som en unge som gjør dette hele tiden, så kan det ganske enkelt oversettes til "Det er det samme for meg, gjør som du vil!" :p
:ja: Som en unge som gjør dette hele tiden, så kan det ganske enkelt oversettes til "Det er det samme for meg, gjør som du vil!" :p
Om det er du som er ungen foreslår jeg at du legger det av deg og heller svarer oversettelsen eller et brukbart svar.... :o
Om det er du som er ungen foreslår jeg at du legger det av deg og heller svarer oversettelsen eller et brukbart svar.... :o
Jo, men når mamma spør om jeg foretrekker blått eller rødt pledd til sofaen, og jeg i det hele tatt ikke bryr meg, og jeg sier det, da blir hun sur som bare søren. Da synes jeg nesten det er like greit å si "vet ikke/samma det" og slippe at hun blir så irritert... :kadetgaar
Eller bare velge f.eks rødt på måfå :p
Ja, men så spør hun om hvorfor jeg synes det, og da er vi i gang igjen. :lol:
Men nå har jeg et spørsmål: er det noen tilskudd/vitaminer jeg "burde" ta i tillegg til ketolysetablettene? Jeg har sett at mange tar vitamin D og omega-3, for eksempel: lurer på om dette er noe jeg burde ta, og i hvilke doser, isåfall?
Jeg kan ikke den eksakte teknikken bak det. Men satelittelefoner er jo litt anderledes oppbygd, og beregnet for å være knyttet til satelitten hele tida. Men det er kanskje forskjellige frekvenser, på samme måte som gsm og nmt er forskjellige?
Her står det noe om det https://netcom.no/kundeservice/mobil-i-utlandet/ferge-og-satelitt
Photobscura
13-07-13, 01:34
Hah! Jeg "fant" igjen redigeringsprogrammene. Rett nok forsvant de under oppdatering, men da jeg valgte "rediger" etter å ha tatt et bilde, så fikk jeg beskjed om at det ikke var installert på telefonen, og jeg ble lenka rett til nettsida hvor jeg kunne laste det ned igjen. Yay!
Ingenting som er av amerikansk opprinnelse er privat. Spesielt ikke google. Men hva vet vel jeg.
Privat på den måten at jeg gjør omtrent hva jeg vil med kontoen. Ikke privat på den måten at jeg ikke tror noen kommer seg inn hvis de vil, skjønner? SÅ naiv er selv ikke jeg. :snill:
Hah! Jeg "fant" igjen redigeringsprogrammene. Rett nok forsvant de under oppdatering, men da jeg valgte "rediger" etter å ha tatt et bilde, så fikk jeg beskjed om at det ikke var installert på telefonen, og jeg ble lenka rett til nettsida hvor jeg kunne laste det ned igjen. Yay!
Ååå, sorry at jeg ikke svarte på akkurat dette. Alt man har lastet ned, både gratis og betalte app'er, ligger i Play Butikk, android sin app-store, som skal være forhåndsinstallert. Man kan også logge på den siden fra nettet.
Når du er i Play Butikk på mobilen, trykk på den "usynlige" knappen til venstre for home-knappen, da kommer det opp en meny, med valget 'mine apper'.
Photobscura
13-07-13, 09:54
Ååå, sorry at jeg ikke svarte på akkurat dette. Alt man har lastet ned, både gratis og betalte app'er, ligger i Play Butikk, android sin app-store, som skal være forhåndsinstallert. Man kan også logge på den siden fra nettet.
Når du er i Play Butikk på mobilen, trykk på den "usynlige" knappen til venstre for home-knappen, da kommer det opp en meny, med valget 'mine apper'.Aaaai! Der fant jeg ut mye nytt, gitt! :p
Dessverre er ikke videoeditoren kompatibel med den nyeste oppdateringen min. :rolleyes: Må betale 14 kroner for en tilsvarende. Jeje!
Photobscura
13-07-13, 10:00
Nå lurer jeg på noe helt annet.
Så nå i dag da jeg sendte meldekort (sender det alltid den første dagen det er mulig, altså annenhver lørdag), at neste meldekort alt kan sendes, om en uke, altså neste lørdag, den 20.?! Hva skjer med det? Har kikka litt rundt på nav.no og søkt litt på nettet uten å finne noen forklaring på hvorfor.
Privat på den måten at jeg gjør omtrent hva jeg vil med kontoen. Ikke privat på den måten at jeg ikke tror noen kommer seg inn hvis de vil, skjønner? SÅ naiv er selv ikke jeg. :snill:
Ettersom du var redd for at noen ser deg bruke torrents, så er det ikke så rart om man tror at du heller ikke er så interessert i at NSA ser deg på Google. Men joda, jeg ser også at det er en viss forskjell - NSA bryr seg neppe om at du laster opp en film der.
Ettersom du var redd for at noen ser deg bruke torrents, så er det ikke så rart om man tror at du heller ikke er så interessert i at NSA ser deg på Google. Men joda, jeg ser også at det er en viss forskjell - NSA bryr seg neppe om at du laster opp en film der.
Jeg bruker ikke torrent, det er det poden som har gjort, i mange år. Og når han begynner å bli skeptisk til det er ser jeg ingen grunn til å tvile på ham.
Nå er uansett 4 filmer og like mange serier lastet ned via google.
Blubbernot
13-07-13, 15:03
Lurte på om noen visste om noen multi-vitamin/mineral tilskudd som ikke inneholder mye av det endel inneholder. slikt som sukker etc. Er så utrolig lite grønnsaker jeg får i meg (fordi jeg bare ikke liker de.) Men merker at jeg trenger de, mye leamus i øyet feks, 4dagen nå :/
Lurte på om noen visste om noen multi-vitamin/mineral tilskudd som ikke inneholder mye av det endel inneholder. slikt som sukker etc. Er så utrolig lite grønnsaker jeg får i meg (fordi jeg bare ikke liker de.) Men merker at jeg trenger de, mye leamus i øyet feks, 4dagen nå :/
De fleste multivitamin tilskudd innholder en del fyllmiddel, så om du vil ha noe som er helt naturlig, så ville jeg anbefalt et greens pulver, foreksempel Udos Choice Opti green, eller Purley greens fra supernature.
Blubbernot
13-07-13, 15:20
De fleste multivitamin tilskudd innholder en del fyllmiddel, så om du vil ha noe som er helt naturlig, så ville jeg anbefalt et greens pulver, foreksempel Udos Choice Opti green, eller Purley greens fra supernature.
Takk det skal jeg sjekke ut. flere som evnt har tips?
Hvorfor går det alltid mer balsam enn shampo:confused:
Jeg har ikke noe særlig lengde på håret, å det går alltid (sånn ca)
2 balsam flasker til 1 med shampo:eek:
Fordi at du bruker for mye balsam?:) Håret skal jo helst shamponeres to ganger per vask.
Jeg har langt hår og her er det heller en liten skvett balsam igjen, etter at shampoen er slutt.
Fordi at du bruker for mye balsam?:) Håret skal jo helst shamponeres to ganger per vask.
Jeg har langt hår og her er det heller en liten skvett balsam igjen, etter at shampoen er slutt.
Ååå, jeg gjør kanskje det. Men det har alltid vært sånn, å då har jeg vel bare
trodd det skulle være sånn.
Tror jeg kanskje har trodd inne i hode mitt at mer balsam gir bedre hår:p
Må kanskje prøve å bruke mindre:)
Ååå, jeg gjør kanskje det. Men det har alltid vært sånn, å då har jeg vel bare
trodd det skulle være sånn.
Tror jeg kanskje har trodd inne i hode mitt at mer balsam gir bedre hår:p
Må kanskje prøve å bruke mindre:)
Skjønner hva du tenker.:p Men du trenger ikke så ille mye. Det er en grunn til at balsamflasken som regel inneholder f.eks 250 ml, mens tilhørende sjampo inneholder 300 ml!:)
Her bruker vi denne
http://www.kinsarvik.no/products/34037-solaray-spektro-mjern-100-kapsler.aspx
Noen som kan fortelle meg hvor i alle dager jeg har lagt blodsukkermåleren min? har lett "overalt", også under sofaer, i skuffer, i nedpakkede esker osv.. men borte vekk er den o.O
Photobscura
14-07-13, 14:10
Jeg vet jeg har badet i saltvann med relativt fersk tattis for mange år siden, men er dette egentlig særlig smart? Har som regel lagt sånne begivenheter til høsten eller vinteren nettopp på grunn av sol og bading, men hva er det verste som kan skje? Kommer til å smøre den med sunblock, altså. Men burde jeg f.eks. bruke et vanntett plaster? Men det er en viss størrelse på den.
Noen som er flinke på Internett Explorer ?
Etter å ha installert den på ny, så måtte jeg også tilpasse den på ny, og her har jeg nok gjort noe feil.
Jeg vil ha:
Brukernavn og passord skal være lagret så jeg slipper logge på flere ganger om dagen.
Adresser skal ikke lagres oppe i adressefeltet.
Jeg har valgt å ikke lagre i logg.
Men:
Jeg må skrive passord og brukernavn flere ganger om dagen, f.eks på FB. men også her og andre forum.
Når jeg begynner å skrive inn en adresse i adressefeltet så foreslår den sider .
Jeg har gått inn på alternativer for internett, men jeg har tydeligvis ikke valgt de riktige innstillingene.
Kanskje, nettleseren min er på engelsk, da, men:
Tools --> Internet Options --> Content --> (AutoComplete) Settings --> fjern haken ved siden av "Address bar", og huk av ved "User names and passwords on forms", og "Ask me before saving passwords" om du vil. :smile:
TrillTrall
14-07-13, 15:04
Da svarer jeg bare "Neivel, da lager jeg det jeg vil!" :)
TrillTrall
14-07-13, 15:06
I alle dager! Her står det alltid et utvalg balsamflasker med 1/2-1/3 igjen etter at tilhørende shampoo er oppbrukt forlengst. Bruker bare litt balsam i tuppene både jentungen og jeg.
I alle dager! Her står det alltid et utvalg balsamflasker med 1/2-1/3 igjen etter at tilhørende shampoo er oppbrukt forlengst. Bruker bare litt balsam i tuppene både jentungen og jeg.
Samme her TrillTrall :D:)
Jeg vet jeg har badet i saltvann med relativt fersk tattis for mange år siden, men er dette egentlig særlig smart? Har som regel lagt sånne begivenheter til høsten eller vinteren nettopp på grunn av sol og bading, men hva er det verste som kan skje? Kommer til å smøre den med sunblock, altså. Men burde jeg f.eks. bruke et vanntett plaster? Men det er en viss størrelse på den.
Tok ny på fredag og han sa "no sun, no sea, noe svimmingpool for 15 days!"
Sa jeg skulle til Hellas om 20 dager og det var ikke noe problem!
Tenker at så lenge vi ikke ligger i bløt i timesvis, passer på å la den tørke godt og smøre ofte så er det ikke noe problem. Min sitter nemlig på ankelen, så det nytter ikke å bare vasse en gang!:p
Photobscura
14-07-13, 17:40
Tok ny på fredag og han sa "no sun, no sea, noe svimmingpool for 15 days!"
Sa jeg skulle til Hellas om 20 dager og det var ikke noe problem!
Tenker at så lenge vi ikke ligger i bløt i timesvis, passer på å la den tørke godt og smøre ofte så er det ikke noe problem. Min sitter nemlig på ankelen, så det nytter ikke å bare vasse en gang!:p
Ja, det er jo stort sett bare snakk om å dra ut øyene i Oslofjorden og duppe seg litt når det blir for varmt. Saltvann vet jeg uansett at er langt bedre enn klor! Min skal være på underarmen, så det er ellers vanskelig å dekke til i varmen. Skal se om jeg finner noe uv-plaster på apoteket. Og sunblock! :)
Takk for svar.
TrillTrall
14-07-13, 17:45
Ja, det er jo stort sett bare snakk om å dra ut øyene i Oslofjorden og duppe seg litt når det blir for varmt. Saltvann vet jeg uansett at er langt bedre enn klor! Min skal være på underarmen, så det er ellers vanskelig å dekke til i varmen. Skal se om jeg finner noe uv-plaster på apoteket. Og sunblock! :)
Takk for svar.
Du som strikker så mye strikker da bare en håndleddsvarmer. :) Holder mot sola i alle fall.
Photobscura
14-07-13, 18:09
Du som strikker så mye strikker da bare en håndleddsvarmer. :) Holder mot sola i alle fall.
Hehe. Spørs om jeg gidder. Den skal dekke en større del lenger opp på overarma enn bare håndleddet. ;) Men takk for tips!
Da svarer jeg bare "Neivel, da lager jeg det jeg vil!" :)
hehe. han spiser det jeg lager, og klager ikke. Men jeg prøver å "tvinge" frem andre svar som ledd i å øke trygghet. Altså å tørre si hva man mener og vil.
Noen ganger blir jeg bare så oppgitt. :o Han har blitt flinkere til å si hva han ønsker, og det er jo bra. :D
Skal vel bare være glad jeg ikke behøver takle verre ting, som alkohol og narkotika, hærverk og slikt tøys ungdommer kan finne på. :p
(mener ikke å tulle med de overnevnte, er seriøst nok for dem det som opplever det)
Dere som har hund og eller katt, hvor ofte vasker dere gulvene? Litt lei av å dra over hver dag...
Har en slik kjekk støvsuger, som er håndstøvsuger på skaft liksom. :p Bruker den til å ta støvdotter og forsøker meg på disse klutene til mopp. Men de er jo bare våte på litt av gulvflaten? Blir fort "tørre" syns jeg. Så det ender jo med å bruke bøtte, langkost og fille.
Har gammel parkett, rent tre, og det er mattere enn jeg liker, så noe galt gjør jeg...
Trenger vasketips, selv om jeg er gammel husmor og kan det meste. Vet ikke hva jeg skal bruke på dette gulvet.
Det verste som kan skje er at den danner skorpe som faller av, og dermed også fargen før den får satt seg. Skjedde med ei venninne og det er ikke pent. Hun forsøkte å flikke på den, men da ble det enda tydeligere at det var forskjell på det "gamle" og "nye". Hennes var ganske stor, så hun brukte glad pack slik studioene gjør når den er ny.
Photobscura
15-07-13, 00:04
Det verste som kan skje er at den danner skorpe som faller av, og dermed også fargen før den får satt seg. Skjedde med ei venninne og det er ikke pent. Hun forsøkte å flikke på den, men da ble det enda tydeligere at det var forskjell på det "gamle" og "nye". Hennes var ganske stor, så hun brukte glad pack slik studioene gjør når den er ny.
Jah. Kanskje gladpack og vantett teip? Dusje må jeg jo uansett, så at den blir utsatt for litt vann gjør ikke noe. Og skorpe blir det uansett.
Dere som har hund og eller katt, hvor ofte vasker dere gulvene? Litt lei av å dra over hver dag...
Har en slik kjekk støvsuger, som er håndstøvsuger på skaft liksom. :p Bruker den til å ta støvdotter og forsøker meg på disse klutene til mopp. Men de er jo bare våte på litt av gulvflaten? Blir fort "tørre" syns jeg. Så det ender jo med å bruke bøtte, langkost og fille.
Har gammel parkett, rent tre, og det er mattere enn jeg liker, så noe galt gjør jeg...
Trenger vasketips, selv om jeg er gammel husmor og kan det meste. Vet ikke hva jeg skal bruke på dette gulvet.
Hehe ikke flink nok.
Støvsuger en til to ganger i uken. Plukker lo hvis jeg ser det. I røytetiden så går jeg gjerne over med en feiekost av og til. Går over med mopp en gang i uken. Vrir den opp i varmt vann og vasker over. De der fuktige papirgreiene de fungerer ikke, de tørker med en gang. bruker av og til en sprayflaske med vann og såpe og sprayer gulvet, hvis jeg bruker slike.
Jah. Kanskje gladpack og vantett teip? Dusje må jeg jo uansett, så at den blir utsatt for litt vann gjør ikke noe. Og skorpe blir det uansett.
Ja, det blir det, men den løser seg opp i vann. Også under gladpack, tydeligvis. Mulig det holder at det blir klamt og tett. Så det er det som gjør at fargen forsvinner og den kan bli flekkete. Jeg ville nok hatt is i magen en måneds tid for å være sikker på at den har best mulig forhold for å bli bra.
Her har vi to hunder og to katter.
Jeg er absolutt ikke av dem med støv på hjernen, så hos meg trivst faktisk hybelkaninene ganske godt.
Jeg støvsuger et par ganger i uka og vasker gulvene en gang i uka cirka.
For og få parkett blank og fin, så bruker jeg enten microfiberkluter/mopper med kun rent vann, altså ingen såpe. Eller så bruker jeg litt zalo i vannet, vasker med klut eller nopp og drar en tørr mopp over golvene etterpå.
Bruker du f.eks. grønnsåpe, så vil de etterlate ei hinne som gjør at parketten ser matt ut (og den blir også fortere skitten igjen.
Når helsa mi ikke samarbeider, så er det mannfolka som regjerer over bøtter og kluter. De velger oftest og gå over gulvene med en tørr microfibermopp, og så tørke bort eventuelle flekker med en våt microfiberklut.
Nettverket kan være reelt åpent, men da er det ofte mange som kobler seg til også. Som oftest har slike nettverk begrensninger i hastighet og da blir tlf bare stående og "spole" uten å koble seg til. Dette har jeg opplevd på f.eks flytoget mange ganger. Nettet er totalt overbelastet og jeg får ikke kontakt, selv om WiFi er gratis og åpent der.
Takk for svar.
Jeg fikk beskjed om holde tattisen dekket og ikke bade (bare dusje) på 6 uker, da garanterer de resultatet og fikser dersom noe er galt. Etter disse 6 ukene ble jeg anbefalt sunblock (sånn hvit sinkgreie) og være veldig nøye med rensligheten etter bad i sjø. De anbefalte faktisk å smøre på vaselin over sunblock for å gi ekstra beskyttelse og vaske med mild såpe hver kveld for å fjerne kremer. Ville nok ventet så lenge så mulig før evt bad for det innebærer både infeksjonsfare og fare for at du bløter opp og skorpene detter for raskt av.
Jeg vasker nesten aldri gulvet, tar støv-mopp over en rask tur nesten hver dag. Vi har laminat på gulvet.
Og vis det er flekker så kan jeg kanskje gå over disse med en fuktig klut.
Det funker fint her, har en katt og så er vi 2 voksne, å 2 nesten voksne.
Å så er søsteren min her en del med 2 hunder.
Jeg fikk beskjed om holde tattisen dekket og ikke bade (bare dusje) på 6 uker, da garanterer de resultatet og fikser dersom noe er galt. Etter disse 6 ukene ble jeg anbefalt sunblock (sånn hvit sinkgreie) og være veldig nøye med rensligheten etter bad i sjø. De anbefalte faktisk å smøre på vaselin over sunblock for å gi ekstra beskyttelse og vaske med mild såpe hver kveld for å fjerne kremer. Ville nok ventet så lenge så mulig før evt bad for det innebærer både infeksjonsfare og fare for at du bløter opp og skorpene detter for raskt av.
Rart man får så forskjellige beskjeder! Et sår har jo normalt grodd/lukket seg godt på 10 dager og "min" tattoovør" og sjefen hans (som startet det første offisielle tattoostudioet i Norge på 80- tallet)sa at det holdt i massevis med 20 dager til vi skulle på badeferie. Man trenger jo ikke akkurat ligge i bløt i timesvis
eller skrubbe over med håndkleet etter på heller! :p
Rart man får så forskjellige beskjeder! Et sår har jo normalt grodd/lukket seg godt på 10 dager og "min" tattoovør" og sjefen hans (som startet det første offisielle tattoostudioet i Norge på 80- tallet)sa at det holdt i massevis med 20 dager til vi skulle på badeferie. Man trenger jo ikke akkurat ligge i bløt i timesvis
eller skrubbe over med håndkleet etter på heller! :p
Det er jo litt individuelle forskjeller på hvor fort et sår lukker seg lukker seg også er det jo fare for at man kan rive av skorpene og ødelegge tattisen/åpne opp igjen, huden er jo ikke akkurat tykk der. Hos min tattovør er dette en generell anbefaling og følger man den får man også 1 års garanti. Det er vel kanskje en føre-var anbefaling, men heller føre var enn en ødelagt tattis som ikke kan fikses.
Photobscura
15-07-13, 14:41
Takk for råd, uansett!
Nå måtte tatovøren utsette det til onsdag, så da håper jeg å rekke en dukkert i morgen mens det ennå er godvær. :)
Jeg har veldig godt grokjøtt, og tatoveringene mine har som regel mista skorpa etter ei uke, pluss minus. Når skorpa først er av, så kan man i alle fall smøre med sunblock og vannavstøtende salve.
Jeg tror jammen jeg har funnet svaret på dette! Da disse smertene var på sitt verste hadde jeg mange insektstikk. Jeg reagerer på de fleste typer stikk, men heldigvis ikke så mye på annet enn veps. Ergo hadde jeg en god del giftstoffer i kroppen, noe kroppen tydeligvis oppfattet som en betennelse. Samtidig med smertene raste jeg opp 3-4 kg.
Nå har jeg mye færre stikk, ingen leddsmerter, og kiloene forsvinner smått om senn. Fascinerende hvordan ting påvirker kroppen syns jeg!
Jeg tror jammen jeg har funnet svaret på dette! Da disse smertene var på sitt verste hadde jeg mange insektstikk. Jeg reagerer på de fleste typer stikk, men heldigvis ikke så mye på annet enn veps. Ergo hadde jeg en god del giftstoffer i kroppen, noe kroppen tydeligvis oppfattet som en betennelse. Samtidig med smertene raste jeg opp 3-4 kg.
Nå har jeg mye færre stikk, ingen leddsmerter, og kiloene forsvinner smått om senn. Fascinerende hvordan ting påvirker kroppen syns jeg!
Kunnskap er makt! Det er tydeligvis også langermede overdeler og lange bukser. :D
Photobscura
16-07-13, 12:41
En venninne av meg sa opp jobben sin som bartender for en liten tid tilbake. Ikke mange ukene etterpå fant hun ut at hun var gravid, og hadde kanskje vært det en ukes tid da hun leverte oppsigelsen. Hun har nå fullstendig avsluttet arbeidsforholdet med en måneds oppsigelse. Hun er vel nå ca åtte uker på vei.
Nå har hun blitt kjempedårlig! Så dårlig at hun ikke er i stand til å ta seg ny jobb. Hun har fått antatt en bok, men den vil hun ikke bli forskuddert på før tidligst nyåret.
Hun har hatt noen uheldige opplevelser med svangerskap før (fosteret døde ved to tilfeller), og er sånn sett kjempebekymret. Legen hennes er på ferie, og det er ingen vikar. Hun vet ikke hva hun skal gjøre med penger heller, samboeren er frilanser, og inntekten er sånn sett usikker.
Hvilke rettigheter har hun egentlig i forhold til f.eks. støtte fra Nav? Og kan de hjelpe henne med tidlig ultralyd på f.eks. legevakta, ettersom hun ikke kommer seg til sin egen fastlege før i august?
Jeg har en ganske anseelig kolleksjon med vintage-klær (typisk 50-60-70-tallet) som jeg nå har ryddet opp i og skal selge deler av. Snakker om ganske mye og ikke minst kvalitetsvarer. Har bl.a. en del merkeklær fra 60/70-tallet.
Har pleid å bruke ebay for å selge slike ting før for det er den eneste plassen det går an å selge slikt uten at forventer at det skal være tilnærmet gratis, siden det jo er "gamle", "brukte" klær. Synes det er litt mye stress for det er som oftest folk fra utlandet som byr og det koster mye og sende osv osv.
Så jeg bare lurte på om det er noen her på forumet som kjenner folk som selger vintage (har butikk) her i landet og er villige til å sette meg i kontakt med de for et evt kjøp/salg. Send meg gjerne en PM om du vet om noe.
Photobscura
16-07-13, 13:40
Jeg har en ganske anseelig kolleksjon med vintage-klær (typisk 50-60-70-tallet) som jeg nå har ryddet opp i og skal selge deler av. Snakker om ganske mye og ikke minst kvalitetsvarer. Har bl.a. en del merkeklær fra 60/70-tallet.
Har pleid å bruke ebay for å selge slike ting før for det er den eneste plassen det går an å selge slikt uten at forventer at det skal være tilnærmet gratis, siden det jo er "gamle", "brukte" klær. Synes det er litt mye stress for det er som oftest folk fra utlandet som byr og det koster mye og sende osv osv.
Så jeg bare lurte på om det er noen her på forumet som kjenner folk som selger vintage (har butikk) her i landet og er villige til å sette meg i kontakt med de for et evt kjøp/salg. Send meg gjerne en PM om du vet om noe.
Veloria vintage og Dianas salonger her på Grünerløkka selger kvalitets-vintage, i hvert fall, og særlig sistnevnte går for være spesielt velronnemert. (Hun der Skavlan-dama kjøper mye derfra bl.a. Jeg også for den saks skyld. :p). Vet ikke om de kjøper opp privat, men det kan være verdt å høre! Mener prisene på f.eks. kjoler ligger på mellom 400-800 i butikk.
En venninne av meg sa opp jobben sin som bartender for en liten tid tilbake. Ikke mange ukene etterpå fant hun ut at hun var gravid, og hadde kanskje vært det en ukes tid da hun leverte oppsigelsen. Hun har nå fullstendig avsluttet arbeidsforholdet med en måneds oppsigelse. Hun er vel nå ca åtte uker på vei.
Nå har hun blitt kjempedårlig! Så dårlig at hun ikke er i stand til å ta seg ny jobb. Hun har fått antatt en bok, men den vil hun ikke bli forskuddert på før tidligst nyåret.
Hun har hatt noen uheldige opplevelser med svangerskap før (fosteret døde ved to tilfeller), og er sånn sett kjempebekymret. Legen hennes er på ferie, og det er ingen vikar. Hun vet ikke hva hun skal gjøre med penger heller, samboeren er frilanser, og inntekten er sånn sett usikker.
Hvilke rettigheter har hun egentlig i forhold til f.eks. støtte fra Nav? Og kan de hjelpe henne med tidlig ultralyd på f.eks. legevakta, ettersom hun ikke kommer seg til sin egen fastlege før i august?
Så lenge hun sa opp jobben selv kommer hun i en slags karantene hos nav. Vet ikke hvor lang tid, men tidligere mener jeg det var 8 uker. Før var det også slik at for å få foreldre penger må hun ha vært i jobb 6 av de siste 10 måneder. Det virker som om hun er i grenseland for endel ytelser, men engangsstønad vil hun kunne få hvis hun ikke mottar andre stønader.
Når det gjelder ultralyd er det bare å oppsøke en privatpraktiserende gyn. Da kan hun nesten få time på dagen.
Blubbernot
16-07-13, 14:48
Så lenge hun sa opp jobben selv kommer hun i en slags karantene hos nav. Vet ikke hvor lang tid, men tidligere mener jeg det var 8 uker. Før var det også slik at for å få foreldre penger må hun ha vært i jobb 6 av de siste 10 måneder. Det virker som om hun er i grenseland for endel ytelser, men engangsstønad vil hun kunne få hvis hun ikke mottar andre stønader.
Når det gjelder ultralyd er det bare å oppsøke en privatpraktiserende gyn. Da kan hun nesten få time på dagen.
Stemmer det. Karantene ved egen oppsigelse er 8Uker
Hun har vel kun krav på engangsstøned fra nav da hun jo ikke kan være sykemeldt fra et arbeidsforhold hun ikke er i og ikke kommer til å jobbe 6 av de 10 siste månedene før en evnt fødsel.
Ellers kan hun etter 8 ukers karantene får arbeidsledighetstrygd som vel også gir rett til fødselspenger. Var i nesten samme situasjon selv i -93, bare at jeg ikke fikk fornyet vikariat.
Det er mange steder man kan få tatt ultralyd så og si på dagen om man bare betaler selv. Ellers må man henvises og det tar uansett tid om det ikke er akutt.
Alle fastleger skal ha en avtale med vikar!
Mener å huske at det er 8 ukers karantene fra man melder seg hos Nav,
ikke fra når man sluttet i jobben! Så hun bør oppsøke Nav så fort som mulig.
Det Lava sa. http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger
Photobscura
16-07-13, 16:36
Takk for svar! Skal overbringes. :)
TrillTrall
16-07-13, 20:11
Har fått Furadantin mot uvi og disse skal tas sammen med mat 3 ganger om dagen. Vel - akkurat nå på sommeren blir det litt vanskelig å få til det sånn rimelig jevnt fordelt utover dagen. Så stort sett tar jeg en tablett kl. 9:30, en kl. 16:30 og en rundt kl. 21-21:30, men nå er jeg kjempesulten og det er i grunnen litt tidlig for kveldstabletten...
Men hvorfor må de egentlig tas sammen med mat? Og hva er det viktigste - at de tas sammen med mat eller at de tas sånn rimelig jevnt utover dagen?
Har fått Furadantin mot uvi og disse skal tas sammen med mat 3 ganger om dagen. Vel - akkurat nå på sommeren blir det litt vanskelig å få til det sånn rimelig jevnt fordelt utover dagen. Så stort sett tar jeg en tablett kl. 9:30, en kl. 16:30 og en rundt kl. 21-21:30, men nå er jeg kjempesulten og det er i grunnen litt tidlig for kveldstabletten...
Men hvorfor må de egentlig tas sammen med mat? Og hva er det viktigste - at de tas sammen med mat eller at de tas sånn rimelig jevnt utover dagen?
Det viktigste er at de tas jevnt fordelt hver 8. time om de skal tas x3.
De bør tas med mat for å være snill mot magen, men for mange spiller det ingen rolle. Tåler man det ikke, blir man dårlig i magen nesten uansett! Men samme med mat, trenger heller ikke bety noe annet enn noen få nøtter eller en skive salami eller 2 feks.
TrillTrall
16-07-13, 21:03
Det viktigste er at de tas jevnt fordelt hver 8. time om de skal tas x3.
De bør tas med mat for å være snill mot magen, men for mange spiller det ingen rolle. Tåler man det ikke, blir man dårlig i magen nesten uansett! Men samme med mat, trenger heller ikke bety noe annet enn noen få nøtter eller en skive salami eller 2 feks.
Ah - ikke nødvendigvis et måltid altså, bare det er noe smått så holder det. :) Da blir det litt lettere. Har tatt 6 tabletter nå og merker ingenting på magen så langt så da regner jeg med at det går greit med litt mindre mat sammen med dem også. :) Takk og takk!
Photobscura
16-07-13, 21:54
Så nå i butikken at det har dukket opp et nytt søtningsmiddel. Canderel har kommet med et slags steviasukker. Så det var sukrin i også. Noen som har prøvd og kan si noe om smak og sånn?
Kooooost spørsmål, meeen.. Eggeløsningsslim. Kommer det før, under eller etter selve begivenheten?
Veloria vintage og Dianas salonger her på Grünerløkka selger kvalitets-vintage, i hvert fall, og særlig sistnevnte går for være spesielt velronnemert. (Hun der Skavlan-dama kjøper mye derfra bl.a. Jeg også for den saks skyld. :p). Vet ikke om de kjøper opp privat, men det kan være verdt å høre! Mener prisene på f.eks. kjoler ligger på mellom 400-800 i butikk.
Takker, kan sende en mail og se om jeg får en respons. Synes at det er litt for fine ting som jeg har brukte en del penger på, til at det bare skal bli liggende eller bli kasta.
Kooooost spørsmål, meeen.. Eggeløsningsslim. Kommer det før, under eller etter selve begivenheten?
Det må vel komme samtidig om man skal kunne bruke det til å time en envt befruktning, tror jeg!
Det må vel komme samtidig om man skal kunne bruke det til å time en envt befruktning, tror jeg!
Ja, men det er jo ganske innviklede greier, så ser det ikke som en selvfølge at det kommer sammen.:)
Googla det og fant ut at det kommer før.:) EL kommer når det ikke kommer noe mer EL-slim. Sikkert forskjell, men.:)
Ja, men det er jo ganske innviklede greier, så ser det ikke som en selvfølge at det kommer sammen.:)
Googla det og fant ut at det kommer før.:) EL kommer når det ikke kommer noe mer EL-slim. Sikkert forskjell, men.:)
Stemmer sikker sånn ca for de fleste, da! Jeg tror ikke det stemmer helt for meg, men så er jeg litt rar rundt alt sånt uansett! :p
Jeg driver og kartlegger syklusen min og synes det med regelmessighet er veeeldig fascinerende! EL-slim kom på AKKURAT samme tidspunkt og dag denne syklusen, som forrige og gangen før. Sykt.
Jeg var regelmessig i mange år før jeg brukte ppiller og også lenge etter siste fødsel i -99 (25 og 27 dager). Så deilig at det var så forutsigbart.:)
Men en vakker dag var det brått slutt på morroa og jeg måtte innse at jeg var i ferd med å bli gammel!:eek:
;)
Håper det er lenge til jeg blir så gammel.. He he. Neida. Du er vel ikke gammel, Kitt!:)
Håper det er lenge til jeg blir så gammel.. He he. Neida. Du er vel ikke gammel, Kitt!:)
Takk, søteste!:hearts:
Blir 46 om en uke, så sånn i forhold til syklus etc begynner jeg å gå ut på dato! ;)
Ellers er alder bare et tall! Har jo en sønn på 3 som holder meg ung! Det er de eldste som gir meg grå hår! :D
TrillTrall
17-07-13, 11:41
Så nå i butikken at det har dukket opp et nytt søtningsmiddel. Canderel har kommet med et slags steviasukker. Så det var sukrin i også. Noen som har prøvd og kan si noe om smak og sånn?
Stevia-sukettene fra Canderel er ikke gode i alle fall. :nei:
TrillTrall
17-07-13, 11:41
I forkant og tett inntil. Når slimet er borte er det slutt på moroa. :)
Synes "stevia" sukettene er tipp topp, jeg.:)
TrillTrall
17-07-13, 11:47
Synes "stevia" sukettene er tipp topp, jeg.:)
Yak. Canderel sine har en guffen ettersmak. Har prøvd en annen type også, Natreen?, de var heller ikke så gode og kostet dessuten 3 ganger så mye som de vanlige. Bruker noen fra Iherb, Nunaturals og de har grei smak, men løser seg ikke helt opp så det blir liggende igjen litt "grut" i bunnen av tekoppen.
Yak. Canderel sine har en guffen ettersmak. Har prøvd en annen type også, Natreen?, de var heller ikke så gode og kostet dessuten 3 ganger så mye som de vanlige. Bruker noen fra Iherb, Nunaturals og de har grei smak, men løser seg ikke helt opp så det blir liggende igjen litt "grut" i bunnen av tekoppen.
Jeg liker ikke noen av de, har en merkelig smak og enda mer merkelig ettersmak. Jeg sverger til dråper eller porsjonsposer som jeg kjøper på Iherb og alltid drar rundt på i veska :)
TrillTrall
17-07-13, 12:40
Jeg liker ikke noen av de, har en merkelig smak og enda mer merkelig ettersmak. Jeg sverger til dråper eller porsjonsposer som jeg kjøper på Iherb og alltid drar rundt på i veska :)
Jeg liker godt dråpene fra NuNaturals og må vel bestille noen flasker til. :) Men på hytta er det umulig, om vinteren vil de jo fryse! Derfor prøvde jeg meg på suketter, men med dårlig resultat så langt. :(
Photobscura
17-07-13, 15:59
Hehe, ok. Her var det delte meninger! Men nå var dette et pulver, da. Vet ikke om det har noe å si, men sukettene må vel ha et bindestoff, så ikke sikkert det smaker likt. :)
Spinnerette
17-07-13, 17:01
Nye tattiser skal holdes tørre, men fuktes (Helosan!). Det er strengt tatt et sår, og skal behandles deretter; om du fikler med skorpa, blir arret stygt. Det er ikke spesielt lurt å være lenge nok i vann til at skorpa blir "slapp", eller å få for mye sol på den. Den vil da ende opp med å bli blass, ujevn, og om du er uheldig, flekkete, og linjene kan flyte utover. Samme gjelder å bruke gladpack og teip, helt OK for å holde vannet unna der og da, men ta den i så tilfelle av før skorpa blir bløt av svette. TLDR; smør så mye du gidder med Helosan, men hold den ellers så tørr som mulig. :)
Dersom fastlegen er tilknyttet et legesenter vil hun få time hos en av de andre legene. Men jeg ville nok gått rett til gynekologen med dette, regner med hun er tilknyttet en med flere problemsvangerskap bak seg. Evt kan hun ta kontakt med sykehuset om hun var innlagt i forbindelse med dette. Ellers ville jeg ringt legevakta og lagt fram problemet med bekymringer osv, de tar graviditets trøbbel MEGET alvorlig (veit jeg av erfaring da jeg ble hive i en sykebil og sendt til Ullevål nærmest på flekken....)
Med slik sykehistorie bør hun raskt til oppfølging på en fødeavdeling, jeg gikk hver 14. Dag fra uke 13 pga pcos og mulige komplikasjoner.
Ang NAV er det nok desverre ikke så mye annet å gjøre enn å gå og snakke med dem. De foreldrestønadsgreiene er helt umulig å skjønne.
Jeg liker godt dråpene fra NuNaturals og må vel bestille noen flasker til. :) Men på hytta er det umulig, om vinteren vil de jo fryse! Derfor prøvde jeg meg på suketter, men med dårlig resultat så langt. :(
Jeg har sånne små porsjonsposer med pulver fra NuNutrals (http://www.iherb.com/NuNaturals-NuStevia-No-Carbs-Blend-50-Packets-89-oz-25-g/7244). De er perfekte og dra med seg eller ha liggende på hytta som du sier. En pose er perfekt til en stor latte som jeg liker ganske søt, mens jeg bruker en halv pose i en stor kopp med te. Veldig greit med disse for siden pakkene er små forringes ikke kvaliteten. :)
Noen som har prøvd solkremen Rieman P20?
Har snakka med mange som anbefaler denne på det varmeste og ser også på en del forum at folk skryter den opp i skyene. Samtidig finner jeg flere tester som tilsier at UVA-filteret ikke er godt nok i det hele tatt og folk som er blitt skambrent selv om de påstår at de har brukt den riktig.
Jeg har en lys, sart nordisk hud med masse fregner, men har aldri brukt mer enn faktor 15 på alle mine Kretaturer og har aldri blitt brent. MEN jeg smører også på mye og ofte. Har som oftest brukt Lancaster. Har vurdert å prøve P20, men begynner å bli litt skeptisk og lurer i så fall på om jeg bør gå opp i faktor? I følge alle råd og tabeller burde jeg hatt SPF50, men da hadde jeg ikke fått fregner en gang.
http://www.dagbladet.no/2013/06/12/tema/helse/klikk/soling/solkrem/27644822/
Har snakka med mange som anbefaler denne på det varmeste og ser også på en del forum at folk skryter den opp i skyene. Samtidig finner jeg flere tester som tilsier at UVA-filteret ikke er godt nok i det hele tatt og folk som er blitt skambrent selv om de påstår at de har brukt den riktig.
Jeg har en lys, sart nordisk hud med masse fregner, men har aldri brukt mer enn faktor 15 på alle mine Kretaturer og har aldri blitt brent. MEN jeg smører også på mye og ofte. Har som oftest brukt Lancaster. Har vurdert å prøve P20, men begynner å bli litt skeptisk og lurer i så fall på om jeg bør gå opp i faktor? I følge alle råd og tabeller burde jeg hatt SPF50, men da hadde jeg ikke fått fregner en gang.
http://www.dagbladet.no/2013/06/12/tema/helse/klikk/soling/solkrem/27644822/
Jeg bruker p20 i syden. Det er viktig å vite at den virker 100% fram til den (relativt brått) får nok på kvelden. Når den "får nok" hjelper det ikke å smøre seg mer med samme solkrem. Da må du ha en ekstra solblokk av en annen type eller klær/skygge.
P20 smører du om morgenen ca 20 min før du går ut i sola. Smør godt og ikke ta på klær får den har trukket inn. Så er du klar for sola.
Det jeg har å utsette på p20 er at det kan være vanskelig å kjenne når det tidspunktet "at du må ta på klær" kommer. I Thailand vil det for meg f.eks være etter ca 1/2-3/4 dag på stranda i begynnelsen før jeg har fått eget grunnlag. Jeg er brunhåret og tar farge relativt lett. Etter 4-5 dager varer den hele dagen for meg.
Jeg hadde sagt - ta med en vannfast solblokk i tillegg og bruk den hver dag etter 1/2 dags soling med p20 til du begynner å få farge. Da kan du vente lenger og lenger før du kler deg/bruker alternativ solbeskyttelse. :) Og du får mye raskere farge med p20 enn andre kremer.
Jeg har kjøpt den etter anbefaling herfra. Tror det var smgj. Jeg har bare hatt korte perioder i sola etter at jeg kjøpte den, så jeg har ikke fått testet den skikkelig. Den trekker fort inn i huden i alle fall.
Jeg kan ikke den eksakte teknikken bak det. Men satelittelefoner er jo litt anderledes oppbygd, og beregnet for å være knyttet til satelitten hele tida. Men det er kanskje forskjellige frekvenser, på samme måte som gsm og nmt er forskjellige?
Her står det noe om det https://netcom.no/kundeservice/mobil-i-utlandet/ferge-og-satelitt
Jeg er litt på etterskudd her, men kan kanskje forklare litt av teknikken siden jeg faktisk jobber med dette. Vel, ikke akkurat med dette, men det berører feltet jeg jobber med.
Mobiler bruker ikke satellittdata direkte. Flere av Color Lines båter (og mange andre ferjer og cruisebåter) har en liten "mobilmast" ombord fra for eksempel MCP. MCP er en teleoperatør gjennom satellitt. Altså at deres "mobilmast" ombord på båtene er koblet til ei satellittantenne som står på båten. Derfor er prisene noe helt annet enn vanlig land-priser. Det er som utenlandspriser. Mobilmastene deres er styrt av GPS og skal skru av nettverket når de kommer nærme kysten slik at man ikke skal kunne bruke MCP-nettet når det finnes vanlig landmobilsignal.
Vanlige mobiltelefoner er ikke i stand til å bruke satellitter annet enn til lesing og da bare hvis signalet er veldig sterkt (for eksempel GPS). Carisma har rett i at det er på en annen frekvens. Lytte på signal fra satellitt er mye lettere enn å sende signalet til satellitten. Det skal tross alt reise ca 36000 km og treffe mottakeren der oppe... Mobilene vil slite med å lage et så sterkt og retningsbestemt signal.
Og du får mye raskere farge med p20 enn andre kremer.
Og grunnen til det, såvidt jeg har klart å finne ut er at UVA-filteret ikke er så veldig bra (2 av 5 stjerner), så jeg tror jeg heller holder meg til den jeg alltid har brukt da vet jeg ihvertfall at jeg ikke blir brent og får for mye skadelige stråler.
Og grunnen til det, såvidt jeg har klart å finne ut er at UVA-filteret ikke er så veldig bra (2 av 5 stjerner), så jeg tror jeg heller holder meg til den jeg alltid har brukt da vet jeg ihvertfall at jeg ikke blir brent og får for mye skadelige stråler.
Det må du selvfølgelig gjøre om du føler deg tryggere med den. Bare pass på å finne en med minst mulig hormonhermere. (gjelder alt av solkrem og kremer generelt...) :(
PS - man må slippe igjennom stråling om man skal få brunfargen, altså... ;)
Det må du selvfølgelig gjøre om du føler deg tryggere med den. Bare pass på å finne en med minst mulig hormonhermere. (gjelder alt av solkrem og kremer generelt...) :(
Er fullstendig klar over det, men jeg bruker solkrem ca 2-3 uker i året og vet at vi får minst like mye av diverse hormonhermere og miljøgifter gjennom andre ting, så jeg velger en som gir meg beskyttelse og lukter godt. Jeg vil ikke ha for mye UVA-stråling og bli skrukkete før tida. Kjenner alt for mange skrekkeksempler der.
Hah, ringte telenor nå, ja jeg vet, treigt hehe. men fikk beskjed om at de ikke lenger deler opp regninger, og at mitt eneste valg da var å utsette regningen helt en mnd, eller evnt betale halvparten nå, og halvparten i august.
Heldigvis fikk vi ordnet det annerledes ved hjelp av familie.
Familie <3
Hva kan jeg gjøre med at det stinker fra sluket i dusjen? Det er rensa, det er vann i og vannlåsen er skjult (superpraktisk løsning!)...
Tipper du har problemer med luftingen av kloakken, slik at undertrykk suger ut vannet eller overtrykk presser inn luft. Her er det enten lufting over tak, eller en Durgo ventil (en hvit sopp på toppen av et rør). Slike Durgo ventiler klistrer seg iblant fast, en god rengjøring så bør den funke igjen...
Photobscura
24-07-13, 16:38
Noen som vet hva den møll/nattsvermer-arten som pleier å fly rundt utelamper på Østlandet heter? Er det fjærmøll, mon tro?
Tipper du har problemer med luftingen av kloakken, slik at undertrykk suger ut vannet eller overtrykk presser inn luft. Her er det enten lufting over tak, eller en Durgo ventil (en hvit sopp på toppen av et rør). Slike Durgo ventiler klistrer seg iblant fast, en god rengjøring så bør den funke igjen...
det er jo nettopp rengjort nedi der...?
det er jo nettopp rengjort nedi der...?
Ikke nedi sluket. Durgo ventilen sitter enten i et skap eller på loftet. Kikk rundt og se om du finner et 2" rør som ender i en hvit plastsopp.
hvor ble det av tordenværet vi lissom skulle få? >:(
Det lurer jeg også på!!!:confused:
Eller, altså, jeg vil gjerne ha litt regn til hagen nå! Alt er så tørt og jeg har ventet og ventet på alt regnet og tordenværet!:p
grotingeling
29-07-13, 06:01
Regnet kom til Bergen og omegn, men torden fikk vi ikke :lol:
Noen som vet om det er noe man kan gjøre for å hindre immunforsvaret imot å skru seg helt av på natten? Skal på nattevakt i natt og det ser ut til at type mellom 12 og 06 så skrur det seg totalt av.:p Blir ALLTID småsyk på og etter nattevakt. Noen ganger blir jeg bare litt sår i halsen og noen ganger blir det til forkjølelse.
Har jobbet natt i mange år uten å oppleve det der, annet enn om man må på akuttnattevakt og dermed ikke får sovet først. Så det eneste jeg kan bidra med er å spørre om du sover godt før vakt:):o?
Noen som vet om det er noe man kan gjøre for å hindre immunforsvaret imot å skru seg helt av på natten? Skal på nattevakt i natt og det ser ut til at type mellom 12 og 06 så skrur det seg totalt av.:p Blir ALLTID småsyk på og etter nattevakt. Noen ganger blir jeg bare litt sår i halsen og noen ganger blir det til forkjølelse.
Jeg opplevde faktisk noe av det samme! Alltid sår/vond halsen etter nattevakt da jeg jobbet på sykehus. På bo- og behandlingssenter eller i de gamle bygningene da jeg jobbet i psykiatrien skjedde det ikke!
Er temmelig sikker på at det har med ventilasjonsanlegget å gjøre. AC og dårlig sirkulert alt for tørr luft! Nattevaktene er jo gjerne lenger enn dag/kveldsvaktene og man er nok litt mer utsatt på natt fordi man jo er ment å sove!
Pass på å være uthvilt og drikk mye i løpet av vakten, er mitt beste råd!
En kollega av meg opplever det samme. Vi er de to som jobber mest ekstra nattevakter. De faste opplever det ikke, så de er vel blitt herda.:p
"har blitt" eller "er blitt"?
Hvis du lurer på min rettskriving, så er den som kjent ofte helt på trynet, Carisma.:)
Når lønner det seg å ta blodprøver for å sjekke lagrene? Var hos legen ista og hun fylte ut et slikt et skjema for meg, sånn at jeg kan komme når jeg selv vil og ta blodprøvene. Er vel mest jern, B-12, stoffskifte og D-vit som skal sjekkes. Men ser for meg at det kan være lurt å vente til høsten? Eller? Og bør man slutte å ta tilskudd lenge før?
Vi stjal det. Og vi har fått noen gode regnskyller her. God rotbløyte. I går våknet jeg av at det høljet ned og i dag våknet jeg av at det tordnet.
Jeg tenker også på ventilasjonen. Er den lik hele døgnet eller blir den satt i nattmodus? Jeg trodde vår ventilasjon var ganske tørr på grunn av alt det sensitive utstyret vi har, men jeg har ikke problem med sykdom og natteskift. Og jeg jobber MYE natt. Har 18 nattevakter på fire uker nå faktisk. Kun nattevakter på meg disse fire ukene and I love it.
Hvis du lurer på min rettskriving, så er den som kjent ofte helt på trynet, Carisma.:)
Absolutt ikke! Har bare lagt merke til at avisene nesten konsekvent bruker "er blitt" så jeg lurer på når det er riktig å si har blitt og når man skal bruke er blitt.
Photobscura
31-07-13, 15:22
Ingen av dem er egentlig feil. Både "være" og "ha" er hjelpeverb, og forskjellen i sånne tvilstilfeller har knapt nok noen semantisk betydning, og ellers påvirket over tid av dialekter. :)
http://www.slettogrett.no/Web/SlettOgRett/Aktuelt/er_blitt_eller_har_blitt_.html (http://www.slettogrett.no/Web/SlettOgRett/Aktuelt/er_blitt_eller_har_blitt_.html)Er blitt eller har blitt.
http://www.slettogrett.no/Web/SlettOgRett/Aktuelt/er_blitt_eller_har_blitt_.html (http://www.slettogrett.no/Web/SlettOgRett/Aktuelt/er_blitt_eller_har_blitt_.html)Er blitt eller har blitt.
Hmm, ja. Isåfall hadde jeg rett i at de avisoverskriftene har brukt er feil, for de handler jo om resultatet.
Dessuten syns jeg er blitt er så bergensk! *grøss*:p
Photobscura
31-07-13, 15:48
Nemlig. :) Er blitt herda/har blitt herda vil jo ikke gi noen betydelig forskjell, og det er heller ikke så åpenbart som i mange andre tilfeller. Tror dette særlig gjelder verbet "blir" som jo i betydning er nært knytte til både det å være og å ha.
Pruttilutt
31-07-13, 17:44
Fikk overraskelse i dag, en cavaliersjokolade med appelsin, de smale søte. Der står sukkeralkohol og polyol som to ulike "ingredienser". Kan noen forklare meg forskjellen?
Photobscura
31-07-13, 18:00
Polyol er en type sukkeralkohol. :)
Finnes det et norsk ord for Hyperadrenalism?
Wikipedia sendte meg videre til denne (https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperadrenalism) siden når jeg søkte på "hyperadrenalism", og hvis man så velger den norske oversettelsen av artikkelen (https://no.wikipedia.org/wiki/Cushings_sykdom) så står det at det kalles "Cushings sykdom".
Wikipedia sendte meg videre til denne (https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperadrenalism) siden når jeg søkte på "hyperadrenalism", og hvis man så velger den norske oversettelsen av artikkelen (https://no.wikipedia.org/wiki/Cushings_sykdom) så står det at det kalles "Cushings sykdom".
Takk! Fikk bare opp tyske sider da jeg googlet :rolleyes:
Hmmm, det er ikke første gang jeg har kommet til cushings når jeg har googlet helsen min... Men heldigvis er det fortsatt bokser jeg ikke ticker på.
Takk! Fikk bare opp tyske sider da jeg googlet :rolleyes:
Hmmm, det er ikke første gang jeg har kommet til cushings når jeg har googlet helsen min... Men heldigvis er det fortsatt bokser jeg ikke ticker på.
Håper du finner ut av det. :klem:
Photobscura
31-07-13, 22:47
Cushing er relativt lett å oppdage. Enten kan du se en svulst i hypofysen på MR, eller svulst på binyrene, samt at man tar prøver av kortisolnivåer (eller kortisolstimulerende stoffer, husker ikke helt). Var gjennom utredning for en del år tilbake. Jeg hadde det ikke, heldigvis.
Jeg går på denne vidundermedisinen som blokkerer det meste av adrenalinutskillelsen. Jeg har nevnt denne tidligere for deg. Jeg får den fordi at jeg omsider har fått en diagnose kalt posttraumstisk stressyndrom. Da er kroppen i "fight or flight" -modus og det kan ikke måles slik som kortisol kan.
Gi et hint hvis du vil ha tips!
Kan jeg, og i så fall Hvordan kan jeg finne ut hva akkurat "min" stang i smithmaskina veier? Og den befinner seg i et ubetjent styrkerom i kjelleren på jobben min, så jeg har ingen trenere jeg kan spørre.
Kan jeg, og i så fall Hvordan kan jeg finne ut hva akkurat "min" stang i smithmaskina veier? Og den befinner seg i et ubetjent styrkerom i kjelleren på jobben min, så jeg har ingen trenere jeg kan spørre.
De skal veie 20 kg, men siden de sitter fast så forsvinner nok litt av tyngden, på en måte.. :)
De skal veie 20 kg, men siden de sitter fast så forsvinner nok litt av tyngden, på en måte.. :)
Det varierer forresten, så er ikke sikkert. :) Pleier å stå på enden av stanga.
Det varierer forresten, så er ikke sikkert. :) Pleier å stå på enden av stanga. Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten :rolleyes:
Men du sier at noe av vekten går bort siden den sitter fast. Tar man hensyn til det når man regner ut hvor mye man f.eks. tar i benkpress (det må man vel for at det skal bli rett), og hvordan regner man det?
Kanskje du kan ha med en vekt - veie deg selv først uten stanga og så med stanga. Tror at det skal gå an å skvise vekta under deg. Kanskje?
Kanskje du kan ha med en vekt - veie deg selv først uten stanga og så med stanga. Tror at det skal gå an å skvise vekta under deg. Kanskje?
Fin tanke, men jeg tror nok ikke jeg gidder å drasse med meg en badevekt på jobb ;)
Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten :rolleyes:
Men du sier at noe av vekten går bort siden den sitter fast. Tar man hensyn til det når man regner ut hvor mye man f.eks. tar i benkpress (det må man vel for at det skal bli rett), og hvordan regner man det?
Vekta på stangen er det den er når du løfter, men en Smith maskin er konstruert på en slik måte at man får "hjelp" på det tyngste punktet i løftet, samt at siden stanga er fastspent trenger man ikke å aktivisere så mange av småmusklene og core for å løfte. F.eks på knebbøy er dette når man er helt ned og er på vei opp, det samme gjelder for brystpress. Dvs at den vekta du løfter er det du legger på men man får et lite dytt, som om du løfter frivekter og kompisen hjelper og drar litt i stanga for deg på vei opp i f.eks brystpress.
Du løfter altså 40 kg, men med litt hjelp så det føles lettere, så det er ikke noe du kan regne ut. Det du vil merke er at om du prøver å løfte 40 kg frivekter så vil det føles atskillig tyngre for du får ikke "hjelp" og må aktivisere mer muskulatur for å løfte riktig.
Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten :rolleyes:
Nei, glem det. Tror det er noe jeg har fått for meg.:p Hvis det er fra bildet du la ut på insta så er det Technogym som er produsent. Jeg har alltid gått ut i fra at stanga der veier 20 kg. Ser det står forskjellig på nettet.. Bl.a at de typene som kan hektes av veier 20, de som ikke kan hektes av 17.5.
Har de bare smith maskin? Ikke vanlig benkpress benk? Jeg tar 10 kg mer i benkpress i smith maskin, enn fri benkpress. Man trenger ikke stabilisere like mye i maskinen..
Nei, glem det. Tror det er noe jeg har fått for meg.:p Hvis det er fra bildet du la ut på insta så er det Technogym som er produsent. Jeg har alltid gått ut i fra at stanga der veier 20 kg. Ser det står forskjellig på nettet.. Bl.a at de typene som kan hektes av veier 20, de som ikke kan hektes av 17.5.
Har de bare smith maskin? Ikke vanlig benkpress benk? Jeg tar 10 kg mer i benkpress i smith maskin, enn fri benkpress. Man trenger ikke stabilisere like mye i maskinen..
De har dessverre bare smith maskin, noe som irriterer meg en del for jeg klarer ikke å få den rette teknikken på knebøy, og så får jeg ikke trent markløft (men kanskje jeg kan bruke hantler til det ...). Men man tager hva man haver.
Og ja, det er den jeg la ut på insta
Jeg deiset i gulvet tidligere i dag og slo albuen ganske hardt, og nå har det kommet en blåflekk. Albuen er ganske sår om jeg bøyer armen for mye. Er det noen slags salve jeg kan ha på for å minske smerten? Ibux gel, kanskje?
Er det normalt at tenner av og til er løse en dag og så faste og fine neste dag? Har aldri mer enn én løs tann om gangen da, men det skjer noen ganger i året at jeg har en løs tann. Ikke veldig løs, men sånn at jeg kan rikke bittelitt på den. Det pleier også å være en av de tennene mine som er melketenner, så jeg mistenker at det ikke er helt normalt. Tannlegen nektet å tro på at jeg har melketenner fordi kvaliteten er god, men jeg vet jo selv ca hvor mange tenner jeg har mistet - og det er et sted mellom 10 og 15 tenner. Storebror har mistet mellom 5 og 10 tenner og har også OK melketenner.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.