View Full Version : "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Nei, da er det bare et inntrykk jeg har fått, fordi at det høres sånn ut på måten du forteller om legesekretær-ting på.:)
Nei, da er det bare et inntrykk jeg har fått, fordi at det høres sånn ut på måten du forteller om legesekretær-ting på.:)
Er det å fjerne sting legesekretær-ting? Vet da både om kirurger og sykepleiere :0) som gjør det. Jeg er ingeniør hvis du lurte.
Er det å fjerne sting legesekretær-ting? Vet da både om kirurger og sykepleiere :0) som gjør det. Jeg er ingeniør hvis du lurte.
:D
Må inrømme at jeg også har trodd at du var utdannet innen helse, med spesiell interesse i tillegg, for it :D
Herlg, Kanutten...du overrasker:D
:D
Må inrømme at jeg også har trodd at du var utdannet innen helse, med spesiell interesse i tillegg, for it :D
Herlg, Kanutten...du overrasker:D
Heller motsatt... Er ingeniør og jobber i helsesektoren men har stor interesse for it. :D Zeiss og Alcon er jeg omtrent bestevenner med.
Hjelp! Jeg trenger noen GODE (og gjerne korte) artikler på hvorfor god internkommunikasjon er viktig for suksess utad for en bedrift!
Da burde jo diabetikere også ha mer/flere rynker ++ enn andre. Diabetikere risikerer å må amputere beina grunnet redusert blodsirkulasjon (http://m.db.no/2013/08/08/nyheter/innenriks/helse/diabetes/28587296/?www=1).
Det gjelder dårlig regulerte diabetikere. Med et fint regulert blodsukker vil blodsirkulasjonen ikke påvirkes, en av mange grunner til at diabetikere, både type 1, type 1,5 og type 2 verden over har kastet øynene på alle fordelene med lavkarbo :)
Noen som har noen linker til info om epilepsianfall og d-vitaminmangel? En kollega fikk anfall (ikke kejnt epilepsi) sist uke, og en annen sa at d-vit mangel var en kjent trigger?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24063762
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/05/12/vitamin-d-deficiency-on-epilepsy.aspx
Kan man kjøpe Mangan som kosttilskudd? Eller er det bare i multimineral-tabletter?
Kan man kjøpe Mangan som kosttilskudd? Eller er det bare i multimineral-tabletter?
Ja, det kan man. Jeg har en boks Carlson Chelated Manganese. Mistenker at jeg har kjøpt den på iHerb. Om den er lov å importere fra USA, eller om jeg bare har hatt flaks, er jeg usikker på ;)
Jeg ble kloret til blods på leggen av en nabohund i dag. Størrelse med en 5- krone. Må jeg ta stivkrampe sprøyte tro?
Jeg ble kloret til blods på leggen av en nabohund i dag. Størrelse med en 5- krone. Må jeg ta stivkrampe sprøyte tro?
Vel - å opprettholde akkurat stivkrampevaksinen er nok ikke så dumt uansett.
Photobscura
29-05-14, 14:04
Noen som har prøvd resorb brusetabletter i forbindelse med alkoholinntak? Jeg har den siste tiden hatt tendens til at jeg får skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye. Har en følelse av at jeg lett blir dehydrert, eller noe, ettersom det er den samme typen hodepine jeg opplever som når jeg vet jeg er dehydrert uten at alkohol er inne i bildet.
Noen som har prøvd resorb brusetabletter i forbindelse med alkoholinntak? Jeg har den siste tiden hatt tendens til at jeg får skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye. Har en følelse av at jeg lett blir dehydrert, eller noe, ettersom det er den samme typen hodepine jeg opplever som når jeg vet jeg er dehydrert uten at alkohol er inne i bildet.
Vet ikke noe om det i forbindelse med alkoholinntak, men jeg bruker resorb iblant når jeg er dehydrert / har trøblete blodtrykksfall - det hjelper litt, men jeg er virkelig ikke sikker på om det hjelper mer enn en flaske mineralvann eller lignende. :rolleyes:
Photobscura
29-05-14, 14:33
Vet ikke noe om det i forbindelse med alkoholinntak, men jeg bruker resorb iblant når jeg er dehydrert / har trøblete blodtrykksfall - det hjelper litt, men jeg er virkelig ikke sikker på om det hjelper mer enn en flaske mineralvann eller lignende. :rolleyes:
Det er vel verdt å prøve, forsåvidt! Men egentlig heller ikke så dumt å drikke f.eks. farris i stedet for vann til vinen?! Synes det er litt stusselig at jeg i blant ikke en gang kan ta et par glass vin uten å føle meg ødelagt.
Jeg tinte laks i mikrobølgeovnen idag, 35 min på laveste innstilling. Når jeg kom for å ta ut laksen, så var den ferdig "stekt/kokt".
Hadde det vært trygt å spise den slik, jeg stekte den ekstra for å være sikker.
skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye.
Det kan være kroppens måte å si fra at den ikke klarer å bearbeide alkoholen. Vet endel kollegaer har hatt slike perioder om de har vært på veldig mange kundearrangementer og drukke et par glass vin flere ganger i uka over en periode. Det har som regel forsvunnet etter en hvit måned.
Finner ikke igjen linken i farten, men aloe vera inneholder stoffer som motvirker "fyllesyke". ;)
Stoffene er med på å reparere kroppen etter alkoholinntak.
Photobscura
29-05-14, 22:29
Jeg har kortere og lengre hvite perioder stadig vekk, drikker ikke spesielt ofte.
Tiger: Takk for tips! Skal sjekkes ut. :)
Vel - å opprettholde akkurat stivkrampevaksinen er nok ikke så dumt uansett.
Takk for svar :)
Siden her er flere språkinteresserte her inne...
Jeg stusser litt over hvordan ordet drukningsulykke blir brukt i avisene. Når det står drukningsulykke så går jeg automatisk ut i fra at vedkommede har druknet, og altså er omkommet. Er det ikke heller snakk om en badeulykke, evt en nesten drukningsulykke når det er overlevende?
Jeg tinte laks i mikrobølgeovnen idag, 35 min på laveste innstilling. Når jeg kom for å ta ut laksen, så var den ferdig "stekt/kokt".
Tja, sushi/sashimi er jo bl.a laks som er frosset og tint igjen, og den spises rå.
Blodtrykksfall blir ofte mindre plagsomt om man ikke holder igjen på saltet iallfall.
Jeg stusser litt over hvordan ordet drukningsulykke blir brukt i avisene. Når det står drukningsulykke så går jeg automatisk ut i fra at vedkommede har druknet, og altså er omkommet. Er det ikke heller snakk om en badeulykke, evt en nesten drukningsulykke når det er overlevende?
Om det ikke er mord, så er en drukning skjedd ved en ulykke. Uansett synes jeg ordet er misvisende, med tanke på at vedkommende er omkommet.
Om det ikke er mord, så er en drukning skjedd ved en ulykke. Uansett synes jeg ordet er misvisende, med tanke på at vedkommende er omkommet.
Etter det jeg har forstått tidligere så er drukning = død. Synes derfor det er rart når det er snakk om en drukningsulykke, og så står det at vedkommede ser ut til å ha det etter forholdene bra. Da har vel denne personen ikke vært i en drukningsulykke? Personen har jo ikke druknet, men overled. Altså vært i en badeulykke.
TrillTrall
02-06-14, 09:18
35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.
TrillTrall
02-06-14, 09:20
Det har jeg reagert på også, dette er vel noe som har blitt vanlig de siste årene? Jeg mener også at har man druknet så er man død! Ellers har man nesten druknet.
35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.
hehe ja sånn kan det gå :rolleyes: da vet jeg bedre til neste gang, takk :D
Det er vel verdt å prøve, forsåvidt! Men egentlig heller ikke så dumt å drikke f.eks. farris i stedet for vann til vinen?! Synes det er litt stusselig at jeg i blant ikke en gang kan ta et par glass vin uten å føle meg ødelagt.
Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).
Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.
Photobscura
03-06-14, 13:46
Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.
Og jeg har lært motsatt regle på tysk (garanterer absolutt ikke rettskrivningen etter over 40 år :eek:) :
"Bier nach wein, lass das sein. Wein nach bier, rat Ich Dir."
Også den norske: Øl og vin, du blir fin. Vin og øl, det blir krøll.
Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).
Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.
Grunnen til at man blir syk dagen derpå har ikke alltid noe med hverken vann eller salt og gjøre. Men det fakta at ETTER alkoholen har gått ut av kroppen begynner kroppen begynne bearbeide de gifter alkohol er opphav til. Det er derfor man blir syk, det er derfor reparering virker. (http://www.allergyclinic.co.nz/guides/54.html)
Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.
Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.
Jepp, pluss litt mat før sengetid.
Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:
Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:
Ikke bare trening men også hormoner styrer muskelsammensetning ... og _all_ bevegelse bruker muskler.... inkludert løfting av unge eller dansing med mopp eller rydding av leker. Med mindre vekta di er helt på bærtur eller du ikke har vært på toa i noen dager så ser jeg ikke så mange andre forklaringer... gjør du? ;)
gjør du? ;)
Nei, og jeg holder på å bli gal av det! :o Jeg vet at det ikke bare er vekta som teller, men det er bare litt vanskelig å forstå seg på. :rolleyes:
Hvorfor tviholder kroppen på vannet rett før mensen?? Jeg har gått opp 4 kg på få dager og tanita bekrefter at det er vann. Jeg har nesten femdoblet daglig inntak av vanndrivende uten at det hjelper overhodet. Jeg hatee ha det slik for hele kroppen blir nummen ala en arm som sover grunnet presset fra vannet. Grrrr!
Kroppen trenger tid på å "fjampe" seg. Jeg hadde stopp i vekta, men gikk likevel ned i størrelser. Heeeelt normalt.
Heeeelt normalt.
Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....
Photobscura
04-06-14, 14:00
Kan det ikke tenkes at kroppen "omfordeler" litt, da? Merker det jo selv, at om jeg står stille, så endrer proporsjonene seg noe. Særlig vi med noen grad av hormonelle forstyrrelser har jo gjerne både litt mannlig fysiognomi, og ofte særlig en overvekt av bukfett, noe som lavkarbo har en tendens til å rette opp i.
Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....
Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!
Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!
Slankekuren før vektoperasjon er for å slanke (fett)leveren slik at det er mindre fare for komplikasjoner når denne må flyttes på for at kirurgen skal komme til magesekken. Det er nemlig dette fettet kroppen kvitter seg med først.
Noen som vet om havrefløte kan fryses?
Sivensvans
06-06-14, 13:23
Har ikke så god kjennskap til havrefløte, men kan ikke skjønne hvorfor den ikke skulle kunne fryses?
Ser ut til at folk lager iskrem av den så ...
http://community.babycentre.co.uk/post/a4322845/oat_based_milks_and_ice_cream
Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......
Sivensvans
07-06-14, 15:32
Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......
Si fra hvordan det går! ;)
Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?
Nei, etterpå, rett før jeg skal legge meg.
Tabletten oppløses skikkelig sakte, så det er det første jeg gjør når jeg kommer på badet (har tabletten i et glass med vann). Så er det sminkefjerning og alt det der mens tabletten løses opp. Og da husker jeg på å ta et par vannglass ekstra :-)
Også den norske: Øl og vin, du blir fin. Vin og øl, det blir krøll.
Ser at det er flere som er usikker på hvordan reglene går, her er noe jeg har sakset fra nettet:
The correct rhyme is "beer after wine, and you'll feel fine."
The more common rhyme is the "beer before liquor, never been sicker; liquor before beer you're in the clear". :D
THE GERMANS also disagree: 'Bier auf Wein das lass sein; Wein auf Bier das rat' ich Dir' (roughly translated: 'Don't touch beer after wine; but wine after beer is fine').
Drink beer first and you are used to drinking large volumes at a time, then glug the wine like it was beer (alcohol having impaired your judgement) and you will be the worse for wear the next morning. Sip wine and then drink beer and you will tend to drink it slower, hence less drunk and less hungover
(Denne hørtes jo ut som en rimelig forklaring)
"Beer on cider makes a good rider, cider on beer makes you feel queer"
The saying is from a long time ago.. Poor people drank beer, wine was for the rich. So: wine after beer is an upgrade in wealth, the other way around means your life just became total crap ;)
Og en liten kuriositet:
Indeed one of the most recent studies, conducted at the University of Manchester (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17720590), found that drinking straight vodka actually led to slower rates of alcohol absorption and lower peak blood alcohol levels than drinking the same quantity of vodka but in a diluted form.
http://www.cherwell.org/blogs/chasing-the-dragon/2010/02/25/beer-before-wine-a-scientificallysound-rhyme
Mye artig hvis man googler denne reglen, altså! :D
Hva skjer med bloggen til LenaBeatrice?
Photobscura
08-06-14, 11:50
Takk! Fant ut av det selv med et googlesøk. :) Jeg var ute i går, og skulle teste det, men tror du jeg huska det? :p Så da gjenstår det enda å se om det faktisk fungerer på meg.
Jeg tenkte meg ikke om og hengte ut klesvask i dag før vi reiste bort. Den hang ute et par timer på ettermiddagen. Har jeg blitt nabolagets store snakkis nå? Kom på det på vei hjem, og så at ingen andre gjorde slikt i dag. :flau:
Jeg tenkte meg ikke om og hengte ut klesvask i dag før vi reiste bort. Den hang ute et par timer på ettermiddagen. Har jeg blitt nabolagets store snakkis nå? Kom på det på vei hjem, og så at ingen andre gjorde slikt i dag. :flau:
Jeg har aldri hørt en eneste person være så opptatt av hva som tar seg ut og hva som ikke tar seg ut, som det du uttrykker at du er, her inne. Så antakeligvis har kanskje noen sure gamle kjerringer tenkt: "ungdommen nå til dags", men ellers så har hverdagen/helgedagen deres gått som den ellers hadde gått.
Jeg har aldri hørt en eneste person være så opptatt av hva som tar seg ut og hva som ikke tar seg ut, som det du uttrykker at du er, her inne.
Og jeg syns mange viser både lite forståelse for og forakt for tradisjoner. :rolleyes: jeg er oppvokst på en plass hvor sånt snakkes om (og huskes i årevis; det året hun hengte ut klestørk på pins-dagen!) og oppdratt til å vise respekt for høytider og helligdager. Dessuten bor vi i et område med endel eldre mennesker, så å anta at noen har sett det og mislikt det er ikke far fetched.
Men la meg omformulere da: henger dere ut klestørk på disse helligdager, eller har dere sett noen som har gjort det?
Jeg gjør ingenting på helgedager. Bortsett fra å jobbe. Men min gamie tante hang ut klærne på snora ista. For en respektløs kjerring!
Det er vel uansett ikke så mye å gjøre med det nå, så hvorfor bruke energi på å bekymre seg for en slik filleting (noe jeg tror de fleste er enige om at det er, både tradisjonsbundne gamle damer og sånn hedninger som meg)? Du kan alltids sende et beklagelsesbrev til nabolaget, men jeg tror du vil bli en større snakkis om du gjør det enn at du hadde en klesvask hengende ute på helligdagen ;)
Angående helligdagsfreden, jeg gjør både husarbeid og vasker klær og andre stille aktiviteter, men hadde jeg hatt en hage hadde jeg ikke klippet gresset på helligdager. Samt hamring og oppusning (utenom stille aktivitet som maling) droppes også på helligdager.
Det er forskjellig fra bygd til bygd hva som godtas. Jeg vokste opp i en bygd 30 km fra den bygda jeg bor i nå, og i følge moren min (som ikke er herfra) er det som natt og dag. I den bygda vi bodde i da jeg var liten var det uhørt å vaske klær på en søndag. Altså som der du bor nå, Carisma. Men her er det lov. Bare 30 km unna den gamle bygda. Begge bygdene er like religiøse. Men jeg tror forskjellen kommer av at her er det mange flere bønder som gjør at folk er litt mer praktisk innstilt enn den andre bygda.
Jeg reagerer ikke så mye på lyd, men jeg reagerer mer på at noen bønder kan finne på å spre møkk en lørdags ettermiddag med strålende sol bare fordi det er meldt regn tidlig søndag morgen. Fysj! Da får de heller kjøre dritt søndag morgen altså. Ikke lørdag ettermiddag når folk vil sitte ute og kose seg! Og kanskje også grille...
Jeg reagerer ikke så mye på lyd, men jeg reagerer mer på at noen bønder kan finne på å spre møkk en lørdags ettermiddag med strålende sol bare fordi det er meldt regn tidlig søndag morgen. Fysj! Da får de heller kjøre dritt søndag morgen altså. Ikke lørdag ettermiddag når folk vil sitte ute og kose seg! Og kanskje også grille...
Om de har dyr er de opptatt med disse søndag morgen, og har ikke tid til å kjøre da. Forøvrig syns jeg det er mer naturlig å kjøre det en lørdag siden det er arbeidsdag og søndagen er helligdag.
Om de har dyr er de opptatt med disse søndag morgen, og har ikke tid til å kjøre da. Forøvrig syns jeg det er mer naturlig å kjøre det en lørdag siden det er arbeidsdag og søndagen er helligdag.
Hvis de ikke har tid søndag morgen, så får de vente til neste gang det er meldt regn. Det er sannsynligvis ikke lenge til neste gang likevel... Det er nok regn her... Ikke spre møkk når det er strålende fint vær en lørdags ettermiddag. Jeg blir så irritert hver gang det skjer. Det har nemlig skjedd flere ganger. Men jeg vet ikke hvem av bøndene rundt her som gjorde det. Det er ikke så ofte vi har strålende fint vær her og når en sånn dag faller på en lørdag bør de i alle fall ta hensyn til folk.
Dessverre så venter ikke åkeren med å vokse til neste gang det passer naboene... og å gjødsle på rett tidspunkt kan utgjøre mange tusen kroner i inntekt akkurat det åkerstykket gir. Alternativet er kunstgjødsel, og for forbrukeren og naturen er det jo også mye bedre at det brukes naturlige alternativer.
Jeg forstår hvorfor bønder føler seg mobbet, og om man har problemer med slikt bør man vurdere om man kan bo i et landbruksområde, eller heller bør flytte til plasser uten landbruk.
Forresten er det en annen side av saken også, særlig på våren. Da må møkka ut fordi kjelleren er full. Tror dere heller velger et par timer med møkklukt enn ukesvis med møkk som renner fritt i nabolaget fordi dørene ryker :rolleyes:
Jeg skjønner og er enig med Carisma. Bonden trenger gjøre sitt. Vi stenger jo ikke sykehjem bare fordi det er helligdag? Men det at endel vanlige daglige sysler bør stå på pause en helligdag er jeg fullstendig enig i. Da jeg var lita fikk vi ikke lov å sy eller klippe tøy på søndager.
Dessverre så venter ikke åkeren med å vokse til neste gang det passer naboene... og å gjødsle på rett tidspunkt kan utgjøre mange tusen kroner i inntekt akkurat det åkerstykket gir. Alternativet er kunstgjødsel, og for forbrukeren og naturen er det jo også mye bedre at det brukes naturlige alternativer.
Jeg forstår hvorfor bønder føler seg mobbet, og om man har problemer med slikt bør man vurdere om man kan bo i et landbruksområde, eller heller bør flytte til plasser uten landbruk.
Og rett tidspunkt er søndag morgen. Hvis de ikke gidder det, så er det deres tap. De kan stå opp ekstra tidlig fordi det er meldt masse regn på søndag i stedet for å spre møkk på lørdag ettermiddag og gjøre at alle i ca 1 km radius må lukke alle vinduer og dører og ikke kan oppholde seg utendørs i det fine været og i alle fall ikke spise utendørs i det fine været. På en lørdag!
Jeg klager ikke over møkklukt. Det er en del av det å bo på landet. Jeg klager over unødvendig møkklukt fordi bonden ikke tar hensyn nok til å vente til søndag morgen rett før det er meldt masse regn og ikke lørdag ettermiddag når det er en hel ettermiddag og kveld med strålende vær og man gjerne vil være ute.
Og rett tidspunkt er søndag morgen. Hvis de ikke gidder det, så er det deres tap. De kan stå opp ekstra tidlig fordi det er meldt masse regn på søndag i stedet for å spre møkk på lørdag ettermiddag og gjøre at alle i ca 1 km radius må lukke alle vinduer og dører og ikke kan oppholde seg utendørs i det fine været og i alle fall ikke spise utendørs i det fine været. På en lørdag!
Jeg klager ikke over møkklukt. Det er en del av det å bo på landet. Jeg klager over unødvendig møkklukt fordi bonden ikke tar hensyn nok til å vente til søndag morgen rett før det er meldt masse regn og ikke lørdag ettermiddag når det er en hel ettermiddag og kveld med strålende vær og man gjerne vil være ute.
Bror min var bonde. Det var 24/365 for ham. Han hadde ikke råd eller kapasitet på å tenke på hva sol- og grillystne folk ønsket. Ta deg en uke på en gård... som ansvarlig for både drift og økonomi!
Bror min var bonde. Det var 24/365 for ham. Han hadde ikke råd eller kapasitet på å tenke på hva sol- og grillystne folk ønsket. Ta deg en uke på en gård... som ansvarlig for både drift og økonomi!
Dessuten er folk som MÅ røyke utenfor inngangen uansett hva er mye mer egoistisk. Håper regjeringens tanker om at ikkerøykere skal få en ekstra ferieuke blir gjennomført. Røyklukt er det værste som finnes, i sær sur gammal røyklukt etter en kopp kaffe... pføy!
Ikke nabolaget, men bygdas snakkis faktisk... :rolleyes: det ble diskutert heftig ang plenklipping i dag på Facebook, og da ble det nevnt at noen til og med hadde hengt ut klesvask i går. De bor to mil unna, men kjenner naboene. Man blir hvertfall mint på at det som sies om bygde her stemmer; om man lurer på hva man driver med kan man bare spørre naboen for de vet det bedre enn en sjøl!... :cool:
Dette er faktisk bare for dumt og egoistisk til å engang kommentere. :cool:
Dette er faktisk bare for dumt og egoistisk til å engang kommentere. :cool:
Vel, loven støtter min dumme og egoistiske mening:
Forskrift om gjødselvarer mv. av organisk opphav.
§ 23.Spredetidspunkt
3. Spredning/nedmolding
Husdyrgjødsel spredd på åpen åker skal moldes ned straks og senest 18 timer etter spredning.
Ved spredning av husdyrgjødsel i nærheten av boliger skal det tas rimelig hensyn til luktulemper og ulemper som følge av partikkelspredning.
Her har vi bare dyr, så jordene blir ikke pløyet. Så møkka ligger oppå jordene. Hvis de da sprer møkka lørdag ettermiddag og det ikke kommer regn før søndag morgen (som meldt), så er det ikke alltid møkka er nede i jorda innen 18 timer heller.
Vel, loven støtter min dumme og egoistiske mening:
Her har vi bare dyr, så jordene blir ikke pløyet. Så møkka ligger oppå jordene. Hvis de da sprer møkka lørdag ettermiddag og det ikke kommer regn før søndag morgen (som meldt), så er det ikke alltid møkka er nede i jorda innen 18 timer heller.
Så hvis ikke regnet kommer som spådd så arresterer dere bonden da?.... :cool:
Så hvis ikke regnet kommer som spådd så arresterer dere bonden da?.... :cool:
Ikke vær tåpelig. Jeg snakket om at regnet kom som meldt.
Hva skjer med bloggen til LenaBeatrice?
Det lurer jeg også på?
Det lurer jeg også på?
det som skjer er at den er nede. hun eller webhotellet har klussa med noe i "kulissene". eller så har hun glemt å betale for domenet sitt.
det som skjer er at den er nede. hun eller webhotellet har klussa med noe i "kulissene". eller så har hun glemt å betale for domenet sitt.
Ja, det er jo ganske innlysende. Men lurte på om noen vet om den er lagt ned, eller hacket, eller om det er noe på gang med henne? Hun er jo her inne i ny og ne, så kanskje hun kommer med info.
om du lurer på det så spør om det da :) send henne en msg.
Er det vanskeligere å bli brun når man kutter ned på fettet?
Jeg har aldri hatt lett for å bli brun, men de siste årene har jeg plutselig fått raskere og penere farge enn noengang før. Jeg har trodd det har vært fordi vi har vært i syden med jevne mellomrom. men i år blir jeg ikke brun! Jeg har fått en svak skygge av noe mer...grålig :rolleyes:
Ved nærmere ettertanke har de årene jeg ble lett brun sammenfalt med at jeg har levd LCHF. Kan det stemme, eller er det tilfeldig?
Jeg tror det stemmer. Jeg opplevde det samme. Og.... Huden danner d-vitamin av en av folat + "solbestrålt kolesterol" mener jeg å huske... Ergo trenger man frie fettsyrer (og nok folat) i blodet (som ikke må prioriteres andre steder) & sol for å få farge?
Ser at det også finnes noen undersøkelser som går på at fettceller kan bidra med melaninproduksjon selv...? Me alt blir jo spekulasjoner ut over det faktum at (nok) fett trengs for farge og d-vitaminproduksjon.
(og nok folat)
Ah, jeg har folatmangel også :ja:
TrillTrall
10-06-14, 22:43
Og jeg syns mange viser både lite forståelse for og forakt for tradisjoner. :rolleyes: jeg er oppvokst på en plass hvor sånt snakkes om (og huskes i årevis; det året hun hengte ut klestørk på pins-dagen!) og oppdratt til å vise respekt for høytider og helligdager. Dessuten bor vi i et område med endel eldre mennesker, så å anta at noen har sett det og mislikt det er ikke far fetched.
Men la meg omformulere da: henger dere ut klestørk på disse helligdager, eller har dere sett noen som har gjort det?
Vi har vært på hytta, men hadde jeg vært hjemme, hadde vasket tøy og hadde hatt klessnor ute så hadde jeg hengt ut vasken med den klestørken som var deler av denne pinsa ja!
Jeg må innrømme at jeg tenkte på deg da jeg tok et bilde av salongbordet på lørdagskvelden før vi gikk til sengs - vi var to voksne og bordet fløt over av rot. :) Vi gikk og la oss med lett hjerte, vi rydder jo før vi drar hjem igjen så det er pent og ryddig til vi kommer neste gang.
TrillTrall
10-06-14, 22:52
Du verden. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å ha en slik holdning overfor bønder som det du har i denne tråden. Dersom det er hønse- eller grisegjødsel det er snakk om skjønner jeg at det lukter vondt, men jeg har problemer med å tro at bøndene gjødsler åkrene sine hver eneste finværslørdag hele sommeren.
Finnes det noen oversikt over hvilke HM butikker som fører HM+?
Man ønsker dessuten ikke å spre like før større regnskyll... fordi næringen fra gjødsla da havner i vassdragene i stedet for i jorda. (Men det er ok at det regner ila 2-3 dager, eller å pløye det ned. Det siste kan man dog ikke gjøre om man gjødsler eng/gress fordi man da mister neste slått. http://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/plfys/mineral/gjoedsel.html#applisering )
Vi kan kanskje stoppe denne bønder- og helligdager-diskusjonen nå? Siden dette ikke er en diskusjonstråd.
Vi kan kanskje stoppe denne bønder- og helligdager-diskusjonen nå? Siden dette ikke er en diskusjonstråd.
Mener du vi heller skal starte en egen tråd med den type viktige og meningsfulle diskusjoner for lavkarbofolk som ønsker å lette sin smerte fra sitt hjerte?
Ett sted må man jo gå lufte sine virkelig alvorlige og viktige bekymringer som tynger livet!
(Har i grunnen ikke opplevd maken til overfladiske diskusjoner som i deler av denne tråden, meget ego og navlebeskuende enkelte er, nesten fascinerende at det går an ;) men tror nesten det meste er kødd, eller en form for trolling)
Kan man kjøpe gavekort på EN teaterbillett i 40-årsgave, eller bør det være minst to?
Kan man kjøpe gavekort på EN teaterbillett i 40-årsgave, eller bør det være minst to?
Om mottaker er i parforhold eller av den typen som aldri går noe sted alene, så synes jeg det bør være to... (Ellers gir du bort en skjult utgift?) Er vedkommende enslig og av typen som ikke har noe imot å gå alene så er det ok?
Finnes det noen oversikt over hvilke HM butikker som fører HM+?
Du kan bruke http://www.hm.com/no/store-locator og filtrere på dame og under der +size.
Om mottaker er i parforhold eller av den typen som aldri går noe sted alene, så synes jeg det bør være to... (Ellers gir du bort en skjult utgift?) Er vedkommende enslig og av typen som ikke har noe imot å gå alene så er det ok?
Ja. Greia er at jeg ikke kjenner jubilanten så godt (Hun er kona til en god venn av meg, men vi har hatt veldig sporadisk kontakt de sister årene) De har barn og full timeplan, så jeg tenkte kanskje det kunne være en liten push til å komme seg ut og gjøre noe annet. Og de er en veninnegjeng som gjør ting innimellom, så hun kunne brukt det på slit å sluppet å betale selv. Forøvrig ikke redd for å gå på ting alene heller. Men jeg tror det blir vinsmaking i stedet.
Du kan bruke http://www.hm.com/no/store-locator og filtrere på dame og under der +size.
Fikk det ikke til å fungere. Men det var på ipad, mulig det går på PC.
Kjøpe en liten gave til en mamma i barnehagen, som har tryna ned fra garasjetaket og fått et brudd i ryggen? Er det teit.? Hun er moren til en av bestevenninnene til min lille.
Kjøpte en liten ting til henne på butikken ista, men så begynte jeg å tvile. :o
Kjøpe en liten gave til en mamma i barnehagen, som har tryna ned fra garasjetaket og fått et brudd i ryggen? Er det teit.? Hun er moren til en av bestevenninnene til min lille.
Synes ikke det er teit, nei :)
Butterfly83
12-06-14, 20:00
Syns det hørtes koselig ut jeg :)
Nei, det er jo bare veldig hyggelig, det!
Selvsagt ikke. Det er aldri teit å vise omtanke for andre :) Snu om på det, hvis det hadde vært deg som var skadd og fikk en liten gave av henne, hadde du tenkt at hun var teit eller syntes det var hyggelig gjort? ;)
Bare koselig det, vel. :)
Jeg hadde blitt veldig glad for omtanke ihvertfall. Gir det til henne da.
Dagens andre: er det greit med fuchsiafarget kjole i bryllup?
Jeg hadde blitt veldig glad for omtanke ihvertfall. Gir det til henne da.
Dagens andre: er det greit med fuchsiafarget kjole i bryllup?
Ja, det er det!
Ja, det er det!
Blir ikke litt sånn "Hællæææææææ! Se på meg!" liksom?:p
TrillTrall
12-06-14, 21:37
JDagens andre: er det greit med fuchsiafarget kjole i bryllup?
Med mindre den er så kort at trusekanten synes og så utringet at puppene truer med å falle ut så ser jeg ikke problemet. :)
Neeeei, den er lang. Ingen utrigning.
TrillTrall
12-06-14, 21:49
Neeeei, den er lang. Ingen utrigning.
Null problem. :) Fuksia betyr vel at den er ganske rosa? For om en kvinne stiller i rød kjole i et bryllup betydde det før i tiden at hun hadde vært i seng med brudgommen. ;)
Ikkeno problem når den er lang, nellie! Men nå kommer vel bryllupskomitéen her inne og refser meg og sier du må kjøpe ny fordi det ikke er tradisjonelt nok.
Fuchsia er vel en slags mørk rosa, ja.
Litt sånn. (http://www.shopstyle.com/browse?fts=fuchsia+dress)
TrillTrall
13-06-14, 09:03
Fuchsia er vel en slags mørk rosa, ja.
Litt sånn. (http://www.shopstyle.com/browse?fts=fuchsia+dress)
Du blir helt sikkert nydelig! :)
Noen som har tatovert Øyenbryn? Tenker å gjøre det...
Noen som har forsøkt eller praktiserer oil pulling/oljetrekking?
Har ei venninne som har gjort det :)
Photobscura
17-06-14, 09:09
Noen som har forsøkt eller praktiserer oil pulling/oljetrekking?
Har aldri prøvd det selv, eller hatt behovet for det, men kjenner til ei som endelig fikk knekt en soppinfeksjon i munnen med å skylle daglig med sesamolje i en tid. Det er visstnok særs desinfiserende, samtidig som det åpner opp cellemembraner og tar med seg bakterier som følger med oljen man spytter ut, om jeg husker riktig.
Og jeg må bare få lov til å si at det er et veldig fåtall som kler det/hvor det blir pent... Synes jeg da.
Noen råd for et (antatt) halebein som en uke etter fall verker som bare f ?
Har ringt legevakta, og de sa på telefon at smertene gjerne tiltar etter en ukes tid.
Men kan jeg ha skadet noe annet i hofte / bekkenpartiet, hele rumpa verker.
I dag kom jeg knapt opp av senga.
Spurte i tlf til legevakta om det burde tas et røntgen, men fikk til svar at undersøkelsen de gjør, er å stikke en finger inn i anus og kjenne om halebeinet sitter løst, og at de ikke kom til å gjøre noe med det uansett.
Og jeg må bare få lov til å si at det er et veldig fåtall som kler det/hvor det blir pent... Synes jeg da.
Enig
Har nokon handla på Zalando og returnert vara? Kor lang tid tok det før den kom fram til dei? Eg måtte returnere to par sko eg kjøpte, og det er nesten ei veke sidan no, framleis status "retur ennå ikke mottatt".
Har nokon handla på Zalando og returnert vara? Kor lang tid tok det før den kom fram til dei? Eg måtte returnere to par sko eg kjøpte, og det er nesten ei veke sidan no, framleis status "retur ennå ikke mottatt".
Ikke prøvd på Zalando, men på Ellos så går det gjerne 1,5 til 2 uker før jeg får bekreftelse på e-post at de har mottatt returen.
Ikke prøvd på Zalando, men på Ellos så går det gjerne 1,5 til 2 uker før jeg får bekreftelse på e-post at de har mottatt returen.
OK, takk! Kan vere det er noko av det same her då.
Jeg har sett noen som har gjort det og det var ikke pent. :nei:
Jeg har sett noen som har gjort det og det var ikke pent. :nei:
Signerer :eek:
Noen råd for et (antatt) halebein som en uke etter fall verker som bare f ?
Har ringt legevakta, og de sa på telefon at smertene gjerne tiltar etter en ukes tid.
Men kan jeg ha skadet noe annet i hofte / bekkenpartiet, hele rumpa verker.
I dag kom jeg knapt opp av senga.
Spurte i tlf til legevakta om det burde tas et røntgen, men fikk til svar at undersøkelsen de gjør, er å stikke en finger inn i anus og kjenne om halebeinet sitter løst, og at de ikke kom til å gjøre noe med det uansett.
Ettersom det alt har gått en uke, må du gå gjennom fastlegen for å evnt få røntgen.
Sannsynligvis har du "bare" slått deg, men det gjør minst like vondt som å brekke noe og kan ta måneder før det blir bra. Jeg falt ned en trapp og slet med smerter etter mer enn 3 måneder uten at noe som helst var brukket! :p
God bedring! 400 mg Ibux + 500mg paracet 3 ganger pr dag er lurt de første ukene, om du tåler det! :)
Tatoverte øyenbryn ser jo veldig unaturlig ut uansett, og jeg har sett både heldige og mindre heldige resultat. Jeg personlig ser ikke helt poenget i å gjøre det dersom man har naturlige øyenbryn. Om de er litt tynne kan det kanskje heller være bedre å farge dem i en mørkere farge og sånn få en illusjon om tettere vekst. Dersom man ikke har øyenbryn, f.eks. Grunnet sykdom, er det jo forståelig at man ønsker å tatovere.
Ang. Øyenbryn.. Takk for svar. Jeg har også sett uheldige resultater, men sjekk her;
http://www.makeupdesign.net/Bryn.html
... mange fine bryn!
Hva syns dere nå?
Jeg er så lei av å sminke de på! Har nesten ikke hår på brynene, så det hjelper ikke å farge... Må sminke på hver dag! Føler meg ikke bra uten!
Les i denne bloggen om permanent makeup og tatoverte bryn. En skikkelig proff jente som hjelper sånne som har fått tatovert en katastrofe over öynene..
http://sols.blogg.no/
TrillTrall
17-06-14, 23:09
Ang. Øyenbryn.. Takk for svar. Jeg har også sett uheldige resultater, men sjekk her;
http://www.makeupdesign.net/Bryn.html
... mange fine bryn!
Hva syns dere nå?
Jeg er så lei av å sminke de på! Har nesten ikke hår på brynene, så det hjelper ikke å farge... Må sminke på hver dag! Føler meg ikke bra uten!
Jeg synes de fleste så rare og unaturlige ut...
Ettersom det alt har gått en uke, må du gå gjennom fastlegen for å evnt få røntgen.
Sannsynligvis har du "bare" slått deg, men det gjør minst like vondt som å brekke noe og kan ta måneder før det blir bra. Jeg falt ned en trapp og slet med smerter etter mer enn 3 måneder uten at noe som helst var brukket! :p
God bedring! 400 mg Ibux + 500mg paracet 3 ganger pr dag er lurt de første ukene, om du tåler det! :)
Takk Kitt
Jeg synes de fleste så rare og unaturlige ut...
Jeg også ... Er antakelig gammeldags. ;)
Vi har i 3 dager nå finner sorte larver i døråpningen. Størrelsen er ca 1-1,5 cm. De er i mellom dørkarmen og døren ute. Er også grå jord der. Vi fjerner de, vasker, og dagen etterpå er de der igjen! Noen som har sett dette før?
Jeg også ... Er antakelig gammeldags. ;)
Me 3. Og jeg er ganske ung og sprek.
Photobscura
18-06-14, 11:21
Tja, jeg vet ikke, jeg. Synes ikke de var så aller verst, men det ser jo litt rart ut når det er helt nytatovert, rødt, blankt og litt hovent. Men jeg har selv sett noen som har tatovert inn "hår" fordi brynene er glisne, som hun damen i lenken til Marielle gjør, og når det har grodd og mattet ned, er det vanskelig å se at det er fake, med mindre man går tett innpå. Jeg så det ikke selv, før vedkommende fortalte det. Det er nok noe annet enn når man må lage mye av, eller hele brynet på nytt, og det ser definitivt ikke verre ut enn påsminka bryn.
Tanta mi har ikke øyebryn i det hele tatt (alopecia), og tatoverer på sine. Hun går til en særdeles velrennomert make up-tatovør, reiser flere mil hver gang det må fylles på, og selv om man ser at de ikke er ekte når man står ansikt til ansikt, så ser det bedre ut enn å ikke ha bryn i det hele tatt.
Dessuten tatoverer man make up i hudens ytterste lag, så det vil forsvinne etter en tid.
Tusen takk for er flott svar!! Du er så snill Photo som tar deg tid til å svare alle!!! Ha en fin dag!!! :)
Vi har i 3 dager nå finner sorte larver i døråpningen. Størrelsen er ca 1-1,5 cm. De er i mellom dørkarmen og døren ute. Er også grå jord der. Vi fjerner de, vasker, og dagen etterpå er de der igjen! Noen som har sett dette før?
Høres ut som en eggsekk har klekket der... ? Prøv med insektsspray etter vask og se om det blir bedre da?
Photobscura
18-06-14, 14:09
Tusen takk for er flott svar!! Du er så snill Photo som tar deg tid til å svare alle!!! Ha en fin dag!!! :)
Bare hyggelig. :)
Høres ut som en eggsekk har klekket der... ? Prøv med insektsspray etter vask og se om det blir bedre da?
Om de klekker egg hver dag, så er vel larvene små? De er 1-1,5 cm... Vasker hver gang...
Mystisk...
Om de klekker egg hver dag, så er vel larvene små? De er 1-1,5 cm... Vasker hver gang...
Mystisk...
Antakelig fluelarver. De vil bli mer brune og harde etterhvert. Antakelig har dere da også flere av disse under mæbler eller stålamper etc hvor det er generelt varmere enn normalt i huset. Bør være en smal sak å få sjekket.
Sokkelen på stålamper er et yndet klekkested for slike husfluer hvis det er slike da.
Hus med mye fluer har gjerne dette problemet.
Jeg jobber 90% stilling og skal i utgangspunktet ha fri en dag annenhver uke. Jobbmengden på jobb har økt betraktelig så det er ikke bare bare å få tatt ut dagene. Jeg har vært veldig fleksibel overfor arbeidsgiver og ikke hatt noe fast opplegg. Nå har jeg to dager jeg må ta ut, men det er ikke rom for det! Jeg sa da til arbeidsgiver at jeg gjerne vil ha en forutsigbar plan om når jeg kan ta fri, men ble bare møtt med:"Hvis du skal være vanskelig blir vi også det". Så derfor: har jeg krav på og ev hvor lang tid i forveien har jeg krav på å vite når jeg skal jobbe/ta ut fridager?
Antakelig fluelarver. De vil bli mer brune og harde etterhvert. Antakelig har dere da også flere av disse under mæbler eller stålamper etc hvor det er generelt varmere enn normalt i huset. Bør være en smal sak å få sjekket.
Sokkelen på stålamper er et yndet klekkested for slike husfluer hvis det er slike da.
Hus med mye fluer har gjerne dette problemet.
De er ute, ikke inn i huset. I dørsprekken. Heldigvis :)
Jeg jobber 90% stilling og skal i utgangspunktet ha fri en dag annenhver uke. Jobbmengden på jobb har økt betraktelig så det er ikke bare bare å få tatt ut dagene. Jeg har vært veldig fleksibel overfor arbeidsgiver og ikke hatt noe fast opplegg. Nå har jeg to dager jeg må ta ut, men det er ikke rom for det! Jeg sa da til arbeidsgiver at jeg gjerne vil ha en forutsigbar plan om når jeg kan ta fri, men ble bare møtt med:"Hvis du skal være vanskelig blir vi også det". Så derfor: har jeg krav på og ev hvor lang tid i forveien har jeg krav på å vite når jeg skal jobbe/ta ut fridager?
Jobber man turnus i helsevesenet, skal den foreligge minst 6 uker før den begynner og være godkjent av tillitsvalgt! :)
Syns ikke det er for mye for langt å bli enige om at du har fri feks mandag annen hver uke.
Eller du kan be om å få utbetalt de dagene du ikke rekker å ta fri i løpet av en måned feks. Da får nok pipen en annen lyd, tenker jeg.
Uansett kan de ikke forlange at du jobber 100% uten fri eller kompensajson når du faktisk bare er ansatt i en 90% stilling!
Vet ikke hva du har krav på Kanutten, men det må da være en fordel for arbeidsgiveren din også at du har en fast fridag. Da blir det jo lettere for de å fordele arbeidsmengden ut fra hvor mange som er på jobb, samtidig som du kan plassere møter, legetimer etc på fridagene dine, og arb.gj. slipper at du gjør det i arbeidstiden din.
Kanskje du selv kan komme med et forslag på hvilken dag du ønsker å ha fri på, og at det starter om x antall uker slik at arb.gj får litt tid på å tilpasse seg.
Photobscura
19-06-14, 16:09
Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å huske fra år til år, og det er dessuten første gang jeg har levert selvangivelsen elektronisk, og jeg har de siste årene fått utbetalt skatt tilgode i september/oktober (søker om tillegg), så nå ble jeg bare usikker ... At jeg har fått skatteoppgjøret mitt nå, betyr det da at det blir utbetalt i juni denne gangen?
At jeg har fått skatteoppgjøret mitt nå, betyr det da at det blir utbetalt i juni denne gangen? Ja.
Photobscura
19-06-14, 16:27
Ja.
:eek: Hurra! Sommeren er redda!
Når "skal" en 6 åring og en 8 åring sovne? Ca?
Hmm, hørtes ikke dette veldig subjektivt og individuelt ut? De sovner vel når de er trøtte og når de rutinemessig legges til det samme klokkeslettet over tid har jeg lest.
Hvis du mener når bør en 6-8 åring legge seg sammenliknet med andres "normer" så er vel dette individuelt også ut fra barnets behov som foreldrene kjenner barnet vet best.
Men, vil vel tro at et barn i den alderen nok trenger alt mellom 9-12 timers søvn, så da er det vel bare å regne ut fra når man står opp. Står barnet opp kl 0500 og er lys våken, så kan man jo definere natta enda og ikke tillate at man står opp før 0600 kanskje?
Litt sånn umulig å gi et klart bastant svar på et veeeldig individuelt spørsmål. :)
http://nhi.no/forside/nar-skal-barnet-legge-seg-39612.html
Jeg skjønner at det er subjektivt, men sånn ca lissom. Nå er kl 21:30 og ingen av de sover! Jeg er så sliten, og de sovner "aldri"! ;)
Butterfly83
19-06-14, 21:27
*viske ut innlegget* ser du endret klokkeslettet ditt :P
Mine la seg i halv åtte-tiden i den alderen, men alle barn er forskjellige. Ene sønnen min sov kun fem timer i døgnet fra han var halvtannet år gammel og var propell resten av døgnet (ADHD), mens en annen sovnet halv åtte og sov til vi vekket ham klokken syv neste morgen.
Et godt tips er å begrense raske karbohydrater de siste timene før søvn.
Jeg var sånn da jeg var liten. Sovnet aldri før nærmere tolv fra jeg begynte på barneskolen. :rolleyes: men lå ofte og leste da, så jeg løp ikke rundt og maste.
Prøvd lydbøker forresten? Jeg kjenner tre stk som tyde til det med barn som aldri ville roe seg, og det virket på alle.
TrillTrall
19-06-14, 21:55
Jeg skjønner at det er subjektivt, men sånn ca lissom. Nå er kl 21:30 og ingen av de sover! Jeg er så sliten, og de sovner "aldri"! ;)
For lyst på rommet? Lystette (rulle)gardiner. Sover for lenge om morgenen? Vekk dem tidligere. Gjør de lite på dagtid? Aktiviser dem fysisk. Jeg husker faktisk ikke når mine var i seng på den alderen. :)
Av hensyn til foreldrene, som også trenger alenetid, så er 19-20 ganske greit, syns jeg.
Vet at det er veldig individuelt hvor mye søvn de trenger, men de kan med fordel komme seg til sengs, så de får en sjanse til å roe seg ned.
Hva med å hjelpe dem med å roe ned ved å lese litt for dem når de har lagt seg?
Jeg har tre barn(voksne for lengst), som hadde forskjellg søvnbehov, men de måtte i seng for at jeg skulle "overleve" . Vi leste for dem og snakket litt om hva som hadde skjedd i løpet av dagen og morgendagens planer.
Lykke til:)
Noen som vet om det er problematisk å bestille Green coffee extract fra Iherb? Klarer ikke å finne noen grenseverdier for innførsel til Norge.
Tusen takk for svar ang. legging! Skal begynne tidligere, og dermed komme tidligere i mål ;)
Tusen takk for svar ang. legging! Skal begynne tidligere, og dermed komme tidligere i mål ;)
Det er til barnas beste også. Dårlige søvnrutiner kan gi overvekt, diabetes og en masse andre plager senere i livet.
Ja!! Har prøvd å starte 18-18:30, men ofte sovner de sent likevel. Og barna som er yngre enn de, leker ute i gata til 20...
Ja!! Har prøvd å starte 18-18:30, men ofte sovner de sent likevel. Og barna som er yngre enn de, leker ute i gata til 20...
Kanskje de begynner for tidlig? Min treåring er i seng rundt 19:30. Legger jeg ham før tar det opptil 1,5-2t før han sovner. Når vi klarer ca 19:30 sover han senest 20.10. Da rekker vi å lese og synge litt, samt krangle om at han vil tvinne håret mitt til han sovner :p
Forøvrig går legginga mye raskere de dagene han har fått endel frisk luft.
Kl er 21 og begge sover. Startet legging 18:45. Fornøyd ;)
TrillTrall
22-06-14, 10:21
Vi vurderer en hopp-på-tur senere i sommer og om vi må dra fra Gardermoen vil vi ankommen med tog fra Trondheim ca. 6:30. Blir det da et helvetes pes om flyet har avgang 7:55? Ser innsjekking på charter stenger 1 time før avgang. Har aldri ankommet Gardermoen med tog så jeg aner ikke hvor lang tid det tar å forflytte seg fra toget til terminalen. Rekker vi det på 25 min?
jeg regner vanligvis med to timer. men pga togtider har det gjerne blitt 1.5 time de siste turene, og det har gått helt fint :) på den tiden er det gjerne ikke altfor mye folk, og bare man unngår å vele rundt i tax freen skulle det gå helt fint så lenge toget er i rute
TrillTrall
22-06-14, 11:24
jeg regner vanligvis med to timer. men pga togtider har det gjerne blitt 1.5 time de siste turene, og det har gått helt fint :) på den tiden er det gjerne ikke altfor mye folk, og bare man unngår å vele rundt i tax freen skulle det gå helt fint så lenge toget er i rute
Taxfree på vei til syden er ikke interessant for oss. :) Da er det bare rett på innsjekk og så vente i nærheten av gaten til vi kan gå ombord. Kjenne litt på kriblingen i magen og glede seg til å komme til sol og varme. :)
toget stopper direkte på gardermoen forresten, bare et par rulletrapper og du er på innsjekk. ca 5 min max :D
Vi vurderer en hopp-på-tur senere i sommer og om vi må dra fra Gardermoen vil vi ankommen med tog fra Trondheim ca. 6:30. Blir det da et helvetes pes om flyet har avgang 7:55? Ser innsjekking på charter stenger 1 time før avgang. Har aldri ankommet Gardermoen med tog så jeg aner ikke hvor lang tid det tar å forflytte seg fra toget til terminalen. Rekker vi det på 25 min?
mener du at dere kommer til Gardermoen med tog kl 6:30? Eller Oslo S?
Hvis dere ankommer Gardermoen klarer dere fint å komme til innsjekk på 25 min. Men det kan jo være en risiko hvis toger er forsinket. Har vel nesten aldri opplevd at toget har vært i rute, så jeg hadde ikke tatt sjangsen på 25 minutters overgagstid.
TrillTrall
22-06-14, 14:55
toget stopper direkte på gardermoen forresten, bare et par rulletrapper og du er på innsjekk. ca 5 min max :D
*hehe* Det kan man si var direkte på Gardermoen ja! :)
mener du at dere kommer til Gardermoen med tog kl 6:30? Eller Oslo S?
Hvis dere ankommer Gardermoen klarer dere fint å komme til innsjekk på 25 min. Men det kan jo være en risiko hvis toger er forsinket. Har vel nesten aldri opplevd at toget har vært i rute, så jeg hadde ikke tatt sjangsen på 25 minutters overgagstid.
Gardermoen ja, ikke Oslo S. Men vi håper vi finner en grei tur med avreise fra Værnes da, så vi slipper å måtte innom Gardermoen.
Jeg hadde ikke tatt sjansen på bare 25 minutters overgang hvis jeg ankommer med regiontog, og akkurat det fra Trondheim bruker å være forsinket. Avstand fra plattform til innsjekk er ikke stor da, bare få minutters gange.
Hvor lenge må man vente før man går ned i vekt av ketolyse? Er på 4 dagen.. /utålmodig. Har gjemt vekta.
Hvor lenge må man vente før man går ned i vekt av ketolyse? Er på 4 dagen.. /utålmodig. Har gjemt vekta.
Slikt finst det ingen fasitsvar på. Slapp av, hald fram med å fylgje opplegget, og gløym kvar den vekta står.
Jeg opplever et merkelig fenomen med ene langfingeren min. Har opplevd det i mange år, og nå sist i går kveld. Det har seg slik at brått ut ifra intet så får jeg veldig vondt i fingeren utem å ha gjort noe spesielt (i hvert fall ikke som jeg legger merke til). Den blir sånn typisk forstua-vondt. Hovner ikke opp, men kan ikke være borti noe uten at det er veldig smertefullt og kan ikke bøye den. Dette kan vare fra få timer til et par dager og så blir den helt fin igjen. Merkelige greier. Noen som har hørt om noe sånt før, og om det kan være et spesielt fenomen eller er det bare jeg som har en rar greie?
Jeg har det sånn med musklene i underarmen spesielt, men det kan goså dukke opp andre steder. Jeg har fått veldig tilbakevending av dette på ED uten at jeg vet hvorfor. På Ketolyse var det helt fraværende.
Er bare i fingerleddene hos meg, så det er nok leddrelatert og ikke muskelrelatert. Tenkte kanskje urinsyregikt, siden jeg har høyt urinsyrenivå, men får det ikke til å stemme når det ikke er spesielt hovent eller rødt/varmt, og at det bare varer et par dager maks. Men det må jo være en form for gikt tenker jeg? Bare veldig lokal greie, begrenset til noen få fingre (klarer ikke å helt å huske om jeg har hatt det i glere fingre enn langefingeren, men mener at jeg har opplevd det i både pekefinger og tommel tidligere).
Jeg har alltid tenkt det er muskulært fordi det stråler nedover i armen, men det begynner i albuen eller håndleddet. Fikk det faktisk i Håndleddet og ned i håndbakken nå :rolleyes: Jeg mistenker at sukkerinnholdet i mange av ED produktene kan være en trigger for min del.
Edit:
I følge dr Dahlquist er fruktosen det som trigger det, og det kan stemme http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/det_%C3%A4r_inte_k%C3%B6ttet_det
(Jeg har i perioder levd mer elller mindre utelukkende på frukt, og da har jeg hatt mye av det)
Sivensvans
24-06-14, 09:39
Nå så jeg plutsetlig noe jeg aldri har sett før her inne - en rød "thumbs down" ved siden av tittel-linjen på noe jeg har skrevet. Betyr det at noen har trykket at de er negative til innlegget?
Nå så jeg plutsetlig noe jeg aldri har sett før her inne - en rød "thumbs down" ved siden av tittel-linjen på noe jeg har skrevet. Betyr det at noen har trykket at de er negative til innlegget?
Nei, det betyr at du har valgt det selv som innleggsikon i den boksen som kommer under selve tekstruta når du skriver innlegg :) Du har kanskje kommet borti den når du skulle trykke send?
Sivensvans
24-06-14, 10:25
Nei, det betyr at du har valgt det selv som innleggsikon i den boksen som kommer under selve tekstruta når du skriver innlegg :) Du har kanskje kommet borti den når du skulle trykke send?
Haha! Ja, det må jeg ha gjort! :p Takk for oppklaringen!;)
Sivensvans
25-06-14, 12:41
Har kjøpt div ting fra lavkarbohuset, men synes det er litt spesiellt at det ikke følger med oppskrifter på norsk, kun tysk! Erfaringer?
Jeg er ikke så drilla på tysk - eneste jeg kan skryte på meg er at jeg hadde følgende setning klar om læreren skulle spørre om noe: Ich habe nicht meine hausaufgaben gemacht...! Knis!
Photobscura
25-06-14, 17:19
Jeg kjøpte en anorakk i dag. På vaskeseddelen står det "Shell: 100% bomull". Hva betyr shell?
Jeg kjøpte en anorakk i dag. På vaskeseddelen står det "Shell: 100% bomull". Hva betyr shell?
Skalldelen, ytterste delen, på lekmannsspråk?
Photobscura
25-06-14, 18:36
Skalldelen, ytterste delen, på lekmannsspråk?
Ja, men hva er det? Er det vannavvisende, eller noe?
Ja, men hva er det? Er det vannavvisende, eller noe?
Skalljakker i friskusklæravdelingen er som regel vannavvisende/vantette, men sånn akkurat dette er ikke kles-språk jeg er flytende i (du vet hva jeg synes om "praktisk" :p), så jeg delegerer spørsmålet til de som kan. :D
Photobscura
25-06-14, 19:17
Oki! Jeg har i hvert fall ikke peiling. Det var bare en helt enkel Bik Bok-anorakk til 500 spenn, så vet ikke jeg tør satse på at den innehar en sånn luksus.
Photobscura
25-06-14, 19:23
Jeg har konferert med ei litt mer friskusete venninne, og hun sier at shell er i en eller annen grad vannavstøtende og vindtett.
Jeg har konferert med ei litt mer friskusete venninne, og hun sier at shell er i en eller annen grad vannavstøtende og vindtett.
"Shell" er bare navnet på det man kaller "ytterste lag" på en jakke, bekledning, bukse eller whatever. Når ytter "shell" er av bomull så er det ikke akkurat vannavstøtende uten noen form for behandling. Dvs den jakken har sikkert en form for impregnering som gjør bomullen vannavstøtende inntil en viss grad.
Bomull er forøvrig et stoff som egner seg aller best (bedre enn gore tex og whatnot) i tørt, kaldt vær. Typisk jevne temperaturer i kulde. I varierende værforhold er gore-tex tilsvarende det beste.
Når den friskusvenninnen din sier at bomull er et shell som er vannavstøtende og vindtett, så er nok det ikke helt riktig, men til en viss grad, avhengig av veving på bomull kan den virke som vindtett ja. Uansett så får man jo gjerne hva man betaler for av slike "friskusklær" som koster veil. 500,- ift vannavvisning og vindtetthet.
Jeg liker nå bomull meget godt og bruker det stort sett alltid, både i kulde og dårlig vær. Skal innrømme at gore tex er flott fordi man da holder seg tørr innenfor "shellet" eller skallet om du vil i vestlandsvær. Impregnert bomull er ikke dårlig, dessuten er det rimelig. Gore-tex for bruk på byen eller lette friluftsturer på en dag er "overkill", men mote er nå mote :)
Photobscura
25-06-14, 19:48
Nei, min venninne sier ikke at "bomull er et shell som er vannavstøtende eller vindtett", men at når det står "shell" på vaskeseddelen vil det si at den er vevd/impregnert på en sånn måte at den i i en eller annen grad er det, avhengig av tøyet, og været (bl.a. vannsøyle, sa hun vel. Nytt ord for meg). Takk for svar for øvrig!
Nei, min venninne sier ikke at "bomull er et shell som er vannavstøtende eller vindtett", men at når det står "shell" på vaskeseddelen vil det si at den er vevd/impregnert på en sånn måte at den i i en eller annen grad er det, avhengig av tøyet, og været (bl.a. vannsøyle, sa hun vel. Nytt ord for meg). Takk for svar for øvrig!
Som jeg sa, avhengig av veving på bomullen. Shell er shell og det "shellet" er uansett lagd av bomull med eller uten impregnering. Bomull har meget lav vannsøyle uansett dessverre. Impregneringen høyner vannsøylen noe, men hvis Bik Bok kaller dette for shell, så er det ikke rart klesbransjen får mye "pisk" for dårlig/feil/misledende informasjon til forbrukerne. Bomull er også shell. Tror du med trygghet kan rette opp "friskusvenninnen" din og si at shell ikke er noe annet enn en beskrivelse av det ytterste laget av vevd stoff på et klesplagg (ytterjakke). Menneskets shell er huden, med eller uten solfaktor eller kokosolje som beskyttende lag. Shell av kokosolje er kanskje ytterste laget siden det danner en beskyttelse utenpå den naturlige menneskeshellet :-) haha. jaja, kos deg med jakken, vannsøyle, shell, van/vindtett or whatnot. Viktigste er nå at du er fornøyd med bruken!
Photobscura
25-06-14, 20:06
Så ikke shell-merkinga før jeg kom hjem, så det var ikke en avgjørende faktor for meg, da jeg helst unngår regn, snarere enn å anskaffe klær som er ment for å brukes i det. :p
Det hadde vel uansett ikke stått "shell" på vaskeseddelen med mindre det var en mening med det. Litt underlig å sammenligne det med hud eller nøtteskall, ettersom jakka ikke har noe fôr.
Shell er nok her kun et annet for for stoff. Veninna di tenker nok på soft-Shell eller skalljakker, men det er noe annet. Du merker veldig fort om det er det.
Vaskelappen er mest sannsynlig offer for dårlig oversettelse fra landet det er sydd i, Shell clothing kan bety yttertøy. Og vannsøyle; hvis du googler parkeres står det masse om det (utrolig hvor mye nytt man lærer nr man får unger :D)
Photobscura
25-06-14, 20:35
Samme for meg! Jeg ville bare ha en svart anorakk, men skjønte ikke greia med "shell". :)
TrillTrall
25-06-14, 21:29
Oki! Jeg har i hvert fall ikke peiling. Det var bare en helt enkel Bik Bok-anorakk til 500 spenn, så vet ikke jeg tør satse på at den innehar en sånn luksus.
Har den for? I alle fall - det ytterste laget er laget i bomull, enkelt og greit. :)
Photobscura
25-06-14, 22:12
Ikke fôr, nei. Men samma det, ser ut som om det er helt likegyldig at det er shell. :p
Våre naboer har 3 hunder, store. De er ofte løse, driter i hagen vår, løper mot barna så de blir redde. En gang knurret to av de rundt meg, den ene tok bena sine hardt på mine legger flere ganger, slik at jeg fikk blåmerker og sår/blødde en del! Hull i buksa. Samtidig løp den andre hunden imot min datter på 5 år, hun ble livredd! Jeg spurte naboen om de kunne være så snill å ha de hundene i bånd! Ja sa hun.
De kommer fortsatt i hagen og driter, løper rundt. I dag kom en av hundene løpende rett i mot mine barn. Jeg ble redd og ble litt sur til naboen. Jeg beklaget meg for å bli sur, men sa at jeg var redd. Jeg fortalte om episoden om buksa og blåflekken, og hun sa hun skulle erstatte buksen. Jeg sa at det var ikke poenget, men at vi følte oss utrygge når hundene var ute. Hun tok ikke hundene i bånd, de kom igjen to ganger samme time i hagen.
Er dette feil av meg? Gjelder båndtvang i slike tilfellet?
Hundeeier plikter å ha kontroll på hundene sine, noe de åpenbart ikke har i dette tilfellet. Du kan ringe mattilsynet, det er de (av alle ting) som har oversikt over reglement og evt oppfølging.
TrillTrall
25-06-14, 22:54
Selvfølgelig er det ikke feil av deg, men det er meget feil av naboen. Ring politiet. Bedre det enn at ungene blir bitt. Båndtvangen gjelder overalt unntatt for jakthunder under trening (leste jeg her om dagen), men akkurat det er vel ikke tilfelle i deres hage...
Det eneste nabohunden jakter på, er snømannen vår i Hagen på vinteren! Den står og knurret i mot den! To dager kom dem og knurret!
Jeg får dårlig samvittighet. Hundene er sikkert bare litt ville og lekne. Men vi er redd de! Gruer meg til å snakke med naboene igjen...
Om hundene er "litt" ville og lekne plikter de HVERTFALL å holde dem i bånd eller innhegning. Jeg har hatt hund hele livet, og ville aldri funnet på å forlate (eller slippe) en hund i nærheten av et barn, og definitivt ikke et barn som ikke kjenner hunden og omvendt. Enig med TrillTrall, ring politiet!
Photobscura
25-06-14, 23:18
Det er jo utrolig uforsvarslig! Om man ikke har gjerder rundt tomta si som holder hundene innestengt når de lufter seg, bør man ha egen hundegård eller løpestreng, særlig når hundene holder på som du beskriver. Virker nærmest på meg som om naboene dine er flaue over egen utilstrekkelighet hva angår disiplin og dressur ...
Det verste av alt, er at de driver med utstilling av de... Tror de er slitne av de, men hallo! Ta på bånd da! Er så lei. Vært sånn i flere år!
Takk for svar! Ps, "hallo" var ikke til deg, men til naboen ;)
Det verste av alt, er at de driver med utstilling av de... Tror de er slitne av de, men hallo! Ta på bånd da! Er så lei. Vært sånn i flere år!
Det er typisk de som tror de kan alt om hunder. For de er jo SÅÅÅ snille deres hunder og kunne aldri finner på noe liksom :rolleyes: For de tenker det samme som deg, at de leker jo bare. Og ofte er de mer beskyttende og blåoyd overfor hundene enn selv egne unger!
SKriv ut reglement for hundehold og legg i postkassa deres om du ikke vil ta det face-to-face.
Våre naboer har 3 hunder, store. De er ofte løse, driter i hagen vår, løper mot barna så de blir redde. En gang knurret to av de rundt meg, den ene tok bena sine hardt på mine legger flere ganger, slik at jeg fikk blåmerker og sår/blødde en del! Hull i buksa. Samtidig løp den andre hunden imot min datter på 5 år, hun ble livredd! Jeg spurte naboen om de kunne være så snill å ha de hundene i bånd! Ja sa hun.
De kommer fortsatt i hagen og driter, løper rundt. I dag kom en av hundene løpende rett i mot mine barn. Jeg ble redd og ble litt sur til naboen. Jeg beklaget meg for å bli sur, men sa at jeg var redd. Jeg fortalte om episoden om buksa og blåflekken, og hun sa hun skulle erstatte buksen. Jeg sa at det var ikke poenget, men at vi følte oss utrygge når hundene var ute. Hun tok ikke hundene i bånd, de kom igjen to ganger samme time i hagen.
Akkurat nå om sommeren er det båndtvang overalt 24 timer i døgnet. I byggefelt gjelder båndtvangen året rundt.
Her har vi valgt å gjerde inn et område i hagen til hundene, men følger likevel med dem der slik at de ikke skal stå og bjeffe på folk som går forbi/sykler/løper.
Selvsagt er det absolutt ikke akseptabelt at nabohunder løper inn i hagen til naboer og skremmer/ driter/pisser.
Båndtvang for hunder (http://no.wikipedia.org/wiki/Hund) er en bestemmelse som reguleres av lov om hundehold (http://no.wikipedia.org/wiki/Lov_om_hundehold), kapittel 2, §6.
I tiden fra og med 1. april (http://no.wikipedia.org/wiki/1._april) til og med 20. august (http://no.wikipedia.org/wiki/20._august) skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at den ikke jager eller forvolder skade på storfe (http://no.wikipedia.org/wiki/Storfe), sau (http://no.wikipedia.org/wiki/Sau), geit (http://no.wikipedia.org/wiki/Geit), fjærfe (http://no.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A6rfe), rein (http://no.wikipedia.org/wiki/Rein), hest (http://no.wikipedia.org/wiki/Hest) eller vilt (http://no.wikipedia.org/wiki/Vilt), herunder viltets egg (http://no.wikipedia.org/wiki/Fugleegg), reir (http://no.wikipedia.org/wiki/Reir) og bo.
Bestemmelsen gjelder i hele Norge (http://no.wikipedia.org/wiki/Norge), og kun noen hunder i aktiv tjeneste (for eksempel gjeterhunder (http://no.wikipedia.org/wiki/Gjeterhunder), politihunder (http://no.wikipedia.org/wiki/Politihund) og lignende) blir på visse vilkår unntatt fra den (se lov om hundehold, kapittel 2, §9).
I tillegg til overnevnte kan den enkelte kommune (http://no.wikipedia.org/wiki/Kommune) i landet gi forskrift (http://no.wikipedia.org/wiki/Forskrift) om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet i visse sammenhenger, dog ikke ukritisk og ofte med en klar tidsramme og/eller kun i et bestemt område. Dette kalles gjerne utvidet båndtvang eller ekstraordinær båndtvang..Brudd på dette kan faktisk straffes med bøter og fengsel inntil 1 måned. Virker ikke som om naboen har særlig god kustus på hundene sine og dette kan jo ikke fortsette. Det er en plage for dere (og kanskje andre også) og man vet jo aldri om hunden brått går til angrep. Du bør ta det opp med naboen at det faktisk er båndtvang og at dette er plagsomt for deg, dersom ingenting blir gjort bør du ta kontakt med politiet før noe alvorlig skjer.
Jeg sitter på jobb med intense menssmerter. Har tatt 3x ibux 200, men de ser ikke ut til å fungere. Hva annet kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke jobbe, så om jeg ikke finner på noe er det tull å sitte her, men jeg gikk hjem pga disse smertene forrige mnd også og vil helst slippe det igjen! Dessuten klarer jeg ikke kjøre bil nå, så jeg kommer ingen vei uansett :o)
Photobscura
26-06-14, 09:01
Oi. Har du tatt opp disse menssmertene med legen din? Høres ut som noe langt over normalen ...
Jeg lurer på; Hvilket av kjøpesentrene utenfor sentrum av Oslo er best, altså har bredt utvalg av klesbutikker, og ikke nødvendigvis fullstappa med folk tidlig på dagen midt i uka? Jeg trenger litt nye klær, men hater virkelig å shoppe ... Hadde vært kjekt med "alt" på ett sted, og minst mulig folk og trengsel.
Oi. Har du tatt opp disse menssmertene med legen din? Høres ut som noe langt over normalen ...
Ja, det er nok langt over normalen, men med PCOS så er det jo liksom bare sånn :o Men jeg tror jeg må sjekke med gynekologen om hun hvertfall har noen tips. Nå er det jo faktisk over ett år siden jeg var der også, følte jeg løp der i ett sett etter graviditeten.
Sist mnd var jeg hjemme to dager etter jeg måtte gå hjem også før det slapp. Før hadde jeg disse smertene ved eggløsning, men nå etter jeg begynte med ED har de flyttet seg til mensen i stedet. Det eneste positive er at mensen kommer helt likt månedlig, noe som aldri har skjedd før.
Det virker som det verste er over nå, men "bakfullfølelsen" og den hovne og ømme magen som alltid følger med sitter godt i. Fint at det er haugevis å gjøre på jobb da, og at vi allerede er underbemannet pga ferieavvikling. :rolleyes:
Men nå kan jeg i verste fall kjøre hjem i lunsjen og jobbe hjemme fra, for da kan jeg ta pauser innimellom.
Tusen takk for svar! Godt å høre at det ikke bare er jeg som overreagerer ;)
Jeg lurer på; Hvilket av kjøpesentrene utenfor sentrum av Oslo er best, altså har bredt utvalg av klesbutikker, og ikke nødvendigvis fullstappa med folk tidlig på dagen midt i uka? Jeg trenger litt nye klær, men hater virkelig å shoppe ... Hadde vært kjekt med "alt" på ett sted, og minst mulig folk og trengsel.
Tja, hva slags klær? Sandvika storsenter er jo alltid greit, emd absolutt alt mellom himmel og jord... Og det går gratis buss dit fra oslo http://www.thonshopping.no/kjopesentre/sandvika-storsenter/senterinfo/bussruter1/
Har faktisk ikke vært på Strømmen etter utvidelsen, men det skal jo også være greit med alt du trenger og vel så det.
Litt nærmere byen er jo Storo et greit alternativ.
Photobscura
26-06-14, 09:34
Trenger mest basicting, så typ H&M, Cubus, Lindex, den slags. Sandvika er jo i Bærum, men jeg visste ikke at det gikk gratisbuss dit. Er det ikke noen i selve Oslo som er OK?
Storo som sagt :)
CC vest
Lambertseter har blitt fint etter oppussinga, men det tar kortere tid til Sandvika med tog enn til Lambert med bane.
Photobscura
26-06-14, 09:52
Storo, ja. Der har jeg forsåvidt vært, på Bogerud, tror jeg?! Der mener jeg også at det så og si var folketomt på formiddagen, hvilket er en stooor fordel. Men så spørs det jo nå som så mange har gått ut i ferie ...
Photobscura
26-06-14, 10:08
Nei, det var visst Sandaker Senter, det.
Storo er hvertfall stille på tirsdagsformiddager. (Tirsdag er alltid den beste dagen å handle på om man vil unngå kø både på formiddag og ettermiddag)
Det er den vanlige barnevognmafiaen der, men det er det jo over alt. Men det har blitt ganske stort der oppe, så det er mye areal å spre folk på. bare ligg unna Jordbærpikene i 3 etg om man vil unngå barnevogner :D
Tror ikke så mange har gått i ferie enda, utover skoleungdom og studenter. Virker ikke slik på jobben hvertfall.
Både CC Vest og Stovner er greie kjøpesentre med lite folk på formiddagen. CC Vest har ikke Lindex, Stovner har ikke Cubus, og så er vel CC Vest generelt mer "posh" med tilhørende klientell. Storo har jeg ikke vært på ved formiddagstid, så veit ikke hvor mye folk som er der, men senteret er vel blitt bra etter utbyggingen regner jeg med. Stovner har i tillegg en veldig bra Sultan like ved t-baneinngangen.
TrillTrall
26-06-14, 11:32
Jeg sitter på jobb med intense menssmerter. Har tatt 3x ibux 200, men de ser ikke ut til å fungere. Hva annet kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke jobbe, så om jeg ikke finner på noe er det tull å sitte her, men jeg gikk hjem pga disse smertene forrige mnd også og vil helst slippe det igjen! Dessuten klarer jeg ikke kjøre bil nå, så jeg kommer ingen vei uansett :o)
Ibux har aldri funket på meg, ikke mot noe (jo, tannverk i kombo med paracet). Har du prøvd paracet?
Nå hjelper ibux meg, men jeg skal ikke bruke NSAIDs, så det er derfor ikke så aktuelt for meg å bruke det.
Mine menssmerter forsvart omtrent på dagen etter jeg fikk satt i p-stav for 3 år siden. Nå er det på tide å bytte den, og de siste 2-3 mnd har jeg merket at jeg har begynt å få litt mens-smerter igjen.
Vet om mange som bruker prevensjon mot menssmerter, kanskje noe å vurdere, om du ikke skal ha flere barn nå med det første?
Ibuxen fungerte, det bare tok endel lenger tid enn vanlig :o Er levelig nå så lenge jeg ikke gjør brå bevegelser eller setter beinet hardt ned :rolleyes:
Photobscura
26-06-14, 13:48
Ok, Storo eller Stovner it is! CC West har jeg også den litt posh-feelingen på.
Ok, Storo eller Stovner it is! CC West har jeg også den litt posh-feelingen på.
Storo er ok (mangler Lindex, men den kan man jo ta i Markveien ved behov) - siden de har Change der også, for ikke å snakke om gratis, rene toaletter i hver etasje, er det alt i alt et praktisk sted å ta sånne basic/nødvendighet-runder. :cool: Sånn som bonus har jeg ofte hell med halvprisede kjøttvarer på icaen der. Meeen sommerstid er det temmelig folksomt på dagtid også - litt for mye for meg, i alle fall.
Photobscura
26-06-14, 14:16
Ok, notert! Ser de fleste kjøpesentre åpner ti, kanskje satse på å komme seg dit så tett opp på åpningstid som mulig. Tirsdag formiddag pleide å være min Ikea-dag, for øvrig. Helt til de begynte med de der ville tirsdagstilbudene sine ... Ødela alt! :rolleyes:
Noen som vet konkret hva man må forholde seg til for å unngå fordelsbeskatning ved firmatur til London fra fredag morgen til mandag kveld? Vet at det er snakk om to maks to netter overnatting uten akademisk opplegg, men vet også at det finnes grader av akademisk opplegg og skatt. Er det noen som vet??
Noen som har erfaring med å få t-skjorter med egne print? Ser det er mange plasser man kan bestille, men jeg trenger noen som kan levere god kvalitet raskt. Jeg vil også ha dame t-skjorte (fitted) og gjerne et utvalg av farger. Skal bare ha en eller to.
Photobscura
01-07-14, 09:45
Noen som har erfaring med å få t-skjorter med egne print? Ser det er mange plasser man kan bestille, men jeg trenger noen som kan levere god kvalitet raskt. Jeg vil også ha dame t-skjorte (fitted) og gjerne et utvalg av farger. Skal bare ha en eller to.
Jeg vil anbefale spreadshirt på det varmeste. Bra trykk, god kvalitet på t-skjortene, og de har dame-t-skjorter med god passform, og realistiske størrelser. :) (Har bestilt en del fra Asia, og da må jeg alltid gå opp en størrelse). Vil anbefale den dame-t-skjorta til 136 kr, altså ikke den billigste, men nummer to, om jeg ikke husker feil, da den holder farge og fasong bedre enn den som er billigst. Med trykk kommer den på ca 170 kr, samt 35 kroner i porto.
Bare pass på å ikke bestille for over 200 kr, ettersom de trykkes i, og sendes fra, Tyskland. Likevel har det ikke gått særlig mer enn en uke, pluss/minus, fra jeg har bestilt til den har ligget i postkassa.
TrillTrall
01-07-14, 21:29
Har fått smerter i hofta, sannsynligvis etter (for mye) jogging på asfalt (og her snakker vi ikke om lange og harde turer overhodet!!!) og skal inn på røtngen om et par uke for å se om det er noe synlig slitasje.
Kan det være brusken i hofteleddet som er nedslitt? Er det noe hold i disse kosttilskuddene som hevder de stopper bruskreduksjon og endatil stimulerer til økt bruskvekst? Eller er det penger rett ut av vinduet? Noen som har prøvd noen slike?
Neida, jeg skal ikke begynne å ta noe som helst før etter at jeg har vært på røntgen. :) Jeg føler meg mer som 86 år enn 46 år for tiden gitt...
Kan være så enkelt som en betennelse etter overbelastning. Jeg opplevde det samme i begynnelsen av min "joggekarriere" :p, en dyp, murrende smerte i hofta som ikke gikk over. Etter en del undersøkelser fikk jeg betennelsesdempende, fysio, en del øvelser og måtte legge på varmt og kaldt. Det gikk over og da jeg startet jogginga igjen, investerte jeg i nye sko og tok det roligere og fokuserte mye på teknikk. Det er ingen skam å gå som Ingrid Kristiansen sier. Har en kolleaga som nå opplever det samme, går rundt som ei 80 år gammal dame men hun er ikke mer enn 28. Hun har også fått betennelse etter overbelastning.
Jeg håper for din del at det ikke er noe verre enn det, ellers kan jeg ikke svare på om diverse kosttilskudd er godt for det du spør om. Selv har skepsisen min til kosttilskudd vokst og jeg tar ikke mer enn det som er absolutt nødvendig.
TrillTrall
02-07-14, 08:19
Kan være så enkelt som en betennelse etter overbelastning. Jeg opplevde det samme i begynnelsen av min "joggekarriere" :p, en dyp, murrende smerte i hofta som ikke gikk over. Etter en del undersøkelser fikk jeg betennelsesdempende, fysio, en del øvelser og måtte legge på varmt og kaldt. Det gikk over og da jeg startet jogginga igjen, investerte jeg i nye sko og tok det roligere og fokuserte mye på teknikk. Det er ingen skam å gå som Ingrid Kristiansen sier. Har en kolleaga som nå opplever det samme, går rundt som ei 80 år gammal dame men hun er ikke mer enn 28. Hun har også fått betennelse etter overbelastning.
Jeg håper for din del at det ikke er noe verre enn det, ellers kan jeg ikke svare på om diverse kosttilskudd er godt for det du spør om. Selv har skepsisen min til kosttilskudd vokst og jeg tar ikke mer enn det som er absolutt nødvendig.
Smerten er ikke konstant, den kommer og går, den er der når jeg reiser meg etter å ha sittet rolig i samme stilling en stund og jeg kjenner det om jeg har jogget en stund, selv på mykt underlag. Jogger jo ikke på asfalt lenger selvfølgelig! Jogget en tur i går og først etter 3 km kjente jeg det litt og det ble selvfølgelig ikke noe særlig bedre resten av turen heller. Jeg har ganske nye og veldig gode sko så det kommer neppe av dårlige sko.
Jeg hadde en slik smerte en periode, som noen ganger strålte nedover forsiden av låret. En liten sjekk hos manuellterapeut med utstrekking av sider og korsrygg løste problemet med en gang.
Hvordan får man snudd tankegang fra å gjøre ting for andre, til å gjøre ting for seg selv? Eksempel: Bruke tanntråd intensivt flere ganger daglig en uke før man skal til tannlegen, fordi man «glemmer» det resten av året (med resultat at tannkjøttet er superhovent og vondt når tannlegen begynner å røske i det :rolleyes:). Pynte seg i jobbmøte fordi det er hyggeligere for sjefen/kunden/de andre kollegaene, selv om man hadde følt seg bedre hver dag om man gjorde det fast. Unne seg en is fordi det er lenge til man skal til Fedonklinikken, og være livredd for hva ernæringsdama skal bli skuffet heller enn å hige etter vekttap for egen del…
Jeg mistenker at min autoritetsangst spiller sterkt inn her, men hvordan bli kvitt den?
Jeg hadde en slik smerte en periode, som noen ganger strålte nedover forsiden av låret. En liten sjekk hos manuellterapeut med utstrekking av sider og korsrygg løste problemet med en gang.
Ja og det er veldig viktig å strekke ut selv etter en joggetur, spesielt setemusklatur og nedre del av korsrygg. jeg hadde også en smerte som kom og gikk, kom ann på belastning og sittestilling. Du bør absolutt ikke jogge før du har fått undersøkt hva det kan være Trilltrall, da kan du gjøre vondt verre.
Skoene kan være gode, er ikke dermed sagt at de er riktige, men dersom man har dårlig teknikk og løper for mye/for langt til man har trent seg opp er det lett å få skader/betennelser/overbelastning. Ulendt terreng (og da snakker jeg ikke om hardpakkede grusstier som er nesten like ille som asfalt) er fint å trene opp styrken i beina. Man klarer kanskje ikke å løpe så fort, men gå på og få opp pulsen og trene seg opp er vel det viktigste. Og ikke slik som min skadde kollega holder på, der alt handler om hvor langt og hvor ofte hun klarer å jogge. For min del handler det om kvalitet over kvantitet.
Lykke til Trilltrall, håper det ikke er alvorlig og leges fort så du kan fortsett med jogging :)
Ja og det er veldig viktig å strekke ut selv etter en joggetur, spesielt setemusklatur og nedre del av korsrygg.
Vanglig utstrekking er viktig, men jeg snakker om ting som sitter dypere i vevet. Vi har jo en tendens til å sige litt sammen over tid, og dette forplanter seg i fester og knuter i musklene. man klarer ikke strekke dypt og riktig nok på egenhånd til å få løsnet slike.
TrillTrall
02-07-14, 12:29
Du bør absolutt ikke jogge før du har fått undersøkt hva det kan være Trilltrall, da kan du gjøre vondt verre.
:_plystre:
Skoene kan være gode, er ikke dermed sagt at de er riktige, men dersom man har dårlig teknikk og løper for mye/for langt til man har trent seg opp er det lett å få skader/betennelser/overbelastning.
Jeg kan nok ikke skryte på meg å jogge verken langt, fort eller veldig, veldig ofte, men det ble en del asfalt en periode og jeg tror nok en tur med bratt utforbakke på asfalt ikke var særlig lurt, det var etter den at smertene oppsto... :rolleyes:
Får ta en tur til legen etter sommerfeiren, da er røntgenbildene klare også. Til så lenge får jeg prøve å tøyle joggelysten som best jeg kan. :)
Du kan jo prøve å gå rolige turer i mellom tiden, helst i terreng så lenge det ikke gjør vondt :)
TrillTrall
02-07-14, 14:23
Du kan jo prøve å gå rolige turer i mellom tiden, helst i terreng så lenge det ikke gjør vondt :)
Kjeeedelig... ;) Neida, men sykling går fint og jeg elsker å sykle! :)
Kjeeedelig... ;) Neida, men sykling går fint og jeg elsker å sykle! :)
Bare å gi jernet da, så lenge du ikke gjør vondt verre :D
Husk bare å tøye skikkelig ut, spesielt sete og hofteleddsbøyer!!
Genrelt sett, hvor fort bruker småttiser å komme seg etter omgangssyke? Fikk nettopp telefon fra barnehagen om at 4-åringen har kasta opp og vi skal ut og fly på lørdag :o Første gang han har vært syk med oppkast, så dette har vi ingen erfaring med.
Som regel varer det et døgn.
TrillTrall
03-07-14, 13:16
Genrelt sett, hvor fort bruker småttiser å komme seg etter omgangssyke? Fikk nettopp telefon fra barnehagen om at 4-åringen har kasta opp og vi skal ut og fly på lørdag :o Første gang han har vært syk med oppkast, så dette har vi ingen erfaring med.
Ettersom det er 48 timers karantene i barnehagen etter oppkast tipper jeg at de andre flypassasjerene helst ikke vil ha dere på flyet... Men det kommer jo an på hvorfor han kaster opp da. Om han kaster opp en gang og det ikke blir mer og han er i full fart som vanlig så går det nok fint. Her han derimot slapp og dårlig og kaster opp gjentatte ganger både i dag og i morgen så har dere ingenting på flyet å gjøre!
Han har kasta opp kun en gang (ved matbordet i barnehagen). Nå løper han rundt hjemme og er i tilsynelatende tipp topp form, ikke noe mer oppkast. Så hvis det ikke kastes opp noe mer og han ikke får diare kan vi da anta at det ikke er noe smittsomt magevirus?
Kan jo være noe han spiste også, det kommer rimelig fort opp igjen på de små. Eller noe han har fått i seg ute. Om han ikke får feber eller kaster opp mer ville ikke jeg tenkt på det med flyet.
TrillTrall
03-07-14, 14:42
Han har kasta opp kun en gang (ved matbordet i barnehagen). Nå løper han rundt hjemme og er i tilsynelatende tipp topp form, ikke noe mer oppkast. Så hvis det ikke kastes opp noe mer og han ikke får diare kan vi da anta at det ikke er noe smittsomt magevirus?
Jepp, det hadde jeg gjort i alle fall. Kunne jo bare vært en matbit som kom i vranga og fremkalte en brekning.
De påsto at han var slakk tidligere på dagen, men han sover lite for tida så kan liksågodt vært trøtt tenker jeg. Hans umiddelbare reaksjon på oppkastet hadde visstnok vært "Kult!!!" etterfulgt av rå latter, så det høres jo ikke akkurat ut som han er veeeeldig syk :rolleyes: Men da krysser jeg fingra for at det bare var noe som måtte opp igjen :)
De påsto at han var slakk tidligere på dagen, men han sover lite for tida så kan liksågodt vært trøtt tenker jeg. Hans umiddelbare reaksjon på oppkastet hadde visstnok vært "Kult!!!" etterfulgt av rå latter, så det høres jo ikke akkurat ut som han er veeeeldig syk :rolleyes: Men da krysser jeg fingra for at det bare var noe som måtte opp igjen :)
Høres absolutt ikke ut som noe magevirus nei :D
Nei, det var nok ikke det. Han har vært helt fin etterpå, ikke feber, oppkast eller diare og like aktiv og blid som han alltid er, så vi leverte i barnehagen som vanlig i dag :)
Noen som vet hva de legger i "early access og laminat" på en VIP-billett på John Dee?
Hører noen bruker kaffekvern til å kverne altmulig med, men at bare noen kaffekverner duger til det og noen bare duger til kaffe. Noen som har en å anbefale som kan kverne alt mulig?
Hva er Janumet og hvorfor gis dette nå fremfor Metformin?
Photobscura
07-07-14, 10:53
Ser ut som om det er en medisin som i tillegg til metformin, har et annet antidiabetisk virkestoff som heter sitagliptin (http://en.wikipedia.org/wiki/Sitagliptin).
Jeg har ikke hørt om det før nå. Jeg bruker uansett Glucophage, altså den originale metformintabletten, ettersom den metforminen (som bare heter Metformin, og kom på markedet etter at patentet gikk ut) man ellers får ikke fungerer særlig godt på meg.
Min mor har fått disse nå av sin litt for slepphendte fastlege, og selv hun begynner å bli skeptisk til alt dette han prakker på henne (så mye at nå tar hun ingenting før hun har sjekket med meg hva det er. Jadda, let me google this for you, liksom :rolleyes)
Men disse har jeg aldri hørt om, og klarer ikke å få tak i hva som egentlig er poenget med sammensetningen?
Photobscura
07-07-14, 11:32
De er jo et antidiabetikum for type 2 på linje med metformin i følge felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no/medisin/janumet-msd-560352) i alle fall. Som jeg forstår det er bivirkningene med sitagliptin mindre enn med metformin, men i en kombinasjonspille vet jeg ikke helt hva det vil ha å si?! Kanskje du kan spørre Fedon-legen din neste gang du har time?
Noen som vet hvor man får kjøpt sukkerfri sweet chili saus i Oslo sentrum?
Janumet er dia2-medisin, mannen har hatt det, i alle fall. Det er Januvia i miks med metformin, etter det eg veit.
Janumet er også en dyrere medisiin enn metformin. Tror det var i det nyeste diabetesbladet jeg leste at stadig flere leger skriver ut Janomet uten å først prøve den billigere Metformin
Janumet er også en dyrere medisiin enn metformin. Tror det var i det nyeste diabetesbladet jeg leste at stadig flere leger skriver ut Janomet uten å først prøve den billigere Metformin
Hmmm, det stemmer i såfall bra på pillepusheren jeg nevnte :rolleyes: (han har selv sagt at han skriver bare resepten på visse merker for de betaler bedre :eek:)
Men hva er januvia da?
Photobscura
07-07-14, 21:45
Det er jo det jeg har forsøkt å forklare og linke til over her. ;)
Ja, jeg leste felleskatalogen selv før jeg la inn innlegget i første omgang. Men jeg kan ikke se hva som er forskjellen på det og vanlig metformin/glucophag? Hva gjør sitagliptin så mye mer fantastisk enn virkestoffene i andre, utover bivirkningene? (Siden de skal virke bedre for de som ikke har god nok virkning av metformin)
Jeg blir umiddelbart skeptisk til mirakelprodukter, så jeg må vite hvorfor :o
Forsøvrig forstår jeg heller ikke dette med bivirkninger da metformin kun for bivirkninger på dem som trenger medisinen?... Så vet man da at mindre bivirkninger ikke egentlig betyr mindre virksom?
Selv har jeg fått forxiga for min dia2 på ville veier, og så langt virker det helt utmerket. Jeg håper at grunnen til at jeg ikke har blitt tilbudt den før er fordi den er ny på markedet i Norge..
Photobscura
07-07-14, 23:24
Jeg aner ikke, Carisma. Jeg vet ikke en gang om dette andre virkestoffet er så fantastisk, eller om det bare er helt ok. Metformin/Glucophage er jo heller ingen mirakelmedisin, man må gjøre en jobb selv også. Og skal jeg være ærlig, og sette meg selv tilbake i det stedet jeg var da jeg trappet opp, skulle jeg gjerne vært bivirkningene for uten, for de var helt forj*vlige, og de varte og rakk. Jeg vet også om folk som har måttet avbryte behandlingen, fordi de ikke orket dem. Hadde jeg ikke alt vært sykemeldt på den tiden, hadde jeg måttet blitt det. Og med det sagt vet jeg heller ikke om det gjelder akkurat denne medisinen, ettersom den også inneholder metformin. Men uten å konsultere en ærlig medisiner, eller en med erfaring med lengre bruk av begge typene, er det vel litt vanskelig å si noe om hvorfor sitagliptin sammen med metformin er en bedre, verre eller hipp som happ ting. Ingen vits i å gjøre seg opp en mening før man har snakket med en fagperson, liksom.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.